KIO 1475/18 POSTANOWIENIE dnia 8 sierpnia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 09.11.2018

Sygn. akt: KIO 1475/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 8 sierpnia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący:   Paweł Trojan  

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym 

bez  udziału  Stron  w  dniu  8  sierpnia  2018  r. 

w Warszawie 

odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 lipca  

r. przez wykonawcę Comarch Healthcare S.A., al. Jana Pawła II 39a, 31-864 Kraków 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Samodzielny  Publiczny 

Specjalistyczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  w  Lęborku,  ul.  Juliana  Wegrzynowicza  13, 

300  Lębork  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pn.  „Informatyzacja  SPS  ZOZ  w 

Lęborku  służąca  poprawie  jakości  i  efektywności  obsługi  pacjentów  w  ramach  projektu 

współfinansowanego przez UE ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 

w  ramach  RPO    WP  na  lata  2014  -  2020" 

–    (postępowanie  znak  RPPM.07.02.00-22-

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze

nakazać  zwrot  z  rachunku  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  wykonawcy 

Comarch Healthcare S.

A., al. Jana Pawła II 39a, 31-864 Kraków kwotę 15 000 zł 

00 gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącą uiszczony wpis od 

odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  art.  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych  (tekst  jednolity  Dz.  U.  z  20  lipca 

2017  r.,  poz.  1579  z  późn.  zm.)    na  niniejsze 

postanowienie 

–  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Słupsku. 

Przewodniczący: ………………….. 


Sygn. akt: KIO 1475/18 

UZASADNIENIE 

do postanowienia z dnia 8 sierpnia 2018 r. w sprawie o sygn. akt KIO 1475/18 

Zamawiający - Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku, 

ul. Juliana Wegrzynowicza 13, 84-

300 Lębork prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.:  „Informatyzacja  SPS  ZOZ  w 

Lęborku  służąca  poprawie  jakości  i  efektywności  obsługi  pacjentów  w  ramach  projektu 

współfinansowanego przez UE ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 

w  ramach  RPO    WP  na  lata  2014  -  2020" 

–    (postępowanie  znak  RPPM.07.02.00-22-

Izba ustaliła, że postępowanie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego o wartości 

powyżej kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. 

W dniu 14.07.2018 

r. ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w suplemencie do Dz. 

U. UE po numerem 2018/S 134-305855. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  Izba  ustaliła,  że  do  przedmiotowego  postępowania  mają 

zas

tosowanie  przepisy  znowelizowanej  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  tj.  ustawy 

zmienionej  w  związku  z  wejściem  w  życie  z  dniem  28.07.2016  r.  nowelizacji  zawartej  w 

ustawie  z  dnia  22  czerwca  2016  r.  o  zmianie  ustawy 

–  Prawo  zamówień  publicznych  oraz 

niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1020). 

Jednocześnie  w  ramach  przedmiotowego  postępowania  zastosowanie  mają  przepisy 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  z  2010  r.,  Nr  41,  poz.  238)  zmienionego 

rozporządzeniem  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  9  stycznia  2017  r.  zmieniającego 

rozporządzenie  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz 

rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2017 r., 

poz. 47). 


Izba  ustaliła  ponadto,  że  w  dniu  16.07.2018  r.  Zamawiający  opublikował  treść  Specyfikacji 

Istotnych Warunków Zamówienia. 

Odwołanie na powyższą czynność zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w dniu 26.07.2018 r. przez w

ykonawcę Comarch Healthcare S.A., al. Jana Pawła II 39a, 31-

864 Kraków. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

I. art. 7 ust 

1 pzp w zw. z art. § 13 ust. 1 pkt. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 

lipca  2016  r.  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od 

wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 r., poz. 1126), a także 

art. 29 ust. 1 pzp poprzez: 

a)  zaniechanie  określenia  funkcjonalności,  które  ma  zawierać  próbka  a  także  zaniechania 

określenia kryteriów oceny, czy prezentowana Zamawiającemu podczas 

demonstracji  próbki  systemu  funkcjonalność  spełnia  wymagania  Zamawiającego 

(zaniec

hanie  określenia  scenariuszy  prezentacji  funkcjonalności  na  etapie  SIWZ),  co 

uniemożliwia  wykonawcom  zweryfikowanie  przed  terminem  składania  ofert,  czy  ich  oferta 

może być uznana za niezgodną z SIWZ, co również narusza zasadę uczciwej konkurencji i 

równego traktowania wykonawców; 

a  w  związku  z  powołanymi  pod  lit  a]  okolicznościami  -  opisanie  przedmiotu  zamówienia  w 

sposób  nieprecyzyjny,  niejednoznaczny,  bez  uwzględnienia  wszystkich  okoliczności 

mogących mieć wpływ na przygotowanie oferty. 

II. art. 29 ust. 1 i 2 w zw. art 7 pzp poprzez: 

a) 

zaniechanie określenia w SIWZ wszystkich wymaganych danych dotyczących integracji; 

b) brak umieszczenia w SIWZ koniecznych informacji na temat migracji danych; 

i  w  związku  z  powołanymi  okolicznościami  -  opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób 

nieprecyzyjny, niejednoznaczny, bez uwzględnienia wszystkich okoliczności mogących mieć 

wpływ na przygotowanie oferty oraz w sposób, który mógłby utrudniać zachowanie uczciwej 

konkurencji wtoku postępowania. 

Biorąc pod uwagę powołane zarzuty i ich uzasadnienie zawarte w dalszej części odwołania, 

Odwołujący wnosi o nakazanie Zamawiającemu modyfikacji specyfikacji istotnych warunków 

zamówienia zgodnie z żądaniem określonym w uzasadnieniu odwołania. 

Następnie  w  dalszej  części  uzasadnienia  Odwołujący  wskazał,  że  z  uwagi  na  powyższe, 

Odwołujący wnosi o nakazanie Zamawiającemu dokonania modyfikacji SIWZ poprzez: 


wskazanie  w  SIWZ,  które  funkcjonalności  systemu  HIS  będą  przedmiotem  weryfikacji  w 

ramach próbki; 

2.  przygotowanie  i  przekazanie  wykonawcom  w  ramach  SIWZ  jednego  dla  wszystkich 

scenariusza/scenariuszy  testowych  wskazujących jak  dana funkcjonalność  będzie  badana  i 

w  jaki  sposób  weryfikowane  przez  Zamawiającego  będzie  istnienie  określonych 

funkcjonalności w dostarczanej próbce. 

Wskazał  również,  że  wnosi  o  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  modyfikacji  SIWZ 

poprzez: 

1.  wprowadzenie  do  SIWZ  kompletnej  dokumentacji  interfejsów,  mechanizmów  i  opisu 

protokołów  wymiany  danych  tych  systemów,  w  tym  podanie  szczegółowych  danych 

technicznych  niezbędnych  do  przeprowadzenia  integracji  wraz  z  kompletnymi  kodami 

źródłowymi  i  dokumentacją  dotyczącą  sposobu  komunikacji  tych  systemów  (zdolność 

komunikacji,  sposób  komunikacji,  opis  transakcji,  konstrukcja  pliku  komunikatu  transakcji, 

pełna  dokumentacja  techniczna  umożliwiająca  integrację,  opisane  widoki  baz  danych, 

procedury  składowe  i  inne  informacje,  które  są  konieczne  do  przeprowadzenia  integracji) 

oraz opisu interfejsów wymiany danych wraz z dokumentacją, opisem struktury danych, 

zakresu danych do wymiany, parametrów dotyczących interfejsów wymiany danych, rodzaju 

usług i mechanizmów wymiany danych po stronie tych systemów; 

Odwołujący wniósł także o nakazanie Zamawiającemu zmiany SIWZ poprzez: 

1.  dokładne  sprecyzowanie,  które  z  wymienionych  przez  Zamawiającego  danych  są 

konieczne  do  migracji,  a  z  których  Zamawiający  może  zrezygnować,  jeśli  analiza 

przedwdrożeniowa wykaże, iż są one zbędne, 

2.  zapewnienie  danych  do  migracji  w  postaci  plików  CSV  lub  XLS  zawierających  dane  do 

mi

gracji  wraz  z  dokumentacją  umożliwiającą  pełną  identyfikację  zawartości  tych  plików  w 

zakresie koniecznym do migracji danych. 

a także: 

Wskazanie w SIWZ wszystkich wymagań funkcjonalnych posiadanych modułów systemu 

ERP i LIS w celu realnego zaoferowania 

systemu równoważnego; 

Wskazanie  w  SIWZ  czy  przedmiot  zamówienia  obejmował  będzie  migrację  danych  z 

systemu  ERP  i  LIS  dotychczasowego  do  oferowanego,  a  w  przypadku  wymagania  takiej 

migracji danych - 

wprowadzenie do SIWZ poniższych danych dotyczących migracji danych z 

systemu  ERP  i  LIS  pełnej  listy  baz  danych  i  systemów,  z  których  ma  nastąpić  migracja 

danych,  wraz  ze  wskazaniem  wszystkich  technicznych  informacji,  dzięki  którym  możliwa 

będzie ta migracja a w szczególności m.in. 

ilość i rodzaje baz danych (proste czy złożone, relacyjne czy obiektowe itp.), 


struktura poszczególnych baz danych 

- rozmiar baz danych 

sposób  migracji  ze  wskazaniem  na  dane,  które  maja  pierwszeństwo,  informacji  na  temat 

spójności danych itp. 

zakres  danych  podlegających  migracji  (jakie  dane,  za  jakie  lata,  dane  z  jakich  obszarów 

itp.) 

zapewnienie  danych  do  migracji  w  postaci  plików  CSV  lub  XLS  zawierających  dane  do 

migracji wraz z dokumentacją umożliwiającą pełną identyfikację zawartości tych plików. 

Izba  ustal

iła,  że  Zamawiający  w  dniu  27.07.2018  r.  zamieścił  kopię  odwołania  na  swojej 

stronie internetowej. Izba ustaliła, że w ustawowym terminie przystąpienia do postępowania 

odwoławczego nie zgłosił żaden wykonawca. 

Następnie Izba ustaliła, iż Zamawiający pismem z dnia 08.08.2018 r. (wpływ faksem 

w  dniu  08.08.2018  r.  DzK-KIO-12474/18)  podpisanym  przez  p.  M.  K. 

– Zastępcy Dyrektora 

ds.  Finansowych 

działającego  na  podstawie  pełnomocnictwa  z  dnia  02.01.2018  r. 

podpisanego przez p. L. K. 

– Dyrektora złożył oświadczenie woli wskazując, iż uwzględnia w 

całości zarzuty zawarte w odwołaniu.  

Mając  na  uwadze  powyższe  okoliczności  faktyczne,  Izba  stwierdziła,  że  postępowanie 

podlega  umorzeniu  na  podstawie  art.  186  ust.  2  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo 

zamówień publicznych.  

Zgodnie 

z  treścią  art.  186  ust.  6  pkt  1)  ustawy  Pzp  w  okolicznościach,    o  których 

mowa  w  art.  186  ust.  2 

ustawy  Pzp  koszty  postępowania  odwoławczego  znosi  się 

wzajemnie. 

Tym  samym  Izba  orzekła  o  dokonaniu  zwrotu  Odwołującemu  z  rachunku  Urzędu 

Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu. 

Jednocześnie  Izba  wskazuje,  iż  zgodnie  z  treścią  186  ust.  2  zdanie  drugie  ustawy 

Pzp  zamawiający,  w  przypadku  umorzenia  postępowania  odwoławczego  na  skutek 

uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu i nie 

wniesienia sprzeciwu przez Przystępującego, wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.   

Przewodniczący: 

……………………