KIO 1601/21 POSTANOWIENIE dnia 21 czerwca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 25.11.2021

Sygn. akt: KIO 1601/21 

POSTANOWIENIE 

z dnia 21 czerwca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  –  w składzie: 

Przewodniczący:      Katarzyna Poprawa 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  be

z  udziału  stron  w  dniu  21  czerwca  2021  r.  

w  Warszawie,  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

27  maja  2021  r.  przez  wykonawc

ę  Naprzód  Hospital  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Łodzi  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego  Szpitale  Pomorskie  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z siedzibą w Gdyni 

postanawia: 

1.  umarza postępowanie odwoławcze, 

2.  nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  

wykonawcy  kwoty 

Naprzód  Hospital  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z siedzibą w Łodzi 13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset  złotych zero 

groszy), stanowiącej 90 % kwoty uiszczonego wpisu. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i 

580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  – 

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ………………..…… 


Sygn. akt: KIO 1601/21 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Szpitale  Pomorskie  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z  siedzibą  w  Gdyni  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  

pn. 

„Usługa  kompleksowego  sprzątania  i  dezynfekcji  powierzchni  poziomych  i  pionowych  

w  lokali

zacji  Szpital  św.  Wincentego  a  Paulo  w  Gdyni  (nowy  obiekt),  Numer  referencyjny: 

D25M/251/N/14-21rj/21 (

dalej zwanym „Postępowaniem"), 

Postępowanie  prowadzone  jest  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  podstawie  ustawy  

z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 z późn. 

zm.) 

dalej  jako  „Pzp”  lub  „ustawa”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  

w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej  w dniu 17 maja 2021 r. pod nr 2021S/094247537.  

W  dniu  27  maja  2021  r.  do  Preze

sa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zostało  wniesione 

odwołanie  przez  wykonawcę  Naprzód  Hospital  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z siedzibą w Łodzi (zwanym dalej Odwołującym) na projektowane postanowienia umowy. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:  

1.  art.  436  pkt  3  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  Pzp,  art.  3  ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji  i  art.  483  §  1  w  zw.  z  art.  484  §  2  i  art.  3531  Kodeksu  cywilnego  

w  zw.  z  art.  8  ust.  1  Pzp 

przez  zastrzeżenie  w  projektowanych  postanowieniach 

um

ownych  maksymalnej  wysokości  kar  umownych  możliwych  do  nałożenia  

na  wykonawcę  przez  Zamawiającego  w  wysokości  100  %  łącznej  wartości  przedmiotu 

umowy,  co  jest  wartością  rażąco  wygórowaną,  prowadzącą  do  ograniczenia  kręgu 

wykonawców mogących się ubiegać o zamówienie, co w efekcie świadczy o nadużyciu 

przez  Zamawiającego  dominującej  pozycji  organizatora  przetargu  przez  narzucenie 

wykonawcom skrajnie niekorzystnych warunków umowy,  

art. 106 ust. 1 Pzp w związku z art. 16 pkt 1 poprzez zaniechanie określenia wymagań 

jakie  ma  spełniać  żądany  przez  Zamawiającego  przedmiotowy  środek  dowodowy 

składany  wraz  z  ofertą,  tj.  koncepcja  wykonania  usługi,  co  powoduje,  że  wymagany 

przedmiotowy  środek  dowodowy  nie  posiada  waloru  weryfikacji,  czy  przedmiot  oferty 

danego w

ykonawcy spełnia postawione przez Zamawiającego wymogi.  


W  związku  z  powyższym  Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania 

zmiany:  

1. § 12 ust. 5 zdanie drugie projektu umowy, stanowiącego załącznik nr 8 do SWZ poprzez 

nadanie  mu  następującego  brzmienia:  „Maksymalna  wysokość  kar  nie  może 

przekroczyć 5 % łącznej wartości przedmiotu umowy;  

2. Rozdziału VIII pkt. 1.7. SWZ poprzez nadanie mu następującej treści:  

„Sporządzona przez Wykonawcę koncepcja  wykonania usługi w oparciu o plan higieny 

szpitalnej zawarty w Opisie Przedmiotu Zamówienia powinna zawierać: 

plan  higieny  szpitalnej  zapewniający  wykonanie  wszystkich  wymaganych  w  SWZ 

cz

ynności,  we  wszystkich oddziałach  i  wszystkich komórkach organizacyjnych  szpitala,  

z  podaniem  częstotliwości  wykonywania  czynności  oraz  z  przypisaniem  do  każdej 

czynności  odpowiedniego  środka,  którymi  będą  wykonywane  poszczególne  

ww. 

czynności  wraz  z  ich  stężeniem  i  spektrum  działania  środków  dezynfekujących  

oraz stosowany przy poszczególnych czynnościach sprzęt,  

organizację pracy, która uwzględnia system i specyfikę pracy Szpitala, ze wskazaniem 

liczby  osób  (liczba  osób  w  przeliczeniu  na  równoważniki  etatów),  zapewniająca 

optymalną obsadę personelu i odpowiednie godziny pracy personelu,  

wykaz sprzętu i narzędzi niezbędnych do realizacji przedmiotu zamówienia, w tym ilość 

i rodzaj wyposażenia i narzędzi, o których mowa w zał. nr 2 o OPZ”. 

W  dniu  18  czerwca  2021  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  wpłynęło 

oświadczenie Odwołującego o cofnięciu odwołania. 

Izba stwierdziła, że oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało złożone przez osobę 

uprawnioną  do  reprezentowania  Odwołującego,  zatem  odwołanie  zostało  skutecznie 

wycofane  przed  otwarciem  rozprawy  i  w  oparciu  o  art.  520  ust.  1  i  art.  568  pkt  1  ustawy 

Prawo zamówień publicznych, Izba postanowiła o umorzeniu postępowania odwoławczego.  

Zgodnie  z  art.  520  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  odwołujący  może  cofnąć 

odwołanie  do  czasu  zamknięcia  rozprawy.  Art.  568  pkt  1  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  stanowi,  że  w  przypadku  cofnięcia  odwołania  Izba  umarza  postępowania 

odw

oławcze w formie postanowienia. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  557  i  art.  575 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  §  2  ust.  1  pkt  2, 

§  9  ust.  1  pkt  3  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). 

Zgodnie  z  dyspozycją  art.  557  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  w  wyroku  

oraz 

w  postanowieniu  kończącym  postępowanie  odwoławcze  Izba  rozstrzyga  o  kosztach 


postępowania odwoławczego.

  Zgodnie  z  art. 

575 ustawy Prawo zamówień publicznych strony 

oraz  uczestnik  postępowania  odwoławczego  wnoszący  sprzeciw  ponoszą  koszty  postępowania 

odwoławczego stosownie do jego wyniku.

Zgodnie z 

§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. rozporządzenia, w przypadku umorzenia postępowania 

odwoławczego  przez  Izbę  w  całości  na  skutek  cofnięcia  odwołania  najpóźniej  w  dniu 

poprzedzającym  dzień,  na  który  został  wyznaczony  termin  rozprawy  lub  posiedzenia  

z  udziałem  stron  lub  uczestników  postępowania  odwoławczego  –  odwołującemu  zwraca  

się  90%  wpisu;  w  takim  przypadku  Izba  orzeka  o  dokonaniu  zwrotu  odwołującemu  

z  rachunku  Urzędu  Zamówień  Publicznych  kwoty  uiszczonej  tytułem  wpisu,  w  wysokości 

stanowiącej  90%  jego  wartości.  Tym  samym  Izba  postanowiła  o  zwróceniu  90%  wpisu  

wysokości 13 500 złotych. 

Przewodniczący:      ………………..……