KIO 253/21 POSTANOWIENIE dnia 8 lutego 2021 roku

Stan prawny na dzień: 14.04.2021

Sygn. akt: KIO 253/21 

POSTANOWIENIE 

z dnia 8 lutego 2021 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym 

bez  udziału  stron  w Warszawie  w  dniu  8  lutego 

2021 r. 

odwołania wniesionego  do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 stycznia 

2021 r. przez wykonawcę L. T. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą L. T. Copy 

Felix  w  Krakowie  w 

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego Muzeum  Narodowe 

w Krakowie

postanawia: 

umarza postępowanie odwoławcze; 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

odwołującego L. T. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą L. T. Copy Felix w 

Krakowie  kwoty  7  5

00  zł  00  gr  (słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy) 

uiszczone

j tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art. 

579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) w związku z art. 92 ust. 2 ustawy 

dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych 

(Dz.U.  2019,  poz.  2020),  na  niniejsze  postanowienie  -  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 253/21 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Muzeum  Narodowe  w  Krakowie  (dalej  jako  „Zamawiający”)  prowadzi 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. 

„Najem  i  kompleksowa  obsługa  serwisowa  urządzeń  wielofunkcyjnych  wraz  z  systemem 

druku  podążającego  w  oddziałach  Muzeum  Narodowego  w  Krakowie”.  Ogłoszenie 

zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  z  dnia  9  grudnia 

2020  r.  pod  numerem  764206-N-2020. 

Do  ww.  postępowania  o  udzielenie  zamówienia, 

zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - 

Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020), jako wszczętego i niezakończonego 

przed  dniem  1  stycznia  2021  r.,  stosuje  się  przepisy  dotychczasowe,  tj.  przepisy  ustawy 

z dnia  29 

stycznia 2004 r.  Prawo zamówień  publicznych (tj.  Dz.  U.  z  2019 r.,  poz.  1843  ze 

zm., dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwot określonych 

w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.   

W dniu 22 stycznia 2021 r. wykonawca L. T. 

prowadzący działalność gospodarczą pod 

firmą  L.  T.  Copy  Felix  w  Krakowie  (dalej  jako  „Odwołujący”)  wniósł  odwołanie  do  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej czynności odrzucenia jego oferty i unieważnienia postępowania. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp  poprzez  prowadzenie  p

ostępowania z  naruszeniem  zasady 

uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  oraz  naruszeniem  zasady 

proporcjonalności i przejrzystości, 

art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  niewłaściwe  zastosowanie  tego  przepisu 

odrzucenie oferty Odwołującego pomimo, iż oferta jest zgodna z treścią SIWZ, 

3.  art.  93  ust.  1  pkt  4)  ustawy  Pzp  poprzez  niezasadne  zastosowanie  tego  przepisu 

unieważnienie postępowania, pomimo iż oferta Odwołującego nie podlegała odrzuceniu, 

a jej cena jest niższa od kwoty przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego,  unieważnienia  czynności 

unieważnienia postępowania oraz dokonania wyboru oferty Odwołującego.  

Mając  na  uwadze,  iż  odwołanie  zostało  wniesione  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej w dniu 22 stycznia 2021 r., do przedmiotowego postępowania odwoławczego, 

zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy 

dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - 

Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  poz.  2020),  znajdują  zastosowanie  przepisy 

ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  -  Prawo zamówień    publicznych (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz. 

2019 ze zm.

, dalej jako „ustawa nPzp”).  


Izba ustaliła, iż Zamawiający przekazał kopię odwołania innym wykonawcom w dniu 25 

stycznia  2021  r.  W  terminie  wynikającym  z  art.  525  ust.  1  ustawy  nPzp  do  postępowania 

odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.  

Zamawiający  w  dniu  5  lutego  2021  r.  złożył  odpowiedź  na  odwołanie  opatrzoną 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  Dyrektora  Muzeum  Narodowego  w  Krakowie, 

której wskazał, iż uwzględnił część żądań Odwołującego przedstawionych w odwołaniu, tj.: 

unieważnienie  czynności  unieważnienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego 

ze  względu  na  naruszenie  art.  93  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp  poprzez 

niezasadne zastosowanie 

tego przepisu i unieważnienie postępowania, pomimo iż oferta 

Odwołującego nie podlegała odrzuceniu, a jej cena jest niższa od kwoty przeznaczonej 

na sfinansowanie zamówienia;  

unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego  w  odniesieniu  do  zarzutu 

dotyczącego  naruszenia  art.  89    ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  niewłaściwe 

zastosowanie 

tego  przepisu  i  odrzucenie  oferty  Odwołującego  pomimo,  iż  oferta  jest 

zgodna z treścią SIWZ;   

ponownego  zbadania  i  dokonania  oceny  złożonych  w  postępowaniu  ofert  wszystkich 

wykonawców  niepodlegających  odrzuceniu,  w  tym  Odwołującego,  w  odniesieniu  do 

zarzutu  dotyczącego  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  ze  względu  na  naruszenie  zasady 

prowadzenia  po

stępowania  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji 

oraz równego traktowania wykonawców.  

Zamawiający  wskazał,  iż  nie  uwzględnił  żądania  Odwołującego  dotyczącego  wyboru  oferty 

złożonej  przez  Odwołującego  jako  najkorzystniejszej,  gdyż  byłoby  to  sprzeczne 

obowiązującymi przepisami uregulowanymi w art. 24aa ust. 1 oraz art. 26 ust. 2 w związku 

z  art.  7  ust.  3  ustawy  Pzp.    W  treści  odpowiedzi  na  odwołanie  wskazano  ponadto,  że 

odwołanie  zasługuje  na  uwzględnienie,  ponieważ  Zamawiający  niesłusznie  zastosował  art. 

89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp 

odrzucając ofertę  Odwołującego,  a przedstawione w  odwołaniu 

uzasadnienie przekonało go, że urządzenia zaoferowane przez Odwołującego są zgodne z 

opisem przedmiotu zamówienia.  

W oparciu o treść odpowiedzi na odwołanie Izba stwierdziła, że Zamawiający w istocie 

uwzględnił  odwołanie  w  całości  -  uwzględnił  bowiem  wszystkie  zarzuty  podniesione 

odwołaniu, tj. zarzut naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 4, art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 7 ust. 1 

ustawy Pzp, w efekcie czego un

ieważniona zostanie czynność unieważnienia postepowania 

oraz czynność odrzucenia oferty Odwołującego, a Zamawiający powtórzy czynność badania 

oceny  ofert  z  uwzględnieniem  oferty  Odwołującego.  W  art.  522  ust.  1  zdanie  pierwsze 

ustawy  nPzp  mowa  jest  o  uwzg

lędnieniu  wszystkich  zarzutów,  a  nie  żądań  odwołania. 

Zgodnie z 

treścią tego przepisu w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości 


zarzutów  przedstawionych w  odwołaniu,  Izba może umorzyć  postępowanie odwoławcze na 

posiedzeniu niejawnym bez obecn

ości stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, 

którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy,  pod  warunkiem  że  w 

postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w terminie  żaden 

wykonawca.  

Uznaniu, że Zamawiający uwzględnił odwołanie w całości nie stoi na przeszkodzie fakt, 

że  nie  uwzględnił  on  żądania  Odwołującego,  dotyczącego  nakazania  Zamawiającemu 

dokonania  wyboru  oferty 

Odwołującego.  Żądanie  takie  nie  znajduje  bowiem  oparcia 

przepisach  prawa,  a  Izba  rozpoznając  przedmiotową  sprawę  nie  mogłaby  nakazać 

Zamawiającemu  wyboru  oferty  Odwołującego,  lecz  wyłącznie  obowiązek  powtórzenia 

czynności  badania  i  oceny  ofert  z uwzględnieniem  oferty  Odwołującego.  Jak  słusznie 

zauważył  Zamawiający  oferta  Odwołującego,  przed  jej  ewentualnym  wyborem  jako 

najkorzystniejszej,  musiałaby  najpierw  zostać  poddana  badaniu  i  ocenie  zgodnie 

obowiązującymi  przepisami,  w  tym  Odwołujący  musiałby  zostać  wezwany  do  złożenia 

oświadczeń lub dokumentów na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp. Co prawda w art. 522 

ust.  1  zdanie  drugie  ustawy  nPzp  jest  mowa  o tym,  że  Zamawiają  wykonuje,  powtarza  lub 

unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  zgodnie  z  żądaniem 

zawartym  w  odwołaniu,  niemniej  powyższego  nie  należy  utożsamiać  z  bezwzględnym 

obowiązkiem  automatycznej  realizacji  postulatów  Odwołującego  w  sposób  wskazany 

odwołaniu.  Zamawiający  jest  zobowiązany  przede  wszystkim  do  prowadzenia 

postępowania  zgodnie  z  przepisami  ustawy  Pzp,  a  wykonanie  żądania  zawartego  w 

odwołaniu  i  dokonanie  wyboru  oferty  Odwołującego  z  pominięciem  obowiązków  ciążących 

na  Zamawiającym  w zakresie  badania  tej  oferty,  sprowadzałoby  się  do  czynności 

niezgodnych z tymi przepisami. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  Izba  uznała,  że  zachodzą  podstawy  do  umorzenia 

postępowania  odwoławczego,  co  powoduje  jego  zakończenie  bez  merytorycznego 

rozpoznania  zarzutów  odwołania.  Izba  na  podstawie  art.  522  ust.  1  ustawy  nPzp  umorzyła 

postępowanie  odwoławcze,  orzekając  w  formie  postanowienia  zgodnie  z  art.  568  pkt  3 

ustawy nPzp.  

O  kosztach 

postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy z 

dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień  publicznych w zw. z  § 9 ust. 1 pkt 2 

lit.  a) 

rozporządzenia Prezesa Rady  Ministrów  w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).  

Przewodniczący:      ……………………………….………