KIO 240/17 KIO 251/17 WYROK dnia 21 lutego 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt KIO 240/17 

      KIO 251/17 

WYROK 

z dnia 21 lutego 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

     Przewodniczący: Robert Skrzeszewski  

              Protokolant:  Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  21  lutego  2017r.  w  Warszawie  odwołań 

wniesionych do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej: 

A.  w  dniu  3  lutego  2017  r.  przez  wykonawcę  Mega  S.A.,  ul.  Hutnicza  42,  81-061 

Gdynia; 

B.    w  dniu  6  lutego  2017  r.  przez  wykonawcę  SEEN  Technologie  Sp.  z  o.o.,  ul. 

Siennicka 29, 04-394 Warszawa 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Centralny Wodociąg  Żuławski 

Sp. z o.o. w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 28A, 82-100 Nowy Dwór Gdański 

przy 

udziale 

wykonawców 

zgłaszających 

przystąpienia 

do 

postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego: 

A.  wykonawcy  SEEN  Technologie  Sp.  z  o.o.,  ul.  Siennicka  29,  04-394  Warszawa 

zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 240/17 

po stronie odwołującego;  

B.  wykonawcy  Mega  S.A.,  ul.  Hutnicza  42,  81-061  Gdynia  zgłaszającego  swoje 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO  251/17  po  stronie 

odwołującego;  

C.  wykonawcy  Centrum  Badawczo  -  Wdrożeniowe  „Unitex”  Sp.  z  o.o.,  ul. 

Astronomów  9,  80-299  Gdańsk  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego o sygn. akt KIO 240/17 i KIO 251/17 po stronie odwołującego;  

D.  wykonawcy  B.  D.,  prowadzącej  działalność  gospodarczą  pod  firmą  B&W  Usługi 

Ogólnobudowlane  B.  D.,  ul.  Sikorskiego  2C,  83-000  Pruszcz  Gdańsk  zgłaszającego  swoje 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO  240/17  i  KIO  251/17  po 

stronie odwołującego; 


orzeka: 

1.  oddala oba odwołania;  

2. kosztami postępowania obciąża wykonawców: wykonawcę Mega S.A., ul. Hutnicza 

42,  81-061  Gdynia  i  wykonawcę  SEEN  Technologie  Sp.  z  o.o.,  ul.  Siennicka  29,  04-394 

Warszawa i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  40  000  zł  00  gr 

(słownie: czterdzieści tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców Mega S.A., 

ul.  Hutnicza  42,  81-061  Gdynia  i  SEEN  Technologie  Sp.  z  o.o.,  ul.  Siennicka  29,  04-394 

Warszawa – tytułem wpisów od odwołań; 

2.2.    zasądza  od  wykonawców:  Mega  S.A.,  ul.  Hutnicza  42,  81-061  Gdynia  i  SEEN 

Technologie  Sp.  z  o.o.,  ul.  Siennicka  29,  04-394  Warszawa  na  rzecz  Zamawiającego: 

Centralnego  Wodociągu  Żuławskiego  Sp.  z  o.o.  w  Nowym  Dworze  Gdańskim,  ul. 

Warszawska 28A, 82-100 Nowy Dwór Gdański kwotę 7 200 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy 

dwieście złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z 

tytułu  wynagrodzenia  pełnomocnika,  w  tym  kwotę  3600  zł  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset 

złotych  zero groszy) od wykonawcy  Mega S.A., ul. Hutnicza 42, 81-061 Gdynia oraz kwotę 

3600  zł  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  od  wykonawcy  SEEN 

Technologie Sp. z o.o., ul. Siennicka 29, 04-394 Warszawa. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych(Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164  wraz  ze  zm.)  na  wyrok  –  w  terminie  7  dni  od  dnia 

jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w Gdańsku.                                                                                                                    

                                                                Przewodniczący:……………………………… 


Sygn. akt KIO 240/17  

                 KIO 251/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający: Centralny Wodociąg Żuławski Sp. z o.o., ul. Warszawska 28A, 82-100 

Nowy  Dwór  Gdański  wszczął  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego, 

prowadzone  w trybie przetargu nieograniczonego na roboty budowlane dotyczące Projektu: 

„Poprawa jakości oraz ograniczenie strat wody w Centralnym Wodociągu Żuławskim” - etap 

I, znak sprawy: RPOWP/RB/2017_2. 

Przedmiotowe  zamówienie  zostało  ogłoszone  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej o numerze 2017/S 017-028928 z dnia 25.01.2017r., podczas gdy Specyfikacja 

Istotnych  Warunków  Zamówienia,  zwana  dalej  SIWZ  została  umieszczona  na  stronie 

internetowej Zamawiającego w tym samym dniu. 

KIO 240/17 

Nie  zgadzając  się  z  niektórymi  postanowieniami  SIWZ  Odwołujący:  MEGA  Spółka 

Akcyjna z siedzibą w Gdyni (81-061), ul. Hutnicza 42 wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej 

Izby Odwoławczej wobec opisania przez Zamawiającego przedmiotu zamówienia w sposób 

utrudniający uczciwą konkurencję, prowadzący do uprzywilejowania produktu wytwarzanego 

przez jednego producenta oraz dostarczanego przez jednego dostawcę, co w konsekwencji 

całkowicie  eliminuje  możliwość  zaoferowania  produktu  innego  producenta,  a  więc  eliminuje 

w  pełnym  zakresie  możliwość  zastosowania  rozwiązań  równoważnych,  zarówno  w  ramach 

produkcji  seryjnej,  jak  i  wyrobów  jednostkowych  w  odniesieniu  do  kompletnego  filtra 

ciśnieniowego  (pozycja  2  Wykazu  Maszyn  i  Urządzeń)  stanowiącego  załącznik  będący 

integralną częścią formularza ofertowego oraz aeraotr kaskada napowietrzająca (pozycja nr 

3 ww. Wykazu Maszyn i Urządzeń). 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy  z 

dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 wraz 

ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp: 

art. 7 ust. 1 - poprzez prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w 

sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców; 

29 ust. 2 - poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który 

utrudnia uczciwą konkurencję; 


29  ust.  3  -  opisanie  przedmiotu  zamówienia  przez  wskazanie  pochodzenia, 

ź

ródła  lub  szczególnego  procesu,  charakteryzującego  produkty  dostarczane  przez 

konkretnego  producenta,  co  w  konsekwencji  wyeliminowuje  możliwość  zaoferowania 

urządzeń  innych  producentów  -  oraz  innych  przepisów  wymienionych  w  treści  niniejszego 

odwołania. 

W związku z powyższym Odwołujący zażądał nakazania Zamawiającemu dokonania 

zmiany  treści  SIWZ  poprzez  zmianę  treści  załącznika  pn.  „Wykaz  maszyn  i  urządzeń 

oferowanych przez Wykonawcę”, stanowiącego integralną cześć Formularza ofert, 

I.  w  poz.  2  dotyczącej  kompletnego  filtra  ciśnieniowego.  -  Zmiana  objęta  zakresem 

powyższego żądania dotyczy: 

wykreślenia w kolumnie 9 poz. 2 (kompletny filtr ciśnieniowy) ww. Załącznika 

zapisów określających wymóg wskazania co najmniej jednego zrealizowanego obiektu (stacji 

uzdatniania  wody),  w  którym  zastosowano  filtry  o  konstrukcji  składającej  się  z  czterech 

zbiorników  ciśnieniowych  połączonych  jednym  wspólnym,  centralnym  układem  orurowania, 

armatury, pracujących i osiągających zamierzone wyniki; 

zmianę w kol. 3 poz. 2 (kompletny filtr ciśnieniowy) ww. Załącznika wymogów 

dot. załączenia do oferty atestu Państwowego Zakładu Higienicznego na kompletny filtr oraz 

deklaracji zgodności z polska normą (a w przypadku braku polskiej normy na kompletny filtr 

Aprobaty  Technicznej  Instytutu  Techniki  Budowlanej  na  kompletny  filtr  lub  Rekomendacji 

Technicznej IT B na kompletny filtr) - na wymóg wskazujący na obowiązek przedłożenia ww. 

dokumentacji  dla  filtra  rozumianego,  jako  jeden  zbiornik  ze  złożem  i  armaturą  lub  filtra  z 

czterema zbiornikami, złożem i armaturą; 

względnie,  w  przypadku  nieuwzględnienia  żądania  wskazanego  w  pkt  1  i  2 

powyżej  -  wprowadzenia  modyfikacji  w  kol.  9  poz.  2  (kompletny  filtr  ciśnieniowy)  ww. 

Załącznika - poprzez określenie wymogu wykazania przez Wykonawcę, co najmniej jednego 

obiektu  [stacji  uzdatniania  wody),  w  którym  zastosowano  standardowe  połączenia  filtrów 

ciśnieniowych,  tj.  filtry  pojedyncze  lub  podwójne  ze  wspólną  armaturą,  spełniające,  co 

najmniej następujące wymagania techniczne: 

•  filtr ciśnieniowy składający się z czterech zintegrowanych hydraulicznie zbiorników o 

ś

rednicy  min  D=3000  mm  wyposażonych  w  autonomiczny  system  sterownia,  połączonych 

jednym układem orurowania i armatury; 

•  każdy  zbiornik  ciśnieniowy  wykonany  w  kształcie  walca  z  dwoma  dennicami 

przyspawanymi  do  płaszcza,  podparty  na  min,  czterech  nogach  przyspawanych  do  dolnej 

dennicy filtra; 

•  każdy zbiornik zabezpieczony powłokami antykorozyjnymi: 

wewnątrz epoksydowany o grubości powłoki min. 200 µm, 

na  zewnątrz  malowany  farbą  antykorozyjną  o  grubości  powłoki  min.  80 µm  ruszt 


filtracyjny  do  wody  wykonany  jako  wypukły,  kolisty  ruszt  o  przekroju  łukowym, 

przymocowany  do  dolnej  części  filtra  w  najniższym  jego  punkcie  wyposażony  w  dysze 

filtracyjne  wykonane  z  tworzywa  sztucznego  o  dużym  prześwicie  szczelin  roboczych 

(wielkość szczeliny nie mniej niż 15 mm) zapobiegających kolmatacji; 

• ruszt podający powietrze; 

• dwa włazy załadunkowe; 

• armatura  realizująca  poszczególne  fazy  pracy  filtra  [filtracja,  płukanie  wsteczne, 

dopłukiwanie); 

• filtr  wyposażony  w  kurki  probiercze  wody  surowej  i  uzdatnionej  oraz  manometry 

[wejście / wyjście); 

• podsypka; 

• złoże filtracyjne; 

• wymagany atest Państwowego Zakładu Higienicznego na filtr (zbiornik ciśnieniowy, 

złoże filtracyjne, armatura sterująca, o rurowanie); 

• wymagana deklaracja zgodności z polską normą. W przypadku braku polskiej normy 

na  filtr  dokumentem  odniesienia  musi  być  Aprobata  Techniczna  Instytutu  Techniki 

Budowlanej na filtr lub Rekomendacja Techniczna Instytutu Techniki Budowlanej na filtr. 

II.  w  poz.  2  dotyczącej  kompletnego  filtra  ciśnieniowego.  Zmiana  objęta  zakresem 

powyższego żadania dotyczy: 

1)  wykreślenia  w  kolumnie  9  poz.  3  (aerator  kaskada  napowietrzająca)  ww. 

Załącznika  zapisów  określających  wymóg  wskazania,  co  najmniej  jednego  zrealizowanego 

obiektu (stacji uzdatniania wody), w którym zastosowana kaskada napowietrzająca pracuje i 

uzyskuje założony efekt. 

Odwołujący  zwrócił uwagę, że Zamawiający, jako integralną częścią załącznika nr 1 

do  SIWZ  (Formularza  oferty)  ustanowił  „Wykaz  maszyn  i  urządzeń  oferowanych  przez 

Wykonawcę”, który zawiera 29 maszyn lub/i urządzeń. 

Zauważył,  że  zarzuty  podniesione  w  odwołaniu  odnoszą  się  do  poz.  2  i  3  ww. 

Wykazu. 

1) poz. 2 dotyczy urządzenia - kompletny filtr ciśnieniowy. 

Wskazał,  że  ww.  urządzenie,  zgodnie  z  opisem  zawartym  w  dokumentacji 

technicznej, składa się z czterech zintegrowanych hydraulicznie zbiorników o średnicy min D 

=  3000  mm,  wyposażonych  w  autonomiczny  system  sterowania,  połączonych  jednym 

układem orurowania i armatury.  


Ponadto zaznaczył, że Zamawiający określił szczegółowe wymagania techniczne dla 

ww. urządzenia.  

Dodatkowo,  w  kol.  9  ww.  Wykazu,  dotyczącej  filtra  ciśnieniowego,  Zamawiający 

podał, że należy załączyć kartę katalogową proponowanego urządzenia. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  celem  potwierdzenia,  że  oferowane  roboty  budowlane,  a  w 

szczególności  oferowane  urządzenia  odpowiadają  wymaganiom  określonym  przez 

Zamawiającego  w  zakresie  właściwej  jakości  technicznej  urządzeń  wykonawca  powinien 

wskazać  co  najmniej  jeden  zrealizowany  obiekt  (stacja  uzdatniania  wody),  w  którym 

zastosowano  filtry  o  konstrukcji  składającej  się  z  czterech  zbiorników  ciśnieniowych 

połączonych  jednym  wspólnym,  centralnym  układem  orurowania,  armatury  i  sterowania, 

pracujących i osiągających zamierzone wyniki. 

Mając  na  uwadze  powyższe  Odwołujący  podniósł,  iż  szczegółowo  określone 

wymagania techniczne dotyczące ww. urządzenia w korelacji z wymaganiem wskazania, co 

najmniej  jednego  zrealizowanego  obiektu,  w  którym  zastosowano  takie  filtry,  skutkują 

rażącym ograniczeniem kręgu producentów do jednego, tj. firmy Culligan. 

Podkreślił  przy  tym,  iż  jednym  z  parametrów  koniecznych  do  spełnienia  przez 

oferowane  filtry  jest  posiadanie  atestu  Państwowego  Zakładu  Higienicznego  na  kompletny 

filtr (zbiornik ciśnieniowy, złoże filtracyjne, armatura sterująca, orurowanie), a także deklaracji 

zgodności z polską normą, a w przypadku jej braku na kompletny filtr, Aprobaty Technicznej 

Instytutu  Techniki  Budowlanej  na  kompletny  filtr  lub  Rekomendacji  Technicznej  Instytutu 

Techniki Budowlanej na kompletny filtr. 

W związku z tym, że urządzenia w wymaganej przez Zamawiającego konfiguracji nie 

są stosowane powszechnie na rynku, a stanowią rozwiązania technologiczne konfigurowane 

do specyficznych potrzeb danego obiektu, potencjalni producenci – zdaniem Odwołującego - 

nie  dysponują  wymaganymi  badaniami,  tym  bardziej,  że  brak  jest  również  obiektów 

referencyjnych, w których stosowane byłyby takie rozwiązania.  

Według  Odwołujacego  świadczy  o  tym  m.in.  fakt,  iż  filtry,  wymagane  w  opisie 

przedmiotu  zamówienia,  zostały  wdrożone  na  pilotażowej  stacji  doświadczalnej  Krevox 

(dystrybutora  urządzeń  firmy  Culligan),  gdzie  przeprowadzono  badania  technologiczne  dla 

potrzeb  projektu  budowy  stacji  uzdatniania  wody  w  Ząbrowie  -  Europejskie  Centrum 

Ekologiczne  Sp.  z  o.o.  w  2014  r.  (informacja  podane  na  str.  2  pkt.  1.3  punktor  3  Projektu 

Wykonawczego). 


W  opinii  Odwołującego  z  powyższego  wynika,  że  Zamawiający  w  opisie  przedmiotu 

zamówienia  odwołuje  się  do  badań  technologicznych  przeprowadzonych  na  stacji 

doświadczalnej.  

Natomiast, w ocenie Odwołującego - nie ma możliwości odniesienia się do urządzeń 

funkcjonujących w normalnych (nie doświadczalnych) warunkach, na innej stacji uzdatniania 

wody, albowiem urządzenia w takiej konfiguracji jak opisana w przedmiocie zamówienia nie 

zostały dotąd wdrożone w praktyce.  

Tymczasem, wymagania podane w kol. 9 ww. załącznika do Formularza ofertowego 

nakładają na wykonawców wymóg podania, co najmniej jednego zrealizowanego obiektu, w 

którym zastosowano oferowane filtry, w wymaganej konfiguracji. 

Opisane  wyżej  wymagania  skutkują  –  zdaniem  Odwołującego  -  ograniczeniem 

uczciwej  konkurencji,  w  taki  sposób,  że  wykonawca  chcący  złożyć  ważna,  niepodlegającą 

odrzuceniu  ofertą,  jest  zmuszony  zaoferować  kompletny  filtr  ciśnieniowy  konkretnego 

producenta, tj. Culligan. 

Mając  na  uwadze  powyższe  wykonawca  wnosił,  zgodnie  z  zakresem  żądań 

określonych  w  petitum,  o  zmianę  postanowień  załącznika  do  SIWZ  pn.  Wykaz  maszyn  i 

urządzeń  oferowanych  przez  Wykonawcę,  w  taki  sposób,  że  w  poz.  2  kol  9,  dotyczącej 

kompletnego  filtra  ciśnieniowego,  zostaną  wykreślone  wymagania,  wskazania,  co  najmniej 

jednego  zrealizowanego  obiektu  (stacji  uzdatniania  wody),  w  którym  zastosowano  filtry  o 

konstrukcji  składającej  się  z  czterech  zbiorników  ciśnieniowych  połączonych  jednym 

wspólnym,  centralnym  układem  orurowania,  armatury,  pracujących  i  osiągających 

zamierzone wyniki. 

Rezygnacja  w  powyższym  zakresie  łącznie  z  modyfikacją  wymogów  dot. załączenia 

do  oferty  atestu  Państwowego  Zakładu  Higienicznego  na  kompletny  filtr  oraz  deklaracji 

zgodności z polską normą [a w przypadku braku polskiej normy na kompletny filtr Aprobaty 

Technicznej Instytutu Techniki Budowlanej na kompletny filtr lub Rekomendacji Technicznej 

IT  B  na  kompletny  filtr]  -  na  wymóg  wskazujący  na  obowiązek  przedłożenia  ww. 

dokumentacji  dla  filtra  rozumianego,  jako  jeden  zbiornik  ze  złożem  i  armaturą  lub  filtra  z 

czterema  zbiornikami,  złożem  i  armaturą  umożliwi  –  według  zapatrywania  Odwołującego  -

oferowanie  filtrów  ciśnieniowych  różnych  producentów.  Przy  czym  filtry  te  zapewniają 

spełnienie wymaganych parametrów i funkcjonalności. 


Względnie Odwołujący wnosił o modyfikację w kol. 9 poz. 2 ww. załącznika poprzez 

usunięcie  wymagań  dla  filtra  ciśnieniowego,  które  wskazują  na  jednego  producenta  i 

określenie  wymogu  wykazania  przez  wykonawcę,  co  najmniej  jednego  obiektu  [stacji 

uzdatniania  wody], w którym zastosowano standardowe połączenia filtrów ciśnieniowych, tj. 

filtry  pojedyncze  lub  podwójne  ze  wspólną  armaturą,  spełniające,  co  najmniej  następujące 

wymagania techniczne: 

• 

filtr  ciśnieniowy  składający  się  z  czterech  zintegrowanych  hydraulicznie 

zbiorników  o  średnicy  min  D=3000  mm  wyposażonych  w  autonomiczny  system  sterownia, 

połączonych jednym układem orurowania i armatury; 

• 

każdy  zbiornik  ciśnieniowy  wykonany  w  kształcie  walca  z  dwoma  dennicami 

przyspawanymi  do  płaszcza,  podparty  na  min.  czterech  nogach  przyspawanych  do  dolnej 

dennicy filtra; każdy zbiornik zabezpieczony powłokami antykorozyjnymi: 

wewnątrz epoksydowany o grubości powłoki min. 200 µm 

na zewnątrz malowany farbą antykorozyjną o grubości powłoki min. 80 µm; 

• 

ruszt  filtracyjny  do  wody  wykonany,  jako  wypukły,  kolisty  ruszt  o  przekroju 

łukowym,  przymocowany  do  dolnej  części  filtra  w  najniższym  jego  punkcie  wyposażony  w 

dysze  filtracyjne  wykonane  z  tworzywa  sztucznego  o  dużym  prześwicie  szczelin  roboczych 

(wielkość  szczeliny  nie  mniej  niż  15  mm]  zapobiegających  kolmatacji;  ruszt  podający 

powietrze; dwa włazy załadunkowe; 

• 

armatura  realizująca  poszczególne  fazy  pracy  filtra  (filtracja,  płukanie 

wsteczne, dopłukiwanie) filtr wyposażony w kurki probiercze wody surowej i uzdatnionej oraz 

manometry  (wejście  /  wyjście)  podsypka  złoże  filtracyjne  wymagany  atest  Państwowego 

Zakładu  Higienicznego  na  filtr  (zbiornik  ciśnieniowy,  złoże  filtracyjne,  armatura  sterująca, 

orurowanie); 

• 

wymagana deklaracja zgodności z polską normą. W przypadku braku polskiej 

normy  na  filtr  dokumentem  odniesienia  musi  być  Aprobata  Techniczna  Instytutu  Techniki 

Budowlanej na filtr lub Rekomendacja Techniczna Instytutu Techniki Budowlanej na filtr. 

Odwołujący  wskazał,  że  wprowadzenie  zmian  do  SIWZ  w  sposób  zgodny  z  jego 

żą

daniami  umożliwi  oferowanie  urządzeń  różnych  producentów,  spełniających  funkcje  i 

parametry  Zamawiającego,  poprzez  faktyczne,  a  nie  jedynie  iluzoryczne  dopuszczenie 

oferowania rozwiązań równoważnych. 

W oparciu o przepis art. 29 ust. 2 i 3 ustawy Pzp podniósł, iż przedmiotu zamówienia 

nie opisuje się w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.  

Nadto,  zwrócił  uwagę,  że  przedmiotu  zamówienia  nie  można  opisywać  przez 

wskazanie  znaków  towarowych,  patentów  lub  pochodzenia,  źródła  lub  szczególnego 


procesu,  który  charakteryzuje  produkty  lub  usługi  dostarczane  przez  konkretnego 

wykonawcę,  jeżeli  mogłoby  to  doprowadzić  do  uprzywilejowania  lub  wyeliminowania 

niektórych wykonawców lub produktów, chyba że jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu 

zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie 

dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny”. 

Stwierdził,  że  analogiczne  żądania  i  zarzuty  sformułował  w  stosunku  do  wymogu 

określonego  w  kol.  9  dla  poz.  3  (aerator  kaskada  napowietrzająca)  Wykazu  maszyn, 

urządzeń  i  wyposażenia  zgodnie,  z  którym  celem  potwierdzenia,  że  oferowane  roboty 

budowlane, a w szczególności oferowane urządzenia odpowiadają wymaganiom określonym 

przez  Zamawiającego  w  zakresie  właściwej  jakości  technicznej  wykonawca  powinien 

wskazać  co  najmniej  jeden  zrealizowany  obiekt  (stacja  uzdatniania  wody),  w  którym 

zastosowana kaskada napowietrzająca pracuje i uzyskuje założony efekt. 

Odwołujący  podniósł,  iż  ww.  urządzenia  nie  są  wytwarzane  w  typowej  produkcji,  a 

jedynie są dostosowywane pod konkretne parametry danej inwestycji. Z tych powodów brak 

jest  możliwości,  poza  przywołaną  przez  Zamawiającego  pilotażową  stacją  doświadczalną 

Krevox, wykazanie się obiektem referencyjnym, na którym zastosowano oferowaną kaskadą 

napowietrzającą. W związku z powyższym Odwołujący żąda wykreślenia ww. zapisów. 

Zdaniem  Odwołującego  sposób  opisania  przedmiotu  zamówienia  jest  kwestią 

kluczową dla postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.  

KIO 251/17 

Nie  zgadzając  się  z  niektórymi  postanowieniami  SIWZ  Odwołujący:  SEEN 

TECHNOLOGIE  sp.  z  o.o.,  ul.  Siennicka  29,  04  -  394  Warszawa  wniósł  odwołanie  do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec treści SIWZ oraz ogłoszenia o zamówieniu. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 29 ust. 2 i 3 oraz art. 30 ustawy 

Pzp - poprzez sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą 

konkurencję,  tj.  przez  wskazanie  szczególnego  procesu  (technologii),  który  charakteryzuje 

produkty  dostarczane  przez  konkretnego  wykonawcę,  co  prowadzi  do  wyeliminowania 

pozostałych  wykonawców,  pomimo,  że  nie  jest  to  uzasadnione  specyfiką  przedmiotu 

zamówienia,  a  Zamawiający  może  opisać  przedmiot  zamówienia  za  pomocą  dostatecznie 

dokładnych określeń, nie wskazujących na konkretnego wykonawcę i stosowaną przez niego 

technologię. 


Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  art.  22  ust  1a  oraz  ust  1b  pkt  3  w 

zw.  z  art.  22d  ust  1  i  3  ustawy  Pzp  poprzez  sformułowanie  warunku  doświadczenia 

wykonawcy - pkt IV ppkt 1.1 SIWZ polegające na żądaniu doświadczenia w wykonaniu robót 

„o  parametrach  zbliżonych  do  przedmiotu  zamówienia”  co  stanowi  ustalenie  warunku  w 

sposób  niejednoznaczny  a  więc  nie  wypełniono  obowiązku  „określenia  warunku”,  o  którym 

mowa  we  art.  22  ust  1  ustawy  Pzp  zostawiając  jego  dokładne  rozumienie  swobodzie  ocen 

zamawiającego,  a  także  zawężając  honorowane  doświadczenie  wykonawcy  do 

specyficznego  doświadczenia  w  określonej  i  żądanej  bezprawnie  technologii  co  narusza 

obowiązek  proporcjonalnego  tj.  w  szczególności  nie  nadmiernego  formułowania  żądań 

wobec wykonawców. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 25 ust 1 pkt 2 w zw. z art. 22a 

ust  1a  oraz  1b  ustawy  Pzp  poprzez  żądanie  przedstawienia  dokumentów  innych  niż 

niezbędne  tj.  wskazanych  w  SIWZ  -  począwszy  od  str.  41  „Wykaz  maszyn,  urządzeń  i 

wyposażenia”  będącym  załącznikiem  do  SIWZ  (pozycja  2,  kolumna  9  tabeli  ):  m.in.  dot. 

„zrealizowanego obiektu (stacja uzdatniania wody), w którym zastosowano filtry o konstrukcji 

składającej  się  z  czterech  zbiorników  ciśnieniowych  połączonych  jednym  wspólnym, 

centralnym  układem  orurowania,  armatury  i  sterowania”,  gdyż  żądanie  to  po  pierwsze  nie 

jest niezbędne, po wtóre nie jest żądaniem wykazania spełnienia wymagań zamawiającego 

lecz  wykazaniem  że  rozwiązanie  o  określonej  bardzo  dokładnie  konfiguracji  zostało 

zrealizowane  co  nie  ma  wpływu  na  cechy  oferowanych  urządzeń,  zaś  wymagane  cechy 

naruszają zasadę proporcjonalności. 

Według  Odwołującego  naruszenia  powyższe  łącznie  i  każde  z  nich  osobno 

naruszają,  także  zasadę  równego  traktowania  i  uczciwej  konkurencji  oraz  zasadę 

proporcjonalności wyrażone w art. 7 ust 1 ustawy Pzp. 

Odwołujący  wnosił  o  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  zmiany  postanowień 

treści  SIWZ  w  ramach  rozwiązania  dot.  filtra  ciśnieniowego,  poprzez  dopuszczenie 

zaoferowania  -  w  miejsce  filtra  ciśnieniowego  składającego  się  z  czterech  zintegrowanych 

hydraulicznie  zbiorników  -  rozwiązania  równoważnego,  polegającego  na  zastosowaniu 

pojedynczych  filtrów  ciśnieniowych,  z  których  każdy  będzie  się  składał  się  z  jednego 

zbiornika,  a  w  konsekwencji,  także  stosownej  korekty  dot.  wymogu  wykazania 

zrealizowanego  obiektu,  w  którym  zastosowano  filtry  o  konstrukcji  oferowanej  przez 

wykonawcę.  

Wnosił także o doprecyzowanie warunku udziału w postępowaniu objętego zarzutem 

naruszenia art. 22 ust 1a oraz ust 1b pkt 3 w zw. z art. 22d ust 1 i 3 ustawy Pzp. 


Po  zapoznaniu  się  z  treścią  SIWZ  stwierdził,  iż  Zamawiający  dokonał  opisu 

przedmiotu  zamówienia  w  sposób  naruszający  zasady  uczciwej  konkurencji,  bowiem 

zgodnie  z  treścią  art.  29  ust.  2  ustawy  Pzp  przedmiotu  zamówienia  nie  można  opisywać  w 

sposób,  który  mógłby  utrudniać  uczciwą  konkurencję,  zaś  z  treści  cytowanego  przepisu 

wynika  zakaz  dokonania  przez  Zamawiającego  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób 

utrudniający dostęp do zamówienia wykonawcy, który potencjalnie jest w stanie wykonać to 

zamówienie.  

Powołał  się  również  na  przepis  art.  29  ust.  3  ustawy  Pzp  zgodnie,  z  którym 

przedmiotu  zamówienia  nie  można  opisywać  przez  wskazanie  znaków  towarowych, 

patentów lub pochodzenia, źródła  lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty 

lub  usługi  dostarczane  przez  konkretnego  wykonawcę,  jeżeli  mogłoby  to  doprowadzić  do 

uprzywilejowania  lub  wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów, chyba  że jest 

to  uzasadnione  specyfiką  przedmiotu  zamówienia  i  zamawiający  nie  może  opisać 

przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu 

towarzyszą wyrazy „lub równoważny”.  

Według  Odwołującego  Zamawiający  opisał  przedmiot  zamówienia  w  zakresie 

wymagań  dotyczących  filtra  ciśnieniowego  w  sposób,  który  wskazuje  na  jednego 

konkretnego Wykonawcę. 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  zgodnie  z  treścią  zaskarżonego  SIWZ,  w  ramach 

przedmiotu 

zamówienia 

Zamawiający 

wymaga 

dostarczenia 

filtra 

ciśnieniowego 

składającego się z czterech zintegrowanych hydraulicznie zbiorników.  

Szczegółowy  opis  wymaganego  rozwiązania  znajduje  się  w  Wykazie  maszyn, 

urządzeń  i  wyposażenia,  będącym  załącznikiem  do  SIWZ  (Załącznik  do  SIWZ:  „Wykaz 

maszyn, urządzeń i wyposażenia”, Tabela, Lp. 2 - „Kompletny filtr ciśnieniowy”- w kolumnie 3 

tabeli - „Wymogi techniczne”, strona 43 SIWZ), 

Zauważył, że „Oferowane kompletne filtry muszą być wyprodukowane przez jednego 

producenta  (nie  dopuszcza  się  samodzielnego  montażu  filtrów  przez  oferenta  z  różnych 

podzespołów). Filtr ciśnieniowy musi spełniać następujące wymagania techniczne: 

• 

filtr  ciśnieniowy  składający  się  z  czterech  zintegrowanych  hydraulicznie 

zbiorników  o  średnicy  min  D=3000  mm  wyposażonych  w  autonomiczny  system  sterownia, 

połączonych jednym układem orurowania i armatury, 

• 

armatura  realizująca  poszczególne  fazy  pracy  filtra  (filtracja,  płukanie 

wsteczne,  doplukiwanie)  sterowana  przy  pomocy  międzykołnierzowych  przepustnic 


pneumatycznych dwustronnego działania z krańcówkami (min, 5 szt. głównych przepustnic), 

• 

dodatkowo filtr wyposażony w 4 szt zaworów odpowietrzających.”. 

Ponadto,  wskazał,  że  w  treści  Specyfikacji  technicznej  (SST-02  Roboty 

technologiczne, str. 67-68) opisano: 

„Kompletny filtr składa się z 4 szt. zbiorników ciśnieniowych o średnicy  D=3000 mm 

połączonych  jednym  układem  orurowania  i  armatury  oraz  jednym  układem  sterowania. 

Konstrukcja  filtra  charakteryzuje  się  zmniejszoną  powierzchnią  zabudowy.  Z  racji  małej 

powierzchni zabudowy przeznaczonej na filtry ciśnieniowe II stopnia oraz z minimalizowanej 

ilości  rurociągów  i  armatury  nie  dopuszcza  się  zastosowania  pojedynczych  filtrów 

ciśnieniowych.  Dla  wydajności  SUW  Q  =  800  m3/h  na  drugim  stopniu  filtracji  będzie 

pracować 5 filtrów: Filtr ciśnieniowy musi spełniać następujące wymagania techniczne: 

a)         filtr ciśnieniowy składający się z czterech zbiorników o średnicy D=3000 mm; 

h) 

zbiorniki połączone jednym układem orurowania i armatury; 

i) 

armatura  realizująca  poszczególne  fazy  pracy  filtra  (filtracja,  płukanie 

wsteczne,  dopłukiwanie)  sterowana  przy  pomocy  międzykołnierzowych  przepustnic 

pneumatycznych dwustronnego działania z krańcówkami (5 szt Głównych przepustnic); 

I)          filtr  wyposażony  (każdy  zbiornik)  w  automatyczne  odpowietrzenie,  które  jest 

uruchamiane z głównego sterownika SUW poprzez wyspę elektrozaworową, dodatkowo filtr 

wyposażony w 4 szt. zaworów odpowietrzających.” 

„Urządzenie  jest  kompletnym  filtrem  obejmującym  4  zbiorniki  ciśnieniowe,  które  nie 

mogą  pracować  jako  pojedyncze  zbiorniki  filtracyjne.  Filtr  powinien  być  zgodny  z  polską 

normą. W przypadku braku polskiej normy na kompletny filtr dokumentem odniesienia musi 

być Aprobata Techniczna Instytutu Techniki Budowlanej na kompletny filtr lub Rekomendacja 

Techniczna  instytutu  Techniki  Budowlanej  na  kompletny  filtr.  Filtr  musi  posiadać  atest  PZH 

obejmujący  swoim  zakresem  kompletną  jednostkę  (zbiornik  ciśnieniowy,  złoże  filtracyjne, 

armaturę sterującą, orurowanie). 

Filtr ciśnieniowy musi spełniać następujące wymagania hydrauliczne: 

a) powierzchnia filtracji: min 28 m2, 

e)  wzruszanie  złoża  powietrzem,  płukanie  wsteczne  i  dopłukiwanie  wodą 

uruchamiane automatycznie jednocześnie w czterech zbiornikach ciśnieniowych. 

 „Orurowanie  filtra  wraz  z  armaturą  odcinającą  (orurowanie  filtra  obejmujące  4 

zbiorniki ciśnieniowe)”. 

Zdaniem  Odwołującego  z  w/w  opisu  jednoznacznie  wynika,  że  Zamawiający 

wskazuje  na  technologię  proponowaną  obecnie  na  rynku  wyłącznie  przez  jednego 

wykonawcę.  Rozwiązanie  filtra  ciśnieniowego  składającego  się  z  czterech  zintegrowanych 

hydraulicznie  zbiorników  jest  unikatowym  rozwiązaniem  technicznym,  którego  producentem 


jest  firma  Culligan  (Culligan  Italiana  S.p.A.Via,  Gandolfi  640057,  cadriano  Di 

GranaroloEmilia, Bologna Italy).  

W  opinii  Odwołującego  powyższy  opis  przedmiotu  zamówienia  prowadzi  do 

wyeliminowania innych produktów, co narusza wprost art. 29 ust 3 ustawy Pzp po nowelizacji 

z dnia 22 czerwca 2016 r.  

Przedstawione zapisy dotyczące konieczności zastosowania takiego rozwiązania – w 

ocenie  Zamawiającego  -  wskazują  jednoznacznie  na  jednego  producenta  i  uniemożliwiają 

zastosowanie  urządzeń  i  technologii,  które  są  dopuszczone  do  obrotu  i  pozwalają  na 

uzyskanie tego samego efektu gospodarczego i środowiskowego jak technologia opisana w 

SIWZ eliminująca konkurencję.  

Oświadczył przy tym, że wyłącznym dystrybutorem urządzenia jedynego producenta 

w Polsce jest tylko firma Krevox.  

Odwołujący  wskazał,  że  nawet  gdyby  hipotetycznie  rozwiązanie  wymagane  przez 

Zamawiającego  było  produkowane  przez  większą  liczbę  producentów,  to  zgodnie  z 

przywołanym  przepisem  art.  29  ust.  3  naruszeniem  ustawy  jest  wyeliminowanie  choćby 

niektórych  produktów,  które  mogłyby  być  zastosowane  w  miejsce  tych,  których 

jednoznacznie domaga się Zamawiający. 

Wymóg  zastosowania  wskazanego  w  SIWZ  rozwiązania  stanowi  ograniczenie 

konkurencji,  które  nie  znajduje  uzasadnienia  z  punktu  widzenia  prowadzenia  procesu 

technologicznego uzdatniania wody.  

Przekonywał,  że  rozwiązaniem  równoważnym  (jednak  niedopuszczonym  w  świetle 

w/w zapisów SIWZ) byłoby natomiast zastosowanie pojedynczych filtrów.  

Takie  rozwiązanie  nie  spowoduje  żadnych  zmian  konstrukcji  filtra  i  pozwoli  na 

uzyskanie  wymaganych  efektów  uzdatniania,  takich  jak  w  przypadku  zastosowania 

rozwiązania  filtra  ciśnieniowego  składającego  się  z  czterech  zintegrowanych  hydraulicznie 

zbiorników.  

Dalej, argumentował, że równoważne (pojedyncze) filtry będą o tej samej wysokości i 

ś

rednicy,  złoża  filtracyjne  również  pozostaną  bez  zmian,  filtry  będą  wyposażone  w  dwa 

ruszty  o  identycznej  konstrukcji  zgodnej  z  Projektem  Wykonawczym  (jeden  filtracyjny  do 

podawania i odbierania wody, drugi do podawania powietrza).  


W  ocenie  Odwołującego  zastosowanie  pojedynczych  filtrów  ciśnieniowych  nie 

spowoduje konieczności zwiększenia budynku hali filtrów.  

Wyjaśnił, że na rynku jest wielu doświadczonych dostawców technologii, którzy mają 

wdrożone na rynku polskim instalacje i oferują równoważne technologicznie rozwiązania.  

Według  zapatrywania  Odwołującego  wdrożenie  tych  rozwiązań  wraz  uzyskiwanymi 

pozytywnymi  wynikami  na  przestrzeni  kilkuletniej  eksploatacji  stanowią  podstawę  do 

dopuszczenia równoważnego rozwiązania. 

Przyznał, że Zamawiający dopuścił rozwiązania równoważne, jednak dopuszczenie to 

jest wyłącznie iluzoryczne, a wręcz pozorne i służące obejściu prawa tj. art. 29 ust 3 ustawy 

Pzp  z  uwagi  na  fakt,  że  rozwiązanie  filtra  ciśnieniowego  składającego  się  z  czterech 

zintegrowanych  hydraulicznie  zbiorników  jest  oferowane  wyłącznie  przez  jednego 

wykonawcę i dla niego charakterystyczne. 

Odwołujący  zwrócił  również  uwagę,  że  wymóg  posiadania  doświadczenia 

określanego  poprzez  zwrot  „w  zakresie  zbliżonym  do  przedmiotu  zamówienia”  oznacza 

żą

danie  wykazania  się  doświadczeniem  dla  realizacji  obiektów  z  zastosowaniem  filtrów  o 

konstrukcji  składającej  się  z  czterech  zbiorników  ciśnieniowych  połączonych  jednym 

wspólnym,  centralnym  układem  orurowania,  bowiem  tak  w  SIWZ  zawężono  technologię 

wykonania zamówienia.  

Odwołujący  uznał,  że  doświadczenie  takie  mogą  wykazać  wyłącznie  wykonawcy, 

którzy  realizowali  rozwiązania  oparte  na  produktach  jednego  -  wskazanego  wyżej 

producenta, co jest niezasadne, w szczególności, gdy opis przedmiotu zamówienia zostałby 

zmieniony zgodnie z jego żądaniem.  

Stwierdził,  że  jest  to  niezasadne  przy  obecnym  brzmieniu  SIWZ,  bowiem 

Zamawiający  domaga  się,  by  wykonawca  posiadał  doświadczenie  tożsame  z  przedmiotem 

zamówienia,  podczas  gdy  doświadczenie  nabyte  przy  wykonywaniu  instalacji  opartych  o 

rozwiązania  innych  producentów  będzie  w  pełni  wystarczające  dla  wykonania  zamówienia 

wg rozwiązań zawartych obecnie w SIWZ.  

Zdaniem  Odwołującego  -  w  toku  wykonywania  zamówienia  zakres  umiejętności 

(wiedzy  i  doświadczenia)  wykonawcy  zdobyty  przy  innych  rozwiązaniach  w  pełni  wystarcza 

do realizacji rozwiązania przewidzianego w SIWZ 


W  związku  z  tym  Odwołujący  wnosił  o  skreślenie  w  pkt  IV  ppkt  1.1  SIWZ  słów  „o 

parametrach  zbliżonych  do  przedmiotu  zamówienia”  gdyż  dalsze  dookreślenie  jakie 

doświadczenie  winien  posiadać  wykonawca  jest  wystarczające  dla  wyboru  wykonawcy 

doświadczonego,  a  jednocześnie  skreślenie  wnioskowanych  słów  usuwa  konieczność 

wykazania  się  doświadczeniem  w  realizacji  obiektów  z  zastosowaniem  filtrów  o  konstrukcji 

składającej  się  z  czterech  zbiorników  ciśnieniowych  połączonych  jednym  wspólnym, 

centralnym układem orurowania. 

Argumentował,  że  dyrektywą  płynącą  z  art.  29  ust.  2  ustawy  Pzp  jest  przede 

wszystkim  zakaz  ustalania  preferencji  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  i  niedozwolony  jest 

taki  opis  przedmiotu  zamówienia,  który  bez  dostatecznego  uzasadnienia  uniemożliwiałby 

złożenie  oferty  wykonawcy,  bądź  grupie  wykonawców  lub  uniemożliwił  wykonawcom 

mogącym złożyć ofertę, konkurowanie na takich samych zasadach.  

Opis  przedmiotu  zamówienia  nie  może  wykraczać  poza  cel  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego,  który  sprowadza  się  do  wyłonienia  rzetelnego  oraz 

wiarygodnego wykonawcy zdolnego wykonać zamówienie.  

Według  zapatrywania  Odwołującego  Zamawiający,  w  niniejszym  postępowaniu 

nadużył  swoich  uprawnień  wynikających  z  art.  29  ustawy,  formułując  wymagania  SIWZ  w 

sposób  preferujący  jednego  wykonawcę  i  uniemożliwiający  uzyskanie  zamówienia 

pozostałym działającym na tym rynku wykonawcom. 

W związku z powyższym Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu modyfikacji 

SIWZ  poprzez  dopuszczenie  zastosowania  pojedynczych  filtrów  ciśnieniowych  wraz  z 

określeniem  parametrów  technicznych,  które  takie  rozwiązanie  powinno  spełniać  lub 

parametrów funkcjonalnych tj. parametrów wody po przefiltrowaniu. 

Odwołujący  wskazał,  że  prawidłowość  rozwiązań  tak  opisanych  Zamawiający  może 

badać  poprzez  żądanie  dokumentów  wydawanych  dla  zastosowanych  rozwiązań  przez 

notyfikowane jednostki zajmujące się badaniem (certyfikowaniem) stosowanych rozwiązań i 

urządzeń. 

Odwołujący  zwrócił  też  uwagę  na  niegodność  z  prawem  polegającą  na  naruszeniu 

przepisów wskazanych w zarzucie naruszenia art. 25 ust 1 pkt 2 w zw. z art. 22a ust 1a oraz 

1b  ustawy  Pzp  i  wnosił  o  wprowadzenie  zmian  (skreślenie)  zapisów  z  kolumny  „UWAGI”  z 

Wykazu maszyn, urządzeń i  wyposażenia będącym załącznikiem do SIWZ (str. 2, kolumna 

9).  dot.  „zrealizowanego  obiektu  (stacja  uzdatniania  wody),  w  którym  zastosowano  filtry  o 


konstrukcji  składającej  się  z  czterech  zbiorników  ciśnieniowych  połączonych  jednym 

wspólnym, centralnym układem orurowania, armatury i sterowania”.  

Wykonawcy Mega S.A., SEEN Technologie sp. z o.o.wykonawcy Centrum Badawczo 

-  Wdrożeniowe  „Unitex”  Sp.  z  o.o.  B.  D.,  prowadzącej  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

B&W  Usługi  Ogólnobudowlane  B.  D.  zgłosili  swoje  przystąpienia  do  postepowania 

odwoławczego po stronie Odwołującego. 

KIO 240/17 

KIO 251/17 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  podstawie  zebranego  w  sprawie  materiału  dowodowego,  a  w  szczególności  w 

oparciu  o  treść  ogłoszenia  i  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia,  zwanej  dalej 

SIWZ,  wniesionych  odwołań,  odpowiedzi  Zamawiającego  na  odwołanie  z  dnia  20  lutego 

2017r.,  jak  również  na  podstawie  złożonych  na  rozprawie  przez  strony  i  uczestników 

wyjaśnień i pism Izba postanowiła odwołania oddalić. 

Odwołania  nie  zawierały  braków  formalnych,  wpis  został  przez  Odwołujących 

uiszczony,  zatem  odwołania  podlegały  rozpoznaniu.  Izba  nie  stwierdziła  przesłanek  do  ich 

odrzucenia.  

KIO 240/17 

Przechodząc  do  rozpoznania  przedmiotowej  sprawy,  po  przeprowadzeniu 

postępowania  odwoławczego  Izba  nie  doszukała  się  w  działaniach  Zamawiającego 

naruszenia przepisu art.7 ust.1 art.29 ust.2 i ust.3 ustawy Pzp. 

Podstawowym, 

istotnym 

zagadnieniem 

wymagającym 

rozstrzygnięcia 

przedmiotowej  sprawie  była  kwestia  oceny  czy  Zamawiający  miał  dostateczne  podstawy 

prawne do dokonania opisu przedmiotu zamówienia w sposób zaskarżony odwołaniem.  

W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  że  w  rozdziale  II.A.  dotyczącym  opisu 

przedmiotu  zamówienia  Zamawiający  wskazał,  że  przedmiotem  zamówienia  są  Roboty 

związane  z  realizacją  Projektu  pn.  „Poprawa  jakości  oraz  ograniczenie  strat  wody  w 

Centralnym Wodociągu Żuławskim” – etap I.  


Jednocześnie określił on, że zakres rzeczowy realizacji Projektu obejmuje:  

 budowę na terenie Zakładu Produkcji Wody w Ząbrowie stacji uzdatniania wody o 

wydajności 800 m3/h wraz ze wszystkimi urządzeniami i instalacjami technologicznymi do 

filtracji, napowietrzania, płukania, przepompowania, chlorowania, sterowania i AKPiA oraz 

pompownią II sto (sieciową) o wydajności 1200 m3/h,  

 remont istniejących zbiorników wody o pojemności łącznej 2000 m3 i budowę 

nowego zbiornika o pojemności 2260 m3,  

 przebudowę istniejących sieci na inwestowanym terenie,  

 budowę zaplecza wraz z pomieszczeniem laboratorium,  

 rozbiórkę i demontaż zbędnych obiektów i elementów wyposażenia SUW,  

 budowę odstojnika wód popłucznych wraz z przebudową sieci i urządzeń do 

odprowadzenia tych wód i gromadzenia osadu,  

 system monitorowania sieci magistralnej w punktach węzłowych (10 szt.) oraz 

system monitorowania 20 studni na ujęciu wody.  

Następnie Izba stwierdziła, że wykonawcy byli zobowiązani do złożenia wraz z ofertą 

Wykazu, maszyn, urządzeń i wyposażenia w celu oceny równoważności. 

Jednocześnie Zamawiający we wstępie do tego wykazu poinformował wykonawców, 

ż

e  z  uwagi  na  szczególne  warunki  hydrologiczne  (wysoka  zawartość  żelaza,  manganu  i 

amoniaku  pochodzenia  naturalnego  w  wodzie  surowej)  konieczne  jest  stosowanie  takich 

rozwiązań  i  takich  urządzeń  które  zagwarantują  uzdatnianie  wody  do  wymaganych 

parametrów  opisanych  w  Rozporządzenie  Ministra  Zdrowia  z  dnia  13  listopada  2015  r.  w 

sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.  

W  celu  doboru  właściwej  technologii  i  urządzeń,  gwarantujących  osiągnięcie 

zamierzonego  celu  przeprowadzono  badania  technologiczne  na  pilotażowej  stacji 

doświadczalnej. Wykonawca stosując rozwiązania równoważne jest w pełni odpowiedzialny 

za taki dobór maszyn urządzeń, sprzętu, armatury i innych by uzyskać wymagane parametry 

technologiczne (wydajność godzinowa i stopień uzdatnia wody) stacji uzdatniania wody, oraz 

by  dostosować  je  do  istniejących  i  projektowanych  budynków  bez  zmiany  ich 

istniejącej/zaprojektowanej powierzchni, kubatury i układu przestrzennego.  

Maszyny,  Urządzenia  i  Wyposażenie,  muszą  być  nowe,  z  asortymentu  bieżąco 

produkowanego  i  odpowiadać  normom  i  przepisom.  Zastosowane  Maszyny,  Urządzenia  i 

wyposażenie muszą posiadać stosowne atesty, aprobaty, znaki bezpieczeństwa - wymagane 

polskimi przepisami.  


O ile producent przewidział podział na klasy lub gatunki jakości; Maszyny, Urządzenia 

i Wyposażenie muszą być w najwyższej (najlepszej) klasie lub gatunku.  

Maszyny,  Urządzenia  i  wyposażenie  muszą  posiadać  Dokumentacje  Techniczno-

Ruchowe i instrukcje napisane w języku polskim.  

Wykonawca  wraz  z  ofertą  miał  złożyć,  w  trybie  opisanym  w  rozdz.  VI  pkt  9, 

dokumenty,  o  których  mowa  w  tabeli  poniżej  kol.  3  (atesty  deklaracje  zgodności  dla 

wskazanych  urządzeń)  oraz  dokumenty  (karty  katalogowe)  i  informacje,  o  których  mowa  w 

kol. 9 (dane kontaktowe inwestora, inwestycji dla wskazanych urządzeń) 

Izba  ustaliła  również,  że  pod  l.p.2  powyższego  wykazu  zostało  wymienione 

urządzenie - Kompletny filtr ciśnieniowy wraz z opisem, że oferowane kompletne filtry muszą 

być wyprodukowane przez jednego producenta (nie dopuszcza się samodzielnego montażu 

filtrów przez oferenta z różnych podzespołów). 

Izba  stwierdziła  w  spornym  zakresie,  że  Zamawiający  pod  powyższą  l.p.  2 

przedmiotowego  wykazu  wymagał,  aby  filtr  ciśnieniowy  spełniał  między  innymi  następujące 

wymagania techniczne:  

• 

filtr  ciśnieniowy  składający  się  z  czterech  zintegrowanych  hydraulicznie 

zbiorników  o  średnicy  min  D=3000  mm  wyposażonych  w  autonomiczny  system  sterownia, 

połączonych jednym układem orurowania i armatury. 

Poza  tym,  zgodnie  z  l.p.  2  kolumna  9  wykazu  wykonawcy  mieli  załączyć  kartę 

katalogową  proponowanego  urządzenia,  a  celem  potwierdzenia,  że  oferowane  roboty 

budowane, a w szczególności oferowane urządzenia odpowiadają wymaganiom określonym 

przez  Zamawiającego  w  zakresie  właściwej  jakości  technicznej  urządzeń  Wykonawca 

powinien  wskazać  co  najmniej  jeden  zrealizowany  obiekt  (stacja  uzdatniania  wody),  w 

którym  zastosowano  filtry  o  konstrukcji  składającej  się  z  czterech  zbiorników  ciśnieniowych 

połączonych  jednym  wspólnym,  centralnym  układem  orurowania,  armatury  i  sterowania, 

pracujących i osiągających zamierzone wyniki.  

Podobnie  pod  l.p.  3  kolumna  9  wykazu  wykonawcy  mieli  celem  potwierdzenia,  że 

oferowane  roboty  budowane,  a  w  szczególności  oferowane  urządzenia  odpowiadają 

wymaganiom  określonym  przez  Zamawiającego  w  zakresie  właściwej  jakości  technicznej 

wskazać  co  najmniej  jeden  zrealizowany  obiekt  (stacja  uzdatniania  wody)  w  którym 

zastosowana kaskada napowietrzająca pracuje i uzyskuje założony efekt.  


Dodatkowo,  do  powyższego  filtra  ciśnieniowego,  Zamawiający  oczekiwał  od 

wykonawców: 

• 

wymaganego  atestu  Państwowego  Zakładu  Higienicznego  na  kompletny  filtr 

(zbiornik ciśnieniowy, złoże filtracyjne, armatura sterująca, orurowanie) – załączyć do oferty 

• 

wymaganej deklaracji zgodności z polską normą. W przypadku braku polskiej 

normy  na  kompletny  filtr  dokumentem  odniesienia  musi  być  Aprobata  Techniczna  Instytutu 

Techniki  Budowlanej  na  kompletny  filtr  lub  Rekomendacja  Techniczna  Instytutu  Techniki 

Budowlanej na kompletny filtr – załączyć do oferty 5).  

Do powyższego wykazu Zamawiający zadedykował instrukcję następującej treści:  

1)  dane  techniczne  urządzeń  równoważnych  zaproponowanych  przez  Wykonawcę 

(kolumna  8)  muszą  odnosić  się  do  wszystkich  wymogów  technicznych  opisanych  i 

wymaganych przez Zamawiającego (kolumna .3.);  

2)  przytoczone  przez  Zamawiającego  dokumenty  w  wymogach  technicznych 

Zamawiającego  (kolumna  3)  muszą  posiadać  urządzenia  równoważne  zaproponowane 

przez Wykonawcę (kolumna5, 6, 8), które należy załączyć do oferty, w trybie rozdz. VI pkt. 9;  

3)  w  przypadku  zastosowania  urządzeń  z  dokumentacji  projektowej  Wykonawca 

zobowiązany jest przepisać techniczne wymogi Zamawiającego (kolumna .3.) do kolumny 8 

–  „Dane  techniczne”  i  załączyć  wymagane  przez  Zamawiającego  dokumenty;  Przez  to 

Zamawiający  będzie  rozumiał,  że  Wykonawca  do  kalkulacji  ceny  oferty  ujął  materiały  i 

urządzenia zaproponowane w dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania 

i odbioru robót oraz dostarczy je w czasie realizacji;  

4) wypełnia wykonawca;  

5) załączyć do oferty (w trybie opisanym w rozdz. VI pkt9). 

W  pierwszej  kolejności  opierając  się  na  przyznaniu  Przystępujących:  SEEN 

Technologie Sp. z o.o. i Unitex sp. z o.o. Izba uznała, że bezzasadna jest zmiana wymogu 

technicznego  opisanego  pod  lp.  2  wykazie  maszyn  urządzeń  i  wyposażenia  odnosząca  się 

do filtra ciśnieniowego składającego się z czterech zintegrowanych hydraulicznie zbiorników 

o średnicy min D=3000 mm wyposażonych w autonomiczny system sterownia, połączonych 

jednym  układem  orurowania  i  armatury,  skoro  wykonawcy  ci  są  w  stanie  wyprodukować 

referencyjne urządzenie - filtr ciśnieniowy. 

Izba również oparła się o oświadczenia firmy Enkrott S.A. i H.C. – Poznań,  z których 

wynika, że możliwa jest realizacja przedmiotu zamówienia według spornego opisu, pomijając 


producenta  Culligan,  który  jak  twierdzi  Odwołujący  jest  jedynym  producentem  opisanego 

filtra. 

Z  powyższych  względów  Izba  nie  moga  przyjąć  argumentacji  Odwołującego  o 

naruszeniu  przez  Zamawiającego  art.29  ust.2  ustawy  Pzp,  który  stanowi,  że  przedmiotu 

zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję. 

Powyższe ustalenia faktyczne wskazują, że konkurencja w powyższym zakresie jest 

zapewniona. 

Następnie  Izba  doszła  do  przekonania,  że  ocena  zaskarżonego  wymogu 

przedmiotowego  wskazana  pod  l.p.2  kol.9  wykazu  maszyn  urządzeń  i  wyposażenia  nie 

mieści  się  w  dyspozycji  przepisu  art.29  ust.2  ustawy  Pzp,  bowiem  nie  dotyczy  on  opisu 

przedmiotu zamówienia, lecz warunku przedmiotowego.  

W ocenie Izby powyższe wymaganie potwierdzenia, że oferowane roboty budowane, 

a  w  szczególności  oferowane  urządzenia  odpowiadają  wymaganiom  określonym  przez 

Zamawiającego  w  zakresie  właściwej  jakości  technicznej  urządzeń  w  postaci  realizacji  co 

najmniej jednego obiektu (stacji uzdatniania wody), w którym zastosowano filtry o konstrukcji 

składającej  się  z  czterech  zbiorników  ciśnieniowych  połączonych  jednym  wspólnym, 

centralnym  układem  orurowania,  armatury  i  sterowania,  pracujących  i  osiągających 

zamierzone  wyniki,  czerpie  swoje  źródło  w  przepisie  art.  25  ust.1  pkt.  2  ustawy  Pzp,  który 

stanowi,  że  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  zamawiający  może  żądać  od 

wykonawców  wyłącznie  oświadczeń  lub  dokumentów  niezbędnych  do  przeprowadzenia 

postępowania.  Oświadczenia  lub  dokumenty  potwierdzające  spełnianie  przez  oferowane 

dostawy,  usługi  lub  roboty  budowlane  wymagań  określonych  przez  zamawiającego, 

 zamawiający  wskazuje  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert. 

Zdaniem  Izby  powyższy  dokument  należało  zakwalifikować,  jako  niezbędny  do 

wykazania  właściwej  jakości  urządzenia,  jako  mającego  charakter  zintegrowany  i 

wymagającego wykonania stacji uzdatniania wody na obiekcie równoważnym. 

Podobnie,  za  chybiony  należało  uznać  zarzut  naruszenia  art.29  ust.3  ustawy  Pzp, 

który  stanowi,  że  przedmiotu  zamówienia  nie  można  opisywać  przez  wskazanie  znaków 

towarowych,  patentów  lub  pochodzenia,  źródła  lub  szczególnego  procesu,  który 

charakteryzuje  produkty  lub  usługi  dostarczane  przez  konkretnego  wykonawcę,  jeżeli 

mogłoby  to  doprowadzić  do  uprzywilejowania  lub  wyeliminowania  niektórych  wykonawców 

lub  produktów,  chyba  że  jest  to  uzasadnione  specyfiką  przedmiotu  zamówienia  i 


zamawiający nie może  opisać przedmiotu zamówienia  za pomocą dostatecznie dokładnych 

określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny”. 

Zaskarżone  postanowienia  SIWZ  w  części  dotyczącej  wymogu  zrealizowanego 

obiektu – według zapatrywania Izby - mają charakter warunku przedmiotowego dotyczącego 

wynikającego  z  powołanego  wyżej  przepisu  art.25  ust.1  pkt.  2  ustawy  Pzp  i  nie  stanowią 

opisu przedmiotu zamówienia. 

Analogiczna  sytuacja  dotyczyła  wymaganego  przez  Zamawiającego  atestu 

Państwowego  Zakładu  Higienicznego  na  kompletny  filtr  (zbiornik  ciśnieniowy,  złoże 

filtracyjne,  armatura  sterująca,  orurowanie)  oraz  wymaganej  deklaracji  zgodności  z  polską 

normą,  a  w  przypadku  braku  polskiej  normy  na  kompletny  filtr  dokumentu  odniesienia, 

którym  musiała  być  Aprobata  Techniczna  Instytutu  Techniki  Budowlanej  na  kompletny  filtr 

lub Rekomendacja Techniczna Instytutu Techniki Budowlanej na kompletny filtr.  

W tym przypadku powyższe dokumenty miały charakter przedmiotowy i nie stanowiły 

one  części  opisu  przedmiotu  zamówienia,  lecz  wymaganie,  a  zatem  nie  mógł  mieć  do  nich 

zastosowania przepis art.29 ust.2 ustawy Pzp. 

Nadto,  wymaga  zauważenia,  że  Zamawiający  w  SIWZ  w  preambule  wykazu 

przewidział rozwiązania równoważne. 

Ostatecznie,  nie  potwierdził  się  również  zarzut  braku  konkurencji,  jeżeli  chodzi  o 

aerator  kaskadę  napowietrzającą,  gdzie  Zamawiający  udowodnił,  że  na  rynku  istnieją 

producenci przedmiotowych kaskad, jak chociażby firmy Winidur i Stalchem, a Odwołujący i 

Przystępujący nie przedstawili żadnych przeciwdowodów. 

Powyższego zapatrywania Izby nie zmienił przedłożone przez Odwołującego dowody.  

Wobec  powyższego  Izba  nie  znalazła  uzasadnienia  do  nakazania  zmiany  SIWZ  we 

wnioskowany przez Odwołującego sposób. 

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  na  podstawie  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp  postanowiła 

oddalić odwołanie.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem 

przepisów  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010r.  w  sprawie 


wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

KIO 251/17 

Rozpoznając 

przedmiotową 

sprawę, 

po 

przeprowadzeniu 

postępowania 

odwoławczego,  Izba  nie  doszukała  się  w  działaniach  Zamawiającego  naruszenia  przepisu 

art.22 ust.1a oraz ust.1b pkt. 3 w związku z art.22d ust.1 i 3, art.25 ust.1 pkt. 2 w związku z 

art.22a ust.1a oraz 1b, art.29 ust.2 i ust.3, art.30 ustawy Pzp. 

Podstawowym, 

istotnym 

zagadnieniem 

wymagającym 

rozstrzygnięcia 

przedmiotowej  sprawie  była  kwestia  oceny  czy  Zamawiający  miał  dostateczne  podstawy 

prawne  do  dokonania  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  zaskarżony  odwołaniem,  a 

także do ustanowienia zaskarżonego warunku przedmiotowego.  

W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  że  w  rozdziale  II.A.  dotyczącym  opisu 

przedmiotu  zamówienia  Zamawiający  wskazał,  że  przedmiotem  zamówienia  są  Roboty 

związane  z  realizacją  Projektu  pn.  „Poprawa  jakości  oraz  ograniczenie  strat  wody  w 

Centralnym Wodociągu Żuławskim” – etap I.  

Jednocześnie określił on, że zakres rzeczowy realizacji Projektu obejmuje:  

 budowę na terenie Zakładu Produkcji Wody w Ząbrowie stacji uzdatniania wody o 

wydajności 800 m3/h wraz ze wszystkimi urządzeniami i instalacjami technologicznymi do 

filtracji, napowietrzania, płukania, przepompowania, chlorowania, sterowania i AKPiA oraz 

pompownią II sto (sieciową) o wydajności 1200 m3/h,  

 remont istniejących zbiorników wody o pojemności łącznej 2000 m3 i budowę 

nowego zbiornika o pojemności 2260 m3,  

 przebudowę istniejących sieci na inwestowanym terenie,  

 budowę zaplecza wraz z pomieszczeniem laboratorium,  

 rozbiórkę i demontaż zbędnych obiektów i elementów wyposażenia SUW,  

 budowę odstojnika wód popłucznych wraz z przebudową sieci i urządzeń do 

odprowadzenia tych wód i gromadzenia osadu,  

 system monitorowania sieci magistralnej w punktach węzłowych (10 szt.) oraz 

system monitorowania 20 studni na ujęciu wody.  

Poza  tym  Zamawiający  w  rozdziale  IV.1.1.  SIWZ  określił  warunki  udziału  w 

postępowaniu,  w  tym  w  zakresie  zdolności  technicznej  i  zawodowej  w  ten  sposób,  że 

udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się  wykonawcy,  którzy  posiadają  doświadczenie  w 


zakresie  budowy  i  uruchamiania  stacji  uzdatniania  wody  o  parametrach  zbliżonych  do 

przedmiotu  zamówienia:  Warunek  ten  zostanie  spełniony,  jeżeli  Wykonawca  wykaże,  że 

posiada doświadczenie i wykonał, w okresie ostatnich 7 lat przed upływem terminu składania 

ofert, roboty polegające na budowie, lub rozbudowie lub modernizacji, wraz z rozruchem, co 

najmniej trzech stacji uzdatniania wody w tym, co najmniej jedna była o wydajności min 500 

m3/h i co najmniej jedna była o wartości robót brutto nie mniejszej niż 25 mln zł. 

Następnie Izba stwierdziła, że wykonawcy byli zobowiązani do złożenia wraz z ofertą 

Wykazu, maszyn, urządzeń i wyposażenia w celu oceny równoważności. 

Jednocześnie Zamawiający we wstępie do tego wykazu poinformował wykonawców, 

ż

e  z  uwagi  na  szczególne  warunki  hydrologiczne  (wysoka  zawartość  żelaza,  manganu  i 

amoniaku  pochodzenia  naturalnego  w  wodzie  surowej)  konieczne  jest  stosowanie  takich 

rozwiązań  i  takich  urządzeń,  które  zagwarantują  uzdatnianie  wody  do  wymaganych 

parametrów  opisanych  w  Rozporządzenie  Ministra  Zdrowia  z  dnia  13  listopada  2015  r.  w 

sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.  

W  celu  doboru  właściwej  technologii  i  urządzeń,  gwarantujących  osiągnięcie 

zamierzonego  celu  przeprowadzono  badania  technologiczne  na  pilotażowej  stacji 

doświadczalnej. Wykonawca stosując rozwiązania równoważne jest w pełni odpowiedzialny 

za taki dobór maszyn urządzeń, sprzętu, armatury i innych by uzyskać wymagane parametry 

technologiczne (wydajność godzinowa i stopień uzdatnia wody) stacji uzdatniania wody, oraz 

by  dostosować  je  do  istniejących  i  projektowanych  budynków  bez  zmiany  ich 

istniejącej/zaprojektowanej powierzchni, kubatury i układu przestrzennego.  

Maszyny,  Urządzenia  i  Wyposażenie,  muszą  być  nowe,  z  asortymentu  bieżąco 

produkowanego  i  odpowiadać  normom  i  przepisom.  Zastosowane  Maszyny,  Urządzenia  i 

wyposażenie muszą posiadać stosowne atesty, aprobaty, znaki bezpieczeństwa - wymagane 

polskimi przepisami.  

O ile producent przewidział podział na klasy lub gatunki jakości; Maszyny, Urządzenia 

i Wyposażenie muszą być w najwyższej (najlepszej) klasie lub gatunku.  

Maszyny,  Urządzenia  i  wyposażenie  muszą  posiadać  Dokumentacje  Techniczno-

Ruchowe i instrukcje napisane w języku polskim.  

Wykonawca  wraz  z  ofertą  miał  złożyć,  w  trybie  opisanym  w  rozdz.  VI  pkt  9, 

dokumenty,  o  których  mowa  w  tabeli  poniżej  kol.  3  (atesty  deklaracje  zgodności  dla 


wskazanych  urządzeń)  oraz  dokumenty  (karty  katalogowe)  i  informacje,  o  których  mowa  w 

kol. 9 (dane kontaktowe inwestora, inwestycji dla wskazanych urządzeń) 

Izba  ustaliła  również,  że  pod  l.p.2  powyższego  wykazu  zostało  wymienione 

urządzenie - Kompletny filtr ciśnieniowy wraz z opisem, że oferowane kompletne filtry muszą 

być wyprodukowane przez jednego producenta (nie dopuszcza się samodzielnego montażu 

filtrów  przez  oferenta  z  różnych  podzespołów).  Izba  stwierdziła  w  spornym  zakresie 

Zamawiający  pod  powyższą  l.p.  2  przedmiotowego  wykazu  wymagał,  aby  filtr  ciśnieniowy 

spełniał między innymi następujące wymagania techniczne:  

• 

filtr  ciśnieniowy  składający  się  z  czterech  zintegrowanych  hydraulicznie 

zbiorników  o  średnicy  min  D=3000  mm  wyposażonych  w  autonomiczny  system  sterownia, 

połączonych jednym układem orurowania i armatury. 

Poza  tym,  zgodnie  z  l.p.  2  kolumna  9  wykazu  wykonawcy  mieli  załączyć  kartę 

katalogową  proponowanego  urządzenia,  a  celem  potwierdzenia,  że  oferowane  roboty 

budowane, a w szczególności oferowane urządzenia odpowiadają wymaganiom określonym 

przez  Zamawiającego  w  zakresie  właściwej  jakości  technicznej  urządzeń  wykonawcy  mieli 

wskazać  co  najmniej  jeden  zrealizowany  obiekt  (stacja  uzdatniania  wody),  w  którym 

zastosowano  filtry  o  konstrukcji  składającej  się  z  czterech  zbiorników  ciśnieniowych 

połączonych  jednym  wspólnym,  centralnym  układem  orurowania,  armatury  i  sterowania, 

pracujących i osiągających zamierzone wyniki.  

Podobnie  pod  l.p.  3  kolumna  9  wykazu  wykonawcy  mieli  celem  potwierdzenia,  że 

oferowane  roboty  budowane,  a  w  szczególności  oferowane  urządzenia  odpowiadają 

wymaganiom  określonym  przez  Zamawiającego  w  zakresie  właściwej  jakości  technicznej 

wskazać  co  najmniej  jeden  zrealizowany  obiekt  (stacja  uzdatniania  wody)  w  którym 

zastosowana kaskada napowietrzająca pracuje i uzyskuje założony efekt.  

Dodatkowo,  do  powyższego  filtra  ciśnieniowego,  Zamawiający  oczekiwał  od 

wykonawców: 

• 

wymaganego  atestu  Państwowego  Zakładu  Higienicznego  na  kompletny  filtr 

(zbiornik ciśnieniowy, złoże filtracyjne, armatura sterująca, orurowanie) – załączyć do oferty 

• 

wymaganej deklaracji zgodności z polską normą. W przypadku braku polskiej 

normy  na  kompletny  filtr  dokumentem  odniesienia  musi  być  Aprobata  Techniczna  Instytutu 


Techniki  Budowlanej  na  kompletny  filtr  lub  Rekomendacja  Techniczna  Instytutu  Techniki 

Budowlanej na kompletny filtr – załączyć do oferty 5).  

Do powyższego wykazu Zamawiający zadedykował instrukcję następującej treści:  

1)  dane  techniczne  urządzeń  równoważnych  zaproponowanych  przez  Wykonawcę 

(kolumna  8)  muszą  odnosić  się  do  wszystkich  wymogów  technicznych  opisanych  i 

wymaganych przez Zamawiającego (kolumna .3.);  

2)  przytoczone  przez  Zamawiającego  dokumenty  w  wymogach  technicznych 

Zamawiającego  (kolumna  3)  muszą  posiadać  urządzenia  równoważne  zaproponowane 

przez Wykonawcę (kolumna5, 6, 8), które należy załączyć do oferty, w trybie rozdz. VI pkt. 9;  

3)  w  przypadku  zastosowania  urządzeń  z  dokumentacji  projektowej  Wykonawca 

zobowiązany jest przepisać techniczne wymogi Zamawiającego (kolumna .3.) do kolumny 8 

–  „Dane  techniczne”  i  załączyć  wymagane  przez  Zamawiającego  dokumenty;  Przez  to 

Zamawiający  będzie  rozumiał,  że  Wykonawca  do  kalkulacji  ceny  oferty  ujął  materiały  i 

urządzenia zaproponowane w dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania 

i odbioru robót oraz dostarczy je w czasie realizacji;  

4) wypełnia wykonawca;  

5) załączyć do oferty (w trybie opisanym w rozdz. VI pkt9). 

W pierwszej kolejności opierając się na przyznaniu Odwołującego SEEN Technologie 

Sp.  z  o.o.  i  Przystępującego  Unitex  sp.  z  o.o.  Izba  uznała,  że  bezzasadna  jest  zmiana 

wymogu  technicznego  opisanego  pod  lp.  2  wykazie  maszyn  urządzeń  i  wyposażenia 

odnosząca  się  do  filtra  ciśnieniowego  składającego  się  z  czterech  zintegrowanych 

hydraulicznie zbiorników o średnicy min D=3000 mm wyposażonych w autonomiczny system 

sterownia,  połączonych  jednym  układem  orurowania  i  armatury,  skoro  wykonawcy  ci  są  w 

stanie wyprodukować referencyjne urządzenie. 

Izba również oparła się o oświadczenia firmy Enkrott S.A. i H.C. – Poznań,  z których 

wynika, że możliwa jest realizacja przedmiotu zamówienia według spornego opisu, pomijając 

producenta Culligan. 

Z  powyższych  względów  Izba  nie  mogą  przyjąć  argumentacji  Odwołujacego  o 

naruszeniu  przez  Zamawiającego  art.29  ust.2  ustawy  Pzp,  który  stanowi,  że  przedmiotu 

zamówienia  nie  można  opisywać  w  sposób,  który  mógłby  utrudniać  uczciwą  konkurencję. 

Powyższe  ustalenia  faktyczne  wskazują,  że  konkurencja  w  powyższym  zakresie  jest 

zapewniona. 


Następnie  Izba  doszła  do  przekonania,  że  ocena  zaskarżonego  wymogu 

przedmiotowego  wskazana  pod  l.p.2  kol.9  wykazu  maszyn  urządzeń  i  wyposażenia  nie 

mieści  się  dyspozycji  przepisu  art.29  ust.2  ustawy  Pzp,  bowiem  nie  dotyczy  on  opisu 

przedmiotu zamówienia, lecz warunku przedmiotowego.  

W ocenie Izby powyższe wymaganie potwierdzenia, że oferowane roboty budowane, 

a  w  szczególności  oferowane  urządzenia  odpowiadają  wymaganiom  określonym  przez 

Zamawiającego  w  zakresie  właściwej  jakości  technicznej  urządzeń  w  postaci  realizacji  co 

najmniej jednego obiektu (stacji uzdatniania wody), w którym zastosowano filtry o konstrukcji 

składającej  się  z  czterech  zbiorników  ciśnieniowych  połączonych  jednym  wspólnym, 

centralnym  układem  orurowania,  armatury  i  sterowania,  pracujących  i  osiągających 

zamierzone  wyniki,  czerpie  swoje  źródło  w  przepisie  art.  25  ust.1  pkt.  2  ustawy  Pzp,  który 

stanowi,  że  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  zamawiający  może  żądać  od 

wykonawców  wyłącznie  oświadczeń  lub  dokumentów  niezbędnych  do  przeprowadzenia 

postępowania.  Oświadczenia  lub  dokumenty  potwierdzające  spełnianie  przez  oferowane 

dostawy,  usługi  lub  roboty  budowlane  wymagań  określonych  przez  zamawiającego, 

 zamawiający  wskazuje  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert. 

Zdaniem  Izby  powyższy  dokument  należało  zakwalifikować,  jako  niezbędny  do 

wykazania właściwej jakości urządzenia, jako mającego charakter zintegrowany. 

Podobnie,  za  chybiony  należało  uznać  zarzut  naruszenia  art.29  ust.3  ustawy  Pzp, 

który  stanowi,  że  przedmiotu  zamówienia  nie  można  opisywać  przez  wskazanie  znaków 

towarowych,  patentów  lub  pochodzenia,  źródła  lub  szczególnego  procesu,  który 

charakteryzuje  produkty  lub  usługi  dostarczane  przez  konkretnego  wykonawcę,  jeżeli 

mogłoby  to  doprowadzić  do  uprzywilejowania  lub  wyeliminowania  niektórych  wykonawców 

lub  produktów,  chyba  że  jest  to  uzasadnione  specyfiką  przedmiotu  zamówienia  i 

zamawiający nie może  opisać przedmiotu zamówienia  za pomocą dostatecznie dokładnych 

określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny”. 

Zaskarżone  postanowienia  SIWZ  w  części  dotyczącej  wymogu  zrealizowanego 

obiektu – według zapatrywania Izby - mają charakter warunku przedmiotowego dotyczącego 

wynikającego  z  powołanego  wyżej  przepisu  art.25  ust.1  pkt.  2  ustawy  Pzp  i  nie  stanowią 

opisu przedmiotu zamówienia. 

Analogiczna  sytuacja  dotyczyła  wymaganego  przez  Zamawiającego  atestu 

Państwowego  Zakładu  Higienicznego  na  kompletny  filtr  (zbiornik  ciśnieniowy,  złoże 


filtracyjne,  armatura  sterująca,  orurowanie)  oraz  wymaganej  deklaracji  zgodności  z  polską 

normą,  a  w  przypadku  braku  polskiej  normy  na  kompletny  filtr  dokumentu  odniesienia, 

którym  musiała  być  Aprobata  Techniczna  Instytutu  Techniki  Budowlanej  na  kompletny  filtr 

lub Rekomendacja Techniczna Instytutu Techniki Budowlanej na kompletny filtr.  

W tym przypadku powyższe dokumenty miały charakter przedmiotowy i nie stanowiły 

one  części  opisu  przedmiotu  zamówienia,  lecz  wymaganie,  a  zatem  nie  mógł  mieć  do  nich 

zastosowania przepis art.29 ust.2 ustawy Pzp. 

Nadto,  wymaga  zauważenia,  że  Zamawiający  w  SIWZ  w  preambule  wykazu 

przewidział rozwiązania równoważne. 

Ostatecznie,  nie  potwierdził  się  również  zarzut  sformułowania  wymogu  posiadania 

doświadczenia  poprzez  użycie  zwrotu  „w  zakresie  zbliżonym  do  przedmiotu  zamówienia”  z 

tego  powodu,  że  Zamawiający  nie  ograniczył  powyższego  warunku  do  wykazania  się 

doświadczeniem  takim  samym  czy  tożsamym,  lecz  jedynie  zbliżonym,  co  stanowi  synonim 

podobieństwa, a nie identyczności.  

Wymaga  również  wskazania,  że  sam  warunek  podmiotowy  nie  zawierał  w  sobie 

jakiegokolwiek opisu przedmiotu zamówienia czyniąc go nadmiernym. 

Powyższego zapatrywania Izby nie zmienił przedłożone przez Odwołującego dowody.  

Wobec  powyższego  Izba  nie  znalazła  uzasadnienia  do  nakazania  zmiany  SIWZ  we 

wnioskowany przez Odwołującego sposób. 

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  na  podstawie  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp  postanowiła 

oddalić odwołanie.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem 

przepisów  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

                                                                       Przewodniczący:…………………………