KIO 2772/21 WYROK dnia 11 października 2021 r.

Stan prawny na dzień: 27.05.2022

Sygn. akt: KIO 2772/21 

WYROK 

z dnia 11 

października 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz  

Protokolant:    

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  7 

października  2021  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  20  września  2021  r.  przez 

wykonawc

ę BS GROUP Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Marszałkowskiej 58 lok. 

11  i  12  (00-545  Warszawa) 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego 

Samodzielny  Public

zny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  –  Szpital  im.  dr.  J.  Dietla  z  siedzibą  

w Krynicy-Zdroju przy al. Kraszewskiego 142 (33-380 Krynica-

Zdrój) 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu dotyczącego naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 

1129 ze zm.) 

i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej 

oferty  w  postępowaniu,  unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty  BS  GROUP  Sp.  z  o.o.  

z siedzibą w Warszawie oraz dokonanie ponownego badania i oceny ofert w postępowaniu z 

uwzględnieniem oferty ww. wykonawcy. 

W pozostałym zakresie oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  BS  GROUP  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w  Warszawie 

w  części  1/2  oraz  zamawiającego  Samodzielny  Publiczny  Zakład  Opieki 

Zdrowotnej 

– Szpital im. dr. J. Dietla z siedzibą w Krynicy-Zdroju w części 1/2 i: 

.1. zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: 

siedem 

tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę BS GROUP Sp. z 

o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: 

trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną tytułem wynagrodzenia pełnomocnika 

ww. wykonawcy; 

zasądza  od  zamawiającego  Samodzielnego  Publicznego  Zakładu  Opieki  Zdrowotnej  – 

Szpitala im.  dr.  J.  Dietla  z  siedzibą  w  Krynicy-Zdroju  na  rzecz  wykonawcy  BS GROUP  Sp.  

z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  kwotę  w wysokości  5  550  zł  00  gr  (słownie:  pięć  tysięcy 

pięćset  pięćdziesiąt  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  różnicę  pomiędzy  kosztami 


postępowania  odwoławczego  poniesionymi  dotychczas  przez  ww.  wykonawcę,  a  kosztami 

postępowania za jakie odpowiadał w świetle jego wyniku. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  u

stawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

………………………… 


Sygn. akt: KIO 2772/21 

U z a s a d n i e n i e 

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej – Szpital im. dr. J. Dietla z siedzibą 

w  Krynicy-Zdroju  zwany 

dalej:  „zamawiającym”,  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.), zwanej dalej: „Pzp”, w trybie 

podstawowym  pn.: 

Sukcesywna  dostawa  szybkich  testów  do  wykrywania  antygenu  COVID 

19 w wymazie pobranym z nosogardzieli przez okres 12 m-cy od dnia podpisania umowy (o 

numerze: SPZOZ-ZP-271-16/21)

, zwane dalej „postępowaniem”.  

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

w dniu 7 

września 2021 r., pod numerem 2021/BZP 00172510/01.  

Szacunkowa  wartość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  dostawy,  jest  niższa  od 

kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.  

W  dniu  20 

września  2021  r.  wykonawca  BS  GROUP  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Warszawie (zwany 

dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie na: 

niezgodą  z  przepisami  Pzp  czynność  podjętą  w  postępowaniu  przez  zamawiającego, 

polegającą  na  odrzuceniu  oferty  odwołującego  z  powodu  jej  niezgodności  z  warunkami 

zamówienia,  podczas  gdy  oferta  odwołującego  była  zgodna  z  warunkami  zamówienia, 

ponieważ  zawierała  rozwiązanie  równoważne  pod  kątem  specyfikacji  technicznej  i 

funkcjonalności 

rozwiązaniem 

wymaganym 

przez 

zamawiającego 

(działanie 

zamawiającego); 

-  niez

godą  z  przepisami  Pzp  czynność  podjętą  w  postępowaniu  przez  zamawiającego, 

polegającą na braku odrzuceniu oferty złożonej w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji, 

tj.:  uzgodnieniu  przez  przedsiębiorcę  przystępującego  do  przetargu  i  przedsiębiorcę 

będącego  organizatorem  przetargu  warunków  składanych  ofert,  w  szczególności  zakresu 

prac lub ceny (zaniechanie zamawiającego). 

Zaskarżonym  czynnościom  i  zaniechaniom  zamawiającego,  odwołujący  zarzucił 

naruszenie: 

1)  art.  226  ust.  1  pkt  5)  Pzp  w  zw.  z  art.  99  ust.  5  Pzp  oraz  w  zw.  z  rozdz.  XX  pkt  1 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (zwanej  dalej:  „SWZ”),  polegające 

bezpodstawnym odrzuceniu oferty złożonej przez odwołującego, podczas gdy oferta złożona 

przez  odwołującego,  jako  iż  zawierała  rozwiązania  równoważne  pod  kątem  specyfikacji 


technicznej  i  funkcjonalności  z  wymaganiami  wskazanymi  w  SWZ,  była  zgodna  ze 

wszystkimi warunkami zamówienia określonymi w SWZ; 

2) art. 226 ust. 1 pkt 5) Pzp w zw. z art. 99 ust. 1, 4, 5 i 6 Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 i art. 15 

ust. 1 pkt 3) i 5) ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. 

U.  z  2020  r.  poz.  1913,  zwanej 

dalej:  „u.z.n.k.”),  polegające  na  podjęciu  przez 

zamawiającego  decyzji  o  odrzuceniu  oferty,  która  obarczona  była  nieuzasadnioną 

uz

naniowością  w  związku  z  brakiem  sprecyzowania  kryteriów  dla  dokonania  oceny 

równoważności  ofert.  Powyższe  skutkowało  ograniczeniem  uczciwej  konkurencji,  gdyż 

stanowiło  czyn  nieuczciwej  konkurencji  polegający  na  utrudnianiu  innym  przedsiębiorcom 

dostępu  do  rynku  poprzez  rzeczowo  nieuzasadnionym  zróżnicowanym  traktowaniu 

niektórych  przedsiębiorców  oraz  poprzez  stworzenie  warunków  umożliwiających 

wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy; 

3)  art. 16 pkt 1 Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 i art. 15 ust. 1 pkt 3 

u.z.n.k., polegające na braku 

zapewnienia  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców 

poprzez  utrudnianie  innym  przedsiębiorcom  dostępu  do  rynku  w  drodze  rzeczowo 

nieuzasadnionym zróżnicowanym traktowaniu niektórych przedsiębiorców; 

4)  art.  226  ust.  1  pkt  7  Pzp  w  zw.  z  art.  6  ust.  1  pkt  7  ustawy  z  dnia  16  lutego  2007  r.  o 

ochronie  konkurencji  i  konsumentów  (Dz.U.  z  2021  r.  poz.  275,  zwanej  dalej:  „u.o.k.i.k.”), 

polegające  na  niepodjęciu  przez  zamawiającego  decyzji  o  odrzuceniu  oferty  złożonej  w 

warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji,  tj.:  uzgodnieniu  przez  przedsiębiorców  i 

przedsiębiorcę  będącego  organizatorem  przetargu  warunków  składanych  ofert,  w 

szczególności zakresu prac lub ceny. 

związku z powyższym odwołujący wniósł o: 

unieważnienie czynności zamawiającego, polegającej na odrzuceniu oferty odwołującego; 

nakazanie  zamawiającemu  dokonania  ponownej  oceny  ofert,  w  tym  oferty  odwołującego 

oraz ustalenia wyniku postępowania. 

W  zakresie  postępowania  dowodowego  odwołujący  wniósł  o  przeprowadzenie  dowodu  z 

następujących dokumentów:  

zdjęcia  szybkiego  testu  do  wykrywania  antygenu  COVID  19  oferowanego  przez 

odwołującego;  

zdjęcia  szybkiego  testu  do  wykrywania  antygenu  COVID  19  oferowanego  przez  P.P.H.U. 

Bor-Pol M. B.; 

oferty  złożonej  przez  SIROWA  POLAND  Sp.  z  o  .o.  z  siedzibą  w  Warszawie  –  ulotka 

oferowanego testu;  

na okoliczność:  


a.  równoważności  w  zakresie  funkcjonalności  rozwiązań  technicznych  zastosowanych  w 

produkcie  wybranym  w  postepowaniu  i  produkcie  wykluczonym  w  postepowaniu,  tj.: 

równoważności  (1)  dwustronnego  sposobu  zakręcania  probówki  ekstrakcyjnej  oraz  (2) 

jednostronnego i jednocześnie podwójnego sposobu zakręcania probówki ekstrakcyjnej; 

b. bezzasadnej uznaniowości decyzji zamawiającego w przedmiocie wyboru oferty; 

c. bezpodstawnego nierównego traktowania wykonawców przez zamawiającego. 

Odwołujący wskazał, że posiada interes do wniesienia odwołania, polegający na tym 

że  w  razie  braku  uznania  stanowiska  odwołującego  za  prawidłowe,  oferta  złożona  przez 

o

dwołującego  podlegać  będzie  odrzuceniu  w  postepowaniu.  Natomiast  w  razie  uznania 

stanowiska o

dwołującego za prawidłowe, oferta złożona przez niego winna zostać wybrana 

przez z

amawiającego, jako najwyżej oceniona zgodnie z kryteriami oceny ofert zawartych w 

SWZ. 

W uzasadnieniu 

pierwszego podniesionego w odwołaniu zarzutu odwołujący wskazał, 

że  możliwość  użycia  przez  zamawiającego  określenia  „lub  równoważny”  w  celu  opisu 

przedmiotu zamówienia poprzez odwołanie się do rozwiązań charakteryzujących produkt lub 

usługę  dostarczane  przez  konkretnego  wykonawcę  została  przewidziana  w  art.  99  ust.  5 

Pzp

.  Powyższe  jest  dopuszczalne  wyłączenie  w  przypadku,  gdy  jest  to  uzasadnione 

specyfiką  przedmiotu  zamówienia  i  gdy  zamawiający  nie  może  opisać  przedmiotu 

zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń. Jednocześnie, zgodnie z art. 99 

ust.  6  Pzp 

zamawiający,  poza  użyciem  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  wyrazów  „lub 

równoważny”,  zobowiązany  jest  wskazać  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  kryteria,  które 

zostaną  zastosowane  w  celu  oceny  równoważności.  Nie  można  uznać,  iż  dana  oferta  nie 

spełnia wymogu równoważności, jeżeli z powodu braku danych (tj. wskazania wystarczająco 

jasnych  kryteriów  oceny  równoważności)  nie  można  wykazać,  czy  dana  oferta  jest 

równoważna.  Zamawiający  powinien  w  taki  sposób  przygotować  specyfikację  warunków 

zamówienia  i  w  taki  sposób  sprecyzować  w  niej  dodatkowe  warunki,  by  mógł  następnie  w 

sposób jednoznaczny przesądzić kwestię równoważności oferty. Dopiero w takim przypadku 

zamawiający  uprawniony  jest  do  podjęcia  decyzji  o  zakwalifikowaniu  danej  oferty  jako 

równoważnej  bądź  o  jej  odrzuceniu.  W  przypadku  zaniechania  przez  zamawiającego 

szczegółowego wskazania kryteriów  dla oceny  równoważności,  wszelkie  wątpliwości  w  tym 

zakresie  powinny  być  interpretowane  na  korzyść  wykonawcy.  W  takim  przypadku  o 

równoważności powinno przede wszystkim decydować kryterium funkcjonalności rozumiane 

w  kontekście  uzasadnionych  i  zobiektywizowanych  potrzeb  zamawiającego  i  w  odniesieniu 

do  specyfiki  przedmiotu  zamówienia.  Dalej,  odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  utrwalonym 

orzecznictwem  i  stanowiskiem  KIO,  oferta  równoważna  to  taka,  która  przedstawia  produkt, 


który  nie  jest  identyczny,  tożsamy  z  produktem  referencyjnym,  ale  posiada  pewne,  istotne 

dla  zamawiającego,  zbliżone  do  produktu  referencyjnego  cechy  i  parametry.  Pojęcie 

równoważności bowiem nie może oznaczać tożsamości produktów, ponieważ przeczyłoby to 

istocie  oferowania  produktów  równoważnych  i  czyniłoby  możliwość  oferowania  produktów 

równoważnych  pozorną  i  w  praktyce  niemożliwą  do  spełnienia.  Innymi  słowy,  rozwiązanie 

równoważne  nie  może  oznaczać,  że  inne  zaproponowane  w  ramach  tej  równoważności 

urządzenie  ma  spełniać  wszystkie  parametry  konkretnego  urządzenia,  określonego 

producenta,  gdyż  naruszałoby  to  zasadę  równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej 

konkurencji.  

Przekładając  powyższe  rozważania  na  okoliczności  przedmiotowej  sprawy  odwołujący 

wyjaśnił,  że  w  treści  SWZ  zamawiający  wyraźnie  wskazał,  że:  Gdziekolwiek  w  Specyfikacji 

Warunków  Zamówienia  przywołane  są  normy,  lub  nazwy  własne  lub  znaki  towarowe  lub 

patenty  lub 

pochodzenie,  źródło  lub  szczególny  proces,  który  charakteryzuje  produkty 

dostarczane  przez  konkretnego  Wykonawcę,  Zamawiający  dopuszcza  rozwiązania 

równoważne. 

Jednocześnie  zamawiający  nie  sprecyzował  dokładnie  kryteriów  dla  oceny  równoważności. 

Rozwiązanie  polegające  na  dwustronnie  zakręcanej  probówce  ekstrakcyjnej  charakteryzuje 

produkt  dostarczany  tylko  przez  konkretnego  wykonawcę,  tj.:  Panbio  COVID-19  Ag  Rapid 

Test Device (NASOPHARYNGEAL) firmy Abbott Rapid Diagnostics Jena GmbH.  

Mając  powyższe  na  uwadze,  odwołujący  wyjaśnił  ,  że  miał  prawo  uznać,  że  także  w 

przypadku  wymagania  (rozwiązania  technicznego),  polegającego  na  tym,  aby  skład 

zaoferowanego  zestawu  zawierał  dwustronnie  zakręcaną  probówkę  ekstrakcyjną, 

zamawiający dopuszcza wymaganie (rozwiązanie techniczne) równoważne. Jako, że w SWZ 

brak było precyzyjnie wskazanych kryteriów dla oceny równoważności, odwołujący wskazał, 

że odniósł się do kryterium funkcjonalności i uznał, że oferowany przez niego produkt (Test) 

jest  równoważny  z  produktem  dostarczanym  przez  konkretnego  wykonawcę  w  odniesieniu 

do  wymagania  (rozwiązania  technicznego),  polegającego  na  dwustronnie  zakręcanej 

probówce  ekstrakcyjnej.  Zdaniem  odwołujące  jest  tak,  ponieważ  zarówno  Test  oferowany 

przez  niego

,  jak  i  produkt  referencyjny  w  taki  sam  sposób  chronią  przed  stycznością  z 

wymazówką  przeznaczoną  do  wykonania  wymazówki  z  nosogardzieli  i  pozwalają  na 

bezpieczne i wygodne nakrapianie ekstraktu na płytkę testową. Powyższe oznacza, że pod 

kątem  funkcjonalnym  rozwiązanie  polegające  na  jednostronnie  i  jednocześnie  podwójnie 

zakręcanej  probówce  ekstrakcyjnej  i  rozwiązanie  polegające  na  dwustronnie  zakręcanej 

probówce  ekstrakcyjnej  są  równoważne.  Zarówno  bowiem  w  jednym,  jak  i  w  drugim 

przypadku  spełniona  jest  zasadnicza  funkcja,  jaką  zagwarantować  ma  dwustronnie 

zakręcana  probówka,  tj.:  (1)  ochrona  przez  stycznością  z  wymazówką,  (2)  ułatwienie 


umieszczania  wymazówki  w  probówce  ekstrakcyjnej  oraz  (3)  ułatwienie  umieszczania 

ekstrakt

u  na  płytce  testu.  Reasumując,  zdaniem  odwołującego,  zamawiający  bezzasadnie 

odrzucił  jego  ofertę.  W  ocenie  odwołującego  jego  oferta  spełnia  bowiem  wymagania 

(rozwiązania  techniczne)  wskazane  w  zamówieniu  z  uwagi  na  to,  że  zawiera  wymaganie 

(rozwiązanie  techniczne)  równoważne  z  funkcjonalnego  punktu  widzenia  z  wymaganiami 

(rozwiązaniami technicznymi)  wskazanymi  w  SWZ  charakteryzującymi  produkt  dostarczany 

przez  konkretnego  wykonawcę  (podmiot).  Zamawiający  nie  precyzując  kryteriów  oceny 

równoważności  dopuścił  bowiem  możliwość  odniesienia  się  do  kryterium  funkcjonalności  w 

celu  oceny  kryterium  równoważności,  co  odwołujący  zgodnie  z  przysługującym  mu 

uprawnieniem uczynił. 

W  zakresie  drugiego  zarzutu  odwołujący  wskazał,  że  za  niewystarczające  uznać 

należy  wprowadzenie  do  SWZ  ogólnych  kryteriów  oceny  równoważności  –  jak  to  miało 

miejsce w przedmiotowej sprawie. Tego typu sformułowanie w istocie nie wskazuje na żadne 

kryteria równoważności. Co istotnie, konsekwencją powyższego działania jest to, że decyzja 

powzięta  przez  zamawiającego  w  przedmiocie  zgodności  danej  oferty  z  wymaganiami 

zawartymi  w  zamówieni  (SWZ)  i  wyborze  danej  oferty  obarczona  jest  nieuzasadnioną 

uznaniowością. Zamawiający bowiem w sposób czysto arbitralny ocenił spełnienie przesłanki 

równoważności w odniesieniu do wymagań (rozwiązań technicznych) zawartych w złożonych 

ofertach,  które  nie  zawierały  wymagań  (rozwiązań  technicznych)  zawartych  w  ofercie 

referencyjnej,  tj.  charakterystycznych  dla  produktu  dostarczanego  przez  konkretnego 

wykonawcę  (podmiot).  Co  więcej,  uznanie  przez  zamawiającego,  że  rozwiązania 

proponowane  przez  inne  podmioty  (w  tym  przez  odwołującego)  w  zakresie  sposobu 

zakręcania  probówki  ekstrakcyjnej  nie  są  równoważne  z  rozwiązaniem  charakteryzującym 

produkty  dostarczane  przez  konkr

etnego  wykonawcę,  stanowiło  w  przedmiotowej  sprawie 

przejaw  ograniczenia  uczciwej  konkurencji.  Zgodnie  bowiem  z  art.  15  ust.  1  pkt  3  u.z.n.k., 

czyn  nieuczciwej  polega  między  innymi  utrudnianiu  innym  przedsiębiorcom  dostępu  do 

rynku,  w  szczególności  poprzez  rzeczowo  nieuzasadnionym,  zróżnicowaniu  niektórych 

klientów  (przedsiębiorców)  lub  poprzez  działanie  mające  na  celu  wymuszenie  na  klientach 

wyboru  jako  kontrahenta  określonego  przedsiębiorcy  lub  stwarzanie  warunków 

umożliwiających  podmiotom  trzecim  wymuszanie  zakupu  towaru  lub  usługi  u  określonego 

przedsiębiorcy.  Mając  powyższe  na  uwadze,  odwołujący  uznał,  że  ograniczenie  się 

zamawiającego  tylko  i  wyłącznie  do  jednej  oferty  –  zawierającej  wymagania  (rozwiązania 

techniczne) charakteryzujące produkt dostarczany przez konkretnego wykonawcę (podmiot), 

pomimo,  że  wymagania  (rozwiązania  techniczne)  zawarte  w  innych  ofertach  uznać 

należałoby za równoważne, stanowiło przejaw nieuczciwej konkurencji w postaci utrudnienia 


dostępu  do  rynku  poprzez  rzeczowo  nieuzasadnionym,  zróżnicowaniu  niektórych 

przedsiębiorców.  

O  uznaniowości  decyzji  zamawiającego  w  przedmiotowej  sprawie  co  do  równoważności 

warunku  (rozwiązania  technicznego)  w  postaci  dwustronnie  zakręcanej  probówki 

ekstrakcyjnej  świadczyło  zdaniem  odwołującego  również  to,  że  zgodnie  z  Informacją  o 

wyborze  najkorzystniejszej  oferty  z  dnia  15  września  2021  r.,  inna  z  odrzuconych  ofert  (tj. 

oferta  złożona  przez  SIROWA  POLAND  Sp.  z  o.  o.  z  siedzibą  w  Warszawie)  odrzucona 

została z uwagi na niespełnienie warunku zawartego w Załączniku 2 do SWZ, polegającego 

na  posiadaniu  przez  oferowany  zestaw  rekomendacji  WHO  i  statusu  EUL.  W  Informacji  o 

wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 15 

września 2021 r. nie zostało wskazane, że oferta 

złożona przez SIROWA POLAND Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, została odrzucona z 

także innych przyczyn, w tym z powodu braku posiadania dwustronnie zakręcanej probówki 

ekstrakcyjnej.  Tymczasem,  test  do  wykrywania  antygenu  COVID  19  zaoferowany  przez 

SIROWA  POLAND  Sp.  z  o.  o.  z  siedzibą  w  Warszawie  również  nie  posiada  dwustronnie 

zakręcanej probówki ekstrakcyjnej. 

Oznacza to, że w odniesieniu oferty SIROWA POLAND Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie 

zamawiający  uznał,  że  inna  niż  dwustronnie  zakręcana  probówka  ekstrakcyjna  jest 

rozwiązaniem  technicznym  równoważnym  w  odniesieniu  do  wybranej  oferty  referencyjnej, 

zaś  w  odniesieniu  do  oferty  odwołującego  uznał,  że  inna  niż  dwustronnie  zakręcana 

probówka ekstrakcyjna nie jest  rozwiązaniem  technicznym równoważnym  w  odniesieniu do 

wybranej oferty referenc

yjnej. Powyższe bezsprzecznie świadczyło zdaniem odwołującego o 

bezpodstawnej uznaniowości pod stronie zamawiającego 

Reasumując, odwołujący stwierdził, że zamawiający dokonał oceny i wyboru oferty w sposób 

bezpodstawnie  uznaniowy 

–  z  uwagi  na  nieprecyzyjne  wskazanie  kryteriów  oceny 

równoważności.  Zamawiający  winien  ponosić  wszelkie  konsekwencje  braku  precyzyjnego 

wskazania  kryteriów  oceny  równoważności  –  w  tym  także  polegających  na  szerokim 

interpretowaniu  określenia  „równoważne”,  w  szczególności  poprzez  odniesienie  się  do 

kryterium funkcjonalności. 

Jeśli  chodzi  o  trzeci  ze  wskazanych  zarzutów  odwołujący  wyjaśnił,  że  zamawiający 

nie  tylko  dokonał  oceny  i  wyboru  oferty  w  sposób  bezpodstawnie  uznaniowy,  lecz  poprzez 

takie  działanie  doprowadził  do  nieuczciwego  ograniczenia  konkurencji,  co  stanowiło 

złamanie jednej z naczelnych zasad postepowania w przedmiocie zamówień publicznych. 

Uzasadnieniu  dla  ostatniego  z  podniesionych  zarzutów  odwołujący  wskazał,  że 

zważywszy  na  okoliczności  postępowania  wskazać  należy,  że  wynika  z  nich,  że 

zamawiający  przy  przygotowaniu i  przeprowadzeniu postępowania  (w tym  przez  dokonanie 

wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  tego  a  nie  innego  wykonawcy)  dopuścił  się  czynu 


nieuczciwej konkurencji, polegającego na tzw. „zmowie przetargowej”. Na wskazana zmowę 

przetargową jasno wskazują niżej przywołane okoliczności:  

-  w

skazanie  jako  jednego  z  wymaganych  parametrów  dla  oferowanego  produktu  (testu  do 

wykrywania  antygenu  COVID  19)  dwustronnie  zakręcanej  probówki  ekstrakcyjną  bez 

jednoczesne

go  precyzyjnego  wskazania  kryteriów  oceny  równoważności  dla  ww. 

rozwiązania, co ograniczyło de facto możliwość wyboru oferty tylko do jednego wykonawcy;  

ustalenie  kwoty  brutto,  którą  zamawiający  zamierza  przeznaczyć  na  sfinansowanie 

zamówienia na kwotę dokładnie równą kwocie zaproponowanej przez jedynego wykonawcę, 

który  może  spełnić  wymagany  parametr  dla  oferowanego  produktu  (testu  do  wykrywania 

antygenu COVID 19) w postaci dwustronnie zakręcanej probówki;  

odrzucenie  ofert  pozostałych  wykonawców,  w  tym  oferty  odwołującego  z  powodu  braku 

spełnienia  wymagania  w  postaci  dwustronnie  zakręcanej  probówki  ekstrakcyjnej,  mimo  iż 

oferty  pozostałych  wykonawców  były  znacząco  tańsze,  a  rozwiązanie  przez  nich 

proponowane było równoważne z rozwiązaniem referencyjnym, charakteryzującym wybrany 

produkt. 

Powyższe,  w  ocenie  odwołującego,  jasno  wskazywało,  że  zamawiający  od  początku 

prowadził  postępowanie  pod  jednego  tylko  wykonawcę,  sztucznie  zawężając  wymagane 

parametry i nie dopuszczając rozwiązań równoważnych pod kątem funkcjonalnym.  

Odwołujący  stwierdził,  że  zmowa  przetargowa  stała  się  jawna  dla  niego  w  momencie 

ogłoszenia  przez  zamawiającego  Informacji  z  otwarcia  ofert  z  dnia  15  września  2021  r.,  w 

którym  wskazana  została  kwota  brutto  jaką  zamawiający  zamierza  przeznaczyć  na 

sfinansowanie zamówienia i kwota, którą zaoferował wykonawca wybrany w postępowaniu. 

Odwołujący nie miał wcześniej wszystkich informacji by zarzucić zamawiającemu naruszenie 

uczciwej konkurencji. 

Zamawiający  w  dniu  24  września  2021  r.  złożył  do  akt  sprawy  odpowiedź  na 

odwołanie wraz z załącznikami, w której wniósł o oddalenie odwołania.  

W  odpowiedzi  na  odwołanie  zamawiający  wyjaśnił,  że  szybkie  testy  do  wykrywania 

antygenu  wirusa  SARS-CoV-

2  w  czasach  pandemii  stanowią  istotną  część  pracy  szpitala 

służącą  diagnostyce  pacjentów  w  sposób  w  pełni  bezpieczny.  Z  kolei  wymagana 

rekomendacja WHO daje zamawiającemu 100% gwarancję jakości stosowanych testów.  

W  dalszej  kolejności  zamawiający  wskazał,  że  opis  przedmiotu  zamówienia  został 

sporządzony w oparciu o własne doświadczenie zamawiającego, który od października 2019 

r.  pracował  na  testach,  które  spełniały  jego  wymagania  (m.in.  otrzymywał  z  Rządowej 

Agencji  Rezerw  Strategicznych  testy  o  parametrach  jakościowo  -  użytkowych  tożsamych  z 

przedstawionymi  w 

specyfikacji  niniejszego  zamówienia).  Testy  te  zostały  skutecznie 

sprawdzone  pod  względem  jakościowym  przez  zamawiającego  m.in  poprzez  równoczesne 


wykonywanie badania szybkim testem antygenowym oraz badaniem techniką RT-PCR. Tym 

samym  zamawiający  stwierdził,  że  w  praktyce  potwierdził  zarówno  funkcjonalność,  jak  i 

jakość stosowanych testów. 

Ponadto  zamawiający  wskazał,  że  jest  szpitalem  powiatowym,  który  nie  dysponuje 

laboratorium  wykonującym  badania  metodą  PCR,  dlatego  też  pierwszym  badaniem 

wykonywanym u k

ażdego pacjenta jest badanie wykonywane szybkim testem antygenowym, 

który  pozwala  na  szybką,  wstępną  selekcję  osób  potencjalnie  zakażonych  wirusem  SARS-

COV-2. 

Zamawiający  wyjaśnił,  że  wymagał  dwustronnie  zakręcanej  probówki  ekstrakcyjnej  ze 

względu na bezpieczeństwo oraz skuteczność pracy personelu wykonującego test z użyciem 

wysoce zakaźnego materiału jakim jest wymaz z nosogardzieli. Właśnie ten rodzaj probówki 

(dwustronnie  zakręcanej)  pozwala  na  bezpieczne  umieszczenie  wymazówki  z  pobranym 

materiałem  w  probówce  ekstrakcyjnej,  równocześnie  dając  możliwość  precyzyjnego 

dozowania  ekstraktu,  co  w  znaczny  sposób  minimalizuje  prawdopodobieństwo  popełnienia 

błędu czyli nieprawidłowego odkręcenia probówki. 

Zamawiający  stwierdził,  że  z  jego  doświadczenia  wynikało,  że  w  czasie  pandemii  badanie 

antygenu wirusa wywołującego chorobę COVID-19 jest badaniem wykonywanym pod presją 

czasu, w związku z czym zamawiający nie może pozwolić sobie na ryzyko popełnienia błędu 

odkręcenia  niewłaściwej  części  nakrętki,  co  wiązałoby  się  z  narażeniem  personelu  na 

ekspozycję materiałem zakaźnym oraz utratą pobranego materiału. 

Zamawiający stanął na stanowisku, że probówka jednostronnie zakręcana nie jest probówką 

równoważną  z  probówką  dwustronnie  zakręcaną.  Zamawiający  opierając  się  na  własnym 

ponad rocznym doświadczeniu (wykonywaniu ponad 10000 testów antygenowych) wyjaśnił, 

że ujął w opisie przedmiotu zamówienia konieczność zaoferowania dwustronnie zakręcanej 

probówki  ekstrakcyjnej.  Wymóg  powyższy  wiąże  się  z  koniecznością  zachowania 

be

zpieczeństwa  personelu  wykonującego  test  na  jego  dwóch  etapach:  umieszczania 

wymazówki w probówce ekstrakcyjnej oraz nakrapiania badanego ekstraktu (zawierającego 

potencjalnie materiał zakaźny) na płytkę testową. Dwustronna probówka zapewnia intuicyjne 

odk

ręcenie  części  z  kroplomierzem,  co  zapobiega  uwolnieniu  całej  zawartości  probówki,  a 

tym  samym  zapobiega  w  przypadku  odkręcenia  niewłaściwej  części  korka  narażania  na 

niebezpieczeństwo  ekspozycji  materiałem  zakaźnym  osoby  wykonującej  test.  Budowa 

probówki  (dwustronnie  zakręcanej)  zapewnia  użytkownikowi  bezpieczeństwo  na  dwóch 

etapach wykonania testu: 

pierwszym  związanym  z  bezpiecznym  pobraniem  wymazu  z  nosogardzieli  dokonywanym 

przez  pielęgniarki,  ratowników  medycznych,  lekarzy  oraz  pracowników  laboratorium  i 

umieszczeniem wymazówki w sposób minimalizujący kontakt z materiałem zakaźnym (korek 


nr  1:  znajdujący  się  na  górnej  części  probówki  –  otwór  szeroki  –  umożliwia  bezpieczne 

umieszczenie wymówki z materiałem zakaźnym w probówce; 

drugim  umożliwiającym  precyzyjne  naniesienie  badanego  materiału  na  płytkę  testową 

(korek  nr  2  znajdującym  się  na  przeciwległym  biegunie  probówki  zabezpieczającym 

kroplomierz). 

Zdaniem  zamawiającego  oczywiste  jest,  iż  uwolnienie  zawartości  probówki  powoduje 

długotrwałe  wstrzymanie  pracy  całego  medycznego  laboratorium  diagnostycznego  celem 

dokonania  dezynfekcji  pomieszczeń,  wstrzymanie  diagnozowania  pacjentów,  a  co  za  tym 

idzie narażenie zdrowia i  życia pacjentów znajdujących  się  pod opieką  szpitala.  Dotyczy to 

również  miejsca  wykonania  badania  poza  laboratorium  diagnostycznym.  Takie  zdarzenie 

wpływa  na  dezorganizację  pracy  oddziałów  szpitalnych,  co  skutkuje  koniecznością 

wdrożenia  stosownych  czasochłonnych  procedur  związanych  z  dezynfekcją  skażonego 

miejsca.  Dodatkowo  utrata  próbki  badanej  skutkuje  koniecznością  wykonania  ponownego 

pobrania wymazu z nosogardzieli, co z kolei jest dodatkowym stresem dla pacjenta, wydłuża 

czas  wydania  wyniku  i  postawienia  diagnozy,  a  dla  zamawiającego  generuje  dodatkowe 

koszty.  Obecnie  nadal  obowiązuje  stan  pandemii  i  jak  pokazuje  doświadczenie 

zamawiającego wielokrotnie test antygenowy COVID-19 wykonywany jest pod presją czasu i 

w  sytuacji  stresu  wywołanego  możliwością  zakażenia.  Uwzględniając  organizację  pracy 

zamawiającego  tzn.  wykonywanie  testów  w  medycznym  laboratorium  diagnostycznym  oraz 

wykonywanie testów w warunkach poza laboratoryjnych tj. w miejscu opieki nad pacjentem 

niezwykle istotne jest dla zamawiającego, aby procedura wykonania testu była procedurą jak 

najbardziej bezpieczną, prostą, intuicyjną i nie generującą potencjalnego niebezpieczeństwa. 

Powyższe działania zamawiającego stanowią realizację właściwych aktów prawa w tym m.in. 

Zalecenia  Rady  Europejskiej  w  sprawie  wspólnych  ram  stosowania  i  walidacji  szybkich 

testów  antygenowych  oraz  wzajemnego  uznawania  wyników  testów  na  COVID-19  w  UE 

(2021/C  24/01 

—  Dz  .U.  UE  C  z  dnia  22  stycznia  2021  r.)  oraz  zalecenia  Komisji 

Europejskiej  (UE)  2020/1595  z  dnia  28  października  2020  r.  w  sprawie  strategii 

przeprowadzania  testów  na  obecność  COVID-19,  w  tym  szybkich  testów  antygenowych 

(CELEX 320201-11595) 

W  dalszej  kolejności  zamawiający  wskazał,  że  odwołujący  powołuje  się  na  rzekomą 

równoważność  techniczną  i  funkcjonalną  oferowanego  przez  siebie  produktu,  który 

faktycznie jest testem z probówką jednostronnie zamykaną (z podwójną nałożoną na siebie 

zakrętką). Zdaniem zamawiającego, odwołujący na potrzeby odwołania usiłował przedstawić 

dowody  na  równoważność  funkcjonalności  rozwiązań  technicznych  zastosowanych  w 

produkcie  wybranym  w  postępowaniu  z  tymi  zastosowanymi  w  produkcie  oferowanym  w 

odrzuconej  ofercie.  W  opinii  zamawiającego  nie  miał  racji  odwołujący  twierdząc,  iż  w 


niniejszej  sprawie  zachodzi  równoważność  dwustronnego  sposobu  zakręcania  probówki 

ekstrakcyjnej  z  jednostronnym  a  podwójnym  sposobem  jej  zakręcania.  Podobnie  nietrafny 

był zarzut braku dokładnego sprecyzowania oceny kryteriów równoważności. 

W pierwszej kolejności zamawiający zastrzegł, iż zgodnie z SWZ ewentualne dopuszczenie 

równoważności dotyczyć ma wyłącznie norm lub nazw własnych lub znaków towarowych lub 

patentów  lub  pochodzenia,  źródła  lub  szczególnego  procesu  charakteryzującego  produkt 

dostarczany  przez  konkretnego  wykonawcę.  Zastrzeżony  przez  zamawiającego  wymóg 

użycia  dwustronnie  odkręcanej  probówki  ekstrakcyjnej  nie  jest  powiązany  z  żadnym  z 

powyższych zakresów rozumienia równoważności.  W  konsekwencji  nie może  być  logicznie 

nawet  mowy  o  porównywaniu  probówki  ekstrakcyjnej  dwustronnie  zakręcanej  do  tej 

zakręcanej  jednostronnie,  nawet  podwójnie.  Sprawa  dotyczy  fizycznych  właściwości 

technologicznych  a  skonkretyzowane  oczekiwanie  zamawiającego  wypłynęło  z  ww. 

rozważań  praktycznych.  Tym  samym  nie  miał  racji  odwołujący  usiłując  w  odwołaniu 

przedstawić  wyższość  testu  z  jednostronnie  zamykanej  probówki  ekstrakcyjnej,  skoro 

zamawiający zastrzegł, iż nie dopuszcza takowej do użycia. 

Zamawiający  podniósł,  iż  w  dniu  13  września  2021  r.  udzielił  wyjaśnień  treści  SWZ.  W 

pytaniu nr 15 o treści: 

Czy  Zamawiający  dopuści  jednorazowe  probówki  z  odmierzoną  ilością  buforu 

ekstrakcyjnego,  jednostronni

e  zakręcane  z  dołączoną  nasadką  dozującą  na  każdą 

probówkę? 

zamawiający udzielił odpowiedzi: 

Zgodnie z SWZ

Dla Zamawiającego jasnym było, że nie dopuszcza probówki jednostronnie zakręcanej, gdyż 

w  SWZ  (załącznik  nr  2  do  SWZ)  w  punkcie  4  ppkt.  2  wskazany  parametr  został  określony 

kategorycznie 

Dwustronnie zakręcane probówki ekstrakcyjne

Z kolei sam odwołujący zadał pytanie o treści: 

Zgodnie  z  treścią  załącznika  nr  2  do  SWZ  (FORMULARZ  OFERTOWY)  jednym  z 

wymaganych  parametrów  dla  oferowanego  testu  jest  to  aby  test  posiadał  rekomendacje 

WHO  oraz  status  EUL.  Jednocześnie,  zgodnie z  treścią  rozdz.  X  pkt  2 oraz  rozdz.  XX  pkt 

SWZ  [rozdz.  X  pkt  2  SWZ]  Zamawiający  akceptuje  również  certyfikaty  wydane  przez  inne 

równoważne  jednostki  oceniające  zgodność.  [rozdz.  XX  pkt  SWZ]  Gdziekolwiek  w 

Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  przywołane  są  normy,  lub  nazwy  własne  lub  znaki 

towarowe  lub  patenty  lub  pochodzenie,  źródło  lub  szczególny  proces,  który  charakteryzuje 

produkty dostarczane przez konkretnego Wykonawcę, Zamawiający dopuszcza rozwiązania 

równoważne.  Mając  powyższe  na  uwadze  proszę  o  wyjaśnienie,  czy  rozwiązaniem 


równoważnym  w  zakresie normy,  polegającej  na  posiadaniu przez test rekomendacji  WHO 

oraz statusu EUL jest:  

norma,  polegająca  na  posiadaniu  przez  test  rekomendacji  Komisji  Europejskiej:  tj.  wpis 

testu na europejską wspólną listę testów antygenowych dokument w załączeniu)? 

norma  polegająca  na  posiadaniu  przez  test  rekomendacji  Naczelnej  Izby  Lekarskiej:  tj.: 

ujęcie testu w Krajowym Rejestrze Medycznym? 

Zamawia

jący stwierdził, że jego odpowiedź była jednoznaczna tj. zgodnie z zapisami SWZ. 

W  konsekwencji  to  znaczy,  że  zamawiający  wymagał  aby  testy  posiadały  rekomendację 

WHO oraz status EUL. 

Odnosząc  powyższe  do  treści  zarzutów  z  odwołania  zamawiający  zasugerował,  iż 

w

ykonawca poświadczył nieprawdę w formularzu ofertowym (załącznik nr 2 do SWZ) w pkt 

6,  iż  zaoferowany  test  posiada  rekomendację  WHO  oraz  status  EUL  dołączając  do  oferty 

inne  dokumenty  wedle  w

ykonawcy równoważne, na które zgody zamawiający nie wydał na 

etapie prowadzonego postępowania. 

W konsekwencji 

zdaniem zamawiającego nie można było przypisać mu wadliwej interpretacji 

pojęcia  równoważności,  skoro  odwołujący  złożył  ofertę  na  niezgodny  z  wymaganym 

parametrem  przedmiot  zamówienia,  jednocześnie  poświadczając  nieprawdę  w  formularzu 

ofertowym  w  pkt.  4  ppkt.  2  o 

posiadaniu  dwustronnie  zakręcanej  probówki  ekstrakcyjnej. 

Dodatkowo 

odwołujący  potwierdził  w  oświadczeniu,  że  zapoznał  się  ze  specyfikacją  i 

załącznikami nie wnosi do niej zastrzeżeń. 

Zamawiający zwrócił także uwagę, że na etapie postępowania nie wniesiono zastrzeżeń co 

do wymogu dwustronnie zakręcanej probówki ekstrakcyjnej wymaganej. 

Mając na uwadze powyższy wywód zamawiający zaprzeczył twierdzeniom odwołania co do 

rzekomo nieuzasadnionego rzeczow

o wymuszania zakupu u określonego przedsiębiorcy. 

Odnosząc  się  do  szacowania  wartości  zamawiania  zamawiający  wskazał,  że  to 

zgodnie  z  art.  28  Pzp 

postawą  ustalenia  wartości  zamówienia  jest  całkowite  szacunkowe 

wynagrodzenie  w

ykonawcy  bez  podatku  od  towarów  i  usług,  ustalone  z  należytą 

starannością. Zamawiający wyjaśnił, że tak też postąpił i dokonał rozeznania rynkowego, co 

potwierdzają  zalegające  w  dokumentacji  postępowania  wiadomości  e-mail.  Powyższe 

zgodne  jest  z  obowiązującym  zamawiającego  regulaminem  udzielania  zamówień 

publicznych. 

Powyższe skutkowało wiarygodnym ustaleniem przez zamawiającego wartości 

oczekiwanych przez zamawiającego testów. Notatka z szacowania jest tego dowodem. 

Zdaniem zamawiającego odwołanie zmierzało niejako do wymuszenia wyboru oferty 

odwołującego  co  w  oczywisty  sposób  niezgodne  jest  z  wymaganiami  zawartymi  w  SWZ. 

Zamawiający  wskazał,  że  dodać  do  tego  należy  oczywiście  potencjalne  narażenie  na 

dodatkowe koszty oraz odpowiedzialność prawnokarną lub odszkodowawczą wynikającego z 


użycia testu  odbiegającego  od  oczekiwanej  funkcjonalności,  a  co  za  tym  idzie  niepewnego 

jakościowo.  Taki  wymuszony  wybór  nie  leży  zarówno  w  interesie  zamawiającego  jak  i  w 

szeroko pojętym interesie publicznym narażając zarówno personel medyczny jak pacjentów 

na  korzystanie  z  testów  nie  spełniających  wymogów  jakościowych  i  funkcjonalnych 

zawartych w opisie przedmiotu zamówienia. 

Zamawiający  zwrócił  także  uwagę,  iż  oferta  odwołującego  zawierała  metodykę  w 

języku  polskim.  Zamawiający  analizując  zgodność  formularza  ofertowego  z  ww. 

dokumentem, stwierdził, że w części dotyczącej „Przygotowanie próbki” w pkt. 3 cyt.: Wyjmuj 

wymazówkę, jednocześnie dociskając ją do wnętrza probówki do ekstrakcji, aby wycisnąć z 

wymazówki  jak  najwięcej  płynu.  Wyjąć  wacik  podczas  ściskania  probówki.  Odłamać 

wymazówkę  z  miejsca  pęknięcia.  Wyrzucić  górny  koniec  wymazówki,  zaproponowana 

probówka  nie  odpowiada  funkcjonalnie  opisowi  przedmiotu  zamawiania,  w  kwestii 

bezpiecznego  umieszczenia  wymazówki  w  probówce,  co  gwarantuje  zastosowanie 

r

ozwiązania  polegającego  na  dwustronności  zakręcania  probówki  ekstrakcyjnej.  Z 

doświadczenia i wiedzy zamawiającego wynika, że zaproponowana probówka nie byłaby w 

stanie zmieścić odłamanej wymazówki, jak to zostało przedstawione na rysunku graficznym 

w metodyce przedstawionej przez w

ykonawcę. Byłoby to możliwe jedynie po odcięciu części 

wymówki  nożyczkami.  Zamawiający  wyjaśnił,  że  na  takie  rozwiązanie  nie  może  sobie 

pozwolić, a tym samym nie wyraża na to zgody. Dodatkowo zamawiający wskazał, że chcąc 

poznać  funkcjonalność  zaproponowanego  przez  odwołującego  rozwiązania  sięgnął  pod 

ogólnodostępne  źródła  (strony  internetowe,  opublikowane  filmy  instruktarzowe  m.in.  na 

stronie  https://www.youtube.com/watch?v-qDTmdqnvTTY

,  ogólnodostępne  metodyki  testu, 

ulotki  informacyjne

,  zarówno  w  języku  polskim,  angielskim,  francuskim  i  niemieckim. 

Zamawiający  wyjaśnił,  że  jest  w  posiadaniu  dwóch  różnych  metodyk  zaoferowanego  testu 

(ulotek) o jednakowym numerze 146482501 obu wydanych w języku polskim. Obie dotyczą 

zaoferowanego  testu  (ALLtest  nr  ref.  ICOV-

502),  oraz  nie  posiadają  daty  obowiązywania. 

Jedna  z  metodyk 

–  pochodzi  z  postępowania  prowadzonego  przez  zamawiającego, 

natomiast  druga  pochodzi  z  postępowania  dotyczącego  tego  samego  przedmiotu 

zamówienia  (metodyka  nr  2).  Obie  metodyki  pomimo  tożsamego  numeru,  różnią  się  w 

zakresie  punktu  dotyczącego  „Przygotowania  próbki  w  pkt.  3.”  Z  ulotki  nr  1  wynika,  co  nie 

jest  ujęte  w  ulotce  nr  2.  Z  rysunku  graficznego  oraz  nieprecyzyjnego  opisu  w  metodyce 

dołączonej  przez  odwołującego  (metodyka  nr  1)  wynika,  iż  po  odłamaniu  końcówka  z 

wymazówki pozostaje w probówce ekstrakcyjnej. Natomiast z metodyki nr 2 i 3 (metodyka w 

języku angielskim) wynika, iż wymazówkę należy wyjąć z probówki.  

Wreszcie 

zamawiający wskazał, iż wyjmowanie wymazówki z probówki ekstrakcyjnej 

generuje  efekt  aerozolowy  rozpylający  zakaźną  próbkę,  tym  samym  oznacza  konieczność 


stosowania 

komór 

laminarnych/dygestoriów. 

To 

okoliczności 

niepożądane 

dla 

z

amawiającego,  który  korzysta  z  testów  także  w  warunkach  pozalaboratoryjnych. 

Zamawiający  stwierdził,  że  opis  przedmiotu  zamówienia  wskazywał  na  konieczność 

zaoferowania  rozwiązania  funkcjonalnego  tj.:  wymazówki  przeznaczone  do  wykonywania 

wymazów z nosogardzieli (łamiące się w łatwy sposób, umożliwiające szybkie i bezpieczne 

u

mieszczenie  wymazówki  w  probówce  ekstrakcyjnej).  Zamawiający  udzielał  również  na 

etapie  prowadzonego  postępowania  wyjaśnień  co  do  tej  kwestii.  Z  przeanalizowanych 

materiałów zdaniem zamawiającego wynikało iż, zaproponowana probówka ekstrakcyjna nie 

spełnia  funkcji  jaką  gwarantuje  dwustronnie  zakręcana  probówka  tzn.  nie  chroni  osoby 

wykonującej  test  przed  stycznością  z  wymazówką  i  materiałem  zakaźnym,  a  tym  samym 

naraża  na  bezpośredni  kontakt  z  wirusem  SARS-Cov-2.  Po  analizie  tychże  materiałów  dla 

z

amawiającego  było  jasne,  że  zaoferowana  probówka  ekstrakcyjna  funkcjonalnie  nie 

odpowiada  probówce  oczekiwanej  przez  zamawiającego,  co  stanowiło  podstawę  do 

odrzucenia oferty wykonawcy. 

Zamawiający  nadmienił,  iż  postawione  przez  niego  wymagania  dotyczące 

niewyjmowa

nia  wymazówki  z  probówki  ekstrakcyjnej  –  a  tym  samym  obustronność  jej 

zamykania  nie są niczym  nadzwyczajnym  w  praktyce  podmiotów  leczniczych  oczekujących 

skutecznych  testów  antygenowych.  Przywołał  można  w  tym  miejscu  np.  stanowisko 

Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Słupsku oraz Szpitala Czerniakowskiego Ssp. 

z  o.o.  w  Warszawie,  które  odpowiadając  na  pytania  w  toku  postępowania  o  udzielenie 

tożsamego  przedmiotowo  zamówienia  jednoznacznie  zastrzegły  swoje  wymagania  co  do 

dwustronności zamykania probówki ekstrakcyjnej. 

Zamawiający  wskazał,  że  nie  podjął  polemiki  z  przywołanymi  w  odwołaniu 

absurdalnymi  rozważaniami  dotyczącymi  dopuszczenia  się  zmowy  cenowej.  Jego  zdaniem 

były  one  bezprzedmiotowe  i  wydają  się  stanowić  próbę  odwrócenia  uwagi  przez 

odwołującego od oczywistości przesłanek odrzucenia jego oferty. Zamawiający zastrzegł, iż 

nie  ma  wiedzy  w  przedmiocie  wyłączności  oferowania  na  rynku  UE  rodzajowo  podobnych 

testów z probówką dwustronnie zamykaną wyłącznie przez jednego wykonawcę. 

W  dniu  7  października  2021  r.  zamawiający  złożył  do  akt  sprawy  pismo 

przygotowawcze,  w  którym  podtrzymując  dotychczasowe  wnioski  oraz  twierdzenia 

uzasadniające  jego  zdaniem  oddalenie  odwołania  uzupełnił  stanowisko  o  następujące 

okoliczności: 

W celu obalenia twierdzeń odwołującego się o wyłączności rynkowej produktu wybranego w 

postępowaniu  –  co  miałoby  rzekomo  faworyzować  wyłącznie  jednego  wykonawcę  – 

zamawiający  wskazał,  iż  testy  zawierające  probówkę  ekstrakcyjną  dwustronnie  zamykaną 


nie  są  żadnym  nadzwyczajnym  rozwiązaniem,  a  na  rynku  oferowane  są  m.in.  przez 

następujących dystrybutorów: 

BIO-MAR DIAGNOSTYKA Sp. z o.o. ul. Jagodowa 11, 44-110 Gliwice; 

P.P.H.U. BOR-POL M. B. 

Pl. Jaśminu 2, 44-152 Gliwice; 

P.P.H.U. LIMARCO ul. Przemysłowa 8, 11-700 Mrągowo; 

Red Med. Poland Sp. z o.o. ul. 3 Maja 130/u1a, 41-

500 Chorzów 5. GENTAUR sp. z 

o.o. Grunwaldzka 88A/10k.2, 81-771 Sopot; 

gdzie  co  najmniej  dwóch  z  powyżej  wymienionych  dystrybutorów  posiada  autoryzacje 

sprzedaży na terenie Polski. 

Dalej zamawiający wyjaśnił, że przepisy Pzp nie zawierają definicji usług, dostaw lub 

robót  budowlanych  powszechnie  dostępnych  ani  definicji  powszechnej  dostępności. 

Opierając się na wykładni językowej, pojęcie „powszechnie dostępny” można jako „dotyczący 

wszystkich,  wszystkiego”,  pospolity,  popularny.  W  okolicznościach  pandemii  nie  będzie 

nadużyciem  stwierdzenie,  iż  test  wykrywający  wirusa  stał  się  popularny  i  powszechnie 

dostępny  –  ma  zaspokajać  potrzeby  wszystkich  kategorii  odbiorców  publicznych  i 

prywatnych,  które  oferuje  się  wszędzie,  zarówno  na  rynku  lokalnym,  jak  i  krajowym.  W 

okolicznościach  niniejszej  sprawy,  uwzględniając  branżowy  status  zamawiającego, 

przedmiot  zamówienia  był  i  jest  powszechnie  dostępny.  Test  wykrywający  wirusa  jest 

produktem przez rynek często oferowanym, a więc duża jest jego podaż, a przez to jest on 

nietrudny do zdobycia. Powszechnie dostępny oznacza również, że popyt na dany przedmiot 

jest wysoki (służy bowiem zapewnieniu realizacji bieżących potrzeb), a tym samym świadczy 

to  ma  o  jego  nieskomplikowanym  charakterze. 

Przedmiot  zamówienia,  który  będzie 

powszechnie dostępny może nabyć każdy, bez jakichkolwiek utrudnień. 

Na podstawie dokument

acji przedmiotowego postępowania, złożonych dowodów oraz 

biorąc pod uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba  uznała,  że  odwołujący,  którego  oferta  mogłaby  zostać  wybrana  jako 

najkorzystniejsza  w  przypadku  potwierdzenia  się  zarzutów  odwołania  wykazał,  że  posiada 

interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

zamawiającego  przepisów  ustawy,  czym  wypełnił  materialnoprawne  przesłanki 

dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1 Pzp. Ponadto Izba stwierdziła, 

że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących  odrzuceniem  odwołania  na 

podstawie art.  528  Pzp  i 

skierowała  odwołanie  na  rozprawę  w  zakresie  wszystkich 

podniesionych 

zarzutów. 


Izba 

zaliczyła na poczet materiału dowodowego: 

1)  dokumentacj

ę przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na płycie CD, przesłaną do 

akt sprawy 

przez zamawiającego w dniu 28 września 2021 r., w tym w szczególności: 

notatkę  z  dnia  2  września  2021  r.  sporządzoną  na  okoliczność  szacowania  wartości 

zamówienia; 

specyfikację warunków zamówienia (zwaną dalej nadal: „SWZ”) wraz z załącznikami; 

wyjaśnienia treści SWZ z dnia 13 września 2021 r.; 

- oferty 

złożone w postępowaniu; 

informację z otwarcia ofert z dnia 15 września 2021 r.; 

informację o kwocie przeznaczonej na realizację zamówienia z dnia 15 września 2021 r.; 

informację o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu z dnia 15 września 2021 r.; 

załączone do odwołania: 

zdjęcie  szybkiego  testu  do  wykrywania  antygenu  COVID  19  oferowanego  przez 

odwołującego;  

zdjęcie  szybkiego  testu  do  wykrywania  antygenu  COVID  19  oferowanego  przez  P.P.H.U. 

Bor-Pol M. B.; 

załączone do odpowiedzi na odwołanie: 

-  odpowiedzi  z  dnia  23  marca  2021  r. 

na  pytania  zadane  do  treści  SWZ  udzielone  w 

postepowaniu  pn. 

Dostawa  testów  antygenowych  COVID-19  na  potrzeby  Szpitala 

Czerniakowskiego sp. z o.o.

-  odpowiedzi  z  dnia  30  sierpnia  2021  r.  na 

pytania  zadane  do  treści  SWZ  udzielone  w 

postepowaniu  pn. 

Dostawa testów  antygenowych oraz  testów  genetycznych do  diagnostyki 

koronawirusa  SARS-COV-2, 

prowadzonym  przez  Wojewódzki  Szpital  Specjalistyczny  im. 

Janusza Korczaka w Słupsku Sp. z o.o.; 

- metodyki (ulotki) oznaczone nr 1, 2 i 3; 

dokumenty złożone na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron przez odwołującego: 

zalecenia  Rady  UE  w  sprawie  wspólnych  ram  stosowania  i  walidacji  szybkich  testów 

antygenowych oraz wzajemnego uznawania wyników testów na COVID-19 (2021/C 24/01); 

Gotowość  UE  w  zakresie  zdrowia:  Wspólna  lista  szybkich  testów  na  obecność  antygenu 

COVID-

19  oraz  wspólny  ustandaryzowany  zastaw  danych,  które  należy  uwzględnić  w 

certyfikatach  wyników  testu  COVID-19,  uzgodniony  przez  Komitet  ds.  Bezpieczeństwa 

Zdrowia wraz  z  załącznikiem  nr I:  Wspólny  wykaz szybkich testów  antygenowych  w  języku 

angielskim wraz z tłumaczeniem na język polski; 

materiał poglądowy, tj. wydruki zdjęć lub ulotek wszystkich 137 testów znajdujących się w 

ww. załączniku nr I, które posiadały jednostronnie zakręcaną nakrętkę. 


Ponadto Izba 

poczet materiału dowodowego Izba zaliczyła także dowody z okazania 

próbek testów zaoferowanych przez odwołującego oraz wykonawcę SIROWA POLAND Sp. 

z o.o. Dowody z okazania zostały przeprowadzone na rozprawie na wniosek odwołującego, 

który  omówił  i  zademonstrował  złożone  przez  ww.  wykonawców  testy  oraz  sposób  ich 

użycia. 

Na  poczet  materiału  dowodowego  Izba  nie  zaliczyła  załączonej  do  odwołania  ulotki 

testu 

oferowanego przez wykonawcę SIROWA POLAND Sp. z o.o. Przedmiotowy dokument 

został  złożony  w  angielskiej  wersji  językowej,  bez  tłumaczenia  na  język  polski.  Zgodnie 

natomiast  z  treścią  art.  506  ust.  2  zdanie  pierwsze  Pzp  Wszystkie  dokumenty  przedstawia 

się  w  języku  polskim,  a  jeżeli  zostały  sporządzone  w  języku  obcym,  strona  oraz  uczestnik 

postępowania  odwoławczego,  który  się  na  nie  powołuje,  przedstawia  ich  tłumaczenie  na 

język  polski.  Z  treści  ww.  przepisu  wynika,  że  wszystkie  dokumenty  w  postępowaniu 

odwoławczym  muszą  być  przedstawione  w  języku  polskim.  Jeżeli  natomiast  dokument 

sporządzony  został  w  języku  obcym,  strona  albo  uczestnik  postępowania  odwoławczego, 

którzy  na  taki  dokument  się  powołują  w  postępowaniu  odwoławczym,  zobowiązani  są  do 

złożenia  tłumaczenia  tego  dokumentu  na  język  polski.  W  związku  z  tym  brak  złożenia 

tłumaczenia  przedmiotowego  dowodu  na  język  polski  skutkował  wyłączeniem  dokumentu z 

zebranego w sprawie materiału dowodowego.  

Izba ustaliła co następuje 

Jak  wynikało  z  notatki  z  dnia  2  września  2021  r.  sporządzonej  na  okoliczność 

szacowania  wartości  zamówienia,  zamawiający  ustalił  wartość  zamówienia  na  kwotę 

000,00  zł  netto,  co  stanowiło  równowartość  91 584,10  euro.  W  notatce  zamawiający 

podał  także  wartość  brutto  zamówienia,  która  wynosiła  391 000,00  zł.  Ponadto  w 

prz

edmiotowej notatce została zawarta informacja, że Oszacowania przedmiotu zamówienia 

dokonano  z  uwzględnieniem  średniego  kursu  złotego  w  stosunku  do  euro  ustalonego  na 

mocy  rozporządzenia  Prezesa  RM,  mając  na  względzie  art.  35  ust.  1  Pzp,  który  mówi  iż 

pods

tawą  ustalenia  wartości  zamówienia  na  dostawy  powtarzające  się,  jest  rzeczywista 

łączna wartość kolejnych zamówień tego samego rodzaju, udzielonych w ciągu poprzednich 

12 miesięcy, z uwzględnieniem zmian ilości i wartości dostaw, które mogły wystąpić w ciągu 

12 miesięcy następujących od udzielenia pierwszego zamówienia

W  rozdziale  XX  SWZ  zatytułowanym  Informacje  dodatkowe  w  ust.  1  zamawiający 

wskazał:  Gdziekolwiek  w  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  przywołane  są  normy,  lub 

nazwy  własne  lub  znaki    towarowe  lub  patenty  lub  pochodzenie,  źródło  lub  szczególny 

proces,  który  charakteryzuje  produkty  dostarczane  przez  konkretnego  Wykonawcę, 

Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne.  


W  formularzu  ofertowym  stanowiącym  załącznik  nr  2  do  SWZ  zamawiający  podał 

w

ymagane  parametry  testu.  W  pkt  4 ppkt  2  zamawiający  wskazał,  że zaoferowany  zestaw 

miał zawierać Dwustronnie zakręcane probówki ekstrakcyjne.  

Zamawiający w dniu 13 września 2021 r. dokonał wyjaśnienia treści SWZ w związku z 

zadanymi  pytaniami.  Na  szczególną  uwagę  zasługiwały  odpowiedzi  na  pytania  2  i  15  o 

treści: 

Pyt.2  

Zgodnie  z  treścią  załącznika  nr  2  do  SWZ  (FORMULARZ  OFERTOWY)  jednym  z 

wymaganych  parametrów  dla  oferowanego  testu  jest  to  aby  test  posiadał  rekomendacje 

WHO  oraz  status  EUL.  Jednocześnie,  zgodnie z  treścią  rozdz.  X  pkt  2 oraz  rozdz.  XX  pkt 

SWZ  [rozdz.  X  pkt  2  SWZ]  Zamawiający  akceptuje  również  certyfikaty  wydane  przez  inne 

równoważne  jednostki  oceniające  zgodność.  [rozdz.  XX  pkt  SWZ]  Gdziekolwiek  w 

Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  przywołane  są  normy,  lub  nazwy  własne  lub  znaki 

towarowe  lub  patenty  lub  pochodzenie,  źródło  lub  szczególny  proces,  który  charakteryzuje 

produkty dostarczane przez konkretnego Wykonawcę, Zamawiający dopuszcza rozwiązania 

równoważne.  Mając  powyższe  na  uwadze  proszę  o  wyjaśnienie,  czy  rozwiązaniem 

równoważnym  w  zakresie normy,  polegającej  na  posiadaniu przez test rekomendacji  WHO 

oraz statusu EUL jest:  

norma,  polegająca  na  posiadaniu  przez  test  rekomendacji  Komisji  Europejskiej:  tj.  wpis 

testu na europejską wspólną listę testów antygenowych dokument w załączeniu)? 

norma  polegająca  na  posiadaniu  przez  test  rekomendacji  Naczelnej  Izby  Lekarskiej:  tj.: 

ujęcie testu w Krajowym Rejestrze Medycznym? 

Odp.2 

Zgodnie z zapisami SWZ. 

(…) 

Pyt.15 

Czy  Zamawiający  dopuści  jednorazowe  probówki  z  odmierzoną  ilością  buforu 

ekstrakcyjnego,  jednostronnie  zakręcane  z  dołączoną  nasadką  dozującą  na  każdą 

probówkę? 

Odp.15 

Zgodnie z SWZ

W  dniu  15  września  2021  r.  o  godz.  9:00  upłynął  termin  składania  ofert  w 

postępowaniu. Oferty włożyło czterech wykonawców: 

SIROWA POLAND Sp. z o.o. na kwotę 221 000,00 zł; 

odwołujący na kwotę 255 000,00 zł; 

- P.P.H.U. Bor-Pol M. B. 

na kwotę 391 000,00 zł; 


- PBC PHARMA-B. P. K. B. Sp. j. 

– oferta nie zawierała załącznika nr 1 i 2 do SWZ. 

Jednocześnie  zamawiający  poinformował,  że  kwota  brutto  jaką  zamierzał  przeznaczyć  na 

sfinansowanie zamówienia wynosiła: 391 000,00 zł.  

Wykonawca  SIROWA  POLAND  Sp.  z  o.o.  zaoferował  test  producenta 

VivaCheckBiotech o nazwie handlowej VivaDiagPro. Wykonawca P.P.H.U. Wykonawca Bor-

Pol M. B. 

zaoferował test producenta Abbott o nazwie handlowej PANBIO RAPID COVID-19 

ANTYGEN  RAPID  TEST.  Odwołujący  zaoferował  test  producenta  HANGZHOU  ALLTEST 

BIOTECH  o  nazwie  handlowej  COVID-19  Antigen  Rapid  Test.  Wszyscy  ww.  wykonawcy 

wskazal

i  w  złożonym  formularzu  ofertowym  spełnienie  wymogu  co  do  dwustronnie 

zakręcanej probówki ekstrakcyjnej.  

W dniu 15 

września 2021 r., zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w 

postępowaniu.  Jako  najkorzystniejsza została  wybrana  oferta  wykonawcy  P.P.H.U.  Bor-Pol 

M.  B.

,  która  w  ramach  oceny  ofert  uzyskała  100  pkt.  Jak  wynika  z  informacji  o  wyborze 

najkorzystniejszej  oferty  w  postępowaniu  zamawiający  odrzucił  pozostałe  oferty.  Oferty 

SIROWA  POLAND  Sp.  z  o.o.  oraz  odwołującego  zostały  odrzucone  na  podstawie  art.  226 

ust. 1 pkt 5 Pzp.  

W  uzasadnieniu  faktycznym  odrzucenia  oferty  SIROWA  POLAND  Sp.  z  o.o.  zamawiający 

wskazał, że: 

Zamawiający  w  formularzu  ofertowym  (załącznik  nr  2  do  SWZ)  w  tabeli  „Wymagany 

parametr

” w pkt. 6 wymagał: „Test posiadający rekomendację WHO oraz status EUL” 

Oferta  firmy  SIROWA  POLAND  Sp.  z  o.o.  ul.  Poselska  11  ,  03-

931  Warszawa  nie  spełnia 

ww. wymogu, co potwierdza w załączonych dokumentach. 

W uzasadnieniu faktycznym odrzucenia oferty odwołującego zamawiający wskazał, że: 

Za

mawiający  w  formularzu  ofertowym  (załącznik  nr  2  do  SWZ)  w  tabeli  „Wymagany 

parametr” w pkt. 4 ppkt.2 wymagał:  

„ Dwustronnie zakręcane probówki ekstrakcyjne” 

Z  załączonych  do  oferty  dokumentów  wynika,  iż  oferta  firmy  BS  GROUP  Sp.  z  o.o.  ul. 

Marszałkowska  58/12,  00545  Warszawa  nie  spełnia  powyższego  wymogu.  Probówka  jest 

zakręcana  jednostronnie,  w  związku  z  powyższym  nie  spełnia  wymaganego  przez 

Zamawiającego parametru. 

Treść przepisów dotyczących zarzutów:  

-  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp 

–  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  jest  niezgodna  z 

warunkami zamówienia 

- art. 99 ust. 1, 4, 5 i 6 Pzp 

– 1. Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i 

wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń,  uwzględniając 

wymagania 

i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. 


4.  Przedmiotu  zamówienia  nie można  opisywać  w  sposób,  który  mógłby  utrudniać  uczciwą 

konkurencję,  w  szczególności  przez  wskazanie  znaków  towarowych,  patentów  lub 

pochodzenia,  źródła  lub  szczególnego  procesu,  który  charakteryzuje  produkty  lub  usługi 

dostarczane  przez  konkretnego  wykonawcę,  jeżeli  mogłoby  to  doprowadzić  do 

uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów. 

5. Przedmiot zamówienia można opisać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub 

pochodzenia,  źródła  lub  szczególnego  procesu,  który  charakteryzuje  produkty  lub  usługi 

dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli zamawiający nie może opisać przedmiotu 

zamówienia  w  wystarczająco  precyzyjny  i  zrozumiały  sposób,  a  wskazaniu  takiemu 

towarzyszą wyrazy „lub równoważny”. 

6.  Jeżeli  przedmiot  zamówienia  został  opisany  w  sposób,  o  którym  mowa  w  ust.  5, 

zamawiający  wskazuje  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  kryteria  stosowane  w  celu  oceny 

równoważności.; 

- art. 3 ust. 1 u.z.n.k. 

– Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem 

lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta

-  art.  15  ust.  1  pkt  3  i  5  u.z.n.k. 

–  Czynem  nieuczciwej  konkurencji  jest  utrudnianie  innym 

przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez: 

(…) 

3) rzeczowo nieuzasadnione, zróżnicowane traktowanie niektórych klientów; 

(…) 

5) działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego 

przedsiębiorcy  lub  stwarzanie  warunków  umożliwiających  podmiotom  trzecim  wymuszanie 

zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy

- art. 16 pkt 1 Pzp 

 Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie 

zamówienia w sposób:  

1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców

- art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp 

– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona w warunkach 

czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji

-  art.  6  ust.  1  pkt  7  u.o.k.i.k. 

–  Zakazane  są  porozumienia,  których  celem  lub  skutkiem  jest 

wyeliminowanie,  ograniczenie  lub  naruszenie  w  inny  sposób  konkurencji  na  rynku 

właściwym, polegające w szczególności na: 

(…) 

7)  uzgadnianiu  przez  przedsiębiorców  przystępujących  do  przetargu  lub  przez  tych 

przedsiębiorców  i  przedsiębiorcę  będącego  organizatorem  przetargu  warunków  składanych 

ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny.  


Izba zważyła co następuje. 

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron 

Izba uznała, że odwołanie częściowo zasługiwało na uwzględnienie. 

W pierwszej kolejności należało zastrzec, że rozpoznając przedmiotową sprawę Izba 

nie  oceniała  zasadności  postawionych  w  SWZ  wymogów,  które  zostały  przytoczone  w 

odwołaniu, ani potrzeb zamawiającego w tym kontekście, a także nie oceniała ich pod kątem 

jednoznaczności lub wyczerpującego charakteru, ani też utrudniania uczciwej konkurencji w 

kontekście możliwości złożenia oferty. W postępowaniu upłynął już termin składania ofert, a 

najkorzystniejsza  oferta  została  wybrana,  zatem  kwestionowanie  treści  SWZ  było  na  tym 

etapie spóźnione (mogło mieć miejsce ewentualnie na wcześniejszym etapie postępowania 

tj.  przed  upływem terminu składania ofert).  Izba rozstrzygając  przedmiotową sprawę  wzięła 

pod uwagę treść wskazanych powyżej postanowień SWZ wyłącznie w kontekście dokonanej 

przez  zamawiającego  oceny  ofert,  a  szczególnie  w  związku  z  odrzuceniem  oferty 

odwołującego.  Mając  na  uwadze  powyższe  założenie  Izba  stwierdziła,  że  zamawiający 

niesłusznie odrzucił ofertę odwołującego na podstawie art. 226 ust.1 pkt 5 Pzp.  

Przechodząc do meritum sprawy, skład orzekający zauważył, że  prima facie wymóg 

wynikający z pkt 4 ppkt 2 formularza ofertowego wydawał się dość oczywisty tj. wykonawca 

miał  zaoferować  test  z  dwustronnie  zakręcaną  probówką  ekstrakcyjną.  Tymczasem 

odwołujący  zaoferował  test  zakręcany  jednostronnie  dwustopniowo  (zestaw  zawierał 

jednostronnie  i  jednocześnie  podwójnie  zakręcaną  probówkę  ekstrakcyjną).  Biorąc  pod 

uwagę  tylko  te  dwie  powyżej  przedstawione  okoliczności  można  byłoby  stwierdzić,  że  test 

zaoferowany  przez  odwołującego  nie  był  zgodny  z  warunkami  zamówienia  w  związku  z 

nieposiadaniem dwustronnie zakręcanej próbówki ekstrakcyjnej i tak też uznał zamawiający, 

który  odrzucił  ofertę  odwołującego.  Jednakże  decydujące  znaczenie  dla  oceny  zasadności 

czynności  zamawiającego  miały  także  postanowienie  zawarte  w  rozdziale  XX  ust.  1  SWZ 

oraz pośrednio odpowiedzi na pytania 2 i 15 udzielone w dniu 13 września 2021 r.  

Jeśli  chodzi  o  treść  postanowienia  określonego  w  rozdziale  XX  ust.  1  SWZ  Izba  zwróciła 

uwagę,  że  zamawiający  dopuścił  rozwiązania  równoważne  także  w  zakresie  źródła  lub 

szczególnego  procesu,  który  charakteryzuje  produkty  dostarczane  przez  konkretnego 

wykonawcę.  W  tym  kontekście  skład  orzekający  doszedł  do  przekonania,  że  odwołujący 

wykazał  przez  dowody  złożone  na  posiedzeniu  niejawnym,  iż  dopuszczenie  rozwiązania 

równoważnego  w  zakresie  źródła  lub  szczególnego  procesu,  który  charakteryzuje  produkty 

dostarczane  prze

z  konkretnego  wykonawcę  odnosiło  się  do  wymogu  dotyczącego 

dwustronnie  zakręcanej  próbówki  ekstrakcyjnej.  Odwołujący  złożył  m.  in.  Załącznik  I: 

Wspólny wykaz szybkich testów antygenowych, do dokumentu pt. Gotowość UE w zakresie 

zdrowia:  Wspólna  lista  szybkich  testów  na  obecność  antygenu  COVID-19  oraz  wspólny 


ustandaryzowany  zastaw  danych,  które  należy  uwzględnić  w  certyfikatach  wyników  testu 

COVID-19

,  uzgodnionego  przez  Komitet  ds.  Bezpieczeństwa  Zdrowia.  W  przedmiotowym 

wykazie  zostało  wymienionych  138  testów  z  czego  aż  137  z  nich  było  wyposażonych  w 

jednostronnie  zakręcaną  probówkę.  Tylko  jeden  test  w  wykazie  posiadał  dwustronnie 

zakręcaną próbówkę ekstrakcyjną i był to test Panbio COVID-19 Ag Rapid Test (producent: 

Abbott  Rapid  Diagnostics),  który  został  zaoferowany  przez  wybranego  w  postepowaniu 

wykonawcę.  W  związku  z  tym  wymóg  z  pkt  4  ppkt  2  formularza  ofertowego  należało 

potraktować  jako  źródło  lub  szczególny  proces,  który  charakteryzuje  produkty  dostarczane 

przez  konkretnego  wykonawcę,  a  także  należało  przyjąć,  że  nie  ma  innego  dwustronnie 

zakręcanego  testu,  który  byłby  równoważny  testowi  zaoferowanemu  przez  zwycięskiego 

wykonawcę.  

Izba  nie  znalazła  powodów  do  zakwestionowania  dowodów  złożonych  przez  odwołującego 

na  rozprawie 

także z tego powodu, że zamawiający wskazał w piśmie przygotowawczym z 

dnia  7  października  2021  r.,  że  testy  zawierające  probówkę  ekstrakcyjną  dwustronnie 

zamykaną  są  oferowane  przez  co  najmniej  czterech  dystrybutorów.  Jednakże  w  ocenie 

składu orzekającego ta kwestia nie dotyczyła istoty zarzutu, a zamawiający nie wykazał, że 

istnieją na rynku testy innych producentów zawierające probówkę ekstrakcyjną dwustronnie 

zamykaną.  

Ponadto  po  przeprowadzeniu  na  rozprawie  dowodu  z  okazania  testu  zaoferowanego  przez 

odwołującego  Izba  stwierdziła,  że  nie  było  przeszkód  do  uznania,  że  rozwiązanie 

charakterystyczne  dla  testu  zaoferowanego  przez  odwołującego,  zawierające  próbówkę 

ekstrakcyjną  zamykaną  jednostronnie  dwustopniowo  było  równoważne  do  wymogu 

dwustronnie zakręcanej probówki ekstrakcyjnej w rozumieniu postanowienia określonego w 

rozdziale  XX  ust.  1  SWZ.  Samo  postanowienia  zawarte  w  rozdziale  XX  ust.  1  SWZ  było 

bardzo ogólnikowe przez co nie można było przyjąć, że nie odnosiło się do wymogu z pkt 4 

ppkt 2 formularza ofertowego, szczególnie, że odwołujący wykazał okoliczność przeciwną.  

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  powołał  się  na  odpowiedzi  na  pytania  nr  2  i  15, 

które zostały udzielone w dniu 13 września 2021 r. podnosząc, że dzięki tym odpowiedziom 

przesądził  jednoznacznie  kategoryczny  wymóg  dwustronnie  zakręcanej  probówki 

ekstrakcyjnej. 

W  ocenie  składu  orzekającego  nie  można  było  przyjąć  powyższego 

stanowiska.  Zamawiający  w  odpowiedzi  na  ww.  pytania  wskazał  Zgodnie  z  zapisami  SWZ 

lub  Zgodnie  z  SWZ,  przez  co  de  facto 

nie  udzielił  na  nie  odpowiedzi.  Skoro  zamawiający, 

wobec  konkretnych  pytań,  które  nasunęły  się  wykonawcom  po  zapoznaniu  się  z 

dokumentacją  przetargową,  w  odpowiedzi  odsyła  wyłącznie  do  treści  tej  dokumentacji,  to 

należy  przyjąć,  że  wykonawcy  mogli  pozostawać  w  przeświadczeniu,  że  sposób 


sporządzenia  przez  nich  oferty  był  prawidłowy  tj.  zgodny  z  SWZ.  Z  podobnego  założenia 

mógł wyjść także odwołujący. 

O  prawidłowości  czynności  zamawiającego  polegającej  na  odrzuceniu  oferty  odwołującego 

nie przesądziły również dowody załączone do odpowiedzi na odwołanie. Wyjaśnienia treści 

SWZ  udzielone  przez  innych  zamawiających  w  innych  postępowaniach  nie  mogły 

potwierdzić prawidłowości działań zamawiającego w powyższym zakresie. Ponadto Izba nie 

rozstrzygała o zasadności zastosowania przez zamawiającego wymogu określonego w pkt 4 

ppkt 2 formularza ofertowego, ale o słuszności czynności odrzucenia oferty odwołującego. W 

tym kontekście powyższe dowody okazały się nieprzydatne dla rozstrzygnięcia.  

Podobne  znaczenie  miały  metodyki  (instrukcję  użycia)  załączone  do  odpowiedzi  na 

odwołanie. W ich kontekście zamawiający w pierwszej kolejności stwierdził, że obie metodyki 

(w  tym  ta  złożona  przez  odwołującego  wraz  z  ofertą,  oznaczona  nr  1)  nie  posiadały  daty 

obowiązywania. W ocenie składu orzekającego okoliczność ta nie miała żadnego znaczenia 

na potrzeby rozstrzygnięcia, ponieważ zamawiający w uzasadnieniu faktycznym odrzucenia 

oferty odwołującego nie zwrócił na nią uwagi i nie wskazał jej jako powód odrzucenia. Izba 

rozpoznaje  prawidłowość  czynności  odrzucenia  oferty  wykonawcy  przez  pryzmat 

okoliczności  wskazanych  w  uzasadnieniu  faktycznym  i  prawnym  dla  tej  czynności. 

Okoliczności  niewymienione  w  uzasadnieniu  czynności,  które  pojawiają  się  na  etapie 

postępowania  odwoławczego  nie  mogą  zostać  wzięte  pod  uwagę.  Ponadto  zgodnie  z 

rozdziałem XII pkt IV lit. d SWZ wśród dokumentów składających się na ofertę zamawiający 

wymienił dokumenty wskazane w rozdziale X SWZ, w tym ulotkę informacyjną prezentującą 

zaoferowany  wyrób  SWZ  (rozdział  X  lit.  a  SWZ).  Odwołujący  złożył  wraz  ofertą  instrukcję 

użycia  zaoferowanego  testu  (metodykę).  Treść  przedmiotowego  dokumentu  zamawiający 

próbował  podważać  dopiero  na  etapie  postępowania  odwoławczego  i  to  przy  użyciu  innej 

metodyki.  Odwołujący  wyjaśnił  na  rozprawie,  że  złożył  wraz  z  ofertą  metodykę  dotyczącą 

produktu, która spełniała wymogi opisu przedmiotu zamówienia i nie wymagała wyjmowania 

wymazówki, co jasno wynikało z tej metodyki. Zwrócił uwagę, że metodyka oznaczona nr 1 

załączona do odpowiedzi na odwołanie była metodyką, jaką złożył wraz z ofertą i okoliczność 

niewyjmowania  wymazówki  została  zaznaczona  przez  zamawiającego  niebieskim  kolorem. 

Ponadto odwołujący wskazał, że metodyka oznaczona w odpowiedzi na odwołanie nr 2 nie 

dotyczyła  produktu,  który  zaoferował  w  swojej  ofercie,  a  także  wskazał,  że  według  jego 

wiedzy, istnieją na rynku produkty opisujące różne sposoby przygotowania próbki mimo tego 

samego  numeru  produktu.  Izba  nie  znalazła  powodów  do  kwestionowania  powyżej 

opisanych 

wyjaśnień  odwołującego,  szczególnie  wobec  braku  przeciwnej  argumentacji 

zamawiającego.  

W związku z powyższym Izba uwzględniła zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp. 


Uwzględnieniu  podlegał  także  zarzut  naruszenia  art.  16  pkt  1  Pzp.  Uwzględnienie 

przedmiotowego zarzutu było konsekwencją uwzględnienia zarzutu naruszenia art. 226 ust. 

1  pkt  5  Pzp.  W  ocenie  składu  orzekającego  niezasadne  odrzucenie  oferty  odwołującego 

powodowało także naruszenie zasad określonych w art. 16 pkt 1 Pzp. 

Pozostałe zarzuty podniesione w odwołaniu zostały przez Izbę oddalone.  

Zarzuty odnoszące się do naruszenia art. 99 Pzp skład orzekający, z przyczyn podanych na 

wstępie rozważań, uznał za spóźnione, gdyż de facto skupiały się na kwestionowaniu treści 

postanowień SWZ, co na obecnym etapie postępowania nie mogło mieć miejsca. 

Izba  oddaliła  także  zarzuty  dotyczące  naruszenia  art.  3  ust.  1  oraz  art.  15  ust.  1  pkt  3  i  5 

u.z.n.k.  Odwołujący  zestawił  ww.  przepisy  z  zarzutami  naruszenia  art.  226  ust.1  pkt  5  Pzp 

oraz  art.  16  pkt  1  Pzp.  W

ymienione  powyżej  przepisy  u.z.n.k.  są  powiązane  przede 

wszystkim z przepisem zawartym w art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp, który expressis verbis odnosi 

się  do  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Uznanie 

przez  Izbę,  że  zamawiający  niezasadnie  odrzucił  ofertę  wykonawcy  jako  niezgodną  z 

warunkami  zamówienia,  nie  oznaczało,  że  zamawiający  naruszył  jednocześnie  przepisy 

u.z.n.k.  

Ostatni zarzut podniesiony w odwołaniu dotyczył naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp w zw. z 

art. 6 ust. 1 pkt 7 

u.o.k.i.k. Odwołujący w ramach przedmiotowego zarzutu argumentował, że 

zamawiający  dopuścił  się  czynu  nieuczciwej  konkurencji,  polegającego  na  tzw.  „zmowie 

przetargowej”.  W  ocenie  Izby  powyższe  stwierdzenie  było  zbyt  daleko  idące.  Po  pierwsze 

wbrew twierdzeniu odwołującego, w okolicznościach przedmiotowej sprawy, wymóg zawarty 

w  pkt  4  ppkt  2  formularza  ofertowego,  ostatecznie  nie 

ograniczył  możliwości  wyboru  oferty 

tylko  do  jednego  wykonawcy

.  Izba  uznała,  że  test  zaoferowany  przez  odwołującego  także 

spełnia  przedmiotowy  wymóg  w  kontekście  dopuszczonej  równoważności,  zatem  powyżej 

poczynione  założenie  nie  znalazło  potwierdzenia.  Po  drugie  działanie  zamawiającego 

należało ocenić co najwyżej jako brak należytej staranności i rzetelności przy ocenie oferty 

odwołującego,  czego  konsekwencją  była  błędna  czynność  odrzucenia  oferty  tego 

wykonawcy.  Przy  czym  nieprawidłowe  działanie  zamawiającego,  mogło  wynikać  z  dość 

szybkiego  działania.  Warto  przypomnieć,  że  termin  składania  ofert  upłynął  w  dniu  15 

września  2021  r.,  a  zamawiający  jeszcze tego  samego  dnia  dokonał  badania  i  oceny  ofert 

oraz  wybrał  najkorzystniejszą  ofertę  w  postępowaniu.  Po  trzecie  zasadniczy  argument  w 

ramach przedmiotowego zarzutu koncentrował się na wskazaniu, że cena oferty wybranego 

wykonawcy  była  identyczna  z  kwotą  jaką  zamawiający  przeznaczył  na  sfinansowanie 

zamówienia.  Jak  wynikało  z  notatki  sporządzonej  na  okoliczność  szacowania  wartości 

zamówienia  zamawiający  ustalił  wartość  zamówienia  w  oparciu  o  art.  35  ust.1  pkt  1  Pzp 

biorąc  pod  uwagę  rzeczywistą  łączną  wartość  kolejnych  zamówień  tego  samego  rodzaju, 


udzielonych  w  ciągu  poprzednich  12  miesięcy,  z  uwzględnieniem  zmian  ilości  i  wartości 

dostaw, które mogły wystąpić w ciągu 12 miesięcy następujących od udzielenia pierwszego 

zamówienia.  To  oznaczało,  że  zamawiający  potraktował  przedmiotowe  zamówienie  jako 

zamówienia na dostawy powtarzające się lub podlegające wznowieniu w określonym czasie. 

Stąd też mógł oprzeć się na cenach z wcześniejszych zamówień, w których mógł brać udział 

wybrany  w  przedmiotowym  postępowaniu  wykonawca.  Odwołujący  nie  wykluczył  takiej 

ewentualności,  ani  nie  przedstawił  dowodów,  które  mogłyby  ją  podważyć.  W  kontekście 

zarzutu  zmowy,  a  szczególnie  jej  wariantu  wertykalnego,  odwołujący  mając  na  uwadze 

zasadę  rozkładu  ciężaru  dowodu,  powinien  skupić  się  przede  wszystkim  na  wykluczeniu 

innych możliwości rzadko spotykanej koincydencji okoliczności jakie zaszły w postępowaniu 

pomiędzy  zamawiającym  a  innym  wykonawcą.  Skład  orzekający  miał  świadomość,  że 

bardzo  trudne  jest  uzyskanie  bezpośrednich  dowodów  zmowy,  niemniej  jej  stwierdzenie 

powinno  nastąpić  na  podstawie  wiarygodnych  przesłanek,  które  powinny  wynikać  z 

dokładnie  ustalonego  stanu  faktycznego,  natomiast  odwołujący  skupił  się  wyłącznie  na 

dokumentach  powstałych  w  związku  z  prowadzonym  postępowaniem  oraz  nie  wykluczył 

możliwości powstania innych powodów zaistnienia powyżej wskazanej sytuacji. Tym samym 

Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 7 u.o.k.i.k. 

W  związku  z  powyższym  Izba  uznała,  że  odwołanie  podlegało  uwzględnieniu  w 

zakresie  wskazanym  powyżej  i  na  podstawie  art.  553  zdanie  pierwsze  Pzp  orzekła  jak  w 

sentencji. 

Zgodnie bowiem z treścią art. 554 ust. 1 pkt 1 Pzp, Izba uwzględnia odwołanie w 

całości  lub  w  części,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub 

może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Potwierdzenie 

zarzutu  wskazanego  w 

odwołaniu  spowodowało,  iż  w  przedmiotowym  stanie  faktycznym 

została  wypełniona  hipoteza  normy  prawnej  wyrażonej  w  ww.  przepisie,  ponieważ 

zamawiający  w  sposób  nieprawidłowy  dokonał  badania  oferty  odwołującego,  która  może 

zostać uznana za najkorzystniejszą w postępowaniu.  

Zgodnie z art. 575 Pzp 

Strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący 

sprzeciw  ponoszą  koszty  postępowania  odwoławczego  stosownie  do  jego  wyniku.  W 

przedmiotowej sprawie 

odwołujący podniósł cztery zarzuty Odwołanie okazało się zasadne w 

zakresie 

dwóch  zarzutów  i  chybione  w  pozostałym  zakresie.  W  związku  z  tym  kosztami 

postępowania po połowie obciążono odwołującego oraz zamawiającego 

Na  koszty  postępowania  odwoławczego  składał  się  wpis  uiszczony  przez 

odwołującego  (7 500  zł)  oraz  koszt  wynagrodzenia  pełnomocnika  odwołującego  (3 600  zł). 

Zamawiający nie przedstawił rachunków związanych z poniesieniem kosztów postępowania, 

tymczasem  odpowiadał  za nie do  wysokości  5 550 zł  (11 100 zł  x  1/2). Z kolei  odwołujący 

podniósł  do  tej  pory  koszty  w  wysokości  11  100  zł  (koszt  wpisu  oraz  wynagrodzenia 


pełnomocnika),  a  odpowiadał  za  te  koszty  w  kwocie  5  550  zł  (11 100  zł  x  1/2).  Wobec 

powyższego  Izba  zasądziła  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kwotę  5  550  zł 

100  zł  –  5  550  zł),  stanowiącą  różnicę  pomiędzy  kosztami  poniesionymi  dotychczas 

przez odwołującego a kosztami postępowania, za jakie odpowiadał w świetle jego wyniku. 

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono 

stosownie do jego wyniku, na podstawie art. 557, 574 i 575 Pzp oraz 

§ 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. 

z  §  7  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w 

sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r. poz. 2437). 

Przewodniczący: 

…………………………