KIO 1536/19 WYROK dnia 20 sierpnia 2019 r.

Stan prawny na dzień: 13.11.2019

Sygn. akt: KIO 1536/19 

WYROK 

z dnia 20 sierpnia 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff  

Protokolant:             

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  20  sierpnia  2019  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  5  sierpnia  2019  r.  przez 

wykonawc

ę Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA S.A., ul. Szczecińska 5, 

517  Wrocław  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Gmina  Żarów,  ul.  Zamkowa  2,                            

130 Żarów 

przy  udziale  wykonawcy  ENERIS  Surowce  S.A., 

ul.  Zagnańska  232a,  25-563  Kielce: 

adres  do  korespondencji:  ENERIS  Centrum  Usług  Wspólnych  Sp.  z  o.o.,                                  

ul. Koszykowa 65, 02 -667 Warszawa 

zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

oddala odwołanie 

2.  k

osztami  postępowania  obciąża  Wrocławskie  Przedsiębiorstwo  Oczyszczania  ALBA 

S.A., ul. Szczecińska 5, 54-517 Wrocław i:  

2.1.  zalicza  w  poczet  kos

ztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Wrocławskie  Przedsiębiorstwo  Oczyszczania  ALBA  S.A.,  ul.  Szczecińska  5, 

517 Wrocław tytułem wpisu od odwołania. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych 

(t.j.  Dz.  U.  z  16  października  2018  r.  poz.  1986  ze  zm.)

na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajo

wej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Świdnicy.  

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 1536/19 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzone  trybie  przetargu 

nieograniczonego 

na: 

„Odbieranie  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych                                 

z  nieruchomości  zamieszkałych  na  terenie  miasta  i  gminy  Żarów  oraz  utworzenie                           

i  prowadzenie  Punktu  Selektywnego  Zbierania  Odpadów.”,  zostało  wszczęte  ogłoszeniem                

w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za numerem  2019/S 

143  -  352465  z  26.07.2019  r.,  przez 

Gmina  Żarów,  ul.  Zamkowa  2,  58-130  Żarów  zwany 

dalej: 

„Zamawiającym”. W tym samym dniu postanowienia Specyfikacji Istotnych Warunków 

Zamówienia  zwane  dalej:  „SIWZ”  zostały  zamieszczone  na  stronie  internetowej 

Zamawiającego oraz na platformie Mini Portalu.   

W  dniu  05.08.2019  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfr

owym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)  

Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA S.A., ul. Szczecińska 5, 54-517 Wrocław 

zwane dalej: 

„Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA S.A.” albo „Odwołującym” 

wniosła  odwołanie  na  w/w  treść  ogłoszenia  i  postanowienia  SIWZ.  Kopie  odwołania 

Zamawiający otrzymał w dniu 05.08.2019 r. (e-mailem). Zarzucił naruszenie: 

1.  art. 29 ust. 1 i 2 

ustawy  z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. 

U. z 16 października 2018 r. poz. 1986 ze zm.) zwanej dalej: „Pzp” i art. 7 ust. 1 Pzp w zw.                 

z  art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 701) 

poprzez  zaniechanie  dokonania  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  uwzględniający 

wszystkie  wymagania  i  okoliczności  mogące  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty  oraz 

dokonanie  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  utrudniający  uczciwą  konkurencję  i  nie 

zapewniający równego traktowania wykonawców poprzez wprowadzenie wymogu, by Punkt 

Sel

ektywnego  Zbierania  Odpadów  Komunalnych  (PSZOK)  został  zorganizowany                               

i udostępniony mieszkańcom gminy nie później niż do dnia 1 listopada 2019 r., w sytuacji gdy 

prowadzenie PSZOK wymaga uzyskania zezwolenia na zbieranie odpad

ów, przez co wymóg 

uruchomienia  PSZOK  w  terminie  wskazanym  przez  Zamawiającego  jest  niemożliwy  do 

spełnienia dla wykonawców nie działających dotychczas w Żarowie;  

2.  art. 353

k.c. oraz art. 387 § 1 k.c.  w. zw. z art. 5 k.c. oraz art. 487 § 2 k.c. w zw. z art. 7 

ust.  1  Pzp  i  art.  29  ust.  1  i  2  Pzp 

poprzez  zawarcie  w  OPZ  zapisów  naruszających 

równowagę  stron  i  zasady  współżycia  społecznego,  zakładających  nadmierne  obciążenie 

wykonawcy  ryzykiem  kontraktowym  w  zakresie,  w  jakim  Zamawiający  może  obciążyć 

wykonaw

cę  karą  umowną  za  każdy  dzień  opóźnienia  w  przystąpieniu  do  wykonania 

przedmiotu umowy w zakresie przewidzianym w § 3 ust. 6 projektu umowy stanowiącym zał. 


nr  4  do  SIWZ,  tj.  w  odniesieniu  do  utworzenia  i  utrzymywania  Punktu  Selektywnego 

Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK).  

Podnosząc powyższe zarzuty Odwołujący wnosił o:  

uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu dokonania zmian treści specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia  oraz  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  poprzez  całkowite 

wyłączenie z opisu przedmiotu zamówienia usługi polegającej na utworzeniu i prowadzeniu 

Punktu  Selektywnego  Zbierania  Odpadów  Komunalnych,  względnie  wprowadzeniu  usługi 

utworzenia  i  prowadzenia  Punktu  Selektywnego  Zbierania  Odpadów  Komunalnych  jako 

odrębnego  zadania  w  niniejszym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  oraz              

o dokonanie stosownych modyfikacji w proje

kcie umowy stanowiącym zał. nr 4 do SIWZ;  

obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego, w tym zasądzenie od 

Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów zastępstwa procesowego przed KIO.  

W  ocenie  Odwołującego,  Zamawiający  dokonał  opisu  przedmiotu  zamówienia                     

w  sposób  sprzeczny  z  przepisami  Pzp,  pomijając  okoliczności  mogące  mieć  wpływ  na 

sporządzenie  oferty.  Przepis  art.  29  ust.  1  Pzp  nakłada  na  Zamawiającego  obowiązek 

opisania  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący,  za  pomocą 

dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, oraz obowiązek uwzględnienia wszystkich 

wymagań  i  okoliczności  mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty.  Terminowe 

wykonanie  przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  w  jakim  dotyczy  usługi  polegającej  na 

utworzeniu  i  prowadzeniu  Punktu  Selektywnego  Zbierania  Odpadów  Komunalnych  nie 

później  niż  do  dnia  1  listopada  2019  r.  nie  jest  obiektywnie  możliwe  do  spełnienia  dla 

wykonawców,  którzy  dotychczas  nie  świadczyli  tego  typu  usługi  w  Gminie  Żarów  i  nie 

dysponują  zezwoleniem  na  zbieranie  odpadów  dla  nieruchomości,  na  której  ma  być 

prowadzony PSZOK. Z tego też względu działanie Zamawiającego w sposób nieuprawniony 

faworyzuje  wykonawców,  którzy  obecnie  świadczą  tego  typu  usługi,  co  narusza  zasadę 

konkurencyjności i równego traktowania wykonawców.   

Zamawiający  przewidział,  że  rozpoczęcie  realizacji  zamówienia  nastąpi  w  dniu  1 

października 2019 r., zaś zakończenie jego realizacji w dniu 31 grudnia 2020 r., przy czym 

utworzenie  i  udostępnienie  mieszkańcom  gminy  Punktu  Selektywnej  Zbiórki  Odpadów 

Komunalnych  ma  nastąpić  nie  później  niż  do  dnia  1  listopada  2019  r.  Opis  przedmiotu 

zamówienia  przewiduje,  że  Wykonawca  zobowiązany  jest  do  utworzenia,  utrzymania                        

i  obsługi  Punktu  Selektywnego  Zbierania  Odpadów  Komunalnych  (PSZOK),  na 

nieruchomości  stanowiącej  własność  Wykonawcy  lub  co  do  której  Wykonawca  przedłoży 

oświadczenie, że od 1 października 2019 r. będzie nią dysponował na cele PSZOK zgodnie  

z  przepisami  prawa.  Punkt  ten  powinien  być  zlokalizowany  w  granicach  administracyjnych 

miasta Żarów.  


Odwołujący  nie  jest  w  stanie  należycie  przygotować  oferty,  gdyż  nie  jest  możliwe 

skalkulowanie  w  cenie  ofertowej  w  pełni  ryzyka,  jakie  może  się  wiązać  z  realizacją 

zamówienia.  Takie  działanie  Zamawiającego,  który  dokonuje  opisu  przedmiotu  zamówienia 

bez uwzględnienia okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, uniemożliwia 

złożenie  przez  wykonawców  prawidłowych  ofert  i  w  znaczący  sposób  ogranicza  lub  wręcz 

całkowicie  eliminuje  konkurencję.  Sprzeczne  z  przepisami  ustawy  jest  wymaganie 

uruchomienia  PSZOK  najpóźniej  do  dnia  1  listopada  2019  r.  i  obwarowanie  terminowej 

r

ealizacji tego świadczenia wysoką karą umowną, w sytuacji gdy uruchomienie PSZOK w tak 

krótkim  terminie  jest  wymogiem  niemożliwym  do  spełnienia.  Zamawiający  zdaje  się 

całkowicie  pomijać  fakt,  że  stworzenie  Punktu  Selektywnej  Zbiórki  Odpadów  Komunalnych 

wym

aga  nie  tylko  wykonania  szeregu  czynności  faktycznych,  ale  i  pozyskania  stosownych 

decyzji  administracyjnych. 

Zamawiający  zakłada,  że  w  PSZOK  wykonawca  obowiązany 

będzie  przyjmować  od  właścicieli  nieruchomości  z  terenu  Gminy  Żarów  następujących 

rodzajów odpadów komunalnych:  

-  opakowania z tworzyw sztucznych (20 01 39),  
-  opakowania ze szkła (20 01 02),  
-  opakowania z papieru i tektury (20 01 01),  
-  metale (20 01 40),  
-  zużyte baterie i akumulatory (20 01 33, 20 01 34),  
-  zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (20 01 35, 20 01 36),  
-  meble i odpady wielkogabarytowe,  (20 03 07),  
-  przeterminowane leki i chemikalia (20 01 31, 20 01 32, 20 01 27, 20 01 28),  
-  zużyte opony (16 01 03)  
-  odpady budowlane i rozbiórkowe (17 01 01, 17 01 02, 17 01 03, 17 01 07, 17 01 80) 
-  odpady ulegające biodegradacji (20 01 08, 20 02 01).  

Zbieranie  odpadów  zgodnie  z  definicją  zawartą  w  art.  3  ust.  1  ustawy  z  dnia  14 

grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 701) polega na gromadzeniu odpadów 

przed  ich  transportem  do  miejsc  prz

etwarzania,  w  tym  wstępne  sortowanie  nieprowadzące 

do  zasadniczej  zmiany  charakteru  i  składu  odpadów  i  niepowodujące  zmiany  klasyfikacji 

odpadów oraz tymczasowe magazynowanie odpadów, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 5 lit. 

b  ustawy  o  odpadach.  Ma  to  o  ty

le  istotne  znaczenie,  że  w  świetle  przepisu  art.  41  ust.  1 

ustawy  o  odpadach  prowadzenie  zbierania  odpadów  wymaga  uzyskania  zezwolenia.  

Zgodnie z art. 45 ust. 1 pkt 11 ustawy o odpadach punkt selektywnego zbierania odpadów 

komunalnych  zwolniony  jest  z  obo

wiązku  posiadania  zezwolenia  na  zbieranie  odpadów, 

jeżeli prowadzony jest samodzielnie przez gminę lub wspólnie z inną gminą lub gminami. Dla 

innych podmiotów prowadzących PSZOK  konieczne jest uzyskanie zezwolenia na zbieranie 

odpadów w trybie art. 42 ust. 1 ustawy o odpadach.   


Zgodnie  z  art.  42  ust.  1  ustawy  o  odpadach  wniosek  posiadacza  odpadów  o 

zezwolenie na zbierania odpadów zawiera:  

numer identyfikacji podatkowej (NIP) posiadacza odpadów;  

wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do zbierania;  

oznaczenie miejsca zbierania odpadów;  

4)  wskazanie:  

a) 

miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów,  

b) 

maksymalnej  masy  poszczególnych  rodzajów  odpadów  i  maksymalnej  łącznej  masy 

wszystkich  rodzajów  odpadów,  które  mogą  być  magazynowane  w  tym  samym  czasie  oraz 

które mogą być magazynowane w okresie roku,  

c) 

największej  masy  odpadów,  które  mogłyby  być  magazynowane  w  tym  samym  czasie  w 

instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, 

wynikającej z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca 

magazynowania odpadów,  

d) 

całkowitej  pojemności  (wyrażonej  w  Mg)  instalacji,  obiektu  budowlanego  lub  jego części 

lub innego miejsca magazynowania odpadów;  

szczegółowy opis stosowanej metody lub metod zbierania odpadów;  

przedstawienie  możliwości  technicznych  i  organizacyjnych  pozwalających  należycie 

wykonywać  działalność  w  zakresie  zbierania  odpadów,  ze  szczególnym  uwzględnieniem 

kwalifikacji  zawodowych  lub  przeszkolenia  pracowników  oraz  liczby  i  jakości  posiadanych 

instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska;  

7)  oznaczenie  przewidywanego 

okresu  wykonywania  działalności  w  zakresie  zbierania 

odpadów;  

opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli  

działalności objętej zezwoleniem;  

opis  czynności,  które  zostaną  podjęte  w  przypadku  zakończenia  działalności  objętej 

zezwolenie

m i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona;  

9a)  

proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń, o którym mowa w  

art. 48a;  

informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.  

Zgodnie z art. 42 ust. 4b ustawy o  odpadach do wniosku o zezwolenie  na zbieranie 

odpadów  dołącza  się  operat  przeciwpożarowy,  zawierający  warunki  ochrony 

przeciwpożarowej  instalacji,  obiektu  lub  jego  części  lub  innego  miejsca  magazynowania 

odpadów, uzgodnione z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, 

wykonany przez: rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, o którym mowa 

w  rozdziale  2a  ustawy  z  dnia  24  sierpnia  1991  r.  o  ochronie  przeciwpożarowej  (t.j.  Dz.  U.              

z  2018  r.  poz.  620  ze  zm.)  -  w  przypa

dku gdy organem właściwym do wydania zezwolenia 


jest  marszałek  województwa  albo  regionalny  dyrektor  ochrony  środowiska,  albo  osobę,                   

o której mowa w art. 4 ust. 2a tej ustawy (tj. posiadającą tytuł zawodowy inżynier pożarnictwa 

lub  ukończone  w  Szkole  Głównej  Służby  Pożarniczej  studia  wyższe  w  zakresie  inżynierii 

bezpieczeństwa  w  specjalności  inżynieria  bezpieczeństwa  pożarowego)  -  w  przypadku gdy 

organem właściwym jest starosta.   

Na  mocy  art.  42  ust.  3c  ustawy  o  odpadach  do  wniosku  o  wydanie  zezwolenia  na 

zbieranie  odpadów  dołącza  się  także  decyzję  o  warunkach  zabudowy  i  zagospodarowania 

terenu,  o  której  mowa  w  art.  4  ust.  2  ustawy  z  dnia  27  marca  2003  r.  o  planowaniu                          

i  zagospodarowaniu  przestrzennym  (t.j.  Dz.  U.  z 

2018  r.  poz.  1945  ze  zm.),  jeśli  dla 

wybranego  obszaru  nie  został  opracowany  miejscowy  plan  zagospodarowania 

przestrzennego. 

Ponadto,  w  świetle  przepisów  ustawy  o  odpadach  zbieranie  odpadów 

komunalnych,  wymagające  uzyskania  zezwolenia  na  zbieranie  odpadów,  odbywa  się 

wyłącznie na nieruchomości, której właścicielem, użytkownikiem wieczystym, użytkownikiem 

albo  dzierżawcą  jest  posiadacz  odpadów  gospodarujący  odpadami.  Stosownie  do  art.  41b 

ust. 2 ustawy o odpadach ustanowienie użytkowania nieruchomości na której będą zbierane 

lub  przetwarzane  odpady,  wymaga  złożenia  oświadczenia  w  formie  aktu  notarialnego 

również  przez  użytkownika.  W  oświadczeniu  wskazuje  się  masę  i  rodzaje  odpadów,  które 

mogą być zbierane lub przetwarzane w okresie roku na nieruchomości będącej przedmiotem 

użytkowania. Zgodnie zaś z art. 41b ust. 3 umowa dzierżawy nieruchomości, na której będą 

zbierane lub przetwarzane odpady, wymaga zawarcia w formie aktu notarialnego. W umowie 

wskazuje się masę i rodzaje odpadów, które mogą być zbierane lub przetwarzane w okresie 

roku  na  tej  nieruchomości.  Do  wniosku  o  wydanie  zezwolenia  na  zbieranie  odpadów 

dołączyć należy dokument potwierdzający dysponowanie tytułem prawnym do nieruchomości 

odpowiadający wymaganiom ustawowym co do formy.  

Organ  właściwy  wydaje  zezwolenie  na  zbieranie  odpadów  lub  zezwolenie  na 

przetwarzanie  odpadów  po  zasięgnięciu  opinii  wójta,  burmistrza  lub  prezydenta  miasta, 

właściwych  ze  względu  na  miejsce  prowadzenia  zbierania  odpadów  lub  przetwarzania 

odpadów.  Ponadto,  przed  wydaniem  zezwolenia  na  zbieranie  odpadów  dokonywana  jest 

kontrola  instalacji,  obiektu  budowlanego  lub  jego  części  lub  miejsc  magazynowania 

odpadów,  w  których  ma  być  prowadzone  przetwarzanie  odpadów  lub  zbieranie  odpadów,                   

w  zakresie  spełniania  wymagań  określonych  w  przepisach  ochrony  środowiska  przez 

Wojewódzkiego  Inspektora  Ochrony  Środowiska  (art.  41a  ust.  1  ustawy  o  odpadach).                    

Z  wnioskiem  o  przeprowadzenie  kontroli  w  tym  zakresie  występuje  właściwy  organ, 

przekazując  kopię  niezbędnej  do  przeprowadzenia  kontroli  dokumentacji.  Po 

przeprowadzeniu  kontroli  wojewódzki  inspektor  ochrony  środowiska  niezwłocznie  wydaje 

postanowienie  w  przedmiocie  spełnienia  wymagań  określonych  w  przepisach  ochrony 

środowiska.  W  przypadku  postanowienia  wojewódzkiego  inspektora  ochrony  środowiska 


negatywnie opiniującego spełnienie wymagań określonych w przepisach ochrony środowiska 

właściwy  organ  odmawia  wydania  zezwolenia  na  zbieranie  odpadów,  zezwolenia  na 

przetwarzanie  odpadów  lub  pozwolenia  na  wytwarzanie  odpadów  uwzględniającego 

zbieranie lub przetwarzanie odpadów.  

Przed  wydaniem  zezwolenia  na  zbieranie  odpadów  dokonywana  jest  także  kontrola 

instalacji,  obiektu  budowlanego  lub  jego  części  lub  miejsc  magazynowania  odpadów,                   

w  których  ma  być  prowadzone  przetwarzanie  odpadów  lub  zbieranie  odpadów,  w  zakresie 

spełniania wymagań określonych w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz 

w  zakresie zgodności z warunkami ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w operacie 

przeciwpożarowym  przez  Komendanta  Powiatowego  (Miejskiego)  Państwowej  Straży 

Pożarnej.  Kontrola  ta  jest  dokonywana  niezależnie  od  operatu  przeciwpożarowego,  na 

wniosek  organu  prowadzącego  postępowanie  w  przedmiocie  wydania  zezwolenia  na 

zbieranie  odpadów.  Po  przeprowadzeniu  kontroli  komendant  powiatowy  (miejski) 

Państwowej  Straży  Pożarnej  wydaje  postanowienie  w  przedmiocie  spełnienia  wymagań 

określonych  w  przepisach  dotyczących  ochrony  przeciwpożarowej  oraz  w  zakresie 

zgodności  z  warunkami  ochrony  przeciwpożarowej.  Zgodnie  z  art.  41a  ust.  4a  ustawy                     

o odpadach, w przypadku postanowienia komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej 

Straży  Pożarnej  negatywnie  opiniującego  spełnienie  wymagań  określonych  w  przepisach 

dotyczących  ochrony  przeciwpożarowej  lub  zgodność  z  warunkami  ochrony 

przeciwpożarowej, o których mowa w operacie przeciwpożarowym, o którym mowa w art. 42 

ust.  4b  pkt  1,  oraz  w  postanowieniu,  o  którym  mowa  w  art.  42  ust.  4c,  właściwy  organ 

odmawia wydania zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów 

lub  pozwolenia  na  wytwarzanie  odpadów  uwzględniającego  zbieranie  lub  przetwarzanie 

odpadów.  

Podczas  organizacji  PSZOK  uwzględnić  należy  także  wymagania  wynikające                     

z  ustawy  z  dnia  20  lipca  2017  r.  Prawo  wodne  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.  poz. 2268  ze  zm.),  np.            

w  zakresie  uzyskania  pozwolenia  wodnoprawnego 

–  w  przypadku  wprowadzania  ścieków 

przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego do 

kanalizacji  będących  we  władaniu  innych  podmiotów,  czy  też  odprowadzania  wód 

opadowych i roztopowych do pobliskiego rowu lub ich rozsączanie do gruntu oraz wykonania 

urządzeń wodnych przez które te wody do rowu lub gruntu są odprowadzane.  

Wprawdzie  nie  istnieje  ustawowa  definicja 

punktu  selektywnego  zbierania  odpadów 

komunalnych,  niemniej  jednak  przyjmuje  się,  że  PSZOK  powinien  zajmować  wydzielony, 

przygotowany  i  zabezpieczony  teren,  na  którym  umieszczone  zostaną  urządzenia 

zapewniające  bezpieczną  zbiórkę  odpadów  komunalnych,  dostosowane  do  właściwości 

poszczególnych  frakcji  i  kategorii  odpadów  (zob.  M.  Górski,  PSZOK-i  w  proponowanej 

nowelizacji

,  Przegląd  Komunalny  2014,  Nr  12,  s.  16  ).  PSZOK powinien  być  zlokalizowany 


na  terenie  ogrodzonym,  oświetlonym  i  zabezpieczonym  przed  dostępem  osób 

niepowołanych.  Miejsca  magazynowania  odpadów  powinny  być  odpowiednio  oznakowane, 

podobnie jak poszczególne obiekty i instalacje znajdujące się na terenie PSZOK.  

Prowadzenie PSZOK wiąże się nie tylko z obowiązkiem należytego zabezpieczenia 

terenu, 

na  którym  PSZOK  jest  prowadzony,  ale  także  z  koniecznością  zadośćuczynienia 

pozostałym  wymogom  przewidzianym  przepisami  powszechnie  obowiązującego  prawa  dla 

miejsca, w którym zbierane są odpady. Do wymogów tych należy zgodnie z art. 25 ust. 6a 

ustawy  o  odpadach  prowadzenie  wizyjnego  systemu  kontroli  miejsca  magazynowania  lub 

składowania  odpadów,  zapewniającego  przez  całą  dobę  zapis  obrazu  i    identyfikację  osób 

przebywających  w  tym  miejscu  oraz  przechowywanie zapisu przez  miesiąc i  udostępnianie 

organom  kon

trolnym.  PSZOK  musi  spełniać  standardy  sanitarne,  o  których  mowa                             

w  Rozporządzaniu Ministra  Pracy  i  Polityki  Socjalnej  z  dnia  26  września 1997 r.  w  sprawie 

ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r., nr 169, poz. 1650 ze 

zm.)  oraz  w  Rozporządzeniu  Ministra  Środowiska  z  dnia  16  czerwca  2009  r.  w  sprawie 

bezpieczeństwa  i  higieny  pracy  przy  gospodarowaniu  odpadami  komunalnymi  (Dz.  U.                        

z   

2009  r.,  nr  104,  poz.  868).  Odwołujący  podnosi,  że  pracownikowi  zatrudnionemu  do 

obsługi PSZOK należy tak zorganizować miejsce pracy, by uczynić zadość przepisom bhp, 

zapewnić  zaplecze  socjalne,  itp.  Lista  aktów  prawnych  określających  wymagania,  jakim 

odpowiadać powinien PSZOK, jest dużo dłuższa i obejmuje, wyliczając tylko najistotniejsze: 

ustawę z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (t.j. Dz. 

U.  z  2018  r.,  poz.  1466),  ustawę  z  dnia  24  kwietnia  2009  r.  o  bateriach  i  akumulatorach                     

(t.j.  Dz.  U.  z  201

9  r.,  poz.  521),  rozporządzenie  Ministra  Gospodarki  z  dnia  5  października 

2015  r.  w  sprawie  szczegółowego  sposobu  postępowania  z  olejami  odpadowymi  (Dz.  U.                  

z 2015 r., poz. 1694).  

W  celu  zorganizowania  Punktu  Selektywnej  Zbiórki  Odpadów  Komunalnych  

konieczne  jest  podjęcie  przez  wykonawcę  szeregu  prac  adaptacyjnych  oraz  uzyskanie 

stosownych  pozwoleń  administracyjnych.  Czas  jaki  Zamawiający  przewidział  na 

uruchomienie PSZOK, tj.  najpóźniej  do  1 listopada  2019  r. jest  zdecydowanie za krótki,  na 

zorganizowanie PSZOK, w sposób, który uczyni zadość wymogom ustawowym.  

PSZOK  ma  zostać  zorganizowany  w  Żarowie  na  nieruchomości  wedle  wyboru 

Wykonawcy,  ale  sam  wybór  odpowiedniej  nieruchomości,  na  której  będzie  możliwe 

utworzenie i uruchomienie Punktu 

Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych jest zajęciem 

niezwykle  wymagającym  w  świetle  obowiązujących  przepisów  prawa.  Wykonawca  musi 

dysponować odpowiednią nieruchomością, oddaloną od nieruchomości zamieszkałych, gdyż 

dla miejsca składowania odpadów wyznaczana jest strefa zagrożenia wybuchem.  Konieczne 

jest  aby  w  bezpośredniej  bliskości  nieruchomości,  na  której  ma  być  prowadzony  PSZOK 

znajdowały  się  hydranty  o  określonej  przepustowości.  Samo  więc  znalezienie  działki, 


spełniającej  wymogi  stawiane  przepisami  prawa  jest  zajęciem  niezwykle  czasochłonnym, 

zwłaszcza że teren pod PSZOK musi być zlokalizowany w miejscu, w którym dopuszcza to 

aktualny miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zwrócić trzeba przy tym uwagę 

nie  tylko  na  ogólne  zapisy  dotyczące  przeznaczenia  terenu,  ale  także  na  szczegółowe 

zakazy,  np.  lokalizacji  przedsięwzięć  mogących  znacząco  oddziaływać  na  środowisko,  czy 

zapisy  dotyczące  gospodarowania  odpadami,  np.  zakaz  zbierania  czy  magazynowania 

odpadów  lub  substancji niebezpiecznych.  PSZOK  musi  być  przy  tym,  zgodnie z  przepisem 

art.  3  ust.  2  pkt  6  ustawy  z  dnia  13  września  1996  r.  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku                    

w gminach (Dz. U. z 2018 r., poz. 1454 ze zm.) zlokalizowany  w miejscu łatwo dostępnym 

dla wszystkich miesz

kańców gminy, a przy tym zapewniającym możliwość odbioru odpadów 

przez pojazdy ciężarowe.  

Przed uruchomieniem PSZOK konieczne jest podjęcie licznych prac organizacyjnych, 

poprzedzających  możliwość  zwrócenia  się  do  stosownych  organów  administracyjnych                      

z  wnioskiem  o  wydanie  decyzji  warunkujących  możliwość  prowadzenia  PSZOK  na  danym 

terenie.  Operat  przeciwpożarowy,  który  należy  dołączyć  do  wniosku  o  zezwolenie  na 

zbieranie  odpadów,  może  zostać  sporządzony  dopiero  w  sytuacji  gdy  utworzona  została 

odpowiednia infrastruktura. To  znacząco  przedłuża całą procedurę uzyskiwania zezwolenia 

na  zbieranie  odpadów,  bez  którego  nie  jest  możliwe  prowadzenie  działalności  na  terenie 

PSZOK.  

Istotną  częścią  przygotowania  Punktu  Selektywnej  Zbiórki  Odpadów  Komunalnych 

jest  opracowanie  dokumentacji  projektowej.  Kluczowymi  elementami  będą  tu  projekt 

budowlany  i  wykonawczy,  kosztorysy  i  przedmiary,  specyfikacja  techniczna  wykonania                     

i  o

dbioru  robót.  Projekt  powinien  spełniać  wszystkie  wymogi  określne  w  szczególności                      

w ewentualnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a także zawierać szczegółowe 

rozwiązania  związane  z  bezpieczeństwem  osób  korzystających  i  pracujących  w  punkcie, 

kwestiami  przeciwpożarowymi,  czy  minimalizacją  oddziaływań  na  tereny  sąsiednie,  jak 

wykonanie  pełnego  ogrodzenia,  pasów  zieleni  izolacyjnej  czy  rozwiązań  minimalizujących 

emisję  hałasu  czy  nieprzyjemnych  zapachów.  Są  to  prace  konieczne,  gdyż  nie  sposób 

prowadzić  zbiórki  odpadów  takich  jak  zużyte  baterie  i  akumulatory  czy  zużyty  sprzęt 

elektryczny  i  elektroniczny,  bez  odpowiedniego  zabezpieczenia  miejsca  ich  zbierania  przed 

warunkami  atmosferycznymi.  W  tym  celu  konieczne  jest  zaaranżowanie  np.  budynków 

kontenerowych  socjalno-magazynowych  lub  dostosowanie  innych  budyn

ków  dla  celów 

prowadzenia  PSZOK.  Sporządzenie  dokumentacji  projektowej    jest  więc  konieczne,  gdyż                

w  świetle  przepisu  art.    43    ustawy  z  dnia  11  września  2015  r.  o  zużytym  sprzęcie 

elektrycznym  i  elektronicznym  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.,  poz.  14

66)  miejsca,  w  których  jest 

magazynowany zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny, wyposaża się w:  


zadaszenie zapobiegające oddziaływaniu czynników atmosferycznych oraz, w przypadku 

zużytego  sprzętu  zawierającego  substancje  ciekłe,  które  podczas  uszkodzenia  zużytego 

sprzętu  mogą  spowodować  niekontrolowane  wycieki  do  środowiska  -  w  nieprzepuszczalne 

podłoża  wraz  z  urządzeniami  do  likwidacji  wycieków  oraz,  w  stosownym  przypadku, 

odstojnikami i odolejaczami;  

utwardzone podłoże;  

zabezpieczenie uniemożliwiające dostęp osobom postronnym.  

W świetle powyższych wymogów, związanych z koniecznością uzyskania zezwolenia 

na    zbieranie  odpadów,  wymóg  postawiony  przez  Zamawiającego  co  do  uruchomienia 

PSZOK  w  terminie  do  1  listopada  2019  r.  jest  niemożliwy  do  spełnienia.  Rozpoczęcie 

działalności  w  tym  zakresie  nie  może  nastąpić  bez  uzyskania  zezwolenia  na  zbieranie 

odpadów,  a  to  poprzedzone  jest  koniecznością  uzyskania  szeregu  innych  decyzji 

administracyjnych  oraz  koniecznością  przeprowadzenia  licznych  prac  organizacyjnych                             

i  dostosowawczych  jeżeli  chodzi  o  infrastrukturę.  Odwołujący  podkreśla,  że  uzyskanie 

stosownych decyzji administracyjnych to proces czasochłonny. Trudno jest przewidzieć czas, 

w jakim możliwe będzie uzyskanie wszelkich wymaganych prawem decyzji administracyjnych 

dla  celów  prowadzenia  PSZOK  w  Żarowie.  Odwołujący  szacuje,  że  w  sprzyjających 

warunkach, czas uzyskania stosownych dokumentów i decyzji kształtuje się następująco:  

  Sporządzenie operatu przeciwpożarowego – 2 miesiące;  
  Uzyskanie  uzgodnienia  komendanta  powiatowego  (miejskiego)  Państwowej  Straży 

Pożarnej – 1 miesiąc;  

  Uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu – 6 miesięcy;  
  Zezwolenie odpadowe – ok. 3 miesiące, nie licząc okresów dla postanowień PSP i WIOŚ;  
  Wyrażenie opinii  przez  wójta,  burmistrza lub  prezydenta  miasta,  właściwych ze względu 

na miejsce prowadzenia zbierania odpadów lub przetwarzania odpadów – 1 miesiąc;  

  Przeprowadzenie  kontroli  przez  WIOŚ  i  wydanie  przez  WIOŚ  postanowienia  –  1-2 

m

iesiące;   

  Przeprowadzenie  kontroli  przez  komendanta  powiatowego  (miejskiego)  Państwowej 

Straży Pożarnej. Wydanie przez PSP postanowienia. ok. 1 miesiąc.  

W  świetle  powyższego  uprawniony  jest  wniosek,  że  opis  przedmiotu  zamówienia 

został  dokonany  w  sposób  utrudniający  uczciwą  konkurencję, gdyż  wymóg  zorganizowania 

Punktu  Selektywnej  Zbiórki  Odpadów  Komunalnych  w  Żarowie  jest  możliwy  wyłącznie  dla 

podmiotów,  które  obecnie  prowadzą  PSZOK  i  dysponują  już  stosownymi  decyzjami 

administracyjnymi, w tym zezwolenie

m na zbieranie odpadów.   

Na  Zamawiającym  ciąży  zaś  obowiązek  przygotowania  i  przeprowadzenia 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 


konkurencji,  a  więc  taki,  który  nie  będzie  eliminować  z  udziału  w  postępowaniu  określonej 

grupy  wykonawców  bądź  nie  będzie  stwarzać  określonej  grupie  wykonawców 

uprzywilejowanej  pozycji.  W  przedstawionym  stanie  faktycznym,  w  którym    pełne 

uruchomienie PSZOK nie będzie możliwe z uwagi na okoliczności, za które Wykonawca nie 

ponosi  odpowie

dzialności,  obciążanie  go  obowiązkiem  zapłaty  kary  umownej,  jest 

niedopuszczalne i narusza zasady współżycia społecznego. Odwołujący chciałby podkreślić, 

że  w  świetle  przepisu  art.  194  ust.  4    ustawy  o  odpadach  zbieranie  odpadów  bez 

wymaganego  zezwolenia  j

est  deliktem  administracyjnym,  za  który  wymierza  się 

administracyjną  karę  pieniężną  w  wysokości  do  1.000.000  zł.  Mając  na  uwadze  powyżej 

przedstawione  okoliczności  Odwołujący  wnosił  o  modyfikację  zapisów  zawartych                        

w SIWZ

, zapisów samego ogłoszenia o zamówieniu, a także projektu umowy, stanowiącego 

zał. nr 4 do SIWZ.   

Zamawiający w dniu 07.08.2019 r. (stronie internetowej Zamawiającego) wezwał wraz 

kopią odwołania,  w  trybie art.  185  ust.1 Pzp,  uczestników  postępowania  przetargowego do 

wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  08.08.2019  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  ENERIS  Surowce  S.A.,   

ul.  Zagnańska  232a,  25-563  Kielce:  adres  do  korespondencji:  ENERIS  Centrum  Usług 

Wspólnych Sp. z o.o., ul. Koszykowa 65, 02 -667 Warszawa zwana dalej: „ENERIS Surowce 

S.A.

  albo  „Przystępującym”    zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie Zamawiającego wnosząc u oddalenie odwołania.  

W  dniu  12.08.2019  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Zamawiający  wobec 

wniesien

ia  odwołanie  do  Prezesa  KIO  wniósł  na  piśmie,  w  trybie  art.  186  ust.  1  Pzp, 

odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  oddala  w  całości  odwołanie.  Kopia  została  przekazana 

Odwołującemu  i  Przystępującemu  na  posiedzeniu.  Zamawiający  określając  w  przedmiocie 

zamówienia  termin  od  którego  ma  rozpocząć  działalność  Punkt  Selektywnego  Zbierania 

Odpadów Komunalnych brał pod uwagę doświadczenia innych gmin ościennych w zakresie 

dostosowywania  PSZOK-

ów  do  wymagań  ustawowych  wynikających  z  ustawy  z  dnia  20 

lipca 2018 r., o zmian

ie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., 

poz. 1592) jak również zakładał, że pewne działania przygotowawcze zostaną podjęte przed 

rozstrzygnięciem  postepowania  przetargowego.  Nie  można  się  zgodzić  w  przedstawionym, 

szacunkowym  w

yliczeniem  czasu  niezbędnego  do  uzyskania  dokumentów  i  decyzji 

niezbędnych do uruchomienia PSZOK-u na terenie Gminy Żarów. Cały teren Gminy Żarów, 

jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego wiec każdy Wykonawca, 

który  wystąpi  o  wypis  lub  wyrys  z  planu  zagospodarowania  przestrzennego  otrzyma  go                 

w przeciągu kilku dni roboczych a nie 6 miesięcy jak szacuje Odwołujący. Czynnością, która 

zdecydowanie  nie  naraża  potencjalnego  Wykonawcę  na  nieuzasadnione  koszty                            


(w przypadku nie zawarcia z nim umowy przez Zamawiającego) są działania mające na celu 

znalezienie nieruchomości odpowiadającej wymogom ustawowym. Taka wiedza stanowiąca 

kluczowy  element  procesu  tworzenia  po  rozstrzygnięciu  przetargu  PSZOK-u  pozwala  na 

podjęcie  wcześniej  działań  przygotowawczych  związanych  z  opracowaniem  dokumentacji 

projektowej, wykonawczej oraz kosztorysów czy przedmiarów robot. 

Zaznaczył, że w chwili obecnej PSZOK prowadzony przez obecnego wykonawcę nie 

spełnia  wymogów  ustawowych  określonych  w  art.  14  ustawy  z  dnia  20  lipca  2018  r.,                     

o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 1592) co 

podważa  twierdzenie  Odwołującego  o  naruszeniu  równowagi  stron  i  faworyzowaniu 

wykonawcy, k

tóry obecnie świadczy tego typu usługę na zlecenie Gminy Żarów. 

Zamawiający zgodnie z art. 3, ust. 2 pkt. 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku 

w  gminach  (tekst  jednolity  Dz.  U.  z  2018  r.,  poz.  1454  z  późniejszymi  zmianami)  jest 

odpowiedzialny za utworzenie PSZOK-

u na terenie Gminy Żarów. Powierzenie tego zadania 

podmiotowi  posiadającemu  odpowiednie  zasoby  ludzkie,  organizacyjne,  finansowe  oraz 

wiedzę i doświadczenie jest najbardziej racjonalnym i efektywnym finansowo rozwiązaniem. 

Wyłączenie z opisu przedmiotu zamówienia usługi polegającej na utworzeniu i prowadzeniu 

PSZOK-

u  lub  ewentualnie  wprowadzenia  jej  jako  odrębnego  zadania  zgodnie  z  wnioskiem 

Odwołującego  może mieć  skutek  w  postaci  braku  zainteresowania  ze  strony  potencjalnych 

oferentów  lub  ich  wygórowanymi  oczekiwaniami  finansowymi.  Uwzględnienie  prowadzenia 

PSZOK-

u  w  ramach  jednego  zadania  gwarantuje  Gminie  Żarów  spełnienie  wymogów 

ustawowych dotyczących utworzenia PSZOK-u. 

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk  stron  oraz 

Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu w  toku  rozprawy,  ustalił  i  zważył,  co 

następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

sku

tkujących  odrzuceniem  odwołania  na  podstawie  art.  189  ust.  2  Pzp,  a  Wykonawca 

wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego 

złożenia.  

Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie  dowody 

z:  dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamawiającego na płytce CD. 

Dodatkowo  Izba  zaliczyła  w  poczet  materiału  dowodowego  złożony  przez 

Odwołującego na rozprawie: 


1)  Kopie  dokumentów  dot.  organizacji  PSZOK-u  w  gminie  Kobierzyce,  tj.  wniosek                            

o  zezwolenie  na  zbieranie  odpadów  z  10.05.2019  r.  i  odpowiedź  starosty  powiatu 

wrocławskiego 18.07.2019 r.; 

2)  W

yciąg z planu inwestycyjnego dla województwa dolnośląskiego. 

Przy  rozpoznawan

iu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę  także 

odwołanie,  przystąpienie,  stanowiska  i  oświadczenia  stron  oraz  Przystępującego  złożone 

ustnie do protokołu.  

O

dnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  oraz  podtrzymanych  na 

posiedze

niu  i  rozprawie  zarzutów  stwierdzić  należy,  że  odwołanie  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie.  

Odwołujący sformułował w odwołaniu: 

1.  art.  29  ust.  1  i  2  Pzp i  art.  7  ust.  1  Pzp  w  zw.  z   art.  41  ust.  1  ustawy  z  dnia  14 grudnia 

2012  r.  o  odpadach  (t.j.  Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  701)  poprzez  zaniechanie  dokonania  opisu 

przedmiotu  zamówienia  w  sposób  uwzględniający  wszystkie  wymagania  i  okoliczności 

mogące  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty  oraz  dokonanie  opisu  przedmiotu  zamówienia                  

w  sposób  utrudniający  uczciwą  konkurencję  i  nie  zapewniający  równego  traktowania 

wykonawców  poprzez  wprowadzenie  wymogu,  by  Punkt  Selektywnego Zbierania Odpadów 

Komunalnych  (PSZOK)  został  zorganizowany  i  udostępniony  mieszkańcom  gminy  nie 

później  niż  do  dnia  1  listopada  2019  r.,  w  sytuacji  gdy  prowadzenie  PSZOK  wymaga 

uzyskania  zezwolenia  na  zbieranie  odpadów,  przez  co  wymóg  uruchomienia  PSZOK                         

w terminie wskazanym przez Zamawiającego jest niemożliwy do spełnienia dla wykonawców 

nie działających dotychczas w Żarowie;  

2. art. 353

k.c. oraz art. 387 § 1 k.c.  w. zw. z art. 5 k.c. oraz art. 487 § 2 k.c. w zw. z art. 7 

ust.  1  Pzp  i  art.  29  ust.  1  i  2  Pzp 

poprzez  zawarcie  w  OPZ  zapisów  naruszających 

równowagę  stron  i  zasady  współżycia  społecznego,  zakładających  nadmierne  obciążenie 

wykonawcy  ryzykiem  kontraktowym  w  zakresie,  w  jakim  Zamawiający  może  obciążyć 

wykonawcę  karą  umowną  za  każdy  dzień  opóźnienia  w  przystąpieniu  do  wykonania 

przedmiotu umowy w zakresie przewidzianym w § 3 ust. 6 projektu umowy stanowiącym zał. 

nr  4  do  SIWZ,  tj.  w  odniesieniu  do  utworzenia  i  utrzymywania  Punktu  Selektywnego 

Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK).  

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie do przedmiotowego odwołania. 

W  pierwszej  kolejności  należy  przywołać  stan  faktyczny  wynikający  z  treści 

wniesionego  odwołania,  przystąpienia  oraz  odpowiedzi  na  odwołanie.  W  dalszej  kolejności 

Izba przytacza treść zał. nr 1 do SIWZ, czyli Opisu przedmiotu zamówienia: 


„6.  Utworzenie  i  utrzymywanie  punktu  selektywnego  zbierania  odpadów  komunalnych 

(PSZOK) oraz zagospodarowanie odebranych odpadów. 

Wykonawca  zobowiązany  jest  do  utworzenia,  utrzymania  i  obsługi  punktu 

selektywnego  zbierania  odpadów  komunalnych  (PSZOK),  na  nieruchomości  stanowiącej 

własność  Wykonawcy  lub  co  do  której  Wykonawca  przedłoży  oświadczenie,  że  od  1 

października br. będzie nią dysponował na cele PSZOK zgodnie z przepisami prawa. Punkt 

powinien  być  zlokalizowany  w  granicach  administracyjnych  miasta  Żarów  i  powinien  być 

udostępniony mieszkańcom gminy nie później niż do dnia 1 listopada 2019 roku. 

Zasady działania punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK). 



Wykonawca,  w  związku  z  realizacją  zadania,  zobowiązany  jest,  od  dnia  rozpoczęcia 

wykonywania usługi, do: 

a) 

zapewnienia obsługi punktu PSZOK, min. w poniedziałek od godziny 16:00 do godziny 

18:00, środy od godziny 14:00 do godziny 18:00 oraz w soboty w godzinach 10:00  – 12:00 

wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy. 

b) 

przyjmowania  od  właścicieli  nieruchomości  z  terenu  Gminy  Żarów  następujących 

rodzajów odpadów komunalnych: 

- opakowania z tworzyw sztucznych (20 01 39), 

opakowania ze szkła (20 01 02), 

- opakowania z papieru i tektury (20 01 01), 

- metale (20 01 40), 

zużyte baterie i akumulatory (20 01 33, 20 01 34), 

zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (20 01 35, 20 01 36), 

- meble i odpady wielkogabarytowe,  (20 03 07), 

- przeterminowane leki i chemikalia (20 01 31, 20 01 32, 20 01 27, 20 01 28), 

zużyte opony (16 01 03) 

odpady budowlane i rozbiórkowe (17 01 01, 17 01 02, 17 01 03, 17 01 07, 17 01 80) 

odpady ulegające biodegradacji (20 01 08, 20 02 01) 

Wykonawca  ma  obowiązek  umieszczenia  w  miejscu  widocznym,  ogólnie  dostępnym 

tablicy informacyjnej, zawierającej: 

pełną nazwę PSZOK – „punkt selektywnego zbierania odpadów”, 

- dane Wykonawcy /p

ełna nazwa, adres i nr telefonu/, 

wykaz rodzajów i ilości przyjmowanych odpadów komunalnych oraz 

- dni i godziny pracy PSZOK. 

Wykonawca zobowiązany jest do: 

przyjmowania  i  sprawdzania  czystości  rodzajów  odpadów,  w  szczególności  zważenia 

przywiezionych 

odpadów, 


bezpłatnego  przyjęcia  odpadów  z  danej  nieruchomości,  przy  czym  z  zastrzeżeniem 

odpadów  budowlanych  i  rozbiórkowych,  których  Wykonawca  zobowiązany  jest  przyjąć  nie 

więcej  niż  0,5  m3  miesięcznie  od  właściciela  nieruchomości  zamieszkałej,  każdych  innych 

odpadów określonych w pkt. 6. bez ograniczeń. 

prowadzenia  ewidencji  przyjętych  odpadów  wraz  ze  wskazaniem  adresu  nieruchomości,                

z której zostały przywiezione, 

Wykonawca  zobowiązany  jest  przekazać  do  instalacji  odzysku  i  unieszkodliwiania 

odpadów,  odpady  zebrane,  zgodnie  z  hierarchią  postępowania  z  odpadami,  o  której  mowa               

w art. 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 

992 z późniejszymi zmianami).”.  

Analogiczne  postanowienia 

znajdują się w  § 3  ust.  6  projektu  umowy  –  zał.  nr  4  do 

SIWZ. 

W ogłoszeniu o zamówieniu treść dotycząca  PSZOK-a znajduje się z  sekcji  II.  2.  4) 

ogłoszenia Opis przedmiotu zamówienia, str. trzecia: „ (…) Wykonawca zobowiązany jest do 

utworzenia,  utrzymani

a  i  obsługi  punktu  selektywnego  zbierania  odpadów  komunalnych 

(PSZOK), na nieruchomości stanowiącej własność Wykonawcy lub co do której Wykonawca 

przedłoży  oświadczenie,  że  od  1  października  br.  będzie  nią  dysponował  na  cele  PSZOK 

zgodnie  z  przepisami  praw

a.  Punkt  powinien  być  zlokalizowany  w  granicach 

administracyjnych  miasta  Żarów  i  powinien  być  udostępniony  mieszkańcom  gminy  nie 

później  niż  do  dnia  1  listopada  2019  roku.  W  ramach  realizacji  zadania  Wykonawca 

zobowiązany  jest  do  zagospodarowania  odebranych  odpadów  komunalnych,  zgodnie                    

z  obowiązującymi  uregulowaniami  prawnymi.  Wykonawca  zobowiązany  jest  do  osiągnięcia 

wymaganych  stosownymi  przepisami  prawa,  poziomów,  recyklingu,  przygotowania  do 

ponownego  użycia  i  odzysku  innymi  metodami  odpadów  komunalnych,  zwłaszcza  frakcji: 

papieru,  metalu,  tworzyw  sztucznych,  szkła  i  innych  niebezpiecznych  oraz  ograniczenia 

masy odpadów komunalnych, ulegających biodegradacji przekazanych do składowania. 

Dodatkowo  Wykonawca  zobowiązany  jest  do  utrzymania  czystości  i  porządku  na 

terenie  PSZOK.  Wykonawca  ponosi  wszystkie  koszty  związane  z  utworzeniem                              

i  funkcjonowaniem  PSZOK,  w  tym  także  związane  z  prowadzeniem  i  przekazywaniem  do 

Zamawiającego: 

— dokumentacji objętej przedmiotem niniejszego zamówienia, 

—  sporządzania  wykazów  i  sprawozdań,  zgodnych  z  wzorem  i  terminem  określonym                        

w rozporządzeniu Ministra Środowiska, którego dotyczy, 

— sporządzania miesięcznych raportów, dotyczących ilości i rodzaju odebranych odpadów, 

dacie  ich  dostarczenia  do  PSZOK  wraz  z  wykazem  nieruchomości  z  których  zostały 

dostarczone oraz sposobie ich dalszego zagospodarowania, 

—  Wykonawca  zobowiązany  jest  do  dostosowania  zasad  działania  PSZOK,  w  tym  czasu 

jego pracy, do zapisów wynikających ze zmian prawa miejscowego. (…)”


Do  dalszych  kwestii  Izba  odniesie  się  w  dalszej  części  w  ramach  rozpatrywanych 

zarzutów. 

Biorąc  pod  uwagę  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191  ust.1  Pzp), 

Izba stwierdziła co następuje. 

Odnośnie zarzutu pierwszego, podlega w/w zarzut oddaleniu. 

W ocenie I

zby uzasadnione potrzeby Zamawiającego czynią, że w jego interesie jest 

zorganizowanie 

i  udostępnienie  PSZOK-a  mieszkańcom  gminy  nie  później  niż  do  dnia                     

1 listopada 2019 r. 

W  tym  z

akresie  Izba  podzieliła  stanowisko  Przystępującego  wskazując  na 

spoczywający  na  Zamawiającym  w  zakresie  utworzenia  PSZOK-a  obowiązek  wynikający                    

z art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2018 r., 

poz. 1454, 1629, z 2019 r., poz. 730, 1403). 

Obowiązek ten został podtrzymany nowelizacją 

tej  ustawy,  tj.  ustawą  z  dnia  19  lipca  2019  r.  o  zmianie  ustawy  o  utrzymaniu  czystości                      

i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Nadto,  w art. 5 ust.1 pkt 3  ustawy z 13 

września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw, 

na mocy nowelizacji z 19 lipca 2019 r. wprowadzono na właścicieli nieruchomości obowiązek 

zbierania w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych. 

Jednocześnie,  Izb  podzieliła  stanowisko,  takie  jak  wyrażone  w  wyroku  KIO                            

z  07.08.2017  r.,  sygn. 

akt:  KIO  1542/17,  że  określone  czynności  o  charakterze 

przygotowawczym  należało  podjąć  w  czasie  trwania  postępowania  przetargowego. 

Wskazywano w tym orzeczeniu, iż:  „Wykonawcy mogą jeszcze na etapie przygotowania do 

opracowania i  złożenia ofert dokonać rozeznania warunków lokalnych, a nawet pozawierać 

umowy  przedwstępne.”.  Należy  podkreślić,  że  sam  Odwołujący  na  rozprawie  (dwukrotnie) 

nie negował takiej możliwości. Stwierdził nawet, że pewne koszty są do przyjęcia. Przy czym, 

zastrzegał, że nie całość kosztów związanych z PSZOK-iem.  

Jednakże  w  tym  kontekście,  Izba  wskazuje,  że  Odwołujący  mimo  akceptowania 

pewnych działań związanych z przygotowaniem PSZOK-u, tym bardziej, że nie negował, że 

jest  to  drugie  analogiczne  postępowanie,  a  pierwsze  zostało  unieważnione  i  było  z  maja 

2019  r,  nie  przedstawił  jakichkolwiek  dowodów  na  podjęcie  jakichkolwiek  kroków  w  celu 

prowadzenia  PSZOK-

a  na  terenie  gminy  Żarów.  Nie  zanegował  nawet  stanowiska 

Przystępującego,  że  Odwołujący  nie  był  świadom,  że  Zamawiający  ma  miejscowy  plan 

zagospodarowania przestrzennego. 

Dodatkowo, Izba stwierdziła, że po analizie należy zgodzić się ż Przystępującym, co 

do  niespójności  zarzutów  i  wniosków.  Można  nawet  uznać,  na  ich  podstawie,  że 

Przystępujący  ma  racje  twierdząc,  że  Odwołujący  w  ogóle  nie  zamierzał  zorganizować                      


i udostępniać PSZOK-a w jakimkolwiek terminie, dlatego wnosił o usuniecie tego elementu, 

lub wydzielanie do 

odrębnego zadnia, ale bez zmiany terminu (nie wnosił zupełnie o zmianę 

terminu  we  wnioskach  odwołania).  Stosowne  oświadczenie  w  tym  zakresie  Odwołujący 

złożył  dopiero  na  rozprawie  w  odpowiedzi  na  pytanie  ze  strony  przewodniczącego  składy 

orzekającego  Izby  i  stanowisko  Przystępującego  (dopiero  za  drugim  razem,  pierwotnie 

stwierdzać, że jest to trudne). Znamienne jest także, że nie kwestionował naruszenia art. 36 

aa Pzp, co dodatkowo czyni 

zarzuty i wnioski odwołania niespójnymi.   

Jednocześnie,  Izba  uznała  za  wiarygodne  stanowisko  Zamawiającego                                

i  Przystępującego,  że  ewentualne  wyodrębnienie  PSZOK-a  będzie  generować  dodatkowe 

koszty  po  stronie  Zamawiającego,  tak  związane  chociażby  z  obsługą  dwóch  umów,  jak                    

i  wysokością  ewentualnych  ofert.  Stanowisko  Przystępującego,  że  przy  podziale  będzie 

musiał  skalkulować  oferty  na  obie,  czyli  każdą  część,  tak  jakby  ostatecznie  jego  oferta 

miałaby  zostać  wybrana  tylko  w  jednej  części,  nie  zostało  skutecznie  podważone  przez 

Odwołującego  na  rozprawie.  Niewątpliwe  zwiększy  to  ceny  oferty  dla  każdej  z  części. 

Przystępujący  także  wskazywał  na  to,  że  wydzielenie  PSZOKA  do  innego  zadania,  będzie 

skutkowało  tym,  że  prowadzący  PSZOK  będzie  musiał  zorganizować  nie  tylko  odbiór,  ale 

również wywóz odpadów do RIPOKÓW, co automatycznie zwiększy koszty z tym związane. 

Izba  wzięła  także  pod  uwagę  w  tym  kontekście,  że  poprzedni  analogiczny  przetarg 

został  unieważnione  z  uwagi  na  to,  że  cena  oferty  przewyższała  środki  jakimi  dysponował 

Zamawiający.  Nie  było  to  kwestionowane  przez  Odwołującego.  Należy  podzielić                            

w  konsekwencji  obawy  Zamawiającego  z  rozprawy,  że  wydzielenie  PSZOK-a  do  odrębnej 

części zwiększałoby także koszty obsługi z punktu widzenia społeczności lokalnej.  

Wymaga  również  podkreślenia,  że  wyodrębnienie  PSZOK-a  do  odrębnego  zadania 

nie tylko zwiększy koszty  związane z przetargiem, tj. ceny ofert, ale w  wypadku wyłonienia 

dwóch  podmiotów,  jeden  z  nich  będzie,  ale  i  sam  Zamawiający  i  mieszkańcy  jego  gminy 

będą  czekali,  aż  drugi  zorganizuje  i  udostępni  PSZOK  (jak  ostatecznie  oświadczył  na 

rozprawie  Odwołujący  po  4  miesiącach).  Wobec  wprowadzenia  obowiązku  selektywnego 

zbierania odpadów komunalnych  przez właścicieli nieruchomości (przepis wchodzi w życie 

14 dni od publikacji nowelizacji z 19 lipca 2019 r. /aktualnie podpisana przez Prezydenta RP 

–  w  dniu  06  sierpnia  2019  r.,  oczekuje  na  publikacje)  takie  wydłużenie  terminu  na 

zorganizowanie    i  udostepnienie  PSZOK-u  z  dnia  1  listopada  2019 r,  na  1  stycznia  2020  r. 

nie  jest  uzasadnione  z  punktu  widzenia  uzasadnionych  potrzeb  Zamawiającego                                  

i mieszkańców jego gminy.   

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.  


Odnośnie  zarzutu  drugiego,  podlega  w/w  zarzut  oddaleniu,  uznając,  że  jest  on 

"

gołosłowny",  tzn.  nie  poparty  żadnym  uzasadnieniem  we  wniesionym  odwołaniu,  uznając, 

że  de  facto  Odwołujący  nie  określił  na  jakiej  podstawie  uznał,  że  OPZ  zawiera  zapisy 

naruszające  równowagę  stron  i  zasady  współżycia  społecznego,  zakładające  nadmierne 

obciążenie  wykonawcy  ryzykiem  kontraktowym  w  zakresie,  w  jakim  Zamawiający  może 

obciążyć wykonawcę karą umowną za każdy dzień opóźnienia w przystąpieniu do wykonania 

prz

edmiotu umowy w zakresie przewidzianym w § 3 ust. 6 projektu umowy stanowiącym zał. 

nr  4  do  SIWZ,  tj.  w  odniesieniu  do  utworzenia  i  utrzymywania  Punktu  Selektywnego 

Zbierania  Odpadów  Komunalnych  (PSZOK).  W  odwołaniu  nie  wskazano  nawet 

odpowiedniego  paragrafu  projektu  umowy.  Uczyniono  to  dopiero  na  rozprawie,  co  Izba 

uznaje  za  działanie  spóźnione.  W  odwołaniu  nie  ma  także  jakiejkolwiek  argumentacji  na 

poparcie zasadności sformułowanego zarzutu. W konsekwencji uznając, że zarzut nie tylko 

nie  został  poparty  jakąkolwiek  argumentacją  w  odwołaniu,  ale  również  Odwołujący  nie 

wykazał  jego  zasadności  na  rozprawie.  Stanowisko  Odwołującego  w  tym  zakresie  na 

rozprawie  miało  charakter  „szczątkowy”.  Wnioski  w  zakresie  tego  zarzutu  nie  zostały  ani                 

w  odwołaniu,  ani  na  rozprawie  w  jakikolwiek  sposób  skonkretyzowane.  Odwołujący  nie 

wnosił o zmniejszenie kary umownej w tym zakresie.      

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.  

W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  oddaliła  odwołanie  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu art. 192 ust. 9 i 10 Pz

p w zw. z § 3 pkt 1 lit. a oraz § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia 

Prezesa  Rady 

Ministr

ów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972).  

Przewodniczący: 

………………………………