KIO 1528/19 POSTANOWIENIE dnia 19 sierpnia 2019 roku

Stan prawny na dzień: 13.11.2019

Sygn. akt KIO 1528/19 

POSTANOWIENIE 

  z dnia 19 sierpnia 2019 roku  

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie:      

Przewodniczący: 

Katarzyna Prowadzisz 

po  rozpoznaniu  w  dniu  19  sierpnia  2019  roku  w Warszawie,  na  posiedzeniu  niejawnym  

bez  udziału  Stron,  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

5  sierpnia  2019  roku  przez 

wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Usług  Komunalnych  „Fart-Bis” 

spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kielcach 

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Gminę Ostrowiec Świętokrzyski 

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

Nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

Przedsiębiorstwo  Usług  Komunalnych  „Fart-Bis”  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Kielcach  kwoty  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście 

tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej wniesiony wpis. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  na  niniejsze  postanowienie  -  w  terminie  7 

dni  od  dnia  jego  doręczenia  - 

przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Kielcach.  

Przewodniczący:     ……………………………… 


Sygn. akt KIO 1528/19 

UZASADNIENIE 

Zamawiający,  Gmina  Ostrowiec  Świętokrzyski  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pod  nazwą  Gospodarowanie 

odpadami  komunalnymi  w  Ostrowcu  Św.  od  1.1.2020  r  do  31.12.2021  r.  Odbiór  

i  zagospodarowanie odpadów wytwarzanych na nieruchomościach, na których  zamieszkują 

mieszkańcy. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  

w dniu 24 lipca 2019 roku pod numerem 2019/S 141-347704. 

Odwołujący  -  Przedsiębiorstwo  Usług  Komunalnych  „Fart-Bis”  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Kielcach - wniósł odwołanie co do ogłoszenia o zamówieniu 

oraz Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenia  art.  22  ust.  1a  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych    (Dz.  U.  z  2018  ro

ku,  poz.  1986  ze  zm.;  dalej:  „Pzp”  lub  „ustawa”)  przez 

określenie  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  nieproporcjonalny  do  przedmiotu 

zamówienia  oraz  naruszenie  art.  7  ust.  1  ustawy  przez  określenie  warunków  udziału  

w  postępowaniu  w  sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania wykonawców oraz wbrew zasadzie proporcjonalności. 

Odw

ołujący  wnosi  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania 

zmiany 

ogłoszenia o zamówieniu oraz Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: 

SIWZ) przez 

usunięcie warunku z rozdziału X.1.2.1.3) SIWZ oraz analogicznego wymagania 

z ogłoszenia o zamówieniu. 

Izba ustaliła: 

W  SIWZ  w  rozdziale  X 

–  Warunki  udziału  w  postepowaniu  w  punkcie  1.2.1 

Zmawiający określił następujący warunek: 

posiada  zezwolenie  na  zbieranie  odpadów  i  zezwolenie  na  przetwarzanie  odpadów  

lub  zezwolenie  na  wytwarzanie  odpadów  uwzgledniające  zbieranie  i/lub  przetwarzanie 

odpadów  (zgodnie  z  przepisami  wynikającymi  z  ustawy  z  dnia  14  grudnia  2012  r.  

o  odpad

ach)  lub  pozwolenie  zintegrowane  uwzględniające  zbieranie  i/lub  przetwarzanie 

odpadów, o którym mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, 

co najmniej w zakresie 

obejmującym przedmiot zamówienia.  

W ogłoszeniu o zamówieniu w Sekcji III punkcie III.1.1 3) Zamawiający wskazał tożsamy jak 

w SWIZ w rozdziale X punkcie 1.2.1.3) warunek. 


W dniu 12 

sierpnia 2019 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo 

Zamawiającego z  dnia 9  sierpnia 2019 roku (email  wpłynął  w  dniu 9  sierpnia 2019  roku)  – 

Odpowiedź  na  odwołanie,  w  którym  Zamawiający  wniósł  o  odrzucenie  odwołania  

na podstawie art. 189 ust.2 pkt 3 ustawy. 

Pismo zostało podpisane przez Radcę prawnego 

Pana  Z.  N. 

działającego  na  podstawie  pełnomocnictwa  z  dnia  9  sierpnia  2019  roku 

załączonego do ww. pisma.  

W dniu 14 sierpnia 2019 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo 

Zamawiającego z dnia 13 sierpnia 2019 roku (email wpłynął w dniu 13 sierpnia 2019 roku) – 

Pismo  Zamawiającego,  w  którym  to  piśmie  Zamawiający,  podając  szczegółowe 

uzasadnienie,  wskazał  na  uwzględnienie  w  części  zarzutów  odwołania  podnosząc,  

że „zasadna jest zmiana ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ poprzez wykreślenie konieczności 

posiadania  zezwolenia  na  przetwarza

nie  odpadów”.

Pismo  zostało  podpisane  przez  Radcę 

prawnego 

Pana 

Z. 

N. 

działającego  na  podstawie  pełnomocnictwa  z  dnia  

9 sierpn

ia 2019 roku załączonego do pisma z dnia 9 sierpnia 2019 roku. 

W dniu 15 sierpnia 2019 roku do Prezesa Krajowej Iz

by Odwoławczej wpłynęło pismo 

Odwołującego  z  dnia  15  sierpnia  2019  roku  –  Wycofanie  nieuwzględnionych  zarzutów 

odwołania.  W  piśmie  tym  Odwołujący  wskazał,  że  pismem  z  dnia  13  sierpnia  2019  r. 

Zamawiający  złożył  oświadczenie  o  częściowym  uwzględnieniu  zarzutów  odwołania  

tj.  zarzutów  związanych  z  żądaniem  posiadania  zezwolenia  na  przetwarzanie  odpadów.  

W  zakresie  pozostałych  zarzutów  odwołania,  Odwołujący  złożył  oświadczenie,  że  zarzuty  

te wycofuje. Odwołujący wniósł również o oddalenie żądania odrzucenia odwołania, bowiem 

Zamawiający  potwierdził,  że  zarówno  ogłoszenie  jak  i  SIWZ  opublikowane  zostały  24  lipca 

2019  roku  to  termin  na  wniesienie  odwołania  w  odniesieniu  do  treści  tych  dokumentów,  

ze względu na art. 185 ust. 8 ustawy upływała w dniu 5 sierpnia 2019 roku. Pismo to zostało 

podpisane przez Radcę Prawnego Pana W. A. działającego na podstawie pełnomocnictwa z 

dnia 5 sierpnia 2019 roku załączonego do odwołania.  

Zgodnie  z  pismem  Zamawiającego  z  dnia  8  sierpnia  2019  roku  przesłanym  

do  P

rezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  tym  samym  dniu  (email),  SIWZ  została 

udostępniona  na  stronie  internetowej  Zamawiającego  w  dniu  24  sierpnia  2019  roku, 

ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w DUUE w dniu 24 sierpnia 2019 roku. 

Izba zważyła: 


Izba 

stwierdziła, że nie zostały spełnione przesłanki z art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy tym 

samym Odwołujący nie uchybił terminowi wniesienia odwołania. Zgodnie bowiem z art. 185 

ust.  8  ustawy 

jeżeli  koniec  terminu  do  wykonania  czynności  przypada  na  sobotę  lub  dzień 

ustawowo  wolny  od  pracy,  termin  upływa  dnia  następnego  po  dniu  lub  dniach  wolnych  od 

pracy. W rozpoznawanej sprawie dziesiąty dzień terminu przypadła na 3 sierpnia sobotę, tym 

samym termin na wniesienie odwołania zgodnie z ww. przepisem upływał w poniedziałek 5 

sierpnia.  Tym samym Izba oddaliła wniosek o odrzucenie odwołania. 

Mając  na  uwadze  ustalenia  jakie  Izba  poczyniła  w  przedmiotowej  sprawie,  

a  mianowicie  Zamawiający  w  części  uwzględnił  zarzuty  odwołania,  co  wynika  z  treści 

złożonego  pisma,  natomiast  Odwołujący  pozostałe  zarzuty  odwołania  wycofał,  oraz  braku 

zgłoszenia  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  przystąpień  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  na  dzień  wydawania  postanowienia,  Izba 

stwierdziła,  że  zaszły  przesłanki  do  umorzenia  postępowania  odwoławczego  zgodnie  z  art. 

186 ust. 3a ustawy.  

Izba  wskazuje,  że  zgodnie  z  treścią  art.  186  ust.  3a  zdanie  drugie  ustawy  w  przypadku 

umorzenia postępowania przez  Izbę  na  skutek uwzględnienia przez  Zamawiającego części 

zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  i  wycofania  pozostałych  zarzutów  przez 

O

dwołującego  –  Zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności  

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu  

w zakresie uwzględnionych zarzutów.  

O  kos

ztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  postępowania  

na  podstawie  art.  192  ust.  9  oraz  art.  192  ust.  10,  186  ust  6  pkt  1  Prawa  zamówień 

publicznych  oraz  w  oparciu  o  przepi

sy  §  3  i  §  5  ust.  1  pkt  2  lit  a  rozporządzenia  Prezesa 

Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu  

od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  

ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972). 

Przewodniczący:    …………………………………………