KIO 670/17 POSTANOWIENIE dnia 13 kwietnia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 670/17 

POSTANOWIENIE 

z dnia 13 kwietnia 2017  r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Agata Mikołajczyk 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  13  kwietnia  2017  r.  

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

4  kwietnia  2017  r.  przez  odwołującego  -  Vendi  Servis  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  ul.  Traktorowa  126,  91-204  Łódź  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego  –  Centralny  Szpital  Kliniczny  Ministerstwa  Spraw  Wewnętrznych  i 

Administracji w Warszawie, Wołoska 137 02-507 Warszawa, 

postanawia: 

1.  umorzyć postępowanie odwoławcze; 

2.   nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

odwołującego  -  Vendi  Servis  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  ul.  Traktorowa  126, 

91-204  Łódź  kwoty  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy), 

stanowiącej uiszczony wpis od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący:      ……………………………….. 


Sygn. akt: KIO 670/17 

Uzasadnienie 

Odwołanie  zostało  wniesione  przez  wykonawcę  -  Vendi  Servis  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi [Odwołujący] w postępowaniu prowadzonym w trybie 

przetargu  nieograniczonego  na  podstawie  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo 

zamówień publicznych [Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.] przez zamawiającego - Centralny 

Szpital  Kliniczny  Ministerstwa  Spraw  Wewnętrznych  i  Administracji  w  Warszawie,  którego 

przedmiotem  jest  „Usługa  żywienia  pacjentów  CSK  MSWIA  w  formie  cateringu  wraz  z 

umową najmu stołówki”. Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: art. 7 ust.1 w zw. 

z  art.  142  ust.  5  ustawy  Pzp  z  uwagi  na  zaniechanie  określenia  w  treści  SIWZ  oraz 

ogłoszeniu  o  zamówieniu  postanowień  o  zasadach  wprowadzenia  odpowiednich  zmian 

wysokości wynagrodzenia należnego Wykonawcy w przypadkach wejścia w życie przepisów 

zmieniających:  a)  stawkę  podatku  od  towarów  i  usług,  b)  wysokość  minimalnego 

wynagrodzenia  za  pracę  albo  wysokości  minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na 

podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za 

pracę,  c)  zasad  podlegania  ubezpieczeniom  społecznym  lub  ubezpieczeniu  zdrowotnemu 

lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne - co uniemożliwia - 

w  przypadku  zmiany  w/w  przepisów  -  zmianę  wysokości  wynagrodzenia  wykonawcy,  jeżeli 

zmiany  te  będą  miały  wpływ  na  koszty  wykonywania  zamówienia  oraz  narusza  zasady 

zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców przy formułowaniu 

postanowień ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ.  

Wskazując  na  powyższe  wykonawca  wniósł  o  zmianę  postanowień  wzoru  umowy  - 

załącznik nr 6 do SIWZ oraz ogłoszenia o zamówieniu i wprowadzenie - w ramach realizacji 

obowiązku wynikającego z art. 142 ust 5 ustawy Pzp - następującego postanowienia:  

"1.  Strony  postanawiają,  iż  wynagrodzenie  należne  Wykonawcy  ulegnie  zmianie  w 

przypadku  wystąpienia  którejkolwiek  ze  zmian  przepisów  wskazanych  w  art.  142  ust.  5 

ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, tj. w przypadku zmiany: a. 

stawki podatku od towarów i usług, b. wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę albo 

wysokości minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 

10  października  2002  r.  o  minimalnym  wynagrodzeniu  za  pracę,  c.  zasad  podlegania 

ubezpieczeniom  społecznym  lub  ubezpieczeniu  zdrowotnemu  lub  wysokości  stawki  składki 

na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, 

- jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonywania zamówienia przez wykonawcę. 

2. Zmiana wysokości wynagrodzenia obowiązywać będzie od dnia wejścia w życie zmian o 

których mowa w ust. 1. 


3.  W  wypadku  zmiany,  o  której  mowa  w  ust.  1  lit.  a)  wartość  netto  wynagrodzenia 

Wykonawcy  nie  zmieni  się,  a  określona  w  aneksie  wartość  brutto  wynagrodzenia  zostanie 

wyliczona na podstawie nowych przepisów. 

4.  W  przypadku  zmiany,  o  której  mowa  w  ust.  1  lit.  b)  wynagrodzenie  wykonawcy  ulegnie 

zmianie  o  wartość  wzrostu  całkowitego  kosztu  Wykonawcy  wynikającą  ze  zwiększenia 

wynagrodzeń  osób  bezpośrednio  wykonujących  zamówienie  do  wysokości  zmienionego 

minimalnego  wynagrodzenia  albo  minimalnej  stawki  godzinowej,  z  uwzględnieniem 

wszystkich obciążeń publicznoprawnych od kwoty wzrostu minimalnego wynagrodzenia albo 

minimalnej stawki godzinowej. 

5.  W  przypadku  zmiany,  o  której  mowa  w  ust.  1  lit.  c)  wynagrodzenie  Wykonawcy  ulegnie 

zmianie  o  wartość  wzrostu  całkowitego  kosztu  Wykonawcy,  jaką  będzie  on  zobowiązany 

dodatkowo  ponieść  w  celu  uwzględnienia  tej  zmiany,  przy  zachowaniu  dotychczasowej 

kwoty  netto  wynagrodzenia  osób  bezpośrednio  wykonujących  zamówienie  na  rzecz 

Zamawiającego. 

6.  Za  wyjątkiem  sytuacji  o  której  mowa  w  ust.  1  lit.  a),  wprowadzenie  zmian  wysokości 

wynagrodzenia wymaga uprzedniego złożenia przez Wykonawcę oświadczenia o wysokości 

dodatkowych koszów wynikających z wprowadzenia zmian, o których mowa w ust. 1 litera b) 

i c)”. 

Do  postępowania  odwoławczego  -  w  terminie  zakreślonym  ustawą  Pzp  i  w 

wymaganej  przepisem  art.  185  ust.2  tej  ustawy  formie  -  nie  zgłosił  przystąpienia  żaden  z 

wykonawców.   

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  skierowanej  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej w piśmie z dnia 10 kwietnia 2017 r. [data wpływu: 12.04.2017 r.] oświadczył, że 

uwzględnił odwołanie i dokonał modyfikacji treści specyfikacji oraz wskazując na art. 186 ust. 

2 ustawy Pzp wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego w niniejszej sprawie.  

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  Izba  postanowiła  o  umorzeniu  tego  postępowania 

odwoławczego na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp.  


Orzekając  o  kosztach  postępowania  Izba,  mając  na  uwadze  przepis  art.  186  ust.  6 

pkt  1  ustawy  Pzp  oraz  §  5  ust.  1  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15 

marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w 

postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238  ze  zm.), 

postanowiła  o  zwrocie  odwołującemu  z  rachunku  Urzędu  Zamówień  Publicznych  w  całości 

kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.  

Przewodniczący: 

………………………………