KIO 2417/17 WYROK dnia 29 listopada 2017 r.

Stan prawny na dzień: 16.01.2018

Sygn. akt: KIO 2417/17 

WYROK 

z dnia 29 listopada 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:             Mateusz Zientak  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  29  listopada  2017  r.  w  Warszawie  odw

ołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  17  listopada  2017  r.  przez 

wykonawcę S. H. Sp. z o. o., ul. (…)                            w postępowaniu prowadzonym przez 

Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. N. M. P., ul. (…)  

przy  udziale  wykonawcy  T.  Sp.  z  o.o.,  ul. 

(…),  adres  do  korespondencji:  ul. 

(…)zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

oddala odwołanie

2. k

osztami postępowania obciąża S. H. Sp. z o. o., ul. (…) i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

S. H. Sp. z o. o., ul. 

(…) tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  24  sierpnia  2017  r.  poz.  1579)  na  niniejszy  wyrok  -  


w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Częstochowie.  

Przewodniczący: 

……………………………… 

Sygn. akt: KIO 2417/17 


U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  na: 

Zakup 

mobilnego  aparatu  RTG  z  ramieniem  C  w  ramach  „  Programu 

polityki zdrowotnej pn. Program profilaktyki i leczenia chorób układu sercowo-naczyniowego 

POLKARD  na  lata  2017-

2010  w  ramach  zadania:  Wyposażenie/  doposażenie  w  mobilne 

aparaty  RTG  z  ramieniem  C  wyso

kiej  klasy do procedur wewnątrznaczyniowych oddziałów 

kardiologii w roku 2017", 

nr postępowania DAZ.26.098.2017, zostało wszczęte ogłoszeniem 

w Biuletynie 

Zamówień Publicznych Nr  603322-N-2017,  data  zamieszczenia 19.10.2017  r., 

przez 

Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. N. M. P., ul. (…) zwany dalej: „Zamawiającym” 

W  dniu  14.11.2017  r.  (e-

mailem)  Zamawiający  poinformował  o  odrzuceniu  na 

podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  6 

ustawy    z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1579) zwanej dalej: 

„Pzp” oferty S. H.Sp. z 

o. o., ul. 

(…)  zwanej dalej: „S. H. Sp. z o. o.” albo „Odwołującym”. S. H.  sp. z o. o., złożył 

ofertę, w której dla pozycji 1 załącznika wskazała stawkę VAT 8%, zaś dla pozycji 2 VAT w 

wysokości 

i  23%.  Wykonawca  wezwany  do  złożenia  wyjaśnień  oświadczył,  iż  w  pozycji  2  zastosował 

stawki 8% i 23%. Pierwsza z nich, tj. 8 %, ma zastosowanie do kosztów dostawy i instalacji 

wyrobu  medycznego  oraz  do  kosztów  serwisu  w  ramach  zaoferowanej  24-miesięanej 

gwarancji,  czyli  ściśle  związanych  z  dostawą.  Stawka  23%  została  zaś  zastosowana  

w  pozycji  2  dla  usługi  przeszkolenia  personelu  w  zakresie  obsługi  przedmiotu  zamówienia, 

które  może  odbyć  się  po  podpisaniu  protokołu  zdawczo-odbiorczego,  zatem  nie  jest  ściśle 

związane  z  dostawą.  Analizując  powyższe  wyjaśnienia  wskazał,  co  następuje.  Minister 

Finansów wydał 30 marca 2012 r. interpretację ogólną dotyczącą opodatkowania podatkiem 

VAT  dostawy  i  montażu  sprzętu  medycznego  (nr  PTI/033/2/46/KSB/12/PT-241/PT-279). 

Minister  uznał,  że  niezależnie  od  treści  zawartej  umowy,  dostawa  wyrobu  medycznego 

podlega  opodatkowaniu  8%  stawką  VAT.  Natomiast  prace  polegające  na  dostosowaniu 

(adaptacji,  przebudowy,  rozbudowy  itp.)  pomieszczeń  szpitala  prowadzone  w  związku                    

z dostawą ww. wyrobu medycznego nie korzystają, co do zasady, z preferencji podatkowej               

i podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki VAT 23%. 

Na  podstawie  art.  5  ust.  1  pkt  1  ustawy  z  11  marca  2004  r, 

o  podatku  od  towarów 

usług  (ustawa  o  VAT)  opodatkowaniu  podatkiem  od  towarów  i  usług  podlegają  odpłatna 

dostawa  towarów  i  odpłatne  świadczenie  usług  na  terytorium  kraju.  Zgodnie  z  art.  7  ust.  1 

ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 


u

st.  1  pkt  1,  rozumie  się  przeniesienie  prawa  do  rozporządzania  towarami  jak  właściciel. 

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. 

Świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest - zgodnie z art. 8 ust. 1 

ww.  ustawy  każde  świadczenie  na  rzecz  osoby  fizycznej,  osoby  prawnej  lub  jednostki 

organizacyjnej  niemającej  osobowości  prawnej,  które  nie  stanowi  dostawy  towarów                         

w  rozumieniu  art.  7.  W  świetle  utrwalonej  linii  orzeczniczej  Trybunału  Sprawiedliwości  UE 

każde  świadczenie  powinno  być,  co  do  zasady,  uznawane  za  odrębne  i  niezależne  (wyrok 

TS  UE  w  sprawie  C-276/09  Everything  Everywhere  Ltd,  pkt  21-

24).  Jednakże  transakcja 

złożona  z  jednego  świadczenia  w  aspekcie  ekonomicznym  nie  powinna  być  sztucznie 

rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności systemu VAT. 

Ponadto, w pewnych okolicznościach, formalnie odrębne transakcje, które mogą być 

wykonywane  oddzielnie,  a  zatem  które  mogą  oddzielnie  prowadzić  do  opodatkowania  lub 

zwolnienia,  na

leży  uważać  za  jedną  transakcję,  jeżeli  nie  są  one  od  siebie  niezależne.                   

W ocenie Trybunału Sprawiedliwości UE  jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy 

dwa  lub  więcej  elementy,  albo  dwie  lub  więcej  czynności  dokonane  przez  podatnika  są  ze 

sobą  tak  ściśle  związane,  że  tworzą  obiektywnie  jedno  niepodzielne  świadczenie 

gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (wyrok TS UE  w sprawie C-

572/07  RLRE  Teilmer  Property  sro,  pkt  17).  W  kontekście  tego  wyroku  za  świadczenia 

odrębne  należy  uznać  świadczenia  wykonywane  przez  jednego  świadczącego  na  rzecz 

nabywcy,  które  mogą  być  rozdzielone  w  sposób  obiektywnie  uzasadniony,  nawet  jeśli  są                     

w pewien sposób powiązane. Minister Finansów, mając na uwadze powyższe orzecznictwo, 

stwierdził, że jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, celem określenia 

czy  są  to  dwa  lub  więcej  niż  dwa  świadczenia  odrębne  i  niezależne,  czy  też  jest  to  jedno 

świadczenie  kompleksowe,  należy  wziąć  pod  uwagę  wszystkie  okoliczności,  w  jakich 

dokonywana jest rozpatrywana transakcja. 

W przypadku dostawy specjalistycznego sprzętu 

medycznego  (np.  tomografu  komputerowego,  rezonansu  magnetycznego,  aparatu 

rentgenowskiego) stanowiącego wyrób medyczny w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 

maja  2010  r.  o  wyrobach  medycznych  (Dz.  U.  Nr  107  poz.  679,  z  późn.  zm.)  w  związku                    

z jego instalacją (montażem) - ze względu na wysokie zaawansowanie technologiczne tego 

sprzętu  oraz  wymogi  bezpiecznego  i  prawidłowego  jego  funkcjonowania  wykonywane  są 

niekiedy  prace  budowlane  polegające  na  dostosowaniu  pomieszczeń  użytkownika  (np. 

szpitala)  do  wymogów  producenta  oraz  przepisów  regulujących  bezpieczeństwo 

użytkowników i pacjentów. 

Mimo  iż  wykonanie  ww.  prac  budowlanych  związane  jest  z  dostarczeniem  wyrobu 

medycznego  i  ma  na  celu  m.in.  umożliwienie  prawidłowej  oraz  bezpiecznej  pracy  tego 

wyrobu, sam tytko ten związek nie powoduje, że prace te stanowią element kompleksowego 


świadczenia,  jakim  jest  dostawa  wyrobu  medycznego.  Złożenie  zamówienia  na  wyrób 

medyczny wraz z adaptacją pomieszczenia wynika, co do zasady, z przyczyn praktycznych                

i  niewątpliwej  korzyści  dla  użytkownika  wynikającej  z  dostarczenia  sprzętu  wraz                               

z przystosowanie

m pomieszczenia, w którym będzie on funkcjonował. Same te okoliczności 

jednakże nie pozwalają na uznanie, że dostawa ta nabiera jednorodnego charakteru i może 

w całości korzystać z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług. 

Minister  Finansów  podzielił  pogląd,  że  szpitale  są  specjalistycznymi  placówkami, 

które  z  założenia  spełniać  muszą  szereg  wymogów  specjalnych,  w  tym  budowlanych. 

Wykonanie  prac  budowlanych  polegających  na  przystosowaniu  pomieszczenia  do 

możliwości  zainstalowania  w  nim  specjalnego  sprzętu  medycznego,  nie  pozostaje  z  reguły     

w  nierozerwalnym  związku  akurat  z  tym  sprzętem.  Standardowe  prace  adaptacyjne 

pomieszczenia,  których  wykonanie  jest  konieczne  przy  dostawie  tego  rodzaju  sprzętów 

medycznych trudno  uznać  za nierozerwalnie  związane  ekonomicznie z  konkretną  dostawą. 

Nie  ma  przy  tym  znaczenia,  że  subiektywnie  strony  traktują  poszczególne  czynności  jako 

świadczenie  złożone,  gdyż  wnioski,  co  do  kwalifikacji  danych  zdarzeń  gospodarczych  jako 

świadczenia  złożonego,  nie  mogą  być  pozbawione  waloru  obiektywnego.  Zakres  i  sposób 

opodatkowania Świadczenia w systemie VAT nie może być bowiem zależny jedynie od woli 

stron transakcji. Dokonanie obiektywnej oceny kwalifikacji świadczenia, jak już zaznaczono, 

należy dokonywać na podstawie wszystkich okoliczności towarzyszących tym śniadaniom. 

Minister  Finansów  uznał  więc,  że  niezależnie  od  treści  zawartej  umowy,  dostawa 

wyrobu  medycznego,  w  rozumieniu  ustawy  o  wyrobach  medycznych,  dopuszczonego  do 

obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. podlega 

opodatkowaniu  8%  stawką  podatku  -  na  podstawie  art.  146a  pkt  2  ww.  ustawy  o  podatku                    

i usług, w związku z poz. 105 załącznika nr 3 do tej ustawy, natomiast prace polegające na 

dostosowaniu  (adapta

cji,  przebudowy,  rozbudowy  itp.)  pomieszczeń  szpitala  prowadzone                 

w  związku  z  dostawą  ww.  wyrobu  medycznego  nie  korzystają,  co  do  zasady,  z  preferencji 

podatkowej  i  podlegają  opodatkowaniu  według  podstawowej  stawki  podatku  od  towarów                      

i usług. 

Zdaniem  Ministra  zasadność  stanowiska,  iż  dostawa  sprzętu  medycznego  i  prac 

przystosowujących  pomieszczenia  stanowią  w  ww.  okolicznościach  dwa  oddzielne 

świadczenia  i  w  taki  sposób  powinny  zostać  opodatkowane  potwierdza  orzecznictwo 

Naczelnego  Sądu  Administracyjnego.  Zdaniem  NSA  (wyrok  z  01.06.2011  r.,  sygn.  I  FSK 

869/10)  zbyt  daleko  idącą  tezą  byłoby  uznanie,  że  „pod  pojęciem  montażu  urządzenia 

medycznego  należy  rozumieć  także  wykonanie  infrastruktury  budowlanej  pomieszczenia,  

w  którym  następnie  zamontowany  zostanie  dany  sprzęt.  Tak  szerokie  postrzeganie 

złożoności świadczeń przesuwałoby granicę ich rozpoznania w sposób, który prowadziłby do 


pogorszenia  funkcjonalności  systemu  VAT  przez  akceptowanie  rozwiązań  czyniących  ten 

system  ni

eprzejrzystym  i  pozostawiającym  podatnika  w  niepewności,  co  do  przyjętego 

sposobu rozliczenia danej dostawy lub świadczonej usługi” (ww. wyrok z dnia 01.06.2011 r.). 

Z  kolei  w  wyroku  z  28.06.

2011 r.,  sygn.  akt I  FSK  958/10,  Naczelny  Sąd  Administracyjny 

stw

ierdził, że  „kierując się wskazówkami wynikającymi  z orzeczeń Europejskiego Trybunału 

Sprawiedliwości  należy  za  wyrokiem  z  dnia  1  czerwca  2011  r.,  sygn.  akt  I  FSK  869/10 

powtórzyć,  że  dostawa  sprzętu  medycznego  i  wykonanie  wskazanych  przez  Spółkę  prac 

przy

stosowujących  pomieszczenia,  w  którym  sprzęt  ten  będzie  pracował  w  postaci 

wykonania  instalacji  elektrycznej,  klimatyzacyjnej  oraz  izolacyjnej,  stanowią  dwa  oddzielne 

świadczenia i w taki sposób powinny zostać opodatkowane.".  

Problem  świadczeń  złożonych  został  przeanalizowany  argumentację  podobna  do 

przedstawionej 

w powyższym wyroku ETS, zastosował również w wyroku w sprawie C-41/04 

miedzy Levob Verzekeringen BV i OV Bank W a Staatssecretarjs van Financien (powołany 

przez S. H. 

w swoich wyjaśnieniach). Analizowana sprawa dotyczyła opodatkowania dostawy 

programu  informatycznego  wraz  z  licencją  na  to  oprogramowanie  oraz  jego  instalacją  i 

przystosowaniem  do  systemu  informatycznego  nabywcy  oraz  przeprowadzeniem  szkolenia 

dla  pracowników.  ETS  stwierdził,  że  art.  2(1)  VI  Dyrektywy  należy  interpretować  w  ten 

sposób,  że jeżeli  dwa  świadczenia  lub  więcej,  lub  czynności  dokonane przez  podatnika  na 

rzecz konsumenta, rozumianego jako konsumenta przeciętnego, są tak ściśle związane, że 

obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedna całość, której rozdzielenie miałoby 

sztuczny  charakter, to wszystkie te świadczenia  lub  czynności  stanowią jedno  świadczenie 

do celów stosowania podatku od wartości dodanej. 

Podobnie  w  sprawie  Aktiebolaget  NN  a  Skatteverket  (C-1  11/05) 

Trybunał uznał, że               

z  art.  2(1)  VI  Dyrektywy  wynika,  iż  każda  transakcja  powinna  być  zwykle  uznawana  za 

odrębną  i  niezależną  oraz  że  transakcja  złożona  z  jednego  świadczenia  w  aspekcie 

gospodarczym  nie  powinna  być  sztucznie  rozdzielana,  by  nie  pogarszać  funkcjonalności 

systemu podatku VAT. 

Na tle powyższych orzeczeń można wysnuć zasadę, że należy w pierwszej kolejności 

poszukiwać  elementów  charakterystycznych  dla  rozpatrywanej  transakcji  celem  określenia 

czy podatnik zapewnia nabywcy kilka odr

ębnych świadczeń głównych, Q/ jedno świadczenie, 

Jedno świadczenie występuje w przypadku, gdy co najmniej dwa elementy albo co najmniej 

dwie czynności dokonane przez podatnika na rzecz klienta są ze sobą tak ściśle związane, 

że  tworzą  obiektywnie  tylko  jedno  nierozerwalne  świadczenie  gospodarcze,  którego 

rozdzielenie miałoby charakter sztuczny. O świadczeniu złożonym można zatem mówić, jeśli 

istnieje  funkcjonalny  związek  pomiędzy  poszczególnymi  elementami  świadczenia  na  tyle 


ścisły,  by  nie  można  było  wydzielić  z  tego  świadczenia  jego  poszczególnych  elementów  i 

potraktować ich jako świadczeń odrębnych. Muszą one stanowić jedną nierozerwalną całość. 

Koncepcja świadczeń złożonych oraz zakresu stosowania zwolnienia z VAT do usług 

związanych  z  najmem  mieszkań  była  przedmiotem  analizy  w  wyroku  ETS  w  sprawie  C-

572/07  RLRE  Tellmer  Property  Sro  przeciwko  Financni  reditelstvi  v  Usti  nad  Labem 

(powołany  wyłącznie  w  pkt  18  przez  S.  H.  w  swoich  wyjaśnieniach).  RLRE,  będąca 

właścicielem  budynków  z  mieszkaniami oddanymi  w  najem,  poza czynszem  (zwolnionym  z 

VAT)  pobierała  od  lokatorów  kwoty  z  tytułu  sprzątania  części  wspólnych,  wykonywanego 

przez dozorców budynków. Spółka traktowała sprzątanie powierzchni wspólnych jako usługę 

pomocniczą, ściśle związaną z najmem i obejmowała ja również zwolnieniem z VAT. ETS w 

ww.  orzeczeniu  przypomniał  o  odrębnym  traktowaniu  VAT  każdego  ze  świadczeń,  a  także 

zwrócił uwagę, że jeżeli kilka świadczeń jest ze sobą funkcjonalnie powiązane w taki sposób, 

że  ich  wyodrębnienie  byłoby  działaniem  sztucznym,  a  ponadto  niektóre  ze  świadczeń 

(świadczenia  pomocnicze)  nie  stanowią  dla  nabywców  celu  samego  w  sobie,  wówczas  dla 

celów VAT nie należy wyodrębniać takich pojedynczych świadczeń, a całość usługi powinna 

być traktowana jednolicie dla celów VAT.                                 W okolicznościach badanej 

sprawy, ETS uznał, że sprzątanie nie stanowi usługi pomocniczej wobec najmu i nie powinno 

być  traktowane  podatkowo  jak  usługa  najmu.  Jako  przesłanki  takiego  podejścia,  ETS 

wskazał fakt, że lokatorzy mieli możliwość zawarcia niezależnych umów z osobami trzecimi 

na  sprzątanie  części  wspólnych  budynku.  Cytowane  wyżej  orzeczenia  mają  na  celu 

przybliżenie  sposobu  kwalifikowania  przez  organy  wymiaru  sprawiedliwości  usług  jako 

stanowiących  lub  też  nie,  nierozerwalną  całość,  pozwalającą  na  zastosowanie  określonej 

stawki podatku VAT i nie odnoszą się wprost do stanu faktycznego niniejszej sprawy. 

Uwzględniając  powyższe  należy  uznać,  iż  zastosowanie  preferencyjnej  stawki  VAT 

8% do dostawy kosztów dostawy i instalacji wyrobu medycznego oraz serwisu w okresie 24 

miesięcy, jako ściśle z nim związanych jest podziałem sztucznym. Nie ulega wątpliwości, że 

każda  z  tych  usług  jest  możliwa  do  samodzielnego  wyodrębnienia,  jako  czynność 

podlegająca  opodatkowaniu  właściwą  stawką  VAT.  Czynności  te  nie  tworzą  w  aspekcie 

gospodarczym  jednej  całości,  której  rozdzielenie  miałoby  sztuczny  charakter.  Pomiędzy 

poszczególnymi  świadczeniami  nie  istnieje  taki  związek  funkcjonalny,  który  uniemożliwiłby 

ich funkcjonalne wyodrębnienie. Co więcej, usługi te nie są wymienione w załączniku nr 3 do 

ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Zwłaszcza pozycja 105 tego 

załącznika wyraźnie określa, iż preferencyjnej stawce VAT 8% podlegają wyroby medyczne, 

w  rozumieniu  ustawy  o  wyrobach  medycznych  dopuszczone  do  obrotu  na  terytorium 

Rzeczypospolitej  Polskiej,  inne  niż  wymienione  w  pozostałych  pozycjach  załącznika; 


ustawodawca nie wymienił tu, ani w innym miejscu załącznika nr 3 do ustawy o podatku od 

towarów i usług, wymienionych wyżej usług dostawy, Instalacji i serwisu. 

Nie  można  zwłaszcza  przyjąć,  iż  usługa  serwisu  nie  jest  nierozerwalnie  związane                 

z  samym  przedmiotem  zamówienia.  Zamawiający  mógł  bowiem  przeprowadzić 

postępowania zmierzające do nabycia samego mobilnego aparatu RTG z ramieniem C, bez 

usługi serwisowej. Tym samym zastosowanie stawki preferencyjnej VAT 8% w pozycji nr 2 

kolumna 8 załącznika nr 1 do SIWZ, zamiast podstawowej należy uznać za błąd w obliczeniu 

ceny art. 89 ust. i pkt 6 Pzp i ofertę S. H. Sp. z o.o. odrzucić. 

Nie sposób nie zauważyć przy tym niekonsekwencji wykonawcy, który z jednej strony 

opodatkowuje  stawką  VAT  23%  szkolenie  personelu  medycznego  argumentując  to 

wykonaniem tej usługi o podpisaniu protokołu zdawczoodbiorczego, pomijając przy tym fakt, 

iż także serwis gwarancyjny wykonywany będzie już po podpisaniu tego protokołu, stosując 

jednocześnie do niego stawkę preferencyjną 8%. Wobec powyższego Zamawiający, uznał iż 

Wykonawca popełnił błąd polegający na wadliwym doborze przez niego elementu mającego 

wpływ  na  obliczenie  wysokości  zaoferowanej  ceny,  w  tym  wypadku  stosując  obniżoną 

stawkę  Vat  w  wysokości  8  %.    Zamawiający  podkreślił,  iż  oferta  zawierająca  niezgodną                      

z  obowiązującymi  przepisami  stawkę  podatku  VAT,  wpływającego  na  cenę  brutto, 

niewątpliwie zaburza proces porównania cen i musi być kwalifikowana jako zawierająca błąd 

w  obliczeniu  ceny.  Dla  oceny,  że  doszło  do  wystąpienia  błędu  w  obliczeniu  ceny                            

w rozumieniu art.89 ust. 1 pkt. 

6 Pzp nie ma znaczenia, czy przyjęcie nieprawidłowej stawki 

podatku VAT, było zachowaniem zamierzonym przez Wykonawcę, czy też nie miało takiego 

charakteru.  Nawet  bowiem  w  sytuacji,  w  której  obliczenie  w  ofercie  ceny,  dokonane                          

zastosowaniem  nieprawidłowej  stawki  podatku  VAT,  nie  było  elementem  świadomej 

manipulacji ze strony Wykonawcy zmierzającego takim, nagannym sposobem, do uzyskania 

zamówienia  publicznego,  a  tylko  rezultatem  błędnej  interpretacji  przepisów  określających 

staw

ki tego podatku, to i tak nie uchyla to wystąpienia błędu w obliczeniu ceny. Wskazanie              

w  ofercie  przez  Wykonawcę  niższej,  niż  wynikająca  z  obowiązujących  przepisów,  stawki 

podatku  VAT   

i  w  efekcie  uzyskanie  niższej  ceny  brutto,  może  doprowadzić  do  wyboru 

takiego Wykonawcy, jako oferty najkorzystniejszej. Nie budzi wątpliwości, że w takiej sytuacji 

doszłoby  do  naruszenia  wynikającego  z  art.  7  obowiązku  przestrzegania  zasad  uczciwej 

konkurencji i równego traktowania Wykonawców. Powyższe stanowisko potwierdza uchwała 

SN z 20.10.2011, III CZP 53/11. 

Ponieważ  Zamawiający  nie  wskazał  w  dokumentacji  przetargowej  (SIWZ)  stawki 

VAT/  nie  może  zatem  móc  powołać  się  na  art.  87  ust.  2  pkt.  3  Pzp  i  poprawić  ową 

niezgodność jako omyłkę niepowodująca istotnych  zmian w treści oferty. Takie rozwiązanie 

byłoby  zgodne  z  uchwałą  SN  (sygn.  akt  III  CZP  52/11  oraz  III  CZP  53/11)/    w  której  to 


stwierdzono,  iż  określenie  ceny  ofertowej  z  zastosowaniem  nieprawidłowej  stawki  podatku 

VAT stanowi błąd w obliczeniu ceny, jeżeli brak jest ustawowych przesłanek omyłki (art. 89 

ust,  1  pkt,  6  w  zw.  z  art.  87  ust.  2  pkt.  3  Pzp).  Co  do  zasady  więc  w  przypadku  źle 

zastosowanej  stawki  VAT  w  obecnym  stanie  prawnym  odrzucamy  ofertę  zgodnie  z  wyżej 

wskazaną podstawą prawną, chyba że w SIWZ stawka została wyraźnie określona. Zgodnie 

z utrwaloną doktryną orzeczniczą nieprawidłowe zastosowanie stawki podatku VAT stanowi 

błąd w obliczeniu ceny, niepodlegający poprawie i skutkuje koniecznością odrzucenia takiej 

oferty  w  oparciu  o  art,  89  ust.  1 

pkt  6  Pzp  (KIO  1355/17,  KIO  1248/17).  Zamawiający                  

w niniejszym postępowaniu nie ustanowił dynamicznego systemu zakupów. 

W  dniu  17.11.2017  r.  (

wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  S.  H.  Sp.  

z  o.  o. 

wniosło  odwołanie  na  w/w  czynność  z  14.11.2017 r.  Kopie  odwołania  Zamawiający 

otrzymał w dniu 16.11.2017 r. (e-mailem). Zarzucił naruszenie przez Zamawiającego: 

art.  7  ust.  1  i  3  Pzp,  tj.  zasady  równego  traktowania  wykonawców  oraz  prowadzenia 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  sposób,  który  utrudnia  uczciwą 

konkurencję, 

art.  89  ust.  1  pkt.  6)  Pzp  poprzez  bezpodstawne  odrzucenie  oferty  Odwołującego  jako 

zawierającej błąd w obliczeniu ceny. Odwołujący wnosił o: 

uwzględnienie  odwołania  w  całości,  -  anulowanie  czynności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego,  -  dokonanie  ponownej  oceny  ofert  w  sposób  zgodny  z  zasadami  Pzp,  -                  

w  konsekwencji  powyższych,  uznania  oferty  Odwołującego  jako  najkorzystniejszej, 

spełniającej  wszystkie  wymagania  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  zwanej 

dalej: „SIWZ”. 

Zamawiający poinformował Odwołującego o odrzuceniu oferty S. na podstawie art. 89 

ust 1 pkt 6 podając w uzasadnieniu, iż oferta zawiera błąd w obliczeniu ceny polegający na 

nieprawidłowym zastosowaniu stawki podatku VAT dla poz. nr 2. Odwołujący nie zgadza się 

z  taka  decyzja  i  wyjaśnił  jak  poniżej:  Zgodnie  z  ofertą  złożoną  przez  Odwołującego  w 

postępowaniu  DAZ.26.098,2017,  Odwołujący  będzie  dokonywać  dostaw  wyrobu 

medycznego dopuszczonego do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej                 w 

r

ozumieniu  pozycji  105  zał.  nr  3  do  ustawy  o  VAT  w  zw.  z  art.  2  ust.  1  pkt  38  ustawy  o 

wyrobach  medycznych.  Obrót  wyrobami  medycznymi  jest  opodatkowany  stawką  8%. 

Zgodnie z zamówieniem, wraz z dostawą wyrobu medycznego wykonawca jest zobowiązany 

do  wykonania  świadczeń  pozostających  w  ścisłym  związku  gospodarczym  i  funkcjonalnym                     

z  dostawą  wyrobu  medycznego,  tj.  dostawy  tego  wyrobu  na  miejsce  instalacji,  dokonania 

instalacji  sprzętu,  przeszkolenia  personelu  medycznego  i  technicznego  w  zakresie  obsługi 

sprzętu.  Dodatkowo  zgodnie  z  umową  wykonawca  udziela  stosowanej  gwarancji  na 


dostarczany sprzęt. Zamawiający uznał, że zastosowanie preferencyjnej stawki VAT 8% do 

kosztów  dostawy  i  instalacji  wyrobu  medycznego  oraz  serwisu  w  okresie  24  miesięcy  jest 

nieprawidłowe.  Zamawiający  uznał  bowiem,  że  wymienione  świadczenia  nie  stanowią 

świadczeń  pomocniczych  do  dostawy  towaru,  a  są  odrębnymi  usługami  podlegającymi 

opodatkowaniu  VAT. 

W  konsekwencji,  fakt  ten  został  uznany  za  podstawę  do  odrzucenia 

oferty Odwołującego. Podkreślił, iż wskazane w Piśmie argumenty uzasadniające odrzucenie 

oferty  stoją  w  sprzeczności  z  przepisami  w  zakresie  VAT  oraz  interpretacjami  organów 

podatkowych.  Jednocześnie,  argumentacja  przedstawiona  przez  Zamawiającego  odwołuje 

się do elementów stanu faktycznego, który nie występują w przypadku oferty złożonej przez 

Odwołującego,  co  w  sposób  szczególny  podważa  prawidłowość  przedstawionego 

stanowiska  przez  Zamawiającego.  Zgodnie  z  utrwalonym  orzecznictwem  Trybunału 

Sprawiedliwości  Unii  Europejskiej  oraz  praktyką  polskich  sądów  administracyjnych,  jeżeli 

dwa lub  więcej świadczenia są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie 

gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te 

świadczenia  lub  czynności  stanowią  jedno  świadczenie.  W  konsekwencji,  wszelkie 

świadczenia  towarzyszące  dostawie  wyrobu  medycznego,  które  są  ściśle  związane  z  tą 

dostawą  i  są  niezbędne  do  realizacji  tej  dostawy  w  sposób  zgodny  z  zawartą  umową  oraz 

standardami jakościowymi takich dostaw, powinny być potraktowane jako element składowy 

dostarczanego  towaru.  Jednocześnie,  świadczenia  te  nie  stanowią  odrębnych  usług                             

z  perspektywy  VAT.  W  konsekwencji,  stawka  VAT 

właściwa  dla  wyrobu  medycznego  (8%) 

będzie  stosowana  również  do  tych  świadczeń.  Powyższe  znajduje  potwierdzenie                            

w poniższych wyrokach TSUE: 

• 

wyrok TSUE z 27 października 2005 r. w sprawie Levob Verzekeringen BV i OV Bank N: 

„Artykuł  2  ust  1 szóstej  dyrektywy  Rady  nr  77/388/EWG  z  dnia 17  maja 1977  r. w  sprawie 

harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - 

wspólny  system  podatku  od  wartości  dodanej:  ujednolicona  podstawa  wymiaru  podatku 

należy  interpretować  w  ten  sposób,  że  jeżeli  dwa  lub  więcej  świadczenia  (lub  czynności) 

dokonane  przez  podatnika  na  rzecz  konsumenta,  rozumianego  jako  konsumenta 

przeciętnego, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym 

jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub 

czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej." 

• 

wyrok TSUE z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro: 

„18. Co więcej, w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być 

wykonywane  oddzielnie,  a  zatem  które  mogą  oddzielnie  prowadzić  do  opodatkowania  lub 

zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie są od siebie niezależneJest tak 

na  p

rzykład  w  sytuacji,  gdy  można  stwierdzić,  że  jedno  lub  więcej  świadczeń  stanowi 


świadczenie  główne,  a  inne  świadczenie  lub  świadczenia  stanowią  jedno  lub  więcej 

świadczeń 

pomocniczych 

dzielących 

los 

podatkowy 

świadczenia 

głównego.  

W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku 

do  świadczenia  głównego,  gdy  dla  klientów  nie  stanowi  ono  celu  samego  w  sobie,  lecz 

środek  do  korzystania  na  jak  najlepszych  warunkach  z  głównej  usługi  usługodawcy  (ww. 

wyrok w sprawie Part Service, pkt 51,52 i przytoczone tam orzecznictwo) " 

• 

wyrok TSUE z dnia 17 stycznia 2013 r. w sprawie C-224/11 B. Leasing: 

„30.  Z  orzecznictwa  Trybunału  wynika  niemniej,  że  w  pewnych  okolicznościach  formalnie 

odrębne  świadczenia,  które  mogą  być  wykonywane  oddzielnie,  a  zatem  które  mogą 

oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jedną transakcję, 

jeżeli nie są one od siebie niezależne (wyroki: z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 

Part  Service,  Zb.  Orz.  s.  1-897,  pkt  51;  z  dnia  2  grudnia  2010  r.  w  sprawie  C-276/09 

Everything  Everywhere,  Zb.  Orz.  s.  i-

12359,  pkt  23).  Jedna  transakcja  występuje                   

w wypadku, gdy dwa lub więcej elementów albo dwie lub więcej czynności, dokonane przez 

podatnika,  są  ze  sobą tak  ściśle  związane,  że  tworzą  obiektywnie tylko  jedno  niepodzielne 

świadczenie  gospodarcze,  którego  rozdzielenie  miałoby  charakter  sztuczny  (wyroki:  z  dnia 

27października  2005  r.  w  sprawie  C-41/04  Levob  Verzekeringen  i  0V  Bank,  Zb.Orz.  s.  1-

9433, pkt 22; 

a także z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie C-lll/05 Aktiebolaget NN, Zb. Orz. s. 

2697,  pkt  23).  Jest  tak  również  w  sytuacji,  gdy  można  stwierdzić,  że  co  najmniej  jeden 

element  stanowi  świadczenie główne,  natomiast  inny  element  lub  elementy  stanowią jedno 

lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego (wyrok 

z  dnia  25  lutego  1999  r.  w  sprawie  C-349/96  CPP,  Rec.  s.  1-973,  pkt  30;  ww.  wyrok  w 

sprawie  Part  Service, 

pkt  52).  (…)  32  W  celu  ustalenia,  czy  świadczenia  stanowią  kilka 

niezależnych  świadczeń  czy  jedno  świadczenie,  należy  poszukiwać  elementów 

charakterystycznych  dla  rozpatrywanej  transakcji  (zob.  podobnie  ww.  wyroki:  w  sprawie 

CPP,  pkt  29;  w  sprawie  Levob  Verzekeringen 

i  0V  Bank,  pkt  20;  a  także  w  sprawie  Field 

Fisher Waterhouse,  pkt 

18). Należy jednak przypomnieć, że brak jest bezwzględnej zasady 

dotyczącej ustalania zakresu danego świadczenia z punktu widzenia podatku  VAT, a co za 

tym  idzie,  w  celu  ustalenia  zakresu  danego  świadczenia  należy  wziąć  pod  uwagę  ogół 

okoliczności,  w  jakich  ma  miejsce  dana  transakcja  (zob.  podobnie  ww.  wyrok  w  sprawie 

CPP, pkt 27, 28)." 

  wyrok  TSUE  z  16.04.2015  r.  w  sprawie  C-42/14  Wojskowa  Agencja  Mieszkaniowa                   

w  W.  - 

„31.  Z  utrwalonego  orzecznictwa  Trybunału  wynika  niemniej,  że  w  pewnych 

okolicznościach  formalnie  odrębne  świadczenia,  które  mogą  być  wykonywane  oddzielnie,                  

a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać 

za  jedną  transakcję,  jeżeli  nie  są  one  od  siebie  niezależne.  Jedna  transakcja  występuje                                       


w  szczególności  wtedy,  gdy  dwa  lub  więcej  elementów  albo  dwie  lub  więcej  czynności, 

dokonane  przez  podatnika,  są  ze  sobą  tak  ściśle  związane,  że  tworzą  obiektywnie  tylko 

jedno  niepodzielne  świadczenie  ekonomiczne,  którego  rozdzielenie  miałoby  charakter 

sztuczny. Jest tak również w sytuacji, gdy jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie 

główne,  natomiast  inne  świadczenie  lub  świadczenia  stanowią  jedno  lub  więcej  świadczeń 

pomocniczych  dzielących  los  podatkowy  świadczenia  głównego  (wyrok  BGŻ  Leasing,  C-

224/11, EU:C:2013:15, pkt 30). W szczególności świadczenie należy uznać  za pomocnicze 

w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, 

lecz  służy  skorzystaniu  w  jak  najlepszy  sposób  ze  świadczenia  głównego  usługodawcy 

(wyrok  Field  Fisher  Waterhouse,  C-392/11,  EU:C:2012:597,  pkt  17  i  przytoczone  tam 

orzecznictwo)."  

Dostarczenie sprzętu oraz instalacja 

W świetle powyższych orzeczeń TSUE, należy wskazać na następujące okoliczności 

potwierdzające, że świadczenia w postaci dostawy i instalacji sprzętu stanowią świadczenia 

ściśle  związane  z  dostawą  wyrobu  medycznego  i  jako  takie  nie  stanowią  odrębnych  usług  

z perspektywy VAT: 

• 

isto

tą  całej  transakcji  jest  dostawa  wyrobu  medycznego  wraz  z  dostarczeniem  oraz 

instalacją Zamawiający nie jest zainteresowany zakupem samego urządzenia medycznego, 

które nie będzie sprawnie funkcjonowało w placówce medycznej Zamawiającego, 

• 

dostarczenie  i  instalacja 

są  zawsze  elementami  dostawy  wyrobu  medycznego 

dostarczanego  przez  wykonawcę,  gdyż  wyrób  medyczny  będący  bardzo  skomplikowanym 

urządzeniem  musi  być  zainstalowany  i  uruchomiony  przez  osoby  mające  specjalistyczną 

wiedzę  w  tym  zakresie, z  uwagi  na  unikalność  aparatów  medycznych dostarczanych przez 

wykonawcę  -  instalacja  oraz  uruchomienie  musi  być  wykonane  przez  służby  techniczne 

wykonawcę/Odwołującego, 

• 

w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, że świadczenia w postaci dostarczenia oraz 

instalacji  spr

zętu  są  ściśle  związane  z  faktem  dokonania  dostawy  (sprzedaży)  wyrobu 

medycznego, 

• 

jednocześnie świadczenia w  zakresie dostarczenia i  instalacji  personelu Zamawiającego 

nie byłyby  nabywane bez  elementu dostawy  towaru,  tym  samym,  nie mogą  być  uznane  za 

samod

zielne usługi z perspektywy VAT. 

• 

dodatkowo  należy  wskazać,  iż  świadczenia  w  zakresie  dostarczenia  i  instalacji  sprzętu 

muszą  być  w  całości  zrealizowane  przez  wykonawcę/Odwołującego,  gdyż  pozwala  to  na 

udzielenie przez Odwołującego gwarancji na dostarczany towar: 


o  w  przypadku  gdyby  dostarczenie  i  instalacja  byty  realizowane  przez  podmioty  trzecie 

(nieposiadające  akceptacji  Odwołującego),  Siemens  nie  mógłby  udzielić  gwarancji  na 

dostarczony towar, gdyż nie miałby pewności, że został on prawidłowo zainstalowany i może 

być użytkowany w sposób bezpieczny i zgodny z wymaganymi standardami, 

o 

instalacja  sprzętu  przez  Odwołującego  jest  elementem  zabezpieczenia  ryzyka  Spółki 

związanego  z  ewentualnym  uszkodzeniem  tego  sprzętu  podczas  użytkowania  

i  dochodzeniem  przez 

Zamawiającego  ewentualnych  roszczeń  w  zakresie  świadczeń 

gwarancyjnych, 

jednocześnie  w  wyniku  samodzielnego  dostarczenia  oraz  instalacji  sprzętu  Zamawiający 

minimalizuje ryzyko nieprawidłowego użycia wyrobu medycznego i wystąpienia z tego tytułu 

negatywnych konsekwencji po jego stronie.  

jak zostało wskazane, w analizowanym przypadku, dostawa wyrobu medycznego będzie 

miała  miejsce  dopiero  w  chwili  podpisania  protokołu  zdawczo-odbiorczego  do  dnia 

07.12.2017  r.,  tym  samym  odbiór  wyrobu  medycznego,  czyli  przejście  prawa  do 

rozporządzania  towarem  jako  właściciel  nastąpi  w  chwili  podpisania  tego  protokołu. 

Potwierdzają to następujące fakty: 

o 

po  zrealizowaniu  dostawy  sprzętu  oraz  jego  instalacji  podpisywany  jest  protokół  odbioru 

urządzenia i następuje przekazanie urządzenia do używania, 

o 

w momencie dostarczenia samego urządzenia do placówki Zamawiającego, Zamawiający 

nie jest jeszcze uprawniony do używania tego urządzenia, niezbędna jest jego instalacja. 

W  świetle  powyższego,  Odwołujący  nie  widzi  żadnych  podstaw  do  uznania,  że 

dostarczenie  sprzętu  oraz  jego  instalacja  powinny  być  traktowane  odrębnie  od  dostawy 

towaru.  W  omawianym  przypadku  mamy  do  czynienia  ze  świadczeniem  kompleksowym  

w  postaci  dostawy  wyrobu  medycznego wraz  z  czynnościami niezbędnymi  dla realizacji  tej 

transakcji,  tj.  dostarczenia  wyrobu  medycznego  w  pełni  gotowego  do  funkcjonowania  

w  placówce  Zamawiającego.  W  omawianym  przypadku  dostawa  wyrobu  medycznego 

stanowi  świadczenie  główne,  natomiast  dostarczenie  oraz  instalacja  sprzętu  są 

świadczeniami  pomocniczymi.  Jak  zostało  powyżej  udowodnione,  świadczenie  polegające 

na  dostarczeniu  i  instalacji  aparatu  umożliwiają  rozpoczęcie  użytkowania  wyrobu 

medycznego  przez  Zamawiającego  zgodnie  z  jego  przeznaczeniem.  W  tym  kontekście 

analizowane świadczenia tworzą jednolitą funkcjonalnie całość. Rozdzielenie tych świadczeń 

byłoby w sposób obiektywny nieuzasadnione z ekonomicznego puntu widzenia. 

Ponadto, oba świadczenia cechują się tożsamością podmiotową, co oznacza, że oba 

świadczenia  zostaną  wykonane  przez  tego  samego  podatnika  {tj.  Odwołującego)  na  rzecz 

tego  samego  podmiotu  (Zamawiający).  Znaczenie  tożsamości  podmiotowej  jako  przesłanki 

istotnej z punktu widzenia zaistnienia świadczenia złożonego dostrzegł przykładowo WSA we 


Wrocławiu  w  wyroku  z  14.07.2015r.,  sygn.  I  SA/Wr  987/15:  „Kolejna  cecha  świadczenia 

kompleksowego  to  tożsamość  podmiotowa  tj.  świadczenia  powinny  być  wykonywane  dla 

jednego  odbiorcy,  w  tym  sensie

że  powinien  on  być  nabywcą  wszystkich  składowych,  zaś                 

z drugiej strony e

lementy składowe powinny być świadczone przez tego samego podatnika". 

W  konsekwencji  powyższego,  świadczenia  w  zakresie  dostarczenia  oraz  instalacji 

sprzętu  powinny  podlegać  stawce  8%  VAT.  Powyższe  stanowisko  znajduje  potwierdzenie                

w utrwalo

nej praktyce organów podatkowych: 

• 

interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18.10.2017 r., sygn. 0111-KDIB3-

1.4012.338.2017.2.BW 

„W  konsekwencji  powyższego  należy  stwierdzić,  że                                 

w  przedstawionych  we  wniosku  o

kolicznościach  sprawy  koszty  transportu  ponoszone              

w  związku  ze  sprzedażą  ww.  towarów  będą  stanowiły  element  świadczenia  zasadniczego,               

a  zatem  powinny  być  opodatkowane  według  stawki  podatkowej  właściwej  dla  świadczenia 

głównego dostawy towarów." 

• 

interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12.09.2017 r., sygn. 0112-KDIL1- 

3.4012.272.2017.2.KB  - 

W  konsekwencji  taka  dostawa  instalacji  gazów  medycznych  - 

systemu  rurociągowego  dla  gazów  medycznych  wraz  z  montażem,  w  każdym  przypadku 

winna  podlegać  opodatkowaniu  obniżoną  stawką  podatku  VAT  (8%),  bez  względu  na 

podmiot na rzecz którego następuje dostawa." 

• 

interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12.09.2016 r., sygn. IBPP2/4512- 

435/16-2/AZ  - 

„Podsumowując  dostawa,  montaż  (niestanowiący  usług  budowlano  - 

montażowych), szkolenie pracowników w zakresie obsługi sprzętu medycznego oraz rozruch 

sprzętu  medycznego>  stanowiącego  wyrób  medyczny  w  rozumieniu  art.  2  ust  1  pkt  38 

ustawy  z  dnia  20  maja  2010  r.  o  wyrobach  medycznych,  dopuszczony  do  obrotu  na 

terytorium  RP  należy  traktować,  jako  świadczenie  kompleksowe  (dostawę)  i  opodatkować 

stawką właściwą  dla  dostawy  wyrobu  medycznego,  tj.  8%  na  postawie  art.  41  ust  2 w  zw.               

z poz. 105 załącznika Nr 3 i art. 146a pkt 2 ustawy o VAT." 

• 

interpretacja  Dyrektora  Izby  Skarbowej  w  W.  Informacji  Skarbowej  z  22.07.2016  r.  sygn. 

IPPP2/4512-462/16-2/AO  - 

W  świetle  przywołanych  przepisów  i  przedstawionych 

okoliczności należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że koszty usługi transportowej ponoszone 

w związku ze sprzedażą towarów - w analizowanych okolicznościach wyrobów medycznych - 

zwiększają  kwotę  należną  od  nabywcy  z  tytułu  dostawy  tych  towarów  oraz  powinny  być 

opodatkowane  według  stawki  podatkowej  właściwej  dla  realizowanej  sprzedaży,  która  - 

zgodnie  z  oświadczeniem  Wnioskodawcy  -  podlega  opodatkowaniu  stawką  podatku  VAT                  

w wysokości 8%. Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania usługi 

transportowej  stawką  podatku  VAT  właściwą  dla  dostawy  wyrobów  medycznych  należało 

uznać za prawidłowe." 


  interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w B. z 26.09.2012 r., sygn. ITPP2/443-S17/12/RS: 

„Mając  na  uwadze  przedstawiony  we  wniosku  stan  faktyczny  i  zdarzenie  przyszłe  oraz 

powołane  przepisy  ustawy  o  podatku  od  towarów  i  usług,  jak  również  regulacje  odrębne, 

należy  stwierdzić,  że  dostawa  wyrobów  medycznych  wraz  z  elementami  dodatkowymi  w 

postaci  towarów  (m.in.  butli  do  gazów  medycznych,  drobne  elementy  wyposażenia  i 

montażu, komputerów, serwerów, akcesoriów komputerowych, ekranów, zasilaczy, drukarek, 

oprogramowania) oraz usług instalacyjnych, montażowych i „innych", stanowiła świadczenie 

złożone. Dostawa tych wyrobów i usług nie stanowiła celu samego                 w sobie, lecz 

służyła  zapewnieniu normalnego  działania wyrobów medycznych.  Zatem  dostawa  wyrobów 

medycznych  stanowiła  świadczenie  główne,  natomiast  dostawa  wskazanych  urządzeń  i 

usług  -  świadczenie  pomocnicze.  Z  ekonomicznego  punktu  widzenia  dostawa  wyrobów 

medycznych wraz z tymi urządzeniami i usługami jest obiektywnie jednym świadczeniem. W 

konsekwencji Spółka ma prawo zastosować do takiej dostawy stawkę podatku właściwą dla 

świadczenia głównego, zgodnie z art. 41 ust 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 i pozycją 

179 załącznika nr 3, tj. 8%."

Udzielnie g

warancji (błędna identyfikacja „usług serwisowych").  

Odwołujący pragnie podkreślić, iż wskazany zarzut przez Zamawiającego, że doszło 

do zastosowania stawki 8% na usługi serwisowe nie ma żadnego uzasadnienia faktycznego  

i  prawnego.  Przedmiotem  umowy  w  za

kresie  niniejszego  postępowania  jest  dostarczenie 

wyrobu  medycznego  wraz  z  instalacją  oraz  przeprowadzenie  szkoleń  pracowników.  

W zakresie umowy nie występuje takie świadczenie jak usługi serwisowe. W przesłanym do 

Zamawiającego  uzasadnieniu  do  zastosowanych  stawek  VAT  Spółka  wskazała  że 

zastosował  stawkę  8%  VAT  do  „kosztów  serwisu,  który  odbywać  się  będzie  w  ramach 

zaoferowanej  24-

miesięcznej  gwarancji".  Sformułowanie  to  odnosi  się  wyłącznie  do 

wszelkich  czynności  naprawczych,  jakie  Spółka  może  wykonywać  w  ramach  udzielonej 

gwarancji. Takie świadczenia w żadnym przypadku nie stanowią odrębnej usługi, a stanowią 

czynności  wykonywane  w  wyniku  udzielonej  gwarancji  i  tym  samym  są  elementem 

składowym  dokonywanej  dostawy  towarów.  W  praktyce  obrotu  towarami  gwarancja  na 

udzielony  towar  nigdy  nie  jest  wyodrębniana  jako  oddzielne  świadczenie.  Co  więcej,                             

w praktyce czynności naprawcze na podstawie gwarancji mogą w ogóle nie wystąpić - jeżeli 

sprzęt będzie sprawnie funkcjonował w okresie gwarancyjnym. 

Szkolenie. 

Odwołujący zastosował natomiast stawkę 23% do świadczenia w zakresie szkolenia 

pracowników medycznych, gdyż szkolenie to jest dodatkowym świadczeniem realizowanym 

po  dokonaniu  dostawy  wyrobu  medycznego,  tj.  po  podpisaniu  protokołu  zdawczo-

odbiorczego  (moment  przeniesienia  prawa  do  rozporządzania  towarem  jak  właściciel). 


Obowiązek zastosowania stawki 23% na szkolenie z obsługi wyrobu medycznego, które jest 

realizowane po dokonaniu dostawy wyrobu medycznego wynika z interpretacji wydawanych 

przez organy podatkowe. Przykładem mogą być tutaj następujące interpretacje: 

• 

interpretacja  Dyrektora  Izby  Skarbowej  w  K.  z  22.09.2016  r,  sygn.  IBPP2/4512-480/16-

1/JJ 

• 

interpretacja  Dyrektora  Izby  Skarbowej  w W.  z  11.01.2012  r.,  sygn.  IPPP3/443-1312/11-

16/JF 

W świetle  powyższego, nie ulega  wątpliwości,  że  zastosowane przez  Odwołującego 

stawki  VAT 

na  poszczególne  elementy  ofert  są  prawidłowe  a  czynność  odrzucenia  oferty 

Odwołującego  została  dokonana  z  naruszeniem  przepisów  Pzp  co  winno  skutkować 

uwzględnieniem  odwołania.  Uwzględniając  powyższą  argumentację,  Odwołujący  wnosił               

o  unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego,  dokonanie  ponownej  oceny 

ofert  i  w  konsekwencji  wybór  oferty  Odwołującego  jako  najkorzystniejszej.  Uwzględnienie 

zarzutów  przedstawionych  w  powyższym  uzasadnieniu  ma  bezpośredni  wpływ  na  wynik 

postępowania  i  w  konsekwencji  na  uznanie  oferty  Odwołującego  za  najkorzystniejszą                      

z uwagi na to, że jest to oferta najkorzystniejsza w oparciu o kryteria oceny ofert wskazane  

w SIWZ. 

Zamawiający w dniu 17.11.2017 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185 

ust.1  Pzp, 

wezwał  uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału  

w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  20.11.2017  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  T.  Sp.  z  o.o.,                      

ul. 

(…),  adres  do  korespondencji:  ul.  (…)  zwanego  dalej:  „T.  Sp.  z  o.o.”  albo 

„Przystępującym”.  Zgłosiła  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego  wnosząc    o  oddalenie  odwołania  w  całości.  Kopia  zgłoszenia  została 

przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.  

W  dniu  29.11.2017  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Zamawiający  wobec 

wniesienia  odwołanie  do  Prezesa  KIO  wniósł  na  piśmie,  w  trybie  art.  186  ust.  1  Pzp, 

odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  oddala  w  całości  odwołanie.  Kopia  została  przekazana 

Odwołującemu oraz Przystępującemu na posiedzeniu. 

Ad.  1-

3).  Zamawiający  podtrzymał  swoje  dotychczasowe  stanowisko.  W  świetle 

utrwalonej linii orzeczniczej Trybunału Sprawiedliwości UE każde świadczenie powinno być, 

co  do  zasady,  uzn

awane  za  odrębne  i  niezależne  (wyrok  TS  UE  w  sprawie  C-276/09 

Everything Everywhere Ltd, pkt 21-

24). Jednakże transakcja złożona z jednego świadczenia 

w  aspekcie  ekonomicznym  nie  powinna  być  sztuc  nie  rozdzielana,  by  nie  pogarszać 

funkcjonalności  systemu  VAT.  Ponadto,  w  pewnych  o  okolicznościach,  formalnie  odrębne 


transakcje,  które  mogą  być  wykonywane  oddzielnie,  a  zatem  które  mogą  oddzielnie 

prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jedną transakcję, jeżeli nie są 

one  od  siebie  niezależne.  W  ocenie  Trybunału  Sprawiedliwości  UE  jednolite  świadczenie 

występuje  w  przypadku,  gdy  dwa  lub  więcej  elementy,  albo  dwie  lub  więcej  czynności 

dokonane  przez  podatnika  są  ze  sobą  tak  ściśle  związane,  że  tworzą  obiektywnie  jedno 

niepodzielne  świadczenie  gospodarcze,  którego  rozdzielenie  miałoby  charakter  sztuczny 

(wyrok TS UE w sprawie C-

572/07 RLRE Tellmer Pro perty sro, pkt 17). W kontekście tego 

wyroku  za  świadczenia  odrębne  należy  uznać  świadczenia  wykonywane  przez  jednego 

świadczącego  na  rzecz  nabywcy,  które  mogą  być  ro  dzielone  w  sposób  obiektywnie 

uzasadniony,  nawet  jeśli  są  w  pewien  sposób  powiązane.  W  ocenie  Zamawiającego 

przedmiot postępowania nie jest skomplikowany w takim stopniu, jak w stanach faktycznych 

powołanych  w  interpretacjach  oraz  orzeczeniach  przez  Odwołującego  się  w  wyjaśnieniach 

oraz  odwołaniu  i  tym  samym  łączenie  go  w  jedną  usługę  byłoby  naruszeniem  powyższej 

zasady. 

Ad. 4). Usługi te, w opinii Zamawiającego, powinny być opodatkowane stawką 23%. 

Nie  są  to  usługi,  których  nie  można  uznać  za  możliwe  do  rozdzielenia  w  stosunku  do 

dostawy  wyrobu  medycznego.  Zamawiający  mógł  bowiem  przeprowadzić  postępowania 

zmierzające do nabycia samego mobilnego aparatu RTG z ramieniem C, bez usługi serwisu, 

która  odbywać  się  będzie  w  ramach  zaoferowanej  24-miesięcznej  gwarancji.  Podkreślić 

należy, że w trakcie wykonywania tych usług dokonuje się wymiany części urządzenia, które 

uległy  zużyciu,  uszkodzeniu  itp.  przed  upływem  okresu jej  obowiązywania  i  nie  zapewniają 

prawidłowej  pracy  urządzenia.  Jak  wynika  z  interpretacji  ogólnej  Ministra  Finansów                          

z  29.12.

2015  r.  Nr  PT1.050.12.2015.ALX.572  (Dziennik  Urzędowy  Ministra  Finansów                      

z  19.01.

2016  r.,  poz.  3)  dostawa  części  (w  tym  części  zamiennych)  do  wyrobów 

medycznych,  którym  ustawa  o  wyrobach  medycznych  nie  przyznaje  statusu  wyrobu 

medycznego,  podlega  opodatkowaniu  podstawową  stawką  podatku  VAT,  której  wysokość  

w  okresie  do  31.12.

2016 r.  wynosi  23% (z  zastrzeżeniem  sytuacji, gdy  są one wymienione                  

w innych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy). W uzasadnieniu Minister Finansów wskazał, 

że  w  pozycji  105  załącznika  nr  3  do  ustawy  o  VAT  wymienione  zostały  wyroby  medyczne,                

w  rozumieniu  ustawy  o  wyrobach  medycznych  dopuszczone  do  obrotu  na  terytorium 

Rzeczypospolitej  Polskiej,  inne  niż  wymienione  w  pozostałych  pozycjach  tego  załącznika 

(bez względu na symbol PKWiU). 

Ad.  5).  Powołana  w  tej  części  odwołania  interpretacja  podatkowa  Dyrektora  izby 

Skarbowej  w  Katowicach  z  22.09.2016  r.,  sygn.  IBPP2/4512-480/16-1/JJ  ma  dla 

rozstrzygnięcia  niniejszej  sprawy  o  tyle,  że  potwierdza  zasadność  rozstrzygnięcia 

zamawiającego.  Przedmiotowa  interpretacja,  jakkolwiek  rozstrzyga,  iż  do  szkolenia 


mającego  miejsce  po  dostawie sprzętu  medycznego należy  stosować stawkę podstawową, 

to  odnosi  się  do  odmiennego,  niż  objęty  niniejszym  postępowaniem,  stanu  faktycznego. W 

interpretacji  tej  omawiano  bowiem  będący  przedmiotem  pytania  podatnika  przyszły  stan 

faktyczny,  w  którym  szkolenie  miało  nastąpić  w  terminie  późniejszym,  niż  sama  dostawa  i 

montaż  wyrobów  medycznych,  do  których  miała  mieć  zastosowanie  stawka  preferencyjna 

8%.  W  interpretacji  tej  wyraźnie  stwierdzono,  iż  „Odnosząc  się  natomiast  do  kwestii 

możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla świadczeń pomocniczych tj. 

szkoleń  z  obsługi  wyrobów  medycznych  realizowanych  po  dokonaniu  dostawy  wyrobu 

medycznego w terminie późniejszym w ramach uzupełnienia bądź rozszerzenia tej dostawy, 

(podkreślenie  własne)  należy  stwierdzić,  iż  czynności  takie  nie  stanowią  kompleksowego 

świadczenia  polegającego  na  dostawie  wyrobu  medycznego  wraz  z  usługą  szkolenia,  lecz 

stanowią  niezależne  świadczenia  podlegające  opodatkowaniu  podatkiem  VAT  według 

właściwych  stawek.”.  Dalej  w  powołanej  interpretacji  wskazano,  iż:  „Takie  stwierdzenie 

wynika z treści wniosku, w której zostało wskazane, że mogą zdarzyć się sytuacje, w których 

świadczenia  pomocnicze  realizowane  będą  po  dokonaniu  dostawy  wyrobu  medycznego  

w  ramach  uzupełnienia  bądź  rozszerzenia  dostawy.  Z  powyższego  nie  wynika,  że  usługi 

szkolenia realizowane w ramach uzupełnienia bądź rozszerzenia dostawy będą świadczone 

w  ramach  tej  dostawy  w  oparciu  o  zawartą  umowę  dotyczącą  tej  ostawy  (podkreślenie 

własne).  Wyjaśnienie,  że  czynności  pomocnicze  realizowane  będą  w  ramach  uzupełnienia 

bądź rozszerzenia dostawy wskazuje, że będą one wykonywane w rama umowy zawartej po 

dokonaniu  dostawy.”.  Podkreślił,  że  Dyrektor  Izby  Skarbowej  w  cytowanej  interpretacji 

wskazał,  że  w  okolicznościach  przedstawionych  przez  Wnioskodawcę  nie  wynika,  aby 

Wnioskodawca zawarł jedną umowę dotyczącą dostawy wyrobu medycznego wraz z usługą 

pomocniczą  w  postaci  szkoleń.  Bowiem  jak  wynika  z  opisu  sprawy,  mogą  zdarzyć  się 

sytuacje,  w  których  świadczenia  pomocnicze  (realizowane  w  postaci  szkoleń)  będą 

dokonywane  po  dokonaniu  dostawy  wyrobu  medycznego  w  ramach  uzupełnienia  bądź 

rozszerzenia  tej  dostawy.  Z  powyższego  wynika  więc,  że  w  powołany  stanie  faktycznym 

pierwotnie  Wnioskodawca  nie  zawarł  umowy  na  świadczenie  kompleksowe  w  postaci 

dostawy  wyrobu  wraz  z  usługą  szkoleniową,  lecz  wyłącznie  na  dostawę  wyrobu 

medycznego.  Dopiero  w  okresie  późniejszym,  po  dokonaniu  dostawy  Wnioskodawca 

rozszerzy  ofertę  przez  zaoferowanie  usługi  szkoleniowej  z  obsługi  wyrobów  medycznych. 

Wobec  powyższego  wykonywane  przez  Wnioskodawcę  świadczenia  w  postaci  szkoleń                      

z  obsługi  wyrobów  medycznych  wykonywanych  w  terminie  późniejszym,  po  dokonaniu 

dostawy  w  ramach  uzupełnienia  bądź  rozszerzenia  dostawy  wyrobu  medycznego,  będące 

przedmiotem odrębnej umowy sprzedaży, stanowią więc niezależne, samoistne świadczenia, 

które  nie  korzystają  z  preferencji  podatkowej  przewidzianej  dla  wyrobu  medycznego,  lecz 


podlegają  opodatkowaniu  podatkiem  VAT  odrębnie,  według  stawki  właściwej  dla  tego 

rodzaju czynności. Podkreślił, że w stanie faktycznym objętym postępowaniem o udzielenie 

zamówienia  publicznego  i  będącym  przedmiotem  postępowania  przed  KIO  ma  zostać 

zawarta jedna umowa, w ramach której Wykonawca dostarczy zarówno wyrób medyczny, jak 

i wykona pewne usługi, w tym szkolenie personelu, a nie, jak w powołanej interpretacji, dwie 

umowy.  Jest  to  zatem  stan  faktyczny  dokładnie  odmienny,  niż  przedstawiony  przez 

Wnioskodawcę  w  powołanej  przez  Odwołującego,  interpretacji.  Podkreślił,  że  Zamawiający 

już  w  uzasadnieniu  odrzucenie  jego  ofert  wskazał,  iż  postępuje  on  niekonsekwentnie, 

twierdząc  że usługa montażu jest  nierozerwalnie związana z  dostawą wyrobu medycznego 

objętego stawką preferencyjną 8% podatku od towarów i usług, a usługa szkolenia już nie. W 

ocenie  Zamawiającego,  już  tylko  to  błędne  wskazanie  stawki  podatku  od  towarów  i  usług 

uzasadnia odrzucenie jego oferty z powodu błędu w obliczeniu ceny. Interpretacja Dyrektora 

Izby  Skarbowej W. 

z  11.01.2012 r.  nie została przez  Zamawiającego  odnaleziona zarówno 

przy  użyciu  wyszukiwarek  internetowych,  jak  i,  co  bardziej  istotne,  systemów  rządowych 

www.sip.nf.gov.pl

http://www.kis.gov.pl/informacje-podatkowe-i-celne/interpretacje-

indywidualne-i-ogolne-sip

  oraz  innych  - 

https://interpretacje-podatkowe.org/

.Tym  samym 

zastosowanie  stawki  preferencyjne

j  VAT  8%  w  poz.  nr  2  kolumna  8  zał.  nr  1  do  SIWZ, 

zamiast  podstawowej  należało uznać  za błąd  w obliczeniu ceny  -  art.  89  ust.  1  pkt  6  Pzp i 

ofertę S. H. odrzucić. 

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń  stron  i  Przystępującego  złożonych 

ustnie do pro

tokołu w toku rozprawy, ustalił  i zważył, co następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp. Odwołujący, którego 

ofe

rta  została  odrzucona,  i  nie  została  skalsyfikowana  w  zakresie  kryteriów  oceny  ofert, 

wypadku potwierdzenia zarzutów ma szanse na uzyskanie zamówienia.  

Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie  dowody  z: 

dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamawiającego  do  akt  sprawy  w  kopii  potwierdzonej  za  zgodność  z  oryginałem,  w  tym                

w  szczególności  postanowień  SIWZ,  formularza  asortymentowo  -  cenowego  –  zał.  nr  1  do 

SIWZ, 

wyjaśnień  z  25.10.2017  r.  (odpowiedzi  na  pytania)  i  załączonych  do  nich 

zaktualizowanych wersji - 

zał. nr 7 do SIWZ (wzoru umowy), czy też zał. nr 6 do SIWZ/zał. nr 

2 do umowy 

(tabela parametrów technicznych), oferty Odwołującego, wezwania w trybie art. 


87  ust.1  Pzp  z  03.11.2017  r. 

skierowanego  do  Odwołującego  oraz  odpowiedzi  z  06.11.              

2017 r., jak i 

informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego z 14.11.2017 r. 

Izba,  jako 

opracowanie  własne  Odwołującego,  uznała  złożone  na  rozprawie 

porównanie, że nawet przy zastosowaniu stawki 23 % jego oferta byłaby najkorzystniejsza. 

Nadto,  za  m

ateriały  poglądowe,  Izba  uznała  złożone  przez  Odwołującego  na  rozprawie 

wydruki, co do charakteru 

– mobilnego aparaty RTG. 

Pr

zy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także informację o odrzuceniu oferty Odwołującego, odwołanie, przystąpienie, odpowiedź na 

odwołanie, a nadto stanowiska i oświadczenia stron oraz Przystępującego złożone ustnie do 

protokołu.  

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów  stwierdzić  należy,  że 

odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  

Odwołujący  sformułował  w  odwołaniu  następujące  zarzuty  naruszenia  przez 

Zamawiającego:   

1.  art.  7  ust.  1  i  3  Pzp,  tj.  zasa

dy  równego  traktowania  wykonawców  oraz  prowadzenia 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  sposób,  który  utrudnia  uczciwą 

konkurencję, 

2.  art.  89  ust.  1  pkt 

6)  Pzp  poprzez  bezpodstawne  odrzucenie  oferty  Odwołującego  jako 

zawierającej błąd w obliczeniu ceny.  

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 

W pierwszej kolejności należy przywołać stan faktyczny wynikający z treści informacji 

o  odrzuceniu  oferty  O

dwołującego z 14.11.2017 r., wniesionego odwołania i odpowiedzi na 

odwołanie. Izba wskazuje także na treści – formularza asortymentowo - cenowego w ofercie 

Odwołującego,  wzoru  umowy  (zał.  nr  7  do  SIWZ)  –  paragrafu  przywołane  poniżej,  czy  też 

zał.  nr  6  do  SIWZ/zał.  nr  2  do  umowy  (tabela  parametrów  technicznych).  W  zakresie  tych 

ostatnich według stanu na 25.10.2017 r. – zaktualizowane wersje dołączone do udzielonych 

w  tym  dniu  wyjaśnień  (odpowiedzi  na  pytania).  Przeprowadzona  przez  Zamawiającego 

procedura  wyjaśnień  w  trybie  art.  87  ust.  1  Pzp  poprzedzająca  odrzucenie  oferty 

Odwołującego  (wezwanie  z  03.11.2017  r.  oraz  odpowiedź  z  06.11.2017  r.)  zasadniczo  nic 

nie  wnosi  w  zakresie  przedmiotu  sporu. 

Materiały  poglądowe  złożone  przez  Odwołującego 

na rozprawie co do charakteru 

– mobilnego aparaty RTG – potwierdzają taki jego charakter. 

Złożone  na  rozprawie  opracowanie  własne  Odwołującego  -  porównanie,  że  nawet  przy 


zastosowaniu  stawki  23  %  jego  oferta  byłaby  najkorzystniejsza  –  nie  ma  znaczenia  dla 

przedmiotu sporu biorąc pod uwagę brak możliwości zastosowania tryby art. 87 ust. 2 pkt 3 

Pzp 

– z uwagi na okoliczności przywołane przez Zamawiającego w informacji o odrzuceniu 

oferty  Odwołującego,  które  Izba  podziela.  Odnosząc  się  do  poszczególnych  kwestii                        

w ramach rozpatrywania poszczególnych zarzutów.  

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1  Pzp),  oceniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu 

zebranego materiału (art. 190 ust. 7 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.  

Odnośnie drugiego zarzutu, Izba uznała, że podlega w/w zarzut oddaleniu.  

Zakup mobilnego aparatu RTG z ramieniem C (poz. 1 

zał. nr 1 do SIWZ /formularza 

asortymentowo-cenowego/) 

jest  niewątpliwie  elementem  głównym,  tak  zarówno  pod 

względem  wartości,  jak  i  celu  zamówienia,  którego  efektem  końcowym  będzie  przekazanie 

aparatu do  eksploatacji, 

po jego wcześniejszym zainstalowaniu, co jest zgodne z § 3 ust. 1 

wzoru  umowy.  Strony  na  rozprawie  także  zgodnie  potwierdziły,  iż  nie  będą  wymagane                       

w  ramach  instalacji  żadnego  rodzaju  roboty  ogólnobudowlane,  czy  też  adaptacyjne 

pomieszczeń.  W  konsekwencji  biorąc  pod  uwagę  z  nie  budziła  sporu  okoliczność,  że 

zakupiony  sprzęt  ma  charakter  mobilny,  a  bez  stosownej  instalacji  sprzęt  nie  będzie 

funkcjonował.  Należy  uznać,  że  w  przedmiotowym  stanie  faktycznym,  tak  dostawa  do 

Zamawiającego,  jak  i  instalacja  stanowią  usługę  pomocniczą  względem  zakupu  mobilnego 

aparatu  RTG  z  ramieniem  C 

i  mogą  być  objęte  stawka  8  %.  Niewątpliwie  także  kwestia 

wyodrębnienia  szkoleń  i  wskazania  w  ich  zakresie  stawki  podstawowej  23  %  przez 

Odwołującego  była  prawidłowym  działaniem  i  tak  czy  inaczej  nie  stanowiła  zasadniczo 

przedmiotu  sporu.  Z  racji  tego 

także,  iż  usługa  tego  rodzaju  nie  ma  charakteru 

pomocniczego,  gdyż  obiektywnie  ujmując  urządzenie  może  funkcjonować  niezależnie  od 

przeszkolenia  personelu  mającego  obsługiwać  aparat  RTG.  Kwestią  kluczową  dla  oceny 

końcowej  prawidłowości  lub  też  nie  zastosowania  stawki  preferencyjnej  8  %  przez 

Odwołującego  w  poz.  2  zał.  nr  1  do  SIWZ  /formularza  asortymentowo-cenowego/  była 

kwestia  możliwości  jej  zastosowania  do  usługi  gwarancji  i  oceny  tego,  czy  przedmiot 

zamówienia  obejmuje  także  usługę  serwisu  –  w  kontekście  uznania,  że  są  ono  także 

elementem pomocniczym względem świadczenia głównego. Izba ostatecznie w tym zakresie 

oddaliła odwołanie, uznając prawidłowość czynności odrzucenia oferty Odwołującego przez 

Zamawiającego,  z  uwagi  na  to,  iż  w  pierwszej  kolejności  przywołany  na  rozprawie  przez 

Odwołującego wyrok KIO z 17.11.2017 r., sygn. akt: KIO 2297/17 nie dotyczył tego rodzaju 

kwestii,  czyli  ani  gwarancji,  ani  serwisu. 

Zaś,  Odwołujący  podnosił,  że  w  opisie  przedmiotu 


zamówienia  (wzorze  umowy  –  zał.  nr  7  do  SIWZ)  nie ma  usługi  serwisu,  a jeśli  jest  to  nie 

wykracza  ona  poza  gwarancje,  czyli 

będzie  odbywać  się  w  ramach  zaoferowanej  24  - 

miesięcznej  gwarancji.  Izba  podkreśla  w  następnej  kolejności,  że  po  pierwsze  podnoszona 

jest  w  interpretacjach  podatkowych  kwestia  tego  rodzaju,  że  wymiana  części  urządzenia 

(części zamiennych), które nie są wyrobami medycznymi nie może być objęte stawka – 8 % 

(interpretacja indywidulana Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z 29.12.2011 r., sygn. akt: 

IBPP2/443-1085/11/WN /http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/1-_podatek-od-

towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzowy_/2-podatek-od-towarow-i-uslug/36-stawki-

podatku/199598-stawka-wyroby-medyczne.html/ /https://interpretacje-podatkowe.org/wyroby-

medyczne/ibpp2-443-1085-11-wn/, jak i 

interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 29.12.2015 

r. Nr PT1.050.12.2015.ALX.572 - 

Dziennik Urzędowy Ministra Finansów z 19.01.2016 r., poz. 

.  Niewątpliwie  w  §  6  ust.  5  wzoru  umowy  wskazuje  się  na  wymianę  w  okresie  gwarancji 

podzespołu  sprzętu  na  nowy,  a  elementem  przedmiotowego  urządzenia  jest  np.  monitor 

(poz.  68  zał.  Nr  6  do  SIWZ/zał.  nr  2  do  umowy),  czy  też  port  USB  i  nagrywarka  CD/DVD 

(poz.  77 

zał.  Nr  6  do  SIWZ/zał.  nr  2  do  umowy).  Inaczej  mówiąc  jej  przedmiotem  będzie 

także  część /jej  wymiana/  nie  będąca  wyrobem medycznym.  Jednocześnie,  Izba  wskazuje, 

że  usługa  serwisowa,  po  pierwsze  jest  wskazana  w  §  5  ust.  2    i  3  wzoru  umowy,  nadto 

wykracza poza usługę gwarancyjną – pkt 91 zał. nr 6 do SIWZ/zał. nr 2 do umowy – gdzie 

stwierdza 

się: „zakupy części zamiennych bez konieczności zakupu usługi ich wymiany przez 

okres  co  najmniej  10  lat,  z  zastrzeżeniem,  że  dla  oprogramowania  i  sprzętu  IT  okres  ten 

wynosi 10 lat.”.       

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

Jednocześnie  wobec  niepotwierdzenia  drugiego  zarzut,  zarzut  naruszenia  przez 

Zamawiającego - art. 7 ust.1 i 3 Pzp, także podlega oddaleniu.  

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  oddaliła  odwołanie  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu  art.  192  ust.  9  i  10    Pzp  w  zw.  z 

§  3  pkt  1  lit.  a  oraz  §  5  ust.  4  rozporządzenia 


Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 oraz Dz. U. z 2017 r., poz. 47).  

Przewodniczący: 

………………………………