KIO 1715/18 WYROK dnia 6 września 2018 r.

Stan prawny na dzień: 22.11.2018

Sygn. akt: KIO 1715/18 

WYROK 

 z dnia 6 

września 2018 r.    

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący: 

Bartosz Stankiewicz 

Protokolant: 

Łukasz Listkiewicz 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  5 

września  2018  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  dniu  24  sierpnia  2018  r.  przez 

wykonawc

ę  R.J.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  „ALLGAST”  R.J.  z 

siedzib

ą  w  Bydgoszczy  przy  ul.  Gdańskiej  145  (85-022  Bydgoszcz)  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez  4  Regi

onalną  Bazę  Logistyczną  we  Wrocławiu  z  siedzibą  przy  ul. 

Pretficza 28 (50-

984 Wrocław) 

przy  udziale  wykonawcy  COBBY  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Poznaniu  przy  ul.  Dąbrowskiego 

77A  (60-

529  Poznań),  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stro

nie Zamawiającego. 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru oferty 

najkorzystniejszej  oraz 

powtórzenie  tej  czynności  przy  jednoczesnym  odtajnieniu  oferty 

wykonawcy  COBBY  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Poznaniu  przy  ul.  Dąbrowskiego  77A  (60-529 

Poznań) w całości, natomiast pozostałe zarzuty odwołania uznaje za nieuzasadnione; 

2.  Kosztami 

postępowania obciąża  zamawiającego  –  4  Regionalną  Bazę  Logistyczną we 

Wrocławiu i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę:  R.J. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  „ALLGAST”  R.J.  z  siedzibą  w 

Bydgoszczy 

tytułem wpisu od odwołania; 


zasądza od 4 Regionalnej Bazy Logistycznej we Wrocławiu na rzecz wykonawcy 

R.J. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „ALLGAST” R.J. z siedzibą w 

Bydgoszczy 

kwotę  19  913  zł  40  gr  (słownie:  dziewiętnaście  tysięcy  dziewięćset 

trzynaście  złotych  czterdzieści  groszy),  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania,  wynagrodzenia 

pełnomocnika,  noclegu,  kosztów  dojazdu  na  posiedzenie  i  rozprawę  oraz  kosztów 

opłaty  skarbowej  z  tytułu  pełnomocnictwa  (zgodnie  ze  spisem  przedstawionym  na 

rozprawie). 

Stosown

ie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego we Wrocławiu. 

Przewodniczący:      ……………………………. 


Sygn. akt: KIO 1715/18 

U z a s a d n i e n i e 

4 Regionalna Baza Logistyczna 

we Wrocławiu zwana dalej „zamawiającym” prowadzi 

w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  na  podstawie 

przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia 

2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. - Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.), zwanej dalej 

„Pzp”,  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  dostawę  sprzętu  do 

indywidualnego  i  zbiorowego  żywienia  w  warunkach  polowych  (nr  sprawy:  MAT/1/2018), 

zwane dalej: „postępowaniem”, które zostało podzielone na pięć części.  

Wartość  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach  wykonawczych 

wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 13 stycznia 2018 r. pod nr 2018/S 009-015397.  

W dniu 24 sierpnia 2018 r. wykonawca R.J. 

prowadzący działalność gospodarczą pod 

firmą „ALLGAST” R.J. z siedzibą w Bydgoszczy zwany dalej „odwołującym” wniósł odwołanie 

w  zakresie części  I  postępowania  obejmującej  zakup kuchenek  wielopaliwowych,  w  którym 

zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1.  art. 8 ust. 3 w zw. z 7 ust. 1 oraz art. 91 ust. 1 Pzp 

przy czym wskazał, że zamawiający 

doko

nał  czynności  niezgodnej  z  przepisami  Pzp  tj.  zezwolił  na  zastrzeżenie  informacji 

zawartych  w  ofercie  oferenta  Cobby  sp.  z  o.o. 

(zwanego  dalej:  „przystępującym”)w 

zakresie  faktycznie  wykluczającym  możliwość  weryfikacji,  przez  innych  oferentów, 

poprawności  tej  oferty  jak  również  wykluczającym  uczciwą  konkurencję  pomiędzy 

oferentami,  jak  również  w  sytuacji  braku  wykazania  przez  tegoż  oferenta,  iż  istnieją 

przesłanki do zastrzeżenia tych informacji, tym samym dokonał wyboru najkorzystniejszej 

oferty w sytuacji 

całkowitego naruszenia zasad uczciwej konkurencji i przejrzystości; 

2.  art. 89 ust. 1 pkt 1 Pzp 

przy czym wskazał, że zamawiający zaniechał czynności do której 

był  zobowiązany  tj.:  nie  odrzucił  oferty  przystępujacego  pomimo  iż  treść  oferty 

przystępujacego  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia, 

zwanej dalej: „SIWZ” (nie spełnia wymogów SIWZ), a tym samym winna ulec odrzuceniu; 

3.  art.  89  ust.  1  pkt  1  Pzp  w  zw.  z  art.  3  ust.  1  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o 

zwalczaniu nieuczciwej kon

kurencji (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 419 z późn. zm.) przy czym 

wskazał, że zamawiający zaniechał czynności do której był zobowiązany tj.: nie odrzucił 

oferty 

przystępujacego  pomimo  iż  oferta  przystępujacego  stanowi  czyn  nieuczciwej 

konkurencji w rozumieni

u przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji a tym samym 

winna ulec odrzuceniu


W związku z postawionymi zarzutami odwołujący wniósł o: 

uwzględnienie  niniejszego  odwołania  z  uwagi,  iż  w/w  naruszenia  miały  wpływ  na 

wynik  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  (zgodnie  z 

art.192 ust. 2 ustawy); 

unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty przez zamawiającego oraz 

nakazanie  z

amawiającemu powtórzenia tej czynności przy jednoczesnym odtajnieniu oferty 

przystępujacego w całości; 

unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty przez zamawiającego oraz 

nakazanie  z

amawiającemu powtórzenia tej czynności przy jednoczesnym odrzuceniu oferty 

przystępującego  -  ewentualnie  (przy  uwzględnieniu  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą 

argumentacji dot. odrzucenia oferty 

przystępujacego); 

o

bciążenia zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego. 

Odwołujący  podał,  że  przysługuje  prawo  do  skorzystania  ze  środków  ochrony 

prawnej, 

jako  że  ma  on  możliwość  uzyskania  przedmiotowego  zamówienia  w  części  1  - 

kuchenki  wielopaliwowe, 

a  tym  samym  ma  on  interes  w  uzyskaniu  danego  zamówienia 

wymagany zgodnie z art. 179 ust. 1 Pzp. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  oferta  przystępujacego  została  zastrzeżona,  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa,  w  istotnej  części  obejmującej  praktycznie  całość  merytorycznej  treści 

oferty.  Jako  uzasadnienie  zastrzeżenia  wskazano  przez  przystępujacego  lakoniczne  i 

ogólnikowe  argumenty,  nie  poparte  żadnym  materiałem  dowodowym  -  zawarte  w  piśmie 

załączonym do oferty (strony 22-26 oferty). Takie działanie jego zdaniem uniemożliwia innym 

oferentom jakąkolwiek polemikę (tak na gruncie merytorycznym czy formalnym) ze złożoną 

ofertą  -  faktycznie  przekreślając,  podstawową  dla  europejskiego  i  polskiego  porządku 

prawnego, zasadę uczciwej konkurencji i przejrzystości wyrażoną w art. 7 Pzp. Pismem z 6 

sierpnia  2018  r.  (wpływ  do  zamawiającego  8  sierpnia  2018  r.)  jako  zastrzeżone  zostały 

wskazane  22  dokumenty  m.in.:  katalog  oferowanej  kuchenki,  instrukcja  obsługi,  opis  na 

kuchence,  certyfikat  CE  wraz  z 

tłumaczeniem,  referencje  wraz  z  tłumaczeniem, 

oświadczenia  podmiotów  na  zasobach  których  polega  wykonawca,  wpisy  do  ewidencji 

podmiotów na zasobach których polega wykonawca, zaświadczenia podmiotów na zasobach 

których polega wykonawca o niezaleganiu z opłatami podatków na ubezpieczenie społeczne. 

Ponadto zastrzeżone zostały wybrane fragmenty z JEDZ i formularza ofertowego. 

Wskazał  przy  tym,  że  tego  typu  działania  spotkały  się  już  wcześniej  z  negatywną 

oceną Krajowej Izby Odwoławczej i na potwierdzenie tego podał tezy zawarte w wyrokach: z 

dnia 27 kwietnia 2017 r., o sygn. akt KIO 687/17; KIO 693/17 oraz z dnia 16 lutego 2018 r., o 

sygn. akt KIO 200/18. 


Jako  potwierdzenie  słuszności  swojej  argumentacji  podał  także  fragment 

uzasadnienia  do  poselskiego  projektu  ustawy  o  zmianie  ustawy  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (Sejm RP VII kadencji, Nr druku: 1653). 

Wobec  powyższego  wyraźnie  wskazał,  że  zgoda  zamawiającego  na  zastrzeżenie 

praktycznie całości oferty przystępujacego (w jej części merytorycznej tj. co w zasadzie jest 

oferowane,  kto  jest  producentem,  kto  wykonuje  zamówienie,  kto  udostępnił  zasoby,  kto 

udzielił  referencji),  przy  braku  po  temu  argumentów  i  jakichkolwiek  dowodów  (braku 

„wykazania”, iż informacje te stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa) jest niezgodna z ustawą. 

Tym  samym  z

amawiający  dokonał  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  z  naruszeniem  zasad 

uczciwej  konkurencji  i  przejrzystości,  co  wskazuje  iż  czynności  wyboru  najkorzystniejszej 

oferty jest wadliwa jako niezgodna z ustawą. 

W  zakresie  zarzutu  nr  2  odw

ołujący  wskazał,  w  że  sytuacji  zastrzeżenia  całości 

merytorycznej  części  oferty  przystępujacego  niemożliwym  jest  pełne  i  wyczerpujące 

formułowanie  zarzutów  dot.  spełnienia  przez  tę  ofertę  wymagań  stawianych  w  SIWZ  (czyli 

faktowi, iż jej treść nie odpowiada treści SIWZ zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 1 Pzp) - co również 

potwierdza  powyższy  zarzut.  Wyjaśnił,  że  dysponując  profesjonalną  wiedzą  z  zakresu 

sprzętu do indywidualnego żywienia w warunkach polowych (wykonując już wcześniej liczne 

dostawy  do  Wojska  Polsk

iego  we  współpracy  z  zamawiającym  bądź  innymi  podmiotami), 

formułuje  zarzut  w  tym  zakresie  -  zaznaczając  wyraźnie,  iż  jest  on  daleki  jakościowo  od 

polemiki  z  odtajnioną  ofertą  przystępującego  (o  poniższych  zarzutach  zamawiający  był 

informowany pismem z dnia 21 sierpnia 2018 r.) i tak: 

-  o

dwołujący  (wnosząc  z  grafiki  załączonego  do  oferty  katalogu)  ma  pewność,  iż 

zaoferowana kuchenka BRS-8 jest produkowana przez Yongkang Jiedeng Outdoor Products 

Co.  LTD  wchodzące  w  skład  holdingu  Brother  Holding  Group  Co.  Ltd  -  będącego  jedynym 

prawnym  właścicielem  praw  opatentowanej kuchenki  BRS-8,  a także jedynym  właścicielem 

praw zastrzeżonej nazwy BRS w Unii Europejskiej, o czym świadczy oryginalny katalog tego 

producenta  oraz  załączony  certyfikat  zastrzeżonej  nazwy  i  grafiki  BRS  na  terenie  Unii 

Europejskiej przez Yongkang Jiedeng Outdoor Products Co. LTD; 

-  na 

stronie  39  oryginalnego  katalogu  wyraźnie  zaznaczono,  że  oryginalna  kuchenka 

wielopaliwowa BRS- 

8 jest produkowana z dyszą paliwową o mocy 4500 W (wat) i która przy 

takiej mocy zagotuje wodę (1 litr) w czasie 3 minuty 20 sekund. 

W  tym  zakresie 

odwołujący  wyjaśnił,  że  można  zamówić  kuchenkę  u  producenta  BRS-8  z 

dyszą  paliwową  o  słabszej  mocy  czyli  np.  2000,  2500  lub  2800  Wat,  kosztem  oczywiście 

czasu  zagotowania  wody. 

Im  słabsza  dysza,  tym  czas  doprowadzenia  zimnej  wody  do 

wrzenia  będzie  dłuższy,  co  wydaje  się  oczywiste.  Mając  daną  moc  kuchenki  4500W,  która 

wg. 

katalogu, a więc wg. badań producenta gotuje 1 litr wody w czasie 3 minuty 20 sekund 


ze wzoru z fizyki szkoły podstawowej mając Moc i Czas wzór na pracę ma postać W=P x t 

Dane: 

P1=4500W 

tl=200s 

P2=2800W 

t2=X 

W=P x t 

PI x tl=P2 x t2  

Dziel

ąc obie strony przez P2 (PI x tl)/P2=t2  

Zamienia

jąc miejscami t2=(Pl x tl)/P2  

Podstawia

jąc dane t2=4500 x 200/2800 = 321,43  

Sprawdzenie jednostek t=W x s/W=[s] 

Czas  drugiej  kuchenki  (oferowanej  przez 

przystępującego)  to  321,43  sekund  co  dzieląc 

przez 60 (60 sekund jest w minucie), 

aby uzyskać wynik w minutach i dało wynik 5 minut 36 

sekund. 

Powyższe stanowi  wyliczenie czasu zagotowania 1 litra wody bazujące na danych samego 

producenta.  Zamawiający  w  SIWZ  -  w  wymaganiach  taktycznych  we  wzorze  do  umowy  co 

prawda  żądał  minimalnej  mocy  kuchenki  początkowo  2800W,  a  po  zmianie  na  żądanie 

zmniejszenia  w  SIWZ  mocy  2500W,  jednakże  przy  spełnieniu  jednocześnie  drugiego 

równoważnego i koniecznego warunku polegającego na zagotowaniu 1 litra wody w czasie 

poniżej  5  minut,  zaoferowana  kuchenka  BRS-8  z  dyszami  paliwowymi  do  różnych  paliw  o 

mocy 2800W nie spełnia stawianych w SIWZ wymagań. 

Zosta

ło  to  zdaniem  odwołującego  potwierdzone  w  piśmie  z  dnia  21  sierpnia  2018  r.,  które 

otrzymał  zamawiający  oraz  odwołujący  w  kopii,  od  samego  producenta  w  dniu  22  sierpnia 

2018,  w  którym  to  producent  potwierdza  fakt  chęci  zamówienia  kuchenki  o  zmniejszonej 

mocy przez 

przystępujacego na początku roku 2018, pomimo wydłużonego do grubo ponad 

5 minut czasu zagotowania 1 litra wody, oraz że stan tej wiedzy posiada przystępujący. 

Ponadto  odwołujący  wskazał,  że  w  dniu  10  sierpnia  2018  r.,  a  więc  przed  ogłoszeniem 

wyn

ików, odwołujący zwrócił się do zamawiającego z wnioskiem o sprawdzenie faktycznego 

czasu  zagotowania  wody  jeżeli  przystępujący  zaoferuje  kuchenkę  o  mocy  mniejszej  niż 

3000W, argumentując wieloletnim doświadczeniem w sprzedaży kuchenek wielopaliwowych 

brak 

fizycznej  możliwości  zagotowania  wody  w  czasie  krótszym  niż  ponad  5  minut.  Pismo 

pozostało bez praktycznej odpowiedzi. 

w tym zakresie odwołujący wskazał, że przystępujący zaoferował butelki na paliwa ciekłe o 

pojemności  500  ml,  podczas  gdy  ten  producent  Yongkang  Jiedeng  Outdoor  Products  Co. 

LTD  na  którego  katalog  powołuje  się  przystępujacy,  nie  produkuje  takich  butelek.  Ten 


producent,  co  wynika  ze  strony  70  oryginalnego  katalogu,  produkuje  i  dostarcza  wraz  z 

kuchenkami  butelkę  o  pojemności  450  ml,  a  także  do  wyboru  zamiennie  530  ml,  750  ml, 

1000  ml.  Ponadto  pismo  z  dnia  21  sierpnia  2018  r.  wystosowane  przez  Yongkang  Jiedeng 

Outdoor  Products  Co.  LTD  do  zamawiającego  i  przetłumaczone  na  język  polski  przez 

tłumacza przysięgłego, można traktować jako dodatkowy argument za niezgodnością oferty 

z SIWZ. 

Co  do  zarzutu  nr  3  odwołujący  prezentując  ten  zarzut  wskazał  jak  rozumieć  można 

czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji 

tj.  art.  89  ust.  1  pkt  1  w  zw.  z  art.  3  ust.  1  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji  (t.j.  Dz.U.  z  2018  r.,  poz.  419  z  późn.  zm.).  Jak  przedstawiono 

powyżej,  zastrzeżenie  oferty  (i  dokumentów  przedstawionych  w  późniejszym  terminie  po 

dokonaniu oceny ofert) w zakresie 

uniemożliwiającym jej ocenę (pod kątem merytorycznym i 

formalnym)  przez  konkurentów  prowadzi  do  obejścia  zasad  uczciwej  konkurencji  i 

przejrzystości  postępowania  -  jest  więc  nadużyciem  prawa  (co  jest  szczególnie  istotnym  w 

kontekście  niezwykle  lakonicznych  argumentów  podniesionych  jako  uzasadnienie 

zastrzeżenia).  Nadużycie  prawa  podmiotowego  jest  czynem  nieuczciwej  konkurencji  w 

rozumieniu  art.  3  ust.  1  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji  (t.j.  Dz.U.  z  2018  r.,  poz.  419  z 

późn.  zm.)  a  na  potwierdzenie  tego  przywołał 

tezy  z:  wyroku 

Sądu  Apelacyjnego  w  Warszawie,  sygn.  VI  ACa  1478/13,  wyroku  Sądu 

Apelacyjnego  w Warszawie,  sygn.  I  ACa  923/12  oraz  wyroku 

Sądu Najwyższego z dnia 26 

listopada 2008 r., sygn. III CSK 162/08. 

Odwołujący  wyjaśnił  ponadto,  w  oparciu  o  własną  wiedzę  rynkową  i  kontakty 

handlowe,  iż  oferta  przystępujacego  może  zawierać  nieprawdziwe  oświadczenia,  a 

przedstawione  (po  ocenie  ofert)  dokumenty  są  nieprawdziwe/nierzetelne.  Oczywiście,  tak 

samo jak w przypadku 

zarzutu 2, nie można mieć absolutnej pewności co do stawianych tu 

zarzutów,  gdyż  analiza  dokumentów  (zastrzeżonych)  jest  niemożliwa.  W  tym  zakresie 

wskazał,  że  zamawiający  otrzymał  pismo  z  dnia  21  sierpnia  2018  r.  wystosowane  przez 

producenta  Yongkang  Jied

eng  Outdoor  Products  Co.  LTD  w  którym  podmiot  ten  wycofuje 

swoje  referencje  i  zasoby  dla 

przystępujacego,  tym  samym  pozostaje  całkowicie 

niezrozumiałym  co  zaoferował  przystępujący  i  na  jakiej  podstawie  złożone  zostały 

oświadczenia  ofertowe  skoro  podmiot  trzeci  z  dnia  na  dzień  wycofuje  się  z  kontaktów 

handlowych. Ponadto ten sam podmiot wskazuje na istotne rozbieżności pomiędzy ofertą a 

faktycznymi kontaktami handlowymi 

przystępującego. 

W dniu 27 sierpnia 2018 r. 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie 

zamawiającego zgłosił wykonawca COBBY Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.  


Na posiedzeniu w dniu 5 września 2018 r. przystępujący złożył pisemne stanowisko, 

w którym wniósł o oddalenie odwołania w całości jako oczywiście bezzasadnego. 

Przystępujący  odnośnie  zarzutu  nr  1  w  pierwszej  kolejności  podniósł  zarzut  przekroczenia 

terminu na wniesienie odwołania, o którym mowa w art. 182 ust. 3 pkt 1 Pzp. Wskazał przy 

tym, że odwołujący kilkukrotnie w trakcie prowadzenia przez zamawiającego badania i oceny 

o

fert składał wnioski o udostępnienie oferty wraz z dalszymi dokumentami przystępującego. 

Pierwszy  wniosek  odwołujący  złożył  w  dniu  20  kwietnia  2018  r.,  na  który  zamawiający 

odpowiedział  pozytywnie  w  dniu  23  kwietnia  2018  r.  W  jego  ocenie  na  podstawie  wglądu 

odwołujący uzyskał część jawną oferty przystępującego oraz pozostałą dokumentację, nadto 

zamawiający  odmówił  odwołującemu  udostępnienia  pozostałych  dokumentów  składających 

się  na  ofertę  przystępującego  z  uwagi  na  zastrzeżenie  zawartych  tam  informacji  jako 

tajemnicy przedsiębiorstwa. Przy czym odwołujący również po dniu 10 sierpnia 2018 r. (data 

złożenia przez przystępującego dokumentów zgodnie z art. 26 ust. 1 Pzp) korzystał z prawa 

wglądu  do  dokumentacji  postępowania,  w  tym  do  uzyskania  dokumentów  przedłożonych 

przez  p

rzystępującego.  Zamawiający  każdorazowo  prezentował  identyczne  stanowisko,  a 

mianowicie  udostępniał  część  jawną  dokumentacji  oraz  odmawiał  udostępnienia  części 

objętej  zastrzeżeniami tajemnicy  przedsiębiorstwa.  Następnie w  dniu 16 sierpnia  2018  r.,  a 

więc  po  dokonaniu  przez  zamawiającego  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  odwołujący 

ponownie  zwrócił  się  do  zamawiającego  o  udostępnienie  tych  samych  dokumentów  i 

jednocześnie  złożył  wniosek  o  odtajnienie  zastrzeżonych  przez  przystępującego 

dokumen

tów.  

Działanie  takie  odwołującego  ocenił  jako  nieuzasadnioną  próba  otwarcia  na  nowo 

terminu,  któremu  odwołujący  uchybił.  Złożenie  wniosku  o  udostepnienie  tych  samych 

dokumentów wraz z wnioskiem o odtajnienie nie może być poczytane jako nowa czynność, 

na k

tórą służy odwołanie w myśl art. 180 ust. 1 Pzp, bowiem po pierwsze jest to czynność 

odwołującego. Po drugie, jest to dokonanie tych samych czynności, których skutek nastąpił 

przed datą 16 sierpnia 2018 r. Zatem, odwołujący uzyskawszy wiedzę o braku udostępnienia 

określonej  części  oferty  przystępującego,  jak  również  o  przyczynach  odmowy  (tajemnica 

przedsiębiorstwa) powinien był złożyć odwołanie zgodnie z treścią art. 182 ust. 3 pkt 1 Pzp. 

Zatem 

w  ocenie  przystępujacego  podniesienie  przedmiotowego  zarzutu  dopiero  w 

odwołaniu należy ocenić jako spóźnione i w tym zakresie powinno zostać pozostawione jako 

bezprzedmiotow

e.  W  tym  zakresie  przystępujący  przywołał  fragmenty  następujących 

orzeczeń: wyroku Izby z dnia 21 lipca 2015 r. o sygn. akt KIO 1401/15; KIO 1403/15, wyroku 

SO  w  Przemyślu  z  dnia  11  maja  2015  r.,  sygn.  akt:  I  Ca131/15  oraz  wyroku  Izby  z  dnia  9 

listopada 2017 r. o sygn. akt KIO 2214/17.  


Niezależnie  od  powyższego  przystępujący  podniósł,  że  dokumenty,  które  zostały 

zastrzeżone  w  przedmiotowym  postępowaniu  zawierały  informacje  stanowiące  tajemnicę 

przedsiębiorstwa.  Wskazał,  że  każdorazowo  wypełnił  przesłanki  wynikające  z  treści  art.  8 

ust.  3 

Pzp,  a  więc  dokonał  nie  tylko  stosownego  zastrzeżenia,  ale  przede  wszystkim 

wykazał, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. 

Wyjaśnił,  że  nie  dokonał  zastrzeżenia  „praktycznie  całości  oferty”,  jak  sugeruje 

przystępujący,  ale  wyłącznie  części  dokumentów  zawierające  informacje,  które  stanowią 

tajemnicę przedsiębiorstwa, która sprowadza się w istocie do nieujawniania podmiotów przy 

pomocy,  których  przystępujący  zamierza  wykonać  zamówienie.  W  tym  aspekcie  przywołał 

treść wyroku Izby z dnia 16 marca 2016 r. o sygn. akt KIO 289/16. 

Podkreślił  także,  że  zamawiający  konstruując  formularz  oferty  jednoznacznie 

przesądził,  iż  dostawa obejmuje  produkty  co  do gatunku.  Nadto,  na  etapie składania oferty 

żaden  uczestnik  postępowania  nie  był  zobowiązany  do  wskazywania,  ani  modeli,  ani 

producenta oferowanego urządzenia, zatem nieprawdziwe jest twierdzenie odwołującego, że 

została utajniona część merytoryczna oferty. 

Wskazał  także,  że  sytuacja  prawna  odwołującego  oraz  jego  w  przedmiocie 

zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  jest  identyczna.  Odwołujący  w  swojej  ofercie 

zastrzegł  w  zasadzie  całość  oferty  wraz  z  wszelkimi  dokumentami,  które  przedłożył  na 

wezwanie  zamawiającego  w  trybie  art.  26  ust.  1  Pzp.  Zatem  przedmiotowy  zarzut 

odwołującego  oraz  jego  wniosek  o  ujawnienie  zastrzeżonych  przez  przystępującego 

dokumentów  w  świetle  zasad  wyrażonych  w  art.  7  ust.  1  Pzp  należy  uznać  za  całkowicie 

nieuzasadniony.  Realizacja  ww.  wniosku  odwołującego  doprowadziłaby  do  sytuacji 

nierównego  traktowania  wykonawców,  bowiem  odwołującego  chroniłaby  tajemnica 

przedsiębiorstwa,  natomiast  jego  konkurenta  już  nie.  Zamawiający  natomiast  mając  na 

uwadze  stan  faktyczny  przedmiotowego  postępowania,  oraz  fundamentalne  zasady 

przepisów  Pzp wyrażone w  art.  7 ust.  1  Pzp  zobowiązany  jest  do  nie  ujawniania tajemnicy 

przedsiębiorstwa  wszystkich  uczestników  postępowania,  w  sytuacji  prawidłowego 

zas

trzeżenia  przez  te  podmioty  informacji  stanowiącej  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Dotyczy 

to zarówno odwołującego, jak i jego.  

Jego  zdaniem  w  niniejszej  sprawie  zachodzi  jeszcze  jeden  bardzo  istotny  fakt,  a 

mianowicie w ocenie przystępującego odwołujący nie spełnił przesłanek wskazanych w treści 

art.  8  ust.  3 

Pzp.  Odwołujący  bowiem  dokonał  zastrzeżenia,  ale  zaniechał  jakiegokolwiek 

wyjaśnienia  (wykazania),  iż  zastrzeżone  informacje  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa. 

Odwołujący  wskazał  jedynie,  że  informacje  te  stanowią  tajemnicę  państwową  Chińskiej 

Republiki Ludowej, jak również zamieścił groźbę żądania wielomilionowego odszkodowania 

w przypadku udostepnienia tych dokumentów. 


Co dwóch  pozostałych zarzutów  przystępujący  wskazał,  że  odwołujący  nie wykazał, 

iż opisane przez niego wywody co do treści oferty przystępującego stanowią naruszenie art. 

89  ust.  1  pkt  1  Pzp 

który  jednoznacznie wskazuje,  że  odrzuca  się ofertę  niezgodną  z  Pzp. 

Jego  zdaniem  odwołujący  opisał  pewien  zakres  okoliczności  składający  się  na  stan 

faktyczny,  który  zdaniem  odwołującego  stanowi  naruszenie  konkretnej  normy  prawnej 

zawartej  w  przepisie  art.  89  ust.  1  pkt  1 

Pzp.  Takie  określenie  zarzutów  zaskarżenia  nie 

może być następnie modyfikowane w trakcie rozprawy przed Izbą. 

Następnie wyjaśnił, że odwołujący w ramach przedmiotowych zarzutów nie udźwignął 

ciężaru dowodowego, który na nim spoczywa. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  uwzględniając  dokumentację  postępowania,  dokumenty 

zgromadzone  w  aktach  sprawy  i  wyjaśnienia  złożone  na  rozprawie  przez  strony  i 

uczestnika postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  odwołujący  spełnia  określone  w  art.  179  ust.  1  Pzp 

przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia, 

a  naruszenie  przez  z

amawiającego  przepisów  Pzp  może  spowodować  poniesienie  przez 

niego 

szkody  polegającej  na  utracie  możliwości  uzyskania  zamówienia.  Nie  została 

wypełniona  także  żadna  z  przesłanek  ustawowych  skutkujących  odrzuceniem  odwołania, 

wynikających z art. 189 ust. 2 Pzp. 

Wykonawca  COBBY  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Warszawie  (zwany  nadal 

„przystępującym”)  stosownie  do  wymogów  art.  185  ust.  2  i  3  Pzp  skutecznie  przystąpił  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego. 

Izba  dopuściła  w  niniejszej  sprawie  dowody  z  dokumentacji  postępowania  o 

zamówienie  publiczne,  nadesłanej  przez  zamawiającego  do  akt  sprawy  w  kopii 

potwierdzonej  za  zgodność  z  oryginałem  pismem  z  dnia  30  sierpnia  2018  r.  (w  tym  w 

szczególności  z  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (zwanej  nadal  „SIWZ”) 

wraz załącznikami oraz oferty przystępującego wraz ze złożonymi następnie dokumentami w 

trybie art. 26 ust. 1 Pzp, a także dowody złożone na rozprawie. 

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz zakres zarzutów 

podniesionych w odwołaniu Izba stwierdziła, że odwołanie w zakresie zarzutu nr 1 zasługuje 

na uwzględnienie, natomiast pozostałe zarzuty odwołania uznała za nieuzasadnione. 


W odniesieniu do  zarzutu  nr  1  należy  wskazać, że przystępujący  w  złożonej  w  dniu 

28 marca 2018 r. 

ofercie zastrzegł jako stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa następujące 

informacje: 

stronę  nr  8  formularza  ofertowego  z  informacjami  zastrzeżonymi  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa; 

stronę  nr  5  formularza  JEDZ  dla  Cobby  Sp.  z  o.o.  z  informacjami  zastrzeżonymi  jako 

tajemnica przedsiębiorstwa; 

- formularz JEDZ dla podwykonawcy 

– dla części 1 – 12 str.; 

pełnomocnictwo dla firmy Cobby Sp. z o.o. od podwykonawcy – dla zadania 1 – 1 str.; 

tłumaczenie pełnomocnictwa dla firmy Cobby Sp. z o.o. od podwykonawcy – dla zadania 1 

– 1 str. 

Odwołujący  pismem  z  dnia  20  kwietnia  2018  r.,  które  wpłynęło  do  zamawiającego 

tego samego dnia złożył wniosek o umożliwienie wglądu w złożone w postępowaniu oferty. 

Zamawiający odpowiedział odwołującemu na powyższy wniosek pismem z dnia 23 kwietnia 

2018 r., w którym wyznaczył termin wglądu na dzień 24 kwietnia 2018 r. w godzinach 10.00-

11.00.  Jak  wynika  z  pisma  z  dnia  24  kwietnia  2018  r.  przedstawiciel  odwołującego 

potwierdził,  że dokonał wglądu do  ofert  oraz  otrzymał kserokopię  ofert wykonawców  w  tym 

oferty przystępującego na 27 stronach. 

Następnie  przystępujący  w  dniu  8  sierpnia  2018  r.  w  odpowiedzi  na  pismo 

zamawiającego z dnia 3 sierpnia 2018 r. stanowiące wezwanie do złożenia dokumentów w 

trybie art. 26 ust. 1 Pzp, 

złożył wskazane dokumenty, następujące z nich zastrzegając jako 

zawierające tajemnicę przedsiębiorstwa: 

stronę  katalogową  dla  kuchenki  wielopaliwowej  z  informacjami  zastrzeżonymi  jako 

tajemnica przedsiębiorstwa — 1 str.; 

instrukcję  obsługi  kuchenki  wielopaliwowej  z  informacjami  zastrzeżonymi  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa — 1 str.; 

opis znajdujący się na kuchence; 

tłumaczenie certyfikatu CE dla kuchenki wielopaliwowej — 2 str.; 

- certyfikat CE dla kuchenki wielopaliwowej 

— 2 str.; 

- o

świadczenie załącznik nr 6 — 2 str.; 

- l

ist referencyjny tłumaczenie — 1 str.; 

- list referencyjny 

— 1 str.; 

-  o

świadczenie  podmiotu  na  zasobach  którego  polega  wykonawca  wraz  z  potwierdzeniem 

autent

yczności przez izbę handlową nr 183307B0/009435- tłumaczenie - 2 str.; 

-  o

świadczenie  podmiotu  na  zasobach  którego  polega  wykonawca  wraz  z  potwierdzeniem 

autent

yczności przez izbę handlową nr 183307B0/009435 -teczka i 2 str.; 


-  o

świadczenie  podmiotu  na  zasobach  którego  polega  wykonawca  wraz  z  potwierdzeniem 

autent

yczności przez izbę handlową nr 183307B0/009434 - tłumaczenie - 2 str.; 

-  o

świadczenie  podmiotu  na  zasobach  którego  polega  wykonawca  wraz  z  potwierdzeniem 

autentyczności przez izbę handlową nr 183307B0/009434 - teczka i 2 str.; 

-  o

świadczenie  podmiotu  na  zasobach  którego  polega  wykonawca  wraz  z  potwierdzeniem 

autentyc

zności przez izbę handlową - nr 183307B0/009433 — 2 str.; 

-  o

świadczenie  podmiotu  na  zasobach  którego  polega  wykonawca  wraz  z  potwierdzeniem 

autentyc

zności przez izbę handlową - nr183307B0/009433-teczka i 2 str.; 

- w

pis do ewidencji podmiotu na zasobach którego polega wykonawca - tłumaczenie j. polski 

— 1 str.; 

-  w

pis  do  ewidencji  podmiotu  na  zasobach  którego  polega  wykonawca  -  tłumaczenie  j. 

angielski 

— 1 str.; 

- w

pis do ewidencji podmiotu na zasobach którego polega wykonawca — 1 str.; 

-  z

aświadczenie  podmiotu  na  zasobach  którego  polega  wykonawca  o  niezaleganiu  z 

opłatami podatku - tłumaczenie j. polski — 1 str.; 

-  z

aświadczenie  podmiotu  na  zasobach  którego  polega  wykonawca  o  niezaleganiu  z 

opłatami podatku - tłumaczenie j. angielski — 1 str.; 

-  z

aświadczenie  podmiotu  na  zasobach  którego  polega  wykonawca  o  niezaleganiu  z 

opłatami podatku — 1 str.; 

-  z

aświadczenie  podmiotu  na  zasobach  którego  polega  wykonawca  o  niezaleganiu  z 

opłatami podatków na ubezpieczenie społeczne - tłumaczenie j. polski — 1 str.; 

-  z

aświadczenie  podmiotu  na  zasobach  którego  polega  wykonawca  o  niezaleganiu  z 

opłatami podatków na ubezpieczenie społeczne j. angielski — 1 str.; 

-  z

aświadczenie  podmiotu  na  zasobach  którego  polega  wykonawca  o  niezaleganiu  z 

opłatami podatków na ubezpieczenie społeczne — 1 str. 

Odwołujący  pismem  z  dnia  14  sierpnia  2018  r.,  które  wpłynęło  do  zamawiającego 

tego samego dnia złożył wniosek o umożliwienie wglądu w złożone w postępowaniu oferty. 

Jak  wynika  z  pisma  z  dnia  14  sierpnia  2018  r.  przedstawiciel  odwołującego  potwierdził,  że 

dokonał  wglądu  do  ofert  oraz  otrzymał  kserokopię  odwołania  (pismo  nr  18638/18),  odpis 

wyroku  KIO  862/18,  pismo  nr  30535/18,  nr  29195/18  oraz  o

fert dwóch wykonawców  w tym 

oferty  przystępującego.  Tego  samego  dnia  tj.  14  sierpnia  2018  r.  zamawiający  dokonał 

wyboru najkorzystniejszej oferty w ramach 

I części zamówienia.  

W  dniu  16  sierpnia  2018  r.  zamawiający  otrzymał  także  pismo  odwołującego,  w 

którym  wnosił  on  odtajnienie  oferty  przystępującego  w  całości  oraz  powtórzenie  czynności 

wyboru najkorzystniejszej oferty. 


Odnosząc  się  do  przedmiotowego  zarzutu  Izba  nie  podzieliła  stanowiska 

przystępującego  i  zamawiającego,  co  do  tego,  że  termin  na  wniesienie  odwołania  na 

czynność  zamawiającego  w  myśl  art.  182  ust.  3  pkt  1  Pzp  rozpoczynał  bieg  od  chwili 

udostępnienia  odwołującemu  jawnej  części  oferty  przystępujacego  tj.  od  dnia  24  kwietnia 

2018 r. Izba bowiem ustaliła, że brak jest dowodu na to, że odwołujący w tej dacie powziął 

lub  przy  zachowaniu  należytej  staranności  mógł  powziąć  wiadomość  o  okolicznościach 

stanowiących  podstawę  wniesienia  odwołania.  Nie  przedstawiono  dowodu  na  to,  że 

zamawiający  w  dniu  24  kwietnia  2018  r.  zakończył  weryfikację  skuteczności  zastrzeżenia 

tajemnicy przedsiębiorstwa w ofercie przystępującego. Natomiast jak wynika z dokumentacji 

zamawiający  jeszcze  po  16  sierpnia  2018  r.,  w  związku  z  pismem  odwołującego  badał 

skuteczność zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w ofercie przystępującego (co wynika 

z  odręcznej  notatki  załączonej  do  kopii  pisma  odwołującego  z  dnia  16  sierpnia  2018  r.). 

Ponadto  w  dokumentacji  znajduje  się  opinia  prawna  w  kwestii  ustalenia  czy  nazwa 

producenta  stanowi  tajemnicę  przedsiębiorstwa  sporządzona  przez  zamawiającego  z  dnia 

11  czerwca  2018  r.,  która  co  prawda  dotyczy  części  V  zamówienia  niemniej  w  ocenie  Izy 

potwierdza ona

, że zamawiający po dniu 24 kwietnia 2018 r. badał skuteczność zastrzeżenia 

tajemnicy przedsiębiorstwa w przedmiotowym postępowaniu.  

Izba 

w  tym  stanie  faktycznym  wzięła  pod  uwagę,  że  ustawodawca  nie  określił 

konkretnego  momentu  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  do  którego  zamawiający 

powinien  zakończyć  tę  weryfikację.  Izba  wskazuje,  że  zgodnie  z  art.  96  ust.  3  Pzp 

ostatecznym  momentem, 

od  którego  wszystkie  dokumenty  postępowania  podlegają 

udostępnieniu  jest  moment  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  lub  unieważnienie 

postępowania.  Tym  samym  zasadą  jest,  że  o  zaniechaniu  zamawiającego  w  dokonaniu 

weryfikacji  skuteczności  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  można  w  sposób  pewny 

mówić  od  momentu  wyboru  oferty  najkorzystniejszej.  Wprawdzie  w  orzecznictwie  Krajowej 

Izby  Odwoławczej  przewidziane  są  wyjątki  od  tej  zasady,  to  jednak  są  one  ujmowane  w 

wyjątkowych sytuacjach i dopuszczalne w określonych stanach faktycznych. W ocenie Izby 

w  niniejszej  sprawie  nie  można  było  ustalić,  że  odwołujący  przed  datą  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  powziął  wiadomość  o  tym,  że  zamawiający  zakończył  badanie 

skuteczności  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa.  Zamawiający  o  wyniku  swojej 

czynności  i  fakcie  jej  zakończenia  nie  informował  przed  datą  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej,  a  sam  fakt  udostępnienia  części  jawnej  oferty  nie  przesądza  jeszcze  o 

tym,  że  odwołujący  miał  wiedzę,  że  zakończono  badanie  skuteczności  zastrzeżenia.  W 

ocenie  Izby  z  faktu  udostępnienia  części  jawnej  oferty  przystępującego  można  logicznie 

wyciągnąć  jedynie  taki  wniosek,  że  jakąś  część  swojej  oferty  przystępujący  objął 

zastrzeżeniem  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  ale  nie  jest  już  wnioskiem  bezpośrednio 


wynikającym  z  udostępnienia  części  jawnej  oferty  wniosek,  że  zakończono  badanie 

skuteczności zastrzeżenia. W ocenie Izby musiałby istnieć dowód na to, że oświadczenie o 

zakończeniu badania dotarło do odwołującego np. informacja w zaproszeniu do zapoznania 

się z ofertami czy też informacja o zakończeniu badania skuteczności zastrzeżenia tajemnicy 

przedsiębiorstwa.  W  tym  stanie  faktycznym  taka  okoliczność  nie  miała  miejsca  i  na 

podstawie powyższego Izba wywiodła, że nie ma podstaw do przyjęcia, że dopuszczalne jest 

zastosowanie  wyjątku  od  zasady,  że  zamawiający  ma  prawo  badać  skuteczność 

zastrzeżenia, aż do wyboru oferty najkorzystniejszej. W konsekwencji Izba oceniła, że zarzut 

nie jest spóźniony i zasługuje na rozpoznanie.  

Ponadto  zakres  kog

nicji  Izby  wyznaczają  nie  „wskazanie  czynności  lub  zaniechania 

zamawiającego”,  ale  podniesione  zarzuty  –  art.  192  ust.  7  Pzp,  tym  samym  w  ocenie  Izby 

wskazanie czynności lub zaniechania nie musi być dokonywane odrębnie od przedstawienia 

zarzutów  i  omyłki  lub  niekompletności  w  zakresie  wskazania  czynności  lub  zaniechań  nie 

stanowią  przeszkody  w  rozpoznaniu  odwołania.  W  ocenie  Izby  wskazanie  na  zaniechanie 

udostępnienia  korespondencji  pomiędzy  przystępującym,  a  zamawiającym  nastąpiło  w 

podstawie faktycznej pi

erwszego z postawionych przez odwołującego zarzutów i wypełniało 

wymogi  Pzp 

Tym  samym  ponieważ  co  do  zaniechania  przez  zamawiającego  odtajnienia 

treści oferty odwołujący postawił zarzut, to w myśl art. 192 ust. 7 Pzp Izba zobowiązana była 

go  rozpoznać.  Dodatkowo  korespondencja  pomiędzy  zamawiającym,  a  przystępującym 

stanowi  załączniki  do  protokołu  postępowania,  które  są  jawne  od  daty  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej, co oznacza, że zarzut nie był spóźniony.  

Przechodząc  do  badania  merytorycznego  postawionego  zarzutu,  Izba  uznała,  że 

zarzut 

potwierdził  się,  gdyż  w  ocenie  Izby  nie  można  przyjąć,  że  przystępujący  wykazał  w 

ofercie,  w  piśmie  z  dnia  27  marca  2018  r.,  że  zastrzeżone  informacje  stanowią  tajemnicę 

przedsiębiorstwa.  

Przystępujący  w  ofercie  jak  i  w  złożonych  w  dniu  8  sierpnia  2018  r.  dokumentach 

zastrzegł  jako  stanowiące  tajemnicę  przedsiębiorstwa  wszystkie  informacje  i  dokumenty 

dotyczące  podwykonawców  oraz  producenta  dostarczanych  urządzeń.  W  ocenie  Izby 

złożone uzasadnienie odnosiło się jedynie do wiedzy i procesu technologicznego, natomiast 

nie  wyjaśniało  ono  w  jaki  sposób  współpraca  z  producentem,  którego  także  nazwa  została 

zastrzeżona  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa  ma  wpływ  na  wartość  gospodarczą 

przedsiębiorstwa przystępującego.  

W  każdym  przypadku  wykonawcy  muszą  dostosować  oferowane  produkty  do 

specyficznych  wymagań  zamawiających  tak,  aby  przedstawić  korzystną  cenowo  ofertę. 

Przedmiotem  postępowania  jest  dostawa  kuchenek  wielopaliwowych,  a  przystępujący 

dopasował  jedynie  dostępne  na  rynku  produkty  do  konkretnych  wymagań  zamawiającego. 


Przystępujący w ocenie Izby nie wykazał dlaczego w jego opinii określenie podwykonawców 

oraz  nazwy  producenta  stanowi  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Ponadto  do  uzasadnienia  nie 

dołączył  jakiegokolwiek  dowodu,  który  chociaż  uprawdopodobniłby,  że  podjął  niezbędne 

działania w  celu zachowania w  tajemnicy  ww.  informacji  oraz  podjął  niezbędne działania w 

celu  zachowania  poufności  tych  informacji.  W  tym  zakresie  przystępujący  powołał  się  na 

niesprecyzowane  dokumenty  wewnętrzne,  których  nie  załączył  do  uzasadnienia.  Nie 

uzasadnia  zastrzeżenia  informacji  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa  powoływanie  się  bliżej 

niesprecyzowane know-

how, ani też na strategię rynkową w sytuacji gdy zaoferowana przez 

niego  cena  został  indywidualnie  skalkulowana  na  potrzeby  niniejszego  postępowania. 

Podobnie  stosowanie  wskazanych  w  uzasadnieniu  zabezpieczeń  w  postaci:  podpisania  z 

pracownikami  umów  o  zachowaniu  poufności,  stosowania  długoterminowych  klauzul  o 

zakazie  konkurencji  czy  też  mechanizmów  ograniczonego  dostępu  do  pomieszczeń  i 

systemów  informatycznych  nie  jest  niczym  nadzwyczajnym  i  nie  może  zostać  uznane  za 

szczególne  środki  gdyż  są  to  ogólne  praktyki  stosowane  u  wielu  wykonawców 

funkcjonujących na rynku.  

Przystępujący  dopiero  na  rozprawie  złożył  jako  dowód  umowę  pomiędzy  nim  a 

podmiotem, z którym współpracuje przy czym całość tejże umowy zastrzegł jako zawierającą 

tajemnicę przedsiębiorstwa.  Izba  nie wzięła pod uwagę przedmiotowego  dowodu ponieważ 

po  pierwsze  przystępujący  powinien  był  go  złożyć  już  na  etapie  składania  oferty  jako 

załącznik  do  uzasadnienia  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa.  Po  drugie  w  treści  tej 

umowy  zastały  zastrzeżone  także  szczegółowe  informacje  zastrzeżone  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa co poddaje  pod wątpliwość  zastrzeżenie całej  umowy  i  może co  najwyżej 

stanowić  potwierdzenie słuszności  stanowiska odwołującego,  że przystępujący  niezasadnie 

nadużywał prawa do zastrzegania informacji stanowiącej tajemnicę przedsiębiorstwa.  

Należy wskazać, że w pewnych szczególnych okolicznościach nazwa podwykonawcy 

lub  producenta  może  stanowić  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Niemniej  w  przedmiotowym 

stanie faktycznym Izba uznała, że zastrzeżone przez przystępującego informacje nie mogły 

stanowić  informacji,  o  której  mowa  w  art.  11  ust.  4  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o 

zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (t.j.  Dz.U.  z  2018  r.,  poz.  419  z  późn.  zm.)  przez  co 

potwierdził  się  zarzut  naruszenia  art.  8  ust.  3  Pzp.  Biorąc  powyższe  pod  uwagę  Izba 

nakazała  zamawiającemu  odtajnienie  oferty  przystępujacego  w  całości  zgodnie  z  jego 

żądaniem podniesionym w odwołaniu. 

Odnośnie  zarzutów  nr  2  i  3  na  wstępie  należy  wskazać,  że  odwołujący  podał,  iż 

opisane  przez 

zamawiającego  wywody  co  do  treści  oferty  przystępującego  stanowią 

naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  1  Pzp, 

który  jednoznacznie  wskazuje,  że  odrzuca  się  ofertę 

niezgodną z Pzp. Jego zdaniem odwołujący opisał pewien zakres okoliczności składający się 


na  stan  faktyczny,  który  zdaniem  odwołującego  stanowi  naruszenie  konkretnej  normy 

prawnej zawartej 

w przepisie art. 89 ust. 1 pkt 1 Pzp. Takie określenie zarzutów zaskarżenia 

nie może być następnie modyfikowane w trakcie rozprawy przed Izbą. 

Jak wskazuje się w  orzecznictwie Krajowej  Izby Odwoławczej,  Izba  bada  odwołanie 

wyłącznie  w  granicach  zarzutów  odwołania,  a  zarzut  składa  się  z  podstawy  faktycznej  i 

prawnej. O ile braki w zakreśleniu podstawy prawnej co do zasady mogą nie być istotne dla 

postępowania  odwoławczego  –  podstawę  prawną  można  wywieść  z  prawidłowo 

sformułowanej podstawy faktycznej zwykle w sposób niebudzący wątpliwości – to podstawa 

faktyczna  zakreślona  w  odwołaniu  nie  może  zostać  rozszerzona  ani  uzupełniona  na 

późniejszym etapie, co wynika z dyspozycji art. 180 ust. 3 w zw. z art. 181 ust. 1 pkt 1 w zw. 

z art. 192 ust. 7 Pzp. 

W związku z tym Izba rozpoznała przedmiotowe zarzuty w odniesieniu 

do podstawy faktycznej zakreślonej w odwołaniu. 

W  zakresie  zarzutów  nr  2  i  3  Izba  ustaliła,  że  zamawiający  w  opisie  przedmiotu 

zamówienia  wymagał,  aby  kuchenka  miała  m.  in.  osiągać  moc  grzewczą  na  poziomie  min. 

2800 W (watów), możliwość zagotowania 1l wody w czasie poniżej 5 minut oraz zawierać w 

zestawie  jedną  butlę  na  paliwo  płynne  o  pojemności  0,5-0,9  litra.  Następnie  w  ramach 

odpowiedzi  na  pytanie  nr  1  z  dnia  9  lutego  2018  r.  do  SIWZ 

zamawiający  zmienił  wymóg 

dotyczący  mocy  grzewczej  kuchenki,  zmniejszając  go  do  2500  W.  Jak  wynika  z  karty 

katalogowej  złożonej  przez  przystępujacego  wraz  z  pozostałymi  dokumentami  w  dniu  8 

sierpnia  2018  r.  zaoferowana  przez  niego  kuchenka  posiadała  m.  in.  moc  grzewczą  na 

poziomie  2800  W,  a  butla 

na  paliwo  płynne  pojemność  500ml.  Ponadto  w  przedmiotowej 

karcie  katalogowej  zawarta  została  informacja,  że  oferowany  produkt  gwarantuje 

niezawodną  pracę  przy  wietrze  oraz  w  niskiej  temperaturze  poniżej  0°C  z  czasem 

zagotowania 1l 

wody poniżej 5 minut dla benzyny, nafty, gazu. 

Izba  uznała przedmiotowe zarzuty  za nieudowodnione.  Na  wstępie należy  wskazać, 

że  odwołujący  miał  możliwość  formułowania  zarzutów  co  do  zgodności  treści  oferty 

przystępujacego z treścią SIWZ ponieważ karta katalogowa złożona przez przystępujacego 

była  w  zakresie  konstrukcji,  parametrów,  elementów  oraz  instrukcji  obsługi  oferowanej 

kuchenki jawna. Zastrzeżone zostały tam wyłącznie informacje dotyczące nazwy producenta. 

W  związku  z  tym  odwołujący  miał  możliwość  zapoznania  się  informacjami  dotyczącymi 

parametrów kuchenki i dokładnego przeanalizowania ich pod kątem postawionych zarzutów. 

Natomiast odnosząc się szczegółowo do stanowiska odwołującego Izba stwierdziła, że jego 

argumentacja w ramach zarzutu nr 2 w zakr

esie mocy i czasu zagotowania wody poniżej 5 

minut  opierała  wyłącznie  się  na  teoretycznych  rozważaniach  w  oderwaniu  od  konkretnego 

urządzenia.  Odwołujący  nie  uprawdopodobnił,  że  poczynione  przez  niego  ustalenia  miały 

bezpośrednie  przełożenie  na  wymagania  zawarte  w  SIWZ.  Zgodnie  z  dyspozycją  art. 


190 ust.  1  Pzp 

obowiązkiem  stron  jest  wskazanie  dowodów  dla  stwierdzenia  faktów,  z 

których wywodzą korzystne dla siebie skutki prawne. Ciężar dowodu, zgodnie z art. 6 k.c. w 

zw. z art. 190 ust. 1 Pzp spoczywa na oso

bie, która z danego faktu wywodzi skutki prawne. 

Przy  czym  c

iężar  dowodu  rozumieć  należy  z  jednej  strony  jako  obarczenie  strony  procesu 

obowiązkiem  przekonania  sądu  (w  tym  przypadku  Izby)  dowodami  o  słuszności  swoich 

twierdzeń,  a  z  drugiej  konsekwencjami  zaniechania  realizacji  tego  obowiązku,  lub  jego 

nieskuteczności,  zaś  tą  konsekwencją  jest  zazwyczaj  niekorzystny  dla  strony  wynik 

postępowania  (vide  wyrok  Sądu  Najwyższego,  sygn.  akt  II  CSK  293/07).  Izba  przy  tym 

wskazuje, że przedstawienie przez stronę dowodu, w celu wykazania określonych twierdzeń 

o faktach sprawy, z których wywodzi ona korzystne dla siebie skutki, nie jest jej prawem czy 

obowiązkiem  procesowym,  lecz  ciężarem  procesowym  wynikającym  i  zagwarantowanym 

przepisami  prawa,  przede  wszystkim  w  jej 

własnym interesie (zob. wyrok SN z 17 czerwca 

2009  r.  IV  CSK  71/09). 

Ze  złożonej  przez  przystępujacego  karty  katalogowej  wynika 

jednoznacznie,  że  oferowany  produkt  gwarantuje  niezawodną  pracę  przy  wietrze  oraz  w 

niskiej  temperaturze  poniżej  0°C  z  czasem  zagotowania  1l  wody  poniżej  5  minut  dla 

benzyny, nafty, gazu, a zamawiający nie miał podstaw do kwestionowania tej okoliczności. 

Zatem,  mając  na  uwadze  powyższe,  Izba  stwierdziła,  że  odwołujący  nie  sprostał 

ciążącemu na nim ciężarowi dowodowemu i jego twierdzenia pozostały gołosłowne.  

Na marginesie należy dodać, że nawet uznając twierdzenia odwołującego oparte na 

teoretycznych  rozważaniach  nie  można  było  uwzględnić  przedmiotowego  zarzutu.  To 

zamawiający postawił wymóg mocy na poziomie co najmniej 2800 W i jeśli z podstawowych 

praw fizyki wynika, że tak postawiony wymóg uniemożliwia osiągnięcie czasu zagotowania 1l 

wody  poniżej  5  minut  to  oznacza,  że  w  treści  opisu  przedmiotu  zamówienia  powstała 

sprzeczność, która oznaczała, że spełnienie tych dwóch wymagań było fizycznie niemożliwe. 

Przy czym 

w ocenie Izby sprzeczność ta, która powstała w wyniku działania zamawiającego 

nie może powodować negatywnych skutków dla przystępującego w postaci odrzucenia jego 

oferty. 

Podobnie jako nieudowodniony Izba uznała zarzut w części dotyczącej pojemnika na 

paliwo. Zgodnie z pkt 6.5 SIWZ wykonawcy w ramach części I zamówienia byli zobowiązani 

dołączyć  katalog  lub  stronę  katalogową  w  języku  polskim  potwierdzającą,  że  oferowane 

wyroby  spełniają  wszystkie  wymagania  szczegółowego  opisu  przedmiotu  umowy,  a  nie 

katalog producenta jak wskazywał odwołujący. W treści złożonej przez przystępujacego karty 

katalogowej  wyraźnie  zostało  wskazane,  że  butla  na  paliwo  płynne  posiada  pojemność 

500ml co jest zgodne z wymaganiem dotyczącym pojemnika na paliwo ciekłe. W związku z 

tym  Izba  uznała,  że  odwołujący  także  w  tym  zakresie  nie  sprostał  ciążącemu  na  nim 

ciężarowi dowodowemu i jego twierdzenia pozostały gołosłowne. 


Natomiast  w 

zakresie  zarzutu  nr  3  Izba  wzięła  pod  uwagę  wnioski  wypływające  z 

uc

hwały Sądu Najwyższego (dalej zwany: „SN”) z dnia 21 października 2005 r. sygn. akt III 

CZP 74/05, OSNC 2006/7-

8/122. W uzasadnieniu tej uchwały SN wyraził pogląd, że badanie 

zasadności  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  należy  do  sfery  obowiązków,  a  nie 

uprawnień  zamawiającego,  a  ponadto,  że  następstwem  stwierdzenia  bezskuteczności 

objęcia  określonych  informacji  tajemnicą  przedsiębiorstwa  jest  wyłączenie  zakazu  ich 

ujawniania. 

Tym  samym  SN  przesądził,  że  taka  oferta  podlega  merytorycznej  ocenie,  brak 

jest  bowiem  podstaw  do  jej  odrzucenia  jako  niezgodnej  z  Pzp.  W  uzasadnieniu  omawianej 

uchwały  podkreślono,  że  „Takiej  kwalifikacji  oferty  nie  może  przesądzać  subiektywny  stan 

wiedzy  i  świadomości  oferenta  odnośnie  do  charakteru  zastrzeżonych  w  niej  informacji,  a 

jedynie obiektywne okoliczności świadczące o niezgodności oferty z ustawą. Wymagałoby to 

jednak  wskazania  okoliczności  przesądzających  taką  niezgodność”.  W  konsekwencji  tej 

uchwały ukształtowała się jednolita linia orzecznicza, której efektem jest stwierdzenie braku 

podstaw  do  odrzucenia  oferty  wykonawcy,  który  –  powołując  się  na  tajemnicę 

przedsiębiorstwa – naruszył przepis art. 8 ust. 3 Pzp. 

Mając  na  uwadze  powyższe,  na  podstawie  art.  192  ust.  1  Pzp  orzeczono  jak  w 

sentencji.  Zgodnie  bowiem  z  treścią  art.  192  ust.  2  Pzp  Izba  uwzględnia  odwołanie,  jeżeli 

stwierdzi  naruszenie przepisów  ustawy, które miało wpływ  lub  może mieć  istotny  wpływ  na 

wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Potwierdzenie  ziszczenia  się  zarzutu 

postawionego 

w  odwołaniu  powoduje,  iż  w  przedmiotowym  stanie  faktycznym  została 

wypełniona hipoteza normy prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 Pzp.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

Pzp,  tj.  stosownie  do  wyniku  postępowania  z  uwzględnieniem  postanowień  rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. z 2010 r., Nr 41, poz. 238) zmienione

go rozporządzeniem Prezesa Rady 

Ministrów  z  dnia  9  stycznia  2017  r.  zmieniającego  rozporządzenie  w  sprawie  wysokości  i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2017 r., poz. 47), w tym w szczególności § 

5 ust. 4. 

Przewodniczący:      ……………………………. 


Słowa kluczowe:
formularz oferty
Słowa kluczowe:
formularz oferty