KIO 2317/16 WYROK dnia 2 stycznia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 2317/16 

WYROK 

 z dnia 2 stycznia 2017 r.    

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący: 

Paweł Trojan 

Protokolant: 

Agata Dziuban 

Rafał Komoń  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  20  grudnia  2016  r.  oraz  w  dniu  29  grudnia  2016  r.  

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  8 

grudnia 2016 r. przez  wykonawcę 

JM-TRONIC Spółka z o.o., ul. Wapienna 43/45, 04-691 

Warszawa  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Katowicki  Holding 

Węglowy S.A., ul. Damrota 16 – 18, 40-022 Katowice w trybie przetargu nieograniczonego 

pn.:  „Wymiana  rozdzielni  6kV  R  720  m  KHW  S.A.  KWK  Murcki  –  Staszic  Ruch  Staszic"  –  

(postępowanie znak ZP/012/2016) 

przy udziale wykonawcy 

Przedsiębiorstwo Kompletacji i Montażu Systemów Automatyki 

Carboautomatyka  S.A.,  ul.  Budowlanych  168,  43-100  Tychy  zgłaszającego  swoje 

przystąpienie  do  postępowania  wszczętego  wskutek  wniesienia  odwołania  po  stronie 

Zamawiającego. 

orzeka: 

1. oddala odwołanie  


2.  kosztami  postępowania  w  wysokości

  18  750  zł  00  gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy 

siedemset pięćdziesiąt złotych i zero groszy) obciąża Odwołującego - 

JM-TRONIC Spółka z 

o.o., ul. Wapienna 43/45, 04-691 Warszawa i: 

1)  zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 

 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście 

tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

JM-TRONIC  Spółka  z 

o.o., ul. Wapienna 43/45, 04-691 Warszawa tytułem wpisu od odwołania, 

2)  zasądza  od  wykonawcy 

JM-TRONIC  Spółka  z  o.o.,  ul.  Wapienna  43/45,  04-691 

Warszawa  na  rzecz  zamawiającego  -  Katowicki  Holding  Węglowy  S.A.,  ul. 

Damrota  16  –  18,  40-022  Katowice  kwotę  w  wysokości  3  750  zł  00  gr  (słownie: 

trzy  tysiące  siedemset  pięćdziesiąt  złotych  i  zero  groszy)  tytułem  zwrotu  kosztów 

zastępstwa procesowego i kosztów dojazdu na rozprawę. 

3.  Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 22 grudnia 2015 r., poz. 2164 z późn. zm.) na niniejszy 

wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do 

Sądu Okręgowego w Katowicach.  

Przewodniczący: 

…………………… 


U z a s a d n i e n i e 

do wyroku z dnia 2 stycznia 2017 r. w sprawie o sygn. akt KIO 2317/16  

Zamawiający  –  Katowicki  Holding  Węglowy  S.A.,  ul.  Damrota  16  –  18,  40-022  Katowice 

prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego pn.: „Wymiana rozdzielni 6kV R 720 m KHW S.A. KWK Murcki – Staszic Ruch 

Staszic" –  (postępowanie znak ZP/012/2016). 

Postępowanie  prowadzone  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  z  zastosowaniem  aukcji 

elektronicznej  o  wartości  powyżej  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie 

art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. 

W dniu 25.03.2016 r. ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w suplemencie do Dz. 

U. UE pod numerem 2016/S 060 - 102354.  

W  dniu  28.11.2016  r.  wykonawca  powziął  informację  o  wadliwym,  w  jego  ocenie, 

przeprowadzeniu aukcji elektronicznej. 

Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 08.12.2016 r. w 

formie  pisemnej  przez  wykonawcę  JM-TRONIC  Spółka  z  o.o.,  ul.  Wapienna  43/45,  04-691 

Warszawa na czynność Zamawiającego polegającą na: 

-  przeprowadzeniu  aukcji  elektronicznej,  prowadzącej  do  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  z 

naruszeniem ustawy Pzp. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu obrazę: 

- art. 91c PZP, art. 7 ust. 1 PZP, oraz innych wskazane w treści odwołania - poprzez uznanie, 

iż  aukcja  elektroniczna  została  przeprowadzona  zgodnie  z  tymi  przepisami,  a  w 

szczególności że Odwołujący na bieżąco uzyskiwał informację o pozycji złożonej przez niego 

oferty i otrzymanej punktacji oraz o punktacji najkorzystniejszej oferty, 

Odwołujący  tym  samym  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  i  nakazanie 

Zamawiającemu: 


(1)  unieważnienia  czynności  przeprowadzenia  aukcji  elektronicznej  i  powtórzenie  tej 

czynności. 

Uzasadnienie interesu w uzyskaniu zamówienia i możność poniesienia szkody 

Odwołujący  wskazał,  iż  ma  interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia,  jako  że  w 

wyniku  wadliwych  czynności  Zamawiającego  utracił  możliwość  jego  pozyskania  ponieważ 

pomimo tego, iż system aukcyjny na moment końcowej weryfikacji aukcji pokazywał pierwszą 

pozycję  jego  oferty,  oferta  w  informacji  o  wynikach  aukcji  zajęła  drugą  pozycję.  Wadliwe 

prowadzenie  aukcji  uniemożliwiło  Odwołującemu  składanie  postąpień  oraz  uzyskanie 

przedmiotowego zamówienia. 

W  uzasadnieniu  Odwołujący  wskazał,  że  w  dniu  23.11.2016  r.  Zamawiający  zaprosił 

wykonawców do udziału w aukcji elektronicznej. 

(dowód: kopia e-maila z dnia 23.11.2016 r.) 

W dniu 28.11.2016 r. odbyła się aukcja elektroniczna. Aukcja rozpoczęła się o godz. 10.00, a 

zakończyła o godz. 10.44. W tym też dniu Odwołujący otrzymał informację o wynikach aukcji, 

wskazującą,  iż  najkorzystniejszą  ofertę  złożyło  Przedsiębiorstwo  Kompletacji  i  Montażu 

Systemów  Automatyki  „CARBOAUTOMATYKA"  S.A.  (CARBOAUTOMATYKA).  W  piśmie  o 

wynikach aukcji zamawiający podał, iż wybrany wykonawca zaoferował cenę 9 290 000,00 zł. 

Natomiast Odwołujący zaoferował cenę 9 298 010,00 zł. 

W  tym  też  dniu  Odwołujący  powziął  wiadomość  o  czynnościach  naruszających  jego  interes 

prawny. 

Odwołujący  nie  zgadza  się  z  wynikami  aukcji  elektronicznej  przeprowadzonej  w 

przedmiotowym postępowaniu i wskazuje, co następuje. 

Zagadnienia  dot.  aukcji  elektronicznej  zostały  uregulowane  przez  Zamawiającego  w 

Rozdziale  1.2.  pkt.  7  Specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (SIWZ).  Zamawiający 

przewidział,  iż  aukcja  elektroniczna  dotycząca  ceny  za  wykonanie  przedmiotu  zamówienia, 

zostanie  przeprowadzona  jeżeli  w  postępowaniu  złożone  zostaną,  co  najmniej  3  oferty  nie 

podlegające odrzuceniu. Sposób oceny ofert w toku aukcji elektronicznej będzie obejmował 

przeliczanie  postąpień  na  punktową  ocenę  oferty,  z  uwzględnieniem  punktacji  otrzymanej 

przed otwarciem aukcji. 


Zgodnie  z  pkt.  7.2.  Rozdziału  1.2.  SIWZ  aukcja  elektroniczna  została  przeprowadzona  na 

Portalu  Aukcji  Publicznych,  pod  adresem:  https://laip-khw.coig.biz/.  W  informacjach 

podstawowych zawartych na Portalu Aukcji Publicznych wskazano iż czasem obowiązującym 

w  systemie  jest  tzw.  „czas  systemowy"  cyt.  „W  Portalu  Aukcji  Publicznych  wyświetlany  jest 

aktualny czas. Jest on obowiązujący dla każdej czynności wykonywanej na portalu, m.in. jest 

kluczowy dla oceny złożenia postąpienia w czasie trwania aukcji."  

Ponadto 

Zamawiający 

wskazał, 

iż 

zalecane 

wymagania 

techniczne 

urządzeń 

informatycznych  użytych  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej,  zapewniające  stabilne 

współdziałanie z Portalem Aukcji Publicznych znajdują się na stronie https://laip-khw.coig.biz 

w  dziale  „Informacje  podstawowe"  oraz  instrukcji  obsługi  w  dziale  „Instrukcja  obsługi" 

(dostępnej  po  zalogowaniu).  W  zaproszeniu  do  udziału  w  aukcji  otrzymanym  drogą 

elektroniczną Zamawiający podał następujące warunki prowadzenia aukcji: 

„Identyfikator aukcji: AUK-P/2016/0820 

Opis  aukcji:  część  zamówienia  nr:  1  -  Wymiana  rozdzielni  6kV  R  720  na  poziomie  720m 

KHWS.A. KWK "Murcki-Staszic" Ruch "Staszic", 

Termin  otwarcia  aukcji:  28.11.2016  o  godz.  10:00  Planowany  termin  zamknięcia  aukcji: 

28.11.2016 o godz. 10:30 Przedłużenie: 5 min. 

Jeżeli w okresie 5 min. przed planowanym terminem zamknięcia pojawi się jakakolwiek nowa 

oferta,  to  aukcja  zostanie  przedłużona  o  następne  5  min.  od  czasu  złożenia  postąpienia  i 

zakończy  się  dopiero,  gdy  w  ustalonym  czasie  5  min.  nie  pojawi  się  żadna  nowa  oferta 

któregokolwiek wykonawcy. 

Sposób oceny ofert w toku aukcji: obejmuje automatyczne przeliczanie złożonych postąpień 

na  punktową  ocenę  oferty  z  uwzględnieniem  punktacji  otrzymanej  przed  otwarciem  aukcji 

elektronicznej.  Obliczanie  punktacji  będzie  opierać  się  na  wzorach  określonych  w  SIWZ. 

Jeżeli  w  Portalu  zostaną  złożone  równoważne  oferty  może  rozpocząć  się  dogrywka.  W 

przypadku  braku  postąpień  w  pierwszej  dogrywce,  aukcja  zakończy  się  bez  uruchamiania 

kolejnych dogrywek. 

Kryteria oceny ofert (wraz z oceną oferty pisemnej): 

Nazwa Waga 

Kierunek 

licytacji 

Min. 


Postąpienie  Wartość 

Liczba 

punktów 

Pozycja Wykonawcy w rankingu 

CENA [zł] 

w dół  10000 [zł] 

9 578 010,000 [zł] 

Gwarancja 

Najdłuższy okres gwarancji: 84 miesiące 

Razem 100,00000000 

Niżej  znajduje  się  wzór  na  obliczanie  liczby  punktów  dla  postąpienia  składanego  w  trakcie 

licytacji. Wzór dotyczy wszystkich licytowanych kryteriów. 

1. Kierunek licytacji w dół (mniej lepiej): 

W obliczana = (C min / C bad) x W 

2. Kierunek licytacji w górę (więcej lepiej) 

W obliczana = (C bad/ C max) x W 

gdzie: 

W obliczana - wartość punktowa kryterium, 

W - waga, 

C min - najniższa wartość kryterium spośród złożonych ofert wszystkich Wykonawców, 

C max - najwyższa wartość kryterium spośród złożonych ofert wszystkich Wykonawców, 

C bad - wartość kryterium badanej oferty. 

Całkowita  wartość  punktowa  badanej  oferty  wyliczana  jest  jako  suma  wartości  punktowych 

wszystkich kryteriów." 

Ponadto  załączył  Regulamin  korzystania  z  Portalu  Aukcji  Publicznych  określający  m.in. 

wymagania techniczne związane z korzystaniem z Platformy. 

W toku aukcji wykonawcy składali szereg postąpień. Zmiany z tym związane były na bieżąco 

widoczne  dla  uczestników,  zgodnie  z  zasadami  aukcji,  do  momentu  złożenia  ostatniego 

postąpienia  przez  CARBOAUTOMATYKĘ.  Ostatnie  postąpienie  Odwołujący  złożył  o  godz. 

10.36.46,  oferując  cenę  w  wysokości  9  298  010,00  zł.  Postąpienie  to  dawało  mu  pierwszą 

pozycję  wg  kryteriów  oceny  ofert,  stosowanych  w  niniejszym  postępowaniu.  Obserwując 

weryfikację  końcową  aukcji  (wskazującą  na  termin  zamknięcia  aukcji  o  godz.  10.43.13) 

Odwołujący  o  godz.  10.44.19  widział,  iż  jego  oferta  jest  ofertą  najkorzystniejszą  -  system 

pokazywał 

pozycję 

Odwołujący 

nie 

widział 

postąpienia 

dokonanego 

przez 

CARBOAUTOMATYKĘ oraz zmiany pozycji swojej oferty. 

{Dowód: zrzut z ekranu komputera nr 1) 


Już  po  zakończeniu  aukcji  w  wynikach  widocznych  o  godz.  10.48.41,  zawarta  była 

informacja,  iż  rzeczywisty  czas  zamknięcia  aukcji  to godz.  10.44.31,  a  oferta Odwołującego 

zajmuje  2  pozycję,  gdyż  o  godz.  10.39.31  CARBOAUTOMATYKA  złożyła  ofertę 

korzystniejszą niż oferta Odwołującego. 

{Dowód: zrzut z ekranu nr 2 oraz protokół z aukcji) 

Odwołujący o wykrytym błędzie zawiadomił Zamawiającego telefonicznie na nr tel. podany do 

kontaktu w zaproszeniu do aukcji tj. (32) 757-3416 rozmowa z Panią V. Z. oraz e-mailem w 

dniu 28.11.2016 

r. o godz. 11.40 

Następnie  przesłał  Zamawiającemu  opis  zaistniałego  stanu  faktycznego  wraz  z  prośbą  o 

powtórzenie  aukcji  w  dniu  28.112016  r.  W  odpowiedzi  na  to  pismo  Zamawiający,  w  dniu 

06.12.2016 r. wskazał, iż podczas aukcji nie stwierdzono problemów z działaniem Portalu, w 

związku z czym brak jest okoliczności uprawniających do unieważnienia aukcji. 

{Dowód:  wydruk  wiadomości  e-mail  oraz  dalsza  korespondencja  z  Zamawiającym  po 

zakończeniu aukcji) 

Z powyższym Odwołujący nie może się zgodzić, gdyż zweryfikował również działanie swoich 

systemów i łączy używanych podczas aukcji i nie stwierdził ich wadliwego działania. Ponadto, 

jak widać na załączonych zrzutach ekranu czas systemowy określany przez Platformę ulegał 

zmianie na bieżąco, tak wiec Odwołujący był połączony z przedmiotową Platformą, która nie 

przekazywała jednak danych o postąpieniach w czasie rzeczywistym. 

Jednocześnie  Odwołujący  wskazał,  iż  zgodnie  z  art.  91  c  ust.  3  PZP  w  toku  aukcji 

elektronicznej zamawiający na bieżąco przekazuje informację o pozycji złożonej przez niego 

oferty  i  otrzymanej  punktacji  oraz  o  punktacji  najkorzystniejszej  oferty.  W  niniejszym 

przypadku  Zamawiający  nie  wypełnił  ciążącego  na  nim  obowiązku.  W  sytuacji,  gdy  w  toku 

aukcji  została  złożona  oferta  korzystniejsza  niż  oferta  Odwołującego,  Zamawiający 

zobowiązany  był  do  poinformowania  Odwołującego  o  złożeniu  takiej  oferty  niezwłocznie  po 

jej złożeniu, w trakcie trwania aukcji elektronicznej, co umożliwiałoby Odwołującemu reakcję 

w  postaci  złożenia  kolejnego  postąpienia.  Zamawiający  naruszając  dyspozycję  powyżej 

przytoczonego  przepisu,  uniemożliwił  Odwołującemu  reakcję  w  postaci  złożenia  kolejnego 

postąpienia,  a  tym  samym  naruszył  zasady  aukcji  elektronicznej,  oraz  zasady  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców.  Powyższe,  zdaniem  Odwołującego, 

potwierdza również stanowisko doktryny i orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej. 


Organizator  aukcji  -  zamawiający  jest  odpowiedzialny  wobec  wykonawców  jako  gospodarz 

postępowania  za  dobór  platformy  umożliwiającej  zachowanie  zasady  uczciwej  konkurencji  i 

równego  traktowania  wykonawców  oraz  zasad  określonych  przez  zamawiającego  w 

zaproszeniu  do  aukcji  oraz  wymogów  ustawy  wynikających  z  art.  91c  Pzp  (tak  m.in.  wyrok 

KIO  z  dn.  4.09.2013  r.,  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  2055/13).  Ponadto  jak  wskazała  Izba  w 

wyroku  z  dn.  11.01.2011  r.  o  sygn.  akt  KIO/UZP  2824/10  cyt. Wykonawca  powinien  zostać 

powiadomiony w czasie rzeczywistym o pozycji swojej oferty. Sytuacja jaka zaistniała w tym 

postępowaniu,  zdaniem  Izby,  mogła  istotnie  wpłynąć  na  decyzje,  odwołującego,  co  do 

kolejnych  postąpień  i  czasu  ich  składania,  a  więc  przełożyć  się  na  całkowity  wynik 

postępowania  w  danej  części  zamówienia.  Odwołujący  mógł  być  bowiem  przekonany,  w 

oparciu  o  dane,  które  obserwował  na  ekranie,  iż  jego  oferta  cały  czas  zajmuje  pierwszą 

pozycję,  skoro  pozostawały  one  niezmienne  do  czasu  wyświetlenia  odmiennego  wyniku 

aukcji. Zgodnie z nakazem uregulowanym w art. 7 ust. 1 ustawy p.z.p., wszyscy wykonawcy 

ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  powinni  być  traktowani  na  równych 

prawach  przez  zamawiającego  w  toku  całego  postępowania.  Obowiązek  równego 

traktowania oznacza również, by wszystkie wymagania, które zamawiający bierze pod uwagę 

na  etapie  badania  oraz  oceny  złożonych  ofert,  były  znane  wykonawcom  w  chwili 

przygotowywania  ofert.  W  przypadku  aukcji  elektronicznych,  aby  znali  pozycję  i  punktację 

swojej  oferty,  względem  oferty  najkorzystniejszej  przez  cały  okres  trwania  aukcji.  Zasada 

równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej  konkurencji  stanowi  bowiem  fundament  nie 

tylko  krajowego,  ale  również  europejskiego  systemu  zamówień  publicznych.  Potwierdza  to 

art. 10 Dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w 

sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych przez podmioty działające w 

sektorach  gospodarki  wodnej,  energetyki  transportu  i  usług  pocztowych.  Wskazuje  on,  że 

instytucje  zamawiające  zapewniają  równe  i  niedyskryminacyjne  traktowanie  wykonawców 

oraz  działają  w  sposób  przejrzysty.  Oznacza  to,  że  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego prowadzone jest według jasnych i z góry sprecyzowanych reguł i istnieją środki 

do  weryfikacji  prawidłowości  ich  zachowania,  zaś  zamawiający  podejmuje  przewidywalne 

decyzje na podstawie wcześniej ustalonych kryteriów. (...)Obowiązkiem zamawiającego było 

pełne  udokumentowanie  przebiegu  postępowania,  aby  umożliwić  weryfikację  tak  ofert 

składanych przez poszczególnych wykonawców (postąpień) według czasu ich dokonania jak 

i  dotrzymania  przez  zamawiającego  wyznaczonych  parametrów  aukcji  oraz  wyboru 

najkorzystniejszej oferty." 

Odwołujący  również  nadmienił,  iż  działanie  Zamawiającego  może  prowadzić  również  do 

naruszenia  art.  91  ust.  1  PZP  poprzez  dokonanie  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  z 

naruszeniem  przepisów  PZP,  które  miało  lub  mogło  mieć  wpływ  na  wynik  postępowania,  a 


przez to być przyczyną również do względnego unieważnienia umowy zgodnie z art. 146 ust. 

6 PZP. 

Na  zakończenie  uzasadnienia  zostało  wskazane,  że  Odwołujący  na  skutek  wadliwego 

działania  Platformy  Aukcji  Publicznych  został  pozbawiony  możliwości  składania  kolejnych 

postąpień co jak wskazano powyżej stanowi naruszenie PZP. Jak wskazał Odwołujący takie 

działanie  Zamawiającego  może  niewątpliwie  mieć  wpływ  na  wynik  prowadzonego  przez 

niego postępowania w znaczeniu, o którym mowa w art. 192 ust. 2 PZP. Z tych też względów 

odwołanie niniejsze jest zasadne i konieczne. 

Zamawiający  pismem  z  dnia  19.12.2016  r.  przekazał  odpowiedź  na  odwołanie  wnosząc  o 

jego  oddalenie  i  zasądzenie  kosztów  zastępstwa  procesowego  oraz  kosztów  dojazdu 

pełnomocników  na  posiedzenie  z  udziałem  stron.  Dodatkowo  Zamawiający  korespondencją 

mailową  z  dnia  19.12.2016  r.  (zarejestrowaną  dnia  19.12.2016  r.  pod  DzK-KIO-19365/16) 

wraz  z  odpowiedzią  na  odwołanie  przekazał  dokument  zatytułowany  „Portal  Aukcji 

Publicznych (LAIP) KHW S.A. – odpowiedź na reklamację firmy JM-TRONIC Spółka z o.o.”, 

oraz  Regulamin korzystania  z  Portalu  Aukcji  Publicznych  (obowiązuje  dla  aukcji  dla których 

zaproszenia wysłano od dnia 24.07.2015 r.). 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  po  przeprowadzeniu  rozprawy  w  przedmiotowej 

sprawie,  na  podstawie  zebranego  materiału  dowodowego,  po  zapoznaniu  

się  z  dokumentacją  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  w  tym  

w szczególności z postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu, Specyfikacją Istotnych 

Warunków  Zamówienia,  ofertą  złożoną  w  postępowaniu  przez  Odwołującego, 

wynikami aukcji elektronicznej oraz korespondencją prowadzoną w toku postępowania 

pomiędzy  Zamawiającym  a  wykonawcami  ubiegającymi  się  o  udzielenie  zamówienia, 

jak  również  po  zapoznaniu  się  z  odwołaniem,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  też 

stanowisk stron złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy ustaliła i zważyła, co 

następuje.  

W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  

o których stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania. 


Jednocześnie  Izba  stwierdziła,  że  Odwołującemu  przysługiwało  prawo  do 

skorzystania  ze  środka  ochrony  prawnej,  gdyż    wypełniono  materialnoprawną  przesłankę 

interesu  w  uzyskaniu  zamówienia,  określoną  w  art.  179  ust.  1  ustawy  Pzp  kwalifikowaną 

możliwością  poniesienia  szkody  przez  Odwołującego  będącej  konsekwencją  zaskarżonej  w 

odwołaniu  czynności.  Wnoszący  odwołanie  złożył  w  przedmiotowym  postępowaniu  ofertę  i 

został  zaproszony  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej.  W  przypadku  zaś  uwzględniania 

odwołania ma on szansę na uzyskanie przedmiotowego zamówienia, gdyż zawarty w ramach 

żą

dania  wniosek  o  unieważnienie  i  powtórzenia  akcji  elektronicznej  pozwoliłby  mu  na 

powtórny udział w aukcji i ewentualne uzyskanie zamówienia.  

Izba  dopuściła  w  niniejszej  sprawie  dowody  z  dokumentacji  postępowania  o 

zamówienie 

publiczne, 

nadesłanej 

przez 

Zamawiającego 

do 

akt 

sprawy  

w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w tym w szczególności z treści ogłoszenia o 

zamówieniu, treści SIWZ, oferty złożonej w postępowaniu przez Odwołującego, wyniku aukcji 

elektronicznej  jak  również  korespondencji  prowadzonej  pomiędzy  Zamawiającym  a 

wykonawcami ubiegającymi się o udzielenie Zamówienia publicznego. 

Izba  odmówiła  na  podstawie  art.  190  ust.  6  ustawy  Pzp  przeprowadzenia  dowodu  z 

przesłuchania  świadka  oraz  dowodu  z  opinii  biegłego  uznając,  iż  zgromadzony  w  sprawie 

materiał  dowodowy  pozwala  na  wydanie  rozstrzygnięcia,  w  szczególności  pozwala  na 

ustalenie  prawidłowości  przebiegu  aukcji  elektronicznej,  właściwości  i  cech  systemu  za 

pomocą którego aukcja została przeprowadzona. Izba oddalając wniosek o przeprowadzenie 

dowodu z opinii biegłego uznała również, że ocena stanu faktycznej nie wymaga wiadomości 

specjalnych  ze  względu  na  przedstawienie  w  ramach  postępowania  reklamacyjnego  przez 

COIG  S.A.  rejestru  zdarzeń  serwera  aplikacyjnego  pomiędzy  portalem  aukcyjny  a  dwoma 

uczestnikami  aukcji,  tj.  Odwołującym  oraz  Przystępującym.  Izba  uznała  zatem,  iż 

przedstawione  przez  Strony  oraz  Przystępującego  dowody  z  dokumentów  pozwalają  na 

ocenę  jej  przebiegu,  w    tym  interakcji  pomiędzy  serwerem  aplikacyjnym  i  stanowiskiem 

komputerowym i jego oprogramowaniem, które zostało użyte w trakcie udziału w aukcji przez 

Odwołującego.  Co  do  tezy  dowodowej  wskazanej  przez  Odwołującego  w  ramach 

przeprowadzenia  dowodu  ze  świadka  i  obejmującej  okoliczność  przebiegu  aukcji 

internetowej,  braku  informacji,  że  wykonawca  Carboautomatyka  złożył  postąpienie    o  godz. 

10:39:31  oraz  na  okoliczność  braku  „odświeżania  się”  portalu  na  którym  była  prowadzona 

aukcja  po  godz.  10:39:31  i  sprawności  sprzętu  użytego  do  przeprowadzenia  aukcji  Izba 

wskazuje,  że  kwestia  przebiegu  aukcji  została  wykazana  innym  dowodem  (dowodem  z 

dokumentu  w  postaci  odpowiedzi  na  reklamację  JM-TRONIC  Spółka  z  o.o.).  Kwestia  braku 


informacji,  że  wykonawca  Carboautomatyka  złożył  postąpienie    o  godz.  10:39:31  oraz  na 

okoliczność  braku  „odświeżania  się”  portalu  na  którym  była  prowadzona  aukcja  po  godz. 

10:39:31  zostały  wykazane  za  pomocą  innych  dowodów  (dokumentów  obejmujących  dwa 

printscreen’y oraz rejestru zdarzeń serwera w przywołanej wyżej odpowiedzi na reklamację). 

W  zakresie  sprawności  sprzętu  użytego  do  przeprowadzenia  przez  Odwołującego  aukcji  i 

sposobu jej prowadzenia Izba wskazuje, że kwestia ta nie była przedmiotem sporu i nie była 

podnoszona przez żadnego z przeciwników procesowych Odwołującego, w tym nie stanowiła 

podstawy  nie  uznania  reklamacji  przez  administratora  COIG  S.A.  –  zatem  Izba  odmówiła 

przeprowadzenia dowodu z zeznań świadka. 

Izba  wskazuje  jednocześnie,  iż  przedstawiony  przez  Zamawiającego  dowód  z 

dokumentu  w  postaci  „Odpowiedzi  na  reklamację  firmy  JM-TRONIC  Spółka  z  o.o.” 

(Dokumentacja  techniczna  departamentu  DT  COIG  S.A.)  sporządzony  na  zlecenie 

Zamawiającego  przez  administratora  portalu  aukcyjnego  COIG  S.A.  został  przez  Izbę 

uwzględniony  jedynie  w  zakresie  przedstawionego  przez  administratora  rejestru  zdarzeń 

serwera aplikacyjnego, wskazania struktury żądań (zapytań) oraz cech aplikacji aukcyjnej. W 

pozostałym zakresie stanowi on ocenę zaistniałych okoliczności przez podmiot zewnętrzny i 

nie  był  brany  przez  Izbę  jako  dowód  w  sprawie  –  stanowiąc  opinie  prywatną  zgodną  ze 

stanowiskiem Zamawiającego.      

      Izba  uwzględniła  również  dowody  z  dokumentów  przedstawione  przez 

Przystępującego Carboautomatyka S.A. obejmujące printscreen’y okna dialogowego Portalu 

Aukcji  Publicznych  prowadzonego  przez  COIG  S.A.  dla  Katowickiego  Holdingu Węglowego 

S.A.  wskazujących  na  źródło  regulaminu  znajdującego  się  w  zakładce  „Informacje 

podstawowe”  na  stronie  https://laip-khw.coig.biz  zatytułowanego  „Instrukcja  obsługi  Portalu 

Aukcji  Publicznych”,  jak  również  sam  dokument  zatytułowany  „Instrukcja  obsługi  Portalu 

Aukcji Publicznych” opatrzona logiem „COIG”. 

  Izba dopuściła również dowody z dokumentów zawnioskowane przez Odwołującego 

w  postaci  pisma    z  dnia  28.11.2016  r.  skierowanego  do  Zamawiającego  i  zawierającego 

wniosek  o  unieważnienie  aukcji,  print  screen  okna  dialogowego  aukcji  elektronicznej  z 

czasem  systemowym  10:44:19  oraz  wyniku  aukcji  elektronicznej  z  czasem  systemowym 

10:48:41, pisma z dnia 14.12.2016 r. operatora usługi internetowej Netia S.A., pisma z dnia 

15.12.2016  r.  administratora  sieci  internetowej  (podpisanego  przez  Koordynatora  Działu  IT) 

wykonawcy  JM-TRONIC  Spółka  z  o.o.,  dokumentu  zawierającego  wykres  przepustowości 

łącza internetowego z dnia 28.11.2016 r. realizowanego przez operatora NETIA, zaproszenia 

do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  z  dnia  23.11.2016  r.  wysłanego  mailem  na  adres  poczty 

mailowej  Prokurenta  w  Spółce  Odwołującego,  wiadomości  mailowej  z  dnia  28.11.2016  r. 


wysłanej od Odwołującego do Zamawiającego zawierającego zgłoszenia błędu platformy do 

prowadzenia aukcji elektronicznej.  

Izba dopuściła również dowody z dokumentów stanowiące korespondencję pomiędzy 

Zamawiającym a COIG S.A., tj. pisma  z dnia 29.11.2016 r., odpowiedzi z dnia 02.12.2016 r., 

jak  również  pisma  Zamawiającego  z  dnia  06.12.2016  r.  skierowanego  do  Odwołującego  z 

informacją,  iż  podczas  aukcji  nie  stwierdzono  problemów  z  działaniem  Portalu  Aukcji 

Publicznych,  pism  Zamawiającego  z  dnia  12.12.2016  r.  skierowanego  do  wykonawcy 

Elektrobudowa  S.A.  oraz  wykonawcy  CARBOAUTOMATYKA  S.A.  oraz  odpowiedzi  na 

powyższe pisma odpowiednio z dnia 13.12.2016 r. i 12.12.2016 r. Izba uwzględniła również 

przedstawiony  przez  Zamawiającego  dowód  z  dokumentu  w  postaci  dokumentu 

zatytułowanego  „Regulamin  korzystania  z  Portalu  Aukcji  Publicznych”  (obowiązuje  od  dnia 

24.07.2015  r.),  załącznika  nr  2  –  Informacje  podstawowe  zamieszczone  w  portalu  LAIP 

(Portal  Aukcji  Publicznych  KHW  S.A.)  dotyczące  odpowiedzi  na  reklamację  Firmy  „JM-

TRONIC do aukcji publicznej prowadzonej na platformie LIAP KHW S.A.          

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz zakres zarzutów 

podniesionych w odwołaniu Izba stwierdziła, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje. 

W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  iż  postępowanie  jest  prowadzone  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego  o  wartości  powyżej  kwot  wskazanych  w  przepisach 

wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. 

 Następnie Izba ustaliła, że Zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu w sekcji IV pkt 

2.2.  zatytułowanym  „Informacje  na  temat  aukcji  elektronicznej”  wskazał  następujące 

informacje: 

Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: tak 

Proszę  podać  dodatkowe  informacje  na temat  aukcji  elektronicznej:  1.  Po  dokonaniu  oceny 

złożonych ofert, w celu wyboru najkorzystniejszej oferty może zostać przeprowadzona aukcja 

elektroniczna  dotycząca  ceny  za  wykonanie  przedmiotu  zamówienia,  jeżeli  w  postępowaniu 

złożone zostaną, co najmniej 3 oferty nie podlegające odrzuceniu. Sposób oceny ofert w toku 

aukcji  elektronicznej  będzie  obejmował  przeliczanie  postąpień  na  punktową  ocenę  oferty,  z 

uwzględnieniem punktacji otrzymanej przed otwarciem aukcji. 

2. Adres Portalu Aukcji Publicznych, na której będzie prowadzona aukcja elektroniczna: 


https://laip-khw.coig.biz/ 

3. Wymagania dotyczące rejestracji i identyfikacji Wykonawców: 

a) Zaproszenia do udziału w aukcji elektronicznej zawierające między innymi komplet: login i 

hasło  (umożliwiające  zalogowanie  do  systemu  aukcyjnego),  zostanie  przesłane 

Wykonawcom  za  pośrednictwem  Portalu  Aukcji  Publicznych,  na  adres  e-mail  Wykonawcy, 

wskazany w pkt 1 oświadczenia rejestracyjnego, stanowiącym Załącznik nr 7 do SIWZ. 

b)  Wykonawcy  potwierdzą  drogą  elektroniczną  na  adres  e-mail:  …@khw.pl  otrzymanie 

zaproszeń i identyfikatorów. 

4.  Zalecane  wymagania  techniczne  urządzeń  informatycznych  użytych  do  udziału  w  aukcji 

elektronicznej, zapewniające stabilne współdziałanie z Portalem Aukcji Publicznych znajdują 

się  na  stronie  https://laip-khw.coig.biz  w  dziale  „Informacje  podstawowe”  oraz  instrukcji 

obsługi w dziale „Instrukcja obsługi” (dostępnej po zalogowaniu). 

5. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za nieprawidłowości wynikające z korzystania 

przez Uczestników z oprogramowania innego niż zalecane. 

6. Akceptacja regulaminu Portalu Aukcji Publicznych jest elementem wymaganym w trakcie 

pierwszego logowania oraz po każdorazowej zmianie regulaminu Portalu. 

7. Wykonawca  ma możliwość  zalogowania  do  Portalu  Aukcji  Publicznych,  przeprowadzenia 

testu podpisu kwalifikowanego oraz udziału w stałej aukcji testowej od momentu otrzymania 

wraz z zaproszeniem poufnego identyfikatora (komplet login-hasło). 

8.  Informacje  w  zakresie  pomocy  technicznej  w  zakresie  funkcjonowania  systemu  można 

uzyskać pod numerem telefonu 32 757 4925, w godzinach od 7:00 do 15:00. 

9.  W  przypadku,  gdy  Wykonawca  posiada  podpis  elektroniczny  wystawiony  przez 

zagraniczne  centrum  certyfikacji,  jest  on  zobligowany  do  dostarczenia  Administratorowi 

wzoru takiego podpisu w terminie nie krótszym niż 10 dni przed rozpoczęciem aukcji. 

10.  Zamawiający  zastrzega  sobie  możliwość  zmiany  portalu,  na  którym  przeprowadzona 

zostanie aukcja elektroniczna.  

Izba  ustaliła,  że  w  SIWZ  w  rozdziale  I.2.  zatytułowanym  „Dodatkowe  postanowienia 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia”:  Zamawiający  w  pkt  7  zatytułowanym 

„Postanowienia dotyczące aukcji elektronicznej” zawarł następujące informacje:  

1. Po dokonaniu oceny złożonych ofert, w celu wyboru najkorzystniejszej oferty może zostać 

przeprowadzona aukcja elektroniczna dotycząca ceny za wykonanie przedmiotu zamówienia, 

jeżeli  w  postępowaniu  złożone  zostaną,  co  najmniej  3  oferty  nie  podlegające  odrzuceniu. 

Sposób oceny ofert w toku aukcji elektronicznej będzie obejmował przeliczanie postąpień na 

punktową ocenę oferty, z uwzględnieniem punktacji otrzymanej przed otwarciem aukcji.  

2. Adres Portalu Aukcji Publicznych, na której będzie prowadzona aukcja elektroniczna:  

https://laip-khw.coig.biz/ 


3. Wymagania dotyczące rejestracji i identyfikacji Wykonawców:  

a) Zaproszenia do udziału w aukcji elektronicznej zawierające między innymi komplet: login i 

hasło  (umożliwiające  zalogowanie  do  systemu  aukcyjnego),  zostanie  przesłane 

Wykonawcom  za  pośrednictwem  Portalu  Aukcji  Publicznych,  na  adres  e-mail  Wykonawcy, 

wskazany w pkt. 1 oświadczenia rejestracyjnego, stanowiącym Załącznik nr 7 do SIWZ. 

b)  Wykonawcy  potwierdzą  drogą  elektroniczną  na  adres  e-mail:  …@khw.pl  otrzymanie 

zaproszeń i identyfikatorów. 

4.  Zalecane  wymagania  techniczne  urządzeń  informatycznych  użytych  do  udziału  w  aukcji 

elektronicznej, zapewniające stabilne współdziałanie z Portalem Aukcji Publicznych znajdują 

się  na  stronie  https://laip-khw.coig.biz  w  dziale  „Informacje  podstawowe”  oraz  instrukcji 

obsługi w dziale „Instrukcja obsługi” (dostępnej po zalogowaniu). 

5. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za nieprawidłowości wynikające z korzystania 

przez Uczestników z oprogramowania innego niż zalecane. 

6. Akceptacja regulaminu Portalu Aukcji Publicznych jest elementem wymaganym w trakcie 

pierwszego logowania oraz po każdorazowej zmianie regulaminu Portalu. 

7. Wykonawca  ma możliwość  zalogowania  do  Portalu  Aukcji  Publicznych,  przeprowadzenia 

testu podpisu kwalifikowanego oraz udziału w stałej aukcji testowej od momentu otrzymania 

wraz z zaproszeniem poufnego identyfikatora (komplet login-hasło). 

8.  Informacje  w  zakresie  pomocy  technicznej  w  zakresie  funkcjonowania  systemu  można 

uzyskać pod numerem telefonu 32 757 4925, w godzinach od 7:00 do 15:00.  

9.  W  przypadku,  gdy  Wykonawca  posiada  podpis  elektroniczny  wystawiony  przez 

zagraniczne  centrum  certyfikacji,  jest  on  zobligowany  do  dostarczenia  Administratorowi 

wzoru takiego podpisu w terminie nie krótszym niż 10 dni przed rozpoczęciem aukcji. 

10.  Zamawiający  zastrzega  sobie  możliwość  zmiany  portalu,  na  którym  przeprowadzona 

zostanie aukcja elektroniczna. 

Izba  ustaliła  w  oparciu  o  dokument  sporządzony  przez  administratora  portalu 

aukcyjnego  COIG  S.A.  prowadzonego  dla  Katowickiego  Holdingu  Węglowego  S.A. 

zatytułowany „Instrukcja obsługi Portalu Aukcji Publicznych”, w którego treści zostały zawarte 

m.in. następujące informacje: 

Czas  systemowy:  W  Portalu  Aukcji  Publicznych  w  prawej  części  strony  wyświetlany  jest 

aktualny czas. Jest on obowiązujący dla każdej czynności wykonywanej w portalu, m.in. jest 

kluczowy dla oceny złożenia postąpienia w czasie trwania aukcji (str. 6); 

Krok  2:  Udział  w  aukcji.  Lista  aukcji.  W  zakładce  AUKCJE  widoczne  są  aukcje  w  statusie 

ogłoszonym oraz w toku, do których wykonawca został zaproszony (str. 18)’ 


UWAGA!  Strona  jest  automatycznie  odświeżana,  nie  ma  więc  konieczności  ręcznego 

odświeżania.  W  szczególnym  przypadku,  gdy  połączenie  internetowe  zostanie  utracone, 

może  wystąpić  potrzeba  ręcznego  odświeżania  strony,  wtedy  przez  dłuższy  czas  będzie 

wyświetlany komunikat u dołu strony: następne odświeżanie za 0 s.  

Na str. 26 powyższe dokumentu znajduje się fragment zatytułowany „Zmiana statusu oferty”, 

w którym zawarto wizualizacje graficzne okna dialogowego z następującymi opisami: 

-  Po  wysłaniu  ważnej  oferty,  użytkownik  zostanie  poinformowany  o  tym  fakcie  stosowanym 

komunikatem w górnym prawym rogu ekranu; 

-  W  przypadku  zmiany  miejsca  użytkownika  w  rankingu,  zmiana  ta  nastąpi  w  wartości 

kolumny „Poz” oraz pojawi się stosowny komunikat w dolnym prawym rogu ekranu.    

W  oparciu  o  dokument  zatytułowany  „Regulamin  korzystania  z  Portalu  Aukcji 

Publicznych”  (obowiązującego  od  dnia  24.07.2015  r.)  Izba  ustaliła,  że  w  §  4  zostały 

sprecyzowane m. in. następujące wymagania: 

1. Wymagania techniczne związane z korzystaniem z Platformy: 

2) Administrator zaleca Uczestnikom korzystanie ze stabilnych wersji (bez wsparcia dla wersji 

beta)  przeglądarki  internetowej  Internet  Explorer  (wersje  od  9  do  11).  Wykorzystywana 

przeglądarka  internetowa  musi  mieć  włączoną  obsługę  JavaScript  oraz  zainstalowane 

darmowe oprogramowanie Java (JRE) – zgodnie z zaleceniami dostawcy Java. 

3. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za nieprawidłowości wynikające z korzystania 

przez Uczestników z oprogramowania innego niż zalecane. 

4.  Uczestnik  jest  wyłącznie  odpowiedzialny  za  prawidłowe  przygotowanie  swojego 

stanowiska do korzystania z Platformy.  

W  załączniku  nr  2  –  Informacje  podstawowe  zamieszczone  w  portalu  LAIP  (Portal  Aukcji 

Publicznych  KHW  S.A.) dotyczących  odpowiedzi  na  reklamację firmy  JM-TRONIC  Spółka  z 

o.o.  wskazano  informacje  podstawowe  dostępne  po  zalogowaniu  się  w  portalu  LAIP.  W 

dziale „Wymagania stanowiskowe” zostało wskazane m.in., że: 

1. Wymagania techniczne związane z korzystaniem z Platformy: 

a. Administrator zaleca Uczestnikom korzystanie ze stabilnych wersji (bez wsparcia dla wersji 

beta)  przeglądarki  internetowej  Internet  Explorer  (wersje  od  9  do  11).  Wykorzystywana 

przeglądarka  internetowa  musi  mieć  włączoną  obsługę  JavaScript  oraz  zainstalowane 

darmowe oprogramowanie Java (JRE) – zgodnie z zaleceniami dostawcy Java 

2. Dodatkowo Administrator zaleca: 


a. Przygotowanie awaryjnego stanowiska, z alternatywnym dostępem do Internetu, na którym 

zweryfikowano poprawność działania Platformy (poprzez udział w aukcji testowej). 

b. Zwolnienie zasobów systemowych komputera na czas trwania aukcji, poprzez wyłączenie 

wszelkich  automatycznych  aktualizacji  systemu  Windows  i  aktualizacji  oprogramowania 

antywirusowego  oraz  zbędnych  aplikacji  działających  w  tle,  które  mogłyby  wpłynąć  na 

prawidłowy udział w aukcji. 

3. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za nieprawidłowości wynikające z korzystania 

przez Uczestników z oprogramowania innego niż zalecane.     

Izba ustaliła, iż Zamawiający pismem z dnia 28.11.2016 r. poinformował wykonawców 

o  wyniku  aukcji  elektronicznej.  W  powyższym  piśmie  zawarto  informację,  iż  ranking  ofert 

przedstawia się następująco: 

1.  Przedsiębiorstwo  Kompletacji  i  Montażu  Systemów  Automatyki  CARBOAUTOMATYKA 

S.A. otrzymało 100,00000000 pkt (czas złożenia ostatniej oferty 10:39:31); 

2.  JM  TRONIC  Spółka  z  o.o.  otrzymało  99,93538940  pkt  (czas  złożenia  ostatniej  oferty 

3.  ELEKTROBUDOWA  S.A.  otrzymało  98,21486553  pkt  (czas  złożenia  ostatniej  oferty 

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje. 

Izba,  uwzględniając  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  w  szczególności 

powyższe  ustalenia  oraz  zakres  zarzutów  podniesionych  w  odwołaniu,  doszła  do 

przekonania, iż sformułowane przez Odwołującego zarzuty nie znajdują oparcia w ustalonym 

stanie  faktycznym  i  prawnym,  a  tym  samym  rozpoznawane  odwołanie  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie. 

W  pierwszej  kolejności  Izba  wskazuje,  iż  podniesione  w  treści  odwołania  zarzuty  w 

postaci  art.  91c  i  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  oraz  skorelowane  z  nimi  żądania  obejmujące 

unieważnienie  aukcji  elektronicznej  stanowią  jedne  z  najdalej  posuniętych  żądań,  zaraz  za 

unieważnieniem  postępowania,  jakie  mogą  zostać  postawione  w  ramach  środków  ochrony 

prawnej. 

Z  tego  też  względu  aby  mogło  dojść  do  ich  uwzględnienia  konieczne  jest 

bezsprzeczne  wykazanie,  iż  czynność  aukcji  elektronicznej  została  przeprowadzone  w 

sposób  wadliwy  i  odpowiedzialność  za  powyższe  ponosi  Zamawiający  lub  jest  wynikiem 

wadliwego  działania  systemu  informatycznego  realizującego  usługę  aukcji  elektronicznej. 

Unieważnienie  aukcji  elektronicznej,  ze  względu  na  to,  że  co  do  swej  istoty  udział  w  aukcji 


elektronicznej  jest  niemal  tożsamy  z  czynnością  składania  ofert,  może  zostać  nakazane 

jedynie  w  ostateczności  jako  jedyne  rozwiązanie  zmierzające  do  konwalidacji 

przeprowadzonych w toku postępowania czynności.  

Jest  to  wynikiem  faktu,  iż  aukcja  elektroniczna  jest  zautomatyzowanym  sposobem 

oceny ofert odbywającym się bez ingerencji zamawiającego. Ocena ta jest przeprowadzana 

w  celu  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  co  wynika  jednoznacznie  z  treści  art.  91a  ust.  3 

ustawy Pzp. Powyższe wskazuje, iż wszelkie czynności w toku aukcji przebiegają w sposób 

zautomatyzowany  w  oparciu  o  reguły  ustalone  przez  Zamawiającego  w  ogłoszeniu  o 

zamówieniu,  SIWZ  oraz  zaproszeniu  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej.  Biorąc  pod  uwagę 

podstawy  faktyczne  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów  istotne  jest  ustalenie,  czy 

przeprowadzona  aukcja  przebiegła  bez  zakłóceń  oraz  odstępstw  od  warunków  ustalonych 

przez Zamawiającego. (tak też Izba w wyroku z dnia 7 lutego 2012 r. sygn. akt KIO 138/12) 

Obecna  linia  orzecznicza  Krajowej  Izby  Odwoławczej  dopuszcza  taką  możliwość 

jedynie  w  wyjątkowych  sytuacjach,  w  przypadku  gdy  nieprawidłowości  w  przygotowaniu  i 

przeprowadzeniu aukcji zostały wykazane w sposób nie budzący wątpliwości i jednocześnie 

odpowiedzialność za ten stan ponosi wyłącznie Zamawiający.    

W  przypadku  błędów  w  funkcjonowaniu  aukcji  elektronicznej,  w  ocenie  Izby,  za 

właściwsze  należy  uznać  dochodzenie  roszczeń  odszkodowawczych  na  drodze  cywilnej, 

gdyż każdy z operatorów portalu aukcyjnego reguluje te kwestie w regulaminach lub innych 

dokumentach podobnego rodzaju.   

Wykonawca  każdorazowo  korzystając  z  usług  określonego  podmiotu,  który 

udostępnia  swój  portal  celem  prowadzenia  aukcji  elektronicznej,  akceptuje  zasady  tam 

funkcjonujące  i  są  one  warunkami  i  regułami postawionymi  przez  Zamawiającego 

wykonawcom. Jak  wynika  z  regulacji  ustawy  Pzp  odnoszących  się  do  aukcji  elektronicznej 

oraz ustaleń poczynionych w toku niniejszego postępowania odwoławczego czynność oceny 

ofert  w  toku  aukcji  elektronicznej  następuje  automatycznie  bez  ingerencji  zamawiającego. 

Jest to zgodne z jednoznacznymi uregulowaniami przepisu art. 91a ust. 3 ustawy Pzp.  

Izba  zatem  co  do  zasady  nie  może  nakazać  zamawiającemu  unieważnienia  aukcji 

elektronicznej,  gdyż  tym  samym  unieważnieniu  podlegałyby  czynności  wykonawców 

dokonane  w  toku  aukcji  obejmujące  złożenie  skutecznych  oświadczeń  woli  w  postaci 

postąpień w przedmiocie ceny ofertowej. Jak wynika bowiem z treści art. 91c ust. 4 ustawy 

Pzp oferta wykonawcy przestaje wiązać w zakresie, w jakim złoży on korzystniejszą ofertę w 

toku aukcji elektronicznej.  

Powyższe  nie  zmienia  faktu,  iż  to  organizator  aukcji  –  a  więc  zamawiający  jest 

odpowiedzialny  wobec  wykonawców  jako  gospodarz  postępowania  za  dobór  platformy 


umożliwiającej zachowanie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców 

oraz  zasad  określonych  przez  zamawiającego  w  zaproszeniu  do  aukcji  oraz  wymogów 

ustawy Pzp wynikających z treści art. 91c.   

Istotne również jest to, że jej uczestnicy aby zagwarantować sobie właściwy udział w 

aukcji winni stosować się do zaleceń technicznych jej administratora, w przeciwnym wypadku 

ponoszą wszelkie ryzyka związane z odstępstwami od tych zaleceń. 

Przechodząc  od  powyższych  ogólnych  tez  do  zdarzeń  stanowiących  podstawę 

niniejszego  sporu  odnieść  się  należy  do  technicznych  aspektów  funkcjonowania  aukcji 

elektronicznej,  której  prawidłowość  przeprowadzenia  kwestionuje  Odwołujący.  W  pierwszej 

kolejności wskazać należy, iż Zamawiający przekazał wszystkim wykonawcom zaproszonym 

do aukcji elektronicznej informacje na temat zasad jej prowadzenia, warunków przystąpienia, 

miejsca  publikacji  dokumentów  regulujących kwestie  techniczne  i  organizacyjne  związane  z 

aukcją.  Wykonawcy,  w  tym  Odwołujący,  mogli  dokonać  rejestracji,  zapoznać  się  z 

dokumentacją  opisującą  sposób  korzystania  z  portalu  aukcyjnego,  w  tym  dokonać  prób  i 

testów na portalu aukcyjnym. Powyższe stanowiło warunek przystąpienia do aukcji, zaś fakt 

zapoznania  się  z  regulaminami  i  instrukcjami  musieli  potwierdzić  składając  w  tym  zakresie 

stosowne oświadczenia.  

Odnosząc  się  do  kwestii  technicznych,  które  należy  wziąć  pod  uwagę  przy 

rozpoznaniu postawionych przez Odwołującego zarzutów, Izba wskazuje, że wskazana przez 

Zamawiającego  platforma  aukcyjna,  co  wynika  z  wyjaśnień  jej  administratora  COIG  S.A. 

zawartych w odpowiedzi na reklamację, działa w oparciu o strukturę klient – serwer. Jest to 

istotny  fakt  pozwalający  na  ocenę  przebiegu  aukcji  na  poziomie  logicznym,  tj.  przy 

uwzględnieniu  ścieżek  komunikacji  pomiędzy  serwerem  aukcyjnym  a  komputerami,  przy 

pomocy których wykonawcy uczestniczyli w aukcji, mogli śledzić jej przebieg i składali kolejne 

postąpienia.    

Wskazać  należy,  iż  architektura  systemu  informatycznego  oparta  o  model  klient  – 

serwer  jest  to  architektura  umożliwiająca  podział  zadań  (ról)  pomiędzy  usługodawcą  a 

usługobiorcami.  Polega  ona  na  ustaleniu,  że  serwer  zapewnia  usługi  dla  klientów, 

zgłaszających  do  serwera  konkretne  żądania  obsługi.  Serwer  służy  do  przetrzymywania 

danych,  przyjmowania  zgłoszeń  od  klientów  i  świadczenia  usług  na  ich  rzecz.  Klienci 

zgłaszają  się  do  serwera  z  konkretnym  zapytaniem  i  oczekują  na  odpowiedź.  Zasadniczą 

zaletą  architektury  klient-serwer  jest  to,  że  przez  sieć  biegną  jedynie  konkretne  odpowiedzi 

na  konkretne  pytania,  a  nie  całe  pliki,  czy  aplikacje  do  wykonania  lokalnego,  jak  to  miało 

miejsce  w  dawnych  architekturach  serwerowych.  (źródło  www.i-slownik.pl  Słownik 

komputerowy i encyklopedia informatyczna). 


W  takim  układzie  klient  -  jest  stroną  żądająca  dostępu  do  danej  usługi  lub  zasobu. 

Tryb  pracy  klienta  w  tym  przypadku  jest  trybem  aktywnym,  tj.  wysyłającym  żądanie  do 

serwera i oczekującym na odpowiedź od serwera. Serwer - jest stroną świadczącą usługę lub 

udostępniająca zasoby. Tryb pracy serwera jest trybem pasywny, tj. czeka on na żądania od 

klientów,  w  momencie  otrzymania  żądania,  przetwarza  je,  a  następnie  wysyła  odpowiedź 

(źródło:  Krzysztof  Pytel,  Sylwia  Osetek  Systemy  operacyjne  i  sieci  komputerowe.  Cz.  1  i  2.  

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 2010). 

Jest to powszechnie występujący i zrozumiały dla każdego użytkownika komputerów 

model  funkcjonowania  sieci  komputerowych  i  aplikacji  informatycznych  zapewniających 

ś

wiadczenie  powszechnie  już  dostępnych  usług.  Niemal  każdy  użytkownik  Internetu  i 

wszelkiego rodzaju usług informatycznych spotkał się z tego rodzaju strukturą, która obecnie 

stanowi zasadniczy model architektury aplikacji informatycznych.  

Powyższe oznacza bowiem, iż interakcja pomiędzy klientem (użytkownikiem systemu 

lub aplikacji) odbywa się na zasadzie  wysyłania  żądań i odpowiedzi serwera na te żądania. 

Powyższe  jest  o  tyle  istotne  na  kanwie  niniejszego  sporu,  iż  pozwala  ocenić  interakcje 

pomiędzy  komputerem  Odwołującego  a  aplikacją  portalu  aukcyjnego  w  toku  aukcji 

elektronicznej. 

Izba  wskazuje,  iż  w  niniejszej  sprawie  kwestią  bezsporną  była  okoliczność 

wykorzystania  przez  Odwołującego  innej  niż  zalecana  w  regulaminie  przez  administratora 

portalu  aukcyjnego  przeglądarki  internetowej  (Mozilla  Firefox).  Co  do  zasady  za  bezsporną 

należy  również  uznać  okoliczność,  że  Odwołujący  o  złożeniu  przez  Przystępującego 

ostatniego  postąpienia  (które  zapewniło  Przystępującemu  uzyskanie  najkorzystniejszego 

miejsca  w  rankingu  ofert)  dowiedział  się  po  zakończeniu  aukcji  elektronicznej,  tj.  po 

otrzymaniu informacji o jej wynikach.  

W  ramach  powyższych  ustaleń  Izba  uznała  również  za  ustaloną  okoliczność, 

wynikającą  jednoznacznie  z  dowodu  przedstawionego  przez  Odwołującego  (printscreen 

ekranu komputera Odwołującego z widocznym oknem przeglądarki z godziny 10:44:19) oraz 

rejestru  zdarzeń  serwera  aplikacyjnego  pomiędzy  portalem  realizującym  usługę  aukcji 

elektronicznej  a  jej  dwoma  uczestnikami,  tj.  Odwołującym  i  Przystępującym  (Portal  aukcji 

publicznych  (LAIP)  KHW  S.A.  –  odpowiedź  na  reklamację  firmy  JM-TRONIC  Sp.  z  o.o.),  z 

których  wynika,  że  od  godziny  10:39:31  przeglądarka  w  komputerze  Odwołującego 

zaprzestała odświeżania danych związanych ze stanem aukcji, tj. rankingiem ofert. 

Izba  ustaliła  bowiem,  iż  ostatnie  odświeżenie  danych,  przez  wysłanie  zapytania 

obejmującego  żądanie  oznaczone  „GET/licytacja/update”,  tj.  jedynego  zapytania,  które 

umożliwiałoby poznanie aktualnego stanu aukcji z uwzględnieniem rankingu złożonych ofert, 

miało  miejsce  o godzinę  10:39:31.  Powyższa  godzina  jest  jednocześnie  tożsama  z  godziną 

zatwierdzenia  (akceptacji  przez  system)  ostatniego  postąpienia  złożonego  przez 


Przystępującego,  które  zapewniło  mu  uzyskanie  pierwszego  miejsca  w  rankingu  ofert. 

Powyższa  okoliczność,  w  ocenie  Odwołującego,  stanowiła  podstawę  Jego  argumentacji 

zmierzającej  do  wykazania,  że  doszło  do  nieprawidłowości  w  funkcjonowaniu  aukcji 

elektronicznej i portal zaprzestał informowania go o jej przebiegu. 

Mając  na  uwadze  powyższe  wskazać  należy,  iż  zbieżność  co  do  sekundy  dwóch 

czynności w toku aukcji, tj. wysłania z komputera Odwołującego o godzinie 10:39:31 żądania 

oznaczonego  „GET/licytacja/update”  oraz  dokonania  przez  aplikację  w  tym  samym  czasie 

zatwierdzenia  podpisanej  oferty  Przystępującego,  na  co  wskazuje  żądanie  oznaczone 

„POST/licytacja/confirmoffer”,  spowodowało,  że  Odwołujący  nie  otrzymał  informacji  o  tej 

czynności.  Jednak  od  tego  momentu  do  zakończenia  aukcji  przeglądarka  zainstalowana  w 

komputerze Odwołującego zaprzestała wysyłać zapytania do serwera aplikacyjnego mogące 

zaktualizować środkowe pole okna dialogowego, na którym widniała punktacja oraz miejsce 

oferty uczestnika w rankingu ofert.           

Ze  względu  na  ustaloną  architekturę  (strukturę)  funkcjonowania  portalu  aukcyjnego  

opartą  na  zasadzie  serwer  –  klient  do  aktualizacji  powyższych  danych  mogło  dojść  tylko  i 

wyłącznie  na  skutek  wysłania  przez  komputer  Odwołującego  zapytania  (żądania) 

oznaczonego  „GET/licytacja/update”.  W  ocenie  Izby  nawet  wysłanie  przez  komputer 

zapytania  oznaczonego  „GET/chat/refrest/ptg_id”  nie  mogło  zmienić  tej  okoliczności,  gdyż 

odnosiło się ono do aktualizacji tzw. chatu aukcji widniejącego w prawej górnej części okna 

dialogowego, gdzie wykonawca otrzymywał informacje o czasie aukcji, jej przedłużeniu oraz 

złożeniu oraz zatwierdzeniu jedynie własnych ofert.  

 W  tym  zakresie  Izba  uznała,  jak  wskazał  Przystępujący,  że  serwer  nie  mógł 

samoistnie  kierować  do  stanowiska  komputerowego  Odwołującego  uaktualnionych  stanów 

aukcji  jeżeli  przeglądarka  internetowa  nie  kierowała  w  tym  czasie  odpowiednio 

zdefiniowanych  zapytań  (żądań).  Takie  są  bowiem  konsekwencje  przyjęcia,  iż  analizowana 

aplikacja funkcjonowała w oparciu o architekturę klient - serwer.   

Odnosząc  się  do  braku  odpowiedzi  portalu  aukcyjnego  na  ostatnie  zapytanie,  które 

mogło  zaktualizować  stan  aukcji  na  komputerze  Odwołującego  (godzina  10:39:31  początek 

linii  żądania  „GET/licytacja/update”),  jak  wyżej  wskazano,  nastąpiło  ono  jednocześnie  z 

zatwierdzeniem ostatniego złożonego przez Przystępującego postąpienia.  

Izba  wskazuje,  iż  analiza  struktury  logicznej  funkcjonowania  systemu  oraz  sposobu 

jego  komunikacji  z  wykonawcami  biorącymi  udział  w  aukcji  elektronicznej,  w  tym  analiza 

żą

dań  kierowanych  do  serwera  portalu  aukcyjnego  COIG  w  dniu  28.11.2016  r.  pozwala  na 

przyjęcie,  iż  ostatnie  żądanie  skierowane  przez  przeglądarkę  zainstalowaną  w  komputerze 

Odwołującego  i  numerze  IP  213.17.236.109,  które  mogło  spowodować  ustalenie  przez 

wykonawcę JM-TRONIC Spółka z o.o. ostatecznego rankingu w toku aukcji miało miejsce w 

dniu  28.11.2016  r.  o  godzinie  10:39:31  na  co  wskazuje  pozycja  z  rejestru  zdarzeń 


zawierająca    następującą  linię  żądania:  „GET/licytacja/update”  i  od  tego  momentu 

przeglądarka na stanowisku komputerowym, przy pomocy którego Odwołujący brał udział w 

aukcji  elektronicznej,  zaprzestała  wysyłać  do  serwera  żądania  mogące  pozwolić  wyświetlić 

na Jego komputerze aktualny stan aukcji elektronicznej.  

Od  tego  momentu  wyszukiwarka  zainstalowana  w  komputerze  Odwołującego 

wysyłała do serwera jedynie 3 rodzaje żądań, tj. „GET/aukcje/index/json/1”, „GET/index/time” 

oraz  „GET/check/php”  –  a  zatem  żądania,  które  odnosiły  się  do  odświeżenia  listy  aukcji,  w 

których  uczestniczy  wykonawca,  synchronizacji  czasu  systemowego  oraz  weryfikacji 

komunikacji  z  serwerem.  O  tym,  że  komunikacja  ta  przebiegała  w  sposób  prawidłowy 

ś

wiadczy  okoliczność,  iż  w  „printscreenach”  przedstawionych  przez  Odwołującego  jako 

dowód figuruje w prawym górnym rogu aktualny czas systemowy przekazywany przez serwer 

portalu aukcyjnego. Oznacza to, że serwer ten prawidłowo odpowiadał na żądania wysyłane 

przez  przeglądarkę  w  zakresie  czasu  systemowego,  zaś  nie  doszło  do  aktualizacji  stanu 

aukcji  i  rankingu  ofert,  gdyż  w  tym  zakresie  przeglądarka  przez  niemal  4  minuty  do 

zakończenia aukcji nie wysłała zapytania w tym zakresie. 

Izba  uznała  za  logiczne  i  spójne  wyjaśnienia  Zamawiającego,  złożone  w  toku 

rozprawy mającej miejsce dnia 29.12.2016 r., gdzie Zamawiający został zobowiązany przez 

Izbę  do  uzyskania  od  administratora  systemu  informacji,  do  których  elementów  okna 

dialogowego  odnoszą  się  żądania  oznaczone  ścieżkami  „GET/aukcje/index/json/1”; 

„GET/licytacja/update”  oraz  „GET/chat/refresh/ptg_id/”,  z  których  to  wyjaśnień  wynika,  iż 

ś

cieżki  te  odnoszą  się  odpowiednio  do  listy  aukcji  znajdującej  się  pionowo  z  lewej  strony 

okna  dialogowego,  centralnie  umiejscowionego  poziomo  okna  dialogowego  (z  opisem  „Nr”, 

„Nazwa części zamówienia”, „Kryterium”, „Najl. oferta”, „Twoja oferta”, „Punkty”, „Poz”, „Post 

min”  oraz  „Nowa  oferta”)  oraz  czatu  aukcji  znajdującego  się  poziomo  w  górnym  prawnym 

rogu okna dialogowego.   

Z  tego  też  względu  analiza  logiki  funkcjonowania  portalu  aukcyjnego  i  tym  samym 

aplikacji  aukcyjnej  COIG  S.A.,  w  tym  w  szczególności  sekwencja  poszczególnych  zdarzeń 

mających  miejsce  dnia  28.11.2016  r.  w  okresie  od  10.36.03  (od  godziny  przedstawienia 

przez  COIG  S.A.  rejestru  zdarzeń  w  dokumencie  zatytułowanym  „Portal  aukcji  publicznych 

(LAIP)  KHW S.A.  –  odpowiedź  na  reklamację firmy  JM-TRONIC  Spółka z  o.o.”)  do godziny 

10:44:50  (j.w.)  pozwala  przyjąć,  iż  nie  sposób  doszukać  się  nieprawidłowości  w 

funkcjonowaniu portalu aukcyjnego. Izba nie podzieliła poglądu Odwołującego, że komunikat 

w  dolnym  pasku  o  treści  „następne  odświeżenie  za  0  s”  i  tym  samym  zalecenie  zawarte  w 

uwadze  na  19  stronie  dokumentu  zatytułowanego  „Instrukcja  obsługi  Portalu  Aukcji 

Publicznych” COIG S.A. nie miała zastosowania, gdyż nie doszło do przerwania połączenia z 

siecią,  co  Odwołujący  dowodził  w  oparciu  o  przedstawione  przez  siebie  oświadczenia 

administratora sieci, wykresy aktywności pasma internetowego oraz oświadczenia  własnych 


służb  informatycznych.  Wskazać  bowiem  należy  w  tym  miejscu,  iż  zastosowanie  przez 

Odwołującego  innej,  niż  zalecana  przez  administratora  portalu,  przeglądarki  internetowej 

mogło  doprowadzić  do  braku  automatycznego  odświeżania  pomimo  zachowania 

przepustowości  łącza  i  utrzymania  połączenia.  Nadto  jak  wskazywał  Przystępujący  w  toku 

rozprawy,  odnosząc  się  do  przedstawionego  przez  Odwołującego  jako  dowód  wykresu 

funkcjonowania  transmisji  danych  w  jego  siedzibie  w  dniu  aukcji,  można  założyć,  iż  w 

okolicach godz. 10:39 wystąpił zwiększenie ilość przesyłanych informacji, co w kontekście § 

4 ust. 2 pkt 2 Regulaminu korzystania z Portalu Aukcji Publicznych, który nakazywał, celem 

poprawnego  jej  przeprowadzenia,  zwolnienie  i  wyłączenie  innych  aplikacji,  mogła  mieć 

negatywny  wpływ  na  jej  przebieg.  Tym  samym,  stwierdzony  w  sposób  nie  budzący 

wątpliwości, brak odświeżania strony internetowej w przeglądarce internetowej Odwołującego 

stanowił  powód  braku  informacji  o  złożeniu  korzystniejszej  oferty  –  niezależnie  od  przyczyn 

tego  zjawiska  (nadmierne  obciążenie  łącza,  czy  też  niewłaściwa  współpraca  przeglądarki  z 

serwerem).  W  oparciu  o  zgromadzony  materiał  dowody,  w  ocenie  Izby,  nie  stwierdzono 

jednak  błędów  w  funkcjonowaniu  samej  aplikacji  aukcyjnej.  Wprost  przeciwnie  okoliczności 

sprawy  wskazują,  iż  Odwołujący  nie  stosując  się  do  zaleceń  administratora  (co  do 

zalecanego oprogramowania, jak również samego postępowania w toku aukcji w przypadku 

wystąpienia  określonych  komunikatów)  portalu  przyjął  na  siebie  ryzyko  zaistnienia 

nieprawidłowości w trakcie jej trwania.    

Sam  fakt  wysłania  przez  przeglądarkę  komputera  Odwołującego  (przeglądarka 

Mozilla Firefox – zgodnie z stanem „praca” widniejącym na printscreen’ach przedstawionych 

przez  Odwołującego)  ostatniego  zapytania  o  godzinie  10:39:31,  tj.  w  tej  samej  sekundzie, 

kiedy doszło do zaakceptowana oferty wykonawca CARBOAUTOMATYKA S.A. nie świadczy 

jeszcze  o  nieprawidłowości  w  funkcjonowaniu  tej  aplikacji.  Jak  wyżej  wskazano  od  tego 

momentu bowiem do czasu zamknięcia aukcji, które nastąpiło o godzinie 10:43:13, upłynęło 

kilka  minut  w  czasie  których  nie  doszło  ani  do  automatycznego  odświeżenia  stanu  aukcji 

przez  przeglądarkę  w  komputerze  Odwołującego  ani  do  jej  ręcznego  odświeżenia  przez 

osobę, która z Jego ramienia prowadziła tę aukcję.  

Oddalając  zarzuty  odwołania  Izba  za  najistotniejszy  dowód  uznała  przedstawiony 

przez  Odwołującego  printscreen  z  portalu  aukcji  publicznych  Katowickiego  Holdingu 

Wegowego S.A. z dnia 28.11.2016 r. z widniejącym oknem dialogowym przeglądarki Mozila 

Firefox  (ze  statusem  „praca”)  oznaczony  godziną  10:44:19  wg  czasy  systemowego  (górny 

pasek okna dialogowego), z widniejącym czasem komputera 10:44, gdzie na dolnym pasku 

okna dialogowego widnieje komunikat „Ostatnia aktualizacja: 28.11.2016 10:39:31 następne 

odświeżenie  za:  0  s”.  Drugim  z  dowodów,  które  legły  u  podstaw  podjętego  rozstrzygnięcia, 

jest  dokument  zatytułowany  „Portal  aukcji  publicznych  (LAIP)  KHW  S.A.  –  odpowiedź  na 


reklamację  firmy  JM-TRONIC  Sp.  z  o.o.”,  z  którego  wynika,  iż  Portal  Aukcji  Publicznych 

autorstwa  COIG  S.A.  funkcjonuje  w  trybie  klient  –  serwer  (pkt  1.2.  str.  3)  oraz  został 

przedstawiony  rejestr  zdarzeń  serwera  aplikacyjnego  z  dnia  28.11.2016  r.  (pkt  4.1.  str.  7  – 

W  tym  miejscy  Izba  podziela  w  całej  rozciągłości  stanowisko  Zamawiającego  oraz 

Przystępującego,  iż  fakt  wykorzystania  przez  Odwołującego  w  toku  aukcji  elektronicznej  z 

innej niż rekomendowana przez COIG S.A. przeglądarki internetowej obciążył związanym w 

tym  ryzykiem  wyłącznie  tego  wykonawcę.  Mając  na  uwadze  zalecenia  zawarte  w 

dokumencie zatytułowanym „Regulamin korzystania z Portalu Aukcji Publicznych” zawartych 

w § 4 ust. 1 pkt 1, 3 oraz 4  w  związku z postanowieniami Rozdiału I.2 pkt 4 i 5 SIWZ oraz 

ogłoszenia  o  zamówieniu  Odwołujący  winien  w  toku  aukcji  dołożyć  szczególnej  staranności 

celem  wyeliminowania  niedogodności  lub  nieprawidłowości  we  wzajemnej  komunikacji 

urządzeń  i  aplikacji  spowodowanej  zastosowaniem  odmiennej  niż  rekomendowana 

przeglądarki internetowej.         

Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, iż podniesione przez Odwołującego zarzuty 

nie znalazły potwierdzenia w zgromadzonym materiale dowodowym.      

W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak w 

sentencji.   

Zgodnie  bowiem  z  treścią  art.  192  ust.  2  ustawy  Pzp  Izba  uwzględnia  odwołanie, 

jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ 

na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Brak potwierdzenia  zarzutów  wskazanych 

w  odwołaniu  powoduje,  iż  w  przedmiotowym  stanie  faktycznym  nie  została  wypełniona 

hipoteza normy prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 ustawy Pzp.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy  Pzp,  tj.  stosownie  do  wyniku  postępowania,  z  uwzględnieniem  postanowień 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  z  2010  r.,  Nr  41,  poz.  238)  w  tym  w 

szczególności  §  5 ust. 4. 

Przewodniczący: 

……………………