KIO 602/21 POSTANOWIENIE dnia 30 marca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 07.06.2021

KIO 602/21 

Sygn. akt: KIO 602/21 

POSTANOWIENIE 

z dnia 30 marca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przew

odniczący:      Klaudia Szczytowska-Maziarz 

Ewa Sikorska 

Bartosz Stankiewicz   

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  be

z  udziału  stron  i  uczestników  postępowania 

odwoławczego  w  dniu  30  marca  2021  r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  22  lutego  2021  r.  przez  wykonawcę  Comarch  S.A.                          

z  siedzibą  w  Krakowie  przy  ul.  Jana  Pawła  II  39a  (31-864  Kraków)  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez 

Zakład  Ubezpieczeń  Społecznych  z  siedzibą  w  Warszawie  przy                          

ul. Szamockiej 3, 5 (01-748 Warszawa) 

przy udziale wykonawcy Asseco Poland S.A. 

z siedzibą w Rzeszowie przy ul. Olchowej 14 

322 Rzeszów), zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie 

zamawiającego  

postanawia: 

1.  umarza 

postępowanie odwoławcze, 

2.  nakazuje 

zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych rzecz wykonawcy  

Comarch S.A. z siedz

ibą w Krakowie przy ul. Jana Pawła II 39a (31-864 Kraków) kwoty 

zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90% 

kwoty uiszczonego wpisu. 


KIO 602/21 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  art.  580  ust.  1  i  2 

ustawy  z  dnia 11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  r.,  poz.  2019  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  

– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewo

dniczący: …………………………………….   

……………………………………. 

……………………………………. 


KIO 602/21 

U z a s a d n i e n i e 

W  odniesieniu  do  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego, 

prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na „Rozwój i utrzymanie Portalu Klienta 

oraz  Szyny  Usług  (ESB)  w  ramach  Platformy  Usług  Elektronicznych  ZUS”  przez  Zakład 

Ubezpieczeń  Społecznych  ul.  Szamocka  3,  5,  01-748  Warszawa  (dalej  „zamawiający”) 

wykonawca Comarch Polska S.A., al. Jana Pawła II 39A, 31-864 Kraków (dalej „odwołujący”) 

złożył  odwołanie  wobec  czynności  zamawiającego,  polegającej  na  dokonaniu  zmian 

Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (dalej  „SIWZ”)  i  zmiany  ogłoszenia                                 

o zamówieniu,  w  sposób  niezgodny  z  przepisami  ustawy  z  dnia 29  stycznia  2004  r.  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) [dalej „ustawa Pzp”]. 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy 

Pzp: 

1.  art. 91 ust. 2d i 36 ust. 1 pkt 13 w zw. z art. 38 ust. 4 i 4a w zw. z art. 7 ust. 1, poprzez 

wprowadzenie  w  drodze  modyfikacji  SIWZ  opisu  kryterium  oceny  ofert  „Test 

kompetencji  technicznych”  oraz  sposobu  oceny  ofert  z  uwzględnieniem 

wymienionego kryterium, który jest niejednoznaczny i niezrozumiały, narusza zasadę 

uczciwej  konk

urencji  oraz  nie  realizuje  wytycznych  płynących  z  wyroku  Sądu 

Okręgowego w Warszawie z dnia 18 grudnia 2020 r., sygn. akt XXIII Ga 1350/20, 

art. 12a ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1, poprzez przedłużenie terminu składania ofert                    

o  czas, 

który  nie  uwzględnia  istotności  dokonanych  zmian  SIWZ  oraz  czasu 

niezbędnego na wprowadzenie zmian w ofercie, a przy tym narusza zasadę uczciwej 

konkurencji. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  o  nakazanie  zamawiającemu 

dokonania zmian SIWZ i og

łoszenia o zamówieniu w następujący sposób: 

dla  zadań  nr  1  –  4  w  ramach  kryterium  „Test  kompetencji  technicznych”  – 

udostępnienia  w  ramach  SIWZ  szczegółowych  informacji  o  czynnościach 

przewidzianych  do  wykonania 

w  ramach  poszczególnych  zadań  oraz  zdefiniowania 

kryteriów uznania każdego z zadań za wykonane poprawnie, 

dla zadania nr 1 w ramach kryterium „Test kompetencji technicznych” – wskazania co 

zamawiający  rozumie  pod  pojęciem  „warstwa  aplikacyjna”  oraz  przedstawienia 

precyzyjnego zakresu czynności przewidzianych do wykonania, 


KIO 602/21 

dla zadania nr 2 w ramach kryterium „Test kompetencji technicznych”  –   wskazania 

w  jakich  serwerach  aplikacyjne  będą  wymagane  zmiany  oraz  przedstawienia 

precyzyjnego zakresu czynności przewidzianych do wykonania, 

dla  zadania  nr  3  w  ramach  kryterium  „Test  kompetencji  technicznych”–  wskazania 

metodyki,  w  oparciu  o  którą  będzie  utworzona  specyfikacja  wymagań,  stanowiąca 

przedmiot  zadania,  wskazania  sposobu  prezentacji  wymagań  w  specyfikacji 

wymagań  podlegającej analizie  w  ramach  zadania oraz  określenia rozmiaru  modelu 

w postaci liczby wymagań, 

dla  zadania  nr  4  w  ramach  kryterium  „Test  kompetencji  technicznych”  –  wskazania 

czy  udostępniony  model  w  formie  pliku  Enterprise  Architect  będzie  zawierał  tylko 

przypadki użycia, czy też inne artefakty przewidziane metodyką ZUS, a jeżeli tak to 

jakie dokładnie, 

zmiany terminu składania ofert na dzień 5 kwietnia 2021 r. 

Do  post

ępowania  odwoławczego  skutecznie  przystąpił,  po  stronie  zamawiającego, 

wykonawca  Asseco  Poland  S.A. 

z  siedzibą  w  Rzeszowie  przy  ul.  Olchowej  14                                   

322 Rzeszów). 

Pismem z dnia 29 marca 

2021 r. odwołujący oświadczył, że cofa odwołanie. 

Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień 

publicznych  (Dz.U.  z  2019  r.  poz.  2020),  do  postępowań  odwoławczych  oraz  postępowań 

toczących  się  wskutek  wniesienia  skargi  do  sądu,  o  których  mowa  w  ustawie  uchylanej                     

w  art.  89,  wszczętych  po  dniu  31  grudnia  2020  r.,  dotyczących  postępowań  o  udzielenie 

zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy ustawy, o której 

mowa w art. 1. 

Mając na uwadze powyższe, skład orzekający Izby do postępowania odwoławczego 

w  przedmiotowej  sprawie  zastosow

ał  przepisy  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm. ) [dalej „ ustawa nPzp”], ponieważ 

zostało  ono  wszczęte  przez  wniesienie  odwołania  w  dniu  22  lutego  2021  r.,  czyli  po  dniu                       

31 grudnia 2020 r.  


KIO 602/21 

Zgodnie  z  art.  520  ustawy  nPzp 

odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

z

amknięcia  rozprawy,  a  cofnięte  odwołanie  nie  wywołuje  skutków  prawnych,  jakie  ustawa 

wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby. 

Zgodnie  z  §  9  ust.  1  pkt  3  lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  

31  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania 

(Dz.U.  z  2020  r.  poz.  2437):  w  przypadku  umor

zenia  postępowania  odwoławczego  przez 

Izbę w całości na skutek cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy: a) najpóźniej w dniu 

poprzedzającym  dzień,  na  który  został  wyznaczony  termin  rozprawy  lub  posiedzenia  

z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołującemu zwraca się 

90%  wpisu;  w  takim  przypadku Izba  orzeka o  dokonaniu zwrotu  odwołującemu  z  rachunku 

Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego wartości. 


KIO 602/21 

Dlatego też Izba orzekła jak w sentencji i nakazała zwrot odwołującemu 90 % kwoty 

uiszczonego wpisu od odwołania. 

Przewodniczący: …………………………………….   

……………………………………. 

…………………………………….