KIO 1100/21 POSTANOWIENIE dnia 27 kwietnia 2021 r.

Stan prawny na dzień: 05.10.2021

Sygn. akt: KIO 1100/21 

POSTANOWIENIE 

z dnia 27 kwietnia 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   –   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Packo 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez 

udziału  stron  w  dniu  27  kwietnia  2021  r.,  

w  Warszawie,  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

12 kwietnia 2021 

r. przez wykonawcę  

InterHall Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach 

w postępowaniu prowadzonym przez  

Jednostkę Gospodarki Nieruchomościami z siedzibą w Zabrzu 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

2.  nakazać  Urzędowi  Zamówień  Publicznych  zwrot  z  rachunku  Urzędu  Zamówień 

Publicznych  na  rzecz  InterHall 

Spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  kwoty 

000,00  złotych  (słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  stanowiącej 

uiszczony wpis. 

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  

– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………….……… 


Sygn. akt: KIO 1100/21 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający – Jednostka Gospodarki Nieruchomościami w Zabrzu prowadzi postępowanie 

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  „modernizację  boiska  piłkarskiego  w  ośrodku 

sportowo-rekreacyjnym  WALKA  w  Zabrzu 

–  wymiana  nawierzchni  z  trawy  syntetycznej 

boiska do piłki nożnej” na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień 

publicznych.  

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone 30 grudnia 2020 r. w Biuletynie Zamówień 

Publicznych  pod  numerem  775771. 

Wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone 

na podstawie art. 11 ust. 8 

ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę – 

Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.U  z  2019  r.  poz.  2020)  do  czynności  w  postępowaniu  

o udzielenie zamówienia publicznego stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. 

–  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  1843  z  późn.  zm.),  natomiast  do 

postępowania odwoławczego przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.). 

O

dwołujący  –  InterHall  Sp.  z  o.o.  wniósł  odwołanie  wobec  unieważnienia  postępowania  

o udzielenie zamówienia publicznego  z  6  kwietnia 2021  r.  (zawiadomienie o  unieważnieniu 

postępowania  zostało  ogłoszone  oraz  przekazane  wykonawcom  8  kwietnia  2021  r.), 

zarzucając  Zamawiającemu  naruszenie  art.  93  ust.  1  pkt  4  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  poprzez  unieważnienie postępowania w  sytuacji  braku  ustawowych przesłanek 

do takiego działania.  

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  oraz  o  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienia  czynności  unieważnienia  postępowania  oraz  przeprowadzenia  badania  

i oceny oferty Odwołującego. 

Zamawiający  oświadczył,  że  nie  przekazał  zawiadomienia  o  wniesieniu  odwołania  wraz  

z kopią odwołania wykonawcom biorącym udział w postępowaniu, gdyż w chwili wniesienia 

tego 

odwołania nie było już takich wykonawców. 

Na  podstawie  dokumentacji  post

ępowania  przekazanej  przez  Zamawiającego  Izba  ustaliła, 

że  w  postępowaniu  oferty  złożyło  dwóch  wykonawców,  przy  czym  oferta  drugiego  

z  wykonawców  została  odrzucona  2  kwietnia  2021  r.,  a  wykonawca  ten  nie  złożył  na  tę 

czynność odwołania.  


Do chwili wydania niniejszego postanowienia nie zgłoszono  przystąpienia do postępowania 

odwoławczego. 

21  kwietnia  2021  r.  Z

amawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  oświadczył,  że 

uwzględnia  odwołanie  w  całości,  że  unieważnił  czynność  unieważnienia  postępowania  

o udzielenie zamówienia publicznego oraz że dokona badania i oceny oferty Odwołującego.  

Wobec powyższego oświadczenia Odwołującego Izba stwierdziła, że Zamawiający w całości 

uwzględnił zarzuty odwołania. 

Zgodnie z art. 522 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych w przypadku uwzględnienia 

przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć 

postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników 

postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod 

warunkiem  że  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  

w  terminie  żaden  wykonawca.  W  takim  przypadku  zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub 

unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  zgodnie  z  żądaniem 

zawartym  w  odwołaniu.  Art.  568  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  stanowi,  że  Izba 

umarza  postępowania  odwoławcze,  w  formie  postanowienia,  w  przypadku:  1)  cofnięcia 

odwołania; 2) stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub 

niedopuszczalne; 3) o którym mowa w art. 522 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Wobec powyższego oświadczenia Zamawiającego Izba uznała, że Zamawiający uwzględnił 

zarzuty przedstawione w odwołaniu przed otwarciem rozprawy, a po stronie zamawiającego 

nie przystąpił w terminie żaden wykonawca, zatem, zgodnie z art. 522 ust. 1 ustawy Prawo 

zamówień  publicznych,  stwierdziła,  że  zachodzą  przesłanki  umożliwiające  umorzenie 

postępowania odwoławczego i, zgodnie z przepisem art. 568 pkt 3 ustawy Prawo zamówień 

publicznych, orzekła jak w sentencji.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i art. 575 ustawy 

z dnia 11 

września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 2 pkt 1, § 9 ust. 1 

pkt  2  lit.  a 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). 

Z  dyspozycji  art.  575  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wynika,  że  strony  i  uczestnik 

postępowania  odwoławczego  wnoszący  sprzeciw  ponoszą  koszty  postępowania 

odwoławczego  stosownie  do  jego  wyniku.  Zgodnie  z  art.  574  ustawy  Prawo  zamówień 


publicznych d

o kosztów postępowania odwoławczego zalicza się wpis i uzasadnione koszty 

stron i uczestników postępowania odwoławczego wnoszących sprzeciw.  

Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. rozporządzenia, jeżeli zamawiający uwzględnił w całości 

zarzuty  przedstawione w  odwołaniu  przed  otwarciem  rozprawy,  koszty  postępowania  znosi 

się wzajemnie oraz dokonuje odwołującemu zwrotu kwoty uiszczonej tytułem wpisu. 

Wartość zamówienia nie przekracza progów unijnych, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych  z  2019  r.,  zatem,  zgodnie  z  §  2  ust.  2  pkt  1  ww. 

rozporządzenia  wpis  wynosi  10.000  złotych  i  taka  kwota  została  przez  Odwołującego 

uiszczona. 

W  związku  z  powyższym  Izba  postanowiła  o  zwrocie  Odwołującemu  z  rachunku  Urzędu 

Zamówień Publicznych kwoty 10.000 złotych stanowiącej uiszczony wpis. 

Przewodniczący:      ……………….………