Sygn. akt KIO 1866/20
POSTANOWIENIE
z dnia 14 sierpnia 2020 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Prowadzisz
po rozpoznaniu w dniu 14 sierpnia 2020 roku w Warszawie, na posiedzeniu niejawnym
bez udziału Stron, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 20 lipca 2020 roku przez w dniu 6 sierpnia
2020 roku przez wykonawcę Comarch
Polska spółka akcyjna z siedzibą w Krakowie
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Województwo Mazowieckie
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Comarch Polska spółka akcyjna z siedzibą w Krakowie kwoty
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej wniesiony
wpis.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………………
Sygn. akt: KIO 1866/20
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
na
zaprojektowanie i budowę "Portalu Mazowieckich Bibliotek Pedagogicznych", tzw. front-
office wraz z modernizacją i budową systemów back-office, e-usługami oraz dostosowaniem
lub budową nowych stron www dla poszczególnych bibliotek i ich filii oraz przygotowaniem
i zasileniem treścią utworzonych stron, szkoleniami oraz asystą techniczną, w ramach
projektu „Informatyzacja bibliotek pedagogicznych na Mazowszu", współfinansowanego
ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego
Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.
Postępowanie zostało ogłoszone przez publikację ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 3 lipca 2020 roku pod numerem 2020/S 127-310970.
W dniu 8 sierpnia 2020
roku działając na podstawie art. 179 ust. 1 w zw.180 ust. 1
ustawy
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1843; dalej: „Pzp” lub
„ustawa”) Odwołujący wniósł odwołanie od czynności Zamawiającego polegającej
na udzieleniu odpowiedzi na pytania do treści SIWZ - w warunkach, w których Zamawiający
był zobowiązany do jej udzielenia – w sposób wymijający, niekonkretny, przerzucający
udzielenie odpowiedzi na etap po zawarciu umowy o zamówienie publiczne, będący
w konsekwencji uchyleniem się od udzielenia odpowiedzi na pytania - czym Zamawiający
naruszył art. 38 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.
Zamawiający, co wynika z pisma z dnia 10 sierpnia 2020 roku przesłanego
do Prezesa Krajowej Iz
by Odwoławczej w tym samym dniu, poinformował, że zamieścił treść
odwołania na Platformie zakupowej Zamawiającego w dniu 7 sierpnia 2020 roku.
Do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej nie wpłynęło żadne zgłoszenie przystąpienia
do postępowania odwoławczego, w tym po stronie Zamawiającego.
W dniu 13 sierpnia 2020 roku
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Zamawiaj
ącego z dnia 13 sierpnia 2020 roku dotyczące przedmiotowej sprawy odwoławczej
i
zawierające oświadczenie, Zamawiający działając w trybie art. 186 ust. 1 ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (…) uwzględnia odwołanie w całości.
Pismo to podpisał Pan K. S.-O. – Kierownik Wydziału Zamówień Publicznych w
Departamencie Organizacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w
W
arszawie działający na podstawie pełnomocnictwa zawartego w Uchwale nr 1157/153/20
Zarządu
Województwa
Mazowieckiego
z
dnia
sierpnia
w sprawie udzielania pełnomocnictwa do reprezentacji interesów Województwa
Mazowieckiego
– Zamawiającego – przed Krajową Izbą Odwoławczą w sprawie odwołania
złożonego przez firmę Comarch Polska S.A. w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego
umocowującej do samodzielnego działania pełnomocnika.
Izba zaznacza w tym miejscu,
mając na uwadze treść pisma Zamawiającego z dnia
13 sierpnia 2020 roku,
że umarzając postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron na skutek uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów
odwołania nie dokonuje oceny czynności, które ewentualnie w piśmie zawierającym
oświadczenie o uwzględnieniu odwołania wskazywałby Zamawiający tj. Izba nie ocenia
czynności jakie wykonał, wykonuje bądź jakich zapowiada wykonanie Zamawiający
w związku z uwzględnieniem zarzutów odwołania. Zamawiający również nie ma obowiązku
przedstawiania takich informacji w pi
śmie zawierającym oświadczenie o uwzględnieniu
zarzutów odwołania w całości. Przepis ustawy uzależnia możliwość umorzenia postępowania
przez Izbę, w przypadku uwzględnienia zarzutów odwołania w całości przez Zamawiającego,
je
dynie od tego, czy w postępowaniu zostało skutecznie wniesione zgłoszenie przystąpienia
do postępowania odwoławczego oraz czy został wniesiony sprzeciw co do uwzględnienia
przez Z
amawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu. Umarzając
postępowanie odwoławcze Izba nie rozstrzyga merytorycznie o zarzutach odwołania.
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu oraz braku zgłoszenia do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej przystąpień
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego na dzień wydawania
postanowienia, Izba stwierdziła, że zaszły przesłanki do umorzenia postępowania
odwoławczego zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania
na po
dstawie art. 192 ust. 9 oraz art. 192 ust. 10, 186 ust 6 pkt 1 Prawa zamówień
publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 ust. 1 pkt 1 lit a rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu
ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ………………………………