KIO 1495/18 POSTANOWIENIE dnia 8 sierpnia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 09.11.2018

Sygn. akt: KIO 1495/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 8 sierpnia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicz

ący: 

Katarzyna Odrzywolska 

Aneta Mlącka 

Izabela Niedziałek-Bujak 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  przeprowadzonym  be

z  udziału  stron  w  dniu  

8  sierpnia  2018  r. 

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  dniu  30  lipca  2018  r.  przez  Wykonawcę  –  Polski  Związek  Pracodawców 

Budownictwa  02-316  Warszawa,  ul.  Kaliska  23  lok.  U4  w 

postępowaniu  prowadzonym 

przez  Zamaw

iającego:  Podlaski  Zarząd  Dróg  Wojewódzkich  w  Białymstoku  15-620 

Białystok, ul. Elewatorska 6 

postanawia: 

1.  Umarza 

postępowanie odwoławcze

2.  Nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego 

Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

Wykonawcy 

– Polski Związek Pracodawców Budownictwa 02-316 Warszawa, ul. 

Kaliska 23 lok. U4 kwoty 20.0

00 zł 00 gr. (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych, zero 

groszy), 

stanowiącej uiszczony wpis od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2017  r.  poz.  1579)  na  niniejsze  postanowienie  -  w  terminie  7  dni  od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Białymstoku. 

Przewodniczący:      ……………………………. 

……………………………. 

……………………………. 


Sygn. akt: KIO 1495/18 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  pn. 

„Budowa  i  rozbudowa  drogi  wojewódzkiej  nr  673  wraz  z  drogowymi 

obiektami  inżynierskimi  i  niezbędną  infrastrukturą  techniczną  na  odcinku  Dąbrowa 

Białostocka  -  Sokółka  wraz  z  obejściami  miejscowości”,  nr  referencyjny  projektu:  WND-

RPPD.04.01.01-20-0001/16 

(dalej  „Postępowanie”  lub  „Zamówienie”)  zostało  wszczęte 

ogłoszeniem  w  Dzienniku  Urzędowym  Oficjalnych  Publikacji  Wspólnot  Europejskich  pod 

numerem  2018/S  089-199140  z  9  maja  2018  r.,  przez 

Podlaski  Zarząd  Dróg 

Wojewódzkich  w  Białymstoku  15-620  Białystok,  ul.  Elewatorska  6  (zwane  dalej: 

„zamawiającym”).  

W  dniu  30  lipca  2018  r.  wykonawca:  Polski 

Związek Pracodawców  Budownictwa 

02-316  Warszawa,  ul.  Kaliska  23  lok.  U4  (zwany  dalej 

„odwołującym”)  wniósł  odwołanie 

wobec  niezgodnej  z  przepisami  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (tekst jednolity Dz. U. z  24 sierpnia 2017 r., poz. 1579 ze zm.) 

– dalej „ustawa 

Pzp”  czynności  zamawiającego,  polegającej  na  ustaleniu  treści  Specyfikacji  Istotnych 

Warunków  Zamówienia  (dalej  „SIWZ”)  w  sposób  sprzeczny  z  przepisami  ustawy  Pzp  oraz 

nieudostępnieniu wszystkich niezbędnych dokumentów i informacji prawem wymaganych. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu obrazę następujących przepisów:  

1)  art.  29  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp 

poprzez  zaniechanie  sporządzenia  opisu  przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie 

dokładnych  i  zrozumiałych  określeń,  uwzględniających  wszystkie  wymagania  

i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie ważnej oferty, spełniającej w całości 

wymagania  zamawiającego,  a  w  konsekwencji  w  sposób  utrudniający  uczciwą 

konkurencję, 

2)  art.  139  ust.  1  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  5  i  353

  kodeksu  cywilnego  poprzez 

ukształtowanie  treści  przyszłego  stosunku  zobowiązaniowego  w  sposób  naruszający 

jego właściwość (naturę), bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa oraz równowagę 

stron i prowadzący do nadużycia własnego prawa podmiotowego, 

3)  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp 

poprzez  prowadzenie  Postępowania  w  sposób  naruszający 

zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

Wskazując  powyższe  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  

i  nakazanie  zamawiającemu  zmiany  treści  SIWZ  w  sposób  wynikający  z  uzasadnienia 

odwołania. 


Zamawiający  w  dniu  30  lipca  2018  r.,  zgodnie  z  dyspozycją    art.  185  ust.  1  ustawy 

Pzp,  poinformował  o  wniesieniu  odwołania,  zamieszczając  jego  kopię  na  swojej  stronie 

internetowej  oraz  wezwał  uczestników  postępowania  do  wzięcia  udziału  w  postępowaniu 

odwoławczym.  Termin  na  zgłoszenie  przystąpienia,  zgodnie  z  art.  185  ust.  2  ustawy  Pzp, 

upłynął w dniu 2 sierpnia 2018 r. We wskazanym terminie do postępowania odwoławczego 

nie przystąpił żaden wykonawca. 

Zamawiający,  wobec  wniesienia  odwołania  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej, 

w  dniu  7  sierpnia 

2018  r.  poinformował,  drogą  mailową,  o  uwzględnieniu  złożonego 

odwołania w całości oraz oświadczył, że: 

udostępni  wykonawcom  dokumentację  powykonawczą,  odnoszącą  się  do  prac 

wykonanych  przez  poprzedniego  wykonawcę,  która  obrazuje  ich  zakres  a  także 

udostępni  wykonawcom  informacje  o  zakresie  rozbiórki  koniecznej  do  wykonania  na 

odcinkach wskazanych przez zamawiającego (w szczególności w zakresie warstw, które 

zostały prawidłowo wykonane oraz warstw, które mają ulec rozbiórce); 

2)  wprowadzi zmian

y do treści SIWZ, polegające w szczególności na: 

a) 

wprowadzeniu postanowienia, zgodnie z którym do celów wyceny oferty wykonawca 

ma przyjąć,  że prace  wykonane  przez  poprzedniego  wykonawcę  zostały  wykonane 

prawidłowo (poza pracami podlegającymi rozbiórce); 

b)  wp

rowadzeniu  postanowienia,  zgodnie  z  którym  możliwe  będzie  dokonanie  zmiany 

umowy  zawartej  z  wykonawcą  w  zakresie  wysokości  wynagrodzenia  należnego 

wykonawcy,  w  przypadku  stwierdzenia  na  etapie  realizacji  zamówienia,  że  prace 

zrealizowane  przez  poprzedniego 

wykonawcę  nie  zostały  wykonane  prawidłowo, 

przez  co  wystąpiła  konieczność  doprowadzenia  stanu  robót  do  zgodności  

z wymaganiami zamawiającego; 

c) 

zmianie terminu składania ofert. 

Krajow

a  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  odpowiedź  na  odwołanie,  zawierająca 

oświadczenie  zamawiającego  o  uwzględnieniu  złożonego  odwołania  w  całości,  została 

podpisana przez osobę umocowaną, w konsekwencji czego uznała, że zachodzą przesłanki 

określone  w  art.  186  ust.  2  ustawy  Pzp  i  umorzyła  postępowanie  odwoławcze  w  sprawie  

o sygn. akt: KIO 1495/18.  

Postanowienie  zostało  ogłoszone  poprzez  jego  wywieszenie  na  tablicy  ogłoszeń  

w trybie § 32 Rozporządzenia Prezesa Rady  Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie 

regulaminu  postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań  (Dz.  U.  z  2014  r.,  poz.  964  oraz  

Dz. U. z 2017 r., poz.14). 


Na  podstawie 

§  5  ust.  1  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  

2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów 

kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. z dnia 7 maja 2018 r. 

Dz.  U.  z  2018  r.,  poz.  972), 

Izba  orzekła  o dokonaniu  zwrotu  Odwołującemu  z  rachunku 

Urzędu kwoty 20.000,00 zł. uiszczonej tytułem wpisu.  

Przewodniczący:      ……………………………. 

……………………………. 

…………………………….