KIO 844/17 POSTANOWIENIE dnia 28 maja 2018 r.

Stan prawny na dzień: 30.08.2018

Sygn. akt KIO 844/17 

POSTANOWIENIE 

z dnia 28 maja 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodnicząca:      Agata Mikołajczyk 

Członkowie:   

Izabela Niedziałek- Bujak 

Andrzej Niwicki 

Protokolant:            

Marta Słoma 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 25 maja 2018 r. w Warszawie odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  30  kwietnia  2018  r.  przez 

odwołującego  -  wykonawcę  Atende  Medica  Sp.  z  o.o.  Al.  Wilanowska  313  02-665 

Warszawa w po

stępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - Samodzielny Publiczny 

Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Specjalistyczny MSWiA w Otwocku ul. Prusa 1/3 05-

400 Otwock, 

przy udziale

wykonawców 

zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po 

stronie 

odwołującego, 

A.  ASSECO Poland S. A. ul. Olchowa 14 35-

322 Rzeszów; 

B. 

Comarch Healthcare S.A. Al. Jana Pawła II 39A 31-864 Kraków,

postanawia: 

Umorzyć postępowanie odwoławcze;  

Nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

odwołującego  –  Atende  Medica  Sp.  z  o.o.  [Al.  Wilanowska  313,  02-665  Warszawa] 

kwoty  13.500  zł  00  gr  (słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy), 

stanowiącej 90 % kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  za

mówień 

publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 

Członkowie:              ………………………………. 

………………………………. 


Sygn. akt: KIO 844/18 

Uzasadnienie 

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Specjalistyczny MSWiA w 

Otwocku 

prowadzi  postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego pn.: 

Budowa i wdrożenie - „Elektroniczna platforma usług Otwarty Otwock" 

nr  ref.  ZP  2  -  2018  ". 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2018/S 076-168917 z dnia 19/04/2018. 

Wykonawca Atende Medica Sp. z o.o. 

z siedzibą w Warszawie (Odwołujący) w dniu 

kwietnia  2018  r.  wniósł  odwołanie  wobec  treści  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 

Zamówienia podnosząc zarzuty:  

1.  w zakresie wymagania: 

aby  dostarczone przez  Wykonawcę rozwiązanie  było zgodne  z  normami  dotyczącymi 

służby  zdrowia,  a  w  szczególności  ISO/IEC  27002,  PN-  ISO/IEC  20000-1:2007,  PN-

ISO/IEC  20000-2:2007,  PN-ISO/IEC  27001:2007,  PN-ISO/IEC  27005:2010,  PN-

ISO/IEC 2

7006:2009 (załącznik nr la do siwz - szczegółowy opis przedmiotu zamówienia 

wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne systemu, dalej jako „opz", pkt 4.1 ID.0G.4),  

aby specjalista ds. wirtualizacji posiadał znajomość środowisk Microsoft na poziomie co 

najmniej  Microsoft  Solution  Expert:  Server  Infrastracture,  Productivity,  Cloud  Platform 

and Infrastracture, oraz certyfikacje z zakresu Server Virtualization with Windows Server 

Hyper-V  and  System  Center,  Microsoft  Certified  Solution  Associate  z  zakresu  MS 

Windows 2008/2012/2016, 

poświadczone  ważnymi  certyfikatami  załączonymi  do 

oferty (cześć V pkt 1.2.2.2 ppkt 4 siwz- Zadanie 1),  

aby specjalista ds. bezpieczeństwa w zakresie ISO 27001 posiadał  doświadczenie  w

zakresie  bezpieczeństwa  systemów  informatycznych  poświadczone  ważnym 

certyfikatem CISA lub CISPP (cześć V pkt 1.2.2.2 ppkt 6 siwz). 

zaskarżonym czynnościom Zamawiającego zarzucił naruszenie art. 7 ust. 1 Pzp, art. 22 

ust. 1a, art. 22d ust. 1, Pzp, oraz art. 29 ust. 1, 2, 3 Pzp z uwagi na: 

2.1. w  odniesieniu  d

o zarzutu  z  pkt  1.1  powyżej  -  poprzez  opis  przedmiotu  zamówienia w 

sposób ograniczający uczciwą konkurencją i zasadę równego traktowania wykonawców, 

tj.  stawianie  nadmiernych  wymagań,  jakie  powinno  spełniać  proponowane 

oprogramowanie, a przez to ograniczen

ie ilości wykonawców, którzy mogą brać udział 

w  postępowaniu,  gdy  brak  jest  jakiegokolwiek  uzasadnienia  dla  spełniania  przez 

oprogramowanie szeregu wymaganych przez Zamawiającego norm, 


w odniesieniu do zarzutów z pkt 1.2 i 1.3 powyżej - poprzez określenie warunków udziału 

w  postępowaniu  w  sposób  nieproporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  w  wyniku 

ustanowienia  nadmiernych  wymogów,  które  miałyby  zostać  spełnione  przez  osoby 

skierowane przez Wykonawcę do realizacji zamówienia, co ogranicza w konsekwencji 

konkurencje, 

w  odniesieniu  do  zarzutów  z  pkt  1.3  powyżej  -  poprzez  określenie  konkretnych 

certyfikatów bez możliwości zastosowania równoważnych certyfikatów potwierdzających 

kwalifikacje danej osoby, co narusza uczciwą konkurencje, 

Wskazując na powyższe zarzuty wniósł o nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany 

treści siwz poprzez wykreślenie wymagania: 

że dostarczone rozwiązanie musi być zgodne z normami ISO/IEC 27002, PN-ISO/IEC 

27005:2010, PN-ISO/IEC 27006:2009,  

3.2. a

by Specjalista ds. wirtualizacji posiadał znajomość środowisk Microsoft na poziomie co 

najmniej  Microsoft  Solution  Expert:  Server  Infrastracture,  Productivity,  Cloud  Platform 

and Infrastracture, oraz certyfikacje z zakresu Server Virtualization with Windows Server 

Hyper-V  and  System  Center,  Microsoft  Certified  Solution  Associate  z  zakresu  MS 

Windows 2008/2012/2016, poświadczone ważnymi certyfikatami załączonymi do oferty, 

aby Specjalista ds. bezpieczeństwa w zakresie ISO 27001 posiadał certyfikat CISA lub 

CISSP, ewentualnie określenie możliwości złożenia równoważnych certyfikatów, 

Do  postępowania  odwoławczego  zgłosił  przystąpienie  po  stronie  odwołującego 

wykonawca  ASSECO  Poland  S.  A.  z  siedzibą  w  Rzeszowie  oraz  wykonawca  Comarch 

Healthcare S.A. z  siedzibą w Krakowie.

Zamawiający w piśmie z dnia 21 maja 2018 r. (data wpływu: 21/05/2018] oświadczył, 

że:  (…) w zakresie zarzutu z pkt 1.1. Odwołania, tj. zarzutu dotyczącego norm, które musi 

spełniać  System  zdecydował  o  przychyleniu  się  do  żądania  Odwołującego  w  zakresie 

us

unięcia  wymogu  zgodności  rozwiązania  z  jedną  z  norm,  tj.  z  normą  PN-ISO/IEC 

27006:2009.  Innymi  słowy,  Zamawiający  uwzględnia  zarzut  Odwołującego  z  pkt  1.1. 

Odwołania (str. 1 Odwołania) zakresie usunięcia wymogu co do  zgodności rozwiązania z 

normami PN-ISO/IEC 27006:2009

”.  

W pozostałym zakresie nie uwzględnił zarzutów i żądań wykonawcy. 


Wykonawca Atende Medica Sp. z o.o. 

z siedzibą w Warszawie w piśmie z dnia 23 

maja br (

data wpływu: 21/05/2018] oświadczył, że cofa wniesione odwołanie.  

Izba,  m

ając  na  uwadze  stan  faktyczny,  postanowiła  o  umorzeniu  postępowania 

odwoławczego  w  tej  sprawie  na  podstawie  art.  187  ust.  8  zdanie  pierwsze  ustawy  Pzp, 

zgodnie z którym Odwołujący do czasu zamknięcia rozprawy może cofnąć odwołanie.  

Zgodnie z art. 187 ust. 

8 zdanie drugie ustawy Pzp oraz na podstawie § 5 ust. 1 pkt 

3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości 

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U  Nr  41,  poz.  3544  ze  zm.),  Izba  orzekła  o 

dokonaniu zwrotu na rzecz Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego przez wykonawcę 

w wysokości 15.000 zł.  

Uwzględniając powyższe postanowiono, jak w sentencji.  

……………………………….. 

……………………………….. 

………………………………..