Sygn. akt: KIO 823/21
POSTANOWIENIE
z 30 marca 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w Warszawie 30 marca 2021 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 15 marca 2021 r. przez
wykonawcę FAMUR S.A. z siedzibą w Katowicach w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Jastrzębską Spółkę Węglową S.A. Zakład Wsparcia Produkcji z siedzibą
w
Jastrzębiu-Zdroju
postanawia:
1. uma
rza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego FAMUR S.A. z siedzibą w Katowicach kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………............…………….………
Sygn. akt: KIO 823/21
U z a s a d n i e n i e
Jastrzębska
Spółka
Węglowa
S.A.
Zakład Wsparcia
Produkcji
z
siedzibą
w
Jastrzębiu-Zdroju (dalej: Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów ustawy
z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019, dalej:
nPzp) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego
pn. „Świadczenie serwisu technicznego oraz dostawę części zamiennych,
podzespołów i zespołów dla kombajnów ścianowych produkcji Famur dla Zakładów JSW
S.A.
”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 5 marca 2021 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2021/S 045-113891.
15 marca 2021 r.
Wykonawca FAMUR S.A. z siedzibą w Katowicach (dalej Odwołujący)
wniósł odwołanie wobec postanowień Specyfikacji Warunków Zamówienia, w zakresie
następującej treści ogłoszenia oraz postanowień SWZ:
Pkt III.1.7) ogłoszenia o zamówieniu - Główne warunki finansowe i uzgodnienia
płatnicze i/lub odniesienie do odpowiednich przepisów je regulujących - w zakresie
w jakim wprowadził termin płatności wynoszący 90 dni od przedstawienia
zamawiającemu faktury VAT, chyba że wykonawca jest mikroprzedsiębiorcą, małym
przedsiębiorcą lub średnim przedsiębiorcą w stosunku do którego termin zapłaty
wynosi 60 dni od daty dostarczenia zamawiającemu faktury VAT;
2. Pkt 13.6 SWZ
– Opis sposobu obliczenia ceny, w zakresie w jakim wskazał, że
zapłata ceny nastąpi w terminie 90 dni od przedstawienia zamawiającemu faktury
VAT, chyba że wykonawca jest mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą lub
średnim przedsiębiorcą w stosunku do którego termin zapłaty wynosi 60 dni od daty
dostarczenia zamawiającemu faktury VAT;
§ 10 ust. 5 zdanie pierwsze Załącznika nr 5 do SWZ – Umowa - w zakresie w jakim
określił, iż zapłata ceny nastąpi na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT
w terminie do 90 dni od jej dostarczenia do Centrum Usług Wspólnych – jednostki
organizac
yjnej Zamawiającego, chyba że Wykonawca jest mikroprzedsiębiorcą,
małym przedsiębiorcą lub średnim przedsiębiorcą w stosunku do którego termin
zapłaty wynosi do 60 dni od daty dostarczenia faktury do Centrum Usług Wspólnych;
§ 10 ust. 7 zdanie drugie Załącznika nr 5 do SWZ – Umowa – w zakresie w jakim
Zamawiający zastrzegł sobie prawo dokonania zapłaty w terminie 90 dni
od przedstawienia mu faktury, w sytuacji gdy w wyniku weryfikacji oświadczenia
Wykonawcy stwierdzi, że wbrew treści oświadczenia Wykonawca nie posiada
statusu
mikroprzedsiębiorcy, małego przedsiębiorcy albo średniego przedsiębiorcy,
a Wykonawca zobowiązany będzie do wystawienia faktury korygującej,
uwzględniającej zmianę terminu zapłaty.
Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie pismem z 30 marca 2021 r., które wpłynęło
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 30 marca 2021 r., przed otwarciem posiedzenia Izby
i złożył oświadczenie o uwzględnieniu w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu.
Do postępowania odwoławczego w wymaganym terminie nie przystąpił żaden wykonawca.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. -
Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z treścią tego przepisu w przypadku uwzględnienia
przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy,
pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. Taka sytuacja zaistniała w przedmiotowym postępowaniu
odwoławczym. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty odwołania, natomiast po jego
stronie nie przystąpił do postępowania odwoławczego żaden wykonawca, co wyczerpuje
dyspozycję ww. przepisu i obliguje Izbę do umorzenia postępowania odwoławczego.
Powyższe powoduje zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego
rozpoznania zarzutów odwołania.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. -
Prawo zamówień publicznych umorzyła postępowanie odwoławcze, orzekając w formie
postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3 ww. ustawy.
O
kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575 ustawy
z
dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), nakazując dokonanie na
rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej
tytułem wpisu.
Przewodniczący: …………………..........…………….………