KIO 2069/17 POSTANOWIENIE dnia 18 października 2017 r.

Stan prawny na dzień: 13.12.2017

Sygn. akt: KIO 2069/17 

POSTANOWIENIE 

  z dnia 18 

października 2017 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący: 

Paweł Trojan 

Protokolant: 

Adam Skowroński 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym 

z udziałem Stron w dniu 18 października 2017 r.  

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

2 października 2017 r. przez wykonawcę Siemens Healthcare Spółka z o.o., ul. Żupnicza 

11,  03-821  Warszawa 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Szpital 

Wojewódzki im. św. Ł. w Tarnowie Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, 

ul.  Lwowska  178A,  33-

100  Tarnów  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pn.:  „dostawa, 

instalacja,  montaż  i  uruchomienie  ANGIOGRAFU  wraz  wyposażeniem  oraz  robotami 

budowlanymi  obejmującymi  adaptację  pomieszczeń  i  infrastruktury  technicznej  niezbędnej 

dla  poprawnego  funkcjonowania  Angiografu  w  budynku  A  dla  Szpitala  Wojewódzkiego  im. 

Św. Ł. SPZOZ w Tarnowie" (Numer referencyjny: 97/2017) 

przy  udziale  wykonawcy 

TMS  Spółka  z  o.o.,  ul.  Wiertnicza  84,  02-952  Warszawa 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  wszczętego  wskutek  wniesienia 

odwołania po stronie Zamawiającego 

postanawia: 

1.  umorz

yć postępowanie odwoławcze, 

2.  nakaz

ać  Urzędowi  Zamówień  Publicznych  zwrot  z  rachunku  Urzędu  Zamówień 

Publicznych na rzecz wykonawcy 

Siemens Healthcare Spółka z o.o., ul. Żupnicza 


11,  03-821  Warszawa 

kwotę  13  500  zł  00  gr  (słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset 

złotych i zero groszy), stanowiącą 90% uiszczonego przez Odwołującego wpisu. 

Stosownie  do  treści  art.  198  a  i  art.  198  b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo 

zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 22 grudnia 2015 r., poz. 2164 z późn. zm.) na 

niniejsze postanowienie 

– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Tarnowie. 

Przewodniczący: 

…………………… 


Sygn. akt KIO 2069/17 

UZASADNIENIE 

postanowienia z dnia 18 

października 2017 r. w sprawie o sygn. akt KIO 2069/17  

Zamawiaj

ący  –  Szpital  Wojewódzki  im.  św.  Ł.  w  Tarnowie  Samodzielny  Publiczny  Zakład 

Opieki  Zdrowotnej,  ul.  Lwowska  178A,  33-

100  Tarnów  prowadzi  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.:  „dostawa, 

instalacja

,  montaż  i  uruchomienie  ANGIOGRAFU  wraz  wyposażeniem  oraz  robotami 

budowlanymi  obejmującymi  adaptację  pomieszczeń  i  infrastruktury  technicznej  niezbędnej 

dla  poprawnego  funkcjonowania  Angiografu  w  budynku  A  dla  Szpitala  Wojewódzkiego  im. 

Św. Ł. SPZOZ w Tarnowie" (Numer referencyjny: 97/2017) 

Postępowanie  prowadzone  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  o  wartości  powyżej  kwot 

określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. 

W dniu 20.09.2017 r. ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w suplemencie do Dz. 

U. UE pod numerem 2017/S 180 - 368193.  

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  Izba  ustaliła,  że  do  przedmiotowego  postępowania  mają 

zastosowanie  przepisy  znowelizowanej  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  tj.  ustawy 

zmienionej  w  związku  z  wejściem  w  życie  z  dniem  28.07.2016  r.  nowelizacji  zawartej  w 

ustawie  z  dnia  22  czerwca  2016  r.  o  zmianie  ustawy 

–  Prawo  zamówień  publicznych  oraz 

niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1020). 

Jednocześnie  w  ramach  przedmiotowego  postępowania  zastosowanie  mają  przepisy 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  z  2010  r.,  Nr  41,  poz.  238)  zmienionego 

rozporządzeniem  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  9  stycznia  2017  r.  zmieniającego 

rozporządzenie  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz 

rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2017 r., 

poz. 47). 

W  dniu  20.09.2017  r. 

zostało  opublikowane  ogłoszenie  o  zamówieniu  oraz  w  tym  samym 

dniu 

Zamawiający zamieścił na stronie internetowej treść SIWZ.   


Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 02.10.2017 r. w 

formie  pisemnej 

przez  wykonawcę Siemens Healthcare Spółka z  o.o.,  ul.  Żupnicza 11,  03-

821 Warszawa wobec czynności Zamawiającego polegających w szczególności na: 

sporządzeniu  SIWZ  w  zakresie  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  naruszający 

zasady uczciwej konkurencji i 

równego traktowania wykonawców poprzez dobór parametrów 

granicznych  w  sposób  uniemożliwiający  Odwołującemu  złożenie  ważnej  i  konkurencyjnej 

oferty, która nie podlegałaby odrzuceniu; 

określeniu  sposobu  oceny  ofert  w  sposób  sprzeczny  z  zasadą  równego  traktowania  i 

uczciwej  konkurencji  poprzez  preferowanie  rozwiązań  określonego  producenta  (firmy 

Toshiba  Medical  Systems),  a  nie  obiektywnych  walorów  użytkowych  i  funkcjonalnych 

przedmiotu zamówienia. 

sporządzeniu Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia oraz udzielenia odpowiedzi na 

pytania Wykonawców  z naruszeniem art. 26 ust. 1 w związku z art. 25 ust. 1 ustawy Pzp i 

Rozporządzeniem  Ministra  Rozwoju  z  dnia  26  lipca  2016  r.  w  sprawie  dokumentów,  jakich 

może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów ustawy Pzp w zakresie art.7 ust. 

1 i 3, art. 29 ust. 1, 2 i 3 oraz art. 26 ust. 3 w związku z art. 25 ust. 1. 

Mając powyższe na uwadze Odwołujący wniósł o: 

uwzględnienie odwołania w całości, 

dokonanie modyfikacji Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w zakresie wszystkich 

podniesionych w odwołaniu zarzutów, 

alternatywnie o unieważnienie postępowania. 

Zamawiaj

ący  pismem  w  niesionym  w  dniu  w  dniu  10.10.2017  r.  (wpływ  mailem  DzK-KIO-

17693/17)  oraz  w  dniu  11.10.2017  r.  (wpływ  bezpośredni  DzK-KIO-17735/17)  wniósł 

odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego oddalenie w całości. Jednocześnie Zamawiający w 

części dokonał modyfikacji treści SIWZ. 

Zgodnie  z  informacją  znajdująca  się  w  aktach  sprawy  Zamawiający  poinformował 

pozostałych  wykonawców  o  wniesieniu  odwołania  w  dniu  03.10.2017  r.  (przez 

zamieszczenie na stronie internetowej www.lukasz.med.pl) 

Izba  ustaliła  ponadto,  iż  w  ustawowym  terminie  (tj.  dnia  05.10.2017  r.)  przystąpienie  do 

postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  zgłosił  wykonawca  TMS  Spółka  z 

o.o., ul. Wiertnicza 84, 02-952 Warszawa

. Przystąpienie zostało podpisane przez p. K. K. – 


członka Zarządu  uprawnionego do samodzielnej reprezentacji spółki. Powyższe ustalono na 

podstawie  odpisu  KRS  z  dnia  28.08

.2017  r.  W  oparciu  o  dokumenty  załączone  do 

przystąpienia  Izba  ustaliła,  że  dniu  04.10.2017  r.  kopia  przystąpienia  została  przekazana 

Odwołującemu i Zamawiającemu. 

Tym  samym  Izba  uznała  powyższe  przystąpienia  za  skuteczne  wobec  czego  wykonawca 

TMS 

Spółka z o.o. stał się uczestnikiem postępowania odwoławczego. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  na  posiedzeniu  niejawnym  z  udziałem  Stron  postępowania 

odwoławczego stwierdziła,  iż  postępowanie odwoławcze należało umorzyć  na  podstawie art. 

187 ust. 8 ustawy Pzp. 

Powyższe  jest  wynikiem  faktu,  iż  pismem  z  dnia  17.10.2017  r.  Odwołujący  złożył 

o

świadczenie  woli  (pismo  zarejestrowane  dnia  17.10.2017  r.  DzK-KIO-18104/17),  iż  cofa 

wniesione  odwołanie.  Powyższe  oświadczenie  zostało  podpisane  przez  p.  M.  K.  działającą 

na mocy pełnomocnictwa z dnia 26.09.2017 r. (dołączonego do odwołania) uprawniającego 

m.in. do 

wycofania odwołania i podpisanego przez p. Z. M. – Prezesa Zarządu oraz p. J. W. 

–  Prokurenta  spółki  uprawnionych  do  łącznej  reprezentacji  Odwołującego.  Powyższe 

ustalo

no na podstawie dołączonego do odwołania odpisu KRS z dnia 03.07.2017 r.  

Izba  wskazuje,  iż  Odwołujący  jest  gospodarzem  postępowania  odwoławczego  

i  złożenie  przez  niego  oświadczenia  o  cofnięciu  odwołania  odnosi  daleko  idące  skutki  

w  postaci  obowiązku  zniesienia  tegoż  postępowania.  Zatem  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

zobligowana  jest  na  podstawie  art.  187  ust.  8  zdanie  drugie  ustawy  Pzp  do  umorzenia 

postępowania odwoławczego i wydania w tym przedmiocie postanowienia.  

Orzekając  o kosztach  postępowania odwoławczego Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła 

okoliczność,  iż  w  przypadku  cofnięcia  odwołania  przez  Odwołującego  przed  otwarciem 

rozprawy  odwołującemu  zwraca  się  90%  wpisu  na  mocy  przepisu  art.  187  ust.  8  zdanie 

drugie  u

stawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawa  zamówień  publicznych,  orzekając  w  tym 

zakresie  o 

konieczności  zwrotu  kwoty  13  500,00  zł  (słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset 

złotych  i  zero  groszy)  z  wpisu  uiszczonego  przez  Odwołującego  na  rachunek  Urzędu 

Zamówień Publicznych. 

Na  posiedzeniu  z  udziałem  Stron  pełnomocnik  Zamawiającego  zgłosił  wniosek  kosztowy 

przedkładając fakturę VAT na kwotę 3.600 złotych obejmująca usługę adwokacką. Izba nie 

uwzględniła powyższego wniosku kierując się treścią § 5 ust. 1 pkt 3 lit. b), który wskazuje, 

że:  „W  przypadku  umorzenia  postępowania  odwoławczego  przez  Izbę,  jeżeli:  odwołujący 


cofnął  odwołanie  Izba:  zasądza  koszty,  o  których  mowa  w  §  3  pkt  2,  od  odwołującego  na 

rzecz  za

mawiającego  lub wnoszącego  sprzeciw,  jeżeli  odwołanie  zostało  cofnięte  na  mniej 

niż  1  dzień  przed  dniem,  na  który  został  wyznaczony  termin  rozprawy  lub  posiedzenia  z 

udziałem stron oraz uczestników postępowania, albo po otwarciu rozprawy”.     

Przewodnicz

ący 

……………………