KIO 1675/19 POSTANOWIENIE dnia 10 września 2019 roku

Stan prawny na dzień: 19.11.2019

Sygn. akt KIO 1675/19 

POSTANOWIENIE 

  z dnia 10 

września 2019 roku  

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie:      

Przewodniczący: 

Katarzyna Prowadzisz 

po  rozpoznaniu  w  dniu  10 

września  2019  roku  w Warszawie,  na  posiedzeniu  niejawnym  

bez  udziału  Stron,  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  

w  dniu  28  sierpnia  2019  roku  przez  wykonawcę  Progress  Systemy  Komputerowe  spółka  

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie  

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Miasto Gliwice 

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

Nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

Progress  Systemy  Komputerowe  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z siedzibą w Krakowie kwoty  7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero 

groszy), 

stanowiącej wniesiony wpis. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  na  niniejsze  postanowienie  - 

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  - 

przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Gliwicach.  

Przewodniczący:    ………………………………  


Sygn. akt: KIO 1675/19 

U Z A S A D N I E N I E 

Zamawiający  –  Miasto  Gliwice  -  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

pub

licznego,  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pod  nazwą  „Zakup,  dostawa  i  montaż 

wyposażenia  pracowni  i  warsztatów  szkolnych  Centrum  Kształcenia  Zawodowego  

i Ustawicznego nr 1 w Gliwicach 

– część 2”. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 

10 lipca 2019 roku pod numerem 570407-N-2019. 

W dniu 

28 sierpnia 2019 roku działając na podstawie art. 180 ust. 2 pkt 6 w zw. z art. 

179  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych    (Dz.  U.  z  2018  roku,  poz.  1986  ze  zm.; 

dalej: 

„Pzp”  lub  „ustawa”)  Odwołujący  wniósł  odwołanie  wobec  czynności  wyboru  

w postępowaniu oferty najkorzystniejszej, tj. oferty Wykonawcy WED WIL S. W. z siedzibą w 

Gliwicach  (  dalej:  „WED  WIL”)  w  tym  również  od  czynności  zawierających  się  

w  czynno

ści  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  takich  jak  zaniechania  odrzucenia  oferty 

Wykonawcy WED WIL. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  przez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Wykonawcy  WED  WIL  w  sytuacji,  w  której  treść  oferty 

Wykonawcy WED 

WIL nie odpowiada treści  SIWZ;  ewentualnie art.  87  ust.  1  pkt  1  ustawy 

przez zaniechanie wyjaśnienia treści oferty Wykonawcy WED WIL. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu:  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej,  odrzucenia  oferty Wykonawcy WED WIL, 

ewentualnie  wyjaśnienia treści 

oferty Wykonawcy WED WIL, dokonania ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej. 

Zamawiający,  co  wynika  z  pisma  z  dnia  30  stycznia  2019  roku  przesłanego  

do  Prezesa  Krajowej  Iz

by  Odwoławczej  w  tym  samym  dniu,  przekazał  kopię  odwołania 

wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu droga elektroniczną w dniu 30 sierpnia 2019 

roku. 

Do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej nie wpłynęło żadne zgłoszenie przystąpienia  

do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.  

W dniu 

9 września 2019 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo 

Zamawiaj

ącego z dnia 9 września 2019 roku zawierające oświadczenie o treści „W związku 

z  odwołaniem  wniesionym  w  dniu  28  sierpnia  2019  r.  przez  Odwołującego,  firmę  Progress 

Systemy Komputerowe Sp.  z o.o. z siedzibą w Krakowie (31-120), przy al. Mickiewicza 27, 


informuję,  iż  Zamawiający  uwzględnia  zarzuty  przedstawione  w  odwołaniu  i  powtórzył 

czynność badania i oceny ofert. Postępowanie zostało unieważnione”.  

W dniu 9 września 2019 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo 

Odwołującego  z  dnia  9  września  2019  roku  –  Pismo  w  sprawie  uwzględnienia  zarzutów 

odwołania,  w  którym  Odwołujący  wniósł  o  zniesienie  terminu  rozprawy,  ewentualnie  

o uwzględnienie odwołania i zasądzenie kosztów procesu.  

Wobec  ustalenia,  że  Zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty  przedstawione  

w  odwołaniu  oraz  braku  zgłoszenia  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  przystąpień  

do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  na  dzień  wydawania 

postanowienia,  Izba  stwierdziła,  że  zaszły  przesłanki  do  umorzenia  postępowania 

odwoławczego zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy.  

Izba  wskazuje,  że  zgodnie  z  treścią  art.  186  ust.  2  zdanie  drugie  ustawy  w  przypadku 

umorzenia  postępowania  przez  Izbę  na  skutek  uwzględnienia  przez  Zamawiającego  

w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu,  Zamawiający  wykonuje,  powtarza  

lub  unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  zgodnie  

z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu.  Zaznaczyć  należy,  że  Izba  na  posiedzeniu  niejawnym 

dokonuje  niezbędnych  czynności  formalnoprawnych  i  sprawdzających  oraz  w  zależności  

od  poczynionych  ustaleń  faktycznych  miedzy  innymi  wydaje  postanowienie  o  umorzeniu 

postępowania  odwoławczego  (§  13  ust.  2  pkt  2  Rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  

z  dnia  22  marca  2010  roku 

w  sprawie  regulaminu  postępowania  przy  rozpoznawaniu 

odw

ołań, Dz. U. 2018 poz. 1092 ze zmianami).  

Izba  umarzając  postępowanie  odwoławcze  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  

na skutek uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów odwołania nie dokonuje 

oceny  czynności,  które  ewentualnie  w  piśmie  zawierającym  oświadczenie  o  uwzględnieniu 

odwołania wskazywałby Zamawiający tj. Izba nie ocenia czynności jakie wykonał, wykonuje 

bądź  jakich  zapowiada  wykonanie  Zamawiający  w  związku  z  uwzględnieniem  zarzutów 

odwołania.  Zamawiający  również  nie  ma  obowiązku  przedstawiania  takich  informacji  

w  piśmie  zawierającym  oświadczenie  o  uwzględnieniu  zarzutów  odwołania  w  całości. 

Przepis 

ustawy  uzależnia  możliwość  umorzenia  postępowania  przez  Izbę,  w  przypadku 

uwzględnienia  zarzutów  odwołania  w  całości  przez  Zamawiającego,  jedynie  od  tego,  

czy w postępowaniu zostało skutecznie wniesione zgłoszenie przystąpienia do postępowania 

odwoławczego.  Umarzając  postępowanie  odwoławcze  Izba  nie  rozstrzyga  merytorycznie  


o  zarzutach  odwołania.  Natomiast  ww.  przepis  ustawy  określa  katalog  czynności  jakich  

w wyniku uwzględnienia w całości zarzutów odwołania ma dokonać Zamawiający.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  postępowania  

na  podstawie  art.  192  ust.  9  oraz  art.  192  ust.  10,  186  ust  6  pkt  1  Prawa  zamówień 

publicznych  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  3  i  §  5  ust.  1  pkt  1  lit  a  rozporządzenia  Prezesa 

Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu  

od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  

ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).  

Przewodniczący:    ………………………………