KIO 267/17 WYROK dnia 22 lutego 2017 roku

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 267/17 

WYROK 

z dnia 22 lutego 2017 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Justyna Tomkowska 

Protokolant:   

Łukasz Listkiewicz 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  Warszawie  w  dniu  20  lutego  2017  roku  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  9  lutego  2017  roku  przez 

wykonawcę 

Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych z siedzibą w Warszawie, 

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego 

Energa Spółka Akcyjna z siedzibą w 

Gdańsku 

przy  udziale 

wykonawcy  LMG  FORSAKRINGS  AB  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w 

Sztokholmie, działająca w Polce przez LMG FORSAKRINGS AB S.A. Oddział w Polsce 

z siedzibą w Warszawie zgłaszającego swoje przystąpienie po stronie zamawiającego 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

wyboru  oferty  najkorzystniejszej  oraz  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego  na 

podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  a  także  nakazuje  dokonanie  ponownego 

badania i oceny oferty z uwzględnieniem oferty Odwołującego

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę 

LMG  FORSAKRINGS  AB  Spółka 

Akcyjna  z  siedzibą w Sztokholmie,  działająca w  Polce  przez  LMG  FORSAKRINGS  AB 

S.A. Oddział w Polsce z siedzibą w Warszawie i: 

Zalicza  na  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000zł.  00  gr. 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

wykonawcę  Pocztowe 

Towarzystwo  Ubezpieczeń  Wzajemnych  z  siedzibą  w  Warszawie  tytułem  wpisu  od 

odwołania 

Zasądza  od  wykonawcy 

LMG  FORSAKRINGS  AB  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w 


Sztokholmie, działająca w Polce przez LMG FORSAKRINGS AB S.A. Oddział w Polsce 

z  siedzibą  w  Warszawie  na  rzecz  wykonawcy  Pocztowe  Towarzystwo  Ubezpieczeń 

Wzajemnych z siedzibą w Warszawie kwotę 18 600zł. 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy 

sześćset  złotych  zero  groszy)  tytułem  zwrotu  uiszczonego  wpisu  i  kosztów  zastępstwa 

prawnego. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień  

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w 

Gdańsku. 

Przewodniczący:      …………… 


sygn. akt KIO 267/17 

UZASADNIENIE 

W dniu 9 lutego 2017 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, na 

podstawie art. 180 ust. 1 w zw. z art. 179 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zmianami; dalej jako „ustawa Pzp”), 

odwołanie  złożył  wykonawca 

Pocztowe  Towarzystwo  Ubezpieczeń  Wzajemnych  z 

siedzibą w Warszawie (dalej jako „Odwołujący”). 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego na „Usługi ubezpieczenia zdrowotnego” (ogłoszenie opublikowane w Dz. 

Urz.  UE  w  dniu  27  sierpnia  2016  r.  pod  nr  2016/S  165-297541)  prowadzi  Zamawiający 

ENERGA S.A. z siedzibą w Gdańsku.  

Odwołanie wniesiono na czynności Zamawiającego

 polegającej na: 

błędnej  ocenie  dokumentów  złożonych  przez  Odwołującego  w  odpowiedzi  na 

wezwanie z dnia 16 grudnia 2016 r., 

bezprawnym  wykluczeniu  Odwołującego  w  sytuacji,  gdy  wykazał  on  spełnianie 

warunku udziału w postępowaniu, 

wadliwym  dokonaniu  czynności  ponownego  badania  i  oceny  ofert  złożonych  w 

postępowaniu, 

wyborze  oferty  wykonawcy  LMG  FORSAKRINGS  AB  S.A.  Oddział  w  Polsce  z 

siedzibą  w  Warszawie,  która  nie  jest  ofertą  najkorzystniejszą  spośród  ofert  złożonych  w 

postępowaniu, a niepodlegających odrzuceniu, 

zaniechaniu  przekazania  należytego  uzasadnienia  i  wykazania  faktycznych  i 

prawnych podstawy wykluczenia wykonawcy z postępowania. 

Jedynie  z  daleko  posuniętej  ostrożności  Odwołujący  wskazuje,  że  nawet  gdyby 

uznać,  że  Zamawiający  mógł  powziąć  wątpliwości  co  do  tego,  czy  złożone  przez  PTUW 

dokumenty  potwierdzają  spełnianie  warunku  udziału  w  postępowaniu,  jako  niezgodną  z 

przepisami Pzp czynność Zamawiającego należy wskazać także: 

zaniechanie  wezwania  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  lub  zwrócenia  się  do 

wystawcy  referencji  w  celu  wyjaśnienia  wątpliwości,  co  do  spełniania  przez  wykonawcę 

warunku udziału w postępowaniu. 

Wobec powyższego Zamawiającemu zarzucono naruszenie: 

art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp poprzez jego zastosowanie i wskazanie w uzasadnieniu jako 

podstawy decyzji Zamawiającego o „odrzuceniu” oferty PTUW, 

art. 24 ust. 1 pkt 12 i ust. 4 oraz art. 89 ust. 5 Pzp poprzez niezasadne wykluczenie 

PTUW, pomimo wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu, a w konsekwencji 


poprzez niezasadne odrzucenie jego oferty, 

ewentualnie  art.  26  ust. 3  i  4  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  Odwołującego  do 

udzielania wyjaśnień w zakresie spełniania warunku udziału w postępowaniu na podstawie 

złożonych  dokumentów,  a  także  §  2  ust.  6  Rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  z  dnia  26 

lipca  2016  r.  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od 

wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  (dalej  jako  „Rozporządzenie”),

poprzez zaniechanie zwrócenia się do wystawcy referencji w celu wyjaśnienia wątpliwości, 

co do spełniania przez wykonawcę warunku udziału w postępowaniu, 

art.  92  ust.  1  pkt  2  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez  zaniechanie  przekazania 

Odwołującemu  należytego  uzasadnienia  decyzji  o  „odrzuceniu”  (właśc.  o  wykluczeniu)  z 

postępowania,  a  w  konsekwencji  utrudnienie  PTUW  skorzystanie  ze  środków  ochrony 

prawnej i naruszenie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, 

5. art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 Pzp poprzez zaniechanie uznania oferty Odwołującego 

za najkorzystniejszą spośród niepodlegających odrzuceniu ofert złożonych w postępowaniu 

i w konsekwencji nieudzielenie zamówienia Odwołującemu. 

W związku  z  powyższym, Odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  i 

nakazanie Zamawiającemu w trybie art. 192 ust. 3 pkt.1 Pzp: 

1.  unieważnienia  decyzji  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  oraz  czynności  wykluczenia 

Odwołującego i odrzucenia jego oferty,

2.  unieważnienia czynności badania i oceny ofert złożonych w postępowaniu, 

3.  przeprowadzenia ponownego badania i oceny ofert złożonych  w postępowaniu  w celu 

uznania,  że  oferta  Odwołującego  jest  najkorzystniejszą  spośród  niepodlegających 

odrzuceniu ofert złożonych w postępowaniu. 

oraz ewentualnie: 

4. wezwania Odwołującego do udzielania wyjaśnień w zakresie spełniania warunku udziału w 

postępowaniu. 

Ponadto Odwołujący wnosił o: 

5.  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  w  tym  kosztów  zastępstwa  procesowego,  według  norm  przewidzianych 

przepisami prawa i zgodnie z fakturą przedstawioną na rozprawie;

6.  wyłączenie jawności rozprawy lub co najmniej o nieudostępnianie zawartych w odwołaniu 

informacji zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa. 

W  zakresie  uzasadnienia 

wniosku  o  wyłączenie  jawności  rozprawy  lub  co 

najmniej nieudostępnianie informacji zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa 

Odwołujący  podniósł,  że  wniosek  o  wyłączenie  jawności  rozprawy  podyktowany  jest 

odnoszeniem się do treści umów przywoływanych w odwołaniu

 ze względu na fakt, iż przy 


ich rozpoznaniu  zostaną ujawnione informacje stanowiące tajemnicę ustawowo chronioną, 

tj. tajemnicę przedsiębiorstwa Odwołującego. 

W przypadku uznania przez Krajową Izbę Odwoławczą, iż nie zaistniały przesłanki do 

wyłączenia  jawności  rozprawy  zgodnie  z  wnioskiem  Odwołującego  zawartym  powyżej,  na 

podstawie  §  8  ust.  3  Rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia  22  marca  2010  r.  w  sprawie 

regulaminu  postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań,  wnoszono  o  nieudostępnianie 

zastrzeżonych  informacji,

  ze  względu  na  fakt,  iż  w  wyniku  udostępnienia  treści 

dokumentacji  w  zakresie  mogą  zostać  ujawnione  informacje  stanowiące  tajemnicę 

ustawowo chronioną, tj. tajemnicę przedsiębiorstwa Odwołującego. 

Informacje przywoływane w pkt 3.3. odwołania stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa 

w  rozumieniu  art.  11  ust.  4  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji.  Zgodnie  z  ugruntowaną  linią  orzeczniczą  przyjmuje  się  (zob.  np.  wyrok  Sądu 

Najwyższego z dnia 03 października 2000 roku, sygn. akt I CKN 304/00, OSN 2001, Nr 4, 

poz.  59),  że  aby  daną  informację  uznać  za  tajemnicę  przedsiębiorstwa  muszą  zostać 

spełnione łącznie następujące warunki: 

informacja  ma  charakter  techniczny,  technologiczny,  organizacyjny  przedsiębiorstwa 

lub inny 

posiada wartość gospodarczą, 

nie została ujawniona do wiadomości publicznej, 

podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności. 

Zdaniem  Odwołującego  wszystkie  zastrzeżone  informacje  spełniają  powyższe 

warunki.  Informacje  na  temat  treści  umów  zawieranych  przez  Odwołującego  z  jego 

kontrahentami,  są  istotne  dla  funkcjonowania  przedsiębiorstwa  Odwołującego,  stanowią 

know-how  PTUW  i  posiadają  dla  niego  wartość  gospodarczą.  Należy  zaznaczyć,  iż 

informacje  na  temat  treści  umów  dostępna  jest  wyłącznie  wyselekcjonowanemu  gronu 

osób,  a  ich  pozyskanie  przez  podmioty  spoza  tego  grona  jest  niemożliwe.  Zgodnie  z 

utrwalonym  stanowiskiem  Krajowej  Izby  Odwoławczej  niewątpliwie  posiadają  wartość 

gospodarczą  i  handlową  informacje,  które  „stanowią  swego  rodzaju  know  how 

przedsiębiorcy.  Podkreślić  należy,  że  nie  muszą  to  być  informacje,  których  ujawnienie 

"mogłyby  zachwiać  pozycją  spółki  na  rynku  świadczonych  usług"  (...)  Wystarczy,  ż

ujawnienie tych informacji może narazić przedsiębiorcę na stratę w postaci pozyskania przez 

konkurencję zdobytej przez niego wiedzy o charakterze gospodarczym i handlowym, której 

konkurencja  nie  posiada".  Odwołujący  podejmuje  stale  czynności  zmierzające  do 

zabezpieczenia  informacji  stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Są  to  rozwiązania 

systemowe  i  mają  charakter  permanentny,  a  polegają  w  szczególności  na  zastrzeganiu 

wskazanych  informacji  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  uniemożliwianiu  dostępu  osób 

nieupoważnionych,  ustanawianie  zakazów  dla  pracowników  Odwołującego  w  zakresie 


upubliczniania zastrzeganych informacji. 

Jednocześnie  należy  zastrzec,  że  „tajemnica”  nie  traci  zaś  swego  poufnego 

charakteru  przez  to,  że  wie  o  niej  pewne  ograniczone  grono  osób,  zobowiązanych  do 

dyskrecji  w  tej  sprawie,  jak  pracownicy  Odwołującego  lub  upoważnione  osoby  po  stronie 

Zamawiającego,  którym  PTUW  powierza  informację  w  związku  z  wniesieniem  odwołania. 

Podjęcie niezbędnych działań w celu zachowania poufności informacji powinno prowadzić 

do sytuacji, w której chroniona informacja nie może dotrzeć do wiadomości osób trzecich - 

w  szczególności  innych  uczestników  postępowania,  konkurentów  Odwołującego  -  w 

normalnym toku zdarzeń, bez żadnych specjalnych starań z ich strony.  

Interes Odwołującego w uzyskaniu zamówienia 

Odwołujący  wskazał,  że  posiada  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  w  rozumieniu  art. 

179 ust. 1 Pzp i może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów 

Pzp.  W  wyniku  dokonania  zaskarżonych  odwołaniem  czynności  oferta  Odwołującego  -

obecnie  niesłusznie  uznawanego  przez  Zamawiającego  za  wykluczonego  -  nie  została 

uznana  za  najkorzystniejszą. W  przypadku  uwzględnienia  zarzutów  oferta  PTUW  zostałaby 

uznana  za  najkorzystniejszą  a  w  konsekwencji  zamówienie  zostałoby  udzielone 

Odwołującemu. 

Naruszenie przez Zamawiającego przywołanych przepisów Pzp ma istotny wpływ na 

wynik  postępowania,  albowiem  doprowadziło  do  podjęcia  wadliwej  decyzji,  iż  Odwołujący 

podlega  wykluczeniu  z  postępowania,  a  w  konsekwencji  do  odrzucenia  oferty  będącej 

najkorzystniejszą  spośród  ofert  złożonych  w  postępowaniu.  Zatem  w  następstwie 

skarżonych  czynności  Zamawiającego  zamówienie  zostanie  udzielone  niezgodnie  z 

przepisami ustawy. 

Termin na wniesienie odwołania, inne wymogi formalne 

Informacja  Zamawiającego  o  zakończeniu  badania  i  oceny  złożonych  ofert  oraz  o 

wykluczeniu  i  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  i  wyborze  oferty  wykonawcy  MG 

FORSAKRINGS AB S.A. Oddział w Polsce z siedzibą w Warszawie jako najkorzystniejszej 

została  przekazana  Odwołującemu  w  dniu 30 stycznia 2017 r.,

 zatem termin na  wniesienie 

odwołania  został  dochowany.  Kopia  odwołania  z  zabezpieczoną  częścią  obejmującą 

tajemnicę  przedsiębiorstwa  została  prawidłowo  i  w  terminie  przekazana  Zamawiającemu. 

Odwołujący uiścił wpis w wymaganej wysokości na rachunek UZP.  

W  uzasadnieniu  merytorycznym  odwołania  podniesiono,  że  zgodnie  z  treścią 

rozdziału  IX  ust.  3  SIWZ,  w  postępowaniu  mogli  wziąć  udział  wykonawcy  posiadający 

odpowiednie doświadczenie, a mianowicie zdolni do wykazania, iż „w okresie ostatnich 3 lat 

przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - 

w  tym  okresie,  zrealizowali  lub  realizują  minimum  dwa  zamówienia,  którego  przedmiotem 


była/jest  realizacja  grupowego  ubezpieczenia  zdrowotnego,  z  których  każda  z  osobna 

obejmowała/obejmuje grupowe ubezpieczenie zdrowotne dla minimum 1 000 (tysiąc) osób". 

Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 5 grudnia 2016 r. (sygn. akt KIO 2194/16) 

stwierdziła, iż dokumenty złożone przez PTUW wraz z ofertą - która pierwotne została uznana 

przez  Zamawiającego  za  najkorzystniejszą  -  nie  pozwalały  na  stwierdzenie,  iż  Odwołujący 

spełniał przywołany powyżej warunek. 

W  związku  z  tym,  pismem  z  dnia  16  grudnia  2016  r.  Zamawiający  wezwał 

Odwołującego do „złożenia stosownych wyjaśnień i uzupełnienia oświadczeń, o których mowa 

w  art.  25a  ust.  1  ustawy  (jednolitego  europejskiego  dokumentu  zamówienia) 

potwierdzających, że wykonawca spełnia warunek udziału opisany w rozdziale IX.3 SIWZ”. 

Odwołujący  w  wyznaczonym  terminie  spełnił  żądanie  Zamawiającego  uzupełniając 

ofertę  o  żądane  dokumenty,  które  jego  zdaniem  jednoznacznie  potwierdzają  spełnianie 

warunku  udziału  w  postępowaniu,  a  mianowicie  informacje  wraz  z  odpowiednimi 

referencjami,  że  w  wymaganym  okresie  PTUW  należycie  wykonał  dwie  umowy 

ubezpieczenia  grupowego  zawarte  z  podmiotem  wymienionym  w  wykazie  usług,  który 

wystawił  referencje,  których  przedmiotem  było  świadczenie  ochrony  ubezpieczeniowej  w 

zakresie  grupowego  ubezpieczenia  zdrowotnego  obejmującego  odpowiednio  3  377  oraz  3 

106 osób. 

Dodatkowo  w  odpowiedzi  na  wezwanie  PTUW  złożył  także  informację  i  stosowne 

dokumenty potwierdzające doświadczenie POLMED S.A. - jako podmiotu udostępniającego 

swoje  doświadczenie  Odwołującemu  -  w  zakresie  obsługi  pięciu  umów  grupowego 

ubezpieczenia zdrowotnego. 

Zamawiający  natomiast  po  powtórzeniu  procesu  badania  i  oceny  ofert,  wykluczył 

PTUW  z  postępowania.  Zamawiający  przy  tym  w  zasadzie  nie  wyjaśnił  motywów  swojej 

decyzji,  którą  uzasadnił  ograniczając  się  do  lakonicznego  oświadczenia,  iż  „po  analizie 

przedłożonych  przez  Wykonawcę  dokumentów  Zamawiający  stwierdził,  że  przedmiot 

zamówienia  ujawniony  w  wykazie  oraz  referencjach  nie  spełnia  warunku  określonego  w 

rozdziale IX ust. 3 SIWZ, tj. nie stanowi realizacji grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, a 

jest ubezpieczeniem innego rodzaju". 

Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp 

W  ocenie  strony  Odwołującej  powołana  w  zawiadomieniu  podstawa  prawna  decyzji 

podjętych  wobec  Odwołującego  jest  błędna.  Z  jego  treści  wynika  bowiem,  iż  zostały  one 

podjęte  w  następstwie  uznania  przez  Zamawiającego,  iż  PTUW  nie  wykazał  spełniania 

warunków  udziału  w  postępowaniu,  a  nie  ze  względu  na  zidentyfikowanie  jakichkolwiek 

sprzeczności pomiędzy ofertą Odwołującego a treścią SIWZ. 

Z całą pewnością z faktu, iż warunki udziału w postępowaniu określane są w SIWZ nie 


sposób  wywodzić,  iż  to  właśnie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  może  stanowić  podstawę 

odrzucenia  oferty  wykonawcy  rzekomo  nie  spełniającego  tych  warunków.  Wszak 

prawodawca jednoznacznie przesądził, iż w takich sytuacjach stosować należy art. 24 ust. 1 

pkt  12  i  ust.  4  oraz  art.  89  ust.  5  Pzp,  które  jednak  w  zaistniałych  okolicznościach 

faktycznych  także  nie  znajdują  zastosowania.  Powyższe  stanowisko  jest  zresztą  zgodne  z 

jednoznacznym  poglądem  KIO,  iż  „niewykazanie  spełnienia  warunków  podmiotowych 

skutkuje wykluczeniem z postępowania (art. 24 ust, 2 pkt 4 ZamPublU), zaś niewykazanie 

spełnienia  warunków  przedmiotowych  odrzuceniem  oferty  jako  oferty,  której  treść 

sprzeczna  jest  w  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (art.  89  ust.  1  pkt 2 

ZamPubl

tak wyrok KIO z dnia 13 listopada 2012 r., sygn. KIO 2363/12.) 

Wydaje  się  więc,  iż  wskazanie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  stanowi  błąd  co  do  prawa. 

Dlatego  jedynie  z  daleko  posuniętej  ostrożności  należy  zaznaczyć,  iż  gdyby  Zamawiający 

utrzymywał,  że  jego  zamiarem  było  odrzucenie  oferty  Odwołującego  na  podstawie  art.  89 

ust. 1 pkt 2 Pzp, tj. ze względu na jej „przedmiotową" niezgodność z SIWZ, to decyzji tej nie 

poparł jakimkolwiek uzasadnieniem przez co naruszył art. 92 ust. 1 pkt 2 oraz art. 7 ust. 1 

Pzp. 

Zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 i ust. 4 oraz art. 89 ust. 5 Pzp 

Ze  względu  na  wykazaną  powyżej  okoliczność,  iż  w  istocie  Zamawiający  podjął 

decyzję  o  wykluczeniu  PTUW  z  postępowania  ze  względu  na  rzekome  niewykazanie 

spełniania warunku udziału w postępowaniu, w ocenie Odwołującego Zamawiający nie miał 

jakichkolwiek  podstaw  do  wykluczenia  Odwołującego  z  postępowania.  Z  dokumentów 

złożonych  w  odpowiedzi  na  wezwanie  z  dnia  16  grudnia  2016  r.  jednoznacznie  wynika,  że 

PTUW spełniał warunek określony w Rozdziale IX pkt 3 SIWZ, dotyczący doświadczenia w 

zakresie realizacji „grupowego ubezpieczenia zdrowotnego". 

Dla rozstrzygnięcia, czy wykazane przez PTUW doświadczenie potwierdza warunek 

udziału,  kluczowe  jest  ustalenie  prawidłowej  treści  pojęcia  „grupowe  ubezpieczenie 

zdrowotne".

Pojęcie „grupowego ubezpieczenia zdrowotnego” 

W  tym  celu  należy  zwrócić  uwagę,  że  zgodnie  z  załącznikiem  nr  1  do  SIWZ, 

przedmiotem  zamówienia  jest  świadczenie  usług  grupowego  ubezpieczenia  zdrowotnego 

dla  pracowników  Grupy  Kapitałowej  Energa  i  ich  rodzin.”  Konstrukcja  ubezpieczenia 

grupowego  jest  powszechnie  wykorzystywana  przez  pracodawców  do  objęcia  ochroną 

ubezpieczeniową  swoich  pracowników  i  polega  zasadniczo  na  tym,  że  ubezpieczający 

(Zamawiający)  zawiera  z  ubezpieczycielem  (Wykonawcą)  umowę  ubezpieczenia 

grupowego,  w  której  określa  warunki  wykonywania  umowy  ubezpieczenia  oraz  jej  zakres. 

Na  jej  podstawie  ubezpieczeni  nawiązują  stosunki  ubezpieczenia  z  ubezpieczycielem, 


jednakże  nie  zawierają  oni  z  nim  odrębnych  umów.  Dzieje  się  to  poprzez  złożenie  przez 

ubezpieczonych  deklaracji  o  przystąpieniu  do  ubezpieczenia,  nie  zaś  poprzez  zawarcie 

odrębnej,  indywidualnej  umowy  ubezpieczenia  z  zakładem  ubezpieczeń  przez  każdego  z 

ubezpieczonych. 

Przechodząc  do  analizy  pojęcia  ubezpieczenia  zdrowotnego,  Odwołujący  przytoczył 

treść wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej jako „NSA”) z dnia 5 kwietnia 2012 

r.,  sygn.  akt  II  FSK  1874/10.  W  wyroku  tym  NSA  podkreślił,  iż  przedmiotem  tzw. 

„prywatnego" ubezpieczenia zdrowotnego (dla odróżnienia od ubezpieczenia zdrowotnego 

w  ramach  systemu  ubezpieczeń  społecznych)  jest  zagwarantowanie  prawa  do  opieki,  a 

więc sama możliwość skorzystania z usług medycznych. W doktrynie wskazuje się również, 

ż

e  w  ramach  zawartego  ubezpieczenia  zdrowotnego,  „ubezpieczony  ma  prawo  do 

uzyskania  określonych  w  ogólnych  warunkach  ubezpieczenia  rodzajów  świadczeń 

zdrowotnych  -  usług  medycznych.  Przez  pojęcie  usług  medycznych  rozumiane  są  usługi 

mające  na  celu  przywrócenie  zdrowia  ubezpieczonego,  obejmujące  leczenie,  diagnostykę 

lub  profilaktykę.  Z  reguły  zakłady  ubezpieczeń  przewidują  w  ramach  »ubezpieczenia 

zdrowotnego« następujące kategorie świadczeń: 

• 

możliwość  skorzystania  z  usług  medycznych  w  dowolnie  wybranej  placówce 

medycznej współpracującej z zakładem ubezpieczeń

• 

dostęp do całodobowej infolinii medycznej, 

• 

nieograniczony  dostęp  do  lekarzy  prowadzących,  tj.  internisty,  pediatry,  lekarza 

rodzinnego, 

• 

dostęp (w ograniczonym zakresie) do lekarzy specjalistów, 

• 

dostęp do badań diagnostycznych, 

• 

możliwość skorzystania z zabiegów ambulatoryjnych, 

• 

możliwość skorzystania z wizyty domowej lekarza w miejscu zamieszkania, zniżki na 

leczenie stomatologiczne i wykonanie szczepień."

(tak: M. Szczepańska, Ubezpieczenia na 

ż

ycie. Aspekty prawne, Warszawa 2008, s. 288 i n.). 

Wyliczenie  to  ma  oczywiście  charakter  przykładowy,  ale  identyfikuje  najbardziej 

popularne kategorie świadczeń. Co więcej, tak określony zakres ochrony ubezpieczeniowej 

pokrywa się z usługami wymienionymi w opisie przedmiotu zamówienia. 

Analizując  naturę  ubezpieczenia  zdrowotnego,  należy  podkreślić,  że  zgodnie  z  art. 

805 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U. z 2016 r. poz. 380 tj.; dalej 

jako  „KC”)  świadczenie  ubezpieczyciela  przy  ubezpieczeniu  osobowym  polega  w 

szczególności  na  zapłacie  określonej  sumy  pieniężnej,  renty  lub  innego  świadczenia. 

Oznacza  to,  że  ma  ono  formę  pieniężną.  Co  za  tym  idzie,  w  przypadku  ubezpieczeń, 

których  cel  gospodarczy  polega  na  pozyskaniu  przez  ubezpieczonego  określonych  usług 

na  wypadek  zajścia  okoliczności  określonych  w  umowie  ubezpieczenia,  świadczenie 


zakładu  ubezpieczeń  polega  na  przekazaniu  środków  pieniężnych  na  zlecenie 

ubezpieczonego  lub  ubezpieczającego  jako  wynagrodzenie  podmiotów  trzecich,  które  w 

istocie  wykonują  żądaną  usługę  objętą  zakresem  ochrony  ubezpieczeniowej  (wizytę 

lekarską  itp.).  Ubezpieczyciel  jest  przy  tym  zobowiązany  do  zorganizowania  likwidacji 

szkody  w  sposób  przyjęty  w  umowie  ubezpieczenia.  W  związku  z  tym  uznać  należy,  że 

istotą  tego  typu  ubezpieczeń  (co  wynika  również  z  treści  załącznika  nr  1  do  SIWZ)  jest 

zapewnienie  ubezpieczonemu  dostępu  do  określonych  dóbr  lub  usług.  Odmienne  wnioski 

byłyby  sprzeczne  z  art.  805  §  2  KC.  Na  marginesie  należy  wskazać,  iż  w  związku  z 

powyższym  proponowaną  nazwą  synonimiczną  ubezpieczenia  zdrowotnego  jest 

„ubezpieczenie  kosztów  leczenia",  które  trafnie  oddaje  jego  cel  (tak:  M.  Szczepańska, 

Ubezpieczenia...,  s.  288).  Zamiennie  można  również  mówić  o  ubezpieczeniu  assistance 

pomocy medycznej albo o pakiecie medycznym w ramach ubezpieczenia assistance. 

Powyższa  argumentacja  pozostaje  w  związku  również  z  treścią  rozporządzenia 

Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania 

podstawowego kapitałowego wymogu wypłacalności według formuły standardowej, zgodnie 

z którym zobowiązania o charakterze zobowiązań z tytułu umów ubezpieczeń zdrowotnych 

to zobowiązania, o których mowa w lit. A pkt 1-3, lit. B 13-15, lit. C pkt 25, lit. D pkt 29 i 33 

oraz lit. E pkt 35 Załącznika I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/35. W 

okolicznościach  niniejszej  sprawy  należy  mieć  jednak  na  uwadze  przede  wszystkim  treść 

art.  1  ust.  3  rozporządzenia  delegowanego  Komisji  (UE)  z  dnia  10  października  2014  r. 

uzupełniającego  dyrektywę  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  2009/138/WE  w  sprawie 

podejmowania 

prowadzenia 

działalności 

ubezpieczeniowej 

reasekuracyjnej 

(Wypłacalność  II),  zawierającego  definicję  „zobowiązania  z  tytułu  ubezpieczeń 

zdrowotnych”. 

Zgodnie 

rozporządzeniem 

zobowiązanie 

to 

stanowi 

zobowiązanie 

ubezpieczeniowe, które obejmuje jedną lub obie z poniższych możliwości: 

(i)  zapewnienie  leczenia  lub  opieki  medycznej,  w  tym  zabiegów  medycznych  o 

charakterze  prewencyjnym  lub  leczniczym  bądź  opieki  w  związku  z  chorobą  wypadkiem, 

niepełnosprawnością lub zniedołężnieniem lub zwrot kosztów takiego leczenia lub opieki, 

(ii)  rekompensatę  finansową  z  tytułu  choroby,  wypadku,  niepełnosprawności  lub 

zniedołężnienia. 

Na  marginesie  należy  wspomnieć,  że  choć  definicja  ta  została  przez  unijnego 

prawodawcę  przyjęta  jedynie  na  potrzeby  rozporządzenia  delegowanego,  to  jednak  nie 

ulega  wątpliwości,  że  może  ona  stanowić  posiłkowe  kryterium  potwierdzające,  że 

ś

wiadczenia  oferowane  przez  PTUW  w  ramach  przywołanych  powyżej  ubezpieczeń 

grupowych spełniają kryteria ubezpieczenia zdrowotnego. 


Pojęcie „grupowego ubezpieczenia zdrowotnego” w ujęciu postanowień SIWZ 

Zamawiający  w  zawiadomieniu  o  wyniku  postępowania  wskazał  w  sposób 

niezrozumiały,  iż  doświadczenie  PTUW  rzekomo  „nie  stanowi  realizacji  grupowego 

ubezpieczenia zdrowotnego, a jest ubezpieczeniem innego rodzaju.” 

Zamawiający  nie  określił  jednak  w  pkt.  IX  ust.  3  SIWZ  żadnych  szczególnych 

wymogów jakim powinno odpowiadać grupowe ubezpieczenie zdrowotne, poza wymogiem 

objęcia  nim  co  najmniej  1000  osób  z  tytułu  każdej  z  dwóch  umów.  W  tym  kontekście,  a 

także  biorąc  pod  uwagę  wskazane  powyżej,  ugruntowane  w  literaturze  i  orzecznictwie 

znaczenie  pojęcia  „grupowe  ubezpieczenie  zdrowotne”  należy  przyjąć,  że  dla  wykazania 

spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  wystarczające  było  wykazanie  przez 

Wykonawcę posiadającego status ubezpieczyciela doświadczenia w zakresie wykonywania 

w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  dwóch  umów 

ubezpieczenia  grupowego  ubezpieczenia  zdrowotnego  z  których  każda  obejmowała 

ochroną co najmniej 1000 osób. 

Doświadczenie PTUW w zakresie realizacji warunku udziału w postępowaniu 

PTUW  w  wyniku  wezwania  Zamawiającego  z  dnia  16  grudnia  2016  r.,  przedłożył 

referencje podmiotu X, zawierające oświadczenie, iż PTUW udzielał jego klientom ochrony 

ubezpieczeniowej  w  ramach  następujących  pakietów  ubezpieczeń,  w  skład  których 

wchodziły  ubezpieczenia  zdrowotne  dla  określonej  w  referencjach  liczby  osób,  w  każdym 

przypadku przekraczającej liczbę 3000 osób.  

Zdaniem  Odwołującego  Zamawiający  jako  podstawę  „odrzucenia  oferty"  i 

wykluczenia  PTUW  podał  błędnie,  iż  przedmiot  zamówienia  ujawniony  w  wykazie  i 

referencjach  nie  stanowi  umowy  grupowego  ubezpieczenia  zdrowotnego,  lecz  jest 

ubezpieczeniem  innego  rodzaju.  Odwołujący  dokonał  analizy  postanowień  przywołanych 

powyżej  warunków  ubezpieczenia  określających  zakres  ochrony  ubezpieczeniowej 

ś

wiadczonej na rzecz Ubezpieczonych w ramach tych umów przez PTUW. 

Zgodnie z postanowieniami warunków ww. ubezpieczeń przedmiotem ubezpieczenia 

jest organizacja albo organizacja i pokrycie kosztów usług określonych w tych warunkach, 

ś

wiadczonych  na  rzecz  ubezpieczonych  działającego  na  zlecenie  i  w  imieniu  PTUW  w 

przypadku  wystąpienia  zdarzenia  objętego  ochroną  ubezpieczeniową.  W  ramach 

ubezpieczenia, PTUW zobowiązał się do spełnienia na rzecz ubezpieczonych określonych 

ś

wiadczeń  wymienionych  i  opisanych  w  warunkach  ubezpieczenia,  w  tym:  wizyty  lekarza 

pierwszego kontaktu lub pielęgniarki, organizacji wizyty u lekarza specjalisty, dostarczenia 

lekarstw,  dostarczenia  sprzętu  rehabilitacyjnego,  opieki  domowej  po  hospitalizacji, 

transportu  do  placówki  medycznej,  czy  też  konsultacji  telefonicznej  z  lekarzem. 

Ś

wiadczenia  przewidziane  we  wskazanych  warunkach  ubezpieczenia  odpowiadają  zatem 


rodzajowo  świadczeniom,  które  Zamawiający  objął  zakresem  pojęcia  ubezpieczenie 

zdrowotne.  W  tym  kontekście  nie  może  budzić  jakichkolwiek  wątpliwości,  że  w  ramach 

umów wskazanych przez Odwołującego jako poświadczających spełnianie warunku udziału 

w  postępowaniu  PTUW  świadczył  ochronę  ubezpieczeniową  w  zakresie  ubezpieczenia 

zdrowotnego dla wymaganej liczby osób. 

W odniesieniu do niezrozumiałego zarzutu Zamawiającego jakoby umowy wskazane 

w  dokumencie  referencyjnym  nie  stanowiły  grupowej  umowy  ubezpieczenia,  należy 

odwołać się do postanowień umów określających zasady udzielania przez PTUW ochrony 

ubezpieczeniowej.  Obie  umowy  zostały  zawarte  pomiędzy  podmiotem  X  jako 

ubezpieczającym a PTUW jako ubezpieczycielem, co stanowi o zawarciu umowy na cudzy 

rachunek  w  rozumieniu  art.  808  §  1  KC.  Ponadto,  w  umowach  określone  zostały  warunki 

objęcia  ochroną  ubezpieczeniową  ubezpieczonych.  Przystąpienie  do  umowy  uzależnione 

zostało  od  złożenia  przez  ubezpieczonego  pisemnej  deklaracji  przystąpienia  do 

ubezpieczenia.  Mechanizm  ten  jest  charakterystyczny  dla  ubezpieczeń  grupowych  i  jako 

taki jest powszechnie stosowany w obrocie. Ponadto, zgodnie z treścią wskazanych umów 

obowiązek zapłaty składki wobec ubezpieczyciela (PTUW) spoczywa na ubezpieczającym 

(podmiocie X), co również  jest charakterystyczne  dla grupowych  umów  ubezpieczenia. W 

tym  bowiem  przypadku  ubezpieczony  jedynie  zobowiązuje  się  do  sfinansowania  składki, 

której  obowiązek  zapłaty  spoczywa  na  ubezpieczającym  i  sam  jej  bezpośrednio 

ubezpieczycielowi nie opłaca. Umowy  wskazane  w przywoływanych  w toku postępowania 

przez PTUW referencjach stanowią niewątpliwie umowy ubezpieczenia grupowego. 

Odwołujący  wyjaśnił,  iż  w  terminie  złożenia  odwołania  nie  był  w  stanie  udostępnić 

Zamawiającemu  treści  przywołanych  umów.  Jedyną  przeszkodą  formalną  dla  ich 

przekazania  konieczność  jest  zachowania  tajemnicy  dotyczącej  poszczególnych  umów 

ubezpieczenia  w  rozumieniu  art.  35  ustawy  z  dnia  11  września  2015  r.  o  działalności 

ubezpieczeniowej  i  reasekuracyjnej.  Odwołujący  podjął  jednak  starania  w  celu  uzyskania 

zgody na udostępnienie treści umów. Odwołujący zaznaczył jednak, że gdyby Zamawiający 

zdecydował  się  uwzględnić  odwołanie  i  unieważnić  czynność  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  w  celu  przeprowadzenia  ponownego  badania  oferty  i  wezwania 

Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień,  PTUW  po  uzyskaniu  zgody  wystawcy  referencji,  tj. 

podmiotu X, udostępni Zamawiającemu treść przywoływanych umów.  

Mając  na  uwadze  powyższe  uwagi  na  temat  zakresu  ubezpieczenia  zdrowotnego, 

należy  uznać,  że  ubezpieczenia  przywołane  w  referencjach  podmiotu  X  dla  PTUW 

obejmują  w  swoim  zakresie  ubezpieczenia  zdrowotne  w  rozumieniu  pkt  IX  ust.  3  SIWZ. 

Przywołane  umowy  są  również  niewątpliwie  umowami  ubezpieczenia  grupowego. 

Ś

wiadczona przez PTUW ochrona ubezpieczeniowa w ramach ubezpieczeń wskazanych w 

referencjach  z  dnia  16  grudnia  2016  r.  odpowiadała  zakresowi  grupowego  ubezpieczenia 


zdrowotnego.  Nie  ma  przy  tym  żadnego  znaczenia,  że  w  ramach  tych  samych  umów 

ubezpieczenia  grupowego  znajdują  się  również  inne  zakresy  ubezpieczenia.  W  praktyce 

ubezpieczeniowej  powszechną  praktyką jest  bowiem  łączenie  różnych  zakresów,  a  nawet 

typów ubezpieczeń w jednych warunkach ubezpieczenia. 

W świetle powyższego PTUW wykazał należycie spełnienie wymogu zawartego w pkt 

IX  ust.  3  SIWZ,  bowiem  wykazał,  że  w  oparciu  o  każdą  z  dwóch  umów  ubezpieczenia 

grupowego  objął  ochroną  ubezpieczeniową  w  ramach  ubezpieczenia  zdrowotnego  ponad 

3000 osób, a zatem nie zaistniały podstawy do wykluczenia Odwołującego na podstawie art. 

24 ust. 1 pkt 12 Pzp ani do odrzucenia jego oferty na podstawie art. 24 ust. 4 i art. 89 ust. 5 

Pzp. 

Zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 i 4 Pzp oraz § 2 ust. 6 Rozporządzenia 

Zamawiający badając dokumenty złożone przez Odwołującego nie dochował należytej 

staranności  w  toku  ponownego  badania  i  oceny  ofert.  Zarzut  ten  potwierdza  nie  tylko  sam 

fakt  niezasadnego  wykluczenia  Odwołującego,  ale  także  nieskorzystanie  z  przewidzianej 

prawem możliwości wezwania PTUW do złożenia wyjaśnień. 

Zgodnie  z  art.  26  ust.  3  oraz  ust.  4  Pzp,  w  przypadku  powzięcia  wątpliwości  co  do 

treści  dokumentów  składanych  przez  wykonawcę  wraz  z  ofertą,  zamawiający  dążąc  do 

zapewnienia  uczciwej  konkurencji  w  danym  postępowaniu,  zobowiązany  jest  wyjaśnić 

wszelkie  stwierdzone  niejasności.  Pogląd  ten  został  jednoznacznie  wyrażony  w 

orzecznictwie  KIO  i  nie  może  obecnie  budzić  wątpliwości  (tak  wyrok  KIO  z  dnia  8 

października 2015 r., sygn. KIO 2079/15). 

Niezależnie  więc  od  faktu,  iż  zdaniem  Odwołującego  ze  złożonych  podmiotu  X 

jednoznacznie  wynika,  że  świadczył  on  usługi  grupowego  ubezpieczenia  zdrowotnego, 

należy  przyjąć,  że  jeżeli  Zamawiający  powziął  wątpliwość  co  do  tego,  czy  doświadczenie 

wskazane  przez  Odwołującego  w  odpowiedzi  na  wezwanie  z  dnia  16  grudnia  2016  r. 

potwierdza spełnianie warunku udziału w postępowaniu, to niewątpliwie powinien był dążyć 

do ich usunięcia poprzez wezwanie PTUW do złożenia stosownych wyjaśnień. 

O  braku  wymaganej  staranności,  świadczy  także  fakt,  iż  Zamawiający  nie  tylko 

zignorował obowiązek wynikający z treści art. 26 ust. 3 i 4 Pzp, ale także nie skorzystał z 

przewidzianej  w  §  2  ust.  6  Rozporządzenia  kompetencji  do  zwrócenia  się  o  dodatkowe 

informacje  bezpośrednio  do  podmiotu,  na  rzecz  którego  usługi  grupowego  ubezpieczenia 

zdrowotnego były wykonane. 

Opierając 

decyzję 

wykluczeniu 

PTUW 

postępowania 

jedynie 

na 

powierzchownych  przypuszczeniach  Zamawiający  nie  dopełnił  ciążących  na  nim 

obowiązków wynikających z art. 26 ust. 3 i 4 Pzp oraz § 2 ust. 6 Rozporządzenia. 


Zarzut naruszenia art. 92 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp 

Z  zarzutem  wcześniejszym  ściśle  wiąże  się  także  zarzut  naruszenia  obowiązku 

wyczerpującego  uzasadnienia  i  poinformowania  wykonawców  o  podjętych  wobec  nich 

decyzjach. Nie ulega wątpliwości, że wyliczenie czynności dokonywanych przez ENERGA 

w  związku  z  badaniem  oferty  PTUW  zwieńczone  lakonicznym  komunikatem,  iż  w  ocenie 

Zamawiającego wskazane w wykazie oraz referencjach doświadczenie „nie spełnia warunku 

określonego w rozdziale IX ust. 3 SIWZ, tj. nie stanowi realizacji grupowego ubezpieczenia 

zdrowotnego, a jest ubezpieczeniem innego rodzaju”, nie może zostać uznane za podanie 

uzasadnienia faktycznego i prawnego, o których mowa w art. 92 ust. 1 pkt 2 Pzp. 

Tego rodzaju  sytuacje  były  już  wielokrotnie  badane  przez  KIO, która konsekwentnie 

stoi  na  stanowisku,  iż  „Zamawiający  ma  bezwzględny  obowiązek  podania  uzasadnienia 

faktycznego  i  prawnego  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania.  Przywołany  przepis, 

stanowiący realizację zasad postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, takich jak 

jawność  postępowania  oraz  równe  traktowanie  wykonawców  i  zachowanie  uczciwej 

konkurencji,  nakłada  na  Zamawiającego  obowiązek  podania  wykonawcom  pełnych 

podstaw faktycznych wykluczenia jednocześnie z przekazaniem informacji o wyborze oferty 

najkorzystniejszej,  a  po stronie  wykonawcy  kształtuje  prawo  do  uzyskania  wyczerpującej  i 

rzetelnej  wiedzy  na  temat  przyczyn  wykluczenia.  Uzasadnienie  faktyczne  wykluczenia 

wykonawcy  musi  przedstawiać  wszystkie  przyczyny,  jakie  legły  u  podstaw  decyzji 

Zamawiającego,  tak  aby  wykonawca  miał  możliwość  ustosunkowania  się  do  wskazanych 

przez Zamawiającego uchybień(Wyrok KIO z dnia 20 lipca 2015 r., sygn. KIO 1429/15). 

W  odniesieniu  do  przypadku  braku  należytego  uzasadnienia  decyzji  o  wykluczeniu 

wykonawcy  z  postępowania  KIO  kategorycznie  wyraziła  pogląd,  że  jeśli  treść  przepisu  nie 

określa  stopnia  szczegółowości  informacji,  jakie  powinny  znaleźć  się  w  uzasadnieniu,  to 

jednak  należy  przyjąć,  że  stanowisko  zamawiającego  powinno  być  wyrażone  w  sposób 

czytelny,  nie  wprowadzający  w  błąd,  umożliwiający  wykonawcy  odniesienie  się  do 

konkretnych  przesłanek  wykluczenia  z  postępowania.  Obowiązek  ten  wiąże  się  z  zasadą 

jawności  postępowania,  zasadą  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców  oraz  ma  na  celu  zapewnienie  wykonawcom  możliwości  prawidłowego 

sporządzenia środka ochrony prawnej. Izba jednoznacznie stwierdza, że z całą pewnością 

przepisanie  treści  warunku  udziału  w  postępowaniu  i  lakoniczne  oświadczenie  o  braku 

spełniania  tegoż  warunku  przez  wykonawcę,  bez  jakiegokolwiek  ustosunkowania  się  do 

przedłożonych przez Odwołującego się dokumentów stanowi oczywiste naruszenie art. 92 

ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp. 


Zarzut naruszenia art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 Pzp 

W wyniku nieprawidłowości dokonanych przez ENERGA naruszony został art. 91 ust. 

1 w zw. z art. 7 ust. 3 Pzp, ponieważ Zamawiający, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, 

niezasadnie  wykluczając  PTUW  nie  wybrał  oferty  najkorzystniejszej  w  świetle  kryteriów 

oceny  ofert  określonych  w  SIWZ,  a  w  konsekwencji  zamierza  udzielić  zamówienia 

wykonawcy, który został wybrany niezgodnie z przepisami Pzp 

Z uwagi na powyższe, Odwołujący wnosił jak we wstępie. 

Na  podstawie  zebranego  materiału  dowodowego,  tj.  treści  SIWZ,  ofert 

złożonych  w  postępowaniu,  materiałów  złożonych  na  posiedzeniu  i  rozprawie, 

ączonych  w  poczet  materiału  dowodowego,  stanowisk  i  oświadczeń  Stron  i 

Uczestnika  postępowania  zaprezentowanych  pisemnie  i  w  toku  rozprawy,  skład 

orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje: 

Na  wstępie  ustalono,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących 

odrzuceniem  odwołania  w  trybie  art.  189  ust.  2  ustawy  Pzp  i  nie  stwierdziwszy  ich,  Izba 

skierowała odwołanie na rozprawę.  

Następnie  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  −  jako  wykonawca,  którego  oferta, 

w przypadku  potwierdzenia  się  zarzutów  odwołania,  może  zostać  wybrana  jako 

najkorzystniejsza  − spełnia określone w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki korzystania 

ze  środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu  zamówienia,  a naruszenie  przez 

Zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp,  w  tym  zaniechanie  wykonania  czynności,  do 

których  był  zobowiązany,  może  spowodować  poniesienie  przez  niego  szkody,  polegającej 

nieuzyskaniu zamówienia. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Izba  ustaliła,  iż  wyrokiem  z  dnia  5  grudnia  2016  roku  o  sygn.  akt  KIO  2194/16 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  uwzględniła  w  prowadzonym  przez  Zamawiającego 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  odwołanie  złożone  przez

  LMG 

FORSAKRINGS  AB  Spółka  Akcyjna  reprezentowany  przez  Oddział  w  Polsce  z 

siedzibą w Warszawie i nakazała Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty 

najkorzystniejszej  oraz  dokonanie  ponownego  badania  i  oceny  oferty  złożonej  przez 

wykonawcę  Pocztowe  Towarzystwo  Ubezpieczeń  Wzajemnych  z  siedzibą  w  Warszawie 

oraz 

nakazała 

Zamawiającemu 

wezwanie 

wykonawcy 

Pocztowe 

Towarzystwo 

Ubezpieczeń  Wzajemnych  z  siedzibą  w  Warszawie  do  złożenia  w  trybie  art.  26  ust.  3 

ustawy oświadczenia, o  którym mowa w art. 25a ust. 1 ustawy (jednolitego europejskiego 


dokumentu zamówienia) oraz oświadczeń i dokumentów potwierdzających, że wykonawca 

spełnia warunek udziału opisany w rozdziale IX.3 siwz.  

Izba  uznała,  że  dookreślenie  (przez  Zamawiającego),  że  ubezpieczenie  zdrowotne 

ma polegać na zapewnieniu świadczeń medycznych, nie stanowi przesądzającego dowodu 

na  dopuszczenie  doświadczenia  polegającego  na  świadczeniu  usług  medycznych,  gdyż 

istotą  umowy  ubezpieczenia  zdrowotnego  jest  zapewnienie  ubezpieczonemu  dostępu  do 

usługi  medycznej  określonej  w  umowie  ubezpieczenia,  co  jednak  nie  zmienia  faktu,  że 

zamawiający  wymagał  dwóch  zamówień  (a  więc  zgodnie  z  definicją  zamówienia 

publicznego  -  umów)  na  ubezpieczenie  zdrowotne.  Równocześnie  zamawiający  podał,  że 

uzna  za  spełnienie  wymogu,  jeżeli  Główny  Operator  wskazany  w  ofercie  -  zapewniający 

pełen  zakres  obsługi  w  ramach  ubezpieczenie  zdrowotnego  oferowanego  przez 

wykonawcę,  przy  czym  nie  wskazał,  że  chodzi  tu  o  zakres  obsługi  związanej  ze 

ś

wiadczeniami  medycznymi,  ale  pełnej  obsługi  w  ramach  ubezpieczenia  zdrowotnego,  a 

więc  również  czynności  informacyjno-promocyjnych,  zawierania  umów  ubezpieczenia  z 

pracownikami,  którzy  zechcą  do  niego  przystąpić,  umożliwiania  dostępu  do  tych  umów 

ubezpieczeniowych  na  warunkach  wynikających  z  oferty  także  w  odniesieniu  do  rodzin 

pracowników  i  ich  partnerów.  Tym  samym  nie  można  zgodzić  się  z  twierdzeniem 

zamawiającego,  że  przez  pojęcie  pełnej  obsługi  w  ramach  ubezpieczenia  zdrowotnego 

należy  rozumieć  wyłącznie  świadczenie  usług  medycznych.  Tym  samym  zdaniem  Izby 

zgromadzony  materiał  dowodowy  pozwala  na  uznanie,  że  zamawiający  być  może 

zamierzał postawić w ramach zdolności zawodowych niższy poziom spełnienia warunku niż 

doświadczenie  nabyte  w  ramach  umów  ubezpieczeniowych,  jednakże  wbrew  własnemu 

stanowisku  nie  ujawnił  tego  w  sposób  transparentny  tak  w  siwz  jak  i  w  udzielonej 

odpowiedzi  na  pytanie  nr  64. W dalszym  ciągu w  ramach  udzielonej  odpowiedzi  domagał 

się pełnej obsługi w ramach ubezpieczenia nie definiując tego pojęcia i nie ograniczając go 

wyłącznie  do  usług  o  świadczenia  medyczne.  Ponadto  Izba  wzięła  pod  uwagę,  że 

zamawiający  nie  będzie  związany  umową  o  świadczenie  usług  medycznych  z  podmiotem 

ś

wiadczącym  taką  usługę,  ale  będzie  związany  umową  grupowego  ubezpieczenia 

pracowniczego  z  zakładem  ubezpieczeń.  (…)  zamawiający  ma  obowiązek  zbadać,  czy 

udostępniane  wykonawcy  przez  inne  podmioty  zdolności  zawodowe,  pozwalają  na 

wykazanie przez wykonawcę spełniania warunków udziału w postępowaniu. W ocenie Izby 

zamawiający  tego  obowiązku  nie  dopełnił,  gdyż  przystępujący  (obecnie  Odwołujący)  nie 

wykazał,  że  przez  zdolności  zawodowe  Polmed  posiada  doświadczenie  w  realizacji 

zamówień  realizacji  grupowego  ubezpieczenia  zdrowotnego.  Polmed  posiada  bowiem 

doświadczenie jedynie w świadczeniu usług medycznych, a nie usług ubezpieczeniowych. 

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  oceniła,  że  zamawiający  naruszył  art.  22a  ust.  3  ustawy  w 

związku z art. 22 ust. 1 pkt. 2 i art. 22 ust. 1a i 1b pkt. 3 ustawy.  


Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  lub  uzupełnienia 

dokumentów,  Odwołujący  odpowiedział  na  powyższe  wezwanie  przedstawiając  wykaz 

usług, w którym ujęto dwie pozycje (umowy) realizowane na rzecz podmiotu X. Do wykazu 

załączono  referencje  wystawione  przez  podmiot  X,  który  potwierdził  należyte  wykonanie 

umów.  Jednocześnie  składając  powyższe  dokumenty  Odwołujący  zastrzegł,  iż  stanowią 

one tajemnicę przedsiębiorstwa i do tezy tej złożył pisemne uzasadnienie.  

Do postępowania odwoławczego zgłoszenie przystąpienia po stronie Zamawiającego 

złożył  wykonawca 

LMG  FORSAKRINGS  AB  Spółka  Akcyjna  reprezentowany  przez 

Oddział w Polsce z siedzibą w Warszawie. Przystąpienie uznano za skuteczne.  

W dniu 20 lutego 2017 roku Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w 

której uwzględnił je w całości. Przystępujący na posiedzeniu przed Izbą, poinformowany o 

powyższym  fakcie,  złożył  oświadczenie  do  protokołu,  iż  wnosi  sprzeciw  wobec 

uwzględnienia  przez  Zamawiającego  odwołania  w  całości.  Przystępujący  złożył  obszerne 

stanowisko  pisemne  wraz  z  materiałem  dowodowym,  które  potwierdzać  miało  w  jego 

ocenie zasadność oddalenia odwołania w całości.  

Na  podstawie  dokonanych  ustaleń,  skład  orzekający  Izby  uznał,  iż  podlegało 

uwzględnieniu 

Przy  ocenie  adekwatności  treści  oferty  do  wymagań  Zamawiającego  określonych  w 

SIWZ i innych dokumentach składających się na dokumentację postępowania o udzielenie 

zamówienia  publicznego,  uwzględnia  się  zawodowy  charakter  działalności  wykonawcy  i 

zwiększone  w  związku  z  tym  oczekiwania,  co  do  jego  profesjonalizmu,  obejmującego 

znajomość  przepisów  prawa  i  warunków  prowadzenia  działalności,  w  tym  realiów  danego 

segmentu rynku.  

Pomiędzy  stronami  niesporna  była  literalna  treść  warunku  udziału  w  postępowaniu. 

Bezsporne było także, że przedmiotem zamówienia jest usługa ubezpieczenia zdrowotnego, 

oraz  to,  że  Zamawiający  wymagał  od  wykonawców,  aby  posiadali  zezwolenie  właściwego 

organu na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej w zakresie co najmniej działu I grupa 

1 i 5 lub działu II grupa 2.  

Odnosząc  się  do  zarzutów  naruszenia  art.  24  ust.  1  pkt  12  i  ust.  4  ustawy  Pzp,  w 

ocenie  Izby,  Odwołujący  prawidłowo  potwierdził  spełnianie  warunku  udziału  w 

postępowaniu w wyniku uzupełnienia na wezwanie dokumentów podmiotowych z zakresie 

posiadania określonego doświadczenia zawodowego. 


Z  uwagi  na  objęcie  wyjaśnień  i  uzupełnionych  dokumentów  tajemnicą 

przedsiębiorstwa,  a  także  decyzję  Izby,  iż  dane  zastrzeżenie  nie  zostało  do  momentu 

wydania niniejszego orzeczenia skutecznie zakwestionowane przez żadną ze stron sporu, 

nie  ma  więc  możliwości  odtajnienia  przedmiotowych  informacji,  bardziej  szczegółowe 

odniesienie  się  do  złożonych  wyjaśnień  nie  jest  możliwe  w  uzasadnieniu  orzeczenia,  a 

poczynione  przez  Izbę  ustalenia  i  analiza  złożonych  dokumentów  muszą  być 

przedstawione na pewnym poziomie ogólności.  

Zamawiający wyraźnie w rozdziale IX.3 SIWZ wskazał, że wymaga doświadczenia w 

realizacji  minimum  dwóch  zamówień,  których  przedmiotem  była/jest  realizacja  grupowego 

ubezpieczenia  zdrowotnego,  z  których  każda  z  osobna  obejmowała/obejmuje  grupowe 

ubezpieczenie  zdrowotne  dla  minimum  1000  (tysiąc)  osób.  Zamawiający  zatem  w 

postawionym  przez  siebie  warunku  wymagał  usług  obejmujących  grupowe  ubezpieczenie 

zdrowotne. Jak słusznie stwierdziła i podkreśliła w wyroku z 5 grudnia 2016 roku Izba, poza 

sporem  pomiędzy  Stronami  było,  że  czym  innym  jest  umowa  o  świadczenie  usług 

medycznych, a czym innym umowa grupowego ubezpieczenia zdrowotnego. 

Izba  w  składzie  rozpoznającym  niniejsze  odwołanie,  podziela  również  rozważania 

wyroku KIO z dnia 5 grudnia 2016 roku, gdzie stwierdzono, że: „Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt. 

2 ustawy o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki 

udziału w postępowaniu, o ile zostały one określone przez zamawiającego w ogłoszeniu o 

zamówieniu  lub  w  zaproszeniu  do  potwierdzenia  zainteresowania.  Dla  rozstrzygnięcia  tej 

sprawy istotne  znaczenie ma treść art. 22 ust. 1 a ustawy, który stanowi,  że  zamawiający 

określa  warunki  udziału  w  postępowaniu  oraz  wymagane  od  wykonawców  środki 

dowodowe w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę 

zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je 

jako minimalne poziomy  zdolności. Niewątpliwie przedmiotem  zamówienia nie była usługa 

medyczna,  choć  rzeczywiście  w  ramach  przedmiotu  zamówienia  zakład  ubezpieczeń  w 

ramach  swojej  odpowiedzialności  ubezpieczeniowej  ma  zapewnić  pracownikom 

zamawiającego,  a  także  umożliwić  rodzinom  i  partnerom  dostęp  do  świadczeń 

medycznych. (…)” 

Izba  zgadza  się  również  ze  stanowiskiem  wyrażonym  przez  Przystępującego  w 

piśmie  procesowym  z  dnia  20  lutego  2017  roku,  że  przy  ocenie  spełniania  warunków 

udziału  w  postępowaniu  należy  mieć  na  uwadze  opis  przedmiotu  zamówienia  i 

postanowienia  projektu  przyszłej  umowy.  Nie  oznacza  to  jednak,  że  ustalenia  oraz  oceny 

spełniania  warunku  udziału  należy  dokonywać  jedynie  przez  pryzmat  opisu  przedmiotu 

zamówienia,  w  oderwaniu  od  literalnej  treści  ustalonego  przez  Zamawiającego  warunku 

udziału  w  postępowaniu.  Warunki  udziału  w  postępowaniu  Zamawiający  ustala  w  sposób 


proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia,  co  nie  oznacza,  że  poziom  posiadanego 

doświadczenia wykonawcy zainteresowanego danym postępowaniem musi być identyczny, 

czy  też  tożsamy  z  opisem  przedmiotu  zamówienia.  Ustalony  warunek  ma  być 

proporcjonalny, a zatem adekwatny do przedmiotu zamówienia, co nie oznacza, że można 

wymagać  takiego  samego  poziomu,  na  przykład  doświadczenia  zawodowego. 

„Proporcjonalny”  nie  oznacza  „taki  sam”.  Proporcjonalny  poziom  doświadczenia 

zawodowego  ma  umożliwiać  wykonawcy  realizację  danego  zamówienia  z  należytą 

starannością.  Poziom  proporcjonalności,  czy  też  inaczej  szczegółowości  interpretacji 

warunku w stosunku do opisu przedmiotu zamówienia ustala i określa sam Zamawiający.  

Zamawiający  postawił  wymóg  realizacji  minimum  dwóch  zamówień,  których 

przedmiotem była lub jest realizacja grupowego ubezpieczenia zdrowotnego. Jednocześnie 

Zamawiający w toku całego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie opisał 

szczegółowo  znaczenia  pojęcia  „ubezpieczenie  zdrowotne”.  Nie  wskazano  bynajmniej,  że 

referencyjne  usługi  miały  lub  mają  w  swoim  zakresie  oferować  dokładnie  takiego  samego 

rodzaju  świadczenia  medyczne,  jak  te  stanowiące  opis  przedmiotu  zamówienia. 

Dostrzeżenia  wymaga,  iż  nie  istnieje  definicja  legalna  pojęcia  „ubezpieczenie  zdrowotne”. 

Nie  ma  regulacji  prawnych,  które  określałyby  szczegółowo  jaki  zakres  świadczeń 

medycznych będzie już  ubezpieczeniem zdrowotnym a jaki świadczeniem innego rodzaju. 

Takich  przepisów  i  regulacji  nie  wskazał  Przystępujący.  Choć  Zamawiający  udzielał 

odpowiedzi na pytania, żadna z tych odpowiedzi nie wyjaśniła i nie wskazywała jaki zakres 

ś

wiadczeń  wypełniał  będzie  wymóg  zaoferowania  ubezpieczenia  zdrowotnego.  Taka 

interpretacja  warunku  udziału  w  postępowaniu  z  pewnością  nie  wynika  z  odpowiedzi  na 

pytania  przywołanych  przez  Przystępującego  w  jego  piśmie  procesowym.  Odpowiedzi  te 

ponad  wszelką  wątpliwość  nie  stanowiły  uszczegółowienia  przedmiotowego  zakresu 

warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  wymaganego  grupowego  ubezpieczenia 

zdrowotnego.  Odpowiedzi  te  nie  wskazywały  również,  iż  należy  wykazać  się 

doświadczeniem w pełni odpowiadającym każdemu elementowi zamówienia opisanemu w 

opisie  przedmiotu  zamówienia.  Wywodzenie  na  obecnym  etapie  postępowania,  że 

doświadczenie,  które  powinien  posiadać  wykonawca  biorący  udział  w  przedmiotowym 

postępowaniu  powinno  w  pełni  odpowiadać  opisowi  przedmiotu  zamówienia  nie  znajduje 

racji bytu w zapisach SIWZ. Ponadto, warto zauważyć, iż żadna z ofert na takim poziomie 

szczegółowości  nie  była  przez  Zamawiającego  sprawdzana.  Zamawiający  nie  wymagał 

bowiem innych dokumentów podmiotowych niż wykaz usług i referencje, które potwierdzać 

miałyby  zakres  ubezpieczenia  zdrowotnego  (choćby  wzory  Warunków  Ogólnych  lub 

Warunków Szczególnych Ubezpieczenia).  


Przechodząc  do  dalszych  rozważań,  dostrzec  należy,  iż  cała  argumentacja 

Przystępującego  o  nieadekwatności  referencji  złożonych  przez  Odwołującego,  z  uwagi  na 

okoliczność objęcia przez samego Przystępującego pracowników Banku Pocztowego i ich 

rodzin  ubezpieczeniem  zdrowotnym  pozostaje  poza  sporem.  W  pierwszej  kolejności  Izba 

stwierdza,  że  wykaz  usług  Odwołującego  rzeczywiście  nie  dotyczy  takich  umów.  Fakt  ten 

również potwierdził na rozprawie sam Odwołujący, przyznając, iż wskazał inne umowy, niż 

opisane  początkowej  fazie  pisma  procesowego  Przystępującego.  Odwołujący  przyznał 

także,  iż  referencyjne  umowy  nie  dotyczą  ubezpieczenia  na  życie  dla  podmiotów  z  grupy 

kapitałowej  Poczty  Polskiej.  Dla  Odwołującego  klarowne  było  również,  iż  takiego  rodzaju 

umowy nie stanowiłyby potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu, właśnie 

z  uwagi  na  rodzaj  ubezpieczenia.  Taki  typ  ubezpieczenia  jest  właśnie  ubezpieczeniem 

innego rodzaju niż wymagane ubezpieczenie zdrowotne. Ponadto udzielaniem ubezpieczeń 

na  życie  zajmuje  się  inna  spółka  z  grupy  kapitałowej  niż  sam  Odwołujący,  co  jest 

odzwierciedleniem  zasady  rozdziału  ubezpieczeń  na  życie  i  ubezpieczeń  majątkowych 

(vide: protokół z rozprawy). Odwołujący ten fakt na rozprawie potwierdził. Argumentacja ta 

zatem nie mogła stanowić podstawy oddalenia odwołania. 

Analizując  umowy  przedstawione  przez  Odwołującego  w  wykazie  i  załączone  do 

wykazu referencje wystawione przez Bank Pocztowy (fakt ujawniony przez Zamawiającego 

w  wyniku  przekazywania  kopii  odwołania  pozostałym  uczestnikom  postępowania 

odwoławczego)  Izba  doszła  do  przekonania,  iż  przedmiotowe  usługi  stanowią 

wystarczające  potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 

wymaganego doświadczenia zawodowego. Usługi te dotyczą ubezpieczenia grupowego, co 

potwierdziły kopie umów przedłożone przez Odwołującego w niejawnej części rozprawy. W 

umowach  tych  następuje  odniesienie  do  art.  808  Kodeksu  cywilnego  dotyczącego 

zawierania  umów  na  cudzy  rachunek.  W  ramach  oferowanych  usług  podmiotowi 

ubezpieczonemu  przysługiwał  określony  pakiet  świadczeń  medycznych.  Odwołujący 

przyznał,  iż  ubezpieczenia  wymienione  w  wykazie  oferowane  są  w  pewnym  pakiecie 

ubezpieczeniowym,  na  który  składa  się  kilka  rodzajów  ubezpieczeń  o  charakterze 

majątkowym.  Wbrew  twierdzeniom  Przystępującego  ujętym  w  piśmie  procesowym  z  20 

lutego 2017 roku, oferowanie ubezpieczeń pakietami, razem z innym ubezpieczeniem, nie 

oznacza  jeszcze,  że  takie  ubezpieczenie  nie  jest  ubezpieczeniem  zdrowotnym. 

Zamawiający  nie  zawęził  rozumienia  warunku  tylko  do  konieczności  udzielenia  ochrony 

ubezpieczeniowej  w  zakresie  zdrowia  ubezpieczonego,  bez  możliwości  oferowania  mu 

dodatkowych świadczeń, czy produktów.  

Co  do  zakresu  przedmiotowego  ubezpieczeń  przedstawionych  w  wykazie  przez 

Odwołującego,  to  jak  już  wspomniano  w  niniejszym  uzasadnieniu  orzeczenia,  różnice  w 


zakresie usług opisanych przez Zamawiającego a usług oferowanych przez dany podmiot, 

nie świadczą jeszcze o  niespełnianiu przez  wykonawcę  warunku udziału w postępowaniu. 

Minimalny  zakres  świadczeń  medycznych  w  odniesieniu  do  opisu  warunku  udziału  w 

postępowaniu nie został przez Zamawiającego ustalony. Nie określono, ile wizyt lekarskich 

takie ubezpieczenie miało zawierać, nie określono katalogu specjalistów, u których możliwe 

są  wizyty,  nie  określono  liczby  placówek,  która  miała  umożliwiać  realizację  świadczeń 

medycznych.  A  więc  nawet  ubezpieczenie  zdrowotne  choćby  w  minimalnym  stopniu 

pokrywające  się  z  przedmiotem  zamówienia  i  oferujące  usługi  medyczne  o  podobnym 

charakterze,  w  ocenie  składu  orzekającego  Izby  potwierdzało  będzie  spełnianie  warunku 

udziału  w  postępowaniu.  Poza  tym  przedstawione  przez  Odwołującego  dowody  w  części 

niejawnej  rozprawy  potwierdzają,  iż  oferowane  w  ramach  ubezpieczenia  świadczenia 

pokrywają się z elementami składającymi się na opis przedmiotu zamówienia. Świadczenia 

medyczne  realizowane  były  przez  sieć  określonych  placówek  medycznych,  umówienie 

wizyty  możliwe  było  za  pomocą  centrum  telefonicznego  (infolinii).  Określono  także  grupę 

lekarzy  specjalistów,  u  których  można  było  zasięgnąć  porady  medycznej.  Ubezpieczenie 

obejmowało więc opiekę lekarską i pielęgniarską.  

Odnosząc  się  natomiast  do  argumentacji  Przystępującego,  że  następuje  wyraźne 

rozróżnienie  pod  względem  podmiotowym  w  grupowym  ubezpieczeniu  zdrowotnym  i 

ubezpieczeniu  assistance  medyczny,  ponieważ  w  ramach  tego  pierwszego  normą  jest 

oferowanie  pakietów  rodzinnych  i  partnerskich,  to  zauważyć  należy,  iż  te  wywody 

potwierdzają  raczej  tezę,  iż  ubezpieczenie  może  występować  w  pakietach,  przy  czym 

każdy  z  pakietów  różni  się  zakresem  świadczeń.  Tym  samym  więc  potwierdzenie 

spełniania warunku udziału przez umowę, w ramach której oferowano kilka ubezpieczeń, w 

tym  ubezpieczenie  o  charakterze  zdrowotnym,  z  różnym  koszykiem  świadczeń,  w 

zależności  od  wybranego  wariantu  ubezpieczenia,  jest  jak  najbardziej  działaniem 

prawidłowym.  

W  przypadku  argumentacji  Przystępującego  dotyczącej  braku  istnienia  grupy 

docelowej  ubezpieczonych  w  momencie  zawarcia  umowy  ubezpieczenia,  to  podkreślić 

należy, iż przystąpienie do grupowego ubezpieczenia zdrowotnego o takim charakterze, jak 

nabywa  Zamawiający  cechuje  dobrowolność.  Oznacza  to,  że  pracownicy  Zamawiającego 

na zasadzie dobrowolności mogą, ale nie muszą do danej umowy przystąpić przez złożenie 

odpowiedniej  deklaracji.  Zasada  ta  zachowana  była,  co  wynika  ze  szczegółowych 

warunków  umownych  przedstawionych  przez  Odwołującego  w  części  niejawnej  rozprawy. 

Ponadto,  podanie  potencjalnej  liczebności  grupy  w  SIWZ,  ma  zdaniem  Izby  jedynie 

charakter szacunkowy, istotny z punktu widzenia Ubezpieczyciela do oceny ryzyka.  

Izba  nie  znalazła  podstaw  do  zastosowania  w  postępowaniu  art.  89  ust.  1  pkt  2 


ustawy  Pzp.  Zamawiający  przekazując  informację  o  wyniku  postępowania  nie  wykazał  w 

jaki  sposób  treść  oferty  Odwołującego  jest  niezgodna  z  treścią  SIWZ.  W  uzasadnieniu 

odrzucenia  oferty  Odwołującego  nie  przytoczono  jakichkolwiek  zapisów  SIWZ,  do  których 

można  byłoby  porównać  zapisy  oferty  Odwołującego.  Z  tych  powodów  Izba  uznała  zarzut 

nieprawidłowego zastosowania przywołanej regulacji prawnej za potwierdzony.  

Także  samo  uzasadnienie  o  odrzuceniu,  z  powodu  że  Odwołujący  oferuje 

ubezpieczenie  innego  rodzaju  niż  wymagane  grupowe  ubezpieczenie  zdrowotne  jest 

bardzo enigmatyczne. Zamawiający nie wyjaśnił jakiego innego rodzaju ubezpieczenie ma 

na  myśli  lub  też  dlaczego  referencyjne  umowy  nie  spełniają  wymogów  grupowego 

ubezpieczenia zdrowotnego. Tym samym potwierdził się również zarzut naruszenia art. 92 

ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.  

Co  do  zarzutów  naruszenia  art.  26  ust.  3  i  4  ustawy  Pzp  w  związku  art.25  ust.  1 

ustawy  Pz  przez  zaniechanie  ich  użycia,  to  w  ocenie  Izby  w  postępowaniu  nie  było 

konieczne ich zastosowanie. Regulacje art. 26 ust. 3 i 4 służą do uzupełnienia brakujących 

dokumentów, w tym także dokumentów o charakterze przedmiotowym lub wyjaśnienia ich 

treści. W prowadzonym postępowaniu, po uzupełnieniu dokumentów przez Odwołującego, 

nie  zachodzi  potrzeba  dodatkowego  wyjaśniania  ich  treści,  także  z  wystawcą  referencji. 

Zamawiający  bez  wspomnianych  przepisów  mógł  ocenić  spełnianie  przez  Odwołującego 

warunku udziału w postępowaniu dotyczącego wymaganego doświadczenia zawodowego.  

Wynikiem  uwzględnienia  powyższych  zarzutów  było  również  uwzględnienie  zarzutu 

naruszenia  art.  7  ust.  1  i  ust.  3  ustawy  Pzp  poprzez  prowadzenie  postępowania  w  sposób 

niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców. 

W  konsekwencji  dokonany  wybór  oferty  najkorzystniejszej  był  dokonany  w  sposób 

nieprawidłowy. W ocenie Izby zatem Zamawiający naruszył także art. 92 ust. 1 pkt 1 ustawy 

Pzp. 

Reasumując,  z  tych  powodów  Izba  uwzględniła  odwołanie  i  nakazała 

Zamawiającemu  unieważnienie  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  i  odrzucenia  oferty 

Odwołującego.  Izba  nakazała  również  ponowienie  procesu  badania  i  oceny  ofert  przy 

uwzględnieniu oferty Odwołującego.  


W tym stanie rzeczy, Izba uwzględniła odwołanie oraz orzekła jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  ust.  10  ustawy 

Pzp, a także w oparciu o § 5 ust. 2 pkt 2 i § 5 ust 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu  od odwołania 

oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 

41,  poz.  238+  ze  zmianami),  tj.  stosownie  do  wyniku  postępowania,  przyznając  koszty 

postępowania Stronie Odwołującej.  

Przewodniczący: