KIO 2202/20 WYROK dnia 06 października 2020 r.

Stan prawny na dzień: 03.12.2020

Sygn. akt: KIO 2202/20 

WYROK 

z dnia 

06 października 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Aneta Mlącka 

Protokolant:            

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu 

02  października  2020  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  w  dniu  07  września  2020  r. 

przez 

Odwołującego Mostostal Zabrze Elektro Sp. z o. o. (ul. Dubois 16, 44-100 Gliwice) 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  PGE  Energia  Ciepła  S.A.  (ul.  Złota 

59, 00-120 Warszawa) 

przy  udziale  wykonawcy  ELMIKO  Sp.  z  o.o.  (ul.  Rybnicka  20,  43-

190  Mikołów) 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

oddala odwołanie 

kosztami postępowania obciąża Odwołującego Mostostal Zabrze Elektro Sp. z o. o. 

(ul. Dubois 16, 44-100 Gliwice) i  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego 

Mostostal Zabrze Elektro Sp. z o. o. (ul. Dubois 16, 44-100 Gliwice) 

tytułem wpisu 

od odwołania, 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.U.  z  2019  r.  poz.1843)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego 

doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do 

Sądu Okręgowego w Warszawie

P

rzewodniczący:      ……………………….. 


Sygn. akt: KIO 2202/20 

UZASADNIENIE 

Zamawiający  PGE  Energia  Ciepła  S.A.  prowadzi  postepowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego sektorowego w trybie przetargu nieograniczonego na Wykonywanie przeg

lądów, 

konser

wacji, badań i prób funkcjonalnych urządzeń automatyki elektroenergetycznej w PGE 

Energia Ciepła Oddział nr 1 w Krakowie. 

Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się  09  czerwca 2020 roku  w  Dzienniku Urzędowym  Unii 

Europejskiej pod numerem 2020/S 110-268215. 

Odwołujący  Mostostal  Zabrze  Elektro  Sp.  z  o.o.  wniósł  odwołanie,  w  którym  zarzucił 

Zamawiającemu  naruszenie  art.  10a  ust.  5  PZP  poprzez  jego  błędne  zastosowanie,  a  w 

konsekwencji  pomi

nięcie,  iż  Odwołujący  złożył  ofertę  w  postępowaniu  w  sposób  zgodny  z 

regułami  określonymi  w  tym  przepisie,  a  więc  w  postaci  elektronicznej  i  opatrzoną 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym;  naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  1  i  pkt  2  PZP, 

poprzez  bezpodstawne  ich  zastosowanie  w  p

ostępowaniu,  a  w  konsekwencji  odrzucenie 

oferty Odwołującego złożonej w postępowaniu, mimo, iż była ona złożona w sposób zgodny 

z  PZP  i  regułami  SIWZ,  gdyż  została  ona  prawidłowo  podpisana  przez  Wykonawcę 

kwalifikowanym podpisem elektronicznym. 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty 

Odwołującego,  dokonania  powtórnej  czynności  badania  i  oceny  ofert  złożonych  w 

p

ostępowaniu;  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  kosztów 

postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego. 

Zgodnie  z  punktem 

2.2  SIWZ  komunikacja  pomiędzy  Zamawiającym  a  wykonawcami 

odbywa  się  przy  użyciu  środków  komunikacji  elektronicznej  z  wykorzystaniem  platformy 

zakupowej SWPP2. 

W pkt 2.6 S

IWZ wskazano, że oferty, oświadczenia sporządza się pod rygorem nieważności 

w postaci elektronicznej i opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym. 

Zgodnie  z  pkt  2.13  SIWZ 

instrukcje  dla Wykonawców  dotyczące  składania  ofert/wniosków, 

składania  dokumentów  elektronicznych,  elektronicznych  kopii  dokumentów  i  oświadczeń 

oraz  informacji  przekazywanych  przy  użyciu  Systemu  zostały  opisane  w  „Instrukcji 

użytkowników końcowych systemu SWPP2 GK PGE" oraz Instrukcji „Podpis elektroniczny - 

konfiguracja,  składanie  postąpień  aukcyjnych"  dostępnych  w  zakładce  Pytania  i 

odpowiedzi/FAQ. 

W  pkt  20.2  SIWZ  stwierdzono,  że  ofertę  należy  złożyć  w  oryginale,  w  języku  polskim, 

sporządzoną pod rygorem nieważności w postaci elektronicznej i opatrzoną kwalifikowanym 

podpise

m elektronicznym z zastrzeżeniem zapisów pkt 2 niniejszej SIWZ, za pośrednictwem 


Systemu Zakupowego GK PGE. 

W pkt 20.4 SIWZ wskazano, że Zamawiający wymaga, aby oferta zawierała: 

[a] 

Formularz  ofertowy  wraz  z  oświadczeniami  Wykonawcy  dostępny  w  Systemie 

Zakupo

wym GK PGE i wypełniony za jego pośrednictwem [pkt 20.4.1 SIWZ]; 

[b] 

Załącznik  do  Formularza  ofertowego  -  Formularz  cenowy  -  Katalog  Operacji 

Remontowych stanowiący Załącznik Nr 3 do SIWZ [pkt 20.4.2 SIWZ]; 

[c] 

Jednolity  Europejski  Dokument  Zamówienia  (JEDZ),  o  którym  mowa  w  pkt  17.1. 

SIWZ, którego wzór stanowi Załącznik Nr 4 do SIWZ [pkt 20.4.3 SIWZ]; 

[d] 

wypełnione i podpisane Zobowiązania innych podmiotów, jeśli Wykonawca korzysta z 

zasobów  tych  podmiotów  na  podstawie  art.  22a  Ustawy  PZP  -  na  formularzu  zgodnym  z 

wzorem  stanowiącym  Załącznik  nr  6  do  SIWZ;  w  przypadku  załączenia  zobowiązania,  o 

którym  mowa  w  zdaniu  pierwszym,  należy  złożyć  JEDZ  tego  podmiotu  w  celu  wykazania 

braku  istnienia  wobec  niego  podstaw  wykluczenia  oraz  spełniania  warunków  udziału  w 

postępowaniu [pkt 20.4.4 SIWZ]; 

[e] 

w  przypadku  zastrzeżenia  informacji  stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa  - 

uzasadnienie, o którym mowa w pkt. 20.8.2. SIWZ [pkt 20.4.5 SIWZ]; 

[f] 

stosowne  pełnomocnictwo  [jeżeli  dotyczy],  zgodnie  z  pkt  20.6  SIWZ  [pkt  20.4.6 

SIWZ]. 

pkt  20.5  SIWZ  przyjęto,  że  wymaga  się,  aby  oferta  i  oświadczenia  Wykonawcy  były 

podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę lub osoby uprawnione do 

reprezentowania  Wykonawcy.  Jeżeli  uprawnienie  osoby  podpisującej  nie  wynika  wprost  z 

doku

mentu  stwierdzającego  status  prawny  Wykonawcy  [np.  KRS  lub  CEIDG],  do  oferty 

należy  dołączyć  pełnomocnictwo  w  postaci  elektronicznej  podpisanej  kwalifikowanym 

podpisem elektronicznym lub w kopii elektronicznie poświadczonej notarialnie. 

Odwołujący  złożył  ofertę  wypełniając  w  Platformie  Zakupowej  Zamawiającego  Formularz 

ofertowy załączając do niego następujące dokumenty: 

[a] 

pełnomocnictwo dla R. K., opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym; 

[b] 

uzasadnienie  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  opatrzone  kwalifikowanym 

podpisem elektronicznym; 

[c] 

Załącznik  do  Formularza  ofertowego  -  Formularz  cenowy  -  Katalog  Operacji 

Remontowych stanowiący Załącznik Nr 3 do SIWZ; 

[d] 

Zobowiązanie  do  udostępnienia  zasobów,  opatrzone  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym; 


Wypełniony  Formularz  ofertowy  wraz  dołączonymi  do  niego  -  wyżej  wymienionymi  - 

załącznikami 

został  opatrzony 

przez 

Odwołującego  kwalifikowanym 

podpisem 

elektronicznym, po czym w Platformie Zakupowej Zamawiającego pojawiła się informacja o 

statusie oferty 

„złożona". 

W  dniu  27.08.2020  roku  Odwołujący  otrzymał  informację  od  Zamawiającego  o  odrzuceniu 

oferty Odwołującego na podstawie określonej w art. 89 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 PZP. 

Zamawiający wyjaśnił, że w punkcie 20.4 SIWZ wskazane zostały dokumenty składające się 

na  ofertę.  Z  powyższego  wynika,  że  wykonawca  zobowiązany  był  złożyć  w  ramach  oferty 

wskazane  w  pkt  20.4.  SIWZ  dokumenty  i  oświadczenia  (o  ile  były  konieczne)  podpisane 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym. 

Zamawiający  wskazał,  że  Wykonawca  złożył 

ofertę, na którą składało się kilka dokumentów, w tym formularz ofertowy, formularz cenowy, 

pełnomocnictwo,  zobowiązanie  podmiotu  trzeciego,  uzasadnienie  zastrzeżenia  informacji 

stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oraz oświadczenia JEDZ. Wszystkie dokumenty za 

wyjątkiem  Załącznika  do  Formularza  ofertowego  -  Formularz  cenowy  -  Katalog  Operacji 

Remontowych  zostały  podpisane  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym.  W  ocenie 

Zamawiającego brak opatrzenia formularza cenowego - najważniejszej merytorycznie części 

oferty,  kwalifikowanym  podpi

sem  elektronicznym  powoduje  jego  nieważność,  zgodnie  z 

dyspozycją art 10a ust. 5 ustawy PZP. Wykonawca nie dochował bowiem formy prawnej. Jak 

dalej wskazał Zamawiający, w przedmiotowym postepowaniu wynagrodzenie wykonawcy ma 

charakter  kosztorysowy  i  rozliczenie  wykonanych  prac  będzie  odbywało  się  na  podstawie 

cen z Katalogu Operacji Remontowych. W związku z powyższym należałoby oczekiwać, że 

załącznik  cenowy  jako  oświadczenie  woli  będzie  miał  status  równy  formularzowi  ofert,  tj. 

będzie  dokumentem  w  postaci  elektronicznej  opatrzonym  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym.  Zdaniem  Zamawiającego,  złożone  przez  Wykonawcę  oświadczenie  woli 

zawarcia  umowy  jest  niepełne,  ponieważ  nie  określa  istotnych  postanowień  umowy.

Nieważność Załącznika do Formularza ofertowego — Formularz cenowy — Katalog Operacji 

Remontowych  oznacza,  że  należy  go  traktować  jakby  go  nie  było,  a  ponieważ  cena  jest 

kluczowym elementem oferty Formularz cenowy jest dokumentem nieuzupełnianym. 

Odwołujący nie zgodził się z oceną Zamawiającego. 

Odwołujący  zarzucił,  iż  Zamawiający  dopuścił  się  naruszenia  art.  10a  ust.  5  PZP,  poprzez 

jego błędne zastosowanie w sprawie, a - w konsekwencji - pominięcie, iż Odwołujący złożył 

ofertę w postępowaniu w sposób zgodny z regułami określonymi w tym przepisie, a więc w 

postaci elektronicznej i opatrzoną kwalifikowanym podpisem elektronicznym. 

Odwołujący  zarzucił  w  konsekwencji  naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  1  i  pkt  2  PZP  poprzez 

bezpodstawne ich zastosowanie i odrzucenie ofert

y Odwołującego, mimo iż była ona złożona 


w  sposób  zgodny  z  PZP  i  regułami  SIWZ,  gdyż  została  ona  prawidłowo  podpisana  przez 

Wykonawcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym. 

Odwołujący  wskazał,  że  SIWZ  nie  przewidywała  wymogu,  by  Załącznik  do  Formularza 

ofertowego - Formularz cenowy - 

Katalog Operacji Remontowych stanowiący Załącznik Nr 3 

do SIWZ miał być - odrębnie tj. niezależnie od podpisania samego Formularza ofertowego - 

opatrzony  przed  jego  załączeniem  do  Formularza  ofertowego  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym. 

Odwołujący podkreślił, że to, jakie dokumenty dołączane do Formularza ofertowego należało 

opatrzyć odrębnie kwalifikowanym podpisem elektronicznym wynikało bezpośrednio z SIWZ, 

gdzie przyjęto, że: 

[a] 

Formularz  ofertowy  musi  być  opatrzony  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym 

[pkt 20.2 SIWZ] 

[b] 

JEDZ musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym [pkt 17.1 SIWZ]; 

[c] 

zobowiązanie  do  udostępnienia  zasobów  musi  być  opatrzone  kwalifikowanym 

podpisem elektronicznym [pkt 16.4 SIWZ]; 

[d] 

pełnomocnictwo  musi  być  opatrzone  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  [pkt 

20.5 SIWZ]; 

[e] 

uzasadnienie  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  musi  być  opatrzone 

kwalifikowanym podpisem elektronicznym [pkt 20.5 SIWZ]. 

W

zory  tych  Załączników,  co  do  których  Zamawiający  przewidział  w  SIWZ,  że  należy  je 

opatrzyć  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  zawierały  wprost  określone  miejsce  na 

podpis. 

Tymczasem,  co  do  Formularza  cenowego 

Katalogu  Operacji  Remontowych,  który  stanowił 

Załącznik  Nr  3  do  SIWZ  Zamawiający  nie  przewidział  w  SIWZ,  że  należy  go  odrębnie 

opatrzyć  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym.  Wzór  tego  załącznika  nie  przewidywał 

również  stosownego  miejsca  na  zamieszczenie  podpisu.  Zamawiający  zakwalifikował  w 

SIWZ  ten  dokument,  jako  Załącznik  do  Formularza  ofertowego,  a  więc  jako  część  i 

uszczegółowienie  danych  zawartych  w  Formularzu  ofertowym  oraz  przewidział,  że  należy 

opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym właśnie Formularz ofertowy. 

Wobec tego Wykonawca uznał, że skoro Zamawiający nie przewiduje obowiązku opatrzenia 

Załącznika nr 3 do SIWZ kwalifikowanym podpisem elektronicznym, jak to czyni w przypadku 

pozostałych  dokumentów,  które  należało  zamieścić  na  Platformie  Zakupowej 

Zamawiającego i skoro Załącznik nr [3] do SIWZ nie stanowi samodzielnego oświadczenia, 

lecz  jest  Załącznikiem,  a  więc  częścią  Formularza  ofertowego,  to  należy  go  dołączyć  do 


Formularza ofertowego poprzez  zamieszenie go na Platformie Zakupo

wej Zamawiającego i 

p

odpisać wyłącznie ten formularz. 

Odwołujący uważał zatem, że poprzez samo podpisanie Formularza ofertowego objął swoim 

podpisem również dołączony do niego Załącznik w postaci Formularza cenowego - Katalog 

Operacji  Remontowych,  gdyż  stanowi  on  -  pod  względem  merytorycznym  -  uzupełnienie 

danych znajdujących się w Formularzu ofertowym, a więc jego integralną część. Potwierdza 

to  wydruk  Formularza  ofertowego,  podpisany  przez  Odwołującego,  który  zawiera  również 

dołączone do niego załączniki, w tym Formularz Cenowy - Katalog Operacji Remontowych. 

Odwołujący  dostosował  się również  do  reguł  określonych w  instrukcji,  o której mowa w  pkt 

2.13  SIWZ,  która  najpierw  wymagała  dodania  załączników,  a  czynność  podpisania  oferty 

następowała po realizacji funkcji przycisku „wyślij ofertę". W pkt 7.6 Instrukcji użytkowników 

końcowych wskazano bowiem, że: 

[a] 

po  spełnieniu  wszystkich  warunków  złożenia  oferty/wniosku  w  postępowaniu 

publicznym  tzn.  uzupełnieniu  i  zapisaniu  oferty/wniosku  na  przynajmniej  jedną  część 

postępowania  i  dodaniu  obligatoryjnego  (na  pierwszym  etapie)  załącznika  JEDZ,  możliwe 

będzie złożenie wniosku/oferty; 

[b] 

procedura podpisu elektronicznego odbywa się z poziomu przeglądarki internetowej i 

rozpocznie się automatycznie po kliknięciu na przycisk „Złóż wniosek/ofertę". 

Jak  wskazał  Odwołujący  Platforma  Zakupowa  Zamawiającego  nie  poinformowała 

Wykonawcy o tym, iż należy odrębnie tj. oprócz podpisania Formularza ofertowego podpisać 

jeszcze  Za

łącznik  do  Formularza  ofertowego  tj.  Formularz  cenowy  -  Katalog  Operacji 

Remonto

wych. Wręcz przeciwnie, gdyż system potwierdził, że  oferta została złożona przez 

Od

wołującego w  sposób  prawidłowy,  gdyż  pojawiła się  w  nim  informacja,  że oferta została 

podpisana, a jej status to „złożona". 

Odwołujący  podkreślił,  że  nie  było  obowiązku  odrębnego  opatrzenia  Załącznika  do 

Formularza ofertowego - 

Załącznik cenowy - Katalog Operacji Remontowych kwalifikowanym 

podpisem  elektronicznym,  a  został  on  podpisany  poprzez  podpisanie  Formularza 

ofertowego,  do  którego  wcześniej  [przed  złożeniem  kwalifikowanego  podpisu  elektronicz-

nego] ten załącznik został dołączony. 

Zdaniem  Odwołującego,  Zamawiający  błędnie  przyjął,  że  Odwołujący  złożył  ofertę,  która 

narusza regułę określoną w  art.  10  a ust.  5 PZP,  a  -  w  konsekwencji  -  błędnie zastosował 

normy okre

ślone w art. 89 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 PZP. Wykonawca złożył bowiem ofertę, która 

odpo

wiadała zarówno regule wynikającej z art. 10 a ust. 5 PZP [a więc nie była sprzeczna z 

PZP],  jak  również  regułom  SIWZ  w  zakresie  opatrzenia  oferty  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym. Brak było zatem podstaw do zastosowania norm określonych w art. 89 ust. 1 

pkt 1 PZP i art. 89 ust. 1 pkt 2 PZP.  


Izba ustaliła i zważyła co następuje: 

Za

mawiający  w SIWZ wskazał, jakie dokumenty składają się na ofertę. Zgodnie z punktem 

20.4 SIWZ

, „Zamawiający wymaga, aby Oferta zawierała: 

Formularz  ofertowy  wraz  z  oświadczeniami  Wykonawcy  dostępny  w  Systemie 

Zakupowym GK PGE i wypełniony za jego pośrednictwem; 

Załącznik  do  Formularza  ofertowego  —  Formularz  cenowy  —  Katalog  Operacji 

Remontowych stanowiący Załącznik Nr 3 do SIWZ; 

Jednolity  Europejski  Dokument  Zamówienia  (JEDZ),  o  którym  mowa  w  pkt  17.1. 

SIWZ, którego wzór stanowi Załącznik Nr 4 do SIWZ; 

20.4.4. Wypełnione i podpisane Zobowiązania innych podmiotów, jeśli Wykonawca korzysta 

z zasobów tych podmiotów na podstawie art. 22a Ustawy PZP — na formularzu zgodnym z 

wzorem  stanowiącym  Załącznik  nr  6  do  SIWZ.  W  przypadku  załączenia  zobowiązania,  o 

którym  mowa  w  zdaniu  pierwszym,  należy  złożyć  JEDZ  tego  podmiotu  w  celu  wykazania 

braku  istnienia  wobec  niego  podstaw  wykluczenia  oraz  spełniania  warunków  udziału  w 

postępowaniu, 

20.4.5.  W  przypadku  zastrzeżenia  informacji  stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa  — 

uzasadnienie, o którym mowa w pkt. 20.8.2. SIWZ. 

Stosowne pełnomocnictwo (jeżeli dotyczy), zgodnie z pkt 20.6. poniżej”. 

Zamawiający wskazał również w SIWZ, że oferta powinna zostać podpisana kwalifikowanym 

podpisem elektronicznym: 

 

pkt. 2.6a. SIWZ: „Oferty, oświadczenia, sporządza się, pod rygorem nieważności, w 

postaci elektronicznej i opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym”, 

 

pkt.  20.2.  SIWZ:  „Ofertę  należy  złożyć  w  oryginale,  w  języku  polskim,  sporządzoną 

po

d  rygorem  nieważności  w  postaci  elektronicznej  i  opatrzoną  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym, z zastrzeżeniem zapisów pkt 2 niniejszej SIWZ, za pośrednictwem Systemu 

Zakupowego GK PGE,  

 

pkt. 20.5. SIWZ: „Wymaga się, aby Oferta i oświadczenia Wykonawcy były podpisane 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  przez  osobę  lub  osoby  uprawnione  do 

reprezentowania Wykonawcy (...).

” 

Nie  była  sporna  pomiędzy  stronami  okoliczność,  że  w  niniejszym  postępowaniu 

wynagrodzenie  wykonawcy  ma  charakter  kosztorysowy  i  rozliczanie  wykonanych  prac 

będzie się odbywało na podstawie cen z Katalogu Operacji Remontowych (formularz cenowy 

załącznik nr 3 do SIWZ). 

Z  powyższego  wynika  zatem,  że  skoro  oferta  powinna  zawierać  Załącznik  do  Formularza 

ofertowego 

—  Formularz  cenowy  —  Katalog  Operacji  Remontowych  stanowiący  Załącznik 


Nr 

3 do SIWZ i skoro oferta (zgodnie z powyżej zacytowanymi postanowieniami SIWZ oraz 

brzmieniem  artykułu  10a  ust.  5  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych)  powinna  zostać 

podpisana  kwalifikowanym  podpisem  elektro

nicznym,  to  Załącznik  do  Formularza 

ofertowego 

—  Formularz  cenowy  —  Katalog  Operacji  Remontowych  stanowiący  Załącznik 

Nr 3 d

o SIWZ, powinien zostać podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym. 

Bez  znaczenia  pozostaje  okoliczność,  że  SIWZ  nie  zawiera  dodatkowego  wskazania,  że 

Załącznik  do  Formularza  ofertowego  —  Formularz  cenowy  —  Katalog  Operacji 

Remontowych  stanowiący  Załącznik  Nr  3  do  SIWZ,  powinien  być  odrębnie  opatrzony 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym.  Powyższe  wynika  bowiem  ze  wskazanych 

po

wyżej  postanowień  SIWZ  (w  szczególności  20.4),  a  więc  także  z  tego,  że  załącznik  ten 

składa  się  na  ofertę,  jak  również  z  art.  10a  ust.  5  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych, 

zgodnie  z  którym  oferty,  wnioski  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  oraz 

oświadczenie,  o  którym  mowa  w  art.  25a,  w  tym  jednolity  dokument,  sporządza  się,  pod 

rygorem  nieważności,  w  postaci  elektronicznej  i  opatruje  się  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym.  

W  świetle  powyższego,  podnoszona  przez  Odwołującego  argumentacja,  zgodnie  z  którą 

brak  osobnego  postanowienia  w  SIWZ,  a  także  brak  określonego  miejsca  na  podpis  w 

formularzu  cenowym  spowodował,  że  Odwołujący  uznał,  że  Zamawiający  nie  przewiduje 

obowiązku  opatrzenia  Załącznika  nr  3  do  SIWZ  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym, 

jest nieprzekonywująca. 

Należy  wskazać,  że  w  postępowaniu  wpłynęły  jeszcze  inne  oferty,  poza  ofertą 

Odwołującego.  Jak  wskazał  Zamawiający,  wszystkie  zostały  podpisane  w  sposób 

prawidłowy,  tzn.  wszystkie  trzy  oferty  zawierały  Formularz  cenowy  sporządzony  w  postaci 

elektronicznej, 

opatrzony  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  wykonawcy.  Powyższa 

okoliczność przeczy zarzutowi braku czytelności postanowień SIWZ.  

Okoliczność, że Zamawiający we wzorze Formularza cenowego nie przewidział stosownego 

miejsca na zamieszczenie podpisu, 

również pozostaje bez znaczenia. Brak takiego miejsca 

pod  dokumentem  nie  zwalniał  wykonawców  biorących  udział  w  postępowaniu  z  obowiązku 

podpisania dokumentów kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Obowiązek ten wynika z 

przepisów  prawa  oraz  z  treści  SIWZ.  Ewentualne  wyodrębnienie  miejsca  na  podpis  pod 

dokumentem mogłoby stanowić wyłącznie przypomnienie wykonawcom o ciążącym na nich 

obowiązku.  

Odwołujący błędnie przyjął, że skoro Formularz cenowy  — Katalog Operacji Remontowych 

stan

owi  załącznik  do  Formularza  ofertowego,  to  należy  go  dołączyć  do  Formularza 

ofertowego poprzez zamieszczenie w Systemie Zakupowym GK PGE i podpisać wyłącznie 

Formularz ofertowy.  


Zgodnie  z  pkt  7.7.  Instrukcji  „Wykonawcy  -  instrukcja  użytkowników  końcowych”, 

„Podpisywanie  elektroniczne  i  wielopodpis”,  podpisem  elektronicznym  użytkownika  zostaje 

opatrzony  formularz  oferty  (PDF),  a  nie  wszystkie  dołączone  do  oferty  dokumenty  (PDF), 

Formularz  wniosku/oferty  (PDF),  który  opatrzony  zostanie  podpisem  elektronicznym 

użytkownika,  prezentowany  jest  z  poziomu  konsoli  KIR  Szafir  w  odpowiednim  oknie. 

Dokument generowany jest automatycznie na podstawie wprowadzanych przez użytkownika 

szczegółów  wniosku/oferty.”.  Podobnie  stanowi pkt  7.6. Instrukcji „Składanie wniosku/oferty 

opatrzonej  podpisem  elektronicznym”,  w  którym  wskazano,  że  „W  odróżnieniu  od 

postępowań  niepublicznych,  warunkiem  poprawnego  złożenia  wniosku/oferty  jest 

elektroniczne  podpisanie  wygenerowanego  formularza

”.  Przewidziana  została  także 

procedura  podpisywa

nia  dokumentów  dołączonych  do  oferty,  innych  niż  formularz 

wniosku/oferty.  Została  opisana  w  Instrukcji  w  pkt  7.5.  „Dodawanie  załączników  do 

wniosku/oferty”.  Zgodnie  z  Instrukcją  „Warto  podkreślić,  że  System  Zakupowy  GK  PGE 

umożliwia  użytkownikom  podpisywanie  dokumentów  elektronicznie  (innych  niż  formularz 

wniosku/oferty)

. W tym celu po dodaniu dokumentu (akcja opisana w 6.3) należy kliknąć na 

niego  prawym  przyciskiem  myszki  i  z  menu  kontekstowego  wybrać  opcję  „Podpisz”. 

Procedura  przedstawia  się  analogicznie  do  podpisywania  np.  formularza  ofertowego.  W 

przypadku podpisania załączników do oferty/wniosku lub Załącznika JEDZ kliknięcie prawym 

przyciskiem myszy na dokument pozwoli zauważyć dodatkową opcję — „Pobierz podpis”. Po 

wykonaniu akcji na stację roboczą użytkownika pobrane zostanie potwierdzenie podpisania 

kwalifikowanym  podpisem.  Do  prawidłowej  weryfikacji  podpisu  należy  również  wykonać 

akcję  „Pobierz”  celem  pobrania  podpisanych  dokumentów.  Opcja  ta  spowoduje  pobranie 

podpisu elektronicznego na komputer

. Dostępność opcji wynika ze specyfiki funkcjonalności 

— podpis składany pod plikami umieszczonymi w sekcji „Załączniki JEDZ” lub „Dokumenty 

(załączniki  do  wniosków/ofert”)  zapisany  jest  jako  osobny  plik  z  referencji  do  podpisanego 

dokumentu  (np.  obrazu).  W  przypadku  formularza  wniosku/oferty  podpis  osadzany  jest 

wewnątrz pliku”. 

Zatem  wbrew  twierdzeniu  Odwołującego,  procedury  zostały  jasno  opisane  w  instrukcji, 

wynika z nich, 

w jaki sposób załączyć formularz ofertowy, jak również załączniki. Odwołujący 

pow

inien  więc  osobno  podpisać  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  dołączone  do 

oferty  dokumenty  i  dołączyć  je  do  Systemu  lub  podpisać  je  za  pomocą  funkcjonalności 

dostępnej z poziomu Systemu, co stanowi osobną procedurę niezwiązaną z podpisywaniem 

formular

za oferty. Odwołujący załączył inne załączniki podpisane kwalifikowanym podpisem 

elektronicznym,  co  oznacza,  iż  miał  świadomość,  że  załączniki  do  oferty  (w  tym  sporny 

załącznik nr 3) powinny zostać podpisane elektronicznie.  

Jak  wyjaśnił  Zamawiający,  w  niniejszym  postępowaniu  nie  miało  miejsca  skompresowanie 

wszystkich  załączonych  do  formularza  ofertowego  plików  i  złożenie  podpisu  pod  całą 


„paczką”  dokumentów.  Podpisanie  Formularza  ofertowego  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym  nie  obejmuje  dołączonych  do  niego  załączników.  System  nie  weryfikował, 

czy  załączniki  do  Formularza  oferty  zostały  podpisane  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym  i  nie  inform

ował  wykonawcy  o  ewentualnym  braku  podpisu.  Nietrafny  jest 

także  w  świetle  powyższego  argument  Odwołującego,  że  skoro  system  przyjął  jego  ofertę, 

oznacza to automatycznie, że została ona złożona prawidłowo, tj. zgodnie z postanowieniami 

SIWZ i przepisami prawa.  

Należy  także  dodać,  że  okoliczność,  że  Katalog  Operacji  Remontowych  został  stworzony 

jako  załącznik  do  formularza  ofertowego  nie  zmienia  faktu,  że  powinien  zostać  podpisany 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym.  Stanowi  on  element  oferty.  Nadto  jest  istotnym 

elementem tej oferty. Zawiera bowiem ceny za poszczególne usługi. Ma to znaczenie, gdyż 

w  ninie

jszym  postępowaniu  Zamawiający  przewidział  wykonanie  zamówienia  w  zamian  za 

wynagrodzenie  kosztorysowe.  Zatem  załącznik,  który  zawiera  ceny  za  poszczególne 

pozycje, 

stanowi podstawową, istotną treść oferty i jako taki powinien zostać podpisany przy 

użyciu  kwalifikowanego  podpisu  elektronicznego.  W  niniejszym  postępowaniu  na  ofertę 

cenową  składały  się  dwa  dokumenty:  Formularz  oferty,  w  którym  wykonawca  podawał 

jedynie  cenę  zbiorczą  za  całość  prac,  a  także  formularz  cenowy,  w  którym  rozbito  ceny 

jednostkowe  n

a  poszczególne  czynności  wykonywane  w  ramach  zamówienia.  Formularz 

cenowy, który przewidywał rozbicie ceny podanej w Formularzu ofertowym: 

prace przeglądowe,  

gotowość serwisowa, 

- usuwanie usterek i awarii, 

wykaz cen/ stawki i wskaźniki do kalkulacji wynagrodzenia kosztorysowego.  

Zamawiający już w Załączniku nr 3 — Formularz cenowy - Katalog Operacji Remontowych, 

w pierwszym arkuszu kalkulacyjnym (Formularz cenowy) zastrzegł sobie prawo do zlecania 

wybranych  prac  z  Katalogu  Operacji  Remontowych,  w 

ilości  określonej  przez 

Zamawiającego  w  zleceniu  oraz  zaznaczył,  że  wartości  krotności  operacji  podane  w 

Katalogu Operacji Remontowych dla prac ujętych w tabeli A i B są jedynie poglądowe i nie 

stanowią  wiążącej  informacji  na  temat  ilości  operacji,  które  Zamawiający  zleci  w  ramach 

przedmiotowego  zadania.  W 

§  4  wzoru  umowy  stanowiącego  Załącznik  nr  2  do  SIWZ, 

uzależniono ostateczną wartość wynagrodzenia umownego od sumy wartości wynagrodzeń 

za  faktycznie  zrealizowane  przez  wykonawcę  i  odebrane  przez  Zamawiającego  Prace 

Utrzymaniowe  w  okresie  obowiązywania  umowy.  Rozliczanie  wykonanych  Prac 

Utrzymaniowych  ma  się  odbywać  na  podstawie  cen  z  Katalogu  Operacji  Remontowych. 

Wynagrodzenie  i  końcowa  wartość  zamówienia  będzie  więc  zależna  od  ilości  zleconych 

przez  Zam

awiającego  na  podstawie  umowy  prac.  Szczegółowe  elementy  oferty 


Odwołującego w zakresie ceny, stanowiącej jedyne kryterium wyboru ofert, znajdują się więc 

w Formularzu cenowym. 

To w oparciu o Formularz cenowy Zamawiający dowiaduje się, jaka 

będzie  cena  za  wykonanie  poszczególnych  czynności  w  ramach  zamówienia,  które  będzie 

zlecał  na  podstawie  zawartej  z  wykonawcą  umowy.  Powyższa  okoliczność  przemawia  za 

przyjęciem,  że  Formularz  cenowy,  który  określa  wysokość  ceny  i  podstawy  do  rozliczenia 

należnego wykonawcy wynagrodzenia, stanowi istotny element treści oferty składanej w toku 

postępowania.  A  skoro  tak,  jest  to  podstawowy  element  oferty,  który  zgodnie  z 

postanowieniami  SIWZ, 

jak  również  art.  10a  ust.  5  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych, 

powinien zostać podpisany przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.  

Nie  znajduje  zastosowania  w  niniejszej  sprawie  wyrok  KIO  z  dnia  18.06.2019  r.,  sygn.  akt: 

KIO  1029/19,  na  który  powołał  się  Odwołujący.  Wyrok  zapadł  na  podstawie  innego  stanu 

faktycznego  niż  w  niniejszym  postępowaniu.  W  niniejszym  postępowaniu  Odwołujący  nie 

złożył  podpisu pod  wszystkimi  dokumentami  załączonymi  w  Systemie,  przez  co nie można 

uznać,  że  oferta  Odwołującego  spełnia  wymóg  określony  w  art.  10a  ust.  5  ustawy  Prawo 

zamówień publicznych.   

Bez  znaczenia  dla  rozstrzygnięcia  w  niniejszej  sprawie  pozostają  złożone  przez 

Odwołującego  dowody,  w  tym  instrukcja  użytkowników  końcowych. Ten  dokument  stanowił 

część  dokumentacji,  zatem  nie  zawiera  żadnych  nowych  informacji.  Dokument  w  postaci 

aktu  no

tarialnego  (wypis)  z  01  października  2020  r.  –  protokół  jest  jedynie  opisaniem 

czynności  i  nie  stanowi  potwierdzenia,  że  oferta  została  sporządzona  zgodnie  z 

wymaganiami  SIWZ,  w  tym,  że  załącznik  nr  3  został  prawidłowo  podpisany.  Ponadto 

dokument  ten  potwi

erdza  okoliczność,  że  podpisany  został  formularz  ofertowy,  co  nie  jest 

sporne  pomiędzy  stronami.  Złożony  wyciąg  ze  strony  internetowej  „podpisywanie  ofert 

elektronicznych.  Jak  w  praktyce  wygląda  użycie  e-podpisu?”  stanowi  opinię  bliżej 

nieokreślonej  osoby  i  również  nie  stanowi  potwierdzenia,  że  oferta  została  sporządzona 

zgodnie z wymaganiami SIWZ, 

w tym, że załącznik nr 3 został prawidłowo podpisany. 

W konsekwencji należało stwierdzić, że Zamawiający nie dopuścił się naruszenia ani art. 10a 

ust. 5, ani art. 89 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy P

rawo zamówień publicznych. Oferta Odwołującego 

nie została złożona w sposób zgodny z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, a 

jej treść nie odpowiada treści SIWZ.  

M

ając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji. 


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych,  tj.  stosownie  do  wyniku  postępowania,  z  uwzględnieniem 

postanowień  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r., poz. 972). 

P

rzewodniczący:      ………………………..