KIO 1893/18 WYROK dnia 8 października 2018 r.

Stan prawny na dzień: 04.12.2018

Sygn. akt: KIO 1893/18 
 

WYROK 

  z dnia 8 

października 2018 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

Członkowie:   

Katarzyna Brzeska 

Anna Wojciechowska 

 Protokolant:    

Klaudia Ceyrowska     

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu 

4  października  2018  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  21  września  2018  r.  przez 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: PKP Cargo Service Sp. 

z o.o. z 

siedzibą w Warszawie, PKP Cargo S.A. z siedzibą w Warszawie

postępowaniu prowadzonym przez Tauron Wytwarzanie S.A. z siedzibą w Jaworznie

orzeka: 

Oddala odwołanie; 

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia: PKP Cargo Service Sp. z o.o., PKP Cargo S.A. i: 

2.1.  zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: 

trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  uzasadnione koszty  strony 

poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz

.  U.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

w terminie  7 

dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.  

Przewodniczący:      ………………. 

Członkowie:   


U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający 

  Tauron  Wytwarzanie  S.A. 

  prowadzi  w  trybie  przetargu 

ograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  Obsługa  bocznic 

kolejowych w Grupie Tauron

W dniu 21 września 2018 r. Konsorcjum: PKP Cargo Service Sp. z o.o., PKP Cargo 

S.A.  wniosło  odwołanie  wobec  postanowień  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:

1)  art. 36 ust. 1 pkt. 12, art. 91 ust. 2 w zw. z art. 2 pkt 1, 5 ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 

pkt 1 i ust. 2 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług w zw. z art. 66 Kc, art. 58 

§  1  Kc,  art.  7,  14  i  139  ust.  1  ustawy  Pzp,  polegające  na  nieuprawnionym  narzuceniu 

wykonawcom spor

ządzenia i przedstawienia w ofercie kalkulacji cen według określonych 

przez Zamawiającego udziałów procentowych; 

2)  art. 139 ust. 1, art. 29, art. 7 w zw. z art. 145 ustawy Pzp w zw. z art. 353

 Kc, art. 58 Kc, 

art. 395 § 1 Kc, poprzez określenie na rzecz Zamawiającego niemal nieograniczonego 

prawa  do  odstąpienia  od  umowy  w  części  w  każdym  czasie  jej  trwania,  bez  podania 

przyczyn; 

3)  art. 29, art. 7 oraz art 36 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 51 ust. 4 ustawy Pzp, poprzez opisanie 

przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  części  II  bez  podania  opisu  szczegółów  dot. 

położenia bocznicy, okręgów nastawczych, urządzeń srk, pojemności torów, jak również 

przez brak określenia wielkości infrastruktury w terenie, brak szczegółowego określenia 

zakresu  przynależnego  wykonawcy  do  wykonania  w  zakresie  utrzymania  infrastruktury 

kolejowej  i 

urządzeń  srk,  oraz  poprzez  brak  udostępnienia  regulaminu  pracy  bocznicy 

i instrukcji utrzymania infrastruktury kolejowej. 

Zarzut nr 1 

Odwołujący  wskazał,  że  w  punkcie  3.2.3.4  SIWZ  Zamawiający  przesądził,  że 

wykonawca  sporządza  i  przedstawia  w  ofercie  kalkulację  ceny  wg  wymogów  określonych 

Formularzu Cenowym, którego wzór stanowi Załącznik nr 1 do Formularza Oferty. Z kolei 

w  myśl  przedmiotowego  Formularza  cenowego  (przewidzianego  dla  każdej  z  pięciu  części 

zamówienia), cena netto oferty ma składać się z trzech komponentów: 

opłaty stałej (ryczałtowej) za eksploatacyjne utrzymanie infrastruktury kolejowej bocznicy 

– która ma wynosić 30% ceny oferty netto, 

opłaty  stałej  (ryczałtowej)  za  dyspozycyjność  na  bocznicy  lokomotyw  i  drużyn 

manewrowych 

– która ma wynosić 10% ceny oferty netto, 


opłaty  zmiennej  za  przemieszczenie  masy  towarów,  szacowanej  przez  Zamawiającego 

dla Oddziału, która według  wytycznych Zamawiającego ma wynosić  aż  60%  ceny  oferty 

netto. 

W  punkcie 

3  Załącznika  nr  4  do  Umowy  Zamawiający  potwierdził  powyższe, 

wprowadzając  postanowienie,  zgodnie  z  którym  podstawą  rozliczenia  z  wykonawcą 

okresach  miesięcznych  jest  faktyczne  wykonanie  usługi,  a  wynagrodzenie  stanowi  sumę 

dwóch  składników  rozliczania:  30%  ceny  netto  oferty  za  eksploatacyjne  utrzymanie 

infrastruktury  kolejowej  bocznicy,  10%  ceny  netto  oferty  za  dyspozycyjność  na  bocznicy 

lokomotyw  i  drużyn  manewrowych  zgodnie  z  Umową  i  ofertą  wykonawcy  potwierdzona 

każdorazowo przez Zamawiającego w protokole odbioru częściowego, opłaty zmiennej jako 

iloczynu  ceny  jednostkowej  za  1  Mg  przemieszczanej  masy  ładunków  i  ilości 

przemieszczonej  masy  ładunków  w  rozliczanym  miesiącu  realizacji  Umowy,  potwierdzonej 

przez  Zamawiającego,  zgodnie  z  Formularzem  cenowym  stanowiącym  Załącznik  nr  9  do 

Umowy.  W  punkcie  4  Załącznika  nr  4  do  Umowy  Zamawiający  wskazał,  że  ceny 

jednostkowe  wskazane  w  Formularzu  Cenowym  są  stałe  i  niezmienne  przez  cały  okres 

obowiązywania  Umowy,  z  uwzględnieniem  zapisów  §  16  ust.  2  pkt  12.  W  pkt.  7  ww. 

Załącznika  przesądził,  że  w  kalkulacji  cenowej  Wykonawca  uwzględnia  wszystkie  koszty 

związane  z  realizacją  zamówienia,  a  w  szczególności  koszt  robocizny,  koszt  transportu, 

koszt  materiałów  eksploatacyjnych,  części  i  podzespołów  niezbędnych  do  wykonania 

przedmiotu  umowy,  atesty

poświadczenia,  testy  itp.  potwierdzające  należyte  wykonanie  i 

wszystkie  inne  koszty  związane  z  realizacją  zamówienia  zgodnie  z  Załącznikiem  nr  2  do 

Umowy.  Powyższą  konstrukcję  wynagrodzenia  potwierdza  §  4  ust.  2  Projektu  Umowy 

stanowiącego Załącznik do SIWZ. 

Odwołujący  podniósł,  że  udziały  procentowe  poszczególnych  komponentów 

cenowych,  które  ma  przyjąć  każdy  wykonawca  do  kalkulacji  składowych  oferty  są  stałe 

odgórnie  przez  Zamawiającego  narzucone,  w  związku  z  czym  wykonawca  nie  ma 

możliwości innego skalkulowania trzech komponentów cenowych składających się na ofertę 

dla  każdej  z  pięciu  części  zamówienia,  aniżeli  według  opisanego  według  Zamawiającego 

schematu.  Zdaniem Odwołującego konstrukcja  taka  nie  będzie prowadzić  do  prawidłowego 

rzetelnego skalkulowania każdej części oferty, ale do zawyżania wysokości łącznej wartości 

oferty  albo  do  przerzucenia  z  ryczałtowych  komponentów  cenowych,  którym  Zamawiający 

przyznał niski udział w całej wartości oferty na tą część zmienną wynagrodzenia, w zakresie 

której Zamawiający nie daje jakiejkolwiek gwarancji realizacji. Najbardziej prawdopodobnym 

jednak  jest,  że  kosztem  zaproponowanego  mechanizmu  Zamawiający  zmusi  wykonawców 

do przenoszenia kosztów z jednej pozycji do innej pozycji wynagrodzeniowej, której realizacji 

Zamawiający  nie  gwarantuje,  a  tym  samym  do  przyjęcia  przez  wykonawcę  pełnego  ryzyka 


związanego z  brakiem realizacji  tej  części  zakresu, która  polega  na  przemieszczaniu masy 

towarów.  Fundamentalny  komponent  wynagrodzenia,  mający  kluczowe  znaczenie  dla 

wysokości jego oferty dla danej części zamówienia (60 %) jest wartością niepewną, zależną 

wyłącznie  od  Zamawiającego.  Zamawiający  nie  gwarantuje  bowiem  nawet  minimalnego 

wolumenu zamówień w tym zakresie. W Załączniku nr 2 do SIWZ, określającym orientacyjne 

wolumeny,  Zamawiający  jednoznacznie  wskazał:  Powyższe  ilości  ładunków  wynikają 

potrzeb  eksploatacyjnych  Oddziału.  W  przypadku  wystąpienia  awarii  lub  braku  produkcji 

energii  elektrycznej  z  bloków  zamawiający  zastrzega  sobie  możliwość  zapewnienia  do 

przemieszczenia  mniejszej  ilości  ładunku  niż  wskazana  jako  szacunkowa  lub  nawet 

czasowego  wstrzymania  prac  i  nie  może  to  stanowić  podstawy  do  roszczeń  Wykonawcy 

tytułu  nie  wywiązania  się  Zamawiającego  z  warunków  umowy,  gdyż  w  takim  przypadku 

obniżenie  ilości  ładunków  do  przemieszczenia  nie  wynika  z  winy  Zamawiającego  i  jest  od 

niego niezależne. Kalkulując zatem stawkę za przemieszczenie 1 Mg towaru wykonawca nie 

ma  pewności,  czy  faktycznie  wskazana  do  kalkulacji  masa  zostanie  mu  zlecona,  a  tym 

samym, czy ową 60% wartość oferty w toku realizacji zadań uzyska. Co więcej, Wykonawca 

nie może zgłaszać jakichkolwiek roszczeń z tytułu braku realizacji umowy w szacowanej na 

wstępie wysokości. 

Ponadto  Odwołujący  podniósł,  powyższe  działanie  Zamawiającego  sprowadzające 

się  do  wprowadzenia  stałych  wartości  procentowych  do  obliczenia  każdego  komponentu 

cenowego w stosunku do łącznej wartości oferty netto, dokonywane jest bez uwzględnienia 

indywidualnych  warunków  każdego  wykonawcy,  i  każdego  zakresu  zadania  zarazem, 

konsekwencji,  czego  przyjmuje  ono  fikcję,  że  u  każdego  wykonawcy  uczestniczącego 

postępowaniu  wyceniane  trzy  komponenty  cenowe  będą  miały  identyczny  wymiar 

procentowy w łącznej wysokości oferty, bez względu na to, której części zamówienia będzie 

ona  dotyczyć.  W  przekonaniu  Odwołującego,  takie  określenie  sposobu  obliczenia  wartości 

oferty wykracza dalece poza uprawnienie Zamawiającego do określenia sposobu obliczania 

ceny  zgodnie  z  art.  36  ust.  1  pkt  12  ustawy  Pzp,  który  przewiduje  prawo  i  obowiązek 

Zamawiającego  do  wskazania opisu sposobu  ustalenia ceny  oferty,  co  jest  ograniczone do 

kwestii technicznych, dotyczących wyliczania ceny, niemających wpływu na wysokość ceny, 

czy jej składników. Opis sposobu obliczenia ceny polega na wskazaniu, np. czy cena ma być 

podana  kosztorysowo,  czy  ryczałtowo.  Kwestionowane  postanowienia  SIWZ  stanowią 

natomiast narzucenie sposobu obliczenia ceny w znaczeniu materialnym, mającym wpływ na 

wysokość  składników  ceny  i  na  jej  strukturę,  do  czego  ustawa  Pzp  nie  uprawnia.  Zdaniem 

Odwołującego  działanie  Zamawiającego  stanowi  naruszenie  przepisu  art.  36  ust  1  pkt  12 

ustawy Pzp. 


Odwołujący  podkreślił,  że  Zamawiający  nie  jest  uprawniony  do  wpływania  na  treść 

oświadczenia  woli  wykonawcy  poprzez  narzucanie  mu  wysokości  procentu  do  obliczenia 

danego komponentu cenowego w stosunku do łącznej ceny oferty Wykonawcy. Z uwagi na 

to,  że  Zamawiający  nie  ma  kompetencji  w  zakresie  kształtowania  cen  ofert,  które  zostaną 

złożone  przez  wykonawców,  czynność  polegająca  na  powyższym  narzuceniu  powinna  być 

zakwalifikowana  jako  utrudniająca  uczciwą  konkurencję,  gdyż  każdy  wszak  z  wykonawców 

działa według własnych indywidualnych możliwości, wykorzystując dostępne mu technologie, 

warunki  techniczne  i  organizacyjne,  które  siłą  rzeczy  mają  indywidualne  przełożenie  na 

sposób  kalkulacji  cen  oferty.  Nie  jest  więc  możliwe,  by  kalkulacja  poszczególnych 

składowych oferty przez różnych wykonawców mogła odpowiadać udziałowi procentowemu 

poszczególnego  komponentu  cenowego  w  łącznej  wysokości  oferty,  narzuconego  przez 

Zamawiającego.  Wprowadzenie  przez  Zamawiającego  takiego  wskaźnika  procentowego 

stwarza fikcję w zakresie kalkulacji ceny i rozliczenia finansowego za wykonanie przedmiotu 

zamówienia,  a  konsekwencje  tego  mogą  być  niekorzystne  nie  tylko  dla  wykonawców,  ale 

również  mogą  narażać  Zamawiającego  na  poniesienie  kosztów  wyższych  niż  rzeczywiste. 

J

eśli bowiem wykonawca skalkuluje swoje koszty na poziomie wyższym niż wymagany przez 

Zamawiającego  dla  określonych  prac  w  ramach  danego  komponentu  cenowego,  to 

nadwyżkę  tych  kosztów  będzie  musiał  przenieść  do  innych  pozycji,  w  których  jego  koszty 

rzeczywiste będą niższe niż poziom procentowy wymagany przez Zamawiającego, albo też 

będzie zmuszony zawyżyć pozostałe pozycje, a tym samym cenę ofertę, aby spełnić wymogi 

określonych  udziałów  procentowych  w  poszczególnych  składowych  cenowych  oferty 

narzuconych  przez  zamawiającego.  Zaskarżone  postanowienia  SIWZ  doprowadzają  do 

sytuacji, w której wykonawcy celowo będą albo niedoszacowywać dwóch pierwszych pozycji 

rycz

ałtowych,  aby  wygrać  postępowanie,  przyjmując  jednocześnie  cale  ryzyko  na  siebie, 

albo  zawyżać  poszczególne  komponenty  po  to  tylko,  aby  finalnie  zbalansować  ryzyko 

poniesienia strat na skutek braku gwarantowanego wolumenu zamówień. 

Odwołujący  podniósł,  że  na  podstawie  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp,  wykonawca  może 

być  zobowiązany  do  wyjaśnienia  elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość 

zaoferowanej ceny w celu ustalenia, czy cena oferty nie jest ceną rażąco niską w stosunku 

do  przedmiotu  zamówienia.  Z  uwagi  na  przesądzone  sztywno  przez  Zamawiającego 

wysokości procentowego udziałów danego komponentu cenowego w ogólnej wartości oferty 

wyjaśnienie  rzeczywistych  kosztów  przez  wykonawcę,  będzie  prowadziło  de  facto  do 

zaprzeczenia treści złożonej oferty, co narażałoby wykonawcę na negatywne konsekwencje 

w postaci odrzucenia oferty. 

Zdaniem  Odwołującego,  interpretacja  systemowa  i  celowościowa  przepisów  ustawy 

Pzp  w  pełni  potwierdza  powyższy  wniosek.  W  myśl  art.  91  ust.  1  ustawy  Zamawiający


wybiera  ofertę  najkorzystniejszą  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert  określonych  w  SIWZ. 

Stosownie zaś do art. 91 ust. 2 ustawy, kryteriami oceny ofert są cena lub koszt albo cena 

lub koszt i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia. W art. 2 pkt 1 ustawy Pzp 

ustawodawca za

mieścił definicję ceny, przez którą należy rozumieć cenę w rozumieniu art. 3 

ust.  1  pkt  1  i  ust.  2  ustawy  z  9  maja  2014  r.  o  informowaniu  o  cenach  towarów  i  usług. 

myśl  wspomnianej  regulacji  ustawowej  cena  to  wartość  wyrażona  w  jednostkach 

pieniężnych,  którą  kupujący  jest  obowiązany  zapłacić  przedsiębiorcy  za  towar  lub  usługę. 

cenie  uwzględnia  się  podatek  od  towarów  i  usług  oraz  podatek  akcyzowy,  jeżeli  na 

podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od 

towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Mając na względzie przywołane wyżej regulacje 

ustawowe należy dojść do wniosku, że przepisy ustawy Pzp nie umożliwiają Zamawiającemu 

określenia w SIWZ mechanizmu ustalenia składowych ceny oferty. Cena zaoferowana przez 

wykonaw

ców  ma być  bowiem  odpowiednikiem  wartości  wynagrodzenia należnego za daną 

dostawę, usługę lub robotę budowlaną. Zamawiający nie jest władny narzucać wykonawcom 

cen,  za  które  są  oni  gotowi  zrealizować  konkretne  zamówienie.  Jeśli  cena  ma  być 

ekwiwalentem  dos

tawy,  usługi  lub  roboty  budowlanej,  to  wykonawca  musi  mieć  pełną 

swobodę  w  zakresie  jej  obliczania.  Na  poparcie swojego  stanowiska Odwołujący  przywołał 

uzasadnienie  wyroku  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wydanego  w  sprawie  KIO/UZP  586/09, 

KIO/UZP 600/09, a także w sprawie KIO 2747/13.  

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu zmiany postanowień SIWZ poprzez: 

a) 

usunięcie pkt. 3 z każdej tabeli zawartej w Formularzu Cenowym stanowiącym Załącznik 

do  Formularza  Oferty  dla  każdej  z  pięciu  części  zamówienia,  określającego  wskaźniki 

procentowe  decydujące  o  finalnej  wysokości  poszczególnej  składowej  danej  oferty,  tj. 

poprzez  usunięcie  kolumny  z  treścią:  „%  ceny  netto  oferty’'  i  wpisanych  w  niej 

odpowiednio  30%,  10%  oraz  60%  odnoszących  się  do  opłaty  stałej  (ryczałtowej)  za 

eksploatacyjne  utrzymanie infrastruktury kolej  owej  bocznicy,  opłaty  stałej  (ryczałtowej) 

za dyspozycyjność na bocznicy lokomotyw i drużyny manewrowej oraz opłaty zmiennej 

za  przemieszczenie  masy  towarów,  szacowanej  przez  Zamawiającego  dla  Oddziału), 

także  poprzez  dostosowanie  do  ww.  zmiany  pozostałej  numeracji  rubryk  w  tabelach 

Formularza Cenowego 

b) 

usunięcie  z  pkt.  3  Załącznika  nr  4  do  Umowy  pn.  „Zasady  wynagradzania”  zwrotów: 

„30% ceny netto oferty za eksploatacyjne utrzymanie infrastruktury kolejowej bocznicy tj. 

(...)”  oraz  zwrotu  „10%  ceny  netto  oferty  za  dyspozycyjność  na  bocznicy  lokomotyw 

drużyn  manewrowych  zgodnie  z  Umową  i  ofertą  Wykonawcy  (...),  potwierdzona 

każdorazowo przez Zamawiającego w protokole odbioru częściowego” i zastąpienie ich 

n

astępującymi  zwrotami  „kwota  w  wysokości  ....  zł  netto  (słownie...)  z  tytułu 


eksploatacyjnego utrzymania infrastruktury kolejowej bocznicy” oraz „kwota w wysokości 

....  zł  netto  (słownie...)  za  dyspozycyjność  na  bocznicy  lokomotyw  i  drużyn 

manewrowych zgod

nie z Umową i ofertą Wykonawcy”. 

Zarzut nr 2 

Odwołujący wskazał, że zgodnie z punktem 5 Załącznika nr 6 do Umowy: Niezależnie 

od  możliwości  odstąpienia  od  Umowy  przez  Zamawiającego  na  podstawie  ust.  2  lub  3 

powyżej oraz innych postanowień Umowy, Zamawiający może od Umowy odstąpić w części 

z  zachowaniem  14-dnioweg

o  okresu  wypowiedzenia  ze  skutkiem  na  koniec  miesiąca 

kalendarzowego,  w  którym  doręczone  zostanie  Wykonawcy  oświadczenie  o  odstąpieniu, 

także bez podawania przyczyn, w zakresie w jakim Umowa nie została jeszcze wykonana na 

dzień  skuteczności  oświadczenia  o  odstąpieniu.  W  takim  przypadku  ust.  4  powyżej  nie  ma 

zastosowania

Odwołujący  podniósł,  że  Zamawiający  przyznał  sobie  w  ten  sposób  prawo  do 

fundamentalnej  modyfikacji  stosunku  umownego  z  terminowego,  tj.  przewidzianego  do 

realizacji  przez  Zamawiającego  na  36  miesięcy  (dla  I,III,  IV  i  V  części  zamówienia)/32 

miesiące (dla II części zamówienia) na taki, który  w każdej chwili może zostać  rozwiązany

nawet  po  miesiącu  obowiązywania.  Zdaniem  Odwołującego,  możliwość  odstąpienia  od 

umowy  w  części  bez  podawania  powodów  jest  niezgodna  z  celem  umowy  o  zamówienie 

publiczne  i  nie  korzysta  z  zasady  swobody  umów.  Odwołujący  powołał  się  na  wyrok  Izby 

sprawie o sygn. akt KIO 24/14, z którego wynika, że z punktu widzenia osiągnięcia celów, 

którym  służą  umowy  realizacyjne  zamówień  publicznych  i  bez  ustalenia  zasad  rozliczeń 

tym  związanych  niedopuszczalne  jest  zastrzeżenie  bezwarunkowej  możliwości 

trzymiesięcznego  terminu  wypowiedzenia.  Podniósł,  że  tym  bardziej  niedopuszczalny  jest 

termin  14-

dniowy  dla  częściowego  odstąpienia  od  umowy  bez  podawania  przyczyn. 

Postanowienie takie nie gwarantuje stałości stosunku zobowiązaniowego ani też nie stwarza 

pewności,  co  do  zakresu  świadczeń  na  rzecz  Zamawiającego.  W  ocenie  Odwołującego 

Zamawiający  w  ten  sposób  pozbawia  wykonawców  możliwości  realnego  skalkulowania 

wartości  oferty.  Zakładając  bowiem,  że  każdy  wykonawca  jako  przedsiębiorca  dąży 

ramach  prowadzonej  działalności  gospodarczej  do  osiągnięcia  zysku/unikania  strat,  to 

należy  przyjąć,  że  w  sytuacji  braku  gwarancji  essentialia  negotii  wykonawcy  będą  niejako 

zmuszeni do zawyżenia wartości ofert, co zapewne nie pozostaje w sferze zainteresowania 

Zamawiającego. 

Zdaniem  Odwołującego  postanowienie  punktu  5  Załącznika  nr  6  do  umowy  jest 

niezgodne  z  art.  395  § 1 Kc,  zgodnie z którym można  zastrzec,  że jednej  lub  obu stronom 

przysługiwać będzie w ciągu oznaczonego terminu prawo odstąpienia od umowy. Prawo to 


wykonywa  się  przez  oświadczenie  złożone  drugiej  stronie.  Odwołujący  podniósł,  że  

Zamawiający wadliwie skonstruował termin, do którego będzie uprawniony do odstąpienia od 

niej,  gdyż  14-dniowe  wypowiedzenie  przy  konstrukcji  odstąpienia  od  umowy  nie  jest 

terminem, w rozumieniu art. 395 Kc. Odwołujący powołał się na wyroki  Sądu Apelacyjnego 

Warszawie  VI  ACa  1283/15  oraz  1260/15,  w  uzasadnieniach  których  Sąd  stwierdził,  że 

t

ermin na odstąpienie od umowy musi być oznaczony przez wskazanie zdarzenia przyszłego 

pewnego  (najczęściej  określa  się  go  datą),  a  brak  oznaczenia  terminu  powoduje,  że 

zastrzeżenie prawa odstąpienia jest nieważne. 

Odwołujący  podniósł,  że  za  nieprawidłową  uznać  należy  sytuację,  w  której 

Zamawiający  usiłuje  w  umowie  zawrzeć  postanowienia  umożliwiające  mu  zakończenie 

stosunku  umownego  przed  upływem  okresu  na  który  została  on  zawarty,  bez  względu  na 

przyczynę, tym bardziej że art. 145 ustawy Pzp możliwość odstąpienia od umowy ogranicza 

wyłącznie do sytuacji, gdy wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym. 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu zmiany postanowień SIWZ poprzez 

usunięcie punktu 5 Załącznika nr 6 do Umowy. 

Zarzut nr 3 

Odwołujący  wskazał,  że  dla  II  części  zamówienia  na  podstawie  SIWZ 

i przeprowadzonej wizji lokalnej nie jest w stanie przyg

otować rzetelnie oferty cenowej, a to 

uwagi na fakt, że w Załączniku nr 1 do projektu umowy w zakresie charakterystyki ogólnej 

bocznicy  (tj.  położenia  bocznicy,  okręgów  nastawczych,  urządzeń  srk,  pojemności  torów) 

Zamawiający ograniczył się jedynie do stwierdzenia „bocznica w budowie” , a informacje te 

są  niezbędne  z  punktu  widzenia  planowanych  przez  Wykonawcę  zasobów  technicznych 

i osobowych.  

Problemem  jest  również  brak  określenia  wielkości  infrastruktury  w  terenie, 

odniesieniu  do  której  Zamawiający  nie  określił  m.in.  km  torów,  ilości  i  rodzaju  rozjazdów 

oraz  w  jakim  zakresie  przez  Wykonawcę  będzie  do  utrzymania  infrastruktura  kolejowa 

urządzenia srk, nie podał również zasad pracy na rzeczonej bocznicy. Jednocześnie wykaz 

prac  zawartych  w  Załączniku  nr  2  dla  tej  części  zamówienia  nakłada  na  wykonawcę 

obowiązki w zakresie utrzymania infrastruktury kolejowej bocznicy, w tym prace remontowe 

eksploatacyjne do 30% długości torów lub do 30% elementów rozjazdów, skrzyżowań torów, 

rozjazdów  i  urządzeń  srk  zgodnie  z  wewnętrznymi  instrukcjami  Zleceniodawcy.  Co  istotne, 

Załącznik nr 2 do projektu umowy zawiera wykaz prac tożsamy z wykazem prac dla części I, 

z  wyjątkiem  obsługi  technicznej  nastawni,  która  to  obsługa  znajduje  się  w  wykazie  prac 

dotyczącym  części  I  (Elektrowni  Jaworzno  III).  Zawarty  w  tym  załączniku  zakres  czynności 

na  poszczególnych  stanowiskach  pracy  jest  dokładnie  taki  sam  jak  dla  części  nr  I,  łącznie 


przywołanym  Regulaminem  pracy  bocznicy  kolejowej  Elektrowni  Jaworzno  III,  co 

najprawdopodobniej 

oznacza,  że  nie  opracowano  Regulaminu  pracy  bocznicy  kolejowej 

Elektrowni  Nowe  Jaworzno  Grupa  Tauron.  Tymczasem,  podstawowym  i  niezbędnym 

dokumentem  dla  każdej  bocznicy  jest  regulamin  pracy  bocznicy  i instrukcji  utrzymania 

infrastruktury kolejowej (bez kt

órych żadna bocznica nie może funkcjonować). Podczas wizji 

lokalnej  Zamawiający  nie  udostępnił  Regulaminu  pracy  bocznicy  Nowe  Jaworzno  Grupa 

TAURON Sp. z o. o., pomimo że w SIWZ zobowiązał się do udostępnienia. 

Odwołujący podkreślił, że opis przedmiotu zamówienia stanowi obligatoryjny składnik 

SIWZ,  o  czym  stanowi  art.  36  ust.  1  pkt  3  ustawy.  Zgodnie  z  art.  51  ust.  4  ustawy  w 

przetargu  ograniczonym  kompletną  specyfikację  należy  przekazać  wyselekcjonowanym 

wykonawcom  wraz  z  zaproszeniem  do  składania  ofert.  Przepisy  nie  przewidują  wyjątku  od 

tych zasad. W 

związku z powyższym bez tej dokumentacji opis przedmiotu zamówienia nie 

jest  jednoznaczny  i  wyczerpujący,  nie  uwzględnia  wszystkich  wymagań  i  okoliczności 

mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty,  a  tym  samym  utrudnia  konkurencję,  co 

stanowi o naruszeniu art. 29 ust. 1 i ust. 2 ustawy i art. 36 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp. 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu zmiany postanowień SIWZ poprzez 

wprowadzenie  precyzyjnego,  jednoznacznego  i  wyczerpującego  opisu  przedmiotu 

zamówienia  w  Załączniku  nr  1  i  2  do  SIWZ  w  zakresie  części  II  zamówienia,  poprzez 

wskazanie  szczegółów  dot.  położenia  bocznicy,  okręgów  nastawczych,  urządzeń  srk, 

pojemności  torów  Zamawiającego  wielkości  infrastruktury  w  terenie,  a  także  poprzez 

określenie  zakresu  przynależnego  wykonawcy  do  wykonania  w  zakresie  utrzymania 

infrastruktury  kolejowej  i  urządzeń  srk,  oraz  poprzez  udostępnienie  dedykowanego  dla  tej 

bocznicy regulaminu pracy bocznicy i instrukcji utrzymania infrastruktury kolejowej. 

Na  podstawie  dokument

acji  przedmiotowego  postępowania  oraz  biorąc  pod 

uwagę stanowiska stron i dowody przedstawione na rozprawie, Izba ustaliła i zważyła, 

co następuje: 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  spełnia  określone  w  art.  179  ust.  1  ustawy 

Pzp  p

rzesłanki  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu 

zamówienia, a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować 

poniesienie przez niego szkody.  

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Zarzut nr 1 


Izba usta

liła, że zgodnie 3.2.3.4 SIWZ wykonawca sporządza i przedstawia w ofercie 

kalkulację  ceny  wg  wymogów  określonych  w Formularzu  cenowym,  którego  wzór  stanowi 

Załącznik nr 1 do Formularza Oferty.  

Zgodnie  z  wzorem  Formularza  cenowego,  w  brzmieniu  obowiązującym  w  dacie 

wniesienia odwołania, cena netto oferty miała składać się z: 

opłaty stałej (ryczałtowej) za eksploatacyjne utrzymanie infrastruktury kolejowej bocznicy 

– która miała wynosić 30% ceny oferty netto, 

opłaty  stałej  (ryczałtowej)  za  dyspozycyjność  na  bocznicy  lokomotyw  i  drużyn 

manewrowych 

– która miała wynosić 10% ceny oferty netto, 

opłaty  zmiennej  za  przemieszczenie  masy  towarów,  szacowanej  przez  Zamawiającego 

dla Oddziału, która miała wynosić 60% ceny oferty netto. 

W  dniu  1 

października  2018  r.  Zamawiający  dokonał  modyfikacji  Formularza 

cenowego,  stanowiąc,  że  cena  netto  ma  składać  się  z  opłaty  stałej  (ryczałtowej)  za 

eksploatacyjne utrzymanie infrastruktury bocznicy kolejowej (40%) oraz z 

opłaty zmiennej za 

przemieszczenie masy towarów, szacowanej przez Zamawiającego dla Oddziału (60%). 

W  ocenie  Izby,  mimo  dokonanej  przez  Zamawiającego  zmiany  Formularza 

cenowego, zarzut odwołania pozostał aktualny, modyfikacja Formularza nie zmieniła bowiem 

tego,  co  było  istotą  zarzutu,  czyli  podziału  wynagrodzenia  wykonawcy  na  część  stałą 

zmienną,  z  określeniem  udziału  procentowego  tych  elementów  wynagrodzenia  w  cenie 

ofertowej netto. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu,  że  tak  określone  wynagrodzenie  narusza 

przepisy art. 36 ust. 1 pkt 12 

ustawy Pzp, który stanowi, że specyfikacja istotnych warunków 

zamówienia  zawiera  opis  sposobu  obliczenia  ceny  oraz  art.  91  ust.  2  ustawy  Pzp,  który 

stanowi,  że  kryteriami  oceny  ofert  są  cena  lub  koszt  albo  cena  lub  koszt  i  inne  kryteria 

odnoszące  się  do  przedmiotu  zamówienia,  przykładowo  określone  w  tym  przepisie. 

Odwołujący powołał się na definicję ceny, do której odsyła art. 2 pkt 1 ustawy Pzp, a którą 

określa  art.  3  ust.  1  pkt  1  i  ust.  2  ustawy  o  informowaniu  o  cenach  towarów  i  usług, 

stanowiąc,  że  cena  to  wartość  wyrażona  w jednostkach  pieniężnych,  którą  kupujący  jest 

obowiązany  zapłacić  przedsiębiorcy  za  towar  lub  usługę  oraz  że  w  cenie  uwzględnia  się 

podatek  od  towarów  i usług  oraz  podatek  akcyzowy,  jeżeli  na  podstawie  odrębnych 

przepisów  sprzedaż  towaru  (usługi)  podlega  obciążeniu  tymi  podatkami.  Ponadto 

Odwołujący powołał się na przepisy art. 66 Kc, art. 58 § 1 Kc. 

W ocenie Izby żaden z przytoczonych przepisów nie został naruszony. 


Zauważenia wymaga, że na przedmiot zamówienia składają się dwie grupy różnych 

rodzajowo  usług.  Po  pierwsze  jest  to  eksploatacyjne  utrzymanie  bocznicy  kolejowej,  po 

drugie 

–  przemieszczanie  ładunku  po  bocznicy  kolejowej  Zamawiającego.  Pierwszy  ze 

wskazanych  elementów  charakteryzuje  się  tym,  że  dotyczy  stałych,  bieżących  prac,  drugi 

natomiast  dotyczy  świadczeń  zależnych  od  zapotrzebowania  Zamawiającego,  a  ich  zakres 

ilościowy  jest  na  etapie  przetargu  jedynie  szacunkowy.  Różnica  rodzajowa  między  tymi 

dwiema  grupami  usług  uzasadnia,  zdaniem  Izby,  podział  wynagrodzenia  wykonawcy  na 

część  stałą,  mającą  charakter  ryczałtu  oraz  część  zmienną,  zależną  od  ilości  faktycznie 

przemieszczonego ładunku. 

Jednocześnie  Izba  nie  dopatrzyła  się  nieprawidłowości  w  ustaleniu  udziałów 

procentowych  poszczególnych  rodzajów  wynagrodzenia.  Po  pierwsze  stwierdzić  należy,  że 

sam  fa

kt  ustalenia  przez  Zamawiającego  wartości  procentowych  poszczególnych  rodzajów 

wynagrodzenia,  wbrew  twierdzeniom  Odwołującego  nie  stanowi  naruszenia  przepisów 

prawa.  Zauważenia  wymaga,  że  swobodę  wykonawcy  w  ustalaniu  ceny  oferty  należy 

rozpatrywać  z  uwzględnieniem  specyfiki  zamówień  publicznych,  przy  których  udzielaniu 

podmioty zamawiające zostały ustawowo wyposażone w określone uprawnienia i obowiązki. 

Zgodnie  z art.  36  ust.  1  pkt  12 

ustawy  Pzp  zamawiający  podaje  w  SIWZ  opis  sposobu 

obliczenia  ceny,  co  oz

nacza,  że  jest  on  władny  określić  wytyczne  w  tym  zakresie. 

Oczywistym jest, że nie może się to odbywać na zasadzie dowolności i  bez poszanowania 

podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych, a narzucony przez Zamawiającego 

sposób  obliczenia  ceny  musi  znajdować  uzasadnienie  w  charakterze  przedmiotu 

zamówienia.  

W rozpoznawanej sprawie ustalenie wynagrodzenia składającego się z ryczałtu oraz 

części  zmiennej  jest  uzasadnione  przedmiotem  zamówienia,  obejmującym  –  jak  wyżej 

wskazano 

–  świadczenia  dwojakiego  rodzaju.  W  ocenie  Izby  ze  względu  na  mieszany 

charakter  wynagrodzenia 

zasadne  było  określenie  procentowego  udziału  każdego  z  dwóch 

elementów  w  cenie  całkowitej.  To  właśnie  pozostawienie  wykonawcom  dowolności  w  tym 

zakresie,  a  nie 

–  jak  twierdził  Odwołujący  –  określenie  poziomu  procentowego,  mogłoby 

prowadzić  do  nieporównywalności  ofert,  wynikającej  z  różnego  podejścia  poszczególnych 

wykonawców  do  wyceny  oferty,  stwarzałoby  również  ryzyko  takiego  podzielenia 

wynagrodzenia 

przez  wykonawców,  że  ze  szkodą  dla  Zamawiającego  nie  byłoby  ono 

ekwiwalentem  świadczeń o  charakterze stałym oraz faktycznie wykonanych przemieszczeń 

ładunków.  Tego  typu  mechanizm,  polegający  na  określeniu  progów  procentowych 

poszczególnych  składników  wynagrodzenia,  bywa  stosowany  w  zamówieniach  publicznych 

o ile znajduje on uzasadnienie w charakterze przedmiotu zamówienia, nie ma podstaw do 

jego  kwestionowania. 

Podkreślenia  wymaga,  że  wyliczenie  całkowitej  ceny  za  realizację 


zamówienia w zakresie obu elementów należy do wykonawcy, który ma swobodę w zakresie 

jej  kalkulacji,  stosownie  do  swojej  polityki  biznesowej, 

uwarunkowań  towarzyszących  jego 

działalności,  szacowanych  kosztów  i  ryzyka.  Biorąc  powyższe  pod  uwagę  nie  sposób 

twierdzić, że Zamawiający przekroczył swoje ustawowe uprawnienia do określenia sposobu 

obliczenia  ceny,  naruszając  jednocześnie  prawo  wykonawcy  do  określenia  ceny  za 

oferowane usługi. 

Po  drugie  zauważenia  wymaga,  że  Odwołujący  nie  wykazał,  aby  sama  wysokość 

udziałów  procentowych  została  ustalona  nieprawidłowo,  w  oderwaniu  od  faktycznej  relacji 

kosztów  związanych  z  realizacją  usług  bieżących  i  zapewnienia  gotowości  do  kosztów 

związanych z przemieszczaniem ładunków. Jak wskazał Zamawiający, podstawą określenia 

tych  udziałów  było  jego  doświadczenie  z  czasu,  kiedy  sam  realizował  obsługę  bocznic. 

Odwołujący  nie wykazał, jaka  relacja  tych komponentów  wynagrodzenia byłaby  prawidłowa 

oddająca  rzeczywisty  stosunek  poszczególnych  rodzajów  kosztów.  Odwołujący  skupił  się 

na  okoliczności,  że  komponent  wynagrodzenia,  któremu  Zamawiający  przyznał  60-

procentowy 

udział w wartości netto całej oferty, jest wartością niepewną, gdyż Zamawiający 

nie  gwarantuje  nawet  minimalnego  wolumenu  zamówień  w  tym  zakresie.  Odnosząc  się  do 

tej tezy zauważyć należy, że Zamawiający wskazał w SIWZ przewidywane masy ładunku do 

przemieszczenia  liczone,  natomiast  profesjonalny  wykonawca  powinien  umieć  oszacować 

wycenić  ryzyko  związane  z  wahnięciami  w  ilości  przemieszczanego  ładunku,  co  nie 

powinno  stanowić  problemu  zwłaszcza  dla  Odwołującego,  który  od  kilku  lat  świadczy  na 

rzecz  Zamawiającego  usługi  z  zakresu  obsługi  bocznic  kolejowych.  Trudno  natomiast 

zakładać  brak  realizacji  przewozów  w  okresie  obowiązywania  umowy.  Jak  wskazał 

Zamawiający, musiałoby to oznaczać w praktyce całkowite wyłączenie którejś elektrowni, co 

jest zdarzeniem możliwym jedynie teoretycznie. Odwołujący nie uprawdopodobnił nawet, że 

takie ryzyko realnie istnieje.  

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Zamawiający nie naruszył wskazanych 

przez Odwołującego przepisów prawa.  

Zarzut nr 2 

Izba  ustaliła,  że  zgodnie  z  punktem  5  Załącznika  nr  6  do  Umowy,  w  brzmieniu 

obowiązującym  w  dacie  wniesienia  odwołania,  niezależnie  od  możliwości  odstąpienia  od 

Umowy  przez  Zamawiającego  na  podstawie  ust.  2  lub  3  powyżej  oraz  innych  postanowień 

Umowy,  Za

mawiający  może  od  Umowy  odstąpić  w  części  z  zachowaniem  14-dniowego 

okresu  wypowiedzenia  ze  skutkiem  na  koniec  miesiąca  kalendarzowego,  w  którym 

doręczone  zostanie  Wykonawcy  oświadczenie  o  odstąpieniu,  także  bez  podawania 


przyczyn,  w  zakresie  w  jakim  Umowa 

nie została jeszcze wykonana na dzień skuteczności 

oświadczenia o odstąpieniu. W takim przypadku ust. 4 powyżej nie ma zastosowania.  

W  dniu  1 

października  Zamawiający  dokonał  zmiany  powyższego  postanowienia, 

nadając  mu  brzmienie:  Niezależnie  od  możliwości  odstąpienia  od  Umowy  przez 

Zamawiającego  na  podstawie  ust.  2  lub  3  powyżej  oraz  innych  postanowień  Umowy, 

Zamawiający  może  umowę  wypowiedzieć  z  zachowaniem  3-miesięcznego  okresu 

wypowiedzenia ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego

W ocenie Izby  d

okonana zmiana spowodowała, że podniesiony w odwołaniu zarzut, 

odnoszący  się  do  nieprawidłowego  określenia  instytucji  odstąpienia  od  umowy,  dotyczy 

stanu, który nie istnieje w dacie orzekania. Istotą tego zarzutu było bowiem kwestionowanie 

zgodności  z  przepisami  ustawy  Pzp  i  Kc  nieograniczonego  prawa  Zamawiającego  do 

odstąpienia od umowy, w tym sposobu określenia terminu wykonania tego prawa. W wyniku 

dokonanej  modyfikacji  SIWZ  kwestionowane  prawo  zostało  wykreślone,  a  w  jego  miejsce 

Zamawiający wprowadził prawo do rozwiązania umowy za wypowiedzeniem, z zachowaniem 

miesięcznego  terminu  wypowiedzenia.  Zmienił  się  więc  nie  tylko  termin,  ale  przede 

wszystkim  umowne  prawo  odstąpienia,  uregulowane  w  art.  395  Kc,  zostało  zastąpione 

prawem  rozwiązania  umowy  za  wypowiedzeniem.  W  treści  odwołania  nie  kwestionowano 

prawidłowości takiego uprawnienia, a Izba – stosownie do art. 192 ust. 7 ustawy Pzp – nie 

może orzekać co do zarzutów,  które  nie były  zawarte w  odwołaniu.  Jednocześnie,  zgodnie 

z art. 191 ust. 2 ustawy Pzp, w

ydając wyrok, Izba bierze za podstawę stan rzeczy ustalony 

toku postępowania.  Oznacza to,  że Izba  zobowiązana jest  przy  wyrokowaniu uwzględnić 

fakt,  że  objęte  zarzutem  postanowienie  SIWZ  zostało  z  tego  dokumentu  usunięte 

zastąpione  innym,  odmiennym  pod  względem  merytorycznym,  postanowieniem.  Tym 

samym  należy  stwierdzić,  że  przestał  istnieć  substrat  zaskarżenia,  co  powoduje,  że 

odwołanie w tym zakresie podlegało oddaleniu. 

Zarzut nr 3 

Przedmiotowy 

zarzut  sprowadzał  się  do  tego,  że  w  odniesieniu  do  części  II 

zamówienia  w  załączniku  nr  1  do  projektu  umowy  (Ogólne  informacje  o  przedmiocie 

zamówienia) w odniesieniu do charakterystyki ogólnej bocznicy Zamawiający ograniczył się 

do stwierdzenia „bocznica w budowie”, co – zdaniem Odwołującego – nie pozwala rzetelnie 

przygotować oferty. 

Izba  ustaliła,  że  w  zakresie  części  II  zamówienia  w  załączniku  Nr  1  do  umowy 

(w 

brzmieniu  obowiązującym  w  dacie  wniesienia  odwołania),  przedstawiając  ogólną 

charakterystykę  bocznicy  kolejowej  Zamawiający  ograniczył  się  do  informacji,  że  bocznica 

jest  w  budowie.  W  dniu  1 

października  2018  r.  Zamawiający  dokonał  zmiany  SIWZ, 


uzupełniając  opis  przedmiotu  zamówienia  w  tym  zakresie.  Zamawiający  podał  następujące 

informacje: 

  charakterystyk

ę  ogólną  bocznicy  według  stanu  obecnego,  w  tym  punkty  ładunkowe 

podlegające obsłudze manewrowej i sposób wykonywania prac manewrowych, 

opis położenia bocznicy, okręgów nastawczych i punktów ładunkowych,  

urządzenia zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym,  

pojemność torów, ilość rozjazdów, wykolejnic i skrzyżowań, 

urządzenia trakcyjne i środki trakcyjne, 

  organizacja prac 

– stan projektowany, w tym podział rejonów manewrowych i sposób ich 

obsługi, posterunki ruchu NJGT i inne stanowiska obsługowe, obsada służb kolejowych 

Należy  więc  stwierdzić,  że  opis  przedmiotu  zamówienia  dotyczący  części  II 

zamówienia,  zamieszczony  w załączniku  Nr  1  do  umowy,  był  w  dacie  orzekania  różny  od 

stanu,  który  był  przedmiotem  zarzutów  odwołania.  W  zakresie,  w  jakim  opis  ten  został 

uzupełniony,  zarzuty  odwołania  należy  uznać  za  niezasadne,  jako  dotyczące  stanu 

historycznego. Nie zmienia tego złożone przez Odwołującego na rozprawie oświadczenie, że 

opis  ten  nadal  nie jest  wystarczający  do  sporządzenia  oferty,  co  było  jedynie  gołosłownym 

oświadczeniem,  niepopartym  żadnym  wywodem,  a  przede  wszystkim  –  kwestionowanie 

obecnego  brzmienia  opisu  przedmiotu  zamówienia  wykracza  poza  granice  zarzutów 

przedstawionych w odwołaniu. 

W  ocenie  Izby  zarzut  Nr  3  pozostaje  po  zmianie  SIWZ  aktualny  jedynie  w  zakresie 

nieudostępnienia regulaminu pracy bocznicy kolejowej, w tym bowiem zakresie Zamawiający 

nie dokonał zmiany.  Zarzut ten Izba oceniła jako bezzasadny. 

Stosownie  do  art.  36  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp,  s

pecyfikacja  istotnych  warunków 

zamówienia zawiera opis przedmiotu zamówienia. Zgodnie z art. 29 ustawy Pzp, przedmiot 

zamówienia  opisuje  się  w  sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie 

dokładnych  i  zrozumiałych  określeń,  uwzględniając  wszystkie  wymagania  i  okoliczności 

mogące  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty  (§1),  przedmiotu  zamówienia  nie  można 

opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję (§2). 

W  ocenie  Izby  Zamawiający,  nie  przekazując  wykonawcom  regulaminu  pracy 

bocznicy kolejowej, 

nie naruszył przywołanych wyżej przepisów.  

Zauważyć  należy,  że  obecnie  przedmiotowa  bocznica  znajduje  się  w  fazie  budowy, 

co jest  okolicznością bezsporną. W związku z  tym  nie istnieje jeszcze obowiązujący  dla tej 

bocznicy  regulamin. 

Jednocześnie  nie  zostało  wykazane,  aby  już  w  trakcie  realizacji 


inwestycji  regulamin  taki  mógł  i  powinien  istnieć.  Przede  wszystkim  jednak  Odwołujący 

żadnej  mierze  nie  wykazał,  w  jaki  sposób  brak  tego  regulaminu  wpływa  na  możliwość 

prawidłowego przygotowania oferty. Odwołujący ograniczył się do stwierdzenia, że regulamin 

jest podstawowym i niezbędnym dokumentem dla każdej bocznicy kolejowej, nie podejmując 

nawet próby wykazania konieczności dysponowania tym regulaminem już przy sporządzaniu 

oferty

.  Tymczasem  to  właśnie  na  Odwołującym  –  stosownie  do  art.  190  ust.  1  ustawy  Pzp 

oraz art. 6 Kc 

– spoczywał ciężar wykazania, że brak regulaminu pracy bocznicy powoduje 

niezgodność opisu przedmiotu zamówienia z dyspozycją art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. 

Dodat

kowo  podkreślenia  wymaga,  że  Zamawiający  przewidział  możliwość  zmiany 

umowy  w  związku  ze  zmianą  regulaminu  pracy  bocznicy  kolejowej  (§  16  ust.  2  pkt  13 

umowy),  co  stanowi  dla  wykonawcy  zabezpieczenie  na  wypadek,  gdyby  na  etapie 

wykonywania  umowy  zmiany  w  tym  zakresie  wpłynęły  na  jego  zakres  obowiązków  czy 

ponoszone koszty.  

Wobec powyższego zarzut należało uznać za niezasadny. 

W związku z  niestwierdzeniem  naruszenia przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy, 

odwołanie podlegało oddaleniu. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na podstawie  art.  192  ust.  9  i  10 

ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  o  przepisy 

§  3  pkt  1  i  2  lit.  b  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  

(Dz. U. Nr 41, poz. 238 

z późn. zm.).  

Przewodniczący:      ………………. 

Członkowie: