KIO 1711/21 POSTANOWIENIE dnia 14 lipca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 26.11.2021

Sygn. akt: KIO 1711/21 

POSTANOWIENIE 

z dnia 14 lipca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przew

odniczący:      Ryszard Tetzlaff 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  be

z  udziału  stron  w  dniu  14  lipca  2021  r.  

w  Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

7  czerwca  2021  r. 

przez  Odwołującego  Kolumna  Transportu  Sanitarnego  Triomed  Sp.                                

z  o.o.,  ul.  Północna  22a,  20-064  Lublin  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

Zamawiającego: Specjalistyczny Szpital im. E. Szczeklika w Tarnowie, ul. Szpitalna 13, 

100 Tarnów  

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze; 

nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 6 750 zł 

00 gr 

(słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych zero groszy) stanowiącej 

90% kwoty uiszczonego wpisu na rzecz Kolumny Transportu Sanitarnego Triomed 

Sp. 

z o.o., ul. Północna 22a, 20-064 Lublin 


Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie - 

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 1711/21 

UZASADNIENIE 

Dnia  7  czerwca  2021  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)  do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  Warszawie,  na  podstawie  przepisów  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych,  odwołanie  złożył  wykonawca  Kolumna  Transportu  Sanitarnego 

Triomed  Sp. 

z  o.o.,  ul.  Północna  22a,  20-064  Lublin  zwany  dalej:  „Kolumna  Transportu 

Sanitarnego  Triomed  Sp.  z  o.o.”  albo  „Odwołującym”.  Odwołanie  zostało  podpisane  przez 
pełnomocnika  umocowanego  na  podstawie  pełnomocnictwa  z  07.06.2021  r.  udzielonego 

przez  P.Z.  osobę  ujawnioną  i  umocowaną  do  samodzielnej  reprezentacji  zgodnie 

dokumentami rejestrowymi.    

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie 

podstawowym  bez  negocjacji  na: 

Świadczenie  usług  w  zakresie  transportu sanitarnego  dla 

Specjalistycznego Szpitala im. E. Szczeklika w Tarnowie", nr referencyjny: AE/ZP-27-14/21

zostało  wszczęte  ogłoszeniem  opublikowanym  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  w  dniu 

31.05.2021  r.  pod  pozycją  nr  2021/BZP  00069788/01  przez:  Specjalistyczny  Szpital  im.  E. 

Szczeklika  w  Tarnowie,  ul.  Szpitalna  13,  33-

100  Tarnów  zwany  dalej:  „Zamawiającym”.                 

Do  ww.  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy                      

z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 

ze.  zm.,  zwana  dalej 

„NPzp”  albo  „ustawy  Prawa  zamówień  publicznych  z  2019  r.”  albo 

„ustawy  Pzp  z  2019”.  Postanowienia  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  (zwanej  dalej: 

„SWZ”) zostały opublikowane w tym samym dniu na platformie zakupowej Zamawiającego.  

Odwołanie  zostało złożone  w  zakresie  pakiet  2  -  na  treść  ogłoszenia  o  zamówieniu 

oraz  postanowienia  SWZ.    Zarzucono 

Zamawiającemu  naruszenie:  1.  art.  106  ust.  1  i  2 

NPzp  w zw. z art. 101 ust. 1 pkt 2 lit. a i ust.2 pkt 1 NPzp w zw. z art. 16 ust. 1 NPzp w zw.  

z art. 161ba ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków 

publicznych  w  zw.  z  art.  5  ust.  4  ustawy  z  dnia  12  września  2002  roku  o  normalizacji, 

poprzez  żądanie  przedmiotowego  środka  dowodowego  w  postaci:  "oświadczenia 

Wykonawcy, że środki transportu spełniają wymagania Polskiej Normy PN-EN 1789:2021-02 

Pojazdy medyczne i ich wyposażenie  - Ambulanse drogowe - lub równoważnej", podczas 

gdy  wskazana  wersja  normy  PN-EN  1789:2021-

02,  występuje  jedynie  w  wersji  angielskiej             

i  nie  ma  wersji  równoważnej,  gdyż  nie  została  przetłumaczona  przez  Polski  Komitet 

Normalizacyjny na język polski, a ustawodawca zastrzegł, że w przepisach prawnych normy 

mogą  być  powoływane  dopiero  po  ich  opublikowaniu  w  języku  polskim,  co  uniemożliwia 


złożenie  ważnej  i  skutecznej  oferty  przez  Odwołującego,  co  z  kolei  ma  wpływ  na  wynik 

postępowania. 2. art. 99 ust. 1 NPzp w zw. z art. 16 ust. 1 NPzp w zw. z art. 8 ust. 1 NPzp.                    

w  zw.  z  art.  161ba  ust.  1  i  2  ustawy  o  świadczeniach  opieki  zdrowotnej  finansowanych  ze 

środków publicznych poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób nieprecyzyjny, nie 

wyczerpujący  i  utrudniający  uczciwą  konkurencję,  a  to  przez  brak  wskazania  w  opisie 

przedmiotu  zamówienia,  typu  i  ilość  wymaganych  pojazdów  w  danym  typie  zgodnych                   

z  normą  zgodnych  z  normą  PN-EN  1789  wymaganych  do  realizacji  przedmiotowego 

zamówienia,  co  uniemożliwia  złożenie  ważnej  i  skutecznej  oferty  przez  Odwołującego, 

porównywalnej  z  innymi  ofertami,  gdyż  oferenci  mogą  zaoferować  i  skalkulować  w  cenie 

różne  typy  i  ilości  pojazdów,  efekcie  czego  złożone  oferty  mogą  się  okazać 

nieporównywalne,  gdyż  Zamawiający  nie  uwzględnił  wszystkich  wymagań  i  okoliczności 

mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, co ma wpływ na wynik postępowania. 3. art. 

246 ust. 1 i 2  NPzp w zw. z art. 4 pkt 1  NPzp poprze

z określenie pozacenowego kryterium 

oceny  ofert  o  wadze  jedynie  5%,  podczas  gdy  wobec  nieokreślenia  w  opisie  przedmiotu 

zamówienia  wymagań  jakościowych  odnoszących  się  do  co  najmniej  głównych  elementów 

składających  się  na  przedmiot  zamówienia  Zamawiający  był  zobowiązany  do  nadania 

kryterium pozacenowemu wagi co najmniej 40%.  

Wnosił o nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany: 1. odnośnie zarzutu nr 1: a) 

dokonania  zmiany  w  pkt  12.5.5  SWZ  poprzez  wprowadzenie  zapisu  w  następującym 

brzmieniu:  "Oświadczenie  Wykonawcy,  że  środki  transportu  spełniają  wymagania  Polskiej 

Normy  PN-EN  1789+A2:2015-01  - 

Pojazdy  medyczne  i  ich  wyposażenie  -  Ambulanse 

drogowe - dotyczy Pakietu Nr 1-

2 (według Załącznika Nr 4 do SWZ).", b) dokonania zmiany 

w pkt 5 załącznika nr 5 do SWZ oraz pkt 1 lit h i pkt 2 lit e - opisu przedmiotu zamówienia - 

załącznik  nr  6  do  SWZ  poprzez  wprowadzenie  zapisu  w  następującym  brzmieniu:  "  środki 

transportu  spełniają  wymagania  Polskiej  Normy  PN-EN  1789+A2:2015-01  -  Pojazdy 

medyczne  i  ich  wyposażenie  -  Ambulanse  drogowe  -  dotyczy  Pakietu  Nr  1-2"  2.  odnośnie 

zarzutu  nr  2:  dokonania  zmiany  opisu  przedmiotu  zamówienia,  poprzez  doprecyzowanie 

opisu  przedmiotu  zamówienia  i  wprowadzenie  zapisu,  dotyczącego  minimalnej  ilość 

wymaganych  pojazdów  wraz  z  wyposażeniem  w  danym  typie  zgodnych  z  normą  PN-EN 

1789  wymaganych  jest  do  realizacji  przedmiotowego  zamówienia  w  pakiecie  2  osobno  dla 

pozycji  1  i  2.  3.  Odnośnie  zarzutu  nr  3  -  A)  Zmianę  w  sekcji  4.3  ogłoszenia  o  zamówieniu         

i  wprowadzenie  pozacenowego  kryterium  oceny  ofert  o  wadze  40  %,  na  przykład  poprzez 

wprowadzenie następujących kryteriów oceny ofert i ich wagi: cena - 60 %, czas przyjazdu 

do siedziby Zamawiającego - 10%, rok produkcji pojazdów - 15%, norma emisji spalin- 15% 

B)  Zmianę  rozdziału  20.2  SWZ:  Ocena  oferty  będzie  dokonana  wg  następujących  zasad                  

w  zakresie  pakietu  2:  poprzez  wprowadzenie  obok  kryterium  ceny  innego  kryterium 

odnoszącego  się  do  przedmiotu  zamówienia  o  wadze  40%,  na  przykład  poprzez 


zastosowania poniżej przyjętego rozwiązania: "Przy wyborze oferty zamawiający będzie się 

kierował  następującymi  kryteriami  oceny:  Lp.  KRYTERIUM  RANGA  1.  Oferowana  cena 

[wartość brutto] 60pkt 2. Czas przyjazdu do siedziby Zamawiającego 10 pkt 3. Rok produkcji 

pojazdów  15  pkt  3.  Norma  emisji  spalin  15  pkt  RAZEM  100  pkt  Ad  1.  Kryterium  „Cena”  - 

będzie  oceniana  na  podstawie  oferty  cenowej.  Najwyżej  oceniona  zostanie  oferta                    

o  najniższej  cenie.  Porównywane  będą  ceny  ostateczne  brutto  za  całość  przedmiotu 

zamówienia  w  danym  zadaniu.  Sposób  obliczania  punktów  za  kryterium  „Cena”:  przyjmuje 

się zasadę poziomu odniesienia - w tym przypadku stosunek ceny minimalnej do ceny oferty 

badanej.  Uwzględniając  wartość  tego  kryterium  60  punktów  (1%  =  1  pkt)  obliczamy 

przyznaną  liczbę  punktów  dla  danej  oferty  mnożąc  wyliczony  współczynnik  przez  wagę 

kryterium  tj.  60  pkt.  Ad.  2  Kryterium  "Czas  przyjazdu  do  siedziby  Zamawiającego"  Ocena               

w  kryterium  „Czas  przyjazdu  do  siedziby  Zamawiającego"  dokonana  będzie  w  następujący 

sposób:  >  za  czas  przyjazdu  do  siedziby  Zamawiającego  do  20  minut  od  momentu 

zgłoszenia - 10 punktów > za czas przyjazdu do siedziby Zamawiającego od 21 minut do 40 

minut od momentu zgłoszenia - 5 punktów > za czas przyjazdu do siedziby Zamawiającego 

od  41  minut  do  60  minut  od  momentu  zgłoszenia  -  0  punktów  Deklarowany  przez 

Wykonawcę czas przyjazdu do siedziby Zamawiającego nie może być dłuższy niż 60 minut 

od  momentu  zgłoszenia.  Zaoferowanie  przez  Wykonawcę  czasu  przyjazdu  do  siedziby 

Zamawiającego  dłuższego  niż  60  minut  od  momentu  zgłoszenia  spowoduje  odrzucenie 

oferty Wykonawcy. Ocena obliczana jest według wzoru: Wartość punktowa = R z / R max x 

W  x  100  R  z- 

liczba  punktów  zdobytych  przez  ofertę  badaną  R  max-  najwyższa  liczba 

punk

tów  możliwych  do  zdobycia  W-  Waga  ocenianego  kryterium  Z  uwagi,  na  to,  iż 

Zamawiający nie podał minimalnej ilości pojazdów, dla kryterium rok produkcji pojazdów oraz 

norma  emisji  spalin  przyjęto  2  pojazdy  przeznaczone  do  realizacji  zamówienia.  Ad.  3 

Kryter

ium  "Rok  produkcji  pojazdów:  Przy  ocenie  w  kryterium  „Rok  produkcji  pojazdów” 

Zamawiający  będzie  przyznawał  punkty  następująco:  -  0  pkt  za  każdy  pojazd,  o  roku 

produkcji  poniżej  2018  -  7,5  pkt  za  każdy  pojazd,  o  roku  produkcji  2018  i  powyżej 

Zamawiający będzie przyznawał  punkty za każdy  pojazd  z  oferowanych  przez  Wykonawcę 

do świadczenia usługi. Zamawiający oceni spełnienie tego kryterium poprzez załączenie do 

oferty  kserokopii  dowodów  rejestracyjnych.  Ocena  obliczana  jest  według  wzoru:  Wartość 

punktowa  =  R  z /  R  max  x  W  x  100  R  z- 

liczba punktów zdobytych przez ofertę badaną R 

max- 

najwyższa  liczba  punktów  możliwych  do  zdobycia  W-  Waga  ocenianego  kryterium 

UWAGA:  W  zakresie  kryterium  „Rok  produkcji  pojazdów”  oferta  może  uzyskać  max  15 

punktów Ad 4. Kryterium „Norma emisji spalin” - przyjmuje się zasadę poziomu odniesienie – 

w  tym  przypadku  stosunek  punktów  przyznanych  badanej  ofercie  zgodnie  z  powyższym 

opisem do maksymalnej ilości przyznanych punktów. Uwzględniając wartość tego kryterium 

15  punktów  (1%  =  1  pkt)  obliczamy  przyznaną  liczbę  punktów  dla  danej  oferty  mnożąc 


wyliczony współczynnik przez wagę kryterium tj. 20,00 pkt. Przy ocenie w kryterium „Norma 

emisji spalin” Zamawiający będzie przyznawał punkty następująco: - 0 pkt wstępne za każdy 

pojazd  nie  s

pełniający  normy  emisji  spalin  EURO  6,  -  7,5  pkt  wstępne  za  każdy  pojazd 

spełniający  normę  emisji  spalin  EURO  6.  Zamawiający  oceni  spełnienie  tego  kryterium 

poprzez  załączenie  do  oferty  Certyfikatów  EURO,  potwierdzających  jakość  oferowanych 

pojazdów  tj.  normę  emisji  spalin.  Za  ofertę  najkorzystniejszą  złożoną  w  ramach  tego 

przetargu zostanie uznana oferta, która uzyska największą liczbę punktów za kryterium 1 i 2  

i 3 i 4". 

Odwołanie  zostało  wniesione  z  zachowaniem  ustawowego  5-dniowego  terminu,                   

w zakresie czynności z dnia 31 maja 2021r.  

Odwołujący  uiścił  wpis  od  odwołania  w  wymaganej  wysokości  oraz  przekazał  kopię 

odwołania wraz z załącznikami Zamawiającemu.  

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  wyznaczony  do  rozpoznania 

niniejsz

ej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje: 

Zamawiający  w  dniu  08  czerwca  2021  r.  (za  pomocą  platformy  zakupowej)  wezwał 

wraz kopią odwołania, w trybie art. 524 NPzp, uczestników postępowania przetargowego do 

wzięcia  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym.  Żadne  zgłoszenie  przystąpienia  nie  miało 

miejsca.    

W  dniu  12  lipca  2021  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP) 

Odwołujący  przed  wyznaczeniem  terminu  posiedzenia  i  rozprawy  przed  Izbą  złożył 

oświadczenie  o  wycofaniu  odwołania  w  całości.  Odwołujący  stwierdził,  że:  „Działając                

w  imieniu  Odwołującego  -  Kolumna  Transportu Sanitarnego  Triomed  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością,  na  podstawie  art.  520  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych                  

z  dnia  11  września  2019  roku  (tj.  Dz.U.  z  2019  roku,  poz.  2019  z  późn.  zm.),  wycofuję 

odwołanie z dnia 07 czerwca 2021 r.” . Oświadczenie o cofnięciu odwołania zostało złożone 

przez pełnomocnika tak jak odwołanie. 

Skład  orzekający  Izby,  działając  na  podstawie  art.  520,  art.  568  pkt  1  oraz  art.  553 

ust.  1  zdanie  drugie  N

Pzp  postanowił  umorzyć  postępowanie  odwoławcze  w  niniejszej 

sprawie o sygn. akt: KIO 1711/21.  

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia  


i  rozprawy,  zatem  za  rzecz  Odwołującego  należało  zwrócić  90%  kwoty  wpisu  uiszczonego 

na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, czyli kwotę 6 750,00 zł, stosownie do art. 557  

i  art.  575  NPzp  oraz 

§  9  ust.  1  pkt  3a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30 

grudnia  2020  roku  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U. z 2020r., poz. 2437). 

Przewodniczący: 

………………………………