KIO 835/19 POSTANOWIENIE dnia 14 maja 2019 r.

Stan prawny na dzień: 11.07.2019

Sygn. akt KIO 835/19 

POSTANOWIENIE 

z dnia 14 maja 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: Robert Skrzeszewski  

                                                                                      Magdalena Rams 

                                                                                      Ewa Sikorska                                                                                                                                                                              

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawny

m  bez  udziału  stron  i  uczestników 

postępowania odwoławczego w dniu 14 maja 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego 
do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  6  maja  2019  r.  przez  wykonawcę  NEWAG 
S.A.  w  Nowym  Sączu,  ul.  Wyspiańskiego  3,  33-300  Nowy  Sącz  w  postępowaniu 
prowadzonym przez Koleje Wielkopolskie Sp. z o. o., ul. Składowa 5, 61-897 Poznań 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na 

rzecz  wykonawcy NEWAG S.A. w Nowym Sączu, ul. Wyspiańskiego 3, 33-300 Nowy Sącz 
kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 

90 % uiszczonego wpisu. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.  - 

Prawo zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.,  poz.  1986  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu. 

Przewodniczący…………………… 

…………………… 

…………………… 


Sygn. akt KIO 835/19 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający:  Koleje  Wielkopolskie  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Składowa  5,  61-897  Poznań 

wszczął  w  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie 
przetargu  nieograniczonego  pn.  Zakup  czterech  spalinowych  zespołów  trakcyjnych  do 
wykonywania  regionalnych  kolejowych  przewozów  pasażerskich  wraz  z  ich  dostarczeniem, 

numer referencyjny: KW-WWA-282.01.2019.AU.  

W  dniu  23  kwietnia  2019  r.  zostało  opublikowane  ogłoszenie  o  zamówieniu  w 

Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  pod  nr  2019/S  079-190875.  W  tej  samej  dacie 
została zamieszczona Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, zwana dalej SIWZ.  

Nie  zg

adzając się z  niektórymi  postanowieniami  SIWZ Odwołujący:  NEWAG  S.A.  w 

Nowym  Sączu,  ul.  Wyspiańskiego  3,  33-300  Nowy  Sącz  w  dniu  6  maja  2019  r.  wniósł 
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2, art. 29 ust. 3 i art. 30 ust. 4  ustawy z dnia 29 

stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.,  poz.  1986  ze  zm.), 

zwanej dalej 

ustawą Pzp poprzez podanie w Załączniku nr 5 do SIWZ, Rozdział 1, pkt 4, że 

Zama

wiający  wymaga  iż  w  momencie  dostawy  Pojazdy  muszą  posiadać  Zezwolenie  na 

dopuszczenie  do  eksploatacji  pojazdu  kolejowego  ważne  bezterminowo  zgodne  z  TSI, 
wydane  przez  Prezesa  Urzędu  Transportu  Kolejowego  zgodnie  z  ustawą  o  transporcie 

kolejowym z dnia 28 

marca 2003 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r. poz. 2117 z późn. zm.) 

wraz  z  aktami  wykonawczymi  do  tej  ustawy  - 

w  zakresie  zawierającym  wymagania 

odnoszące  się  do  taboru  kolejowego,  bez  dopuszczenia  rozwiązania  równoważnego  w 

postaci dostarczenia zezwolenia na wprowadzenie do obrotu pojazdu kolejowego wydanego 

przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej, 

art.  28  ust.  1  ustawy  Pzp 

oraz  art.  387  §  1  Kodeksu  Cywilnego,  art.  353  [1] 

Kodeksu Cywilnego i art. 58 § 1 i 2 Kodeksu Cywilnego w związku z art. 7 ust 1 Ustawy i art. 
139 Ustawy poprzez wprowadzenie w Załączniku nr 5 do SIWZ, Rozdział 1, pkt 6 wymogu 
dostarczenia certyfikatu WE potwierdzającego spełnianie wymagań TSI TAP, w sytuacji gdy 

ten podsystem funkcjonalny nie podlega certyfikacji, co prowadzi do wym

agania świadczenia 

niemożliwego, 

art.  29  ust.  1,  oraz  art.  387  §  1  Kodeksu  Cywilnego,  art.  353  [1]  Kodeksu 

Cywilnego i art. 58 § 1 i 2 Kodeksu Cywilnego w związku z art. 7 ust 1 ustawy Pzp i art. 139 


ustawy  Pzp 

poprzez zobowiązanie wykonawcy  w Załączniku nr 5 do SIWZ, Rozdział 3, pkt 

1.5  Układ  napędowy  do  zagwarantowania  jazdy  na  jeden  silnik  (z  Vmax)  bez  wpływu  na 
systemy  pojazdu  związane  z  bezpieczeństwem,  z  dopuszczeniem  tylko  ograniczenia 
związanego  z  funkcjonowaniem  układu  klimatyzacji,  co  stanowi  opisanie  przedmiotu 
zamówienia  w  sposób  niejednoznaczny  i  nie  wyczerpujący  oraz  zobowiązanie  wykonawcy 
do świadczenia obiektywnie niemożliwego i sprzecznego z naturą stosunku prawnego, 

art. 29 ust. 2, art. 29 ust. 3 i art. 30 ust. 4 ustawy Pzp 

w związku z art. art. 7 

ust.  1  ustawy  Pzp 

poprzez  wymaganie  dostawy  pojazdów  o  wysokości  podłogi  w  strefie 

wejścia  750  ±  50mm  npgs  dla  nominalnej  średnicy  kół  jezdnych  bez  dopuszczenia 
rozwiązania równoważnego w postaci wysokości podłogi w strefie wejścia 600 ± 50mm npgs 
dla  nominalnej  średnicy  kół  jezdnych,  co  prowadzi  do  bezpodstawnego  ograniczenia 
uczciwej konkurencji w postępowaniu, 

art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, art. 353 [1] Kodeksu Cywilnego 

i art. 58 § 1 i 2 

Kodeksu 

Cywilnego w  związku z  art.  2  pkt  13  ustawy  Pzp,  art.  14  ustawy  Pzp i  139 ust.  1 

ustawy Pzp poprzez 

wymaganie w Załączniku nr 3 do SIWZ §2 iż licencja ma dotyczyć typu 

pojazdu  kolejowego,  a  nie  pojazdów  objętych  przedmiotem  umowy,  co  wykracza  poza 
przedmiot zamówienia i naturę stosunku zobowiązaniowego, 

art.  29  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp,  art.  353[1]  Kodeksu  Cywilnego 

i art. 58 § 1 i 2 

Kodeksu 

Cywilnego  w  związku  z  art.  2  pkt  13  ustawy  Pzp,  art.  14  ustawy  Pzp  i  139  ust.1 

ustawy  Pzp  poprzez 

postanowienia  Załącznika  nr  3  do  SIWZ  §12  ust.  1  pkt.  i),  zgodnie  z 

którymi  wykonawca  podlega  karze  w  każdym  wypadku  odstąpienia  lub  wypowiedzenia 
licencji,  bez  ograniczenia  tego  do  sytuacji  w  których  to  Wykonawca  ponosi  winę  za 
odstąpienie lub wypowiedzenie licencji, co narusza naturę stosunku zobowiązaniowego, 

art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2, art. 29 ust. 3 i art. 30 ust. 4 ustawy Pzp poprzez 

ustalenie w Załączniku nr 3 do SIWZ §12 ust. 1 pkt. i) rażąco wygórowanej kary w wysokości 
2%  wartości  umowy  za  każdy  rozpoczęty  rok,  w  którym  Zamawiający  pozbawiony  jest 

licencji. 

Jed

nocześnie,  Odwołujący  wnosił  o  nakazanie  Zamawiającemu  zmiany  SIWZ 

poprzez: 

zmianę Załącznika nr 5 do SIWZ, Rozdział 1, pkt 4 na treść następującą: „W 

momencie  dostawy  Pojazdy  muszą  posiadać  Zezwolenie  na  dopuszczenie  do  eksploatacji 

pojazdu kolejowego lub 

Zezwolenie na wprowadzenie do obrotu pojazdu kolejowego ważne 

bezterminowo  zgodne  z  TSI  wydane  przez  Prezesa  Urzędu  Transportu  Kolejowego  lub 
Agencję  Kolejową  Unii  Europejskiej  zgodnie  z  ustawą  o  transporcie  kolejowym  z  dnia  28 

marca  2003  r.  (tekst  jednol

ity  Dz.  U.  z  2017  r.  poz.  2117  z  późn.  zm.)  wraz  z  aktami 

wykonawczymi  do  tej  ustawy  - 

w  zakresie  zawierającym  wymagania  odnoszące  się  do 

taboru kolejowego.  


zmianę  Załącznika  nr  5  do  SIWZ,  Rozdział  1,  pkt  6  poprzez  wykreślenie 

wymogu dostarczenia certyfik

atu WE potwierdzającego spełnienie wymagań TSI TAP. 

zmianę Załącznika nr 5 do SIWZ, Rozdział 3, pkt 1.5 Układ napędowy poprzez 

wykreślenie  wymagania  „Możliwa  jazda  na  jeden  silnik  (z  Vmax)  bez  wpływu  na  systemy 
pojazdu związane z bezpieczeństwem. Zamawiający dopuszcza tylko ograniczenia związane 

z funkcjonowaniem 

układu klimatyzacji”. 

zmianę  Załącznika  nr  5  do  SIWZ,  Rozdział  3,  pkt  2.7  Wysokość  podłogi  - 

zdanie  pierwsze  - 

na  treść  następującą:  „Wysokość  podłogi  w  strefie  wejścia  do  pojazdu 

musi wynosić 600 ± 50mm lub 760 ± 50mm npgs dla nominalnej średnicy kół jezdnych.”. 

zmianę  postanowień  Załącznika  nr  3  do  SIWZ  §2  poprzez  jednoznaczne 

wskazanie  iż  wszelkie  wymagania  licencyjne  dotyczą  wyłącznie  pojazdów  objętych 
przedmiotem umowy, a nie typu pojazdów zmianę Załącznika nr 3 do SIWZ §12 ust. 1 pkt. i) 
na  treść  następującą:  „Wykonawca,  z  przyczyn  nie  leżących  po  stronie  Zamawiającego, 
odstąpił od lub wypowiedział Licencję, Licencję Rejestratorów lub Licencję Oprogramowania 
Pojazdów  wbrew  zobowiązaniu,  o  którym  mowa  w  §2  ust.  18  lub  nie  wywiązał  się  ze 
zobowiązań, o których mowa w §2 ust. 19 - w wysokości 0,2% Wartości Umowy, za każdy 
rozpoczęty  rok  kalendarzowy,  w  którym  Zamawiający,  wbrew  postanowieniom  Umowy, 
pozbawiony  jest  przewidzianych  Umową  Licencji,  Licencji  Rejestratorów  lub  Licencji 
Oprogramowania  Pojazdów,  w  tym  możliwości  korzystania  z  autorskich  praw  zależnych  do 
Utworów Modyfikowalnych; Kara umowna, o której mowa powyżej będzie obliczana osobno 
dla Licencji, Licencji Rejestratorów lub Licencji Oprogramowania Pojazdów”. 

W tym stanie rzeczy Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

W  dniu  13  maj

a  2019r.,  przed  wyznaczoną  rozprawą,  do  siedziby  Krajowej  Izby 

Odwoławczej wpłynęło pismo Odwołującego z tej samej daty o cofnięciu odwołania.  

Uwzględniając powyższe Izba, działając na podstawie art. 187 ust.8 ustawy z dnia 29 

stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 wraz ze zm.), 
postanowiła postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie umorzyć.  

Zgodnie  z  art.  187  ust.  8  z

d.2  ustawy  Pzp  Izba  postanowiła  zwrócić  na  rzecz 

Odwołującego 90% kwoty uiszczonego wpisu. 

Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji. 


O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  na  podstawie 

przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz 

w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i § 5 ust.1 pkt. 3 

lit.  a  i  ust.  

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 
wraz ze zm.).  

Przewodniczący…………………… 

…………………… 

……………………