KIO 2451/18 WYROK dnia 17 grudnia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 20.02.2019

Sygn. akt KIO 2451/18 

WYROK 

z dnia 17 grudnia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

                                                                          Przewodniczący: Lubomira Matczuk-Mazuś 

                                                                          Protokolant: 

Marta Słoma 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 grudnia 2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 listopada 2018 r. przez wykonawcę:  

Szkoła Górska Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego, Łętowe 277, 34-733 

Mszana Górna 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Instytut  Badań  Edukacyjnych,  

ul. Górczewska 8, 01-180 Warszawa 

przy  udziale  w

ykonawcy:  Uniwersytet  SWPS  Centrum  Studiów  Podyplomowych                           

i  Szkoleń,  ul.  Chodakowska  19/31  pok.  112,  03-815  Warszawa  -  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego   

orzeka: 

1. oddala odwołanie; 

2.  kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę:  Szkoła  Górska  Niepubliczna  Placówka 

Kształcenia Ustawicznego, Łętowe 277, 34-733 Mszana Górna, i:  

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: 

siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę:  Szkoła 

Górska Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego, Łętowe 277,                       34-

733 Mszana Górna tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych 

(Dz. U. z 2018 r. poz. 1986) na wyrok – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje 

skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego 

w Warszawie.  

                                                                        Przewodniczący: ……………………….. 


Sygn. akt KIO 2451/18 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Instytut  Badań  Edukacyjnych  z  siedzibą  w  Warszawie  –  prowadzi 

w trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o udzielenie  zamówienia  publicznego, 

którego  przedmiotem  jest  Opracowywanie  10  opisów  kwalifikacji  rynkowych  

i  potrzebnych  społecznie  wraz  z  narzędziami  walidacji  oraz  rozwiązaniami  w  obszarze 

wewnętrznego systemu zapewniania jakości nadawania kwalifikacji (w podziale na 2 części), 

znak sprawy IBE/47/2018, 

na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień 

publicznych, zwanej dalej „ustawa Pzp”, „ustawa” lub „Pzp”.  

Wartość  zamówienia  jest  mniejsza  niż  kwota  określona  w przepisach  wydanych  na 

podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.  

Odwołujący  –  Szkoła  Górska  Niepubliczna  Placówka  Kształcenia  Ustawicznego 

Łętowe  –  wniósł  odwołanie  od  niezgodnej  z  przepisami  ustawy  czynności,  podjętej  przez 

Zamawiającego,  do  której  jest  on  zobowiązany  na  podstawie  ustawy  w  postępowaniu  

o ud

zielenie zamówienia publicznego.  

I. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  działanie  niezgodne  z  przepisami  ustawy  poprzez 

podjęcie następujących czynności w postępowaniu:  

wybór  oferty  najkorzystniejszej  -  oferty  SWPS  Uniwersytet  Humanistycznospołeczny                      

z siedzibą w Warszawie w części pierwszej (handel) postępowania. 

II. 

Powyższe czynności stanowią naruszenie przez Zamawiającego: 

art. 7 ust. 1 i ust. 3 w związku z art. 36 ust. 1 pkt 13 i z art. 87 ust. 1 ustawy, 

2.  art. 91 ust. 1 ustawy. 

lII. 

Mając na względnie powyższe, Odwołujący wniósł o: 

uwzględnienie odwołania, 

unieważnienie  czynności  Zamawiającego  polegającej  na  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej  w  części  pierwszej  (handel)  postępowania  -  oferty  Wykonawcy 

SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny w Warszawie, 

nakazanie  Zamawiającemu  ponownego  przeprowadzenia  czynności  badania  ofert  

i  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w  części  pierwszej  postępowania  zgodnie  

z warunkami SIWZ i przepisami ustawy. 

IV. 

Zgodnie  z  art.  179  ust.  1  ustawy  Odwołującemu  przysługuje  legitymacja  do  wniesienia 

odwołania,  gdyż  ma interes w  uzyskaniu zamówienia oraz  może ponieść szkodę w  wyniku 

naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy. 


V. 

Odwołujący ma interes prawny do wnoszenia niniejszego odwołania w rozumieniu art. 179 

ust. 1 ustawy

, ponieważ w przypadku, gdyby odwołanie zostało uwzględnione przez Krajową 

Izbę  Odwoławczą,  to  oferta  Odwołującego,  po  ponownym  badaniu  ofert,  powinna  zostać 

wybrana  jako  oferta  najkorzystniejsza  - 

wygrywająca  przetarg.  Działanie  zamawiającego 

spowodowało brak możliwości uzyskania przedmiotowego zamówienia przez Odwołującego.  

VI. (…), VII. (…)  

VIII. 

Odwołujący załącza do odwołania: 

trzy karty ocen przetargu IBE/19/2018 w części 2,10 i 24 

kartę ocen części 1 (handel) postępowania (IBE/47/2018) 

ofertę złożoną w części 2 (handel) przetargu IBE/19/2018 

pierwszy zestaw odpowiedzi Zamawiającego z przetargu IBE/19/2018 (z 7.06.2018 r.) 

potwierdzenie wpłaty wpisu do odwołania 

potwierdzenie  przesłania  kopii  odwołania  Zamawiającemu  przy  użyciu  środków 

komunikacji  elektronicznej. 

Niska  jakość  załączników  nr  1  i  4  wynika  z  formy,  w  jakiej 

dostarczył je Zamawiający. Odwołujący nie posiada wersji bardziej czytelnej. 

Uzasadnienie  

Zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej z naruszeniem przepisów ustawy: art. 

7 ust. 1 i ust. 3 w związku z art. 36 ust. 1 pkt 13 i z art. 87 ust. 1 oraz art. 91 ust. 1. 

Zgodnie 

z  treścią  art.  7  ust.  1  ustawy  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji  i  równe  traktowanie  wykonawców  oraz  zgodnie  z  zasadami  proporcjonalności                  

i przejrzystości. 

Z  art.  7  ust.  3  ustawy  wynika  natomiast  bezwzględny  obowiązek  dla  Zamawiającego  - 

zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. 

Zasada  przejrzystości  wymaga  w  szczególności  podejmowania  transparentnych  działań  

w stosunku do wszystkich podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego. 

„Przejrzysty” (zgodnie z definicją SJP PWN)  „łatwy do odgadnięcia,  zrozumienia”.  Z punktu 

widzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, przejrzystość będzie oznaczać 

obowiązek  Zamawiającego  do  ustalenia  jasnych,  zrozumiałych  zasad  postępowania, 

rozumianych  jako  jednoznaczny  opis  przedmiotu  zamówienia,  warunków  udziału  w 

postępowaniu  i  innych  elementów  SIWZ.  Na  etapie  badania  ofert,  przejrzystość  może  być 

realizowana przez stosowanie kryteriów jednakowo             w odniesieniu do wszystkich ofert, 

a w przypadkach tego wymagających - przez wyjaśnienie treści ofert przez Zamawiającego. 

Zasada  przejrzystości  oznacza  również  wymóg  porównywalności  ofert.  W  orzecznictwie 

wskazuje  się,  że  wymóg  porównywaIności  ofert  zostaje  spełniony  wówczas,  gdy  istnieje 

możliwość  odtworzenia  procesu  decyzyjnego  Zamawiającego  przy  ocenie  ofert. 


Przedstawione  stanowisko  dobitniej  wyeksponowano  w  wyroku  KIO  z  dnia  23.1.2012  r.,  

w sprawie o sygn. akt KIO 51/12, w którym jednoznacznie podkreślono, że: „Wykonawcy nie 

mogą pozostawać w niepewności co do kryteriów jakimi będzie kierował się zamawiający przy 

ocenie 

złożonych ofert. Ponadto wykonawcy winni wiedzieć jak Zamawiający będzie oceniał 

oferowane  przez  nich  zamówienie,  co  stanowić  będzie  punkt  odniesienia  przy  niniejszej 

ocenie.  (...)  Zamawiający  po  otwarciu  ofert  nie  może  ich  oceniać  w  sposób  dowolny,  ale 

wy

łącznie w taki sposób jak wynika to z treści SIWZ. Zamawiający nie może oceniać oferty w 

kategoriach zgodności lub niezgodności ze swoimi intencjami, które nie zostały w sposób jasny 

dookreślone w SIWZ. Opierając ocenę ofert wyłącznie o swoje intencje doprowadzić może do 

dowolności, która stoi w sprzeczności z zasadami zamówień publicznych wskazanymi w treści 

art. 7 ustawy Pzp.” 

Art.  7  ust.  3  zobowiązuje  Zamawiającego  do  udzielenia  zamówienia  wyłącznie  wykonawcy 

wybranemu  zgodnie  z  przepisami  ustawy,  co  w  k

onsekwencji  nakłada  na  Zamawiającego 

obowiązek  prowadzenia  postępowania  w  sposób  zapewniający  prawidłowe  stosowanie 

przepisów  ustawy.  Każde  odejście  od  stosowania  przepisów  ustawy  może  mieć  wpływ  na 

wybór oferty najkorzystniejszej, co stanowi naruszenie m.in. art. 7 ust. 3 ustawy. 

W  niniejszym  uzasadnieniu  Odwołujący  przywoła  przetarg  IBE/19/2018,  w  którym 

Zamawiający  już  raz  ocenił  pozytywnie,  przyznając  punkty  za  spełnienie  kryteriów  oceny, 

część  elementów  oferty  Odwołującego,  które  zakwestionował  w  skarżonych  ocenach 

przetargu IBE/47/2018, pomimo zastosowania w SIWZ obu przetargów dokładnie tych samych 

opisów ustalających kryteria oceny. 

W postępowaniu, prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego, pn. „Opracowywanie 10 

opisów  kwalifikacji  rynkowych  i  potrzebnych  społecznie  wraz  z  narzędziami  walidacji  oraz 

rozwiązaniami w obszarze wewnętrznego systemu zapewniania jakości nadawania kwalifikacji 

(w podziale na 2 części)” (znak sprawy IBE/47/2018), Zamawiający nie uwzględnił w ocenie 

oferty Odwołującego: 

A. 

opisu  zapotrzebowania  na  kwalifikację  nr  4  w  ocenie  kryterium  5a  (Określenie  grupy 

adr

esatów kwalifikacji) – przyznał 0 punktów zamiast 1 punktu; 

B. 

opisu potrzeb dla kwalifikacji nr 1, 2 i 3 w ocenie kryterium 5a (Określenie potrzeb, na które 

odpowiada  kwalifikacja) 

–  przyznał  0  punktów  zamiast  1  punktu  dla  każdej  z  tych 

kwalifikacji; 

C. 

wskazanych  źródeł  danych  dla  kwalifikacji  nr  3  i  4  w  ocenie  kryterium  5a  (Źródła 

przytoczonych danych) 

– przyznał 0 punktów zamiast 1 punktu dla każdej kwalifikacji; 

D.  wyn

iku  jednej  z  dwóch  konsultacji  kwalifikacji  nr  1,2  i  3  w  ocenie  kryterium  5b  (Wyniki 

konsultacji środowiskowych) - przyznał 1 punkt zamiast 2 punktów dla każdej kwalifikacji. 


W konsekwencji Zamawiający uznał ofertę SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny 

za najkorzystniejszą (SWPS - 93,30 pkt, Szkoła Górska - 90,11 pkt). 

Zgodnie z 

„Opisem kryteriów, którymi Zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, 

wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert” (par. 14 SIWZ), Zamawiający 

powin

ien  był  przyznać  Odwołującemu  99,11  pkt,  co  czyniłoby  ofertę  Odwołującego 

najkorzystniejszą. 

Uzasadnienie nieprzyznania punktów: 

• 

Jest  sprzeczne  z  kryteriami  opisanymi  w  SIWZ  i  z  wyjaśnieniami  Zamawiającego 

udzielonymi  podczas  spotkania  przedofertowego  Wyko

nawców  z  dnia  11.06.2018  r. 

(przetarg IBE/19/2018) oraz z wyjaśnieniami pisemnymi udzielanymi przez Zamawiającego 

w odniesieniu do przetargu IBE/19/2018. 

• 

Jest przejawem nierównego traktowania wykonawców. 

Wyjaśnienia  udzielone  w  odniesieniu  do  przetargu  IBE/19/2018  są  adekwatne,  ponieważ 

Zamawiający  posłużył  się  w  identycznie  sformułowanym  kryterium  5a  w  paragrafie  14  obu 

SIWZ. Stosując te same sformułowania ponownie, Zamawiający nie dopuścił odmiennej ich 

interpretacji. 

A. 

Zamawiający  nie  przyznał  jednego  punktu  w  ocenie  kryterium  5a  za  określenie  grupy 

adresatów kwalifikacji w stosunku do kwalifikacji nr 4  „Wspieranie sprzedaży”, co uzasadnił 

następująco: 

„K4 adresaci - niewłaściwie określeni adresaci. Wskazane zostały osoby POTRZEBUJĄCE 

szkolenia-formacji w 

zakresie kwalifikacji” 

Odwołujący opisał trzy grupy adresatów: 

G

łównym  adresatem kwalifikacji  są  osoby  posiadające  wiedzę specjalistyczną  w  dziedzinie 

prowadzonego  handlu

którym  brakuje  umiejętności  handlowych,  znajomości  technik 

sprzedaży i potrzeb rynku. 

Drugą  grupą  adresatów  są  pracownicy  biurowi  (w  tym  pracownicy  marketingu  i  sprzedaży, 

sekretarki i pracownicy administracyjni) firm handlowych  

i produkcyjnych, którzy chcą uzyskać 

nowe kwalifikacje i planują rozwój zawodowy w kierunku sprzedaży.  

Trzecią  grupą  adresatów  są  osoby  bezrobotne  i  absolwenci,  poszukujący  pracy  z  grupy 

stanowisk 

”entry level” w działach sprzedaży. 

Uzasadnienie  odebrania  punktu  nie 

odnosi  się  do  kryterium  oceny  „1  pkt  -  za  adekwatne 

określenie grupy adresatów, do których skierowana jest kwalifikacja”. Zamawiający nie określił 


formy,  w  jakiej  Wykonawcy  mieli  opisać  grupy  adresatów,  pozostawiając  Wykonawcom 

swobodę w tym  zakresie. Mimo to Odwołujący  uwzględnił  zasady określone dla kwalifikacji 

przygotowywanych  dla  ZSK  opisane  w  poradniku  publikowanym  przez  Zamawiającego. 

Odwołujący  opisał  adresatów  w  podziale  na  trzy  kategorie,  co  w  sposób  wyczerpujący  i 

precyzyjny wskazuje osoby, do których skierowana będzie kwalifikacja. 

Zarzut  opisania  osób  potrzebujących  szkolenia  w  zakresie  kwalifikacji  jest  nieuprawniony. 

Osoby  potrzebujące  szkolenia  w  zakresie  kwalifikacji  należą  do  grupy  docelowej  dla  tej 

kwalifikacji.  Stawianie  takiego  zarzutu  jest  sprzeczne  z  SIWZ.  Kryterium  nie  zabrania 

adresowania kwalifikacji do osób, które wymagają szkolenia – przeciwnie - jest to naturalna, 

choć nie jedyna, droga do zdobycia kwalifikacji. Stawianie takiego zarzutu w przypadku jednej 

kwalifikacji  jest  też  sprzeczne  z  zasadą  przejrzystości  -  zarzutu  takiego  nie  postawiono  w 

przypadku innych kwalifikacji Odwołującego, choć wszystkie one wskazują wśród adresatów 

również  osoby,  które  będą  podnosić  lub  nabywać  nowe  kompetencje  przed  uzyskaniem 

kwalifikacji. 

Zgodnie  z  poradnikiem 

„Opisywanie  kwalifikacji  nadawanych  poza  systemami  oświaty                      

i szkolnictwa wyższego” (dr Gabriela Ziewiec-Skowyrska i inni, Instytut Badań Edukacyjnych, 

Warszawa 2018) za włączeniem kwalifikacji do ZSK przemawia między innymi „stymulowanie 

rozwoju zawodowego osób zatrudnionych w danym dziale gospodarki”. 

Odwołujący  posiada  doświadczenie  w  opisywaniu  kwalifikacji  i  w  opisie  8  kwalifikacji 

opisanych  wcześniej  we  współpracy  z  Zamawiającym  również  umieścił  takich  adresatów,  

w  odniesieniu  do  których kwalifikacja  będzie  czynnikiem  „stymulującym  rozwój  zawodowy”. 

Zamawiający w poradniku też zwraca na tę możliwość uwagę, wskazując jako  przykładową 

grupę docelową kategorię ogólną - „kobiety powracające na rynek pracy” (tamże). 

Adresatów  kwalifikacji  nie  należy  mylić  z  osobami  spełniającymi  warunki  przystąpienia  do 

walidacji - 

co w tym wypadku Zamawiający uczynił. 

W tym przypadku Zamawiający niesłusznie odjął 1 punkt, dopuszczając się złamania zasady 

przejrzystości  i  równego  traktowania  wykonawców  nie  tylko  poprzez  odrzucenie  opisu  

z  przyczyn  nie

wynikających  z  SIWZ  i  stojących  w  sprzeczności  z  zasadami  opisywania 

k

walifikacji, ale również z powodu zastosowania odmiennych kryteriów oceny w porównaniu z 

już raz dokonaną oceną, której prawidłowości (w tym zakresie) nie zakwestionowano. 

W  przetargu  IBE/19/2018  Odwołujący  przedstawił  propozycję  tej  samej  kwalifikacji                               

i zastosował ten sam opis grupy adresatów. Oceną z dnia 16 sierpnia 2018 r. Zamawiający 

uznał ten opis adresatów za poprawny i przyznał w tym zakresie 1 punkt. Zmiana oceny, przy 

zachowaniu tych samych kryteriów, narusza zasadę przejrzystości, obiektywności i równego 


traktowania  Wykonawców.  Kwalifikacji  „Wspieranie  sprzedaży”  oznaczonej  w  przetargu 

IBE/19/2018 numerem 5 Zamawiający przyznał maksymalną liczbę punktów, co potwierdza 

załączona do odwołania karta oceny. 

Odjęcie 1 punktu stanowi naruszenie art. 7 ust. 1 w związku z art. 36 ust. 1 pkt 13 oraz art. 91 

ust. 1. ustawy w zakresie nieuwzględnienia kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował 

przy wyborze oferty oraz art. 7 ust. 1 

ze względu na niespełnienie wymogu porównywalności 

ofert, a tym samym naruszenie zasady przejrzystości. 

B. 

Zamawiający nie przyznał trzech punktów w ocenie kryterium 5a (Określenie potrzeb, na 

które odpowiada kwalifikacja) dla kwalifikacji nr 1, 2 i 3, co uzasadnił następująco: 

„KI, K2 określenie potrzeb - brak wyczerpującego i przekonującego określenia potrzeb”. 

Dla  proponowanych  pokrewnych  kwalifikacji  nr  1 

„Doradzanie  klientowi  w  sprzedaży 

internetowej” i nr 2 „Zarządzanie sklepem internetowym” Odwołujący określił, bądź przytoczył, 

następujące potrzeby rynkowe: 

Kwalifikacja odpowiada na potrzeby rynkowe wynikające z rosnącej popularności handlu przez 

intern

et, wzrastającej liczby sklepów internetowych i wzrastających obrotów tych sklepów (a 

co za tym idzie - 

rosnącego zapotrzebowania na wykwalifikowane kadry). 

Kwalifikacja  odpowiada  na  społeczną  potrzebę  aktywizacji  zawodowej  absolwentów                              

i bezrobotnych, 

którzy korzystają ze wsparcia przy podejmowaniu pracy.  

Barometr Zawodów 2018  

https://barometrzawodow.pl/userfiles/Barometr/2018/Raportpolska ok-min.pdf 

Organizacja  sprzedaży  internetowej  wymaga  ponadzawodowych  kompetencji.  Stanowisko 

łączy  elementy  zawodów  sklasyfikowanych  w  barometrze:  Administratorzy  stron 

internetowych,  Analitycy,  testerzy  i  operatorzy  systemów  teleinformatycznych,  Kierownicy 

sprzedaży,  Pracownicy  sprzedaży  internetowej,  Specjaliści  ds.  PR,  reklamy,  marketingu                   

i sprzedaży.  

Wszystkie te zawody znajdują się w grupie zawodów zrównoważonych na poziomie krajowym, 

ale dostrzega się większe zapotrzebowanie na nie na poziomie wojewódzkim. Specjaliści ds. 

PR, reklamy, marketingu i sprzedaży są zawodem deficytowym w woj. opolskim i pomorskim. 

Na  pracowników  sprzedaży  internetowej  zauważa  się  wzrost  zapotrzebowania  w 

województwie lubuskim. 


„Badanie  zapotrzebowania  na  zawody  i  kwalifikacje  w  województwie  świętokrzyskim  wraz            

z  analizą  kluczowych  i  deficytowych  kwalifikacji  w  branżach  stanowiących  inteligentne 

specjalizacje regionu”. 

http://www

.wup.kielce.pl/images/stories/Badanie_zapotrzebowania_na_zawody_i_ 

kwalifikacje_2016.pdf 

Tabela ”Zapotrzebowanie na zawody (powyżej 50 wskazań)” wskazuje zawód ”Handlowiec (w 

tym 

sprzedawcy i obsługa klienta)” na 7 miejscu najbardziej potrzebnych, (s. 42) 

Tabela ”Tabela 16. Stanowiska, w przypadku których wystąpiły problemy podczas rekrutacji 

(5 i więcej wskazań)” wskazuje zawody ”Handlowiec, marketingowiec” na czwartym miejscu 

wśród sprawiających problemy w rekrutacji (s. 51). 

Skills, qualifications and jobs in the EU- Cedefop 

http://www.cedefop.europa.eu/files/3072_en.pdf

Na  europejskim  rynku  pracy  pracownicy  muszą  rozwijać  umiejętności  by  dostosować  je  do 

nowych  wymagań  zorientowanego  na  klienta  rynku.  W  branży  sprzedażowej  ok.  46% 

stanowisk  podlega  istotnemu  zwiększeniu  potrzeb  uczenia  się  nowych  rozwiązań.  Wśród 

stanowisk  sprzedażowych  odsetek  stanowisk,  które  wymagają  istotnego  rozwijania  nowych 

umiejętności wynosi 62%. (s. 75 i następne). 

European Vacancy and Recruitment Report 201

http://ec

europa.eu/social/BlobServlet? 

docld=11897&langld=en 

Wskazuje pracowników usług i sprzedaży w grupie najczęściej zatrudnianych pracowników, 

pracownicy  sprzedaży,  marketingu  i  PR  w  grupie  25  zawodów,  w  których  najszybciej  rosło 

zatrudnienie (s. 8) 

Segment  e-

commerce  w  Polsce  rośnie  szybciej  niż  na  świecie.  Jego  wartość  przekroczy 

ponad 40 mld zł w 2017 

https://www.forbes.pl/biznes/e-commerce-w-polsce-wyniki-za-2016-i-prognozy-na-

2017/155kl4e 

”Polska branża e-commerce rośnie jeszcze szybciej – najbardziej optymistyczne prognozy 

mówią o 30-proc. wzroście rok do roku” 

”(...) Rozwiązaniem może być zatrudnienie kolejnych osób odpowiedzialnych za tę sferę, ale 

oznacza to wzrost kosztów i w porównaniu z automatyzacją jest znacznie bardziej narażone 


na ryzyko błędu” 

”Handel internetowy według e-sklepów i agencji marketingowych: podsumowanie 2017 roku, 

prognozy na 2018” 

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/handel-internetowy-wedIug-e-sklepow-i- ag

enecji-marketingowych-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 

”Jeśli przejdzie ustawa o zakazie handlu w niedziele z wyłączeniem e-commerce’u to może 

być to rok bardzo mocnego przyspieszenia w e-commerce w Polsce” 

Rynek e-commerce w Polsce - 

liczby, użytkownicy, trendy 

https://marketingibiznes.pl/e-commerce/rynek-e-commerce-polsce-liczby-uzytkowni

cy-trendy/ 

”Rynek e-commerce w Polsce rozwija się z werwą od kilkunastu lat. Ostatni rok przyniósł lekkie 

spowolnienie w dynamice wzrostu sprzedaży i stabilizację, ale mimo wszystko tendencja jest 

dalej wzrostowa, a liczby określające wielkość rynku robią wrażenie.” 

”Sklepów  internetowych  jest  w  Polsce  23,5  tysiąca,  z  czego  69%  przynosi  zysk  netto. 

Dynamika  wzrostu  sprzedaży  w  2016  roku  wyniosła  17%.  Rynek  e-commerce  był  wart  na 

koniec roku około 35,8 miliardów złotych, o 8% więcej niż w roku ubiegłym” 

Dodatkowo opis potrzeb w przypadku kwalifikacji nr 1 został rozbudowany o fragment: 

Skills, 

quolifications 

and 

jobs 

in 

the 

EU 

– 

Cedefop 

http://www.cedefop.europa.eu/files/3072_en.pdf 

Badanie  wykazało  średnie  wykształcenie  personelu  pomocniczego  /  biurowego  do 

wykonywanych zadań. 18% badanych z grupy zawodów ”Clerical suport” miało niskie lub nie 

miało  kwalifikacji,  56%  miało  średnie,  a  jedynie  19%  miało  wysokie  kwalifikacje  do 

wykonywania tych zadań. 

W obu przypadkach Odwo

łujący nie zgadza się z oceną, że te potrzeby nie zostały określone 

w  sposób  wyczerpujący  i  przekonujący.  Wskazano  potrzeby  i  poparto  je  dokumentami 

sporządzonymi  przez  państwo  i  przez  Unię  Europejską,  komentarzami  branżowymi                             

i medialnymi. 

Nie stawiając żadnych  konkretnych wymagań  dotyczących opisu potrzeb,  Zamawiający  dał                                

w  tym  zakresie  swobodę  Wykonawcom.  Wszelkie  zarzuty,  odnoszące  się  do  opisu  grupy 

docelowej,  muszą  wynikać  wprost  z  wymagań  SIWZ  i  nie  mogą  podlegać  subiektywnemu 

różnicowaniu  w  zależności  od  osoby  oceniającego  i  okoliczności  (np.  w  zależności  od 

konkurencyjnych ofert). 


W  tym  przypadku  Zamawiający  dopuścił  się  złamania  zasady  przejrzystości  i  równego 

traktowania  wykonawców  nie  tylko  poprzez  odrzucenie  opisu  z  przyczyn  nie  wynikających                   

z  SIWZ,  ale  również  z  powodu  zastosowania  odmiennych  kryteriów  oceny  w  porównaniu                

z już raz dokonaną oceną, której prawidłowości (w tym zakresie) nie zakwestionowano, czym 

Zamawiający złamał zasadę porównywalności złożonych ofert. 

W  przetargu  IBE/19/2018  Odwołujący  przedstawił  propozycję  tych  samych  kwalifikacji                        

i zastosował ten sam opis potrzeb. Oceną z dnia 16 sierpnia 2018 r. Zamawiający uznał ten 

opis adresatów za poprawny i przyznał w tym zakresie po jednym punkcie za każdą z tych 

kwalifikacji.  Zmiana  oceny,  przy  zachowaniu  tych  samych  kryteriów,  narusza  zasadę 

przejrzystości,  obiektywności  i  równego traktowania Wykonawców  przez  złamanie  wymogu 

porównywalności ofert, który zostaje spełniony wówczas, gdy istnieje możliwość odtworzenia 

procesu decyzyjnego Zamawiającego przy ocenie ofert. Kwalifikacjom „Doradzanie klientowi 

w sprzedaży internetowej” „Zarządzanie sklepem internetowym”, oznaczonym w przetargu 

IBE/19/2018  numerami 

(odpowiednio)  1  i  3  Zamawiający  przyznał  maksymalną  liczbę 

punktów, co potwierdza załączona do odwołania karta oceny.  

Nieprzyznanie  punktu  w  ocenie  kryterium  5a  (Określenie  potrzeb,  na  które  odpowiada 

kwalifikacja) dla kwalifikacji nr 3 Za

mawiający uzasadnił następująco: 

„K3  określenie  potrzeb  -  potrzeba  rynkowa  skupiona  jest  na  wykazaniu  rozwoju  handlu 

internetowego, lecz nie ma odniesienia do treści stron internetowych” 

Dla proponowanej kwalifikacji nr 3 

”Tworzenie opisów oraz tekstów optymalnych dla sklepów 

internetowych  (Copywriting)”  (pokrewnej  z  poprzednimi  dwoma)  Odwołujący  określił 

następujące potrzeby rynkowe: 

Kwalifikacja odpowiada na potrzeby rynkowe wynikające z rosnącej popularności handlu przez 

I

nternet, wzrastającej liczby sklepów internetowych / wzrastających obrotów tych sklepów (a 

co za tym idzie - 

rosnącego zapotrzebowania na wykwalifikowane kadry). 

Kwalifikacja  odpowiada  na  społeczną  potrzebę  aktywizacji  zawodowej  absolwentów                               

i bezrobotnych

, którzy korzystają ze wsparcia przy podejmowaniu pracy. 

Barometr Zawodów 2018 

https://barometrzawodow.pl/userfiles/Barometr/2018/Raport_polska_ok-min.pdf 

Tworzenie  opisów  w  sprzedaży  internetowej  wymaga  ponadzawodowych  kompetencji. 

Stanowisko łączy elementy zawodów sklasyfikowanych w barometrze: Administratorzy stron 


internetowych,  Analitycy,  testerzy  i  operatorzy  systemów  teleinformatycznych,  Kierownicy 

sprzedaży,  Pracownicy  sprzedaży  internetowej,  Specjaliści  ds.  PR,  reklamy,  marketingu                     

i sprzedaży. 

Wszystkie te zawody znajdują się w grupie zawodów zrównoważonych na poziomie krajowym, 

ale dostrzega się większe zapotrzebowanie na nie na poziomie wojewódzkim. Specjaliści ds. 

PR, reklamy, marketingu i sprzedaży są zawodem deficytowym w woj. opolskim i pomorskim. 

Na  pracowników  sprzedaży  internetowej  zauważa  się  wzrost  zapotrzebowania  w 

województwie lubuskim. 

„Badanie  zapotrzebowania  na  zawody  i  kwalifikacje  w  województwie  świętokrzyskim  wraz                

z  analizą  kluczowych  i  deficytowych  kwalifikacji  w  branżach  stanowiących  inteligentne 

specjalizacje regionu” 

http://www.wup.kielce.pl/images/stories/Badanie_zapotrzebowania_na_zawody]_ 

kwalifikacje_2016.pdf 

Tabela ”Tabela 16. Stanowiska, w przypadku których wystąpiły problemy podczas rekrutacji 

(5 i więcej wskazań)” wskazuje zawody ”Handlowiec, marketingowiec” na czwartym miejscu 

wśród sprawiających problemy w rekrutacji (s. 51). 

”Kwalifikacje pracowników podwyższane są również w obszarze obsługi klienta                       i 

umiejętności marketingowosprzedażowych” (s. 113) - informacja o prowadzonych działaniach 

szkoleniowych. 

Skills, qualifications and jobs in the EU - Cedefop 

http://www. cedefop .europa.eu/files/3072_en.pdf 

Na europejskim rynku pracy pracownicy muszą rozwijać umiejętności, by dostosować je do 

nowych  wymagań  zorientowanego  na  klienta  rynku.  W  branży  sprzedażowej  ok.  46% 

stanowisk  podlega  istotnemu  zwiększeniu  potrzeb  uczenia  się  nowych  rozwiązań  (s.  75                   

i następne). 

European Vacancy and Recruitment Report 2014 

http://ec. europa.eu/social/BlobServlet ?docld=I 1897&langld=en 

Wskazuje pracowników sprzedaży, marketingu i PR w grupie 25 zawodów,                              w 

których najszybciej rosło zatrudnienie (s. 8) 

Segment  e-

commerce  w  Polsce  rośnie  szybciej  niż  na  świecie.  Jego  wartość  przekroczy 

ponad 40 mld zł w 2017 


https://www.forbes.pl/biznes/e-commerce-w-polsce-wyniki-za-2016-i-prognozy-na-

2017/155kl4e 

”Polska branża e-commerce rośnie jeszcze szybciej - najbardziej optymistyczne prognozy 

mówią o 30-proc. wzroście rok do roku” 

”(...) Rozwiązaniem może być zatrudnienie kolejnych osób odpowiedzialnych za tę sferę, ale 

oznacza to wzrost kosztów i w porównaniu z automatyzacją jest znacznie bardziej narażone 

na ryzyko błędu” 

”Handel internetowy według e-sklepów i agencji marketingowych: podsumowanie 2017 roku

prognozy na 2018” 

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/handel-internetowy-wedlug-e-sklepow-i-

agencji-marketingowych-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 

”Jeśli przejdzie ustawa o zakazie handlu w niedziele z wyłączeniem e-commerce

to może być to rok bardzo mocnego przyspieszenia w e-commerce w Polsce” 

Rynek e-commerce w Polsce - liczby

użytkownicy, trendy 

https://marketingibiznes.pl/e-commerce/rynek-e-commerce-polsce-liczby- 

uzytkownicy-trendy/ 

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się z werwą od kilkunastu lat. Ostatni rok przyniósł lekkie 

spowolnienie w dynamice wzrostu sprzedaży i stabilizację, ale mimo wszystko tendencja jest 

dalej 

wzrostowa, a liczby określające wielkość rynku robią wrażenie.” 

”Sklepów internetowych jest w Polsce 23,5 tysiąca, z czego 69% przynosi zysk netto. 

Dynamika wzrostu sprzedaży w 2016 roku wyniosła 17%. Rynek e-commerce był wart na 

koniec roku około 35,8 miliardów złotycho 8% więcej niż w roku ubiegłym.” 

Błędnie  Zamawiający  uznał,  że  w  opisie  potrzeb  nie  odniesiono  się  do  treści  stron 

internetowych.  Odniesienie  do  treści  znajduje  się  w  komentarzu  do  źródła  -  Barometr 

Zawodów  2018.  Odwołujący  zauważył,  że  „Tworzenie  opisów  w  sprzedaży  internetowej 

wym

aga ponadzawodowych kompetencji”. Celowo Odwołujący posłużył się w opisie potrzeb 

odniesieniem  do 

„opisów”,  a  nie  „treści”.  Uwzględnienie  „treści”  rozszerzałoby  zakres 

kwalifikacji  - 

treścią  strony  internetowej  są  również  grafiki,  animacje,  filmy  i  inne  nośniki 

informacji.  Kwalifikacja  nie  dotyczy  więc  „treści”  tylko  „opisów”  -  i  odpowiednio  do  tego 

wskazano  potrzeby.  Doprecyzowanie  zakresu  kwalifi

kacji  nastąpiło  już  wcześniej  -  w                     

abstrakcie. 

Odwołujący pojęciem „treści” posłużył się jedynie w pierwszym zdaniu, wyjaśniając 

dalej, czego konkretnie dotyczy kwalifikacja. 


Jak  słusznie  Zamawiający  zauważył,  określenie  potrzeb  koncentruje  się  na  „wykazaniu 

rozwoju handlu internetowego”. Zamawiający poprawności wykazania tegoż nie kwestionuje. 

Efektem rozwoju handlu internetowego jest zwiększanie ilości treści w sklepach internetowych 

- to fakt powszechnie znany i nie

wymagający dowodzenia. Dlatego Odwołujący skoncentrował 

się na udowodnieniu znaczenia ekonomicznego kwalifikacji i jej potencjału oraz źródła potrzeb 

a tym źródłem jest właśnie rozwój handlu internetowego. 

Nie stawiając żadnych konkretnych wymagań  dotyczących opisu potrzeb,  Zamawiający  dał       

w  tym  zakresie  swobodę  Wykonawcom.  W  uzasadnieniu  oceny  Zamawiający  podkreślił 

wskazanie  perspektyw  rozwoju,  czyli  dostrzegł  opisany  potencjał  ekonomiczny  kwalifikacji,                

a zakwestionował jedynie element, którego nie dostrzegł.  

Odjęcie 2 punktów w ocenach kwalifikacji  nr  1 i  2 stanowi  naruszenie  art.  7 ust.  1 w 

związku z art. 36 ust. 1 pkt 13 oraz art. 91 ust. 1 ustawy w zakresie nieuwzględnienia 

kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty oraz art. 7 ust. 

1  ze  względu  na  niespełnienie  wymogu  porównywalności,  a  tym  samym  naruszenie 

zasady przejrzystości.  

Odjęcie 1 punktu w ocenie kwalifikacji nr 3 stanowi naruszenie art. 7 ust. 1 w związku    

z art. 36 ust. 1 pkt 13 oraz art. 91 ust. 1 

ustawy w zakresie nieuwzględnienia kryteriów, 

kt

órymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty oraz naruszenie art. 7 ust. 

w zakresie, w którym Zamawiający nie zauważył odniesienia do „tworzenia opisów”. 

C. 

Zamawiający  nie przyznał  dwóch  punktów  w  ocenie kryterium  5a (Źródła przytoczonych 

danych) dla kwalifikacji nr 3,4, co uzasadn

ił następująco: „brak wykazu źródeł adekwatnych 

do proponowanej kwalifikacji

 

Dla kwalifikacji nr 3 

„Tworzenie opisów oraz tekstów optymalnych dla sklepów internetowych 

(Copywriting)”  Odwołujący  przywołał  następujące  źródła  danych  wraz  z  adresami  URL 

wszystkich zasobów, na które się powołuje: 

• 

Barometr Zawodów 2018 (MRPiPS oraz WUP w Krakowie) 

• 

Badanie zapotrzebowania na zawody i kwalifikacje w województwie świętokrzyskim wraz 

z analizą kluczowych i deficytowych kwalifikacji w branżach stanowiących inteligentne 

specjalizacje regionu (WUP Kielce) 

• 

Skills, qualifications and jobs in the EU (Cedefop) 

• 

European Vacancy and Recruitment Report 2014 (Komisja Europejska) 

• 

Segment e-

commerce w Polsce rośnie szybciej niż na świecie. Jego wartość przekroczy 

ponad 40 mld zł w 2017 (artykuł - Forbes.pl) 


Handel internetowy według e-sklepów i agencji marketingowych: podsumowanie 2017 

roku, prognozy na 2018 (artykuł-wirtualnemedia.pl) 

Rynek e-commerce w Polsce - liczby, 

użytkownicy, trendy (artykuł - marketingowybiznes.pl) 

Natomiast dla kwalifikacji nr 4 

”Wspieranie sprzedaży”: 

• 

Barometr Zawodów 2018 (MRPiPS oraz WUP w Krakowie) 

• 

Zapotrzebowanie na zawody oraz kwalifikacje na podkarpaciu (WUP w Rzeszowie) 

• 

Badanie 

zapotrzebowania na zawody i kwalifikacje w województwie świętokrzyskim wraz 

z  analizą  kluczowych  i  deficytowych  kwalifikacji  w  branżach  stanowiących  inteligentne 

specjalizacje regionu (WUP Kielce) 

• 

Skills, qualifications and jobs in the EU (Cedefop) 

• 

European Vacancy and Recruitment Report 2014 (Komisja Europejska) 

• 

Jak działają najlepsze działy handlowe (artykuł- Puls Biznesu-pb.pl) 

• 

Dlaczego w firmie najważniejszy jest dział handlowy (web.gov.pl) 

• 

Rośnie popularność systemów wsparcia sprzedaży (artykuł-portalspozywczy.pl) 

W  obu  przypadkach  Odwołujący  skorzystał  z  opracowań  rządowych  (Ministerstwo  Rodziny 

Pracy i Polityki Społecznej), tworzonych przez instytucje publiczne powołane do działań na 

rynku  pracy  (Wojewódzkie  Urzędy  Pracy),  danych  Unii  Europejskiej  (Europejskie  Centrum 

Rozwoju Kształcenia Zawodowego i Komisja Europejska) oraz z uznanych i liczących się na 

rynku mediów. 

Dla obu kwalifikacji podano prognozy, które Zamawiający uznał za adekwatne, przyznając 1 

punkt  za  każdą.  Jeśli  więc  Zamawiający  nie  uznał  żadnej  z  prognoz  za  nieadekwatną,  to 

nieuznanie jej źródła nie jest prawidłowe i łamie zasadę przejrzystości. 

Zamawiający zresztą nie powinien był w tym miejscu oceniać adekwatności źródeł lecz fakt 

wskazania źródeł otwartych i dostępnych. 

Zamawi

ający  nie  pozostawił  wątpliwości  w  zakresie  interpretacji  wymogów  „Wskazania 

prognoz” „Wskazania dostępnych źródeł”. Rozróżnienie tych dwóch ocen było przedmiotem 

wątpliwości Wykonawców i wyjaśnień Zamawiającego w postępowaniu IBE/19/2018. 

W piśmie z 7.06.2018 r. Zamawiający na pytanie nr 2 udzielił następującej odpowiedzi: 

W  punkcie  pierwszym  [określenie  potrzeb  -  przypis  Odwołującego]  otrzymuje  się  punkty  w 

kryterium za Wskazanie dokumentów prognozdanych statystycznych wskazujących trendy

opinii organizacji gospodarczych, dokumentów dot. strategii rozwoju itd. 


W punkcie drugim [wskazanie dostępnych źródeł - przypis Odwołującego] otrzymuje sie punkty 

w kryterium, jeśli prognozy, ekspertyzy, dokumenty itd., na które Wykonawca powołał sie w 

punkcie pierwszym, 

są otwarte, dostępne, a Wykonawca wskazał sposób do ich dotarcia

Wynika to z doświadczenia Zamawiającego dotyczącego wskazywania przez autorów opisów 

kwalifikacji  źródeł  i  raportów  przy  jednoczesnym  zastrzeganiu,  że  źródła  te  są  zamknięte  i 

możliwe  do  wykorzystania  wyłącznie  na  użytek  wewnętrzny  danej  instytucji  -  a  zatem 

niemożliwe do zweryfikowania przez Zamawiającego. 

[pokreślenia Odwołującego] 

Wyjaśnienie zamawiającego nie pozostawia żadnych wątpliwości - przedmiotem oceny 

w tym kryter

ium nie jest adekwatność źródeł tylko ich dostępność i wskazanie sposobu 

dotarcia do nich. Wykonawca powołał się na źródła otwarte, dostępne Online i wskazał 

adresy URL wszystkich materiałów. 

W  obu  przypadkach  Zamawiający  dopuścił  się  złamania  zasady  przejrzystości  i  równego 

traktowania  wykonawców  nie  tylko  poprzez  odrzucenie  opisu  z  przyczyn  niewynikających              

z  SIWZ  i  sprzecznych  z  udzielanymi  wyjaśnieniami,  ale  również  z  powodu  zastosowania 

odmiennych kryteriów oceny w porównaniu z już raz dokonaną oceną, w której prawidłowości 

(w tym zakresie) nie zakwestionowano. 

W  przetargu  IBE/19/2018  Odwołujący  przedstawił  propozycję  kwalifikacji  „Wspieranie 

sprzedaży” i zastosował tę samą listę dokumentów oraz te same odwołania do źródeł. Oceną 

z dnia 16 sierpnia 2018 r. 

Zamawiający uznał te dokumenty za adekwatne w odniesieniu 

do 

„Wspierania  sprzedaży”  i  przyznał  punkt.  Wobec  takiej  oceny  niedopuszczalne  jest 

zastosowanie  odmiennych  kryteriów  w  obecnym  przetargu,  skoro  Zamawiający  nie  zmienił 

wymagań w tym zakresie. Dokonując różnych ocen oferty o tej samej treści, Zamawiający nie 

spełnił  wymogu  porównywalności  ofert,  który  zostaje  spełniony  wówczas,  gdy  istnieje 

możliwość odtworzenia procesu decyzyjnego Zamawiającego przy ocenie ofert. 

Kwalifikacji 

„Wspieranie  sprzedaży”  oznaczonej  w  przetargu  IBE/19/2018  numerem  5 

Zamawiający  przyznał  maksymalną  liczbę  punktów,  co potwierdza załączona do  odwołania 

karta oceny. 

Odjęcie 1 punktu w ocenie kwalifikacji nr 3 stanowi naruszenie art. 7 ust. 1 w związku      

art. 36 ust. 1 pkt 13 oraz art. 91 ust. 1 ustawy w zakresie nieuwzględnienia kryteriów, 

którymi  Zamawiający  będzie  się  kierował  przy  wyborze  oferty  oraz  art.  7  ust.  1  ze 

względu na niespełnienie wymogu porównywalności, a tym samym naruszenie zasady 

przejr

zystości. 


Odjęcie 1 punktu w ocenie kwalifikacji nr 4 stanowi naruszenie art. 7 ust. 1 w związku   

z art. 36 ust. 1 pkt 13 oraz art. 91 ust. 1 ustawy w zakresie nieuwzględnienia kryteriów, 

którymi Zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty. 

D. 

Zamawiający  nie  przyznał  punktów  w  ocenie  kryterium  5b  (Wyniki  konsultacji 

środowiskowych) dla kwalifikacji nr 1, 2 i 3, co uzasadnił następująco: „Folwark Stara Winiarnia 

nie prowadzi sklep

u internetowego”. 

Zamawiający  w  ocenie  kryterium  5b  dla  kwalifikacji  1,  2  i  3  zignorował  zarówno  treść 

kwalifikacji, jak i wymagania określone w SIWZ. 

Zamawiający przyznaje punkty 

Za każdą załączoną do oferty pozytywną opinię na temat potrzeby włączania danej kwalifikacji 

do ZSK od znaczących (o uznanej pozycji na rynku) organizacji działających co najmniej od 5 

lat  w  obszarze  danej  kwalifikacji  oferta  otrzyma  1  pkt  (w  odniesieniu  do  jednej  kwalifikacji 

można otrzymać 2 pkty), łącznie dla 5 kwalifikacji maks. 10 punktów). Organizacja opiniująca 

powinna  być  podmiotem,  działającym  na  rynku,  związanym  z  obszarem  danej  kwalifikacji 

bezpośrednio lub pośrednio. 

W  uzasadnieniu  Zamawiający  nie  wskazał,  którego  warunku,  określonego  w  kryterium, 

Folwark Stara Winiarnia nie spełnia, więc Odwołujący odniesie się do wszystkich. 

W odniesieniu do wymogu 

„od znaczących (o uznanej pozycji na rynku) organizacji” - Folwark 

Stara Winiarnia jest organizacją, która otrzymała liczne nagrody, wyróżnienia i rekomendacje: 

Wyróżnienie  kapituły  w  kategorii  atrakcja  turystyczna  (Urząd  marszałkowski  w  Krakowie), 

Wyróżnienie w konkursie na Najlepszy Obiekt Turystyki w Powiecie Limanowskim (Starostwo 

Powiatowe w Limanowej), Certyfikat 

„Hotel przyjazny winu” (Magazyn WINO), rekomendacja 

„Najlepszy obiekt na organizację szkoleń, konferencji  i eventów” (MojeKonferencje.pl) i inne. 

W  odniesieniu  do  wymogu 

„działających  co  najmniej  od  5  lat”  -  Folwark  Stara  Winiarnia 

potwierdził  działalność  w  obszarze  kwalifikacji  od  14  lat,  co  obejmuje  13  lat  i  8  miesięcy 

działalności podstawowego serwisu internetowego oraz kilka miesięcy (od rejestracji firmy do 

przełomu lutego/marca 2005) prac przygotowawczych. 

W  odniesieniu  do  wymogu 

„działających  ...  w  obszarze  danej  kwalifikacji"  oraz  wymogu 

„działającym na rynku, związanym z obszarem danej kwalifikacji bezpośrednio lub pośrednio” 

Zamawiający nie doprecyzował w SIWZ, co oznacza działanie podmiotu na rynku, związanym 

z  obszarem  kwalifikacji  bezpośrednio  lub  pośrednio.  Z  ostrożności,  Odwołujący 

przeanalizował  działalność  Folwarku  Stara  Winiarnia  w  zakresie  prowadzenia  działań  w 

bezpośrednim  obszarze  kwalifikacji (to jest  w  zakresie prowadzenia sprzedaży  produktów  i 

usług przez internet) w okresie 14 lat działania przedsiębiorstwa. 


W odniesieniu do kwalifikacji 

„Doradzanie klientowi w sprzedaży internetowej” Folwark Stara 

Winiarnia  doradza  klientom  w  zakresie  sprzedaży  produktów  turystycznych  w  sprzedaży 

świadczonej za pośrednictwem serwisów internetowych, takich jak: własna strona internetowa, 

Facebook,  Twitter  oraz  za  pomocą  wiodących  serwisów  pośredniczących  (Booking.com). 

Ponadto  Folwark  Stara  Winiarnia  realizuje  sprzedaż  produktów  i  usług  poprzez  własne 

wyspecjalizowane  serwisy  lubimywino.pl  i  lubimywhisky.pl.  Adekwatnie do  opisu  (abstraktu) 

kwalifikacji  osoby  prowadzące  tę  działalność  w  Folwarku  Stara  Winiarnia  wykorzystują 

korespondencję  mailową,  rozmowy  przez  telefon  i  za  pośrednictwem  komunikatora  czat,  a 

ponadto komunikują się z klientem za pomocą rozwiązań komunikacyjnych wbudowanych w 

kanały  sprzedaży  i  promocji,  z  których korzystają.  Bezpośrednie doświadczenie organizacji 

opiniującej jest nie tylko adekwatne, ale znacznie przewyższa wymagania stawiane w SIWZ. 

W odniesieniu do kwalifikacji 

„Zarządzanie sklepem internetowym” „Tworzenie opisów oraz 

tekstów  optymalnych  dla  sklepów  internetowych  (Copywriting)”  Folwark  Stara  Winiarnia 

prowadzi  sprzedaż  produktów  turystycznych  oraz  sprzedaż  usług  przez  trzy  własne  strony 

internetowe,  przez  sklep  internetowy  w  serwisie  Facebook  oraz  przez  wyspecjalizowane 

serwisy pośredniczące. Nie ma żadnych wątpliwości, że sprzedaż produktów turystycznych 

jest  związana  bezpośrednio  z  obszarem  kwalifikacji.  Zamawiający,  posługując  się,                           

w  kontekście  tych  dwóch  kwalifikacji,  terminem  „sklep  internetowy”  zawęził  znaczenia  tego 

pojęcia. Taka interpretacja nie znajduje oparcia w przepisach, które nie definiują pojęcia „sklep 

internetowy”  i  jest  sprzeczna  z  przyjętymi  w  powszechnym  użyciu  definicjami:  „sklep 

internetowy - 

serwis internetowy, za pomocą którego sprzedawca prezentuje swoje towary lub 

usługi”  (za:  Polska  Agencja  Rozwoju  Przedsiębiorczości).  Zarówno  strona  internetowa 

Folwarku  Stara  Winiarnia,  jak  i  serwisy  pośredniczące  wypełniają  stosowaną  przez  PARP 

definicję.  Analizując  zakres  odpowiedzialności  i  czynności  wykonywane  w  Folwarku  Stara 

Winiarnia jasn

ym jest, że w przypadku obu kwalifikacji doświadczenie organizacji opiniującej 

w  zakresie  kwalifikacji  jest  bezpośrednie  i  pełne  (a  nawet  przewyższające)  wymaganie. 

Kwalifikacje  te  należało  przeanalizować  w  odniesieniu  do  ich  opisu  w  kontekście  działań 

Folwarku Stara Winiarnia. 

Zarządzanie  sklepem  internetowym  (analiza  abstraktu  wraz  z  oceną  doświadczenia): 

„Zarządzający  sklepem  internetowym  musi  umiejętnie  doprowadzać  do  zwiększania 

sprzedaży  produktów,  których  jakość  klient  może  ocenić  jedynie  na  zdjęciach  oraz  na 

podstawie  ja

k  najbardziej  rzetelnych  opisów”  -  wszystkie  te  czynności  wykonywane  są                  

w odniesieniu do produktów i usług. 

„Buduje  zaufania  w  Internecie  klientów  do  samej  marki  sklepu  internetowego  poprzez 

publikowanie wiarygodnych 

opinii o sklepie w Internecie i skutecznie zachęca klientów do tzw. 

marketingu szeptanego.” - Folwark Stara Winiarnia stale monitoruje i zarządza wiarygodnością 


w  oparciu  o  szereg  systemów  publikowania  opinii  (google  -  320  opinii,  Booking.com  -  206 

opinii, Tripadvisor - 47 opinii, Facebook - 

169 opinii). Wykorzystuje również popularne kanały 

społecznościowe  (Facebook,  Twitter)  oraz  buduje  zasięg  opinii  dzięki  dbałości  o 

wyspecjalizowane kanały informacyjne (np. rekomendacje mojekonferencje.pl). 

„Osoba  posiadająca  tę  kwalifikację  potrafi  rozgraniczyć,  które  elementy  można 

zautomatyzować,  a  które  etapy  działania  sklepu  muszą  być  w  pełni  realizowane  przez 

człowieka”  -  szeroka  działalność  w  systemach  pośredniczących  wymaga  zaawansowanej 

wiedzy  o  automatyzacji  sp

rzedaży  produktów  turystycznych  i  tę  wiedzę  Folwark  Stara 

Winiarnia stosuje. 

„Będzie  również  potrafiła  określać,  które  etapy  realizacji  zamówień  mogą  zostać 

przyśpieszone i jakimi działaniami sklepu można podnieść zadowolenie / satysfakcję klienta z 

zakupów.”  -  Sukces  rynkowy  potwierdzony  nagrodami  i  wysokie  oceny  w  sieci  (8,6/10  - 

Booking.com,  4/5  -  Tripadvisor,  4,5/5  - 

Facebook)  dowodzą  sprawnego  zarządzania                                

i wysokiej satysfakcji klientów z zakupu. 206 opinii z Booking.com jednoznacznie potwierdza, 

że  istotną  część  tych  opinii  wypracowano  w  ramach  internetowej  sprzedaży  produktów 

turystycznych. 

Tworzenie opisów oraz tekstów optymalnych dla sklepów internetowych (Copywriting) (analiza 

abstraktu wraz z oceną doświadczenia): 

„Tworzenie przejrzystej treści zawierającej istotne szczegóły jest jednym z kluczowych zadań 

pracowników większości sklepów internetowych. Treść opisów ma bezpośrednie przełożenie 

na  wyniki  wyszukiwania,  dokonywanego  przez  algorytmy  i  użytkowników  wiodących 

wyszukiwarek oraz może skłonić (lub zniechęcić) klienta do zakupu w sklepie internetowym. 

Konkurencja  między  sklepami  opiera  się  również  na  lepszych  opisach”  –  Folwark  Stara 

Winiarnia tworzy treści wykorzystywane na stronach internetowych w sprzedaży internetowej, 

w  serwisach  pośredniczących  w  sprzedaży  produktów  turystycznych  oraz  w  serwisach 

społecznościowych, w których sprzedaż produktów turystycznych jest promowana. 

„Osoba  posiadająca  tę  kwalifikację  potrafi  napisać  tekst,  który  nie  będzie  składał  się                        

z  tekstów  powszechnie  dostępnych  w  Internecie  (co  spełni  wymóg  tworzenia  unikalnych 

treści). Będzie brała pod uwagę kluczowe słowa i zwroty, które są istotne z punktu widzenia 

produktu, usługi lub branży. Będzie również analizować, jakie typowe słowa oraz zwroty należy 

wykorzystać  w  pisanym  tekście,  by  odpowiadały  one  wymogom  optymalizacji  pod  kątem 

wyszukiwarek  internetowych  oraz  by  pozwalały  na  skuteczne  znajdowanie  produktów 

(posiadacz kwalifikacji będzie przewidywał stosowane przez klienta frazy kluczowe).” - Strony 

Folwarku  Stara  Winiarnia  wypełnione  są  treścią,  która  nie  powiela  tekstów  powszechnie 

dostępnych w intern ecie, uwzględniają słowa kluczowe z punktu widzenia branży. W Folwarku 


Stara Winiarnia wykonuje się analizy efektywności wykorzystanych słów kluczowych w oparciu 

m.in. o wiodące narzędzia statystyczne (m.in. Google Analytics) i optymalizuje się teksty pod 

kątem wyszukiwarek internetowych i sprzedaży w sieci. 

Odjęcie 3 punktów w ocenie kwalifikacji nr 1, 2 i 3 stanowi naruszenie art. 7 ust. 1  w 

związku z art. 36 ust. 1 pkt 13 oraz art. 91 ust. 1 ustawy w zakresie nieuwzględnienia 

kryteriów, którymi Zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty. 

Dodatkowo - 

jeśli Zamawiający nie był pewien, w jakim zakresie organizacja opiniująca 

kwalifikację działa na rynku, związanym z obszarem danej kwalifikacji bezpośrednio lub 

pośrednio,  to  naruszył  wymóg  przejrzystości  postępowania  wynikającego  z  art.  7 

ustawy w związku z art. 87 ustawy. 

Na Zamawiającym ciąży obowiązek rzetelnego przeprowadzenia postępowania o udzielenie 

zamówienia.  W  przypadkach,  w  których  Zamawiający  nie  miał  w  jakimś  zakresie  pełni 

informacji,  a  potrzebował  ich  do  rozstrzygnięcia  postępowania,  ciąży  na  nim  obowiązek 

wyjaśnienia niejasności. 

W  postępowaniu  określono  wymóg  przeprowadzenia  konsultacji  społecznych,  jednak 

Zamawiający  nie  domagał  się  żadnej  szczególnej  formy  opisania  doświadczenia 

podmiotu w obszarze kwalifikacji. 

Odpowiednio do tego, podczas konsultacji, Odwołujący 

zwrócił  się  do  podmiotów  konsultujących  o  złożenie  na  formularzu  konsultacji  stosownego 

oświadczenia. Zamawiający to oświadczenie otrzymał, jednak (jak wynika z karty oceny) 

powziął  wątpliwość  w  zakresie  wiarygodności  tego  oświadczenia.  W  postępowaniu 

rozstrzygnięto tę wątpliwość na niekorzyść Odwołującego (Szkoła Górska). 

Realizując zasadę przejrzystości, Zamawiający miał obowiązek w takim przypadku skorzystać 

z uprawnień, które daje mu art. 87 ust. 1 ustawy, zażądać wyjaśnienia treści złożonej oferty w 

tym zakresie i rozstrzygnąć postępowaniu w oparciu o wyczerpujące wyjaśnienia. 

Realizując  zasadę  przejrzystości,  Zamawiający  mógł  również  samodzielnie  zweryfikować 

ofertę  przedstawioną  przez  podmiot  konsultujący  kwalifikację  i  porównać  ją  z  obszarem 

kwalifikacji.  Zamawiający  tego  działania  nie  podjął,  ograniczając  ocenę  do  określenia  czy 

podmiot  konsultujący  kwalifikację  spełnia  wąsko  rozumiane  kryterium  prowadzenia  lub 

nieprowadzenia sklepu internetowego, co stoi w sprzeczności z zapisami SIWZ, który wymaga 

by  Folwark  Stara Winiarnia  był  „podmiotem,  działającym  na  rynku,  związanym  z  obszarem 

da

nej kwalifikacji bezpośrednio lub pośrednio”. 

E. 

Naruszenie wymogu porównywalności ofert w szerszym ujęciu. 

Odwołujący,  biorąc  udział  w  części  pierwszej  (handel)  postępowania  i  we  wcześniejszym 


przetargu  IBE/19/2018,  zastosował  w  składanych  ofertach  ten  sam  sposób  opisywania 

adresatów i potrzeb oraz podobny katalog źródeł (powielający ten sam schemat wyszukiwania 

i opisywania źródeł). 

Zamawiający,  oceniając  piętnaście  ofert  Odwołującego  w  postępowaniu  IBE/19/2018,  nie 

dopatrzył się żadnych błędów w zakresie spełnienia kryterium nr 5a. 

Odjęcie punktów w ocenie spełnienia kryterium nr 5a narusza art. 7 ust. 1 ze względu 

na  niespełnienie  wymogu  porównywalności,  a  tym  samym  naruszenie  zasady 

przejrzystości. 

Podsumowanie: 

Działania  opisane  w  poszczególnych  częściach  uzasadnienia  stanowią 

naruszenie  przepisów  ustawy  skutkujące  niesłusznym  pozbawieniem  Odwołującego 

dziewięciu punktów, a w konsekwencji wyborem innej oferty, co stanowi naruszenie art. 7 ust. 

1 i ust. 3 ustawy oraz art. 91 ust. 1 ustawy.  

W świetle powyższego niniejsze odwołanie jest zasadne i zasługuje na uwzględnienie. 

Załączniki: 

Potwierdzona za zgodność z oryginałem kserokopia Wpisu do Ewidencji szkół i placówek 

niepublicznych Starosty Limanowskiego pod nr 30/2011, ze wskazaniem nazwiska osoby 

uprawnionej do reprezentowania Odwołującego. 

Szczegóły przelewu kwoty 7 500,00 zł, tytułem wniesienia wpisu od odwołania. 

Karta oceny części 1 (handel) postępowania (IBE/47/2018). 

Oferta złożona w części 2 (handel) przetargu IBE/19/2018. 

Karta oceny przetargu IBE/19/2018 w części 2. 

Karta oceny przetargu IBE/19/2018 w części 10. 

Karta oceny przetargu IBE/19/2018 w części 24. 

Pierwszy zestaw odpowiedzi Zamawiającego z przetargu IBE/19/2018 (z 7.06.2018 r.) 

Potwierdzenie  przesłania  kopii  odwołania  Zamawiającemu  przy  użyciu  środków 

komunikacji elektronicznej. 

Zamawiający  wniósł  odpowiedź  na  odwołanie  (pismo  z  dnia  30  listopada  2018  r.),                                          

z wnioskiem o 

oddalenie odwołania w całości i zasądzenie kosztów postępowania. Podniósł, 

że  zarzuty  z  wyjątkiem  oceny  w  jednym  kryterium  nie  znajdują  podstaw  do  zmiany  decyzji 

Z

amawiającego i odwołanie powinno być oddalone. 

Wskazał,  że  uwzględnia  zarzuty  w  odniesieniu  do  jednego  kryterium  (AD  C), 

(potwierdzenie na posiedzeniu  w Izbie  - w protokole) 

jakkolwiek zwiększenie ilości punktów 

jakie otrzyma oferta Odwołującego, nie zmienia miejsca ofert w rankingu ocenianych ofert oraz 

decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty. 

Podniósł  również,  że  SIWZ  obowiązująca  w  bieżącym  postępowaniu,  mimo 


podobieństw  nie  jest  taka  sama  jak  w  postępowaniu  wcześniejszym,  w  którym  oferta 

Odwołującego  uzyskała  więcej  punktów.  Przedstawił  porównawczą  tabelę:  kryteria  wraz  

z opisem w po

stępowaniu IBE/19/2018 przetarg na 120 kwalifikacji i w obecnym IBE/47/2018 

przetarg na 10 kwalifikacji. 

dalszej  treści  pisma  przedstawił  ocenę  zarzutów  wskazanych  w  pkt  A,  B,  C 

(uwzględnione zarzuty) oraz D.  

Odwołujący wniósł dodatkowe pismo z dnia 7 grudnia 2018 r. pn. Prezentacja dowodów 

Odwołującego wobec stanowiska Zamawiającego na odwołanie z dn. 30.11.2018 r.  

W  piśmie  przedstawił  listę  dokumentów,  na  które  Odwołujący  będzie  powoływać  się  na 

rozprawie.  Lista  zawiera  14  pozycji  wskazujących  opracowania  związane  z  przedmiotem 

postępowania (przetargiem) z podaniem adresów internetowych pod którymi są dostępne. 

W  uzasadnieniu  pisma 

Odwołujący  odniósł  się  do  stanowiska  Zamawiającego 

przedstawionego 

w odpowiedzi na odwołanie, cytując istotne fragmenty z opisów, odnoszące 

się do oceny oferty dokonanej przez Zamawiającego. 

Zamawiający wniósł kolejne pismo z dnia 11 grudnia 2018 r. pn. Odpowiedź na pismo 

Odwołującego z dnia 7 grudnia 2018 r., w którym dodatkowo przedstawił swoje stanowisko 

wskazując,  że  celem  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  jest  wybór  najkorzystniejszej 

oferty zaspokajającej określone potrzeby Zamawiającego. 

Szczegółowo  i  precyzyjnie  przedstawił  wymagania  co  do  oferty  oraz  planowanego  do 

uzyskania  produktu  wykonawcy,  odnosząc  to  do  oferty  Odwołującego,  przedstawił  istotę 

zamawianego produkt

u i jego finalnego celu, zwracając uwagę na precyzję języka, wymagania 

zamieszczone w SIWZ, która została zamieniona w stosunku do tej                                        z 

poprzedniego  przetargu.    Podkreślił  różnice  wskazując  właściwe  znaczenie  pojęć  opisów 

zamieszczonych  w  poradniku,  które  powinny  być  wykorzystane  przy  opisach  wymaganych                   

z kwestionowanym zakresie kryteriów oceny ofert.  

Podniósł, że wskazani  w ofercie Odwołującego adresaci kwalifikacji nr 4 – określeni 

jako  osoby  zainteresowane  szkoleniem  lub  inną  formą  kształcenia  -  grupa  pierwsza,  są 

zainteresowane  zdobyciem  odpowiedniej  wiedzy,  umiejętności,  kompetencji  społecznych                                                    

w ramach kwalifikacji, ale już niekoniecznie formalnym potwierdzeniem tych efektów uczenia 

się.  Wskazał,  że  zarzut  Zamawiającego  wynika  ze  sposobu  sformułowania  opisu  grupy 

odbiorców  kwalifikacji.  Zwrócił  uwagę,  że  nabycie  kwalifikacji  nie  daje  możliwości  zdobycia 

umiejętności, tylko potwierdzenia ich posiadania. W opisie nie powinno znaleźć się określenie 

osób, którym brakuje umiejętności z zakresu kwalifikacji, bo to grupa odbiorców szkolenia, czy 

innych form uczenia się, a nie kwalifikacji. Wskazał, że kluczowe znaczenie  w ocenie oferty, 

jak i późniejszych produktów, przez Zamawiającego ma precyzja języka. 


Odnośnie do sformułowania zapotrzebowania na kalifikację podniósł, że porównanie 

przez Odwołującego treści oferty z opisami kwalifikacji już włączonymi do ZSK, jest chybione.   

Wskazał,  że  w  oparciu  o  ofertę  ekstrapoluje  (prognozuje/przewiduje)  jak  może 

wyglądać  produkt  końcowy  (opis  kwalifikacji),  co  mieści  się  w  idei  składania  ofert  zgodnie                     

z literą prawa. 

Zwrócił  uwagę  na  niezbędność  opisania  w  ofercie  celowości  włączenia  danej 

konkretnej kwalifikacji do ZSK, a nie jedynie wykazanie zapotrzebowania na kadry dla sektora. 

Istotne  jest  wskazanie,  że  na  wszystkie  5  zgłaszanych  w  ofercie  kwalifikacji  jest 

zapotrzebowania (nie jest wystarczające wskazanie zapotrzebowania dla całej części). 

Każdy  z  wykonawców  składając  ofertę  zapewnił,  że  wykonany  produkt  będzie                            

w  stanie  uzyskać  pozytywną  opinię  właściwego  ministra,  więc  będzie  spełniać  wszystkie 

wymogi opisane w ustawie, w szczególności co do adekwatności opisu do wymogów rynku 

oraz faktycznego zapotrzebowania rynku na zaoferowane kwalifikacje. 

W  zakresie  oceny  z  zastosowaniem  kryterium 

wyniki  konsultacji  środowiskowych 

wskazał, że opierał się wyłącznie na informacjach przedstawionych w ofercie Odwołującego, 

ale  z

weryfikował  również  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w  punktacji,  podmioty 

wystawiające opinię. Zweryfikował stronę internetową Folwark Stara Winiarnia oraz serwisy 

lubimywino.pl i lubimy

whisky.pl. Oceniając ofertę w listopadzie 2018 r. Zamawiający sprawdzał 

możliwość zakupu produktów przez internet zarówno na głównej stronie  firmy, jak i serwisach. 

Nie znalazł możliwości kupowania i sprzedawania przez internet. Wskazał, że oferta zakupu 

biletów  dostępna  jest  dopiero  od  grudnia,  a  wcześniej  wstęp  na  wszystkie  koncerty  był 

bezpłatny, czego dowodem są printscreey:  (…). 

W dalszej części Zamawiający podniósł: fakt, że podmiot ten korzysta z innych kanałów 

sprzedaży  usług  i  produktów  turystycznych  niż  własny  serwis,  tzn.  za  pomocą  serwisów 

pośredniczących,  nie  dowodzi,  że jest  to  podmiot  znaczący  (o  uznanej  pozycji  na  rynku)  w 

obszarze kwalifikacji 

– jak wymaga tego opis kryteriów: „Doradzanie klientowi                     w 

sprzedaży  internetowej”,  ponieważ  sprzedaż  w  ramach  serwisów  pośredniczących  jest 

zorga

nizowana  przez  te  serwisy,  nie  zaś  korzystającego  z  nich  użytkownika.  Nie  jest  to 

również  dowód  na  bycie  podmiotem  znaczącym  w  obszarze  kwalifikacji:  ”Zarządzanie 

sklepem  internetowym”  –  serwisami  pośredniczącymi  w  sprzedaży  zarządzają  osoby 

zatrudnione  w 

tych serwisach, nie zaś ich użytkownik, czy ”Tworzenie opisów oraz tekstów 

optymalnych dla sklepów internetowych” – w serwisach pośredniczących, format opisów jest 

określony przez serwis i użytkownik ma niewielką swobodę kreowana przekazu dla klientów.  

Wa

runkiem włączenia kwalifikacji do systemu jest pozytywna ocena zainteresowanego 

środowiska  oraz  specjalistów  z  branży.  Folwark  Stara  Winiarnia  nie  może,  w  ocenie 

Zamawiającego, być uznana za reprezentanta tego środowiska. Gdyby ten podmiot  opiniował 

kwalifikacje z obszaru turystyki, 

można by było dzięki bogatemu doświadczeniu firmy, uznać 


ją za podmiot znaczący (o uznanej pozycji na rynku) w obszarze tych kwalifikacji.   

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.  

Wykonawca  zgłaszający  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego - Uniwersytet SWPS Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń z siedzibą 

w  Warszawie  -  w  wyniku  skutecznego  przystąpienia,  stał  się  uczestnikiem  postępowania 

odwoławczego, zwanym dalej też „przystępującym”.  

Odwołujący  spełnia  przesłanki  z  art.  179  ust.  1  ustawy  Pzp  uprawniające  go  do 

wniesienia odwołania.  

Wartość zamówienia będącego przedmiotem postępowania o udzielenie zamówienia 

o  numerze  referencyjnym  IBE/47/2018  jest 

mniejsza  niż  kwota  określona  w przepisach 

wydanych  na  podstawie  art.  11  ust.  8  ustawy  Pzp  (podprogowa),  stąd  ma  zastosowanie 

ograniczenie zakresu 

odwołania wynikające z art. 180 ust. 2 ustawy Pzp. W rozpoznawanej 

sprawie  istotę  zarzutu  stanowi  nieprzyznanie  Odwołującemu  oczekiwanej  ilości  punków 

ustalonych  z  zastosowaniem  kryteriów  oceny  ofert,  będące  bezpośrednim  etapem 

poprzedzającym wybór najkorzystniejszej oferty, zatem zaskarżony zakres procedury mieści 

się w pojęciu: „wybór najkorzystniejszej oferty”. 

Zamawiający  uwzględnił  zarzuty  opisane  w  pkt  C  odwołania  (uwzględnienie  przez 

zamawiającego  części  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu).  Przystępujący  nie  wniósł 

sprzeciwu  wobec czynności  zamawiającego,  odwołujący  nie  wycofał  pozostałych  zarzutów, 

Izba ro

zpoznała odwołanie w zakresie pozostałych zarzutów na rozprawie. 

Odw

ołujący  złożył  ofertę  w  części  1  przedmiotu  zamówienia  (handel)  na  zasadzie 

analogicznej 

jak  w  poprzednim  postępowaniu  o  numerze  referencyjnym  IBE/19/2018, 

oczekując takiej oceny oferty, jaką uzyskał wówczas.  

W aktual

nym postępowaniu obowiązuje zmieniona specyfikacja  istotnych warunków 

zamówienia, zwana w skrócie „SIWZ” lub „specyfikacją”, stąd na skutek oceny dokonanej na 

podstawie aktualnej specyfikacji, 

wystąpiła różnica w uzyskanych punktach. 

Izba 

podzieliła  stanowisko  Zamawiającego,  że  podstawę  zarzutów  stanowi  ocena 

oferty  z  zastosowaniem  kryteriów  oceny  zamieszczonych  w  aktualnej  specyfikacji, 

zmienionych i nie uwzględnionych przez Odwołującego na etapie sporządzania oferty.  

Potwierdza  to 

odnoszenie  się  w  treści  odwołania  do  poprzedniego  postępowania  oraz 

załączniki  do  odwołania  –  z  ocenianego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  została 


załączona  jedynie  karta  oceny  części  1  (handel)  postępowania  (IBE/47/2018),  pozostałe 

merytoryczne  

załączniki dotyczyły postępowania IBE/19/2018.  

Zarzut naruszenia art. 36  ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp, 

zobowiązującego Zamawiającego 

do opisania kryteriów, którymi Zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z 

podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert,  jednoznacznie wskazuje, że odwołanie 

dotyczy 

postanowień SIWZ w zakresie kryteriów oceny ofert. 

Kwestionowanie postanowień SIWZ jest dopuszczalne, na podstawie art. 180 ust. 2 

pkt 2 ustawy 

(ze względu na wartość zamówienia) w terminie wskazanym w tym przepisie – 5 

dni  od  dnia  zamieszczenia  ogłoszenia  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  lub  specyfikacji 

istotnych warunków  zamówienia na  stronie internetowej.  Po  upływie terminu,  w  toku  oceny 

ofer

t, brak jest możliwości skutecznego podważenia postanowień specyfikacji.  

Z opisu przedmiotu zamówienia (§ 3 SIWZ) wynika, że jest nim opracowywanie łącznie 

przez wszystkich Wykonawców (we wszystkich 2 częściach) 10 kwalifikacji poza systemami 

oświaty i szkolnictwa wyższego, w tym: 5 kwalifikacji rynkowych (część 1) oraz 5 kwalifikacji 

potrzebnych społecznie (część 2).  

Kwalifikacje mogą być  zgłaszane w następujących kategoriach  (w każdej po 5 kwalifikacji) 

stanowiących  jednocześnie  odrębne  części  zamówienia  (numeracja  kategorii  jest 

jednocześnie określeniem nr części): 1) handel, 2) rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa. 

W ramach zamówienia określonego w częściach Wykonawca odpowiedzialny będzie m.in. za 

opracowanie  następujących  produktów:  1)  Wniosku  o  włączenie  kwalifikacji  do  ZSK, 

potwierdzenia  złożenia  wniosku  do  ZRK,  potwierdzenia  włączenia  kwalifikacji  do  ZSK,                          

2)  Wniosku 

o  nadanie  uprawnień  IC,  potwierdzenie  złożenia  wniosku  do  ZRK,  3)  Opisu 

walidacji  (w  formie  schemat

u),  4)  Przykładowych  narzędzi  walidacji,  5)  Opisu  rozwiązań 

wewnętrznego zapewnianiu jakości. 

W  §  14  specyfikacji:  Opis  kryteriów,  którymi  Zamawiający  będzie  się  kierował  przy 

wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert  - 

kryterium 5 

Zapotrzebowanie na kwalifikację (liczba punktów/waga 5x7 pkt), 

Oferta w ramach tego kryterium może zostać oceniona  na 35 pkt (5x7 pkt za kwalifikację). 

Kryterium to składa się z trzech składowych: 

a) Opis 

zapotrzebowania na kwalifikację (5x4 pkt) 

Dla  każdej  z  pięciu  kwalifikacji  zawartych  w  ofercie  Oferent  musi  przedstawić  opisy 

zapotrzebowania na daną kwalifikację.  

Określenie grupy adresatów kwalifikacji  

1 pkt 

– za adekwatne określenie grupy adresatów, do których skierowana jest kwalifikacja  

0  pkt 

–  za  brak  określenia  grupy  adresatów,  do  których  skierowana  jest  kwalifikacja  lub 


okr

eślenie nieadekwatne; 

Określenie potrzeb, na które odpowiada kwalifikacja  

1 pkt 

– za wyczerpujące i przekonujące określenie potrzeb rynkowych społecznych, na które 

odpowiada kwalifikacja,  

0 pkt 

– za brak wyczerpującego i przekonującego określenia potrzeb rynkowych społecznych, 

na które odpowiada kwalifikacja 

(…) 

b) Wyniki konsu

ltacji środowiskowych (5x2 pkt) 

Za każdą załączoną do oferty pozytywną opinię na temat potrzeby włączania danej kwalifikacji 

do ZSK 

od znaczących (o uznanej pozycji na rynku) organizacji działających co najmniej od 5 

lat  w  obszarze  danej  kwalifikacji  oferta  otrzyma  1  pkt  (w  odniesieniu  do  jednej  kwalifikacji 

można  otrzymać  2  punkty),  łącznie  dla  5  kwalifikacji  maks.  10  punktów).  Organizacja 

opiniująca powinna być podmiotem, działającym na rynku, związanym                                 z 

obszarem danej kwalifikacji bezpośrednio lub pośrednio. 

2 pkt 

– za załączenie dwóch pozytywnych opinii o danej kwalifikacji 

1 pkt 

– za załączenie jednej pozytywnej opinii o danej kwalifikacji 

0 pkt 

– za niezałączenie do ofert pozytywnych opinii. 

Odwołujący  wskazał  w  ofercie  kwalifikacje:  nr  1  „Doradzanie  klientowi  w  sprzedaży 

internetowej”, nr 2 „Zarządzanie sklepem internetowym”, nr 3 „Tworzenie opisów oraz tekstów 

optymalnych  dla  sklepów  internetowych  (Copywriting)”,  nr  4  „Wspieranie  sprzedaży”,  nr  5 

„Planowanie i obsługiwanie podroży służbowych delegacji”. 

A.  

Zamawiający nie przyznał punktów (0 pkt) w Kwalifikacji nr 4 „Wspieranie sprzedaży”                        

w ocenie kryterium 5 a) 

Określenie grupy adresatów kwalifikacji (0 pkt – za brak określenia 

grupy  adresatów,  do  których  skierowana  jest  kwalifikacja  lub  określenie  nieadekwatne); 

podając  uzasadnienie:  K4  adresaci  –  niewłaściwie  określeni  adresaci.  Wskazane  zostały 

osoby POTRZEBUJĄCE szkolenia-formacji w zakresie kwalifikacji.  

O

kreślenie  grupy  adresatów  -  kwalifikacja  nr  4  „Wspieranie  sprzedaży”  -  dotyczący 

trzech  grup  adresatów  (opis  Odwołującego  w  odwołaniu):  1)  główni  adresaci  -  osoby 

posiadające  wiedzę  specjalistyczną  w  dziedzinie  prowadzonego  handlu;  którym  brakuje 

umiejętności  handlowych,  znajomości  technik  sprzedaży  i  potrzeb  rynku,  2)  drugą  grupę 

stanowią  pracownicy  biurowi  (w  tym  pracownicy  marketingu  i  sprzedaży,  sekretarki                                

i  pracownicy  administracyjni)  firm  handlowych 

i  produkcyjnych,  którzy  chcą  uzyskać  nowe 

kwalifikacje  i  planują  rozwój  zawodowy  w  kierunku  sprzedaży,  3)  trzecią  grupą  są  osoby 

bezrobotne 

i  absolwenci,  poszukujący  pracy  z  grupy  stanowisk  ”entry  level”  w  działach 


sprz

edaży  –  jest  to  opis,  jak  przyznał  Odwołujący,  przedstawiony  również  w  poprzednim 

postępowaniu o udzielenie zamówienia w części 2 Handel. 

W zmienionej specyfikacji przy opisie 

adresatów w kryteriach oceny ofert wprowadzono 

pojęcie „adekwatności” określenia grupy adresatów, do których skierowana jest kwalifikacja, 

uzależniając od tego przyznanie punktów – 1 pkt za określenie pozytywne, 0 pkt za negatywne. 

Odwołujący  kwestionuje  przyznawanie  punktów  na  podstawie  wskazanego  opisu  jako 

niezasadne, pomimo zamieszczenia opisu w SIWZ.  

Izba  uznała  za  przekonujące  uzasadnienie  Zamawiającego  co  do  nieadekwatnego 

określenia grupy adresatów, do których skierowana jest kwalifikacja, z uwagi na fakt, że proces 

pozyskania  certyfikatu (walidacja  i  certyfikowanie  w  rozumieniu 

aktualnego postępowania o 

udzielenie 

zamówienia 

nomenklatury 

Zintegrowanego 

Systemu 

Kwalifikacji) 

poświadczającego  posiadanie  danych  kwalifikacji  (tj.  konkretnej  specjalistycznej  wiedzy  i 

konkretnych  umie

jętności  składających  się  na  daną  kwalifikację),  nie  jest  tożsamy                          

z procesem nabycia tych umi

ejętności i wiedzy. Osoby zgłaszające się do procesu walidacji 

powinny już posiadać wiedzę i umiejętności, którą chcą potwierdzić otrzymaniem certyfikatu.  

B. 

W ocenie opisu kwalifikacji 

nr 1 „Doradzanie klientowi w sprzedaży internetowej”, nr 2 

„Zarządzanie sklepem internetowym”, nr 3 „Tworzenie opisów oraz tekstów optymalnych dla 

sklepów internetowych (Copywriting)”, Zamawiający nie przyznał punktów (0 pkt) dla każdej z 

trzech kwalifikacji w ocenie kryterium 5 a) 

Określenie potrzeb, na które odpowiada kwalifikacja 

– za brak wyczerpującego i przekonującego określenia potrzeb rynkowych społecznych, na 

które odpowiada kwalifikacja.  

Pojęcie „wyczerpującego i przekonującego” zostało wprowadzono do aktualnej specyfikacji 

i stanowi różnicę w sposobie przyznawania punktów w porównaniu z poprzednią SIWZ.  

W przedstawionych kwalifikacjach niezbędne jest opisanie celowości włączenia danej 

konkretnej kwalifikacji do ZSK, a nie jedynie wykazanie zapotrzebowania na kadry dla sektora.  

Odwołujący  nie  wykazał  nieprawidłowości  oceny  w  tym  kryterium  i  nie  zaprzeczył 

skutecznie,  że  opisanie  zapotrzebowania  na  kwalifikacje  nastąpiło  w  sposób  ogólny  

niewyczerpujący  i mało przekonujący, co  chociażby potwierdza trzykrotne opisanie na trzy 

różne kwalifikacje (nr 1, 2, 3) – potrzeby rynkowe/społeczne – w sposób niemal  jednakowy. 

D.  

W ocenie opisu kwalifikacji nr 1 „Doradzanie klientowi w sprzedaży internetowej”, nr 2 

„Zarządzanie sklepem internetowym”, nr 3 „Tworzenie opisów oraz tekstów optymalnych dla 

sklepów  internetowych  (Copywriting)”,  Zamawiający  nie  przyznał  punktów  jednej  z  dwóch 

konsultacji w ocenie kryterium 5 b) 

Wyniki konsultacji społecznych – Za każdą załączoną do 

oferty  pozytywną  opinię  na  temat  potrzeby  włączania  danej  kwalifikacji  do  ZSK  od 


znaczących (o uznanej pozycji na rynku) organizacji działających co najmniej od 5 lat w 

obszarze danej kwalifikacji 

oferta otrzyma 1 pkt (w odniesieniu do jednej kwalifikacji można 

otrzymać  2  punkty),  łącznie  dla  5  kwalifikacji  maks.  10  punktów).  Organizacja  opiniująca 

powinna  być  podmiotem,  działającym  na  rynku,  związanym  z  obszarem  danej  kwalifikacji 

bezpośrednio lub pośrednio. 

2 pkt 

– za załączenie dwóch pozytywnych opinii o danej kwalifikacji 

1 pkt 

– za załączenie jednej pozytywnej opinii o danej kwalifikacji 

0 pkt 

– za niezałączenie do ofert pozytywnych opinii. 

W  tym  opisie  przyznawania  punktów  wprowadzono  w  nowej  SIWZ  pojęcie  „od 

znaczących (o uznanej pozycji na rynku) organizacji działających co najmniej od 5 lat w 

obszarze danej kwalifikacji

”. 

Pozytywna  opinia  na  temat  potrzeby  włączania  danej  kwalifikacji  do  ZSK  od 

znaczących  (o  uznanej  pozycji  na  rynku)  organizacji  działających  co  najmniej  od  5  lat                          

w obszarze danej kwalifikacji; działających na rynku, związanym z obszarem danej kwalifikacji 

bezpośrednio lub pośrednio - stanowiła podstawę uzyskania punktów. 

Zamawiający nie uznał opinii podmiotu Folwark Stara Winiarnia wskazując, że podmiot 

ten nie prowadzi sklepu internetowego. 

Ponadto 

podniósł,  że  firma  ta  nie  została  przedstawiona  w  ofercie  jako  znacząca 

organizacja działająca w obszarze sprzedaży internetowej. Wskazane w odwołaniu serwisy: 

lubimywino.pl  i  lubimywhisky.pl  nie  oferują  klientom  możliwości  zakupu  produktów  przez 

internet.  

Jednocześnie  Zamawiający  uznał  doświadczenie  firmy  Folwark  Stara  Winiarnia                    

w zakresie sprzedaży bezpośredniej, przyznając 1 pkt za opinię tej firmy do kwalifikacji nr 4 i 

5  „Wspieranie  sprzedaży”  oraz  „Doświadczenie  w  planowaniu  i  obsługiwaniu  podróży 

służbowych i delegacji”, również przyznając 1 pkt. 

Przedłożone  przez  Odwołującego  na  rozprawie  dowody:  Poradnik  „Opisywanie 

kwalifikacji poza systemem oświaty i szkolnictwa wyższego” pkt 3. „Grupy adresatów” (str. 15) 

wskazuje osoby szczególnie zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji, a nie osoby szczególnie 

zainteresowane uzyskaniem danej kwalifikacji. 

Tę grupę wskazuje pkt 1.3. (str. 11). 

Zrzuty  ekranu  stron  internetowych  Folwark  Stara  Winiarnia  (6  kart) 

–  nie  potwierdzają 

prowadzenia sklepu 

internetowego oraz, że jest to podmiot znaczący (o uznanej pozycji na 

rynku),  działający  co  najmniej  od  5  lat  w  obszarze  danej  kwalifikacji;  działający  na  rynku 

związanym z obszarem danej kwalifikacji bezpośrednio lub pośrednio. 


Reasumując,  Izba  uznała,  że  w  okolicznościach  sprawy  Zamawiający  nie  naruszył 

wskazanych  w  odwołaniu  przepisów  ustawy  Pzp:  art.  36  ust.  1  pkt  13  dotyczącego 

konstruowania  SIWZ;  art.  87  ust.  1  wskazującego  uprawnienie  Zamawiającego  do  żądania 

wyjaśnień dotyczących treści oferty – zdaniem Zamawiającego podzielonym przez Izbę – treść 

oferty nie budziła wątpliwości, natomiast informacje pochodzące od podmiotu zewnętrznego, 

były łatwe do zweryfikowania na podstawie dostępnych źródeł; art. 91 ust. 1 zobowiązującego 

Zamawiającego  do  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  na  podstawie  specyfikacji  istotnych 

warunków, aktualnej dotyczącej ocenianego postępowania o udzielenie zamówienia; art. 7 ust. 

1 i 3, dotyczącego zasad prowadzenia postępowania, którego naruszenie warunkowane jest 

naruszeniem kt

óregoś przepisu szczegółowego, wskazanego wyżej.  

Odwołanie zostało oddalone na podstawie przepisów art. 192 ust. 1 ustawy Pzp. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  192  ust.  9  

i  10  ustawy  Pzp  stosownie  do  jego  wyniku,  z  uwzględnieniem  przepisów  rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).  

Przewodniczący: ..………………………



Słowa kluczowe:
kryteria oceny ofert
Słowa kluczowe:
kryteria oceny ofert