KIO 1325/18 WYROK dnia 24 lipca 2018 r.

Stan prawny na dzień: 25.10.2018

Sygn. akt: KIO 1325/18 

WYROK 

z dnia 24 lipca 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Dagmara Gałczewska-Romek 

Protokolant:              

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  23  lipca  2018  r.  w Warszawie  odwo

łania  wniesionego 

do Pr

ezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 lipca 2018 r. przez Blue Brain Sp. z o.o. 

Sp.  k.,  ul.  Ks.  Franciszka  Trockiego  22,  33-

394  Kraków  w  postępowaniu  prowadzonym 

przez 

Ministerstwo Energii, ul. Krucza 36/Wspólna 6, 00-522 Warszawa 

przy  udziale  wykonawcy  DKS  Sp.  z  o.o.,  ul.  Energetyczna  15,  80-180  Kowale 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

oddala odwołanie, 

kosztami  postępowania  obciąża  Blue  Brain  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.,  ul.  Ks.  Franciszka 

Trockiego 22, 33-

394 Kraków i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Blue  Brain  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.,      

ul. Ks. Franciszka Trockiego 22, 33-394 Kra

ków tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ………………….… 


Uzasadnienie 

Zamawiający - Ministerstwo Energii - prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  na  zakup  usługi  wydruku  centralnego.  Ogłoszenie                 

o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu 

1.03.2018r.  pod  poz.  2018/S  042-092055.

Postępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2

004  r.  Prawo zamówień  publicznych (t.j.   Dz.  U.  z  2017 r.  poz. 

1579 ze zm.) - zwanej dalej Pzp. 

W dniu 

6 lipca 2018r. Odwołujący - Blue Brain sp. z o.o. Sp.k. - wniósł do Prezesa Krajowej 

Izby Odwoławczej odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

-  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  przez  zaniechanie  wykluczenia                             

z  postępowania  wykonawcy  DKS  Sp.  z  o.o.,  którego  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę                                  

w  zakresie  ceny  za  konserw

ację  urządzeń  wskazanych  w  Załączniku  1A  do  Specyfikacji 

Istotnych Warunków Zamówienia (dalej SIWZ), 

art. 90 ust. 3 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp przez zaniechanie wykluczenia z postępowania 

wykonawcy DKS Sp. z o.o., który nie wykazał w toku postępowania prowadzonego w oparciu 

o  art.  90  ust.  1  Pzp,  iż  jego  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  w  zakresie  ceny  za 

konserwację urządzeń wskazanych w Załączniku 1A do SIWZ, 

art.  7  ust.  1  Pzp  przez  równe  traktowanie  oferty  DKS  Sp.  z  o.o.  która  powinna  być 

odr

zucona  jako  zawierająca  rażąco  niską  cenę  z  ofertą  Odwołującego,  która  została 

wyceniona i sporządzona należycie, 

-  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  DKS  Sp.  z  o.o. 

mimo, iż jej treść nie odpowiada treści SIWZ. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i: 

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu, 

odrzucenie oferty  DKS  sp.  z  o.o.  na  podstawie art.  89  ust.  1 pkt  4 Pzp jako zawierającej 

rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  usług 

konserwacyjnych, 

-  odrzucenie  oferty  DKS  Sp.  z  o.o.  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  jako  niezgodnej                  

z treścią SIWZ, 

wybór oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej. 

W  uzasadnieniu  odwołania,  nie  zgadzając  się  z  dokonaną  przez  Zamawiającego  oceną 

wyjaśnień  DKS  Sp.  z  o.o.  sp.  k.  złożonych  pismem  datowanym  na  dzień  21  maja  2018r 

(winno być  21  czerwca), Odwołujący  wskazał,  że wyjaśnienia te są  ogólnikowe,  lakoniczne               

i nie poparte żadnymi dowodami. W szczególności: 


w  zakresie  oszczędności  metody  wykonania  zamówienia  -  wykonawca  DKS  Sp.  z  o.o. 

odwołał  się  do  ogólnego  i  nieskonkretyzowanego  doświadczenia  w  realizacji  zadań  o 

podobnej  złożoności  i  znajomości kosztów  podobnych  projektów,  nie  wskazując  jednak  ani 

jakie  to  są  projekty,  ani  jaki  był  ich  przedmiot,  ani  na  czym  opiera  twierdzenie  o  ich 

porównywalności. Wykonawca ogólnie stwierdził, że w kalkulacji ceny ujęte zostały wszelkie 

elementy  mające  na  nią  wpływ  -  nie  wskazując  jakie  konkretnie  elementy  brał  pod  uwagę 

przy  wycenie  i  w  jaki  sposób  tej  wyceny  dokonał.  Wyjaśnienia  w  tym  zakresie  zawierają 

niekonkretne  zapisy  odnoszące  się  do  „wszelkich  czynności  niezbędnych  dla  prawidłowej 

realizacji  tej  części  zamówienia",  „czasu  realizacji  zgodnego  z  SIWZ",  „zatrudnianie  lub 

współpracę  z  osobami  z  doświadczeniem  pozwalającym  na  opracowanie  optymalizacji 

metodyki  konserwacji

",  „know-how  oraz  relacje  biznesowe  z  dostawcami"  -  nie  wskazując 

jednak na czym te czynności czy działania konkretnie polegają. 

w zakresie wybranych rozwiązań technicznych wykonawca DKS Sp. z o.o. wskazał jedynie 

na  25  letnie  ogólne  doświadczenie  na  rynku  dostawców  urządzeń  wielofunkcyjnych  oraz 

usług  najmu  urządzeń  wielofunkcyjnych  i  ich  konserwacji,  podczas  których  „opracował, 

wdrożył i udoskonalił szczegółowe procedury wewnętrzne, działania w ramach usług najmu i 

konserwacji  urządzeń  wielofunkcyjnych."  Jednocześnie  wskazał,  że  procedury  te  między 

innymi  odnoszą  się  do  weryfikacji  dokumentacji  przetargowej,  analizy  uwarunkowań 

formalno  - 

prawnych  zamówienia  i  zapewnienia  bezpieczeństwa  i  higieny  pracy  oraz 

archiwizacji  i  administracji.  Wykonawca  nie  wskazał  jak  procedury  dotyczące  tych 

konkretnych  obszarów  mogą  wpłynąć  na  wycenę  konserwacji  urządzeń  wskazanych  w 

Załączniku  1A  do  SIWZ  w  Postępowaniu,  nie  przedstawił  też  w  postaci  ewentualnych 

dowodów  takich  procedur.  Podobnie,  w  zakresie  wskazanej  przez  wykonawcę  DKS  Sp.  z 

o.o. standaryzacji usług oraz przeszkolenia kadry i wyposażenia ich w niezbędne narzędzia 

(formula

rze,  wzory  dokumentów,  oprogramowania  specjalistyczne  i  listy  sprawdzające)  nie 

wykazał  jak  te  działania  wpłynęły  na  dokonanie  takiej  a  nie  innej  wyceny  kosztów 

konserwacji urządzeń. Również stosowanie przez wykonawcę DKS Sp. z o.o. procedur ISO, 

chociaż  odnosi  się  do  serwisu  i  sprzedaży  detalicznej  sprzętu  biurowego,  pozostaje  bez 

wpływu  na  dokonaną  wycenę  kosztów  konserwacji,  a  przynajmniej  wykonawca  DKS  Sp.  z 

o.o. nie wykazał w tym zakresie żadnej zależności. Należy zauważyć również, że wg danych 

ze  strony  internetowej  firmy  DKS  sp.  z  o.o.  (http://www.dks.pl/serwis/serwis-urzadzen- 

wielofunkcyjnych.html

), firma jest autoryzowanym serwisem urządzeń jedynie Konica Minolta 

oraz  Lexm

ark.  Urządzenia  tychże  producentów,  nie  są  jednak  przedmiotem  niniejszego 

zadania. 


w  zakresie  kosztów  pracy  przyjętych  do  ustalenia  ceny,  wykonawca  DKS  Sp.  z  o.o. 

wskazał,  że  nie  są  one  niższe  niż  minimalne  wynagrodzenie  za  pracę  zgodnie  z 

obowiązującymi  przepisami,  wskazując  jednak  w  dalszej  kolejności  zarówno  na  wysoko 

kwalifikowaną kadrę  z  licznym  doświadczeniem  oraz  w  Załączniku  1  do  wyjaśnień  podając 

informację,  że  koszt  1  roboczo  -  godziny  technika  serwisu  wynosi  ok  43  zł  brutto.  Z  treści 

wyjaśnień wynika również, że koszt ten obejmuje nie tylko wynagrodzenie kadry, ale również 

koszty  przejazdów  i  wszelkie  bliżej  nieokreślone  koszty  towarzyszące  w  żaden  sposób 

jednak nie przedstawiając szczegółowej kalkulacji tych kosztów. 

w  zakresie  wyjątkowo  sprzyjających  warunków  wykonania  zamówienia  wykonawca  DKS 

Sp. z o.o. odniósł się do rzetelnej kalkulacji kosztu konserwacji, wskazując jednocześnie na 

wyjątkowo  bliską  lokalizację  siedziby  Zamawiającego  i  Wykonawcy,  a  także  większą  niż 

innych  wykonawców  efektywność  pracy  poprzez  swobodne  łączenie  obowiązków 

wykonywanych  na  rzecz  Zamawiającego  oraz  innych  obowiązków  służbowych  kadry  oraz 

możliwość elastycznego reagowania na potrzeby Zamawiającego. Wykonawca przy tym nie 

wskazał  na  czym  miałaby  polegać  przewaga  nad kadrą innych wykonawców  świadczących 

podobne usługi przez stałe i wykwalifikowane zespoły na terenie Warszawy. Jednocześnie w 

żaden sposób wykonawca DKS Sp. z o.o. nie wykazał zasadności swojego twierdzenia, że 

koszty utrzymania pracowników i biura na terenie Warszawy są o 40% tańsze niż personel i 

zaplecze  biurowe  poza  Warszawą.  W  ocenie  Odwołującego  jest  dokładnie  odwrotnie,  nie 

mniej  jednak  gołosłowne  twierdzenia  wykonawcy  DKS  Sp.  z  o.o.  nie  dowodzą  niczego  w 

kontekście wyceny kosztów konserwacji przyjętych do wyceny oferty. 

wykonawca DKS Sp. z o.o. odniósł się również do oryginalności projektu pozwalającym na 

odpowiednio  niskie  skalkulowanie  ceny.  Wykonawca  twierdzi  przy  tym,  że  ważnym 

elementem  zamówienia  na  wykonanie  konserwacji  używanych  urządzeń  wielofunkcyjnych 

jest analiza ryzyka. Nie sposób tu pominąć wyjaśnień składanych przez wykonawcę DKS Sp. 

z o.o. na wcześniejszych etapach badania oferty (pismo złożone w odpowiedzi na wezwanie 

Zamawiającego z dnia 8 maja 2018 roku), z których wynikało, że nie badał on stanu zużycia 

oraz konserwowania urządzeń przez poprzednika, zakładając jedynie, że „urządzenia te były 

konserwowane należycie”. Wyjaśnienia złożone w trybie art. 90 ust. 1 Pzp, odnoszące się do 

analizy ryzyk, 

mających wpływ na ocenę oferty, stoją w sprzeczności z tym twierdzeniem. 

Odwołujący podniósł także, że oferta DKS sp. z o.o. Sp.k. winna podlegać odrzuceniu 

jako  niezgodna  z  treścią  SIWZ.  Zamawiający  w  szeregu  postanowieniach  SIWZ  i  projektu 

umowy podkreślał, że konserwacje mają być wykonywania zgodne z zaleceniami producenta 

a dodatkowo prace w ramach konserwacji mają być wykonywane po godzinach. Odwołujący 

porównał ceny miesięczne za usługi konserwacji i podał, że DKS Sp. z o.o. Sp. k przewidział 

ceną 261,99zł miesięcznie, co daje kwotę 12 575,52 zł w czasie całego kontraktu, podczas 

gdy  cena  oferty  Odwołującego  za konserwację wynosi  2000zł  brutto,  co  daje 94 000  brutto 


za 47 m-cy, oferta Ricoh Polska sp. z o.o.  4 040,55 brutto za m-c (189 905,85 za 47 m-cy) 

zaś Konica  Minolta Bussiness  Solutions Polska Sp.  z  o.o.  -  12 571  brutto za m-c  (590 837 

brutto  za  47  m-cy). 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  DKS  Sp.  z  o.o.  Sp.k.  w  swoich 

wyjaśnieniach zupełnie pominął konieczność wymiany w ramach zaleceń producentów tzw. 

zestawów  konserwacyjnych,  które  należy  wymieniać  po  wykonaniu  przez  urządzenie 

określonego  przebiegu  wydruków.  Producenci  drukarek  zalecają  w  ramach  konserwacji 

wymianę  tzw.  zestawów  konserwacyjnych,  w  skład  których  wchodzą  rolki  podające  papier, 

nagrzewnice czy głowice laserowe. Pomijając ten element wykonawca DKS Sp. z o.o. sp.k. 

definiuje  swój  własny  standard  konserwacji  urządzeń  drukujących,  który  nie  ma  nic 

wspólnego z  zaleceniami producentów  i  specyfikacją  przedmiotu  zamówienia.  Błąd  ten jest 

bezpośrednią przyczyną złożenia oferty rażąco niskiej. Odwołujący zwrócił uwagę, że dla co 

najmniej  46%  (Brother,  Samsung,  Xerox)  urządzeń  z  listy  będącej  Załącznikiem  1A  do 

dokumentacji,  które  Zamawiający  chce  objąć  konserwacjami,  producenci  oprócz 

deklarowanego  przez  wykonawcę  czyszczenia  urządzeń  określają  precyzyjnie  listę 

elementów  jakie  powinny  być  wymieniane  po  wykonaniu  przez  urządzenie  określonego 

wolumenu wydruków. 

Odwołujący wskazał, że z uzyskanych od producentów sprzętu informacji wynika, że aż 34 

urządzenia  z  listy  z  załącznika 1A,  wymagają konieczności  wymian  w  ramach konserwacji, 

zestawów  Maintenance  Kit  (ang.  Zestaw  konserwacyjny).  Biorąc  pod  uwagę,  że 

Zamawiający  nie  udzielił  w  dokumentacji  żadnej  informacji  o  czasie  eksploatacji  urządzeń                 

z listy, ich przebiega

ch oraz rodzaju stosowanych na co dzień materiałów eksploatacyjnych, 

wykonawcy  musieli  wliczyć  w  koszt  oferty  ryzyko  związane  z  koniecznością  zakupu  i 

instalacji  w  urządzeniach  Zamawiającego  zestawów  konserwacyjnych,  zarówno                                 

w  pierwszych  dniach  kontraktu  jak  i  kolejnych  latach.  Teza  zakładająca,  że  urządzenia  te 

były  należycie  konserwowane  i  ich  konserwacja  trwała  jedną  godzinę  rocznie,  jest  w 

rzeczywistości  mało  rozsądna,  bo  bez  rzeczywistej  wiedzy  na  temat  stanu  urządzeń,  nie 

można  zakładać  czy  jego  konserwacja  będzie  potrzebna  raz  rocznie  lub  raz  na  kwartał. 

Wykonawcy  w  ramach  oferty  musieli  wziąć  pod uwagę konieczność  konserwacji  nawet  raz 

na  tydzień,  jeśli  stan  urządzeń  i  ilość  drukowanych  prac  będzie  tego  wymagał.  Trudno 

inaczej  interpretować  miesięczną  stawkę  za  konserwację  urządzeń,  jak  gotowość  do 

wykonywania usługi w dowolnym momencie, na wezwanie Zamawiającego i jednocześnie po 

godzinach pracy urzędu (po 16.30), co zostało przez Zmawiającego wyraźnie zastrzeżone. 

Biorąc pod uwagę deklarowaną przez Zamawiającego ilość kopii i wydruków przewidywaną 

do  wykonania  na  dostarczonych  nowych  19  urządzeniach  przez  cały  okres  świadczenia 

usługi,  Odwołujący  oszacował  koszt  elementów  jakie  należy  wykorzystać  w  czasie  48 

miesięcy  kontraktu,  żeby  konserwować  urządzenia  zgodnie  z  zaleceniami  ich  producentów 


Brother, Samsung, Xerox. W podsumowaniu Odwołujący wskazał, że wykonawca DKS Sp. z 

o.o.  Sp.  k.  pominął  w  swojej  kalkulacji  obowiązek  wymiany  elementów  konserwacyjnych  o 

łącznej  wartości  54 171,70zł. W  związku  z  tym  niezależnie  do  zarzutu  rażąco  niskiej  ceny, 

Odwołujący  podniósł  zarzut  niezgodności  treści  oferty  z  treścią  SIWZ  i  wskazał,  że  oferta 

DKS Sp. z o.o. Sp.k. 

winna podlegać odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 

89 ust. 1 pkt 4 Pzp.  

Do  odwołania  Odwołujący  przedstawił  pisma  od  producentów  na  potwierdzenie 

przedstawionych  też  dotyczących  zasad  realizacji  usługi  konserwacji,  a  także  wyjątki  z 

instrukcji serwisowych dla sprzętu objętego usługą konserwacji.  

Na  podstawie  dokumentacji  akt  sprawy  oraz  biorąc  pod  uwagę  stanowiska  stron 

postępowania zaprezentowane w trakcie rozprawy, Izba ustaliła co następuje

Zgodnie  pkt  2.1.  rozdz.  2  SIWZ  p

rzedmiotem  zamówienia  jest  zakup  usługi 

centra

lnego  wydruku  na  potrzeby  pracowników  Ministerstwa  Energii,  serwis,  konserwacja  i 

dostawa tonerów  do  urządzeń  biurowych.  Szczegółowy  opis  przedmiotu zamówienia został 

określony  w  załączniku  nr  3  do  projektu  umowy.  Zgodnie  z  jego  treścią  przedmiotem 

zamówienia  jest  dostarczenie  19  urządzeń  wielofunkcyjnych  (..)  wraz  z  „systemem 

Monitoringu i Zarządzania drukiem” (SMiZD) i opieką. Ponadto, zgodnie z rodz. I pkt 1 SIWZ 

wykonawca  zobowiązany  jest  do  dostawy  w  czasie  trwania  umowy  tonerów  i  bębnów  do 

urządzeń  aktualnie  znajdujących  się  w  Ministerstwie  Energii  (listę  tych  urządzeń  stanowi 

załącznik 1B do opisu) oraz konserwacji urządzeń zgodnie z zaleceniami ich producenta, a 

także  napraw  tych  urządzeń  (listę  tych  urządzeń  stanowi  załącznik  nr  1a  do  opisu). 

Konser

wacja  maszyn  w  zakresie  określonym  warunkami  producenta  powinna  być 

wykonywana w dni robocze po godz. 16.30, po uprzednim uzyskaniu zgody Zamawiającego.  

Zgodnie  pkt  2.1.  rozdz.  2  SIWZ  Przedmiotem  zamówienia  jest  zakup  usługi  centralnego 

wydruku  na  potrzeb

y  pracowników  Ministerstwa  Energii,  serwis,  konserwacja  i  dostawa 

tonerów do urządzeń biurowych. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został określony 

w załączniku nr 3 do projektu umowy. Zgodnie z jego treścią przedmiotem zamówienia jest 

dostarczenie 19 

urządzeń wielofunkcyjnych (..) wraz z „systemem Monitoringu i Zarządzania 

drukiem”  (SMiZD)  i  opieką.  Ponadto  wykonawca  zobowiązany  jest  do  dostawy  w  czasie 

trwania  umowy  tonerów  i  bębnów  do  urządzeń  aktualnie  znajdujących  się  w  Ministerstwie 

Energii  (list

ę  tych  urządzeń  stanowi  załącznik  1B  do  opisu)  oraz  konserwacji  urządzeń 

zgodnie  z  zaleceniami  ich  producenta,  a  także  napraw  tych  urządzeń  (listę  tych  urządzeń 

stanowi załącznik nr 1a do opisu).  


Jak  wynika  z  §  1  ust.  1  pkt  2  projektu  umowy  konserwacją,  naprawami  i  dostawami 

materiałów eksploatacyjnych (tonerów i bębnów) objęte są urządzenia, których właścicielem 

jest Zamawiający, zainstalowane w siedzibie Zamawiającego.  

Zgodnie  z  rozdziałem  10  wykonawca  jest  zobowiązany  podać  cenę  oferty  w  Formularzu 

ofe

rtowym,  sporządzonym  wg  wzoru  stanowiącego  Załącznik  nr  1  do  SIWZ.  Cenę  oferty 

stanowi  wartość  wyrażona  w  PLN,  którą  zamawiający  zobowiązany  będzie  zapłacić 

wykonawcy  za  przedmiot  zamówienia.  Cena  musi  być  podana  z  dokładnością  do  dwóch 

miejsc po przecinku.  

Zgodnie  z  Arkuszem  wyceny  (załącznik  nr  1  do  Formularza  ofertowego)  na  cenę  oferty 

składała  się  suma  cen  z  tabeli  1-4,  obejmująca  ceny  za:  1  stronę  wydruku,  konserwację 

urządzeń  -  cena  brutto  za  1  m-c,  naprawę  urządzeń  (szacowana  liczba  roboczogodzin                        

w okresie 47 m-

cy wynosi 1500), dostawę tonerów i bębnów (szacowna liczba w załączniku 

na A do Formularza cenowego). 

Bezpośrednio  przed  otwarciem  ofert  Zamawiający  podał,  że  na  realizację  zamówienia 

zamierza przeznaczyć kwotę  1 538 353,27zł.  Do  upływu terminu  składania ofert  wpłynęły  4 

oferty: 

1.  konsorcjum Ricoh Polska sp. z o.o., Network Partners T.M. 

Sp. j.                       z ceną 

891,33 zł, 

Blue Brain Sp. z o.o. sp. k. z ceną 1 386 921,97zł 

3.  Konica Minolta Business Solutions 

Polska Sp. z o.o. z ceną 2 054 545,33 zł, 

DKS Sp. z o.o. z ceną 1 368 981,35 zł. 

Cena  brutto  za  1  m-

c  konserwacji  urządzeń  zaoferowana  przez  Odwołującego  wynosi 

2000zł,  zaś  wykonawca  DKS  Sp.  z  o.o.  zaproponował  cenę  miesięczną  261,99zł.  Średnia 

cena za kon

serwację urządzeń przewidziana w ofertach wynosi 221 764,10zł.  

Mając na uwadze powyższe ustalenia, Izba zważyła co następuje: 

Odwołanie podlega oddaleniu. 

W  pierwszej 

kolejności  ustalono,  że  odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych  oraz 

został  uiszczony  od  wpis.  Nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących 

odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp. 

Odwołujący wykazał przesłanki dla wniesienia odwołania określone w art. 179 ust. 1 Pzp, tj. 

posiadanie 

interesu  w  uzyskaniu  danego  zamówienia  oraz  możliwość  poniesienia  szkody                

w  wyniku  naruszenia  przez 

zamawiającego  przepisów  Pzp.  Działania  i  zaniechania 

Zamawiającego,  kwestionowane  w  odwołaniu  mogą  pozbawić  Odwołującego  uzyskania 

zamówienia publicznego. 


Izba oddaliła wniosek Przystępującego o odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 

pkt  7  w  zw.  z  art.  180  ust.  5  Pzp  w  zw.  z  §  19  ust.  1  i  3  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu 

odwołań  z  uwagi  na  brak  przekazania  Zamawiającemu  kopii  odwołania  bez  załączników  w 

wymaganej formie. 

Zgodnie z art. 189 ust.2 pkt 7 Pzp Izba odrzuca odwołanie, jeśli stwierdzi, 

że  odwołujący  nie  przesłał  zamawiającemu kopii  odwołania,  zgodnie  z  art.  180  ust.  5  Pzp. 

Zamawiający  potwierdził  w  toku  posiedzenia,  że  otrzymał  kopię  odwołania  w  ustawowym 

terminie  w  taki  sposób,  że  mógł  się  on  zapoznać  z  jego  treścią  i  już  tylko  z  tego  względu 

wniosek  Przystępującego  jest  nieuzasadniony.  Wskazać  także  trzeba,  że  forma  złożenia 

dowodów: na płycie CD czy też w wersji angielskiej bez tłumaczenia nie stanowi przesłanki 

do  odrzucenia  odwołania,  dowody  takie  podlegają  ocenie  Izby  w  toku  postępowania 

odwoławczego. Nie ma także podstaw do wezwania Odwołującego do uzupełnienia braków 

formalnych odwołania i przedłożenia dowodów we właściwej formie.  

Na  wstępie  rozważań  merytorycznych  zauważyć  należy,  że  całkowite  ceny  ofert 

Od

wołującego  i  Przystępującego,  obejmujące  ceny  za  stronę  wydruku,  konserwację                        

i  naprawę  urządzeń  oraz  dostawę  tonerów  i  bębnów  są  zbliżone.  Sumaryczna  cena  oferty 

Przystępującego nie obiega także w sposób znaczny od kwoty przeznaczonej na realizację 

zamówienia. Istotna różnica występuje natomiast w samej cenie za usługi konserwacji i jak 

wykazała rozprawa wynika  ona  z  odmiennego  przyjęcia przez  wykonawców  zakresu  usług, 

jakie  objęte  są  konserwacją  urządzeń.  Przystępujący,  co  przyznał  w  toku  rozprawy, 

kalkulując  cenę  za  miesięczną  konserwację  urządzeń  nie  ujął  wymiany  materiałów 

zużywalnych,  w  przeciwieństwie  do  Odwołującego,  który  przyjął,  że  konserwacja  „zgodna                

z zaleceniami producentów sprzętu” takie materiały musi obejmować.  

Rozpoznając sprawę w granicach zarzutów podniesionych w odwołaniu, Izba zwraca uwagę, 

że  Zamawiający  w  dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nie  zdefiniował 

pojęcia  „konserwacja  sprzętu”,  nie  wskazał  czy  miesięczny  ryczałt  za  konserwację  ma 

obejmować  materiały  zużywalne  czy  też  w  zakres  konserwacji  mają  wchodzić  jedynie 

czynności  polegające  na  czyszczeniu,  smarowaniu  urządzeń/  elementów.  Zamawiający  nie 

podał  w  dokumentacji  postępowania  także  innych  istotnych  informacji,  od  których  zależna 

jest  częstotliwość  wymiany  elementów  zużywalnych  tj.  stanu  zużycia  i  przebiegu  drukarek, 

które  będą  przedmiotem  konserwacji.  Wszystkie  te  okoliczności  sprawiają,  że  oferty 

wykonawców  są  w  zakresie  usług  konserwacji  urządzeń  nieporównywalne.  Na  różne 

rozu

mienie  pojęcia  konserwacja  oraz  zakresu  usług  objętych  konserwacją  wskazują 

oświadczenia  producentów  sprzętu  złożone  przez  Odwołującego  i  Przystępującego  w  toku 

rozprawy.  Jedni  producenci 

podają,  że  w  ramach  konserwacji  wykonuje  się  sprawdzenie 

jakości/kopii 

wydruku, 

stanu 

materiałów 

eksploatacyjnych, 

czyszczenie 


podzespołów/materiałów,  regulacja  itp.  (np.  oświadczenie  Canon,  Triumph-  Adler,  złożone 

przez  Przystępującego),  inni  wskazują,  że  w  ramach  konserwacji  -  celem  utrzymania 

urządzenia  w  najlepszym  stanie  technicznym  -  konieczna  jest  wymiana  części 

konserwacyjnych  typu:  rolki,  kasety  itp.  (np.  oświadczenie  Brother,  Xerox  załączone  przez 

Odwołującego). 

Podkreślić  należy,  że  z  samego  sformułowania  zawartego  w  dokumentacji  postępowania                   

zamówienie  publiczne,  na  które  powoływał  się  Odwołujący,  że  „konserwacja  ma  być 

zgodna  z  zaleceniami  producentów  sprzętu”  nie  można  wywieść  twierdzenia,  że  koszty 

elementów  zużywalnych  winny  być  ujęte  w  cenie  konserwacji  tych  urządzeń.  Z  tych 

względów  nie  sposób  uznać  za  trafny  zarzut,  iż  oferta  Przystępującego  jest  niezgodna  z 

postanowieniami SIWZ i podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. O takiej 

niezgodności można mówić jedynie w sytuacji, gdy ma ona charakter obiektywny, oczywisty 

a ni

e jest wynikiem interpretacji postanowień siwz. Niejasne postanowienia SIWZ nie mogą 

także wywoływać negatywnych konsekwencji po stronie wykonawców.   

Za niezasadny Izba uznała także zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 7 ust. 1 

Pzp i art. 9

0 ust. 3 Pzp polegający na zaniechaniu wykluczenia wykonawcy Przystępującego, 

którego  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  zakresie  ceny  za  konserwację  urządzeń 

wskazanych  w  Załączniku  1A.    O  rażąco  niskiej  cenie  można  mówić  w  sytuacji,  gdy  cena 

oferty  odbie

ga  od  przedmiotu  zamówienia  w  taki  sposób,  że  nie  jest  możliwe  wykonanie 

przedmiotu  zamówienia  za zaoferowaną cenę.  Jak wskazano w  wyroku Sądu Okręgowego    

w  Katowicach  z  dnia  z  dnia  30.01.2007  r.,  sygn.  akt:  XIX  Ga  3/0 

„o  cenie  rażąco  niskiej 

można mówić wówczas, gdy oczywiste jest, że przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie 

umowy  przez  wykonawcę  byłoby  dla  niego  nieopłacalne.  Rażąco  niska  cena  jest  to  cena 

niewiarygodna,  oderwana  całkowicie  od  realiów  rynkowych.  Przykładem  może  być 

oferowanie  towarów  poniżej  kosztów  zakupu  lub  wytworzenia  albo  oferowanie  usług  za 

symboliczną kwotę”. 

Podkreślić  należy,  że  cenę  oferty  ocenia  się  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.                        

W  analizowanej  sprawie 

z  uwagi  na  to,  że  przedmiot  zamówienia  w  zakresie  konserwacji 

urządzeń  nie  został  przez  Zamawiającego  doprecyzowany,  bowiem  wykonawcy  nie  mieli 

wiedzy  o  tym,  czy  w  zakres  usług  konserwacji  wchodzi  wymiana  części  zużywalnych,  nie 

można  jednoznacznie  stwierdzić,  że  zaoferowana  przez  Przystępującego  cena  nie 

gwarantuje realizacji całego przedmiotu zamówienia.  


Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy 

Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 

,  §  3  i  §  5  ust.  3  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.                     

w  sprawie  wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.). 

Przewodniczący:   ……………….…..…. 


Słowa kluczowe:
rażąco niska cena
Słowa kluczowe:
rażąco niska cena