KIO 580/21 POSTANOWIENIE dnia 10 marca 2021 roku

Stan prawny na dzień: 31.05.2021

Sygn. akt: KIO 580/21 

POSTANOWIENIE 

z dnia 10 marca 2021 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym 

bez  udziału  stron  w  dniu  10  marca  2021  r. 

w Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  22 

lutego 2021 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Vendi 

Cleaning  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Łodzi  i  Naprzód  Hospital 

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi w postępowaniu prowadzonym 

przez zamawiającego Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Zabrzu  

przy  udziale  wykonawcy 

Ulisses  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  Spółka 

komandytowo  - 

akcyjna  z  siedzibą  w  Częstochowie  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

postanawia: 

1.  um

orzyć postępowanie odwoławcze; 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Vendi Cleaning Spółka 

z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Łodzi  i  Naprzód  Hospital  Spółka 

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Łodzi  kwoty  13  500  zł  00  gr  (słownie: 

trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącej  90%  uiszczonego  wpisu 

od 

odwołania. 

Stosownie  do  art. 

579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  - 

terminie 14  dni  od  dnia jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 580/21 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Zakład  Ubezpieczeń  Społecznych  Oddział  w  Zabrzu  (dalej  jako 

„Zamawiający”)  prowadzi  postępowanie  o udzielenie  zamówienia  publicznego  w trybie 

przetargu  nieograniczonego  pn. 

„Kompleksowe  utrzymanie  czystości  w  obiektach  Oddziału 

ZUS w Zabrzu oraz na terenach zewnętrznych” (nr ref. 480000/271/4/2020-ZAP). Ogłoszenie 

zamówieniu  zostało  opublikowane  w Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  z dnia 

7 grudnia  2020  r.  pod  numerem  2020/S  238-

588466.  Do  ww.  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia,  zgodnie  z  art.  90  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Przepisy 

wprowadzające  ustawę  -  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.U.  z 2019  poz.  2020),  jako 

wszczętego  i  niezakończonego  przed  dniem  1 stycznia  2021  r.,  stosuje  się  przepisy 

dotychczasowe, tj. przepisy ustawy z dnia 29 

stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych 

(tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 

1843 ze zm., dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia 

przekracza kwoty 

określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.  

W dniu 22 lutego 2021 r. wykonawcy 

wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia 

Vendi  Cleaning  S

półka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Łodzi  i  Naprzód 

Hospital  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Łodzi  (dalej  jako 

„Odwołujący”) wnieśli odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec zaniechania 

odrzucenia  oferty  wyk

onawcy  Ulisses  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  Spółka 

komandytowo 

–  akcyjna  z  siedzibą  w  Częstochowie.  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu 

naruszenie: 

1.  art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp 

w zw. z art. 90 ust 1 Przepisów wprowadzających nowe 

Pzp  w  zw.  z  art.  3  ust.  1  i  art.  15  ust.  1  pkt  1  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o 

zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2020 poz. 1913, dalej 

„u.z.n.k.”) poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Ulisses 

z  uwagi  na  fakt,  że  jej  złożenie 

stanowi  czyn 

nieuczciwej konkurencji  w  postaci manipulacji  cenowej,  bowiem  zaniżając 

wartość  usługi  sprzątania  wewnętrznego  poniżej  kosztów  wytworzenia  tej  usługi  oraz 

zawyżając  wartość  usługi  sprzątania  zewnętrznego,  dokonano  niedozwolonej 

optymalizacji podatkowej, tj

. zaniżono wartość naliczonego podatku od towarów i usług, a 

tym samym zaniżono cenę końcową; 

art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp w zw. z art. 90 ust. 1 Przepisów wprowadzających nowe 

Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Ulisses, 

pomimo  że  zawiera 

cenę rażąco niską w stosunku do przedmiotu zamówienia; 

3.  ewentualnie art. 

90 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 90 ust. 1 Przepisów wprowadzających 

nowe  Pzp 

poprzez  zaniechanie  zwrócenia  się  do  wykonawcy  Ulisses  o  udzielenie 

wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia ceny.  


Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty wykonawcy Ulisses, 

ewentualnie  zwrócenie  się  do  niego  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów, 

dotyczących wyliczenia ceny oraz dokonanie ponownej oceny ofert.  

Mając  na  uwadze,  iż  odwołanie  zostało  wniesione  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  dniu  22  lutego  2021  r.,  do  przedmiotowego  postępowania  odwoławczego, 

zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy 

dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - 

Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  poz.  2020),  znajdują  zastosowanie  przepisy 

ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  -  Prawo zamówień    publicznych (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz. 

2019 ze zm.

, dalej jako „ustawa nPzp”).  

Izba 

dopuściła  do  udziału  w  postępowaniu  wykonawcę  Ulisses  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  Spółka  komandytowo  -  akcyjna  z  siedzibą  w  Częstochowie 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. 

Izba  ustaliła,  iż  w  dniu  10  marca  2021  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

wpłynęło  oświadczenie  Odwołującego  o  wycofaniu  odwołania,  podpisane  przez  osobę 

umocowaną do reprezentacji zgodnie z dokumentami załączonymi do akt sprawy.  

Zgodnie  z 

art.  520  ustawy  nPzp  Odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zamknięcia  rozprawy  (ust.  1).  Cofnięte  odwołanie  nie  wywołuje  skutków  prawnych,  jakie 

ustawa  wiąże  z  wniesienie  odwołania  do  Izby  (ust.  2).  Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  Izba 

uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o art. 

568  pkt  1  usta

wy  nPzp,  w  myśl  którego  Izba  umarza  postępowanie  odwoławcze,  w  formie 

postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania.  

kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575 

ustawy  nPzp 

w  zw.  z    §  9  ust.  1  pkt  3  lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w 

sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r.  poz.  2437),  nakaz

ując  dokonanie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  z  rachunku  Urzędu 

Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu.  

Przewodniczący:      ……………………………….………