KIO 2183/18 POSTANOWIENIE dnia 7 listopada 2018 r.

Stan prawny na dzień: 19.02.2019

Sygn. akt: KIO 2183/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 7 listopada 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przew

odniczący: 

Ryszard Tetzlaff 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  be

z  udziałem  stron  oraz  uczestników 

postępowania  odwoławczego  w  dniu  7  listopada  2018  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 października 2018 r. przez 

wykonawcę  Eclipse  Sp.  z  o.o.  Sp.  K.,  ul.  Prof.  M.  Życzkowskiego  16,  31-864  Kraków                  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Uniwersyteckie  Centrum  Kliniczne  im.  prof.  K. 

Gibińskiego  Śląskiego  Uniwersytetu  Medycznego  w  Katowicach,  ul.  Ceglana  35,                  

40-514 Katowice 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze

2.  nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego 

Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

Eclipse Sp. z o.o. Sp. K., ul. Prof. M. Życzkowskiego 16, 31-864 Kraków kwoty 15 

zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony 

wpis 

od odwołania.  


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych 

(t.j.  Dz.  U.  z  16  października  2018  r.  poz.  1986)  na  niniejsze  postanowienie  -                            

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach. 

Przewodniczący: 

………………………………


Sygn. akt: KIO 2183/18 
 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  pn:

„Dostawa  wyrobów  medycznych  (nr  sprawy  D/ZP/381/106A/18), 

Pakiet  62  (Jednorazowy  sprzęt  do  zamkniętego  systemu  pobierania  krwi  w  technice 

próżniowej)”,  zostało  wszczęte  ogłoszeniem  w  Dzienniku Urzędowym  Oficjalnych Publikacji 

Wspólnot  Europejskich  za  numerem  2018/S  198  –  447348  z  13.10.2018  r.,  przez 

Uniwersyteckie  Centrum  Kliniczne 

im.  prof.  K.  Gibińskiego  Śląskiego  Uniwersytetu 

Medycznego w Katowicach, ul. Ceglana 35, 40-514 Katowice zwane dalej: 

„Zamawiającym”

Zamawiający tego samego dnia opublikował postanowienia Specyfikacji Istotnych Warunków 

Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ”. 

W dniu 23.10.2018 r. 

(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Eclipse Sp. z o.o. Sp. K., 

ul. Prof. M. Życzkowskiego 16, 31-864 Kraków zwana dalej: „Eclipse Sp. z o.o. Sp. K.” albo 

„Odwołującym”  wniosła  odwołanie  na  postanowienia  SIWZ.  Kopie  odwołania  Zamawiający 

otrzymał w dniu 23.10.2018 r. (e-mailem). Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

-  Art.  29  ust.  2  w  zw.  z  art.  7  ust.  1 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  24 

sierpnia  2017  r.  poz.  1579  z  późn.  zm.)  zwanej  dalej:  „Pzp”  - 

poprzez opis przedmiotu zamówienia w sposób, który nie tylko utrudnia uczciwą konkurencję 

ale  wręcz  wyłącza  jakąkolwiek  możliwość  konkurencji  (między  producentami  systemów  do 

pobierania 

krwi 

w

obec  modelu  dystrybucji,  polegającemu  na  wyłącznym 

przedstawicielstwie  jednego  dystrybutora  dl

a  jednego  producenta  również  między 

dystrybutorami).  

-  Art.  29  ust.  3  Pzp  - 

poprzez  przywołanie  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  szczególnego 

procesu,  który  charakterystyczny  jest  wyłącznie  dla  produktów  BD  (i  prawdopodobnie 

chroniony patentem), w postaci separatora mechanicznego w probówce z heparyną (pozycja 

nr  8  załącznika  4.62  do  SIWZ)  bez  uzasadnienia  tego  specyfiką  przedmiotu  zamówienia                    

i  wy

kazania,  iż  nie  można  opisać  przedmiotu  zamówienia  za  pomocą  dostatecznie 

dokładnych  określeń  a  nadto  bez  wskazania,  iż  możliwe  jest  zaoferowanie  rozwiązania 

"równoważnego". 

Wobec  powyższego,  wnosił  o  uchylenie  powyższych  czynności  i  nakazanie 

zamawiającemu  dokonania  ponownego  -  niepowodującego  naruszenia  konkurencji  -  opisu 

przedmiotu zamówienia, w szczególności poprzez:  

A. Zmianę polegającą na: 


1)  dla  pozycji  nr  5  tabeli  z  załącznika  4.62  do  SIWZ  -  odstąpieniu  od  wymogu  objętości                    

ml)  oraz  wypełnienia  trombiną  (bez  żelu  separującego)  i  dopuszczenia  w  tym  punkcie 

również probówek o pojemności 5 ml posiadających żel separujący, 

2) dla pozycji nr 5 tabeli z załącznika 4.62 do SIWZ - odstąpieniu od wymogu objętości (2,5- 

2,7 ml) oraz ma

ksymalnej pojemności „przestrzeni martwej" na poziomie 1 ml i dopuszczenie 

w tym punkcie probówek w zakresie objętości 2,5 - 3,0 ml bez określania objętości „martwej 

przestrzeni", 

3) dla pozycji nr 8 tabeli z załącznika 4.62 do SIWZ - odstąpieniu od wymogu zaoferowania 

probówek z heparyną litową oraz separatorem mechanicznym i dopuszczenie w tym punkcie 

probówek z heparyną i żelem separującym a dla badań CITO probówek z trombiną i żelem 

separującym, 

4) dla pozycji nr 11 tabeli z załącznika 4.62 do SIWZ - odstąpieniu od wymogu zaoferowania 

igły  bezpiecznej  o  długości  32  mm  i  dopuszczenie  w  tym  punkcie  również  zestawu 

składającego się z igły systemowej 0,8 o długości 37 - 40 mm i uchwytu z zabezpieczeniem 

przeciwzakłuciowym, 

5)  dla  pozycji  nr  13  z  tabeli  z  załącznika  4.62  do  SIWZ  -  odstąpieniu  od  wymogu  długości 

przeziernika na poziomie minimum 10 mm i umieszczenia go przed gwintem i dopuszczenie 

w  tym  punkcie  również  produktu  (igły)  o  przezierniku  długości  około  7mm  (którego  co 

najmniej część może znajdować się w gwincie), 

6)  dla  pozycji  nr  14  z  tabeli  z  załącznika  4.62  do  SIWZ  -  odstąpieniu  od  wymogu 

zaoferowania  zintegrowanej  z  uchwytem  igły  bezpiecznej  z  przeziernikiem  o  długości 

mini

mum  10  mm  umieszczonym  przed  gwintem  i  dopuszczenia  w  tym  punkcie  również 

zestawu  (gotowego,  fabrycznie  połączonego  przez  skręcenie  i  pakowanego  sterylnie) 

uchwytu  z  zabezpieczeniem  przeciwzakłuciowym  wraz  z  igłą  o  przezierniku  długości  około 

7mm (którego co najmniej część może znajdować się w przezroczystym gwincie). 

7)  dla  pozycji  nr  18  z  tabeli  z  załącznika  4.62  do  SIWZ  -  odstąpieniu  od  wymogu 

zaoferowania  probówki  szklanej  o  pojemności  między  2  a  2,7ml  i  dopuszczenia  w  tym 

punkcie zarówno probówek szklanych jak i z tworzywa sztucznego o pojemności od 2 do 3 

ml, 

8)  dla  pozycji  nr  21  z  tabeli  z  załącznika  4.62  do  SIWZ  -  odstąpieniu  od  wymogu 

antykoagulantu K2EDTA i dopuszczenia zarówno K2EDTA jak i K3EDTA. 

9) Odstąpienia od wymogu nr 2 wskazanego pod tabelą w załączniku nr 4.62 do SIWZ, 

10) Odstąpienia od wymogu nr 9 wskazanego pod tabelą w załączniku nr 4.62 do SIWZ, lub 

zastąpienie  go  wymogiem  przeprowadzenia  przeglądu  fazy  przedanalitycznej  (zamiast 

audytu) i dopuszczenie: 

a)  W  lit.  a)  wymogu  nr  9  -  rapo

rtów  z  3  laboratoriów  (szpitalnych  lub  nie)  i  w  przypadku 

raportu z laboratorium poza szpitalem z co najmniej 5 miejsc poboru materiału, 


b)  W  lit  b)  wymogu  nr  9  - 

narzędzi  do  przeglądu  fazy  przedanalitycznej  własnych  oferenta 

(opartych na jego własne know-how), potwierdzonych oświadczeniem oferenta. 

B. Jeżeli odstąpienie od któregokolwiek z wymogów wskazanych powyżej w lit A. pkt. 1)-8) 

byłoby  niemożliwe,  wydzielenie  tej  części  przedmiotu  zamówienia  do  odrębnego  pakietu                 

i zapewnienie  w ten s

posób warunków uczciwej konkurencji w pozostałym zakresie pakietu 

Odwołanie  zostało  podpisane  przez  osobę  umocowaną  zgodnie  z  załączonym  do 

odowłania wydrukiem KRS-u. 

Zamawiający  w  dniu  23.10.2018  r.  (na  swojej  stronie  internetowej)  wraz  kopią 

odwołania, w trybie art. 185 ust.1 Pzp, wezwał uczestników postępowania przetargowego do 

wzięcia  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym.  Żadne  zgłoszenie  przystąpienia  nie  miało 

miejsca.  

W dniu 31.10.2018 r. (faxem) Zamawi

ający wobec wniesienia odwołania do Prezesa 

K

IO  wniósł  na  piśmie,  w  trybie  art.  186  ust.  1  Pzp,  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której 

uwzględnił  odwołanie  w  całości.  Wskazał,  że  modyfikuje  załącznik  nr  4.62  do  SIWZ 

(Formularz  asortymentowo-cenowy  - 

szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia)  zgodnie                    

z  dołączoną  modyfikacją  z  tego samego  dnia.  Niniejsza odpowiedź  został  podpisana przez 

osobę umocowaną.  

Izba, 

biorąc  pod  uwagę  uwzględnienie  w  całości  odwołania,  oraz  brak  zgłoszonych 

przystąpień  po  stronie  Zamawiającego,  uznała,  że  istniała  podstawa  do  przyjęcia,  iż 

postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 2 Pzp - należało umorzyć. 

Wobec  ustalenia,  że  Zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty  przedstawione 

odwołaniu, zgodnie z żądaniem Odwołującego, a po stronie Zamawiającego nie przystąpił 

żaden  wykonawca,  Izba  –  działając  na  podstawie  art.  186  ust.  2  oraz  art.  192  ust.  1  zd.  2 

Pzp 

–  umorzyła  postępowanie  odwoławcze  w  sprawie  o  sygn.  akt:  KIO  2183/18  na 

posiedzeniu niejawnym be

z udziału stron. 

Orzekając  o kosztach  postępowania odwoławczego  Izba  uwzględniła,  iż  z mocy  art. 

186  ust.  6  pkt  1  Pzp  koszty  te  znoszą  się  wzajemnie,  jednocześnie  nakazując  dokonanie 

zwrotu  Odwołującemu  kwoty  uiszczonej  tytułem  wpisu,  zgodnie  z  §  5  ust.  1  pkt  1  lit.  a 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu 

pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym                   

i  sposobu  ich  rozliczania  (t.j.:  Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  972).  Zgodnie 

z  §  13  ust.  2  pkt  2 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  22    marca  2010  r.  w  sprawie  regulaminu 

postępowania  przy  rozpatrywaniu  odwołań  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  poz.  1092)  -  postanowienie 

wydano  na  posiedzeniu  niejawnym. 

W  oparciu  o  §  32  ww.  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu 


odwołań,  ogłoszenie  postanowienia  kończącego  postępowanie  odwoławcze  wydanego  na 

posiedzeniu  niejawnym  następuje  przez  wywieszenie  sentencji  postanowienia  na  tablicy 

ogłoszeń w siedzibie Krajowej Izby Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu podawana jest 

na  stronie  internetowej  Urzędu  Zamówień  Publicznych.  Odpis  postanowienia  przesyła  się 

stronom 

i uczestnikom postępowania odwoławczego. 

Przewodniczący: 

………………………………