KIO 3311/21 WYROK dnia 23 listopada 2021 r.

Stan prawny na dzień: 15.06.2022

Sygn. akt: KIO 3311/21 

WYROK 

z dnia 23 listopada 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:   Agnieszka Trojanowska 

Protokolant:   

Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na rozprawie  w  Warszawie  w  dniu  22  listopada 

2021 r. odwołania wniesio-

nego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 listopada 2021 r. przez wykonawcę 

EKO-

TRANS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Samoklęski 28  

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  –

Gmina  Niedźwiada  z  siedzibą  w 

Niedźwiadzie – Kolonia 43 

przy  udziale  wykonawcy 

Przedsiębiorstwo  Gospodarki  Komunalnej  spółka  z  ograni-

czoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lubartowie, ul. Parkowa 6 zgłaszającego przy-

stąpienie po stronie zamawiającego w sprawie o sygn. akt KIO 3311/21 

orzeka: 

Oddala odwołanie,  

2.  kosztami 

postępowania  obciąża  wykonawcę  EKO-TRANS  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Samoklęski 28 i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr 

(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez  wyko-

nawcę EKO-TRANS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą 

Samoklęski 28 tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza od wykonawcy EKO-TRANS spółka z ograniczoną odpowiedzial-

nością z siedzibą w Samoklęski 28 na rzecz zamawiającego – Gmina Nie-

dźwiada z siedzibą w Niedźwiadzie-Kolonia 43 kwotę 3 949 zł 52 gr (słow-

nie: 

trzy  dziewięćset  czterdzieści  dziewięć  złotych  pięćdziesiąt  dwa  grosze) 

stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wydatków 

pełnomocnika i kosztów dojazdu. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 

11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  w 

terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:…………………………. 


 
Sygn. akt KIO 3311/21 

Uzasadnienie 

Postępowanie o  udzielenie zamówienia  publicznego  prowadzonym  w trybie przetargu  nieo-

graniczonego pn.  „Odbiór  i  zagospodarowanie odpadów  komunalnych z  terenu Gminy  Nie-

dźwiada”  zostało  wszczęte  ogłoszeniem  zamieszczonym  w  Biuletynie  Zamówień  Publicz-

nych w dniu 2021 r. pod numerem 2021/BZP/00241333/01. 

W dniu 4 listopada 2021 r. zamawiający poinformował o wyniku postępowania.  

W dniu 9 listopada 2021 r. wykonawca EKO-

TRANS spółka z ograniczoną odpowiedzialno-

ścią  z  siedzibą  w  Samoklęskach  28  wniósł  odwołanie.  Odwołanie  zostało  wniesione  przez 

prezesa zarządu upoważnionego do samodzielnego działania na podstawie pełnomocnictwa 

z dnia 4 listopada 2021 r. udzielonego przez wiceprezesa zarządu. Odwołanie zostało prze-

kazane zamawiającemu w dniu 9 listopada 2021 r.  

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie przepisów art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy 

przez brak odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału 

w  postępowaniu  co  do  posiadania  uprawnień  w  zakresie  prowadzonej  działalności  gospo-

darczej - 

braku wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odpadów komunalnych 

od  właścicieli  nieruchomości  z  terenu  Gminy  Niedźwiada  dotyczących  niektórych  rodzajów 

odpadów objętych przedmiotem zamówienia.  

Wniósł o  

) uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności 

w postaci wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 04 listopada 2021 r., dokonanie ponownej 

oceny  ofert,  w  tym  odrzucenie  oferty  w

ykonawcy  Przedsiębiorstwo Gospodarki  Komunalnej 

Sp. z o.o. z siedzibą w Lubartowie oraz — w razie pozytywnej weryfikacji — wybranie jako 

najkorzystniejszej oferty Odwołującej EKO-TRANS Sp. z o.o. z siedzibą w Samoklęskach;  

2) zwrot kosztów postępowania związany z wniesieniem niniejszego odwołania. 

Odwołujący  wskazał,  że  zamawiający  dnia  4  listopada  2021  r.  rozstrzygnął  postępowanie 

dokonując wyboru oferty Wykonawcy Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. z 

siedzibą w Lubartowie. Zamawiający uznał, że wobec  tego wykonawcy nie zachodziły pod-

stawy wykluczenia, a jego oferta nie podlegała odrzuceniu oraz przedstawiała najkorzystniej-

szy bilans ceny oraz dodatkowego kryterium. To stanowisko 

w ocenie odwołującego jest jed-

nak błędne i narusza przepisy prawa. Wybrany wykonawca nie spełniał warunków udziału w 

postępowaniu  niezbędnych  do  wykonania  zamówienia.  Zgodnie  z  wymaganiami  przygoto-

wanej przez z

amawiającego Specyfikacji Warunków Zamówienia — dalej: SWZ — o udzie-


lenie zamówienia mogli ubiegać się wykonawcy, którzy: nie podlegali wykluczeniu oraz speł-

niali warunki udziału w postępowaniu dotyczące m. in. uprawnień do prowadzenia określonej 

działalności  gospodarczej  lub  zawodowej.  W  Rozdziale  V  ust.  4  zamawiający  określił,  że 

warunek zostanie spełniony, jeśli wykonawca wykaże, że posiada:  

a) wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od 

właścicieli  nieruchomości,  o  którym  mowa  w  przepisie  art.  9b  ustawy  z  dnia  13  września 

1996  roku  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku w gminach,  obejmujący  co  najmniej kody  na-

stępujących  odpadów:  wszystkich  odpadów  o  kodach  z  grupy  20,  wszystkich  o  kodach  z 

podgrupy 15 01 wraz z podaniem numeru rejestrowego oraz 

b

)  aktualny  wpis  do  rejestru  podmiotów  wprowadzających  produkty,  produkty  w  opakowa-

niach  i  gospodarujących  odpadami  (rejestr  BDO)  zgodnie  z  wymogami  ustawy  z  dnia  14 

grudnia 2012 r. o odpadach.  

Odwołujący  wskazał,  że  zamawiający  nieprecyzyjnie  określił  ten  warunek  odnosząc  się  do 

wszystkich odpadów o kodach z grupy 20 oraz wszystkich o kodach z podgrupy 15 01. Nie-

mniej jednak z

amawiający użył sformułowania „co najmniej”, co należy odczytywać jako ka-

talog otwarty wymaganych kodów, który był doprecyzowany przez sam przedmiot zamówie-

nia.  Bardziej  fortunnym  określeniem  warunku  byłoby  wymóg  posiadania  przez  wykonawcę 

wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od 

właścicieli nieruchomości, obejmującego wszystkie rodzaje odpadów objęte postępowaniem 

przetargowym.  Odwołujący  podkreślił  jednak,  iż  z  uwagi  na  obowiązujące  przepisy  prawa  i 

dokumentację  przetargową, tj.  dalsze  postanowienia SWZ  —treść  Opisu  przedmiotu zamó-

wienia, formularz cenowy, wzór umowy — nie było wątpliwości, jakich kodów dotyczył waru-

nek i jakie powinny być ujęte w rejestrze, tak by legalnie odbierać odpady na terenie Gminy 

Niedźwiada  zgodnie  z  przedmiotem  zamówienia.  To  ustawa  nakłada  na  przedsiębiorców 

odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości obowiązek uprzedniego uzy-

skania wpisu do rejestru w gminie, na terenie której zamierzają odbierać odpady komunalne 

od  właścicieli  nieruchomości.  Jest  to  wymóg  określony  przepisami  prawa,  zamawiający  nie 

może go modyfikować, jest to wymóg sine qua non konieczny i jednocześnie niezbędny do 

prowadzenia działalności  w zakresie  odbierania odpadów  komunalnych. Zamawiający,  jak  i 

w

ykonawcy są zobligowani do respektowania wszelkich unormowań prawnych regulujących 

działalność odnoszącą się do przedmiotu zamówienia objętego postępowaniem. Wobec po-

wyższego,  bez  wątpienia  każdy  wykonawca  potwierdzając  spełnienie  warunku  udziału  w 

postępowaniu  w  zakresie  uprawnień  do  prowadzenia  określonej  działalności  gospodarczej 

musiał  legitymować  się  wpisem  do  rejestru  działalności  regulowanej  w  zakresie  odbierania 

odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości prowadzonego przez Wójta Gminy Nie-

dźwiada, a wpis powinien obejmować cały zakres zamówienia, tj. wszystkie kody odpadów, 

które będą odbierane od mieszkańców Gminy. Szczegółowy zakres usług został zawarty w 


Załączniku Nr 1 do SWZ o nazwie Opis Przedmiotu Zamówienia. W ustępie 4 tego dokumen-

tu  z

amawiający  wskazał  ilość  i  rodzaj  odbieranych  odpadów  z  wyszczególnieniem  kodów 

odpadów, gdzie wymienione zostały w zakresie nieruchomości zamieszkałych: 15 01 01, 15 

03 07, 20 03 99 oraz w zakresie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych: 15 01 

32, 20 01 34, 20 01 35* , 20 01 36, 20 01 39, 20 02 01, 20 03 07, 20 03 99. T

e kody zostały 

przez  z

amawiającego  powtórzone  w  formularzu  ofertowym.  Zamawiający,  w  celu  potwier-

dzenia  spełniania  przez  wykonawcę  Przedsiębiorstwo Gospodarki  Komunalnej  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą w Lubartowie warunku udziału w postępowaniu, samodzielnie pozyskał informacje z 

ogólnodostępnej bazy danych, tj. aktualny wypis z rejestru działalności regulowanej w zakre-

sie  odbierania  odpadów  komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości  na  terenie  Gminy  Nie-

dźwiada według stanu na dzień 08 marca 2021 r. Zamawiający dokonał weryfikacji tego do-

kumentu  uznając  go  za  prawidłowy  i  wystarczający  do  wykazania  spełniania  warunków 

udziału w postępowaniu. 

Ty

mczasem, z analizy tego dokumentu wynika, iż wykonawca Przedsiębiorstwo Gospodarki 

Komunalnej  Sp.  z 

o.o.  nie  posiadał  wpisu  w  zakresie  wszystkich kodów  odpadów  objętych 

postępowaniem  przetargowym  znak  RL.271.16.2021.  Według  rejestru w zakresie nierucho-

mości zamieszkałych wykonawca nie posiadał zgłoszonego do rejestru kodu: 16 01 03 (zu-

żyte  opony),  a  w  zakresie  Punktu  Selektywnej  Zbiórki  Odpadów  Komunalnych  Wykonawcy 

brakowało kodów: 16 01 03 (zużyte opony) oraz 17 01 01 (odpady betonu oraz gruz betono-

wy z r

ozbiórek i remontów), 17 01 07 (zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpa-

dowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06 

oraz wymienione w 1 7 09 04), 17 02 02 (szkło), 17 03 80 (odpadowa papa).  

Dowód: „rejestr działalności regulowanej zakresie odbierania odpadów komunalnych od wła-

ścicieli  nieruchomości  na  terenie  Gminy  Niedźwiada  Stan  na  dzień  08.03.2021  r.  udostęp-

niony na stronie Zamawiającego do dnia 8.11.2021 r. Brak wyszczególnienia tych kodów w 

rejestrze świadczył o braku wpisu do rejestru działalności regulowanej w tym zakresie. Jako 

tożsamą z brakiem wpisu sądy traktują sytuację, w której wpisany do rejestru podmiot odbie-

ra inny rodzaj odpadów, niż wynikałoby to z treści wpisu. Odbieranie takich odpadów uznaje 

się za wykonywanie działalności bez wymaganego wpisu. 

Odwołujący, pismem z dnia 4 listopada 2021 r., doręczonym dnia 5 listopada 2021 r., zwrócił 

z

amawiającemu uwagę na powyższe uchybienie wnosząc o unieważnienie czynności wybo-

ru  oferty  wykonawcy,  jednak  zamiast  tego  z

amawiający  dnia  8  listopada  2021  r.,  w  godzi-

nach popołudniowych, tj. o godz. 15: 10, dokonał zmian w rejestrze działalności regulowanej 

w  zakresie dodania kodów  odpadów  wykonawcy. Odwołujący  wskazał, iż  zgodnie z  art.  9c 

ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach „Wpis jest dokonany z chwilą zamiesz-


czenia danych w rejestrze”. Oznacza to skuteczność wpisu dopiero po ujawnieniu do w pu-

blicznej  bazie  danych.  Chwila  uzyskanie  wpisu,  tj.  ujawnieni

e  go  w  rejestrze,  upoważnia 

przedsiębiorcę do prowadzenia działalności w danym zakresie. Zakres przedmiotowy i tery-

torialny działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych należy bowiem oceniać na 

dzień dokonania wpisu i zgodnie z jego treścią (tak na przykład wyrok Wojewódzkiego Sądu 

Administracyjnego w Poznaniu z dnia 06 luty 2020 r., sygn. akt: II SA/Po 248/19).  

Dowód:  „pismo Odwołującego  z  dnia 04.  11.2021 r.,  wraz z  potwierdzeniem  przesłania  za-

mawiającemu,  

rejestr  działalności  regulowanej  zakresie  odbierania  odpadów  komunalnych  od  właścicieli 

nieruchomości  na  terenie Gminy  Niedźwiada  Stan  na  dzień  08.11.2021  r.  udostępniony  na 

str

onie Zamawiającego od dnia 08.11.2021 r.,  

-wydruk ze strony internetowej z

amawiającego potwierdzający dokonanie zmian w w/w reje-

strze  

Co więcej, uznawanie przez zamawiającego za dopuszczalne takich zachowań  wykonawcy 

(tj. zmian w zakresie dokumentów dotyczących spełniania warunków udziału w postępowa-

niu  po  terminie  otwarcia  ofert),  orzecznictwo  Krajowej  Izby  Odwoławczej  traktuje  jedno-

znacznie jako prowadzenie postępowania sprzecznie z zasadami uczciwej konkurencji, rów-

nego traktowania wykonawców, proporcjonalności oraz przejrzystości.  

W wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 23 stycznia 2020 r., sygn. akt: KIO 3/20 wska-

zano na „Niedopuszczalność sytuacji, w której wykonawca, powiązany z zamawiającym, sta-

ra się uzupełnić brak podniesiony uprzednio w piśmie do zamawiającego przez innego wy-

konawcę”. Zmiany stanu faktycznego mające miejsce po dokonaniu oceny ofert i po wyborze 

najkorzystniejszej oferty nie powinny być oceniane w toku postępowania. Zamawiający oce-

niał  spełniane warunków  udziału w  postępowaniu przez  Wykonawcę na podstawie przesła-

nego  Odwołującemu  dokumentu  pobranego  samodzielnie  z  ogólnodostępnej  bazy  danych 

aktualnego  w  chwili  dokonania  oceny,  na  tamtą  chwilę,  jak  również  w  terminie  wcześniej-

szym i w chwili dokonania wyboru 

— Wykonawca nie spełniał warunków udziału w postępo-

waniu.  Zamawiający  jako  organ  władzy  publicznej,  do  tego  zobowiązany  do  prowadzenia 

rejestru działalności regulowanej, nie mógł akceptować prowadzenia działalności w zakresie 

odbioru  odpadów  bez  wymaganego  zezwolenia,  czyli  uzyskania  wpisu  do  rejestru,  bowiem 

do  chwili  uzyskania  wpisu  działalność  taka  nie  jest  zgodna  z  prawem.  Nie  bez  przyczyny 

rejestr  zawiera  określenie  rodzaju  odbieranych  odpadów  komunalnych.  Zgodnie  z  ugrunto-

wanym  obecnie  poglądem  doktryny  i  orzecznictwa,  warunki  udziału  w  postępowaniu  winny 

być spełnione  przez Wykonawcę przez  cały  okres trwania postępowania o  zamówienie pu-

bliczne. Oświadczenia lub dokumenty „aktualne” to takie, które oddają rzeczywistość w mo-

mencie ich złożenia, innymi słowy potwierdzają okoliczność, co do której Wykonawca wcze-

śniej złożył wstępne oświadczenie, i która obecnie (w czasie teraźniejszym) występuje. 


Tymczasem, w zaistniałym stanie faktycznym wykonawca, ani w chwili składania oferty, ani 

w chwili składania oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, ani w chwili 

oceny  ofert,  ani  w  chwili  wyboru  jego  oferty  jako  najkorzystniejszej 

—  nie spełniał  warunku 

udziału w postępowaniu, nie posiadał wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie 

wszystkich wymaganych zamówieniem kodów. Uzyskał takie uprawnienia dopiero z dniem 8 

listopada 2021 r., czyli 

po zakończeniu postępowania przetargowego. Przez cały okres trwa-

nia postępowania nie posiadał niezbędnych kwalifikacji. Wstępne domniemanie o spełnieniu 

przez w

ykonawcę warunków udziału w postępowaniu nie potwierdziło się, Zamawiający po-

winien ofertę wykonawcy odrzucić. Analogiczna sytuacja do zaistniałej w Gminie Niedźwiada 

była  już  przedmiotem  oceny  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  sprawie  o  sygn.  akt:  KIO  3/20. 

Izba wskazała za niewłaściwe posiadanie przez wykonawcę zaświadczenie o wpisie do reje-

stru działalności na terenie gminy, które nie obejmuje niektórych objętych tym zamówieniem 

rodzajów odpadów. 

Izba zwróciła też uwagę, że  zamawiającemu znana jest z urzędu okoliczność, że dany wy-

konawca stosowny wpis w zakresie wszystkich rodzajów odpadów, które są objęte przedmio-

tem zamówienia, uzyskało dopiero 30 grudnia 2019 r., a zatem już po upływie terminu skła-

dania ofert wyznaczonego na 10 grudnia 2019 r. W kontekście tego orzeczenia KIO, podjętą 

przez z

amawiającego próbę sanacji postępowania po jego rozstrzygnięciu odwołujący uznał 

za  niemożliwą  i  sprzeczną  z  prawem.  Dopiero  zamieszczenie  nowych  danych  w  rejestrze 

jest  równoznaczne  z  dokonaniem  wpisu,  a  w  związku  z  tym  wykonawca  Przedsiębiorstwo 

Gospodarki  Komunalnej  Sp.  z  o.o.  w  toku  trwającego  postępowania  nie  spełniał  warunku 

udziału  w  przetargu  i  nie  mógłby,  zgodnie  z  przepisami  prawa,  zrealizować  zamówienia  w 

pełnym zakresie. Na podstawie dokonanego wpisu,  wykonawca był bowiem uprawniony do 

odbierania wyłącznie odpadów z ujawnionych w rejestrze grupy, tj. o kodach z podgrupy 15 

(też  nie  wszystkich,  mimo  braku  niektórych  kodów  zamawiający  uznał,  że  warunek  jest 

spełniony) oraz o kodach z grupy 20, co nie odpowiada treści SWZ. Z postępowania o udzie-

lenie  zamówienia  publicznego  odrzuca  się  ofertę  wykonawców,  którzy  nie  wykazali  warun-

ków udziału w postępowaniu. Wobec tego zamawiający zobligowany był do odrzucenia ofer-

ty w

ykonawcy Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. z siedzibą w Lubartowie. 

Ponadto ustalenie, iż dany wykonawca na dzień składania ofert nie uzyskał wpisu do rejestru 

działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nierucho-

mości na terenie gminy powoduje, iż złożone przez niego w ofercie oświadczenie o spełnie-

niu warunków, jest niezgodne z rzeczywistością i wprowadza Zamawiającego w błąd. Utrzy-

manie niniejszego postępowania w mocy przeczyłoby zasadzie przejrzystości oraz zasadzie 

uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców.  Możliwe,  że  krąg  wykonawców 

byłby  szerszy  gdyby  wiedzieli,  że  zamawiający  dopuści  możliwość  spełniania  warunków 

udziału  w  postępowaniu  na  późniejszym  etapie  niż  złożenie  oferty.  Powyższe  naruszenia 


miały wpływ na wynik postępowania, oferta wykonawcy nie powinna zostać uznana za najko-

rzystniejsza, obecnie z

amawiający powinien unieważnić czynność wyboru tego wykonawcy, 

wykluczyć jego ofertę oraz dokonać ponownej oceny ofert i — w razie pozytywnej weryfikacji 

wybrać jako najkorzystniejszą ofertę wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona w 

dalszej kolejności, czyli ofertę EKO-TRANS Sp. z o.o. z siedzibą w Samoklęskach. Zgodnie z 

przepisami  ustawy 

zamówienia  udziela  się  wyłącznie  wykonawcy  wybranemu  zgodnie  z 

przepisami  ustawy,  tym  samym  zawarcie  umowy  z  w

ykonawcą,  nie  tylko  prowadziłoby  do 

naruszenia  przepisów  ustawy,  ale  mogłoby  być  uznane  również  za  naruszenie  przepisów 

dyscypliny finansów publicznych.  

W dniu 9 listopada 2021 r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania.  

W  dniu  10  listopada  2021  r.  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego 

zg

łosił  się  wykonawca  Przedsiębiorstwo  Gospodarki  Komunalnej  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Lubartowie, ul. Parkowa 6 wnosząc o oddalenie odwołania. 

Wykonawca  wskazał,  że  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  jest  w  pełni 

uzasadnione  i 

konieczne  w  celu  ochrony  jego  interesu.  Uwzględnienie  odwołania 

doprowadzić  może  do  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  przystępującego,  co 

ostatecznie  uniemożliwi  mu  realizację  zamówienia,  a  tym  samym  narazi  go  na  szkodę 

wynikającą z nieosiągnięcia zakładanego zysku. Zgłoszenie zostało wniesione przez prezesa 

zarządu  zgodnie  z  zasadami  wynikającymi  z  KRS.  Do  zgłoszenia  dołączono  dowody 

przekazania kopii stronom.  

W dniu 22 listopada 2021 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o: 

1) odd

alenie odwołania w całości, 

2)  zasądzenie  od  odwołującego  na  rzecz  zamawiającego  kosztów  postępowania  z 

uwzględnieniem kosztów zastępstwa procesowego w kwocie 3.600 zł. oraz kosztów dojazdu 

na posiedzenie Izby, zgodnie ze złożoną fakturą VAT. 

W  ocenie  zamawia

jącego,  postawione  zarzuty  są  bezpodstawne  i  nie  zasługują  na 

uwzględnienie, zaś odwołanie winno zostać oddalone w całości, 

Zamawiający  podniósł,  że  m.in.  jako  warunek  udziału  w  postępowaniu  domagał  się  od 

Wykonawców  uprawnienia  do  prowadzenia  działalności  gospodarczej,  tj.  wpisu  do  rejestru 

działalności  regulowanej  w  zakresie  odbierania  odpadów  komunalnych  od  właścicieli 

nieruchomości,  o  którym mowa w  przepisie art. 9b  ustawy  z  dnia 13  września 1996  roku o 

utrzymaniu  czystości  i  porządku  w  gminach  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  1439  z  poźn,  zm.), 

obejmującego  co  najmniej  kody  następujących  odpadów:  wszystkich  odpadów  o  kodach  z 

grupy 20, wszystkich o kodach z podgrupy 15 01 wraz z podaniem numeru rejestrowego.  

Zamawiający  określił  powyżej  minimalne  warunki  udziału  w  postępowaniu,  które  każdy  z 


w

ykonawców  winien  spełniać.  Wbrew  twierdzeniom  odwołującego,  sformułowanie  „co 

najmniej"  nie  można  odczytywać  lub  uznawać  za  katalog  otwarty  wymaganych  kodów 

odpadów,  które  zostały  doprecyzowane  w  formularzu  oferty.  Odwołujący  nie  ma  żadnych 

kompetencji  do  dokonywania  wykładni  woli  zamawiającego,  co  do  znaczenia  SWZ. 

Zamiarem  z

amawiającego  było  bowiem  określenie  minimalnych  warunków  udziału  w 

postępowaniu  w  postaci  wpisu  do  rejestru  działalności  regulowanej  w  zakresie  odbierania 

odpadów  komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości  obejmującego,  co  najmniej  kody 

następujących odpadów: wszystkich odpadów o kodach z grupy 20, wszystkich o kodach z 

podgrupy  15  01.  Nie ulega  wątpliwości,  że  Przedsiębiorstwo Gospodarki  Komunalnej  Sp.  z 

o.o.  w  Lubartowie  spełnia  ww.  kryteria.  Natomiast  odpady  wyszczególnione  w  formularzu 

oferty,  stanowią  katalog  odpadów,  które  będą  odbierane  na  obszarze  Gminy  Niedźwiada  i 

katalog  ten  pokrywa  się  w  części  z  katalogiem  określonym  w  warunkach  udziału  w 

postepowaniu ale w żadnym wypadku nie stanowi jego uzupełnienia lub rozszerzenia. 

Zamawiający przypomniał, że zgodnie z art. 9b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w 

gminach,  działalność  w  zakresie  odbierania  odpadów  komunalnych  od  właścicieli 

nieruch

omości jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r, - 

Prawo przedsiębiorców (Dz.U, z 2019 r, poz. 1292 i 1495). Rejestr działalności regulowanej 

w  zakresie  odbierania  odpadów  komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości,  zwany  dalej 

„rejestrem”, prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce 

odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. W rejestrze zamieszcza się 

m.in.  firmę,  oznaczenie  siedziby  i  adres  albo  imię,  nazwisko  i  adres  przedsiębiorcy  oraz 

określenie  rodzaju  odbieranych  odpadów  komunalnych.  Zgodnie  natomiast  z  art,  9c  tej 

ustawy,  przedsiębiorca  odbierający  odpady  komunalne  od  właścicieli  nieruchomości  jest 

obowiązany do  uzyskania wpisu do  rejestru,  w  gminie,  na  terenie której zamierza  odbierać 

odpady  komunalne  od  właścicieli  nieruchomości.  Wniosek  o  wpis  do  rejestru  powinien 

zawierać m.in. firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy 

oraz określenie rodzaju odbieranych odpadów komunalnych.  

Artykuł 9d ust 1 tej ustawy stanowił że podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli 

nieruchomości jest obowiązany do spełnienia następujących wymagań: 

posiadania  wyposażenia  umożliwiającego  odbieranie  odpadów  komunalnych  od 

właścicieli nieruchomości oraz zapewnienia jego odpowiedniego stanu technicznego; 

utrzymania  odpowiedniego  stanu  sanitarnego  pojazdów  i  urządzeń  do  odbierania 

odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości; 

spełnienia wymagań technicznych dotyczących wyposażenia pojazdów do odbierania 

odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości; 

zapewnienia  odpowiedniego  usytuowania  i  wyposażenia  bazy  magazynowo-

transportowej. 


Reasumując,  z  przywołanych  powyżej  przepisów,  według  zamawiającego,  wynika 

jednoznacznie,  że  jednym  z  elementów  konstytutywnych  wpisu  do  rejestru  działalności 

regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest 

określenie rodzajów odpadów. 

Niemniej  jednak,  w  przedmiotowy

m  postępowaniu,  wyliczenie  rodzajów  odpadów 

potwierdzających  spełnienie  warunków  udziału  w  postepowaniu  jest  węższe  niż  wyliczenie 

odpadów,  które  będą  odbierane  przez  wykonawcę.  Zamawiający  w  toku  postępowania 

przetargowego  nie  wymagał  aby  już  na  etapie  ubiegania  się  o  udzielenie  tego  zamówienia 

w

ykonawca  dysponował  wpisem  do  rejestru  działalności  regulowanej  prowadzonej  przez 

Wójta  Gminy  Niedźwiada  w  zakresie  wszystkich  rodzajów  odpadów,  które  mają  być 

odbierane. Ponadto, zauważył, że powszechnie obowiązujące przepisy prawa nakazują, aby 

przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości uzyskał wpis do 

rejestru w gminie, na terenie której odbiera odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, 

[co już nastąpiło, bowiem Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Lubartowie 

uzyskała  wpis  w  zakresie  wszystkich  odpadów  wskazanych  w  formularzu  oferty],  jednakże 

nie  warunkują  konieczności  posiadania  takiego  wpisu  w  chwili  złożenia  oferty.  Takiego 

wymogu nie przewidywał również zamawiający w tym postępowaniu. 

P

odkreślił,  że wyrok  Krajowej  Izby Odwoławczej z  dnia 23  stycznia 2020  r. [  sygn.  akt  KIO 

3/20  1,  na  który  powołuje  się  odwołujący  w  odwołaniu,  został  wydany  w  innym  stanie 

faktycznym niż przedmiotowe postępowanie.  

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Izba  dopuściła  dowody  z  dokumentacji  postępowania  tj.  SWZ  wraz  z  załącznikami,  ofertę 

przystępującego, dane z rejestrów zgromadzone przez zamawiającego i dowody dołączone 

do odwołania. 

Na podstawie tych dowodów Izba ustaliła, co następuje: 

W SWZ zamawiający zawarł następujące postanowienia: 

Uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o 

ile wynika to z odrębnych przepisów: 

Zamawiający  określa,  że  ww.  warunek  zostanie  spełniony,  jeśli  Wykonawca  wykaże,  że 

posiada: 

a) wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od 

właścicieli  nieruchomości,  o  którym  mowa  w  przepisie  art.  9b  ustawy  z  dnia  13  września 

roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1439 z poźn. 

zm.), obejmujący co najmniej kody następujących odpadów: wszystkich odpadów o kodach z 

grupy 20, wszystkich o kodach z podgrupy 15 01 wraz z podaniem numeru rejestrowego; 

b)aktualny  wpis  do  rejestru  podmiotów  wprowadzających  produkty,  produkty  w 

opakowaniach  i  gospodarujących  odpadami  (rejestr  BDO)  zgodnie  z  wymogami  ustawy  z 


dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2020 r., poz. 797 z późn. zm.); 

W  celu  potwierdzenia  s

pełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  wykonawca  na 

wezwanie zamawiającego przedstawi ww. dokumenty. 

Załącznik nr 1 do SWZ Opis przedmiotu zamówienia- zamawiający wskazał, że: 

2. Zakres przedmiotu zamówienia 

Zakres przedmiotu zamówienia obejmuje: 

2.1.  O

dbiór  i  zagospodarowanie  od  właścicieli  nieruchomości  niesegregowanych 

(zmieszanych)  odpadów  komunalnych,  zgromadzonych  w  pojemnikach,  workach, 

niezależnie od ilości. 

2.2.  Odbiór  i  zagospodarowanie  od  właścicieli  nieruchomości  odpadów  komunalnych 

zbieranyc

h selektywnie, niezależnie od ilości, z podziałem na następujące frakcje: 

1) papier i tektura (w tym odpady opakowaniowe z papieru i tektury), 

2)  metale  i  tworzywa  sztuczne  (w  tym  odpady  opakowaniowe  z  metali,  odpady 

opakowaniowe z tworzyw sztucznych oraz 

odpady opakowaniowe wielomateriałowe), 

3) szkło kolorowe i bezbarwne (w tym odpady opakowaniowe ze szkła), 

4) odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, 

5) bioodpady stanowiące odpady komunalne, 

6) popiół paleniskowy. 

2.3.  Odbiór  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  zbieranych  selektywnie  z  punktu 

PSZOK, niezależnie od ilości, obejmującego odpady wymienione w art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. a, lit. 

b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 

2021 r. poz. 888 ze zm.). 

2.4.  Odbiór  każdego  rodzaju  odpadów  z  nieruchomości  zamieszkałych  (zabudowa 

jednorodzinna)  będzie  odbywał  się  przy  wjeździe/wejściu  na  teren  nieruchomości/przy 

drodze publicznej. 

2.5.  Odbiór  każdego  rodzaju  odpadów  w  przypadku  zabudowy  wielorodzinnej  (bloki 

mieszkalne) będzie się odbywał z nieruchomości. 

2.6.  Wykonawca  zobowiązany  jest  do  odbierania  i  zagospodarowania  odpadów  z  Punku 

Selektywnej  Zbiorki  Odpadów  Komunalnych  według  potrzeb  zamawiającego,  po  dokonaniu 

telefonicznego zgłoszenia i uzgodnieniu terminu odbioru. 

4. Ilość i rodzaj odpadów 

4.1.  Zamawiający  przewiduje  odbiór  w  okresie  realizacji  zamówienia  następującej  ilości 

odpadów  komunalnych  z  nieruchomości  zamieszkałych,  z  podziałem  na  poszczególne 

frakcje: 

1. opakowania z papieru i tektury- 15 01 01 

2. opakowania z tworzyw sztucznych - 15 01 02 

opakowania ze szkła - 15 01 07  


zużyte opony - 16 01 03 

5. papier i tektura - 20 01 01 

zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 

zawierające niebezpieczne składniki - 20 01 35 

zużyte urządzenia elektryczne - 20 01 36 

8. tworzywa sztuczne 20 01 39 

odpady ulegające biodegradacji 20 02 01  

10. zmieszane odpady komunalne 20 03 01  

11. odpady wielkogabarytowe 20 03 07  

popiół paleniskowy 20 03 99  

4.2.  przewidywana  ilość  odpadów  do  odebrania  z  Punktu  Selektywnej  Zbiórki  Odpadów 

Komunalnych 

1. opakowania z tworzyw sztucznych 15 01 02 

zużyte opony 16 01 03 

3. odpady 

betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów 17 01 01  

zmieszane  odpady  z  betonu,  gruzu  ceglanego,  odpadowych  materiałów  ceramicznych  i 

elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06 oraz wymienione w 17 09 04 17 01 

szkło 17 02 02  

6. odpadowa papa 17 03 80  

7. papier i tektura 20 01 01  

lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć 20 01 21 

9. farby, tusze, farby drukarskie, kleje i in. 20 01 28  

leki inne niż wymienione w 20 01 31 20 01 32  

11. baterie i akumulatory 20 01 34  

zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 

zawierające niebezpieczne składniki 20 01 35 

zużyte urządzenia elektryczne 20 01 36  

14. tworzywa sztuczne 20 01 39  

odpady ulegające biodegradacji 20 02 01 

16. odpady wielkogabarytowe 20 03 07  

popiół paleniskowy 20 03 99 

Załącznik  nr  2  do  SWZ  -  Formularz  ofertowy  –  zamawiający  oczekiwał  następującej 

deklaracji: 

1. Oferuję/oferujemy* wykonanie zamówienia zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia i na 

warunkach płatności określonych w SWZ za cenę:  

Odbiór i zagospodarowanie odpadów od właścicieli nieruchomości 


1. opakowania z papieru i tektury 15 01 01  

2. opakowania z tworzyw sztucznych 15 01 02  

opakowania ze szkła 15 01 07  

zużyte opony 16 01 03  

5. papier i tektura 20 01 01  

zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 

zawierające niebezpieczne składniki 20 01 35 

zużyte urządzenia elektryczne 20 01 36  

8. tworzywa sztuczne 20 01 39 

odpady ulegające biodegradacji 20 02 01  

10. zmieszane odpady komunalne 20 03 01  

11. odpady wielkogabarytowe 20 03 07  

popiół paleniskowy 20 03 99   

Odbiór i zagospodarowanie odpadów zebranych w PSZOK 

1. opakowania z tworzyw sztucznych 15 01 02 

zużyte opony 16 01 03 

Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów 17 01 01  

zmieszane  odpady  z  betonu,  gruzu  ceglanego,  odpadowych  materiałów  ceramicznych  i 

elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06 oraz wymienione w 17 09 04 17 01 

szkło 17 02 02  

6. odpadowa papa 17 03 80  

7. papier i tektura 20 01 01 

lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć 20 01 21 

9. farby, tusze, farby drukarskie, kleje i in. 20 01 28  

Leki inne niż wymienione w 20 01 31 20 01 32 

11. baterie i akumulatory 20 01 34  

zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 

zawierające niebezpieczne składniki 20 01 35 

zużyte urządzenia elektryczne 20 01 36  

14. tworzywa sztuczne 20 01 39  

odpady ulegające biodegradacji 20 02 01  

16. odpady wielkogabarytowe 20 03 07   

popiół paleniskowy 20 03 99 

Oferta  przyst

ępującego-  zaoferował  on  ceny  za  wszystkie  odpady  wskazane  w  formularzu 

ofertowym  oraz  podał  dane  umożliwiające  zamawiającemu  dostęp  do  bezpłatnych  i 

ogólnodostępnych baz danych, w szczególności rejestrów publicznych w rozumieniu ustawy 


z  dnia  17  lutego  2005  r.  o  informatyzacji  działalności  podmiotów  realizujących  zadania 

publiczne: 

Inny właściwy rejestr:   

KRS 

pod 

adresem: 

https://ekrs.ms.gov.pl/web/wyszukiwarkakrs/strona-

glowna/index.html  

BDO 

pod 

adresem: 

https://rejestr-

bdo.mos.gov.pl/Application/Preview/Eups/95d63b19-c5e7-4fe9b9f5-a17465a0dfe9  

Rejestr  działalności  regulowanej  prowadzony  przez  gminę  pod  adresem 

https://ugniedzwiada.bip.lubelskie.pl/index.php?id=601   

Z  rejestru 

działalności  regulowanej  w  zakresie  odbierania  odpadów  komunalnych  od 

właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Niedźwiada Stan na dzień 08.03.2021 r. wynika, 

że: 

Przedsiębiorstwo  Gospodarki  Komunalnej  Spółka  z  o.o.,  ul.  Parkowa  6,  21-100 

Luba

rtów 

Numer rejestrowy BDO 000001962 

NIP 714-00-02-020 

Wpisano działalność w zakresie kodów odpadów: 

15 01 01 Opakowania z papieru i tektury 

15 01 02 Opakowania z tworzyw sztucznych 

15 01 03 Opakowania z drewna 

15 01 04 Opakowania z metali 

Opakowania wielomateriałowe 

15 01 06 Zmieszane odpady opakowaniowe 

15 01 07 Opakowania ze szkła 

15 01 09 Opakowania z tekstyliów  

15  01  10*  Opakowania  zawierające  pozostałości  substancji  niebezpiecznych  lub  nimi 

zanieczyszczone (np. środkami ochrony roślin I i II klasy toksyczności – bardzo toksyczne i 

toksyczne) 

15 01 11* Opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia 

konstrukcyjnego (np. azbest), włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowymi 

20 01 01 Papier i tektura 

20 01 02 S

zkło 

20 01 08 Odpady kuchenne ulegające biodegradacji 

20 01 10 Odzież 

20 01 11 Tekstylia 

20 01 13* Rozpuszczalniki 


20 01 14* Kwasy 

20 01 15* Alkalia 

20 01 17* Odczynniki fotograficzne 

20  01  19*  Środki  ochrony roślin I  i II klasy toksyczności  (bardzo toksyczne  i  toksyczne  np. 

herbicydy, insektycydy) 

20 01 21* Lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć 

20 01 23* Urządzenia zawierające freony 

20 01 25 Oleje i tłuszcze jadalne 

20 01 26* Oleje i tłuszcze inne niż wymienione w 20 01 25 

Farby,  tusze,  farby  drukarskie,  kleje,  lepiszcze  i  żywice  zawierające  substancje 

niebezpieczne 

20 01 28 Farby, tusze, farby drukarskie, kleje, lepiszcze i żywice inne niż wymienione w 20 

20 01 29* Detergenty zawierające substancje niebezpieczne 

30 Detergenty inne niż wymienione w 20 01 29 

20 01 31* Leki cytotoksyczne i cytostatyczne 

20 01 32 Leki inne niż wymienione w 20 01 31 

20 01 33* Baterie i akumulatory łącznie z bateriami i akumulatorami wymienionymi w 16 06 

01, 16 06 02 lub 16 06 03 oraz 

niesortowane baterie i akumulatory zawierające te baterie 

20 01 34 Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33 

20 01 35* Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 

01 23 zawierające niebezpieczne składniki (1) 

20 01 36 Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 

01 23 i 20 01 35 

20 01 37* Drewno zawierające substancje niebezpieczne 

20 01 38 Drewno inne niż wymienione w 20 01 37 

20 01 39 Tworzywa sztuczne 

20 01 40 Metale 

20 01 41 Odpady zmiotek wentylacyjnych 

20 01 80 Środki ochrony roślin inne niż wymienione w 20 01 19 

20 01 99 Inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny 

20 02 01 Odpady ulegające biodegradacji 

20 02 02 Gleba i ziemia, w tym kamienie 

20 02 03 Inne 

odpady nieulegające biodegradacji 

20 03 01 Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne 

20 03 02 Odpady z targowisk 

20 03 03 Odpady z czyszczenia ulic i placów 


20 03 04 Szlamy ze zbiorników bezodpływowych służących do gromadzenia nieczystości 

20 03 06 Odpady ze studzienek kanalizacyjnych 

20 03 07 Odpady wielkogabarytowe 

20 03 99 Odpady komunalne niewymienione w innych podgrupach 

Z  rejestru  BDO  dla  przystępującego  wynika,  że  dla  tego  podmiotu  wydano  następujące 

decyzje: 

25.04.2013 - pozwolenie 

na wytwarzanie odpadów RLŚ.6220.3.2013, 

zezwolenie  na  zbieranie  odpadów  RLŚ.6233.2.2015  -  wydana  przez  Starostę 

Lubartowskiego  9.02.2015  na  przetwarzanie,  wytwarzanie  i  zbieranie  odpadów,  rodzaj 

decyzji  zezwolenie  na  zbieranie  i  przetwarzanie 

odpadów,  pozwolenie  na  wytwarzanie 

odpadów,  pozwolenie  zintegrowane,  decyzja  zatwierdzająca  program  gospodarowania 

odpadami,  zezwolenie  na  prowadzenie  punktu  unieszkodliwiania  odpadów  wydobywczych, 

koncesja na podziemne składowanie odpadów, wypis do rejestru działalności regulowanej w 

zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości 

zezwolenie  na  zbieranie  odpadów  RLŚ.6233.3.2017  -  wydana  przez  Starostę 

Lubartowskiego  21.03.2017  na  przetwarzanie,  wytwarzanie  i  zbieranie  odp

adów,  rodzaj 

decyzji  zezwolenie  na  zbieranie  i  przetwarzanie  odpadów,  pozwolenie  na  wytwarzanie 

odpadów,  pozwolenie  zintegrowane,  decyzja  zatwierdzająca  program  gospodarowania 

odpadami,  zezwolenie  na  prowadzenie  punktu  unieszkodliwiania  odpadów  wydobywczych, 

koncesja na podziemne składowanie odpadów, wypis do rejestru działalności regulowanej w 

zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości 

Dowody przedstawione przez odwołującego: 

informacja o stwierdzeniu naruszeń z dnia 4 listopada 2021 r., w której odwołujący wskazał, 

że zamawiający  w  sposób  nieprawidłowy  dokonał  badania i  oceny  ofert oraz  wyboru oferty 

najkorzystniejszej, gdyż wykonawca wybrany nie spełnia warunków udziału w postępowaniu 

w zakresie wymaganych uprawnień. Odwołujący przytoczył treść warunku i przedstawił jego 

interpretację,  którą  przytoczył  również  w  SWZ,  a  koncentrującą  się  na  tym,  że  wykonawca 

nie  może  odbierać  odpadów,  na  których  kody  nie  uzyskał  wpisu  do  rejestru  działalności 

regulowanej  i  do  BDO.  Odwołujący  tak  jak  w  odwołaniu  prezentuje  stanowisko,  że 

wykonawca  winien  był  wykazać  się  posiadaniem  na  datę  składania  ofert  wpisu  do  rejestru 

działalności  regulowanej  i  BDO  w  zakresie  wszystkich  kodów  wskazanych  przez 

zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia.  

-  R

ejestr  działalności  regulowanej  w  zakresie  odbierania  odpadów  komunalnych  od 

właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Niedźwiada 

Stan na dzień 08.11.2021 r. 


Przedsiębiorstwo  Gospodarki  Komunalnej  Spółka  z  o.o.,  ul.  Parkowa  6,  21-100 

Lubartów 

Numer rejestrowy BDO 000001962 

NIP 714-00-02-020 

15 01 01 Opakowania z papieru i tektury 

15 01 02 Opakowania z tworzyw sztucznych 

15 01 03 Opakowania z drewna 

15 01 04 Opakowania z metali 

15 01 05 Opakowania wielomateriałowe 

15 01 06 Zmieszane odpady opakowaniowe 

15 01 07 Opakowania ze szkła 

15 01 09 Opakowania z tekstyliów 

15  01  10*  Opakowania  zawierające  pozostałości  substancji  niebezpiecznych  lub  nimi 

zanieczyszczone 

01 11* Opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia 

kon

strukcyjnego (np. azbest), włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowymi 

01 03 Zużyte opony 

01 01 Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów 

17 01 02 Gruz ceglany 

17  01  03  Odpady  innych  materiałów  ceramicznych  i  elementów  wyposażenia  17  01  07 

Zmieszane  odpady  z  betonu,  gruzu  ceglanego,  odpadowych  materiałów  ceramicznych  i 

elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06 17 02 01 Drewno 

17 02 02 Szkło 

17 02 03 Tworzywa sztuczne 

17 03 02 Mieszanki bitumiczne inne niż wymienione w 17 03 01 

17 03 80 Odpadowa papa 

17 04 01 Miedź, brąz, mosiądz 

 17 04 02 Aluminium 

17 04 03 Ołów 

17 04 04 Cynk 

17 04 05 Żelazo i stal 

17 04 06 Cyna 

17 04 07 Mieszaniny metali 

17 04 11 Kable inne niż wymienione w 17 04 10 

17 05 08 Tłuczeń torowy (kruszywo) inny niż wymieniony w 17 05 07 

17 06 04 Materiały izolacyjne inne niż wymienione w 17 06 01 i 17 06 03 

17 08 02 Materiały budowlane zawierające gips inne niż wymienione w 17 08 01 


17 09 04 Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 

01, 17 09 02 i 17 09 03 

20 01 01 Papier i tektura 

20 01 02 Szkło 

20 01 08 Odpady kuchenne ulegające biodegradacji 

20 01 10 Odzież 

20 01 11 Tekstylia 

20 01 13* Rozpuszczalniki 

20 01 14* Kwasy 

20 01 15* Alkalia 

20 01 17* Odczynniki fotograficzne 

20 01 19* Środki ochrony roślin 

20 01 21* Lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć 

20 01 23* Urządzenia zawierające freony 

20 01 25 Oleje i tłuszcze jadalne 

20 01 26* Oleje i tłuszcze inne niż wymienione w 20 01 25 

20  01  27*  Farby

,  tusze,  farby  drukarskie,  kleje,  lepiszcze  i  żywice  zawierające  substancje 

niebezpieczne 

20 01 28 Farby, tusze, farby drukarskie, kleje, lepiszcze i żywice inne niż wymienione w 20 

20 01 29* Detergenty zawierające substancje niebezpieczne 

20 01 30 D

etergenty inne niż wymienione w 20 01 29 

20 01 31* Leki cytotoksyczne i cytostatyczne 

20 01 32 Leki inne niż wymienione w 20 01 31 

20 01 33* Baterie i akumulatory łącznie z bateriami i akumulatorami wymienionymi w 16 06 

01, 16 06 02 lub 16 06 03 oraz nieso

rtowane baterie i akumulatory zawierające te baterie 

20 01 34 Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33 

01 35* Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01  

i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki 

36 Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 

01 23 i 20 01 35 

20 01 37* Drewno zawierające substancje niebezpieczne 

20 01 38 Drewno inne niż wymienione w 20 01 37 

20 01 39 Tworzywa sztuczne 

20 01 40 Metale 

20 01 41 O

dpady z czyszczenia kominów (w tym zmiotki wentylacyjne) 

20 01 80 Środki ochrony roślin inne niż wymienione w 20 01 19 


20 01 99 Inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny 

20 02 01 Odpady ulegające biodegradacji 

20 02 02 Gleba i ziemia, w tym kamienie 

20 02 03 Inne odpady nieulegające biodegradacji 

20 03 01 Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne 

20 03 02 Odpady z targowisk 

20 03 03 Odpady z czyszczenia ulic i placów 

20 03 04 Szlamy ze zbiorników bezodpływowych służących do gromadzenia nieczystości 

20 03 06 Odpady ze studzienek kanalizacyjnych 

20 03 07 Odpady wielkogabarytowe 

20 03 99 Odpady komunalne niewymienione w innych podgrupach 

Izba ustaliła, że w opisie przedmiotu zamówienia zamawiający wskazał następujące kody 15 

01 i 20 : 

Izba  ustaliła,  że  wszystkie  te  wyżej  wskazane kody  były  ujawnione  w  rejestrze  działalności 

regulowanej przystępującego na dzień 8 marca 2021 r.  

Izba ustaliła, że wpisy w rejestrze działalności regulowanej dla przystępującego według stanu 

na  dzień  8  marca  2021  r.  i  na  dzień  8  listopada  2021  r.  równią  się  tym,  że  na  dzień  8 

listopada 2021 r. ponad kody istniejące w dacie 8 listopada 2021 r. ujawniono także kody: 


Izba zważyła, co następuje: 

Izba  stwierdziła,  że  zgłoszone  przystąpienie  spełnia  wymogi  formalne  określone  w  art.  525 

ust. 1- 3 ustawy.  

Izba  nie  dopatrzyła  się  zaistnienia  okoliczności,  które  mogłyby  skutkować  odrzuceniem 

odwołania na podstawie art. 528 ustawy.  

Izba  oceniła,  że  odwołujący  wykazał  przesłankę  materialno-prawną  dopuszczalności 

odwołania, o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy.  

Zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b  ustawy  przez  brak 

odrzucenia  oferty  złożonej  przez  wykonawcę  niespełniającego  warunków  udziału  w 

postępowaniu  co  do  posiadania  uprawnień  w  zakresie  prowadzonej  działalności 

gospodarczej  - 

braku  wpisu  do  rejestru  działalności  regulowanej  w  zakresie  odpadów 

komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości  z  terenu  Gminy  Niedźwiada  dotyczących 

niektórych rodzajów odpadów objętych przedmiotem zamówienia 

Zarzut  nie  potwierdził  się.  Zgodnie  z  art.  112  ust.  1  ustawy  zamawiający  określa  warunki 

udziału  w  postępowaniu  w  sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz 

umożliwiający  ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia,  w 

szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. 

2. Warunki udziału w postępowaniu mogą dotyczyć: 

1) zdolności do występowania w obrocie gospodarczym; 

2) uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wy-

nika to z odrębnych przepisów; 

3) sytuacji ekonomicznej lub finansowej; 

4) zdolności technicznej lub zawodowej. 

Wymóg proporcjonalności i wyrażenia minimalnych poziomów zdolności dotyczy wszystkich 

właściwości podmiotowych wykonawcy, których warunki dotyczą, a więc, nie jak podnosił na 

rozprawie odwołujący, wyłącznie zdolności technicznej czy zawodowej. Tym samym, w oce-

nie Izby nie było niedopuszczalne z punktu widzenia ustawy Pzp określenie na potrzeby do-

pusz

czenia do procedury przetargowej obowiązku wykazania się niższym poziomem upraw-

nień niż będzie on wymagany na etapie realizacji zamówienia.  

Zgodnie z art. 114 ustawy w 

odniesieniu do uprawnień do prowadzenia określonej działalno-

ści gospodarczej lub zawodowej zamawiający może w postępowaniu o udzielenie zamówie-

nia wymagać udowodnienia posiadania: 

1) odpowiedniego zezwolenia, licencji, koncesji lub wpisu do rejestru działalności regulowa-

nej lub 


2) odpowiedniego zezwolenia, licencji, koncesji lub wpisu do rejestru działalności regulowa-

nej, jeżeli ich posiadanie jest niezbędne do świadczenia określonych usług w kraju, w którym 

wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, lub  

3)  statusu  członka danej  organizacji, jeżeli  członkostwo  w tej  organizacji  jest  niezbędne  do 

świadczenia  określonych  usług  w  kraju,  w  którym  wykonawca ma  siedzibę  lub  miejsce  za-

mieszkania. 

W  tym  przepisie  także  ustawodawca  posługuje  się  pojęciem  odpowiedniego  zezwolenia,  li-

cencji, koncesji, lub wpisu do działalności regulowanej, ale chodzi tu raczej o rodzaj upraw-

nienia, niż jego zakres. Zamawiający może zatem określić niższy próg dostępu do zamówie-

nia, umożliwiając udział podmiotom, które dotychczas na terenie danej gminy nie świadczyły 

usług odbiorowych w tak szerokim zakresie jak wymagana w danym postępowaniu. Słusznie 

zauważył zamawiający, że samo rozpoczęcie świadczenia w ramach umowy o to zamówie-

nie publiczne ma nastąpić od 1 stycznia 2022 r., a zatem wykonawcy, którzy na etapie ubie-

gania się o udzielenie zamówienia nie dysponują wpisem do działalności regulowanej w za-

kresie wszystkich kodów objętych przedmiotem zamówienia, ale nie wynikającym z warunku, 

będą mieli czas na dostosowanie się do przepisów art. 9 c ust. 1 ucpg. Tym samym w ocenie 

Izby  nie  można  zarzucić  zamawiającemu,  że  dopuszczając  mniejsze  wymogi  w  zakresie 

wymaganych uprawień na etapie ubiegania się o zamówienia narusza przepisy powszechnie 

obowiązującego  prawa.  Przeciwnie  w  ocenie  Izby  słusznie  zauważył  przystępujący,  że  za-

mawiający zabezpieczył się przed świadczeniem przedmiotu umowy o zamówienie publiczne 

przez podmiot nie posiadający wpisu uprawniającego do odbioru odpadów o wszystkich ko-

dach składających się na przedmiot zamówienia przez zastrzeżenie we wzorze umowy sto-

sownej kary umownej. Tym samym w ocenie Izby stanowisko odwołującego, że argumenta-

cja o minimalnym poziomie wymaganych uprawnień na etapie ofertowania jest argumentacją 

zamawiającego jedynie na potrzeby odwołania, w świetle postanowień umownych, nie znaj-

duje potwierdzenia. Nadto Izba zauważa, że użycie słów „co najmniej” oznacza wyznaczenie 

przez zamawiającego minimalnego poziomu uprawnień, który świadczy o spełnieniu warun-

ku udziału w postępowaniu, natomiast odwołujący chciałby swoim odwołaniem ten minimalny 

poziom  zwiększyć  zrównując go  z  zakresem  przedmiotu zamówienia,  co w  ocenie Izby  nie 

wynika  z  literalnego  brzmienia  tego  warunku  i  stanowi  wykładnię  rozszerzającą,  która  przy 

warunku udziału w postępowaniu jest niedopuszczalna. Co do kodu 15 01 08, to również ta 

argumentacja odwołującego jest nietrafna. Izba ponownie odwołuje się do brzmienia art. 112 

ustawy i zwraca uwagę, że proporcja warunku musi być ułożona w stosunku do przedmiotu 

zamówienia,  tym  samym  może  być  mniejsza  od  przedmiotu  zamówienia,  a  w  szczególnie 

uzasadnionych przypadkach  równa  przedmiotowi  zamówienia,  ale absolutnie nie może wy-

kraczać  poza  przedmiot zamówienia.  Natomiast jak wynika  z  ustaleń  Izby  zamawiający  nie 

oczekiwał świadczenia odbioru odpadów o kodzie 15 01 08, tym samym brak w tym zakresie 


nie  mógł  być  uznany  za  niespełnienie  warunku  udziału  w  postepowaniu.  Rację  też  należy 

przyznać przystępującemu, że w katalogu odpadów odpad o kodzie 15 1 08 nie występuje, 

s

ą natomiast odpady o kodach 15 01 07 – opakowania ze szkła i 15 01 9 opakowania z tek-

styliów. Tym bardziej zatem odwołujący nie wykazał, aby jakiegokolwiek kodu odpadu w wy-

pisie z rejestru działalności regulowanej, który służył zamawiającemu do badania ofert czyli z 

dnia 8 marca 2021 r. w zakresie grup opisanych w 

warunku (15 01 i 20) brakowało. Mając to 

na uwadze zarzut należało oddalić.  

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji na podstawie art. 553 zd. 1 ustawy.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy, tj. 

stosownie  do  wyniku  postępowania,  z  uwzględnieniem  postanowień  Rozporządzenia 

Pr

ezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  z 

dnia  30  grudnia  2020  r.  (Dz.U.  z  2020  r.  poz.  2437)  na  podstawie  par.  8  ust.  2  pkt  1  cyt. 

rozp

orządzenia  obciążając  kosztami  uiszczonego  wpisu  odwołującego  i  zasądzając  od 

odwołującego  na rzecz zamawiającego  zwrot  kosztów  postępowania obejmujących  wydatki 

pełnomocnika w maksymalnej dopuszczonej wysokości tj. 3 600 zł. oraz kosztów dojazdu w 

wysokości 349,52 zł, zgodnie ze złożonym rachunkiem.  

Przewodniczący: ………………………………….