KIO 1282/22 POSTANOWIENIE dnia 31 maja 2022 r.

Stan prawny na dzień: 31.10.2022

Sygn. akt: KIO 1282/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 31 maja 2022  r.  

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Luiza Łamejko 

 Protokolant:    

Aldona Karpińska 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym 

bez  udziału  stron  w  dniu  11  maja  2022  r.  

w  Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

12  maja  2022  r.  przez 

Catermed  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Łodzi  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez 

Międzyleski  Szpital  Specjalistyczny  w  Warszawie  z  siedzibą  

w Warszawie 

przy udziale Impel 

Catering Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu zgłaszającej przystąpienie 

do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego 

postanawia: 

1.  umarza 

postępowanie odwoławcze, 

2.  nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego 

Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

Catermed Sp. z 

o.o. z siedzibą w Łodzi kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście 

tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  

publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 

dni  od  dnia jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący :  ……………………………… 


Sygn. akt: KIO 1282/22 

U z a s a d n i e n i e 

Międzyleski  Szpital  Specjalistyczny  w  Warszawie  z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej: 

„Zamawiający”)  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn. 

„Świadczenie  usług  w  zakresie  kompleksowego  żywienia  pacjentów  z  dzierżawą 

pomieszczeń  Zamawiającego na  okres 36 miesięcy”.  Postępowanie to prowadzone jest  na 

podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. 

U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.)

,  zwanej  dalej:  „ustawa  Pzp”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu 

zostało opublikowane w dniu 4 maja 2022 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod 

pozycją 2022/S 087-237773. 

W  dniu  12  maja  2022  r.  wykonawca 

Catermed Sp. z  o.o.  z  siedzibą  w Łodzi  (dalej: 

„Odwołujący”)  wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  zarzucając 

Zamawiającemu naruszenie: 

1. art. 240 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy Pzp poprzez niejednoznaczne, 

niezrozumiałe  i  nieprecyzyjne  określenie  kryteriów  oceny  ofert  Funkcjonalność 

zaproponowanego  systemu  oraz 

Przewidziany  średni  dzienny  koszt  surowców  w  sposób, 

który pozostawia Zamawiającemu nieograniczoną swobodę wyboru najkorzystniejszej oferty 

oraz  uniemożliwia  Zamawiającemu  weryfikację  i  porównanie  poziomu  oferowanego 

wykonania przedmiotu zamówienia na podstawie informacji przedstawianych w ofertach. 

2.  art. 439 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 359 pkt  1 ustawy Pzp poprzez wykorzystanie 

pozycji dominującej organizatora przetargu i uprzywilejowanie pozycji Zamawiającego wobec 

wykonawcy,  polegające  na  zastrzeżeniu  w  projekcie  umowy  postanowień  ograniczających 

realną  możliwość  zmiany  wynagrodzenia  Wykonawcy  oraz  opisanie  wyłączeń  w  sposób 

niejasny 

3. art. 436 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 134 ust. 1 pkt 20 ustawy Pzp poprzez zaniechanie 

określenia w Projekcie Umowy postanowienia określającego łączną maksymalną wysokość 

kar umownych, których może dochodzić Zamawiający. 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany przez: 

1.  w  zakresie  zarzutu  nr  1  zmianę  w  SWZ  w  Rozdziale  XV  pkt  3  ppkt  3.2  poprzez 

wprowadzenie  mierzalnego  i  obiektywnego  poza  cenowego  kryterium  oceny  ofert,  np. 

poprzez przyjęcie następującego kryterium jakościowego: 

A) Cena - 60%  

B)  Certyfikat  ISO  14001  (certyfikat  w  zakresie  zarządzania  środowiskowego  dla  żywienia 


zbiorowego wystawio

ny przez jednostkę akredytowaną) 20% 

C)  Certyfikat  ISO 22000  (certyfikat  w  zakresie zarządzania bezpieczeństwem  żywności  dla 

żywienia zbiorowego wystawiony przez jednostkę akredytowaną) 20% 

Sposób oceny kryterium opisanego w punkcie B: 

1.  Potwierdzenie  pos

iadania  certyfikatu  ISO  14001  poprzez  dołączenie  niniejszego 

dokumentu do oferty 

– 20 punktów 

2. Brak certyfikatu ISO 14001 w ofercie 

– 0 pkt 

Sposób oceny kryterium opisanego w punkcie C: 

3.  Potwierdzenie  posiadania  certyfikatu  ISO  22000  poprzez  dołączenie  niniejszego 

dokumentu do oferty 

– 20 punktów 

4. Brak certyfikatu ISO 22000 w ofercie 

– 0 pkt  

W celu potwierdzenia posiadania ww. certyfikatów Wykonawca składa certyfikaty do oferty. 

2. w zakresie zarzutu nr 2: 

zmianę § 12 ust. 7 projektowanej Umowy poprzez jego wykreślenie 

zmianę § 12 ust. 2 projektowanej Umowy poprzez jego wykreślenie 

zmianę  §  12  ust.  6  poprzez  nadanie  mu  brzmienia:  „Zmiana  wynagrodzenia  określonego  

w  umowie  jest  dopuszczalna  nie 

częściej  niż  dwa  razy  w  roku  kalendarzowym,  przy  czym 

pierwsza  zmiana  jest  dopuszczalna  nie 

wcześniej  niż  po  upływie  6  miesięcy  od  dnia 

zawarcia 

umowy”.  

3.  W  zakresie  zarzutu  3 

–  zmiany  §  13  projektowanej  Umowy  poprzez  dodanie  ust.  6  

następującej  treści:  „Łączna  maksymalna  wysokość  kar  umownych  nałożonych  na 

Wykonawcę  nie  może  być  wyższa  niż  20%  wartości  wynagrodzenia  łącznego  brutto,  

którym mowa w § 10 ust. 1 umowy.”.  

W dniu 30 maja 2022 

r. Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie, w której wniósł 

o  umorzenie  postępowania  odwoławczego  na  podstawie  art.  568  pkt  2  ustawy  Pzp. 

Zamawiający  poinformował,  że  unieważnił  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego z uwagi na fakt, że wszystkie złożone oferty przewyższały kwotę przewidzianą 

na realizację zamówienia.  

W dniu 30 maja 2022 r. Odwołujący wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego 

z tego powodu, że dalsze postępowanie odwoławcze stało się zbędne.  


Wobec  powyższych  ustaleń,  Krajowa  Izba  Odwoławcza,  działając  na  podstawie  art. 

568  pkt  2  ustawy  Pzp,  postanowiła  umorzyć  postępowanie  odwoławcze.  Stosownie  do  art. 

568  pkt  2  ustawy  Pzp, 

Izba  umarza  postępowania  odwoławcze,  w  formie  postanowienia,  

w  przypadku  stwierdzenia,  że  dalsze  postępowanie  stało  się  z  innej  przyczyny  zbędne  lub 

niedopuszczalne

.  Zbędność  postępowania  odwoławczego  wynika  z  faktu,  że  odwołanie 

dotyczy postanowień SWZ, zaś w toku postępowania minął już termin składania ofert, oferty 

zostały  złożone,  otwarte,  a  Zamawiający  dokonał  czynności  unieważnienia  postępowania. 

Biorąc pod uwagę okoliczność, że nawet w przypadku stwierdzenia przez Izbę, że zarzuty są 

zasadne,  jedyną  możliwością  naprawienia  błędów  Zamawiającego  byłoby  unieważnienie 

postępowania  (brak  możliwości  powtórzenia  czynności  otwarcia  ofert),  a  także  zgodny 

wniosek stron, Izba postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze.  

kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 ustawy 

Pzp 

w zw. z  § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). Izba 

postanowiła  znieść  wzajemnie  koszty  postępowania  odwoławczego  oraz  zwrócić 

Odwołującemu kwotę 15 000 zł uiszczoną tytułem wpisu od odwołania.  

Przewodniczący :  ………………………………