KIO 69/18 KIO 89/18 WYROK dnia 31 stycznia 2018 roku

Stan prawny na dzień: 18.04.2018

Sygn. akt:  

KIO   69/18 

KIO   89/18 

WYROK 

z dnia 31 stycznia 2018  roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ewa Kisiel 

Protokolant:             Edyta Paziewska 

po rozpoznaniu na rozprawie, w Warszawie, w dniu 25 stycznia 2018 r. 

odwołań, wniesionych 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej: 

A.  w  dniu  15  stycznia  2018  r.  przez  wykonawc

ę  WhyNotTravel  Sp.  z  o.o.  Sp.k.  z 

siedzibą w Kielnarowej, 

B.  w  dniu  15  stycznia  2018 

r.  przez  wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Turystyczno-

Handlowe Supertour Sp. z o.o. 

z siedzibą w Warszawie, 

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego - Politechnikę Warszawską z siedzibą 

w Warszawie, 

przy udziale: 

A.  wykonawcy 

Biuro  Podróży  "Bioton  Tour"  M.  Ż.-R.,  B.  R.  Sp.  j.  z  siedzibą  w 

Warszawie, 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: 

KIO 69/18 po stronie 

zamawiającego, 

B.  wykonawcy 

Przedsiębiorstwo  Turystyczno-Handlowe  Supertour  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą w Warszawie, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego 

o sygn. akt: KIO 69/18 po stronie 

zamawiającego, 

C.  wykonawcy WhyNotTravel Sp. z o.o. Sp.k

. z siedzibą w Kielnarowej, zgłaszającego 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt:  KIO  89/18  po  stronie 

odwołującego 

orzeka: 

A. 

Uwzględnia  odwołanie wykonawcy  WhyNotTravel  Sp. z  o.o.  Sp.k.  z siedzibą w 

Kielnarowej  (sygn.  akt  KIO  69/18) 

i  nakazuje  Zamawiającemu  -  Politechnice 

Warszawskiej z siedzibą w Warszawie: 

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 


unieważnieniem  czynności  wykluczenia  z  postępowania  wykonawcy 

WhyNotTravel Sp. z o.o. Sp.k

. z siedzibą w Kielnarowej, 

ponowienie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty, złożonej 

przez wykonawcę WhyNotTravel Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Kielnarowej. 

B. 

Oddala  odwołanie  wykonawcy  Przedsiębiorstwo  Turystyczno-Handlowe 

Supertour Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (sygn. akt KIO 89/18). 

2. K

osztami postępowania obciąża Zamawiającego - Politechnikę Warszawską z siedzibą 

w  Warszawie  (sygn.  akt  KIO  69/18)  oraz 

Odwołującego  -  Przedsiębiorstwo 

Turystyczno-

Handlowe Supertour Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (sygn. akt KIO 

89/18) i: 

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 30 000 zł 00 gr (słownie: 

trzydzieści tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę WhyNotTravel Sp. 

o.o.  Sp.k.  z  siedzibą  w  Kielnarowej  (sygn.  akt  KIO  69/18)  oraz  wykonawcę 

Przedsiębiorstwo  Turystyczno-Handlowe  Supertour  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Warszawie (sygn. akt KIO 89/18), 

tytułem wpisów od odwołań, 

zasądza od Zamawiającego Politechniki Warszawskiej z siedzibą w Warszawie 

(sygn. akt KIO 69/18) na rzecz wykonawcy - WhyNotTravel Sp. z 

o.o. Sp.k. z siedzibą 

w Kielnarowej 

kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych 

zero groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu 

od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika, 

.  zasądza  od  wykonawcy  Przedsiębiorstwo  Turystyczno-Handlowe  Supertour  

Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (sygn. akt KIO 89/18) na rzecz Zamawiającego -

Politechniki Warszawskiej z siedzibą w Warszawie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: 

trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy),  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych 

(t.j. 

Dz. 

U. 

r., 

poz. 

na 

niniejszy 

wyrok 

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący:      ………………..…………. 


Sygn. akt: KIO 69/18 

       KIO 89/18 

UZASADNIENIE 

Politechnika  Warszawa  z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej:  „Zamawiający”),  na  podstawie 

przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych    (Dz.U.2017.1579  j.t.)  - 

zwanej  dalej  "ustawą"  lub  "Pzp"  –  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o 

udzielenie  zamówienia  na  „usługi  rezerwacji,  zakupu  i  dostawy  biletów  lotniczych,  kolejowych, 

autobusowych  i  promowy

ch  na  międzynarodowych  przewozach  pasażerskich".  Znak  sprawy: 

ZP.U.LW.22.17. 

Szacunkowa  wartość  przedmiotowego  zamówienia  jest  wyższa  od  kwot  wskazanych  w 

przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w 

dniu 24 czerwca 2017 r. pod numerem 2017/S119-240023 w dniu 24 czerwca 2017 r. 

W dniu 3 stycznia 2018 r. wykonawca 

WhyNotTravel Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Kielnarowej 

(dalej:  ”WhyNotTravel”  lub  „Odwołujący”)  został  powiadomiony  przez  Zamawiającego  drogą 

elektroniczną o wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp.  

W  dniu  4  stycznia  2018  r.  Zamawiający  poinformował  wykonawców  ubiegających  się  o 

udzielenie  zamówienia,  w  tym  wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Turystyczno-Handlowe  Supertour  Sp.  z 

o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej: „Supertour” lub „Odwołujący”) o wyborze oferty najkorzystniejszej 

za  którą  uznano  ofertę  wykonawcy  Biuro  Podróży  "Bioton  Tour"  M.  Ż.-R.,  B.  R.  Sp.  j.  z  siedzibą  w 

Warszawie 

(dalej: „Bioton”). 

KIO 69/18 

dniu  15  stycznia  2018  r.  Odwołujący  wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

odwołanie wobec niezgodnych z przepisami prawa czynności Zamawiającego, tj. czynność wykluczenia 

Odwołującego z postępowania oraz wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu. 

Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów prawa: 

1.  art  24  ust  1  pkt  12  Pzp,  przez  wykluczenie  z  p

ostępowania  Odwołującego,  mimo  iż  w  jego 

ocenie 

wykazał  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz  wykazał  brak  podstaw 

wykluczenia; 

oraz z ostrożności: 


2.  art.  24  ust.  1  pkt  23  Pzp,  przez  wykluczen

ie  Odwołującego  z  postępowania  pomimo,  iż 

O

dwołujący nie należy do tej samej grupy kapitałowej, w rozumieniu ustawy z dnia  16 lutego 

2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. z 2017 r. poz. 229,1089 i 1132), z żadnym 

innym w

ykonawcą w niniejszym postępowaniu. 

związku  z  powyższym  Odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  poprzez 

nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania; 

przeprowadzenia ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego; 

dokonania wyboru oferty Odwołującego, jako najkorzystniejszej. 

Odwołujący wyjaśniał, że jego wykluczenie z postępowania na podstawie art 24 ust 1 pkt 12 

Pz

p  jest  całkowicie  niezrozumiałe,  gdyż  bezsporne  pozostaje,  iż  w  dniu  26  września  2017  r.  do 

Zama

wiającego  dotarło  oświadczenie  wykonawcy  o  braku  przynależności  do  tej  samej  grupy 

kapitałowej, o której stanowi art 24 ust. 11 Pzp. Od dnia 26 września 2017 r. Zamawiający posiada więc 

dokument, który potwierdza, iż Odwołujący nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 23 

Pzp 

i nie miał żadnej podstawy do wzywania Odwołującego do uzupełnienia dokumentów z art. 26 ust. 

3  Pzp,  a  tym  bardziej 

do  wykluczenia  Odwołującego  z  postępowania  w  jakimkolwiek  trybie,  w  tym 

wynikającym z przepisu art. 24 ust 1 pkt 12 Pzp. 

Zdaniem WhyNotTravel n

ależy zauważyć, iż termin określony w art 24 ust 11 Pzp jest terminem 

wyłącznie instrukcyjnym. Nie ma przeszkód do uznania oświadczenia, które wpłynęło po upływie tego 

terminu do Zamawiającego. Nie można uznać, iż spóźniony dokument złożony w wykonaniu dyspozycji 

art.  24  ust  11 

Pzp  nie  został  skutecznie  złożony  w  postępowaniu.  Nie  istnieje  norma,  która 

przewidywałaby taką właśnie konsekwencję spóźnionego wypełnienia dyspozycji art. 24 ust 11 Pzp. 

W ocenie wykonawcy WhyNotTravel j

edyną konsekwencją niezłożenia rzeczonego dokumentu 

może  być  wystosowanie  do  wykonawcy  wezwania  z  art  26  ust  3  Pzp.  Zdaniem  Odwołującego  taka 

procedura  powinna  by

ć  wszczynana  wyłącznie,  jeżeli  wykonawca  w  ogóle  nie  złożył  dokumentu  do 

Zamawiającego,  na  co  wskazuje  brzmienie  art  26  ust  3  Pzp.  Jeżeli  dokument  do  Zamawiającego 

wpłynął, jak miało to miejsce w okolicznościach niniejszej sprawy, wezwanie z art 26 ust. 3 Pzp stanowi 

wyraz nadmiernego formalizmu postępowania i nie powinno być podejmowane. Ostatecznie, w opinii 

Odwołującego, jeżeli nawet uznać, iż każdorazowe niedotrzymanie 3-dniowego terminu wyznaczonego 

przepisem art 24 ust 11 

Pzp obliguje Zamawiającego do wystosowania wezwania z art. 26 ust 3 Pzp, to 

przepisy  Pzp  nie  zawierają  zakazu  samodzielnego  podejmowania  przez  wykonawcę  inicjatywy  w 

zakresie  składania  dokumentów,  nawet  bez  wspomnianego  wezwania.  Samodzielne  uzupełnianie 

dokumentów jest instytucją przyjmowaną przez doktrynę i orzecznictwo i tak złożone dokumenty należy 

uzn

ać za skutecznie uzupełnione w postępowaniu. Przyjmując, więc (błędną zdaniem Odwołującego) 

wykładnię, iż Zamawiający jest zobowiązany do uzupełniania dokumentów nie tylko niezłożonych, ale 


także  złożonych  po  upływie  terminu  instrukcyjnego  to  należy  uznać,  iż  w  przedstawionym  stanie 

faktycznym doszło do samodzielnego uzupełnienia dokumentu. 

Wykonawca WhyNotTravel 

podkreślał, że niezależnie od przyjętej wykładni przepisów, należy 

uznać,  iż  od  26  września  2017  r.  Zamawiający  dysponuje  wszelkimi  dokumentami  niezbędnymi  do 

oceny oferty Odwołującego, wobec czego przesłanka do wykluczenia Odwołującego z postępowania z 

art. 24 ust 1 pkt 12 Pzp nie zachodzi. 

Mimo, iż przesłanka do wykluczenia Odwołującego z postępowania 

z  art.  24  ust  1  pkt  12  Pzp 

nie mogła znaleźć zastosowania, to Odwołującego to z daleko posuniętej 

ost

rożności, Odwołujący zastosował się do treści wezwania do uzupełnienia i złożył dokumenty zgodnie 

z tym wezwaniem.  

Zamawiający w piśmie z dnia 3 stycznia 2017 r. wskazał, iż „Wykonawca złożył oświadczenie 

31.10.2017  r.  tj.  dzień  po  wymaganym  terminie".  Zdaniem  Odwołującego  z  tym  stwierdzeniem  nie 

można się w pełni zgodzić, gdyż 31 października 2017 r. do Zamawiającego wpłynęło oświadczenie o 

niepozostawaniu w tej samej grupie kapitałowej wyłącznie w formie pisemnej. Wykonawca zastosował 

się jednak do treści wezwania do uzupełnienia i najpierw,  w dniu 30 października 2017 r.( przekazał 

oświadczenie  Zamawiającemu  w  formie  elektronicznej  na  adres:  [email protected]).  Doręczenie  z 

dnia  31  października  2017  r.  zaświadczenia  w  formie  pisemnej,  stanowi  wymagane  potwierdzenie 

formie pisemnej w terminie 3 dni. 

Odwołujący, zupełnie pobocznie zauważał, iż żaden inny wykonawca nie został wykluczony z 

p

ostępowania na podstawie art 24 ust 1 pkt 12 Pzp lub art 24 ust 1 pkt 23 Pzp, Czyli nawet w przypadku 

niezłożenia  dokumentów,  o  których  mowa  w  art.  24  ust  11  Pzp  wykonawca  nie  powinien  był  zostać 

wykluczony z p

ostępowania na tej samej zasadzie, co wykonawca, składający ofertę w postępowaniu 

jako jedyny. 

Zarzut  naruszenia  art.  24  ust.  1  pkt  23  Pzp  został  przez  Odwołującego  przywołany  tylko  z 

ostrożności, gdyż Zamawiający kwestionuje dokumenty  złożone przez Odwołującego  właśnie  w celu 

wykazania  braku  podstawy  do  wykluczenia  z  art.  24  ust  1  pkt  23 

Pzp.  Tymczasem  Odwołujący  nie 

pozostaje w grupie kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust 11 Pzp, co oświadczał w formie pisemnej w 

niniejszym p

ostępowaniu już dwa razy. 

Podsumowując, Odwołujący twierdził, że od dnia 26 września 2017 r. Zamawiający dysponuje 

oświadczeniem  wykonawcy  o  niepozostawaniu  w  grupie  kapitałowej.  Natomiast  Odwołujący  z 

ostrożności  wypełnił  wezwanie  do  uzupełnienia  oświadczenia  wystosowane  przez  Zamawiającego  i 

doręczył Zamawiającemu odpowiednie dokumenty w terminie.  W związku z tym w postępowaniu nie 

zachodzą żadne przesłanki do wykluczenia Odwołującego z postępowania, odrzucenia jego oferty lub 

uznania jej za odrzuconą. 

KIO 89/18 

W dniu 15 stycznia 2018 r. wykonawca Supertour 

wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

odwołanie wobec czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz zaniechania czynności wykluczenia 

wykonawcy  Bioton 

w  konsekwencji  zaniechania  uznania  oferty  ww.  wykonawcy  za  odrzuconą,  tj. 


czynności/zaniechania  czynności  podjętych  przez  Zamawiającego.  Ewentualnie  w  przypadku,  nie 

podzielenia  poglądu  co  do  ww.  zakresu  zaskarżenia,  to  ostrożności  procesowej  Odwołujący  wnosił 

odwołanie,  także  wobec  czynności  badania  i  oceny  oferty  wykonawcy  Bioton,  tj.  nieprawidłowo 

przyznania jakiejkolw

iek ilości punktów w kryterium - „Średnia cena z sześciu biletów lotniczych (bez 

opłaty transakcyjnej)”. 

Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

art. 24 ust. 2 pkt 17 w zw. z art. 24 ust. 4 Pzp, przez zaniechanie wykluczenia, z postępowania 

wykonawcy  Bioton,  w  konsekwencji  zaniechanie  odrzucenia  oferty  ww.  wykonawcy,  pomimo 

tego, że wykonawca ten przedstawił Zamawiającemu nieprawdziwe informacje oraz informacje 

wprowadzające  w  błąd,  co  miało  istotny  wpływ  na  wybór  najkorzystniejsze]  oferty,  tj. 

przedłożenie  nieprawdziwych  i  niezgodnych  z  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia  

(dalej:  „siwz”  lub  „specyfikacja”)  informacji,  przedłożonych  wraz  z  załącznikiem  nr  5a, 

wpływające  na  ocenę  w  kryteriach  oceny  ofert  -  szczegółowa  kalkulacja,  w  postaci  wydruku 

biletu z systemu rezerwacji GDS; 

art  89  ust.  1  pkt  3  Pzp  w  zw.  z  art.  3  ust  1  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji (dalej: 

„uznk”), przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Bioton 

pomimo faktu, że oferta złożona przez tego wykonawcę stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, 

z  uwagi  na  to

,  że  ww.  wykonawca  przedstawił  wraz  z  załącznikiem  nr  5a  informacje 

nieprawdziwe i wprowadzające w błąd, w zakresie odnoszącym się do kryteriów oceny ofert i 

mających wpływ na tę ocenę, co w konsekwencji naruszyło interes Odwołującego w uzyskaniu 

przedmiot

owego zamówienia; 

art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Bioton pomimo tego, 

iż przedmiotowe kalkulacje i bilety przedłożone wraz z załącznikiem nr 5a został sporządzone 

nie tylko f

ałszywie ale i niezgodnie z siwz, bowiem zgodnie ze specyfikacją należało dokonać 

kalkulacji  na  podstawie  przeprowadzonej,  automatycznej  rezerwacji  w  systemie  GDS,  a 

następnie  na  podstawie  tej  rezerwacji  wygenerować  bilet  zgodny  z  tą  rezerwacją  -  w 

konsekwencji należy uznać iż ww. wykonawca w ogóle nie przedstawił kalkulacji zgodnych z 

siwz. 

W przypadku gdyby Izba nie przychyliła są do ww. zarzutów odnośnie konieczności wykluczenia 

ww.  wykonawcy,  z  uwagi  na  przedstawienie  nieprawdziwych  informacji,  O

dwołujący  zarzucał 

naruszenie: 

art. 91 ust. 1 Pzp, 

przez wybór oferty Bioton, która nie jest ofertą najkorzystniejszą na podstawie 

kryteriów  oceny ofert określonych  w siwz,  z uwagi  na to,  że  oferta  ww.  wykonawcy  powinna 

otrzymać w kryterium - „Średnia cena z sześciu biletów lotniczych (bez opłaty transakcyjnej)” 0 

pkt, gdyż wyniki owych kalkulacji zostały zmanipulowane, przez manualne, a nie automatyczne 

dokonanie procesu rezerwacji w systemie GDS, a następnie wystawienia biletem. 


Z  uwagi  na  powyższe,  Odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  i  nakazanie 

Zamawiającemu dokonania następujących czynności: 

u

nieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

wykluczenie wykonawcy Bioton oraz odrzucenie jego oferty; 

p

owtórzenie czynności badania i oceny ofert; 

wyboru oferty 

Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej zgodnie z kryteriami oceny 

ofert zawartymi w siwz. 

Odwołujący w uzasadnieniu odwołania wyjaśniał: 

Ad 1. 

Odwołujący  wskazywał,  że  wykonawca  Bioton  nie  wygenerował  biletu  z  systemu  rezerwacji 

GDS  wedle  standardów  IATA,  co  więcej  dokonał  manualnej  zmiany  w  kalkulacjach,  bowiem  klasy 

rezerwacji nie pokrywają się z taryfami na biletach. 

Odwołujący  twierdził,  że  w  przypadku  oferty  firmy  Bioton  kalkulacja  automatyczna  została 

zastąpiona  przez  kalkulację  manualną  kasjera  lotniczego.  Kalkulacja  manualna  polega  na  ręcznym 

poprawieniu ceny biletu, obniżeniu dostępnej ceny, w celu zaoferowania jak najniższej ceny. Mając na 

uwadze powyższe Odwołujący twierdził, iż  w  ofercie  wykonawcy  Bioton  zastosowano nieprawidłowe 

klasy rez

erwacyjne do zaproponowanych taryf, czyli cen biletów, na trzech trasach: 

1.  Warszawa-Nowy Jork-Warszawa 

Wylot 21 OCT 2017 LO 0006 - 

rezerwacja w klasie U Powrót 28 OCT 2017 LO 0007 - rezerwacja 

w klasie L. 

Według  taryfy  OPR0154  w  cenie  1709,44  PLN,  a  powinna  być  taryfa  UPR0154/LKWTAN  w 

cenie wyższej 2453,48 PLN. 

2.  Warszawa -Tokio - Warszawa 

Wylot 22 OCT 2017 LO 0079 - 

rezerwacja w klasie V Powrót 28 OCT 2017 LO 0080 - rezerwacja 

w klasie V. 

Według  taryfy  ULTAN  w  cenie  2520,86  PLN,  a  powinna  być  taryfa  VLTAN  w  cenie  wyższej 

3620,86 PLN. 

3.  Warszawa - 

Paryż - Warszawa 

Wylot 17 OCT 2017 LO 335 - 

rezerwacja w klasie Q Powrót 20 OCT 2017 LO 336 - rezerwacja 

w klasie W. 

Według  taryfy  QZSTDI21  w  cenie  628,32  PLN,  a  powinna  być  taryfa  OSTDPO/WSTDJO  w 

cenie wyższej 1272,32 PLN. 

Mając  na  uwadze  powyższe  zdaniem  Odwołującego  wyjaśnić  należy,  iż  wykonawca  Bioton 

dokonał  rezerwacji  możliwych  miejsc,  tj.  dostępnych  i  istniejących  w  chwili  rezerwacji.  Następnie 


manualnie  skorygował  kalkulacje bilem zmieniając  jednocześnie  jego  cenę,  tym  samym wystawiając 

bilet z taryfą już nieistniejącą w chwili rezerwacji dla danego połączenia, gdyż nie była już dostępna 

niższa taryfa w niższej klasie rezerwacyjnej. Należy wskazać, iż gdyby bilety dla ww. rezerwacji zostały 

wystawione prawidłowo — ich taryfy odpowiadały by klasom rezerwacji, tym samym cena biletów byłaby 

wyższa. 

Wykonawca Supertour twierdził, iż wykorzystując prawdopodobnie niewiedzę Zamawiającego, 

wykonawca Bioton wprowadził go w błąd  - przedstawił Zamawiającemu nieprawdziwe informacje, co 

miało istotny wpływ na wybór najkorzystniejszej oferty. 

Odwołujący  twierdził,  że  Zamawiający  pozostaje  w  błędzie  co  do  prawdziwości  cen  biletów 

wygenerowanych  przez  wykonawcę  Bioton,  ponieważ  skalkulowana  cena  na  określonych  trzech 

połączeniach jest ceną nieprawdziwą, gdyż jak wykazano powyżej określone przez wykonawcę Bioton 

taryfy,  a  tym  samym  ceny  biletów  nie  odpowiadają  klasom  rezerwacji,  co  oznacza,  iż  w  momencie 

rezerwacji nie można było zgodnie z zasadami wystawić biletów w takich taryfach. Takim działaniem 

wykonawca  Bioton  zamazał  obraz  Zamawiającemu  co  do  jego  możliwości  i  umiejętności  w  zakresie 

czynności rezerwacji biletów, co wpłynęło na ocenę punktową w danym kryterium. 

Być może brak wykluczenia wykonawcy Bioton, wynikała z niewiedzy Zamawiającego odnośnie 

zasad panujących w ramach systemu rezerwacji GDS. Jednakże nie może to wpłynąć na stwierdzenie 

faktu,  iż  wykonawca  Bioton  wprowadził  Zamawiającego.  Zdaniem  Odwołującego  brak  wiedzy 

technicznej  co  przedmiotu  zamówienia  po  stronie  Zamawiającego  nie  może  rodzić  negatywnych 

konsekwencji dla wykonawcy.  

Wykonawca  Supertour  wskazywał,  że  niewykluczone,  że  przedstawione  kalkulacje  i 

wygenerowane na ich podstawie bilety były wynikiem lekkomyślności ze strony pracownika wykonawcy, 

bądź  po  prostu  braku  profesjonalizmu,  którym  winny  się  cechować  podmioty  uczestniczące  w  rynku 

zamówień  publicznych,.  Jednakże  Odwołujący  przypuszczał,  że  działania  wykonawcy  Bioton  były 

celowe i zmierza

ły do uzyskania minimalnej średniej ceny w danym kryterium wykorzystując wszystkie 

dostępne  sposoby. W momencie  gdy  wykonawca  Bioton  dokonywał  poszczególnych  niekorzystnych 

rezerwacji zorientował się, że wystawiony na ich podstawie bilet znacznie odbiega od zwykle niższych 

cen. Zatem wykonawca dokonał ręcznej manipulacji taryfami celem osiągnięcia sztucznie niższej ceny, 

tj. wygenero

wał bilet niezgodnie z normami IATA.  

Mając na uwadze powyższe Odwołujący twierdził, iż Zamawiający, który zaniechał dokonania 

czynności  wykluczenia  wykonawcy  Bioton,  a  następnie  uznania  jego  oferty  za  odrzuconą  naruszył 

przepis art. 24 ust. 2 pkt 17 w z w. z art. 24 ust. 4 P

zp, co miało istotny wpływ na wynik postępowania. 

Ad 2. 

Wykonawca  Supertour  wskazywał,  że  przedłożenie  nieprawdziwych  informacji,  czy  też 

informacji  wprowadzających  w  błąd  w  celu  uzyskania  zamówienia  stanowiło  czyn  nieuczciwej 

konkurencji. 

Wykonawca Supertour twierdził, że wykonawca Bioton przedstawił wraz z załącznikiem nr 5a 

informacje nieprawdziwe i wpro

wadzające w błąd, w zakresie odnoszącym się do kryteriów oceny ofert 


i mających  wpływ  na  tę ocenę  - ww.  wykonawca  winien  otrzymać  0  pkt w  zakresie  przedmiotowego 

kryterium, jeżeli w ogóle można byłoby oceniać jego ofertę. W opinii Odwołującego wykonawca Bioton 

winien  być  wykluczony  jak  wskazano  w  zarzucie  nr  1.  Niewątpliwie  przedłożenie  nieprawdziwych 

informacji naruszyło interes Odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia, bowiem w wyniku 

oceny w kryteriach oceny ofert Odwołujący otrzymał niższą ilość punktów. Gdyby wykonawca Bioton 

nie przedłożył informacji wprowadzających w błąd, a tym samym dołączył bilety do oferty prawidłowo 

wygenerowane, to otrzymałby niższą ilość punktów od Odwołującego. 

Zdaniem Odwołującego zachowanie wykonawcy Bioton można rozpatrywać także na gruncie 

art. 14 ust. 1 pkt 2 uznk, zgodnie z którym - czynem nieuczciwej konkurencji jest rozpowszechnianie 

nieprawdziwych  lub  wprowadzających  w  błąd  wiadomości  o  swoim  lub  innym  przedsiębiorcy  albo 

przedsi

ębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody. Wiadomościami, o których 

mowa  w  ust.  1,  są  nieprawdziwe  lub  wprowadzające  w  błąd  informacje,  w  szczególności  o 

wytwarzanych towarach lub świadczonych usługach. 

Zgodnie  z  powyższą  definicją  czynu  nieuczciwej  konkurencji,  można  postawić  tezę,  że 

wykonawca Bioton przedstawił Zamawiającemu informacje wprowadzające w błąd co do świadczonych 

przez niego usług, bowiem wystawił bilet w taryfie niezgodnej z uprzednio zarezerwowaną klasą. Należy 

zauważyć,  iż  pomimo  faktu,  że  teoretycznie  na  takim  nieprawidłowo  wygenerowanym  bilecie  można 

udać się w podróż lotniczą, to z całą pewnością system wykryje ręczne manipulacje i odpowiednie osoby 

zwrócą  się  do  kasjera/agenta  o  wyjaśnienia,  a  także  do  pokrycia  różnicy  w  cenie  według 

zarezerwo

wanej klasy. Takie działania mogą też rodzić inne konsekwencje po stronie firmy, np. utrata 

akredyta

cji  IATA. Wykonawca  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd,  w  ten  sposób,  iż  daje  mu  złudne 

wrażenie co do jego umiejętności i biegłości w zakresie rezerwacji tanich biletów. Przecież oczywistym 

jest,  że  w  trakcie  realizacji  zamówienia,  wykonawca  nie  będzie  zmieniał  taryf  celem  obniżenia  ceny 

bilem, bowiem różnicę będzie musiał zapłacić on sam, dodatkowo narażając się na konsekwencje ze 

strony linii lotniczych. W tr

akcie realizacji bilety będą wystawiane zgodnie z klasą rezerwacji, określona 

taryfa będzie odpowiadać określonej klasie rezerwacji i na tej podstawie będzie wygenerowany bilet a 

następnie faktura za niego, którą będzie zobligowany pokryć Zamawiający. 

Mając  na  uwadze  powyższe,  zdaniem  Odwołującego  należy  stwierdzić,  iż  Zamawiający 

naru

szył  art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp,  przez  zaniechanie  odrzucenia,  której  złożenie  stanowiło  czyn 

nieuczciwej konkurencji, co miało istotny wpływ na wynik postępowania. 

Ad 3. 

Odwołujący wskazywał, że zgodnie z Rozdziałem 13 ust. 1.1 siwz wykonawca dołączyć miał do 

Zestawienia  Cenowego  wydruk  biletu  lotniczego  z  systemu  rezerwacji  GDS  dla  każdej  z  sześciu 

wskazanych  przez  Zamawiającego  tras.  W  taki  też  sposób  brzmiała  treść  oświadczenia  we  wzorze 

formularza  ofertowego. 

Jak  już  wykazano  w  pierwszej  części  uzasadnienia  bilety  nie  zostały 

wygenerowane  automatycznie  z  systemu  GDS,  bowiem  dokonano  manualnej  zmiany,  co  potwierdza 

niezgodność  taryf  z  klasami  rezerwacji.  Zdaniem  Odwołującego  jednocześnie  należy  stwierdzić,  iż 

Zamawi

ający  tworząc  postanowienia  siwz  oczekiwał,  że  bilety  będą  wystawiane  za  pomocą 


automatycznego systemu GDS zgodnie ze wszystkimi normami oraz standardami IATA. Zamawiający 

oczekiwał, że na podstawie tak wystawionego biletu będzie można udać się w podróż bez konieczności 

wyjaśniania późniejszych wątpliwości, czy też pokrywania różnicy w cenie biletu w wyniku manipulacji. 

Zgodnie z OPZ i warunkami umowy wykonawca zobowiązywał się w przyszłości dokonywać rezerwacji 

i ge

nerować bilety właśnie zgodnie z wszystkimi standardami IATA. Zamawiający określił kryteria oceny 

ofert w sposób jednoznaczny i zrozumiały, sądząc, że z uwagi na konieczność wygenerowania biletu w 

systemie  GDS  będzie  mógł  sprawdzić  informacje  przedstawiane  przez  wykonawców  -  jednakże 

zamawiający nie przewidział możliwości ręcznej ingerencji w tak wygenerowany bilet. Dlatego też należy 

wskazać,  iż  Zamawiający  miał  prawo  oczekiwać  załączenia  do  oferty  prawidłowo  wygenerowanego 

dokumentu zgodnie z postanowieniami siwz. Brak wygenerowania dokumentu na podstawie ww. zasad 

należy uznać jako niezgodne z SIWZ, dlatego uznać należy, iż z uwagi na konieczność dokonania 6 

(sześciu)  odrębnych  kalkulacji,  z  których  3  są  nieprawidłowe  (wyliczone  na  podstawie  błędnie 

wygener

owanych biletów), dokumenty złożone na potrzeby przedmiotowego kryterium oceny ofert w 

całości należy odrzucić jako niezgodne ze specyfikacją. 

W ocenie wykonawcy Supertour 

takiego błędu Zamawiający w żaden sposób nie mógł naprawić 

za  wykonawcę,  gdyż  Zamawiający  poprawia  w  ofercie  tylko:  oczywiste  omyłki  pisarskie,  oczywiste 

omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek, inne omyłki 

polegające  na  niezgodności  oferty  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia,  niepowodujące 

istotnych zmian w treści oferty - niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została 

poprawiona. 

W opinii Odwołującego żadna z ww. okoliczności nie zaistniała wobec oferty wykonawcy Bioton, 

gdyż nawet z zastosowaniem najbardziej liberalnego punktu 3 - taka poprawa oferty wykonawcy Bioton 

prowadziłaby do istotnej zmiany oferty, tj. zmiany wysokości średniej arytmetycznej ceny z wszystkich 

6 skalkulowanych połączeń, tym samym zmieniając punktację w przedmiotowym kryterium. 

W  ocenie  Odwołującego  mając  na  uwadze  powyższe  należy  stwierdzić,  iż  Zamawiający 

naruszył  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp,  przez  zaniechanie  odrzucenia,  której  treść  nie  odpowiadała 

wymaganiom zawartym w siwz

, co miało istotny wpływ na wynik postępowania. 

Ad 4. 

Następnie  Odwołujący  wskazywał,  że  Zamawiający  w  przedmiotowym  postępowaniu  określił 

także inne niż cena kryteria oceny ofert. Jak już wyżej wskazano zgodnie z Rozdziałem 13 ust. 1.1 siwz 

w

ykonawca  dołączyć  miał  do  Zestawienia  Cenowego  wydruk  biletu  lotniczego  z  systemu  rezerwacji 

GDS dla każdej z sześciu wskazanych przez Zamawiającego tras. W taki też sposób brzmiała treść 

oświadczenia  we  wzorze  formularza  ofertowego.  Powyższa  kalkulacja  miała  zostać  przedstawiona 

przez wykonawców dla celów oceny w kryteriach oceny ofert. Przedmiotowe kryterium „Średnia cena z 

sześciu biletów lotniczych (bez opłaty transakcyjnej)” o znacznej wadze 20%, służyć miało wykazaniu 

się  przez  wykonawców  biorących  udział  w  postępowaniu  biegłością  w  zakresie  przeprowadzania 

procesu r

ezerwacji biletów lotniczych na wybranych trasach a następnie na podstawie takiej rezerwacji, 

generowania biletów. Im wykonawca potrafił dokonać rezerwacji w najniższej cenie i na tej podstawie 


wystawić  tani  bilet,  tym  mógł  liczyć  na  wyższą  ocenę  punktową  w  ww.  kryterium,  wedle  poniższego 

wzoru: 

Ocena punktowa 

— (średnia cena z sześciu biletów lotniczych najniższej oferty! średnia cena z 

sześciu biletów lotniczych oferty badanej) x 20 pkt.  

Oferta  najkorzystniejsza  otrzyma  w  tym  kryterium 

20  pkt,  a  pozostałe  oferty  proporcjonalnie 

mniej. 

Maksymalnie można otrzymać 20 pkt. 

Szczegółową kalkulację (odrębną) dla każdej z sześciu wskazanych przez Zamawiającego tras, 

należało dołączyć do załącznika nr 5a - w postaci wydruku biletu z systemu rezerwacji GDS.  

Odwołujący twierdził, że z uwagi na to, iż jak już wykazano w pierwszej części uzasadnienia 

trzy  (3),  z  sześciu  (6)  kalkulacji  dla  potrzeby  przedmiotowego  kryterium  zostało  wykonanych 

nieprawidłowo,  niezgodnie  z  siwz,  w  sposób  wprowadzający  w  błąd  Zamawiającego.  Przedmiotowe 

kryterium  polegało  na  wykazaniu  się  umiejętnością  rezerwacji  biletów  po  jak  najniższej  cenie. 

Zamawiający określił, iż średnia cena z sześciu biletów lotniczych najniższej oferty zostanie podzielona 

przez średnią cenę z sześciu biletów lotniczych oferty badanej i pomnożona razy 20. Nie jest możliwym 

konwalidowanie oferty wykonawcy Bioton poprzez wyciągniecie średniej tylko z trzech (3) prawidłowo 

wystawionych  biletów  lotniczych,  gdyż  przedmiotowe  kryterium  wymagało  sześciu  cen 

wygenerowanych b

iletów. Zatem należy uznać, iż nawet gdyby Izba nie przychyliła się do poglądu, co 

do  konieczności  wykluczenia  wykonawcy  Bioton,  z  uwagi  na  przedstawienie  informacji 

wprowadzających w błąd i mających konsekwencje w postaci decyzji Zamawiającego (art. 24 ust. 1 pkt 

17  P

zp),  to  z  całą  mocą  należy  stwierdzić,  iż  w  przedmiotowym  kryterium  ww.  wykonawca  winien 

otrzymać 0 pkt. Mając na uwadze powyższe wykonawca Supertour twierdził, że Zamawiający naruszył 

art.  91  ust.  1  P

zp  wybierając  ofertę  najkorzystniejszą  niezgodnie  z  kryteriami  oceny  ofert,  co  miało 

istotny wypływ na wynik postępowania. 

U

względniając treść dokumentacji postępowania  o

udzielenie zamówienia  przekazanej 

przez  Z

amawiającego,  dowody  oraz  stanowiska  i  oświadczenia  Stron  oraz  Przystępujących, 

złożone w pismach procesowych i na rozprawie, Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na wstępie Krajowa Izba Odwoławcza stwierdza, że Odwołujący legitymują się uprawnieniem 

do  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  o  którym  stanowi  przepis  art.  179  ust.  1  Pzp,  według 

którego środki ochrony prawnej określone w ustawie przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a 

także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub 

może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów niniejszej ustawy.  

KIO 69/18 

Analiza  zarzutów  podniesionych  w  treści  odwołania  dokonania  przez  Izbę  doprowadziła  do 

przekonania, że odwołanie należy uwzględnić. 


Izba ustaliła następujący stan faktyczny rozpoznawanej sprawy. 

W dniu 

22 września 2017 r. Zamawiający na swojej stronie internetowej zamieścił informację z 

otwarcia ofert. 

W dniu 26 września 2017 r.  - ze strony wykonawcy WhyNotTravel - do Zamawiającego wpłynęło 

„Oświadczenie o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której stanowi art. 24 ust. 11 

Pzp

” (prezentata „26 WRZ. 2017”).  

P

ismem z dnia 25 października 2017 r. Zamawiający na podstawie art. 26 ust 3 Pzp wezwał 

w

ykonawcę do uzupełnienia oświadczenia o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy 

kapitałowej.  Zamawiający  w  wezwaniu  do  uzupełnienia  podał:  „Dokument  powinien  być  złożony  w 

Dzi

ale  Zamówień  Publicznych  Politechniki  Warszawskiej,  przy  ul.  Noakowskiego  18/20,  00-668 

Warszawa, pok. nr 204 do dnia 30 października 2017 r. Zachowaniem terminu będzie przysłanie ich 

faksem  pod  numer  22  628  60  75  lub  elektronicznie  na  adres:  L...W...

@pw.edu.pl  i  niezwłocznie  ich 

potwierdzenie na piśmie w terminie 3 dni".  

W  dniu 

30  października  2017  r.  wykonawca  WhyNotTravel  w  odpowiedzi  na  wezwanie 

Zamawiającego,  ponownie  przesłał  oświadczenie  Zamawiającemu  w  formie  elektronicznej  na  adres: 

L

[email protected]

.  Dokument,  zawierający  ww.  oświadczenie  został  nadany  przez  wykonawcę 

WhyNotTravel  pocztą  kurierską  w  dniu  30  października  2017  r.  o  godz.  14.32.  Przesyłka  została 

doręczona  Zamawiającemu  w  dniu  31  października  2017  r.    o  godz.  9.14  (potwierdzenie  nadania  i 

odbioru przesyłki nr 17168037711 z dnia 30.10.17 r.) 

W  dniu 

3  stycznia  2018  r.  Zamawiający  poinformował  o  wykluczeniu  Odwołującego  z 

Postępowania  przekazując  pismo  w  tym  zakresie  w  formie  elektronicznej.  Jako  podstawę  do 

wykluczenia Zamawiający wskazał art. 24 ust 1 pkt 12 Pzp a w uzasadnieniu faktycznym wykluczenia 

wskazał,  że  oświadczenie  o  braku  przynależności  do  grupy  kapitałowej  zostało  złożone  przez 

Wykonawcę  dzień  po  upływie  3  dniowego  terminu,  tj.  w  dniu  26  września  2017  r.  Wykonawca  nie 

przedłożył ww. dokumentu na wezwanie z art. 26 ust 3 ustawy Pzp, gdyż złożył jego dopiero w dniu 31 

października 2017 r.  

Wraz  z  odwołaniem  wykonawca  WhyNotTravel  przedłożył  dowód  w  postaci  protokołu, 

sporządzonego  w  wypisu  aktu  notarialnego  (Repertorium  A  Nr  217/2018)  przez  notariusza  B.  M.,  w 

którym  podano:  „Na  prośbę  K.  P.  czyniący  notariusz  otworzył  na  komputerze  kancelaryjnym  DELL 

(pełna  nazwa  komputera  grupy  roboczej  „KNBM”  to  „DELL  sekretariat”)  w  przeglądarce  Firefox,  od 

godziny  11:30  do  godziny  11:44  stronę  internetową  pod  adresem:  https://poczta.whynottravel.pl/  po 

wpisaniu w polu „nazwa”: [email protected] oraz hasła w polu „hasło” pojawiła się 

strona internetowa na której wyświetliły się wiadomości w folderze „Wysłane”, po czym po przejściu na 

stronę 10 i kliknięciu na wiadomość o tytule „Nr sprawy: ZP.U.LW.22.17” do odbiorcy pod nazwą W. L. 

podświetlony adres e-mail: „[email protected]”, a następnie sporządził wydruk treści tej wiadomości 

oraz  załączonego  do  niej  pliku  (pod  nazwą  „scan_grupa  kapitałowa.pdf”),  otwartego  na  niniejszym 

komputerze,  który  stanowi  załącznik  nr  1  do  niniejszego  protokołu.  Dalej  na  prośbę  K.  P.  czyniący 

notariusz  otworzył  na  komputerze  kancelaryjnym  DELL  (pełna  nazwa  komputera  grupy  roboczej 


„KNBM”  to  „DELL  sekretariat”)  w  przeglądarce  Firefox,  od  godziny  11:46  do  godziny  11:54  stronę 

internetową  pod  adresem:  https://dh124.com.pl/uzytkownik/zaloguj.html,  po  wpisaniu  w  polu  „login”: 

[email protected] oraz hasła w polu „hasło” pojawiła się strona internetowa, na której po 

przejściu w pole „Przesyłki — moje przesyłki” wyświetlono szczegóły przesyłki numer 17168037711, po 

czym sporządził wydruk treści tej strony internetowej, otwartej na niniejszym komputerze, który stanowi 

załącznik nr 2 do niniejszego protokołu”. Z ustaleń Izby dokonanych w oparciu o załącznik nr 1 do ww. 

protokołu 

wynika, 

że 

wiadomość 

mailu 

była 

przesłana 

adresu: 

zamó[email protected]

 na adres 

[email protected]

 w dniu 30.10.2017 r. o godz. 9.42 

o temacie „Nr sprawy: ZP.U.LW.22.17”. Do wiadomości e-mail  załączono  plik o nazwie „scan_grupa 

kapitałowa.pdf, któremu przypisano pojemność 79 KB. 

Również w toku rozprawy Odwołujący okazał Izbie zawartość skrzynki nadawczej pod adresem 

https://poczta.whynottravel.pl

,  w  której  w  folderze  „wiadomości  wysłane”  na  str.  11  uwidoczniono  7 

wiadomości, kierowanych na adres 

[email protected]

które zostały nadane w następujących datach 

30.10.2017 godz. 9:42 wraz załącznikiem „scan-grupa kaputalowa.pdf o pojemności 79 KB, oraz o godz. 

W  toku  rozprawy  Zamawiający  przedłożył  dowód  w  postaci  pisma  Centrum  Informatyzacji 

Politechniki Warszawskiej Cl.073.70.20

18 z dnia 22 stycznia 2018 r., w którego treści podano m. in. „ 

(…) uprzejmie informuję, że w danej sprawie, system Politechniki Warszawskiej nie uwidacznia logów 

na serwerze starszych niż przed dniem 17 grudnia 2017 r. Z analizy korespondencji z dnia 30.10.2017 

r., będącej w skrzynce Pani L. W. wynika, że otrzymała kilka e-maili ze wspomnianego adresu nadawcy. 

Wiadomości zostały wysłane z załącznikami w formacie PDF (pliki z nazwami równego typu, z polskimi 

i  bez  polskich  zn

aków,  analogicznie,  jak  w  przedmiotowym  e-mailu).  Należy  zaznaczyć,  że  jeżeli 

wiadomość została dostarczona do naszych serwerów skanujących(ściśle rzecz ujmując do serwera 

zdefiniowanego  jako  Mail  Exchanger 

–  rekord  MZX  w  DNS),  wówczas  nadawcy  w  logach  powinien 

otrzymać  komunikat  2.5.0.  Jeżeli  pojawił  się  inny  kod,  wówczas  podana  jest  obok  przyczyna  braku 

możliwości  dostarczenia.  Aby  precyzyjnie  określić  los  zaginionej  korespondencji  należy  sięgnąć  do 

serwera  nadawcy  i  tam  sprawdzić    w  logach  z  dnia  30.10.2017  r.  status  wiadomości.  Reasumując: 

wymagane  jest  uzyskanie  potwierdzenia  od  nadawcy,  wskazujące,  że  przedmiotowy  e-mail  został 

wysłany”.  Wraz  z  pismem  został  przedstawiony  wydruk  nagłówków  e-maili,  otrzymanych  w  dniu 

30.10.2017 r. W treści ww. załącznika znajdują się m.in. następujące oznaczenia: „Subject: Nr sprawy: 

ZP.U.LW.22.17 To: (…) L...W...pw.edu.pl (….) From: (…) 

zamó[email protected]

(…) 

Date: Mon, 30 Oct 2017 

09:42:20 +0100”. 

Przytaczając,  zgodnie  z  wymaganiami  art.  196  ust.  4  Pzp,  przepisy  stanowiące  podstawę 

prawną zapadłego rozstrzygnięcia, a których naruszenie przez Zamawiającego zarzucał  Odwołujący, 

wskazać należy, że zgodnie z art. 24 ust. 11 Pzp wykonawca, w terminie 3 dni od dnia przekazania 

informacji, o której mowa w 

art. 51 ust. 1a

art. 57 ust. 1

 lub 

art. 60d ust. 1

albo od zamieszczenia na 

stronie internetowej inform

acji, o której mowa w 

art. 86 ust. 5

przekazuje zamawiającemu oświadczenie 

o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w ust. 1 pkt 


23. Wraz ze złożeniem oświadczenia, wykonawca może przedstawić dowody, że powiązania z innym 

wykonawcą nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

Według art. 86 ust. 5 Pzp niezwłocznie po otwarciu ofert zamawiający zamieszcza na stronie 

internetowej informacje dotyczące: 

1)  kwoty, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia; 

2)  firm oraz adresów wykonawców, którzy złożyli oferty w terminie; 

3)  ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w 

ofertach. 

Natomiast przepis art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp 

stanowi, że z postępowania o udzielenie zamówienia 

wyklucza się wykonawcę, który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu lub nie został 

zaproszony  do  negocjacji  lub  złożenia  ofert  wstępnych  albo  ofert,  lub  nie  wykazał  braku  podstaw 

wykluczenia. 

Osią sporu w niniejszej sprawie jest rozstrzygnięcie kwestii, związanej z tym, czy wykonawca 

WhyNotTravel  w  sposób  prawidłowy  wykazał  brak  podstaw  do  wykluczenia  z  prowadzonego 

postępowania. W ocenie Izby na tak zadane pytanie należy odpowiedzieć twierdząco. 

Rozpoznając powyższy zarzut Izba wskazuje, że w pełni podziela stanowisko Izby wyrażone w 

wyroku KIO 588/ 17, w którym stwierdzono m. in: „ (…) Zgodzić się należy z Odwołującym, że 3 - dniowy 

termin na złożenie oświadczenia o grupie kapitałowej to termin o charakterze instrukcyjnym, a przepisy 

ZamPublU  nie  przewidują  sankcji  w  postaci  wykluczenia  wykonawcy  lub  odrzucenia  jego  oferty  za 

niezłożenie w terminie tego oświadczenia. W sytuacji braku złożenia w terminie 3 dni od otwarcia ofert 

lub  przekazania  info

rmacji  o  wynikach  oceny  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu, 

oświadczenia o grupie kapitałowej zamawiający zobowiązany jest zastosować tryb przewidziany w 

art. 

26 ust. 3

ZamPublU i wezwać wykonawcę do złożenia tego oświadczenia. 

Artykuł 26 ust. 3

 ZamPublU 

znajduje zastosowanie, gd

y wykonawca nie złożył oświadczeń lub dowodów, w tym dowodów o których 

mowa w 

art. 24 ust. 11

ZamPublU, lub gdy są one niekompletne albo budzą jego wątpliwości”. 

Należy zwrócić uwagę, że rozpoznawanym stanie faktycznym do Zamawiającego, co prawda z 

dniowym opóźnieniem ale jednak wpłynęło  ze strony wykonawcy WhyNotTravel   - oświadczenie o 

braku  przynależności  do  tej  samej  grupy  kapitałowej  z  pozostałym  wykonawca  ubiegającymi  się  o 

zamówienie.  W  związku  z  tym  Izba  stwierdziła,  że  skoro  Zamawiający  był  w  posiadaniu  takiego 

oświadczenia, złożonego przez Odwołującego, które było kompletne i nie budziło żadnych wątpliwości 

co do treści, to zbędne było wzywanie wykonawcy na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp do jego uzupełniania. 

Jednak nawet gdyby uznać, że Odwołujący nie zaskarżył w odpowiednim terminie czynności wezwania 

z  dnia  25  października  2017  r.,  to  stwierdzić  należy,  że  wykonawca  WhyNotTravel  bez  wątpienia 


wykazał, że wywiązał się z nałożonego na niego obowiązku uzupełnia  oświadczenie o przynależności 

lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej. 

Izba  uznała,  że  w  treści  wezwania  z  dnia  25  października  2017  r.,  skierowanego  do 

Odwołującego,  Zamawiający  zakreślił  wykonawcy  konkretny  termin  na  złożenie  omawianego 

oświadczenia  ,  tj.  „Dokument  powinien  być  złożony  w  Dziale  Zamówień  Publicznych  Politechniki 

Warszawskiej, przy ul. Noakowskiego 18/20, 00-

668 Warszawa, pok. nr 204 do dnia 30 października 

2017 r

”. Jednocześnie Zamawiający w piśmie sprecyzował, że „zachowaniem terminu będzie również 

przysłanie  ich  faksem  pod  numer  22  628  60  75  lub  elektronicznie  na  adres:  [email protected]  i 

niezwłocznie ich potwierdzenie na piśmie w terminie 3 dni”. W tym miejscu należy przywołać wyjaśnienia 

Zamawiającego  złożone  w  toku  rozprawy,  dotyczące  rozumienia  treści  wezwania  z  25  października 

2017  r.  w  zakresie  „niezwłocznego  ich  potwierdzenia  na  piśmie  w  terminie  3  dni”.  Zamawiający 

wyjaśniał,  że  „wprowadził  taką  treść  do  pisma,  która  była  stosowana  w  stosunku  do  wszystkich 

wykonawców, ponieważ wykonawcy byli nie tylko z Warszawy, ale również z innych miast i termin 3 dni 

należy rozumieć w ten sposób, że te 3 dni należy doliczyć do terminu 30 października 2017 r.”. 

Zachowanie  Odwołującego,  który  w  dniu  30  października  2017  r.  elektronicznie  na  adres: 

[email protected]

przesłał oświadczenie  o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, które 

następnie  zostało  przesłane  do  Zamawiającego  pocztą  kurierską  –  Izba  oceniła  jako  prawidłowe  i 

zgodne z wymaganiami Zamawiającego, wskazanymi w treści powyższego wezwania.  

Podkreślenia  wymaga,  że  nie było sporne między stronami,  że  ww. oświadczenie  na piśmie 

wpłynęło do Zamawiającego w dniu 31 października 2017 r., a więc zaraz na drugi dzień po upływie 

terminu,  zakreślonego  w  wezwaniu  przez  Zamawiającego.  Tym  samym  wymóg  doręczenia 

Zamawiającemu oświadczenia na piśmie w terminie 3 dni, licząc od dnia 30 października 2017 r. należy 

uzna

ć za spełniony. 

Kwestią sporną między stronami była okoliczność związana z przesłaniem przez Odwołującego 

wraz z wiadomością elektroniczną załącznika pod nazwą „scan-grupa kaputalowa.pdf” o pojemności 79 

KB. Odwołujący twierdził, że w dniu 30 października 2017 r. przesłał ww. załącznik wraz z wiadomością 

elektroniczną.  Natomiast  Zamawiający  twierdził,  że  powyższą  wiadomość  otrzymał  lecz  bez 

powołanego  załącznika.  Obie  strony  złożyły  wyjaśnienia  oraz  przedłożyły  dowody  na  okoliczność 

wykazania  prezentowanej  przez  siebie  tezy. 

Po ich  zbadaniu i  ocenie Izba doszła do przekonania o 

słuszności racji Odwołującego.  

Z  treści  przedłożonego  przez  Odwołującego  protokołu,  w  postaci  wypisu  aktu  notarialnego, 

wynika  jednoznacznie,  że  w  dniu  30  października  2017  r.  ze  skrzynki  nadawczej  pod  adresem 

https://poczta.whynottravel.pl

wysłano wiadomości e-mail na adres 

[email protected]

Do wiadomości 

wysłanej 

w dniu 

30 października 2017 r. o godz. 9.42 o temacie „Nr sprawy: ZP.U.LW.22.17” załączono 

plik o  nazwie „scan_grupa kapitałowa.pdf, któremu przypisano pojemność 79 KB.  Powyższe  zostało 

również  potwierdzone  w  toku  rozprawy  przed  Izbą.  Odwołujący  okazał  Izbie  zawartość  skrzynki 

nadawczej  pod  adresem 

https://poczta.whynottravel.pl

w której w folderze „wiadomości wysłane” na 

str. 11 uwidoczniono 7 wiadomości, kierowanych na adres 

[email protected]

które zostały nadane w 


następujących  datach  30.10.2017  godz.  9:42  wraz  załącznikiem  „scan-grupa  kaputalowa.pdf  o 

pojemności 79 KB, oraz o godz. 10:58, 10:59, 11:00, 11:00, 11:02, 14:58.  

W tym miejscu należy powołać wyjaśnienia Zamawiającego, złożone w toku rozprawy, w których 

twierdził, że „otrzymał ze strony Odwołującego w dacie 30 października 2017 r. siedem mail, z czego 

trzy  są  o  tej  samej  nazwie,  jednakże  różnią  się  określonymi  cechami  np.  godziną.  Jednak  z 

przedstawionego przez Odwołującego wydruku wynika jedynie to, że wykonawca w tym dniu przesyłał 

do  Zamawiającego  e-maile,  które  system  „przepuszczał”  pomimo  polskich  znaków.  System  również 

„przepuszczał”,  co  było  zweryfikowane  przez  Zamawiającego,  dokumenty  w  formie  pdf.  Jednak  ze 

strony  Odwołującego  Zamawiający  nie  otrzymał  maili  z  załącznikiem  w  postaci  pdf  w  tym  dniu  o 

określonej  nazwie”.  Na  potwierdzenie  słuszności  ww.  stanowiska  Zamawiający  powoływał  się  na 

przedłożony dowód w postaci pisma Centrum Informatyzacji Politechniki Warszawskiej. 

Izba,  odnosząc  się  zaś  do  dowodu,  złożonego  przez  Zamawiającego  w  postaci  ww.  pisma 

przede  wszystkim  zwraca  uwagę,  że  w  jego  treści  wprost  wskazano,  że  „system  Politechniki 

Warszawskiej nie uwidacznia logów na serwerze starszych niż przed dniem 17 grudnia 2017 r.” Wobec 

tego na podstawie powyższego dowodu nie można przesądzić, że Odwołujący wraz z przesłaną w dniu 

30  października  2017  r.  wiadomością  nie  przesłał  załącznika  scan_grupa  kapitałowa.pdf,  któremu 

przypisano 

pojemność 79 KB. Wręcz odwrotnie. W treści załącznika nr 1 do pisma - wydruk nagłówków 

e-

maili,  otrzymanych  w  dniu  30.10.2017  r.”  jednoznacznie  podano,  że  „Subject:  Nr  sprawy: 

ZP.U.LW.22.17 To: (…) L...W...pw.edu.pl (….) From: (…) 

zamó[email protected]

(…) 

Date:  Mon,  30  Oct  2017  09:42:20  +0100”.  Powyższe  oznaczenia  z  pisma  należy  zestawić  z  treścią 

załącznika nr 1 do protokołu w formie aktu notarialnego, z którego wprost wynika, że e-maila oznaczony 

nr sprawy ZP.U.LW.22.17, przesłany na adres

[email protected] 

w dniu 30 października 2017 r. o 

godz. 9.42

, zawierał załącznik „scan_grupa kapitałowa.pdf” o pojemność 79 KB. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  Izba  stwierdziła,  że  wykonawca  WhyNotTravel  wywiązał  się  w 

sposób prawidłowy z obowiązku przedłożenia oświadczenia o przynależności lub braku przynależności 

do grupy kapitałowej, a zatem po stronie Zamawiającego brak było  podstaw do wykluczenia wykonawcy 

z  postepowania  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp.  W  związku  z  tym  czynność  wykluczenia 

Odwołującego z postępowania należy uznać za naruszenie przez Zamawiającego przepisu art. 24 ust. 

1 pkt 12 Pzp. 

Zaś co do zarzutu naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 23 Pzp to wskazać należy, że zarzut należy 

uznać za chybiony, gdyż Zamawiający nie wykluczył Odwołującego z prowadzonego postępowania na 

podstawie art. 24 ust. 1 pkt 23 Pzp

. Podkreślenia wymaga, że Zamawiający nie twierdził również, że 

Odwołujący jest wykonawcą należącym do tej samej grupy kapitałowej, w rozumieniu ustawy z dnia 16 

lutego  2007  r.  o  ochronie  konkurencji  i  konsumentów  (Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  184,  1618  i  1634),  co 

pozostali wykonawcy, składający oferty w ramach prowadzonego postępowania. Z ustaleń Izby wynika 

również, że Odwołujący, zarówno w dniu składania oferty jak również  obecnie nie przynależy do żadnej 

grupy  kapitałowej  z  innymi  wykonawcami,  biorącymi  udział  w  przedmiotowym  postępowaniu. 

Wykonaw

ca  WhyNotTrawel  przedłożył  odrębne  oświadczenie,  potwierdzające  brak  takiej 

przynależności.  Wobec  tego  brak  jest  jakichkolwiek  podstaw  do  wykluczenia  Odwołującego  na 

podstawie art. 24 ust. 1 pkt 23 Pzp, gdyż bezspornym pozostaje fakt iż wykonawca WhyNotTravel nie 


należy do tej samej grupy kapitałowej, co którykolwiek z pozostałych wykonawców, którzy złożyli oferty 

w  p

ostępowaniu.    Powyższa  okoliczność  została  potwierdzona  w  toku  rozprawy  zarówno  przez 

Odwołującego  jak  i  Zamawiającego.  Ponadto  z  ustaleń  Izby  wynika,  że  powyższy  przepis  nie  był 

podstawą wykluczenia wykonawcy WhyNotTravel z postępowania. Tym samym nie sposób dopatrzyć 

się naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 23 Pzp. 

Podsumowując, w rozpoznawanej sprawie Izba stwierdziła naruszenie przepisów ustawy, które 

może  mieć  istotnego  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Wobec  tego  Izba  na 

podstawie art. 192 ust. 2 uwzględniła odwołanie i nakazała Zamawiającemu 

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

unieważnieniem czynności wykluczenia z postępowania wykonawcy WhyNotTravel, 

ponowienie  czynności  badania  i  oceny  ofert  z  uwzględnieniem  oferty,  złożonej  przez 

wykonawcę WhyNotTravel. 

KIO 89/18 

Analiza zarzutów odwołania oraz zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego wykazała, 

że odwołanie podlega oddaleniu. 

Izba dokonała następujących ustaleń stanu faktycznego. 

W rozdziale 

I Opis przedmiotu zamówienia” ust. 1 w załączniku nr 1 do SIWZ „Opis przedmiotu 

zamówienia” Zamawiający wskazał, że przedmiotem zamówienia są usługi rezerwacji, zakupu i dostawy 

biletów  lotniczych,  kolejowych,  autobusowych  i  promowych  na  międzynarodowych  przewozach 

pasażerskich w czasie odbywania zagranicznych podróży służbowych Zamawiającego (…)”. 

W Rozdziale II „Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia oraz wymogi stawiane wykonawcom” 

w  pkt.  „o”  podano:  Zamawiający  zastrzega,  iż  wszystkie  bilety  lotnicze  powinny  zostać  wysłane 

bezpośrednio  z  systemu  rezerwacyjnego  przewoźnika  za  pośrednictwem  Globalnego  Systemu 

Dystrybucji (GDS)”. 

W rozdziale  13 siwz 

„Opis sposobu obliczenia ceny” Zamawiający sprecyzował: „Dla potrzeb 

niniejszego postępowania Wykonawca w Formularzu oferty będzie postępował, jak niżej:  

1. Na podstawie z

amówienia Zamawiającego przedstawi średnią cenę brutto z kalkulacji sześciu cen 

biletów lotniczych na wybranych trasach międzynarodowych, zawierającą wszystkie koszty związane ą 

realizacją zamówienia, w szczególności związane z taryfę lotniczy podatkami, opłatami lotniskowymi, 

wyliczoną  w  Zestawieniu  Cenowym,  stanowiącym  Załącznik  nr  5a  bez  ceny  usługi  sprzedaży  biletu 

(opłaty transakcyjnej). 

Wykonawca  dołączy  do  Zestawienia  Cenowego  wydruk  biletu  lotniczego  z  systemu  rezerwacji 

GDS dla każdej z sześciu wskazanych przez Zamawiającego tras.  

Powyższa  średnia  cena  służy  jedynie  do  porównania  cen  złożonych  ofert  i  wyboru 

najkorzystniejszej oferty”. 


Treścią  załącznika  nr5a  „Zestawienie  cenowe  biletów  lotniczych  na  6  wybranych  trasach 

międzynarodowych” Zamawiający, określił wzór formularza, w którym oczekiwał podania informacji nt. 

przewoźnika,  czasu  podróży  do  miejsca  przeznaczenia  i  z  powrotem  oraz  ceny  biletu  lotniczego. 

Wykonawca  miał  w  załączniku  podać  :„Razem  cenę  brutto    w  zł.  za  biletów  lotniczych  (bez  opłaty 

transakcyjnej) na podanych trasach (tam i powrót)”. Ponadto wykonawca miał podać średnią cenę brutto 

w  złotych  z  sześciu  biletów  (łączna  cena  z  poz.  1:6  biletów).  W  treści  załącznika  Zamawiający 

sprecyzował,  że  „W  załączeniu  szczegółowa  kalkulacja  (odrębna)  dla  każdej  z  sześciu  wyżej 

wymienionych tras, w postaci wydruku biletu z systemu rezerwacji GDS”. 

W Rozdziale 14 

– „Opis kryteriów, którymi Zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, 

wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert (…)” w ust. 1 Zamawiający określił m.in. 

następujące kryterium: „Średnia cena z sześciu biletów lotniczych (bez opłaty transakcyjnej)” i przypisał 

jemu wagę - 20%,  

W ust. 1.1. „Kryterium Średnia  cena z sześciu biletów” Zamawiający wskazał, że dokona oceny 

punktowej

, wedle poniższego wzoru: 

Ocena punktowa = 

(średnia rena z sześciu biletów lotniczych najniższej oferty/ średnia cena z 

sześciu biletów lotniczych oferty badanej) x 20 pkt. 

Oferta  najkorzystniejsza  otrzyma  w  tym  kryterium 

20  pkt,  a  pozostałe  oferty  proporcjonalnie 

mniej. 

Maksymalnie można otrzymać 20 pkt. 

Z ustaleń Izby wynika, że wykonawca Bioton w formularzu oferty w pkt 3 oświadczył, że oferuje 

średnią cenę z kalkulacji sześciu cen biletów lotniczych wyliczoną w „Zestawieniu Cenowym” w kwocie 

brutto 1109,04 zł. W powołanym Zestawieniu Cenowym (str. 23-24 oferty Bioton) wykonawca potwierdził 

pow

yższą  cenę.  Ponadto  w  Zestawieniu  Cenowym  podał  m.in.  następujące  dane  na  poniższych 

trasach: 

1.  Warszawa (WAW) - 

Paryż (CDG) – Warszawa (WAW), 

Przewoźnik/przewoźnicy PLL LOT 

Cen biletu lotniczego 

– 628,32 zł 

2.  Warszawa (WAW) -Nowy Jork (JFK) 

– Warszawa (WAW) 

Przewoźnik/przewoźnicy PLL LOT 

Cen biletu lotniczego 

– 1709,44 zł 

3.  Warszawa (WAW) 

– Tokio (NRT) – Warszawa (WAW) 

Przewoźnik/przewoźnicy PLL LOT 

Cen biletu lotniczego 

– 2520,86 zł 


Do powyższego Zestawienia cenowego wykonawca Bioton załączył wydruki biletów, w których 

podano dla danych tras określony katalog informacji, w tym m. in. informacje odnośnie cen, klas (CL) i 

taryf (Fare Basis): 

1.  Warszawa - 

Paryż - Warszawa 

Wylot 17 OCT 2017 LO 335 - rezerwacja w klasie O, Taryfa OZSTDI21  

Powrót 20 OCT 2017 LO 336 - rezerwacja w klasie W, Taryfa OZSTDI21 

Cena w PLN 

– 628,32 

2.  Warszawa-Nowy Jork - Warszawa 

Wylot 21 OCT 2017 LO 0006 - rezerwacja w klasie U  

Powrót 28 OCT 2017 LO 0007 - rezerwacja w klasie L 

Cena w PLN 

– 1709,44 

3.  Warszawa -Tokio - Warszawa 

Wylot 22 OCT 2017 LO 0079 - rezerwacja w klasie V, Tafryfa Ultan  

Powrót 28 OCT 2017 LO 0080 - rezerwacja w klasie V, Tafyfa Ultan 

Cena w PLN 

– 2520,86 

Zamawiający dokonał badania i oceny oferty wykonawcy Bioton i w kryterium „Średnia  cena z 

sześciu biletów” przyznał wykonawcy Bioton maksymalną liczbę 20 pkt.  

W rozpoznawanej sprawie Izba zwraca uwagę, że Odwołujący co prawda sformułował szereg 

zarzutów względem wykonawcy Bioton lub też złożonej przez niego oferty, wskazując na treść art. 24 

ust. 1 pkt 17 Pzp, art.  89 ust. 1 pkt 3 Pzp, art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz art. 91 ust. 1 Pzp. Nie mniej 

jednak zostały one oparte  na tych samych okolicznościach, tj. przedstawienia przez wykonawcę Bioton 

biletów wystawionych w sposób nieprawidłowy, w których znajdowały się nieprawdziwe ich kalkulacje, 

zawierające  niższe  ceny  biletów  w  poszczególnych  klasach  względem  określonych  taryf  na  trzech 

trasach,  tj.  Warszawa-

Paryż-Warszawa,  Warszawa-Nowy  Jork-Warszawa,  Warszawa-Tokyo-

Warszawa.  

Analiza  zarzutów,  zawartych  w  treści  odwołania,  z  uwzględnieniem  materiału  dowodowego, 

zgromadzonego w sprawie prowadzi do wniosku, że zarzuty należy uznać je za niezasadne. 

Przytaczając,  zgodnie  z  wymaganiami  art.  196  ust.  4  Pzp,  przepisy  stanowiące  podstawę 

prawną zapadłego rozstrzygnięcia, a których naruszenie przez Zamawiającego zarzucał  Odwołujący, 

wskazać  należy,  że  zgodnie  z  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

wyklucza się wykonawcę, który przedstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące 


mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia. Zaś według art. 24 ust. 4 Pzp ofertę wykonawcy wykluczonego uważa się za odrzuconą. 

Natomiast  przepis  art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp 

stanowi, że Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej 

złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji (ust. 3). 

Na  wstępie  należy  wskazać,  że  określoną  treścią  siwz  Zamawiający  ukształtował  wymóg 

przedstawienia w Formularzu oferty 

średniej ceny brutto z kalkulacji sześciu cen biletów lotniczych na 

wybranych  trasach  międzynarodowych,  zawierającą  wszystkie  koszty  związane  ą  realizacją 

zamówienia, w szczególności związane z taryfę lotniczy podatkami, opłatami lotniskowymi, wyliczoną 

„Zestawieniu  Cenowym”,  stanowiącym  Załącznik  nr  5a  bez  ceny  usługi  sprzedaży  biletu  (opłaty 

transakcyjnej). 

Potwierdzeniem powyższej kalkulacji miał być dołączony do „Zestawienia Cenowego” 

wydruk  biletu  lotniczego  z  systemu  rezerwacji  GDS  dla  każdej  z  sześciu  wskazanych  przez 

Zamawiającego tras. Jednocześnie w specyfikacji Zamawiający zastrzegł, że powyższa średnia cena 

służy jedynie do porównania cen złożonych ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty, gdyż Zamawiający  

w specyfikacji ustanowił jedno  z kryteriów, tj. „Średnia cena  z sześciu biletów lotniczych (bez  opłaty 

transakcyjnej)” i przypisał jemu wagę - 20%. 

Dostrzeżenia wymaga, że treścią załącznika nr 5a „Zestawienie cenowe biletów lotniczych na 

6 wybranych trasach międzynarodowych” Zamawiający, określił wzór formularza, w którym oczekiwał 

podania informacji nt. przewoźnika, czasu podróży do miejsca przeznaczenia i z powrotem oraz ceny 

biletu  lotniczego. Wykonawca miał  w  załączniku miał podać średnią cenę brutto  w  złotych  z sześciu 

biletów  (łączna  cena  z  poz.  1:6  biletów).  W  treści  załącznika  Zamawiający  powtórzył  wymagania 

sprecyzowane już w rozdziale 13 wymagania siwz, odnoszące się potwierdzenia informacji z załącznika 

w formie szczegółowa kalkulacja (odrębna) dla każdej z sześciu wyżej wymienionych tras, w postaci 

wydruku biletu z systemu rezerwacji GDS. Natomiast w OPZ w w Rozdziale II  pkt „o”  Zamawiający 

zastrzegł, iż wszystkie bilety lotnicze powinny zostać wysłane bezpośrednio z systemu rezerwacyjnego 

przewoźnika za pośrednictwem Globalnego Systemu Dystrybucji (GDS). 

Odnosząc  się  do  tak  zakreślonych  wymogów  Zamawiającego,  opartych  na  postanowieniach 

specyfikacji stwierdzić należy, że nie budzi żadnych wątpliwości Izby, że Zamawiający chcąc zbadać 

biegłość wykonawców w zakresie przeprowadzenia procesu rezerwacji na wybranych trasach oczekiwał 

podania  w  ofercie  przez  wykonawców  średniej  ceny  z  kalkulacji  sześciu  cen  biletów  lotniczych  na 

wyb

ranych trasach międzynarodowych. W związku z tym wykonawcy byli zobowiązani przedstawić w 

załączniku nr 5a szczegółową kalkulację (odrębna) dla każdej z sześciu wyżej wymienionych tras, które 

miały być potwierdzone w postaci wydruku biletu z systemu rezerwacji GDS.  

Izba  stwierdziła,  że  wykonawca  Bioton  w  złożonej  ofercie,  zgodnie  z  wymaganiami 

zamawiającego  podał nie tylko średnią cenę brutto w złotych z sześciu biletów, ale również przedstawił 

szczegółową kalkulację (odrębna) dla każdej z sześciu żądanych przez Zamawiającego tras. Wraz z 

ofertą  wykonawca  przedstawił  wydruki  przykładowych  rezerwacji  z  systemu  rezerwacji  GDS. 


Przypomnieć  należy,  że  Odwołujący  zakwestionował  zarówno  kalkulacje  jak  i  wydruki  biletów, 

odnoszące  się  do  rezerwacji  przeprowadzonych  na  trzech  z  sześciu  tras,  tj.:  Warszawa-Paryż-

Warszawa, Warszawa-Nowy Jork-Warszawa, Warszawa-Tokyo-Warszawa. 

W  ocenie  Izby  prowadzone  postępowanie  dowodowe  nie  doprowadziło  do  wykazania,  że 

wykonawca Bioton podlega wykluczeniu z prowadzonego postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 

17 Pzp, ponieważ w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w 

błąd Zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w 

postępowaniu. 

W  tym  miejscu  wyjaśnić  należy,  że  w  celu  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania  na 

podstawie ww. przepisu Zamawiający jest zobowiązany każdorazowo zbadać, czy w okolicznościach 

danej sprawy, przesłanki zastosowania art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp spełniły się kumulatywnie. Tym samym 

Zamawiający zobowiązany jest ustalić: 

  czy wykonawca 

przedstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, 

czy przekazanie ww. informacji było wynikiem lekkomyślności lub niedbalstwa wykonawcy, 

czy  przedstawione  Zamawiającemu  informacje  mogą  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez niego w postępowaniu. 

Łączne  wystąpienie  opisanych  przesłanek  zobowiązuje  Zamawiającego  do  wykluczenia 

wykonawcy z postępowania.  

Jak wynika z powyższego wykluczenie wykonawcy może nastąpić w sytuacji, gdy wykonawca 

w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd 

Z

amawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  Zamawiającego  w 

post

ępowaniu. 

W opinii Izby za i

nformacje wprowadzające w błąd należy uznać informacje nieprawdziwe lub 

błędne.  Wobec  tego  w  takim  przypadku  znaczenie  ma  różnica  pomiędzy  stanem  faktycznym,  a 

informacjami przedstawionymi przez wykonawcę. 

Szczegółowa  analiza  treści  przepisu  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp  prowadzi  do  jednoznacznego 

wniosku,  że  działanie  wykonawcy  ma  mieć  charakter  zawiniony,  który  cechuje  lekkomyślność  lub 

niedbalstwo. 

Pojęcie winy było wielokrotnie przedmiotem opracowań judykatury i doktryny prawa cywilnego, 

toteż  powielanie  teoretycznej  analizy  w  tym  miejscu  jest  zbędne.  Jedynie  dla  przypomnienia  Izba 

wskazuje, że wina może być kwalifikowana jako umyślna (sprawca chce wywołać określone skutki lub 

godzi się na ich wystąpienie) lub jako nieumyślna (niedbalstwo, lekkomyślność) - sprawca przewidywał 

możliwość wystąpienia bezprawnych następstw swego zachowania, lecz bezzasadnie przypuszczał, że 

i

ch uniknie lub nawet nie przewidywał możliwości wystąpienia takich skutków, ale powinien i mógł je 

przewidzieć. 


Przenosząc  powyższe  na  grunt  rozpoznawanej  sprawy  Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  nie 

przedstawił wystarczających, wiarygodnych dowodów, które miałby potwierdzać, iż wykonawcy Bioton 

nie były dostępne określone warunki rezerwacji, które zostały następnie zaoferowane Zamawiającemu, 

a także, że Zamawiający nie mógłby z takiej oferty skorzystać. Wręcz przeciwnie. Odwołujący w toku 

rozprawy  temu  nie  z

aprzeczył,  a  jedynie  wskazywał  na  wątpliwości  związane  z  późniejszym 

charakterem  rozliczeń,  tzn.  przypuszczał,  że  kosztami  dopłaty,  związanymi  z  dostosowaniem  taryfy 

zostanie  obciążony  Zamawiający. W  ocenie  Izby  w  tym  zakresie  za  trafne  należy  uznać  stanowisko 

Zamawiającego,  który  twierdził,  że  zgodnie  postanowieniami  specyfikacji,  w  tym  przepisami  wzoru 

umowy nie może być mowy o jakiejkolwiek dopłacie, gdyż Zmawiający przewidział i wyraźnie zastrzegł 

tego rodzaju sytuacje przez gwarancję określonej ceny biletu. Odwołujący nie wykazał także w sposób 

wystarczający, że wykonawca Bioton nie uzyskał, czy też nie był w stanie uzyskać następujących cen 

biletów  na  poniższych  trasach,  w  określonych  w  załączniku  nr  5a  przez  Zamawiającego  terminach: 

Warszawa  - 

Paryż  –  Warszawa  -  628,32  zł,  Warszawa-Nowy  Jork-Warszawa  -  cena  1709,44  zł, 

Warszawa -Tokio 

– Warszawa - 2520,86 zł.  

Izba stanęła na stanowisku, że dowód w postaci kalkulacji, przedłożonej przez Odwołującego, 

powołany  na  okoliczność  wykazania,  jaka  winna  być  prawdziwa  cena  wystawionych  biletów  na 

podstawie  dokonanych  przez  wykonawcę  Bioton  rezerwacji  w  dostępnych  klasach  w  momencie 

dokonywania tejże czynności – nie może zostać uznany za wystarczający, ponieważ odzwierciedla on 

jedynie  pewne  warunki  i  założenia  przyjęte  przez  Odwołującego  w  kontekście  prezentowanej  przez 

niego tezy. Na jego podstawie nie można z cała stanowczością przesądzić, że te same okoliczności i 

uwarunkowania towarzyszyły wykonawcy Bioton.  

Na uwagę zasługuje również fakt, że w toku rozprawy Odwołujący potwierdził, że występuje i 

jest jemu znana procedura rezerwacji biletów z wykorzystaniem tzw. „listy oczekujących”, która polega 

na  tym,  że  dostępność  miejsc  w  poszczególnych  klasach  rezerwacyjnych  na  danym  rejsie  jest 

uwarunkowana stanem reze

rwacji oraz przewidywań i założeń przyjętych dla danego rejsu. Wobec tego 

nie  można  wykluczyć,  że  wykonawca  Bioton  mógł  w  złożonej  ofercie  uwzględnić  tego  rodzaju 

okoliczności a Odwołujący nie wykazał, że nie było to możliwe. W związku z tym Izba nie stwierdziła 

wystąpienia  okoliczności,  związanych  z  tym,  że  wykonawca  Bioton  przedstawiał  Zamawiającemu 

informację fałszywe lub błędne, które miałby istotny wpływa na podejmowane przez niego decyzje. 

Jednak  zaznaczenia  wymaga,  że  Odwołujący,  uzasadniając  zgłoszone  zarzuty  przede 

wszystkim  skupił  się  na  wykazywaniu  niezgodności  w  treści  wydruku  biletów  między  klasami 

rezerwacyjnymi  a  określonymi  rodzajami  taryf.  W  toku  rozprawy,  a  także  w  treści  odwołania  (str.  6 

odwołania), Odwołujący przyznał, że wymagania zgodności klasy rezerwacji z taryfą na bilecie nie są 

wymagania  systemu  rezerwacyjnego  GDS,  opartego  na  standardach  IATA,  a  wymaganiami 

przewoźnika - w rozpoznawanym przypadku przewoźnika PLL LOT. W tym aspekcie nie sposób mówić 

o jakiejkolwiek niezgodności z wymaganiami systemu rezerwacyjnego GDS, w kontekście przekazania 

przez wykonawcę Bioton Zamawiającemu informacji, mogących wprowadzać tego ostatniego w błąd. 

Występowanie  owej  niespójność  może  właśnie  świadczyć  o  skorzystanie  przez  wykonawcę  z  cen 

promocyjn

ych zakupu biletu w najtańszej klasie rezerwacyjnej, co wcale automatycznie nie oznacza, że 

wykonawca Bioton takim zachowaniem dopuścił się zawinionego działania, w postaci  lekkomyślności 


lub niedbalstwa, które spowodowało, że przekazał Zamawiającemu błędne informacje, które mogły mieć 

istotny  wpływ  na  decyzje  podjęte  przez  Zamawiającego.  W  związku  z  tym  wspomniana  nieścisłość  

pomiędzy klasą rezerwacyjną a taryfą może dowodzić niezgodności wydruku biletów z wymaganiami 

przewoźnika PLL LOT, co w oczywisty sposób nie przesądza o niezgodności z wymaganiami systemu 

rezerwacyjnego GDS. Jednak podkreślenia wymaga, że Zamawiający co prawda w treści siwz i w OPZ 

odwoływał się do tego systemu rezerwacyjnego ale nie w kontekście zgodności z jego wymaganiami a 

w zakre

sie czynności wydruku bądź też bezpośredniej wysyłki biletów. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  Izba  uznała  wszystkie  dowody  złożone  przez  Odwołującego, 

mające potwierdzać wymóg zgodności pomiędzy klasą rezerwacyjną a taryfą, w tym w szczególności: 

oficjalna 

informacja  od  Agenta  Support  Desk  LOT  Polish  Airlines  SA.,  na  okoliczność 

wykaza

nia,  iż  każdy  rodzaj  taryf  „Fare  Basis”  rozpoczyna  się  od  tej  samej  litery,  która 

reprezentuje klasę rezerwacyjną; 

instrukcja w zakresie dokonywania rezerwacji - PLL LOT SA, \ 

Tdowa struktura taryf LO” Airline 

Farę Families — Amadeus, na okoliczność wykazania, że taryfy mogą być wystawione jedynie 

w tej samej RBD co początek FARE BASIS 

nie mają istotnego znaczenia dla sprawy z powodów opisanych powyżej. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  rozważania  Izba  stwierdziła,  że  nie  potwierdził  się  zarzut 

naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp. Konsekwencją powyższego jest również 

brak potwierdzenia się zarzutów naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 4 Pzp oraz art. 89 ust. 1 

pkt 3 Pzp. 

Kolejno  Izba  rozpoznała  zarzut  naruszenia  przez  Zamawiającego  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  i 

stwierdziła, że zgłoszony zarzut należy uznać za bezzasadny.  

Zgodnie z 

art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy jeżeli jej treść nie 

odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  z  zastrzeżeniem  art.  87  ust.  2  pkt  3 

ustawy.  Natomiast  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  stanowi,  że  Zamawiający  poprawia  w  ofercie  omyłki 

polegające  na  niezgodności  oferty  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia,  niepowodujące 

istotnych zmian w treści oferty. 

Natomiast przepis art. 91 ust. 1 Pzp 

stanowi, że Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą 

na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

W  tym  miejscu  jedynie  dla  przypomnienia  wskazać  należy,  że  Odwołujący  w  uzasadnieniu 

zgłoszonego  zarzutu  twierdził,  że  bilety,  którymi  posługiwał  się  wykonawca  Bioton  nie  zostały 

wygenerowane  automatycznie  z  systemu  GDS,  bowiem  dokonano  w  nich  manualnej  zmiany,  co 

potwierdza niezgodność taryf z klasami rezerwacji co oznacza niezgodność oferty wykonawcy z siwz, 

której  nie  można  poprawić  na  podstawie  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp.  Ponadto  Odwołujący  twierdził,  że 


Zamawiający nie powinien przyznać ofercie wykonawcy Bioton żadnych punktów w Kryterium „Średnia 

cena z sześciu biletów lotniczych (…)”. 

Rozpoznanie  zasadności  zgłoszonych  zarzutów  wymaga  odpowiedzi  na  pytanie,  czy  treść 

oferty wykonawcy Bioton, w rozpoznawanym zakresie jest niezgodna z treścią specyfikacji i podlega 

odrzuceniu  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp?  Izba  stanęła  na  stanowisku,  że  w  omawianym 

przypadku Zamawiający nie miał podstaw do odrzucenia oferty wykonawcy Bioton na podstawie art. 89 

ust. 1 pkt 2 Pzp jako niezgodnej z treścią siwz. 

W zakresie omawianego  zarzutu  za kluczowe  znaczenie 

należy przypisać treści specyfikacji, 

znajdującej się w Rozdziale 13 „Opis sposobu obliczenia ceny”  w ust. 1.1. w którym Zamawiający jasno 

s

precyzował, że „Wykonawca dołączy do „Zestawienia Cenowego” wydruk biletu lotniczego z systemu 

rezerwacji GDS dla każdej z sześciu wskazanych przez Zamawiającego tras”.  

Wobec tego uznać należy, że wykonawca chcąc wypełnić powyższe zobowiązanie powinien był 

dołączyć do „Zestawienia Cenowego” wydruk biletu lotniczego z systemu rezerwacji GDS dla każdej z 

sześciu  wskazanych przez Zamawiającego tras. Obowiązek ten  został prawidłowy  wypełniony  przez 

wykonawcę Bioton, który wraz z „Zestawieniem Cenowym” przedstawił żądane wydruki biletów, które 

pochodziły z systemu rezerwacji GDS (str. 25-39 oferty wykonawcy Bioton). Podkreślenia wymaga, że 

zarówno w treści odwołania jak również w toku rozprawy nie było kwestionowane przez Odwołującego, 

że wydruki złożone przez wykonawcę Bioton pochodzą z systemu rezerwacji GDS. Zatem nie można 

dopatrzyć się w tym zakresie niezgodności treści specyfikacji z treścią oferty wykonawcy Bioton. 

Izba nie podziela również zapatrywań Odwołującego, który twierdził, że wykonawca Bioton nie 

wygenerował biletu z systemu GDS zgodnie z wymaganiami specyfikacji, ponieważ klasy rezerwacji nie 

pokrywają  się  z  taryfami  na  biletach.  Przyglądając  się  natomiast  zagadnieniu  wydruku  z  systemu 

rezerwacji GDS pod kątem postanowień zawartych w OPZ dostrzec należy, że Zamawiający, określając 

wymagania  siwz,  w  tym  zakresie  w   

Rozdziale  II  pkt  „o”  wskazał,  że:  „Zamawiający  zastrzega,  iż 

wszystkie bilety lotnicze powinny zostać wysłane bezpośrednio z systemu rezerwacyjnego przewoźnika 

za pośrednictwem Globalnego Systemu Dystrybucji (GDS)”.  

Biorąc  pod  uwagę  tak  sprecyzowaną  treść  siwz  Izba  stanęła  na  stanowisku,  że  nie  sposób 

dopatrzeć  się  wymogu  na  który  wskazywał  Odwołujący,  tj.  konieczności  automatycznego 

wygenerowania biletu z systemu GDS. W zacytowanej powyżej treści jasno wynika, że Zamawiający 

wprost  zastrzegł  konieczność  bezpośredniego  wysłania  biletów  wszystkich  biletów  z  systemu 

rezerwacyjnego  przewoźnika  za  pośrednictwem  Globalnego  Systemu  Dystrybucji  (GDS)”.  Powyższy 

wymóg  wprost  odnosi  się  czynności  przesyłania  biletów  bezpośrednio  z  systemu  rezerwacyjnego 

pr

zewoźnika za pośrednictwem systemu GDS co nie jest równoznaczne z czynnością automatycznego 

wygenerowaniem  biletów  z  systemu  GDS.  Izba  doszła  do  przekonania,  że  wymóg  Zamawiającego, 

odnoszący  się  do    wysyłania  biletów  bezpośrednio  z  systemu  przewoźnika  za  pośrednictwem  GDS 

należy rozumieć  w ten sposób,  że  wszystkie bilety  lotnicze powinny  zostać  wysłane bezpośrednio  z 

systemu rezerwacyjnego przewoźnika za pośrednictwem system rezerwacyjnego GDS) co nie stoi na 

przeszkodzie  temu,  aby  wykonawcy  korzystali  ze 

wszystkich  możliwości  systemu  rezerwacyjnego, 

miedzy  innymi  tych  związanych  z  uzyskiwaniem  cen  promocyjnych  w  tańszej  klasie  rezerwacyjnej. 

Jednak przy tym zastrzec należy, że niedopuszczalna jest jakakolwiek manualna celowa i zamierzona 


ingerencja  wykonaw

cy,  służąca  fałszowaniu  biletów,  co  w  rozpoznawanej  sprawie  nie  zostało 

potwierdzone a nawet jedynie uprawdopodobnione. 

Wobec  tego 

Izba  postanowiła  oddalić  zgłoszony  zarzut  naruszenia  przez  Zamawiającego 

przepisu  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp

. W kontekście  powyższe  Izba  nie  dopatrzyła  powodów  dla  których 

Zamawiający miałby nie przyznać wykonawcy Bioton -  w ramach kryterium  „Średnia cena z sześciu 

biletów lotniczych (bez opłaty transakcyjnej) - maksymalnej liczby punktów, tj. 20 pkt. Tym samym zarzut 

naruszenia 

przez Zamawiającego przepisu art. 91 ust. 1 Pzp należy uznać za chybiony. 

Podsumowując powyższe, Izba nie stwierdziła naruszenia przez Zamawiającego przepisów: art. 

24 ust. 1 pkt 17 Pzp w zw. z art. 24 ust. 4 Pzp, art. 89 ust. 1 pkt 2 i 3 Pzp oraz art. 91 ust.1 Pzp. 

Uwzględniając powyższe, na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 Pzp orzeczono jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 

ust. 9 oraz art. 192 ust. 10 w zw. z art. 186 ust. 6 pkt 3b Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o 

przepisy § 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i 

sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

…………………………..