KIO 2037/21 POSTANOWIENIE dnia 27 lipca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 14.01.2022

Sygn. akt KIO 2037/21 

POSTANOWIENIE 

z dnia 27 lipca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:   Przewodniczący: Piotr Kozłowski  

po  rozpozna

niu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  i  uczestnika  postępowania 

odwoławczego 27 lipca 2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej 

Izby Odwoławczej 6 lipca 2021 r. 

przez wykonawcę: Impel Facility Services sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu 

w postępowaniu pn. Świadczenie usług w zakresie utrzymania czystości w budynku Poradni 

Specjalistycznych  i  Dyrekcji  Radomskiego  Szpitala  Specjalistycznego  (nr 

postępowania 

ZP/1/PN/2021) 

prowadzonym  przez  zamawiającego:  Specjalistyczny  Psychiatryczny  Samodzielny 

Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Suwałkach 

przy  udziale  wykonawcy:  S4H  sp.  z  o.o.  z 

siedzibą  w  Olsztynie  –  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego 

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

Nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

Odwołującego  kwoty  6750  zł  00  gr  (słownie:  sześć  tysięcy  siedemset  pięćdziesiąt 

złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu. 

Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejsze postanowienie 

– w terminie 14 dni 

od  dnia  jego  dor

ęczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 


Sygn. akt KIO 2037/21 

U z a s a d n i e n i e 

Specjalistyczny  Psychiatryczny  Samodzielny  Publiczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej 

Suwałkach  {dalej:  „Zamawiający”}  prowadzi  na  podstawie  ustawy  z  dnia  11  września 

2019 r. 

– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129.) {dalej: „ustawa pzp” 

lub 

„pzp”)  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

na 

usługi  pn.  Świadczenie  usług  sprzątania  i  utrzymania  czystości  wraz  ze  stałą  dostawą 

materiałów  eksploatacyjnych  oraz  inne  usług  (nr  postępowania  ZP/1/PN/2021).  Ogłoszenie 

tym  zamówieniu  22  czerwca  2021  r.  zostało  opublikowane  w  Biuletynie  Zamówień 

Publicznych  pod  nr  2021/BZP  00089839/01.  Wa

rtość  tego  zamówienia  jest  poniżej  progów 

unijnych. 

6  lipca  2021  r.  Impel  Facility  Services  sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  we  Wrocławiu  {dalej: 

„Odwołujący”}  wniósł  odwołanie  od  wyjaśnień  i  zmian  treści  specyfikacji  warunków 

zamówienia {dalej: „SWZ” lub „specyfikacja”} z 1 lipca 2021 r. 

Odwołujący zarzucili Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp 

{jeżeli poniżej nie wskazano innych aktów prawnych}: 

1.  Art.  16 

–  przez  naruszenie  zasad  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego 

traktowania w

ykonawców przy formułowaniu postanowień ogłoszenia o zamówieniu oraz 

SWZ. 

2.  Art.  17  ust.  1  pkt  1 

–  przez  naruszenie  zasady  zapewnienia  najlepszej  jakości  usług 

uzasadnionych  charakterem  zamówienia  w  ramach  środków,  które  zamawiający  może 

przez

naczyć na realizację zamówienia. 

3.   Art. 41 w zw. z art. 106b i 106e ustawy z 11 marca 2004 r. o poda

tku od towarów i usług 

w  zw.  z  art.  62  ustawy  z  dnia  10 

września  1999  r.  Kodeks  karno-skarbowy  –  przez 

nieprawidłowe  określenie  stawek  podatkowych,  zgodnie  z  którymi  wykonawcy  winni 

wystawiać faktury za wykonanie przedmiotu zamówienia. 

4.   Art.  99  ust.  1  i  2 

–  przez  dokonanie  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób 

niedokładny,  niewyczerpujący,  wieloznaczny,  wewnętrznie  sprzeczny,  bez  użycia 

dostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń  i  bez  uwzględnienia  wszystkich 

okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty. 

5.   Art. 99 ust. 4 

– przez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą 

konkur

encję. 

6.  Art. 226 ust. 1 pkt 10 i 5 w zw. z art. 99 i w zw. z art. 255 pkt 6 

w zw. z art. 58 § 1 i 2 

ustawy  Kodeks  cywilny 

–  przez:  a)  opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób 

wewnętrznie  sprzeczny  i  narzucenie  wykonawcom  zastosowania  do  obliczenia  ceny 


Sygn. akt KIO 2037/21 

wyłącznie  stawki  23%  lub  8%,  podczas  gdy  z  opisu  przedmiotu  zamówienia  wynika, 

że do  obliczenia  ceny  ofertowej  może  być  zastosowana  stawka  podatku  „zw”; 

b) 

nieuzasadnione  i  bezpodstawne  ograniczenie  dostępu  do  postępowania 

dla 

wykonawców  świadczących  usługi  pomocnicze  przy  pacjencie  i  stosujących 

na 

podstawie  prawa  podatkowego  inne  niż  wskazane  przez  Zamawiającego  stawki 

podatkowe, 

a  w  konsekwencji  wymuszenie  zaoferowania  zamówienia  wg  sztucznych 

i niezgodnych  z  rzeczywistymi  potrzeb

ami  Zamawiającego  oraz  nieznajdujących 

zastosowania do przedmiotu zamówienia stawek podatkowych. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

dokonania zmian specyfikacji: 

1.  U

sunięcia  wszystkich  postanowień  obligujących  wykonawcę  do  wyceny  usługi 

z zachowaniem proporcji stawek VAT 23% i 8%

, o której mowa w Załączniku nr 1 SWZ – 

Formularzu ofertowym. 

2.  U

sunięcia  odpowiedzi  na  pytanie  nr  41  z  1  lipca 2021 r  w  brzmieniu:  Zamawiający nie 

wymienia w treści SWZ prac pomocniczych przy pacjencie. i nakazanie Zamawiającemu 

podania  informacji  o  procentowej  wartości  czynności  usług  pomocniczych  przy 

pacjencie, do których znajduje zastosowanie stawka podatku „zw” w całości zamówienia. 

3.  Ustalenia 

postanowień  SWZ  nakazujących  wykonawcom  samodzielny  podziału  zadań 

(czynności) i kwalifikację tychże zadań, w tym kwalifikację ze względu na podatek VAT. 

20  lipca 

2021  r.  wpłynęło  do  Izby  pismo  Odwołującego,  w  którym  oświadczył, 

że wycofuje powyższe odwołanie. 

W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje: 

Zgodnie  z  art.  520  pzp  o

dwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu  zamknięcia 

rozprawy  (ust.  1). 

Cofnięte  odwołanie  nie  wywołuje  skutków  prawnych,  jakie  ustawa  wiąże 

wniesieniem odwołania do Prezesa Izby (ust. 2). 

Odwołujący  skorzystał  z  przysługującego  mu  uprawnienia  i  skutecznie  wycofał 

uprzednio  wniesione  odwołanie,  co  nastąpiło  przed  otwarciem  posiedzenia  w  tej  sprawie 

odwoławczej.  

Z  tych  względów  –  działając  na  podstawie  art.  568  pkt  1  npzp  –  Izba  umorzyła 

postępowanie odwoławcze w tej sprawie. 

O  kosztach  tego  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  treści 

art. 575 n

pzp  w  zw.  z  § 9 ust.  1  pkt  3  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady Ministrów  z  dnia 


Sygn. akt KIO 2037/21 

grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania 

(Dz. U. poz. 2437) 

– nakazując zwrot Odwołującemu 90% procent uiszczonego wpisu