KIO 1836/21 POSTANOWIENIE dnia 13 lipca 2021 roku

Stan prawny na dzień: 22.12.2021

Sygn. akt KIO 1836/21 

POSTANOWIENIE 

  z dnia 13 lipca 2021 roku  

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie:      

Przewodniczący: 

Katarzyna Prowadzisz 

po  rozpoznaniu  w  dniu  13  lipca  2021  roku  w Warszawie,  na  posiedzeniu  niejawnym  

bez  udziału  Stron,  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  

w dniu 21 czerwca 2021 roku przez 

wykonawcę Comarch Polska spółka akcyjna z siedzibą 

w Krakowie  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  Skarb  Państwa  -  Centralna  Komisja 

Egzaminacyjna z siedzib

ą w Warszawie    

przy  udziale  wykonawcy 

DXC  Technology  Polska  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialności  

z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  

o sygn. akt KIO 1836/21 

po stronie Zamawiającego  

postanawia: 

1.  Umarza p

ostępowanie odwoławcze. 

Nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

Comarch Polska spółka akcyjna z siedzibą w Krakowie kwoty 15 000 zł 00 gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej wniesiony wpis. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  1

1  września  2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie - 

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:    ………………………………  


Sygn. akt: KIO 1836/21 

U Z A S A D N I E N I E 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pod 

nazwą  Utrzymanie  w  ruchu  i  rozwój  systemu  informatycznego  SIOEPKZ  w  tym  prace 

programistyczne oraz usługi im towarzyszące, 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  

w dniu 11 czerwca 2021 roku pod numerem  2021/S 122-293135. 

W dniu 21 marca 2021 roku 

działając na podstawie art. 513 oraz art. 515 ust. 2 pkt 1 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 z późn. 

zm.;  dalej  „ustawy"),  Odwołujący  wnosi  odwołanie  wobec  treści  dokumentów  zamówienia 

zarzuca

jąc Zamawiającemu naruszenie: 

1)  art.  16  pkt  1  ustawy  oraz  art.  99  ust.  4  ustawy 

przez  ukształtowanie  postanowień 

wzoru  umowy  oraz  postanowień  opisu  przedmiotu  zamówienia  (ustalenie  zbyt 

krótkiego  terminu  na  zgłoszenie  gotowości  do  świadczenia  Usług  będących 

przedmiotem  Umowy  oraz  nieprawidłowe  ukształtowanie  postanowień  umownych 

dotyczących  przejęcia  odpowiedzialności  za  serwis  gwarancyjny)  w  sposób 

naruszający  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców,  co 

narusza  tym  samym  zasadę  prowadzenia  postępowania  w  sposób  zapewniający 

zasadę  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców,  ponieważ  w  toku 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  wykonawca  obecnie  realizujący  usługę 

utrzymania  systemu  znajduje  się  na  pozycji  uprzywilejowanej,  a  uprzywilejowaniu 

temu  Zamawiający  mógł  zapobiec  przewidując  we  wzorze  umowy  odpowiednie 

mechanizmy  zapewniające  przejęcie  przez  nowego  wykonawcę  obowiązków 

dotychczas spoczywających na dotychczasowym wykonawcy;  

co narusza również: 

2)  art.  17  ust.  1  pkt  1  i  2  ustawy

,  ponieważ  naruszając  zasadę  określoną  w  pkt  1 

powyżej,  Zamawiający  nie  zapewnia  najlepszej  jakości  dostaw  i  usług, 

uzasadnionych  charakterem  zamówienia,  w  ramach  środków,  które  zamawiający 

może  przeznaczyć  na  jego  realizację,  oraz  nie  zapewnia  uzyskania  najlepszych 

efektów  zamówienia,  w  tym  efektów  społecznych,  środowiskowych  oraz 

gospodarczych, w stosunku do poniesionych nakładów; 

3)  art.  7  pkt  32  ustawy 

przez  takie  ukształtowanie  postanowień  wzoru  Umowy,  które 

powodują  brak  możliwości  uzyskania  przez  Wykonawcę  wynagrodzenia  z  tytułu 


poniesionych przez niego kosztów koniecznych do rozpoczęcia świadczenia Umowy 

w przypadku wypowiedzenia umowy przez Zamawiającego z powodu braku środków. 

Odwołujący  wniósł  o  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentów 

powołanych  w  uzasadnieniu  niniejszego  odwołania  na  okoliczności  tam  wskazane,  oraz 

uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  modyfikacji  dokumentów 

zamówienia w sposób wskazany w uzasadnieniu niniejszego odwołania. 

Zamawiający,  co  wynika  z  pisma  z  dnia  29  czerwca  2021  roku  przesłanego  

do  Prezesa  Krajowej  Iz

by  Odwoławczej  w  tym  samym  dniu  wskazał,  że  informacja  

o  wniesieniu  odwołania  została  przekazana  do  wykonawców  uczestniczących  

w postępowaniu oraz zamieszczona na stronie internetowej 21 czerwca 2021 roku.  

Do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 czerwca 2021 wpłynęło zgłoszenie 

przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  wniesione  przez 

wykonawcę  DXC  Technology  Polska  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialności  z  siedzibą  

w Warszawie. 

W dniu 23 czerwca 2021 roku do Prezesa Kr

ajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo 

Zamawiaj

ącego  z  dnia  23  czerwca  2021  roku  zatytułowane  „Odpowiedź  na  odwołanie”. 

Pismo  to  w  treści  zawiera  oświadczenie:  „Zamawiający  uwzględnia  w  całości  zarzuty 

przedstawione  w  treści  odwołania”.  Pismo  to  zostało  przesłane  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  formie  elektronicznej,  które  podpisał  Pan  M.  S.  -  Dyrektora  Centralnej 

Komisji Egzaminacyjnej.    

Wobec  ustalenia,  że  Zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty  przedstawione  

w  odwołaniu  Izba  wydała,  na  mocy  §  13  ust.  1  pkt  5  li.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z  dnia  31  grudnia  2020  r.  w  sprawie  postępowania  przy  rozpatrywaniu  odwołań 

przez Krajową Izbę Odwoławczą (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2453), w dniu 5 lipca 2021 roku 

postanowienie o wezwaniu zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po 

stronie 

Zama

wiającego 

do 

złożenia 

oświadczenia 

przedmiocie 

sprzeciwu  

co do uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu 

w  terminie  3  dni  od  dnia  doręczenia  wezwania  pod  rygorem  umorzenia  postępowania. 

Pismem z dnia 6 lipca 2021 roku wykonawca 

DXC Technology Polska spółka z ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  został  wezwany  w  dniu  6  lipca  2021  roku 


(wezwanie skierowane na adres email 

podany w zgłoszeniu przystąpienia do postępowania 

odwoławczego)  do  złożenia  oświadczenia  w  przedmiocie  wniesienia  sprzeciwu  

co  do  uwzględnienia  przez  zamawiającego  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu,  

w terminie 3 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem umorzenia postępowania.  

Izba  ustaliła,  że  ww.  wykonawca  w  zakreślonym  ww.  wezwaniem  terminie  nie  złożył  

do Prezesa Izby żadnego oświadczenia w odpowiedzi na powyższe wezwanie. Wobec braku 

złożenia  oświadczenia  w  przedmiocie  wniesienia  sprzeciwu  co  do  uwzględnienia  przez 

Z

amawiającego w całości zarzutów odwołania w sprawie o sygn. akt KIO 1836/20 Krajowa 

Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  na  podstawie  art.  522  ust.  2  ustawy,  spełnienie  przesłanki  

do  umorzenia  postępowania  odwoławczego.  Na  dzień  wydania  postanowienia  w  aktach 

przedmiotowej  sprawy  odwoławczej  nie  ma  żadnego  oświadczenia  wykonawcy  DXC 

Technology Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie.   

Wobec  ustalenia,  że  Zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty  przedstawione  

w odwołaniu oraz braku wniesienia przez uczestnika postępowania odwoławczego sprzeciwu 

co  do  uwzględnienia  w  całości  zarzut  odwołania  przez  Zamawiającego,  Izba  stwierdziła,  

że  zaszły  przesłanki  do  umorzenia  postępowania  odwoławczego  zgodnie  z  art.  522  ust.  2 

ustawy 

z  dnia  11  września  2019  roku  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  Uz.  Z  2019  poz. 

2019 ze zm.; dalej ustawa).  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  postępowania  

na  podstawie  art.  574  oraz  art.  575  i  art.  576  ustawy 

z  dnia 11  września 2019  roku  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. Uz. Z 2019 poz. 2019 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 

2 i § 9 ust. 1 pkt 2 lit a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku 

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania. 

Przewodniczący:    ………………………………