KIO 2347/17 WYROK dnia 21 listopada 2017 r.

Stan prawny na dzień: 02.01.2018

 Sygn. akt: KIO 2347/17 

WYROK 

z dnia 21 listopada 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Magdalena Rams 

Protokolant:             Edyta Paziewska 

po rozP. na rozprawie w dniu 17 listopada 2017 r. w W. 

odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  6  listopada  2017  r.  przez  wykonawców  wspólnie 

ubiegających się o udzielenie zamówienia – konsorcjum T. Sp. z o.o., z siedzibą w W. oraz 

T. G.E. 

SL, z siedzibą w M., 

postępowaniu  prowadzonym  przez  Skarb  Państwa  –  Generalną  Dyrekcję  Dróg 

Krajowych i Autostrad 

– Oddział w Lublinie, 

przy  udziale  wykonawcy  L.P. 

sp.  z  o.o.,  z  siedzibą  w  P.  zgłaszającego  przystąpienie  do 

post

ępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

1.  U

względnia  odwołanie  i  nakazuje  zmawiającemu  Generalnej  Dyrekcji  Dróg 

Krajowych i Autostrad 

– Oddział w Lublinie: 

a)  wezwanie wykonawcy L. 

sp. z o.o., z siedzibą w P. w trybie art. 87 ust. 1 ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych  do  wyjaśnienia  na  jakich  etapach  realizacji 

zamówienia przewidział uczestnictwo „Innych Ekspertów”; 

b)  wezwanie wykonawcy L. 

sp. z o.o., z siedzibą w P. w trybie art. 90 ust. 1 ustawy 

Prawo zamówień publicznych do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów 

co do elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny. 


2.  W 

pozostałym zakresie oddala odwołanie

3.  K

osztami postępowania obciąża zamawiającego Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych 

i Autostrad i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15.000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawców 

wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – konsorcjum T. Sp. z o.o., z 

siedzibą w W. oraz T. G.E. SL, z siedzibą w M. tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza od zamawiającego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad 

na  rzecz 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  – 

konsorcjum  T. 

Sp.  z  o.o.,  z  siedzibą  w  W.  oraz  T.  G.E.  SL,  z  siedzibą  w  M. 

kwotę  18  600  zł  00  gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero 

groszy) 

stanowiącą  uzasadnione  koszty  strony  poniesione  z  tytułu  wpisu  od 

odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ………………….… 


Sygn. akt: KIO 2347/17 

UZASADNIENIE 

W  dniu  6  listopada  2017  r.  do  Prezes  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  odwołanie 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – konsorcjum T. Sp. z o.o. 

–  Lider  oraz  T.  G.E.  SL  -  Partner,  (...)  (dalej  „Odwołujący”)  zarzucając  zamawiającemu 

Generalnej  Dyrekcji  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  –  Oddział  Lublin  (dalej  „Zamawiający”)  w 

zakresie części I zamówienia: (i)  wybór niezgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 

2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) (dalej „ustawa Pzp”) 

oferty 

złożonej  przez  wykonawcę  L.P.  Sp.  z  o.o.  (dalej  „L."),  pomimo  iż  oferta  ta  podlega 

odrzuceniu;  (ii)  zaniechanie 

czynności,  do  której  Zamawiający  jest  zobowiązany  na 

podstawie ustawy Pzp, tj. zaniechanie 

odrzucenia w części nr I oferty L., pomimo iż oferta ta 

zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  a  L.  nie  złożyło 

odpowiednich  wyjaśnień,  zaś  złożone  wyjaśnienia  nie  potwierdzają,  że  oferta  nie  zawiera 

rażąco niskiej ceny; (iii) zaniechanie czynności, do której Zamawiający jest zobowiązany na 

podstawie  ustawy  Pzp,  tj.  zaniechanie  wezwania  L. 

do  złożenia  wyjaśnień  w  trybie  art.  90 

ustawy  Pzp;    (iv)  zaniechanie 

czynności,  do  której  Zamawiający  jest  zobowiązany  na 

podstawie ustawy Pzp, tj. zaniechanie 

odrzucenia w części I oferty L., pomimo iż treść oferty 

jest  sprzeczna  z  treścią  SIWZ;  (v)  zaniechanie  czynności,  do  której  Zamawiający  jest 

zobowiązany  na  podstawie  ustawy  Pzp,  tj.  zaniechanie  odrzucenia  w  części  nr  1  oferty  L., 

pomimo iż oferta zawiera błędy w obliczeniu ceny. 

Odwołujący zarzucił  Zamawiającemu naruszenie: 

art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp  w  związku  z  art.  90  ust.  3  ustawy  Pzp  poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  w  części  nr  1  oferty  L.,  pomimo  iż  oferta  ta  zawiera 

rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia; 

art.  90  ust.  1  -  3  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  L. 

do  złożenia 

wyjaśnień,  pomimo  iż  istotne  części  składowe  ceny  wydają  się  rażąco  niskie  do 

przedmiotu  zamówienia  i  budzą  wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania 

p

rzedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez 

Zamawiającego; 

art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp 

poprzez  zaniechanie  odrzucenia  w  części  nr  1 

oferty L.

, pomimo iż treść oferty jest sprzeczna z treścią SIWZ; 


art.  89  ust.  1  pkt  6  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechania  odrzuceni

a  w  części  nr  1 

oferty L. 

pomimo iż oferta zawiera błędy w obliczeniu ceny; 

art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp 

poprzez  prowadzenie  postępowania  w  sposób 

naruszający zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców (w 

związku z naruszeniem w/w przepisów ustawy Pzp). 

W  związku  z  powyższym  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  niniejszego  odwołania  i 

nakazanie  Zamawiającemu:  (i)  nieważnienie  czynności  oceny  ofert  w  części  nr  1;  (ii) 

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w części nr 1; (iii) wezwanie L. do 

złożeni a wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 - 3 ustawy Pzp; (iv) ponowną ocenę ofert w części 

I; (iv) odrzucenia oferty L.; (v) u

dostępnienie wyjaśnień złożonych przez L. na podstawie art. 

90 ustawy Pzp.  

uzasadnieniu podniesionych zarzutów Odwołujący wskazał w zakresie naruszenia art. art. 

90 ust. 1 i 1a ustawy 

Pzp, że Zamawiający nie wystosował do L. wezwania w trybie art. 90 

ust.  1  -  3  ustawy  Pzp  w  zakresie  cen

y  oferty,  a  w  szczególności  w  zakresie  dotyczącym 

istotnych  części  składowej  ceny  oferty,  tj.  w  zakresie:  (a)  ceny  wskazanej  w  pozycji  1.2a  i 

4.2a ceny 

w zakresie „Środka transportu"; (b) ceny wskazanej w pozycji 1.3 i 1.4 oraz 4.3 i 

4.4  w  zakresie  „Personel  biurowy"  i  „Personel  pomocniczy";  (c)  kosztów  wyceny  kryteriów 

pozacenowych  wskazanych  w  ofercie  L.. 

Zdaniem  Odwołującego  takie  zaniechanie  - 

zarówno  w  świetle  rynkowych  cen  obowiązujących  na  rynku,  jak  i  cen  w  tym  zakresie  w 

innych ofertach - 

stanowi naruszenie przepisów. 

W  zakresie  „Środki  transportu”  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  wymagał,  aby  każda 

pozycja Formularza Cenowego obejmowała całość kosztów, nie jest możliwe „przeniesienie" 

kosztów i ujęcie ich w innych pozycjach. Wynika to wprost z zapisów SIWZ - TOM IIDW: 

„pkt. 15.3 „Każda cena jednostkowa zawarta w Ofercie powinna obejmować całkowity koszt 

wykonania  danej  pozycji 

w  przyjętej  jednostce  czasu/i  ilości  rozliczenia  w  Formularzu 

cenowymi'’, 

„pkt 15.5 „Dla każdej pozycji wyszczególnionej w Formularzu Cenowym, jeśli składają się na 

nią  elementy  o  zróżnicowanych  kosztach,  jednolita  stawka  jednostkowa  powinna  zostać 

skalkulowana na zasadzie 

uśrednienia kosztów składowych”. 

Jednocześnie  Zamawiający  postawił  w  SIWZ  bardzo  konkretne  wymagania  odnośnie 

środków  transportu.  Zgodnie  z  SIWZ  TOM  III,  pkt  2.4  „Środki  transportu  i  łączność"  każdy 

wykonawca zobowiązany  był  ująć w  cenie  oferty  jeden samochód  dla  Zamawiającego  oraz 


odpowiednią  ilość  samochodów  dla  personelu:  „Konsultant  niniejszego  zamówienia 

wyposaży  swój    personel  w  odpowiednia  ilość  środków  transportu  i  łączności  (telefony 

komórkowej zapewniające sprawne pełnienie usługi. (..) Konsultant użyczy Zamawiającemu 

1 sztukę środków transportu do wyłącznej całodobowej dyspozycji Zamawiającego na czas 

określony poniżej: 

samochód  typu  SUV  -  od  podpisania  Umowy  do  wystawienia  ostatecznego 

świadectwa płatności - przekazanie pojazdu w ciągu 30 dni od podpisania umowy 

Konsultant  zapewni  Zamawiającemu  u  ciągłość  w  korzystaniu  ze  środka  transportu.  W 

przypadku  ujawnienia  wady  lub  awarii  Konsult

ant  zapewni  pojazd  zastępczy  w  ciągu  24 

godzin od zgłoszenia 

Środek transportu dla Zamawiającego będzie spełniać niżej wymienione warunki: 

Lp. 

Wypos

ażenie i parametry 

Samochód SUV, 5 drzwiowy 

Napęd 4x4 (stały lub dołączany) 

Układ stabilizacji toru jazdy  + 

System zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania (ESP) 

Lusterka zewnętrzne boczne sterowane elektrycznie 

Minimum 2 poduszki powietrzne 

Klimatyzacja  + 

Radio  + 

Kompl

et podłogowych dywaników gumowych 

Komplet opon zimowych, Komplet opon letnich 

Wspomaganie układu kierowniczego 

Regulowana kolumna kierownicy 

Lampa błyskowa pomarańczowa na magnes z przedłużaczem (kogut)  + 

Polskie świadectwo homologacji 

Nie dopuszcza się samochodów z homologacją ciężarową (tzw. kratka)  + 

Wymaga się, aby użyczony samochód posiadał ważny przegląd techniczny i ubezpieczenie 

OC,  NNW  i  Assistance.  Wymagane  jest  aby  Konsultant  zapewnił  obsługę  związaną  z 

eksploatacją  użyczonego  samochodu  (usługi  eksploatacyjne)  oraz  ponosił  koszty 

eksploatacji  tj.  paliwa  (rozliczanie  bezgotówkowe),  płynów,  materiałów  eksploatacyjnych, 

bieżących  napraw,  przeglądów  technicznych,  sezonowej  wymiany  opon,  przedłużenia 

ubezpieczenia, mycia samochodu cztery razy w miesiącu... 


Konsultant może użyczyć samochód nowy bądź używany, jednak nie starszy niż czteroletni 

(4 lata li

czone od pierwszej rejestracji) i z przebiegiem nie większym niż 80 tys. Km. Wiek i 

prz

ebieg samochodu będą liczone/ustalone na dzień podpisania Umowy." 

Odwołujący wskazał, że Zamawiający w dniu 12 września 2017 roku wezwał L. do złożenia 

wyjaśnień między innymi w zakresie środków transportu: 

„5.  Prosimy  o  wyjaśnienie  dla  każdej  części  odrębnie,  czy  w  cenie  oferty  Wykonawca 

uwzględnił  koszt  użyczenia  Zamawiającemu  i  utrzymania  środka  transportu?  Prosimy  o 

wskazanie rodzaju pojazdu, marki i modelu. 

6.  Prosimy  o  wyjaśnienie  dla  każdej  części  odrębnie,  jaką  ilość  środków  transportu 

przeznaczonego  dl

a  swojego  personelu  uwzględnił  Wykonawca  w  ofercie,  w  celu 

zapewnienia sprawnej realizacji 

usługi?" 

Odwołujący wskazał, że L. w dniu 18 września 2017 roku udzielił następujących wyjaśnień: 

„Ad.  5.  Dla  każdej  części  zamówienia  w  cenie  oferty  uwzględniliśmy  koszt  użyczenia 

Za

mawiającemu i utrzymania środka transportu. Będzie to pojazd marki Hyundai ix35. 

Ad.  6.  Dia 

każdej  części  zamówienia,  w  celu  sprawnej  realizacji  usługi,  przewidzieliśmy 

środki  transportu  dla  Inżynierów  Kontraktu,  Głównych  Inspektorów  Nadzoru  specjalności 

inżynieryjnej drogowej, Głównych Inspektorów Nadzoru specjalności inżynieryjnej mostowej, 

Specjalistów ds. Rozliczeń i Specjalistów ds. roszczeń." 

W  ocenie Odwołującego,  jak  wynika  z  powyższego  w  cenie  oferty  części  nr  1  L.  ujął  cenę 

zapewnienia  1  samochodu  marki  Hyundai  ix35  dla  Zamawiającego  oraz  szeregu 

samochodów dla własnego personelu. Podkreślić należy, że Zamawiający wyraźnie wymagał 

wskazania „jaką ilość środków transportu przeznaczonego dla swojego personelu uwzględnił 

Wykonawca  w  ofercie",  tymczasem  L. 

ilości  tej  nie  wskazał.  Ale  wskazał,  dla  których 

specjalistów przewidział środki transportu i wymienił aż 5 specjalistów. Należy zatem przyjąć, 

że  w  cenie  oferty  -  zgodnie  z  oświadczeniem  –  L.  przewidział  aż  6  samochodów  -  1  dla 

Zamawiającego oraz 5 dla wskazanych specjalistów. 

Tymczasem  w  pozycji  1.2a  L. 

wskazał  cenę  1.750  złotych.  Jest  to  kwota  niewystarczająca 

nawet  na  zapewnienia  1  samochodu,  ni

e  mówiąc  już  o  większej  ilości.  L.  wskazał,  że 

Zamawiającemu  zapewni  samochód  marki  Hyundai  ix35.  Samochód  ten  (biorąc  za  datę 

podpisania Umowy grudzień 2017 r.) nie może być starszy niż 4 letni. Z informacji prasowych 

producenta wynika, iż w latach 2009 - 2015 Hyundai wytwarzał II generację modelu, która na 

wielu  rynkach  na  czele  z  europejskim  sprzedawana  była  pod  nazwą  ix35.  W  2015r.  na 

G.M.S.  zaprezentowano  tr

zecią  generację  kompaktowego  SUVa  Hyundaia,  przy  której 


producent  powrócił  do  ogólnoświatowego  określenia  Tucson,  jednocześnie  wycofując 

emblemat ix35. Stąd samochód oferowany przez L. musi być wyprodukowany w przedziale 

grudzień 2013 r. - grudzień 2015 r. Najtańsza wersja takiego samochodu (z uwzględnieniem 

w/

w  wymagań SIWZ) kosztuje około 60.0000 brutto PLN (48.780,49 netto PLN). Zgodnie z 

obowiązującymi przepisami oraz obostrzeniem Zamawiającego, iż nie można przekazać auta 

z  tzw.  kratką,  L.  może  odliczyć  jedynie  50%  podatku  VAT  od  zakupu  i  eksploatacji 

samochodu  osobowego  wykorzystywanego  w  firmie.  Wobec  czego  koszt  auta,  który  musi 

być ujęty w cenie oferty wynosi 54.390,25 PLN, tj. 1.264,89 PLN miesięcznie (uwzględniając 

okres projektowania i robót - 43 miesiące: 54.390,25/43=1.264,89). 

W  ocenie  Odwołującego  wedle  powyższego  na  eksploatacje  auta  Zamawiającego  oraz 

zapewnienie i utrzymanie środków transportu dla członków personelu Konsultanta pozostaje 

485,11 PLN netto mi

esięcznie 1.750-1,264,89=485,11). 

Odwołujący podkreślił, że przedmiotowych wyjaśnieniach L. nie wskazało, iż posiada własne 

auta.  Wobec  braku  takiego  wskazania  należy  przyjąć,  że  cena  oferty  musiała  być 

kalkulowana  dla  zakupu  aut  używanego  -  dla  Zamawiającego,  jak  i  nowych  dla  personelu. 

Pozostała  do  dyspozycji  L.  kwota,  tj.  485,11  PLN  miesięcznie,  powinna  wystarczyć  na 

zapewnienie następujących kosztów utrzymania i eksploatacji: 

a) 

Koszt zapewnienia paliwa 

Zgodnie z zapisem SIWZ, TOM III OPZ, pkt 2.4 „Konsultant będzie ponosił wszelkie koszty, 

za które otrzyma zapłatę zgodnie z poz. 1.2a oraz 4.2a Formularza Cenowego, związane z 

utrzymaniem, w tym limit 2700 kilometrów na miesiąc (średnio 1350 kilometrów na miesiąc w 

okresie  od  wystawienia  ostatniego  świadectwa  przejęcia  do  wystawienia  ostatecznego 

świadectwa  płatności),  naprawą,  przeglądami,  ubezpieczeniami  w  celu  zapewnienia 

prawidłowego  działania  pojazdu.  Poniesie  również  koszty  materiałów  i  usług 

eksploatacyjnych wskazanych powyżej." 

Według  producenta  średnie  spalanie  w/w  auta  Hyundai  ix35  (w  najtańszej  wersji,  tj.  z 

silnikiem  o  pojemności  1,6  I)  wynosi  6,1  I  na  100  km,  wobec  czego  koszty  paliwa 

przedstawiają się następująco: 

ilość  km:  2700,  cena  litra  paliwa:  4,47;  średni  koszt 

miesięczny brutto 4,47x6,1x27 = 736,21; średni koszt miesięczny po odliczeniu 50% VAT – 


W  ocenie  Odwołującego  już  sam  kosztów  paliwa  wyczerpie  całą  pozostałą  kwotę,  jaką 

wykonawca  L. 

mógłby  mieć  przeznaczoną  na  eksploatację  wszystkich  aut.  A  przecież  L. 

musi jeszcze zapewnić paliwo dla samochodów dla personelu. 

b)  Ubezpieczenie OC i AC. 

Zgodnie  z  ofertami  ubezpieczycieli  najtańsza  polisa  wypełniająca  wymogi  SIWZ  kosztuje  1 

735,41  PLN  rocznie.  A  w

ięc  po  odliczeniu  19%  podatku  CIT  daje  to  koszt  1  458,33  PLN, 

który musi być uwzględniony w cenie oferty. 

P

onieważ  ubezpieczenie  opłacane  jest  w  okresach  rocznych  jego  koszt  będzie  wynosił 

miesięcznie:  121,53  PLN  miesięcznie  (1  458,33/12).  W  ocenie  Odwołującego,  jak  w 

przypadku  kosztów  paliwa  -  wykonawca  ma  obowiązek  ubezpieczyć  nie  tylko  auto  dla 

Zamawiającego, ale także samochody, które będą wykorzystywane w toku realizacji Umowy 

przez pracowników wykonawcy. 

b) 

Mycie auta 

Zgodnie  z  pkt  2.4  SIWZ  Konsultant  zobowiązany  jest  do  wykonania  4  myć  auta  w  ciągu 

miesiąca. Koszt jednego mycia na myjni automatycznej to w najtańszym pakiecie 14,80 PLN 

brutto.  Po  odliczeniu  50%  VAT  13,41  PLN.  Miesięczny  koszt  mycia  wynosi  średnio  53,64 

PLN. 

c) 

Serwis 

Zgodnie  z  zapisami  SIWZ  oprócz  eksploatacji  Konsultant  musi  zapewnić  między  innymi 

odpowiedni  serwis  uzależniony  w  dużej  mierze  od  awaryjności  auta,  w  tym:  zakupić  co 

najmniej 2 komplety opon, koguta. Zapewnić płyny eksploatacyjne oraz regularne przeglądy 

techniczne. Średni koszt przedmiotowych czynników wynosi około 200 zł miesięcznie. 

Podsumowanie kosztów 1 samochodu dla Zamawiającego: 

Składnik 

Średni miesięczny koszt w PLN 

Zakup auta/amortyzacja 

Paliwo  

Ubezpieczenie 

Mycie auta 

serwis   

RAZEM 


W  ocenie  Odwołującego  średni  miesięczny  koszt  zapewnienia  tylko  jednego  auta 

przeznaczonego  dla  Zamawiającego  to:  2300,34  PLN,  a  więc  przekracza  wartość 

przeznaczoną  przez  wykonawcę  L.  -  która  wynosi,  zgodnie  z  pozycją  1.2a,  jedynie  1.750 

PLN  netto. 

Miesięczna  różnica  wynosi  prawie  550  złotych,  co  daje  kwotę  niedoboru  w 

wysokości 23.650 złotych przez cały okres realizacji umowy. 

W/w  miesięczny  koszt  1  samochodu  ten  należy  pomnożyć  przez  liczbę  stanowiącą  ilość 

wszystkich  środków  transportu,  jak  wynika  z  przytoczonych  powyżej  wyjaśnień  -  takich 

samochodów łącznie jest aż 6. 

W ocenie Odwołującego, jeżeli nawet przyjąć, iż wykonawca L. posiada samochód Hyundai 

ix35  i  jest  on  zamortyzowany  to koszt  pozosta

łych elementów wymaganych SIWZ wyniesie 

1035,45  PLN  netto,  a  zatem  L. 

pozostanie  zaledwie  714,55  zł  netto  na  utrzymanie 

wszystkich pozostałych samochodów swojego personelu, w okresie projektowania i robót. W 

ocenie  Odwołującego  minimalny  miesięczny  koszt  utrzymania  samochodu  -  obejmujący 

amortyzację oraz koszty utrzymania to 1.035,45 złotych. Zatem nawet dla 3 samochodów (1 

dla  Zamawiającego  i  2  dla  specjalistów  wynosi  ona  3.106  złotych  miesięcznie,  znacznie 

powyżej kwoty wskazanej w pozycji 1.2a. 

P

owyższa  argumentacja  dotyczy  także  kwoty  wskazanej  w  pozycji.  4.2a  Formularza 

Cenowego. 

Zatrudnienie personelu biurowego i pomocniczego na umowę o pracę. 

Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  zapisami  OPZ  pkt.  2.1  Konsultant  musi  zapewnić  dla 

personelu  biurowego  oraz  personelu  pomocniczego  dla  okresu  projektowania  oraz 

wykonania robót budowlanych po minimum 2 osoby  — tj. 2 osoby personelu biurowego i 2 

osoby personelu pomocniczego. L. 

potwierdził, że takie też zatrudnienie przewidział w cenie 

oferty - odpowied

ź na pytanie 2 w wyjaśnieniach z dnia 18 września 2017 roku. 

Natomiast zgodnie z SIWZ TOM II WU, §13 pkt. 6 „Zamawiający wymaga, aby zatrudnione 

na  umowę  o  prace  były  również  osoby  wykonujące  czynności  wchodzące  w  zakres 

obowiązków osób tworzących personel biurowy oraz personel pomocniczy (...)." 

Dla pozycji 1.3 Personel Biurowy oraz 1.4 Personel pomocniczy, Wykonawca L. 

przyjął po 4 

850 zł w przeznaczeniu na 2 osoby. 


Odwołujący  wskazał,  że  koszty,  jakie  ponosi  pracodawca  przy  zatrudnianiu  pracownika  na 

podstawie  umowy  o  pracę  z  wynagrodzeniem  równym  minimalnej  -  obecnie  2.000,00  zł 

brutto (przy podstawowych kosztach uzyskania - 

111,25 zł) - wynoszą: 

składka na ubezpieczenie emerytalne w wysokości 9,76% *2.000,00 zł = 195,20 zł; 

składka na ubezpieczenie rentowe w wysokości 6,50% *2.000,00 zł = 130,00 zł; 

składka na ubezpieczenie wypadkowe w wysokości 1,80% * 2.000,00= 36,00 zł; 

składka na Fundusz Pracy - 2.000,00 * 2,45% = 49,00 zł; 

składka  na  Fundusz  Gwarantowanych  Świadczeń  Pracowniczych  -  2.000,00  zł  * 

Suma dodatkowych obciążeń to 412,20 zł. 

Wobec  czego  realny  koszt  pracodawcy  przy  zatrudnieniu  osoby  na  umowę  o  prace  to 

2.412.20 zł na osobę. 

Wymóg  zatrudnienia  na  podstawie  umów  o  pracę  powoduje,  że  L.  powinien  ująć  w  cenie 

oferty nie tylko koszty samego zatrudnienia, ale również koszty związane, tj: 

koszty urlopów zgodnie z kodeksem pracy Dział VII - Urlopy pracownicze, Art. 152. § 

minimalny  urlop,  za  który  pracownikowi  przysługuje  wynagrodzenie,  to  20  dni 

roboczych,  tj. 

prawie 1 miesiąc. Zatem L. dla każdej z osób powinien w cenie oferty 

zapewnić  zastępstwo  na  co  najmniej  1  miesiąc.  Minimalny  koszt  takiego  urlopu 

wynosi 

2.412,20 złotych w każdym roku; 

  koszty 

zwolnień  lekarskich  -  za  pierwsze  33  dni  tzw.  chorobowego  wynagrodzenie 

płaci pracodawca. Departament Statystyki i Prognoz Aktuarialnych ZUS opublikował 

w  2017  roku  raport  „Absencja  chorobowa  w  2016  roku",  z  którego  wynika,  że 

„Przeciętna  długość  absencji  chorobowej  w  2016  roku  przypadająca  na  1  osobę 

ubezpieczoną w ZUS wyniosła 37,52 dnia (w 2015 r. 36,81 dnia)". Zatem także w tym 

przypadku  L. 

powinien  ująć  dodatkową kwotę  miesięcznego  wynagrodzeń  a  w  skali 

roku  w  przypadku  każdego  z  pracowników  zatrudnionych  na  podstawie  umowę  o 

pracę; 

kosztów  zastępstw,  zgodnie  z  zapisami  SIWZ  TOM  II  WU,  §11  pkt.  18  „Konsultant 

jest  zobowiązany  z  własnej  inicjatywy  zaproponować natychmiastowe  zastępstwo w 

przypadkach: 

1)  „Śmierci,  wypadku  lub  urlopu  którejkolwiek  z  osób  personelu 

Konsultanta”. 


Odwołujący  podkreślił,  iż  w  przypadku  zgłoszenia  jako  zastępstwo  na  czas  urlopu  osobę 

będącą  już  członkiem  personelu  Konsultanta  za  powyższe  nie  będzie  pobierane 

wynagrodzenia.  SIWZ TOM  II WU,  §11  pkt.  20 „Konsultant  nie otrzymuje  wynagrodzenia z 

tytułu  tymczasowego  wykonywanych  obowiązków  przez  członka  Personelu  Konsultanta 

jednocześnie  wykonującego  obowiązki  własne  i  obowiązki  osoby  tymczasowo 

zastępowanej."  Zatem  nie  jest  możliwe,  aby  zastępstwa  były  wykonywane  przez  osoby 

pełniące inne stanowiska, muszą to być zastępstwa spoza zespołu, osobno płatne i osobno 

kalkulowane w cenie oferty. 

W  ocenie  Odwołującego  wypełniając  zapisy  SIWZ  i  zapewniając  po  2  osoby  na  każde  z 

pozycji  (personel  biurowy  i  pomocniczy)  wykonawca  L.  musi  ponie

ść  minimalne  koszty  w 

wysokości  4  824,4  zł.  Na  zapewnienie  wszystkich  innych  wymogów,  łącznie  z  urlopami, 

chorobowym i zastępstwami pozostaje 25,6 zł, a więc 12,80 zł / osobę miesięcznie. Obecnie 

minimalne wynagrodzenie wynosi 12 złotych za 1 godzinę - zatem L. przewidział rezerwę w 

wysokości 1 godziny miesięcznie. 

Odwołujący wskazał, że przeliczając to przez czas trwania kontraktu (43 miesiące - tj. 12,8 x 

43), otrzymujemy rezerwę 550,4 PLN na cały okres realizacji kontraktu. Kwota ta nie pokryje 

nawet ko

sztów w jednym roku urlopu wypoczynkowego, wymaganego kodeksem pracy, a w 

przeciągu  realizacji  inwestycji  każda  z  tych  4  osób  ma  prawo  3-krotnego  urlopu  po  20  dni 

każdy.  20  dni  urlopu  to  jeden  miesiąc  pracy,  zatem  rezerwa  powinna  wynosić  co  najmniej 

20 złotych rocznie, czyli 7.236,6 w skali całego okresu realizacji kontraktu. 

Dodatkowo 

Odwołujący  wskazał,  że  z  dniem  1  stycznia  2018  r.  wchodzi  w  życie 

rozporządzenie  Rady  Ministrów  z  dnia  12  września  2017  roku  Dz.U.  z  2017  r.  poz.  1747 

ustalające  minimalne  wynagrodzenie  na  poziomie  2100  zł  od  dnia  1  stycznia  2018  r. 

Wykonawca powinien mieć ustanowioną rezerwę na tego typu nieprzewidziane okoliczności. 

Koszty wypełnienia zapisów kryterium pozacenowych. 

Odwołujący  wskazał,  że  wykonawca  L.  zgodnie  z  oświadczeniem  złożonym  w  Ofercie  na 

formularzu 2.2 „Kryteria pozacenowe" zobowiązał się do wypełnienia wszystkich stawianych 

z

apisami IDW pkt 19.1.2 wymogów. W opinii Odwołującego, L. w cenie oferty nie uwzględnił 

bądź uwzględnił w sposób nieprawidłowy kosztów następujących elementów: 

wykonanie cyklicznych zdjęć - ortofotoraport w postaci ortofotomapy oraz DSM wraz 

z  przeglądarką  www  udostępnioną  „on-line"  w  jakości  i  częstotliwości  wymaganej 


przez 

Zamawiającego  oraz  przy  użyciu  wymaganego  sprzętu  (bezzałogowych 

platform latających lub nalotu lotniczego); 

brak  uwzględnienia  2  tyg.  okresu  dublowania  pracy  ekspertów  w  przypadku  ich 

zmiany. 

W  ocenie  Odwołującego  Zamawiający  powinien  wezwać  L.  do  złożenia  wyjaśnień  w  trybie 

art.  90  ust.  1  - 

3  Ustawy  co  najmniej  w  powyższym  zakresie.  A  następnie  -  po  otrzymaniu 

wyjaśnień  -  odrzucić  ofertę  na  podstawie  art.  89  ust.  1 pkt  4  ustawy  Pzp.  Nie  jest  bowiem 

możliwe  złożenie  przez  L.  wyjaśnień,  które  obalałyby  prawne  domniemanie  rażąco  niskiej 

ceny. 

II. Zaniechanie odrzucenia oferty L. 

W  ocenie  Odwołującego  oferta  L.  zawiera  rażąco  niską  cenę  i  jako  taka  powinna  zostać 

odrzucona. Jednoc

ześnie oferta L. powinna zostać odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 

2  i  6  ustawy  Pzp

.  W  ocenie  Odwołującego  ceny  jednostkowe  poszczególnych  pozycji  nie 

obejmują  całkowitego  kosztu  wykonania  danej  pozycji  w  przyjętej  jednostce  czasu/ilości.  A 

zatem  L. 

postąpił  niezgodnie  z  treścią  SIWZ,  a  jednocześnie  oferta  ta  zawiera  błąd  w 

obliczeniu ceny w tym zakresie. 

Odwołujący  wskazał,  że  analogiczna  sytuacja  była  już  badana  przez  Krajową  Izbę 

Odwoławczą  w  toku  postępowania  o  sygnaturze  KIO  1965/17  i  KIO  1966/17.  Podkreślić 

należy, że zachodzi zarówno tożsamość Zamawiającego, jak i postanowień SIWZ. SIWZ w 

zakresie  wymogów  odnośnie  sposobu  kalkulowania  ceny  był  identyczny  w  w/w 

postępowaniu, jak SIWZ w niniejszym postępowaniu. Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 

dnia  5  października  2017  roku  stwierdziła,  że  niedopuszczalne  jest  przenoszenie  kosztów 

p

omiędzy  pozycjami  a  fakt  takiego  przenoszenia  stanowi  podstawę  odrzucenia  oferty 

zgodnie z przepisem art. 89 ust. 1 pkt 2 i 6 Ustawy: „Zgodnie zatem z ww. wymogami SIWZ 

Odwołujący  nie  był  uprawniony  do  przenoszenia  kosztów  między  pozycjami.  Odwołujący 

wini

en wycenić koszt środka transportu wyłącznie w pozycjach 1.2a i 4.23. W opinii Izby na 

takie sposób obliczenia ceny oferty wskazują również zapisy Tomu IV STWZ (...). Powyższe 

postanowienia  SIWZ  w  sposób  wyraźny  i  jednoznaczny  wskazywały  więc,  ze  na  etapie 

rozpoczęcia  usługi  do  wystawienia  ostatniego  Świadectwa  Przejęcia  oraz  od  wystawienia 

ostatniego  Świadectwa  Przejęcia  do  wystawienia  Ostatecznego  Świadectwa  Płatność', 

wszelkie wymogi SIWZ związane ze środkiem transportu winny być wycenione wyłącznie n 

dz

iale 1 i 4 i to w odpowiednich pozycjach Formularza Cenowego. W związku z powyższym 

w ocenie Izby Zamawiający prawidłowo uznał, że uwzględnienie tych kosztów w dziale 2 było 


niedopuszczalne.  Przenosząc koszty  z  pozycji  1.2a  i  4.2a  do  działu 2, Odwołujący  postąpił 

niezgodnie z treścią SIWZ, ponieważ przeniesienie kosztów do innego działu spowodowało, 

że  cena  jednostkowa  pozycji  1.2a  i  4.2a  „Środki  transportu"  nie  obejmowała  całkowitego 

kosztu wykonania danej pozycji w przyjętej jednostce czasu /ilości. Podkreślić też należy, że 

niezgodności tej nie można było usunąć na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp." 

W  ocenie  Odwołującego  sprzeczność  z  SIWZ  zachodzi  także  we  wskazanym  przez  L. 

zakr

esie zatrudnienia specjalistów. Zgodnie z pytaniem Zamawiającego z dnia 12 września 

2017 r. 

w zakresie wyjaśnień w trybie art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2017 r. L. - na 

żądanie  Zamawiającego  -  w  zakresie  pytania  numer  3  przedstawił  Harmonogram  Pracy 

Personelu  Konsultanta  zarówno  dla  okresu  projektowania,  jak  również  okresu  realizacji 

robót.  Przedmiotowy  dokument  obrazuje,  w  jaki  sposób  będzie  realizował  przedmiotową 

usługę i jakie środki kadrowe zamierza w tym celu wykorzystać L.. 

W  ocenie  Odwołującego  przedmiotowy  harmonogram  wykonany  jest  w  sposób  bardzo 

lakoniczny, 

nie  wynikają  z  niego  żadne  stawki  personalne,  a  to  personel  przy  usługach 

przedmiotowego  charaktery  tworze  blisko  80%  ceny  ofertowej. 

W opinii Odwołującego L. w 

sposób  niezgodny  z  SIWZ  rozplanował  pracę  personelu  oraz  nie  uwzględnił  istotnych  oraz 

kluczow

ych  branż  w  wymaganych  tego  w  SIWZ  jednostkach  czasu.  Z  przedstawionego 

harmonogramu  możemy  wyczytać,  iż  na  etapie  projektowania  L.  zamierza  zaangażować 

t

ylko i wyłącznie personel kluczowy oraz weryfikatorów dokumentacji: 

Inżyniera Kontraktu; 

Inżyniera Rezydenta; 

Głównego Inspektora Nadzoru specjalności inżynieryjnej drogowej; 

Głównego Inspektora Nadzoru specjalności inżynieryjnej mostowej; 

Specjalisty ds. rozliczeń; 

Specjalisty ds. roszczeń; 

Technologa; 

Głównego Weryfikatora dokumentacji projektowej specjalności inżynieryjnej 

Głównego  Weryfikatora  dokumentacji  projektowej  specjalności  inżynieryjnej 

drogowej; 

Weryfikatora dokumentacji projektowej specjalności inżynieryjnej mostowej; 

Weryfikatora dokumentacji projektowej specjalności inżynieryjnej drogowej; 

Weryfikatora dokumentacji projektowej specjalności inżynieryjnej wyburzeniowej; 

Weryfikatora dokumentacji projektowej specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, 

instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych; 


Weryfikatora dokumentacji projektowej specjal

ności instalacyjnej w zakresie sieci, 

instalacji  i  urządzeń  cieplnych,  wentylacyjnych,  gazowych,  wodociągowych  i 

kanalizacyjnych; 

Weryfikatora dokumentacji projektowej specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, 

instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych. 

Jednakże,  w  ocenie  Odwołującego,  w  składzie  personelu  L.  nie  uwzględnił  nikogo  spośród 

personelu „Inni Eksperci" zgodnie z OPZ pkt. 2.1.2. 

Zgodnie  z  Tomem  II  IDW,  Istotne  dla  stron  postanowienia  umowy,  §  14  [Obowiązki 

Konsultanta  w  zakresie  weryfikacji  i  koordynacji  prac  projektowych]  Wykonawca  na  etapie 

projektowania zobowiązany jest do: 

§14  pkt.  1.2  „weryfikacji  i  nadzorowania  prawidłowości  zaprojektowania  Unii 

rozgraniczające inwestycji, w kontekście rozwiązań di a obsługi przyległego terenu, zajętości 

terenu  oraz  prawid

łowości  podziału  nieruchomości'”  -  brak  uwzględnienia  Geodety  w 

zakresie geodezyjnej obsługi inwestycji wymienionego w OPZ 2.1.2: 

§14 pkt. 1.4 „weryfikacji i nadzorowania wykonania Projektu robót geologicznych wraz 

z  uzyskaniem  Decyzji  o  zatwierdzeniu  oraz  wykonania  w  zależności  od  potrzeb  opinii 

geotechnicznej,  Dokumentacji  badań  podłoża  gruntowego,  Dokumentacji  geologiczno  - 

inżynierskiej  i  Projektu  geotechnicznego”  -  brak  uwzględnienia  Specjalisty  ds.  nadzoru 

geotechnicznego oraz Specjalisty ds. nadzoru geologicznego wymienionych w OPZ 2.1.2; 

§14  pkt.  1.5  „weryfikacji  i  nadzorowania  przeprowadzenia  procedury  sporządzania 

raportu do  ponownej  oceny  oddziaływania na  środowisko”  -  brak  uwzględnienia Specjalisty 

ds. n

adzoru przyrodniczego i ochrony środowiska wymienionego w OPZ 2.1.2; 

§14  pkt.  1.6  „weryfikacji  i  nadzorowania  wykonania  materiałów  niezbędnych  do 

wystąpień  o  uzgodnienia  formalno  -  prawne,  w  tym  m.in.  decyzji  o  pozwoleniu  wodno-

prawnym,  uzgodnienia  z  ges

torami  sieci,  zarządcami  dróg  i  sieci  kolejowej,  decyzje  o 

zezwoleniu  na 

realizację inwestycji drogowej”  – brak uwzględnienia Specjalistów kontaktów 

ze  społecznością  i  promocji,  umów  z  podwykonawcami,  dostawcami  i  usługodawcami, 

współpracy z gestorami sieci wymienionych w OPZ 2.1.2 

Ponadto,  w  OPZ  pkt  2.5.5  Zamawiający  dodatkowo  określił  szczegółowe  wymagania  w 

stosunku do Specjalisty ds. kontaktów ze społecznością i promocji. Przedmiotowy specjalista 

musi  wykonywać  zadania  wymienione  w  punktach  3.1  do  3.8  Formularza  Cenowego 

(Działania promocyjne), a więc: 


Broszura Informacyjna 

sztuka 

Zdjęcia  naziemne  i  lotnicze  w  okresie  od  rozpoczęcia 
realizacji  Robót  do  wystawienia  ostatniego  Świadectwa 
Przejęcia 

miesiąc  28 

Zdjęcia  naziemne  i  lotnicze  w  okresie  od  wystawienia 
ostatniego  Świadectwa  Przejęcia  do  wystawienia 
Ostatecznego Świadectwa Płatności 

ryczałt 

Materiały  filmowe  do  emisji  w  Internecie  w  okresie  od 
rozpoczęcia  realizacji  Robót  do  wystawienia  ostatniego 
Świadectwa Przejęcia 

miesiąc  28 

Materiały  filmowe  do  emisji  w  Internecie  w  okresie  od 
wystawienia  ostatniego  Świadectwa  Przejęcia  do 
wystawienia Ostateczne go Świadectwa Płatności 

ryczałt 

Informacyjna  strona  internetowa  kompleksowo  (projekt, 
realizacja, 

utrzymanie)  w  okresie  od  rozpoczęcia 

realizacji umowy do wystawienia ostatniego Świadectwa 
Przejęcia 

miesiąc  43 

Informacyjna strona internetowa - aktualizacja w okresie 
od  wystawiania  ostatniego  Świadectwa  Przejęcia  do 
wystawienia Ostatecznego 

Świadectwa Płatności 

ryczałt 

Wizyty  studyjne  w  okresie  od  rozpoczęcia  realizacji 
Robót do wystawienia ostatniego Świadectwa Przejęcia 

sztuka 

Odwołujący  wskazał,  że  według  wskazanych  przez  Zamawiającego  okresów,  broszura 

informacyjna  jest  wydawana 

„nie  wcześniej  niż  6  miesięcy  od  daty  przekazania 

Wykonawcom Placu Budowy" (OPZ pkt. 

2.5.1), a więc w trakcie wykonywania dokumentacji 

projektowej,  natomiast  informacyjna  strona  internetowa  prowadzona  jest  przez  okres  43 

miesięcy, a więc cały okres usługi łącznie z okresem projektowania. 

Jednoznacznie  obowiązki  specjalisty  w  zakresie  projektowania  przedstawia  Zamawiający 

również w OPZ pkt. 2.5.5 ppkt. 3 „Współpraca z lokalną społecznością w zakresie udzielania 

aktualnej  informacji  o  postępie  prac  projektowych  oraz  robót,  przyjętych  rozwiązań 

projektowych

.”  W  ocenie  Odwołującego  nie  uwzględnienie  przedmiotowego  specjalisty  w 

okresie projektowania jednoznacznie obrazuje niezgodn

ości oferty Wykonawcy L. z SIWZ. 

Odwołujący  wskazał  ponadto,  że  kolejnym  nieuwzględnionym  w  okresie  projektowania 

specjalistą jest Specjalista ds. sprawozdawczości. Zgodnie z SIWZ Tom II, WU § 29 [Raporty 


i analizy] pkt. 1 

„Konsultant jest zobowiązany w czasie realizacji usługi w zakresie, formie i w 

terminach  określonych  w  Załączniku  nr  1  do  umowy  sporządzić  oraz  dostarczyć  do 

Kierownika  Projektu,  Raporty  ora

z  analizy  z  realizacji  projektu”.  Załącznik  1  stanowi 

natomiast listę wymaganych opracowań wraz z ich terminami wykonania:  

„1. Raport otwarcia (należy sporządzić i przedłożyć Kierownikami Projektu w okresie dwóch 

miesięcy do Daty rozpoczęcia usługi) (...) 

3. Raporty miesięczne z postępu prac (sporządzane w okresie prac projektowych i realizacji 

robót; opatrzone podpisem Inżyniera raporty będą dostarczane do Kierownika projektu do 5- 

tego dnia następnego miesiąca Kalendarzowego). 

W  ocenie  Odwołującego  Zamawiający  określił  jasno  jakich  raportów  wymaga,  w  jakich 

terminach  przez  co  w  personelu  celowo  umi

eścił  stanowisko  specjalisty  ds. 

sprawozdawczością  jako  osoby  odpowiedzialnej  za  ich  przegotowanie.  Jest  to  praktyką 

stosowana  przez  Zamawiającego  od  wielu  lat  we  wszystkich  postępowaniach.  Zgodnie  z 

powyższym, Wykonawca L. już na etapie samego projektowania nie uwzględnił co najmniej 

10 wymaganych zapisami SIWZ specjalistów (w zależności od podziału obowiązków): 

Geodeta w zakresie geodezyjnej obsługi inwestycji 

specjalista ds. nadzoru geotechnicznego 

specjalista 

ds. nadzoru przyrodniczego i ochrony środowiska 

specjalista ds. nadzoru geologicznego 

specjalista ds. kontaktów ze społecznością i promocji, 

specjalista ds. umów z podwykonawcami, dostawcami i usługodawcami, 

specjalista ds. współpracy z gestorami sieci 

specjalista ds. inżynierii ruchu 

specjalista ds. kontaktów ze społecznością i promocji 

specjalista ds. sprawozdawczości. 

Odwołujący  wskazał,  że  adekwatna  sytuacja  odnosi  się  również  do  okresu  robót 

budowlanych, gdzie L. 

nie uwzględnił dla odmiany żadnego weryfikatora dokumentacji, mimo 

iż  w  jego  obowiązku  zgodnie  z  §  14  WU  pkt.6  „Konsultant  powinien  nadzorować 

prowadzenia  nadzoru  autorskieg

o,  weryfikowania  i  akceptować  działania  Projektanta,  o 

których  mowa  w  art.  20  ustawy  -  Prawo  Budowlane"  -  a  tym  samym  także  na  etapie 

nadzorowania robót budowlanych niezbędne jest świadczenie usług przez Weryfikatorów. 


W  ocenie Odwołującego  L.  nie  przewidział  w  swojej  ofercie  wszystkich  wymaganych  przez 

SIWZ  specjalistów  na  poszczególnych  etapach  realizacji  umowy.  W  tym  zakresie  oferta  L. 

jest sprzeczna z SIWZ i jako taka powinna zostać odrzucona. 

Izba ustaliła co następuje: 

Izba  dopuściła  w  poczt  materiału  dowodowego  następujące  dokumenty:  protokół 

postępowania,  ogłoszenie  o  zamówieniu,  postanowienia  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia  (SIWZ)  wraz  z  załącznikami,  ofertę  złożoną  przez  Odwołującego,  ofertę 

przystępującego L., ofertę  konsorcjum N.G. i C.O. Sp. z o.o., wezwania Zamawiającego do 

wykonawców w trybie art. 87 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, zawiadomienie o wyborze 

oferty najkorzystniejszej, dokumenty i stanowiska stron i uczestników postępowania złożone 

w trakcie posiedzenia i rozprawy.  

Na  podstawie  powyższych  dokumentów  Izba  ustaliła,  że  Zamawiający  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  Pełnienie  nadzoru  nad 

projektowaniem i realizacją Robót oraz zarządzanie Kontraktem pn.: „Projekt i budowa drogi 

ekspresowej (...) L. 

– R., odc. koniec obw. K. – węzeł „S.” w podziale na części: Część nr 1: 

ode.  realizacyjny  K. 

(węzeł „S." obecnie „K."- bez  węzła) - J. (węzeł „K." obecnie „J." - bez 

węzła) początek obwodnicy, długości 18 km; Część nr 2: ode. realizacyjny obwodnica m. J. 

(węzeł „K." obecnie J."-węzeł J." obecnie "J." z węzłami) długości ok. 7 km; Część nr 3: ode. 

realizacyjny  J. 

(węzeł  J."  obecnie  "J.  "-  bez  węzła)  długości  ok.  8  km.  Zamówienie  zostało 

podzielone na trzy części.  

Zamawiający  ustalił  szacunkową  wartość  części  I  zamówienia  powiększoną  o  wartość 

podatku VAT  na kwotę 10 438 959,99  zł. W dniu otwarcia  ofert  Zamawiający  poinformował 

wykonawców,  że  na  I  część  zamówienia  Zamawiający  zamierza  przeznaczyć  kwotę 

000 zł. 

Kryteriami oceny ofert były: (i) cena – 60%; (ii) doświadczenie personelu wyznaczonego do 

realizacji przedmiotu zamówienia – 18%; (iii) jakość – 22%. W pkt 15 SIWZ „Opis sposobu 

obliczenia  ceny  oferty”  Zamawiający  zawarł  informacje  o  sposobie  wyliczenia  ceny. 

Zamawiający  wskazał,  że cena  winna być  wyliczona w  oparciu  o formularz  cenowy.  Każda 

cena  jednostkowa  zawarta  w  o

fercie  powinna  obejmować  całkowity  koszt  wykonania  danej 

pozycji 

w  przyjętej  jednostce  czasu/i  ilości  rozliczenia  w  formularzu  cenowymi  oraz,  że  dla 

każdej pozycji wyszczególnionej w formularzu cenowym, jeśli składają się na nią elementy o 


zróżnicowanych  kosztach,  jednolita  stawka  jednostkowa  powinna  zostać  skalkulowana  na 

zasadzie 

uśrednienia kosztów składowych. 

Izba ustaliła, że Zamawiający w Formularzu w pkt 1.2a oraz 4.2a wyszczególnił następujący 

element  rozliczeniowy:  „Środek  transportu”.  Zamawiający  wskazał  ponadto,  w  zakresie 

Kosztów  administracyjnych  od  rozpoczęcia  Usługi  do  wystawienia  Ostatniego  Świadectwa 

Przejęcia  dany  dział  formularza  cenowego  musi  obejmować  całość  kosztów  związany  z 

prawidłową realizacją Usługi zgodnie z Umową i Opis przedmiotu zamówienia (dalej „OPZ”). 

Pozycja  „Personel  biurowy”  oraz  „Personel  pomocniczy”  musi  obejmować  całość  kosztów 

związanych z zapewnieniem osób niezbędnych do realizacji Usługi.  

Izba  ustaliła,  że  w  pkt  2.4  „Środki  transportu  i  łączności”  OPZ  Zamawiający  wskazał,  iż 

Konsultant  wyposaży  swój  personel  w  odpowiednią  ilość  środków  transportu  i  łączności 

(telefony  komórkowe),  zapewniając  sprawne  pełnienie  Usługi.  Ponadto  konsultant  został 

zobowiązany  do  użyczenia  Zamawiającemu  1  sztuki  środka  transportu  na  czas  realizacji 

zamówienia o parametrach wskazanych w OPZ. Zamawiający wskazał m.in., że Konsultant 

będzie ponosił  wszelkie koszty, za które otrzyma zapłatę z poz. 1.2a oraz 4.2a Formularza 

Cenowego, związane z utrzymaniem, w tym limit średnio 2700 km na miesiąc (średnio 1350 

km  na  miesiąc  w  okresie  od  wystawienia  ostatniego  Świadectwa  Przejęcia  do  wystawienia 

ostatniego  Świadectwa  Płatności),  naprawą,  przeglądami,  ubezpieczeniami  w  celu 

zapewnienia prawidłowego działania pojazdu.  

Izba  ustaliła,  że  w  dniu  28  lipca  2017  r.  Zamawiający  skierował  do  Odwołującego  oraz  do 

konsorcjum N.G. 

sp. z o.o. wezwanie do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust 1 oraz art. 87 

ust. 1 ustawy Pzp w celu u

stalenia czy oferta Odwołującego i konsorcjum N.G. sp. z o.o. nie 

zawiera  rażąco  niskiej  ceny  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  czy  uwzględnia 

wszystkie  wymagania  zawarte  w  SIWZ.  Izba  ustaliła,  że  cena  oferty  Odwołującego  w 

zakresie części I zamówienia była niższa o 28,94% od wartości zamówienia powiększonej o 

wartość  podatku  VAT,  która  wynosiła  10 438 959,99  zł.  Cena  oferty  konsorcjum  N.G.  na 

część  I  zamówienia  wynosiła  7 352 486,13  zł.  i  była  niższa  o  29,57%  od  wartości 

zamówienia  powiększonej  o  wartość  podatku  VAT.  Cena  oferty  wykonawcy  L.  była  niż  o 

25,5% od wartości zamówienia powiększonej o VAT. Zamawiający nie wezwał wykonawcy L. 

do złożenia wyjaśnień  w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. 

Dalej  Izba  ustaliła,  że  pismem  z  dnia  12  września  2017  r.  Zamawiający  zwrócił  się  do 

wykonawcy  L. 

w  trybie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  o  wyjaśnienie  czy  oferta  uwzględnia 


wszystkie  wymagania  zawarte  w  SIWZ  w  zakresie  m.in.  ilości  personelu  biurowego  i 

pomocniczego  w  okresie  projektowania  i  wykonania  robót,  wskazania  ekspertów  nie 

będących  ekspertami  kluczowym  przewidzianych  przez  wykonawcę  celem  zapewnienia 

należytego  wykonania  usługi,  wyjaśnienia  czy  cena  oferty  zawiera  koszt  użyczenia  i 

utrzymania  środka  transportu  dla  Zamawiającego  i  wskazania  rodzaju  pojazdu,  marki  i 

modelu,  a  ponadto  wyjaśnienia  jaką  ilość  środków  transportu  przeznaczonego  dla  swojego 

personelu uwzględnił wykonawca w ofercie w celu zapewnienia sprawnej realizacji usługi.  

Wykonawca L. 

pismem z dnia 18 września 2017 r. złożył wyjaśnienia. Wykonawca załączył 

m.in.  wstępny  harmonogram  pracy  personelu  konsultanta  dla  każdej  części  zamówienia  w 

celu  wskazania  jakich  „Innych  Ekspertów”  planuje  zatrudnić.  Wskazał  również,  iż  użyczy 

Zamawiającemu  pojazd  marki  Hyundai  ix35  oraz,  że  przewiduje  środki  transportu  dla 

Inżynierów  Kontraktu,  Głównych  Inspektorów  Nadzoru  specjalności  inżynieryjnej  drogowej, 

Głównych  Inspektorów  Nadzoru  specjalności  inżynieryjnej  mostowej,  Specjalistów  ds. 

rozliczeń i Specjalistów ds. roszczeń.  

Pismem z dnia 27 października 2017 r. Zamawiający poinformował wykonawców o wynikach 

postępowania  przetargowego.  W  zakresie  części  I  zamówienia  Zamawiający  wybrał  ofertę 

wykonawcy  L.

,  który  za  realizację  zamówienia  zaproponował  cenę  brutto  w  wysokości 

164,60  zł.  Wykonawca  uzyskał  22  pkt  za  kryterium  Jakość  oraz  16  pkt  za  kryterium 

doświadczenie  personelu  wyznaczonego  do  realizacji  zamówienia  i  łącznie  otrzymał  95,27 

pkt. Na miejscu drugim została sklasyfikowana oferta Odwołującego, który zaproponował za 

realizację zamówienia cenę brutto w wysokości 7 417 706,70 zł. Wykonawca ten otrzymał 22 

pkt  w  kategorii  Jakość  oraz  9  pkt  w  kategorii  doświadczenie  personelu  wyznaczonego  do 

realizacji zamówienia i łącznie zdobył 91 pkt.  

Izba zaważyła co następuje:  

W  pierwszej 

kolejności  ustalono,  że  odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych  oraz  został 

uiszczony  od  niego  wpis.  N

ie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących 

odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp. 

Izba  stwierdziła  ponadto,  że  wypełnione  zostały  przesłanki  dla  wniesienia  odwołania 

określone  w  art.  179  ust.  1  ustawy  Pzp,  tj.  posiadanie  przez  Odwołującego  interesu  w 

uzyskaniu  danego  zamówienia  oraz  możliwości  poniesienia  szkody  w  wyniku  naruszenia 

przez 

zamawiającego  przepisów  ustawy.  Oferta  Odwołującego  została  sklasyfikowana  na 

miejscu  drugim.  Odwołujący  domagał  się  nakazania  zamawiającemu  odrzucenia  oferty 


wykonawcy  L.

, którego oferta została zaklasyfikowana na miejscu pierwszym. Ustalenie, że 

zamawiający  z  naruszeniem  przepisów  ustawy  Pzp  zaniechał  czynności  odrzucenia  oferty 

złożonej  przez  ww.  wykonawcę  skutkowałoby  koniecznością  nakazania  zamawiającemu 

wykonania  takich  czynności,  czego  efektem  może  być  wybór  oferty  Odwołującego,  jako 

najkorzystniejszej. Powyższe wyczerpuje dyspozycję art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. 

Zarzut naruszenia art. 90 ust. 1 ustawy Pzp 

Za zasadny Izba uznała zarzut naruszenia art. 90 ust. 1 Pzp w zw. z art. 7 ust 1 ustawy Pzp 

przez  zaniechanie  wszczęcia  procedury  wyjaśniającej  w  odniesieniu  do  ceny  oferty 

przystępującego L.. 

Stosownie  do  ww.  przepisu, 

jeżeli  zaoferowana  cena  lub  koszt,  lub  ich  istotne  części 

składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  budzą 

wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie  z 

wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów, 

zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących 

wyliczenia ceny lub kosztu (…). 

Stosownie  zaś  do  art.  7  ust  1  ustawy  Pzp  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji  i  równe  traktowanie  wykonawców  oraz  zgodnie  z  zasadami  proporcjonalności  i 

przejrzystości.  

Zasada  równego  traktowania  wykonawców  w  procesie  prowadzenia  postępowania  o 

udzielenie zamówienia publicznego zawarta w art. 7 ust 1 ustawy Pzp ma zastosowanie do 

wszystkich  czynności  podejmowanych  przez  zamawiającego  w  toku  postępowania 

przetargowego.  Odnosi  się  również  do  czynności  zamawiającego  podjętych  w  procesie 

badania  i  oceny  ofert  poszczególnych  wykonawców  w  kontekście  zaoferowania  rażąco 

niskiej  ceny  za  realizację  przedmiotu  zamówienia.  Wezwanie  bądź  zaniechanie  wezwania 

wykonawcy do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 winno być oparte na obiektywnych i 

weryfikowanych  przesłankach,  które  umożliwią  ocenę  czy  czynności  podjęte  przez 

Zamawiającego pozostają w zgodzie z zasadami zawartymi w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.  

W omawianym stanie faktycznym, w części I zamówienia oferty złożyło ośmiu wykonawców, 

z następującymi cenami: 

1.  Wykonawca Multiconsult Polska sp. z o.o. 

– cena oferty 10 233 600 zł.; 


2.  Wykonawca Konsorcjum  Z.I.Z. S.A., Z. sp. z o.o.,  P.c. sp. z o.o. sp.K. 

– cena oferty 

340,88 zł.;  

3.  Wykonawca S. S.A.S. 

– cena oferty 8 422 548 zł.;  

4.  E.G.P. S.A. 

– cena oferty 8 570 025 zł.;  

5.  E.P. sp. z o.o. 

– cena oferty 15 309 667,76 zł.;  

6.  Wykonawca L. 

– cena oferty 7 771 164,60 zł.; 

7.  Wykonawca Konsorcjum T. 

– cena oferty 7 417 706,78 zł.;   

8.  Wykonawca Konsorcjum N.G. i C.O. Sp. z o.o. 

– cena oferty 7 352 486,13 zł.  

Jak Izba ustaliła, Zamawiający wezwał do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy 

Pzp  Odwołującego  oraz  konsorcjum    N.G.  i  C.O.  Sp.  z  o.o.  Wykonawca  L.  nie  został 

wezwany  do  złożenia  wyjaśnień,  pomimo  iż  różnica  w  cenach  za  realizację  zamówienia 

pomiędzy Odwołującym, a wykonawcą L. wynosiła zaledwie 353,5 tys. złotych. Cena oferty 

Odwołującego  stanowiła  28,9%  wartości  zamówienia  powiększonej  o  VAT,  zaś  cena  oferty 

wykonawcy L. 

wynosiła 25,5% wartości zamówienia powiększonej o VAT. Nie ulega więc, w 

ocenie  Izby,  wątpliwości,  iż  różnice  cenowe  pomiędzy  Odwołującym,  a  wykonawcą  L.  były 

nieznaczne.  Dlatego  też  zasadne  było  ustalenie  jakimi  obiektywnymi  i  weryfikowalnymi 

przesłankami  kierował  się  Zamawiający  wzywając  jednego  z  wykonawców  do  złożenia 

wyjaśnień  w  trybie  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp,  a  zaniechając  wezwania  w  stosunku  do 

drugiego.  

Zamawiający  jednak  ani  w  złożonym  podczas  posiedzenia  Izby  piśmie  procesowym  ani 

podczas rozprawy nie przedstawił żadnego stanowiska w powyższej kwestii. Na pytanie Izby 

jakie okoliczności spowodowały zaniechanie wezwania wykonawcy L. do złożenia wyjaśnień 

w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp pomimo, iż różnice cenowe pomiędzy ofertą Odwołującego 

a wykonawcy L. 

były nieznaczne, Zamawiający ograniczył się do stwierdzenia, iż cena oferty 

Odwołującego była bliżej progu 30% wartości zamówienia. W aktach postępowania brak jest 

również  jakiegokolwiek  dokumentu  na  podstawie  którego  Izba  mogłaby  zweryfikować  czy 

Zamawiający  dokonał  badania  i  analizy  oferty  wykonawcy  L.  w  zakresie  wyceny  kosztów 

realizacji  zamówienia  i  jakie  okoliczności  sprawiły,  że  nie  miał  wątpliwości  co  do 

prawidłowości wyceny zamówienia przez wykonawcę L..  

W  ocenie  Izby  Zamawiający  nie  wykazał  podczas  postępowania  odwoławczego  z  jakich 

powodów  uznał,  że  pomimo  niewielkiej  różnicy  cenowej  pomiędzy  ofertami  Odwołującego 

oraz  wykonawcy  L. 

uzasadnione  wątpliwości  co  do  prawidłowości  i  realności  wyceny 

zamówienia Zamawiający powziął wyłącznie w stosunku do oferty Odwołującego, nie zaś w 

stosunku  do  obu  wykonawców.  Bierności  Zamawiającego  i  braku  przedstawienia 

jakiegokolwiek uzasadnienia swoich decyzji 

potwierdziły słuszność zarzutu naruszenie art. 7 


ust.  1  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp.  Nie  sposób  bowiem  przyjąć,  że 

Zamawiający powziął uzasadnione wątpliwości co do wyceny kosztów realizacji zamówienia 

przez Odwołującego, a takich wątpliwości nie miał wobec wykonawcy L. pomimo nieznacznej 

różnicy  cenowej  w  ofertach  tych  wykonawców.  W  ocenie  Izby  Zamawiający  w  sposób 

nierówny  potraktował  wykonawców  znajdujących  się w  podobnej  sytuacji. Obaj  wykonawcy 

złożyli  oferty  w  postępowaniu,  obaj  wykonawcy  dążyli  do  uzyskania  zamówienia,  obaj 

wyko

nawcy zaoferowali zbliżone ceny za realizację zamówienia, i pomimo, iż znajdowali się 

w podobnej sytuacji Za

mawiający wezwał wyłącznie jednego z nich do złożenia wyjaśnień w 

trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp.  

Ponadto  wskazać  należy,  że  materiał  dowodowy  zgromadzony  w  sprawie  pozwalał  na 

stwierdzenie,  że  istnieją  co  najmniej  wątpliwości  co  do  tego,  czy  wykonawca  L.  w  sposób 

właściwy wycenił zakwestionowane przez Odwołującego pozycje.  

Zamawiający  zarówno  w  piśmie  procesowym  jak  i  podczas  rozprawy  prezentował 

argumentację,  iż  zakwestionowane  przez  Odwołującego  elementy  wyceny  oferty  nie  mogą 

być uznane za istotne części składowe ceny, a w konsekwencji nie zaistniały przesłanki do 

uruchomienia procedury  z  art.  90  ust.  1 ustawy  Pzp. Wskazać jednak  należy,  że  w  świetle 

art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  Zamawiający  jest  uprawniony  do  wszczęcia  procedury 

wyjaśniającej  w  dwóch  okolicznościach.  Po  pierwsze  w  sytuacji,  gdy  zaoferowana  cena 

wydaje  się  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  budzi  wątpliwości 

zamawi

ającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia.  Po  drugie  zaś  w 

sytuacji, gdy istotna część składowa ceny lub kosztu wydają się rażąco niskie w stosunku do 

przedmiotu  zamówienia  i  budzą  wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania 

przedmi

otu zamówienia. Oznacza to, że w przypadku gdy cena całkowita oferty nie sprawia 

wrażenia rażąco niskiej, a w szczególności nie jest niższa o określony wskaźnik od wartości 

zamówienia  lub  średniej  arytmetycznej  innych  ofert,  ale  cena  (koszt)  jednego  lub  kilku 

istotnych  składników  ceny  (kosztu)  oferty  sprawia  wrażenie  rażąco  niskiej,  to  zamawiający 

ma  obowiązek  zażądać  od  wykonawcy  stosownych  wyjaśnień.  W  tym  miejscu  Izba 

wskazuje,  iż  nie  podziela  poglądu  prezentowanego  przez  Zamawiającego  oraz 

przystępującego L., że przy wynagrodzeniu ryczałtowym zamawiający nie jest uprawniony do 

badania i analizowania danego składnika ceny, gdy dany składnik nie pozostaje istotny dla 

wyceny  oferty. W ocenie Izby  takie uprawnienie  Zamawiający  posiada nawet  w  przypadku, 

gdy 

przewidziane  jest  wynagrodzenie  ryczałtowe  dla  wykonawcy.  Ustalenie  czy 

poszczególne  usługi  składające  się  na  przedmiot  zamówienia  (a  niemające  istotnego 

znaczenia)  zostały  wycenione  na  poziomie  rynkowym  może  być  niezbędne  do  ustalenia 


realności  całej  oferty  –  jeśli  bowiem  niektóre  usługi  zostały  niedoszacowane,  może  się 

okazać,  że  niedoszacowana  jest  cała  oferta,  a  przy  niewielkich  różnicach  cenowych 

pomiędzy  poszczególnymi  wykonawcami  ma  to  istotny  wpływ  na  końcowy  wynik 

postępowania. Przyjęcie stanowiska przeciwnego prowadziłoby de facto do uniemożliwienia 

zamawiającemu  rzetelnego  zbadania  realności  ceny,  w  sytuacji,  gdy  ma  ona  charakter 

ryczałtowy. 

W  omawianym  stanie  faktycznym  zarzut  Odwołującego  dotyczył  zaniechania  wezwania 

wykonawcy  L.  w  trybie  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp 

w  sytuacji,  gdy  istniały  wątpliwości  co  do 

prawidłowości wyceny określonych elementów świadczenia wykonawcy składających się na 

zamówienia,  co  w  konsekwencji  rodziło  podejrzenie  zaoferowania  ceny  rażąco  niskiej.  W 

ocenie Izby Odwołujący uprawdopodobnił, iż wycena pozycji  „Środek transportu”, „Personel 

biurowy i pomocniczy” oraz „Inni Eksperci” budzi wątpliwości co do prawidłowości przyjętych 

kosztów realizacji tych części zamówienia. 

Co  do  pozycji  „Środek  transportu”,  to  wskazać  należy  w  pierwszej  kolejności,  iż  Izba  nie 

podziela argumentacji Odwołującego, iż  w pkt 1.2a oraz 4.2a należało uwzględnić zarówno 

koszty związane z zapewnieniem Zamawiającemu 1 środka transportu jak i koszty związane 

z zapewnieniem środków transportu dla personelu wykonawcy. Żadne postanowienie SIWZ 

czy  też  OPZ  nie  obligowały  wykonawcy  to  zawarcia  w  pkt  1.2a  oraz  4.2a  kosztów 

związanych z zapewnieniem środków transportu dla personelu wykonawcy. Takiego wniosku 

nie  sposób  również  wywieść  z  przyjętej  numeracji  czy  też  nazewnictwa  poszczególnych 

rozdziałów w OPZ oraz pozycji w formularzu cenowym. W OPZ wymogi dotyczące środków 

transportu Zamawiający zawarł w rozdziale 2.4 „Środki transportu i łączności”. Numeracja jak 

i  tytuł  rozdziału  nie  odpowiada  numeracji  i  tytułom  poszczególnych  pozycji  w  formularzu 

oferty.  Tym  samym  brak  jest  podstaw  do  narzucenia  wykonawcy  obowiązku  wliczenia 

wszystkich kosztów  transportu  związanych z  użyczeniem  samochodu  Zamawiającemu jak  i 

zapewnieniem środków transportu personelowi wykonawcy w pkt 1.2a oraz 4.2.a formularza 

cenowego.  

Niezależnie jednak od powyższych wniosków Izby wskazać należy, że obowiązkiem każdego 

wykonawcy  było  ujęcie  w  ofercie  kosztów  zapewnienia  1  środka  transportu  dla 

Zamawiającego  jak  i  zapewnienie  środków  transportu  dla  własnego  personelu.  Taki 

obowiązek  spoczywał  również  na  wykonawcy  L..  Wykonawca  ten  w  złożonych  w  dniu  18 

września  wyjaśnieniach  w  trybie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  oświadczył,  że  zapewni 

Zamawiającemu  samochód  Hyundai  ix35  oraz  przewiduje  środki  transportu  dla  Inżynierów 

Kontraktu,  Głównych  Inspektorów  Nadzoru  specjalności  inżynieryjnej  drogowej,  Głównych 

Inspektorów  Nadzoru  specjalności  inżynieryjnej  mostowej,  Specjalistów  ds.  rozliczeń  i 


Specjali

stów  ds.  roszczeń.  Tym  samym  w  kosztach  realizacji  zamówienia  winny  być  ujęte 

koszty  zapewnienia  powyższych  środków  transportu.  Obowiązkiem  zaś  Zamawiającego 

winno być zbadanie w trybie art. 90 ust. 1 czy koszty te rzeczywiście zostały ujęte, w jakiej 

wyso

kości  i  w  jaki  sposób  zostały  obliczone.  Podkreślić  należy  w  tym  miejscu,  że  to 

obowiązkiem  Zamawiającego  jest  badanie  i  ocena  oferty  pod  kątem  rażąco  niskiej  ceny. 

Wyjaśnienia  wykonawcy  L.  złożone  w  piśmie  procesowym  z  dnia  15  listopada  2017  r. 

dotyczące  sposobu  kalkulacji  kosztów  związanych  z  zapewnieniem  środków  transportu 

winny  być  przedłożone  Zamawiającemu  w  odpowiedzi  na  wezwanie  w  trybie  art.  90  ust.1 

ustawy  Pzp.  Na  tym  etapie  postępowania  ocena  tych  wyjaśnień  przez  Izbę  byłaby 

przedwczesna. Izba bow

iem wchodziłaby w kompetencje Zamawiającego.  

Dalej wskazać należy, że w zakresie wyceny kosztów związanych z zatrudnieniem personelu 

biurowego  i  pomocniczego  na  umowę  o  pracę,  Izba  przychyla  się  do  stanowiska 

Odwołującego. W ocenie Izby istnieją uzasadnione wątpliwości czy wykonawca L. w sposób 

prawidłowy  wyliczył  koszty  zatrudnienia  personelu  biurowego  i  pomocniczego  na  umowę  o 

prace,  co  zostało  uprawdopodobnione  w  zawartych  w  treści  odwołania  wyliczeniach. 

Wątpliwości te potwierdził sam wykonawca L. powołując się w złożonym piśmie procesowym 

na szereg sprzyjających okoliczności, które umożliwiają mu obniżenie kosztów związanych z 

zatrudnieniem  pracowników  na  umowę  o  pracę.  Tym  samym  zasadne  jest  wezwanie 

wykonawcy  L. 

do  złożenia  wyjaśnień  co  do  sposobu  obliczenia  powyższych  kosztów  i 

udowodnienia,  że  koszty  te  zostały  prawidłowo  wyliczone  i  weryfikacji  sprzyjających 

czynników, które umożliwiają wykonawcy obniżenie kosztów pracy.  

Co zaś się tyczy zarzutu związanego z brakiem wyceny lub nieprawidłową wyceną kosztów 

wypełnienia  kryteriów  zapisów  pozacenowych,  to  w  ocenie  Izby  zarzut  ten  nie  został  w 

sposób  prawidłowy  sformułowany  przez  Odwołującego.  W  treści  podniesionego  zarzutu 

Odwołujący  ograniczył  się do  stwierdzenia,  że  wykonawca  L.  w  cenie oferty  nie uwzględnił 

bądź  uwzględnił  w  sposób  nieprawidłowy:  (i)  koszty  wykonania  cyklicznych  zdjęć  - 

ortofotoraport  w  postaci  ortofotomapy  oraz  DSM  wraz  z  przeglądarką  www  udostępnioną 

„on-line"  w  jakości  i  częstotliwości  wymaganej  przez  Zamawiającego  oraz  przy  użyciu 

wymaganego  sprzętu  (bezzałogowych  platform  latających  lub  nalotu  lotniczego)  oraz  (ii) 

koszty  braku 

związane  z  2  tyg.  okresem  dublowania  pracy  ekspertów  w  przypadku  ich 

zmiany. 

Odwołujący  nie  przestawił  żadnej  analizy,  która  uprawdopodobniałaby 

nieprawidłowści  w  ofercie  wykonawcy  L..  Zarzut  nie  może  sprowadzać  się  do 

jednozdaniowego  stwierdzenie  o  braku  wyceny  lub  nieprawidłowości  wyceny  danego 

elementu  oferty.  Musi  zawierać  wskazanie  okoliczności  faktycznych,  które  umożliwią  Izbie 


jego  ocenę.  Takich  okoliczności  Odwołujący  nie  wskazał,  co  uniemożliwia  rozpoznanie 

zarzutu w powyższej części.  

Podkreślić  jednak  należy,  że nałożony  przez  Izbę  na  Zamawiającego obowiązek  wezwania 

wykonawcy L. 

do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp nie dotyczy wyłącznie 

elementów  zakwestionowanych  przez  Odwołującego.  Obowiązkiem  Zamawiającego  jest 

zbadanie  oferty  wykonawcy  L. 

w  takim  stopniu  szczegółowości  jak  uczynił  to  wobec 

wykonawców  znajdujących  się  w  podobnej  sytuacji,  zaś  odstąpienie  od  badania  danego 

elementu  oferty  winno  znaleźć  wyczerpujące  uzasadnienie  w  protokole  badania  oferty 

wykonawcy.  Tylko  bowiem  w  takich  okolicznościach  zachowana  zostanie  zasada  równego 

traktowania wykonawców.   

Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust 1 i 3 ustawy Pzp 

W  ocenie  Izby  powyższy  zarzut  nie  potwierdził  się.  Zgodnie  z  przywołanym  przepisem 

Zmawiający  odrzuca  ofertę  wykonawcy,  jeżeli  jej  treść  nie  odpowiada  treści  SIWZ. 

Odwołujący  argumentował,  że  oferta  wykonawcy  L.  jest  niezgodna  ze  SIWZ,  gdyż 

wykonawca  L.  ni

e  uwzględnił  w  swojej  ofercie  określonych  specjalistów  na  etapie 

projektowania prac 

i wykonywania robót budowlanych.   

Wskazać  należy,  w  pkt  2.1.2  Inni  Eksperci  –  OPZ,  Zamawiający  określił,  że  nie  wymaga 

przedłożenia  w  ofercie  kandydatów  na  stanowiska  Innych  Ekspertów  ani  informacji  ich 

dotyczących.  Wskazał  ponadto,  że  w  celu  zapewnienia  należytego  wykonania  usługi,  w 

sytuacji,  gdy  zajdzie  potrzeba,  wykonawca  zapewni  na  etapie  realizacji  usługi  określonych 

ekspertów wskazanych w pkt 2.1.2 OPZ. 

Wskazać dalej należy, iż zgodnie z pytaniem Zamawiającego z dnia 12 września 2017 r. w 

zakresie  wyjaśnień  w  trybie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  L.  -  na  żądanie  Zamawiającego  -  w 

zakresie  pytania  numer  3  przedstawił  Harmonogram  Pracy  Personelu  Konsultanta  (dalej 

HPPK”) zarówno dla okresu projektowania, jak również okresu realizacji robót.  

Z powyższego HPPK wynika, że wykonawca  L. nie uwzględnił określonych specjalistów na 

etapie  projektowania  i  wykonywania  robót  budowlanych.  Odwołujący  przywołał  określone 

postanowienia 

wzoru  umowy,  które  uprawdopodobniają,  iż  udział  zakwestionowanych 

specjalistów będzie konieczny. Zasadne jest więc postawienie pytania czy wykonawca L. nie 

przewidział udziału Innych Ekspertów na etapie projektowania i realizacji robót budowalnych, 

czy  w 

cenie  oferty  ujął  koszty  ich  udziału  w  realizacji  zamówienia  czy  brak  wskazania 


określonych specjalistów w HPPK wynika z charakteru przedłożonego dokumentu. W ocenie 

Izby powyższe niejasności winny być wyjaśnione przez Zamawiającego w trybie art. 87 ust. 1 

ustawy Pzp.  

W  ocenie  Izby  omawiana  niejasność  w  ofercie  wykonawcy  L.  nie  może  być  podstawą  do 

uznania,  iż  jest  ona  niezgodna  z  SIWZ.  Po  pierwsze  z  SIWZ  w  sposób  jasny  i  bezsporny 

wynika,  że  Zamawiający  nie  wymagał  przedłożenia  w  ofercie  kandydatów  na  stanowiska 

„Innych Ekspertów”. Po drugie wykonawca L. nie złożył oświadczenia o braku uwzględnienia 

wskazanych  przez  Odwołującego  specjalistów.  W  konsekwencji  niewskazanie  w  HPPK 

„Innych Ekspertów” na etapie projektowania i realizacji robót budowlanych przez wykonawcę 

L. 

w  przykładowym  HPPK  winno  być  wyjaśnione  przez  wykonawcę  w  kontekście 

obowiązków wykonawcy wynikających ze wzoru umowy, jak i w kontekście obliczenia kosztu 

realizacji  takich  obowiązków.  Tym  samym  zasadne  było,  w  ocenie  Izby,  nakazanie 

Zamawi

ającemu wezwania wykonawcy L. to wyjaśnienia w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp w 

zw.  z  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  czy  przewidział  udział  „Innych  Ekspertów”  na  etapie 

projektowania i realizacji robót budowlanych, jakich „Innych Ekspertów” przewidział i w jakich 

sposób ujął koszty ich zatrudnienia w cenie oferty. Udzielenie odpowiedzi przez wykonawcę 

L. 

pozwoli  Zamawiającemu  na  ustalenie  czy  wykonawca  L.  ujął  w  ofercie  wszystkich 

niezbędnych  ekspertów  oraz  koszty  związane  z  ich  zatrudnieniem.  W  konsekwencji  zarzut 

naruszenia  art.  89 

ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust  1  i  3  ustawy  Pzp  podlegał 

oddaleniu.  

Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp  

Oddaleniu  podlegał  także  zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp  przez  zaniechanie 

odrzuceni

a oferty przystępującego  L., który miał zaoferować cenę rażąco niską w stosunku 

do przedmiotu zamówienia. 

Izba  podkreśla akcentowany  w  orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości  jak również  samej 

Izby pogląd, że zamawiający nie może automatycznie odrzucić oferty wykonawcy z powodu 

zaoferowania  przez  niego  ceny  rażąco  niskiej,  bez  umożliwienia  mu  złożenia  stosownych 

wyjaśnień.  Europejski  Trybunał  Sprawiedliwości  wyraził  pogląd  „Art.  29  ust.  5  Dyrektywy 

Rady  71/305,  od  stosowania  którego  Kraje  Członkowskie  nie  mogą  odstąpić  w  żadnym 

istotnym stopniu, zakazuje Krajom Członkowskim wprowadzania przepisów, które wymagają 

automatycznej  dyskwalifikacji  ofert  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  według 

kryterium  arytmetycznego,  zobowiązuje  natomiast  zamawiającego  do  zastosowania 

procedury  analizy  ofert,  przewidzianej  w  tej  dyrektywie,  która  daje  oferentowi  sposobność 

przedstawienia wyjaśnień. (Wyrok ETS z dnia 18.06.1991 r. w sprawie C - 295/89 („Impresa 


Dona  Alfonsa”).  Stanowisko  Trybunału  znajduje  odzwierciedlenie  w  ustawie  Pzp,  która 

stanowi  w  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp, 

że „jeżeli  zaoferowana cena lub  koszt,  lub  ich istotne 

części  składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  budzą 

wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie  z 

wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów, 

zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących 

wyliczenia ceny lub kosztu 

(…)”. Zatem niedopuszczalne jest automatyczne ustalenie przez 

zamawiającego,  iż  zaoferowano  cenę  noszącą  znamiona  ceny  rażąco  niskiej  bez 

umożliwienia  wykonawcy  złożenia  stosownych  wyjaśnień.  Nie  ulegało  zaś  wątpliwości,  że 

zamawiający  nie  wzywał  przystępującego  L.  do  złożenia  wyjaśnień  obrazujących  sposób 

kalkulowania  ceny  (art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp).  Zatem  żądanie  odrzucenia  jego  oferty  na 

podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp  należało  ocenić  jako  przedwczesne.  Powyższe 

skutkowało koniecznością oddalenia odwołania w tej części. 

Wobec 

powyższego orzeczono jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy 

Pzp  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  3  pkt  1  i  2  lit.  b  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów 

dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41, 

poz. 238).  

Przewodniczący:      ………………………….