KIO 1348/20 POSTANOWIENIE dnia 31 lipca 2020 r.

Stan prawny na dzień: 13.08.2020

Sygn. akt KIO 1348/20 

POSTANOWIENIE 

z dnia 31 lipca 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz 

Protokolant:      

Piotr Kur 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  z  udziałem  stron

w  dniu  31  lipca  2020  r.  w Warszawie 

odwo

łania wniesionego do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  18  czerwca  2020 r. 

przez 

wykonawcę  Asseco  Poland  S.A.  z  siedzibą  w  Rzeszowie  przy  ul.  Olchowej  14  (35-

322  Rzeszów)  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Zakład  Ubezpieczeń 

Społecznych z siedzibą w Warszawie przy ul. Szamockiej 3, 5 (01-748 Warszawa) 

przy  udziale 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Comarch 

Polska  S.A. 

z  siedzibą  w  Krakowie  przy  Al.  Jana  Pawła  II  39a  (31-864  Kraków)  oraz 

Comarch  S.A. 

z  siedzibą  w  Krakowie  przy  Al.  Jana  Pawła  II  39a  (31-864  Kraków), 

zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego 

postanawia: 

1.  Umarza 

postępowanie odwoławcze;  

Nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy  Asseco  Poland  S.A. 

z  siedzibą  w  Rzeszowie  kwoty  13  500 zł  00  gr  (słownie: 

trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejsze postanowienie 

– w terminie 7 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………. 


Sygn. akt: KIO 1348/20 

U z a s a d n i e n i e 

Zakład  Ubezpieczeń  Społecznych  z  siedzibą  w  Warszawie  zwany  dalej: 

„zamawiającym”,  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  1843)  zwanej  dalej:  „Pzp”,  prowadzi 

postępowanie  w  celu  zawarcia  umowy  wykonawczej  na  Dostosowanie  systemu 

informatycznego  ZUS  do  zmian  legislacyjnych  związanych  z  wprowadzeniem  tzw.  e-akta 

oraz małej działalności gospodarczej i innych ustaw (II etap) na podstawie umów ramowych 

nr  1066671  oraz  nr  1066673  dotyczących  modyfikacji  i  rozbudowy  oprogramowania  KSI 

ZUS

, zwane dalej: „postępowaniem”. 

Zamawiający wszczął postępowanie w dniu 14 kwietnia 2020 r. Szacunkowa wartość 

zamówienia, którego przedmiotem są usługi, jest wyższa od kwot wskazanych w przepisach 

wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. 

Wykonawca Asseco Poland S.A. 

z siedzibą w Rzeszowie zwany dalej: „odwołującym” 

w  dniu  18  czerwca  2020  r.  wni

ósł  odwołanie  od  zaniechania  czynności,  do  której 

z

amawiający  jest  zobowiązany,  tj.  zaniechanie  dostosowania  daty  startu  produkcyjnego  do 

zmieniającego  się  harmonogramu  realizacji  umowy,  w  szczególności  dopuszczenie  do 

sytuacji, w której poprzez zaniechanie zmiany daty startu produkcyjnego przy jednoczesnym 

przesunięciu  terminu  składania  ofert  zaistniała  wewnętrzna  sprzeczność  postanowień 

Istotnych Warunków Zamówienia (zwanej dalej: „IWZ”). 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:  

1) art. 29 ust. 1 Pzp przez opisanie przedmiot

u zamówienia, w tym obowiązków wykonawcy 

w  sposób  niejednoznaczny,  niewystarczający,  niepełny,  niejasny,  który  uniemożliwia 

przygotowanie oferty; 

2) art 29 ust. 2 Pzp 

w związku z art. 7 ust. 1 Pzp przez określenie przedmiotu zamówienia w 

sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję; 

3)  art.  7  ust.  1  Pzp 

w  związku  z  w/w  przepisami  przez  prowadzenie  postępowania  z 

naruszeniem  zasad  Pzp,  tj.  z  naruszenie  zasady  zachowania  uczciwej  konkurencji,  zasady 

równego  traktowania  wykonawców,  zasadą  proporcjonalności  oraz  zasadą  przejrzystości. 

W  związku  z  powyższym  odwołujący  wniósł  o  zmianę  harmonogramu  poprzez 

określenie daty Startu produkcyjnego 1 dzień od daty odbioru Pakietów instalacyjnych. 

Przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  odwołującego  zgłosili 

wykonawcy 

wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia:  Comarch  Polska  S.A.  z 

siedzibą w Krakowie oraz Comarch S.A. z siedzibą w Krakowie. 

W dniu 30 lipca 2020 r. do sekretariatu Izby 

za pośrednictwem elektronicznej skrzynki 

podawczej 

wpłynęło pismo odwołującego, zawierające oświadczenie o cofnięciu odwołania.  


Na  skutek  cofnięcia  odwołania  wypełniły  się  przesłanki  do  umorzenia  postępowania 

odwoławczego  na  podstawie  art.  187  ust.  8  Pzp  (Odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do 

czasu  zamknięcia  rozprawy;  w  takim  przypadku  Izba  umarza  postępowanie  odwoławcze. 

Jeżeli cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.).  

Cofnięcie  odwołania  jest  nieograniczonym  uprawnieniem  odwołującego  do  czasu 

zamknięcia rozprawy. Skuteczne cofnięcie odwołania znosi wszelkie skutki prawne związane 

z jego wniesieniem.  

Dokonanie  tej  czynności  przez  odwołującego  nastąpiło  przed  otwarciem  rozprawy, 

zatem Izba umorzyła postępowanie odwoławcze na podstawie wskazanego powyżej art. 187 

ust.  8  Pzp  i 

nakazała  zwrot  odwołującemu  kwoty  13 500  zł  00  gr  stanowiącej  90% 

uiszczonego wpisu. 

Przewodniczący:      …………………………….