Sygn. akt: KIO 1601/21
POSTANOWIENIE
z dnia 21 czerwca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Poprawa
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron w dniu 21 czerwca 2021 r.
w Warszawie, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
27 maja 2021 r. przez wykonawc
ę Naprzód Hospital Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Szpitale Pomorskie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Gdyni
postanawia:
1. umarza postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy kwoty
Naprzód Hospital Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Łodzi 13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero
groszy), stanowiącej 90 % kwoty uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i
580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie –
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………..……
Sygn. akt: KIO 1601/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Szpitale Pomorskie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Gdyni prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
pn.
„Usługa kompleksowego sprzątania i dezynfekcji powierzchni poziomych i pionowych
w lokali
zacji Szpital św. Wincentego a Paulo w Gdyni (nowy obiekt), Numer referencyjny:
D25M/251/N/14-21rj/21 (
dalej zwanym „Postępowaniem"),
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy
z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 z późn.
zm.)
dalej jako „Pzp” lub „ustawa”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 17 maja 2021 r. pod nr 2021S/094247537.
W dniu 27 maja 2021 r. do Preze
sa Krajowej Izby Odwoławczej zostało wniesione
odwołanie przez wykonawcę Naprzód Hospital Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Łodzi (zwanym dalej Odwołującym) na projektowane postanowienia umowy.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 436 pkt 3 w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp, art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji i art. 483 § 1 w zw. z art. 484 § 2 i art. 3531 Kodeksu cywilnego
w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp
przez zastrzeżenie w projektowanych postanowieniach
um
ownych maksymalnej wysokości kar umownych możliwych do nałożenia
na wykonawcę przez Zamawiającego w wysokości 100 % łącznej wartości przedmiotu
umowy, co jest wartością rażąco wygórowaną, prowadzącą do ograniczenia kręgu
wykonawców mogących się ubiegać o zamówienie, co w efekcie świadczy o nadużyciu
przez Zamawiającego dominującej pozycji organizatora przetargu przez narzucenie
wykonawcom skrajnie niekorzystnych warunków umowy,
art. 106 ust. 1 Pzp w związku z art. 16 pkt 1 poprzez zaniechanie określenia wymagań
jakie ma spełniać żądany przez Zamawiającego przedmiotowy środek dowodowy
składany wraz z ofertą, tj. koncepcja wykonania usługi, co powoduje, że wymagany
przedmiotowy środek dowodowy nie posiada waloru weryfikacji, czy przedmiot oferty
danego w
ykonawcy spełnia postawione przez Zamawiającego wymogi.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu dokonania
zmiany:
1. § 12 ust. 5 zdanie drugie projektu umowy, stanowiącego załącznik nr 8 do SWZ poprzez
nadanie mu następującego brzmienia: „Maksymalna wysokość kar nie może
przekroczyć 5 % łącznej wartości przedmiotu umowy;
2. Rozdziału VIII pkt. 1.7. SWZ poprzez nadanie mu następującej treści:
„Sporządzona przez Wykonawcę koncepcja wykonania usługi w oparciu o plan higieny
szpitalnej zawarty w Opisie Przedmiotu Zamówienia powinna zawierać:
plan higieny szpitalnej zapewniający wykonanie wszystkich wymaganych w SWZ
cz
ynności, we wszystkich oddziałach i wszystkich komórkach organizacyjnych szpitala,
z podaniem częstotliwości wykonywania czynności oraz z przypisaniem do każdej
czynności odpowiedniego środka, którymi będą wykonywane poszczególne
ww.
czynności wraz z ich stężeniem i spektrum działania środków dezynfekujących
oraz stosowany przy poszczególnych czynnościach sprzęt,
organizację pracy, która uwzględnia system i specyfikę pracy Szpitala, ze wskazaniem
liczby osób (liczba osób w przeliczeniu na równoważniki etatów), zapewniająca
optymalną obsadę personelu i odpowiednie godziny pracy personelu,
wykaz sprzętu i narzędzi niezbędnych do realizacji przedmiotu zamówienia, w tym ilość
i rodzaj wyposażenia i narzędzi, o których mowa w zał. nr 2 o OPZ”.
W dniu 18 czerwca 2021 r. do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynęło
oświadczenie Odwołującego o cofnięciu odwołania.
Izba stwierdziła, że oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało złożone przez osobę
uprawnioną do reprezentowania Odwołującego, zatem odwołanie zostało skutecznie
wycofane przed otwarciem rozprawy i w oparciu o art. 520 ust. 1 i art. 568 pkt 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych, Izba postanowiła o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych odwołujący może cofnąć
odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy. Art. 568 pkt 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych stanowi, że w przypadku cofnięcia odwołania Izba umarza postępowania
odw
oławcze w formie postanowienia.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 1 pkt 2,
§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Zgodnie z dyspozycją art. 557 ustawy Prawo zamówień publicznych w wyroku
oraz
w postanowieniu kończącym postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach
postępowania odwoławczego.
Zgodnie z art.
575 ustawy Prawo zamówień publicznych strony
oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą koszty postępowania
odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Zgodnie z
§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. rozporządzenia, w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości na skutek cofnięcia odwołania najpóźniej w dniu
poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia
z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołującemu zwraca
się 90% wpisu; w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu
z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości
stanowiącej 90% jego wartości. Tym samym Izba postanowiła o zwróceniu 90% wpisu
w
wysokości 13 500 złotych.
Przewodniczący: ………………..……