KIO 771/17 POSTANOWIENIE dnia 27 kwietnia 2017 roku

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 771/17 

POSTANOWIENIE 

z dnia 27 kwietnia 2017 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący:  

Katarzyna Prowadzisz 

po  rozpoznaniu  w  dniu  27  kwietnia  2017  roku  w Warszawie,  na  posiedzeniu  niejawnym  

bez  udziału  Stron,  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

w  dniu  19  kwietnia  2017  roku  przez  wykonawcę  Medhub  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu 

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Szpital Wojewódzki imienia Kardynała 

Wyszyńskiego w Łomży 

postanawia: 

1.  Umarza postępowanie odwoławcze. 

2.  Nakazuje  Urzędowi  Zamówień  Publicznych  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu 

Zamówień  Publicznych  na  rzecz  wykonawcy  Medhub  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy 

pięćset złotych zero groszy), stanowiącą uiszczony wpis od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  na  niniejsze  postanowienie  –  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  – 

przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Łomży. 

 
Przewodnicz
ący:  

…………………….. 


Sygn. akt: KIO 771/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Szpital  Wojewódzki  imienia  Kardynała  Wyszyńskiego  w  Łomży  − 

prowadzi  w trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o udzielenie  zamówienia 

publicznego  pn.:  Dostawa  i  montaż  wyposażenia  Apteki  szpitalnej  Szpitala  Wojewódzkiego 

im.  Kard.  S.  Wyszyńskiego  w  Łomży  realizowanej  w  ramach  zadania  Przebudowa  Apteki 

szpitalnej wraz z wyposażeniem oraz zakup aparatu cyfrowego do mammografu.  

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

w 2017 roku pod numerem 56538.   

W  dniu  19  kwietnia  2017  roku  przez  wykonawca  Medhub  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu wniósł odwołanie wobec postanowień specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia  (dalej:  „SIWZ”)  w  przedmiotowym  postepowaniu  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  (nr  sprawy  ZT-SZP-226/01/17/2017)  w  zakresie 

pakietu  nr  7  -  waga  elektroniczna  precyzyjna  do  pracy  w  nawiewie  laminarnym  oraz  w 

zakresie pakietu nr 13 - oprogramowanie do pracowni cytostatyków.  

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  zamieścił  w  dniu  14  kwietnia  2017  roku  na  swojej 

stronie  internetowej  pod  adresem  http://szpital-lomza.pI/index.php?wiad=521  wyjaśnienia 

dotyczące  postanowień  SIWZ  wprowadzając  do  opisu  przedmiotu  zamówienia  wymóg 

integracji i dokonując tym samym modyfikacji jej treści. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy:  

− 

art. 29 ust. 1 i 2 ustawy w związku z art. 7 ust. 1 ustawy przez opisanie przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  niejednoznaczny  i  niewyczerpujący,  nieuwzględniający 

wszystkich  wymagań  i  okoliczności  mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty 

oraz  utrudniający  uczciwą  konkurencję,  w  zakresie  postawienia  wymogu  integracji 

wdrażanego w ramach pakietu nr 13 oprogramowania do pracowni cytostatyków oraz 

nabywanej  w  ramach  pakietu  nr  7  wagi  elektronicznej  precyzyjnej  do  pracy  w 

nawiewie  laminarnym  z  posiadanym  systemem  szpitalnym  HIS  (odpowiedzi  na 

pytania w  zakresie od 6 do 19, pismo nr ZT-SZP-226/01/17/2017 z dnia 14.04.2017 

r.) bez jednoczesnego wskazania oraz udostępnienia m.in. nazwy i autora systemu, z 

którym należy się zintegrować, opisu interfejsów wymiany danych oraz dokumentacji 

tego systemu. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz o nakazanie Zamawiającemu: 


− 

dokonania  zmiany  treści  SIWZ  przez  usunięcie  postanowień  obligujących 

Wykonawców  do  integracji  dostarczanego  przedmiotu  zamówienia  w  zakresie 

pakietów 7 i 13 z posiadanym przez Zamawiającego systemem HIS,  

lub alternatywnie 

− 

usunięcie  obowiązku  ponoszenia  przez  wybranego Wykonawcę  kosztów  integracji  z 

podmiotami  firm  trzecich  z  jednoczesnym  uzupełnieniem  treści  SIWZ  o  informacje 

niezbędne  do  wykonania  wymaganej  integracji,  tj.  podanie  nazwy  i  producenta 

systemu  HIS,  wprowadzenie  kompletnej  dokumentacji  technicznej  interfejsów, 

mechanizmów  i  opisów  protokołów  wymiany  danych  tego  systemu  oraz 

wprowadzenie  w  OPZ  i  wzorze  umowy  zobowiązania  Zamawiającego,  że  w 

przypadku  gdy  podczas  wdrożenia  lub  podczas  eksploatacji,  w  tym  na  etapie 

gwarancji producent systemu z którym należało  się zintegrować zmieni system HIS, 

tak  że  będzie  to  miało  wpływ  na  wykonaną  integrację  -  Zamawiający  we  własnym 

zakresie i na własnym koszt pozyska wszelkie niezbędne dane do przeprowadzenia 

ponownej  integracji  lub  poprawienia  mechanizmów  integracyjnych  oraz,  że 

wykonawca  nie  będzie  ponosił  odpowiedzialności  ani  kosztów  za  brak  integracji 

wynikający z działań lub zaniechań Zamawiającego i producenta systemu HIS. 

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Zamawiającego w dniu 21 kwietnia 2017 

roku, kopia odwołania została zamieszczona na stronie internetowej Zamawiającego w dniu 

19  kwietnia  2017  roku,  jak  również  w  tym  dniu  Zamawiający  powiadomił  elektronicznie  o 

wniesieniu odwołania wykonawców, którzy złożyli wnioski o wyjaśnienie treści SWIZ. 

Zamawiający  pismem  z  dnia  21  kwietnia  2017  roku  oraz  w  ślad  za  nim  pismem  

z  25  kwietnia  2017  roku  przesłanym  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  oświadczył,  

ż

e  uwzględnia  w  całości  odwołanie  wniesione  w  dniu  19  kwietnia  2017  roku  przez 

wykonawcę Medhub spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu.   

W  uzasadnieniu  swojego  stanowiska  Zamawiający  wskazał,  że  dokonał  zmiany  SWIZ  oraz 

anulował wyjaśnienia z dnia 14 kwietnia 2017 roku i powstrzymuje postanowienia SIWZ z 31 

marca 2017 roku. 

Izba  wobec  ustalenia,  że  Zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty  przedstawione  

w  odwołaniu  oraz  braku  zgłoszenia  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  przystąpień  

do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  na  dzień  wydawania 

postanowienia, Izba uznała, że zaszły przesłanki do umorzenia postępowania odwoławczego 

zgodnie  z  art.  186  ust.  2    ustawy.  Zgodnie  z  treścią  art.  186  ust.  2  zdanie  drugie  ustawy  


w  przypadku  umorzenia  postępowania  przez  Izbę  na  skutek  uwzględnienia  przez 

Zamawiającego  w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu,  Zamawiający  wykonuje, 

powtarza  lub  unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.  

Izba  umarzając  postępowanie  odwoławcze  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  

na  skutek  uwzględnienia  przez  Zamawiającego w  całości  zarzutów  odwołania  nie  dokonuje 

oceny  czynności,  które  ewentualnie  w  piśmie  zawierającym  oświadczenie  o  uwzględnieniu 

odwołania  wskazywał  Zamawiający  tj.  Izba  nie  ocenia  czynności  jakie  wykonał,  wykonuje 

bądź  jakich  zapowiada  wykonanie  Zamawiający  w  związku  z  uwzględnieniem  zarzutów 

odwołania.  Sposób  wykonania  czynności  zgodnie  z  art.  186  ust.  2  zdanie  drugie  ustawy 

może podlegać ocenie w odrębnym postępowaniu odwoławczym.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  postępowania  

na  podstawie  art.  192  ust.  9  oraz  art.  192  ust.  10,  186  ust  6  pkt  1  Prawa  zamówień 

publicznych  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  3  i  §  5  ust.  1  pkt  1  lit  a  rozporządzenia  Prezesa 

Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu  

od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  

ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zmianami).  

Przewodniczący:  

……………………..