KIO 1346/21 POSTANOWIENIE dnia 24 maja 2021 r.

Stan prawny na dzień: 15.10.2021

Sygn. akt: KIO 1346/21 

POSTANOWIENIE 

z dnia 24 maja 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przew

odniczący:      Ryszard Tetzlaff 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  be

z  udziału  stron  w  dniu  24  maja  2021  r.  

w  Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

6  maja  2021  r. 

przez  Odwołującego  Impel  Facility  Services  Sp.  z  o.o.,  ul.  Ślężna  118,                         

111  Wrocław  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego:  Wyższy  Urząd 

Górniczy, ul. Poniatowskiego 31, 40 – 055 Katowice   

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze; 

nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500 zł 00 

gr 

(słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącej  90%  kwoty 

uiszczonego  wpisu  na  rzecz 

Impel  Facility  Services  Sp.  z  o.o.,  ul.  Ślężna  118,                         

111 Wrocław 


Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie - 

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 1346/21 

UZASADNIENIE 

Dnia  6  maja  2021  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)  do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  Warszawie,  na  podstawie  przepisów  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych,  odwołanie  złożył  wykonawca  Impel  Facility  Services  Sp.  z  o.o.,                   

ul.  Ślężna  118,  53-111  Wrocław  (dalej  jako  „Impel  Facility  Services  Sp.  z  o.o.”  albo 

„Odwołujący”).  Odwołania  zostało  złożone  przez  prokurenta  samoistnego  ujawnionego                       
i umocowanego do samodzielnej reprezentacji zgodnie z załączonym wydrukiem KRS-u.  

Postępowanie  prowadzone  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  z  możliwością 

składnia  ofert  częściowych  na:  części    I  –  „Usługa  kompleksowego  utrzymania  czystości 

obejmująca  sprzątanie  wnętrza    obiektów,  oraz  otoczenia  w  okresie  zimowym  na  rzecz 

Wyższego  Urzędu  Górniczego”,  części  II  –  „Usługa  kompleksowego  utrzymania  czystości 

obejmująca sprzątanie wnętrza obiektów, otoczenia oraz pielęgnację zewnętrznych terenów 

zielonych  na  rzecz  Okręgowego  Urzędu  Górniczego  w  Katowicach”,  części  IV  –  „Usługa 

kompleksowego  utrzymania  czystości  obejmująca  sprzątanie  wnętrza  obiektu  na  rzecz 

Okręgowego  Urzędu  Górniczego  w  Rybniku”  przez  Zamawiającego  -  Wyższy  Urząd 

Górniczy,  ul.  Poniatowskiego  31,  40  –  055  Katowice  (dalej  jako:  „Wyższy  Urząd  Górniczy”  

albo 

„Zamawiającym”).  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 27 kwietnia 2021 r. pod nr 2021/S 281-208773. Do ww. 
postępowania  o  udzielenie  zamówienia  zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy  z  dnia  11 

września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  (t.  j.  Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  2019  ze.  zm., 

zwana dalej 

„NPzp” albo „ustawy Prawa zamówień publicznych z 2019 r.” albo „ustawy Pzp        

z 2019”. 

Odwołanie  złożono  wobec  treści  ogłoszenia  i  postanowień  Specyfikacji  Warunków 

Z

amówienia zwanej dalej: „SWZ”

Zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów,  które  ma  wpływ  na 

wynik postępowania w sprawie zamówienia publicznego:  

1)  art.  16  NPzp 

poprzez  naruszenie  przez  Zamawiającego  zasad  zachowania  uczciwej 

konkurencji,  przejrzystości  i  proporcjonalności  przy  formułowaniu  postanowień  ogłoszenia                          

o  zamówieniu  oraz  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia,  z  uwagi  na  prowadzenie 

postępowania  w  sposób  naruszający  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców,  wyrażający  się  w  tym,  iż  niejednoznaczność  i  brak  wyczerpującego  zakresu 

przedmiotu zamówienia uniemożliwia złożenie przez Wykonawców porównywalnych ofert.      


2)  art.  433  pkt.  4  NPzp 

poprzez  wprowadzenie  przez  Zamawiającego  do  projektu  umowy                

w sprawie zamówienia publicznego postanowień abuzywnych,  

art.  353  1  Kodeksu  cywilnego  w  związku  z  przepisami  art.    465  ust.  8  NPzp  poprzez 

zastrzeżenie  kar  umownych  na  rzecz  zamawiającego  w  wysokości  rażąco  wysokiej 

względem  sankcjonowanych  naruszeń,  oderwanych  od  wartości  potencjalnej  szkody 

Zamawiającego, co prowadzić może do nieuzasadnionego wzbogacenia się Zamawiającego 

kosztem  wykonawcy,  a co  w  konsekwencji    wykracza  poza  dopuszczalne  granice  swobody 

umów,  

4) art. 8, art. 431, art. 16, art. 17 NPzp w zw. z art. 5 i art. 353(1) Kodeksu cywilnego w zw.                 

z    art.  484  §  2  oraz  art.  58  Kodeksu  cywilnego  poprzez  ustalenie  łącznej  wysokości  kar 

umownych, których może dochodzić Zamawiający na poziomie nieadekwatnym do wartości 

zamówienia, w wysokości rażąco wygórowanej i nieadekwatnej do okoliczności, które mogą 

stanąć u podstaw powstania roszczenia Zamawiającego o jej zapłatę;.  

W związku z powyższymi zarzutami, Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu 

zmiany  kwestionowanych  przez  Odwołującego  postanowień  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz 

SWZ  w zakresie i brzmieniu zaproponowanym przez Odwołującego w odwołaniu.   

Odwołanie  zostało  wniesione  z  zachowaniem  ustawowego  10-dniowego  terminu,                   

w  zakresie  czynności  z  dnia  27  kwietnia  2021  r.  opublikowania  ogłoszenia  o  zamówienia 

oraz postanowień SWZ (na platformie: 

https://portal.smartpzp.pl/wug/

Odwołujący  uiścił  wpis  od  odwołania  w  wymaganej  wysokości  oraz  przekazał  kopię 

odwołania wraz z załącznikami Zamawiającemu.  

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  wyznaczony  do  rozpoznania 

niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje: 

Zamawiający  w  dniu  7  maja  2021  r.  (na  platformie:  https://portal.smartpzp.pl/wug/) 

wezwał  wraz  kopią  odwołania,  w  trybie  art.  524  NPzp,  uczestników  postępowania 

przetargowego  do  wzięcia  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym.  Żadne  zgłoszenie 

przystąpienia nie miało miejsca.  

W  dniu  19  maja  2021  r.  (e-

mailem)  Zamawiający  poinformował  o  dokonaniu  zmian 

postanowień SWZ. 

Odwołujący,  w  dniu  19  maja  2021  r.  (e-mailem  –  oświadczenie  o  wycofaniu 

podpisane podpisem cyfrowym) przed wyznaczeniem terminu posiedzenia i rozprawy przed 

Izbą  złożył  oświadczenie  o  wycofaniu  odwołania  w  całości.  Odwołujący  stwierdził,  że 


wycofuje w całości odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu oraz postanowień SWZ.  

Oświadczenie o cofnięciu odwołania zostało złożone przez tą samą osobę co odwołanie.  

Skład  orzekający  Izby,  działając  na  podstawie  art.  520,  art.  568  pkt  1  oraz  art.  553 

ust.  1  zdanie  drugie  N

Pzp  postanowił  umorzyć  postępowanie  odwoławcze  w  niniejszej 

sprawie  o  sygn.  akt:  KIO  1346/21, 

ponieważ  oświadczenie  o  cofnięciu  odwołania  uznać 

należy  za  oświadczenie  najdalej  idące  złożone  przez  Stronę,  która  zainicjowała 

postępowanie  odwoławcze.  Złożenie  takiego  oświadczenia  warunkuje  zakończenie 

postępowania  odwoławczego  bez  konieczności  rozpoznawania  zarzutów  i  merytorycznego 

stanowiska  Izby.  Odwołujący  podejmuje  bowiem  decyzję  o  ostatecznym  zaniechaniu 

kontynuowania sporu przed Izbą.  

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia  

i  rozprawy,  zatem  za  rzecz  Odwołującego  należało  zwrócić  90%  kwoty  wpisu  uiszczonego 

na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, czyli kwotę 13 500,00 zł, stosownie do art. 557  

i  art.  575  NPzp  oraz 

§  9  ust.  1  pkt  3a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30 

grudnia  2020  roku  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U. z 2020r., poz. 2437). 

Przewodni

czący: 

………………………………