KIO 604/17 WYROK dnia 19 kwietnia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 604/17 

WYROK 

 z dnia 19 kwietnia 2017 r.    

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący: 

Paweł Trojan 

Protokolant: 

Rafał Komoń  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  13  kwietnia  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  27  marca  2017  r.  przez 

wykonawcę 

Orange  Polska  S.A.,  Al.  Jerozolimskie  160,  02-326  Warszawa  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  – 

Skarb  Państwa,  Urzą

Komunikacji  Elektronicznej,  ul.  Kasprzaka  18/20,  01-211  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  pn.:  „Świadczenie  usługi  transmisji  danych  oraz  usługi  Wi-Fi  dla  Urzędu 

Komunikacji  Elektronicznej  przez  okres  48  miesięcy"  –    (postępowanie  znak 

BAK.WZP.26.63.2016) 

przy  udziale  wykonawcy 

Netia  S.A.,  ul.  Poleczki  13,  02-822  Warszawa  zgłaszającego 

przystąpienie  do  postępowania  wszczętego  wskutek  wniesienia  odwołania  po  stronie 

Zamawiającego 

orzeka: 

1. oddala odwołanie  


2. kosztami postępowania w wysokości

  15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych  

i  zero  groszy)  obciąża  Odwołującego  - 

Orange  Polska  S.A.,  Al.  Jerozolimskie  160,  

02-326 Warszawa i: 

1)  zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 

15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście 

tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Orange  Polska  S.A.,  

Al. Jerozolimskie 160, 02-326 Warszawa tytułem wpisu od odwołania. 

3.  Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 22 grudnia 2015 r., poz. 2164 z późn. zm.) na niniejszy 

wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do 

Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący: 

…………………… 


U z a s a d n i e n i e 

do wyroku z dnia 19 kwietnia 2017 r. w sprawie o sygn. akt KIO 604/17  

Zamawiający – Skarb Państwa, Urząd Komunikacji Elektronicznej, ul. Kasprzaka 18/20, 01-

211  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  pn.:  „Świadczenie  usługi  transmisji  danych  oraz  usługi  Wi-Fi  dla  Urzędu 

Komunikacji  Elektronicznej  przez  okres  48  miesięcy"  –    (postępowanie  znak 

BAK.WZP.26.63.2016) 

Postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego o wartości powyżej kwot 

określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. 

W dniu 23.12.2016 r. ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w suplemencie do Dz. 

U. UE pod numerem 2016/S 248 - 454548.  

Powyższe  oznacza,  iż  do  przedmiotowego  postępowania  mają  zastosowanie  przepisy 

znowelizowanej  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  tj.  ustawy  zmienionej  w  związku  z 

wejściem  w  życie  z  dniem  28.07.2016  r.  nowelizacji  zawartej  w  ustawie  z  dnia  22  czerwca 

2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. 

U. z 2016 r., poz. 1020). 

W  dniu 

16.03.2017  r.  Zamawiający  poinformował  wykonawców  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej. 

Odwołanie  zostało  wniesione  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 

27.03.2017  r. 

przez  wykonawcę 

Orange  Polska  S.A.  W  jego  treści  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu 

naruszenia przepisów ustawy Pzp przez: 

1.  zaniechanie  odrzucenia  oferty  zawierającej  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do 

przedmiotu zamówienia z uwagi na fakt, iż Netia S.A. zaoferowała za realizację zamówienia 

cenę  nie  uwzględniającą  minimalnego  koniecznego  do  poniesienia  kosztu  nabycia, 

dostarczenia,  zestawienia,  konfiguracji  oraz  uruchomienia  urządzeń  Wi-Fi  niezbędnych  do 

należytego świadczenia usług tj., naruszenie art. 7 ust. 1, art. art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy; 

2.    zaniechanie  odrzucenia  oferty  Netia  S.A.  w  sytuacji,  gdy  ocena  złożonych  przez 

Wykonawcę wyjaśnień elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny potwierdza, że 


oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  tj. 

naruszenie art. 7, art. 90 ust. 3 ustawy; 

dodatkowo: 

3. zaniechanie odrzucenia oferty, której treść nie odpowiada treści SIWZ z uwagi na fakt, iż 

Netia  S.A.  zaoferowała  świadczenie  usługi  przy  pomocy  urządzeń  Wi-Fi  niespełniających 

parametrów  technicznych  wskazanych  przez  Zamawiającego  w  SIWZ,  a  w  konsekwencji 

uniemożliwiających  świadczenie  usług  w  wymaganym  przez  zamawiającego  standardzie 

802.11ac, tj. naruszenie art. 7 ust. 1, art. 89 ust. 1 pkt 2 i art. 82 ust. 3 ustawy. 

oraz z ostrożności: 

4. zaniechanie odrzucenia oferty, której treść nie odpowiada treści SIWZ z uwagi na fakt, iż 

jednoznaczne  oświadczenie  złożone  przez  Netia  S.A.  w  wyjaśnieniach  elementów  oferty 

mających  wpływ  na  wysokość  ceny,  iż  do  świadczenia  usług  wykorzysta  30  szt.  urządzeń 

dostępowych  do  sieci  bezprzewodowej  Wi-Fi  aktualnie  używanych  w  ramach  umowy 

zawartej  przez  Netia  S.A.  i  Zamawiającym,  nie  może  zostać  zmienione  w  wyniku  złożenia 

uzupełniających wyjaśnień, tj. naruszenie art. 7, art. 89 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 84 ust. 1 

ustawy. 

Tym samym Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

1. unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;  

2. odrzucenia oferty Wykonawcy Netia S.A. jako zawierającej rażąco niską cenę w stosunku 

do przedmiotu zamówienia; 

3. odrzucenia oferty Wykonawcy Netia S.A. jako niezgodnej z SIWZ; 

4.  przeprowadzenia  ponownej  czynności  badania  i  oceny  ofert  -  w  szczególności  z 

uwzględnieniem  sprzętu  przewidzianego  przez  Wykonawców  na  etapie  przygotowania  i 

wyceny ofert; 

5. przeprowadzenia ponownej czynności wyboru oferty najkorzystniejszej. 

UZASADNIENIE 

Jak  wskazał  Odwołujący  przedmiotem  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

prowadzonego  przez  Urząd  Komunikacji  Elektronicznej  jest  świadczenie  usług  transmisji 

danych oraz usług Wi-Fi.  

Przy  tym  co  istotne  i  wymaga  podkreślenia  -  usługi  te  mają  być  świadczone  z 

wykorzystaniem  konkretnych  urządzeń,  których  parametry  techniczne  muszą  być  zgodne  z 

wymaganiami określonymi przez Zamawiającego w SIWZ. Zamawiający w Załączniku nr 1 do 

umowy  „Szczegółowy  zakres  Przedmiotu  Umowy  oraz  specyfikacja  techniczna  dla  usług 


transmisji danych oraz usług Wi-Fi” zdefiniował szczegółowe parametry techniczne urządzeń 

jakie Wykonawcy mają użyć do realizacji przedmiotu zamówienia, w tym w tabeli na stronie 

64 zdefiniował parametry 40 urządzeń dostępowych do sieci bezprzewodowej Wi-Fi. Zgodnie 

z  wymaganiem  określonym  w  pkt  1)  tabeli  punkt  dostępowy  sieci  Wi-Fi  musi  umożliwiać 

pracę klientów w standardach 802.11 a/b/g/n/ac. 

Jak  wskazał  Odwołujący  biorąc  pod  uwagę  powyższe  należy  zadać  pytanie  -  czy 

przygotowując  i  składając  ofertę  Wykonawcy  mieli  obowiązek  dobrać  urządzenia,  których 

wykorzystania żąda Zamawiający oraz uwzględnić ich koszt przy kalkulacji ceny oferty? 

W ocenie Odwołującego niewątpliwie tak. Jego zdaniem uzasadnia to zarówno treść SIWZ, 

jak  też  wyjaśnienia  do  treści  specyfikacji  udzielone  przez  Zamawiającego  w  toku 

postępowania.  Wynika  z  nich,  iż  istotnym  elementem,  który  ma  wpływ  na  rozstrzygnięcie 

postępowania,  jest  zastosowanie  do  realizacji  przedmiotu  zamówienia  urządzeń,  które 

zgodnie  ze  SIWZ  muszą  spełniać  wymagania  określone  w  tabelach  zamieszczonych  na 

stronach od 57 do 66 (załącznik nr 1 do projektu umowy). Zamawiający nie pozostawił w tym 

zakresie  Wykonawcom  dowolności,  o  czym  świadczy  fakt,  że  każdorazowo  formułując 

wymagania  odnośnie  sprzętu  do  realizacji  umowy  używa  określeń:  „musi  posiadać",  „musi 

zapewniać”, „musi obsługiwać”, „musi spełniać”, „musi mieć", itd. 

Zdaniem  Odwołującego  w  SIWZ  Zamawiający  sformułował  wymaganie  dobrania  przez 

Wykonawców  konkretnych  modeli  urządzeń  spełniających  m.in.  powyższe  wymagania. 

Zamawiający  podkreślił  wpływ  i  znaczenie  dobieranego  sprzętu  na  prawidłową  realizację 

przedmiotu  zamówienia  poprzez  określenie  w  SIWZ  szczegółowych  parametrów 

technicznych,  które  muszą  spełnić  urządzenia  planowane  przez  Wykonawców  do  realizacji 

przedmiotu  zamówienia.  W  toku  postępowania  Zamawiający  oświadczył,  że  każdy 

Wykonawca w ofercie zobowiązuje się wykonać zamówienie zgodnie z treścią SIWZ (...), Dla 

Zamawiającego  istotne  jest,  aby  Wykonawcy  świadczyli  usługi  przy  pomocy  urządzeń 

spełniających wymagania SIWZ (patrz odpowiedź na pytanie nr 61 - pismo Zamawiającego z 

dnia 27 lutego 2017 r., strona 3). 

Zdaniem  Odwołującego  zapewnienie  zgodności  urządzeń  przewidzianych  do  realizacji 

przedmiotu zamówienia z wymaganiami SIWZ jest niezbędne dla zapewnienia oczekiwanych 

przez Zamawiającego funkcjonalności usług oraz ma istotny wpływ na koszt tych urządzeń, a 

w konsekwencji na wysokość ceny ofert Wykonawców. 


Jak  wskazał  Odwołujący  w  kontekście  powyższych  wymagań  czynność  wyboru  jako 

najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  wykonawcę  Netia  S.A.  dokonana  została  z 

naruszeniem przepisów ustawy. 

Ad. zarzutów 1 i 2 

Zgodnie  z  dyspozycją  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp  Zamawiający  ma  obowiązek  odrzucić  ofertę 

zawierającą  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Jak 

wyjaśnia  orzecznictwo,  rażąco  niską  ceną  będzie  taka  cena,  która  nie  gwarantuje,  przy 

znanych  wartościach  składowych  i  elementach  kalkulacyjnych,  realizacji  zamówienia  w 

sposób  bezpieczny  i  niezakłócony,  która  nie  daje  pewności,  że  zamówienie  zostanie 

zrealizowane  należycie  i  w  sposób  założony  przez  Zamawiającego,  zaś  przedsięwzięcie 

zbilansuje się w znaczeniu rachunkowym, ale przyniesie też pewien zysk wykonawcy (wyrok 

z dnia 1 kwietnia 2011 r., sygn. akt 586/11). 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  jak  wyżej  podkreślono,  istotnym  elementem  oferty,  który  ma 

wpływ na wysokość ceny, jest zastosowanie do realizacji przedmiotu zamówienia urządzeń, 

które zgodnie ze SIWZ muszą spełniać wymagania określone w tabelach zamieszczonych na 

stronach od 57 do 66 SIWZ (załącznik nr 1 do projektu umowy). 

Zdaniem Odwołującego w cenie zaoferowanej przez Wykonawcę Netia S.A. (tj. Wykonawcę 

obecnie  świadczącego  na  rzecz  Zamawiającego  usługi  będące  przedmiotem  zamówienia) 

zostały  zaplanowane  do  realizacji  przedmiotu  zamówienia  urządzenia  Wi-Fi  obecnie 

wykorzystywane przez nią do świadczenia usług na rzecz Zamawiającego. Urządzenia te nie 

spełniają wymagań zdefiniowanych w SIWZ. Oznacza to, że Netia S.A. kalkulując cenę oferty 

nie  uwzględniła  istotnego  elementu  jakim  jest  zapewnienie  niezbędnych  do  świadczenia 

usługi  urządzeń  Wi-Fi  o  parametrach  wyspecyfikowanych  przez  Zamawiającego.  Tym 

samym cena oferty tego Wykonawcy stanowi cenę rażąco niską w odniesieniu do przedmiotu 

zamówienia. 

Jak  zostało  wskazane  w  dalszej  części  uzasadnienia  z  treści  korespondencji  prowadzonej 

pomiędzy  Zamawiającym  i  Wykonawcą  Netia  S.A.  w  ramach  procedury  wyjaśnienia 

elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość  ceny  (wezwanie  w  trybie  art.  90  ustawy) 

wynika,  że  30  szt.  urządzeń  dostępowych  do  sieci  bezprzewodowej  (z  wymaganych  przez 

Zamawiającego  40  szt.)  uwzględnionych  przez  tego  Wykonawcę  przy  wycenie  oferty  nie 

spełnia wymagania zawartego w SIWZ dotyczącego możliwości pracy w standardzie 802.11 

ac – wymagania określonego w Załączniku nr 1 do umowy „Szczegółowy zakres Przedmiotu 


Umowy oraz specyfikacji technicznej dla usług transmisji danych oraz usług Wi-Fi", w tabeli 

na stronie 64, pkt 1). 

Jak  wskazał  Odwołujący  aby  zobrazować  wpływ  kluczowego  dla  urządzenia  dostępowego 

Wi-Fi  parametru,  jakim  jest  standard  jego  pracy,  na  możliwe  do  uzyskania  przez 

Zamawiającego  funkcjonalności  niezbędne  jest  omówienie  specyfiki  i  standardów  transmisji 

w sieciach bezprzewodowych Wi-Fi. 

Wi-Fi  jest  to  potoczne  określenie  zestawu  standardów  stworzonych  do  budowy 

bezprzewodowych sieci komputerowych. Szczególnym zastosowaniem Wi-Fi jest budowanie 

sieci  lokalnych  opartych  na  komunikacji  radiowej,  czyli  sieci  WLAN.  Budowa  takiej  sieci  w 

lokalizacjach Zamawiającego jest m.in. przedmiotem postępowania. 

Wi-Fi  jest  znakiem  towarowym  Wi-Fi  Alliance  dla  certyfikowanych  produktów  opartych  na 

standardach IEEE 802.11 (IEEE ang. Institute of Eiectrical and Electronics Engineers - jest to 

organizacja,  której  jednym  z  podstawowych  zadań  jest  ustalanie  standardów  konstrukcji, 

pomiarów  itp.  dla  urządzeń  elektronicznych,  w  tym  standardów  dla  urządzeń  i  formatów 

komputerowych).  Ten  certyfikat  gwarantuje  współpracę  pomiędzy  różnymi  urządzeniami 

bezprzewodowymi. 

W dalszej części uzasadnienia Odwołujący podniósł, że w sieciach bezprzewodowych Wi-Fi 

wyróżniamy  kilka  standardów,  zapewniających  uzyskanie  różnych  maksymalnych 

przepustowości  i  charakteryzujących  się  różnymi  odpornościami  na  zakłócenia.  Możliwe  do 

osiągnięcia maksymalne przepustowości oraz odporność na zakłócenia uzależnione są m.in. 

od  pasma  częstotliwości,  w  którym  odbywa  się  transmisja.  Sieci  pracujące  w  paśmie 

częstotliwości 5 GHz w porównaniu z sieciami pracującymi w paśmie częstotliwości 2,5 GHz 

charakteryzują  się  znacznie  większą  odpornością  na  zakłócenia  (w  zakresie  częstotliwości 

2,5  GHz  pracują  także  nadajniki  i  odbiorniki  standardu  Bluetooth,  kuchenki  mikrofalowe, 

radary meteorologiczne, radiowa telewizja przemysłowa oraz wiele innych - efektem działania 

niektórych  z  tych  urządzeń  może  być  zagłuszanie  sygnałów  sieci  Wi-Fi  i  ograniczenie 

zasięgu punktu dostępowego). 

Główne standardy dla transmisji bezprzewodowej to: 

-  802.11b  -  umożliwia  uzyskanie  przepustowości  maksymalnie  do  11  Mb/s  (w  praktyce 

można osiągnąć transfery rzędu 5,5 Mb/s), w paśmie częstotliwości 2,4 GHz, 

- 802.11a - umożliwia uzyskanie przepustowości do 54 Mb/s, w paśmie częstotliwości 5 GHz, 


-  802.11g  -  umożliwia  uzyskanie  przepustowości  maksymalnie  do  54  Mb/s  (w  praktyce 

można  osiągnąć  transfery  rzędu  20-22  Mb/s  przy  transmisji  w  jedną  stronę,  wykorzystanie 

starszych  urządzeń  w  tym  standardzie  powoduje  zmniejszenie  prędkości  do  11  Mb/s),  w 

paśmie częstotliwości 2,4 GHz, 

-  802.11n  -  umożliwia  uzyskanie  przepustowości  maksymalnie  do  300  Mb/s  przy  pracy  w 

paśmie częstotliwości 5 GHz oraz 150 Mb/s przy pracy w paśmie w częstotliwości 2,4 GHz, 

-  802.11ac  -  najnowszy  (wdrożony  w  2013  r.)  standard  transmisji  bezprzewodowej, 

umożliwiający  uzyskanie  wysokich  przepustowości  maksymalnie  do  1  Gb/s,  w  paśmie 

częstotliwości 5 GHz 

Jak  wynika  z  pisma  Zamawiającego  nr  BAK.WZP.26.63.2016.46  z  dnia  7  marca  2017  r. 

skierowanego do Netia S.A., Wykonawca skalkulował w cenie oferty wykorzystanie urządzeń 

dostępowych  do  sieci  bezprzewodowej  w  oparciu  o  które  realizuje  obecnie  dla 

Zamawiającego  usługi  Wi-Fi,  w  ramach  umowy  nr  BFB-231-2/3/13  2017/12/WAW/4091  z 

dnia 16.01.2013 r. Jako dowód do tych wyjaśnień została załączona przez Netia S.A. kopia 

umowy zawartej z Zamawiającym. 

W ramach umowy z 2013 r. Netia realizuje obecnie na rzecz Zamawiającego usługi Wi-Fi w 

oparciu  o  urządzenia  dostępowe  Cisco  AIR-LAP1042N-E-K9.  Urządzenia  Cisco  AIR- 

LAP1042N-E-K9  nie  umożliwiają  pracy  w  wymaganym  przez  Zamawiającego  w  SIWZ 

standardzie 802.11ac. Z pisma z dnia 7 marca 2017 r. wynika, że do takiego wniosku doszedł 

również  Zamawiający.  W  pkt  3)  stwierdza  bowiem,  że  „W  ocenie  Zamawiającego  obecnie 

używane punkty dostępowe nie spełniają wymagań Zamawiającego opisanych w SIWZ”. 

Zgodnie  z  wezwaniem  Zamawiającego  z  dnia  15  lutego  2017  r.  do  wyjaśnienia  elementów 

oferty mających wpływ na wysokość ceny, Wykonawcy zobowiązani byli  podać koszty m.in. 

dostarczenia,  zestawienia,  konfiguracji  oraz  uruchomienia  urządzeń  teletransmisyjnych,  za 

pomocą  których  świadczona  będzie  usługa.  Netia  S.A.  oświadczyła,  iż  zamierza  świadczyć 

usługę  z  wykorzystaniem  aktualnie  używanych  u  Zamawiającego  urządzeń Wi-Fi.  Aktualnie 

używane  u  Zamawiającego  urządzenia  Wi-Fi  nie  spełniają  parametrów  technicznych 

wymaganych przez Zamawiającego i nie gwarantują świadczenia usług w standardzie 802.11 

ac.  Oznacza  to,  zdaniem  Odwołującego,  że  Netia  S.A.  w  celu  należytego  wykonania 

zamówienia  zobowiązana  będzie  nabyć  inne  urządzenia  Wi-Fi  (spełniające  wymagania 

opisane w siwz) - jednak koszty tej operacji nie zostały uwzględnione w cenie oferty. 

Przepisy  art.  90  ust.  1  i  1a  ustawy,  będące  podstawą  wezwania  do  wyjaśnienia  elementów 

oferty  mających  wpływ  na  wysokość  ceny,  nakładają  na  Zamawiającego  obowiązek 


wyjaśnienia  i  ustalenia,  w  jaki  sposób  Wykonawca  wycenił  cała  ofertę.  Ustalenie,  jakie  są 

rzeczowe  elementy  oferowanego  świadczenia  i  zamierzony  sposób  ich  wykonania  ma 

znaczenie  jako  punkt  wyjścia  do  ich  wyceny.  Wykonawca  Netia  S.A.  w  wyjaśnieniach 

elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość  ceny  potwierdził,  że  przy  realizacji 

zamówienia wykorzysta sprzęt niespełniający wymagań opisanych w SIWZ - obniżając w ten 

sposób  koszty  realizacji  zamówienia.  Tym  samym  Netia  S.A.  przyznała,  iż  nie  uwzględniła 

kosztu  nabycia  urządzeń  Wi-Fi  niezbędnych  do  świadczenia  usługi  w  cenie  oferty.  W  tych 

okolicznościach  Zamawiający  zobowiązany  był  odrzucić  ofertę  Wykonawcy  Netia  S.A.  na 

podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  oraz  na  podstawie  art.  90  ust.  3  ustawy  -  jako  że 

wyjaśnienia  Netia  S.A.  wraz  ze  złożonymi  dowodami  (kopia  umowy  nr  BFB-231-2/3/13 

2017/12/WAW/4091  z  dnia  16.01.2013  r.  zawartej  pomiędzy  Netia  S.A.  i  Zamawiającym) 

potwierdzają, że oferta tego Wykonawcy zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do 

przedmiotu zamówienia. 

W  dalszej  części  uzasadnienia  Odwołujący  podniósł,  że  rażąco  niska  cena  oferty,  jest  taka 

cena  która  za  zaoferowaną  w  ofercie  cenę  uniemożliwia  danemu  wykonawcy  wykonanie 

zamówienia  zgodnie  z  opisem  przedmiotu  zamówienia  i  warunkami  jego  wykonania.  Biorąc 

pod  uwagę  wyżej  przedstawione  fakty  nie  ulega  wątpliwości,  że  Zamawiający  poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Netta  S.A.  jako  zawierającej  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w 

stosunku do przedmiotu zamówienia naruszył przepisy ustawy. 

Ad. zarzutu 3 

Jak wskazał Odwołujący niezgodność treści oferty z treścią SIWZ ma miejsce w sytuacji, gdy 

zaoferowany  przedmiot zamówienia  -  w  tym  wypadku  urządzenia Wi-Fi,  przy  wykorzystaniu 

których Zamawiający korzystał będzie ze świadczonych przez wybranego Wykonawcę usług 

Wi-Fi  -  nie  odpowiada  opisanemu  w  specyfikacji  przedmiotowi  zamówienia,  co  do  zakresu, 

ilości,  jakości,  warunków  realizacji  i  innych  elementów  istotnych  dla  wykonania  przedmiotu 

zamówienia w stopniu zaspokajającym oczekiwania i interesy Zamawiającego. Zamawiający 

ma  obowiązek  zbadać,  czy  złożone  oferty  odpowiadają  treści  SIWZ.  W  orzecznictwie 

eksponuje się formalizm postępowania o udzielenie  zamówienia publicznego i wynikającą z 

niego konieczność bezwzględnego egzekwowania obowiązku odrzucenia oferty, której treść 

nie odpowiada treści specyfikacji - w szczególności wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 

dnia  28.10.2005  r.,  sygn.  akt  V  Ca  398/05  (niepubl.),  w  którym  Sąd  przypomniał,  że 

postępowanie  w  sprawie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  jest  sformalizowane  i  oparte 

na sztywnych regułach wynikających z ustawy. 


Badając  ofertę  wykonawcy  Netia  S.A.  Zamawiający  nie  dokonał  z  należytą  starannością 

weryfikacji  zgodności  treści  tej  oferty  z  treścią  SIWZ  -  w  szczególności  gdy  Netia  S.A. 

jednoznacznie  oświadczyła,  że  zamierza  świadczyć  usługę  z  wykorzystaniem  aktualnie 

używanych u Zamawiającego urządzeń Wi-Fi - co potwierdziła przedstawiając w charakterze 

dowodu kopię umowy nr BFB-231-2/3/13 2017/12/WAW/4091 z dnia 16.01.2013 r. zawartej z 

Zamawiającym.  Takie  działanie  Zamawiającego  należy  uznać  za  niezgodne  z  przepisami 

ustawy. 

Zdaniem Odwołującego podkreślenia wymaga, że ocena zgodności złożonych ofert z ustawa 

oraz  z  treścią  SIWZ  dokonywana  jest  przez  Zamawiającego  w  toku  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  -  nie  zaś  po  zakończeniu  postępowania,  tj.  na  etapie 

realizacji  umowy  (na  tym  etapie  Zamawiający  weryfikuje,  czy  zamówienie  realizowane  jest 

zgodnie  z  umową  i  złożoną  przez  Wykonawcę  ofertą).  Ocena  zgodności  złożonych  ofert  z 

ustawą  oraz  z  treścią  siwz  dokonywana  jest  na  podstawie  treści  oferty  oraz  wyjaśnień  i 

dokumentów  złożonych  przez  Wykonawców  w  toku  postępowania  na  wezwanie 

Zamawiającego. Zgodnie z wyjaśnieniami udzielonymi przez Zamawiającego w piśmie z dnia 

27 lutego 2017 r. - odpowiedź na pytanie 61 - każdy Wykonawca w ofercie zobowiązuje się 

wykonać  zamówienie  zgodnie  z  treścią  SIWZ  (...).  Dla  Zamawiającego  istotne  jest,  aby 

Wykonawcy  świadczyli  usługi  przy  pomocy  urządzeń  spełniających  wymagania  SIWZ.  Tym 

samym  sporządzenie  specyfikacji  technicznej  urządzeń,  w  tym  urządzeń  Wi-Fi,  jest 

niezbędnym  elementem  przygotowania  oferty  każdego  z  Wykonawców  uczestniczących  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  -  bez  względu  na  okoliczność,  czy  specyfikacja 

urządzeń  powinna  być  załączona  do  oferty  jako  odrębny  dokument,  czy  też  -  jak  w 

przedmiotowym  postępowaniu  -  winna  zostać  przygotowana  przez  Wykonawców  przed 

złożeniem  oferty  w  celu  zagwarantowania  wykonania  zamówienia  zgodnie  z  żądaniem 

Zamawiającego  i  uwzględnienia  w  cenie  wszystkich  niezbędnych  do  poniesienia  kosztów 

realizacji zamówienia. 

Jak wskazano w dalszej części uzasadnienia odwołania Zamawiający  w  toku postępowania 

posiadał  wszelkie  dokumenty,  oświadczenia  i  informacje  niezbędne  do  przeprowadzenia 

badania i oceny oferty Netia S.A. Wykonawca ten złożył m.in. wyjaśnienia dotyczące ceny lub 

kosztu z tytułu realizacji zamówienia. Wyjaśnienia te dotyczą konkretnej oferty i konkretnego 

zamówienia i obrazują kalkulację kosztów w  zależności od potencjału i możliwości realizacji 

zamówienia, przyjmując też własną strategię budowy ceny. Jak podnosi się w orzecznictwie, 

kalkulacja własna ceny (lub kosztu) jest prawem, a jednocześnie obowiązkiem Wykonawcy. 

Odnosić  się  ona  winna  do  indywidualnie  oferowanego  przez  Wykonawcę  świadczenia  na 

rzecz Zamawiającego. Tym samym, w ramach tego prawa Wykonawca na potrzeby każdego 


postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  może  przyjąć  swoją  strategię  budowy 

ceny  (tak  wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  12.05.2011r.  sygn.  KIO  934/11).  Przy  tym 

dokonanie kalkulacji własnej jest uprawnieniem wykonawcy, w które nie można wkraczać, o 

ile  nie  prowadzi  ono  do  naruszenia  przepisów  prawa.  Taka  sytuacja  ma  miejsce  w 

przedmiotowym postępowaniu, 

Zdaniem  Odwołującego  z  powoływanego  już  wyżej  pisma  Zamawiającego  nr 

BAK.WZP.26.63.2016.46  z  dnia  7  marca  2017r.  skierowanego  do  Netia  S.A.  wynika,  że 

Wykonawca  zaplanował  wykorzystanie  do  realizacji  przedmiotu  zamówienia  urządzeń 

dostępowych  do  sieci  bezprzewodowej  w  oparciu  o  które  realizuje  obecnie  dla 

Zamawiającego  usługi  Wi-Fi,  w  ramach  umowy  nr  BFB-  231-2/3/13  2017/12/WAW/4091  z 

dnia  16.01.2013r.  -  urządzeń  dostępowych  Cisco  AIR-  LAP1042N-E-K9.  Urządzenia  Cisco 

AIR-LAP1042N-E-K9  nie  umożliwiają  pracy  w  wymaganym  przez  Zamawiającego  w  SIWZ 

standardzie 802.11 ac. Na dowód prawdziwości tego oświadczenia wykonawca przedstawia 

materiał  dowodowy,  opisany  w  dalszej  części  pisma.  Fakt  ten  potwierdził  również  sam 

Zamawiający  wskazując,  iż  w  jego  ocenie  cyt.:  „obecnie  używane  punkty  dostępowe  nie 

spełniają  wymagań  Zamawiającego  opisanych  w  SIWZ".  Tym  bardziej  niezrozumiałe  jest 

zaniechanie przez Zamawiającego odrzucenia oferty Netia S.A. jako nieodpowiadającej treści 

SIWZ. 

Niezgodność  urządzeń  Cisco  AIR-LAP1042N-E-K9  z  wymaganiami  określonymi  w  SIWZ  w 

zakresie  obsługi  transmisji  bezprzewodowej  w  standardzie  802.11ac  potwierdza  treść 

Specyfikacji technicznej urządzeń dostępowych do sieci bezprzewodowych Cisco serii 1040, 

udostępnianej  przez  tego  producenta.  W  tabeli  1  wiersz  1  Specyfikacji  jest  wskazane,  że 

urządzenia  AIR-LAP1042N-E-K9  umożliwiają  pracę  w  standardach  802.11  a/g/n  -  czyli  nie 

umożliwiają pracy  w standardzie ac. W załączeniu do odwołania przekazujemy  wyciąg z tej 

specyfikacji.  Pełna  specyfikacja  urządzeń  Cisco  serii  1040  dostępna  jest  pod  adresem: 

http://www.cisco.eom/c/en/us/products/collateral/wireless/aironet-1140- 

series/data 

sheet 

c78-609338.pdf 

Niezgodność  urządzeń  Cisco  AIR-LAP1042N-E-K9  z  wymaganiami  zawartymi  w  siwz 

potwierdza  też  treść  umowy  nr  BFB-231-2/3/13  2017/12/WAW/4091,  zawartej  w  dniu 

16.01.2013  r.  przez  Zamawiającego  z  Netia  S.A.  w  ramach  poprzedniego  postępowania, 

dotyczącego  świadczenia  usług  transmisji  danych  oraz  Wi-Fi.  Ze  specyfikacji  urządzenia 

Cisco  AIR-LAP1042N-E-K9  zawartej  w  Załączniku  nr  1  „Szczegółowy  zakres  Przedmiotu 

Umowy oraz specyfikacja techniczna dla usług transmisji danych oraz usług Wi-Fi” na stronie 

60  wynika  jednoznacznie,  że  „punkt  dostępowy  umożliwia  pracę  klientów  w  standardach 


802.11a/b/g/n"  -  czyli  nie  umożliwia  pracy  w  standardzie  802.11  ac.  Wyciąg  z  tej  umowy 

obejmujący wskazany zakres stanowi załącznik do odwołania. 

Dla rozwiania  wszelkich  wątpliwości  w  zakresie niezgodności urządzenia AIR-LAP1042N-E-

K9  z  wymaganiami  Zamawiającego  opisanymi  w  siwz  Odwołujący  przekazuje  również  w 

załączeniu  oświadczenie  firmy  Cisco  potwierdzające,  że  urządzenie  dostępowe  AIR-

LAP1042N-E-K9  nie  umożliwia  pracy  w  standardzie  802.11  ac  oraz  nie  ma  możliwości 

aktualizacji  tego  urządzenia  w  taki  sposób,  aby  można  było  zapewnić  jego  pracę  w  tym 

standardzie. 

Uwzględniając wymóg udowodnienia przez Wykonawców, że oferowana usługa świadczona 

będzie  w  sposób  żądany  przez  Zamawiającego,  należy  stwierdzić,  że  zaoferowanie  przez 

Netia S.A. świadczenia usług z wykorzystaniem urządzeń Wi-Fi nie spełniających wymagań 

sformułowanych przez Zamawiającego przesądza o istotnej niezgodności treści oferty Netia 

S.A.  z  treścią  siwz.  Podkreślenia  wymaga,  że  wykorzystanie  na  potrzeby  realizacji 

zamówienia urządzeń Wi-Fi o parametrach niezgodnych z siwz ma wpływ na obniżenie ceny 

oferty Netia S.A. 

W  tych  okolicznościach  Zamawiający  zobowiązany  był  odrzucić  ofertę  Netia  S.A.  jako 

nieodpowiadającą treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

Ad. zarzutu 4 

W zakresie zasadności zarzutu o niezgodności treści oferty Wykonawcy Netia S.A. z treścią 

siwz,  zdaniem  Odwołującego,  nie  mogą  podważyć  dodatkowe  wyjaśnienia  złożone  przez 

Netia  S.A.  na  wezwanie  Zamawiającego  z  dnia  7  marca  2017  r.  W  dodatkowych 

wyjaśnieniach  Wykonawca  nie  może  bowiem  skutecznie  odwołać  uprzednio  złożonego 

oświadczenia  o  wykorzystaniu  przy  świadczeniu  usługi  aktualnie  używanych  u 

Zamawiającego urządzeń Wi-Fi, ani też nie może zmienić tego oświadczenia. Działanie takie 

narusza bowiem przepisy art. 84 ust. 1 ustawy. 

Jak  wskazał  Odwołujący  procedura  wyjaśniania  elementów  oferty  mających  wpływ  na 

wysokość  ceny  nie  może  skutkować  wprowadzeniem  zmian  w  treści  oferty.  Wyjaśnienia 

muszą  więc  ograniczać  się  do  wykazania  co  spowodowało  obniżenie  ceny  oraz  w  jakim 

stopniu wskazane przez Wykonawcę elementy oferty i odpowiadającej jej kalkulacji cenowej 

ceny  wpłynęły  na  obniżenie  ceny,  wraz  z  dowodami  na  potwierdzenie  zaistnienia 

podnoszonych okoliczności, nie mogą natomiast jej modyfikować pierwotnego zobowiązania 

Wykonawcy  złożonego  w  ofercie.  Wyjaśnienia  treści  oferty  stanowią  rodzaj  wykładni 


oświadczenia  woli  Wykonawcy  (jego  oferty),  dlatego  przyjęcie  przez  Zamawiającego 

wyjaśnień  zmieniających  treść  złożonej  oferty  nie  może  być  uznane  za  wyjaśnienie  treści 

oferty,  tylko  za  negocjacje  jej  treści.  W  trakcie  procedury  uzyskiwania  i  oceny  wyjaśnień 

niedozwolone  są  jakiekolwiek  negocjacje  dotyczące  oferty.  Negocjacje  te,  jeśli  miałyby 

odnieść  skutek,  musiałyby  prowadzić  do  zmiany  treści  oferty,  co  jest  zakazane  odrębną 

normą. Zakaz prowadzenia negocjacji poszerza więc katalog czynności zabronionych w ten   

sposób,  że  nie  tylko  dokonywanie  zmian  w  ofercie,  ale  również  samo  podjęcie  próby 

wprowadzenia takich zmian jest naruszeniem przepisów ustawy. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  po  przeprowadzeniu  rozprawy  w  przedmiotowej 

sprawie,  na  podstawie  zebranego  materiału  dowodowego,  po  zapoznaniu  

się  z  dokumentacją  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  w  tym  

w szczególności z postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu, Specyfikacją Istotnych 

Warunków  Zamówienia,  ofertą  złożoną  w  postępowaniu  przez  Przystępującego  oraz 

korespondencją  prowadzoną  w  toku  postępowania  pomiędzy  Zamawiającym  a 

wykonawcami  ubiegającymi  się  o  udzielenie  zamówienia,  jak  również  po  zapoznaniu 

się  z  odwołaniem,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  też  stanowisk  stron  złożonych 

ustnie do protokołu w toku rozprawy ustaliła i zważyła, co następuje.  

W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  

o których stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania. 

Jednocześnie  Izba  stwierdziła,  że  Odwołującemu  przysługiwało  prawo  do 

skorzystania  ze  środka  ochrony  prawnej,  gdyż    wypełniono  materialnoprawną  przesłankę 

interesu  w  uzyskaniu  zamówienia,  określoną  w  art.  179  ust.  1  ustawy  Pzp  kwalifikowaną 

możliwością  poniesienia  szkody  przez  Odwołującego  będącej  konsekwencją  zaskarżonej  w 

odwołaniu  czynności.  Wnoszący  odwołanie  złożył  w  przedmiotowym  postępowaniu  ofertę 

sklasyfikowaną  na  drugiej  pozycji  w  rankingu  ofert  zmierzając  do  odrzucenia  oferty 

najkorzystniejszej.  W  przypadku  zaś  uwzględniania  odwołania  ma  on  szansę  na  uzyskanie 

przedmiotowego zamówienia.  

Izba  dopuściła  w  niniejszej  sprawie  dowody  z  dokumentacji  postępowania  o 

zamówienie 

publiczne, 

nadesłanej 

przez 

Zamawiającego 

do 

akt 

sprawy  


w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w tym w szczególności z treści ogłoszenia o 

zamówieniu,  treści  SIWZ,  oferty  złożonej  w  postępowaniu  przez  Przystępującego,  jak 

również korespondencji prowadzonej pomiędzy Zamawiającym a wykonawcami ubiegającymi 

się  o  udzielenie  Zamówienia  publicznego.  W  zakresie  korespondencji  Izba  dopuściła  i 

przeprowadziła  dowody  z  wyjaśnień  Netia  S.A.  złożonym  pismami  datowanymi  na 

27.02.2017  r.  oraz  10.03.2017  r.  (objętymi  zastrzeżeniem  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa) 

oraz  dołączonymi  do  tych  pism  dowodami  z  dokumentów  (również  objętymi  zastrzeżeniem 

jako tajemnica przedsiębiorstwa). 

Izba  dopuściła  również  i  przeprowadziła  dowód  z  dokumentu  w  postaci  dwóch  pism 

dołączonych  do  niejawnej  części  pisma  Przystępującego  13.04.2017  r.,  tj.  pisma  z  dnia 

07.04.2017 r. dotyczącego właściwości urządzeń dostępowych oraz pisma z dnia 11.04.2017 

r. zawierającego informacje na temat stanów magazynowych wykonawcy Netia S.A. 

Izba  dopuściła  również  i  przeprowadziła  dowody  z  dokumentów  zawnioskowane  i 

złożone przez Odwołującego w postaci: 

1. Kopii pisma Zamawiającego z dnia 7 marca 2017 r. znak BAK.WZP.26.63.2016.46; 

2.  Wyciągu  z  umowy  nr  BFB-231-2/3/13  2017/12/WAW/4091  z  dnia  16.01.2013  r.  zawartej 

przez Zamawiającego z Netia S.A., dotyczącej świadczenia usług transmisji danych oraz Wi-

Fi; 

3.  Wyciągu  ze  specyfikacji  technicznej  urządzeń  dostępowych  do  sieci  bezprzewodowych 

Cisco serii 1040 złożonego przez Odwołującego wraz z tłumaczeniem fragmentu tabeli 1; 

4. Kopii oświadczenia firmy Cisco z dnia 24.03.2017 r.  

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz zakres zarzutów 

podniesionych w odwołaniu Izba stwierdziła, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje. 

W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  iż  postępowanie  jest  prowadzone  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego  o  wartości  powyżej  kwot  wskazanych  w  przepisach 

wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. 

 Następnie  Izba  ustaliła,  że  Zamawiający  w  Rozdziale  III  SIWZ  zatytułowanym  „Opis 

przedmiotu  zamówienia”  w  następujący  sposób  określił  przedmiotowo  istotne  elementy 

przyszłego świadczenia: 

III. Opis przedmiotu zamówienia  

1. Przedmiot zamówienia obejmuje:   


1)  zestawienie  i  uruchomienie  łączy  dostępowych  wyszczególnionych  w  załączniku  do 

umowy nr 2 Tabeli A;  

2) zapewnienie usługi ochrony łączy internetowych przed atakami DDoS.  

3)  uruchomienie  aktywnych  bezprzewodowych  punktów  dostępowych,  pozwalających  na 

bezprzewodowy  dostęp  do  Internetu  z 

wykorzystaniem  łącza  asymetrycznego, 

wyszczególnionych w załączniku do umowy nr 2 Tabeli A.   

4)  uruchomienie  w  Delegaturach  Urzędu  usługi  Multi-VRF  na  łączach  dostępowych 

Delegatur.   

5)  dostarczenie,  zestawienie,  konfiguracja  oraz  uruchomienie  w  Centrali  Urzędu  stacji 

monitorowania, w celu monitorowania udostępnionych w ramach zamówienia łączy transmisji 

danych wraz z urządzeniami teletransmisyjnymi.   

6) zapewnienie świadczenia usługi transmisji danych i usługi Wi-Fi  przez okres 48 miesięcy.    

2. Zakres świadczonych dodatkowych usług:  

1)  Dostawa  urządzeń  teletransmisyjnych  i  uruchomienie  telekomunikacyjnych  węzłów 

dostępowych w lokalizacji w Centrali Urzędu na ul. M. Kasprzaka 18/20 oraz we wszystkich 

lokalizacjach. Wszystkie urządzenia teletransmisyjne muszą być dostarczone, zainstalowane, 

skonfigurowane  i  uruchomione  przez  Wykonawcę,  i  pozostają  własnością  Wykonawcy  w 

okresie świadczenia usług i po ich zakończeniu.   

2) Zamawiający wymaga aby:   

a)  Wykonawca  skonfigurował  wszystkie  łącza  dostępowe  w  Centrali  Urzędu  w  trybie,    w 

którym jedno z łączy dostępowych pełni rolę łącza podstawowego natomiast drugie pełni rolę 

łącza zapasowego, z możliwością balansowania ruchu;   

b) Wykonawca skonfigurował łącza dostępowe w lokalizacjach;   

c) Wykonawca dostarczył i skonfigurował wszystkie urządzenia teletransmisyjne;   

d)  Wykonawca  realizował  usługi  zarządzania  urządzeniami  teletransmisyjnymi  w  trakcie 

obowiązywania Umowy obejmujące:   

•  zarządzanie  konfiguracją  logiczną  sieci  oraz  utrzymanie  urządzeń  teletransmisyjnych  przy 

udziale pracowników Zamawiającego,  • zmiany konfiguracji urządzeń teletransmisyjnych na 

wniosek Zamawiającego,   

• naprawę lub wymianę uszkodzonego urządzenia teletransmisyjnego,   

• rozwiązywanie problemów eksploatacyjnych przy pomocy Help Desk,   

•  zapewnienie  Zamawiającemu  zdalnego  przeglądania  pełnej  konfiguracji  w  trybie  „tylko  do 

odczytu” urządzeń teletransmisyjnych zainstalowanych we wszystkich lokalizacjach.   


3)  Zamawiający  wymaga  zapewnienia  odpowiednich  parametrów  usługi  transmisji  danych 

oraz  usługi  Wi-Fi.    4)  Zamawiający  wymaga,  by  usługa  serwisu  technicznego  obejmowała 

usuwanie problemów funkcjonowania łączności po ich wykryciu przez stację monitorującą lub 

ich zgłoszeniu przez Zamawiającego:   

a)  poprzez  dedykowany  serwis  HelpDesk  dostępny  w  trybie  online  przez  przeglądarkę 

internetową lub;   

b) na specjalnie do tego celu wydzielony numer telefoniczny lub;   

c)  adres  poczty  elektronicznej  wskazany  przez  Wykonawcę;    d)  Zamawiający  wymaga  od 

Wykonawcy  zapewnienia,  by  wszystkie  z  wyżej  wymienionych  form  zgłaszania  awarii  i 

usterek były dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku (24/7/365).   

5)  Zamawiający  wymaga  zagwarantowania  minimalnego  zakresu  usług  serwisowych 

ś

wiadczonych na rzecz Zamawiającego, tj.:   

a)  zarządzanie  konfiguracją  fizyczną  i  logiczną  sieci  WAN  oraz  utrzymanie  urządzeń 

teletransmisyjnych;   

b) zarządzanie siecią i monitorowanie stanu technicznego łączy dostępowych;   

c)  monitorowania  łączy  transmisji  danych  przez  24  godziny  na  dobę,  7  dni  w  tygodniu,  365 

dni  w  roku  (24/7/365)  wraz  z  powiadamianiem  Zamawiającego  o  wykrytych  awariach  lub 

usterkach;   

d) dokonywanie konfiguracji interfejsów dla celów dołączenia do sieci LAN i WAN;   

e) konfiguracje adresacji IP zgodnie z ustaleniami z Zamawiającym;   

f) zmianę konfiguracji urządzeń teletransmisyjnych na wniosek Zamawiającego;   

g) naprawę lub wymianę uszkodzonego urządzenia teletransmisyjnego;   

h) wykrywanie awarii/usterek i naprawę łączy dostępowych.   

6)  Wykonawca  udostępni  Zamawiającemu  dostęp  w  trybie  „tylko  do  odczytu”  dla  trzech 

administratorów  Zamawiającego  (wraz  z  zapewnieniem  ewentualnych  niezbędnych  licencji) 

do  stacji  monitorującej  w  zakresie  udostępnianej  infrastruktury  wraz  z  prezentacją    i 

przeszkoleniem.  Stacja monitorująca będzie  udostępniała  ciągłe monitorowanie  parametrów 

SLA  (obciążenie  łącza,  utrata  pakietów)  wszystkich  łączy  dostępowych  będących 

przedmiotem zamówienia (włącznie z historią z całego okresu świadczenia usługi).   

7) Na etapie uruchamiania i zestawiania usługi  Wykonawca uruchomi transmisję danych  w 

klasie  Data  oraz  ruchu  typu  Voice.  Jednocześnie  w  okresie  obowiązywania  Umowy 

Zamawiający  wymaga  zapewnienia  możliwości  uruchomienia  klasy  Video  dla  wszystkich 

Lokalizacji.   

3.  Zamawiający  wymaga  od Wykonawcy  lub  podwykonawcy  –  stosownie  do  art.  29  ust.  3a 

ustawy,  zatrudnienia  przy  realizacji  części  przedmiotu  zamówienia  obejmującej  zarządzanie 

konfiguracją  fizyczną  i  logiczną  sieci  oraz  utrzymanie  prawidłowego  działania  Urządzeń 


teletransmisyjnych  w  trakcie  obowiązywania  Umowy  co  najmniej  1  osoby  na  podstawie 

umowy o pracę (1 pełny etat). Realizacja pozostałych czynności niezbędnych do wykonania 

przedmiotu 

zamówienia 

nie 

wymaga 

występowania 

pomiędzy 

Wykonawcą 

lub 

podwykonawcą i zatrudnionymi przez te podmioty osobami podporządkowania w rozumieniu 

przepisów prawa pracy.  

4. Szczegółowo przedmiot zamówienia opisany został w załączniku numer 1 i 2 do Umowy.  

5.  Miejscem  realizacji  przedmiotu  Umowy  jest  siedziba  Zamawiającego  wraz  z  jednostkami 

organizacyjnymi Urzędu Komunikacji Elektronicznej, wyszczególnionymi w Załączniku numer 

1 do Umowy, w Tabeli A.   

6. Kod Wspólnego Słownika Zamówień (CPV): 72720000-3, 32430000-6. 

Izba ustaliła, że Zamawiający w ramach projektu umowy (stanowiącego załącznik nr 6 

do SIWZ) zawarł m.in. następujące postanowienia odnoszące się do zakresu świadczenia: 

§ 2   

1.  Przedmiotem  Umowy  jest  przygotowanie  infrastruktury  technicznej  sieci  i  świadczenia 

Usługi  transmisji  danych  oraz  usługi  Wi-Fi  przez  okres  48  miesięcy  dla  Lokalizacji 

wskazanych w Załączniku nr 2 do Umowy.   

2. Przedmiot umowy zostanie zrealizowany zgodnie z treścią Umowy oraz załączników od nr 

1 do nr 8 Umowy.  

§ 3   

1.  Wykonawca  zobowiązany  jest  do:  1)  przygotowania  infrastruktury  technicznej  sieci  w 

terminie  do  dnia  10  kwietnia  2017  r.;    2)  rozpoczęcia  świadczenia  usługi  transmisji  danych 

oraz  usługi  Wi-Fi  dla  lokalizacji  wyszczególnionych  w  Załączniku  nr  2  Tabeli  A,  od  dnia  17 

kwietnia 2017 r. od godz. wskazanej przez Zamawiającego.    

§ 5 

13.  Zamawiający  dopuszcza  zmianę  sprzętu  użytego  do  realizacji  Przedmiotu  umowy  na 

sprzęt o parametrach nie gorszych niż określone w SIWZ. 

§ 8   

1. Wykonawca gwarantuje, że zainstalowane w Lokalizacjach w ramach Umowy Urządzenia 

teletransmisyjne są sprawne technicznie i spełniają wymagania funkcjonalne Zamawiającego 

zawarte w Załączniku nr 1 do Umowy. 2 

Następnie  Izba  ustaliła,  że  Zamawiający  w  Załączniku  nr  1  do  umowy  zawarł  m.in. 

następujące  postanowienia  w  rozdziale  zatytułowanym  „Szczegółowy  zakres  Przedmiotu 


Umowy  oraz  specyfikacja  techniczna  dla  usług  transmisji  danych  oraz  usług  Wi-Fi”,  gdzie 

wskazano:  

Ś

wiadczenie  usług  transmisji  danych  dla  jednostek  organizacyjnych  Urzędu  Komunikacji 

Elektronicznej oraz usługi Wi-Fi dla Centrali Urzędu.  

I. Przedmiot Umowy  

1. Zestawienie i uruchomienie łączy transmisji danych do lokalizacji określonych w załączniku 

nr  2  tabela  A,  o  przepływności  nie  mniejszej  niż  określona  w  załączniku  nr  2  do  umowy- 

tabela A i nie mniejszej niż zadeklarowana przez Wykonawcę w Załącznik nr 7 do Umowy  

2.  Zapewnienie  usługi  ochrony  łączy  internetowych  przed  atakami  DDoS  zgodnie  z 

wymaganiami przedstawionymi w pkt VII.   

3.  Uruchomienie  w  Centrali  Urzędu  na  ul.  M.  Kasprzaka  18/20  oraz  w  16  lokalizacjach 

Zamawiającego  aktywnych  bezprzewodowych  punktów  dostępowych,  pozwalających  na 

bezprzewodowy dostęp do Internetu i wykorzystujących łącze asymetryczne.   

4.  Uruchomienie  w  Delegaturach  Urzędu  usługi  Multi-VRF  na  łączach  dostępowych 

Delegatur.   

5.  Dostarczenie,  zestawienie,  konfiguracja  oraz  uruchomienie  w  Centrali  Urzędu  na  ul.  M. 

Kasprzaka  18/20  stacji  monitorowania,  w  celu  monitorowania  udostępnionych  w  ramach 

zamówienia łączy transmisji danych wraz z urządzeniami teletransmisyjnymi.   

6. Zapewnienie świadczenia ww. usług przez okres 48 miesięcy.   

W powyższym załączniku na str. 64 i 65 (załącznik nr 1 do projektu umowy) Zamawiający w 

pkt  10.  Zatytułowanym  „Urządzenia  dostępowe  do  sieci  bezprzewodowej  muszą  spełniać 

poniższe wymagania” wskazał w tabeli zatytułowanej „Wymaganie na urządzenia dostępowe 

w  ilości  40  szt.”  w  poz.  1  Punkt  dostępowy  umożliwiający  pracę  klientów  w  standardach 

802.11a/b/g/n/ac. 

Zamawiający  w  toku  postępowania  w  piśmie  z  dnia  27.01.2017  r.  w  odpowiedzi  na 

pytanie  jednego  z  wykonawców  (opatrzone  numerem  61)  wskazał  m.in.,  że:  że  każdy 

Wykonawca w ofercie zobowiązuje się wykonać zamówienie zgodnie z treścią SIWZ (...), Dla 

Zamawiającego  istotne  jest,  aby  Wykonawcy  świadczyli  usługi  przy  pomocy  urządzeń 

spełniających wymagania SIWZ”. (odpowiedź na pytanie nr 61 - pismo Zamawiającego z dnia 

27 stycznia 2017 r., strona 3). 


Zamawiający  pismem  z  dnia  15.02.2017  r.  wezwał  wykonawcę  Netia  S.A.  na 

podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia wyjaśnień przywołując w ich treści brzmienie 

przepisu  art.  90  ust.  1  pkt  1-  5  ustawy  Pzp  oraz  wskazując  na  konieczność  przedstawienia 

kosztów  zestawienie  i  uruchomienia  łączy  dostępowych,  zapewnienia  usługi  ochrony  łączy 

internetowych przed atakami DDoS, uruchomienia w Delegaturach Urzędu usługi Multi-VRF 

na  łączach  dostępowych  Delegatur,  dostarczenia,  zestawienia,  konfiguracji  oraz 

uruchomienia  w  Centrali  Urzędu  stacji  monitorowania,  zapewnienia  świadczenia  usługi 

transmisji  danych  i  usługi  Wi-Fi  przez  okres  48  miesięcy,  zarządzania  urządzeniami 

transmisyjnymi w trakcie obowiązywania umowy, zarządzania siecią oraz świadczenia usług 

serwisowych  w  trakcie  obowiązywania  umowy,  opracowania  dokumentacji  określonej  w 

załączniku nr 3 do umowy, innych kosztów nie wymienionych powyżej, podatku od towarów i 

usług oraz zysku wykonawcy.   

W  odpowiedzi  na  powyższe  wezwanie  wykonawca  Netia  S.A.  pismem  z  dnia 

27.02.2017  r.  złożył  wyjaśnienia  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  oraz  przedstawił  dowody  w 

postaci: 

1. kalkulacji kosztów; 

2. schematu sieci należącej do Netia S.A.; 

3. kopii umowy z dnia 16.01.2013 r.; 

4. schematu sieci należącej do Netia S.A.; 

5. oferty podwykonawcy. 

Wyjaśnienia  wraz  z  przedłożonymi  dowodami  zostały  skutecznie  objęte  zastrzeżeniem  jako 

tajemnica przedsiębiorstwa. 

Zamawiający pismem z dnia 07.03.2017 r. zwrócił się powtórnie do wykonawcy Netia 

S.A.  o  złożenie  dodatkowych  wyjaśnień  na  podstawie  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  formułując 

następujące  pytania  (wskazując,  że  wyjaśnieniach  wykonawca  wskazał,  że  do  realizacji 

przedmiotu zamówienia wykorzysta część obecnie używanych urządzeń): 

1.  czy  obecnie  używane  urządzenia  stanowią  własność  Netia  S.A.,  czy  tez  innych 

podmiotów. 

2. w przypadku gdy obecnie używane urządzenia stanowią własność innych podmiotów – czy 

i jakie koszty używania tych urządzeń będzie ponosiła Netia S.A. przez cały okres realizacji 

przedmiotu zamówienia, oraz w jaki sposób te koszty zostały uwzględnione w wyjaśnieniach 

z dnia 27.02.2017 r. 

3.  czy  i  w  jaki  sposób  zostały  uwzględnione  koszty  40  szt.  Urządzeń  dostępowych  do  sieci 

bezprzewodowej.  W  wyjaśnieniach  z  dnia  27.02.2017  r.  zostały  uwzględnione  koszty  10 

urządzeń dostępowych oraz zawarto informacje, że zostaną wykorzystane obecnie używane. 


W  ocenie  Zamawiającego  obecnie  używane  punkty  dostępowe  nie  spełniają  wymagań 

Zamawiającego opisanych w SIWZ.     

W  odpowiedzi  na  powyższe  wezwanie  wykonawca  Netia  S.A.  w  piśmie  z  dnia 

10.03.2017 r. złożył wyjaśnienia odnosząc się do poszczególnych punktów. Pismo to zostało 

skutecznie objęte zastrzeżeniem jako tajemnica przedsiębiorstwa. 

Izba  ustaliła,  iż  w  ramach  przedmiotowego  postępowania  Odwołujący  złożył  ofertę 

(sporządzoną  wg  załącznika  nr  1  do  SIWZ  –  wzór  formularza  oferty)  z  ceną  ofertową 

wynoszącą 1 750 536,00 złotych brutto.  

W treści ww. formularza oferty Przystępujący złożył m.in. następujące oświadczenia woli: 

„Oświadczamy(y), że: 

 1)  akceptuję(emy)  w  pełni  i  bez  zastrzeżeń  postanowienia:  SIWZ  dla  niniejszego 

zamówienia, wyjaśnienia do tej SIWZ oraz modyfikacje tej SIWZ, 

2)    gwarantuję(emy)  wykonanie  całości  niniejszego  zamówienia  zgodnie  z  treścią:  SIWZ, 

wyjaśnień do SIWZ oraz jej modyfikacji”.  

3)  cena  mojej  (naszej)  oferty  za  realizacje  całości  niniejszego  zamówienia  wynosi  brutto 

(wraz  z  podatkiem  VAT)  1 750 536,00  PLN  (polskich  złotych)  (słownie:  jeden  milion 

siedemset pięćdziesiąt tysięcy pięćset trzydzieści sześć złotych, 00/100 groszy)”. 

Izba  ustaliła  ponadto,  że  w  ramach  przedmiotowego  postępowania  Zamawiający 

pismem  z  dnia  16.03.2017  r.  poinformował  wykonawców,  że  jako  najkorzystniejsza  została 

uznana  oferta  złożona  przez  Netia  S.A.  uzyskując  99,71  punktu,  zaś  oferta  Orange  Polska 

S.A. została sklasyfikowana na drugiej pozycji uzyskując łącznie 86,51 punktu.  

Powyższa czynność zaskarżył Odwołujący wnosząc w dniu 27.03.2017 r. odwołanie. 

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje. 

Izba,  uwzględniając  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  w  szczególności 

powyższe  ustalenia  oraz  zakres  zarzutów  podniesionych  w  odwołaniu,  doszła  do 

przekonania, iż sformułowane przez Odwołującego zarzuty nie znajdują oparcia w ustalonym 

stanie  faktycznym  i  prawnym,  a  tym  samym  rozpoznawane  odwołanie  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie. 

1. W kontekście zarzutów naruszenia art. 7 ust. 1, art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 82 ust. 3 oraz 

art.  84  ust.  1  ustawy  Pzp  w  kontekście  zaoferowania  przez  Netia  S.A.  świadczenia  usługi 

przy  pomocy  urządzeń  Wi-Fi  niespełniających  parametrów  technicznych  wskazanych  przez 


Zamawiającego  w  SIWZ,  a  w  konsekwencji  uniemożliwiających  świadczenie  usług  w 

wymaganym  przez  zamawiającego  standardzie  802.11aca  Izba  uznała,  że  zarzuty  te  nie 

potwierdziły się i podlegały oddaleniu. 

Niewątpliwie celem rozstrzygnięcia zawisłego przed Stronami sporu w kontekście zgodności 

treści  oferty  wykonawcy  Netia  S.A.  z  treścią  SIWZ    konieczne  jest,  po  pierwsze  ustalenie 

zakresu tego oświadczenia złożonego przez ww. wykonawcę wobec Zamawiającego w treści 

oferty, w kontekście postawionych w odniesieniu do przedmiotu zamówienia wymagań przez 

Zamawiającego  oraz  przeanalizowanie  znaczenia  oświadczeń  woli  składanych  na  etapie 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  (w  ofercie  oraz  w  ramach  składanych 

wyjaśnień). 

Wskazać również należy, w ramach wykładni samego przepisu z art. 89 ust. 1 pkt 2 

ustawy  Pzp,  oraz  wykładni  i  znaczenia  złożonych  przez  wykonawcę  oświadczeń  woli,  na 

przewidziane prawem konsekwencje takiego a nie innego ukształtowania tego oświadczenia 

w kontekście treści art. 82 ust. 3, art. 87 ust. 1 oraz art. 140 ust. 1 ustawy Pzp. Przepisy te 

bowiem w sposób wyczerpujący i całościowy regulują kwestię składania, znaczenia, zmiany i 

konsekwencji tych zmian  w odniesieniu do oświadczeń  woli składanych  przez  wykonawców 

w oparciu o wymagania zamawiającego ujęte w treści SIWZ. 

Po  pierwsze  przedmiotem  zamówienia  jest  realizacja  usług  –  nie  zaś  dostawa 

określonego  rodzaju  urządzeń.  Zatem  do  usług  na  mocy  treści  art.  750  ustawy  Kodeks 

cywilny  stosuje  się  przepisy  o  zleceniu.  Zgodnie  z  utrwalonym  orzecznictwem  sądów 

powszechnych  przez  umowę  zlecenia  rozumie  się  umowę  o  charakterze  starannego 

działania, a zatem co do zasady bez znaczenia pozostaje sposób realizacji świadczenia, jak 

również  przyjęte  przez  wykonawcę  (zleceniobiorcę)  metody  organizacyjne,  narzędzia  lub 

maszyny  o  ile  pozwolą  one  na  utrzymanie  przez  cały  okres  świadczenia  pożądanego 

standardu  usług.  Niewątpliwie  w  tym  wypadku,  odmiennie  od  umowy  dostawy,  mamy  do 

czynienia  ze  znaczna  swobodą  po  stronie  przyjmującego  zlecenie  (usługobiorcą),  o  ile,  jak 

wyżej wskazano, zachowany zostanie pożądany standard i jakość świadczonej usługi. 

Po  drugie  w  kontekście  złożonych  przez  Przystępującego  wyjaśnień  nie  były  to 

wyjaśnienia skierowane na podstawie art. 87ust. 1 ustawy Pzp – a więc nie odnosiły się do 

treści  złożonej  oferty  i  tym  samym  nie  obejmowały  treści  złożonego  pierwotnie  w  ofercie 

oświadczenia woli i nie mogły prowadzić do jego modyfikacji.   

Po  trzecie  Odwołujący  konsekwencje  zmiany  przedmiotu  świadczenia,  którym  jak 

wyżej  wskazano  była  realizacji  określonej  usługi,  nie  zaś  dostawa  urządzeń  o  określonych 

parametrach,  powiązał  z  oświadczeniem  złożonym  wobec  Przystępującego  przez 

wskazanego  w  ramach  wyjaśnień  podwykonawcę.  Wskazać  w  tym  miejscu  należy,  że 

adresatem  tego  oświadczenia  nie  mógł  być  Zamawiający  i  dodatkowo  nawet  gdyby  zostało 

ono  do  niego  skierowane  nie  mogło  prowadzić  do  modyfikacji  oświadczenia  złożonego 


Zamawiającemu,  gdyż  nie  zostało  złożone  w  określonym  trybie  (w  ramach  procedury 

ubiegania się o zamówienia publiczne), w określonej formie (w postaci oferty sporządzonej w 

formie  pisemnej)  oraz  przez  upoważnione  do  tego  osoby  (umocowanych  przedstawicieli 

wykonawcy w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy Pzp).   

Jak  zostało  wskazane  w  Rozdziale  III  SIWZ  zatytułowanym  „Opis  przedmiotu 

zamówienia” 1. Przedmiot zamówienia obejmuje:   

1)  zestawienie  i  uruchomienie  łączy  dostępowych  wyszczególnionych  w  załączniku  do 

umowy nr 2 Tabeli A;  

2) zapewnienie usługi ochrony łączy internetowych przed atakami DDoS.  

3)  uruchomienie  aktywnych  bezprzewodowych  punktów  dostępowych,  pozwalających  na 

bezprzewodowy  dostęp  do  Internetu  z 

wykorzystaniem  łącza  asymetrycznego, 

wyszczególnionych w załączniku do umowy nr 2 Tabeli A.   

4)  uruchomienie  w  Delegaturach  Urzędu  usługi  Multi-VRF  na  łączach  dostępowych 

Delegatur.   

5)  dostarczenie,  zestawienie,  konfiguracja  oraz  uruchomienie  w  Centrali  Urzędu  stacji 

monitorowania, w celu monitorowania udostępnionych w ramach zamówienia łączy transmisji 

danych wraz z urządzeniami teletransmisyjnymi.   

Wskazane  wyżej  punkty  posługują  się  typowymi  dla  usług  zwrotami  „zestawienie”, 

„uruchomienie”,  „zapewnienie”  oraz  „konfiguracja”,  tj.  czynnościami  wpisującymi  się  w 

ś

wiadczenie  starannego  działania.  W  pkt  5  mam  do  czynienia  z  pojęciem  właściwym  dla 

dostawy,  jednakże  dostawa  ta  ma  znaczenie  uboczne  i  marginalne  nie  posiadające 

dodatkowo essentialia negotii niezbędnych dla tego typu umów. 

Należy  bowiem  wskazać,  że  powyższe  w  kontekście  stanowiska  Zamawiającego 

zaprezentowanego  na  rozprawie,  potwierdza  opis  przedmiotu  zamówienia  zawarty  w  SIWZ 

(Rozdział  III  pkt  1.2.).  W  powyższym  punkcie  zostało  wskazane,  że:  Wszystkie  urządzenia 

teletransmisyjne  muszą  być  dostarczone,  zainstalowane,  skonfigurowane  i  uruchomione 

przez Wykonawcę, i pozostają własnością Wykonawcy w okresie świadczenia usług i po ich 

zakończeniu.   

Powyższe  oznacza  zatem,  iż  mamy  do  czynienia  z  typową  usługą  o  charakterze 

zbliżonym  do  zlecenia  charakteryzującego  się  świadczeniem  ciągłym,  dla  którego  istotnym 

wymogiem  jest  staranne  działanie  zobowiązanego  oparte  na  jego  wiedzy  i  doświadczeniu. 

Wszakże  pierwotnie  uregulowane  w  ustawie  Kodeks  cywilny  zlecenie  odnosiło  się  do 

czynności prawnych (vide art. 734 § 1 ustawy Kodeks cywilny) i oparte było na szczególnej 

więzi i zaufaniu zleceniodawcy do przyjmującego zlecenie.  

Takie  są  konsekwencje  opisania  przez  Zamawiającego  przedmiotu  zamówienia  w 

sposób ujęty w treści SWIZ, umowy oraz załączników do niej. 


Izba  ustaliła  w  oparciu  o  dokumentację  postępowania,  uznając  za  słuszne  w  tym 

zakresie stanowisko Zamawiającego oraz Przystępującego, że ten ostatni w treści złożonej w 

postępowaniu  oferty  zawarł  oświadczenie  woli,  w  ramach  którego  wskazał,  że  akceptuje  w 

pełni  i  bez  zastrzeżeń  postanowienia:  SIWZ  dla niniejszego  zamówienia,  wyjaśnienia  do  tej 

SIWZ  oraz  modyfikacje  tej  SIWZ,  jak  również    gwarantuje  wykonanie  całości  niniejszego 

zamówienia  zgodnie z treścią: SIWZ, wyjaśnień do SIWZ oraz jej modyfikacji. To pierwotne 

oświadczenie  ma  zasadnicze  znaczenie  dla  oceny  zgodności  treści  oferty  wykonawcy  z 

treścią  SIWZ,  gdyż  przepisy  ustawy  Pzp,  poza  określonymi  wyjątkami,  nie  umożliwiają 

wykonawcy jednostronnej i samodzielnej zmiany oświadczenia woli złożonej w ramach oferty. 

Wszakże zarówno art. 82 ust. 3 ustawy Pzp, który zawiera dyrektywę, że treść oferty 

musi odpowiadać treści SIWZ, jak również pochodne tej dyrektywy ujęte w treści art. 87 ust. 

1  oraz  art.  140  ust.  1  ustawy  Pzp  chronią  z  jednej  strony  Zamawiającego  przed 

nieuprawnionymi  manipulacjami  ze  strony  wykonawców  nakierowanymi  na  modyfikację 

pierwotnego  zakresu  świadczenia,  jak  również  stanowią  gwarancję  dla  pozostałych 

uczestniczących  w  postępowaniu  wykonawców,  że  nie  dojdzie  do  zaburzenia  konkurencji  i 

równego  traktowania  wykonawców  na  skutek  nieuprawnionych  negocjacji  pomiędzy 

wyłonionym w postępowaniu wykonawca a podmiotem zamawiającym.  

Szczególne rozwinięcie wskazanych wyżej zasad znajdujemy w treści przepisu art. 87 

ust.  1  –  2  ustawy  Pzp,  gdzie  uregulowane  zostały  mechanizmy  ingerencji  w  treść  oferty  i 

wskazany został jeden wyjątek, który umożliwia dokonanie zmiany treści oferty przez samego 

wykonawcę. Analizując wskazane wyżej przepisy wskazać należy, że art. 87 ust. 1 zdaniem 

drugie  ustawy  Pzp  wprost  wskazuje,  że  niedopuszczalne  jest  prowadzenie  między 

zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji  dotyczących  złożonej  oferty  oraz,  z  zastrzeżeniem 

ust. 1a i 2, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany jej treści. 

Odnosząc się do kolejnych przepisów tego artykułu Izba wskazuje, iż jedyny wyjątek, 

w  ramach  którego  dopuszczalne  jest  na  wniosek  (żądanie)  samego  zamawiającego 

sprecyzowanie  lub  dopracowanie  treści  oferty  oraz  przedstawienie  informacji  dodatkowych 

(jednak  bez  możliwości  dokonywania  istotnych  zmian  w  jej  treści  oraz  zmian  wymagań 

zawartych  w  treści  SIWZ)  dotyczy  tylko  postępowania  prowadzonego  w  trybie  dialogu 

konkurencyjnego. Wszakże zmiany treści oferty (na skutek wystąpienia  oczywistych omyłek 

rachunkowych,  pisarskich  lub  innych  omyłek  polegających  na  niezgodności  treści  oferty  z 

treścią SIWZ jest realizowana przez samego zamawiającego (art. 87 ust. 2 pkt 1 – 3 ustawy 

Pzp).    

Wytyczne te należy również przenieść do procesu składania wyjaśnień związanych w 

rażąco niską ceną, które w swej istocie nie są nakierowane na zmianę treści oferty i w ogóle 

nie odnoszą się do procesu kształtowania woli wykonawcy. Co do zasady proces wyjaśnień 


ujęty i oparty o treść art. 90 ust. 1 ustawy Pzp stanowi klasyczny przykład oświadczeń wiedzy 

składanych  przez  wykonawcę  w  oparciu  o  konkretne  sformalizowane  zapytanie  podmiotu 

zamawiającego.  Nawet  jeżeli  wykonawca,  starając  się  w  sposób  maksymalnie  wiarygodny  i 

przekonujący, uzasadnić zaoferowaną w postępowaniu cenę posunie się do prób modyfikacji 

złożonego  pierwotnie  w  treści  oferty  oświadczenia  woli  rolą  podmiotu  zamawiającego  jest 

jedynie  ocena  złożonych  wyjaśnień  w  kontekście  przedstawionych  dowodów,  realiów 

rynkowych  oraz  w  odniesieniu  do  pierwotnie  zaoferowanego  świadczenia  (przyszłego 

przedmiotu  zamówienia)  –  jednakże  tylko  i  wyłącznie  w  kontekście  wiarygodności 

zaoferowanej  w  ofercie  ceny.  Przyjęcie  takiego  oświadczenia  (modyfikującego  treść 

oświadczenia  złożonego  pierwotnie  w  ofercie)  byłoby  nie  tylko  sprzeczne  z  mechanizmem 

wyjaśniania  nakierowanym  na  uzasadnienie  ceny  ofertowej,  ale  przede  wszystkim  kłóciłoby 

się z innymi regulacjami odnoszącymi się wprost do treści oferty (art. 82 ust. 3 ustawy Pzp), 

jej znaczenia (art. 140 ust. 1 ustawy Pzp) oraz regulujących możliwość jej modyfikacji (art. 87 

ust. 1 – 2 ustawy Pzp).     

W ocenie Izby, mając na uwadze zawarte w treści odwołania w odniesieniu do pkt 4 

argumenty  (Ad.  4  drugi  akapit  str.  9  i  10  odwołania),  sam Odwołujący  zdaje  się  dostrzegać 

brak  możliwości  zmiany  treści  oferty  w  ramach  wyjaśnień  opartych  o  treść  art.  90  ust.  1 

ustawy Pzp. 

Odwołujący  wskazał  bowiem,  że:  Procedura  wyjaśniania  elementów  oferty  mających 

wpływ  na  wysokość  ceny  nie  może  skutkować  wprowadzeniem  zmian  w  treści  oferty. 

Wyjaśnienia muszą więc ograniczać się do wykazania co spowodowało obniżenie ceny oraz 

w jakim stopniu wskazane przez Wykonawcę elementy oferty i odpowiadającej jej kalkulacji 

cenowej  ceny  wpłynęły  na  obniżenie  ceny,  wraz  z  dowodami  na  potwierdzenie  zaistnienia 

podnoszonych okoliczności, nie mogą natomiast jej modyfikować pierwotnego zobowiązania 

Wykonawcy  złożonego  w  ofercie.  Wyjaśnienia  treści  oferty  stanowią  rodzaj  wykładni 

oświadczenia  woli  Wykonawcy  (jego  oferty),  dlatego  przyjęcie  przez  Zamawiającego 

wyjaśnień  zmieniających  treść  złożonej  oferty  nie  może  być  uznane  za  wyjaśnienie  treści 

oferty,  tylko  za  negocjacje  jej  treści.  W  trakcie  procedury  uzyskiwania  i  oceny  wyjaśnień 

niedozwolone  są  jakiekolwiek  negocjacje  dotyczące  oferty.  Negocjacje  te,  jeśli  miałyby 

odnieść  skutek,  musiałyby  prowadzić  do  zmiany  treści  oferty,  co  jest  zakazane  odrębną 

normą.  (podkreślenie  Izby)  Zakaz  prowadzenia  negocjacji  poszerza  więc  katalog  czynności 

zabronionych  w  ten    sposób,  że  nie  tylko  dokonywanie  zmian  w  ofercie,  ale  również  samo 

podjęcie próby wprowadzenia takich zmian jest naruszeniem przepisów ustawy. 

Jeżeli  zatem  zmiana  ta  jest  bezskuteczna,  Zamawiający  mógł  przejść  nad  nią  do 

porządku  dziennego  odraczając  proces  weryfikacji  poprawności  konfiguracji  sieci 


przeznaczonej do realizacji usługi, jak wskazał sam Przystępujący w treści wyjaśnień z dnia 

10.03.2017 r. na stronach 2 i 3, do momentu (…) akceptacji przez Zamawiającego projektów 

technicznych, o których mowa w pozycjach 2 i 3 załącznika nr 3 do SIWZ. 

Mając  na  uwadze  sposób  skonstruowania  przez  Odwołującego  zarzutów,  w  tym 

powiązanie  dwóch  elementów  opartych  na  ujętym  w  wyjaśnieniach  Przystępującego 

stwierdzeniu,  że  zamierza  on  do  realizacji  zamówienia  wykorzystać  dotychczasową 

infrastrukturę  (co  Odwołujący  odniósł  w  szczególności  do  dotychczas  wykorzystanych 

urządzeń dostępowych) Izba wskazuje, że przepisy ustawy Pzp nie umożliwiają wykonawcy 

do  złożenia  jednostronnego  oświadczenia  o  zmianie  zakresu  świadczenia  ujętego  w  treści 

oferty  chroniąc  tym  samym  podmiot  zamawiający  przed  nieuprawnionym  modyfikowaniem 

tego oświadczenia.  

Jednym  z  przewidzianych  w  ustawie  Pzp  mechanizmów,  wpisującym  się  w 

rozumienie oświadczenia zawartego w treści oferty, jest mechanizm uregulowany w treści 46 

ust.  5  pkt  1  ustawy  Pzp  dając  podmiotowi  zamawiającemu  prawo  do  zatrzymania  wadium 

wraz  z  odsetkami  w  przypadku,  gdy  wykonawca,  którego  oferta  została  wybrana,  odmówi 

podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie 

(podkreślenie Izby).     

Mając  na  uwadze  powyższe  Izba  uznała,  iż  zawarty  w  odwołaniu  zarzut  naruszenia 

przez Zamawiającego art. 7 ust. 1, art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 82 ust. 3 oraz art. 84 ust. 1 

ustawy Pzp nie potwierdził się. 

2. W  zakresie  zarzutu  obejmującego  art.  7  ust.  1,  art.  89  ust.  1  pkt  4  oraz  art.  90  ust.  3 

ustawy  Pzp  Izba  poddała  ocenie  wyjaśnienia  (składane  dwukrotnie  w  pismach  z  dnia 

27.02.2017  r.  i  dnia  10.03.2017  r.)  oraz  dołączone  do  nich  dowody,  które  w  całości  zostały 

zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa. 

Stąd  też  Izba,  respektując  powyższe  zastrzeżenie  wobec  jego  podtrzymania  przez 

Przystępującego  i  braku  zarzutów  związanych  z  jego  zasadnością,  odniesienie  się  do  tych 

dokumentów w sposób respektujący zawarte tam informacje. 

W  pierwszej  kolejności  wskazać  należy,  co  było  informacją  znaną  Odwołującemu  i 

częściowo  stanowiąca  uzasadnienie  podniesionych  przez  Niego  zarzutów,  Przystępujący 

realizuje  na  rzecz  Zamawiającego  analogiczną  usługę  (o  nieco  mniejszych  parametrach 

jakościowych  dotyczących  zabezpieczeń  i  transmisji)  od  roku  2013  (umowa  z  dnia 

16.01.2013  r.  numer  BFB-231-2/3/13,  2007/12/WAW/4091),  której  przedmiotem  zgodnie  z 

treścią  §  2  było  świadczenie  usług  transmisji  danych  dla  jednostek  organizacyjnych 

Zamawiającego (Urząd Komunikacji Elektronicznej) oraz usługi Wi-Fi dla Centrali Urzędu.   


Już  tylko  ta  okoliczność  pozwoliła  Przystępującemu  na  uzyskanie  organizacyjnej  i 

ekonomicznej  przewagi  nad  każdym  podmiotem,  który  dotychczas  nie  świadczył  usługi  na 

rzecz  tego  konkretnego  podmiotu.  Przystępujący  wykorzystał  ten  fakt  kalkulując  swoje 

wynagrodzenie  i  powołując  się  na  doświadczoną  i  zaznajomioną  z  panującymi  w  tych 

lokalizacjach  warunkami  kadra  techniczną,    posiadaną  w  tych  lokalizacjach  infrastrukturą  – 

co pozwoliło mu w sposób optymalny dokonać wyceny zarówno ryzyk, jak również wszelkich 

dodatkowych czynności związanych z przewidzianymi w projekcie umowy obowiązkami. 

Poza  tymi  argumentami  Przystępujący  wskazał  również  na  swoje  ogólne 

doświadczenie,  przewagę  konkurencyjną  wynikającą  z  posiadania  własnej  wysoko 

rozwiniętej  infrastruktury,  wykorzystanie  dostępu  do  infrastruktury  Odwołującego,  zasad  na 

jakich  ten  dostęp  jest  realizowany  jak  również  wskazał  na  swoja  politykę  organizacyjną  i 

sprzyjająca jemu konsolidacje rynku telekomunikacyjnego (str. 5 wyjaśnień z dnia 27.02.3017 

r.). 

Co  najbardziej  istotne,  w  kontekście  podniesionego  przez  Odwołującego  zarzutu 

związanego  z  urządzeniami  dostępowymi  Wi-Fi  Przystępujący  zarówno  w  pierwszych 

wyjaśnieniach  (pismo  z  dnia  27.02.2017  r.  str.  6),  jak  również  w  drugim  (pismo  z  dnia 

10.03.2017 r. str. 2 drugi fragment zapisany kursywą) wskazał, że urządzenia przeznaczone 

do  realizacji  zamówienia  posiada  częściowo  w  swoich  zasobach  lub  zakupi  je  po 

atrakcyjnych cenach będących wynikiem negocjacji w konkurencyjnym procesie zakupowym 

(przedstawiając  dodatkowo  dowód  w  postaci  oferty  podwykonawcy  objętej  tajemnicą 

przedsiębiorstwa).  Co  do  posiadanych  urządzeń  dostępowych,  umożliwiających  realizacje 

usługi  zgodnie  z  wymaganiami  ujętymi  w  treści  SIWZ,  Przystępujący  wskazał,  że  będą  one 

instalowane w ramach istniejącej infrastruktury, pozostają w dyspozycji Netia S.A. (korzysta z 

nich przy realizacji innych projektów lub tez posiada je ale dotychczas z nich nie korzystał i 

posiada je w ramach rezerw magazynowych). 

W ramach  pierwszych  wyjaśnień  Przystępujący  wskazał  (pismo  z  dnia  27.02.2017  r. 

str.  7),  że  jest  właścicielem  autorskiej  platformy  ochrony  danych  i  w  związku  z  powyższym 

dołączenie nowych klientów ogranicza się tylko do kosztów konfiguracji.  

W podsumowaniu  pierwszych  wyjaśnień  Przystępujący  wskazał,  co  Izba  ze  względu 

na  świadczenie  tej  usługi  dotychczas  na  rzecz  Zamawiającego  uznała  za  wiarygodne,  że 

koszty  zakupu  dla  potrzeb  realizacji  projektu  nie  obciążają  w  całości  budżetu  tego  projektu 

wskazując  na  ogólną  kwotę,  o  którą  mogły  zostać  obniżone  koszty  dla  tego  konkretnego 

projektu  (przedstawiając  dodatkowo  w  załączniku  do  wyjaśnień  zestawienie  kosztów,  jakie 

poniesie Netia S.A. w związku z wykonaniem zamówienia.  

Mając na uwadze powyższe, Izba uznała, że nie doszło do potwierdzenia wskazanych 

przez Odwołującego zarzutów w postaci art. 89 ust. 1 pkt 4, art. 90 ust. 3 i art. 7 ust. 1 ustawy 


Pzp  na  skutek  zaniechania  odrzucenie  przez  Zamawiającego  oferty  wykonawcy  Netia  S.A. 

jako zawierającej rażąco niską cenę.  

W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak w 

sentencji.   

Zgodnie  bowiem  z  treścią  art.  192  ust.  2  ustawy  Pzp  Izba  uwzględnia  odwołanie, 

jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ 

na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Brak potwierdzenia  zarzutów  wskazanych 

w  odwołaniu  powoduje,  iż  w  przedmiotowym  stanie  faktycznym  nie  została  wypełniona 

hipoteza normy prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 ustawy Pzp.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy  Pzp,  tj.  stosownie  do  wyniku  postępowania,  z  uwzględnieniem  postanowień 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  z  2010  r.,  Nr  41,  poz.  238)  zmienionego 

rozporządzeniem  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  9  stycznia  2017  r.  zmieniającego 

rozporządzenie  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz 

rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2017 r., 

poz. 47),  w tym w szczególności  §  5 ust. 4. 

Przewodniczący: 

…………………