KIO 401/21 POSTANOWIENIE dnia 22 lutego 2021 r.

Stan prawny na dzień: 28.04.2021

Sygn. akt: KIO 401/21 

POSTANOWIENIE 

z dnia  22 lutego 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Magdalena Rams 

po rozpoznaniu na posiedzeniu nieja

wnym bez udziału stron w dniu 22 lutego 2021 r. 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  8  lutego 

2021  r. 

przez  wykonawcę  Abbott  Laboratories  Poland  Sp.  z  o.o.,  z  siedzibą  w 

Warszawie,  

w postępowaniu prowadzonym przez 10 Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką 

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Bydgoszczy,   

przy udziale

A.  wykonawcy  Siemens  Healthcare  Sp.  z  o.o.

,  z  siedzibą  w  Warszawie, 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego, 

B.  wykonawcy Roche Diagnostics Polska sp. z o.o.

, z siedzibą w Warszawie, 

zg

łaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

odwołującego, 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze; 

nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  kwoty 

500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 

90% kwoty uiszczonego wpisu 

od odwołania przez wykonawcę Abbott Laboratories 

Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie. 


Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (tekst  jednolity  Dz.U.2019  r.,  poz.  2019  ze  zmianami)  na  niniejsze 

postanowienie  - 

w  terminie 14  dni  od  dnia jego doręczenia  -  przysługuje  skarga za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w 

Warszawie.  

Przewodniczący: 

………………………… 


Sygn. akt KIO 401/21 

UZASADNIENIE 

Dnia  8  lutego 

2021  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  Warszawie,  na 

podstawie 

przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 

r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2020) (dalej jako 

„ustawa Pzp”) odwołanie złożył wykonawca 

Abbott  Laboratories  Poland  Sp.  z  o.o.,  z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej  jako 

Odwołujący). 

Postępowanie  prowadzone  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pn.  „Dostawy 

wyrobów  medycznych  wraz  z  dzierżawą  dla  Laboratorium”.  Odwołanie  dotyczy 

części 12 przedmiotu zamówienia.  

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  10  Wojskowemu  Szpitalowi  Klinicznemu  z 

Polikliniką  Samodzielny  Publiczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  w  Bydgoszczy  (dalej 

Zamawiający”) nieprawidłowe skonstruowanie zapisów SIWZ dotyczących części nr 

przedmiotu zamówienia w następującym zakresie:  

pkt  5  tabeli  „Parametry  techniczne”  zawartej  w  Specyfikacji  technicznej 

dotyczącej zadania nr 12 (Parametry Techniczne); 

pkt  51  tabeli  „Zadanie  12.  Odczynniki,  kontrole  i  materiały  zużywalne  do 

immunoc

hemii  i  chemii  klinicznej  do  zaoferowanych  systemów  biochemiczno  - 

immunologicznych  na  1620010  oznaczeń  na  okres  24  miesięcy.”  zawartej  w 

Formularzu Cenowym dotyczącym zadania nr 12 (Formularz Cenowy); 

pkt 52 Formularza Cenowego; 

pkt 88 Formularza Cenowego; 

pkt 4 tabeli Parametry Techniczne; 

pkt 15 tabeli Parametry Techniczne; 

pkt 40 tabeli Parametry Techniczne; 

co, zdaniem Odwołującego, stanowi naruszenie: art. 16 pkt 1-3 oraz art. 99 ust. 1 i 4 

ustawy  Pzp 

poprzez  takie  opisanie  przedmiotu  zamówienia,  w  tym  dobór  takich 

parametrów  ocenianych,  które  faworyzuje  jednego  wykonawcę,  a  ponadto  jest 

niejednoznaczne,  niewyczerpujące  i  nie  uwzględnia  wszystkich  okoliczności 

mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, co prowadzi do naruszenia uczciwej 

konkurencji oraz zasady 

równego traktowania wykonawców. 


Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  zmiany  treści  SWZ  poprzez 

odpowiednią  zmianę  postanowień  SIWZ  oraz  poprzez  dodanie  odpowiednich 

postanowień  do  SWZ,  zgodnie  ze  wskazaniami  zawartymi  w  uzasadnieniu 

odwołania, 

w  szczególności  poprzez  równorzędne  potraktowanie  cech 

charakteryzujących równoważny sprzęt. 

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  wyznaczony  do  rozpoznania 

niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje: 

Izba  ustaliła,  że  postępowanie  zostało  wszczęte  przez  Zamawiającego  w  dniu  29 

stycznia 2021 r.  W tym dniu Zamawiający opublikował na swojej stronie internetowej 

specyfikację  istotnych  warunków  zamówienia  oraz  ogłoszenie  o  zamówieniu  w 

Dzienniku  Urzędowym  UE  pod  nr  2021/S  020-044462.  W  konsekwencji,  do 

postępowania  mają  zastosowanie  przepisy  ustawy  Prawo  zamówień  Publicznych  z 

dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2020).  

Izba  ustaliła,  że  do  postępowania  odwoławczego  przystąpili:  wykonawca  Siemens 

Healthcare  Sp.  z  o.o.,  z  siedzibą  w  Warszawie  -  po  stronie  zamawiającego  oraz 

wykonawcy  oraz  wykonawca  Roche  Diagnostics  Polska  sp.  z  o.o.

,  z  siedzibą  w 

Warszawie - 

po stronie odwołującego, 

Odwołujący,  w  dniu  18  lutego  2021  r.,  przed  wyznaczeniem  terminu  posiedzenia  i 

rozprawy przed Izbą złożył pismo zawierające oświadczenie o cofnięciu odwołania w 

całości.  Oświadczenie  o  cofnięciu  odwołania  zostało  podpisane  przez  osobę 

umocowaną do działania w imieniu wykonawcy.  

Skład  orzekający  Izby,  działając na  podstawie art.  520,  art.  568  pkt  1  oraz  art.  553 

ustawy  Pzp  postanowił  umorzyć  postępowanie  odwoławcze  w  niniejszej  sprawie,  z 

uwagi na oświadczenie złożone przez Odwołującego o cofnięciu odwołania. Złożenie 

takiego  oświadczenia  warunkuje  zakończenie  postępowania  odwoławczego  bez 

konieczności  rozpoznawania  zarzutów  i  merytorycznego  stanowiska  Izby. 

Odwołujący  podejmuje  bowiem  decyzję  o  ostatecznym  zaniechaniu  kontynuowania 

sporu przed Izbą.  

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła  okoliczność,  iż  cofnięcie  odwołania  miało  miejsce  przed  otwarciem 


posiedzenia 

i rozprawy, zatem za rzecz Odwołującego należało zwrócić 90% kwoty 

wpisu  uiszczonego  na  rachunek  Urzędu  Zamówień  Publicznych,  czyli  kwotę 

500,00  zł,  stosownie  do  art.  557  i  art.  575  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  – 

Prawo zamówień  publicznych oraz  § 9 ust.  1 pkt  3a rozporządzenia Prezesa  Rady 

Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów 

postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania 

wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zmianami). 

Przewodniczący: 

…………………………