KIO 577/18 POSTANOWIENIE dnia 10 kwietnia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 06.07.2018

Sygn. akt: KIO 577/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 10 kwietnia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Monika Szymanowska 

po rozpoznaniu na posiedzeniu 

niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego w dniu 10 kwietnia 2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej Izby  Odwoławczej  w  dniu  26 marca  2018  r.  przez  wykonawcę TRONUS  POLSKA 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  ul.  Ordona  2a,  01  -  237  Warszawa  w postępowaniu 

prowadzonym  przez  zamawiającego  Skarb  Państwa  –  Państwowe  Gospodarstwo  Leśne 

Lasy Państwowe Nadleśnictwa Żednia, Żednia 5, 16-050 Michałowo, 

przy  udziale  wykonawcy  W. S. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą WOKA-

BUD W. S.

, ul. Jastrzębia 12, 16-020 Czarna Białostocka zgłaszającego swoje przystąpienie 

po stronie 

odwołującego, 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

nakazać  zwrot,  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy  TRONUS  POLSKA  Sp.  z  o.o.,  ul.  Ordona  2a,  01  -  237 Warszawa,  kwoty 

zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych zero groszy). 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Białymstoku. 

Przewodniczący: 

………………………………... 


U z a s a d n i e n i e 

do postanowienia z dnia 10 kwietnia 2018 r. w sprawie o sygn. akt KIO 577/18 

Zamawiający  Skarb  Państwa  –  Państwowe  Gospodarstwo  Leśne  Lasy  Państwowe 

Nadleśnictwa  Żednia,  prowadzi  postępowanie  o udzielenie  zamówienia  publicznego  pn. 

„Dostawa i montaż wyposażenia do pomieszczeń budynku biurowego Nadleśnictwa Żednia", 

o numerze postępowania nadanym przez zamawiającego SA.270.04.2018.AS, o ogłoszeniu 

o  zamówieniu  publicznym  opublikowanym  w Biuletynie  Zamówień  Publicznych  dnia 

19 marca  2018  r.  pod  numerem  531203-N-2018, 

o  specyfikacji  istotnych  warunków 

za

mówienia opublikowanej na stronie zmawiającego również 19 marca 2018 r., dalej zwane 

jako „postępowanie”. 

Izba ustaliła, że postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego 

o  wartości  poniżej  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie 

art. 11 ust. 8 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz. U. z 2017 

r., poz. 1579 ze zm.), dalej jako „p.z.p.” 

W  dniu 

26  marca  2018  r.  odwołanie  wobec  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz 

wobec treści SIWZ wniósł wykonawca TRONUS POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie 

ul. Ordona 2a, 01 - 237 Warszawa, dalej zwany 

jako „odwołujący”. 

W odwołaniu, zgodnie z dyspozycją art. 180 ust. 3 p.z.p., postawiono zamawiającemu 

następujące zarzuty naruszenia (pisownia oryginalna):  

art.  29  ust

.  2  ustawy  pzp  w  związku  z  art.  7  ust.  1  ustawy  pzp  -  poprzez 

sformułowanie treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w zakresie opisu 

przedmiotu zamówienia w dokumencie „Szczegółowy Opis Elementów Wyposażenia" 

(załącznik nr 1B do SIWZ), tj. w szczególności poprzez: 

a)  w zak

resie towaru Krzesło - Typ KL-3: 

ustalenie  wymogu,  aby  jednoczęściowe  siedzisko  i  oparcie  posiadały  wcięcie 

zmniejszające szerokość krzesła pomiędzy siedziskiem i oparciem; 

ustalenie wymogu, aby stelaż wykonany był z jednego kawałka rury; 

ustalenie wymogu, aby stelaż był wygięty w kształt odwróconej litery U; 

ustalenie  wymogu,  aby  zestawy  nóg  stelaża  połączone  w  górnej  części 

rozszerzające się ku dołowi tworzyły w widoku bocznym kształt odwróconej litery V. 

b) 

w zakresie towaru Krzesło - Typ KL-4: 

ustalenie  wymogu,  aby  jednoczęściowe  siedzisko  i  oparcie  posiadały  wcięcie 

zmniejszające szerokość krzesła pomiędzy siedziskiem i oparciem; 


ustalenie wymogu, aby stelaż wykonany był z jednego kawałka rury; 

ustalenie 

wymogu, aby stelaż był wygięty w kształt odwróconej litery U; 

ustalenie  wymogu,  aby  zestawy  nóg  stelaża  połączone  w  górnej  części 

rozszerzające się ku dołowi tworzyły w widoku bocznym kształt odwróconej litery V. 

c)  w zakresie towaru Fotel - Typ FO-2: 

usta

lenie wymogu, aby dwie przednie nogi wysokie sięgały do podłokietników i były 

widoczne z frontu, zatopione w boku fotela i jednocześnie aby nogi tylne schowane 

były pod siedziskiem; 

art. 25 ust. 

1 pkt 2 ustawy pzp w związku z art 43 ust. 1 ustawy pzp oraz art. 7 ust. 

ustawy  pzp  poprzez  ustalenie  żądania  złożenia  wraz  z  ofertą  próbek  mebli  BD1, 

DT1, SP1, FE2, FES, KL2 o parametrach zgodnych z wszystkimi wymaganiami SIWZ 

dla tych rodzajów mebli, co stanowi: 

a) 

naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji,  pozwalając  na  złożenie  oferty  wyłącznie 

tym wykonawcom, którzy już od dnia ogłoszenia przetargu dysponują tymi meblami 

odpowiadającymi  literalnie  wymogom  SIWZ,  które  mogą  przedstawić  jako  próbki, 

także, 

b) 

naruszenie  zasady  poprzez  wymaganie  zgodności  próbek  ze  wszystkimi 

wymaganiami  Zamawiającego  sformułowanymi  w  załączniku  nr  1A  i  1B  do  SIWZ, 

podczas  gdy  w  ramach  kryteriów  oceny  ofert  (pkt  14.3  SIWZ)  do  dokonania  oceny 

wybrane są jedynie niektóre właściwości techniczne próbek; 

art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp w związku z art. 36 ust. 2 pkt 8 ustawy pzp oraz art. 

7 ust. 1 ustawy pzp - 

poprzez ustalenie żądania złożenia wraz z ofertą próbek mebli 

BD1, DT1, SP1, FE2, FE5, KL2 o parametrach zgodnych z wszystkimi wymaganiami 

SIWZ  dla  tych  rodzajów  mebli,  bez  przewidzenia  zwrotu  na  rzecz  wykonawców, 

którzy złożą oferty wraz z próbkami uzasadnionych kosztów dostarczenia tych próbek 

i  ich  odbioru  od  z

amawiającego,  co  powoduje  ograniczenie  konkurencji 

postępowaniu. 

W  związku  z  powyższym  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości 

oraz  nakazanie  zamawiającemu  wprowadzenia  zmian  w  treści  SIWZ,  wyszczególnionych 

petitum 

odwołania  oraz  zasądzenie  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kosztów 

postępowania  odwoławczego,  w  tym  wpisu  oraz  innych  kosztów,  zgodnie  z  rachunkami, 

które zostaną przedstawione na rozprawie. 

Odwołujący  w  uzasadnieniu  odwołania  przedstawił  okoliczności  prawne  i  faktyczne 

uzasadniające wniesienie środka ochrony prawnej. 


W dniu 10 kwietnia 2018 r. do Izby 

wpłynęło oświadczenie odwołującego o cofnięciu 

odwołania.  Oświadczenie  złożył  prezes  zarządu  odwołującego,  właściwie  umocowany  do 

reprezentacji odwołującego, zgodnie z odpisem z KRS nr 0000426304. 

Izba zważyła, co następuje:  

Zgodnie  z  art.  187  ust.  8  p.z.p. 

Odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zamknięcia  rozprawy;  w  takim  przypadku  Izba  umarza  postępowanie  odwoławcze.  Jeżeli 

cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.” 

W dniu  10  kwietnia  2018  r. 

odwołujący  przekazał  Izbie  skuteczne  oświadczenie 

o wycofaniu 

odwołania.  Cofnięcie  odwołania  jest  nieograniczonym  uprawnieniem 

o

dwołującego do czasu zamknięcia rozprawy, które znosi wszelkie skutki prawne związane 

z jego wniesieniem. 

W wywiedzionym stanie faktycznym i prawnym Izba stwierdziła spełnienie przesłanek 

o

pisanych  w  dyspozycji  art.  187  ust.  8  p.z.p.  i  zobligowana  była  postępowanie  umorzyć, 

związku z czym orzeczono jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  187  ust. 

zd.  2  p.z.p.  oraz  §  5  ust.  1  pkt  3  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia 

marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz 

rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. Nr 41 poz. 

238,  ze  zm.) 

Złożenie  oświadczenia  o  wycofaniu  odwołania  nastąpiło  przed  otwarciem 

rozprawy, 

zatem  Izba  nakazała  dokonanie  zwrotu  odwołującemu  90%  kwoty  uiszczonej 

tytułem wpisu.  

Przewodniczący: 

………………………………...