KIO 1189/22 POSTANOWIENIE dnia 13.05.2022 r.

Stan prawny na dzień: 21.10.2022

sygn. akt KIO 1189/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 13.05.2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Marek Bienias 

Członkowie:      Przemysław Dzierzędzki 

Danuta Dziubińska                    

po  rozpozn

aniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  13  maja  2022  r. 

Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  29 

kwietnia  2022  r.  przez  wykonawcę  Comarch  Polska  S.A.  z  siedzibą  w  Krakowie  w 

postępowaniu prowadzonym przez Narodowy Fundusz Zdrowia Centrala w Warszawie

przy  udziale  wykonawcy 

Asseco  Poland  S.A.  z  siedzibą  w  Rzeszowie,  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

nak

azać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy Comarch Polska S.A. 

z siedzibą w Krakowie kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  u

st.  1  i  art.  580  ust.  1 i 2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r. 

Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie 

– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:     ……………………… 

……………………… 

……………………… 


sygn. akt KIO 1189/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Narodowy  Fundusz  Zdrowia  Centrala  w  Warszawie

–  prowadzi  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  pn.  „Przejęcie 

utrzymania  systemu  EESSI  (RINA)  oraz  rozwój  systemu  w  ramach  pakietu  20000  rbh”. 

Numer  referencyjny:  BAG-SZP.261.1.64.2021.   

Wartość  zamówienia  przekracza  progi 

unijne.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zamieszczone  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej 

pod  nr  2022/S  077-210012  w  dniu  20.04.2022  r.  oraz  na  platformie  zakupowej 

Zamawiającego.

W dniu 29 kwietnia 2022 r. wykonawca Comarch Polska S.A.

z siedzibą w Krakowie wniósł 

odwołanie  od  czynności  sformułowania  treści  specyfikacji  warunków  zamówienia  przez 

Zamawiającego. 

W wyniku powyższego Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1)  art.  99  ust.  1  i  4  w  zw.  z  art.  16  PZP 

–  poprzez  dokonanie  opisu  przedmiotu 

zamówienia w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, bez uwzględnienia wymagań 

okoliczności  mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty  oraz  w  sposób 

nieproporcjonalny  wskutek  braku  wprowadzenia  do  SWZ  odpowiedniego  okresu 

przejściowego warunkującego przejęcie utrzymania systemu przez Wykonawcę. 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:   

1) modyfikacji SWZ poprzez wprowadzenie okresu przejściowego zdefiniowanego jako 

nieodpłatny trzy-miesięczny okres po podpisaniu umowy  

a. możliwy do skrócenia przez Zamawiającego na wniosek Wykonawcy,  

b. w którym wykonawca podejmie czynności zmierzające do rozpoczęcia świadczenia usług 

utrzymania  oraz  usługi  rozwoju  i  modyfikacji  w  pełnym  zakresie  w  sposób,  który  w 

największym  możliwym  stopniu  minimalizuje  ryzyko  zakłócenia  funkcjonowania 

Zamawiającego,  

c. w którym wykonawca zobowiązany byłby do przeprowadzenia takich czynności jak:  

• zapoznanie się z infrastrukturą projektu,  

• zapoznanie się z dokumentacją,  

• weryfikacja kompletności dokumentacji,  


• weryfikacja listy znanych otwartych zagadnień oraz listy zmian wprowadzonych w ostatnim 

czasie,  

• wytworzenie ew. brakującej dokumentacji i procedur,  

• zestawienie dostępu do środowisk i weryfikacja możliwości logowania,  

• zapoznanie się wykonawcy z kodem źródłowym i weryfikacja dostępu do repozytorium,  

• weryfikacja możliwości kompilacji kodów źródłowych,  

• weryfikacja kompletności kodów źródłowych,  

• opracowanie ew. metody wydawania wersji aplikacji,  

• przeprowadzenie sprawdzenia możliwości korzystania z systemu obsługi zgłoszeń,  

• ustalenie zasad komunikacji między stronami,  

• przygotowanie własnych środowisk testowych i deweloperskich wykonawcy,  

• kompletne przetestowanie aplikacji na środowiskach własnych wykonawcy,  

•  uzyskanie  niezbędnych  dostępów  integracyjnych  w  ramach  środowisk  własnych 

wykonawcy,  

• przeprowadzenie testowego odtworzenia kopii zapasowej,  

• opracowanie i uzgodnienie szczegółowych procedur,  

•  weryfikacja  kompetencji  osób  skierowanych  do  realizacji  przedmiotu  zamówienia  w 

zakresie gotowości do wprowadzania poprawek lub modyfikacji systemu EESSI RINA,  

d. 

które  to  czynności  byłyby  weryfikowane  przez  Zamawiającego  i  których  pozytywna 

realizacja  byłaby  warunkiem  przystąpienia  Wykonawcy  do  świadczenia  usługi  utrzymania 

Systemu oraz usługi rozwoju i modyfikacji EESSI RINA. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  przystąpił  wykonawca  Asseco 

Poland S.A. z siedzibą w Rzeszowie, ul. Olchowa 14, 35-322 Rzeszów. 

Izba  stwierdziła,  ze  ww.  wykonawca  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania  w  ustawowym 

terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść zamawiającego. 

Zamawiający  w  pisemnej  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  11  maja  2022  r.  uwzględnił  w 

całości zarzuty odwołania. 

Wykonawca Asseco Poland S.A. 

oświadczeniem złożonym w piśmie z dnia 12 maja 2022 r. 

nie 

wniósł  sprzeciwu  co  do  uwzględnienia  przez  zamawiającego  w  całości  zarzutów 

zawartych w odwołaniu. 


W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 3 w zw. z art. 522 ust. 2  ustawy z dnia 11 

września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.), 

umorzyła  postępowanie   odwoławcze,  orzekając  w  formie postanowienia na  podstawie art. 

553 zd. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  574  i  575  ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych  oraz  §  9  ust.  1  pkt  2  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), z którego wynika, że koszty, o których mowa w § 5 pkt 

2,  znosi  się  wzajemnie,  jeżeli  przed  otwarciem  rozprawy  zamawiającego  uwzględnił  w 

całości  zarzuty  przedstawione  w  odwołaniu,  a  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie 

zamawiającego  nie  przystąpił  żaden  wykonawca  albo  uczestnik  postępowania 

odwoławczego,  który  przystąpił  do  postępowania  po  stronie  zamawiającego,  nie  wniósł 

sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych 

w odwołaniu – w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku 

Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.  

Przewodniczący:     ……………………… 

……………………… 

………………………