Sygn. akt: KIO 2183/18
POSTANOWIENIE
z dnia 7 listopada 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przew
odniczący:
Ryszard Tetzlaff
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziałem stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego w dniu 7 listopada 2018 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 października 2018 r. przez
wykonawcę Eclipse Sp. z o.o. Sp. K., ul. Prof. M. Życzkowskiego 16, 31-864 Kraków
w postępowaniu prowadzonym przez Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K.
Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, ul. Ceglana 35,
40-514 Katowice
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Eclipse Sp. z o.o. Sp. K., ul. Prof. M. Życzkowskiego 16, 31-864 Kraków kwoty 15
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony
wpis
od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych
(t.j. Dz. U. z 16 października 2018 r. poz. 1986) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 2183/18
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego pn:
„Dostawa wyrobów medycznych (nr sprawy D/ZP/381/106A/18),
Pakiet 62 (Jednorazowy sprzęt do zamkniętego systemu pobierania krwi w technice
próżniowej)”, zostało wszczęte ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych Publikacji
Wspólnot Europejskich za numerem 2018/S 198 – 447348 z 13.10.2018 r., przez
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne
im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu
Medycznego w Katowicach, ul. Ceglana 35, 40-514 Katowice zwane dalej:
„Zamawiającym”.
Zamawiający tego samego dnia opublikował postanowienia Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ”.
W dniu 23.10.2018 r.
(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Eclipse Sp. z o.o. Sp. K.,
ul. Prof. M. Życzkowskiego 16, 31-864 Kraków zwana dalej: „Eclipse Sp. z o.o. Sp. K.” albo
„Odwołującym” wniosła odwołanie na postanowienia SIWZ. Kopie odwołania Zamawiający
otrzymał w dniu 23.10.2018 r. (e-mailem). Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
- Art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 24
sierpnia 2017 r. poz. 1579 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp” -
poprzez opis przedmiotu zamówienia w sposób, który nie tylko utrudnia uczciwą konkurencję
ale wręcz wyłącza jakąkolwiek możliwość konkurencji (między producentami systemów do
pobierania
krwi
a
w
obec modelu dystrybucji, polegającemu na wyłącznym
przedstawicielstwie jednego dystrybutora dl
a jednego producenta również między
dystrybutorami).
- Art. 29 ust. 3 Pzp -
poprzez przywołanie w opisie przedmiotu zamówienia szczególnego
procesu, który charakterystyczny jest wyłącznie dla produktów BD (i prawdopodobnie
chroniony patentem), w postaci separatora mechanicznego w probówce z heparyną (pozycja
nr 8 załącznika 4.62 do SIWZ) bez uzasadnienia tego specyfiką przedmiotu zamówienia
i wy
kazania, iż nie można opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie
dokładnych określeń a nadto bez wskazania, iż możliwe jest zaoferowanie rozwiązania
"równoważnego".
Wobec powyższego, wnosił o uchylenie powyższych czynności i nakazanie
zamawiającemu dokonania ponownego - niepowodującego naruszenia konkurencji - opisu
przedmiotu zamówienia, w szczególności poprzez:
A. Zmianę polegającą na:
1) dla pozycji nr 5 tabeli z załącznika 4.62 do SIWZ - odstąpieniu od wymogu objętości
ml) oraz wypełnienia trombiną (bez żelu separującego) i dopuszczenia w tym punkcie
również probówek o pojemności 5 ml posiadających żel separujący,
2) dla pozycji nr 5 tabeli z załącznika 4.62 do SIWZ - odstąpieniu od wymogu objętości (2,5-
2,7 ml) oraz ma
ksymalnej pojemności „przestrzeni martwej" na poziomie 1 ml i dopuszczenie
w tym punkcie probówek w zakresie objętości 2,5 - 3,0 ml bez określania objętości „martwej
przestrzeni",
3) dla pozycji nr 8 tabeli z załącznika 4.62 do SIWZ - odstąpieniu od wymogu zaoferowania
probówek z heparyną litową oraz separatorem mechanicznym i dopuszczenie w tym punkcie
probówek z heparyną i żelem separującym a dla badań CITO probówek z trombiną i żelem
separującym,
4) dla pozycji nr 11 tabeli z załącznika 4.62 do SIWZ - odstąpieniu od wymogu zaoferowania
igły bezpiecznej o długości 32 mm i dopuszczenie w tym punkcie również zestawu
składającego się z igły systemowej 0,8 o długości 37 - 40 mm i uchwytu z zabezpieczeniem
przeciwzakłuciowym,
5) dla pozycji nr 13 z tabeli z załącznika 4.62 do SIWZ - odstąpieniu od wymogu długości
przeziernika na poziomie minimum 10 mm i umieszczenia go przed gwintem i dopuszczenie
w tym punkcie również produktu (igły) o przezierniku długości około 7mm (którego co
najmniej część może znajdować się w gwincie),
6) dla pozycji nr 14 z tabeli z załącznika 4.62 do SIWZ - odstąpieniu od wymogu
zaoferowania zintegrowanej z uchwytem igły bezpiecznej z przeziernikiem o długości
mini
mum 10 mm umieszczonym przed gwintem i dopuszczenia w tym punkcie również
zestawu (gotowego, fabrycznie połączonego przez skręcenie i pakowanego sterylnie)
uchwytu z zabezpieczeniem przeciwzakłuciowym wraz z igłą o przezierniku długości około
7mm (którego co najmniej część może znajdować się w przezroczystym gwincie).
7) dla pozycji nr 18 z tabeli z załącznika 4.62 do SIWZ - odstąpieniu od wymogu
zaoferowania probówki szklanej o pojemności między 2 a 2,7ml i dopuszczenia w tym
punkcie zarówno probówek szklanych jak i z tworzywa sztucznego o pojemności od 2 do 3
ml,
8) dla pozycji nr 21 z tabeli z załącznika 4.62 do SIWZ - odstąpieniu od wymogu
antykoagulantu K2EDTA i dopuszczenia zarówno K2EDTA jak i K3EDTA.
9) Odstąpienia od wymogu nr 2 wskazanego pod tabelą w załączniku nr 4.62 do SIWZ,
10) Odstąpienia od wymogu nr 9 wskazanego pod tabelą w załączniku nr 4.62 do SIWZ, lub
zastąpienie go wymogiem przeprowadzenia przeglądu fazy przedanalitycznej (zamiast
audytu) i dopuszczenie:
a) W lit. a) wymogu nr 9 - rapo
rtów z 3 laboratoriów (szpitalnych lub nie) i w przypadku
raportu z laboratorium poza szpitalem z co najmniej 5 miejsc poboru materiału,
b) W lit b) wymogu nr 9 -
narzędzi do przeglądu fazy przedanalitycznej własnych oferenta
(opartych na jego własne know-how), potwierdzonych oświadczeniem oferenta.
B. Jeżeli odstąpienie od któregokolwiek z wymogów wskazanych powyżej w lit A. pkt. 1)-8)
byłoby niemożliwe, wydzielenie tej części przedmiotu zamówienia do odrębnego pakietu
i zapewnienie w ten s
posób warunków uczciwej konkurencji w pozostałym zakresie pakietu
Odwołanie zostało podpisane przez osobę umocowaną zgodnie z załączonym do
odowłania wydrukiem KRS-u.
Zamawiający w dniu 23.10.2018 r. (na swojej stronie internetowej) wraz kopią
odwołania, w trybie art. 185 ust.1 Pzp, wezwał uczestników postępowania przetargowego do
wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym. Żadne zgłoszenie przystąpienia nie miało
miejsca.
W dniu 31.10.2018 r. (faxem) Zamawi
ający wobec wniesienia odwołania do Prezesa
K
IO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na odwołanie, w której
uwzględnił odwołanie w całości. Wskazał, że modyfikuje załącznik nr 4.62 do SIWZ
(Formularz asortymentowo-cenowy -
szczegółowy opis przedmiotu zamówienia) zgodnie
z dołączoną modyfikacją z tego samego dnia. Niniejsza odpowiedź został podpisana przez
osobę umocowaną.
Izba,
biorąc pod uwagę uwzględnienie w całości odwołania, oraz brak zgłoszonych
przystąpień po stronie Zamawiającego, uznała, że istniała podstawa do przyjęcia, iż
postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 2 Pzp - należało umorzyć.
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w
odwołaniu, zgodnie z żądaniem Odwołującego, a po stronie Zamawiającego nie przystąpił
żaden wykonawca, Izba – działając na podstawie art. 186 ust. 2 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
Pzp
– umorzyła postępowanie odwoławcze w sprawie o sygn. akt: KIO 2183/18 na
posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iż z mocy art.
186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując dokonanie
zwrotu Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Zgodnie
z § 13 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpatrywaniu odwołań (t.j. Dz. U. z 2018 poz. 1092) - postanowienie
wydano na posiedzeniu niejawnym.
W oparciu o § 32 ww. rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu
odwołań, ogłoszenie postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze wydanego na
posiedzeniu niejawnym następuje przez wywieszenie sentencji postanowienia na tablicy
ogłoszeń w siedzibie Krajowej Izby Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu podawana jest
na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych. Odpis postanowienia przesyła się
stronom
i uczestnikom postępowania odwoławczego.
Przewodniczący:
………………………………