Sygn. akt KIO 2629/18
WYROK
z dnia 9 stycznia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Jan Kuzawiński
Lubomira Matczuk-
Mazuś
Protokolant: Marta Słoma
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 s
tycznia 2019 r. w Warszawie odwołania
wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  21  grudnia  2018r.  przez 
wykonawcę  Asseco  Poland  S.A.,  ul.  Olchowa  14,  35-322  Rzeszów  w  postępowaniu 
prowadzonym przez Szpital Wojewódzki im. Prymasa Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 98-
200 Sieradz, ul. Armii Krajowej 7
przy udziale:
A.
wykonawcy CompuGroup Medical Polska sp. z o.o. zgłaszającego swoje
przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO  2629/18  po  stronie 
Zamawiającego;  
B.
wykonawcy Konsultant IT
sp. z o.o. zgłaszającego swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 2629/18 po stronie Odwołującego
orzeka:
1. oddala odwołanie w zakresie zarzutów podtrzymanych przez Asseco Poland S.A.,
ul. Olchowa 14, 35-
322 Rzeszów na posiedzeniu i rozprawie;
2. kosztami postępowania obciąża Asseco Poland S.A., ul. Olchowa 14, 35-322
Rzeszów i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Asseco Poland
S.A., ul. Olchowa 14, 35-
322 Rzeszów tytułem wpisu od odwołania;
2.2. zasądza od wykonawcy Asseco Poland S.A., ul. Olchowa 14, 35-322 Rzeszów
na  rzecz  Zamawiającego:  Szpitala  Wojewódzkiego  im.  Prymasa  Kardynała  Stefana 
Wyszyńskiego,  98-200  Sieradz,  ul.  Armii  Krajowej  7  kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy 
tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego 
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień
publicznych(t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od
dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Sieradzu.     
Przewodniczący……………………
……………………
……………………
Sygn. akt KIO 2629/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Szpital Wojewódzki im. Prymasa Kardynała Stefana Wyszyńskiego,
200 Sieradz, ul. Armii Krajowej 7 wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego,  którego  przedmiotem  jest:  Realizacja  projektu  pn.  „Rozwój  e-zdrowia  
w Wojewódzkim Szpitalu w Sieradzu”, znak sprawy: SZP.215 - 58/18. 
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 12 grudnia 2018r. pod numerem: 2018/S 239-
545549, w tej samej dacie została
opublikowana Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, zwana dalej SIWZ.
Nie zgadzaj
ąc się z niektórymi postanowieniami ogłoszenia i SIWZ Odwołujący:
Asseco Poland S.A., ul. Olchowa 14, 35-
322 Rzeszów w dniu 21 grudnia 2018r. wniósł
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej od:
zaniechania
przez Zamawiającego podziału zamówienia na części, pomimo
przesłanek,  które  determinują  taką  koniczność  w  przedmiotowym  postępowaniu.  (BRAK 
PODZIAŁU NA CZĘŚCI), 
niezgodnych z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986), zwanej dalej ustawą Pzp, czynności 
Zamawiającego  dotyczących  warunków  udziału  w  postępowaniu  a  polegających  na 
wprowadzeniu  do  SIWZ  zapisów  naruszających  podstawowe  zasady  ustawy  Pzp,  
w  szczególności  zasadę  proporcjonalności.  (nadmiarowe  warunki  podmiotowe  udziału  
w po
stępowaniu),
niezgodnych
z przepisami ustawy Pzp czynności Zamawiającego dotyczących
kryterium  oceny  ofert,  polegających  na  wprowadzeniu  do  SIWZ  postanowień 
niekonkurencyjnych,  które  nie
zapewniają obiektywizmu. (forowanie konkretnego
wykonawcy),
niezgodnych
z przepisami ustawy Pzp czynności Zamawiającego dotyczących
opisu  przedmiotu  zamówienia  i  sformułowaniu  treści  SIWZ  w  sposób  niejednoznaczny, 
niewyczerpujący,  bez  uwzględnienia  wszystkich  wymagań  i  okoliczności  mogących  mieć 
wpływ  na  skalkulowanie  oferty,  co  narusza  zasadę  uczciwej  konkurencji  i  równego 
traktowania  wykonawców.  (brak  opisu  zasad  integracji  systemów,  dotychczasowych 
funkcjonaln
ości HIS oraz migracji danych),
niezgodnych
z przepisami Ustawy czynności Zamawiającego polegających na
takim okre
śleniu „próbki”, który jest niemożliwy do zaprezentowania/zweryfikowania
funkcjonalności i nie zawiera żadnego faktycznego scenariusza próbki. (próbka systemu).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu: 
[BRAK PODZIAŁU NA CZĘŚCI] 
naruszenie zasad udzielania za
mówień publicznych, uregulowanych w art. 7
ust. 1 oraz art. 36 aa ustawy Pzp, w zakresie z
aniechania podziału zamówienia na
części w sytuacji, gdy zarówno zakres przedmiotowy (tj. wdrożenie oprogramowania 
dostawa  sprzętu  czy  wykonanie  określonych  prac  budowlanych)  jak  i  struktura 
podmiotu (różne lokalizacje/placówki medyczne) uzasadniają podział zamówienia. 
[NADMIAROWE WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU] 
naruszenie zasady proporcjonalności oraz uczciwej konkurencji i równego
traktowania  wykonawców  przy  sporządzaniu  warunków  udziału  w  postępowania 
odnośnie kwalifikacji osób skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia, 
uregulowanych w art. 7 ust. 1 i 3 oraz art. 22 ust. 1a w zw. z art. 22d ust. 1 ustawy
Pzp,
w
zakresie
wykreowania
takich
podmiotowych
warunków udziału
w  postępowaniu,  które  są  nadmiarowe,  zarówno  w  odniesieniu  do  posiadania 
konkretnych podmiotów, jak i certyfikatów wymaganych od osób. 
naruszenie zasad udzielania zamówień publicznych, uregulowanych w art. 7
ust. 1 oraz art. 91 ust. 2 i art. 91 ust. 2d ustawy Pzp, w zakresie punktowanych funkcji
w kryterium oceny ofert
(wskazanych w uzasadnieniu), które określone są w sposób
niezrozumiały, niezapewniający obiektywizmu przy ocenie ofert, naruszając zasady uczciwej 
konkurencji i równego traktowania wykonawców. Wymagania w kryteriach oceny ofert mają 
za  zadanie  jedynie  sprawiać  wrażanie  o  konkurencyjności  postępowania.  Opisane  zostały  
w  sposób  nadmiarowy  z  wymaganiami,  które  nie  wynikają  z  przedmiotowego  zamówienia,  
a  spełnia  je  tylko  jedno  rozwiązanie,  co  stanowi  preferowanie  wyłącznie  jednego 
Wykonawcy,
[NIEKONKURENCYJNY SIWZ]
naruszenie zasad opisu przedmiotu zamówienia, uregulowanych w art. 29 ust.
1 i 2 Ustawy oraz art.7 ust. 1 ustawy Pzp, w zakresie:
a)
konieczności zintegrowania przez Wykonawcę określonych w SIWZ systemów
bez określonych niezbędnych danych do dokonania integracji systemów,
b)
konieczności utrzymania funkcjonowania systemów, więc w rezultacie także
migracji  danych  z  użytkowanych  dotychczas  systemów  do  nowego,  bez  wskazania  danych 
niezbędnych do przeprowadzenia migracji. 
c)
określenia, że przedmiotem zamówienia jest „Rozbudowa” systemu HIS
ewentualnie wymiana na nowy, w sytuacji, gdy faktycznie
możliwa jest tylko wymiana na
system, konkretnego Wykonawcy a nie ma opisanych zasad
rozbudowy działających HIS.
Co  więcej,  Zamawiający  w  minionych  latach  był  partnerem  projektu  informatycznego 
realizowanego  przez  Urząd  Marszałkowski  w  Łodzi  pod  nazwą  „Modernizacja  istniejących 
oraz  wdrożenie  nowych  systemów  informatycznych  w  zakładach  opieki:  zdrowotnej 
podległych Samorządowi Województwa Łódzkiego w ramach projektu „Usługi Regionalnego
Systemu Informacji Medycznej (RSIM-
Usługi)” Regionalnego Programu Operacyjnego
Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013. Projekt jest w okresie trwałości minimum do 30 
września  2021  roku  i  wymiana  systemu  skutkować  będzie  nałożeniem  na  Zamawiającego 
korekty finansowej nawet do 100% dofinansowania.
Zdaniem Odwołującego - powyższe w opisie przedmiotu zamówienia zostało
określone w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący oraz utrudniający uczciwa
konkurencie poprzez brak zapewnienia danych i info
rmacji umożliwiających wycenę w/w
usług na etapie oferowania oraz ich wykonania na etapie realizacji, co stanowi to naruszenie 
zasad  opisu  przedmiotu  zamówienia,  gdyż  Zamawiający  obowiązany  jest  opisać  przedmiot 
zamówienia  w  sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący  oraz  w  sposób,  który  nie  utrudnia 
uczciwej konkurencji.
[NIEKONKURENCYJNA PRÓBKA]
naruszenie zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykona
wców, a także zasady proporcjonalności, uregulowanych w art. 7 ust. 1 i 3, art. 22
ust. 1a oraz art. 29 ust 1 i 2 ustawy Pzp oraz
Rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu
o ud
zielenie zamówienia w art. 13 ust. 1 pkt 1 w zakresie próbki poprzez dokonanie opisu
przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  konieczności  pokazania  na  próbce  „działania  systemu 
HIS  na  dwóch  motorach/systemach  bazodanowych”  co  jest  nierealne  do  wykonania,  co 
więcej  wyłącznie  jedna  firma  oferująca  systemy  HIS,  funkcjonująca  na  rynku,  posiada  
w  swojej  własnej  ofercie  system  działający  na  dwóch  motorach  bazy  danych.  Wymóg  taki 
jest  więc  niezgodny  z  zasadami  PZP  w  szczególności  zasadą  uczciwej  konkurencji  oraz  
w zakr
esie konieczności przygotowania próbki, która w żaden sposób nie usprawiedliwia
potrzeb Zamawiającego, a jedynie dyskryminuje określone rozwiązania informatyczne
z punktu widzenia technologicznego, a nie funkcjonalnego.
Mając powyższe na uwadze Odwołujący wnosił o uwzględnienie niniejszego
odwołania  w  całości  i  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  modyfikacji  SIWZ  w  sposób 
dostosowujący ją do zgodności z ustawą Pzp. 
Zapowiedział, że konkretne wnioski będą sprecyzowane w uzasadnieniu do
poszczególnych zarzutów.
Jednocześnie, w przypadku uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych  w  odwołaniu  (art.  186  ust.  2  ustawy  Pzp)  Odwołujący  zażądał  od 
Zamawiającego 
dokonania
czynności
zgodnie
z
wnioskami
doprecyzowanymi
w poszczególnych punktach uzasadnienia.
Odwołującego stwierdził, że dokonana przez niego analiza treści SIWZ, doprowadziła
do wniosku
, że Zamawiający sporządzając dokumentację przetargową dopuścił się rażącego
naruszenia zasad udzielania zamówień publicznych określonych w przepisach Pzp.
[ZARZUT NR 1 -
BRAK PODZIAŁU ZAMÓWIENIA NA CZĘŚCI].
Odwołujący zwrócił uwagę, że zgodnie z SIWZ - pkt. 3.1. Przedmiotem zamówienia
jest Realizacja projektu pn.
: „Rozwój e-zdrowia w Wojewódzkim Szpitalu w Sieradzu
szczegółowo opisanego w załączniku Nr 2 a-f do niniejszej SIWZ.
Co do zasady powinno to być – zdaniem Odwołującego - zamówienie informatyczne,
kierowane  do  firm  IT,  które  w  swojej  ofercie  posiadają  rozwiązania  informatyczne  dla 
placówek medycznych.  
Natomiast w zakresie przedmioto
wego zamówienia jest szereg usług wykraczających
poza standardowe wymagania w zakresie zamówienia na systemu szpitalne wraz z dostawą 
sprzętu,  co  widać  na  przykładzie  wymagań  dotyczących  określonych  usług  budowlanych  
(i odpowiednich ludzi o kompetencjach
wymaganych przy zamówieniach na roboty
budowlane) czy usług audytu bezpieczeństwa.
Wskazał, że przedmiotem umowy jest:
SIWZ str.
47 (zał. 11):
Platforma e-
Usług wraz z usługami
Środowisko serwerowe -12 serwerów i 3 macierze
Oprogramowanie dodatkowe - syst
emowe, wirtualizacyjne i bazodanowe Urządzenia
sieciowe (przełączniki sieciowe, moduły i patchcordy)
Modernizacja sieci -
240 PEL Sprzęt komputerowy -150 sztuk Drukarki - 50 sztuk
Urządzenia mobilne -10 sztuk'
Zestaw karta mini + czytnik kart, oprogramowan
ie, certyfikat (zał. dot. Infrastruktury
sprzętowej) - 300 szt.
Urządzenia do kart - kodowanie/wgrywanie podpisów i upoważnień do logowania do
sieci Modernizacja sieci - 208 PEL (ioko Sieradz)
Usługi serwisowe, Update systemów, upgrade systemów, wsparcie autorskie, asysta
wdrożeniowa (4/5 rok).
Dodatkowo przedmiotem zamówienia jest:
Dostawa, opracowanie procedur i uruchomienie narzędzi bezpieczeństwa
Platformy  eUsług  (zał.  2  c  str.  12)  w  tym  Przygotowanie  polityki  systemu  zarządzania 
bezpieczeństwem informacji, 
Dostawa i uruchomienie Szpitalnego Centrum Certyfikacji (zał. 2 c str. 19).
P
odsumowując, wskazał, że w ramach niniejszego zamówienia można wyodrębnić 4
różne przedmiotowo i podmiotowo kategorie zamówień:
Dostawa oprogramowania i wdrożenie,
Rozbudowa sieci komputerowej i dostosowanie serwerowni (w tym prace
budowlane),
Dostawa sprzętu komputerowego,
Op
racowanie Audytu Bezpieczeństwa.
W ocenie Odwołującego - zgodnie z ustawą Pzp powinny być to cztery osobne
przetargi (nawet można by rozważyć rozdzielenie rozbudowy sieci i dostosowanie
serwerowni).
Dalej wywodził, że każdy z wymienionych wyżej zakresów to inny zakres kompetencji
i specjalizacji dostawcy i b
rak jest uzasadnienia do włączenia wszystkiego w jedno
zamówienie, bez możliwości składania ofert częściowych w różnych i niezależnych
pakietach, co stanowi ewidentne ograniczenie konkurencji i manipulacja kryteriami
warunkującymi możliwość złożenia oferty.
W zakresie lokalizacji
wskazał pkt. 7.2 SIWZ:
Miejsce realizacji zamówienia:
Szpital Woje
wódzki w Sieradzu ul. Armii Krajowej 7, Sieradz,
Centrum Psychiatryczne w Warcie ul. Sieradzka 3.
Zauważył, że w ramach tego postępowania są następujące lokalizacje Sieradz,
Rafałówka,  Warta.  W  Sieradzu  i  Rafałówce  funkcjonuje  obecnie  system  AMMS 
Odwołującego. Natomiast w Warcie jest oprogramowanie Eskulap firmy Nexus. Co oznacza, 
że uzasadnienie ma podział na części. 
Zaznaczył, że nowelizacją ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. zamawiający zostali
zobowiązani do wskazywania w protokole postępowania powodów, dla których nie dokonali 
podziału zamówienia na części (art. 96 ust. 1 pkt 11). 
Podniósł, że ustalenie czy Zamawiający będzie lub nie dokonywał podziału
zamówienia  musi  nastąpić  w  początkowej  fazie  przygotowania  postępowania  (jedna  
z pierwszych czynności Zamawiającego). 
Zamawiający musi podjąć decyzję przed wszczęciem postępowania, czy ma
faktycznie do czynienia z jednym zamówieniem, czy z kilkoma odrębnymi zamówieniami, jak 
również  czy  dokonywać  będzie  podziału  takiego  zamówienia,  co  pozwoli  mu  zastosować 
właściwe przepisy, jak również będzie chronić zamawiającego przed ewentualnym zarzutem 
naruszenia zasad zamówień publicznych wynikających z art. 7 ustawy Pzp. 
W przedmiotowym postępowaniu z uwagi na zakres podmiotowy i przedmiotowy
należałoby  podzielić  zamówienie  na  mniejsze  części,  gdyż  jego  brak  narusza  zasady 
wynikającego z ustawy Pzp. 
W związku z powyższym zarzutem Odwołujący wnosił o dokonanie podziału na
wskazane poniżej części z uwagi na przedmiot (przynajmniej na):
1. Dostawa oprogramowania wraz
z wdrożeniem i dostawa sprzętu komputerowego,
2. Rozbudowa sieci komputerowej i dostosowanie serwerowni (w tym prace
budowlane),
3. Op
racowanie Audytu Bezpieczeństwa.
Odwołujący wnosił o dokonanie podziału na wskazane poniżej części z uwagi na
podmiot (przynajmniej na):
.Szpital Wojewódzki w Sieradzu,
2.Centrum Psychiatryczne w Warcie.
[ZARZUT NR 2-NADMIAROW
E WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU].
Z racji cofnięcia tego zarzutu na posiedzeniu przed Izbą, przedstawienie stanu
faktyczno-prawnego w tym zakresie zosta
ło pominięte.
[ZARZUT NR 3 - NIEKONKURENCYJNE KRYTERIA OCENY OFERT].
Odwołujący zwrócił uwagę, że dodatkowo punktowane wymagania wskazują na jeden
podmiot i pojawiają się już w SIWZ kolejnego z Zamawiających u którego podmiot ten (lub
jego partner) doko
nują wdrożenia HIS.
Zauważył, że pomimo tak szerokiego przedmiotu zamówienia (system, sprzęt,
budowlanka, audyt bezpieczeństwa) kryteria dotyczą tylko oprogramowania aplikacyjnego,
c
o w praktyce oznacza, że dwie funkcjonalności (a bardziej specyfiki działania - które
w  żaden  sposób  nie  mają  znaczenia  przy  użytkowaniu)  systemu  wpływają  na  uzyskanie 
zamówienia o wartości ok. 8 mln złotych (gdzie wartość oprogramowania to ok. 2 - 2.5 mln 
złotych). 
Wyjaśnił, że zastrzeżenia Odwołującego wzbudziły kryteria wskazane w pkt 2 oraz
pkt
3 przywołanej tabeli, które punktowane są po 15 pkt każdy.
Zgodnie z pkt
2 Zamawiający przyznawać będzie punkty, jeżeli zapewniona będzie
n
iezależność systemu HIS od motoru bazy danych - obsługa minimum dwóch komercyjnych,
relacyjnych
motorów baz danych głównych dostawców na rynku (np. Oracle, Sybase,
Microsoft, IBM)
(ocena na podstawie próbki).
W
skazał, że taki warunek nic nie daje Zamawiającemu jako użytkownikowi systemu,
poza  generowaniem  większych  kosztów  publicznych,  ze  względu  na  konieczność 
utrzymywania dwóch baz danych. 
Od
wołujący zaznaczył, że praktycznie wszystkie systemy szpitalne działają w oparciu
o  jeden  komercyjny  motor  bazy  danych  (znaczący  odsetek  to  Oracle)  i  pisane  są  pod 
konkretną bazę danych. 
Poinformował, że system podmiotu forowanego w niniejszym przetargu pierwotnie
stworzony  był  pod  bazę  danych  Sybase,  jednakże  ze  względu  na  fakt,  że  wielu 
Zamawiających  w  postępowaniach  wymagało  działania  w  oparciu  o  inne  bazy  danych  (ze 
względów kosztowych), firma ta postanowiła „przepisać” swój system w oparciu o motor bazy 
danych  Oracle.  Wobec  powyższego  ten  sam  system  obsługiwał  dwa  komercyjne  motory 
bazy danych.
Stwierdził, że jest to jedyny znany Odwołującemu system medyczny działający
w oparciu o dwa motory bazy danych.
Wskazać należy, że fakt wykreowania oprogramowania aplikacyjnego na motorze
bazy danych Oracle, obok systemu na motorze bazy danych Sybase - stanowi dla forowanej
firmy prze
słankę ograniczającą inne firmy przed dostępem do postępowania.
Odwołujący również podniósł, że Zamawiający nie wymaga od wykonawcy
stworzenia nowego systemu (produktu dedykowanego), lecz rozbudowy (czyli dodania
„czegoś”) do tego co ma.
Zamawiający użytkuje system AMMS - który z powodzeniem wspiera placówki
Zamawiającego  od  lat  i  działa  na  jednym  komercyjnym  motorze  bazy  danych  (Oracle) 
dodatkowo  w  jednej  lokalizacji  działa  system  Eskulap-także  napisany  na  jeden  komercyjny 
motor bazy danych.
Idąc dalej, Odwołujący stwierdził, że Zamawiający kierując się zasadą równego
trakto
wania wykonawców powinien zastanowić się, które firmy z branży dysponują
oprogramowaniem aplikacyjnym w oparciu o dwa motory bazy danych.
Jeżeli okazuje się, że wyłącznie jeden podmiot spełnia taki warunek, tak jak
w niniejszym postępowaniu - zawarcie tego wymogu jest sprzeczne z zasadami Pzp.
Odwołujący wskazał również, że fakt działania systemu w oparciu o dwie bazy
danych nic Zamawiającemu nie daje, oprócz generowania kosztów utrzymania drugiej bazy 
danych w szacunkowej kwocie ponad 100.000 zł (które pochodzą ze środków publicznych). 
Opr
ócz tych kosztów, wskazał, że aby oferta konkurencji mogła wygrać z produktem
posiadającym  wskazane  powyżej  cechy  (dodatkowo  punktowane)  musi  być  ponad  1  mln 
złotych tańsza. 
Tak więc w przedmiotowym postępowaniu mamy do czynienia z nieracjonalnym
wydatkowaniem środków publicznych.
Przekonywał, że wyliczenie wskazanego 1 mln złotych wynika z poniższego: 
Jeśli jest max. 100 punktów a wartość kontraktu 7 000 000 zł to szpital zapłaci za tą 
funkcjonalność 7 000 000/100 x 15= 1050 000 zł.
Wobec powyższego stwierdził, że będziemy mieć do czynienia z naruszeniem
dyscypliny finansów publicznych w jednostce budżetowej.
Powyższe kryterium oceny ofert „oderwane” jest – w ocenie Odwołującego - od
wymogów Specyfikacji, która wskazuje wyłącznie jedną bazę danych oraz wsparcie tej bazy.
Niezrozumiały jest wymóg posiadania dwóch motorów bazy danych, przede
wszystkim  dlatego,  że  generuje  to  znaczne  koszty  dla  Zamawiającego.  Powyższy  wymóg 
narusza zasadę proporcjonalności. Niezasadnym jest wymaganie „czegoś na wyrost”. 
W opinii Odwołującego - Zamawiający rozpisując postępowanie powinien wskazać
obiektywne potrzeby, a nie nic
zym nieuzasadnione „alternatywy” powodujące wzrost
wydatków po stronie Zamawiającego.
Odwołujący stwierdził także, że wskazanie z nazwy konkretnych motorów bazy
danych także stanowi naruszenie ustawy Pzp.
Jeżeli już Zamawiający stawia taki wymóg powinien opisać konkretne funkcjonalności
motoru bazy danych i ewentualnego wsparcia technicznego.
Dodatkowo,
zwrócił uwagę na okoliczność, że Zamawiający zażądał, aby spełnienie
przedmiotowego  wymogu  pokazać  na  próbce,  nie  określając  dokładnie  w  jaki  sposób  ta 
próbka ma być pokazana, (co jest także zarzutem). 
Kolejny bezpodstawny wymóg ograniczający konkurencję i stojący w sprzeczności
z zasadą proporcjonalności to pkt 3 wskazanej powyżej tabeli tj: Oprogramowanie w części
medycznej (wraz z e-
usługami) i radiologia działają na jednej bazie danych i pochodzą od
jednego producenta (ocena na podstawie
dokumentu załączonego do oferty – deklaracja
z podaniem nazwy producenta).
W przekonaniu Odwołującego - dla Zamawiającego powinno liczyć się, aby te
systemy działały sprawnie, a nie żeby pochodziły od tego samego producenta.
Podając sformułowanie „pochodzi od jednego producenta” Zamawiający nie będzie
punktował wykonawcy, który np. nabył autorskie prawa majątkowe do systemu radiologii
wyprodukowan
ego przez inna firmę i „włączył” go do swojej oferty produktowej, integrując
z HIS (system szpitalny) swojej produkcji.
Od
wołujący uznał, że wymaganie to jest bezzasadne, bowiem Wykonawca, którego
oferta  zostanie  wybrana  posiada  względem  Zamawiającego  uprawnienia  gwarancyjne  na 
cały przedmiot zamówienia i zapewnia, że rozwiązanie będzie właściwie funkcjonowało. 
Dodatkowo o
graniczona jest także konkurencja poprzez brak przyznania punktów
ofercie  w  sytuacji,  w  której  producent  systemu  szpitalnego  (HIS)  oraz  radiologii  razem 
składają  ofertę,  albo  producent  radiologii  jest  podwykonawcą  udzielającym  licencję 
wykonawcy  głównemu  na  moduły  radiologii  z  prawem  sublicencji  na  rzecz  placówek 
medycznych.
Wskazane powyżej rozwiązania, pomimo, że bez zarzutów działają w większości
placówek, dla Zamawiającego są rozwiązaniami gorszymi.
Według Odwołującego - nie ma merytorycznego uzasadnienia dla takiego
wymagania.  Istnieją  ogólnie  przyjęte,  obowiązujące  światowe  standardy  wymiany  danych 
pomiędzy  systemami.  Są  to  standardy  oparte  o  HL7  i  DICOM.  Z  punktu  widzenia 
użyteczności nie ma znaczenia kto jest producentem, tym bardziej jeśli dostawca jest jeden  
i bierze odpowiedzialność za poprawne działanie systemu jako całości, z integracją włącznie. 
Odwołujący stwierdził, że wymaganie jest sztuczne i ma na celu jedynie wskazanie
jednego producenta.
Ograniczen
ie „do tylko jednego producenta” stanowi naruszenie zasady uregulowanej
w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
, lecz także stanowić będzie uchybienie art. 91 ust. 1 ustawy Pzp,
który nakazuje wybór oferty najkorzystniejszej.
Wp
rowadzenie zapisów „blokujących” oferty wykonawców, którzy nie są jednocześnie
producentami  HIS  i  radiologii  lub  (choć  mogą  zaoferować  rozwiązanie  satysfakcjonujące 
Zamawiającego),  skutkować  będzie,  że  wybrana  zostanie  oferta,  która  nie  będzie 
najkorzystniejsza.
Odwołujący wnosił o zmianę parametrów technicznych punktowanych w kryteriach
oceny ofert:
Odnośnie cechy odnoszącej się do systemu radiologii i modułów systemu HIS
wnosił o wykreślenie wymogu pochodzenia od jednego producenta, ewentualnie jeżeli
Zamawiający zechce zostawić kryterium wnosił o dostosowanie go zgodnie z wymogami
ustawy Pzp
tj. dopuszczenie rozwiązania, w którym Wykonawca nabył autorskie prawa
majątkowe lub licencję do systemu radiologii wyprodukowanego przez inną firmę i zintegruje
ten system z systemem HIS swojej produkcji przy czym w przypadku nabycia praw
autorskich lub licencji do systemu radiologii innego producenta -
nie może to skutkować
problemami dla Zamawiającego wynikającymi z tej odrębności, (ocena na podstawie
dokumentu załączonego do oferty - deklaracja z podaniem nazwy producenta)
Odnośnie działania systemu na dwóch motorach bazy danych - wnosił
o  wykreślenie  tego  wymogu  i  zmianę  na  wymóg  konkurencyjny,  który  jest  obiektywnie 
funkcjonalny dla Zamawiającego. 
[ZARZUT NR 4 - NIEKONKURENCYJNY SIWZ].
a. [INTEGRACJA].
Odwołujący zwrócił uwagę, że Zamawiający w postępowaniu wymaga: 
1.Uruchomienie mechanizmów integracji 
„integracja 
budowanych
w
ramach
projektu
rozwiązań
z
systemem
InfoMedica/Eskulap” (zał. 2 c str. 6).
W kontekście powyższego postanowienia SIWZ podniósł brak opisania
mechanizmów integracji.
2. Dos
tarczane narzędzia platformy eUsług muszą być zintegrowane z systemem
szpitalnym -
opisanym w części 3 niniejszego załącznika, muszą wymieniać dane
z repozytorium danych -
zgodnie z wytycznymi CSIOZ, tj. z platformą regionalną RSIM i/lub
centralną (obsługiwaną przez CSIOZ). Zał. 2a str. 6.
W kontekście powyższego postanowienia SIWZ podniósł, że nie ma opisanych
informacji w zakresie wymiany danych,
a dodatkowo Zamawiający napisał (zał. 2 c str. 4):
„Zamawiający nie przewiduje pośredniczenia w rozmowach z firmami trzecimi
dotyczących integracji z ich systemami. Koszty integracji są częścią kosztu oferty składanej
przez Wykon
awcę w niniejszym postępowaniu.”.
D
alej, Odwołujący zauważył, że Zamawiający lokalizuje w SIWZ niezrozumiałe
postanowienia w zakresie integracji:
W załączniku 2a str. 2 Zamawiający mówi o integracji z regionalnym EDM
O jakie regionalne repozytorium EDM chodzi?
Z informacji, które posiada Odwołujący w województwie łódzkim nie ma regionalnego
repozytorium EDM? Szpital posiada swoje lokalne, repozytorium EDM (licencje Asseco).
W ocenie Odwołującego - Zamawiający opisał przedmiot zamówienia w sposób
niepełny, brak zawartych informacji dotyczących danych i parametrów dotyczących
int
erfejsów wymiany danych eksploatowanych i koniecznych do zintegrowania systemów
informatycznych  oraz  brak  udostępnienia  dokumentacji,  która  umożliwiałaby  oszacowanie 
kosztu integracji systemu informatycznego będącego przedmiotem zamówienia z systemami 
już  wdrożonymi  u  Zamawiającego  przy  jednoczesnym  wymogu  dokonania  w  ramach 
zamówienia przedmiotowej integracji w rażący sposób narusza zasady uczciwej konkurencji. 
Sporządzony  przez  Zamawiającego  opis  przedmiotu  zamówienia  jest  niekompletny  tj.  bez 
jakiegokolw
iek opisu systemu, w tym opisu interfejsów istniejących w integrowanym
oprogramowaniu, bez opisu struktur baz danych wykorzystywanych przez w/w systemy
(w szczególności szczegółowego opisu tabel, pól i wzajemnych powiązań między nimi).
Wykonawca, który nie ma technicznej wiedzy na temat systemów wdrożonych
u  Zamawiającego,  z  którymi  ma  dokonać  integracji,  nie  będzie  w  stanie  tego  wykonać  
i rzetelnie oszacować zakresu i kosztów niezbędnych czynności. 
Zamawiający nie przedstawił szczegółowych i technicznych danych oraz informacji
opisujących systemy u niego wdrożone i eksploatowane w szczególności interfejsy wymiany
danych.
Zamawiający ma obowiązek zapewnić wszystkim wykonawcom jednakowe warunki
ubiegania się o zamówienia.
W związku z tym jedynym źródłem opisu przedmiotu zamówienia powinna być
Specyfikacja, dostępna dla wszystkich wykonawców.
W ocenie Odwołującego - Zamawiający powinien udostępnić specyfikację techniczną
posiadanych systemów i urządzeń ze szczegółowym opisem interfejsów wymiany danych
oraz zakresem wymiany danych.
Przy takim opisie przedmiotu zamówienia, gdzie integracja jest jednym z zobowiązań
Wykonawcy,  udostępnienie  specyfikacji  technicznej  integrowanych  systemów  oraz  podanie 
dokładnego  zakresu  wymiany  danych  na  etapie  postępowania  jest  niezbędne  do 
oszacowania kosztów wykonania usług w celu złożenia oferty przez innych wykonawców. 
Odwołujący podkreślił, iż udokumentowane interfejsy do integracji z systemami firm
trzecich powinien zapewnić producent systemu lub Zamawiający, a nie Wykonawca
w porozumieniu z producentem.
Zwrócił szczególną uwagę, iż producent wdrożonego systemu, nie ma żadnych
zobowiązań  względem  innego  wykonawcy,  a  podmiotem,  który  ma  na  niego  wpływ  jest 
Zamawiający.  
W opinii Odwołującego - brak zapewnienia wykonawcom interfejsów do integracji,
powoduje,  że  zachodzi  ryzyko,  że  przedmiot  zamówienia  nie  będzie  mógł  zostać 
zrealizowany przez wybranego wykonawcę, ponieważ nie uzyska on niezbędnych informacji 
i danych od producentów.  
Podkreślił również fakt, iż podmioty te nie mają żadnych zobowiązań względem
Odwołującego,  i  nie  mają  obowiązku  udostępniać  mu  danych  dotyczących  systemów 
własnych i/lub udostępnić mu ewentualne licencje na wymagane interfejsy oraz dokonać ich 
konfiguracji.
Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp przedmiot zamówienia powinien
zostać opisany w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych 
i  zrozumiałych  określeń,  uwzględniając  wszystkie  wymagania  okoliczności  mogące  mieć 
wpływa na sporządzenie oferty. Istota tego przepisu sprowadza się więc do określenia przez 
zamawiającego swoich wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia tak szczegółowo i tak 
dokładnie, aby każdy Wykonawcą był w stanie zidentyfikować czego. Zamawiający oczekuje. 
Brak dysponowania prz
ez Zamawiającego informacjami na temat systemu nie
stanowi  okoliczności  usprawiedliwiającej  taki  stan  rzeczy,  tj.  brak  wypełnienia  dyrektyw 
ujętych w normie prawnej uregulowanej w art. 29 ust. 1 ustawy Pzp.  
Wykładnia funkcjonalna zawartej tam normy prawnej nie pozwala na przyjęcie, że
obowiązkiem  Zamawiającego  jest  przekazanie  tylko  takich  informacji,  które  posiada.  Takie 
założenie kłóciłoby się z wykładnią funkcjonalną z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy Pzp.  
Zaznaczył, iż Zamawiający jest zarówno gospodarzem prowadzonego postępowania
jak  również  to  od  jego  działań  zależy  zakres  nabytych  praw,  kodów  źródłowych, 
dokumentacji  technicznej,  informacji  na  temat  interfejsów,  innych praw  umożliwiających mu 
możliwość zlecenia rozwoju posiadanego systemu podmiotom trzecim.  
Podsumowując, SIWZ wraz z opisem przedmiotu zamówienia powinien zawierać
wszelkie  niezbędne  informacje  potrzebne  Wykonawcom  ubiegającym  się  o  realizację 
zamówienia do przygotowania rzetelnej wyceny przedmiotu zamówienia.  
Dodał również, iż przenoszenie odpowiedzialności na Wykonawcę za uzgodnienia
z innym producentem jest niedopuszczalne.
W związku z powyższym wnioskował o:
Wprowadzenie
do
SIWZ
dokładnego
opisu
funkcjonalności
systemów/produktów  z  którymi  ma  nastąpić  integracja  wraz  z  kompletną  dokumentacją 
interfejsów  oraz  ze  wskazaniem  wszystkich  technicznych  informacji  niezbędnych  do 
wykonania  integracji.  Dodatkowo  dostarczenie  pełnej  dokumentacji  dotyczącej  sposobu 
komunikacji w/w urządzeń (zdolność komunikacji, sposób komunikacji, pełna  dokumentacja 
techniczna umożliwiająca integrację.) 
Udostępnienie Wykonawcom w ramach opisu przedmiotu zamówienia pełnej
specyfikacji  interfejsów  i  protokołów  wymiany  danych  urządzeń,  które  mają  być  w  ramach 
zamówienia integrowane. 
Wprowadzenie do wzoru umo
wy i SIWZ zapewnienia Zamawiającego, iż
pozyska  on  we  własnym  zakresie  i  na  własny  koszt  wszelkie  niezbędne  do  integracji 
informacje  i  dane  od  producentów  eksploatowanych  urządzeń,  z  którymi  ma  nastąpić 
integracja.
b. [MIGRACJA].
Odwołujący zwrócił uwagę, że w przypadku braku możliwości integracji Zamawiający
dopuszcza wymianę (zał. 2 c str. 6). Nigdzie natomiast nie wspomniał o zakresie i sposobie 
migracji danych z obecnie użytkowanych systemów. 
Zamawiający nie udostępnia Wykonawcy żadnych informacji i danych czy
parametrów dotyczących eksploatowanych systemów informatycznych, rażąco narusza
zasady uczciwej konkurencji.
W świetle przepisów ustawy Pzp Zamawiający zobowiązany jest do takiego opisu
przedmiotu zamówienia, który nie preferuje żadnego z wykonawców. Zamawiający powinien 
dołożyć  wszelkiej  staranności,  aby każdy  z Wykonawców  miał  taką  samą wiedzę odnośnie 
przedmiotu zamówienia. 
Zamawiający ani w SIWZ, ani w żadnym z załączników, nie określił niezbędnych do
wyceny  przedmiotu  zamówienia informacji  dotyczących posiadanych baz  danych,  z których 
migracja ma nastąpić min.: 
ilości i rodzaje baz danych (, proste czy złożone, relacyjne czy obiektywne itd.);
rozmiaru baz danych;
zakresu danych podlegających migracji (jakie dane, za jakie lata, dane z jakich
obszarów itd.);
informacji na temat spójności baz danych
struktury poszczególnych baz danych (rodzaje i ilość encji, zakres i opis atrybutów
w poszczególnych encjach, rodzaje i typy danych atrybutów, relacje pomiędzy encjami,
zainstalowane procedury po stronie serwera baz danych itp.);
sposób migracji ze wskazaniem na dane, które mają pierwszeństwo, informacji na
temat spójności danych, etc.
Niezależnie od podniesionych powyżej zarzutów dotyczących migracji danych,
wskazał,  że  wyróżnia  się  brak  posiadania  przez  Zamawiającego  informacji  dotyczących 
zakresu danych, jakie mają zostać zmigrowane.  
Zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia powinien opisać go tak, aby każdy
z wykonawców biorących udział w postępowaniu był w stanie wycenić pracochłonność prac 
związanych z migracją.  
Zaznaczył, iż w postępowaniu, nie przeprowadzono odpowiednich prac
przygotowawczych,  w  zakresie  których  Zamawiający  byłby  w  stanie  pozyskać  informację  
i  rzetelną  wiedzę  o  zakresie  danych  i  sposobie  ich  przechowywania,  jak  również 
samodzielnie  opracować  niezbędne  wytyczne  do  przedmiotu  zamówienia,  z  których  wprost 
wynikałoby, jakie dane muszą być zmigrowane, za jaki okres i w jakim zakresie. 
Argumentował, że Wykonawca bez wymienionych powyżej danych, nie jest w stanie
ocenić pracochłonności, a co za tym idzie nie może wycenić przedmiotu zamówienia, a także 
nie jest w stanie określić czy będzie mógł zmigrować rzeczone dane w terminie wskazanym 
przez Zamawiającego.  
Odwołujący ponadto zauważył, iż Zamawiający nie podał żadnych danych
niezbędnych do przeprowadzenia migracji.
Autor lub w
łaściciel systemu nie jest stroną tego postępowania, a co za tym idzie
podstawowym obowiązkiem Zamawiającego jest podjęcie takich ustaleń z właścicielami lub 
Autorami  systemów,  mających  na  celu  zdobycie  niezbędnej  dokumentacji  i  finalnie  na  tej 
podstawie sporządzenie OPZ i umożliwienie Wykonawcom przygotowanie oferty. 
Przekonywał, że Opis przedmiotu zamówienia stanowi kluczowy element
dokumentacji  SIWZ  i  nie  może  być  sporządzony  w  sposób  niewyczerpujący  
i  nieuwzględniający  wszystkich  wymagań  i  okoliczności  mogących  mieć  wpływ  na 
sporządzenie oferty. 
W związku z powyższym zarzutem wnioskował o:
Wprowadzenie do SIWZ pełnej listy baz danych, z których ma nastąpić
migracja, wraz ze wskazaniem wszystk
ich informacji technicznych, dzięki którym możliwa
będzie migracja m.in.:
ilości i rodzaje baz danych (proste czy złożone, relacyjne czy obiektywne itd.);
rozmiaru baz danych;
zakresu danych podlegających migracji (jakie dane, za jakie lata, dane z jakich
obszarów itd.);
informacji na temat spójności baz danych
struktury poszczególnych baz danych (rodzaje i ilość encji, zakres i opis
atrybutów w poszczególnych encjach, rodzaje i typy danych atrybutów, relacje pomiędzy
encjami, zainstalowane procedury po stronie serwera baz danych itp.)
sposób migracji ze wskazaniem na dane, które mają pierwszeństwo,
informacji na temat spójności danych etc.
oraz gwarancji Zamawiającego, iż ponosi on odpowiedzialność za spójność
i poprawność danych źródłowych.
Wprowadzenie d
o SIWZ oraz wzoru Umowy zapewnienia Zamawiającego, iż
pozyska on we własnym zakresie i na własny koszt, niezbędne do przeprowadzenia migracji 
informacje i dane od producentów/autorów eksploatowanych baz danych, z których migracja 
ma nastąpić. 
Wprowadzenie
do SIWZ zapewnienia, iż Zamawiający zapewni współpracę ze
strony producenta posiadanego oprogramowania w przeprowadzeniu wymaganej przez
Zamawiającego migracji oraz, że zamawiający pokryje koszty firm trzecich dotyczące
migracji.
c. [FIKCYJNA ROZBUDOWA/MODERNIZACJA].
Z racji cofnięcia tego zarzutu na posiedzeniu przed Izbą, przedstawienie stanu
faktyczno-
prawnego w tym zakresie zostało pominięte.
[ZARZUT NR 5 -
PRÓBKA].
Odwołujący zwrócił uwagę, że Zamawiający wymagał pokazania na próbce cechy
systemu:
Niezależność systemu od motoru bazy danych - obsługa minimum dwóch
komercyjnych,  relacyjnych  motorów  baz  danych  głównych  dostawców  na  rynku  (należy 
wybrać z następujących: Oracle, Sybase, Microsoft, IBM) (ocena na podstawie próbki). 
Według Odwołującego takiej próbki nie da się przeprowadzić, tym bardziej w czasie
30 minut
określonych w SIWZ.
W związku z tym wnosił o wykreślenie tej cechy z próbki.
Pismami z dnia 24 grudnia zgłosili swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego wykonawcy:
1. CompuGroup Medical Polska sp. z o.o.
po stronie Zamawiającego;
2. Konsultant IT sp. z o.o. po stronie Odwołującego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności
w oparciu o tr
eść ogłoszenia i Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, zwanej dalej
SIWZ, wniesionego odwołania, jak również na podstawie złożonych na rozprawie wyjaśnień  
i pism Izba postanowiła odwołanie oddalić. 
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.
Przechodząc do rozpoznania przedmiotowej sprawy, po przeprowadzeniu
postępowania odwoławczego Izba nie doszukała się w działaniach Zamawiającego
naruszenia przepisu art. 7 ust. 1 i 3, art. 22 ust. 1a, art. 29 ust. 1 i 2, art. 36 aa, art. 91 ust. 2
i art. 91 ust. 2d ustawy Pzp.
Podstawowym,
istotnym
zagadnien
iem
wymagającym
rozstrzygnięcia
w  przedmiotowej  sprawie  była  kwestia  oceny  czy  Zamawiający  miał  dostateczne  podstawy 
prawne do dokonania podziału przedmiotu zamówienia na części, zmiany opisu przedmiotu 
zamówienia, zarówno w zakresie jego charakterystyki, jak i w kryterium oceny ofert w sposób 
zaskarżony odwołaniem, a także czy mógł on żądać od wykonawców załączenia próbki.  
Odnośnie zarzutu nr 1 - braku podziału zamówienia na części, Izba ustaliła, że
Zamawiający w pkt 3 SIWZ dokonał Opisu przedmiotu zamówienia w następujący sposób:
Przedmiotem
zamówienia jest Realizacja projektu pn: „Rozwój e-zdrowia
w Wojewódzkim Szpitalu w Sieradzu” szczegółowo opisanego w załączniku Nr 2 a-f do
niniejszej SIWZ.
Wspólny Słownik Zamówień CPV:
– Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne.
– Usługi wdrażania oprogramowania.
– Usługi konfiguracji oprogramowania.
– Systemy baz danych.
– Dostawa oprogramowania.
– Usługi informatyczne.
– Usługi programowania oprogramowania aplikacyjnego.
– Szkolenie pracowników.
– Serwery.
– Komputery przenośne.
W związku z powyższym opisem przedmiotu zamówienia Izba - stanęła na
stanowisku, że uzasadnione potrzeby Zamawiającego przemawiają za kompleksowym
wykonaniem
zamówienia publicznego.
Jako p
odstawę prawną zgłoszonego zarzutu odwołania Odwołujący powołał się na
przepis art. 36 aa ustawy Pzp.
Stosownie do brzmienia ust.
1 powołanego wyżej przepisu prawa Zamawiający może
podzielić zamówienie na części, określając zakres i przedmiot tych części.
Według Izby - powyższy przepis nie nakłada na Zamawiającego obowiązku podziału
zamówienia  na  części,  lecz  statuuje  po  jego  stronie  uprawnienie,  które  daje  mu  taką 
możliwość, co w sposób oczywisty odpowiada uzasadnionym potrzebom Zamawiających. 
W ocenie
Izby również - przekonywująca była argumentacja Zamawiającego
wskazująca,  że  niewykonanie  lub  opóźnienie  się  z  wykonaniem  realizacji  zamówienia  
w  danej  jej  części  może  się  wiązać  z  utrudnieniem  lub  niemożliwością  dotrzymania 
warunków umowy na dofinansowanie, a w konsekwencji z utratą tych środków. 
Dodatkowo, należy stwierdzić, że wszystkie prace objęte przedmiotem zamówienia
są ze sobą związane zarówno pod względem technologicznym, funkcjonalnym, jak
i organizacyjnym.
Należy przy tym podkreślić, że ustawodawca nie przewidział w ustawie Pzp
uregulowania instytucji podziału zamówienia na części w sposób, który byłby dogodny
jedynie dla
niektórych wykonawców z przyczyn technologicznych, funkcjonalnych czy
organizacyjnych, w oderwaniu od analogicznych potrz
eb Zamawiającego.
Nadto, Odwołujący nie udowodnił, że niemożliwym jest połączenie w jednym
zamówieniu robót budowlanych i usług audytu bezpieczeństwa z przeważającymi dostawami 
i usługami informatycznymi. 
Twierdzenie Odwołującego, o konieczności stworzenia konsorcjum w perspektywie
kilku miesięcy jest – w przekonaniu Izby – gołosłowne.
Ostatecznie, w
ymaga również zauważenia, że Odwołujący nie zgłosił zarzutu
naruszenia art. 96 ust.
1 pkt 11 ustawy Pzp, który stanowi, że w trakcie prowadzenia
postępowania  o  udzielenie zamówienia zamawiający  sporządza  protokół,  zawierający  co 
najmniej powody niedokonania podziału zamówienia na części. 
W związku z tym Izba nie mogła rozważać kwestii zasadności tego uzasadnienia,
bowiem zgodnie z art.192 ust.7 ustawy Pzp Izb
a nie może orzekać co do zarzutów, które nie
były zawarte w odwołaniu.
Niezależnie od powyższego Izba uznała, że motywacja z załącznika do protokołu
postępowania  stanowiąca  uzasadnienie  braku  podziału  zamówienia  na  części  jest 
przekonywująca. 
Kolejny zarzut nr 2
dotyczący nadmiarowości warunków udziału w postępowaniu
został przez Odwołującego wycofany - wobec czego Izba uznała jego rozpoznanie za
bezprzedmiotowe.
Jeżeli chodzi o zarzut nr 3 w części spornych podkryteriów oceny ofert, Izba ustaliła,
że  Zamawiający  w  pkt  17.2.  SIWZ ustanowił  Kryterium  parametry techniczne, gdzie punkty 
będą przyznawane zgodnie z poniższymi zasadami (45 pkt maksymalnie). 
W spornym zakresie w ramach tego kryterium oceny ofert
, Izba stwierdziła, że
Zamawiający  punktował  po  15  punktów  za  każdą  cechę  oprogramowania  zaoferowanego 
przez Wykonawcę: 
Niezależność systemu od motoru bazy danych - obsługa minimum dwóch
komercyjnych,  relacyjnych  motorów  baz  danych  głównych  dostawców  na  rynku  (należy 
wybrać z następujących: Oracle, Sybase, Microsoft, IBM)
(ocena na podstawie próbki),
Oprogramowanie w części medycznej (wraz z e-usługami) i radiologia działają na
jednej  bazie  danych  i  pochodzą  od  jednego  producenta  (ocena  na  podstawie  dokumentu 
załączonego do oferty – deklaracja z podaniem nazwy producenta). 
W oparciu o powyższe wymagania SIWZ – według zapatrywania Izby - zarówno
Zamawiający i Przystępujący udowodnili, a Odwołujący nie zaprzeczył, że takie rozwiązania 
oparte  na  niezależności  systemu  motoru  bazy  danych  –  obsługi  minimum  dwóch 
konkurencyjnych,  relacyjnych  motorów  baz  danych  w  obrocie  zamówień  publicznych 
funkcjonują.  
W tym zakresie Izba oparła się o informacje z otwarcia ofert i formularze ofertowe
(dowód  3A  i  4A  Przystępującego)  potwierdzające,  że  analogiczne  wymagania  w  kryterium 
oceny  ofert  były  w  postępowaniach  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzonych 
przez Instytut Matki i Dziecka w Warszawie w 2016r.
, Samodzielny Gminny Zakład Opieki
Zdrowotnej w Błoniu i Miejski Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej w Kobyłce w 2017r.
Podobne postanowienia w SIWZ były również zawarte w tych postępowaniach
w zakresie oprogramowania w części medycznej (wraz z e-usługami) i radiologii działającego 
na jednej bazie danych i pochodzących od jednego producenta. 
Biorąc zatem pod uwagę te okoliczności, jak również uzasadnione potrzeby
Zamawiającego posiadania dodatkowej,  niejako awaryjnej  bazy  danych,  Izba  uznała  w  tym 
zakresie zarzut Odwołującego za bezzasadny. 
Należy również wskazać, że Odwołujący powyższy zarzut oparł między innymi
o dyspozycję przepisu art. 91 ust. 1 i art. 91 ust. 2d ustawy Pzp.
W myśl przepisu art. 91 ust. 1 ustawy Pzp kryteriami oceny ofert są cena lub koszt
albo  cena  lub  koszt  i  inne  kryteria  odnoszące  się  do  przedmiotu  zamówienia,  
w szczególności: 
jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne;
aspekty społeczne, w tym integracja zawodowa i społeczna osób, o których mowa
, dostępność dla osób niepełnosprawnych lub uwzględnianie potrzeb
użytkowników;
aspekty środowiskowe, w tym efektywność energetyczna przedmiotu zamówienia;
4) aspekty innowacyjne;
organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do
realizacji zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia;
serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna, warunki dostawy, takie jak termin
dostawy, sposób dostawy oraz czas dostawy lub okres realizacji.
Jednocześnie stosownie do przepisu art. 91 ust. 2d ustawy Pzp Zamawiający określa
kryteria  oceny  ofert  w  sposób  jednoznaczny  i  zrozumiały,  umożliwiający  sprawdzenie 
informacji przedstawianych przez wykonawców. 
Powołane wyżej przepisy prawa dopuszczają inne kryteria odnoszące się do
przedmiotu zamówienia.
Izba stanęła na stanowisku, że merytoryczne rozwiązanie techniczne lub
funkcjonalne  produktu  informatycznego,  a  także  odnoszące  się  do  oprogramowania  może 
stanowić takie kryterium. 
Nadto, Izba st
wierdziła, że w ramach tego zarzutu Odwołujący nie miał zastrzeżenia,
co  do  jednoznaczności  i  rozumienia  spornego  kryterium,  lecz  kwestionował  jedynie 
zasadność tego kryterium.  
Z tych powodów zgłoszony zarzut odwołania nie mógł znaleźć uznania Izby.
W c
zęści dotyczącej zarzutu nr 4 w postaci nieopisania przedmiotu zamówienia
w  sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący  Izba  ustaliła,  że  Zamawiający  w  dniu  8  stycznia 
2019r.  stworzył  trzy  dodatkowe  załączniki  będące  częścią  załącznika  2g  szczegółowo 
opisujące przedmiot zamówienia. 
Na rozprawie Odwołujący stwierdził, że brakuje w dokumentacji Zamawiającego
specyfikacji interfejsów systemu Eskulap(system HIS działający w Warcie), a także modułów
e-rejestracja i archiwum -
dotyczy to integracji, natomiast jeśli chodzi o migrację, został
podany zakres danych do zmigrowania bez podania specyfikacji technicznej -
został podany
tylko format XLS, co nie jest wystarczające do migracji danych.
W związku z tym, Izba nie przyjęła motywacji Odwołującego, przyjmując, że
Zama
wiający przekazał wszystkie dostępne mu materiały niezbędne do sporządzenia oferty,
w tym przede wszystkim te,
które zostały umieszczone w załączniku 2g.
Jeżeli chodzi o integrację systemu informatycznego – Izba zwróciła uwagę, że
Zamawiający  pozostawił  wykonawcom  swobodę  w  osiągnięciu  funkcjonalności  systemu,  
w tym dopuścił wymianę systemów InfoMedica i Eskulap, w sytuacji gdyby z jakiś przyczyn 
integracja okazałaby się zawodna. 
W tym przypadku zatem ryzyko ograniczenia możliwości wykonania przez
Odwołującego przedmiotu zamówienia bez dodatkowych konsultacji z podmiotami trzecimi
odpada.
Zdaniem Izby Odwołujący również nie udowodnił, że powyższe brakujące informacje,
w tym również w zakresie migracji danych, do sporządzenia oferty są niezbędne.
Nadto,
Odwołujący potwierdził na rozprawie, że były przypadki współpracy z IT
KONSULTANT, jednak nie jest to współpraca o charakterze stałym. Powyższe – według Izby 
– nie wyklucza możliwości wymiany informacji pomiędzy tymi podmiotami. 
Powyższy stan rzeczy nie uprawnia zatem Izby do uznania naruszenia przez
Zamawiającego przepisu art. 29 ust. 1 ustawy Pzp, który stanowi, że przedmiot zamówienia 
opisuje  się  w  sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  
i  zrozumiałych  określeń,  uwzględniając  wszystkie  wymagania  i  okoliczności  mogące  mieć 
wpływ na sporządzenie oferty, a także przepisu art. 29 ust. 2 ustawy Pzp, który stanowi, że 
p
rzedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą
konkurencję.
Zarzut nr 4 lit.
c odwołania dotyczący określenia, że przedmiotem zamówienia jest
„Rozbudowa”  systemu  HIS  ewentualnie  wymiana  na  nowy,  w  sytuacji,  gdy  faktycznie 
możliwa jest tylko wymiana na system, konkretnego Wykonawcy, a nie ma opisanych zasad 
rozbudowy  działających  HIS,  został  przez  Odwołującego  wycofany  -  wobec  czego  Izba 
uznała jego rozpoznanie za bezprzedmiotowe.   
W odniesieniu do zarzutu
nr 5 w części dotyczącej żądania próbki cechy systemu
Izba ustaliła, że Zamawiający w załączniku nr 10 ustanowił zasady prezentacji próbki.
Jednocześnie, z uwagi na oświadczenie Zamawiającego o 30 minutowym terminie
instrukcyjnym prezentacji, Izba uznała, że czynność ta może być przeprowadzona.
Nadto, Izba uznała, że przedmiotowa próbka nie stanowi dowodu na wykazanie
spełniania przez Odwołującego warunku udziału w postępowaniu, lecz stanowi dowód do
wykazania wymagania w kryterium oceny ofert w zakresie pkt
2 dotyczącego niezależności
systemu od motoru bazy danych -
obsługi minimum dwóch komercyjnych, relacyjnych
motorów baz danych głównych dostawców na rynku.
W związku z tym wymaga wskazania, że zgodnie z art. 22 ust. 1a ustawy Pzp
Zamawiający  określa  warunki  udziału  w  postępowaniu  oraz  wymagane  od  wykonawców 
środki  dowodowe  w  sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  umożliwiający 
ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia,  w  szczególności 
wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. 
Powyższy przepis odnosi się jedynie do warunków udziału w postępowaniu, a zatem
powołanie się na ten przepis przez Odwołującego należało uznać za chybione.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp postanowiła
oddalić odwołanie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Prawo za
mówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie 
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 
Przewodniczący:…………………………
………………………….
………………………….