KIO 666/18 Sygn. akt: KIO 666/18 WYROK dnia 14 maja 2018 r.

Stan prawny na dzień: 11.07.2018

WYROK 

z dnia 14 maja 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:   Renata Tubisz 

Protokolant:   

Marcin Jakóbczyk 

po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie  w dniach 23 kwietnia 2018 r. i 7 maja 2018 r. 

odwołania 

wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 kwietnia 2018 r. przez odwołującego: 

ABM  Scientific  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  spółka  komandytowa  z  siedzibą  w 

Aleksandrowie Łódzkim ul. Marii Konopnickiej 10 lok. 4; 95-070 Aleksandrów Łódzki  w postępowaniu 

prowadzonym 

przez  zamawiającego:  Regionalne  Centrum  Krwiodawstwa  i  Krwiolecznictwa  w 

Poznaniu ul. Marcelińska 44; 60-354 Poznań  

przy  udziale  wykonawcy: 

Biomedica  Poland  Sp.  z  o.o.,  ul.  Raszyńska  13,  05-500  Piaseczno 

zgłaszającego swoje przystąpienie po stronie zamawiającego 

orzeka: 

oddala odwołanie 

kosztami postępowania obciąża ABM Scientific spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka 

komandytowa  z  siedzibą  w  Aleksandrowie  Łódzkim  ul.  Marii  Konopnickiej  10  lok.  4;  95-070 

Aleksandrów Łódzki   

oraz 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15.000  zł  00  gr  (słownie:    

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  ABM  Scientific  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  spółka  komandytowa  z  siedzibą  w  Aleksandrowie  Łódzkim  ul.  Marii 

Konopnickiej 10 lok. 4; 95-

070 Aleksandrów Łódzki tytułem wpisu od odwołania 


siedzibą w Aleksandrowie Łódzkim ul. Marii Konopnickiej 10 lok. 4; 95-070 Aleksandrów Łódzki 

kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) na rzecz Regionalne 

Centrum  Krwiodawstwa  i  Krwiolecznictwa  w  Poznaniu  ul.  Marcelińska  44;  60-354  Poznań 

stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia 

pełnomocnika zamawiającego. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz. 

U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm. ) na niniejszy wyrok - 

w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje 

skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu 

Przewodniczący:     

…………..………………………… 


Uzasadnienie  

W imieniu ABM SCIENTIFIC spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa 

z siedzibą w Aleksandrowie Łódzkim, dalej jako „Odwołujący" lub „ABM", na podstawie art. 

179 ust. 1 w zw. 180 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych 

(Dz.U.2017poz.1579 ze zm.), zwanej dalej 

„Pzp" lub „Ustawą"zwany dalej „odwołującym” lub 

„ABM” wniósł  odwołanie od czynności Zamawiającego polegających na: 

dokonaniu  badania  i  oceny  ofert  w  sytuacji  gdy  z

amawiający  nie  był  do  tego 

uprawniony, gdyż cały czas ważna pozostawała czynność wyboru oferty odwołującego 

z dnia 16 marca 2018 r. (w ramach pakietu nr I); 

dokonaniu badania i oceny ofert oraz wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej 

przez Biomedica Poland sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie dalej jako „Biomedica" lub 

„przystępujący  po  stronie  zamawiającego”,  pomimo  że  oferta  Biomedica  nie  była 

najko

rzystniejsza w postępowaniu (w ramach pakietu Nr I); 

zaniechaniu odrzucenia oferty Biomedica, mimo że oferta złożona przez ten podmiot 

nie 

odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia („SIWZ"), 

zaniechaniu  wykluczenia  wykonawcy  Biomedica  z  p

ostępowania (w ramach pakietu 

Nr I); 

zaniechaniu  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  odwołującego  (w 

ramach pakietu Nr I). 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1.  art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 Pzp poprzez dokonanie 

błędnej oceny oferty Biomedica 

i błędne obliczenie ceny i kosztu, a w konsekwencji przyznanie temu wykonawcy w ramach 

kryterium oceny ofert pt „cena+koszt" zbyt wysokiej liczby punktów, tj. przyznanie 51,19 

pkt (w ramach pakietu I). 

2.  art. 24 ust. 1 pkt 17) w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2) Pzp - poprzez zaniechanie zastosowania 

wskazanych  przepisów  i  braku  wykluczenia  Biomedica  w  sytuacji  gdy  Biomedica 

przedstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ 

na decyzje podejmowane 

przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia; 

art.  89  ust.  1  pkt  2)  Pzp poprzez  zaniechanie odrzucenia oferty  Biomedica pomimo,  że 

oferta tego wykonawcy nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia 

(w ramach pakietu I); 

art. 14 ust. 1 Pzp w zw. z art. 61 § 1 Kodeksu cywilnego poprzez uznanie, iż doszło do 


„cofnięcia oświadczenia woli", pomimo iż informacja o „cofnięciu oświadczenia" doszła do 

Odwołującego  po  otrzymaniu informacji  z  dokonanej  oceny  ofert,  a  Odwołujący  na owo 

cofnięcie oświadczenia woli nie wyraził zgody (w ramach pakietu I). 

art.  7  ust.  1  i  3  Pzp  w  zw.  z  wyżej  wymienionymi  przepisami  -  poprzez  prowadzenie 

postępowania w sposób niezapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równego 

traktowania wy

konawców, jak również poprzez wybór wykonawcy, którego oferta zgodnie 

z  przepisami  Pzp  nie  powinna  być  wybrana,  i  w  konsekwencji  nie  powinno  mu  zostać 

udzielone zamówienie (w ramach pakietu I). 

W związku z powyższym odwołujący wnosi o: 

uwzględnienie odwołania w całości; 

2)  nakazanie  z

amawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej 

złożonej przez Biomedica; 

3)  nakazanie z

amawiającemu odrzucenia oferty Biomedica; 

4)  nakazanie  z

amawiającemu  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez 

o

dwołującego; 

5)  przyznanie  na  rzecz  o

dwołującego  kosztów  według  norm  przepisanych,  w  tym  kosztów 

zastępstwa  zgodnie  z  rachunkiem  przedłożonym  na  rozprawie  przed  Krajową  Izbą 

Odwoławczą. 

Interes we wniesieniu odwołania 

Odwołujący  wskazał  na  posiadanie  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  przedstawiając    

następującą argumentację formalną i prawną.    

Odwołujący  wskazuje,  iż  posiada  interes  prawny  we  wniesieniu  odwołania  gdyż  w  wyniku 

czynności  i  zaniechań  zamawiającego,  o  których  mowa  powyżej,  interes  odwołującego  w 

uzyskaniu  zamówienia  i  w  konsekwencji  poniesienie  ewentualnej  szkody  przejawiającej  się 

chociażby  utratą  zakładanego  zysku,  jaki  mógłby  osiągnąć  w  przypadku  uzyskania 

zamówienia - zostaje naruszony. Odwołujący złożył bowiem ofertę, która plasowałaby się na 

pierwszym miejscu- gdyby z

amawiający dokonał obliczenia wyników związanych z kryteriami 

oceny  ofert,  zgodnie  z  ustalonymi  przez  siebie  i  opisanymi  w  specyfikacji  warunków 

zamówienia  zasadami.  W  przypadku  prawidłowego  działania  zamawiającego,  oferta 

o

dwołującego  zostałaby  sklasyfikowana  na  pierwszym  miejscu,  a  tym  samym  zostałaby 

uznana za najkorzystniejszą. Nie może budzić wątpliwości, że objęte odwołaniem czynności 

z

amawiającego prowadzą do możliwości poniesienia szkody przez odwołującego, polegającej 

na uniemożliwieniu mu uzyskania zamówienia. 


Co  do  uzasadnienia 

zachowania  terminu  do  wniesienia  odwołania  oraz  dokonania 

odpowiedniej opłaty to jest wpisu od odwołania odwołujący wyjaśnił jak poniżej . 

Informacja  o  rozstrzygnięciu  postępowania  została  przesłana  do  odwołującego  drogą 

mailową w dniu 30 marca 2018 r. W związku z powyższym niniejsze odwołanie jest złożone z 

zachowaniem ustawowego 10-

dniowego terminu określonego w art. 182 ust. 2 pkt 1) Pzp. 

Odwołanie zostało wniesione w dniu 09.04.2018roku. 

Wpis  od  odwołania  w  wysokości  15.000,00  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych)  został 

wniesiony na rachunek Urzędu Zamówień publicznych, tj. rachunek bankowy o numerze: 60 

1010  1010  0081  3622  3100  0000  prowadzony  przez  NBP  O/Okr.  w  Warszawie.  

W uzasadnieniu odwołania przedstawiono następującą argumentację formalną i prawną.  

      (i) 

Wstęp. 

      W  dniu  30  marca  2018  r.  z

amawiający  poinformował  odwołującego  o  dokonaniu  oceny  i 

wyborze 

najkorzystniejszej  oferty.  Z  taką  decyzją  zamawiającego  nie  sposób  się  jednak 

zgodzić, albowiem takie zachowanie zamawiającego narusza wymienione powyżej przepisy 

Pzp z powodów, które zostaną przedstawione poniżej. W ocenie ABM działania i czynności 

podejmowane przez z

amawiającego rażąco naruszają ustawę i powinny zostać wyłączone z 

obrotu prawnego. 

       (ii)

Zarzut  dotyczący  dokonania  ponownej  oceny  i  wyboru  ofert  pomimo  ważnej  czynności 

z

amawiającego w tym zakresie, na podstawie której oferta odwołującego była wybrana jako 

najkorzystniejsza. 

Analiza przepisów Pzp prowadzi do wniosku, iż ustawa nie przewiduje możliwości cofnięcia 

przez  z

amawiającego  złożonego  oświadczenia  woli  (jedynym  takim  przypadkiem  jest 

możliwość wycofania złożonej przez oferenta oferty w danym postępowaniu). Odwołujący nie 

kwestionuje  przy  tym  uprawnienia  z

amawiającego  do  podejmowania  czynności 

przewidzianych  przez  przepisy  Pzp,  w  tym  czynności  unieważnienia  dokonanej  wcześniej 

czynności zamawiającego. Procedura w tym zakresie, tj. unieważnienie danej czynności przez 

z

amawiającego,  musi  być  zrealizowana  zgodnie  z  Pzp,  w  szczególności  taka  czynność 

podlega  kontroli  w  drodze  złożenia  odwołania  do  Krajowej  Izby  Odwoławczej.  W 

przedmiotowym  stanie  faktycznym  i  prawnym  z

amawiający  nie  podjął  jednak  decyzji  o 

unieważnieniu czynności wyboru najlepszej oferty (ta czynność pozostaje dalej w mocy), ale 

złożył oświadczenie o cofnięciu wcześniejszego oświadczenia woli. Oznacza to, że zgodnie z 

art. 14 ust. 1 Pzp w tym zakresie należy stosować wprost przepisy kodeksu cywilnego. 

W  tym  miejscu  Odwołujący  wskazuje,  iż  zgodnie  z  art.  61.  §  1.  Kodeksu  cywilnego 

„Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do 

niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest 


skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej." 

W niniejszej sprawie bezspornym jest, w świetle art. 61 § 1 zdanie drugie Kodeksu cywilnego, 

iż oświadczenie zamawiającego o cofnięciu wcześniejszego oświadczenia jest bezskuteczne 

(nie doszło ono do odwołującego przed decyzją o wyborze oferty ani łącznie z tą decyzją).  

       W  obecnym  stanie  faktycznym  i  prawnym  o

dwołujący  nie  został  nigdy  poinformowany,  iż 

z

amawiający  podjął  decyzję  o  unieważnieniu  czynności  polegającej  na  wyborze  oferty 

od

wołującego jako najkorzystniejszej. Z uwagi na powyższe odwołujący cały czas oczekuje na 

zawarcie z nim umowy w sprawie zamówienia publicznego objętego postępowaniem. 

       (iii) 

Zarzut  zaniechania  odrzucenia  oferty  Biomedica  pomimo,  iż  nie  odpowiada  treści 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia wraz z zarzutem wprowadzenia zamawiającego 

w błąd. 

W  tabeli  nr  2  Formularza  nr  2  SIWZ  zatytułowanej:  „Szczegółowy  wykaz  wszystkich 

materiałów  i  odczynników  nieoferowanych,  niezbędnych  do  optymalnego  wykonania 

oznaczeń-w  zakresie  przygotowania  bibliotek  oraz  przeprowadzenia  sekwencjonowania, 

według  rekomendacji  producenta,  wraz  z  podaniem  adekwatnych  ilości  do  swobodnego 

przeprowad

zenia wskazanej liczby badań, z uwzględnieniem proponowanego trybu realizacji 

poszczególnych  etapów  procedury  -  manualny/  automatyczny"  Zamawiający  wymagał,  de 

facto, przedstawienia wszystkich materiałów i odczynników nieoferowanych przez producenta, 

a nie

zbędnych do optymalnego wykonania oznaczeń (wykonania zamówienia). 

W swojej ofercie firma Biomedica zaoferowała testy All Type NGS 11 loci Sample Prep Flex 

kit o numerze katalogowym ALL-

PREP11LFX, którego producentem jest firma One Lambda 

Inc z grup

y ThermoFisher. W Formularzu 2 w tabeli 2 firma Biomedica zadeklarowała, iż do 

wykonania  badania  sekwencjonowania  8160  pacjentów  wystarczy  85  kartridży  Illumina 

Standard v2 300 cykli, co oznacza, iż założyła, że w jednym sekwencjonowaniu można badać 

96  pac

jentów  (bibliotek  DNA).  Tymczasem  materiały  producenta  oferowanego  kitu 

jednoznacznie określają w załączonej dokumentacji technicznej do oferowanego kitu o nazwie 

All Type NGS Assay on Illumnina MiSeq System Application Note na stronie 14, iż kit ten na 

ka

rtridżu  Illumina  typu  Standard  v2  300  cykli  umożliwia  sekwencjonowanie  do  48 

próbek/pacjentów/bibliotek  (w  oryginale:  up  to  48  samples).  Oznacza  to,  iż  kit  został  przez 

producenta 

zwalidowany  dla  tej  właśnie  ilości  pacjentów  na  jeden  run  sekwencyjny. 

Sekwe

ncjonowanie większej ilości pacjentów wykracza poza ramy optymalnej i sprawdzonej 

przez  producenta  procedury  pracy  testu  i  nie  gwarantuje  poprawnych  wyników 

sekwencjonowania, gdyż grozi przeładowaniem pojemności kartridża. 

Oznacza to, iż firma Biomedica wprowadziła Zamawiającego w błąd podając nieprawdziwe 

dane  dotyczące  ilości  pacjentów/bilbliotek  możliwych  do  sekwencjonowania  na  jednym 

kartridżu Illumina Standard v2 300 cykli. Firma Biomedica zaniżyła w ten sposób znacząco 


koszty ze 170 kartridży do 85. Koszty kartridży to najbardziej istotne koszty jakie musi ponieść 

Zamawiający. W wyliczeniach kosztów dla firmy Biomedica pojawia się więc zamiast kwoty 1 

028 772 zł (170 x 6051,60 zł) połowa tej kwoty czyli 514 386 zł. 

       Firma Biomedica zaofero

wała kit posiadający 96 unikalnych indeksów co, de facto, umożliwia 

załadowanie  kartridża  materiałem  od  96  pacjentów.  Problem  w  tym  wypadku  jest  to,  iż 

producent  wyraźnie  wskazuje  iż  dla  11  loci  i  tego  kitu  na  jednym  kartridżu  można 

sekwencjonować tylko 48 pacjentów. 

Należy  podkreślić  iż  oferowane  prze  firmę  ABM  kity  firmy  GenDX  zawierają  384  unikalne 

indeksy,  co  nie  oznacza,  iż  na  kartridżu  Illumina  standard  v  2  300  cykli  w  6  loci  można 

sekwencjonowa

ć 384 pacjentów. Precyzyjne ilości są podane dla każdego typu kartridża oraz 

dla ilości typowanych loci w tabeli 22 na stronie 28 w instrukcji użytkownika NGS go Workflow 

instructions for use.  

W związku z powyższym, o ile firma Biomedica nie wykaże, że przyjęte do wyliczeń dane są 

oficjalnie  potwierdzone  przez  producenta  oferowanego  kitu  należy  przyjąć,  iż  znacząco 

zaniżyła koszty sekwencjonowania w postaci kartridży podając 85 sztuk zamiast 170 sztuk. W 

tej materii oświadczenia firmy Biomedica są bez znaczenia i wymagane być muszą oficjalne 

oświadczenia producenta, czyli firmy One Lambda Inc.. Jeśli dane wskazujące na możliwość 

sekwencjonowania 96 próbek/ sekwencjonowanie nie zostaną przedstawione należy przyjąć, 

że  Zamawiający  został  wprowadzony  w  błąd.  Nadmieniamy  tylko,  iż  Zamawiający  obecnie 

pracuje  na  kitach  One  Lambda  oferowanych  przez  firmę  Biomedica  i  skarży  się  na  bardzo 

duże ilości powtórzeń sekwencjonowań. Należy przyjąć, iż źródłem tych problemów może być 

„przeładowanie"  kartridża  poprzez  puszczanie  zbyt  dużej  ilości  próbek  w  stosunku  do  jego 

pojemności  a  wynika  to  z  wprowadzenia  w  błąd  Zamawiającego  co  do  optymalnych  i 

sprawdzonych przez Producenta ilości próbek w jednej reakcji sekwencjonowania. 

Oferta  Biomedica nie uwzględnia ponadto  w  tabeli kosztów  czyli  tabeli  nr  2  następujących 

pozycji: 

1)  Pipet  wielokanałowych  -  pipety  te  są  niezbędne  do  wykonania  oznaczeń.  W  instrukcji 

obsługi oferowanego kitu Ali Type NGS Assay on Illumnina MiSeq System Application Notę 

na str 10 w tabeli podano iż niedostarczane a niezbędne do wykonania kitu są manualne pipety 

wielokanałowe 20 ul i 200 ul. W tabeli 2 brak tych pipet. 

2) Wody niezbędnej do płukania aparatu MiSeq - według zaleceń firmy Illumina niezbędne 

jest  0.5  litra  specjalnej  wody  po  każdym  cyklu  sekwencjonowania.  Zamawiający 

sekwencjonując  jednorazowo  96  próbek  potrzebuje  do  przebadania  wskazanej  liczby 

pacjentów (8160 osób) wykonać 85 cykli sekwencjonowań zatem potrzebuje przeprowadzić 

co  najmniej  85  płukań  maszyny:  85  x  0,5  litra  daje  42.5  litra  wody.  Oferta  Biomedica 

uwzględnia tylko 6 litrów wody. Ponadto do okresowego płukania aparatu MiSeq (płukanie co 


30 dni) - 

niezbędne jest dodatkowe 1,5 litra wody na 1 miesiąc, zatem przez okres 12 miesięcy 

należy wykonać 12 kolejnych płukań do czego niezbędne jest dodatkowe 18 litrów specjalnej 

wody. 

       3) 100% Tween 20 - 

odczynnik niezbędny do wykonania płukań urządzenia MiSeq. Potrzebne 

jest 5 ml 100% Tween 20 na płukanie po każdorazowym cyklu sekwencjonowania czyli 85 x 5 

ml,  co  daje  425  ml  100%  Tween  20.  Oferta  Biomedica  zawiera  jedynie  1  op.  50  ml  100% 

Tween 20. 

4)100%  Tween  20  niezbędnego  do  okresowych  płukań  urządzenia  MiSeq  (co  30  dni). 

Potrzebne jest 15 ml 100

% Tween 20 do każdorazowego okresowego płukania urządzenia, 

czyli 15 ml x 12, co daje dodatkowo 180 ml 100% Tween20. 

W  instrukcji  obsługi  oferowanego  kitu  Ali  Type  NGS  Assay  on  Illumnina  MiSeq  System 

Application Notę na str 13 znajduje się schemat postępowania, który jednoznacznie wskazuje 

iż niezbędne jest czyszczenie aparatu MiSeq (Clean MiSeq). Odczynników niezbędnych do 

płukania/czyszczenia urządzenia MiSeq w swojej ofercie firma Biomedica nie uwzględniła. 

Powyższe  oznacza,  iż  Biomedica  nie  zawarła  w  swojej  ofercie  wszystkich  materiałów  i 

odczynników, nieoferowanych przez producenta a niezbędnych do optymalnego wykonania 

oznaczeń (wykonania zamówienia) w prawidłowo wyliczonych ilościach, a więc złożyła ofertę 

niezgodną  z  SIWZ  i  w  konsekwencji  znacząco  zaniżyła  koszty.  Tym  samym  wykonawca 

Biomedica przedstawił celowo informacje niepełne i tym samym wprowadził Zamawiającego 

w błąd, co mogło i w ocenie Odwołującego miało istotny wpływ na decyzje podejmowane przez 

Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.  

Odwołujący  na  marginesie  podkreśla,  że  ww.  tabela  nr  2  jest  stosowana  do  wyliczania 

kosztów, składających się na kryterium cenowe. Zauważyć zatem należy, iż w przypadku gdy 

jeden  z  wykonawców  uznaje  dany  element  za  koszt  a  inny  nie,  to  de  facto  dokonuje  się 

porównywania dwóch ofert, które ze sobą nie są i nie mogą być ze sobą porównywalne. 

Zamawiający wskazuje, iż powyższe stanowisko znajduje oparcie w orzecznictwie Krajowej 

Izby Odwoławczej, m.in. w następujących sprawach: 

a)Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 27 grudnia 2017 r. (sygn. akt: KIO 2616/17): „Dla 

zastosowania  przepisu  art.  24  ust.  1  pkt  17  p.z.p.  niezbędne  jest  spełnienie  wszystkich 

wskazanych w nim przesłanek. Wprowadzenie Zamawiającego w błąd powinno być wynikiem 

lekkomyślności  lub  niedbalstwa  ze  strony  wykonawcy.  Skutkiem  zaś  powinno  być 

pozostawanie  przez  Zamawiającego  w  błędnym,  przekonaniu  co  do  rzeczywistego  stanu 

rzeczy.  Jednocześnie  błędne  przekonanie  Zamawiającego  powinno  mieć  przełożenie  na 

przebieg  postępowania  -  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  Zamawiającego  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia." 

b)Wyrok  Krajowej Izby  Odwoławczej  z  dnia 14  listopada 2017  r. (sygn.  akt:  KIO  2543/17): 


„Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 17 p.z.p. z postępowania wyklucza się wykonawcę, który w wyniku 

lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd 

zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego 

w postępowaniu. Pojęcie "wprowadzenia w błąd" jest pojęciem szerszym niż przedstawienie 

nieprawdziwych  informacji.  Obejmuje  sytuacje,  w  których  wykonawca  wprost  przedstawia 

informacje niezgodne ze stanem faktycznym, ale również te, w których wprowadzenie w błąd 

polega  na  stworzeniu  złudzenia,  że  jakaś  okoliczność  (np.  uzasadniająca  wykluczenie)  nie 

zaistniała." 

(iv) Zarzut błędnego obliczenia punktacji BIOMEDICA w kryterium „cena+koszt". 

Zamawiający w pkt 2 na stronie 10 SIWZ wskazał, iż w ramach kryterium „cena" wykonawcy 

mogą  maksymalnie  uzyskać  60  punktów  (Pakiet  I),  a  pozostałe  parametry  techniczno-

funkcjonalne dają możliwość zdobycia maksymalnie 40 punktów. 

Jednakże w podpunkcie 2.1 SIWZ Zamawiający określił, iż kryterium „cena" to de facto nie 

„cena" (w rozumieniu wynagrodzenia wykonawcy), a „cena plus koszt". 

Ujmując to inaczej, to nie najniższa cena oferty daje możliwość do uzyskania 60 punktów, a 

„cena powiększona o koszt, na który składa się cena badania przedstawiana przez oferentów 

w  przetargu  oraz  koszt  p

ozostałych  odczynników  materiałów  i  urządzeń  wskazanych  w 

Formularzu nr 2". 

Odwołujący  wskazuje,  iż  Formularz  nr  2 zawiera  5 tabel.  Jak  się okazało na  etapie oceny 

ofert, drugiej z tych tabel Zamawiający używa do obliczania kosztów, które dodaje do ceny - 

„cena plus koszt" (tabela nr 2 - ta sama tabela, o której mowa w (iii) niniejszego Odwołania 

powyżej,  w  której  Biomedica  nie  uwzględniła  wszystkich  kosztów  związanych  z  realizacją 

Zamówienia). 

Zamawiający dokonał zatem modyfikacji kryterium pt. „cena" w ten sposób, że w rezultacie 

cena oferty  stanowiąca  jasne i  precyzyjne  kryterium  została zamieniona na koszt  całkowity 

badania jaki ponosić będzie Zamawiający. W ocenie Odwołującego ta zmiana choć wydaje się 

uprawniona i logiczna na pierwszy rzu

t oka po głębszej analizie matematycznej okazuje się 

obarczona systemowym błędem matematycznym, który omówiony zostanie poniżej. Zmiana 

ta powoduje szereg 

następujących  problemów lub utrudnień, które ostatecznie doprowadziły  

do wyboru wykonawcy, którego oferta zgodnie z kryterium ceny a także ponoszonych przez 

Zamawiającego kosztów nie jest najkorzystniejsza.  

Zastosowana  przez  Zamawiającego  wyżej  opisana  błędna  metodologia  matematyczna 

powoduje  (co  wydaje  się  nielogiczna  już  na  pierwszy  rzut  oka)  zawyżanie  punktacji  oferty 

gorszej  cenowo  (droższej).  W  celu  wyjaśnienia  tego    paradoksu  Odwołujący  posługuje  się 

następującym przykładem: 

Cena oferty firmy A 100 zł  Ilość punktów firma A 100/100 x 60= 60 pkt 


Cena oferty firmy B 200 zł  Ilość punktów firma B 100/200 x 60= 30 pkt 

Bez dodawania kosztów ilość przyznanych w kryterium cenowym punktów firmie najlepszej 

(A)  wynosi  60  pkt  a  firmie gorszej  (B)  30  pkt  co  adekwatnie  odzwierciedla  różnicę  w  cenie 

100/200=0,5. Oferta firmy B jest dwukrotnie 

droższa i w związku z tym otrzymuje połowę ilości 

możliwych do uzyskania w tym kryterium punktów. 

Cena oferty firmy A 100 zł  

Koszt firmy A 50 zł 

Łącznie cena plus koszt 150 zł 

Ilość punktów firma A 150/150 x 60= 60 pkt 

Cena oferty firmy B 200 zł    

Koszt firmy B 50 zł 

Łącznie cena plus koszt 250 zł 

Ilość punktów firma B 150/250 x 60= 36 pkt 

Jak widać dodanie do ofert równych kosztów powoduje zawyżenie ilości punktów dla firmy B 

do 36 pkt. Koszty są identyczne i jako takie muszą zostać poniesione przez zamawiającego 

tym  niemniej  ich  dodanie  znacząco  zmienia  pierwotny  stosunek  wynikający  z  różnicy  w 

oferowanych cenach. 

       Cena ofert

y firmy A 100 zł  

Koszt firmy A 100 zł 

Łącznie cena plus koszt 200 zł 

Ilość punktów firma A 200/200 x 60= 60 pkt 

Cena oferty firmy B 200 zł  

Koszt firmy B 100 zł 

Łącznie cena plus koszt 300 zł 

Ilość punktów firma B 200/300 x 60= 40 pkt 

Jak widać im wyższe koszty są dodawane do ceny tym więcej punktów zyskuje oferta firmy 

gorszej cenowo. Oferty znowu mają identyczne koszty ale ponieważ są one wyższe obliczana 

proporcja zmienia się jeszcze bardziej niwelując pierwotną różnicę wyrażoną w cenie. 

Cena oferty firmy A 100 zł  

Koszt firmy A 50 zł 

Łącznie cena plus koszt 150 zł 

Ilość punktów firma A 150/150 x 60= 60 pkt 

Cena oferty firmy B 200 zł  


Koszt firmy B 70 zł 

Łącznie cena plus koszt 270 zł 

Ilość punktów firma B 150/270 x 60= 33,33 pkt  

Jak widać w powyższym przykładzie oferta droższa cenowo i kosztowo dostaje dodatkowe 

punkty (3,33 pkt) w stosunku do pierwotnego stosunku wynikającego z samej ceny. Sam fakt 

dodawani

a  kosztów  jest  przyczyną  zmieniających  się  proporcji.  Metodologia  ta  nie 

odzwierciedla  niczego  i  jest  jak  widać  całkowicie  sprzeczna  z  jakimkolwiek  interesem 

Zamawiającego a wynika to z całkowicie błędnej metodologii matematycznej (dodawanie liczb 

do liczn

ika i mianownika ułamka). 

Cena oferty firmy A 100 zł  

Koszt firmy A 100 zł 

Łącznie cena plus koszt 200 zł 

Ilość punktów firma A 200/200 x 60= 60 pkt 

Cena oferty firmy B 200 zł  

Koszt firmy B 120 zł 

Łącznie cena plus koszt 320 zł 

Ilość punktów firma B 200/320 x 60= 37,50 pkt 

Jak widać w powyższym przykładzie oferta droższa cenowo i kosztowo też droższa o 20 zł w 

porównaniu z  poprzednim  przykładem  dostaje  jeszcze  więcej  dodatkowych punktów  (37,50 

pkt) poprzez sam fakt coraz wyższych kosztów przy takiej samej bezwzględnej ich różnicy (20 

zł) na korzyść oferty lepszej cenowo. Jest to całkowicie sprzeczne z jakimkolwiek interesem 

Zamawiającego i świadczy całkowicie błędnej metodologii matematycznej. 

Należy zatem podkreślić, że ww. metodologia powoduje, że im większa jest liczba dodawana 

do ceny jako koszt badania tym mniejszy wpływ ceny. Aby uniknąć tych problemów należało 

albo  wydzielić  kryterium  kosztów  do  oddzielnej  punktacji  albo  aby  zminimalizować  te 

niekorzystne matematycznie efekty dodawać tylko różnicę kosztów do oferty firmy dla której 

koszty są wyższe co niwelowałoby w pewien sposób dodatkowe koszty dla Zamawiającego 

związane z używaniem kitów tej firmy. 

przypadku  niniejszego  Postępowania  zarówno  Odwołujący  jak  i  Biomedica  podali 

identyczną  liczbę  kartridży  (85  sztuk).  Te  elementy  stanowią  podstawową  część  kosztów 

dodawanych w ramach kryterium ceny. Do obliczeń Zamawiający przyjął koszt kartridży do 

sekwen

cjonowania  w  wysokości  6.051,60  zł  brutto  za  sztukę.  Dało  to  dodatkowy  koszt  w 

wysokości 514.386 zł. Identyczny w przypadku obu porównywanych ofert. Jak zostało wyżej 


wykazane, skutkuje to dodatkowymi punktami przyznawanymi ofercie droższej cenowo, gdyż 

ni

weluje pierwotne różnice w cenie (która to cena miała stanowić 60% możliwych punktów do 

zdobycia). 

Jak  już  wykazaliśmy  firma  Biomedica  podała  w  swoich  wyliczeniach  ilość  kartridży 

potrzebnych  na  zsekwencjonowanie  8160  próbek  DNA  jako  85  przyjmując  96  próbek  na 

sekwencjonowanie.  Ilości  te  nie  znajdują  potwierdzenia  w  ogólnie  dostępnych  materiałach 

dotyczących oferowanego kitu i według dostępnych materiałów producenta kitów powinny być 

dwukrotnie wyższe (170 sztuk). 

       Firma ABM w 

swoich wyliczeniach zamieszczonych w tabeli nr 2 przyjęła wyznaczoną przez 

Zamawiającego  ilość  96  próbek  na  sekwencjonowanie  co  wyraźnie  zaznaczyła  w  swojej 

ofercie  w  tabeli  2.  Podana  liczba  85  kartridży  jest  przyjęta  tylko  i  wyłącznie  dlatego,  że  to 

Zamaw

iający precyzował, iż zamierza pracować poddając sekwencjonowaniu 96 próbek na 

run. Jest to ilość minimalna jakiej wymagał Zamawiający jednakże oferowane przez ABM kity 

firmy  GenDx  umożliwiają  sekwencjonowanie  maksymalnie  171  próbek  w  6  loci  (a  tyle 

obejmo

wał oferowany przez nas kit). Informacje te są zawarte w tabeli na stronie 28 (table 22) 

NG Sgo Work flow instructions for use. 

Dla nośnika MiSeq 300 cykli v2 typu standard dla loci A,B,C DRB1, DQB1, DPB1 maksymalna 

liczba  bibliotek  (próbek/pacjentów)  wynosi  171  na  sekwencjonowanie.  Oznacza  to,  iż 

Zamawiający może ograniczyć znacząco koszty poprzez sekwencjonowanie 171 pacjentów w 

jednym runie sekwencyjnym. Dla 8160 pacjentów daje to możliwość pracy z wykorzystaniem 

tylko 48 kartridży. 

W  trakcie  rozmów  z  przedstawicielami  Zamawiającego  kwestie  ilości  sekwencjonowań  w 

jednym  runie  sekwencyjnym  były  wielokrotnie  poruszane  i  były  bardzo  istotne  dla 

Zamawiającego co zrozumiałe ze względu na wysoki koszt kartridży do sekwencjonowania. 

Ze  zdumieniem  przyjęliśmy  wiadomość,  iż  do  obliczenia  kosztów  Zamawiający  przyjął  dla 

oferowanych przez Odwołującego kitów ilość 85 kartridży obliczoną na podstawie minimalnej 

ilości pacjentów na run sekwencyjny jakiej wymagał Zamawiający a nie uwzględnił możliwości 

sekwencjonowania znacznie większej ilości próbek tj 171 w jednym sekwencjonowaniu, którą 

to  możliwość  ma  wykorzystując  kity  oferowanej  przez  ABM  firmy  GenDx.  Tym  samym 

zniwelował do zera zasadniczą różnicę kosztów jakie musi ponosić stosując kity obu firm. 

Zamawiający, będąc poinformowany (pracownicy zamawiającego uczestniczyli w 3 dniowym 

szkoleniu  organizowanym  przez  ABM  i  Pr

oducenta  kitów  firmę  GenDx  w  Łodzi)  o  tym,  iż 

pracując z oferowanym przez Odwołującego kitem ma możliwości użycia znacznie mniejszej 


ilości kartridży z nie znajdujących uzasadnienia względów zamierza pracować „puszczając" 

tylko 96 próbek na sekwencjonowanie. Podobnie niezrozumiałym jest dlaczego Zamawiający 

dokonując  obliczeń  wpisał  w  koszty  kitu  Odwołującego  swoje  wybory,  nie  uwzględniając 

możliwości ponoszenia znacznie mniejszych kosztów poprzez stosowanie kitu Odwołującego. 

Koszt  48  kartridży  to  wówczas  tylko  290  476,  80  zł  (514  386  zł  wyliczone  dla  oferty 

Odwołującego) czyli o 223 909, 20 zł mniej niż wskazał Zamawiający. 

Należy  przy  tym  zaznaczyć  iż  oferta  firmy  Biomedica  z  pewnością  nie  daje  możliwości 

sekwencjonowania  większej  ilości  próbek  niż  96  (choć  potwierdzenia  w  dokumentach  nie 

znajduje nawet ta liczba) gdyż oferowany kit All Type NGS 11 loci Sample Prep Flex typuje 

wszystkie 11 loci genowych układu HLA tym samym zajmując znacznie większą pojemność 

informacji na kartridżu. Oferowany przez firmę ABM kit daje możliwość typowania wymaganej 

minimalnej ilości 6 loci genowych. Należy podkreślić iż w przypadku typowania kandydatów 

na  dawców  szpiku  do  rejestru  typowanie  6  loci  jest  optymalne  i  uzasadnione.  Typowanie 

dodatkowych  loci  nie  znajduje  w 

chwili obecnej żadnego uzasadnienia i nie jest wymagane 

przez  Poltransplant  co  zresztą  Zamawiający  uwzględnił  podając  w  swoich  wymaganiach 

minimalną liczbę jako 6 loci. 

Arbitralnie  przyjmowana  ilość  96  pacjentów  na  sekwencjonowanie  niweluje  zatem 

g

igantyczne  oszczędności  kosztowe  możliwe  do  uzyskania  podczas  pracy  z  kitem 

oferowanym  przez  Odwołującego.  Tym  jednak  Zamawiający  nie  wydaje  się  być 

zainteresowany. Czemu więc mają służyć precyzyjne wyliczenia kosztów do drugiego miejsca 

po przecinku jeśli oszczędność w wysokości 223 909,20 zł jest całkowicie bez znaczenia? 

Przy wyliczonych kosztach dla 48 kartridży oferta firmy ABM zdecydowanie wygrywa z ofertą 

firmy Biomedica nawet przy przyjęciu nie znajdującej oparcia w dokumentacji producenta One 

Lambda Inc. ilości 85 kartridży, które firma Biomedica podała w tabeli nr 2. 

Różnice  zaś  kosztowe  przy  przyjęciu  48  kartridży  dla  oferty  firmy  ABM  i  170  kartridży  dla 

oferty Biomedica (wg wskazań producenta kitów) to 290 476, 80 zł do 1 028 772 zł. Oferta 

firmy Biomedica jest 3,5 razy droższa kosztowo!!!   

Reasumując należy wskazać, iż wyliczanie kosztów jest całkowicie arbitralne oraz prowadzi 

do naruszenia zasad uczciwej konkurencji oraz przejrzystości prowadzonego Postępowania. 

Zamawiający  może  bowiem  dowolnie  grać  głównym  czynnikiem  kosztowym,  gdyż  nie 

uwzględnia  możliwości  pracy  z  wykorzystaniem  mniejszej  ilości  kartridży  dla  oferty 

Odwołującego. W efekcie ww. operacji Zamawiający nadał sobie uprawnienie do swobodnego 

ustalania wyniku punktowe

go w głównym kryterium oceny ofert. 

Wieńcząc wywód zawarty w niniejszym Odwołaniu, Odwołujący prezentuje różne wyliczenia 

liczby punktów w kryterium cenowym (kosz plus cena) oferty Biomedica dla przedmiotowego 


Postępowania. 

Uwzględnienie wyłącznie ceny: 

Oferta Odwołującego otrzymuje 60 punktów jako korzystniejsza cenowo – 1.595.116, 80 zł w 

stosunku do oferty Biomedica 

– 2.033.635,20 zł. Oferta Biomedica w przypadku porównywania 

samych cen otrzymałaby w kryterium cenowym 47,06 pkt i zostałaby sklasyfikowana na drugim 

miejscu, otrzymując łącznie 47,06 + 37 = 84,06 vs 85 dla Odwołującego. 

Uwzględnienie kosztów wyliczonych przez Zamawiającego: 

       a. 

dla oferty Odwołującego to 672.675,71 zł 

       b. dla oferty Biomedica to 624.557,0

1 zł. 

Należy  podkreślić,  że  ww.  różnica  w  kosztach  spowodowana  jest  uwzględnieniem  przez 

Odwołującego kosztów związanych z płukaniem urządzenia MiSeq, które podał Odwołujący 

(opisane w pkt (ii) Odwołania). Różnica ta po rozłożeniu na kwoty jednostkowe wynosi: 

Dla wody: 247,15 zł x 167 op = 41 274, 05 zł Dla 100% Tween 20: 119,93 x 16 op = 1 918,88 

Pipety wielokanałowe: 2 x 2000= 4000 zł 

Zatem łącznie Biomedica nie uwzględniła w swojej ofercie kosztów sekwencjonowania oraz 

pipet,  które  Odwołujący  uwzględnił  w  swojej  ofercie  co  dało  dodatkowy  koszt  w  wysokości 

192 zł. Po przyjęciu korekty i odjęciu tych kosztów od oferty Odwołującego odpowiednio 

koszty po korekcie będą wynosiły dla: 

       a. 

Odwołującego 625 483,71 zł 

       b. Biomedi

ca 624 557,01 zł. 

Różnica w kosztach wyniesie wówczas (tylko) 926,70 zł. 

Jak  widać  założenie  użycia  identycznej  ilości  kartridży  (85  sztuk)  przez  obu  oferentów 

skutkuje różnicą kosztową w wysokości 926 zł na niekorzyść firmy ABM. Jak podawaliśmy w 

omówieniu  metodologii  błędu  dodawanie  pełnych  kosztów  nie  znajduje  wtedy  żadnego 

uzasadnienia  poza  sztucznym  podwyższaniem  punktacji  dla  oferty  gorszej  cenowo  w  tym 

przypadku  firmy  Biomedica.  Sugerowaliśmy,  że  możliwym  sposobem  usunięcia  takiej 

niepr

awidłowości byłoby po prostu dodanie różnicy kosztów do oferty droższej kosztowo. 

W tym przypadku, jeżeli dodamy ww. różnicę kosztową do oferty Odwołującego jako droższej 

kosztowo to otrzymamy 1.595.

116,80 zł + 926,70 zł = 1.596.043,50 zł. W takim wypadku oferta 

Biomedica jako tańsza kosztowo pozostaje bez zmian 2.033.635,20 zł. 

W efekcie oferta Biomedica otrzymuje w tym kryterium 47,09 pkt i zostałaby sklasyfikowana 

na drugim miejscu, otrzymując łącznie 84,09 pkt. 

Na podstawie ww. przykładów klarownie widoczne jest, że każde kolejne dodawanie kosztów 

do obu ofert będzie skutkowało poprawą liczby punktów dla Biomedica. 

3. Na potwierdzenie powyższego: w przypadku wliczenia w koszty tylko kosztów związanych 


bezpośrednio  z  kitami  nie  uwzględniając  kartridży  i  innych  kosztów  związanych  z 

sekwencjonowniem których Biomedica i tak nie zamieściła w swojej ofercie: 

a) koszty dla Odwołującego to 111.097,71 zł. 

b) koszty dla Biomedica to 110.171,01 zł. 

Zatem po dokonaniu wszystkich kolejnych obliczeń oferta Biomedica otrzymuje 47,75 pkt i 

przegrywa przetarg otrzymując 84,75 pkt vs 85 pkt. 

Przyjmując zaś dla oferty ABM najniższą możliwą ilość kartridży tj 48 sztuk niezbędnych do 

wytypowani

a  wskazanej  liczby  pacjentów  koszty  firmy  ABM  winny  wynosić  672.675,  05  zł 

minus 223 909,20 zł tj. 448.765,86 zł. W takim wypadku cena plus koszt wynosi 2.043 882,65 

zł.  Oferta  konkurencji  to  2.  658  192,21  zł.  Oferta  firmy  Biomedica  otrzymuje  46,13  pkt.  i 

przegrywa z łączną punktacją 83,13 pkt vs 85 pkt. 

Wyliczanie kosztów dla 170 kartridży mija się z celem, ponieważ w tym przypadku oferta firmy 

Biomedica powinna zostać odrzucona jako wprowadzająca w błąd. 

Zwrócić  zatem  należy  uwagę  na  fakt,  że  Biomedica  została  sklasyfikowana  na  pierwszym 

miejscu 

wyłącznie na skutek dokonania nieuzasadnionych obliczeń (błędnej i arbitralnej metodologii), 

która w ocenie Odwołującego faworyzowała ofertę Biomedica. Po pierwsze firma Biomedica 

podała nieprawdziwe i niepełne dane dotyczące ilości materiałów dodatkowych a niezbędnych 

do wykonania określonej ilości oznaczeń i powinna zostać odrzucona. Po drugie jeśli w swoich 

wyliczeniach  kosztów  Zamawiający  nie  uwzględnił  możliwości  wykonania  wymaganej  ilości 

oznaczeń na znacznie mniejszej ilości kartridży dla oferty Odwołującego (kity firmy GenDx) to 

w  ogóle  nie  powinien  dodawać  kosztów  kartridży  do  porównywania  ofert.  Jak  wykazaliśmy 

koszty w takim przypadku identyczne skutkują tylko przyznawaniem większej ilości punktów 

ofercie gorszej cenowo tj.

, ofercie firmy Biomedica i zamazują pierwotną różnicę cenową. 

Po  wyliczeniach  Zamawiającego  opartych  na  porównywaniu  dwóch  ofert,  przy  założeniu 

identycznej ilości kartridży dla obu firm, z których jedna zawiera wszystkie dodatkowe koszty 

sekwencjonowania a druga (z niewyjaśnionych przyczyn) nie, a pomimo to nie została przez 

Zamawiającego  odrzucona,  to  Biomedica  otrzymała  51,19  pkt  i  została  sklasyfikowana  na 

pierwszym  miejscu  (88.19  pkt  vs  85  pkt).  Zamawiający  nie  dołożył  żadnej  staranności  w 

wyliczeniach  kosztów  i  jak  się  wydaje  nie  jest  tym  zainteresowany  przyznając  zamówienie 

ofercie droższej cenowo o prawie 400 000 złotych i droższej kosztowo o co najmniej 200 000 

zł (dla prawa opcji łącznie o 400 000 zł). Jest to z pewnością działanie sprzeczne z interesem 

publicznym. 

Zamawiający  pomimo,  że  był  przez  Odwołującego  informowany  o  nieprawidłowościach  w 

wyliczeniach  kosztów  przez  Biomedica  nie  podjął  żadnych  czynności  mających  na  celu 

usunięcie  dokonanych  naruszeń  Ustawy.  Tym  samym  Zamawiający  dokonał  czynności 


porównywania ze sobą ofert które porównywane ze sobą być nie mogły z uwagi na inny zakres 

oferta  Biomedica  nie  zawierała  wszystkich  kosztów  dotyczących  sekwencjonowania  i 

powinna podlegać odrzuceniu jako niespełniająca wymogów SIWZ. 

(v) Rekapitulacja stanowiska Odwołującego 

Odwołujący podnosi, iż Zamawiający dopuścił się w przedmiotowym postępowaniu naruszeń 

szeregu przepisów Ustawy. Na skutek naruszeń wybrana została oferta wykonawcy, która de 

facto  powinna  zostać  odrzucona  jako  niespełniająca  warunków  SIWZ  lub  co  najwyżej 

sklasyfikowana na drugim miejscu ze względu na wyższą cenę oraz wyższe koszty ponoszone 

przez Zamawiającego, a Odwołujący winien uzyskać największą liczbę punktów, prowadzącą 

do uznania jego oferty jako naj korzystniejszej. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje 

Na  podstawie    przeprowadzonego  na  rozprawie, 

na  wniosek  stron  i  przystępującego, 

postępowania  dowodowego  z  dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego, 

potwierdzonej  za  zgodność  z  oryginałem  przez  kierownika  zamawiającego  i 

przekazanej do akt sprawy 

jak również z dokumentów złożonych w sprawie, Izba ustaliła jak 

poniżej. 

Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu 

nieograniczonego

, które podzielono na dwie części (Pakiet Nr I i Pakiet Nr II). 

Pierwsza część obejmuje dostawę zestawów odczynnikowych do typowania HLA na poziomie 

wysokiej rozdzielczości metodą NGS przy użyciu posiadanego sekwenatora Illumina MiSeq, 

wraz  z  dedykowanym  oprogramowaniem  analitycznym  oraz  szkoleniem  personelu 

stanowiącym (Pakiet Nr I). 

Druga  część  obejmuje  dostawę  kasetek  (kartridży)  wraz  z  adekwatnymi  nośnikami 

przepływowymi do posiadanego przez zamawiającego sekwenatora Illumina Miseq (Pakiet Nr 

II).  

Zamawiający nadał wewnętrzny numer sprawie - Nr sprawy 1/2018. 

Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Dz. Urz. UE nr 2018/S 008-014766 z dnia 

12 stycznia 2018 r.   

Odwołanie  zostało  złożone  w  związku  z  wyborem  oferty  przystępującego  po  stronie 


zamawiającego zwanego również „Biomedica”, którego ofertę oznaczono numerem 3  (pismo 

zamawiającego  z  dnia  30.03.2018  roku  pn.  Ponowne  ogłoszenie  wyniku  postępowania  dla 

Pakietu Nr I - w aktach sprawy 

Część V akt). Oferta nr 3 wybrany wykonawca – przystępujący 

w sprawie, w wyniku ponownej oceny punktowej oferty otrzymał liczbę punków łącznie 88,19 

a oferta odwo

łującego oznaczona nr 1 otrzymała 85,00 pkt zajmując drugą pozycję (złożono 

tylko dwie oferty na Pakiet Nr I). 

Pierwszy  wybór,  którego  dokonał  zamawiający  w  zakresie  Pakietu  Nr  I,  korzystny  był  dla 

odwołującego  zwanego  dalej  również  „ABM”,  którego  ofertę  oznaczono  numerem  1  (pismo 

zamawiającego z dnia 16.03.2018 roku pn. Ogłoszenie o wyniku postępowania dla Pakietu Nr 

I  -  w  aktach  sprawy 

Część  III  akt).  Oferta  odwołującego  (ABM)  oznaczona  nr  1  otrzymała 

łącznie 85 punktów a oferta przystępującego (Biomedica) oferta nr 3 otrzymała łącznie  80,10 

punktu. 

Pismem  z  dnia  20.03.2018  roku  zamawiający  „cofa  oświadczenie  woli  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  i  dokonuje  powtórzenia  czynności  w  postępowaniu.”  Jednocześnie 

zamawiający w piśmie tym informuje, że „w ogłoszeniu wyników postępowania dla Pakietu nr 

I z dnia 16.03.2018 roku wystąpiła omyłka pisarska i w ramach punktacji przyznanej Ofercie 

Nr 3 , w poz.4 są 2 pkt, według deklaracji Wykonawcy oraz zapisów SIWZ winno być 10 pkt” 

(pismo z dnia 20.03.2018 roku 

pn. Cofnięcie oświadczenia woli w ramach ogłoszenia wyniku 

post

ępowania dla pakietu Nr I – w aktach sprawy Część IV akt). 

Dla rozstrzygnięcia zarzutu nr 4 odwołania to jest naruszenia art. 14 ust. 1 Pzp w zw. z art. 61 

§ 1 Kodeksu cywilnego poprzez uznanie, iż doszło do „cofnięcia oświadczenia woli", pomimo 

iż informacja o „cofnięciu oświadczenia" doszła do odwołującego po otrzymaniu informacji z 

dokonanej oceny ofert, a o

dwołujący na owo cofnięcie oświadczenia woli nie wyraził zgody (w 

ramach pakietu Nr I) 

należy wskazać, że odwołujący na pismo zamawiającego z dnia 20 marca 

2018 roku cytowanego powyżej odpowiedział pismem w tym samym dniu to jest 20.03.2018 

roku

, „oświadcza, że nie wyraża zgody na cofnięcie oświadczenia woli” (pismo odwołującego 

z dnia 20.03.1028 roku w aktach sprawy 

– Część IV akt). Konsekwentnie odwołujący przed 

ponownym wyborem najkorzystniejszej oferty 

co nastąpiło jak wyżej ustalono w dniu 30 marca 

2018  roku,  w  dniu  28.03.2018  roku   

zwrócił  się do  zamawiającego o podpisanie stosownej 

umowy w związku z nie wyrażeniem zgody na cofnięcie oświadczenia woli oferty spółki jako 

najkorzystniejszej 

– „złożona przez Spółkę oferta w Postępowaniu 1/2018 została uznana za 

najkorzystniejszą  oraz  z  uwagi  na  fakt,  iż  Spółka  nie  wyraziła  zgody  na  cofnięcie  przez 

Państwa oświadczenia woli o wyborze oferty Spółki jako najkorzystniejszej (brak zgody Spółki 

powoduje  zgodnie  z  przepisami  kodeksu  cywilnego,  iż  Państwa  oświadczenie  jest 

bezskuteczne  wobec  Spółki)  wnoszę  o  wyznaczenie  terminu  zawarcia  przez  Spółkę  z 


Państwem umowy” (pismo odwołującego z dnia 28.03.2018 w aktach sprawy – Część V akt 

sprawy).  

Reasumując  należy  wskazać,  że  odwołujący  otrzymując  pismo  zamawiającego  z  dnia 

20.03.2018  roku  o 

cofnięciu  oświadczenia  woli  co  do  wyboru  oferty  odwołującego  jako 

najkorzystniejszej,  nie  zaskarżył  jej  przez  wniesienie  odwołania  tylko  oświadczył 

zamawiającemu, że nie wyraża zgody na cofnięcie oświadczenia z dnia 16 marca 2018 roku 

to jest o wyborze jego oferty jako najkorzystniejs

zej a następnie w dniu 28 marca 2018 roku 

zgłosił gotowość zawarcia umowy z zamawiającym.  

Odwołujący zaskarżył dopiero czynność zamawiającego z dnia 30 marca 2018 roku (pismo 

przywołane powyżej) o ponownym ogłoszeniu wyniku postępowania dla pakietu Nr 1 gdzie po 

korektach  matematycznych  oferta  odwołującego  (oferta  ABM)  nie  uzyskała  ponownie 

najwyższej lokaty, ponieważ wyprzedziła ja oferta przystępującego po stronie zamawiającego 

czyli oferta Biomedica.  

Odnosząc  się  do  tak  postawionego  zarzutu  to  jest  związania  zamawiającego  czynnością 

wyboru  najkorzystniejszej  oferty  z  dnia  16  marca  2018  roku 

bez  względu  na  czynność 

zamawiającego z dnia 30 marca 2018 roku należy przywołać treść art.61 ust.1 ustawy k.c. w 

związku z treścią art.14 ust.1 ustawy Pzp. zgodnie z którym „oświadczenie woli , które ma być 

złożone  innej  osobie,  jest  złożone  z  chwilą,  gdy  doszło  do  niej  w  taki  sposób,  że  mogła 

zapoznać  się  z  jego  treścią.  Odwołanie  takiego  oświadczenia  jest  skuteczne,  jeżeli  doszło 

jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.  

Izba  rozważając  powyższy  zarzut  również  ma  na  uwadze  żądania  jakie  można  przypisać   

wskazanym  naruszeniom 

przez  odwołującego.  Odnosząc  się  do  przedstawionej  powyżej 

korespondencji 

odwołującego z zamawiającym to oczekuje odwołujący wyznaczenia terminu 

przez zamawiającego na zawarcie umowy zgłaszając w dniu 28 marca 2018 roku gotowość 

zawarcia  umowy  w  związku  z  nieskutecznym  cofnięciem  oświadczenia  woli  przez 

zamawiającego. Z kolei odnosząc postawiony zarzut do żądań odwołania to można przypisać 

temu  naruszeniu  żądania  wskazane  w  odwołaniu  a  sprowadzające  się  do:  nakazania 

z

amawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  złożonej  przez 

Biomedica; 

nakazanie 

z

amawiającemu  odrzucenia  oferty  Biomedica;  nakazanie 

zamawia

jącemu wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez odwołującego. Niemniej 

nie korelują te żądania wprost z podniesionym zarzutem, ponieważ jego treścią jest żądanie 

zawarcia umowy z odwołującym skoro nie zgadza się na cofnięcie decyzji co do wyboru jego 

oferty  i  zgłaszanej  gotowości  zawarcia  umowy  z  zamawiającym.    Z  kolei  sama  czynność 

zamawiającego  co  do  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  czy  też  unieważnienia  wyboru 

najkorzystniejszej oferty nie jest 

czynnością noszącą znamiona oświadczenia woli skutkującą 

zawarciem umowy czy też rodzącym prawo domagania się zawarcia umowy. Tym bardziej, że 


żądania  czy  to  unieważnienia  wyboru  oferty  Biomedica  i  nakazania  wyboru  oferty  ABM 

bardziej korelują z dalszymi zarzutami podniesionymi w odwołaniu to jest zarzuty oparte na 

podstawie art.89 ust.1 pkt 2 czy też art.91 ust.1 a w konsekwencji art.7 ust.1 i 3 ustawy pzp. 

wskazujące  czy  to  na  sprzeczność  treści  oferty  z  treścią  siwz  czy  też  dokonaniem 

niewłaściwego wyboru najkorzystniejszej oferty w myśl obowiązujących kryteriów oceny ofert. 

Reasumując Izba nie uwzględnia zarzutu opartego o art.61 ust.1 ustawy k.c. w związku z art. 

14  ust.1  ustawy  pzp,  ponieważ  w  myśl  art.192  ust.6  ustawy  pzp,  Izba  nie  może  nakazać 

zawarcia umowy. Z takim roszczeniem odwołujący mógłby co najwyżej zwrócić się do sądu 

powszechnego na mocy art.2 par.1 k.p.c. 

(do rozpoznawania spraw cywilnych powołane są 

sądy powszechne) w związku z art.1 k.c.( kodeks niniejszy reguluje stosunki cywilno-prawne 

między osobami fizycznymi i osobami prawnymi), bądź w trybie art.189 k.p.c. o ustalenie przez 

sąd  istnienia  czy  też  nieistnienia  stosunku  prawnego  czy  też  na  podstawie  art.  64  k.c. 

prawomocnego  orzeczenia  sądu  stwierdzającego  obowiązek  danej  osoby  do  złożenia 

oznaczonego oświadczenia woli zastępującego to oświadczenie. W  zakresie  kognicji  Izby 

leży  nakazanie  wykonania  lub  powtórzenia  czynności  zamawiającego  lub  nakazanie 

unieważnienia czynności zamawiającego. Taką czynnością było cofnięcie oświadczenia woli 

co  do  wyboru  oferty  odwołującego  z  dnia  20  marca  2018  roku,  które  mimo  przyjęcia  takiej 

nomenklatury prawnej nie nosi znamion 

oświadczenia woli rodzącej skutki cywilno-prawne. Na 

tę czynność zamawiającego („cofnięcie oświadczenia woli co do wyboru oferty odwołującego”)  

przysługiwało  odwołanie  do  Izby  na  podstawie  art.  180  ust.1  ustawy  pzp  w  przypadku 

czynności  lub  zaniechania  czynności  niezgodnej  z  ustawą  w  związku  z  art.182  ust.1  pkt  1 

ustawy pzp to jest  w terminie 10 dni od 

przesłania informacji o czynności zamawiającego a 

czego odwołujący w przepisanym terminie to jest najpóźniej do dnia 30 marca 2018 roku nie 

uczynił.  

Reasumując  zarzut  naruszenia  art.  61  par.1  k.c.  w  związku  z  art.14  ust.1  ustawy  pzp  nie 

potwierdził się (zarzut sklasyfikowany na poz. 4 odwołania).  

F

akt, iż czynność unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty z dnia 20 marca 2018 roku 

została  nazwana  przez  zamawiającego  cofnięciem    oświadczenia  o  wyborze  oferty 

odwołującego  nie  przesądza  o  jej  charakterze.  Bowiem  czynność  ta  nie  ma  charakteru 

oświadczenia woli, skutkującego prawem odwołującego do żądania zawarcia z nim umowy z 

powodu nie wyrażenia zgody przez odwołującego na cofnięcie oświadczenia zamawiającego 

(pismo  z  dnia  16  marca  2018  roku  o  wyborze  oferty 

odwołującego).    Pomimo,  iż  czynność 

zamawiającego  została  nazwana  cofnięciem  oświadczenia  woli  co  do  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  stanowi  ona  unieważnienie  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  to  jest  oferty 

odwołującego o czym zamawiający powiadomił dnia 16 marca 2018 roku.  


Co do zarzutu naruszenia art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 Pzp poprzez doko

nanie błędnej  

oceny  oferty  Biomedica 

w  związku  z  błędnym  obliczeniem  punktacji  tej  oferty  w  ramach 

kryterium oceny ofert 

w szczególności kryterium „ceny i kosztu” a też pozostałych kryteriów, 

co w konsekwencji 

dało temu wykonawcy w ramach kryterium oceny ofert w tym „cena+koszt" 

zbyt wysokiej liczby punktów, tj. przyznanie 51,19 pkt (w ramach pakietu I) jak i niesłusznie 

dalszych punktów oraz co do:    

      Zarzutu 

zaniechania odrzucenia oferty Biomedica pomimo, iż nie odpowiada treści specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia,  bo  oferuje  zbyt  dużą  ilość  oznaczeń  w  jednym  runie 

sekwencyjnym (96 a nie jak twierdzi odwołujący  tylko 46 oznaczeń na jednym kartridżu) co 

skutkuje wskazaniem zbyt malej ilości kartridżów, którymi ma dysponować zamawiający (85 

kartridżów zamiast 180), zbyt mała ilość wycenionej wody do mycia sprzętu, brak detergentu 

Tween  do  mycia 

sprzętu,  brak  pipet  laboratoryjnych  a  co  jest  świadectwem  wprowadzenia 

zamawiającego w błąd. Reasumując odwołujący wywodzi z tych okoliczności, że zawyżono 

wycenę  punktową  oferty  odwołującego,  wybierając  te  ofertę  jako  najkorzystniejszą,  którą 

powinien  zamawiający  odrzucić.  Na  podstawie  tego  rodzaju  podniesionych  okoliczności  w 

stosunku do oferty Biomedica, 

odwołujący wskazuje na naruszenie art. 89 ust.1 pkt 2, art.91 

ust.1,  art.24  ust.1  pkt  17  i  art.7  ust.1  i  3  ustawy  przez  zamawiającego  w  związku  z  jego 

czynnością  z  dnia  30  marca  2018  roku,  którą  dokonał  w  Pakiecie  Nr  I  wyboru  jako 

najkorzystniejszej oferty przystępującego po jego stronie Biomedica.  

       O

dwołujący przywołał Tabelę  nr 2 Formularza nr 2 SIWZ zatytułowana: „Szczegółowy wykaz 

wszystkich  materiałów  i  odczynników  nieoferowanych,  niezbędnych  do  optymalnego 

wykonania  oznaczeń  w  zakresie  przygotowania  bibliotek  oraz  przeprowadzenia 

sekwencjonowania,  według rekomendacji  producenta,  wraz  z  podaniem  adekwatnych ilości 

do swobodnego przeprowadzenia wskazanej liczby badań, z uwzględnieniem proponowanego 

trybu realizacji poszczególnych etapów procedury  - manualny/ automatyczny" Zamawiający 

wymagał,  de  facto,  przedstawienia  wszystkich  materiałów  i  odczynników  nieoferowanych 

przez  producenta,  a  niezbędnych  do  optymalnego  wykonania  oznaczeń  (wykonania 

zamówienia). 

      W 

toku  postępowania  odwoławczego  ustalono,  że  w  swojej  ofercie  firma  Biomedica 

zaoferowała testy All Type NGS 11 loci Sample Prep Flex kit o numerze katalogowym ALL-

PREP11LFX,  którego  producentem  jest  firma  One  Lambda  Inc  z  grupy  ThermoFisher.  W 

Formularzu  2  w  tabeli  2  firma  Biomedica  zadeklarowała,  iż  do  wykonania  badania 

sekwencjonowania 8160 pacjentów wystarczy 85 kartridży Illumina Standard v2 300 cykli, co 

oznacza, iż założyła, że w jednym sekwencjonowaniu można badać 96 pacjentów (bibliotek 


DNA).

Natomiast  według  twierdzenia  odwołującego  materiały  producenta  oferowanego  kitu 

jednoznacznie określają w załączonej dokumentacji technicznej do oferowanego kitu o nazwie 

All Type NGS Assay on Illumnina MiSeq System Application Note na stronie 14, 

iż kit ten na 

kartridżu  Illumina  typu  Standard  v2  300  cykli  umożliwia  sekwencjonowanie  do  48 

próbek/pacjentów/bibliotek  (w  oryginale:  up  to  48  samples).  Oznacza  to,  iż  kit  został  przez 

producenta  zwalidowany  dla  tej  właśnie  ilości  pacjentów  na  jeden  run  sekwencyjny. 

Sekwencjonowanie większej ilości pacjentów wykracza poza ramy optymalnej i sprawdzonej 

przez  producenta  procedury  pracy  testu  i  nie  gwarantuje  poprawnych  wyników 

sekwencjonowania,  gdyż  grozi  przeładowaniem  pojemności  kartridża.  Do  takich  wniosków 

doszedł odwołujący na podstawie dokumentacji technicznej producenta One Lambda. 

Zarówno  odwołujący jak  i  zamawiający  na  rozprawie przedstawili  dokumentację  techniczną 

firmy  One  Lambda

,  przy  czym  odwołujący  wybrane  dokumenty  a  zamawiający  całą 

doku

mentację w tym zakresie. 

Przy czym z tych samych postanowień dokumentacji technicznej odwołujący jak i zamawiający 

oraz przystępujący wywodzą inne skutki faktyczne i prawne co do istniejących w niej zapisów.    

Według  odwołującego  oznacza  to,  iż  firma  Biomedica  wprowadziła  zamawiającego  w  błąd 

podając  nieprawdziwe  dane  dotyczące  ilości  pacjentów/bilbliotek  możliwych  do 

sekwencjonowania  na  jednym  kartridżu  Illumina  Standard  v2  300  cykli.  Firma  Biomedica 

zaniżyła w ten sposób znacząco koszty ze 170 kartridży do 85. Koszty kartridży to najbardziej 

istotne koszty jakie musi ponieść zamawiający, podnosił odwołujący. W wyliczeniach kosztów 

dla firmy Biomedica pojawia się więc zamiast kwoty 1 028 772 zł (170 x 6051,60 zł) połowa tej 

kwoty cz

yli 514 386 zł. 

Według odwołującego Firma Biomedica zaoferowała kit posiadający 96 unikalnych indeksów 

co, de facto, umożliwia załadowanie kartridża materiałem od 96 pacjentów. Problem w tym 

wypadku jest to, iż producent wyraźnie wskazuje iż dla 11 loci i tego kitu na jednym kartridżu 

można sekwencjonować tylko 48 pacjentów. 

Z  powyższego  stanu  faktycznego  ujętego  w  dokumentacji  technicznej  firmy  One  Lambda 

według  odwołującego wynika że  o ile firma  Biomedica nie  wykaże,  że przyjęte  do  wyliczeń 

dane  są  oficjalnie  potwierdzone  przez  producenta  oferowanego  kitu  należy  przyjąć,  iż 

znacząco zaniżyła koszty sekwencjonowania w postaci kartridży podając 85 sztuk zamiast 170 

sztuk. 

Odwołujący w odwołaniu podkreślił „W tej materii oświadczenia firmy Biomedica są bez 

znaczenia i wymagane być muszą oficjalne oświadczenia producenta, czyli firmy One Lambda 

Inc. Jeśli dane wskazujące na możliwość sekwencjonowania 96 próbek/ sekwencjonowanie 

nie zostaną przedstawione należy przyjąć, że zamawiający został wprowadzony w błąd.  

Zamawiający  na  rozprawie  odnosząc  się  do  tak  sformułowanego  twierdzenia  przedstawił 


następujący dowód oraz odniósł się do zarzutu w następujący sposób. 

Powyższy  zarzut  ma  charakter  zasadniczy,  ponieważ  bezpośrednio  i  w  znaczący  sposób 

wpływał na tzw. koszt do poniesienia przez zamawiającego a będący jednym z kryteriów oceny 

ofert oprócz ceny i pozostałych wymagań funkcjonalnych.  

Odwołujący  oprócz  przedstawienia  uzasadnienia  tego  zarzutu  w  odwołaniu  (co  przywołano 

powyżej) w sposób szczegółowy również odniósł się do niego na rozprawie i tak między innymi 

twierdził: 

Na poparcie twierdzeń w odwołaniu, co do naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy w związku 

ze złożoną ofertą przez przystępującego, przedstawił instrukcję producenta, co do możliwości 

wykorzystania kartridży, czyli pewnego rodzaju dyskietek, na których umieszczane są badane 

próbki, na jednym kartridżu jest możliwość umieszczenia ilości próbek nieprzekraczającej 48 

wbrew  ofercie  p

rzystępującego,  który  wskazuje,  że  na  jednym  kartridżu  jest  możliwość 

umieszczenia  96  próbek.  W  związku  tym  przedłożył  korespondencję  mailową 

z przedstawicielem producenta

, jak również – wyciąg z broszury Alltype NGS Assay, z których 

wynika, iż kit (zestaw) przeznaczony jest na maksymalnie 48 próbek na jeden run sekwencyjny 

(badanie). To zestaw, który może być używany  do badań potencjalnych dawców szpiku na 

urządzeniu,  które  posiada Zamawiający.  Z powyższego wynika,  że  w  jednym  zestawie (kit) 

może być 48 próbek. Przywołał w poczet dowodu nr 1 strategię indeksowania – strona 14 i 

przywołuje w tabeli kartridż rozmiar, standard, liczba próbek, opartych na docelowym regionie 

(zakres badania All 

– 11 LX – nazwa, rodzaj zestawu, który jest wykorzystywany w badaniach 

z zaznaczeniem 

maksymalnie 48 próbek). Do tegoż dowodu przedstawiono korespondencję 

mailową. Według odwołującego z przedstawionej dokumentacji mailowej wynika, że podana 

ilość kartridży w ofercie w ilości 85 jest nieprawidłowa, ponieważ powinna być jej dwukrotność 

z  uwa

gi na to,  że nie da się w jednym run (badanie) wykonać badanie  dla 96 próbek, bo 

producent  w  swojej  instrukcji  podał,  że  maksymalnie  można  przeprowadzić  48  próbek.  

Przywołuje  stronę  14  SIWZ,  pkt  2.2  parametry  funkcjonalne  –  tabela.  Konsekwencją 

zawyżenia liczby możliwości wykonania badań na jednym kartridżu powoduje, iż rzeczywisty 

czas badania 96 próbek wydłuża się z 3 dni do 4 dni, a w konsekwencji przyznanych zostało 

10  punktów  zamiast  5  punktów  w  ofercie  przystępującego  czyli  wykonawcy  wybranego. 

Pow

yższe  zaniżenie  ilość  kartridżu  miało  wpływ  na  uzyskanie  większej  ilości  punktów  w 

kryterium  oceny  ofert  (funkcjonalność).  Korespondencja  mailowa  z  A.  P.  –  specjalista  ds. 

aplikacji  technicznych  w  firmie  produkującej  kity  oferowanych  przez  Przystępującego.  Na 

pytanie skierowane do A. P. 

o treści, dla ilu maksymalnie pacjentów na run sekwencyjny na 

kartridżu Mi Seq standard V 2 300 cykli, odpowiedź: „zwalidowanych zostało 48 próbek”.  

Tym samym odwołujący powołując się na przetłumaczoną instrukcję techniczną producenta 

One Lambda jak i prowadzoną korespondencję mailową przez jego przedstawiciela  z A. P. 


twierdził, że przystępujący na jeden run sekwencyjny może przeprowadzić tylko 48 próbek a 

nie jak twierdzi przystępujący i przyznaje zamawiający 96 próbek to jest optymalną ilość do 

umieszczania 

na jednym kartridżu ustaloną przez zamawiającego. Ta sytuacja powoduje, że 

zaniżono  zasadnicze  koszty  po  stronie  zamawiającego  co  do  ilości  potrzebnych  kartridżów 

czyli nie 85 jak 

podał przystępujący tylko jeszcze raz tyle czyli 170 kartridżów, których koszt 

zakupu ponosi zamawiający a co ma istotny wpływ na ocenę ofert (kryterium: cena plus koszt 

jak i elementy oceny funkcjonalnej dos

tarczanych odczynników).   

Z  kolei 

zamawiający  jak  i  przystępujący  z  tych  samych  dokumentów  co  odwołujący 

(dokumentacja  techniczna  producenta  OneLambda  i  korespondencja  mailowa  z  A.  P.), 

wyprowadzali 

przeciwne wnioski niż odwołujący i tak na rozprawie twierdzili i wyjaśniali. 

Zamawiający  stwierdził  na  rozprawie,  że  w  znacznej  części  zarzuty  odwołującego 

formułowane są na  podstawie twierdzenia  o  niezgodnej  ilość próbek  w  kartridżach  (według 

zamawiającego i przystępującego 96 próbek na run sekwencyjny a według odwołującego tylko 

48 próbek na run sekwencyjny) i wywodzenie z tego, w oparciu  o obowiązujące kryteria oceny 

ofert

, że oferta przystępującego nie jest ofertą najkorzystniejszą.  

Co do zasady, 

z tym poglądem zamawiającego jak i też odwołującego, Izba się zgadza i w 

związku z tym rozstrzygnięcie tego zagadnienia ma decydujące znaczenie dla rozstrzygnięcia 

sporu. 

Zamawiający  przedstawiając  swoje  stanowisko  podkreślił,  że  przyjął  pewne  warunki,  co  do 

dokonywanej  ilości  oznaczeń  w  poszczególnych  kartridżach  i  w  związku  z  tym  wywody 

o

dwołującego zmierzają do wykazywania, iż źle napisany jest SIWZ. Bowiem odwołujący w 

swoich  wywodach  podnosi  możliwość  nawet  171  oznaczeń  w  poszczególnych  kartridżach, 

czyli inaczej, niż wymaga tego zamawiający w SIWZ. Zamawiający na tę okoliczność przywołał 

postanowienia SIWZ załącznika nr 1 pkt 1, gdzie wskazano, że będzie oznaczać się 96 próbek 

na  jednym  kartridżu.  Zamawiający  dopuścił,  jako  optymalne  96  oznaczeń,  bo  według  jego 

potrzeb jest to najbardziej funkcjonalne 

dla celu prowadzonego postępowania.  

Na  te  okoliczność  zamawiający  przedłożył  w  poczet  dowodów    umowę  nr 

NPRMT/12/POL/2017  zawartą  między  Ministrem  Zdrowia    a  reprezentującym  go    POL 

TRANSPLANTEM,  z  której  to  wynika  z    §  1  pkt  9,    że  podwykonawca,  czyli  zamawiający  

będzie wykonywał badania typowania wstępnego. Ma to istotne znaczenie przy zaistniałym 

sporze,  co  do  możliwości  oznaczeń  w kartridżu  na  poziomie  96  wbrew  twierdzeniom 

o

dwołującego o możliwości wykonywania tylko 48 oznaczeń na odczynnikach zaoferowanych 


przez Biomedica

. W związku z tym, że są to badania o charakterze wstępnym oferta, która 

została złożona przez przystępującego nie podlega walidacji, tylko weryfikacji. Zamawiający 

również podkreślił, że w dowodzie nr 1 złożonym na rozprawie przez odwołującego strona 14 

strategia  indeksowania  kartridż  rozmiar  standard,  użyto  postanowienia  o  treści 

„zweryfikowany” za pomocą kitu Mi Seq reagent v2 300 cykli a nie użyto formy „zwalidowano”. 

Te dwa pojęcia (weryfikacja i walidacja) mają charakter co do ich znaczenia nieporównywalny. 

Zamawiający podał następującą definicję znaczenie słowa „walidacja”: „walidacja” - przez co 

należy rozumieć działania mające na celu potwierdzenie w sposób udokumentowany, zgodny 

z założeniami, że procedury, procesy, urządzenia, materiały, czynności i systemy prowadzą 

do zaplanowanych wyników. Dalej odnosząc się do ilości próbek na kartridżu z oferowanych 

odczynników stwierdza zamawiający, iż nie określono limitu tylko określono do jakiego pułapu 

zweryfikowano  możliwość  co  do  ilości  oznaczeń.  Zamawiający  w  związku  z  tym 

zakwestionował podane przez odwołującego tłumaczenie przedłożone przez odwołującego, w 

którym  użyto  zwrotu  „maksymalnie”  jako  niedopuszczalne,  bo  według  niego  powinien  być 

użyty zwrot „do”, a oryginale jest zwrot „up to” do 48. Również zamawiający podkreślał, że w 

przedstawionej  dokumentacji  technicznej One  Lambda  nie ma  zwrotu 

„zwalidowano”, a jest 

użyty zwrot „weryfikacja” co oznacza, że jest tak jak podał przystępujący 96 oznaczeń a nie 

48  jak  podaje  odwołujący.  Walidacja  według  wiedzy  zamawiającego  jest  pełnym 

sprawdzeniem  procesu, 

który  jest  dokonywany  przez  laboratorium  a  weryfikacja  jest  tylko 

sprawdzeniem  kompatybilności,  tj.  wzajemnej  zgodności  odczynników.  Walidacja  jest 

wystawiona  na  podstawie  certyfikacji  CE  IVD  i  VD  oznacza  odczynniki  do  diagnostyki.  Te 

badania  mają  na  celu  badanie  jak  największej  populacji  do  transplantacji,  są  to  wstępne 

badania, 

przywołuje na te okoliczność ww. umowę .  

Z

amawiający  przedłożył  w  poczet  dowodu  pismo  Biomedica  z  10.04.2018  r.,  złożone 

zamawiającemu  do  którego  załączono  notę  techniczną  producenta  wyjaśniającą  o  braku 

ograniczeń  technologicznych,  zmuszających  użytkownika  do  obniżenia  przepustowości 

poniżej 96 prób w jednym przebiegu sekwencjonowania. Tym samym przedłożył w ocenie Izby 

zasadniczy 

dowód  na  możliwość  umieszczenia  na  jednym  kartridżu  96  oznaczeń  (dowód 

oświadczenie One Lambda - producent odczynników). To dowód na to, iż zarefowany kartridż 

przez 

„Biomedica”  może  wykonać  96  prób  na  jednym  kartridżu.  Zestaw  oferowany  przez 

Biodemica umożliwia na jednym kartridżu wykonanie 96 próbek inaczej oznaczeń. W związku 

z tym spełnia wymogi specyfikacji. Kartridż służy do przeprowadzenia sekwencjonowania na 

urz

ądzeniu, a urządzeniem jest Mi Seq. Drugi dowód to pismo z dnia 22 marca 2013 r., to jest 

instrukcja wykonawcza.  

Reasumując  zaświadczenie  z  dnia  09.04.2018  roku  czy  to  tłumaczone  przez  wykonawcę  - 

przystępującego,  czy  to przez  tłumacza  przysięgłego (dowód  odwołującego)  jednoznacznie 


stwierdza 

w szczególności, że (…) „Odnośne odczynniki oraz ALLtype NGS 11 loci Prep flex 

kits,  nr  kat.11 

–  PREP  11  LFX,  są  produktami  RUO  (przeznaczone  wyłącznie  do  celów 

badawczych). Oznacza to, że wdrożenie, optymalizacja oraz legalizacja odczynników mogą 

zostać  przeprowadzone  przez  laboratorium.  Uwaga  dot.  zastosowania  (strategia 

indeksowania, str.14) wskazuje, 

że poddano weryfikacji do 48 próbek. Nie określono jednak 

limitu. 

Użytkownik produktów przeznaczonych wyłącznie do celów badawczych zobowiązany 

jest  do  przeprowadzenia  bada

ń  walidacyjnych  oraz  do  określenia  specyfikacji  technicznej  i 

użytkowej. „Wymagany zakres” określony jest w badaniach walidacyjnych laboratorium. (…) 

Oczekiwany  rozmiar  amplikonu  AllType,  przy  użyciu  standardowej  metody  obliczenia 

wydajności, wymaga wyników na poziomie 4,3 Gbase dla 96 próbek. (…) Niniejsze informacje 

dowodzą przydatności przedmiotowego systemu w laboratoriach typowania HLA. Dr. J.-H. L. 

Dyrektor ds. naukowych One Lambda Marka Thermo Fisher Scientific

”. 

W ocenie Izby ten dokument

, na który powołują się strony jak i przystępujący  stanowi dowód 

w sprawie na 

okoliczność, że nie ma przeciwskazań do oznaczenia na jednym kartridżu 96 

oznaczeń  w  jednym  runie  sekwencyjnym  odczynników  oferowanych  przez  wykonawcę 

wybranego jakim jak 

przystępująca w sprawie Biomedica.  

W tym stanie rzeczy dalsza 

argumentacja w sprawie przez przywoływane pisma otrzymane 

od  POLTRANSPLANT    L.dz.  POL/282/2018  z  dnia  13  kwietnia  2018  roku    i  Regionalnego 

Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Kielcach z dnia 26.03.2018 roku L.dz. 857/2013 

w szczególności na okoliczność wymogu dla odczynników certyfikacji producenta systemem 

CE  IVD  czy  RUO  nie  maj

ą  charakteru  przesądzającego  w  sprawie.  Zresztą  w  ocenie  Izby 

mimo, że powoływane przez odwołującego stanowią o racji zamawiającego co do właściwego 

wyboru najkorzystniejszej oferty w pakiecie nr 1 to jest wyboru oferty Biomedica. 

Zwłaszcza, 

że  odwołujący  nie  udowodnił  aby  wprost  z  przepisów  prawa  wynikał  obowiązek  certyfikacji 

odczynników systemem CE IVD dla celów przedmiotowego zamówienia.  

Odwołujący również nie udowodnił konieczności czy to użycia detergentu Tween czy to wody 

pozbawionej  nukleaz  jak  i  użycia  pipet  laboratoryjnych  jako  kosztu  mającego  wpływ  na 

kryterium „cena plus koszt”. 

Przy  rozstrzyganiu  sprawy  Izba  uwzględniła  wyjaśnienia  zamawiającego  w  zakresie 

rozumienia badania wstępnego, które jest przedmiotem niniejszego postępowania a badaniem 

potwierdzającym  „Na  pytanie  o  przedstawienie  różnicy  między  badaniem  wstępnym  a 

badaniem  potwierdzającym,  przedkłada  w  3  egzemplarzach  dla  Izby,  Odwołującego  i 

Przystępującego  jeden  schemat  –  droga  potencjalnego  dawcy  szpiku  (PDSZ),  z  którego 

wynika, że przedmiotem niniejszego postępowania ma być ustalenie rejestru przebadanych 


osób,  jako  potencjalnych  dawców  szpiku.  Natomiast  drugi  etap,  który  nie  obejmuje  to 

postępowanie, to już jest pobranie nowej próbki od dawcy i przebadanie z testami z CE IVD 

(in  vitr

o  diagnostic  CE  IVD).  W  wyniku  badań  potwierdzających  kwalifikuje  się  dawcę  dla 

chorego

”.  

Co  do  braku  obowiązku  na  etapie  aktualnego  zamówienia  stosowania  dla  odczynników 

certyfikatu CE IVD Izba podziela stanowisko zamawiającego, który między innymi stwierdził: 

„Przy  czym  zwracam  uwagę  na  stronę  2  tego  pisma,  gdzie  pełnomocnik  Odwołującego 

podnosząc  art.  2,  czynności  diagnostyki  laboratoryjnej,  że  obejmują  między  innymi  pkt  3  - 

działania zmierzające do ustalenia zgodność tkankowej, czyli należy domniemywać, że mowa 

jest  tutaj  już  o  etapie  dawcy  i  odbiorcy,  a  nie  jak  w  przypadku  naszego  postępowania 

utworzenia  rejestru  potencjalnych  dawców.  Również  zwracam  uwagę,  że  w  piśmie  tym 

potwierdza się nasze stanowisko o możliwości prowadzenia badań w oparciu o testy RUO, 

ponieważ  w  ad  III  pisma  TRANSPLANTU  kończy  się  ten  punkt  zdaniem  „większości 

laboratoriów do typowania potencjalnego dawcy na etapie zgłoszenia do rejestru, badania nie 

są wykonywane z zastosowaniem odczynników” i tutaj chyba pomyłka, winno być IVD a jest 

VID. Zwracam uwagę również na ad IV w tym piśmie, gdzie POL TRANSPLANT stwierdza 

między innymi, że nie jest kompetentne opiniować zasadność posiadania takiego certyfikatu, 

bo nie pełni nadzoru nad laboratorium medycznym a odpowiedzialność za wykonanie zadań 

zleconych  umową  -  w  tym  zastosowanie  prawnych  wyrobów  medycznych  leży  po  stronie 

podwykonawcy. Przywołuję tu również kartę 11 SIWZ odnoszącą się do kryteriów oceny ofert, 

w  których  mówi  się  między  innymi  o  parametrach  funkcjonalnych,  gdy  posiada  produkt 

oznaczenie CE IVD, dostaje dodatkowe 2 punkty za taki odczynnik. Czyli stąd wniosek, że za 

odczynnik, który nie posiada CE IVD dostaje się zero punktów, ale to nie dyskredytuje oferty”.   

Z kolei przystępujący wyjaśniając zagadnienie walidacji stwierdził między innymi:  

„Odnosząc się do przedstawionych dowodów, a także do podnoszonej kwestii dopuszczonych 

statusów weryfikacji, zarówno jeżeli chodzi o CE IVD i RUO, to w tym zakresie według SIWZ 

nie ma ograniczeń i nie narzucono obowiązku prezentacji dostaw odczynników posiadających 

tylko na status CE IVD. 

(…) Jeżeli chodzi o wymóg testów to ustawa o wyrobach medycznych 

tego nie reguluje, przy czym jeżeli chodzi o podnoszoną walidację, to musi ona występować 

zarówno przy IVD, jak i przy RUO.  

Odnosząc  się  do  przedstawionych  dowodów  to  wskazuje,  że  dowód  nr  1,  z  którego 

wyjaśnienia, jakie uzyskano od One Lambda były niekompletne, dlatego przedkłada dowód 

1a,  gdzie  Pani  A.  P. 

udzielała  dalszych  wyjaśnień,  nieprzedstawionych  w  dowodzie 

Odwołującego.  Są  tu  zapytania  Pana  P.  M.,    gdzie  Pani  A.  P.  wskazała  ostatecznie  na 


możliwość 96 indeksów. (…). Dalej przystępujący kontynuuje też w zakresie tendencyjnego - 

w mojej oce

nie tłumaczenia „up” jako maksymalne a nie „do”. Zwraca uwagę na przypisy przy 

gwiazdkach  o  treści  „zweryfikowano”.  Odnosząc  się  do  argumentacji  niedoszacowania  w 

naszej  ofercie  ilość  wody  -tabela  nr  2  do  przygotowania  bibliotek  i  sekwencjonowania  to 

stwie

rdza, że SIWZ nie przewidywało już kalkulacji ilości wody dla innych czynności, takich jak 

analiza danych i płukanie aparatu  Miseq. Te czynności przy  zużyciu wody była wyłączona 

według  SIWZ,  więc  nie  można  stwierdzić,  jak  to  czyni  Odwołujący,  że  nastąpiło 

niedoszacowanie  ilości  wody.  Jeżeli  chodzi  o  kwestię  braku  w  naszej  ofercie  dostawy 

odczynników testu CE IVD, to przed wszystkim zwracam uwagę, że takiego wyboru nie było, 

bo sam Odwołujący jak przedstawiał Zamawiający w poprzedniej i aktualnej ofercie w zakresie 

dostaw przewiduje tylko testy RUO. 

(…). Sam aparat Miseq nie posiada certyfikatu CE IVD 

oraz  zamówiony  kartridż  też  nie  ma  postawionego  wymogu  CE  IVD.  Według  mojej  wiedzy 

stwierdzam,  że  urządzenie  Miseq  było  przeznaczone  do  prac  naukowych  i  nadal  jest 

przeznaczone do prac naukowych, a nie ma testu do diagnostyki. Potwierdzam, że dla celów 

diagnostycznych, czyli leczenia pacjenta, potrzebny jest test CE IVD.  Dla tworzenia rejestrów 

potencjalnych dawców nie ma wymogu CE IVD, bo nikogo nie diagnozujemy, ani nie leczymy.  

Przy  dopasowywaniu  dawcy  do  pacjenta  następuje  ponowne  badanie  według  norm 

diagnostycznych. Brak przebadania w zakresie testu CE IVD przez producenta nie ogranicza 

zastosowania  danego  produktu,  bo  istnieje  możliwość  walidacji  przez  laboratorium.  Nawet 

testy  CE  IVD  muszą  być  zwalidowane.  Walidacja  służy  do  potwierdzenia  rzetelności 

uzyskanych wyników. Test = odczynnik, które posiadają albo CE IVD albo RUO. Certyfikat CE 

IVD określa szczegółowo zakres zastosowania danego odczynnika (testu). Czyni to producent, 

natomiast RUO również nadaje producent, nie ograniczając jego zastosowania, RUO nie ma 

ograniczeń.  (…)Jeżeli  chodzi  o  dowód  nr  4  strona  13  naszej  instrukcji  płukanie  po 

sekwencjonowaniu to stwierdzam, że miały być tylko w myśl tabeli nr 2 mieliśmy przygotować 

odczynniki w 

zakresie przygotowania bibliotek, a nie płukania po sekwencjonowaniu, co jest 

treścią dowodu nr 4 Odwołującego. (…)Odnosząc się do zarzut, że w naszej ofercie nie ma 

pipety do dozowania odczynników, to zwracam uwagę na treść załącznika nr 1 do SIWZ, gdzie 

jest wykaz sprzętu posiadanego przez Zamawiającego i przewidzianego do wykorzystania z 

opcją  od  20  do  200  mikrolitów.  Okazuje  Izbie  ten  sprzęt,  który  jest  w  dyspozycji 

Zamawiającego. Zbędnie Odwołujący uwzględnił w ofercie tą pipetę”. 

Powyższe  wyjaśnienia  i  oświadczenia  prezesa  zarządu  Biomedica  są  logiczne,  spójne, 

wyczerpujące i wskazują na to, że wyceny kosztów,  które ma ponosić zamawiający w związku 

z  realizacją zamówienia  odpowiadają postanowieniom  siwz  a więc  zarzut  niedoszacowania 

tych kosztów nie został udowodniony. 

W  tym  stanie  rzeczy  w  myśl  art.192  ust.2  ustawy  nie  wykazano  zarzutów  naruszenia 


wskazanych w odwołaniu przepisów co skutkuje nie uwzględnieniem odwołania.  

O  kosztach  zasądzono  stosownie  do  wyniku  sprawy  zaliczając  uiszczony  wpis  w  koszty 

postepowania i zasadzając kwotę 3.600 zł na rzecz zamawiającego tytułem wynagrodzenia 

pełnomocnika zamawiającego. 

                                                  Przewod

niczący:     

…………..…………………………