KIO 909/19 POSTANOWIENIE dnia 28 maja 2019 roku

Stan prawny na dzień: 06.08.2019

Sygn. akt: KIO 909/19 

POSTANOWIENIE 

z dnia 28 maja 2019 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Justyna Tomkowska 

po  rozpoznaniu  na 

posiedzeniu  bez  udziału  stron  w  dniu  28  maja  2019  roku  

w  Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

20  maja  2019  roku  przez 

Odwołującego  -  SINMED  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Przyszowicach,  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

Zamawiającego:  Szpital  Specjalistyczny  im.  J.  Dietla  w  Krakowie  z  siedzibą  

w Krakowie 

przy  udziale  wykonawcy  SKAMEX  Sp.  z  o.o.  Sp.  k

.  z  siedzibą  w  Łodzi,  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego  

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze; 

nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 6 750zł 

00  gr  (słownie:  sześciu  tysięcy  siedmiuset  pięćdziesięciu  złotych  zero  groszy) 

stanowiącej  90%  kwoty  uiszczonego  wpisu  na  rzecz  wykonawcy  SINMED  

S

półka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Przyszowicach 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  1986  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  w  terminie  

7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie. 

Przewodniczący:       

……………………………. 


sygn. akt KIO 909/19 

UZASADNIENIE 

Dniu  20  maja  2019  roku  do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  Warszawie,  na 

podstawie 

art. 179 ust. 1 w związku z art. 180 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.U.2018.1986  ze  zm.,  dalej  jako  „ustawa  PZP”)  odwołanie 

złożył  wykonawca  SINMED  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  

w Przyszowicach

, dalej jako „Odwołujący”.  

O

dwołanie złożono od czynności podjętych w postępowaniu o udzielenie zamówienia 

publicznego  prowadzonym  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  przez 

Zamawiającego 

Szpital  Specjalistyczny  im.  J.  Dietla  w  Krakowie 

na  dostawę  wyrobów  medycznych  w 

postaci:  elektrod  i  papierów  medycznych,  zestawów  do  higieny  jamy  ustnej,  żeli  i  past 

medycznych,  rezerwuarów  tlenu  i  filtrów  do  resuscytacji,  pielucho  majtek  dla  pacjentów, 

akcesoriów do sterylizacji, aparatów AMBU, oraz drobnego sprzętu medycznego w podziale 

na  10  pakietów,  ogłoszonym  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  pod  nr  516172-N-2019  

w dniu 12 marca 2019 r., dla Części nr 3 „Zestawy do toalety jamy ustnej”. Zamawiający: 

Odwołanie  złożono  w  związku  z  czynnością  Zamawiającego  polegającą  na 

odrzuceniu oferty Odwołującego w zakresie części 3, czym Zamawiający naruszył: 

art.  89  ust.  1  pkt  2)  ustawy  PZP  poprzez  bezpodstawne  odrzucenie  oferty 

Odwołującego  z  uwagi  na  niezgodność  oferty  z  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia (dalej jako „SIWZ”), a w konsekwencji 

naruszenie  art.  91  ustawy  PZP  poprzez  dokonanie  wyboru  oferty  wykonawcy 

SKAMEX Sp. z o.o. Sp. k, która nie była najkorzystniejszą ofertą złożoną w postępowaniu. 

Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i o nakazanie Zamawiającemu:  

unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz czynności odrzucenia 

oferty Odwołującego, 

powtórzenia czynności badania i oceny ofert 

wybór oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 

Termin wniesienia odwołania został, zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 2 PZP, zachowany, 

ponieważ  odwołanie  zostało  wniesione  w  terminie  5  dni  od  dnia  otrzymania  informacji  

o  unieważnieniu  postępowania  dla  Części  nr  3.  Informację  tę  Odwołujący  otrzymał  drogą 

elektroniczną w dniu 14 maja 2019 r. 

Zgodnie  z  art. 

179  ust.  1  PZP  Odwołujący  ma  interes  we  wniesieniu  odwołania, 

ponieważ  bezpodstawne  odrzucenie  jego  oferty  uniemożliwia  mu  uzyskanie  zamówienia, 

którego dotyczy postępowanie. Gdyby Zamawiający nie odrzucił oferty Odwołującego, oferta 

ta  zostałaby  sklasyfikowana  na  pierwszym  miejscu  w  świetle  kryteriów  oceny  ofert 

przewidzianych  w  SIWZ  i  uznana  za  najkorzystniejszą  ofertę  złożoną  w  postępowaniu. 


Natomiast odrzucenie oferty Odwołującego oznacza, ze może on ponieść szkodę w postaci 

utraconego zysku z realizacj

i zamówienia, którego dotyczy postępowanie. 

Kopia  odwołania  została  zgodnie  z  dyspozycją  art.  180  ust.  5  PZP  przekazana 

Zamawiającemu, Odwołujący uiścił wpis w wymaganej wysokości na rachunek UZP.  

W  uzasadnieniu  odwołania  podniesiono,  że  postępowanie  dotyczy  dostawy  sprzętu 

jednorazowego  dla  Zamawiającego.  Odwołanie  odnosi  się  do  Części  nr  3  „Zestawy  do 

toalety jamy ustnej”. 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Do  postępowania  odwoławczego  przystąpienie  po  stronie  Zamawiającego  zgłosił 

wykonawca  SKAMEX  Sp.  z  o.o.  Sp.  k

.  z  siedzibą  w  Łodzi.  Przystąpienie  uznano  za 

skuteczne.  

O

dwołujący  w  dniu  27  maja  2019  roku,  przed  terminem  posiedzenia  i  rozprawy 

wyznaczonym  na  28  maja  2019  roku, 

złożył  oświadczenie  o  wycofaniu  odwołania  

w całości. Oświadczenie o cofnięciu odwołania zostało złożone przez osobę umocowaną do 

działania w imieniu wykonawcy.  

Skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 187 ust. 8 zdanie pierwsze i drugie 

oraz  art.  192  ust.  1  zdanie  drugie  ustawy  Pzp  postanowił  umorzyć  postępowanie 

od

woławcze  w  niniejszej  sprawie,  ponieważ  oświadczenie  o  cofnięciu  odwołania  uznać 

należy  za  oświadczenie  najdalej  idące  złożone  przez  Stronę,  która  zainicjowała 

postępowanie odwoławcze. 

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia  

i  rozprawy,  zatem  za  rzecz  Odwołującego  należało  zwrócić  90%  kwoty  wpisu  uiszczonego 

na  rachunek  Urzędu  Zamówień  Publicznych,  to  jest  kwotę  6 750,00  złotych,  stosownie  do  

§  5  ust.  1  pkt  3a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  roku  

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  

w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018r., poz. 972).  

Przewodniczący:       

…………………………….