KIO 823/21 POSTANOWIENIE 30 marca 2021 roku

Stan prawny na dzień: 24.08.2021

Sygn. akt: KIO 823/21 

POSTANOWIENIE 

z 30 marca 2021 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ernest Klauziński 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym 

bez udziału stron w Warszawie 30 marca 2021 r. 

odwołania  wniesionego    do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  15  marca  2021  r.  przez 

wykonawcę  FAMUR  S.A.  z  siedzibą  w  Katowicach  w postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego:  Jastrzębską  Spółkę  Węglową  S.A.  Zakład  Wsparcia  Produkcji  z  siedzibą  

Jastrzębiu-Zdroju 

postanawia: 

1.  uma

rza postępowanie odwoławcze; 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

odwołującego  FAMUR  S.A.  z  siedzibą  w  Katowicach  kwoty  15  000  zł  00  gr  (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie do  art.  579  i 580 ustawy  z  11  września 2019  r.  -  Prawo zamówień   publicznych  

(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      …………………............…………….……… 


Sygn. akt: KIO 823/21 

U z a s a d n i e n i e 

Jastrzębska 

Spółka 

Węglowa 

S.A. 

Zakład  Wsparcia 

Produkcji 

siedzibą  

Jastrzębiu-Zdroju  (dalej:  Zamawiający)  prowadzi  na  podstawie  przepisów  ustawy  

z  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  2019,  dalej: 

nPzp)  postępowanie  o udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego 

pn. „Świadczenie serwisu technicznego oraz dostawę części zamiennych, 

podzespołów  i  zespołów  dla  kombajnów  ścianowych  produkcji  Famur  dla  Zakładów  JSW 

S.A.

”.  Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane  5  marca  2021  r.  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej  pod numerem 2021/S 045-113891.  

15  marca  2021  r. 

Wykonawca  FAMUR  S.A.  z  siedzibą  w  Katowicach  (dalej  Odwołujący) 

wniósł  odwołanie  wobec  postanowień  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia,  w  zakresie 

następującej treści ogłoszenia oraz postanowień SWZ: 

Pkt  III.1.7)  ogłoszenia  o  zamówieniu  -  Główne  warunki  finansowe  i  uzgodnienia 

płatnicze  i/lub  odniesienie  do  odpowiednich  przepisów  je  regulujących  -  w  zakresie  

w  jakim  wprowadził  termin  płatności  wynoszący  90  dni  od  przedstawienia 

zamawiającemu faktury VAT, chyba że wykonawca jest mikroprzedsiębiorcą, małym 

przedsiębiorcą  lub  średnim  przedsiębiorcą  w  stosunku  do  którego  termin  zapłaty 

wynosi 60 dni od daty dostarczenia zamawiającemu faktury VAT; 

2.  Pkt  13.6  SWZ 

–  Opis  sposobu  obliczenia  ceny,  w  zakresie  w  jakim  wskazał,  że 

zapłata  ceny  nastąpi  w  terminie  90  dni  od  przedstawienia  zamawiającemu  faktury 

VAT,  chyba  że  wykonawca  jest  mikroprzedsiębiorcą,  małym  przedsiębiorcą  lub 

średnim przedsiębiorcą w stosunku do którego termin zapłaty wynosi 60 dni od daty 

dostarczenia zamawiającemu faktury VAT; 

§ 10 ust. 5 zdanie pierwsze Załącznika nr 5 do SWZ – Umowa - w zakresie w jakim 

określił,  iż  zapłata  ceny  nastąpi  na  podstawie  prawidłowo  wystawionej  faktury  VAT  

w  terminie  do  90  dni  od  jej  dostarczenia  do  Centrum  Usług  Wspólnych  –  jednostki 

organizac

yjnej  Zamawiającego,  chyba  że  Wykonawca  jest  mikroprzedsiębiorcą, 

małym  przedsiębiorcą  lub  średnim  przedsiębiorcą  w  stosunku  do  którego  termin 

zapłaty wynosi do 60 dni od daty dostarczenia faktury do Centrum Usług Wspólnych; 

§  10  ust.  7  zdanie  drugie  Załącznika  nr  5  do  SWZ  –  Umowa  –  w  zakresie  w  jakim 

Zamawiający  zastrzegł  sobie  prawo  dokonania  zapłaty  w  terminie  90  dni  


od  przedstawienia  mu  faktury,  w  sytuacji  gdy  w  wyniku  weryfikacji  oświadczenia 

Wykonawcy  stwierdzi,  że  wbrew  treści  oświadczenia  Wykonawca  nie  posiada  

statusu 

mikroprzedsiębiorcy,  małego  przedsiębiorcy  albo  średniego  przedsiębiorcy,  

a  Wykonawca  zobowiązany  będzie  do  wystawienia  faktury  korygującej, 

uwzględniającej zmianę terminu zapłaty. 

Zamawiający  wniósł  odpowiedź  na  odwołanie  pismem  z  30  marca  2021  r.,  które  wpłynęło  

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 30 marca 2021 r., przed otwarciem posiedzenia Izby  

i złożył oświadczenie o uwzględnieniu w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu.  

Do postępowania odwoławczego w wymaganym terminie nie przystąpił żaden wykonawca. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  Izba  uznała,  że  zachodzą  podstawy  do  umorzenia 

postępowania odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - 

Prawo zamówień  publicznych. Zgodnie z treścią tego przepisu w przypadku uwzględnienia 

przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć 

postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników 

postępowania  odwoławczego,  którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy,  

pod  warunkiem  że  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił 

terminie  żaden  wykonawca.  W  takim  przypadku  zamawiający  wykonuje,  powtarza  

lub  unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  zgodnie  z  żądaniem 

zawartym  w  odwołaniu.  Taka  sytuacja  zaistniała  w przedmiotowym  postępowaniu 

odwoławczym.  Zamawiający  uwzględnił  w całości  zarzuty  odwołania,  natomiast  po  jego 

stronie  nie  przystąpił  do  postępowania  odwoławczego  żaden  wykonawca,  co  wyczerpuje 

dyspozycję  ww.  przepisu  i  obliguje  Izbę  do  umorzenia  postępowania  odwoławczego. 

Powyższe  powoduje  zakończenie  postępowania  odwoławczego  bez  merytorycznego 

rozpoznania zarzutów odwołania.  

W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 1 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. - 

Prawo  zamówień    publicznych  umorzyła  postępowanie  odwoławcze,  orzekając  w  formie 

postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3 ww. ustawy.  

kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575  ustawy 

dnia 11  września 2019 r. - Prawo zamówień  publicznych w  zw. z  § 9  ust. 1 pkt 2 lit. a) 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  

od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), nakazując dokonanie na 


rzecz  Odwołującego  zwrotu  z  rachunku  Urzędu  Zamówień  Publicznych  kwoty  uiszczonej 

tytułem wpisu.  

Przewodniczący:      …………………..........…………….………