KIO 1076/21 POSTANOWIENIE dnia 24 maja 2021 r.

Stan prawny na dzień: 04.10.2021

Sygn. akt: KIO 1076/21 

POSTANOWIENIE 

z dnia 24 maja 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  –  w składzie: 

Przewodniczący:      Katarzyna Poprawa 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  be

z  udziału  stron  w  dniu  24  maja  2021  r.,  

w  Warszawie,  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

8  kwietnia  2021  r.  przez  wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie  Eneris 

Surowce  S

półka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Kielcach  oraz  Eneris  Tomaszów  Mazowiecki 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Tomaszowie  Mazowieckim  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Gminę  Sulejów  z  siedzibą  

w Sulejowie 

przy udziale:  

A  

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  FCC  Polska  Spółka  

z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Zabrzu  oraz  Miejskie 

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością 

z  siedzibą  w  Zabrzu,  zgłaszających  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego o sygn. akt:  KIO 1076/21 po stronie zamawiającego; 

B   wykonawcy S. B. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usług 

Komunalnych  "HAK"  S.  B. 

ul.  Próchnika  25  97-300  Piotrków  Trybunalski, 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt:  

KIO 1076/21 po stroni

e zamawiającego; 

postanawia: 

1.  umarza postępowanie odwoławcze, 

2.  nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  

wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:    Eneris  Surowce  Spółka 


Akcyjna  z  siedzibą  w  Kielcach  oraz  Eneris  Tomaszów  Mazowiecki  Spółka  

z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą w Tomaszowie Mazowieckim  kwoty 

zł  00  gr  (słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy), 

stanowiącej 90 % kwoty uiszczonego wpisu. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i 

580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  – 

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ………………..…… 


Sygn. akt: KIO 1076/21 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Gmina  Sulejów    prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego 

trybie 

przetargu 

nieograniczonego 

na 

zadanie 

pn. 

„Odbiór  

i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu gminy Sulejów” dalej: „Postępowanie”.

Postępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r. 

Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 z późn. zm.) dalej jako „Pzp” lub 

„ustawa”.   

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 15 lutego 2021 r. pod numerem 2021/S 031-077357.  

W  dniu  8  kwietnia 

2021  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zostało  wniesione 

odwołanie  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie  Eneris  Surowce 

Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Kielcach  oraz  Eneris  Tomaszów  Mazowiecki  Spółka  

z  ograniczon

ą  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Tomaszowie  Mazowieckim  (dalej 

Odwołujący)  wobec  niezgodnych  z  przepisami  Prawa  zamówień  publicznych  czynności 

Zamawiającego, polegających na naruszeniu następujących przepisów ustawy Pzp: 

1.  art. 226 ust. 1 pkt 14) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy 

HAK  z  Postępowania,  pomimo  że  Wykonawca  HAK  wniósł  wadium  w  sposób 

nieprawidłowy; 

2.  art.  118  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  Wykonawcy  HAK  do 

uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych tj. zaświadczenia z ZUS i Wykazu 

narzędzi,  pomimo  tego,  że  złożone  przez  Wykonawcę  dokumenty  są  niekompletne  

i zawierają błędy. 

Wskazując na powyższe, Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

odrzucenia  oferty  Wykonawcy  HAK  z  Postępowania;  ewentualnie  wezwania 

Wykonawcy HAK do uzupełnienia dokumentów podmiotowych; 

dokonanie powtórnej czynności badania i oceny ofert. 

W  dniu  22  kwietnia  2021  r.  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego  zgłosili  przystąpienie  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  zamówienie: 

FCC  Polska Spółka z  ograniczoną odpowiedzialnością z  siedzibą  w  Zabrzu oraz  Miejskie 

Przedsiębiorstwo  Gospodarki  Komunalnej  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z siedzib

ą w Zabrzu.  


W  dniu  22  kwietnia  2021  r.  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego  zgłosił  przystąpienie  wykonawca  S.  B.  prowadzący  działalność 

gospodarc

zą pod nazwą: Zakład Usług Komunalnych "HAK" S. B. ul. Próchnika 25 97-300 

Piotrków Trybunalski. 

W  dniu  20  maja  2021 

r.  do  Izby  wpłynęło  oświadczenie  Odwołującego  o  cofnięciu 

odwołania. 

Izba stwierdziła, że oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało złożone przez osobę 

uprawnioną  do  reprezentowania  Odwołującego,  zatem  odwołanie  zostało  skutecznie 

wycofane  przed  otwarciem  rozprawy  i  w  oparciu  o  art.  520  ust.  1  i  art.  568  pkt  1  ustawy 

Prawo zamówień publicznych, Izba postanowiła o umorzeniu postępowania odwoławczego.  

Zgodnie  z  art.  520  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  odwołujący  może  cofnąć 

odwołanie  do  czasu  zamknięcia  rozprawy.  Art.  568  pkt  1  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  stanowi,  że  w  przypadku  cofnięcia  odwołania  Izba  umarza  postępowania 

odw

oławcze w formie postanowienia. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  §  2  ust.  2  pkt  2, 

§  9  ust.  1  pkt  3  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  

w  sprawie  szczegółowych rodzajów  kosztów  postępowania odwoławczego,  ich rozliczania 

oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). 

Zgodnie  z  dyspozycją  art.  557  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  w  wyroku  

oraz 

w  postanowieniu  kończącym  postępowanie  odwoławcze  Izba  rozstrzyga  o  kosztach 

postępowania odwoławczego.

 Zgodnie z art. 

575 ustawy Prawo zamówień publicznych strony 

oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą koszty postępowania 

odwoławczego stosownie do jego wyniku.

§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. rozporządzenia stanowi, 

że  w  przypadku  umorzenia  postępowania  odwoławczego  przez  Izbę  w  całości  na  skutek 

cofnięcia odwołania najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony 

termin  rozprawy  lub  posiedzenia 

z  udziałem  stron  lub  uczestników  postępowania 

odwoławczego –  odwołującemu  zwraca się 90%  wpisu;  w takim  przypadku Izba  orzeka  o 

dokonaniu  zwrotu  odwołującemu  z  rachunku  Urzędu  Zamówień  Publicznych  kwoty 

uiszczonej  tytułem  wpisu,  w  wysokości  stanowiącej  90%  jego  wartości.  Tym  samym  Izba 

postanowiła o zwróceniu 90% wpisu w wysokości 13 500 złotych. 

Przewodniczący:      ………………..……