KIO 349/18 WYROK dnia 8 marca 2018 r.

Stan prawny na dzień: 20.06.2018

Sygn. akt: KIO 349/18 

WYROK 

z dnia 8 marca 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:   Agnieszka Trojanowska 

Protokolant:              Edyta Paziewska

 
 
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 8 marca 2018r. 

odwołania wniesionego do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 lutego 2018r. przez wykonawcę Małopolskie 

Przedsiębiorstwo  Gospodarki  Odpadami  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedzibą w Krakowie, ul. Barska 12  w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: 

Gminę Zielonki w Zielonkach, ul. Krakowskie Przedmieście 116  

przy  udziale  wykonawcy  S.C. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  S.C. 

Przedsiębiorstwo  Usług  Komunalnych  „TAMAX”  z  siedzibą  w  Sędziszewie  Osiedle 

Sady  20  lok.  2 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  w  sprawie  sygn.  akt  KIO  349/18  po 

stronie Zamawiającego 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu uchylenie czynności wyboru 

oferty  najkorzystniejszej  w  zakresie  części  II  postepowania,  powtórzenie 

czynności  badania  i  oceny  ofert  i  dokonanie  zaniechanej  czynności wezwania 

wykonawcy  S.C. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  S.C. 

Przedsiębiorstwo  Usług  Komunalnych  „TAMAX”  z  siedzibą  w  Sędziszewie 

Osiedle Sady 20 lok. 2 w trybie art. 26 ust. 3 ustawy do 

wykazania, że wskazane 

w  ofercie  dla  części  I  trzy  pojazdy  spełniające  normę  Euro  5  spełniają 

wymagania zamawiającego dla części I zamówienia, które należało zsumować z 

wymaganiami dla części II zamówienia, 

w pozostałym zakresie odwołanie oddala 

3.  Kosztami 

postępowania  obciąża  Gminę  Zielonki  w  Zielonkach,  ul.  Krakowskie 


Przedmieście 116 i: 

Zalicza  na  poczet  kosztów  postępowania  kwotę  15 000zł.  00  gr  (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Małopolskie  Przedsiębiorstwo  Gospodarki  Odpadami  spółka  z 

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Krakowie,  ul.  Barska  12  

tytułem wpisu od odwołania 

Zasądza  od  Gminy  Zielonki  w  Zielonkach,  ul.  Krakowskie  Przedmieście 

116  na  rzecz 

Małopolskiego  Przedsiębiorstwa  Gospodarki  Odpadami 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Krakowie,  ul. 

Barska  12 

kwotę  18  600  zł.  00  gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset 

złotych zero groszy) tytułem zwrotu uiszczonego wpisu i kosztów zastępstwa 

prawnego.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz.1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Krakowie. 

Przewodniczący: ………………….. 


Sygn. akt 349/18 

Uzasadnienie 

P

ostępowanie  o  udzielenie  zamówienia    w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pn. 

„Odbieranie  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  segregowanych  od  właścicieli 

nieruchomości z terenu gminy zielonki, za wyjątkiem nieruchomości, na których prowadzona 

jest  działalność  gastronomiczna,  mechanika  pojazdowa  oraz  cmentarze"  zostało  wszczęte 

ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej za numerem 2017/S 234-487176 z 

dnia 6 grudnia 2017r. 

W  dniu  14  lutego  2018r.  zamawiający  poinformował  wykonawców  o  wyborze  jako 

najkorzystniejszej w części 2 – wykonawcy TAMAX. 

W  dniu  26  lutego  2018r.  wykonawca 

Małopolskie  Przedsiębiorstwo  Gospodarki  Odpadami 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Krakowie,  ul.  Barska  12  wniósł 

odwołanie. Odwołanie zostało podpisane przez prezesa i wiceprezesa zarządu ujawnionych 

w  KRS  i  upoważnionych  do  łącznej  reprezentacji.  Kopia  odwołania  została  przekazana 

zamawiającemu w dniu 26 lutego 2018r.  

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1. art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy w zw. z art. 22d ust. 1 ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy w 

zw.  z  cz.  II  pkt  1.4.3  siwz  przez  zaniechanie  wykluczenia  TAMAX 

pomimo  faktu,  że 

wykonawca nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności 

technicznej  (dysponowania  odpowiedni

m  potencjałem  technicznym),  co  jednocześnie 

przesądza o prowadzeniu postępowania w sposób sprzeczny z regułą nakazującą prowadzić 

je  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie 

wykonawców 

2. art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy w zw. z art. 22d ust. 1 ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy w 

zw.  z  cz.  II  pkt  1.3  siwz 

przez  zaniechanie  wykluczenia  TAMAX  pomimo  faktu,  że 

wykonawca nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie posiadania 

wymaganej  wiedzy  i  doświadczenia,  co  jednocześnie  przesądza  o  prowadzeniu 

postępowania  w  sposób  sprzeczny  z  regułą  nakazującą  prowadzić  je  w  sposób 

zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców 

3. art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy w zw. z art. 22c ust. 1 ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy w 

zw.  z  cz.  II  pkt  1.5  siwz  przez  zaniechanie  wykluczenia  TAMAX 

pomimo  faktu,  że 

wykonawca nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności 

finans

owych, co jednocześnie przesądza o prowadzeniu postępowania w sposób sprzeczny 

z regułą nakazującą prowadzić je w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i 

równe traktowanie wykonawców; 

a, z ostrożności procesowej, dodatkowo  


4.  art. 26 ust. 3  ustawy  w  zw. z cz. II pkt 1.4.3 i 1.5  siwz przez  zaniechanie wezwania 

TAMAX 

do  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  oświadczeń  lub  dokumentów 

potwierdzających  okoliczności,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1  pkt  1  ustawy  -  w 

zakresie  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  odnośnie  posiadania 

potencjału technicznego oraz zdolności finansowych 

Wniósł o: 

uwzględnienie odwołania, 

2. dopuszczenie i przeprowadzenie d

owodów wskazanych w niniejszym odwołaniu, 

3. nakazanie 

zamawiającemu unieważnienia czynności zamawiającego w zakresie Części 2. 

(drugiej) 

postępowania  polegających  na  badaniu  i  ocenie  ofert  oraz  na  wyborze  oferty 

TAMAX jako najkorzystniejszej, 

4.  nakazanie 

zamawiającemu  wykluczenia  TAMAX,  a  tym  samym  (jako  konsekwencji 

wykluczenia) odrzucenia jego oferty 

5.  nakazanie 

zamawiającemu  dokonania  w  zakresie  Części  2.  (drugiej)  postępowania 

czynności ponownego badania i oceny ofert, a w jego konsekwencji dokonanie wyboru oferty 

Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej, 

ewentualnie, w sytuacji, gdyby Skład orzekający uznał, iż nie ma podstaw na tym etapie do 

wykluczenia TAMAX

, z ostrożności procesowej (w miejsce żądania nr 4 i 5 powyżej) wniósł 

o: 

4.  nakazanie 

zamawiającemu  dokonania  w  zakresie  Części  2.  (drugiej)  postępowania 

czynności  wezwania  TAMAX  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  (a  więc  wezwania  do  złożenia, 

uzupełnienia lub poprawienia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o 

których  mowa  w  art.  25  ust.  1  pkt  1  ustawy)  w  zakresie  spełniania  przez  ww.  wykonawcę 

warunków  udziału  w  postępowaniu  odnośnie  posiadania  potencjału  technicznego  oraz 

zdolności finansowych 

Nadto  wn

iósł  o  zasądzenie  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego.  kosztów 

postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa prawnego. 

Odwołujący  wskazał,  że  ma  interes  we  wniesieniu  odwołania,  gdyż  w  wyniku 

nieprawidłowego  działania  zamawiającego  odwołujący  doznał  uszczerbku  (szkody) 

związanego  z  niemożliwością  realizacji  zamówienia  publicznego  i  osiągnięcia  z  tego  tytułu 

zysku. 

zamawiający  w  zakresie  drugiej  części  postępowania  mimo  obowiązków  w  tym 

zakresie  wynikających  z  ustawy  wybrał  ofertę  TAMAX,  mimo  faktu,  iż  wykonawca  ten  nie 

wykazał  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Gdyby  zamawiający  postąpił  w 

sposób  prawidłowy  i  albo wykluczył  go albo  przynajmniej  wezwał  go w  trybie art.  26  ust.  3 

ustawy 

to oferta złożona przez odwołującego byłaby (lub mogłaby być w sytuacji wezwania) 


uznana za najkorzystniejszą w postępowaniu (w zakresie jego Części 2.), co pozwoliłoby mu 

na realizację niniejszego zamówienia, a tym samym osiągnięcie zakładanego zysku.  

Odwołujący  wskazał,  że  zamawiający  podzielił  zamówienie  na  dwie  części  i  dopuszczalne 

było  zarazem  składanie  ofert  częściowych.  Zamawiający  przewidział,  że  w  ramach 

postępowania zastosowanie znajdzie tzw. procedura odwrócona i wyraźnie wskazał w siwz, 

że  wykonawca,  którego  oferty  zostały  uznane  za  najkorzystniejsze  w  obu  częściach 

postępowania  (co  jest  w  przypadku  procedury  odwróconej  oceniane  tuż  po  złożeniu  przez 

wykonawców  ofert,  jeszcze  przed  wzywaniem  wykonawców  do  przedłożenia  „dokumentów 

formalnych",  czyli  tych,  które  mają  dopiero  potwierdzić,  że  wykonawca  nie  podlega 

wykluczeniu  i  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu)  musi  spełnić  nie  warunki  z  osobna 

dla pierwszej  i  drugiej  części  postępowania,  ale  gdy  sytuacja taka zaistnieje  -  musi spełnić 

sumę  warunków.  Tym  samym  zamawiający  ukształtował  postępowanie  w  taki  sposób,  że 

określony  poziom  wymogów  (suma  dla  części  pierwszej  i  drugiej)  jest  wymagany  od 

wykonawców nawet jeżeli w konsekwencji (po ocenie dokumentów formalnych) zamówienie 

w  obu częściach  nie zostanie przyznane  takiemu wykonawcy  -  o ile tylko po  złożeniu ofert 

przez takiego wykonawcy były one najkorzystniejsze. 

Po złożeniu przez  wykonawców ofert  zamawiający przedstawił  w piśmie z dnia 15 stycznia 

2018  r.,  które  zostało  umieszone  na  jego  stronie  internetowej  ceny  przedłożone  przez 

każdego z wykonawców - przy czym zarówno w ramach części pierwszej, jak i części drugiej 

- swoje ofert

y złożyli jedynie TAMAX, jak i odwołujący. 

TAMAX 

był  korzystniejszy  we  wskazanych  przez  zamawiającego  kryteriach.  Zamawiający 

wprowadził  określone  warunki  udziału  w  postępowaniu  -  z  punktu  widzenia  odwołania  i 

zarzutów  w  nim  zawartych  istotne  są  warunki  odnoszące  się  do  wiedzy  i  doświadczenia 

wykonawcy, do jego potenc

jału technicznego i jego sytuacji finansowej. 

W  odniesieniu  do  wiedzy  i  doświadczenia  zamawiający  postawił  wymóg  (część  II  pkt  1.3 

siwz),  by  wykonawcy  posiadali 

niezbędną  wiedzę  i  doświadczenie  wyrażające  się 

zrealizowani

em  w  ciągu  ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  usług  lub 

usługi polegających na odbieraniu i zagospodarowywaniu; 

odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w łącznej ilości nie mniejszej niż 350 Mg 

z  zastrzeżeniem,  że  realizacja  odbioru  i  zagospodarowania  tych  odpadów  miała  zostać 

wykonana  w  ciągu  okresu  nie  dłuższego  niż  12  następujących  po  sobie  miesięcy  -  dla 

CZĘŚCI I zamówienia; 

odpadów  komunalnych  segregowanych  w  łącznej  ilości  nie  mniejszej  niż  1100  Mg  z 

zastrzeżeniem,  że  realizacja  odbioru  i  zagospodarowania  tych  odpadów  miała  zostać 

wykonana  w  ciągu  okresu  nie  dłuższego  niż  12  następujących  po  sobie  miesięcy  -  dla 

CZĘŚCI II zamówienia. 


W odniesieniu do warunku udziału w postępowaniu w zakresie dysponowania odpowiednim 

potencj

ałem  technicznym  (część  II  siwz  pkt  1.4),  zamawiający  wskazał,  że  wymagane  jest 

dysponowanie specjalistycznymi jednostkami transportowymi z zainstalowanymi nadajnikami 

GPS  umożliwiającymi  śledzenie  całej  trasy  pojazdu  (od  momentu  wyjazdu  z  bazy  do 

momentu 

zjazdu  na  bazę)  oraz  systemem  monitoringu  wraz  z  programem  do  odczytu 

danych, w tym; 

dla CZĘŚCI I zamówienia: 

a) 

min.  2  samochodami  specjalnymi  (śmieciarka)  o  konstrukcji  zabezpieczającej  przed 

rozwiewaniem,  odciekami  i  rozpylaniem  przewożonych  odpadów  oraz  minimalizującej 

oddziaływanie  czynników  atmosferycznych  na  odpady,  przystosowanymi  do  opróżniania 

pojemników, 

b) 

min.  1  samochodem  przystosowanym  do  odbioru  odpadów  typu  halcowiec  do  odbioru 

kontenerów z punktów selektywnego zbierania odpadów. 

- dla CZ

ĘŚCI II zamówienia: 

a) 

min.  3  samochodami,  w  tym  1  samochód  specjalny  (śmieciarka),  przystosowanymi  do 

odbioru  selektywnie  zbieranych  odpadów  w  workach  oraz  pojemnikach,  odpadów 

wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego 1 elektronicznego, opon, 

b) 

min. 1 samochodem specjalnym z HDS przystosowanym do odbioru odpadów selektywnie 

zbieranych w pojemnikach typu „dzwon", 

c) 

min. 2 samochodami typu hakowiec przystosowanymi do odbioru kontenerów z punktów 

selektywnego zbierania odpadów. 

Natomiast  dla  zdol

ności  finansowych  zamawiający  wskazał,  że  wymagane  jest  posiadanie 

środków finansowe lub zdolności kredytowej w wysokości: co najmniej: 

30 000,00 złotych (słownie: trzydzieści tysięcy złotych 00/100) dla CZĘŚCI I zamówienia; 

90  000,00  złotych  (słownie:  dziewięćdziesiąt  tysięcy  złotych  00/100)  dla  CZĘŚCI  II 

zamówienia. 

Każdy  z  tych  wymogów  był  zakończony  akapitem  wskazującym,  że  w  sytuacji,  gdy  dany 

wykonawca złożył  oferty  najkorzystniejsze w  obu częściach  postępowania,  musi  on  spełnić 

warunek w postaci 

sumy warunków właściwych dla obu części. 

Zatem  wymóg  doświadczenia  dla  obu  części  wymaga  wykazania  odbioru    1.450  Mg 

odebranych odpadów. 

zakresie potencjału technicznego wobec podmiotu, który złożył ofertę najkorzystniejszą w 

obu częściach postępowania, stanowiły już nie wymogi co do posiadania odpowiednio 3 i 6 

samochodów  dla  części  I  i  II  zamówienia,  ale  zamawiający  w  ten  sposób  postawił  wymóg 

posiadania 9 samochodów.  

K

ażdy  z  wykonawców  musiał  się  liczyć  z  tym,  że  jeżeli  złoży  oferty,  które  będą 

najkor

zystniejsze w obu częściach, będzie musiał on spełnić - zarówno w ramach pierwszej, 


jak  i  drugiej  części  postępowania  -  taki  sam  wymóg  -  a  to  w  postaci  sumy  wymogów  z 

pierwszej,  jak  i  drugiej  części,  nawet  jeżeli  finalnie  zostanie  dokonany  wybór  jego  oferty  w 

ramach tylko jednej części. To czy będzie on musiał spełnić tylko wymogi odnośnie danych 

części zamówienia, czy będzie go obowiązywał wymóg w postaci sumy - był bowiem zależny 

od  ustalenia  w  ramach  procedury  odwróconej,  czy  jeden  i  ten  sam  wykonawca  nie  złożył 

najkorzystniejszych  ofert  w  obu  częściach  postępowania.  Żaden  z  wykonawców  -  mimo 

istnienia  takiej  możliwości  -  nie  zaskarżył  tak  skonstruowanego  siwz,  a  przeciwnie  -  obaj 

wykonawcy  (w  tym  i  TAMAX)  w  swoich  ofertach  wyraźnie  wskazali,  że  w  pełni  akceptują 

warunki siwz.  

Zauważenia bowiem wymaga, że zamawiający wystosował do TAMAX wezwanie w zakresie 

części  II  postępowania  w  trybie  art.  26  ust.  1  ustawy,  a  więc  o  dostarczenie  dokumentów 

formalnych, a po tym jak TAMAX przedłożył dokumenty, zamawiający wezwał go raz jeszcze 

o uzupełnienie  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  -  wskazując w  piśmie z  dnia 9 lutego 2018 r. 

(zatytułowanym  „wezwanie  nr  2  do  uzupełnienia  dokumentów"),  że  przecież  skoro  oferty 

TAMAX  były  najkorzystniejsze  w  ramach  badania  prowadzonego  w  tzw.  procedurze 

odwróconej, to wykonawca ten powinien spełnić nie tylko wymogi, które zostały przewidziane 

jak  gdyby  składał  tylko  ofertę  dla  części  II  (albo  jak  gdyby  z  jego  ofert  tylko  jedna  została 

najkorzystniej oceniona w ramach procedu

ry odwróconej), ale w przypadku tego wykonawcy 

właściwy poziom wymogów - także w ramach jedynie części II postępowania - to zgodnie z 

siwz 

wymóg  stanowiący  sumę  wymogów  przewidzianych  dla  obu  części.  „Jednocześnie  w 

treści  siwz  zamawiający  uczynił  zastrzeżenie  (na  którą  to  kwestię  zamawiający  nie  zwrócił 

uwagi  kierując  do  Pana  wezwanie  do  uzupełnienia  i  wyjaśnienia  dokumentów  w  dniu  31 

stycznia br.), zgodnie z którym jeżeli wykonawcy, którego oferta została oceniona najwyżej w 

zakresie  większej  niż  jedna  część  zamówienia,  jako  wykazanie  spełnienia  warunków  w 

zakresie  dysponowania  wiedzą  i  doświadczeniem  będzie  spełnienie  sumy  wymogów 

określonych odpowiednio dla każdej z części zamówienia w których oferta została oceniona 

najwyżej.  Zastrzeżenie  wskazuje,  że  konieczność  wykazania  spełnienia  warunków 

stanowiących sumę wymogów, o których mowa w sekcji II pkt. 1.3.1 oraz 1.3.2 zaktualizuje 

się w  sytuacji,  w  której oferta wykonawcy  zostanie oceniona najwyżej  nic  zaś w  momencie 

dokonania  jej  wyboru  jako  najkorzystni

ejszej.  Inne  ujęcie  byłoby  zresztą  -  co  oczywiste  - 

niemożliwe,  nie  można  dokonać  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  zanim  nie  zostanie 

dokonana ocena spełnienia przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu. Podobnie 

rzecz się ma również z kwestią ewentualnego unieważniania postępowania na podstawie art. 

93  ust,  1  pkt  4  p.z.p.  ponieważ  zanim  zamawiający  dokonana  czynności  ewentualnego 

unieważnienia  postępowania,  musi  co  najmniej  dokonać  oceny  oferty  którą  oceni  jako 

najwyższą, a następnie porównać ją z wielkością środków finansowych pozostających w jego 


dyspozycji.

” 

W  konsekwencji 

zamawiający  wezwał  TAMAX  do  uzupełnienia  przedstawionych  wcześniej 

dokumentów,  które  miały  wykazać,  że  wykonawca  ten  spełnia  warunki  udziału  w 

postępowaniu i nie podlega wykluczeniu. Jeszcze bardziej precyzyjnie  zamawiający  wyraził 

się w kolejnych akapitach przedmiotowego pisma.  

TAMAX składając „dokumenty formalne", a więc dokumenty mające stanowić potwierdzenie, 

że spełnia on warunki udziału w postępowaniu - wskazał - w zakresie doświadczenia - na 4 

zadania, gdzie łączna suma odpadów odebranych była wyższa niż 1.100 Mg, ale niższa niż 

1.450  Mg  (a  więc  kwota  stanowiąca  sumę).  Okoliczność  tą  zauważył  także  zamawiający 

przedmiotowym  pismem.  Z

amawiający  żądał  uzupełnienia  jedynie  w  zakresie  warunku 

dotyczącego wiedzy i doświadczenia, nie zauważając, że przecież ta sama sytuacja dotyczy 

także  i  innych  wymogów  (np.  w  zakresie  potencjału  technicznego).  TAMAX  będąc 

wezwanym  w  dniu  16  stycznia  2018  r.  do  przedłożenia  w  trybie  art.  26  ust.  2  ustawy 

„dokumentów formalnych" (tj. dokumentów mających wykazać, że nie ma w przypadku tego 

wykonawcy  podstaw  do  wykluczenia,  jak  i  że  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu) 

przedłożył  dokumenty,  z  których  wynikało,  że  nie  spełnia  on  wszystkich  warunków  -  i  to 

niezależnie od tego, czy - tak jak jest w siwz - w jego przypadku musiał on spełnić wymogi 

sumę  warunków  dla  części  I  i  części  II,  czy  też  miałby  on  po  prostu  spełnić  warunki 

wymagane  wyłącznie  dla  części  II.  Zamawiający  żądał  wszak  w  ramach  II  części 

postępowania  by  wykonawca  dysponował  6  pojazdami,  podczas  gdy  TAMAX  przedstawił 

jedyn

ie 5 samochodów. 

Warunek postawiony przez 

zamawiającego był jednoznaczny - wykonawca miał dysponować 

przynajmniej  3  samochodami,  które  byłyby  przystosowane  do  odbioru  odpadów,  1 

samochodem  specjalnym  z  HDS,  który  miał  być  przeznaczony  do  zbierania  odpadów  z 

pojemników  typu  dzwon,  jak  i  2  samochodami  typu  hakowiec  do  odbierania  odpadów  z 

punktów  selektywnego  zbierania  odpadów  -  a  więc  wykonawca  -  aby  spełnić  warunek 

postawiony  przez 

zamawiającego  -  miał  mieć  min.  6  pojazdów,  które  mogłyby  realizować 

przedmio

towe zadanie (odbierać odpady). Zdaniem odwołującego nie spełnia tego wymogu 

posiadanie 5 pojazdów, nawet jeżeli jeden z tych pojazdów spełnia podwójną funkcję (tak jak 

to przedstawił TAMAX wskazując pod pozycją nr 4, że jeden z jego pojazdów to samochód 

typu  hakowiec/HDS).  W  siwz 

nie  było  nigdzie  powiedziane,  że  wykonawca  ma  posiadać 

samochód łączący funkcje, ale było wyraźnie wskazane, że wymagane są min. 2 samochody 

typu  hakowiec  przystosowane  do  odbioru  kontenerów,  jak  i  min.  1  samochód  specjalny  z 

HDS, 

który  miał  odbierać  odpady  z  pojemników  typu  dzwon.  Skoro  oferty  TAMAX  były 

uznane  za najkorzystniejsze w  obu częściach  postępowania  -  powinien  był  spełnić  wymogi 


odnośnie sumy warunków wymaganych osobno dla części I, jak i części II. W konsekwencji 

TAMAX 

powinien  był  -  zgodnie  z  dosłownym  brzmieniem  siwz,  co  również  potwierdził 

zamawiający  w  piśmie  z  dnia  9  lutego  2018  r.  (wyżej  cytowanym)  -  wykazać  się  nie tyle  6 

pojazdami, co 9 pojazdami. Tym bardziej zatem nie można uznać, by spełniał on postawione 

przez 

zamawiającego warunki. 

Jednocześnie odwołujący - wracając do kwestii warunku udziału, o którym mowa w piśmie z 

dnia  9  lutego  2018  r. 

–  podniósł,  że  TAMAX  nie  wykazał  posiadania  stosownego 

doświadczenia.  Miał  on  bowiem  posiadać  doświadczenie  w  zakresie  odbioru  1.450  Mg, 

podczas  gdy  przedłożył  on  w  swoim  pierwotnym  wykazie  jedynie  informacje co  do  odbioru 

1.216,25 Mg. 

W wyniku wezwania z dnia 9 lutego 2018 r. uzupełnił on swoje doświadczenie 

o  kolejne  351,15  Mg,  jednak

że  w  ocenie  odwołującego  nie  można  uznać,  by  mógł  on 

uzupełnić doświadczenie o więcej niż 151,15 Mg. W konsekwencji należy uznać, że TAMAX 

nie spełnia wymogu w zakresie doświadczenia, gdyż nie może się wykazać w odbiorze 1.450 

Mg odpadów, lecz jedynie w zakresie 1.367,4 Mg (1.216,25+151,15).  

Trzeci  z  zarzutów  odnosi  się  do  nie  wykazania  przez  TAMAX  posiadania  przez  niego 

właściwych  zasobów  finansowych.  TAMAX  celem  wywiązania  się  z  przedmiotowego 

warunku  pr

zedstawił informację, że właściciel firmy posiada określoną kwotę na terminowej 

lokacie  o

szczędnościowej.  Zgodnie  z  art.  49  ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.  Prawo 

bankowe  bank  może  prowadzić  różne  rodzaje  rachunków  bankowych,  przy  czym  inne 

rachunki prowadzi się dla osób prawnych, niepełnych osób prawnych oraz osób fizycznych 

prow

adzących  działalność  gospodarczą  (tzw.  rachunki  rozliczeniowe  i  rachunki  lokat 

terminowych)  - 

vide  art.  49  ust.  2  PrBank,  natomiast  rachunki  takie  jak  oszczędnościowe, 

oszczędnościowo-rozliczeniowe  oraz  rachunki  terminowych  lokat  oszczędnościowych  są  to 

rachunki  niezw

iązane  z  działalnością  gospodarczą  -  vide  art.  49  ust.  3  PrBank.  Rachunki 

takie  podlegają  szczególnej  regulacji  -  w  szczególności  są  one  wolne  od  zajęcia 

komorniczego  w  zakresie  wskazanym  w  ustawie  (art.  54  PrBank),  można  w  ich  przypadku 

ustanawiać  tzw.  dyspozycje  wkładem  na  wypadek  śmierci  (która  powoduje,  że  określone 

kwoty  przechodzą  na  wskazane  osoby  w  chwili  śmierci  posiadacza  rachunku  bankowego) 

itp. W

ymogi związane z sytuacją finansową (ekonomiczną) są stawiane celem ustalenia, czy 

wykonawca będzie w stanie należycie wykonać zakres zamówienia. Jest to pogląd utrwalony 

zarówno w doktrynie jak i w orzecznictwie (por. np. orzeczenie TSUE z 13.7.2017 r. Insteel 

at Metrostav, C-76/16, 

www.eur-lex.europa.eu

TS UE w wyroku z dnia 18 października 2012 

r., C- 218/11 (sprawa Eszak-

dunantuli Komyezetoedelmi es Vtziigyi Igazgatósag [tdukduizig] 

i  Hochtief  Construction  AG  Magyarorszdgi  Fióktelepe  przeciwko  Kózbeszerzesek  Tanacsa 

Kózbeszerzesi Ddntóbizottsdg). W konsekwencji istotą wykazania zdolności finansowej jest 

nie tyle wykazanie, że dany podmiot posiada jakikolwiek środki, ale posiada środki, które są 


przeznaczone  na  potrzeby  realizacji  przedmiotowego  zamówienia  (mają  to  być  środki  na 

realizacje  zadania  publicz

nego,  a  nie  jakiekolwiek  środki).  W  ocenie  odwołującego 

przedstawienie  przez  wykonawcę,  iż  posiada  on  środki  na  rachunku  terminowych  lokal 

oszczędnościowych  -  jako  niezwiązane  w  żaden  sposób  z  prowadzoną  działalnością 

gospodarczą - w żaden sposób nie pozwala przyjąć, by wykonawca taki spełnił postawiony 

przez  zamawiającego  warunek  w  zakresie  zdolności  finansowej  -  nie  są  to  bowiem  środki 

związane  z  prowadzona  działalnością  gospodarcza,  a  wiec  nie  są  to  środki,  jakie  są 

przeznaczone  na  potrzeby  realizacji  danego  zadania  publicznego.  Oznacza  to, 

że  TAMAX 

nie 

wykazał,  że  spełnia  on  w  jakimkolwiek  stopniu  warunki  udziału  w  postępowaniu  w 

zakresie  zdolności  finansowych  -  czy  to  liczonych  indywidualnie  dla  każdej  z  części 

postępowania, czy też - jak powinno być  w niniejszej sprawie z uwagi na opisywane wyżej 

zależności - sumy obu części. Środki które wskazał nie są wszak w żaden sposób związane 

z  prowadzoną  przez  niego  działalnością  gospodarczą,  a  więc  nie  są  to  środki  jakie  są 

postawione w celu realizacji zadania. 

Jednocześnie - jak już było to wskazywane - stanowisko takie jest prezentowane nie tylko w 

orzecznictwie,  ale  także  w  doktrynie  (por.  J.  Pieróg,  Prawo  zamówień  publicznych. 

Komentarz,  Warszawa  2017,  komentarz  do  art.  22c,  nb.  1. 

Na  marginesie  odwołujący 

w

skazał,  że  zgodnie  z  CEIDG  wykonawca  pozostaje  w  ustroju  wspólności  majątkowej. 

Oznacza to również, że za długi zaciągnięte przez jednego z małżonków, odpowiedzialność 

z  majątku  wspólnego  istnieje  wówczas,  gdy  małżonek  zaciągnął  zobowiązanie  za  zgodą 

współmałżonka (art. 41 ust. 1 KRiO). Środki, jakie są zdobywane przez małżonków w czasie 

małżeństwa, w tym także otrzymane jako wynagrodzenie, czy też zyski uzyskane w ramach 

działalności gospodarczej, wchodzą właśnie w skład majątku wspólnego (vide art. 33 i nast. 

KRiO).  Tym  samym  nie  mamy  do  czynienia  z  normalnymi  środkami,  jakimi  wykonawca  w 

pełni  odpowiada  za  długi  zaciągnięte  w  ramach  prowadzonej  działalności  gospodarczej 

(kwestia  majątku  wspólnego)  -  a  mamy  do  czynienia  ze  środkami  -  jak  było  to  już  wyżej 

wskazywane  - 

które  nie  są  przeznaczone  na  realizację  przedmiotowego  zamówienia,  tylko 

stanowią oszczędności osoby fizycznej. 

Zdaniem odwołującego TAMAX nie spełnia warunków udziału w postępowaniu - w zakresie 

zdolności finansowej (w żadnej mierze), w zakresie potencjału technicznego, jak i w zakresie 

wymogów  co  do  doświadczenia  (nie  spełnia  wymogu  sumy  w  zakresie  ilości  odebranych 

odpadów).  I  dlatego  zamawiający  zobowiązany  był  do  wykluczenia  tego  wykonawcy,  a  w 

konsekwencji  odrzucenia  jego  oferty,  przy  czy

m  zamawiający  powinien  był  to  zrobić  bez 

wzywania  wykonawcy  do  uzupełnień.  Wynika  to  po  pierwsze  z  faktu,  iż  -  w  zakresie 

doświadczenia - był już wzywany, a dokonane przez niego uzupełnienie nie pozwala uznać, 

by  spełniał  warunki  udziału  w  postępowaniu  -  tak  jak  wskazał  to  zamawiający  w  siwz.  Po 

drugie  - 

nie  ma  podstaw  do  wzywania  go  do  uzupełnienia  (czy  też  złożenia  wyjaśnień)  w 


sytuacji,  gdy  nie  ma  możliwości  by  dokonał  on  zgodnego  z  przepisami  uzupełnienia 

(wyjaśnienia).  Związane  jest  to  wszak  z  instytucją  wzywania  do  uzupełnienia  (jak  i  istotą 

wyjaśnień)  -  co  zostało  objaśnione  przez  TS  UE  w  jego  orzeczeniach  z  2017  r.  TS  UE 

jednoznacznie wskazał, że ujęta w art. 26 ust. 3 ustawy instytucja wzywania do uzupełnienia 

dokumentów  nie  może  prowadzić  do  tego,  by  nastąpiła  zmiana  w  zakresie  składanej 

pierwotnie oferty (która sprowadzałaby się do przedstawienia nowej oferty). Tym samym za 

niedopuszczalne  należy  uznać  wykorzystywanie  art.  26  ust  3  ustawy  jako  przepisu 

pozwalającego  na  przedstawianie  wykonawcy  nowych  dokumentów,  które  nie  zostały 

przedłożone  wraz  z  ofertą,  a  w  przypadku  procedury  odwróconej  -  które  nie  zostały 

przedłożone po  wezwaniu ze strony  zamawiającego  wystosowanego w  trybie art. 26  ust.  1 

ustawy.  W  konsekwencji  art.  26  ust.  3  ustawy 

może  służyć  jedynie  uzupełnieniu  oferty  w 

zakresie pierwotnie przedstawionych dokumentów (vide wyroki TS UE z dnia 3 lipca 2017 r. 

w sprawie Esaprojekt C-387/14 i z dnia 11 maja 2017 r. Archus C-131/16). 

Sprowadzając rzecz do niniejszej sprawy odwołujący zauważył, że po wezwaniu w trybie art. 

26  ust.  1  ustawy 

TAMAX przedstawił 4 inwestycje, a to na rzecz Gminy Sędziszów, Gminy 

Łopuszno, Gminy Włodowice i Gminy Nagłowice. Po wezwaniu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy 

rozszerzył  przedstawione  wcześniej  referencje  o  3  dodatkowe  Gminy,  jak  i  rozszerzył 

informacje w zakresie doświadczenia co do jednej z 4 uprzednio ujętych Gmin (a to Gminy 

Sędziszów).  Odwołujący  uważa,  że  jedynie  w  przypadku  przedstawienia  dodatkowej  ilości 

odpadów w zakresie Gminy Sędziszów możliwe jest uznanie, że nastąpiło zgodne z ustawą i 

przepisami  dyrektywy  (wyrażonymi  w  niej  regułami  związanymi  z  zasadami  równego 

traktowania  wykonawców,  przejrzystości  jak  i  transparentności)  uzupełnienie  złożonej 

pierwotnie  oferty.  Uzupełnienie  bowiem  może  mieć  miejsce  przez  dodanie  do  uprzednio 

złożonego  wykazu  dodatkowej  ilości  odpadów  -  ale  w  zakresie  zadania  uprzednio 

przywołanego,  a  nie  takiego,  które  nie  znalazło  się  w  pierwotnej  treści  oferty.  W 

konsekwencji  nie  ma  podstaw  do  uznania,  iż  TAMAX  miał  możliwość  uzupełnienia  swojej 

oferty  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy 

przez  przedstawienie  całkowicie  nowych  referencji 

pochodzących  od  gmin  wcześniej  nieujętych  w  ich  ofercie.  Inne  podejście  oznaczałoby,  że 

wykonawca  ma  pełne  prawo  przedstawienia  po  upływie  pierwotnych  terminów  do  nowej 

treści, odmiennej od tego, co pierwotnie było przez niego prezentowane. 

Analogicznie 

w ocenie odwołującego nie sposób uznać, by możliwe było uzupełnienie przez 

TAMAX  wykazu  samochodów.  W  każdym  bowiem  przypadku  sprowadzałoby  to  się  do 

p

rzedstawienia pojazdu wcześniej niewskazywanego, a więc nie do „uszczegółowienia" tego 

co  zostało  ujęte  w  ofercie,  ale  w  rzeczywistości  do  przedstawienia  jej  nowej 

wersji.

Odwołujący  stwierdził,  że  „sposób  realizacji  zamówienia"  jest  powszechnie  w 

orzecznic

twie  Izby  uznawany  za  merytoryczny  aspekt  oferty,  którego  zmiana  nie  jest 


dopuszczalna  nawet  w  świetle  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  -  gdyż  stanowiłaby  ona  istotną 

zmianę  oferty.  Sposób  realizacji  zamówienia  to  m.in.  zakres  zaangażowanych  środków  do 

jego  wykonania  - 

inaczej  zamówienie  będzie  się  wykonywało  posiadając  jedynie  5 

samochodów  (z  których  jeden  jest  zarówno  samochodem  przeznaczonym  do  odbioru 

kontenerów  [„hakowiec"],  jak  i  do  odbioru  odpadów  gromadzonych  w  pojemnikach  typu 

„dzwon"  [pojazd specjalny  z  HDS]),  a inaczej  w  sytuacji  posiadania 6 pojazdów,  gdzie ww. 

funkcje  będą  rozdzielone  na  2  pojazdy.  Co  doprowadziło  go  do  wniosku,  że  zmiana  w 

zakresie „sposobu realizacji zamówienia", a więc zwiększenie liczby samochodów z 5 do 6 

(do czego musiałaby się sprowadzić odpowiedź TAMAX na wezwanie w trybie art. 26 ust. 3 

ustawy

)  oznaczałaby  zmianę  oferty,  a  dokładniej  -  wystosowanie  nowej.  Przykładowo 

przywołał wyrok KIO z dnia 26 lipca 2017 r. sygn. KIO 1402/17, wyrok KIO z dnia 6 marca 

2017 r., KIO 312/17. 

pierwotnej  ofercie  (w  wyniku  jej  „dookreślenia"  dokumentami  złożonymi  w  trybie  art.  26 

ust.  1  ustawy

)  wskazane  zostało  5  samochodów  -  tym  samym  gdyby  wykonawca  chciał 

uzupełnić  swój  wykaz  pojazdów  o  dodatkowy  samochód  -  wystąpiłaby  zmiana  w  zakresie 

wystosowanej  oferty  - 

w  rzeczywistości  bowiem  wskazany  zostałby  nowy  sposób  realizacji 

zamówienia  -  nie  za  pomocą  5,  ale  za  pomocą  6  samochodów.  Tym  samym  doszłoby  do 

zmiany oferty w trybie art. 26 ust. 3 ustawy - co zgodnie z TS UE - 

nie jest możliwe. Zresztą 

okoliczność  taką  zauważa  również  KIO,  która  po  wydaniu  ww.  wyroków  TS  UE 

niejednokrotnie  wskazywała,  że  uzupełnienie  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  przez  dodanie 

nowych okoliczności jest możliwe, o ile oferta wymaga tylko niewielkiego wyjaśnienia czy też 

s

prostowania  oczywistej  .omyłki,  i  o  ile  zmiany  wprowadzone  w  wyniku  tego  poprawienia 

('uzupełnienia')  nie  prowadza  do  rezultatu  porównywalnego  z  przedstawieniem  w  istocie 

nowej  oferty  - 

KIO  w  tym  zakresie  powołuje  się  też  na  wyrok  z  dnia  29  marca  2012  r.  w 

sprawie C- 

599/10 SAG ELV Slovensko a.s. i in. przeciwko Órad pre verejne obstaravanie, 

pkt 40; wyrok z dnia 10 października 2013 r. w sprawie C-336/12 Ministeriet for Forskning, 

Innovation og Videregaende Uddannelser przeciwko Manova A/S, pkt 32 i 36 i wyrok z dnia 

7 kwietnia 2016 r. w sprawie C- 

324/16 PARTNER A. D. przeciwko Zarządowi Oczyszczania 

Miasta,  pkt  63  i  nast.  - 

por.  chociażby  wyrok  KIO  z  dnia  3  listopada  2017  r.,  sygn.  KIO 

U

zupełnienie  oferty  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  przez  dodanie  6-go  samochodu,  czy  też 

dodanie takiej liczby pojazdów, aby osiągnięta została wymagana w niniejszej sprawie liczba 

9 pojazdów, oznaczałoby, że mamy do czynienia z nową jakościowo ofertą - prowadziłoby to 

wszak, z powodów wyżej opisanych, do zmiany sposobu realizacji zamówienia, co w świetle 

orzecznictwa  TS  UE  (co  zresztą  znajduje  potwierdzenie  w  orzecznictwie  KIO)  byłoby 

niedopuszczalne  i  stałoby  w  sprzeczności  z  regułami  dot.  równego  traktowania 

wykonawców, przejrzystości jak i transparentności - art. 26 ust. 3 ustawy nie może bowiem 


prowadzić  do  tego,  by  dany  wykonawca  miał  prawo  skierować  de  facto  nową  ofertę  w 

ramach  danego  zamówienia.  Tym  samym  nie  ma  podstaw  do  wzywania  TAMAX  do 

uzupełnienia oferty w trybie art. 26 ust. 3 ustawy - a wykonawca ten powinien być po prostu 

wykluczony z uwagi na fakt, iż nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu w 

odniesieniu  do  potencjału  technicznego.  Jakiekolwiek  wezwanie  w  trybie  art.  26  ust.  3 

ustawy 

musiałoby bowiem prowadzić do niedozwolonego w świetle orzecznictwa TS UE, jak 

i  KIO,  przedstawienia  przez  wykonawcę  nowej  jakościowo  oferty,  skoro  zmiana  ta  miałaby 

mieć  skutek  w  zakresie  sposobu  realizacji  zamówienia,  co  jest  traktowane  jako  tzw. 

merytoryczna część oferty. 

W  sytuacji  jednakże  uznania,  że  ww.  okoliczności  nie  stoją  na  przeszkodzie  temu,  by 

wykonawca  został  wezwany  do  uzupełnienia  dokumentów  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy, 

zamiast wykluczenia 

TAMAX już na obecnym etapie - odwołujący z ostrożności procesowej 

podniósł  również  zarzut  zaniechania  wezwania  TAMAX  do  uzupełnienia  oferty  przez 

uzupełnienie  wykazu  pojazdów  w  taki  sposób,  by  spełnione  zostały  warunki  udziału  w 

postępowaniu w zakresie potencjału technicznego, czy też co do jego zdolności finansowej. 

Trudno  jednak  uznać,  by  wezwanie  takie  mogło  przynieść  pożądany  efekt  -  gdyby  np. 

TAMAX dysponował pojazdami zarówno do spełnienia wymogu, o którym mowa w cz. II pkt 

1.4.3.2  lit.  b)  siwz  -  czyli  samochodu  specjalnego  z  HDS  -  oraz  lit  c)  - 

czyli 2 samochodów 

typu hakowiec - 

wpisałby je już w dacie, gdy składał on pierwotne oświadczenie.  

W dniu 27 lutego 2018r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania.  

W  dniu1  marca  2018r.  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosił 

swój  udział  wykonawca  Tamax  wskazując,  że  jego  oferta  w  części  2  została  uznana  za 

najkorzystniejszą  i  dlatego  ma  interes  w  rozstrzygnięciu  na  korzyść  zamawiającego,  gdyż 

obalenie  zarzutów  odwołania  pozwoli  mu  na  pozyskanie  zamówienia.  Wniósł  o  oddalenie 

odwołania  podnosząc,  że  jest  ono  bezzasadne.  Zgłoszenie  zostało  podpisane  przez 

właściciela firmy. Kopia zgłoszenia została przekazana stronom 28 lutego 2018r.  

W dniu 7 marca 2018r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc: 

oddalenie odwołania w całości, 

2)  zasądzenie  od  odwołującego  na  rzecz  zamawiającego  kosztów  postępowania  według 

norm przepisanych. 

W  zakresie 

udziału  w  zakresie  zdolności  technicznej,  w  zakresie  doświadczenia 

zawodowego  oraz  w  zakresie  zdolności  finansowej.  w  związku  z  niewymaganiem  przez 

z

amawiającego  sumy  odnośnych  wymogów  określonych  odpowiednio  dla  części  nr  1  oraz 

części nr 2 zamówienia. 

Istota  sporu  sp

rowadza  się  do  oceny  tego,  czy  zamawiający  prawidłowo  zinterpretował 


postanowienia  siwz 

zgodnie  z  treścią  których,  w  przypadku  wykonawcy,  którego  oferta 

została oceniona najwyżej w zakresie większej niż jedna część zamówienia, jako wykazanie 

spełnienia  warunków  w  zakresie:  (i)  dysponowania  środkami  finansowymi  lub  zdolnością 

kredytową,  (ii)  dysponowania  specjalistycznymi  jednostkami  transportowymi  oraz  (iii) 

doświadczenia zawodowego będzie spełnienie sumy wymogów określonych odpowiednio dla 

każdej z części zamówienia w których oferta została oceniona najwyżej. 

Powyższa  ocena  powinna  niewątpliwie  przebiegać  z  uwzględnieniem  faktu  unieważnienia 

przedmiot

owego  postępowania  w  zakresie  części  pierwszej  zamówienia.  W  tym  stanie 

rzeczy  brak  było  jakichkolwiek  podstaw  do  wymagania  od  wykonawcy  sumy  warunków 

postawionych,  odpowiednio,  dla  każdej  z  części.  Zamawiający  zważył,  że  następstwem 

skutecznego  unieważnienia  postępowania  o  zamówienie  publiczne  (lub,  odpowiednio,  jego 

części)  jest  to,  iż  uważa  się  je  za  formalnie  niebyłe.  Konsekwencją  tego  jest  zniweczenie 

wszelkich  skutków  prawnych  czynności  podjętych  w  takim  postępowaniu.  W  przypadku 

unieważnienia  jednej  z  części  postępowania,  za  niebyłe  oraz  niewywołujące  skutków 

prawnych uważać należy  wszelkie czynności  odnoszące  się do  danej  części. W rezultacie, 

żadna ze stron postępowania nie może skutecznie powoływać się na zapisy odnoszące się o 

unieważnionej części. 

ramach  przedmiotowego  postępowania  o  zamówienie,  odwołujący  zatem  nie  może 

powoływać się na zapisy siwz mówiące o konieczności sumowania warunków odnoszących 

s

ię do różnych części zamówienia. Zamawiający uważa ponadto, że należało interpretować 

postanowienia  siwz 

mówiące  o  konieczności  sumowania  warunków  dla  obu  części 

zamówienia. Interpretacja ta musiała przebiegać przy zachowaniu reguł określonych art. 65 

kc  (w  związku  z  art.  14  p.z.p.),  to  znaczy  z  uwzględnieniem  okoliczności  w  jakich 

postanowienia  t

e  zostały  określone.  W  postępowaniach  o  zamówienia  publiczne, 

okoliczności  te  kształtowane  są  nie  tylko  przez  reguły  natury  ogólnej  tj.  zasadę  równego 

traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji, ale także - co ma szczególne znaczenie w 

przedmiotowym  przypadku  - 

reguły  szczególne,  odnoszące  się  choćby  do  sposobu 

kształtowania warunków udziału w postępowaniu. W ocenie zamawiającego odwołujący nie 

jest  uprawniony  do  powoływania  się  na  takie  znaczenie  interpretowanego  postanowienia 

siwz

, które będzie pozostawać w rażącej sprzeczności z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1a 

ustawy.  Oczekiwanie  od  w

ykonawców  uzyskujących  tylko  jedną  część  zamówienia, 

wykazania  spełnienia  warunków  dla  więcej  niż  ta  właśnie  część,  byłoby  nieproporcjonalne 

oraz  nieprowadzące  do  właściwej  oceny  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania 

zamówienia. 

W zakresie badania warunków udziału w zakresie zdolności technicznej odnośnie części nr 2 

zamówienia  zamawiający  wskazał,  że  w  żadnym  miejscu  SIWZ  nie  zostało  napisane,  że 

wykonawca ma dyspo

nować 6 pojazdami. Twierdzenie to jest wyłącznie rezultatem wykładni 


dokonanej przez o

dwołującego. W sekcji II pkt. 1.43.2 zostało wskazane, że wykonawca ma 

dysponować: 

CZĘŚCI II zamówienia: 

a) 

min. 3 samochodami, w tym 1 samochód specjalny (śmieciarka)  

b) min. 1 samochodem specjalnym z HDS  

c) 

min. 2 samochodami typu hakowiec C),” 

Zamawiający zdaje sobie sprawę, że w postępowaniach o zamówienia publiczne obowiązuje 

zasada in dubio contra proferentem, Wszelkie niejasności czy wątpliwości należy rozstrzygać 

na korzyść Wykonawcy - strony przyjmującej postanowienia SIWZ. Jeżeli zatem w SIWZ nie 

zostało  napisane,  że  wykonawca  ma  dysponować  6  pojazdami,  nie  można  tego  wymogu 

wyinterpretowywać na niekorzyść któregokolwiek z wykonawców. 

Zestawienie złożone przez TAMAX jednoznacznie potwierdza, że dysponuje on: 

(i) 3 pojazdami do odbioru odpadów selektywnie zbieranych,  w tym jedną śmieciarką, (ii) 1 

pojazdem  z  HDS,  (iii)  2  pojazdami  typu  hakowiec.  Tyle  tylko,  że  jeden  z  pojazdów  typu 

hakowiec jest zarazem pojazdem 

HDS. Biorąc pod uwagę, że w żadnym miejscu SIWZ nie 

było  napisane,  że  nie  dopuszcza  się  pojazdów  łączących  funkcję,  nie  sposób  takiej 

możliwości wykluczać. Byłoby to bowiem naruszenie zasady interpretowania wątpliwości na 

korzyść wykonawców. 

Co do warunków udziału w zakresie zdolności finansowej odnośnie części nr 2 zamówienia 

zamawiający  wskazał,  że  ustawa  Prawo  bankowe  kreuje  normy  będące  podstawą 

prowadzenia działalności bankowej. Adresatem normy zawartej w art. 49 Pr. Bank są banki, 

nie zaś wykonawcy ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego. Zatem z treści tej 

normy  nie  sposób  wywieść,  że  wykonawca  będący  osobą  fizyczną,  która  prowadzi 

działalność gospodarczą, nie może wykazać spełnienia warunku udziału w postępowaniu w 

zakresie  zdolności  finansowej  w  oparciu  o  środki  zgromadzone  na  terminowej  lokacie 

oszczędnościowej.  Definicja  wykonawcy  zawarta  w  art.  2  pkt.  11  ustawy  nie  dokonuje 

rozróżnienia między osobą fizyczną, a osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. 

Pozostałe przepisy ustawy, w tym również rozporządzenie o dokumentach (Dz.U.2016 poz. 

1126),  nie  dają  podstawy  do  wymagania  różnych  dokumentów  od  osób  fizycznych  w 

zależności od tego czy prowadzą one działalność gospodarczą czy nie. 

Dla  zamawiającego  nie  ulega  żadnych  wątpliwości,  iż  środki  zgromadzone  na  rzeczonym 

rachunku stanowią własność Pana S.C.. Odwołujący nie wskazał przy tym, które konkretnie 

przepisy ustawy 

winny znaleźć zastosowanie dla wyjaśnienia sytuacji finansowej Pana S.C. 

jako wy

konawcy ubiegającego się o udzielenie zamówienia. 

W  dniu  8  marca  2018r.  przystępujący  TAMAX  złożył  odpowiedź  na  odwołanie  wnosząc  o 

jego  oddalenie,  w  której  podobnie  jak  zamawiający  podnosi  niewłaściwą  wykładnię 

postanowień siwz dotyczącą warunków oraz fakt unieważnienia postępowania w części I. Co 


do  warunku  doświadczenia  zawodowego  przystępujący  oświadczył,  że  wykazał 

doświadczenie  w  zakresie  wymaganym  dla  części  II,  a  nie  zgadza  się  z  twierdzeniem,  że 

powinien  wykazać  dla  obu  części  łącznie.  Co  do  potencjału  technicznego,  to  wskazał,  że 

za

mawiający opisując warunek wskazał na funkcje pojazdów, a nie ich ilość i nie zastrzegł, 

że  jeden  pojazd  nie  może  spełniać  większej  ilości  funkcji,  a  zatem  jego  stan  posiadania 

spełnia  wymagania  zamawiającego.  W  zakresie  zdolności  finansowej  i  ekonomicznej,  to 

wskazał, że wykazał wymaganą ilość środków, a ustawa nie odsyła do prawa bankowego, są 

to  środki  własne  przystępującego  którymi  może  dysponować  samodzielnie  do  kwoty 

000zł.  

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Izba  dopuściła  dowody  z  dokumentacji  postępowania  tj.  ogłoszenia  o  zamówieniu,  siwz, 

oferty TAMAX dla części I i dla części II, wezwań zamawiającego kierowanych do TAMAX do 

uzupełnienia  JEDZ,  złożenia  dokumentów  i  uzupełnienia  dokumentów  oraz  udzielonych 

o

dpowiedzi, oświadczenia Agaty Cieślak, zdjęcia pojazdu. 

Na podstawie tych dowodów Izba ustaliła, co następuje: 

Warunki  udziału  w  postępowaniu  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  i  siwz  nie  różniły  się  i  w 

spornym  zakresie  nie  podlegały  wyjaśnieniom  treści  siwz,  ani  modyfikacji.  W  pkt.  II  siwz 

zamawiający określił następujące warunki udziału w postępowaniu: 

posiadają  niezbędną  wiedzę  i  doświadczenie  wyrażające  się  zrealizowaniem  w  ciągu 

ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  usług  lub  usługi  polegających  na 

odbieraniu i zagospodarowywaniu: 

1.3.1.  odpadów  komunalnych  ulegających  biodegradacji  w  łącznej  ilości  nie  mniejszej  niż 

350  Mg,  z  zastrzeżeniem,  że  realizacja  odbioru  i  zagospodarowania  tych  odpadów  miała 

zostać wykonana w ciągu okresu nie dłuższego niż 12 następujących po sobie miesięcy - dla 

CZĘŚCI I zamówienia; 

2.odpadów komunalnych segregowanych w  łącznej ilości nie mniejszej niż 1100  Mg, z 

zastrzeżeniem,  że  realizacja  odbioru  i  zagospodarowania  tych  odpadów  miała  zostać 

wykonana  w  ciągu  okresu  nie  dłuższego  niż  12  następujących  po  sobie  miesięcy  —  dla 

CZĘŚCI II zamówienia. 

Jeżeli  wykonawcy,  którego oferta  została  oceniona  najwyżej  w  zakresie większej  niż  jedna 

część zamówienia, jako wykazanie spełnienia warunków w zakresie dysponowania wiedzą i 

doświadczeniem  będzie  spełnienie  sumy  wymogów  określonych  odpowiednio  dla  każdej  z 

części zamówienia w których oferta została oceniona najwyżej. 

dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym w szczególności: 


1.4.1. informatycznym systemem m

onitorowania pojazdów opartym na satelitarnym systemie 

lokalizacji GPS umożliwiającym trwałe zapisywanie, przechowywanie i odczytywanie danych 

o  co  najmniej  bieżącej  i  historycznej  pozycji  pojazdów,  miejscach  postoju,  historii  tras, 

przebiegach,  godzinach 

pracy,  sygnalizację, jeżeli    pojazd z  wyznaczonej floty  znajdzie się 

poza wyznaczonym obszarem, a także dostarczanie raportów zawierających ww. informacje 

oraz  systemem  czujników  zapisujących  dane  o  miejscach  wyładunku  odpadów 

umożliwiający  weryfikację  tych  danych.  System  musi  umożliwić  Zamawiającemu  bieżący 

dostęp  do  danych GPS wszystkich  samochodów  obsługujących gminę (warunki  odnoszące 

się do wszystkich i do każdej z części zamówienia). 

2.system  monitorowania  kamerowego  tj.  minimum  jedna  kamera  mająca  w  swoim 

zasięgu  całą  trasę  przejazdu  (warunki  odnoszące  się  do  wszystkich  i  do  każdej  z  części 

zamówienia); System monitorujący winien trwale zapisywać i przechowywać obraz z kamer 

oraz  trasy  przejazdu  wszystkich  samochodów  obsługujących  gminę,  postoju  godziny  pracy 

pojazdu. 

1.4.3.  specjalistycznymi  jednostkami  transportowymi  z  zainstalowanymi  nadajnikami  GPS 

umożliwiającymi  śledzenie  całej  trasy  pojazdu  (od  momentu  wyjazdu  z  bazy  do  momentu 

zjazdu na bazę) oraz systemem monitoringu wraz z programem do odczytu danych, w tym: 

dla CZĘŚCI I zamówienia: 

a) 

min.  2  samochodami  specjalnymi  (śmieciarka)  o  konstrukcji  zabezpieczającej  przed 

rozwiewaniem,  odciekami  i  rozpylaniem  przewożonych  odpadów  oraz  minimalizującej 

oddziaływanie  czynników  atmosferycznych  na  odpady,  przystosowanymi  do  opróżniania 

pojemników, 

b) 

min.  1  samochodem  przystosowanym  do  odbioru  odpadów  typu  hakowiec  do  odbioru 

kontenerów z punktów selektywnego zbierania odpadów. 

dla CZĘŚCI II zamówienia: 

a)  min.  3  samochodami,  w  tym  1 

samochód  specjalny  (śmieciarka),  przystosowanymi  do 

odbioru  selektywnie  zbieranych  odpadów  w  workach  oraz  pojemnikach,  odpadów 

wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, opon, 

b) min. 1 samochodem specjalnym z HDS przystosowanym 

do odbioru odpadów selektywnie 

zbieranych w pojemnikach typu „dzwon”, 

c) 

min. 2 samochodami typu hakowiec przystosowanymi do odbioru kontenerów z punktów 

selektywnego zbierania odpadów. 


Jeżeli  wykonawcy,  którego oferta  została  oceniona  najwyżej  w  zakresie  większej  niż  jedna 

część  zamówienia,  jako  wykazanie  spełnienia  warunków  w  zakresie  specjalistycznymi 

jednostkami transportowymi będzie spełnienie sumy wymogów określonych odpowiednio dla 

każdej z części zamówienia w których oferta została oceniona najwyżej. 

UWAGA!!!!  Wielkość  i  rodzaj  samochodów  odbierających  odpady  należy  dostosować  do 

parametrów ulic tj. ich szerokości, gęstości zabudowy oraz nośności dróg i mostów. 

posiadają środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości; co najmniej: 

000,00  złotych  (słownie:  trzydzieści  tysięcy  złotych  00/100)  dla  CZĘŚCI  I 

zamówienia; 

90  000,00  złotych  (słownie:  dziewięćdziesiąt  tysięcy  złotych  00/100)  dla  CZĘŚCI  II 

zamówienia. 

Jeżeli  wykonawcy,  którego oferta  została  oceniona  najwyżej  w  zakresie większej  niż  jedna 

część zamówienia, jako wykazanie spełnienia warunków w zakresie dysponowania środkami 

finansowymi  lub  zdolnością  kredytową  będzie  spełnienie  sumy  wymogów  określonych 

o

dpowiednio dla każdej z części zamówienia w których oferta została oceniona najwyżej. 

W  Ofercie  dla  części  I  TAMAX  oświadczył,  że  dysponuje  3  samochodami  spełniającymi 

normę Euro 5.  

W  Ofercie  dla  części  II  TAMAX  oświadczył,  że  dysponuje  5  samochodami  spełniającymi 

normę Euro 5.  

W  żadnym  z  JEDZów  dla  części  I  i  II  załączonych  do  ofert  TAMAX  nie  wypełnił  sekcji  IV 

część B pkt. 5 i 6, część C pkt. 1b i 3.  

Z  informacji  o  złożonych  ofertach  wynika,  że  dla  części  I  i  II  oferty  złożyli  odwołujący  i 

TAMAX.  

W  dn

iu  16 stycznia 2018r.  zamawiający  w  zakresie części  II  wezwał  TAMAX  na  podstawie 

art. 26 ust. 2 ustawy do złożenia dokumentów w tym: 

1.  wykazu dostaw, 

wykazu narzędzi i urządzeń technicznych,  

informacji z banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. 

W dniu 26 stycznia 2018r. TAMAX złożył żądane dokumenty i wynikało z nich, że: 

TAMAX wykonał następujące usługi: 

odbiór  i  zagospodarowanie  odpadów  od  właścicieli  nieruchomości  zamieszkałych  i 

niezamieszkałych  z  terenu  gm.  Sędziszów  w  okresie  od  1  stycznia  2017r.  do  30 

czerwca 2019r. w ilości 359,25 Mg za 2017r.,  

odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu gm. Łopuszno w okresie 


1 lutego 2017r. do 31 grudnia 2018r. w ilości 325,70 Mg 

świadczenie  usług  odbierania  i  zagospodarowania  odpadów  komunalnych 

powstałych  na  nieruchomościach  na  terenie  gm.  Włodowice  w  okresie  1  stycznia 

2017r. do 31 grudnia 2017r. w ilości 297,25 Mg 

odbiór  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości 

zamieszkałych  i  niezamieszkałych  z  terenu  gm.  Nagłowice  w  okresie  1  stycznia 

2017r. do 30 czerwca 2019r. w ilości 234,05 Mg. 

TAMAX  posiada  samochód  ciężarowy  smieciarka,  2  samochody  ciężarowe  skrzyniowe, 

samochód ciężarowy hakowiec/HDS, samochód ciężarowy hakowiec. 

S.C. 

posiada  w  Noble  Banku  terminową  lokatę  oszczędnościową  nr  LPB/16AMEB8  o 

wartości 200 tys. zł. na okres 24 miesięcy założoną w dniu 8 lipca 2016r. nieodnawialna.  

W  dniu  31  stycznia  2018r.  zamawiający  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  wezwał  TAMAX  do 

wyjaśnienia  następującej  kwestii  czy  wskazane  ilości  odpadów  zostały  odebrane  i 

zagospodarowane  w  ciągu  kolejnych  12  miesięcy  dla  poz.  2  i  4  wykazu,  czy  oświadczenie 

dotyczące  sprzętu  w  zakresie  Kamery  i  GPS  potwierdził,  że  spełnia  wymogi  określone  w 

siwz.  

W dniu 2 lutego 2018r. TAMAX oświadczył, że wskazane ilości odpadów w przypadku poz. 

1,3  i  4  wykazu  były  zebrane  w  okresie  od  1  stycznia  2017r.  do  31  grudnia  2017r.,  zaś  dla 

pozycji 2 wykazu w okresie od 1 lutego 2017r. do 31 grudnia 2017r. i potwi

erdził, że spełnia 

wymagania zamawiającego co do kamery i GPS.  

W  dniu  9  lutego  2018r.  zamawiający  wezwał  TAMAX  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  w 

zakresie  doświadczenia  zawodowego  do  wykazania,  że  spełnia  warunek  udziału  dla  sumy 

wymogów dla każdej części zamówienia. 

W dniu 13 lutego 2018r. TAMAX złożył nowy wykaz usług, w którym poz. 1 – 4 wskazał te, 

które podał w dniu 26 stycznia 2018r. oraz wskazał kolejne 4 pozycje: 

świadczenie  usługi  odbioru  i  zagospodarowania  odpadów  od  właścicieli 

nieruchomości  na których zamieszkują mieszkańcy  powstałych na  terenie 4 gmin w 

województwie śląskim w ilości 36,45 Mg za rok 2017r. 

odbiór,  transport  i  zagospodarowanie  całego  strumienia  stałych  odpadów 

komunalnych  zmieszanych  i  segregowanych  z  nieruchomości  zamieszkałych 

po

łożonych na terenie gm. Kamienica Polska w ilości 124, 20 Mg za 2017r. 

odbiór,  transport  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  od  właścicieli 

nieruchomości  zamieszkałych  z  terenu  gm.  Dąbrowa  Zielona  złożonych  w  PSZOK 

oraz odpadów wielkogabarytowych w ilości 39,35 Mg za 2017r. 

odbiór  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  z  terenu  gm.  Sędziszów  od 

właścicieli  nieruchomości  zamieszkałych  i  niezamieszkałych  w  ilości  151,15  Mg  za 

2017r.  


W  dniu  14  lutego  2018r.  zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty  TAMAX  dla  części  II 

zamówienia.  

W  dniu  16  lutego  2018r.  zamawiający  poinformował  o  unieważnieniu  postępowania  w 

zakresie części I zamówienia na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy z uwagi na to, że cena 

oferty  najkorzystniejszej  przewyższa  kwotę,  którą  zamawiający  zamierza  przeznaczyć  na 

sfinansowanie zamówienia, a zamawiający nie ma możliwości zwiększenia tej kwoty do ceny 

najkorzystniejszej oferty.  

Z  oświadczenia  Agaty  Cieślak  wynika,  że  całość  środków  finansowych  zgromadzonych  na 

lokacie oszczędnościowej LPB/16AMEB8 stanowi majątek odrębny S.C.. 

Ze zdjęcia pojazdu wynika, że istnieje pojazd wyposażony jednocześnie w hak i hydrauliczny 

dźwig.  

Izba  ustaliła  zatem,  że  postępowanie  prowadzone  było  z  podziałem  na  dwie  części 

zamówienia.  Wspólnie  dla  każdej  części  zamówienia  w  zakresie  warunków  udziału  w 

postepowaniu zamawiający postanowił, że: 

1. jeśli oferta została oceniona najwyżej 

2. została oceniona najwyżej w zakresie większej niż jedna część zamówienia 

3.  to

,  jako  wykazanie  spełnienia  warunków  będzie  spełnienie  sumy  wymogów  określonych 

odpowiednio dla każdej z części.  

Z  tych  postanowień  należało  ustalić,  że  zamawiający  nie  postawił  hipotezy  powyższego 

warunku  dla  oferty  najkorz

ystniejszej,  ale  dla  oferty  ocenionej  najwyżej.  Po  drugie  nie 

wystarczało aby oferta była oceniona najwyżej w jednej z części dla których została złożona, 

ale  miała  być  oceniona  najwyżej  we  wszystkich  częściach,  w  których  została  złożona. 

Wówczas  ziszczała  się  dyspozycja  warunku  mówiąca  o  konieczności  wykazania  się  sumą 

wymogów dla każdej części. Odwołanie się przez zamawiającego do słowa „suma”, a więc 

pojęcia oznaczającego wynik dodawania, musiało być zatem interpretowane jako spełnianie 

wymogów łącznie, a nie np. zawarcie się w większym z wymogów, tym samym w niniejszej 

sprawie,  wykonawca  składający  ofertę  na  dwie  części  zamówienia  musiał  złożyć  ofertę  na 

350  Mg  odpadów  (cz.  I)  i  1100  Mg  (cz.  II),  2  pojazdy  śmieciarki  i  1  hakowiec  (cz.  I)  i  3 

pojazdy  dost

osowanymi  do  odbioru  odpadów  selektywnych,  wielkogabarytowych,  sprzętu 

elektrycznego i elektronicznego i opon, w tym 1 śmieciarka, 2 hakowce i 1 samochód z HDS 

(cz. II), przy czym sformułowanie „przystosowanymi do” w ocenie Izby nie jest równoważne 

sformułowaniu  „używanymi  do”  i  nie  można  zatem  odchodząc  od  pojęć  użytych  przez 

zamawiającego  dokonać  wykładni  zawężającej, że zamawiający  zakazywał  przystosowania 

jednego  pojazdu  do  dwóch  funkcji,  30 000  zł.  środków  finansowych  (cz.  I)  +  90 000zł. 

środków finansowych (cz. II).  

Izba zważyła, co następuje: 


Iza  stwierdziła,  że  zgłoszone  przystąpienie  spełnia  wymogi  formalne  określone  w  art.  185 

ust. 2 ustawy.  

Izba  ustaliła,  że  nie  wystąpiły  podstawy  wymienione  w  art.  189  ust.  2  ustawy,  które 

skutkowałyby odrzuceniem odwołania.  

Izba  oceniła,  że  odwołujący  wykazał  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwość 

poniesienia szkody, czym wypełnił przesłankę materialnoprawną z art. 179 ust. 1 ustawy.  

Kwestia braku podniesienia zarzutu naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy n

ie może być w według 

Izby  oceniona  jako  podstawa  do  uznania  braku  interesu  odwołującego  w  uzyskaniu 

zamówienia, gdyż czynność wyboru oferty najkorzystniejszej jak przyjął Sąd Najwyższy oraz 

sądy okręgowe weryfikujące pogląd Izby na przesłankę odrzucenia odwołania z art. 189 ust. 

2 pkt. 6 ustawy należy wykładać jako ciąg czynności związanych z badaniem i oceną ofert w 

tym wykluczenie wykonawcy, odrzucenie oferty i ocenę ofert w przyjętych kryteriach, a wybór 

oferty  najkorzystniejszej  jest  ukoronowaniem  ciągu  tych  czynności.  Tym  samym  jeśli 

odwołujący  kwestionuje  prawidłowość  zachowań  zamawiającego  związanych  z  etapem 

badania  oferty,  to  kwestionuje  również  prawidłowość  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  a  w 

konsekwencji  jego  odwołanie  zmierza  do  ochrony  interesu  tego  wykonawcy  w  uzyskaniu 

zamówienia publicznego.  

Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy w zw. z art. 22d ust. 1 

ustawy  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  ustawy  w  zw.  z  cz.  II  pkt  1.4.3  siwz  przez  zaniechanie 

wykluczenia TAMAX pomimo f

aktu, że wykonawca nie wykazał spełnienia warunków udziału 

postępowaniu w zakresie zdolności technicznej (dysponowania odpowiednim potencjałem 

technicznym), co jednocześnie przesądza o prowadzeniu postępowania w sposób sprzeczny 

z regułą nakazującą prowadzić je w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i 

równe traktowanie wykonawców 

Zarzut  nie  zasługuje  na  uwzględnienie.  W  ocenie  Izby  Jak  wynika  z  ustaleń  stanu 

faktycznego zamawiający po ustaleniu: 

czy zostały złożone oferty w postępowaniu – bo mogły nie zostać złożone i wówczas 

zastosowanie miałby art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy,  

czy  zostały  złożone  oferty  na  obie  części  postępowania  –  bo  wówczas  również  na 

podstawie art. 93 ust.1 pkt 1 ustawy, któraś z części mogłaby zostać oceniona jako 

podleg

ająca unieważnieniu, 

czy zostały złożone co najmniej po 1 ofercie na każdą z części postępowania i czy są 

to oferty pochodzące od równych wykonawców – wówczas w każdej części ocenione 

byłyby jako najkorzystniejsze oferty innych wykonawców, 

czy zostały złożonej co najmniej po jednej ofercie tego samego wykonawcy na każdą 


z części, zamawiający musiałby ustalić, czy są też inne oferty i czy oferty pochodzące 

od tego samego wykonawcy w obu częściach będą ocenione jako najkorzystniejsze. 

Dopiero  wówczas  ziszczała  się  dyspozycja  warunków  zamawiającego  dotycząca 

obowiązku sumowania wymogów.  

Dalsza  kolejność  czynności  zamawiającego  powinna  być  taka,  że  dla  każdej  z  części 

wykonawcę,  którego  oferta  została  oceniona  jako  najkorzystniejsza  zamawiający  powinien 

był  badać,  czyli  żądać uzupełnienia JEDZów  jeśli  były  braki  lub  błędy,  wzywać do  złożenia 

dokumentów  z  uwzględnieniem  wymogu  sumowania,  żądać  złożenia  oświadczeń  lub 

dokumentów, ewentualnie żądać uzupełnienia lub wyjaśnienia oświadczeń, a następnie jeśli 

oferty  jednego  wykonawcy  ocenione  przeszłyby  poprawnie  przez  badanie  ofert,  dokonać 

wyboru  oferty  najkorzystniejszej 

i  dopiero  wówczas  zamawiający  mógłby  ofertę  takiego 

wykonawcy  ocenić  pod  kątem  normy  z  art.  93  ust.  1  pkt  4  ustawy.  W  niniejszej  sprawie 

natomiast zamawiający postąpił wbrew normie art. 93 ust.1 pkt 4 ustawy, gdyż nie dokonał w 

ogóle wyboru oferty najkorzystniejszej w części I zamówienia i pozostając jedynie na swojej 

wstępnej ocenie korzystności oferty uznał, że nie ma środków na sfinansowanie zamówienia. 

W  ocenie  Izby  zatem  zamawiający  popełnił  błąd  w  interpretacji  art.  93  ust.  1  pkt  4  ustawy 

stosując  go  do  oferty  jedynie  ocenionej  jako  najkorzystniejsza  w  części  I.  Oczywiście  Izba 

ma świadomość tego, że część I zamówienia nie jest objęta zarzutami odwołania, jednak w 

ocenie  Izby  bez  wskazania  zamawiającemu  tego  błędu  nie  jest  możliwe  wykazanie 

zamawiającemu,  dlaczego  i  z  jakiego  powodu  jego  argumentacja,  tak  jak  argumentacja 

przystępującego nie znalazły aprobaty w oczach Izby. Zamawiający odstępując od badania 

oferty  TAMAX  w  części  I  zamówienia  błędnie  przyjął,  że  takiego  badania  nie  musiał 

przeprowadzać,  w  efekcie  doprowadził  do  sytuacji,  w  której  nie  zastosował  się  do  własnej 

treści  siwz  i  jednocześnie  zmienił  wymagania  dotyczące  sposobu  oceny  spełniania 

warunków udziału w postępowaniu w toku badania ofert po upływie terminu składania ofert, 

co jest  sprzeczne  z  normą art.  38 ust.  4a ustawy.  Gdyby  bowiem  zamawiający  prawidłowo 

zastosował art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy i ustalił, że przepis ten może mieć zastosowanie tylko 

w  przypadku  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  której  wartość  przewyższa  kwotę,  którą 

zamawiający  przeznaczył  na  sfinansowanie  zamówienia,  to  przeprowadziłby  badanie  obu 

ofert  firmy  TAMAX  i 

sprawdził  czy  ten  wykonawca  spełniał  zsumowane  wymogi  dla  obu 

części zamówienia. W ocenie Izby zamawiający nie mógł zachować się tak jakby oferta dla 

części  I  zamówienia  nie  została  w  ogóle  złożona,  albo  nie  była  najkorzystniejsza,  gdyż 

inaczej  w  tym  zakre

sie  w  siwz  ukształtował  warunki  udziału  w  postępowaniu.  Zamawiający 

do zastosowania sumowania zobowiązany był zawsze w przypadku złożenia dwóch ofert od 

tego  samego  wykonawcy  po  jednej  na  każdą  część  zamówienia,  które  zostałyby  ocenione 

jako najkorzystniej

sze. Nie logiczna jest to argumentacja przystępującego, że nie musiał on 

wykazywać  spełniania  warunków  udziału  w  postepowaniu  dla  części  I,  bo  go  w  skutek 


unieważnienia nie uzyska. Jednak aby zamawiający mógł unieważnić postępowanie w części 

I  na  podstawie 

art.  93  ust.  1  pkt  4  ustawy  musiał  ustalić,  że ma  ofertę najkorzystniejszą,  a 

tego nie mógł zrobić bez badania oferty TAMAX w części I. Mogło się przecież okazać, że 

przykładowo oferta TAMAX w części I podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2 

ustawy  i  wówczas  wybrany  byłby  odwołujący,  a  wymóg  sumowania  nie  znalazłby 

zastosowania,  albo  obie  oferty  w  części  I  podlegałyby  unieważnieniu  wówczas  miałby 

zastosowanie art. 93 ust. 1pkt 1 ustawy dla części I. Przystępujący zatem nie mógł na etapie 

składania oferty  przewidzieć,  że złoży  zbyt  drogą ofertę,  czy  będzie gorszy  od konkurencji, 

tym  samym  nie  mógł  również  przewidzieć,  że  nie  będzie  żądane  od  niego  wykazanie,  że 

spełnia  zsumowane  wymogi  zamawiającego,  skoro  jak  twierdzi  ich  nie  kwestionował  Tym 

samym 

rację  odwołującemu  należy  przyznać  w  tym  aspekcie,  że  przystępujący  dla 

wykazania  spełniania  warunków  udziału  w  ramach  części  II,  będąc  jednocześnie  najwyżej 

oceniony  w  części  I  powinien  być  przez  zamawiającego  zobowiązany  do  udowodnienia 

spełniania  warunku  doświadczenia  zawodowego,  potencjału  technicznego,  jak  i  potencjału 

finansowo-

ekonomicznego z uwzględnieniem wymogu sumowania. Te uwagi natury ogólnej 

mają  zastosowanie  przy  rozważaniu  pozostałych  sformułowanych  przez  odwołującego 

zarzutów.  W  ocenie  Izby  odwołujący  słusznie  upatruje  interpretacji  wyroku  ESAPROJEKT 

przez  pryzmat  zdolności  do  wykonania  zamówienia  sposobem  pierwotnie  wynikającym  z 

oferty. Jednakże w ocenie Izby odwołujący chciałby, aby ten wyrok był interpretowany w ten 

sposób,  że  doświadczenia  zawodowego,  czy  innego  potencjału  nie  można  w  ogóle 

zastępować i musi on być niezmienny od momentu złożenia oferty do momentu wykonania 

umowy. Jednakże z taką tezą nie można się zgodzić w odniesieniu do wszystkich zasobów i 

bez  względu  na  sposób  ich  pozyskania. W  ocenie  Izby  wykonawca  oferujący  samodzielne 

wykonanie  zamówienia  i  prezentujący  pewien  wąski  zakres  swojego  doświadczenia,  w 

ocenie  Izby  może  powołać  się  na  swoje  inne  doświadczenie  w  toku  badania  oferty,  jeśli 

choćby  wskazane  zamawiający  ocenił  jako  nieprzystające  do  postawionego  warunku,  a 

odwołujący  zauważył,  że  nieprawidłowo  odczytał  intencję  zamawiającego  ten  warunek 

precyzującą.  Jeśli  wykonawca  ma  doświadczenie  szersze  niż  wymagane  i  w  zakresie  tego 

doświadczenia popełni omyłkę przy jego prezentowaniu, to nie zmienia to faktu, że to nadal 

jest ten sam wykonawca z tym samym doświadczeniem, które samodzielnie nabył i wykonał 

należycie, więc sposób wykonania zamówienia pozostanie niezmienny i niezmienna będzie 

zdolność  obiektywna  wykonawcy  do  realizacji  zamówienia,  choć  wykazana  innym 

doświadczeniem  własny  niż  pierwotnie  wskazane.  W  przeciwnym  wypadku  dochodziłoby 

bowiem do eliminacji wykonawcy zdolnego do wykonania zamówienia, a w ocenie Izby nie to 

było celem wykładni dokonanej przez TSUE w wyroku ESAPROJEKT.  

Izba oceniła, że postawiony warunek doświadczenia wymaga wykazania zebrania określonej 

ilości  odpadów  w  okresach  nie  dłuższych  niż  12  miesięcy,  a  więc  wszystkie  pozycje 


wskazane  przez  przystępującego  TAMAX  mogły  ulec  sumowaniu,  bo  okres  11  miesięczny 

jak  w  przypadku  poz.  2  pierwotnego  wykazu,  to  okres  krótszy  niż  12  miesięcy,  a  zatem 

spełniający  wymogi  zamawiającego.  Izba  zatem  oceniła  jako  dopuszczalne  doświadczenie 

wykazane  zamawiającemu  na  pierwotne  wezwanie  w  zakresie  pozycji  1,  2  3,  4  jak  i 

uzupełnione  na  wezwanie  5-8  i  łącznie  w  ocenie  Izby  przystępujący  wykazał  wymaganą 

sumę  350  Mg  plus  1100  Mg  –  łącznie  1450  Mg.  W  konsekwencji  zarzut  jest  niezasadny  i 

podlega oddaleniu.  

Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy w zw. z art. 22d ust. 1 

ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy w zw. z cz. II pkt 1.3 siwz przez zaniechanie wykluczenia 

TAMAX  pomimo  faktu,  że  wykonawca  nie  wykazał  spełnienia  warunków  udziału  w 

postępowaniu  w  zakresie  posiadania  wymaganej  wiedzy  i  doświadczenia,  co  jednocześnie 

przesądza o prowadzeniu postępowania w sposób sprzeczny z regułą nakazującą prowadzić 

je  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie 

wykonawców 

Zarzuty nie zasługuje na uwzględnienie. Izba w całości podtrzymuje w tym zakresie wywody 

poczynione  w  uzasadnieniu  pierwszego  z  zarzutów.  Bezsporne  jest  to,  że  przystępujący 

oświadczył w formularzu oferty dla części I, że dysponuje 3 pojazdami spełniającymi normę 

Euro  5  i  5  pojazdami  spełniającymi  tę  normę  dla  części  II.  W  ocenie  Izby  samochody 

przystosowane do nie oznaczają samochodów wykorzystywanych przy realizacji zamówienia 

do  określonych  zadań,  tym  samym  w  ocenie  Izby  rację  ma  zamawiający  i  przystępujący 

wywodząc,  że  brak  było  wskazania  wymogu dysponowania  6  pojazdami  dla  części  II,  brak 

było zakazu łączenia różnych zastosowań (przeznaczeń) pojazdów w jednym pojeździe, jak 

również  poza  oświadczeniami  z  doświadczenia  życiowego,  którym  przystępujący  przeczył, 

brak  było  dowodu  na  to,  że  nie  jest  możliwe  wykonanie  przedmiotowego  zamówienia  5 

pojazdami  wyposażonymi  w  funkcje  określone  przez  zamawiającego.  Niewątpliwie 

zamawiający nie zbadał jednak spełniania przez wykonawcę wymogu sumowania potencjału 

sprzętowego  dla  obu  części,  ale  wykonawca  wykazał  dla  części  I  trzy  pojazdy,  a 

zamawiający  nie  wzywał  go  w  tym  zakresie  do  złożenia  dokumentów,  tym  samym  na 

obecnym  etapie  postępowania  nie  można  ustalić,  że  przystępujący  nie  spełnia  warunków 

udziału  w  postepowaniu  w  zakresie  potencjału  technicznego,  a  zatem  zarzut  zaniechania 

wykluczenia jest niezasadny.  

Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy w zw. z art. 22c ust. 1 

ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy w zw. z cz. II pkt 1.5 siwz przez zaniechanie wykluczenia 

TAMAX  pomimo  faktu, 

że  wykonawca  nie  wykazał  spełnienia  warunków  udziału  w 


postępowaniu w zakresie zdolności finansowych, co jednocześnie przesądza o prowadzeniu 

postępowania  w  sposób  sprzeczny  z  regułą  nakazującą  prowadzić  je  w  sposób 

zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców; 

Zarzut  jest  niezasadny.  Zamawiający  wprawdzie  nie  badał  zsumowanego  potencjału 

finansowo-

ekonomicznego,  nie  mniej  jednak  zostało  w  ocenie  Izby  wykazane,  że 

przystępujący  dysponuje  lokatą  oszczędnościową  na  kwotę  200 000zł.,  która  stanowi  jego 

majątek  odrębny,  co  w odniesieniu do  wymaganej  łącznej  wartości  120 000zł.  (30 000  plus 

000zł. wynosi 120 000zł.) potwierdza posiadanie wymaganej ilości środków finansowych. 

Izba wzięła tu pod uwagę fakt, że do 19 lutego 2013r. obowiązywało rozporządzenie Prezesa 

Rady  Ministrów  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od 

wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane z dnia 30 grudnia 2009 r. . 

Dz.U.  Nr  226,  poz.  1817),  gdzie  w  par.  1  ust.  1  pkt  9  zamawiający  mógł  żądać  informacji 

banku  lub  spółdzielczej  kasy  oszczędnościowo-kredytowej,  w  których  wykonawca  posiada 

rachunek,  potwierdzającej  wysokość  posiadanych  środków  finansowych  lub  zdolność 

kre

dytową  wykonawcy,  wystawionej  nie  wcześniej  niż  3  miesiące  przed  upływem  terminu 

składania  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

albo składania ofert. Po 19 lutego 2013r. wymogu, aby środki były zgromadzone w banku, w 

kt

órym  wykonawca  posiada  rachunek  już  nie  ma.  Zgodnie  z  art.  49  ust.  3  ustawy  prawa 

bankowego  rachunki  lokat  oszczędnościowych  mogą  być  prowadzone  dla  osób  fizycznych 

nie  prowadzących  działalności  gospodarczej,  jednak  w  ocenie  Izby  z  rozporządzenia  w 

sprawie 

rodzaju  dokumentów  w  brzmieniu  obecnie  obowiązującym  nie  da  się  wywieść,  ze 

wykonawca  musi  wykazać  się  środkami  finansowymi  znajdującymi  się  na  jego  rachunku 

związanym  z  działalnością  gospodarczą.  Co  więcej  wykonawca  może  wykazywać  ten  fakt 

także za pomocą innych dokumentów niż informacja z banku, jeśli takiej przedłożyć nie jest 

w  stanie 

– art. 26 ust. 2c ustawy. W ocenie Izby przystępujący TAMAX wykazał spełnianie 

wymogu  dysponowania  środkami  finansowymi  w  wymaganej  zsumowanej  wysokości  i 

wykazał, że ma on możliwość wykorzystania ich bez zgody małżonka w ramach prowadzonej 

przez siebie działalności. Tym samym zarzut nie potwierdził się.  

Zarzut  naruszenia przez zamawiającego  art.  26 ust.  3  ustawy  w  zw.  z  cz.  II  pkt  1.4.3 i  1.5 

siwz  przez  zaniechanie  wezwania  TAMAX 

do  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia 

oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 

pkt 1 ustawy - 

w zakresie spełniania warunków udziału w postępowaniu odnośnie posiadania 

potencjału technicznego oraz zdolności finansowych 


Zarzut  potwierdził  się  w  zakresie  potencjału  technicznego.  W  ocenie  Izby  zamawiający 

zaniechał ustalenia, czy przystępujący TAMAX spełnia wymagania w zakresie zsumowanego 

potencjału  technicznego  przez  zaniechanie  żądania  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  wykazu 

sprzętu  dotyczącego  spełniania  zdolności  w  zakresie  części  I  zamówienia,  tym  samym 

zamawiający  nie  był  w  stanie  ustalić,  czy  wykonawca  spełnia  postawione  dla  części  II 

warunki  udziału.  W  konsekwencji  Izba  dopatrzyła  się  naruszenia  tego  przepisu  i  nakazała 

zamawiającemu  uchylenie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  zakresie  części  II 

postepowania

,  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert  i  dokonanie  zaniechanej 

czynności  wezwania  wykonawcy  S.C.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

S.C. 

Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „TAMAX” z siedzibą w Sędziszewie Osiedle Sady 

20 lok. 2 

w trybie art. 26 ust. 3 ustawy do wykazania, że wskazane w ofercie dla części I trzy 

pojazdy  spełniające  normę  Euro  5  spełniają  wymagania  zamawiającego  dla  części  I 

zamówienia,  które  należało  zsumować  z  wymaganiami  dla  części  II  zamówienia.  Izba 

stwierdziła, że nie sposób uznać, że unieważnienie postępowania odwoławczego w części I 

zamówienia  na  podstawie  art.  93  ust.  1  pkt  4  ustawy  zniwelowało  wymogi  dotyczące 

spełniania  warunków  przez  wykonawcę  ocenionego  jako  najkorzystniejszy  dla  więcej  niż 

jednej  części  postępowania.  Nieprzeprowadzenie  bowiem  badania  oferty  w  części  I  i 

dokonanie  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  tej  części  nie  zwalniało  zamawiającego  z 

odstąpienia  od  postawionych  warunków  udziału  w  postępowaniu  po  upływie  terminu 

składania ofert.  

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji na podstawie art. 192 ust.1, 2 i 3 pkt 

1 ustawy.  

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy stosownie do 

wyniku spraw oraz zgodnie z § 3 pkt. 1 i 2 lit. b i § 5 ust. 2 pkt 1  rozporządzenia Prezesa 

Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238  ze  zm.  Z  2017

r.  poz.  47)  obciążając  zamawiającego  kosztami 

postępowania w postaci uiszczonego przez odwołującego wpisu od odwołania oraz kosztów 

zastępstwa  prawnego  nakazując  zamawiającemu  zwrot  odwołującemu  poniesionych  przez 

niego  kosztów  wpisu  i  zastępstwa  prawnego  w  wysokości  3 600zł.,  zgodnie  z 

przedstawionym rachunkiem.  

Przewodniczący: ………………..