KIO 3012/21 KIO 3019/21 WYROK dnia 9 listopada 2021 r.

Stan prawny na dzień: 30.05.2022

 Sygn. akt: KIO 3012/21 
 

        KIO 3019/21 

     WYROK 

z dnia 9 listopada 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak  

Członkowie:   

Jolanta Markowska 

Małgorzata Rakowska 

Protokolant:   

Mikołaj Kraska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 listopada 2021 r. w Warszawie 

odwołań wniesionych 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej: 

A)  w dniu 11 

października 2021 r. przez Odwołującego – M. C. prowadząca działalność 

gospodarczą  pod  firmą  Przedsiębiorstwo  Handlowo-Usługowe  FOXMED  M.  C.,  ul. 

Kopalniana 9a, 44-230 Czerwionka-Leszczyny (sygn. akt KIO 3012/21); 

B)  w dniu 11 

października 2021 r. przez Odwołującego – M. C. prowadząca działalność 

gospoda

rczą  pod  firmą  Przedsiębiorstwo  Handlowo-Usługowe  FOXMED  M.  C.,  ul. 

Kopalniana 9a, 44-230 Czerwionka-Leszczyny (sygn. akt KIO 3019/21); 

postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Spółka  Restrukturyzacji  Kopalń 

Spółka Akcyjna, ul. Strzelców Bytomskich 207, 41-914 Bytom  

przy udziale 

Wykonawcy  Developer  i  Recykling 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  ul. 

Młodego  Górnika  2d,  41-808  Zabrze  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego o sygn. akt:  KIO 3012/21, KIO 3019/21 po stronie Zamawiającego 

Wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  NOMET  Spółka  z 

ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Modrzewiowa 1, 42-800 Poręba, Dominex Spółka z 

ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Metalowców 3, 41-600 Świętochłowice zgłaszających 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO  3012/21  po  stronie 

Zamaw

iającego 

Wykonawcy  L.  W. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  P.H.U.  L.  W.,  ul. 

Owocowa  1,  44-

240  Żory  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o 

sygn. akt KIO 3012/21 po stronie Zamawiaj

ącego 


Wykonawcy Tree Capital 

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Łubna 50 C, 05-532 

Baniocha 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO 

3012/21 po stronie Za

mawiającego 

Wykonawcy 

Dominex Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Metalowców 3c, 41-

600  Świętochłowice  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn. 

akt KIO 3019/21 

po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

1  A.   

Oddala odwołanie w zakresie zarzutów podlegających rozpoznaniu, tj.  

- naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8) i art. 224 ust. 6 w zw. z art. 16 pkt 1, 2 i 3 Pzp poprzez 

zaniechanie odrzucenia ofert Tree Capital Sp. z o.o. 

(część IV) i oferty Complex (część V), 

jako zawierających rażąco niską cenę, 

- naruszenia art. 239 ust. 1 Pzp poprzez dokonanie wyboru ofert wykonawc

ów Tree Capital 

Sp. z o.o. oraz Complex jako najkorzystniejszych na część IV i V zamówienia.  

1.2  Zarzuty  naruszenia  art.  108  ust.  1  pkt  5)  Pzp  w  zw.  z  art.  111  pkt  4  Pzp)  poprzez 

zaniechanie  wykluczenia  z 

postępowania  wykonawcy  Tree  Capital  Sp.  z  o.o.  i  wykonawcy 

Developer i Recykling Sp. z o.o., 

jako spóźnione nie podlegały rozpoznaniu, a odwołanie 

w tej części uznaje za spóźnione. (sygn. akt KIO 3012/21). 

B.  

1.1. Uw

zględnia odwołanie w części, tj. w zakresie zarzutów: 

- naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 i art. 224 ust. 6 w zw. z art. 16 pkt 1, 2 i 3 Pzp poprzez 

zaniechanie odrzucenia oferty Ulman D. M. jako 

zawierającej rażąco niską cenę,  

- naruszenia art. art. 289 ust. 1 i art. 227 ust. 1 Pzp poprzez dokonanie zakwalifikowania do 

udziału  w  negocjacjach  oraz  zaproszenia  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  wykonawcy 

Ulman D. M.   

nakazuje  Zamawiającemu  unieważnić  czynność  zakwalifikowania  oferty  wykonawcy 

Ulman D. M. 

do udziału w aukcji elektronicznej i nakazuje ofertę tego wykonawcy odrzucić 

na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 i art. 224 ust. 6 ustawy Pzp.  

Oddala  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  naruszenia  art.  109  ust.  1  pkt  10  Pzp  poprzez 

zan

iechanie wykluczenia z postępowania wykonawcy Ulman D. M.. 

1.3  Zarzuty  naruszenia  art.  108  ust.  1  pkt  5)  Pzp  w  zw.  z  art.  111  pkt  4  Pzp)  poprzez 

zaniechanie wykluczenia z 

postępowania wykonawcy Developer i Recykling Sp. z o.o. oraz 

wykonawcy  Dominex  Sp.  z  o.o.,  art.  111  pkt  5)  w  zw.  z  art.  109  ust.  1  pkt  8  Pzp  poprzez 


zaniechanie  wykluczenia 

z  postępowania  wykonawcy  Dominex,  jako  spóźnione  nie 

pod

legały rozpoznaniu, a odwołanie w tej części uznaje za spóźnione.  (sygn. akt KIO 

2.  Kosztami pos

tępowania odwoławczego obciąża odpowiednio Odwołującego w sprawie o 

sygn.  a

kt  KIO  3012/21  w  całości,  a  w  sprawie  sygn.  akt  KIO  3019/21  odpowiednio 

Odwołującego  i  Przystępujących  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego,  którzy  wnieśli  sprzeciwy  wobec  uwzględnienia  w  całości  przez 

Zamawiającego zarzutów odwołania i: 

2.1 zalicza  w  poczet  koszt

ów  postępowania  odwoławczego  łączną  kwotę  20.000  zł  00  gr. 

(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem 

wpisu  od  odwo

łań  (sygn.  akt  KIO  3012/21,  KIO 3019/21),  a także kwotę  3.425  zł  00  gr. 

(słownie:  trzy  tysiące  czterysta  dwadzieścia  pięć  złotych  zero  groszy)  tytułem  łącznej 

kwoty  wynagrodz

enia  pełnomocników  przystępujących  po  stronie  Zamawiającego  do 

odwołania sygn. akt KIO 3012/21, zgłaszających sprzeciw wobec uwzględnienia w całości 

zarzutów  odwołania,  tj.:  Developer  i  Recykling  Sp.  z  o.o.  (1.200  zł  00  gr),  Konsorcjum 

No

met Sp. z o.o./Dominex Sp. z o.o. (1.200 zł 00 gr.), Tree Capital Sp. z o.o. (1.025 zł 00 

gr). 

2.2 Zas

ądza od Odwołującego na rzecz: 

2.2.1  Przyst

ępującego  wykonawcy  Tree  Capital  Sp.  z  o.o.  kwotę  1.025  zł  00  gr  (słownie: 

jeden  tysiąc  dwadzieścia  pięć  złotych  zero  groszy)  tytułem  zwrotu  1/3  wysokości 

wynagrodzenia pełnomocnika w sprawie sygn. akt KIO 3012/21; 

2.2.2  Przyst

ępującego  wykonawcy  Developer  i  Recykling  Sp.  z  o.o.  kwotę  1.200  zł  00  gr 

(słownie:  jeden  tysiąc  dwieście  złotych  zero  groszy)  tytułem  zwrotu  1/3  wysokości 

wynagrodzenia p

ełnomocnika w sprawie sygn. akt KIO 3012/21; 

Przystępującego wykonawcy Konsorcjum Nomet Sp. z o.o./Dominex Sp. z o.o. kwotę 

1.200 zł 00 gr (słownie: jeden tysiąc dwieście złotych zero groszy) tytułem zwrotu 1/3 

wysokości wynagrodzenia pełnomocnika w sprawie sygn. akt KIO 3012/21. 

Zasądza  od  Przystępujących  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO  3019/21 

wnos

zących  sprzeciw,  tj.  Developer  i  Recykling  Sp.  z  o.o.  oraz  Dominex  Sp.  z  o.o.  na 

rze

cz  Odwołującego  łącznie  kwotę  5.000  zł  00  gr  (słownie:  pięć  tysięcy  złotych  zero 

groszy) tytułem zwrotu ½ wysokości wniesionego wpisu od odwołania, tj.  

2.3.1  od  P

rzystępującego Developer i Recykling Sp. z o.o. kwotę 2.500 zł 00 gr (słownie: 

dwa tysi

ące pięćset złotych zero groszy); 

od  Przystępującego  Dominex  Sp.  z  o.o.  kwotę  2.500  zł  00  gr  (słownie:  dwa  tysiące 

pięćset złotych zero groszy). 


Stosownie do 580 ust. 1 ustawy z dnia 

11 września 2019 r. – Prawo Zamówień Publicznych 

(Dz.  U.  2021  r.  poz.  1129  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego 

doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do 

S

ądu Okręgowego w Warszawie. 

Prze

wodniczący: 

……………………………… 

Członkowie:   

……………………………… 

……………………………... 


Sygn. akt: KIO 3012/21 

       KIO 3019/21 
       

U z a s a d n i e n i e 

W postępowaniach prowadzonych w trybie podstawowym na podstawie art. 275 pkt 2 Pzp z 

zastosowaniem aukcji elektronicznej 

przez Zamawiającego – Spółka Restrukturyzacji Kopalń 

S.A.  z  siedzibą  w  Bytomiu  na:  1)  Likwidację  23  obiektów  budowlanych  dla  Spółki 

Restrukturyzacji 

Kopalń  S.A.  w  Bytomiu,  Oddział  KWK  „Piekary  I”,  część  IV,  V  (nr 

postępowania:  ZP-PI-0003/21),  2)  Rozbiórka  obiektów  dojściowych  od  szybu  I  do  szybu  III 

wraz  ze  stacją  przesypową  C  w  SRK  S.A.  Oddział  KWK  „Makoszowy”  w  Zabrzu  (nr 

postępowania: ZP-M-0001/21), ogłoszonych w Biuletynie Zamówień Publicznych 12 kwietnia 

2021  r.,  nr  2021/BZP  00030656/01,  23  sierpnia  2021  r.,  nr  2021/BZP  00156519/01,  wobec 

zaniechania  wykluczenia 

z  postępowań  wykonawców,  zaniechania  odrzucenia  ofert  i 

dokonania  wyboru  ofert  najkorzystniejszych,  wniesi

one  zostały  11  października  2021  r.  do 

Prezesa  Kra

jowej  Izby  Odwoławczej  odwołania  wykonawcy  M.  C.  prowadząca  działalność 

pod 

firmą  Przedsiębiorstwo  Handlowo  Usługowe  FOXMED  M.  C.  (sygn.  akt  KIO  3012/21, 

KIO 3019/21) zwana d

alej Odwołującym. 

O

dwołujący w sprawie sygn. akt KIO 3012/21 zarzucił Zamawiającemu: 

naruszenia 

przepisów  ustawy  Pzp  w  zakresie  dotyczącym  postępowania  na  część  IV  i  V 

zamówienia i polegające na: 

1.  naruszeniu art. 108 ust. 1 pkt 5) Pzp w zw. z art. 111 pkt 4 Pzp) poprzez zaniechanie 

wykluczenia  z 

postępowania  wykonawcy  Tree  Capital  w  sytuacji,  gdy  Zamawiający 

mógł  stwierdzić,  na  podstawie wiarygodnych  przesłanek, że w  postępowaniu  nr  ZP-

BD-0006/20 (Likwidacja o

biektów powierzchniowych SRK S.A. w Bytomiu Oddział w 

Katowicach  KWK 

„Boże  Dary  –  Mysłowice  –  Wesoła  I”  Ruch  KWK  „Boże  Dary”) 

wykonawca Tree 

Capital zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu 

zakłócenie konkurencji; 

2.  art.  226  ust.  1  pkt  8)  i  art.  224  ust.  6  w  zw.  z  art.  16  pkt  1,  2  i  3  Pzp  poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Tree  Capital,  jako  zaw

ierającej  rażąco  niską  cenę  w 

zakresie części IV, podczas gdy treść udzielonych przez ww. wykonawcę wyjaśnień 

potwierdz

a,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  z  przyczyn  wskazanych  w 

uzasadnieniu  nin

iejszego  odwołania,  w  wyniku  czego  doszło  do  zaniechania 

p

rzeprowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający 

zachowanie  uc

zciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie  wykonawców  oraz  zgodnie  z 

za

sadami proporcjonalności i przejrzystości; 


3.  art.  239  ust.  1  Pzp  poprzez  dokonanie  wyboru  oferty  wykonawcy  Tree  Capital  jako 

oferty  najkorzystniejszej  w 

zakresie  części  IV  zamówienia,  podczas  gdy  oferta 

wykonawcy  podlega  odrzuceniu  z 

powodu  rażąco  niskiej  ceny,  zaś  wykonawca 

podlega wykluczeniu z post

ępowania; 

4.  art.  226  ust.  1  pkt  8)  i  art.  224  ust.  6  w  zw.  z  art.  16  pkt  1,  2  i  3  Pzp  poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Complex 

jako  zawierającej  rażąco  niską  cenę  w 

zakresie 

części  V,  podczas  gdy  treść  udzielonych  przez  ww.  wykonawcę  wyjaśnień 

potwierdz

a,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  z  przyczyn  wskazanych  w 

uzasadnieniu  niniejszego  odwołania,  w  wyniku  czego  doszło  do  zaniechania 

przeprowa

dzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający 

zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie  wykonawców  oraz  zgodnie  z 

za

sadami proporcjonalności i przejrzystości; 

5.  art.  108  ust.  1  pkt  5)  Pzp  w  zw.  z  art.  111  pkt  4  Pzp)  poprzez  zaniechanie 

wykluczenia  z 

postępowania  wykonawcy  Developer  i  Recykling  w  sytuacji,  gdy 

Zamawiający  mógł  stwierdzić,  na  podstawie  wiarygodnych  przesłanek,  że  w 

postępowaniu nr ZP-BD-0006/20 (Likwidacja obiektów powierzchniowych SRK S.A. w 

Bytomiu Oddział w Katowicach KWK „Boże Dary – Mysłowice – Wesoła I” Ruch KWK 

„Boże  Dary”)  wykonawca  Developer  i  Recykling  zawarł  z  innymi  wykonawcami 

porozumienie ma

jące na celu zakłócenie konkurencji; 

6.  art.  239  ust.  1  Pzp  poprzez  dokonanie  wyboru  oferty  Complex  jako  oferty 

najkorz

ystniejszej  w  zakresie  części  V  zamówienia,  podczas  gdy  oferta  wykonawcy 

podlegała odrzuceniu z powodu rażąco niskiej ceny. 

O

dwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  i  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  zakresie  części  IV  i  V, 

dokonania  wykluczen

ia  z  postępowania  wykonawców/odrzucenia  ofert  Tree  Capital  i 

Complex

, a także wykluczenia z postępowania wykonawcy Developer i Recykling w zakresie 

części  V  i  powtórzenia  czynności  oceny  i  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  na  część  IV  i  V 

zamówienia.    

Uzasadnienie. 

W zakresie podstawy za

rzutów zaniechania wykluczenia z postępowania wykonawców Tree 

Capital  oraz  Developer  i  Recykling 

Odwołujący  wskazał  na  wynik  przetargu,  jaki 

Zamawiający rozstrzygnął 28.09.2020 r. i 29.10.2020 r. na część I, II i IV (nr postępowania 

ZP-BD-0006/20).  Na 

część  III  postępowanie  to  zostało  rozstrzygnięte  później,  co  było 

związane  z  wykonaniem  orzeczenia  KIO  z  12.11.2020  r.  sygn.  akt  KIO  2322/20, 


nakazującego m.in. unieważnienie aukcji elektronicznej przeprowadzonej w dniu 29.06.2020 

r. 

Analiza  po

równawcza  wyników  aukcji  elektronicznych  (unieważnionej  z  30.09.2020  r.  i 

p

owtórzonej  25.11.2020  r.)  wskazuje  na  brak  jakichkolwiek  racjonalnych  argumentów 

uzasadniających niemal 4-krotne zwiększenie ceny przez Developer i Recykling, co miałoby 

mieć  wytłumaczenie  na  gruncie  czynów  nieuczciwej  konkurencji.  W  ocenie  Odwołującego 

wykonawcy weszli w porozum

ienie faktycznie wyłączając konkurencję między sobą, o czym 

świadczyć  ma  ich  zachowanie  na  końcowym  etapie  aukcji.  Brak  jest  racjonalnego 

uzasadnienia  dla  zachowania  wykonawcy  Dominex  Sp.  z  o.o.,  kt

óry  jako  ostatni  złożył 

post

ąpienie  w  aukcji  plasując  się  na  drugiej  pozycji  (z  ceną  wyższą  o  zaledwie  10  zł  od 

wykonawcy  Developer  i  Recykling).  Gdyby 

faktycznie  konkurował  w  toku  aukcji  przebiłby 

cenę najniższą ze złożonych. Na podstawie wyników pierwszej aukcji można wnioskować, że 

Domi

nex Sp. z o.o. był w stanie wykonać zamówienie za 807.000,00 zł brutto, tymczasem w 

powtórzonej  aukcji  złożył  ofertę  za  cenę  2.180.010,00  zł  brutto.  Taka  samo  zachował  się 

wykonawca Tree Capital,  który  w  pierwszej  aukcji  był  gotów  wykonać zamówienie za cenę 

468.220,58  zł  brutto,  zaś  w  powtórzonej  aukcji  nie  potrafił  zejść  poniżej  poziomu 

2.184.720,58 zł brutto. 

Wed

ług Odwołującego nie ma innego wytłumaczenia dla tej sytuacji, niż to że wykonawcy ci 

zawarli porozumienie i za

niechali konkurowania między sobą.  

Z  dotychczas  prowadzon

ych  postępowań  przez  Spółkę  Restrukturyzacji  Kopalń  S.A. 

wykonawcy 

uczestniczący w tych postępowaniach mieli wiedzę, iż niepisaną regułą było, że 

Zamawiający ten akceptował sytuacje, gdzie cena wybranych ofert nie przekraczała budżetu 

o  więcej  niż  20%  powyżej  kwoty,  jaką  Zamawiający  przeznaczał  na  sfinansowanie 

zamówienia.  W  postępowaniu  Zamawiający  przeznaczył  na  sfinansowanie  całego 

zamówienia  kwotę  2.341.900,00  zł,  co  powiększone  o  20%  dawało  sumę  2.810.280,00  zł 

brutto. Po odliczeniu kwot, jakie 

musiał przeznaczyć na część I, II i IV (604.849,99 zł brutto), 

na sfinansowanie zamówienia objętego częścią III pozostała kwota 2.205.430,01 zł brutto. W 

przypadku  zwiększenia  budżetu  o  19%  (zamiast  20%)  do  kwoty  2.786.861,00  zł.  i  odjęcia 

wydatków na część I, II i IV zamówienia, maksymalna cena oferty, jaką Zamawiający mógłby 

przyjąć wynosić mogła 2.182.011,01 zł brutto. 

Tym samym cena oferty Developer i Recykling 

– 2.180.000,00 zł brutto skalkulowana została 

na poziomie maksymalnego bud

żetu Zamawiającego. Wykonawcy będący w zmowie celowo 

ustalili ceny swoich ofert na pozio

mie nie przekraczającym kwoty 2.182011,01 zł brutto, aby 

mieć pewność, że zamówienie zostanie udzielone jednemu z nich. 


Podobny  schemat  zachowania  wykonawcy  Developer  i  R

ecykling  miał  miejsce  w 

postępowaniu  nr  ZP-CZOK-0001/21.  Po  zawarciu  umowy  wykonawca  ten  zdecydował  się 

powierzy

ć wykonanie części robót Tree Capital albo innej spółce należącej do Grupy Tree, o 

czym świadczy obecność maszyn należących do Tree Capital na placu budowy. 

P

owyższe  wskazywać  ma  na  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  do  jakiego  dopuść  mieli  się 

wykonawcy  Tree  Capital  Sp.  z  o.o.  oraz  Developer  i  Recykling  Sp.  z  o

.o.  w  postępowaniu 

ZP-BD-0006/20, 

polegający  na  zawarciu  porozumienia  mającego  na  celu  zakłócenie 

konkurencji, w szc

zególności należąc do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z 

dnia  16  lutego  2007  o  ochronie  konkurencji  i  ko

nsumentów,  złożyli  odrębne  oferty,  oferty 

częściowe  lub  wnioski  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu,  chyba  że  wykażą,  że 

przygotowali  te  oferty  lub  wn

ioski  niezależnie od  siebie (zmowa  przetargowa o  charakterze 

horyzontalnym).  

W  zakresie  zarzutu  nr  2  i  4  - 

rażąco  niskiej  ceny  w  ofertach  Tree  Capital  oraz  Complex, 

Odwołujący  wskazał  na  okoliczność  dwukrotnego  składania  wyjaśnień  przez  wykonawcę 

Tree  Capital,  to  j

est  po  otwarciu  ofert  (wyjaśnienia  z  13.05.2021  r.)  oraz  po  aukcji 

elektronicznej (wyjaśnienia z 28.07.2021 r.). O ile pierwsze wyjaśnienia pozwalają przyjąć, iż 

cena  516

.588,51 zł brutto została udowodniona, to wyjaśnienia dotyczące ceny 390.000,00 

zł są gołosłowne i pozbawione dowodów. Wykonawca nie odniósł się w nich do wszystkich 

pytań (pkt 3, 6, 8 z wezwania Zamawiającego z 26.07.2021 r.). Obniżenie po aukcji ceny do 

poziomu  18.00

0,00  zł  netto  (nasadzenia)  oraz  10.000,00  zł  (gwarancja  na  drzewa)  było  w 

oc

enie  Odwołującego  gołosłowne,  a  oferta  podwykonawcy  Forstpol  straciła  ważność 

12.06.2021  r.  Wykonawca  nie  prz

edstawił  dowodu  pozwalającego  uznać  za  wiarygodny 

obniżony koszt wykonania trawników parkowych, użycia szalunków. Ponadto wykonawca nie 

uwzględnił kosztów pracy spawaczy, zakupu gazów technicznych, dojazdu pracowników na 

budowę,  likwidacji  przyłączy,  rozładunku,  załadunku  kontenerów,  transportu  złomu,  użycia 

medi

ów,  opłat  dla  MPEC  (uwzględnił  opłaty  tylko  dla  Węglokoks).  Odwołujący  wskazał  na 

rozbieżność w podanych terminach realizacji zamówienia (60 dni i 42,5 dnia). 

Na 

część  4,  zadanie  nr  3  wykonawca  po  aukcji  zaoferował  cenę  85.800,00  zł  brutto,  a 

wyjaśnienia  i  kalkulacje  kosztów  pozwalają  uznać,  iż  koszty  wykonania  zadania 

przewyższają  kwotę  zaoferowaną  w  wyniku  aukcji.  Odwołujący  przedstawił  te  koszty  w 

zestawieniu z 

wielkościami opisanymi w dokumentacji postępowania. Z uwagi na ogólnikowy 

charakter  kalkulacji 

nie  można  ustalić  w  jakim  terminie  będą  wykonywane  poszczególne 

zadania,  stąd  nie  można  stwierdzić  jakie  będą  ostateczne  koszty  pracy  sprzętu,  ludzi  i 

nadzorów, itp. 


W  odniesieniu  do  kalkulacji  kos

ztów  wykonania  zamówienia  w  zakresie  części  V 

przedstawion

e  przez  wykonawcę  Complex  Odwołujący  wskazał  na  brak  przedstawienia 

kosztów  wykonania  wygrodzenia  terenu  /  zabezpieczenia  terenu  dla  każdego  zadania 

osobno  (przewidziano  5  osobnych  za

dań).  Jedna  zbiorcza  pozycja  na  kwotę  1 500  zł  nie 

zawiera odniesienia do 

zadania, którego miałaby dotyczyć. Według obliczeń Odwołującego, 

opartyc

h na wyjaśnieniach wykonawcy, suma kosztów wykonania zadania nr 5 przewyższa 

cenę przedstawioną w kalkulacji z dnia 28.07.2021 r. 

Do 

postępowania  odwoławczego  przystąpili  po  stronie  Zamawiającego  wykonawcy: 

Developer i Recykling Sp.  z o.o. 

z siedzibą w Zabrzu, konsorcjum w składzie: Nomet Sp. z 

o.o., Dominex Sp. z o.o. z sied

zibą w Świętochłowicach, PHU „Complex” L. W. z Żor, Tree 

Capital Sp. z o.o. z siedzibą w Baniocha.  

Od

wołujący w sprawie sygn. akt KIO 3019/21 zarzucił Zamawiającemu: 

naruszenia 

przepisów ustawy Pzp polegające na: 

1.  naruszeniu  art.  108  ust.  1  pkt  5)  Pzp  w  zw.  z  art.  111  pkt  4  Pzp)  poprzez  zaniechanie 

wykluczenia  z 

postępowania  wykonawcy  Developer  i  Recykling  w  sytuacji,  gdy 

Zamawiaj

ący  mógł  stwierdzić,  na  podstawie  wiarygodnych  przesłanek,  że  w 

postępowaniu  nr  ZP-BD-0006/20  (Likwidacja  obiektów  powierzchniowych  SRK  S.A.  w 

Bytomiu  O

ddział  w  Katowicach  KWK  „Boże  Dary  –  Mysłowice  –  Wesoła  I”  Ruch  KWK 

„Boże  Dary”)  wykonawca  Developer  i  Recykling  zawarł  z  innymi  wykonawcami 

porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji;  

2.  art. 108 ust. 1 pkt 5) Pzp w zw. z art. 111 pkt 4 Pzp) poprzez zaniechanie wykluczenia z 

postępowania  wykonawcy  Dominex  w  sytuacji,  gdy  Zamawiający  mógł  stwierdzić,  na 

podstawie  wiarygodn

ych  przesłanek,  że  w  postępowaniu  nr  ZP-BD-0006/20  (Likwidacja 

o

biektów powierzchniowych SRK S.A. w Bytomiu Oddział w Katowicach KWK „Boże Dary 

– Mysłowice – Wesoła I” Ruch KWK „Boże Dary”) wykonawca Dominex zawarł z innymi 

wykonawcami  porozumi

enie  mające  na  celu  zakłócenie  konkurencji;  w  postępowaniu  nr 

ZP-BD-0012/20 (Likwidacja bocznicy kolejowej wraz z infra

strukturą SRK S.A. w Bytomiu 

Oddział w Katowicach KWK „Boże Dary – Mysłowice – Wesoła I” Ruch KWK „Boże Dary” 

Część  I,  Część  II)  wykonawca  Dominex  zawarł  z  innymi  wykonawcami  porozumienie 

mające na celu zakłócenie konkurencji; 

3.  art.  111  pkt  5)  w  zw.  z  art.  109  ust.  1  pkt  8  Pzp  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  z 

postępowania  wykonawcy  Dominex,  który  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  w  wyniku 


zam

ierzonego  działania lub  rażącego  niedbalstwa,  do  czego  doszło przy  przedstawianiu 

przez Dominex Sp. z o. o. informacji, 

że nie podlega wykluczeniu i spełnia warunki udziału 

w  postępowaniu  nr  ZP-BD-0024/20,  poprzez  złożenie  oświadczenia  o  spełnianiu 

warun

ków  udziału  w  postępowaniu  i  oświadczenia  o  braku  podstaw  do  wykluczenia  w 

postępowaniu oraz posłużenie się zasobami Trakt Sp. z o. o. w celu wykazania spełnienia 

war

unków  udziału  w  postępowaniu,  którego  przedmiotem  była  Likwidacja  szybika 

wentylacyj

nego  „Ryża”  oraz  pochylni  wentylacyjnej  „Ryża”  na  odcinku  od  przecinki  do 

szybika  wentylacyjnego  do 

powierzchni  wraz  z  wyposażeniem  oraz  likwidacja  obiektów 

budowlanych  (nr 

postępowania:  ZP-BD-0024/20),  podczas  gdy  robota  budowlana  pod 

nazwą  Zasyp  rury  szybowej  szybu  Jan  wraz  z  likwidacją  budynku  wieży  szybu  Jan 

(umowa  z  dnia  26  kwietnia  2017  r.  numer 

SRK/KWKC/26/17)  nie  dotyczyła  likwidacji 

szybu  wraz  z 

wyposażeniem  oraz  nie  spełniała minimalnej  wartości  określonej  w  SIWZ, 

co  zost

ało  potwierdzone  w  zawiadomieniu  z  dnia  25  lutego  2021  r.  o  wykluczeniu  z 

postępowania  numer  ZP-M-0007/20  konsorcjum  w  składzie:  Dominex  Sp.  z  o.o.  (lider), 

Recycling Logo Group Sp. z o.o. Sp. k. (uczestnik) i Trakt Sp. z o.o. (uczestnik); 

4.  art. 109 ust. 1  pkt 10 Pzp poprzez zaniechanie wyk

luczenia z postępowania wykonawcy 

Ulman

,  który  w  ramach wyjaśnień  dotyczących  ceny  oferty  w  wyniku  lekkomyślności  lub 

n

iedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ 

na  decyzje  podejmow

ane  przez  Zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia,  w  tym  mogło  doprowadzić  do  błędnej  oceny  złożonych  wyjaśnień,  a  w 

konsekw

encji  do  niesłusznego  zakwalifikowania  wykonawcy  Ulman  do  negocjacji  oraz 

zaproszenia 

go do udziału w aukcji elektronicznej; 

5.  art. 226 ust. 1 pkt 8 i art. 224 ust. 6 w zw. z art. 16 pkt 1, 2 i 3 Pzp poprzez zaniechanie 

odrzucenia  oferty  Ulman  jako 

zawierającej  rażąco  niską  cenę,  podczas  gdy  treść 

udzielonych przez wy

konawcę wyjaśnień potwierdza, że oferta zawiera rażąc niską cenę 

z  przyczyn  wskazanych  w  uza

sadnieniu  odwołania,  w  wyniku  czego  doszło  do 

zaniechania  przeprowadzani

a  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób 

zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie  wykonawców  oraz 

zgodnie z zasadami pr

oporcjonalności i przejrzystości; 

6.  art.  289  ust.  1  i  art.  227  ust.  1  Pzp  poprzez  dokonanie 

zakwalifikowania  do  udziału  w 

negocjacjach  oraz  zaproszenia  do 

udziału  w  aukcji  elektronicznej  AUK-P/2021/0626 

wykonawców:  Dominex,  Developer  i  Recykling,  Ulman,  podczas  gdy  podlegają  oni 

wykluczeniu 

z postępowania, a ich oferty odrzuceniu. 

O

dwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  i  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienie  czynności  zakwalifikowania  do  negocjacji  oraz  zaproszenia  do  udziału  w 


aukcji  elektronicznej  i  dokonania  wykluczenia  z  po

stępowania  wykonawców  Dominex, 

Developer  i  Recykling,  Ulman,  odrzucenia  oferty  Ulman 

i  powtórzenia  czynności  oceny  i 

kw

alifikacji do udziału w aukcji elektronicznej.    

Uzasadnienie. 

W odniesieniu do zarzutu zaniechania wykluczenia z pos

tępowania wykonawców Developer 

i  Recykling  oraz  Dominex 

Odwołujący  odniósł  się  do  sytuacji,  jaka  miała  wskazywać  na 

zawarcie niedozwolonego porozumienia 

pomiędzy wykonawcami w postępowaniu nr ZP-BD-

co  miałoby  wynikać  z  przebiegu  powtórzonej  aukcji  elektronicznej  na  część  III 

zamówienia  i  wysokości  cen,  jakie  ostatecznie  się  ukształtowały  (4krotnie  wyższe  niż  przy 

pierwszej  aukcji 

–  unieważnionej).  Jedynym  uzasadnieniem  może  być  w  ocenie 

Odwołującego  fakt  zawarcia  porozumienia  wyłączającego  konkurencję  pomiędzy  trzema 

wykonawcami  (Tree  Capital,  Developer,  Dominex) 

–  uzasadnienie  w  zakresie  tego  zarzutu 

zostało tak samo przedstawione w odwołaniu o sygn. akt KIO 3012/21. 

W odniesi

eniu do wykonawcy Dominex Odwołujący zidentyfikował jako naruszające zasady 

konkurencji zachowania tego wykonawcy 

również w innym postępowaniu nr ZP-BD-0012, w 

którym dopuść miał się zmowy przetargowej z wykonawcą S. N. (Nomet S. N.). Wykonawcy 

ci  polegali  na  zasobach  tego  samego  podmiotu 

–  FHU  Kantoro  S.  K.,  w  celu  wykazania 

spełniania warunków udziału w postępowaniu. Składając wyjaśnienia w zakresie elementów 

ceny wykonawca Dominex wskazał na zawarte porozumienia z wykonawcą S. N. w zakresie 

powierzenie  do  wykonania 

części  prac  za  ustaloną  cenę  (usługa  transportowa,  utylizacja 

tłucznia).  Wezwany  do  wyjaśnień  drugi  z  wykonawców,  taki  wyjaśnień  nie  złożył,  co 

doprowadziło  do  odrzucenia  jego  oferty  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  4  Ustawy  Pzp. 

Ostatecznie, 

pomimo  odwołania  Dominex,  zamówienie  zrealizował  wykonawca  PHU 

Complex  L.  W. 

za cenę  zbliżoną  do  tej  jaką  zaoferował  wykonawca  S.  N.,  a  który  chociaż 

wygrał aukcję nie złożył wyjaśnień na wezwanie zamawiającego w zakresie ceny. Jedynym 

uzasadnieniem  taj  sytuacji 

miałoby  być  zawarcie  porozumienia,  które  miało  na  celu 

do

prowadzenie do wyboru oferty Dominex droższej o ponad 200 000 zł od oferty S. N.. Obu 

wyk

onawców  łączą  bliskie  więzi  rodzinne,  polegają  na  zasobach  tego  samego  podmiotu, 

prowadzą  tożsamą  działalność  gospodarczą,  mają  ten  sam  adres  korespondencyjny,  a  w 

toku  postępowania  doszło  do  podjęcia  czynności  wpływających  bezpośrednio  na  ranking 

ofert.  Ponadto,  do  grudnia  2018  r.  S.  N. 

był  prokurentem  spółki  Dominex  Sp.  z  o.o.,  a 

pomimo  jej 

wygaśnięcia  nadal  reprezentował  podmiot  (współkonsorcjanta)  w  przetargu  nr 

ZP-BD-0009-19.  

W  zakresie 

zarzutu  wprowadzenia  Zamawiającego  w  błąd  przez  Dominex  Sp.  z  o.o. 

Odwołujący wskazał na posługiwanie się doświadczeniem podmiotu trzeciego – Trakt Sp. z 


o.o.,  które  faktycznie  nie  dotyczyło  likwidacji  szybu  wraz  z  wyposażeniem  oraz  nie  spełnia 

minimalnej  wartości  określonej  w  siwz,  co  zostało  potwierdzone  w  zawiadomieniu  z 

25.02.2021  r.  o  wykluczeni

u  z  postępowania  nr  ZP-M-0007/20  konsorcjum  w  składzie: 

Dominex  Sp.  z  o.o.  (lider),  Recykling  Logo  Group  Sp.  z  o.o.  sp.k.  (Uczestnik),  Trakt  Sp.  z 

o.o.  (Uczestnik).  W  zawiadomieniu  o  wykluczeniu 

zamawiający  wskazał,  iż  na  podstawie 

posiadanej dokumentacji 

nie mógł stwierdzić, czy wykonawca Trakt Sp. z o.o. jako uczestnik 

konsorcjum  faktycznie  rea

lizował  zakres  zadania  dotyczący  likwidacji  szybu  Jan,  a  tym 

samym  nie  mógł  stwierdzić,  czy  wykazana  robota  spełnia  warunek  udziału  w  zakresie 

likwidacji szybu wraz 

z wyposażeniem. Przedstawiona w ramach wyjaśnień faktura za zasyp 

rury  szybowej  szybu  Jan  w

raz  z  likwidacją  wieży  szybu  Jan  zgodnie  z  porozumieniem 

wykonawczym  z  28.04.2017  r. 

na  kwotę  553.500,00  zł  brutto  była  poniżej  wartości 

mini

malnej określonej w warunku (tj. 800 000,00 zł brutto). 

postępowaniu  ZP-BD-0024/20  warunek  udziału  w  postępowaniu  dotyczył  doświadczenia 

w  realizacji 

robót  budowlanych  polegających  na  wykonaniu  kompleksowej  likwidacji  szybu 

wraz  z  wyposa

żeniem  obejmującej  zasyp  szybu,  budowę  tam  izolacyjnych  lub  oporowych, 

wykonaniu  robót  rozbiórkowych  obiektów  budowlanych  lub  przemysłowych  o  konstrukcji 

sta

lowej, żelbetowej lub mieszanej o łącznej wartości min. 1 000 000,00 zł brutto. Ponowna 

próba  powołania  się  na  zasoby  Trakt  Sp.  z  o.o.  zakończyła  się  zawiadomieniem  z 

20.08.2021  r.  o  wykluczeniu  z 

postępowania  i  zakwestionowaniem  możliwości  uznania 

doświadczenia  Trakt  Sp.  z  o.o.  w  zakresie  kompleksowej  likwidacji  szybu  (zamawiający 

ustalił, że spółka nie brała czynnego udziału w tym zakresie i była odpowiedzialna jedynie za 

dostawę materiału zasypowego). 

Pow

ołanie  się  na  fikcyjne  zasoby  Trakt  Sp.  z  o.o.  w  postępowaniu  nr  ZP-BD-0024/20 

nastąpiło  w  warunkach,  które  przepisy  art.  109  ust.  1  pkt  8  ustawy  Pzp  kwalifikują  jako 

wynikające  z  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadzenie 

zamawi

ającego  w  błąd,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  w 

pos

tępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Złożone w postępowaniu oświadczenie 

o  spe

łnianiu  warunków  udziału  w  postępowaniu  ZP-BD-0024/20  było  nieprawdziwe. 

Wykonawca 

miał  świadomość  tego,  iż  Trakt  Sp.  z  o.o.  nie  dysponuje  doświadczeniem,  o 

czym  wiedze  powziął  wcześniej  na  etapie  postępowania  ZP-M-0007/20  u  tego  samego 

zamawiającego (co najmniej od 25.02.2021 r.).  

Z

amawiający w obecnym postępowaniu przewidział przesłankę wykluczenia z art. 109 ust. 1 

pkt  8  ustawy  Pzp.  Zgodnie  z  art.  111  pkt  5  ustawy  Pzp  wykluczenie  wykonawcy,  w 

przypadku  wprowadzenia  zamawiającego  w  błąd,  o  którym  mowa  w  art.  109  ust.  1  pkt  8 

następuje  na  okres  2  lat  od  zaistnienia  zdarzenia  będącego  podstawą  wykluczenia. 

Zdarzeniem 

tym było złożenie nieprawdziwego oświadczenia o spełnianiu warunków udziału 


w  pos

tępowaniu  nr  ZP-BD-0024/20  wraz  z  wykazem  robót,  referencjami  i  zobowiązaniem 

podmiotu trzeciego. 

O

dwołujący  wskazał,  iż  niemal  w  tych  samych  okolicznościach  zamawiający  wykluczył 

Odwo

łującego z postępowania ZP-BD-0024/20 oraz ze wszystkich pozostałych postępowań. 

Zaniechanie  wykluczenia  Dominex  w  tej  sytuacji  wskazuje  n

a  naruszenie  zasady  równego 

traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji.  

W  odniesieniu  do  oferty  Ulman 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  dokonanie  wadliwej 

oceny  wyjaśnień  w  zakresie  ceny  z  uwagi  na  brak  udzielenia  odpowiedzi  na  wszystkie 

pytania, br

ak dowodów na okoliczność kosztów utylizacji odpadów (papa, szkło), posłużenie 

się nieprawdziwą ofertą najmu  dźwigu  400t,  zaniżenie kosztów  usługi  przekruszenia  gruzu, 

brak  uwzględnienia kosztów (ochrony,  związanych z  likwidacją  przyłączy,  zabezpieczeniem 

dachu budynku pod pomostem, transportu sprzętu, pracą podnośnika oraz jego transportem, 

odbioru przekruszu i jego transportem). Wykonawca ten poza brak

iem wykazania rzetelności 

ceny  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd,  co  najmniej  w  wyniku  rażącego  niedbalstwa  i  na 

podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10 podlega wykluczeniu z pos

tępowania. 

Do 

postępowania  odwoławczego  przystąpili  po  stronie  Zamawiającego  wykonawcy: 

Developer  i  Recykling 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Zabrzu,  Dominex  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Świętochłowicach.  

Zamawiający  w  piśmie  z  2.11.2021  r.  uznał  w  całości  zarzuty  podniesione  przez 

Odwołującego i wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego. 

W  sprawie  sygn.  akt  KIO  3019/21 

sprzeciw  wobec  uwzględnienia  przez  Zamawiającego  w 

całości  zarzutów  odwołania  wnieśli  wykonawcy  Dominex  Sp.  z  o.o.,  Developer  i  Recykling 

Sp. z o.o. 

przystępujący do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. 

W  sprawie  sygn.  akt  KIO  3012/21 

sprzeciw  wobec  uwzględnienia  przez  Zamawiającego  w 

całości  zarzutów  odwołania  wnieśli  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  zamówienie: 

Konsorcjum:  Nomet Sp. z o.o. i Dominex Sp. z o.o., Developer  i Recykling Sp. z o.o., Tree 

Capital  Sp.  z  o.o.  - 

przystępujący  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego. 

Na 

posiedzeniu  przed  otwarciem  rozprawy  Izba  uznała,  iż  odwołanie  o  sygn.  akt  KIO 

3012/21 w zakresie zarzu

tów związanych z oceną zachowań wykonawców Tree Capital Sp. 

z  o.o.  i  Developer  i  Recykling  Sp.  z  o.o.,  jako 

mających  wyczerpywać  znamiona  zmowy 

przetargowej 

były  zarzutami  spóźnionymi  i  w  tym  zakresie  odwołanie  nie  mogło  być 

skierowane do rozpoznania. Poni

eważ Ustawa Pzp nie przewiduje częściowego odrzucenia 


odwołania  Izba  nie  rozpoznała  tych  zarzutów,  co  znalazło  odzwierciedlenie  w  sentencji 

orzeczenia, 

jako  rozstrzygnięcie  uznające  zarzuty  naruszenia  przez  Zamawiającego 

przepi

sów art. 108 ust. 1 pkt 5) Ustawy Pzp w zw. z art. 111 pkt 4 Pzp) poprzez zaniechanie 

wykluczenia  z 

postępowania  wykonawcy  Tree  Capital  Sp.  z  o.o.  i  wykonawcy  Developer  i 

Recykling Sp. z o.o.

, za spóźnione. Uzasadnieniem dla tego rozstrzygnięcia są okoliczności 

wskazane  w  podstawie  faktycznej  zarzut

ów,  które  wprost  były  powiązane  z  koniecznością 

oceny dokumentacj

i innych postępowań, w których wykonawcy ci brali udział. Co istotne, w 

żadnym z tych postępowań nie został podniesiony zarzut wobec udziału tych podmiotów w 

przetargu w 

związku z okolicznościami, które miałyby uzasadniać ich wykluczenie na okres 3 

lat,  w  związku  z  brzmieniem  przepisu  art.  111  pkt  4  Ustawy  Pzp.  Przyjęcie  tych  zarzutów, 

jako skutecznie wniesionych licząc od terminu wskazanego w odwołaniu, tj. zawiadomienia z 

4.10.2021  r.  o  wyborze  ofert  najko

rzystniejszych  w  obecnym  postępowaniu,  prowadziłoby 

faktycznie 

do przywrócenia terminu na podważanie prawidłowości czynności zamawiającego 

w  innym  przetargu

,  gdyż  dla  wyniku  sprawy  decydującym  byłaby  dokumentacja  i  decyzje 

jakie były podstawą ustalenia wyniku przetargu, bez możliwości wzruszenia tego wyniku. W 

ocenie 

składu  orzekającego  ustawodawca  wprowadzając  ograniczenia  temporalne  dla 

kwestionowania 

czynności  i  zaniechań  zamawiających  miał  na  celu  wyznaczenie  ram 

czasowych  dla  poddania  kontroli  instancy

jnej  decyzji  zamawiających  w  ramach  procedury 

odwoławczej  przed  Krajową  Izbą  Odwoławczą.  Naruszenie  wskazanych  w  art.  515  Ustawy 

Pzp 

prowadzić winno do odrzucenia odwołania na podstawie art. 528 pkt 3 Ustawy Pzp, co w 

niniejszej  sprawie 

z  uwagi  na  objęcie  zarzutami  także  czynności  badania  ceny  ofert 

wybranych  w  postępowaniu  nie  było  możliwe.  W  związku  z  tym  w  sentencji  orzeczenia  w 

zakresie zarzutów spóźnionych Izba wskazała na brak ich merytorycznego rozpoznania.  

Na  marginesie 

można  zauważyć,  iż  Odwołujący  podjął  się  wysiłku  skontrolowania  kilku 

postępowań  ogłoszonych  w  2020  roku  w  celu  ustalenia  modus  operandi  podmiotów,  które 

miałyby w sposób niedozwolony naruszać zasady uczciwej konkurencji, po tym jak w wyroku 

z  24.06.2021  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  1010/21  wobec  niego  stwierdzono  zachowanie 

wycze

rpujące  znamiona  czynu  nieuczciwej  konkurencji.  Taka  motywacja,  chociaż 

uzasadniona z punktu widzenia 

interesu samego Odwołującego, wskazuje jednoznacznie na 

wypaczani

e  celu,  jakiemu  służyć  ma  odwołanie  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego.  Nie 

można  pomijać  faktu,  iż  odwołanie  wnoszone  jest  wobec  czynności  i 

zaniechań danego zamawiającego w konkretnym postępowaniu przetargowym, a nie w celu 

poddania  kontr

oli  prawidłowości  decyzji  w  innym,  nawet  toczącym  się  równolegle 

postępowaniu  przetargowym.  Samo  wskazanie  na  skutek  czasowy  zdarzenia,  jakim  jest 

zmowa przetargowa 

– wyrażający się tym, iż wykonawca podlega wykluczeniu z postępowań 

na okres 3 lat od zdarz

enia będącego podstawą wykluczenia z art. 108 ust. 1 pkt  5 Ustawy 


Pzp,  nie  oznacza,  iż  wykonawcy  mogą  kwestionować  udział  tych  podmiotów  w  kolejnych 

przetargach 

wyłącznie z powołaniem się na zdarzenia mające wyczerpywać znamiona czynu 

nieuczciwej  konkurencji

,  które  nie  zostały  stwierdzone  w  przetargach,  w  których  miało  do 

nich  dojść.  Taki  stan  powodowałby  brak  pewności  obrotu  gospodarczego,  a  w  przetargach 

publicznych  mógłby  całkowicie  zaburzyć  funkcjonowanie  danych  podmiotów  na  rynku. 

Innymi 

słowy,  aby  móc  skutecznie  zablokować  udział  innych  podmiotów  w  przetargach  (a 

taka intencja zasadniczo wynika z działania Odwołującego) należy podejmować kroki prawne 

w  czasie  pozw

alającym  ocenić  zachowania  podmiotów  w  powiązaniu  z  zaniechaniami 

zamawiaj

ącego  w  danym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Na  gruncie 

przepisów Ustawy Pzp jest to możliwe wyłącznie w danym postępowaniu przetargowym.  

Te  same  motywy  przemawiały  za  uznaniem  części  zarzutów  w  odwołaniu  o  sygn.  akt  KIO 

3019/21  za  spóźnione.  Za  takie  Izba  uznała  zarzuty  związane  z  oceną  zachowań 

wykonawców  Developer  i  Recykling  Sp.  z  o.o.  oraz  Dominex  Sp.  z  o.o.,  jako  mających 

wyczerpywać znamiona zmowy przetargowej, a także zarzut naruszenia art. 111 pkt 5) w zw. 

z  art.  109  ust.  1  pkt  8  Ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wykl

uczenia  z  postępowania 

wykonawcy  Dominex  Sp.  z  o.o.,  k

tóry  miał  wprowadzić  Zamawiającego  w  błąd  w  wyniku 

z

amierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa,  do  czego  doszło  przy  przedstawianiu 

informacji, że nie podlega wykluczeniu i spełnia warunki udziału w postępowaniu nr ZP-BD-

0024/20.  W  zakresie  t

ego zarzutu wszystkie okoliczności faktyczne, na jakich opiera zarzut 

Odwołujący były powiązane z oświadczeniami wykonawcy Dominex Sp. z o.o.  o spełnianiu 

warunków  udziału  w  innym  postępowaniu  przetargowym,  niż  to  w  którym  odwołanie  jest 

wniesione.  Wprowad

zanie  w  błąd  nie  było  zatem  wynikiem  oświadczeń  składanych  w 

o

becnym postępowaniu o udzielenie zamówienia, co wskazuje, że zarzuty odwołania mogły 

być  podniesione  w  terminie  wyznaczonym  decyzją  zamawiającego  podjętą  w  innym 

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.  

świetle powyższego obie sprawy skierowane zostały do rozpoznania na rozprawie w 

zakresie zarzutów: 

Sygn. akt KIO 3012/21: 

-  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  8)  i  art.  224  ust. 6  w  zw.  z  art.  16  pkt  1, 2  i  3  Pzp  poprzez 

zaniechanie odrzucenia oferty Tree Capital, 

jako zawierającej rażąco niską cenę w zakresie 

części  IV,  podczas  gdy  treść  udzielonych  przez  ww.  wykonawcę  wyjaśnień  potwierdza,  że 

oferta zawiera 

rażąco niską cenę; 

-  naruszenia  art.  239  ust. 1  Pzp  poprzez  dokonanie  wyboru  oferty  wykonawcy  Tree  Capital 

jako oferty najkorzystniejszej w 

zakresie części IV zamówienia; 


-  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  8)  i  art.  224  ust. 6  w  zw.  z  art.  16  pkt  1, 2  i  3  Pzp  poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Complex  jako  zawi

erającej  rażąco  niską  cenę  w  zakresie 

części  V,  podczas  gdy  treść  udzielonych  przez  ww.  wykonawcę  wyjaśnień  potwierdza,  że 

of

erta zawiera rażąco niską cenę; 

-  naruszenia  art.  239  ust.  1  Pzp  poprzez  dokonanie  wyboru  oferty  Complex  jako  oferty 

najkorzystniej

szej w zakresie części V zamówienia 

Sygn. akt KIO 3019/21: 

-  naruszenia  art.  109  ust.  1  pkt  10  Pzp  poprzez  zaniechanie  wykluc

zenia  z  postępowania 

wykonawcy  Ulman

,  który  w  ramach  wyjaśnień  dotyczących  ceny  oferty  w  wyniku 

lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd; 

-  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  8  i  art.  224  ust.  6  w  zw.  z  art.  16  pkt  1,  2  i  3  Pzp  poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Ulman  jako 

zawierającej  rażąco  niską  cenę,  podczas  gdy 

treść  udzielonych  przez  wykonawcę  wyjaśnień  potwierdza,  że  oferta  zawiera  rażąc  niską 

cenę; 

-  naruszenia  art.  289  ust.  1  i  art.  227  ust.  1  Pzp  poprzez  dokonanie  zakwalifikowania  do 

udziału  w  negocjacjach  oraz  zaproszenia  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  AUK-

P/2021/0626 wykonawcy Ulman. 

Ponadto,  przed  skierowaniem 

odwołań  do  rozpoznania  Izba  ustaliła,  że  przed  otwarciem 

posiedzenia  wpłynęło  do  akt  spraw  połączonych  przystąpienie  do  postępowań 

odwoławczych po stronie Zamawiającego od Pol Invest Group Sp. z o.o. zawierające pismo 

tego  wykonawcy  z  4.11.2021  r.  skierow

ane  do  Zamawiającego,  w  którym  informuje  on,  że 

nie został powiadomiony o złożeniu odwołań o sygn. akt KIO 3106/21, KIO 3019/21 oraz KIO 

Jednocześnie  w  piśmie  wykonawca  wskazał,  iż  jest  stroną  postępowania 

przetargowego o numerze referencyjnym ZP-M-0001/21. 

Na podstawie akt przesłanych przez zamawiającego Izba ustaliła, że Pol Invest Group Sp. z 

o.o. 

złożył  ofertę  w  postępowaniu  o  sygn.  ZP-K-0008/21,  którego  dotyczy  odwołanie  o 

sygnaturze  3106/21. 

Oferta  wykonawcy  została w  dniu 5  października  2021  r.  odrzucona z 

powo

du rażąco niskiej ceny, a wykonawca nie wniósł odwołania na swoje odrzucenie. Tym 

samym  w  dacie  złożenia  odwołania  o  sygn.  3106/21,  tj.  18  października  2021  r.,  nie  miał 

statusu  wykonawcy.  Tym  samym  zawiadomieni

e  o  wniesieniu  odwołania,  jakie  przekazał 

Z

amawiający  w  dniu  19.10.2021  r.  zostało  skierowane  z  pominięciem  tego  podmiotu.  W 

sprawie  postępowania  o  nr  referencyjnym  ZP-M-0001/21  w  aktach  sprawy  odwoławczej 

znajduje 

się  potwierdzenie  przekazania  przez  Zamawiającego  zawiadomienia  o  wniesieniu 


odwołania  o  sygn.  3019/21  w  dniu  12.10.2021  r.  i  w  adresatach  znajduje  się  Pol  Invest 

Group  Sp.  z  o.o. 

Tym  samym  wykonawca  mógł  zgłosić  skutecznie  przystąpienie  z 

zachowaniem  terminu,  tj.  do  15.10.2021  r.  w  tej  sprawie  o

dwoławczej.  Przystąpienie 

zgłoszone  5.11.2021  r.  nie  mogło  wywierać  skutku  prawnego.  Tym  samym  Izba  nie 

uwzględnia wniosku zawartego w piśmie tego wykonawcy o odroczenie terminu posiedzenia 

w sprawach 

połączonych do wspólnego rozpoznania.  

Stanowisko Izby. 

Do  rozpoznania  zarzu

tów  w  odwołaniach  zastosowanie  znajdowały  przepisy  ustawy  z  dnia 

11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.), 

obowiązującej  w  dacie  wszczęcia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  zwana  dalej 

Us

tawą. 

Przys

tępując  do  rozpoznania  odwołań,  Izba  w  pierwszej  kolejności  zobowiązana  była  do 

oceny wypełnienia przesłanek z art. 505 ust. 1 Ustawy, tj. istnienia po stronie Odwołującego 

interesu  w  uz

yskaniu  zamówienia  oraz  możliwości  poniesienia  szkody  w  wyniku 

kwestio

nowanych  czynności  Zamawiającego.  Ponieważ  odwołania  dotyczą  czynności 

kończących  ocenę  ofert,  której  konsekwencją  jest  wskazanie  ofert  najkorzystniejszych, 

Odwołujący  ma  interes  w  tym,  aby  poddać  kontroli  decyzje  związane  z  oceną  ofert  w 

kryterium  cena,  co  na  moment  wniesienia 

odwołań  ustalało  wynik  postępowania  dla  niego 

niekorzystny.  W  szcz

ególności  w  interesie  Odwołującego  jest  sprawdzenie  prawidłowości 

kalkulacji cen.  

świetle  powyższego  Izba  uznała,  że  spełnione  zostały  przesłanki  materialno-prawe  do 

merytorycznego rozpoznania obu odwo

łań.      

Izba ustaliła i zważyła. 

W przetargu na Likwi

dację 23 obiektów budowlanych dla Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. 

w  Bytomiu,  Oddział  KWK  „Piekary  I  (nr  postępowania:  ZP-PI-0003/21),  oferty  na  część  IV 

(ro

zbiórka zbiornika wody podsadzkowej w części zachodniej zakładu górniczego) złożyło 16 

wykonawców,  a  na  część  V  (rozbiórka  obiektów  budowlanych  w  części  centralnej  zakładu 

górniczego) – 15 wykonawców. 

Pon

iżej zestawienie cen i ofert na część IV i V. 

C

zęść IV - cena 

C

zęść V - cena 

Oferta nr 1 


Oferta nr 2 

Oferta nr 3 

Oferta nr 4 

Oferta nr 5 

Oferta nr 6 

Oferta nr 7 

Oferta nr 8 

Oferta nr 9 

Oferta nr 10 

Oferta nr 11 

Oferta nr 12 

Oferta nr 13 

Oferta nr 14 

Oferta nr 16 

Oferta nr 17 

Zamawiający  przeznaczył  na  sfinansowanie  zamówienia  łącznie  kwotę  3  577  070,00  zł 

brutto, w tym na 

części IV - 594 200,00 zł brutto, a na część V – 232 500,00 zł brutto. Kwoty 

te Zamawiający odczytał na otwarciu ofert w dniu 30.04.2021 r. 

Zamawiaj

ący  wzywał  wszystkich  wykonawców  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie 

zaoferowanych ceny (w 

różnych częściach).  

21.06.2021  r.  Zamaw

iający zaprosił  do  aukcji  na  część IV  –  5  wykonawców,  których  oferty 

nie  zostały  odrzucone  (oferty  najwyżej  ocenione  w  kryterium  „cena”),  tj.  SPEC-BUD  A.  Ś. 

(oferta  nr  16),  Recycling  Logo  Group  Sp.  z  o.o.  sp.k.  (oferta  nr  5),  Tree  Capital  Sp.  z  o.o. 

(oferta nr 10), PHU FOXMED M. C. (oferta nr 2), PHU W. C. (oferta nr 3). Zgodnie z pkt 21 

swz d

o negocjacji zaproszonym mogło być maksymalnie pięciu wykonawców.  

Na  część  V  zaproszonych  zostało  również  pięciu  wykonawców,  których  oferty  zostały 

najwy

żej  ocenione  w  kryterium  „Cena”,  tj.:  PHU  W.  C.  (oferta  nr  3),  Recycling  Logo  Group 

Sp. z o.o. sp.k. (oferta nr 5), PHU FOXMED M. C. (oferta nr 2), Developer i Recykling Sp. z 

o.o. (oferta nr 13), PHU Complex L. W. (oferta nr 7). 


Na skutek wniesionego w dniu 28.06.2021 r. 

odwołania Zamawiający unieważnił zaproszenie 

przed terminem wyznaczonych aukcji elektronicznych. 

07.07.2021  r.  odbyła  się  aukcja  na  część  IV  (zadanie  nr  4),  w  wyniku  której  zaoferowane 

zost

ały ceny: 223.860,00 zł (oferta nr 16), 374.350,00 zł. (oferta nr 3), 374.350,50 zł (oferta 

nr 5), 39

0.000,00 zł (oferta nr 10), 509.088,50 zł (oferta nr 2). 

07.07.2021 r. odbyła się aukcja na część V (zadanie nr 5), w trakcie której ustalone zostały 

ceny 

ostateczne:  387.800,00  zł  (oferta  nr  7),  390.000,00  zł  (oferta  nr  5),  399.4000,00  zł 

(oferta 

nr 2), 430.500,00 zł (oferta nr 13), 576.000,00 zł (oferta nr 3). 

Zamawiaj

ący wzywał wykonawców do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny.  

W wezwaniu z 26.07.2021 r. skierowanym do Tree Capital Sp. z o

.o. Zamawiający wystąpił o 

wyjaśnienie  ceny  w  zakresie  części  IV  –  390.000,00  zł  brutto,  przy  wartości  zamówienia 

powiększonej o podatek VAT wynoszącej 880.173,82 zł brutto – która jest niższa o 55,69%. 

Wezwanie 

wskazywało  na  konieczność  złożenia  dowodów  potwierdzających  koszty 

zatrudnienia, 

sprzętu, materiału oraz utylizacji odpadów. Dodatkowo Zamawiający oczekiwał 

wyjaśnień  dotyczących  kwestii  poruszonych  w  pytania  od  1  do  9,  w  części  związanych  z 

przygoto

waniem do realizacji zamówienia i jego organizacji. Wykonawca miał również złożyć 

szcz

egółową kalkulację dotyczącą poszczególnych pozycji przedmiaru w formie kosztorysu. 

Identyczną  treść  wezwania  Zamawiający  skierował  do  pozostałych  wykonawców,  których 

ofer

ty odbiegały ceną o ponad 30% od wartości szacunkowej zamówienia.  

W wezwaniu z 26.07.2021 r. skierowanym do P.H.U. Complex L. W. 

Zamawiający wystąpił o 

wyjaśnienie  ceny  w  zakresie  części  V  –  387.800,00  zł  brutto,  przy  wartości  zamówienia 

powiększonej  o  podatek  VAT  wynoszącej  1.080.786,56  zł  brutto  –  która  jest  niższa  o 

64,12%. 23.08.2021 r.  

Wykonawcy złożyli wyjaśnienia wraz z dowodami. 

Wykonawca  Complex  L.  W. 

został  wezwany  do  złożenia  dodatkowych  wyjaśnień.  W 

uzupełnieniu  pierwszych  wyjaśnień  z  28.07.2021  r.  wykonawca  przedstawił  kalkulację  w 

rozbiciu 

na Robociznę, Materiał, Sprzęt. 

dniu  4.10.2021  r.  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  ofert  najkorzystniejszych,  tj.  na 

część IV – oferty Tree Capital Sp. z o.o. z ceną 389.972,61 zł brutto, a na część V – oferty 

PHU  Complex  L.  W. 

z  ceną  387.761,19  zł  brutto.  Cena  oferty  wybranej  na  część  V 

prze

kraczała kwotę środków, jaką Zamawiający przeznaczał na sfinansowanie zamówienia.    

W  przetargu  na 

Rozbiórka  obiektów  dojściowych  od  szybu  I  do  szybu  III  wraz  ze  stacją 

przesypową C  w  SRK  S.A. Oddział  KWK  „Makoszowy”  w  Zabrzu (nr  postępowania:  ZP-M-


oferty  złożyło  9  wykonawców  z  cenami  brutto:  762.922,32  zł  (oferta  nr  1), 

250.000,00  zł  (oferta  nr  2),  1.230.000,00  zł  (oferta  nr  3),  851.633,44  zł  (oferta  nr  4), 

1.191.203,93  zł  (oferta  nr  5),  3.438.178,98  zł  (oferta  nr  6),  922.164,85  zł  (oferta  nr  7), 

762.600,00  zł  (oferta  nr  8),  1.082.400,00  zł  (oferta  nr  9).  Średnia  arytmetyczna  złożonych 

ofert wyniosła 1.165.678,17 zł.  

Zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia łącznie kwotę 2.160.000,00 zł brutto 

–  informacja  z  9.09.2021  r.  Wartość  szacunkowa  zamówienia  ustalona  została  na  kwotę 

powiększona o podatek VAT w wysokości 2.383.636,66 zł.  

W  dniu  21.09.2021  r.  Zamawi

ający  skierował  do  ośmiu  wykonawców  wezwania  do 

wyjaśnienia  kalkulacji  ceny,  ewentualnie  uzupełnienia  brakujących  informacji.  Wezwanie 

skierowane zosta

ło m.in. do wykonawcy ULMAN D. M., który zaoferował cenę 250.000,00 zł, 

niższą  o  67,99%  od  wartości  zamówienia  oraz  o  89,51%  od  średniej  arytmetycznej  cen 

wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 

10 ustawy Pzp. W wezwaniu wskazano na brak w szczegółowej kalkulacji kosztów (załącznik 

nr  7  do  formularza  ofertowego)  wymaganych  informacji  dotycz

ących:  rdn  poszczególnych 

pracowników,  utylizacji  odpadów,  kosztów  dźwigu.  Zamawiający  żądał  złożenia  dowodów 

po

twierdzających koszty zatrudnienia, sprzętu, materiału oraz utylizacji odpadów. Dodatkowo 

Zamawiający oczekiwało wyjaśnień dotyczących kwestii poruszonych w pytania od 1 do 9, w 

części  związanych  z  przygotowaniem  do  realizacji  zamówienia  i  jego  organizacji. 

Wykonawca miał również złożyć szczegółową kalkulację dotyczącą poszczególnych pozycji 

przedmiaru w formie kosztorysu. 

Ulman złożył wyjaśnienia w piśmie z 24.09.2021 r. wraz z dowodami.   

W dniu 5.10.2021 

r. Zamawiający poinformował o wynikach oceny ofert, w tym o odrzuceniu 

dwóch ofert oraz o zamiarze przeprowadzenia aukcji elektronicznej. 

Sygn. akt KIO 3012/21. 

Izba  od

daliła  odwołanie,  gdyż  zarzuty  wywiedzione  przez  Odwołującego  zasadniczo  miały 

oparcie 

wyłącznie  w  założeniach  własnych  wykonawcy  prezentowanych  w  oderwaniu  od 

treści  wyjaśnień  i  dowodów  złożonych  Zamawiającemu  w  postępowaniu  przez  obu 

wybr

anych na część IV i V wykonawców.  

Zarzut 

zaniechania  odrzucenia  ofert  wykonawców  Tree  Capital  Sp.  z  o.o.  (część  IV)  i 

Complex (część V) w całości oparty został na analizie wyjaśnień, jakie wykonawcy składali w 

zakresie  ceny  zaoferowanej  po  aukcji  elektronicznej.  Wezwania  do  i

ch  złożenia  były 

uzasadnione  por

ównaniem  cen  z  wartością  szacunkową  zamówienia,  która  w  zakresie 


każdej z tych części przekraczała kwoty środków, podane przy otwarciu ofert i przeznaczone 

na s

finansowanie zamówienia w danej części. Mogło mieć to istotne znaczenie dla wyników 

aukcji

,  przy  której  wykonawcy  mogli  sugerować  się  kwotą  środków,  jaką  Zamawiający 

zamierzał  przeznaczyć  na  sfinansowanie  zamówienia,  która  okazała  się  być  niższą  od 

wartości  szacunkowej  zamówienia  wskazanej  w  wezwaniu  do  wyjaśnienia  wysokości  ceny 

ofertowej. 

Odn

osząc  się  do  argumentów  Odwołującego  mających  uzasadniać  tezę,  iż  wyjaśnienia 

wskazują  na  zaoferowanie  rażąco  niskiej  ceny,  w  odniesieniu  do  oferty  Tree  Capital  Sp.  z 

o.o., 

należy  w  pierwszej  kolejności  odnieść  się  do  twierdzenia  o  ogólnikowości  i 

go

łosłowności  wyjaśnień.  Takiemu  twierdzeniu  przeczą  przede  wszystkim  dowody,  co  w 

przypadku kalkulacji op

artej na indywidualnych założeniach, co do sposobu organizacji pracy 

p

ozwala  zweryfikować  sposób  kalkulacji  kosztów.  Odwołujący  podważał  dowody  w  postaci 

umów  z  podwykonawcą,  co  w  ocenie  Izby  nie  miało  żadnego  oparcia  w  dowodach 

przeciwnych, 

których  Odwołujący  w  ogóle  nie  zgłosił  w  celu  wykazania  rynkowej  wartości 

prac  związanych  z  nasadzeniami,  gwarancją  na  drzewa,  czy  też  wykonania  trawników 

parkowych. N

ależy również zauważyć, iż rodzaj tych prac pozwala uznać je za wtórne wobec 

pods

tawowej  części  usługi  związanej  z  demontażem  obiektów.  Oczekiwania  co  do  stopnia 

szczegółowości  informacji  prezentowanych  w  wyjaśnieniach  nie  mogą  być  oderwane  od 

zakresu  wezwania  i 

wątpliwości,  jakie  zostały  w  nich  zasygnalizowane  przez 

Zamawiającego.  Brakujące informacje  wskazane  w  odwołania  nie  były  podstawą  wezwania 

do  wyj

aśnienia kalkulacji kosztów. Tym samym nie można wywodzić negatywnych skutków 

braku przedłożenia części dowodów, które nie były konieczne z punktu widzenia wyjaśnień, 

jakich oczekiwał Zamawiający.    

Odwołujący  jedynie fragmentarycznie  odniósł  się  do  wyjaśnień  i  dowodów,  jakie  przedłożył 

wykonawca Tree Capital Sp. z 

o.o., wskazując na pewne elementy których brak miał czynić 

wyjaśnienia niedostatecznymi. Izba uznała, iż w oparciu o to założenie nie można podważyć 

wyjaśnień,  które  były  spójne,  poparte  dowodami  i  prezentowały  założenia,  które  mogły 

odbiegać  od  sposobu  kalkulacji  pewnych  kosztów  z  racji  różnej  organizacji  pracy  (np. 

dostępnego  sprzętu,  udziału  bądź  braku  udziału  podwykonawców,  sposobem 

zabezpieczenia prac). S

łuszne były uwagi Przystępującego Tree Capital Sp. z o.o., iż sposób 

wykona

nia obowiązków nie był przez Zamawiającego w taki stopniu sprecyzowany, aby móc 

wskazać,  że  brak  części  kosztów  prowadził  do  pominięcia  pewnych  elementów  prac.  Poza 

wytkni

ęciem  rzekomych  braków,  Odwołujący  nie  przedstawił  przekonujących  argumentów, 

które,  np.  pozwoliłyby  na  zakwestionowanie  możliwości  rezygnacji  z  szalunków  na  rzecz 

wykonania  mechanicznej  rozbiórki  rurociągów  w  wykopie  szerokoprzestrzennym,  co 


pozw

alało  ograniczyć  koszty  użycia  szalunków  pierwotnie  założone  we  wstępnej  kalkulacji 

ceny ofertowej.  

R

ównież argument o wygaśnięciu oferty na wykonanie nasadzeń, gwarancji na drzewa, czy 

też  wykonania  trawników  nie  przesądzał  o  braku  podstaw  do  przyjęcia  do  kalkulacji  ceny 

ofertowej  kosztów  mających  odzwierciedlenie  w  cenie  tych  ofert.  Ocena  wyjaśnień  musi 

uwzględniać  możliwość  zmiany  uwarunkowań,  do  jakich  może  dojść  na  skutek  różnych 

zdarzeń, co nie powinno przesądzać w sposób automatyczny o braku rzetelności kalkulacji 

ceny  ofertowej

.  Jeżeli  Odwołujący  nie  jest  w  stanie  wykazać  ponad  wszelką  wątpliwość 

b

raku  uwzględnienia  rzeczywistych  kosztów  koniecznych  do  wykonania  prac,  Izba  nie  ma 

podstaw do zakwestionowania kalkulacji ceny. 

W  ocenie  Izby  argumentem 

mającym  uzasadniać  zarzut  rażąco  niskiej  ceny  nie  mógł  być 

również  ten  dotyczący  możliwości  ograniczenia  przez  Zamawiającego  zakresu  rzeczowego 

prac  objętych  części  IV  zamówienia.  Okoliczność  ta  nie  ma  żadnego  wpływu  na  ustalenie 

zakresu  rzeczowego,  jaki  podlegał  wycenie  w  ofertach.  Odwołujący  sformułował  na  tej 

pod

stawie  wniosek,  iż  przy  pozostawieniu  do  wykonania  samej  rozbiórki  zbiornika  wody 

podsadzkowej  za 

podaną  cenę,  wykonawca  nie  będzie  w  stanie  zrealizować  świadczenia. 

O

koliczność  ta  nie  została  poparta  żadnym  dowodem  poza  wskazaniem  na  obniżenie 

poziomu  ceny  z  113.649,4

7  zł  przed  aukcją  do  85.000,00  zł  brutto  po  aukcji.  Różnica  w 

cenach oferowanych prz

y założeniu prowadzenia aukcji wskazuje, iż wykonawcy w wycenie 

wstępnej  oferują  wyższą  cenę,  tak  aby  mieć  możliwość  składania  postąpień  w  aukcji. 

O

koliczność ta nie może zatem przesądzać o braku rzetelności ceny zaoferowanej w aukcji. 

ocenie Izby żaden z argumentów podniesionych tak wobec oferty Tree Capital Sp. z o.o., 

jak  i  oferty  Complex  nie 

prowadził  do  stwierdzenia  rażąco  niskiej  ceny.  W  odniesieniu  do 

wykonawcy  Complex 

należy  zauważyć,  iż  wycena  prac  dokonana  została  na  podstawie 

przedmiarów  i  była  wyceną  wyższą  o  ponad  50%  od  środków,  jakie  Zamawiający 

zabezpieczył  na  sfinansowanie  zamówienia  w  tej  części  (V).  Można  postawić  pytanie 

dlaczego  u  Zamawiającego  występują  tak  duże  rozbieżności  pomiędzy  środkami,  jakie 

przeznacza  na  sfinansowanie  za

mówienia,  a  sposobem  szacowania  wartości  zamówienia. 

Poniewa

ż  Zamawiający  nie  stawił  się  na  rozprawie  okoliczności  tej  nie  udało  się  wyjaśnić. 

P

ozostawia ona jednak wrażenie, iż wezwania których podstawą było wyłącznie porównanie 

z  wartością  szacunkową  zamówienia  odbiegały  od  rzeczywistych  kosztów,  co  również 

prezentuje  zostawienie  cen  po  aukcji  elektronicznej.  Na 

część  V  aż  trzy  oferty  były  bardzo 

zbliżone i oscylowały wokół kwoty 390 tyś. zł., przy wartości zamówienia przekraczającej 1 

mln.  zł.    i  kwocie  środków  przeznaczonych  na  sfinansowanie  zamówienia  w  wysokości  ok. 

tyś. zł. 


Odwołujący wytknął błąd w kalkulacji kosztów, do którego faktycznie prowadziło przeliczanie 

kosztów  bezpośrednich  po  aukcji,  wyliczonych  w  oparciu  o  procent  o  jaki  zmniejszyła  się 

cena  oferty  wykonawcy. 

Różnica  do  jakiej  prowadzić  miało  ręczne  zsumowanie  wartości 

kolumny trzeciej z podaną przez wykonawcę kwotą, w ocenie Izby również nie decydowała o 

braku  możliwości  oceny  wyjaśnień  i  dowodów,  jako  przekonujących  o  rzetelności  założeń 

przyjętych  do  kalkulacji  ceny  oferty.  Pewne  nieścisłości,  stanowiące  faktycznie  wynik 

przeliczania 

kosztów  o  procent,  o  jaki  zmniejszyła  się  cena  oferty,  mogą  być  chociażby 

wynikiem  przyj

ętego  poziomu  zysku.  Nie  można  w  sposób  bezpośredni  wywieść  na  tej 

p

odstawie, jakie koszty zostały zaniżone do poziomu mającego generować stratę.  

świetle powyższego Izba oddaliła odwołanie w całości. 

Sygn. akt KIO 3019/21. 

Izba  uwzgl

ędniał  odwołanie  w  części  dotyczącej  zarzutu  zaniechania  odrzucenia  oferty 

Ulman D. M. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 oraz art. 224 ust. 6 

Ustawy, co prowadziło w 

konsekwencji  do 

podważenia  wyniku  kwalifikacji  wykonawców  do  udziału  w  aukcji 

elektronicznej.  

Chociaż wykonawca ten złożył wyjaśnienia wraz z dowodami, to sposób w jaki odnosił się do 

kosztów  w  zasadzie  nie  pozwalał  ocenić  na  jakiej  podstawie  wykonawca  dokonał  pewnych 

założeń.  Suche  kalkulacje  bez  słowa  komentarza  w  zasadzie  sprowadzały  się  do  działań 

matematycznych,  a  nie  przedstawienia  okolic

zności,  które  miałyby  pozwolić  na  tak  niską 

wycenę  ceny  ofertowej.  Należy  zauważyć,  w  tym  miejscu,  iż  cena  oferty  tego  wykonawcy 

wynosi  250.000,00  z

ł  przy  kwocie środków  przeznaczonej  na  sfinansowanie zamówienia  w 

wysokości  2.160.000,00  zł  brutto  (informacja  z  9.09.2021  r.)  oraz  zbliżonej  do  niej  wartość 

szacunkowa zamówienia  powiększonej  o  podatek VAT w  wysokości  2.383.636,66  zł.  Cena 

oferty  tego  wykonawc

y  odbiegała  jako  jedyna  w  tak  dużym  stopniu  od  szacunków 

Z

amawiającego,  jak  i  średniej  arytmetycznej  cen  ofert  nie  podlegających  odrzuceniu 

1.165.678,17 zł. brutto). 

Wprawdzie  w 

wyjaśnieniach  wykonawca  odniósł  się  do  poruszonych  w  odwołaniu  kosztów 

pr

acy dźwigu wskazując, iż posiada urządzenie o udźwigu 50t i zamierza z niego korzystać, 

a  tylko  na  wypadek,  gdyby 

Zamawiający  nie  dopuścił  tego  urządzenia  –  wskazał  na  ofertę 

uzyskaną  z  rynku,  to  również  w  tym  zakresie  można  mieć  wątpliwości  co  do  rzetelności 

kalk

ulacji. Odwołujący wykazał w sposób przekonujący, iż koszty wynajmu dźwigu klasy 400t 

są zdecydowanie większe, niż przedstawił to wykonawca w kwocie 100 zł za godzinę pracy. 

Z przedstaw

ione przez Odwołującego korespondencji mailowej jaką prowadził z podmiotem, 


na  którego  ofercie  Ulman  D.  M.  opierał  kalkulacje,  wynikają  koszty  rzędu  1.000  zł/godzina 

plus koszty mobiliz

acji na poziomie 20.000 zł.  

Wykonawca Ulman  D. M. nie 

przystąpił do postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. 

akt  KIO  3019/21

, a tym samym jedynym materiałem dla oceny jego oferty były wyjaśnienia 

złożone przed Zamawiającym, które budziły uzasadnione wątpliwości, co potwierdzało zarzut 

brak właściwej oceny wyjaśnień. 

Izba 

jednocześnie  oddaliła  zarzut  rzekomego  wprowadzania  Zamawiającego  w  błąd  oparty 

na 

założeniu,  iż  wykonawca  Ulman  M.  M.  miał  posługiwać  się  nieprawdziwą  ofertą  najmu 

dźwigu  400t.,  jak  również  złożyć  nieprawdziwą  ofertę  na zakup  przekruszu.  Okoliczność  ta 

ni

e  została  wykazana,  co  nie  zmienia  oceny  samej  kalkulacji  jako  niewystarczającej  dla 

rozwiania podejrzenia zaoferowania rażąco niską ceną. Skoro podmiot trzeci zdecydował się 

zaoferować ceny odbiegające znacząco od cen rynkowych, to wykonawca mógł taką ofertą 

się  posłużyć.  Korespondencja,  jaką  przedstawił  Odwołujący  nie  odnosiła  się  do  zasad  na 

jakich  podmiot  ten  współpracuje  z  innym  podmiotem  działającym  na  rynku  i  nie  podważa 

autentyczności dokumentów, jakie uzyskał wykonawca od podmiotów trzecich.  

W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji. 

kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. § 5, § 7 ust. 3 i 

4  oraz 

§  8  ust.  2  pkt  1  w  zw.  z  §  11  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  31 

grudnia  2020  r.  w  sprawie  szcze

gółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich rozliczania oraz wysoko

ści i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).  

Iz

ba  zaliczyła  do  kosztów  postępowania  wpisy  wniesione  w  sprawach  połączonych  do 

wspólnego  rozpoznania  przez  Odwołującego  wysokości  20.000,00  zł.  oraz  wynagrodzenia 

pełnomocników Odwołującego i Przystępujących do obu postepowań odwoławczych, którzy 

wnie

śli sprzeciwy wobec uwzględnienia w całości zarzutów przez Zamawiającego.  

W  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  3012/21  koszty  w 

całości  poniósł  Odwołujący,  tj.  koszty  wpisu 

oraz  koszty  wynagro

dzeń  pełnomocników  Przystępujących  ograniczone  do  wysokości  1/3 

rachunków  przedstawionych  przed  zamknięciem  rozprawy.  Izba  ograniczyła  wysokość 

wynagrodzenia 

pełnomocników  uznając,  iż  były  one  uzasadnione  ograniczonym  zakresem 

rozpoznania  odwołania  do  wysokości  1/3  (z  trzech  głównych  zarzutów,  tj.  zmowy 

przetargowej wskazanej wobec 

wykonawców, oraz zarzutu rażąco niskiej ceny, rozpoznaniu 

pod

legał  tylko  zarzut  rażąco  niskiej  ceny  dwóch  ofert).  Ponieważ  odwołanie  w  zasadniczej 

części  zarzutów  związanych  ze  zmową  przetargową  nie  podlegało  rozpoznaniu,  Izba 

analogicznie jak przewidują to przepisy rozporządzenia w §8 ust. 1 dla przypadku odrzucenia 

odwołania,  uznała,  iż  koszty  przystępujących  wnoszących  sprzeciw  nie  mogą  być 

uwzględnione.   


W  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  3019/21,  gdzi

e  odwołanie  w  części  zostało  uwzględnione  Izba 

zniosła  koszty  pełnomocników  Odwołującego  i  Przystępujących,  zasądzając  od 

P

rzystępujących na rzecz Odwołującego zwrot kosztów wpisu w wysokości po ½, tj. łącznie 

w wysokości 5.000 zł. 

Prz

ewodniczący: ………………………. 

Członkowie:         ……………………… 

………………………