KIO 2238/18 WYROK dnia 13 listopada 2018 r.

Stan prawny na dzień: 19.02.2019

Sygn. akt: KIO 2238/18 

WYROK 

z dnia 13 listopada 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:             Klaudia Ceyrowska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  13  listopada  2018  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 października 2018 r.  przez 

wykonawc

ę  Przedsiębiorstwo  Zaopatrzenia  Szkół  "Cezas”  Sp.  z  o.o.,  al.  Solidarności 

751 Białystok w postępowaniu prowadzonym przez Centrum Obsługi Administracji 

R

ządowej, ul. Powsińska 69/71, 02-903 Warszawa  

przy  udziale  wykonawcy  W.S. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą: 

WOKA-BUD  W.S.

,  ul.  Jastrzębia  12,16-020  Czarna  Białostocka  zgłaszającego  swoje 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.  o

ddala odwołanie, 

kosztami  postępowania  obciąża  Przedsiębiorstwo  Zaopatrzenia  Szkół  "Cezas”  Sp.                   

z o.o., 

al. Solidarności 15, 15-751 Białystok i:  

zalicza 

w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez 

Prz

edsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas” Sp. z o.o., al. Solidarności 15, 

751 Białystok tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Przedsiębiorstwa  Zaopatrzenia  Szkół  "Cezas”  Sp.  z  o.o.,                      

al. Solidarności 15, 15-751 Białystok na rzecz Centrum Obsługi Administracji 

Rządowej,  ul.  Powsińska  69/71,  02-903  Warszawa  kwotę  3  600  zł  00  gr 


(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych 

(t.j.  Dz.  U.  z  16  października  2018  r.  poz.  1986)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dn

ia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 2238/18 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  pn.: 

„Zakup  mebli  do  siedziby  Narodowego  Instytutu  Wolności  -  Centrum 

Rozwoju  Społeczeństwa  Obywatelskiego”  (znak  postępowania  2018/35),  zostało  wszczęte 

ogłoszeniem w Biuletynie Zamówień Publicznych nr: 615719-N- 2018 z 11.09.2018 r., przez 

Centrum  Obsługi  Administracji  Rządowej,  ul.  Powsińska  69/71,  02-903  Warszawa  zwane 

dalej: 

„Zamawiającym”.  

W  dniu  23.10.2018  r. 

(za  pośrednictwem  Platformy  Zakupowej  /zamówienia.gov.pl/ 

oraz  e-mailem) 

Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  W.  S. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą:  WOKA-BUD  W.  S.,    ul.  Jastrzębia  12,16-

020  Czarna  Białostocka  zwane  dalej:  „WOKA-BUD  W.  S.”  albo  „Przystępującym”.  Drugą 

pozycj

ę  w  rankingu  złożonych  ofert  zajęło  -    Przedsiębiorstwo  Zaopatrzenia  Szkól  "Cezas” 

Sp. z o.o., al. Solidarności 15, 15-751 Białystok zwane dalej: „Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia 

Szkól "Cezas” Sp. z o.o.” albo „Odwołującym”.  

W  dniu  29.10.2018  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Przedsiębiorstwo 

Zaopatrzenia Szkól "Cezas” Sp. z o.o. wniosła odwołanie na w/w czynność z 23.10.2018 r. 

Kopie odwołania Zamawiający otrzymał  w dniu 29.10.2018 r. (e-mailem). Wnosił odwołanie 
od czynności Zamawiającego obejmujących: 

1)  zaniechanie 

czynności  do  których  Zamawiający  był  zobowiązany  z  mocy  art.  7  ust.  1 

ustawy    z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  24  sierpnia 

2017 r. poz. 1579 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp” oraz na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 i 3 

Pzp

,  a  mianowicie  przeprowadzenia  postępowania  w  sposób  zapewniający  zachowanie 

uczciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców  wobec  zaniechania  odrzucenia 

oferty WOKA-BUD W. S.

, która stanowiła czyn nieuczciwej konkurencji  w rozumieniu ustawy 

z dn. 

16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: „UZNK”); 

2) zaniechania czynności wyjaśniających do których Zamawiający był  zobowiązany  z mocy 

art. 87 ust. 1 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp i uznania oferty złożonej przez WOKA-BUD W. S. 

a  zg

odną z wymogami SIWZ w Rozdz. X ust. 14, wynikającymi z wymogu złożenia wraz  z 

formularzem  oferty,  nagrania  wizualizacji  wnętrz  w  wersji  elektronicznej  na  płycie  CD  lub 

DVD  oraz  w  wersji  papierowej  z  zleceniem  zapisania  aranżowanych  pomieszczeń  w 

powszechn

ie  dostępnym  formacie  graficznym  (pkt  5)  a  także  złożenia  kart  katalogowych 

oferowanych mebli, obejmujących zdjęcie, nazwę producenta i nazwę handlową wyrobu oraz 

opis  produktu  potwierdzającego  spełnienie  wymogów  lub  foldery  przedstawiające 


proponowane meb

le (pkt 6) bez nagrania wizualizacji wnętrz aranżowanych pomieszczeń na 

płycie  CD  lub  DVD  oraz  wersji  papierowej,  a  także  bez  kart  katalogowych  konkretnie 

oferowanych mebli lub folderów proponowanych mebli; 

3)  zaniechania  dokonania  przez  Zamawiającego  czynności  do  których  był  on  zobowiązany               

z  mocy  art.  89  ust.  1  pkt  2  lub  pkt  3  Pzp  polegającej  na  odrzuceniu  oferty  złożonej  przez 

WOKA-BUD W.  S.

,  pomimo,  że  oferta  nie  była  zgodna  z  wymogami  Specyfikacji  Istotnych 

W

arunków Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ” albowiem nie zawierała wymaganych w Rozdz. 

X  ust.  14  SIWZ  załączników  złożonych  wraz  z  formularzem  oferty  w  postaci  wizualizacji 

wnętrz  w  wersji  elektronicznej  na  płycie  CD  lub  DVD  oraz  wersji  papierowej  obejmującej 

aranżowane  pomieszczenia  (pkt  5)  a  także  wobec  braku  kart  katalogowych  oferowanych 

mebli,  obejmujących  zdjęcie,  nazwę  producenta  i  nazwę  handlową  wyrobu  oraz  opis 

produktu potwierdzającego spełnienie wymogów SIWZ przez oferowane meble (pkt 6); 

4)  naruszenie  art.  91  ust.  1  Pzp  poprzez  dokonanie  wyboru  oferty  WOKA-BUD  W.  S.  jako 

najkorzystniejszej, pomimo że podlegała odrzuceniu z mocy art. 89 ust. 1 pkt 2  i 3 Pzp 

5) zaniechanie czynności do których był zobowiązany z mocy art. 91 ust. 1 i 2 Pzp oraz art. 

92  ust.  1  Pzp,  a  mianowicie  wyboru 

oferty  Przedsiębiorstwo  Zaopatrzenia  Szkół  CEZAS 

Spółka z o.o. jako najkorzystniejszej i nie podlegającej odrzuceniu oraz zawiadomienia o tym 

wyborze wykonawcy. 

Odwołanie oparte jest  na zarzucił  naruszenia przez  Zamawiającego przepisów  Pzp, 

które miało istotny wpływ na wynik postępowania, a mianowicie: 

a)  art.  82  ust.  3  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  wobec  bezpodstawnego  uznania,  że  oferta 

WOKA-BUD  W.  S. 

odpowiada  treści  SIWZ,  pomimo  że  wykonawca  nie  złożył  załączników 

wymaganych  przez  Zamawiającego  w  Rozdz.  X  ust.  14  pkt  5  oraz  pkt  6  SIWZ  na 

potwierdzenie,  że  oferowane  meble  odpowiadają  przedmiotowi  zamówienia,  a  dokonanie 

merytorycznej oceny oferty tego wykonawcy w oparciu o kryteria określone w Rozdz. XIV cz. 

II  - 

w  szczególności  w  oparciu  o  kryterium  oceny  koncepcji,  czym  Zamawiający  naruszył 

zasady  przeprowadzenia  postępowania  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji oraz równego traktowania wykonawców; 

b)  art.  87  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  15  UZNK,  wobec  zaniechania 

dosta

tecznego wyjaśnienia treści oferty złożonej przez WOKA-BUD W. S.  w zakresie braku 

kart katalogowych lub folderów, pomimo wątpliwości jakie Zamawiający powinien powziąć w 

związku z  treścią pisma  Zarządu PZS  CEZAS  Sp.  z  o.o.  z  16.10.2018 r.  oraz  okoliczności 

wskazujących,  że  oferta  wykonawcy  nie  zawiera  wszystkich  załączników  wymaganych  w 

Rozdz. X ust. 14 pkt 5 i pkt 6 SIWZ

, co naruszyło zasadę przeprowadzenia postępowania w 

sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonaw

ców; 


c)  art.  89  ust.  1  pkt  2  i  3  Pzp  wobec  nieodrzucenia  oferty  WOKA-BUD  W.S.

,  pomimo,  że 

oferta nie spełniała warunków określonych przez Zamawiającego w Rozdz. X ust. 14 pkt 5 i 

pkt 6 SIWZ, gdyż nie zawierała załączników złożonych wraz z formularzem oferty w postaci 

wizualizacji aranżowanych wnętrz w wersji elektronicznej na płycie CD lub DVD oraz wersji 

papierowej (pkt 5) a także wobec braku kart katalogowych oferowanych mebli, obejmujących 

zdjęcie,  nazwę producenta  i  nazwę handlową  wyrobu oraz  opis  produktu potwierdzającego 

spełnienie  wymogów  SIWZ  przez  oferowane  meble  (pkt  6),    a  przez  to  stanowiła  czyn 

nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art. 15 UZNK; 

d)  art.  91  ust.  1  w  zw.  z  art.  92  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  wobec  dokonania  wyboru 

oferty złożonej przez WOKA-BUD W. S., pomimo, że nie była to oferta najkorzystniejsza na 

podstawie kryteriów oceny określonych w SIWZ, gdyż oferta Przedsiębiorstwa Zaopatrzenia 

Szkół  CEZAS  Spółka  z  o.o.  stanowiła  jedyną  ofertę  nie  podlegającą  odrzuceniu,  co 

naruszyło  zasadę  przeprowadzenia  postępowania  w  sposób  zapewniający  zachowanie 

uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców.  Czynności  Zamawiającego 

naruszają art. 91 ust. 1 Pzp oraz art. 7 ust. 1 i 3 Pzp, art. 82 ust. 3 Pzp, art. 87 ust. 1 Pzp, 

art. 89 

ust. 1 pkt 2 i 3 Pzp, art. 92 ust. 1 Pzp. Na podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp wnosił o: 

1) uwzględnienie odwołania w całości, 

2) unieważnienie czynności Zamawiającego polegającej na wyborze najkorzystniejszej oferty 

WOKA-BUD W. S.

, oraz czynności zawiadomienia o dokonanym wyborze, 

3) nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty wykonawcy WOKA-BUD W., 

4) nakazanie powtórzenia przez Zamawiającego czynności związanych z badaniem i oceną 

ofert, w tym oferty Przedsiębiorstwa Zaopatrzenia Szkół CEZAS sp. z o.o. z uwzględnieniem 

zarzutów  podniesionych  w  odwołaniu  przy  dostosowanie  czynności  Zamawiającego  do 

wymogów Pzp, 

5) zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Przedsiębiorstwa Zaopatrzenia Szkół CEZAS sp. 

z o.o. kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa prawnego oraz opłaty skarbowej od 

pełnomocnictwa. 

Zamawiający  wskazał  w  Rozdz.  XIV  część  II  SIWZ  jako  kryteria  oceny  ofert  - 

kryterium ceny (60%), kryterium terminu wykonania zamówienia (10%) oraz kryterium oceny 

koncepcji  (30%).  Wobec  tak  istotnego  udziału  w  ocenie  kryterium  estetycznych  wrażeń 

oferowanych mebli, Zamawiający w Rozdz. XIV część III ust. 3 SIWZ określił kryteria oceny 

wizualizacji  odwołując  się  do  przedstawionych  przez  wykonawców  wizualizacji  wnętrz: 

pokoju  pracowniczego,  gabinetu  dyrektorskiego,  s

ekretariatu  oraz  udzielił  wytycznych 

wskazując, że ocena dotyczyć ma: spójności koncepcji w zakresie zastosowanych rozwiązań 

projektowych,  funkcjonalności  rozwiązań,  wyglądu  wnętrza  oraz  atrakcyjności  wizualnej, 

dostosowania rozwiązań aranżacyjnych do formy architektonicznej wnętrz. 


Strona  skarżąca  -  Przedsiębiorstwo  Zaopatrzenia  Szkół  CEZAS  sp.  z  o.o.  jako 

wykonawca  przystąpił  do  przetargu  składając  ofertę  na  wykonanie  zamówienia  za  cenę 

brutto  299.720,25  zł  w  terminie  30  dni  roboczych,  załączając  do  oferty  wizualizację 

aranżowanych  wnętrz  w  wersji  elektronicznej  na  płycie  oraz  w  wersji  papierowej,  a  także 

karty  katalogowe  oferowanych  mebli  potwierdzające  spełnienie  wymogów  SIWZ  przez 

oferowane meble. 

Pismem  z  19.09.2018  r.  Zamawiający  przesłał  wykonawcom  informację                        

o  otwarciu  ofert  z  których  wynikało,  że  oferty  złożyło  czterech  wykonawców,  z  których 

najniższą cenę i  najkrótszy  termin wykonania zamówienia  zaoferowali  wykonawcy: WOKA-

BUD  W.S. 

(za  cenę  297342,  22  zł  z  wykonaniem  w  terminie  33  dni  roboczych)  oraz 

Przedsiębiorstwo  Zaopatrzenia  Szkół  „CEZAS”  Sp.  z  o.  o.  (za  cenę  299720,25  zł                    

z wykonaniem w terminie 30 dni roboczych). W związku z tym, że oferty były we wskazanych 

parametrach  zbliżone  i  naprzemiennie  wyprzedzające,  decydujące  znaczenie  dla  wyboru 

oferty  miało  kryterium  oceny  koncepcji  a  więc  oceny  wizualizacji  według  zasad 

przewidzianych  w  Rozdz.  XIV  cz.  III  ust.  3  SIWZ  (w  przypadku  nie  odrzucenia  żadnej  ze 

wskazanych ofert). 

Dlatego  też  strona  skarżąca  przeprowadziła  analizę  oferty  nr  3,  złożonej  przez 

WOKA-BUD  W.S. 

w  oparciu  o  dokumentację  udostępnioną  przez  Zamawiającego. 

Przedstawiona dokumentacja wskazuje, że oferta nr 3 złożona przez WOKA-BUD W.S. nie 

zawierała  informacji  o  załącznikach  wymaganych  SIWZ    w  postaci  wizualizacji  oraz  kart 

katalogowych, gdyż do oferty załączone zostały jedynie strony z katalogu producenta mebli, 

z  których  tylko  część  była  ponumerowana.  Wspomniana  oferta  składała  się  z  23  kolejno 

ponumerowanych stron oraz dwóch załączników - nr 2 oraz nr 5. Zał. nr 2 przedstawiał plany 

pomieszczeń  przedstawione  przez  Zamawiającego,  zaś  zał.  nr  5  zawiera  oświadczenie 

wykonawczy składane na podstawie art. 25 a ust. 1 Pzp dotyczące przesłanek wykluczenia. 

Oferta  zawierała  co  prawda  formularz  asortymentowo  cenowy  (wykaz  mebli)  oraz  materiał 

fotograficzny na trzech stronach z których tylko jedna oznaczona jest numerem „22” a także 

wydruk  danych  katalogowych  mebli  skrzynkowych  i  biurek  systemu  Hebe  z  katalogu 

producenta  TOBO  MEBLE  BIUROWE  firmy  TOBO  D. 

spółka  jawna  w  Kurianach  na  pięciu 

stronach z których tylko jedna oznaczona jest numerem „23”. W ofercie brak jest informacji o 

złożeniu  wizualizacji  wnętrz  w  wersji  elektronicznej  oraz  wersji  papierowej.  W  związku  z 

powyższym strona skarżąca skierowała do Zamawiającego pismo z 16.10.2018 r. w którym 

zwracała  uwagę  na  dostrzeżone  mankamenty  wyżej  wymienionej  oferty  z  wnioskiem  o 

zbadania  zgod

ności  oferty  nr  3  z  warunkami  SIWZ.  Zamawiający  na  wskazane  pismo  nie 

zareagował, lecz pismem z 23.10.2018 r., sygnatura WZP/863/2018/BR przekazał informację 

o  dokonaniu  wyboru  najkorzystniejszej  oferty.  Zamawiający  uznał,  że  najkorzystniejszą 

ofertę  złożył  wykonawca  WOKA-BUD  W.  S.  uzyskując  maksymalną  ilość  punktów  za 


oferowaną  cenę  oraz  najwyższą  ilość  punktów  za  wizualizację,  co  dało  najwyższą  ilość 

punktów za wszystkie kryteria wśród ofert nie podlegających odrzuceniu, a mianowicie 87,34 

pkt.  Natomiast  oferta  wykonawcy  Przedsiębiorstwa  Zaopatrzenia  Szkół  CEZAS  sp.  z  o.o. 

została  oceniona  na  85,77  pkt  z  uwagi  na  nieznacznie  wyższą  cenę  i  niżej  ocenioną 

wizualizację (choć krótszy termin realizacji) w porównaniu z ofertą wybraną. Pozostałe dwie 

oferty  zostały  odrzucone  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp,  gdyż  nie  zostały  w  nich 

przedstawione wizualizację zgodnie z Rozdz. X ust. 14 pkt 5 SIWZ. W ocenie PZS CEZAS 

sp.  z  o.o.  czynności  Zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  niniejszego  zamówienia 

są niezgodne z przepisami PZP zarówno w zakresie działań podjętych w związku z wyborem 

najkorzystniejszej  oferty,  jak  i  zani

echania  czynności  dotyczących  prowadzenia 

postępowania  z  zachowaniem  zasad  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców,  a  także  zaniechania  odrzucenia  oferty  nr  3  wykonawcy  WOKA-BUD  W.  S. 

oraz niedokonania wyboru najkorzystniejszej oferty zgodnie z zasadami Pzp oraz UZNK, do 

czego  Zamawiający  zobowiązany  jest  na  podstawie  ustawy.  Czynności  Zamawiającego 

naruszają art. 91 ust. 1, art. 82 ust. 3, art. 87 ust. 1, art. 89 ust. 1 pkt 2 lub pkt 3, art. 7 ust. 1 i 

3, art. 92 ust. 1 Pzp w powiązaniu z art. 3 i art. 15 ust. 1 pkt 3 UZNK. Podstawa odwołania 

jest zgodna z art. 180 ust. 3 Pzp w zw. z art. 180 ust. 2 pkt 6 Pzp. 

Zauważył,  że  obowiązkiem  Zamawiającego  jest  przygotowanie  i  przeprowadzenia 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców (art. 7 Pzp). A więc w sytuacji, gdy jedna                 

z  ofert  odbiega  diametralnie  od  pozostałych  w  istotnym  elemencie  stanowiącym  kryterium 

mogącym  decydować  o  wyborze  tej  oferty  jako  najkorzystniejszej,  Zamawiający  powinien 

zbadać,  czy  oferta  nr  3  zawiera  załączniki  pozwalające  na  dokonanie  oceny  według 

kryterium wizualizacji aranżacji wnętrz do których użyte będą zamówione meble. Służy temu 

art.  87  Pzp  w  myśl  którego  w  toku  badania  i  oceny  ofert  zamawiający  może  żądać  od 

wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert.  Wykonawca  ma  wówczas 

obowiązek udowodnić, że jego oferta jest zgodna z warunkami SIWZ. warunków wykonania 

umowy  skutkować  musi  sankcją  odrzuceniem  oferty  przez  Zamawiającego  (jak  w  wyroku 

KIO z 23.03.2016 r., sygn. akt: KIO 369/16). Zamawiający powinien powziąć wątpliwości co 

do spełnienia w ofercie nr 3, kryterium z Rozdz. X ust. 14 pkt 5 kierując do tego wykonawcy 

żądania  złożenia  wyjaśnień  co  do  treści  oferty,  m.  in.  w  zakresie  złożenia  wizualizacji 

aranżowanych  pomieszczeń  wskazanych  przez  Zamawiającego,  czy  też  kart  katalogowych 

mebli  oferowanych  według  warunków  wskazanych  w  SIWZ.  Zamawiający  jest  obowiązany 

do  podjęcia  ze  szczególną  starannością  i  ostrożnością  czynności  wyjaśniających  aby  nie 

dopuścić  do  sytuacji  ograniczenia  zasad  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

przedsiębiorców. 


W  ocenie  skarżącego  wybrana  oferta  nr  3  złożona  przez  WOKA-BUD  W.  S.  nie 

spełnia kryterium przewidzianego w Rozdz. X ust. 14 pkt 5 i pkt 6 SIWZ, gdyż nie zawiera 

wskazanych w ofercie i wymaganych przez SIWZ załączników w postaci wizualizacji wnętrz 

zgodnie z wymaganiami Zamawiającego oraz kart katalogowych oferowanych mebli. Dodana 

do  oferty  dokumentacja  nie  została  opisana  w  ofercie  jako  załączniki  stanowiące  jej 

integralną  część,  a  także  nie  odpowiada  warunkom  wizualizacji  konkretnych  pomieszczeń 

wskazanych  przez  Zamawiającego  w  SIWZ  (pokój  pracowniczy,  gabinet  dyrektorski, 

sekretariat/recepcja oraz sala konferencyjna za

wierającej projekt i opis na płycie CD lub DVD 

oraz  w  wersji  papierowej,  jak  też  nie  wskazuje  jakie  konkretnie  meble,  zwymiarowane                        

i przedstawione w rozwiązaniach aranżacyjnych zostały zaoferowane Zamawiającemu. 

W wskazanej sytuacji 

Zamawiający naruszył przepisy Pzp, gdyż przyjmując do oceny 

ofertę WOKA-BUD W. S. dokonał jej oceny według kryteriów wskazanych                        w 

Rozdz. XIV cz. III ust. 3 SIWZ, pomimo, że nie zawierała ona załączników pozwalających na 

ocenę  wizualizacji  zgodnie  z  opisem  SIWZ,  co  nie  zapewniało  warunków  uczciwej 

konkurencji  między  wykonawcami  (naruszając  art.  87  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1).                     

W konsekwencji Zamawiający dokonał wyboru oferty WOKA-BUD W. S., zamiast dokonać jej 

odrzucenia,  co  nastąpiło  z  naruszeniem  art.  89  ust.  1  pkt  2  w  zw.  z  art.  91  i  2  Pzp, 

Zamawiający  ma  obowiązek  stosowania  się  do  zasad  i  trybu  udzielania  zamówień 

publicznych  przewidzianych  w  Pzp  pod  rygorem  skutków  prawnych  przewidzianych  w  art. 

192 Pzp. 

Z

amawiający w dniu 30.10.2018 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185 

ust.1  Pzp, 

wezwał  uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału                            

w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  05.11.2018  r.  (

wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  WOKA-BUD  W.  S. 

zgłosiło przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego wnosząc o 

odrzucenie  lub  ewentualnie  oddalenie  odwołania  w  całości.  Kopia  zgłoszenia  została 

przekazana  Zamawiającemu  oraz  Odwołującemu.  W  niniejszej  sprawie  Odwołujący  w 

odwołaniu z 29.10.2018 r. zarzucił Zamawiającemu zaniechanie dokonania czynności, które 

miałyby doprowadzić do wyboru jego oferty, jako najkorzystniejszej. Z podniesionymi przez 

Odwołującego  argumentami  Przystępujący  nie  zgodził  się,  z  przyczyn,  o  których  mowa 

poniżej:  Jak  wynika  z  treści  odwołania,  Odwołujący  dopatruje  się  naruszenia  przez 

Zamawiającego przepisów Pzp w zaniechaniu dokonania przez niego czynności w zakresie 

odrzucenia oferty Przystępującego. Jednakże formułując w taki sposób zarzuty, Odwołujący 

zdaje  się  pomijać  nader  istotną  kwestię,  jaką  jest  treść  art.  180  ust.  2  Pzp,  który  dla 

zamówień  publicznych  tzw.  „podprogowych"  statuuje  zamknięty  katalog  czynności, 

względem których można wnieść odwołanie. I tak, zgodnie z art. 180 ust.2 Pzp jeżeli wartość 


zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 

ust. 8, odwołanie przysługuje wyłącznie wobec czynności: 

1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę; 

2) określenia warunków udziału w postępowaniu; 

3) wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia; 

4) odrzucenia oferty odwołującego; 

5) opisu przedmiotu zamówienia; 

6) wyboru najkorzystniejszej oferty. 

W rezultacie przyjął, że odwołanie nie przysługuje wobec czynności Zamawiającego, 

polegających  na  „zaniechaniu".  Czym  innym  jest  bowiem  „wybór"  oferty,  a  czym  innym 

„zaniechanie" jej wyboru. Jak zauważa w jednym z wyroków Krajowa Izba Odwoławcza „1. 

Przepis  art.  180  ust.  2  p.z.p.  ma 

charakter  wyjątku  od  zasady.  W  przeciwieństwie  do 

postępowań powyżej progów, w przypadku postępowań tzw. podprogowych zasadą jest to, 

że odwołanie nie przysługuje. Katalog czynności, wobec których odwołanie przysługuje, nie 

może być interpretowany rozszerzająco. 2. Zakres zastosowania art. 180 ust 2 pkt 6 p.z.p. 

nie obejmuje zaniechania czynności odrzucenia oferty, a jedynie niedokonania wyboru oferty 

najkorzystniejszej  zgodnie  z  kryteriami  oceny  ofert  określonymi  w  SIWZ"  (wyrok  KIO                              

z 17.02.2017 r., sygn. akt: KIO 208/17).  

W innych orzeczeniach Krajowa Izba Odwoławcza konstatuje w ten sposób: 

„przepis art. 180 ust. 2 p.z.p. jest przepisem ustanawiającym wyjątek od ogólnej zasady, 

według  której  poniżej  tzw.  progów  unijnych  środki  ochrony  prażonej  w  postaci  odwołań  do 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  nie  przysługują.  Jako  wyjątek  od  zasady  nie  powinien  być 

interpretowany rozszerzająco. Tym samym również pojęcie wyboru najkorzystniejszej oferty 

nie  powinno  być  wykładane  rozszerzającą  i  rozciągane  na  czynności,  których  literalnie  nie 

dotyczy.  "Wybór  oferty  najkorzystniejszej"  to  wybranie  jednej,  najkorzystniejszej  oferty 

spośród wielu i pod tym pojęciem należy rozumieć czynności zamawiającego polegające na 

zastosowaniu do oferty określonych w siwz kryteriów i ustalenie wyniku tej oceny w sposób 

skutkujący  wyborem  oferty.  Tylko  tak  rozumiany  wybór  oferty  najkorzystniejszej  może  być 

przedmiotem  odwołania  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  którego  wartość  jest 

mniejsza niż tzw. progi unijne. Natomiast przypisywanie, iż na wybór najkorzystniejszej oferty 

składają  się  również  jakieś  czynności  uprzednie,  dotyczące  kwalifikacji  ofert  czy 

wykonawców  w  celu  prawidłowego  ustalenia  kręgu  ofert,  spośród  których  dokonywany  jest 

wybór,  nie  znajduje  oparcia  w  samym  językowym  znaczeniu  terminu  i  jako  takie  wymaga 

innych  niż  językowe  zabiegów  interpretacyjnych.  Tym  samym  literalne  brzmienie  przepisu 

dotyczy  li  tylko  możliwości  kwestionowania  wyboru  sensu  stricte,  a  więc  uznania  za 

najkorzystniejszą  ofertę,  która  nie  jest  najkorzystniejsza  spośród  ofert,  pomiędzy  którymi 

wybór  jest  dokonywany  (najkorzystniejsza  w  świetle  określonych  przez  zamawiającego 


kryteriów oceny ofert - w rozumieniu art. 2 pkt 5 p.z.p.)".

wyrok KIO z 28.12.2016 r., sygn. 

akt: KIO 2340/16).  

„analiza  użytego  w  art.  180  ust.  2  pkt  6  p.z.p.  pojęcia  "czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej"  uzasadnia  wniosek,  że  ustawodawca  wykluczył  z  jego  zakresu  wszelkie 

potencjalne  zaniechania,  które  mogą  być  przez  zamawiającego  popełnione  w  procesie 

wyboru oferty najkorzystniejszej (np. zaniechanie odrzucenia oferty, która następnie została 

uznana  za  najkorzystniejszą,  bądź  zaniechanie  wykluczenia  wykonawcy,  którego  oferta 

została za taką uznana)"

wyrok KIO z 22.12.2016 r„ sygn. akt: KIO 2313/16).   

W konsekwencji stwierdził, że na podstawie art. 180 ust. 2 Pzp nie jest dopuszczalne 

wniesienie  odwołania  na  zaniechanie  dokonania  przez  Zamawiającego  czynności  zarówno 

wprost,  jak  również  pod  pozorem  kwestionowania  dokonanej  przez  Zamawiającego 

cz

ynności.  Raz  jeszcze  podkreślenia  wymaga  okoliczność,  że  w  myśl  art.  180  ust.  2  pkt  6 

Pzp odwołanie przysługuje na  czynność zamawiającego  w  postaci  odrzucenia oferty,  a nie 

na zaniechanie odrzucenia oferty. Niezależnie od powyższego, w przypadku uznania braku 

podstaw do odrzucenia odwołania w oparciu o art. 189 ust. 2 pkt 6 Pzp, albowiem dotyczy 

one  czynności  innych  niż  określone  w  art.  180  ust.  2  Pzp,  Przystępujący  do  odwołania 

nadmienia,  co  następuje:  Oferta  złożona  przez  Przystępującego  została  przez 

Zam

awiającego  poddana  ocenie,  zgodnie  z  warunkami  określonymi  przez  Pzp.  Oferta 

zawierała  wszelkie  wymagane  dokumenty,  jak  również  wszelkie  wymagane  załączniki  - 

gdyby  było  inaczej,  Zamawiający  wdrożyłby  odpowiednią  procedurę  lub  też  podjąłby 

odpowiednią  decyzję,  odrzucając  przedmiotową  ofertę.  Z  analizy  odwołania  wynika,  że  tak 

naprawdę Zamawiający miał się dopuścić naruszenia przepisów Pzp wybierając ofertę, która 

w  swej  treści  nie  wymieniała  załączników  przedłożonych  przez  wykonawcę.  Innymi  słowy 

zarzut  nie 

dotyczy  braku  dokumentów  w  ogóle,  ale  ich  niewyartykułowania  w  treści  oferty,                  

o czym świadczą następujące twierdzenia Odwołującego: 

1) przedstawiona dokumentacja wskazuje, że oferta nr 3 złożona przez WOKA-BUD W. S. z 

siedzibą w Czarnej Białostockiej nie zawierała informacji o załącznikach wymaganych przez 

SIWZ (...)” 

2) „w ofercie brak jest informacji o założeni wizualizacji" 

Innymi  słowy  brak  informacji,  nie  to  samo,  co  nie  przedłożenie  tych  informacji  - 

załączników. Złożona przez Przystępującego oferta była kompletna i zgodna z wymaganiami 

SIWZ.  Przepis  art.  89  ust.  1  wymienia  okoliczności,  których  zaistnienie w  sprawie  skutkuje 

obowiązkiem  odrzucenia  przez  Zamawiającego  oferty.  Powołany  katalog  nie  zawiera 

jednakże  wskazania,  że  brak  wpisania  do  oferty  przedkładanych  załączników  stanowi 

podstawę  do  jej  odrzucenia.  W  analizowanej  sprawie  przedłożona  przez  Przystępującego 

oferta nie podlegała odrzuceniu, ponieważ ani swą treścią nie odpowiada treści specyfikacji 

istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 (art. 89 ust. 1 pkt 2) ani 


jej  złożenie  nie  stanowiło  czynu  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów                                      

o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Ponadto  jak  słusznie  zauważa  w  odwołaniu  sam 

Odwołujący  z  uwagi  na  fakt,  że  jego  oferta,  jak  i  oferta  Przystępującego  do  odwołania  w 

„głównych parametrach" były do siebie podobne, decydowały względy estetyczne. Z tego też 

powodu  nie  można  czynić  Zamawiającemu  żadnych  zarzutów.  „De  gustibus  non  est 

disputandum"  - 

także  polemika  z  zarzutami  Odwołującego  w  tym  wypadku  jest  po  prostu 

zbędna. 

W  dniu  08.11.2018  r.  (e-

mailem)  Zamawiający  wobec  wniesienia  odwołanie  do 

Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na odwołanie, w której 

oddala  w  całości  odwołanie.  Kopia  została  przekazana  Odwołującemu  oraz 

Przystępującemu. Odnośnie zarzutu naruszenia art. 82 ust. 3 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp 

poprzez bezpodstawne  uznanie, że oferta WOKA-BUD W. S. odpowiada treści specyfikacji 

istotnych warunków zamówienia (dalej SIWZ lub siwz, pomimo że ww. Wykonawca nie złożył 

załączników wymaganych przez Zamawiającego w Rozdz. X ust. 14 pkt 5 oraz pkt 6 SIWZ 

na  potwierdzenie,  że  oferowane  meble  odpowiadają  przedmiotowi  zamówienia  i  dokonanie 

merytorycznej oceny oferty tego Wykonawcy 

w oparciu o kryteria określone w Rozdz. XIV cz. 

II  - 

w  szczególności  w  oparciu  o  kryterium  oceny  koncepcji,  czym  Zamawiający  naruszył 

zasady  przeprowadzenia  postępowania  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców.  Odwołujący  wnosił  o  unieważnienie 

czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, odrzucenie oferty złożonej przez WOKA-BUD W. 

S. jako niezgodnej z zapisami SIWZ oraz przeprowadzenie ponownego badania i oceny ofert                       

z  wyłączeniem  Oferty  złożonej  przez  WOKA-BUD  W.  S..  Zamawiający  nie  uwzględnia 

żądania  w  tym  zakresie,  gdyż  oferta  złożona  przez  WOKA-  BUD  W.  S.  jest  kompletna  i 

zgodna  z  wymaganiami  określonymi  w  SIWZ,  tj.:  zawiera  załączniki  wymagane  przez 

Zamawiającego w Rozdz. X ust. 14 pkt 5 oraz pkt 6 SIWZ. Zamawiający wymagał w SIWZ, w 

Rozdz. X ust. 14 pkt 5, aby Wykonawca złożył wraz z Ofertą  „Wizualizację wnętrz w wersji 

elektronicznej (na płycie CD lub DVD) oraz w wersji papierowej”. Oferta Wykonawcy WOKA-

BUD W. S. 

odpowiada treści SIWZ, gdyż razem z wymaganym Formularzem oferty została 

złożona wizualizacja wnętrz w wersji papierowej (Zał. nr 2 do SIWZ) na str. 4-6 Oferty pn.: 

„Plany pomieszczeń" określonych w Zał. nr 1 do SIWZ - Opis Przedmiotu Zamówienia oraz 

płyta  CD  pn.:  „Aranżacja",  która  zawierała  identyczną  wizualizację  przedstawioną  w  wersji 

papierowej. Załączone do oferty dokumenty stanowią dowód nr 1, który stanowi zał. nr 2 do 

niniejszej  odpowiedzi.  Pona

dto  Zamawiający  wymagał  w  SIWZ,  w  Rozdz.  X  ust.  14  pkt  6, 

aby  do  Oferty  Wykonawca  złożył  wraz  z  Ofertą  „karty  katalogowe  oferowanych  mebli, 

obejmujące  zdjęcie,  nazwę  producenta  i  nazwę  handlową  wyrobu  oraz  opis  produktu 

potwierdzający  spełnienie  wymogów  lub  foldery  przedstawiające  proponowane  meble"


Oferta WOKA-BUD W. S. 

odpowiada treści SIWZ, gdyż razem z Formularzem oferty na str. 

22  Oferty  został  złożony  folder  przedstawiający  proponowane  meble  wraz  z  nazwą 

producenta  i  opisem  potwierdzającym  spełnienie  wymogów.  Złożony  wraz  z  Ofertą  Folder 

stanowi dowód nr 2, który stanowi zał. nr 3 do niniejszej odpowiedzi. 

Odnośnie  zarzut  naruszenia  art.  87  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  15 

UZNK 

poprzez  zaniechanie dostatecznego  wyjaśnienia treści  oferty  złożonej  przez WOKA-

BUD  W.  S. 

w  zakresie  braku  kart  katalogowych  lub  folderów,  pomimo  wątpliwości  jakie 

Zamawiający powinien powziąć w związku z treścią pisma Zarządu PZS CEZAS Sp. z o.o. z 

16.10.2018 r. oraz okoliczności wskazujących, że oferta wykonawcy nie zawiera wszystkich 

załączników  wymaganych  w  Rozdz.  X  ust.  14  pkt  5  i  pkt  6,  co  naruszyło  zasadę 

przeprowadzenia  postępowania  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji 

oraz  równego  traktowania  wykonawców.  Zamawiający  informuje,  że  tak  jak  odniósł  się  do 

zarzutu Odwołującego opisanego w pierwszej kolejności, Oferta złożona przez WOKA-BUD 

W.  S. 

zawiera  wszystkie  wymagane  SIWZ  załączniki.  Ponadto  Odwołujący  mija  się  z 

prawdą, jakoby Zamawiający nie wezwał WOKA-BUD W. S. do wyjaśnienia złożonej Oferty. 

Zamawiający  w  toku  badania  i  oceny  ofert  pismem  z  09.10.2018  r.  (sygn.: 

WZP/818/2018/BR),  które  stanowi  dowód  nr  3,  wezwał  WOKA-BUD  W.  S.  do  złożenia 

wyjaśnień  w  trybie  art.  87  ust.  1    Pzp.  Wykonawca  w  wyznaczonym  terminie  tj.  dnia 

11.10.2018r. ud

zielił odpowiedzi, która potwierdziła, że oferowane meble spełniają i zostaną 

wykonane zgodnie z parametrami, wymiarami i opisem określonymi przez Zamawiającego w 

formularzu  asortymentowo  - 

cenowym  (wykaz  mebli)  stanowiącym  integralną  część 

Formularza  ofer

ty.  Odpowiedź  Wykonawcy  stanowi  dowód  nr  4,  który  stanowi  zał.  nr  4  do 

niniejszej odpowiedzi. 

Odnośnie zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 i 3 Pzp poprzez nieodrzucenie oferty 

WOKA-BUD  W.  S.

,  pomimo,  że  oferta  nie  spełniała  warunków  określonych  przez 

Za

mawiającego  w  Rozdz.  X  ust.  14  pkt  5  i  pkt  6  SIWZ,  gdyż  nie  zawierała  załączników 

złożonych  wraz  z  formularzem  oferty  w  postaci  wizualizacji  aranżowanych  wnętrz  w  wersji 

elektronicznej na płycie CD lub DVD oraz wersji papierowej (pkt 5) a także wobec braku kart 

katalogowych  oferowanych  mebli,  obejmujących  zdjęcie,  nazwę  producenta  i  nazwę 

handlową  wyrobu  oraz  opis  produktu  potwierdzającego  spełnienie  wymogów  SIWZ  przez 

oferowane meble (pkt 6), a przez to stanowiła czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art. 

15  Uznk.  Zamawiający,  oświadcza  i  podkreśla,  że  Oferta  WOKA-BUD  W.  S.  zawiera 

wszystkie  wymagane  SIWZ  załączniki  złożone  razem  z  formularzem  oferty,  co  szerzej 

wyjaśniono  w  ad.  1  i  ad.  2  niniejszej  odpowiedzi.  Ponadto  Odwołujący  podnosił,  że  Oferta 

Wyk

onawcy  powinna  zostać  odrzucona  także  z  powodu  niewpisania  do  Formularza  oferty 

pełnego wykazu składanych załączników. Zamawiający przypomina, że przepis art. 89 ust. 1 

wymienia  okoliczności,  których  zaistnienie  w  sprawie  skutkuje  obowiązkiem  odrzucenia 


pr

zez  Zamawiającego  oferty  i  stanowi  katalog  zamknięty.  Zamawiający  nie  ma  zatem 

podstaw  do  odrzucenia  Oferty  tej  podstawie.  Ponadto  Zamawiający  wskazał,  że  z  analizy 

Odwołania wynika, że Zamawiający miał się dopuścić naruszenia przepisów Pzp wybierając 

ofer

tę,  która  w  swej  treści  nie  wymieniała  załączników  przedłożonych  przez  Wykonawcę. 

Innymi  słowy  zarzut  nie  dotyczy  braku dokumentów  w  ogóle,  ale ich niewyartykułowania  w 

treści Oferty, o czym świadczą następujące twierdzenia Odwołującego: 

1) przedstawiona d

okumentacja wskazuje, że oferta nr 3 złożona przez WOKA-BUD W. S. z 

siedzibą w Czarnej Białostockiej nie zawierała informacji o załącznikach wymaganych przez 

SIWZ (...)"; 

„w ofercie brak jest informacji o założeniach wizualizacji". Innymi słowy Odwołujący uznał, 

że brak  informacji  w  Formularzu oferty  o liczbie i  nazwach  złożonych z  Ofertą  załączników 

jest  równoznaczne  z  nieprzedłożeniem  tych  informacji  -  załączników.  Jednocześnie                        

w Odwołaniu Odwołujący wskazał, że „Oferta zawierała co prawda formularz asortymentowo 

cenowy  (wykaz  mebli)  oraz  materiał  fotograficzny  na  trzech  stronach  z  których  tytko  jedna 

oznaczona  jest  numerem  „22"  a  także  wydruk  danych  katalogowych  mebli  skrzynkowych                  

i  biurek  systemu  Hebe  z  katalogu  producenta  TOBO  MEBLE  BIUROWE  firmy  TOBO  D. 

spółka jawna w Kurianach na pięciu stronach z których tylko jedna oznaczona jest numerem 

„23". W ofercie brak jest informacji o złożeniu wizualizacji wnętrz w wersji elektronicznej oraz 

wersji  papierowej".  Zamaw

iający,  określając  jakie  załączniki  mają  zostać  złożone  z  ofertą 

wskazał  m.in.  wizualizację  wnętrz  wersji  elektronicznej  na  płycie  CD  lub  DVD  oraz  wersji 

papierowej  przedstawiające  plany  pomieszczeń  wymaganych  do  sporządzenia  wizualizacji. 

Zamawiający  nie  określił  natomiast  jak  taka  wizualizacja  ma  wyglądać.  Skoro  więc 

Zamawiający  nie  stawiał  wymagań  co  do  formatu,  wyglądu  wizualizacji  i  zawartości 

wizualizacji , to nie sposób, mając na względzie wnioski płynące z orzecznictwa TSUE (vide: 

postanowienie z dnia 13 lipca 2017 r. w sprawie o sygn. C-

35/17), stawiać Zamawiającemu 

zarzuty i kwestionować treści ofert złożonych przez Wykonawców, którzy zastosowali się do 

wymagań  Zamawiającego  opisanych  w  SIWZ.  Zgodnie  bowiem  z  ww.  postanowieniem 

TSUE: 

„(...)  zasada  równego  traktowania  wymaga,  by  wszyscy  oferenci  mieli  takie  same 

szanse  przy  formułowaniu  swych  ofert,  z  czego  wynika  wymóg,  by  oferty  wszystkich 

oferentów  były  poddane  tym  samym warunkom.  Po drugie,  obowiązek przejrzystości,  który 

wprost  wynika  z  rzeczone]  zasady,  ma  na  celu  wyeliminowanie  ryzyka  faworyzowania  i 

arbitralnego traktowania ze strony instytucji zamawiającej. Obowiązek ten obejmuje wymóg, 

by  wszystkie  warunki  i  zasady  postępowania  w  sprawie  udzielenia  zamówienia  były 

określone  w  sposób  jasny,  precyzyjny  i  jednoznaczny  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  w 

specyfikacji  warunków  zamówienia,  tak  by,  po  pierwsze,  umożliwić  wszystkim  rozsądnie 

poinformowanym  i  wykazującym  zwykłą  staranność  oferentom  zrozumienie  ich  dokładnego 


zakresu  i  dokonanie  ich  wykładni  w  taki  sam  sposób,  a  po  wtóre,  by  umożliwić  instytucji 

zamawiającej  rzeczywistą  weryfikację,  czy  oferty  złożone  przez  oferentów  odpowiadają 

kryteriom  wyznaczonym  dla  danego  zamówienia."  Dlatego  też  Zamawiający  poddał  ocenie 

wszystkie  oferty,  które  zawierały  wymagane  załączniki,  dokonując  jednocześnie  czynności 

odrzucenia tych ofert, które załączników nie zawierały. 

Odnośnie  zarzut  naruszenia  art.  91  ust.  1  Pzp  poprzez  dokonanie  wyboru  Oferty 

WOKA-BUD  W.  S. 

jako  najkorzystniejszej,  pomimo  że  podlegała  odrzuceniu.  Zamawiający 

poddając  ocenie  Ofertę  WOKA-BUD  W.  S.  wybrał  ją  jako  najkorzystniejszą  na  podstawie 

kryteriów  oceny  określonych  w  SIWZ.  Odwołujący  słusznie  zauważa,  że  jego  oferta,  jak  i 

oferta  WOKA-BUD  W.  S. 

w  „głównych  parametrach"  były  do  siebie  podobne  i  decydowały 

względy estetyczne określone w SIWZ, Rozdz. XIV, ust. III, pkt 3). 

Skład  orzekający 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  

p

rzedstawionymi  poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  

i  stanowisk  stron 

oraz  Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku 

rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.  

Skład  orzekający  Izby  ustalił  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania  na  podstawie  art.  189  ust.  2  Pzp,  a  Wykonawca 

wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego 

złożenia. Odwołujący, którego oferta uplasowała się na drugiej pozycji w rankingu złożonych 

ofert, w wypadku potwierdzenia zarzutów ma szanse na uzyskanie zamówienia.  

Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie:  dowody  z 

całej  dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  przekazanej  

przez Zamawiającego do akt sprawy w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w tym 

w  szczególności  z  treści  ogłoszenia,  postanowień  SIWZ,  kopii  oferty  pozostałych 

Wykonawców, których oferty zostały odrzucone, kopii oferty Odwołującego wraz z płyta CD, 

kopii oferty Przystępującego, kopii płyty CD („Aranżacja”), papierowej wersji wizualizacji (zał. 

nr 2 

– Plany Pomieszczeń) /str. od 4 do 6 oferty/, kopii formularza asortymentowo-cenowego, 

materiały  fotograficzne  na  trzech  stronach,  wydruku  danych  katalogowych  mebli 

skrzynkowych  i  biurek  systemu  Hebe  z  katalogu  producenta  TOBO,  kopii  pisma 

Zamawiającego z 09.10.2018 r., sygn. WZP/818/2018/BR, kopii odpowiedzi Przystępującego 

z 11.10.2018 r.

, kopii pisma Odwołującego z 16.10.2018 r., czy też kopii informacji o wyborze 

oferty najkorzystniejszej z 23.10.2018 r.  

Odnośnie  wniosku  o  odrzucenie  odwołania  sformułowanego  w  przystąpieniu  przez 

Przystępującego  –  Izba  niniejszy  oddaliła.  Należy  stwierdzić,  że  jako sąd I  instancji                         


w  rozumieniu  prawa  europejskiego  /

sąd krajowy  w  rozumieniu art.  267  TFUE  - wyrok ETS               

z  dnia  13.12.2012  r.,  sygn.  sprawy  C-465/11  Forposta  i  ABC  Direct  Contact/  Izba 

przyjęła 

jako  wiążące  większościowe  stanowisko  sadów powszechnych  II  instancji  wyrażone, 

co do sposobu  rozumienia  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  (art. 180 ust. 2 pkt 6 Pzp).

 /za wyrokiem KIO z 04.07.2017 r., sygn

.  akt:  KIO  1221/17/.  Powyższe stanowisko zostało 

potwierdzone  uchwałą  SN z 17.11.2017 r., sygn.  akt:  III  CZP  58/17:  "Zarzuty  odwołania 

od wyboru najkorzystniejszej oferty

,  o  którym  mowa w art. 180ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 29 

stycznia  2004 r.  - 

Prawo  zamówień  publicznych  (jedn.  tekst:  Dz.U. z  2015 r.,  poz. 

2164 ze 

zm.)  mogą  obejmować  także  zaniechanie  wykluczenia  wykonawcy,  który 

złożył ofertę wybraną  przez  zamawiającego  lub  zaniechanie  odrzucenia oferty,  która 

powinna podlegać odrzuceniu.".   

Jednocześnie  Izba  zaliczyła  w  poczet  materiału  dowodowego  oryginały  ofert 

złożonych  w  postępowaniu,  w  tym  Przystępującego  oraz  Odwołującego  przedłożone  przez 

Zamawiającego na  czasookres wydania orzeczenia i sporządzenia uzasadnienia wyroku.  

Izb

a zaliczyła w poczet materiału dowodowego załączone do odwołania na odwołanie 

przez 

Zamawiającego:  

wizualizacje  i  aranżacje  pomieszczeń  pochodzące  z  oferty  Przystępującego  (pozostałe 

załącznik  do  odpowiedzi  na  odwołanie  zostały  zaliczone  w  poczet  materiału  dowodowego              

w ramach dokumentacji 

postępowania), 

Izba  zaliczyła  w  poczet  materiału  dowodowego  złożone  na  rozprawie  przez 

Odwołującego: 

1) Dwa katalogi producenta mebli TOBO. 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także  odwołanie i  przystąpienie,  odpowiedź  na  odwołanie,  stanowiska  i  oświadczenia stron 

oraz  Przystępującego  złożone  ustnie  do  protokołu.  Odnosząc  się  do  podniesionych                 

w treści odwołania zarzutów stwierdzić należy, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  

Odwołujący  sformułowała  w  odwołaniu  następujące  zarzuty  naruszenia  przez 

Zamawiającego:   

a)  art.  82  ust.  3  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  wobec  bezpodstawnego  uznania,  że  oferta 

Przystępującego  odpowiada  treści  SIWZ,  pomimo  że  wykonawca  nie  złożył  załączników 

wymaganych  przez  Zamawiającego  w  Rozdz.  X  ust.  14  pkt  5  oraz  pkt  6  SIWZ  na 

potwierdzenie,  że  oferowane  meble  odpowiadają  przedmiotowi  zamówienia,  a  dokonanie 

merytorycznej oceny oferty tego wykonawcy w oparciu o kryt

eria określone w Rozdz. XIV cz. 

II  - 

w  szczególności  w  oparciu  o  kryterium  oceny  koncepcji,  czym  Zamawiający  naruszył 


zasady  przeprowadzenia  postępowania  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji oraz równego traktowania wykonawców; 

b)  art.  87  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  15  UZNK,  wobec  zaniechania 

dostatecznego  wyjaśnienia  treści  oferty  złożonej  przez  Przystępującego  w  zakresie  braku 

kart  katalogowych  lub  folderów,  pomimo  wątpliwości  jakie  Zamawiający  powinien  powziąć                   

w związku z treścią pisma Odwołującego z 16.10.2018 r. oraz okoliczności wskazujących, że 

oferta wykonawcy nie zawiera wszystkich załączników wymaganych w Rozdz. X ust. 14 pkt 5 

i pkt  6 SIWZ

, co naruszyło zasadę przeprowadzenia postępowania w sposób zapewniający 

zachowanie uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców; 

c) art. 89 ust. 1 pkt 2 i 3 Pzp wobec nieodrzucenia oferty Przystępującego, pomimo, że oferta 

nie spełniała warunków określonych przez Zamawiającego w Rozdz. X ust. 14 pkt 5 i pkt 6 

SIWZ,  gdyż  nie  zawierała  załączników  złożonych  wraz  z  formularzem  oferty  w  postaci 

wizualizacji aranżowanych wnętrz w wersji elektronicznej na płycie CD lub DVD oraz wersji 

papierowej (pkt 5) a także wobec braku kart katalogowych oferowanych mebli, obejmujących 

zdjęcie,  nazwę producenta  i  nazwę handlową  wyrobu oraz  opis  produktu potwierdzającego 

spełnienie  wymogów  SIWZ  przez  oferowane  meble  (pkt  6),  a  przez  to  stanowiła  czyn 

nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art. 15 UZNK; 

d)  art.  91  ust.  1  w  zw.  z  art.  92  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  wobec  dokonania  wyboru 

oferty  złożonej  przez  Przystępującego,  pomimo,  że  nie  była  to  oferta  najkorzystniejsza  na 

podstawie kryteriów oceny określonych w SIWZ, gdyż oferta Odwołującego stanowiła jedyną 

ofertę  nie  podlegającą  odrzuceniu,  co  naruszyło  zasadę  przeprowadzenia  postępowania                  

w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców.  

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 

pierwszej  kolejności  należy  przywołać  stan  faktyczny  wynikający  z  treści 

wniesionego odwołania oraz odpowiedzi na odwołanie wraz z załącznikami i przytoczonych 

tam w sposób szczegółowy - treści oferty Przystępującego oraz postanowień SIWZ – Rozdz. 

X ust. 14 pkt 5 i 6. Podobnie wynika z 

przystąpienia. Uznając zarazem, że nie było sporu co 

do  zaistniałego  stanu faktycznego,  ale  dopuszczalności  określonych  działań  ze  strony 

Zamawiającego  oraz  ich oceny  w  kontekście przepisów  przywołanych przez  Odwołującego  

odwołaniu  oraz  postanowień  SIWZ.  Odnosząc  się  do  poszczególnych  kwestii  w  ramach 

r

ozpatrywanych zarzutów.  

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.   


W pierwszej kolejności Izba podnosi, że przedmiotem zarzutów co do istoty nie była 

praca  komisji  przetargowej  i  sposób  dokonanej  przez  nią  oceny  oferty  Przystępującego                    

w  ramach  kryterium  ocena  koncepcji  poprze

z  złożoną  wraz  z  ofertą  wizualizacją  wnętrz.                

W konsekwencji ani z urzędu, ani poprzez pryzmat argumentacji Odwołującego z rozprawy 

Izba  nie  może  dokonywać  rozpatrzenia  zarzutów,  które  nie  były  zawarte  w  odwołaniu  (art. 

192  ust.  7  Pzp).  Zarzut  pierwszy  dotyczy  jedynie  tego,  czy  dane  wymagane  dokumenty 

poprzez  pryzmat  postanowień  SIWZ  zostały  złożone  czy  też  nie,  nie  odnosi  się  ten  zarzut               

co do tego 

w jaki sposób oferta Przystępującego została oceniona i punktowana w ramach 

kryterium ocena koncepcji.  

W  dalszej  części,  Izba  podkreśla,  że  co  do  zasady  nie  ma  możliwości  modyfikacji 

zarzutu z braku wezwania do wyjaśnień Przystępującego, do niedostatecznego wyjaśnienia 

w  ramach  prowadzonego  postępowania  wyjaśniającego,  czyli  prowadzonej  korespondencji  

w  trybie art.  87  ust.  1  Pzp wątpliwych kwestii. W rezultacie zarzut  ten mógłby  być  już  z  tej 

przyczyny  oddalony,  ale  z  petitum  odwołania  wynika  zarzut  szerszy  niż  z  samego 

uzasadnienia, dlatego Izba rozpatrzy go 

w szerszym kontekście w dalszej części.  

Jednocześnie,  Izba  podkreśla,  że  utrwalone  jest  i  stanowi  dorobek  orzeczniczy  KIO 

oraz  sądów  powszechnych,  że  podstawą  odrzucenia  oferty  z  tytułu  art.  89  ust.1  pkt  2  Pzp 

jest  niezgodność  oferty  z  postanowieniami  SIWZ    o  charakterze  merytorycznym,  a  nie 

formalnym.  W  rezultacie  barak  wymienieni

a  literalnie  jakiegoś  załącznika,  czy  też 

niedostateczne  wyartykułowanie  informacji  w  tym  zakresie,  tudzież  brak  informacji                           

o dołączeniu płyty CD nie może być podstawą odrzucenia jeśli dane dokumenty lub też płyta 

CD została bezsprzecznie dołączone – ważna jest bowiem merytoryczna treść, a nie forma 

oferty.  

Tytułem  przykładu:  "Niezgodność treści  oferty  z  treścią  SIWZ w  rozumieniu  art.  89 

ust.  1 pkt  2  Pzp  polega  na 

niezgodności zobowiązania,  które  w  swojej  ofercie  wyraża 

wykonawca  i  przez jej 

złożenie  na  siebie  przyjmuje,  z zakresem  zobowiązania,  którego 

przyjęcia oczekuje zamawiający i które opisał w SIWZ" (wyrok z 09.04.2015 r., sygn. akt: KIO 

627/15).  Podobnie: 

"Zarówno  treść  SIWZ,  jak  i  treść  oferty  należy  rozumieć 

jako merytory

czną zawartość  oświadczenia  woli  odpowiednio:  zamawiającego,  który                           

w szczególności przez opis przedmiotu zamówienia oświadcza jakiego świadczenia oczekuje 

po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego, oraz wykonawcy, który zobowiązuje 

się  do  wykonania  tego  świadczenia w  razie  wyboru  złożonej  przez niego oferty  jako 

najkorzystniejszej"  (wyrok  z 17.04.2015  r.,  sygn. akt:  KIO  674/15);   "

Niezgodność oferty                    

z  treścią  SIWZ,  uzasadniająca  odrzucenie  oferty,  musi  dotyczyć  merytorycznych wymagań 

określonych w specyfikacji. Nie uzasadnia odrzucenia oferty jej niezgodność z SIWZ mająca 

charakter 

wyłącznie formalny, 

formalizm 

postępowania o 

udzielenie 

zamówienia 


publicznego nie jest  bowiem  celem  samym  w sobie,  lecz ma  s

łużyć  realizacji  celu 

postępowania o udzielenie  zamówienia  publicznego  (dokonaniu  wyboru  najkorzystniejszej 

oferty,  odpowiadającej  potrzebom  zamawiającego),  z  poszanowaniem  zasad  jawności, 

przejrzystości, zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców" (wyrok 

z 16.07.2015 r., sygn. akt: KIO 1414/15);  

"Złożenie oferty - co do zasady - stanowi de facto 

zaakceptowanie  przez  wykonawcę  jednostronnie  określonych  przez  zamawiającego 

oczekiwań co do zaoferowanego przedmiotu zamówienia. Stąd jako  zasadę należy przyjąć; 

że  wykonawca  podejmując  decyzję o uczestnictwie  w  postępowaniu  i  złożeniu  w nim oferty 

chce przez to uczynić zadość postawionym w postępowaniu wymaganiom, w szczególności 

co  do  przedmiotu  zamówienia,  aby  oferta  odpowiadała  treści  siwz.  W  konsekwencji  - jeżeli 

jakieś  konkretne  okoliczności  dobitnie nie  wskazują,  że  jest  inaczej  -  należy przyjąć 

założenie;  zgodnie  z którym wykonawcy składają oferty w dobrej wierze i na serio, a zatem                 

z zamiarem zaoferowania świadczenia we wszystkich elementach zgodnego z wymaganiami 

określonymi  w  opisie  przedmiotu  zamówienia"  (wyrok  z  22.07.2015  r.,  sygn.  akt:  KIO 

W  dalszej  kolejności  Izba  odniesie  się  łącznie  do  trzech  pierwszych  zarzutów, 

uznając  że  co  do  istoty  dotyczą  one  tych  samych  okoliczności  faktycznych,  uznając,  że 

podlegają one oddaleniu.           

Izba rozumie wątpliwości Odwołującego, ale wymóg załączenia wizualizacji (Rozdz. 

X  ust.  14  pkt  5  SIWZ) 

–  nie  określa  ani  formatu,  ani  wyglądu,  ani  zawartości  z  pewnymi 

wyjątkami  o  czym  w  dalszej  części  uzasadnienia.  Nadto,  Odwołujący  nie  wyartykułował 

zarzutów  co  do  sposobu  oceny  złożonej  wizualizacji.  Dodatkowo,  przyznał,  że  nie  miał 

wiedzy,  ani  o  złożeniu  płyty  CD  przez  Przystępującego,  ani  prowadzonej  przez 

Zamawiającego  korespondencji  z  Przystępującym.  Nie  zaprzeczył,  że  nie  dokonał  wglądu                  

u  Zamawiającego  w  dokumentacje  postępowania,  jedynie  wnosił  o  przesłanie  kopii  ofert 

konkurencyjnych    złożonych  w  postępowaniu.  W  rezultacie  nie  miał  pełnej  wiedzy,  co 

ostatecznej  treści  oferty  Przystępującego  w  tym  zakresie  i  działań  jakie  podjął  w  tym 

kontekście Zamawiający. 

Jednocześnie  mimo  braku  określonych  wymogów  co  do  wizualizacji  –  SIWZ  jasno 

określały,  że  znajduje  się  ona  na  płycie  CD.  (Rozdz.  VI  ust.  3  SIWZ).  Taka  płyta  został 

złożona  i  zawierała  treść  zapisaną  w  powszechnie  dostępnym  formacie  graficznym  (tzn. 

projekt i opis / Rozdz. VI ust. 4 SIWZ/ - 

jakich pomieszczeń dotyczy). Brak było zaleceń co 

do  stopnia  szczegółowości  dokonywanego  opisu  w  takiej  wizualizacji.  Oferta 

Przystępującego  zawierała  także  wersje  papierową  wizualizacji.  Przy  czym,  brak  było 

jakiegokolwiek  zakazu,  czy  tez  obostrzenia,  który  niejednokrotnie  znajduje  się  i  jest 

stosowany  przez  innych  Zamawiających,  wykorzystania  materiałów  pochodzących,  w  tym 


wypadku  tylko  graficznych,  od  Zamawiającego,  tj.  pierwotnego  zał.  nr  1,  tzn.  „Plany 

pomieszczeń”.  W  rezultacie  argumentacja  Odwołującego,  w  tym  zakresie,  co  do  braku 

dostosowania i mało autorskim charakterze przedstawionej wizualizacji tak na płycie CD, jak 

i  wersji  papierowej,  może  jedynie  stanowić  przyczynek  do  ewentualnych  przyszłych 

postępowań, bo żaden uwarunkowania wyraźne i kategoryczne nie znajdowały się w SIWZ  

w  tym  zakresie. 

Izba  podkreśla  w  tym  miejscu  ponownie,    że  nie  było  zarzutów,  co  do 

sposobu oceny przedstawionej wizualizacji przez Komisje Przetargowa. Nadto, Izba uznała, 

że poziom odzwierciedlenia wersji na płytce CD oraz wersji papierowej pozwala uznać je za 

prawie identyczne. Liczy bowiem się ich treść, a nie forma.  

Względem wymogu z Rozdz. X ust. 14 pkt 6 SIWZ odnosi się on zamiennie do kart 

katalogowych  lub  folderów.  Pierwszy  człon  dotyczy  kart  katalogowych  ma  charakter 

rozbudowany  określa,  co  takie  karty  winny  zawierać  i  kończy  się  stwierdzeniem  „opis 

produktu  potwierdzający  spełnienie wymogów”, drugi  człon  jest  o  wiele mniej  rozbudowany                 

i  zawiera  jedynie  stwierdzenie  „przedstawiające  proponowane  meble”.  W  ocenie  Izby,                    

z  uwagi  na  o  wiele  uboższy  w  swej  treści  zapis  dotyczący  folderów  można  za  takie  uznać 

dołączone  do  oferty  i  płytki  CD  materiały  fotograficzne  i  wydruki  danych  katalogowych.                    

W  tym  kontekście  dołączone  i  wskazane  wyżej  materiały  nie  spełniały  definicji  karty 

katalogowej określonej w SIWZ, ale w swej treści są wystarczające za uznanie ich za foldery 

przedstawiające  proponowane  meble,  z  zaakcentowaniem  stwierdzenia  „proponowane”. 

Brak  jest  podstaw  do  obciążania  Przystępującego  negatywnymi  konsekwencjami  takich,                  

a nie innych postanowień SIWZ. Otrzymane wyjaśnienia od Przystępującego z 11.10.2018 r. 

nie zmieniają stanowiska Izby w tym zakresie, a wręcz utwierdzają Izbę w tym stanowisku.                     

Zostało to celnie wskazane przykładowo w wyroku KIO z 16.04.2015 r. sygn. akt: KIO 

„Należy  wskazać,  że  obowiązuje  swoista  "święta" zasada,  że  wszelkie  niejasności, 

dwuznaczności,  niezgodności postanowień  SIWZ  należy  rozpatrywać  na  korzyść 

wykonawców”. Podkreślono także w uchwale KIO z 03.08.2017 r., sygn. akt: KIO/KD 38/17, 

że:  „Reguła  ta  wynika  z  prawniczej  paremii  »In  dubio  contra  proferentem«  znaczącej                       

w języku polskim »Wątpliwości należy tłumaczyć przeciw autorowi«. Nie ulega wątpliwości, 

że Zamawiający jest autorem ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ, które zostały  zredagowane 

przez Zamawiającego.”.  

Podobnie  w  wyrok

u  SO  w  Nowym  Sączu  z  18.03.2015  r.,  sygn.  akt:  III  Ca  70/15: 

Zapisy  w  SIWZ  (...)  muszą  mieć  charakter  precyzyjny  i  jednoznaczny;  a  wątpliwości 

powstałe  na  tym  tle  muszą  być  rozstrzygane  na  korzyść  wykonawcy.  Obowiązek  takiego 

form

ułowania  i  tłumaczenia  ma  na  celu  realizację  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania wszystkich wykonawców przystępujących do przetargu (...)” oraz w  wyroku SO  

w Szczecinie z 07.03.2018 r. (sygn. akt. VIII Ga 102

/18) wskazujący, że: „Wyrażona w art. 7 


ust  1  p.z.p.  zasada,  obecnie  formułowana  jako  zasada  przejrzystości,  oznacza  również 

zakaz  wyciągania  negatywnych  konsekwencji  wobec  wykonawcy  wskutek  niedopełnienia 

przez  niego  obowiązku,  który  nie  wynika  wyraźnie  z  dokumentacji  przetargowej  lub 

obowiązujących  przepisów  prawa  krajowego,  lecz  jedynie  z  wykładni  tych  przepisów  lub 

dokumentacji, a także z uzupełniania przez krajowe organy lub sądownictwo występujących 

w  tej  dokumentacji  luk  [por.  postanowienie  TSUE  z  13.07.2017  r.  w  sprawie  C-35/17, 

Saferoad  Grawil  sp.  z  o.o.  i  Saferoad  Kabex  sp.  z  o.  o.  v.  General

na  Dyrekcja  Dróg 

Krajowych i Autostrad, Oddział  w Poznaniu; wyrok TSUE z 2.06.2016 r. w sprawie C-27/15, 

Pizzo  v.  CRGT  Srl;  wyrok  TSUE  z  7.04.2016  r.  w  sprawie  C-324/14,  Partner  A.  D.  v. 

Zarządowi  Oczyszczania  Miasta,  Monitor  Prawniczy  z  2016  r.,  Nr  11,  s.  570;  oraz  wyrok 

TSUE z 10.05.2012 r. w sprawie C-368/10, Komisja Euro

pejska v. Królestwo Niderlandów”. 

Argumenty  i  sposób  przygotowania  oferty  przez  Odwołującego  w  kontekście 

wymogów  z  Rozdz.  X  ust.  14  pkt  5  i  6  SIWZ  był  jednym  z  wielu  możliwych.  Wydaje  się 

bowiem,  że  SIWZ  nie  była  jednoznaczna  w  odbiorze  skoro  dwóch  bezsprzecznie 

profesjonalnych Wykonawców  w  ogóle nie  dostrzegło konieczności  złożenia wizualizacji  na 

płytce CD lub DVD, co skutkowało odrzuceniem ich ofert. Niewykluczone, że wpłynęło także 

na powyższe treść zał. nr 1 do SIWZ (Opis Przedmiotu Zamówienia) /Rozdz. VI ust. 2 SIWZ/, 

gdzie oprócz wersji graficznej znajdował się tekst, gdzie Zamawiający dopuszczał możliwość 

zmiany  wizualizacji  na  etapie  realizacji,  czyli  wizualizacja  z  oferty  nie  miała  charakteru 

ostatecznego 

/Rozdz. II ust. 1 do 6 OPZ, czyli zał. nr 1 do SIWZ/.    

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

Odnośnie  ostatniego  zarzutu,  to  z  uwagi  na  oddalenie  pozostałych  zasadniczych 

zarzutów,  także  ostatnie  zarzut  podlega  oddaleniu.  Jednocześnie,  co  należy  dodatkowo 

podkreślić, kwestia nakładów, które poniósł Odwołujący, aby dostosować w sposób  autorski 

wizualizac

je  do  oczekiwań  Zamawiającego  pojawiła  się  dopiero  na  rozprawie  i  nie  ma 

odzwierciedlenia, ani w petitum, ani w uzasadnieniu odwołania.     

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  oddaliła  odwołanie  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.   

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu  art.  192  ust.  9  i  10  Pzp  w  zw.  z  §  3  pkt  1  lit.  a  i  pkt  2  lit.  b  oraz  §  5  ust.  3  pkt  1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Izba uznała wniosek 


Z

amawiającego o zasądzenie kosztów  wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3.600,00 zł, 

tj. 

w  maksymalnej  kwocie  dopuszczonej  przez  w/w  rozporządzenie  (§  3  pkt  2  lit.  b  w/w 

rozporządzenia). 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Słowa kluczowe:
formularz oferty
Słowa kluczowe:
formularz oferty