KIO 2034/17 WYROK dnia 12 października 2017 r.

Stan prawny na dzień: 13.12.2017

Sygn. akt: KIO 2034/17 

WYROK 

z dnia 12 

października 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Andrzej Niwicki 

Protokolant:             Mateusz Zientak 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  dnia 

11  października  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  28  września  2017  r.  przez 

wykonawców Konsorcjum: W. S.A., Z.  P. E. Sp. z o. o., ul. (…)   

w postępowaniu prowadzonym przez Polska Grupa Górnicza Sp. z o. o., ul. (…)   

przy udziale wykonawcy  E.+H. S.A., ul. 

(…)  zgłaszającego przystąpienie do postępowania 

odwoławczego - po stronie zamawiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie.  

kosztami postępowania obciąża  wykonawców Konsorcjum: W. S.A., Z. P. E. Sp. z 

o. o., ul. 

(…)   i: 

 zalicza w poczet k

osztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 

00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

wykonawców Konsorcjum: W. S.A., Z. P. E. Sp. z o. o., ul. (…)  tytułem 

wpisu od odwołania, 

zasądza od wykonawców Konsorcjum: W. S.A., Z. P. E. Sp. z o. o., (…) 

na rzecz zamawiającego Polska Grupa Górnicza Sp. z o. o. z siedzibą 

w  K.,  kw

otę  3 600  zł   00 gr (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych zero 


groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z 

tytułu wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego.  

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do 

Sądu Okręgowego w Katowicach

Przewodniczący:  ………………………………  

Sygn. akt: KIO 2034/17 

Uzasadnienie 


Zamawiający:  nazwa:  Polska  Grupa  Górnicza  Sp.  z  o.o.    z  siedzibą  w  K.  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  którego  przedmiotem  jest  Leasing 

finansowy  wraz  z  dostawą nowych urządzeń  wchodzących  w  skład kompleksu  ścianowego 

do  ścian  niskich  dla  Polskiej  Grupy  Górniczej  sp.  z  o.o.  Oddziału  B.  Ś.  -  nr  postępowania 

zadanie nr  3. Ogłoszenie zamieszczono w  Dzienniku Urzędowym  UE  Numer: 

2017/S 070-133707 

Odwołujący:  W.  S.A.  K.  wskazał  na  bezzasadne  wykluczenie  Odwołującego  z 

przedmiotowego postępowania i uznanie jego oferty za odrzuconą. 

Zarzucił Zamawiającemu naruszenie:  

art.  89  ust.  1  pkt.  2  PZP  przez  odrzucenie  oferty  Odwołującego  mimo,  iż  jej  treść  jest 

zgodna  z  treścią  S1WZ  zamówienia  w  zakresie  układu  transportowego  aparaturowego  z 

własnym samohamownym urządzeniem przesuwającym ze sterowaniem zdalnym;  

- art. 29 ust. 1 i 2 PZP oraz art. 7 ust. 1 PZP oraz 24 PZP poprzez niejasne i nieprecyzyjne 

określenie  przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  układu  transportowego  aparaturowego  z 

własnym  samohamownym  urządzeniem  przesuwającym  ze  sterowaniem  zdalnym, 

nieprzeprowadzenie  postępowania  w  sposób  zapewniający  zachowanie  zasady  uczciwej 

konkurencji oraz równego traktowania wykonawców;  

art. 91 ust. 1 i 2 PZP poprzez odrzucenie oferty Odwołującego, mimo złożenia wyjaśnień w 

zakresie  funkcjonalności  i  wymagań  technicznych  przedmiotu  zamówienia,  wskutek  czego 

doznał  uszczerbku  interes  Odwołującego,  ponadto  może  ponieść  szkodę  w  wyniku 

naruszenia przez Zamawiającego ustawy pzp przez jego wykluczenie, odrzucenie oferty oraz 

pozbawienie  go  możliwości  udziału  w  przewidzianej  w  siwz  aukcji  elektronicznej  i  w 

konsekwencji możliwości wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej. 

Wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego; 

unieważnienie  wyników  aukcji  elektronicznej,  która  została  przeprowadzona  bez  udziału 

Odwołującego; 

unieważnienie  wyboru  oferty  złożonej  przez  E.    +  H.  S.A.  z  siedzibą  w  C.  w  zakresie 

zadania nr 3;  

powtórzenia czynności badania i oceny oferty i w efekcie wykonania czynności zaproszenia 

Odwołującego  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  celem  umożliwienia  złożenia  oferty 

najkorzystniejszej;  

- dokonanie zgodnego z PZP wyboru oferty najkorzystniejszej; 

dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentów  dołączonych  do  Odwołania  na 

okoliczności wskazane w jego uzasadnieniu;  


dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji przedmiotowego postępowania, 

w tym treści złożonej przez Odwołującego oferty na okoliczności wskazane w uzasadnieniu 

Odwołania i w tym celu zwrócenie się do Zamawiającego o nadesłanie na posiedzenie pełnej 

dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  prowadzonego  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego na Leasing finansowy wraz z dostawą nowych urządzeń wchodzących w 

skład  kompleksu  ścianowego  do  ścian  niskich  dla  Polskiej  Grupy  Górniczej  sp.  z  o.o. 

Oddziału B. Ś. nr postępowania 401600520 - zadanie nr 3. 

Uzasadniając zarzuty i zarzuty odwołujący wskazał, co następuje. 

Konsorcjum w składzie Lider – W. S.A. z siedzibą w K. oraz Uczestnik - Zakład Produkcyjny 

E.  sp.  z  o.o.  z  siedziba  w  T. 

złożyło  ofertę  w  postępowaniu  Pismem  nr 

40/DEP/EZP/RSZ/451/2017  z  18.09.2017 

r. Zamawiający poinformował o odrzuceniu oferty 

Odwołującego  twierdząc,  że  nie  odpowiada  ona  treści  siwz  w  zakresie  układu 

transporto

wego  z  własnym  samohamownym  urządzeniem  przesuwającym  ze  sterowaniem 

zdalnym,  ponieważ  „zaproponowany  zestaw  nie  posiada  wymaganych  zapór 

zabezpieczających urządzenia przed niekontrolowanym stoczeniem się zestawu szczególnie 

przy nachyleniach określonych w SIWZ.” 

Odwołujący  uważa,  że  złożona  przez  niego  oferta  spełnia  wymagania  określone  w 

specyfikacji,  a  w  konsekwencji  jej  odrzucenie  przez  Zamawiającego  stanowi  naruszenie 

przepisów  PZP.  Zamawiający  w  SIWZ  opisał  przedmiot  dostawy  w  następujący  sposób: 

„Podwieszony  zestaw  transportowy  aparatury  elektrycznej  zasilany  z  magistrali 

wysokociśnieniowej przystosowany do przemieszczania się po szynach kolejki podwieszonej 

o profilu I 

155, po wzniosie i po upadzie, z własnym systemem zapór wraz z dokumentacją 

zestaw

u w wykonaniu dla KWK „B. Ś.”.  

Inny  zapis  SIWZ  brzmi  następująco:  „Zestaw  złożony  z  układu  transportowego 

aparaturowego  z  własnym  samohamownym  urządzeniem  przesuwającym  ze  sterowaniem 

radiowym  i  własną  sygnalizacją  wyprzedzającą  optyczno-dźwiękową  oraz  wymaganą  ilość 

zapór; zestaw należy skonfigurować przy założeniu, że wszystkie urządzenia elektryczne są 

podwieszone  w  chodniku  o  nachyleniu  od  -

5  stopni  do  +  12  stopni.  Ilość  urządzeń 

przesuwających,  zapór,  wózków  i  drążków  dobrać  do  ciężarów  powieszonych  i 

przesuwanych urządzeń w w/w zakresie nachyleń.”  

Powyższymi  zapisami  Zamawiający  dopuścił  różne  rozwiązania  techniczne  spełniające 

wymagania dla podanych w SIWZ warunków pracy urządzeń i częściowo scedował de facto 

na oferenta dobór rozwiązania technicznego dla systemu samohamownego, np. w zakresie 

wymaganej  ilości  zapór.  Pismem  z  03.07.2017  r.  Zamawiający  wezwał  Odwołującego m.in. 

do  wyjaśnienia  tej  kwestii,  stwierdzając,  że  w  złożonej  ofercie  „brak  jest  dokumentów 

dotyczących  zapory  przedniej  i  tylnej”,  a  „SIWZ  określa  że  zapora  tylna  i  przednia  ma  być 


niezależna  od  urządzenia  przesuwającego”.  Druga  część  powyższego  stwierdzenia  nie 

znajduje  odzwierciedlenia  w  SIWZ. W  odpowiedzi  na  wezwanie,  Odwołujący,  w  załączniku 

do pisma nr KG/BĆ/130/2017 z 12.07.2017 r. wyjaśnieniem treści oferty - pismo Zakładu P. 

E.  Sp.  z  o.o.  z  dn.  05.07.2017  r.

,  wyjaśnił  Zamawiającemu,  że  „urządzenie  USH  ELKA-1 

posiada  zaporę  samokleszczącą  z  siłownikiem  samohamownym,  dlatego  nie  ma  potrzeby, 

jak to miało miejsce w starych urządzeniach, stosowania dodatkowych zapór.” Jednocześnie 

należy  stwierdzić,  że  przywołane  w  piśmie  Zamawiającego  z  3.07.2017  roku  nazwy  zapór: 

przednia i tylna wskazują na konkretne rozwiązanie konstrukcyjne konkurencyjne w stosunku 

do oferty Odwołującego - nazwy wzięte wprost z dokumentacji firmy C. Sp. z o.o. DOWÓD: - 

karty  katalogowe  zapór:  przedniej  i  tylnej  z  dokumentacji  C.  Sp.  z  o.o.  (2  szt.)  Ponadto  że 

charakter  przedmiotu  oferty  (urządzenia  stosowane  w  kopalniach  węgla  kamiennego) 

wymaga, aby przed wprow

adzeniem go do obrotu producent uzyskał dopuszczenie Prezesa 

Wyższego  Urzędu  Górniczego  do  stosowania  w  podziemnych  wyrobiskach  górniczych. 

Urządzenie  samohamowne  hydrauliczne  typu  USH  ELKA-1  posiada  certyfikat 

bezpieczeństwa  wydany  przez  Jednostkę  Opiniującą,  Atestującą  i  Certyfikującą  Wyroby  T. 

Sp. z o.o. 

i po przeprowadzeniu badań i procesie certyfikacji decyzją administracyjną wydaną 

przez  Prezesa  Wyższego  Urzędu  Górniczego  zostało  dopuszczone  do  stosowania  w 

podziemnych  zakładach  górniczych.  Poprzez  odrzucenie  proponowanego  rozwiązania 

technicznego  Zamawiający  zakwestionował  zasadność  wydania  wyżej  cyt.  decyzji 

administracyjnej.  Zastosowane  przez  Producenta  nowatorskie  rozwiązania  techniczne 

zapewniają samohamowność bez dodatkowych zapór, co zostało potwierdzone badaniami i 

certyfikatem.  DOWÓD:  -  dopuszczenie  Prezesa  WUG  z  dn.  18.11.2014  r.  -  znak 

dopuszczenia GM-132/14`-  certyfikat  nr  TEST/1  l/B/2014  z  dn.  17.10.2014 r.  Zakres  pracy 

urządzenia  określa  instrukcja  obsługi  (dokumentacja  techniczno-ruchowa  Nr  DTR/1/2014), 

która  jest  integralną  częścią  dopuszczenia  Prezesa  WUG,  w  której  określony  jest 

dopuszczalny  zakres  pracy  po  wzniosie  i  upadzie  i  wynosi  on  30  stopni  co  znacznie 

przewyższa  parametry  opisane  w  SIWZ  (wymagania  SIWZ  od  -5  stopni  do  +12  stopni). 

DOWÓD:  -  DTR/1/2014.  Nie  ulega  wątpliwości,  że  Zamawiający  ma  obowiązek  sporządzić 

SIWZ,  w  tym  w  zakresie  sposobu  oceny  ofert  w  sposób,  jednoznaczny,  precyzyjny, 

obiektywny  i  umożliwiający  rzeczywistą  ocenę  ocenianych  funkcjonalności  (art.  7  ust.  1 

PZP)

. Z tego obowiązku wypływa kolejny obowiązek interpretowania SIWZ w sposób zgodny 

z zasadą uczciwej konkurencji i na korzyść wykonawców, a także dokonywania oceny ofert 

w sposób niesprzeczny z tą zasadą. Z faktem że to wyłącznie Zamawiający przygotowuje i 

przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, określa warunki udziału 

w  postępowaniu  oraz  opisuje  przedmiot  zamówienia  (art.  7  ust.  1,  art.  24,  art.  29  PZP) 

skorelowany 

jest wynikający z art. 7 ust. 1 PZP obowiązek zamawiającego przygotowania i 


przeprowadzenia  postępowania  „w  sposób  zapewniający  zachowanie  zasady  uczciwej 

konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców  11. Sąd Okręgowy w Warszawie 

w  wyroku  z  dnia  18  sierpnia  2011  r.,  sygn.  XXIII  Ga  380/1

1  podkreśla,  iż:  „Główną  ideą  i 

podsta

wą  ustanowienia  prawa  zamówień  publicznych  było  zapewnienie  wszystkim 

podmiotom  przystępującym  do  postępowań  o  uzyskanie  zamówień  równych  szans  na 

każdym etapie tego postępowania. W tym celu do ustawy wprowadzono szereg uregulowań 

stanowiących  o  konieczności  zachowania  przez  uczestników  postępowań  zasad  uczciwej 

konkurencji.  W  szczególności  o  tychże  zasadach  stanowią  przepisy  art.  7,15,  17,  24,  89 

PZP

" Powyższe, potwierdza orzecznictwo sądowe i arbitrażowe. Zgodnie z wyrokiem SO we 

Wrocławiu  z  14.04.2009  r.,  X  Ga  74/09:  „Jak  wskazuje  się  w  orzecznictwie,  warunki 

zamówienia winny w sposób jednoznaczny wynikać ze specyfikacji, zaś wątpliwości na tym 

tle powstałe rozstrzygać należy na korzyść wykonawcy”. Wyrok SO w N. S. z 18.3.2015 r., III 

Ca 70/15: „Zapisy SIWZ (...) muszą mieć charakter precyzyjny i jednoznaczny, a wątpliwości 

powstałe  na  tym  tle  muszą  być  rozstrzygane  na  korzyść  wykonawcy.  Obowiązek  takiego 

formułowania  i  tłumaczenia  ma  na  celu  realizację  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania  wsz

ystkich  wykonawców  przystępujących  do  przetargu  (KIO/UZP  148/08, 

UZP/ZO/O  -  896,  KIO/UZP  67/09,  Komentarz  do  ustawy  pzp  -  Stefan  Babiarz  i  inni  wyd. 

LexisNexis Wyd.  2 Wielkie  Komentarze  s.294  - 

295).  ”  Podobnie wyrok SO  w Toruniu,  VIII 

Ca 76/15 z 10 marca 

2015 r. Podobnie zgodnie z wyrokiem KIO 660/15 „Obowiązuje swoista 

„święta”  zasada,  że  wszelkie  niejasności,  dwuznaczności,  niezgodności  postanowień  SIWZ 

należy rozpatrywać na korzyść wykonawców, (...) Jeżeli ilość niejednoczonych postanowień 

SIWZ  i  możliwości  interpretacyjnych  jest  większa  niż  przeciętna,  zamawiający  winien 

rozważyć  nawet  unieważnienie  postępowania  w  trybie  art.  93  ust.  1  pkt  7p.z.p.” W  wyroku 

KIO  430/15  Izba  wskazuje,  iż  zgodnie  z  jednolicie  obowiązującą  w  zamówieniach 

publicznych zasadą  -  wątpliwości  powinny  być  rozstrzygane na korzyść  Wykonawcy,  skoro 

to  zamawiający  -  mogąc  zastosować  różne  sformułowania  -  wprowadza  do  siwz 

postanowienie o niejednoznacznej treści, zaś w wyroku KIO 1557/14: „Wykonawcy nie mogą 

ponosić  negatywnych  konsekwencji  w  związku  z  niezastosowaniem,  się  do  niejasnych 

wymagań  SIWZ,  a  wszelkie  wątpliwości  interpretacyjne  w  tym  zakresie  winny  być 

rozstrzygane  na  korzyść  wykonawców.”  Zgodnie  z  wyrokiem  605/14  „Postulat  wykładni 

niejasnych postanowień SIWZ na korzyść wykonawcy wynika z zasad uczciwej konkurencji i 

równego  traktowania  wykonawców  wskazanych  w  art.  7  ust.  1  p.z.p.”  KIO  2260/13: 

„Wszelkie  niejasności  w  treści  dokumentacji  sporządzonej  przez  zamawiającego  należy 

tłumaczyć na korzyść wykonawców, zaś ewentualne błędy popełnione w toku postępowania 

przez  zamawiającego  nie  mogą  wpływać  negatywnie  na  sytuację  wykonawców,  biorących 

udział  w  postępowaniu.”  Podobnie  inne  orzecznictwo  (np.  KIO  1487/15;  KIO  1524/15,  KIO 


17/15).  Gdyby  zatem  Zamawiający  w  treści  SIWZ  precyzyjnie  określił  jako  wymóg 

dostarczenie/zabudowanie  zapór  (przedniej  i  tylnej),  nic  nie  stałoby  na  przeszkodzie,  aby 

Odwołujący  dołożył  te  elementy  w  swojej  ofercie,  zważywszy,  iż  koszt  zakupu  tych 

elementów  (ok.  8000  zł)  jest  niewielki  w  stosunku  do  wartości  całej  oferty.  Skoro  jednak 

takiego  wymogu  nie  było,  Odwołujący  zaoferował  rozwiązanie  techniczne  zgodne  z  SIWZ, 

ale  niewymagające  stosowania  dodatkowych  zapór.  Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  oferta 

Odwołującego  spełnia  wszystkie  wymagania  określone  w  SIWZ,  co  oznacza,  że 

Zamawiający  dokonał  jej  odrzucenia  oraz  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  z  naruszeniem 

przepisów ustawy PZP. Biorąc pod uwagę powyższe, Odwołujący wniósł jak w petitum.  

Załączono:  /…/  Kopie  dokumentów  powołanych  w  treści  a)  pismo  40/DEP/EZP  /RSz/ 

451/2017  z  dnia  18.09.2017  roku,  b)  pismo  40/DEP/EZP/RSz/277/17  z  03.07.2017  r.,  c) 

pismo 

KG/BĆ/130/2017  z  12.07.2017  roku  wraz  z  załączonym  wyjaśnieniem  treści  oferty  - 

pismo  Z.  P.  E. 

Sp.  z  o.o.  z  05.07.2017  r.,  d)  karty  katalogowe  zapór:  przedniej  i  tylnej  z 

dokumentacji  C.  Sp.  z  o.o.,  e)  dopuszczenie  Prezesa  WUG  z  dn.  18.11.2014  r.  -  znak 

dopuszczenia  GM-132/14,  f)  certyfikat  nr  TEST/11  /B/2014  z  dn.  17.10.2014  r.,  g) 

dokumentacja techniczno-ruchowa nr DTR/1/2014.  

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  wniósł  o  odrzucenie  odwołania  w  części 

zarzutu  z  art.  29  ust.  1  i  2 oraz  art.  7 ust.  1 ustawy  pzp i  art.  24  ustawy  jako  dotyczącego 

opisu przedmiotu zamówienia, co należy uznać za zarzut spóźniony, a ponadto o oddalenie 

odwołania w pozostałym zakresie. 

Zamawiający  zauważył,  że  na  żadnym  etapie  postępowania  nie  dokonał  wykluczenia 

odwołującego,  a  zatem  odwołanie  w  tym  zakresie  jest  bezzasadne  jako  odniesione  do 

czynności niebyłej. 

Zarzuty  odwołania  oparte  o  stwierdzenie,  ze  wymagania  siwz  zostały  określone 

nieprecyzyjnie  i  wskazywać  mogą  na  preferencje  wykonawcy  C.  sp.  z  o.o.  zamawiający 

uznał za spóźnione. 

Wskazał  na  swoje  wezwanie  skierowane  do  wykonawców  na  podstawie  art.  26  ust.  2f 

ustawy  pzp  o  przedłożenie  dokumentów  potwierdzających  spełnienie  istotnych  wymagań  i 

parametrów  techniczno-użytkowych  wskazanych  w    załączniku  nr  2c.3  pkt  2  do  siwz  –  w 

zakresie  układu  transportowego  aparaturowego  z  własnym  samohamownym  urządzeniem 

przesuwającym ze sterowaniem zdalnym. 

Odwołujący  złożył  dokumenty  wyjaśniające  (wyjaśnienie  nr  II.2-a),  z  których  wynikało,  że 

urządzeniem  oferowanym  jest  urządzenie  samohamowne  typu  USH  ELKA-1  ze 

sterownikiem hydraulicznym typu USH ELKA-1-R-101. Zaproponowany zestaw transportowy 

nie  spełnia  wymagań  przedmiotowych  określonych  w  zał.  2c.3  pkt  2  do  wiz  w  zakresie 


układu  transportowego  aparaturowego  z  własnym  samohamownym  urządzeniem 

przesuwającym  ze  sterowaniem  zdalnym,  a  także  przepisów  rozporządzenia  z  dnia  28 

czerwca  2002  r.  w  sprawie  bezpieczeństwa  i  higieny  pracy,  prowadzenia  ruchu  oraz 

specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w podziemnych zakładach górniczych 

(Dz.U. nr 139 poz. 1139 ze zm.). Z treści § 561 ust. 5 tego rozporządzenia wynika, że: „W 

przypadku  dwukierunkowego  nachylenia  trasy  wózki  hamulcowe  i  inne  urządzenia 

hamowania  awaryjnego  umieszcza  się  na  początku  i  na  końcu  zestawu  środków 

transportowych.” Zgodnie z załącznikiem nr 1 do siwz przedmiot zamówienia winien spełniać 

wymagania  wynikające  wprost  z  literalnie  przywołanego  przez  zamawiającego  stanu 

praw

nego, w tym ww. rozporządzenia.  

Zaproponowany  przez  odwołującego  zestaw  nie  posiadał  wymaganych dodatkowych  zapór 

zabezpieczających  urządzenia  przed  niekontrolowanym  stoczeniem  się  zestawu, 

szczególnie przy nachyleniach w przedziale określonym siwz. 

W  kon

sekwencji  zamawiający  nie  dopuścił  odwołującego  do  aukcji  elektronicznej  i  odrzucił 

jego ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp jako nieodpowiadającej treści siwz, a 

także o wyborze oferty najkorzystniejszej złożonej przez obecnego przystępującego.  

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  zakwestionowane  posiadanych  certyfikatów 

bezpieczeństwa wydanych przez Jednostkę Opiniującą i Certyfikującą Wyroby, na odstawie 

których  urządzenie  typu  USH  ELKA-1  otrzymało  dopuszczenie  Prezesa  Wyższego  Urzędu 

Górniczego.  Dopuszczenie  przedstawione  przez  odwołującego  dotyczy  tylko  samego 

urządzenia  jw.,  a  nie  całego  zestawu  transportowego.  Wymagania  wskazane  w  pkt  2c.3 

załącznika nr 2c do siwz dotyczą zestawu, a nie pojedynczych jego elementów i jako takie 

powinny  by

ć  rozumiane  łącznie.  Zarzut  o  nie  uznaniu  posiadanych  certyfikatów  jest  w  tym 

zakresie bezpodstawny.  

Nadesłane  przez  odwołującego  rysunki  pociągu  aparatury  elektrycznej  pokazują,  iż 

urządzenie USH ELKA-1 znajduje się na początku zestawu podwieszanego, z czego wynika, 

że koniec zestawu nie jest zabezpieczony przed niekontrolowanym stoczeniem.  

Analiza  konfiguracji  zestawu  transportowego  przedstawionego  przez  odwołującego  oraz 

zaproponowane  przez  niego  rozwiązania  konstrukcyjne  wskazują,  że  oferowany 

podwies

zony  zestaw  transportowy  aparatury  elektrycznej  wyposażony  jest  w  zespół 

ciągnący  (USH  ELKA-1),  zespół  sprzęgniętych  środków  transportowych  umożliwiający 

podwieszanie,  mocowanie,  załadunek  i  transport  materiałów  (zawiesia  transportowe  do 

podwieszenia  stacj

i  transformatorowych,  wyłączników  wieloodpływowych)  oraz  cięgła 

łączące  poszczególne  elementy  zestawu  transportowego.  Natomiast  zestaw  transportowy 

nie  posiada  elementów  zabezpieczających  służących  do  awaryjnego  zatrzymania  lub  do 


zabezpieczenia  przed  rozłączeniem  się  elementów  tego  zestawu.  Ponadto  elementy 

zestawu transportowego nie zostały zabezpieczone przez staczaniem lub zsunięciem. 

Argumentacja odwołującego, że urządzenie samohamowne hydrauliczne typu USH ELKA-1 

jest  nowatorskim  rozwiązaniem  technicznym,  które  posiada  zaporę  samokleszczącą  z 

siłownikiem  hydraulicznym  samohamownym,  dotyczy  konstrukcji  samego  urządzenia 

przesuwającego.  Nie  wyczerpuje  to  jednak  konieczności  zabezpieczenia  całego  zestawu 

transportowego przed staczaniem lub zsunięciem, stąd też w opisie przedmiotu zamówienia 

zamawiający  wprowadził  zapis  o  konieczności  doposażenia  zestawu  transportowego  we 

własny system zapór (załącznik nr 2c do siwz.). 

Z  uwagi  na  powyższą  argumentację,  bezpieczeństwo  prowadzonych  prac  w  obszarze 

górnictwa,  a  także  zasady  uczciwej  konkurencji,  zamawiający  stwierdził,  że  dokonał 

prawidłowej czynności odrzucenia oferty odwołującego, gdyż nie odpowiadała wymaganiom 

przedmiotowym technicznym stawianym w siwz.  

Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił dnia 2 październik 

2017  r.  przystąpienie  wykonawca  E.+H.  S.A.  ul.  (…)  i  wniósł  o  oddalenie  odwołania  w 

całości.  

W  piśmie,  którego  wpłynęło  do  Izby  dnia  6  października  2017  r.    przystępujący  wniósł  o 

odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 7 ustawy pzp, bowiem odwołujący nie 

przekazał zamawiającemu kopii odwołania zgodnie z art. 180 ust. 5 ustawy pzp. 

Z ostrożności procesowej, w kolejnym piśmie z 10.10.2017 r. przystępujący wniósł o 

oddalenie odwołania stwierdzając, co następuje. 

Ws

kazał  na  opz  w  załączniku  nr  2c  do  siwz  –  Zadanie  nr  3  „Dostawa  wyposażenia 

elektrycznego    dla  kompleksu  ścianowego”  w  pkt  2c.3.  „Nowy  zestaw  do  przemieszczania 

w/w urządzeń elektrycznych w następujący  sposób: 

„1.  Podwieszony  zestaw  transportowy  aparatury  elektrycznej  zasilany  z  magistrali 

wysokociśnieniowej przystosowany do przemieszczania się po szynach kolejki podwieszonej 

o profilu  I155,  po  wzniosie i  po  upadzie,  z  własnym  systemem  zapór  wraz  z  dokumentacją 

zestawu w wykonaniu dla KWK „B.  Ś.”. 

2.  Zest

aw  złożony  z  układu  transportowego  aparaturowego  z  własnym  samohamownym  

urządzeniem  przesuwającym  ze  sterowaniem  radiowym  i  własną  sygnalizacją 

wyprzedzającą  optyczno-dźwiękową  oraz  wymaganą  ilość  zapór;  zestaw  należy 

skonfigurować  przy  założeniu,  że  wszystkie  urządzenia  elektryczne  są  podwieszane  w 

chodniku  o  nachyleniu  od  -5

o   

do  +  12

o

.  Ilość  urządzeń  przesuwających,  zapór,  wózków  i 

drążków  dobrać  do  ciężarów  powieszonych  i  przesuwanych  urządzeń  w  w/w  zakresie 

nachyleń.” 


Powyższy  opis  i  wymagania  należy  interpretować  uwzględniając  wymagania  zawarte  w 

rozporządzeniu Ministra Gospodarki w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia 

ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w podziemnych zakładach 

górniczych  z  dnia  28  czerwca  2002  (Dz.  U.  Nr  139,  poz.  1169).  W/w  rozporządzenie 

zamawiający wskazał w załączniku nr 1 do siwz zawierającym szczegółowy opis przedmiotu 

zamówienia  w  pkt  3  ppkt  3.  Zamawiający  stwierdził  tam,  że:  „3.  Przedmiot  zamówienia 

winien spełniać wymagania następujących aktów prawnych: /…/ 

3/ rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa 

higieny 

pracy, 

prowadzenia 

ruchu 

oraz 

specjalistycznego 

zabezpieczenia 

przeciwpożarowego w podziemnych zakładach górniczych z późniejszymi zmianami.” 

Zgodnie z § 538 rozporządzenia: 

Środki transportowe zabezpiecza się przed staczaniem lub zsunięciem. 

Środki transportowe stanowiące skład pociągu lub zestawu transportowego powinny 

być ze sobą sprzęgnięte. 

Ręczne  sprzęganie  i  rozprzęganie  środków  transportowych  w  czasie  ruchu  jest 

niedopuszczalne. 

Natomiast zgodnie z § 561 rozporządzenia: 

1.  Podczas  ruchu  środków  transportowych  po  torach  o  nachyleniu  ponad  4

o     

stosuje  się 

zabezpieczenia uniemożliwiające rozłączenie się tych środków. 

2.  Zabezpieczen

ia,  o  których  mowa  w  ust.  1,  nie  są  wymagane  przy  transporcie  po  spągu 

przy nachyleniach zapewniających samohamowność środka transportowego. 

3.  Środki  transportowe  w  transporcie  liną  bez  końca  lub  ich  zestawy  doczepia  się  do  liny 

ciągnącej w sposób wykluczający ich samoistne rozprzęgnięcie. 

4.  Zestaw  środków  transportowych  kolejki  podwieszanej  lub  spągowej,  poruszający  się  po 

torach 

o  nachyleniach  jednokierunkowych,  powinien  mieć  wózek  hamulcowy  lub  inne 

urządzenie hamowania awaryjnego, umieszczone na końcu tego zestawu od strony upadu. 

5.  W  przypadku  dwukierunkowego  nachylenia  trasy  wózki  hamulcowe  i  inne  urządzenia 

hamowania  awaryjnego  umieszcza  się  na  początku  i  na  końcu  zestawu  środków 

transportowych. 

6. W przypadku kolejek spągowych wyposażonych w zestawy transportowe, w których: 

1./ stosowane są zaczepy samozaciskowe liny, 

2/  poszczególne  elementy  zestawu  połączone  są  między  sobą  sprzęgami  konstrukcji 

specjalnej oraz dwiema linami bezpieczeństwa, 

można  zastosować  jeden  wózek  hamulcowy  usytuowany  w  dowolnym  miejscu  zestawu 

transportowego; przepisów ust. 4 i 5 nie stosuje się. 


Analogiczne  regulacje  zawiera  obowiązujące  od  1  lipca  2017  r.  rozporządzenie 

Ministra  Energii  z  23  listopada  2016  r.  w  prawie  szczegółowych  wymagań  dotyczących 

prowadzenia ruchu pod

ziemnych zakładów górniczych (Dz. U. 2017, poz. 1118): 

§ 631. 1. Zestaw transportowy obejmuje w szczególności następujące elementy: 

1/ zespół ciągnący; 

zespół  sprzęgniętych  środków  transportowych  umożliwiający  podwieszanie,  mocowanie, 

załadunek i transport materiałów lub przewóz osób; 

3/ elementy zabezpieczające, służące do zatrzymania zestawu transportowego w przypadku 

przekroczenia  dopuszczalnej  prędkości  zestawu,  do  awaryjnego  zatrzymania  lub  do 

zabezpieczenia przed rozłączeniem się elementów tego zestawu; 

4/ elementy łączące, w szczególności: 

a/ cięgła, 

b/ sprzęgi, 

c/  sprzęgi  specjalne,  których  montaż  i  demontaż  jest  możliwy  tylko  przy  użyciu 

przeznaczonych do tego narzędzi. 

2. Elementy zestawu transportowego, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3: 

1/ zabez

piecza się przed staczaniem lub zsunięciem; 

2/ sprzęga się ze sobą.  (…) 

§  658.  1.  Zestaw  transportowy  kolejki  linowej  podwieszonej  poruszający  się  po  torach  o 

nachyleniach  jednokierunkowych  wyposaża  się  w  wózek  hamulcowy  lub  inne  urządzenie 

hamowania awar

yjnego, umieszczony na końcu tego zestawu od strony upadu. 

2.  W  przypadku  dwukierunkowego  nachylenia  trasy  zestaw  transportowy  kolejki  linowej 

podwieszonej  wyposaża  się  w  wózki  hamulcowe,  które  umieszcza  się  na  początku  i  na 

końcu  zestawu  transportowego,  oraz  łączy  się  je  linką  wyzwalającą  układ  zatrzymania 

awaryjnego albo liną bezpieczeństwa. 

3.  W  przypadku  dwukierunkowego  nachylenia  trasy  w  transporcie  kolejka  linową 

podwieszoną dopuszcza się umieszczenie jednego wózka hamulcowego, jeżeli: 

1/ elementy zes

tawu transportowego są połączone ze sobą sprzęgami specjalnymi lub 

2/  elementy  zestawu  transportowego  są  zabezpieczone  liną  bezpieczeństwa  obejmującą 

zestaw transportowy. 

4.W kolejkach spągowych wyposażonych w zestawy transportowe, w których: 

1/ stosowane 

są zaczepy samozaciskowe liny – w kolejkach linowych, 

2/  elementy  zestawu  są  połączone  między  sobą  sprzęgami  specjalnymi  oraz  linami 

bezpieczeństwa  

dopuszcza  się  zastosowanie  jednego  wózka  hamulcowego  usytuowanego  w  dowolnym 

miejscu zestawu transportowego. 


5.  Zespół  środków  transportowych  kolejki  podwieszonej  z  napędem  własnym  zabezpiecza 

się  wózkiem  albo  wózkami  hamulcowymi  lub  innymi  urządzeniami  hamowania  awaryjnego 

oraz  liną  bezpieczeństwa  obejmującą  ten  zespół  i  połączoną  z  wózkiem  albo  z  wózkami 

ha

mulcowymi lub innymi urządzeniami hamowania awaryjnego. 

6. Stosowane liny bezpieczeństwa w transporcie kolejką podwieszoną z napędem własnym 

nie jest wymagane, jeżeli: 

1/  zespół  środków  transportowych  jest  zabudowany  pomiędzy  urządzeniami  hamowania 

awaryjn

ego zespołu ciągnącego lub 

2/ elementy zestawu transportowego są połączone między sobą sprzęgami specjalnymi. 

W załączniku nr 2c.3 do siwz zamawiający szczegółowo określił wymagania techniczne dla 

zestawu  transportowego,  w  tym  wskazał  opis  przedstawiony  w  części  początkowej  nin. 

Pisma  w  pkt  1.  i    2.  Z  parametrami  jako  wymaganymi,  gdzie  dla  obydwu  pozycji  (1  i  2) 

należało wpisać TAK lub NIE lub właściwy parametr.  

Zamawiający  wskazał  zatem,  że  zamawiany  zestaw  transportowy  musi  spełniać 

wymagania stawiane 

poruszającym się po wzniosie i upadzie (w chodniku o nachyleniu -5 do 

+ 12), co oznacza dwukierunkowe nachy

lenie trasy, o który mowa w rozporządzeniach.  

Zgodnie 

z  wymienionym  w  siwz  rozporządzeniem  oraz  kolejnym  wskazanym  zestaw 

transportowy  musi  posiadać  urządzenia  zabezpieczające  zestaw  transportowy  przed 

samostaczaniem  lub  zsuwaniem  przy  dwukierunkowym  nachyleniu  trasy.  Odwołujący  nie 

zaoferował w swojej ofercie takich urządzeń. 

Analiza  konfiguracji  zestawu  transportowego  zaoferowanego  przez  odwołującego 

oraz  zaproponowanego  przez  niego  rozwiązania  konstrukcyjnego  wskazuje  jednoznacznie, 

że zaoferowany podwieszony zestaw transportowy aparatury elektrycznej wyposażony jest w 

zespół  ciągnący  (USH  ELKA-1),  zespół  sprzęgniętych  środków  transportowych 

umożliwiający  podwieszanie,  mocowanie,  załadunek  i  transport  materiałów  (zawiesia 

transportowe  do  podwieszenia  stacji  transformatorowych  i  wyłączników  wieloodpływowych 

oraz  cięgła  łączące  poszczególne  elementy  zestawu  transportowego.  Natomiast 

zaoferowany  zestaw 

transportowy  nie  posiada  wymaganych  przez  przepisy  elementów 

zabezpieczających 

służących 

do 

awaryjnego 

zatrzymania. 

Ponadto 

elementy 

zaoferowanego  zestawu  transportowego  nie  zostały  zabezpieczone  przed  staczaniem  lub 

zsunięciem. 

Argumentacja  odwołującego,  iż  zaoferowane  urządzenie  USH  ELKA-1  jest  nowatorskim 

rozwiązaniem  technicznym,  które  posiada  zaporę  samokleszczącą  z  siłownikiem 

hydraulicznym  samohamownym, 

dotyczy  wyłącznie  konstrukcji  samego  urządzenia 

przesuwającego.  Nie czyni to jednak zadość konieczności zabezpieczenia  całego zestawu 


transportowego 

przed staczaniem lub zsunięciem, stad też w opisie przedmiotu zamówienia 

wprowadzono wymóg wyposażenia zestawu transportowego we własny system zapór. 

Nie  ma  wątpliwości,  że  zamawiany  zestaw  transportowy  musi  spełniać  wymagania 

wynikający  z  cytowanych  przepisów,  jako  powszechnie  obowiązujących  i  wskazanych  w 

siwz. Analiz opisu przedmiotu zamówienia w kontekście przepisów wskazuje, że opz został 

sformułowany  jednoznacznie  i  precyzyjnie  i  został  skierowany  do  profesjonalistów 

działających  na  rynku  dostaw  objętych  przedmiotem  zamówienia.  Wskazał  na  orzeczenie 

KIO  20181/14  o  profesjonalnie  opracowanym  siwz  kierowanym  do  profesjonalnych 

uczestników  obrotu  dysponujących  prawem  korzystania  z  instytucji  wyjaśnień  do  siwz  oraz 

środków ochrony prawnej wobec postanowień siwz.  

Tym  samym  zarzut  niejasnego  i  nieprecyzyjnego  opisu  przedmiotu  zamówienia 

przystępujący uznał za bezpodstawny i nieprawdziwy. 

Przystępujący  kwestionuje  także  twierdzenie  odwołującego,  jakoby  użyte  w  piśmie 

zamawiającego  z  dnia  3  lipca  2017  r.  nazwy  zapór:  przednia  oraz  tylna  wskazują  na 

konkretne  rozwiązania  konstrukcyjne  i  zostały  wzięte  z  dokumentacji  firmy  C.  sp.  z  o.o. W 

rzeczywistości nazwy „zapora przednia” i „zapora tylna” wynikają z oczywistego faktu: zapora 

przednia  zabudowana  jest  z  przodu  zestawu  transportowego  (na  początku  zestawu  i 

zabezpiecza  zestaw  przed  staczaniem),  natomiast  zapora  tylna  zabudowana  jest  z  tyłu 

zestawu  (na  końcu  zestawu  i  zabezpiecza  zestaw  przed  zsuwaniem).  Przeciwne  sugestie 

odwołującego są bezpodstawne. 

Strony i uczestnik 

postępowania odwoławczego przedstawili na rozprawie stanowiska. 

Odwołujący  przypomniał,  że  wyjaśniał  Zamawiającemu  w  wyniku  otrzymanego  wezwania 

oferowane  prze

z  siebie  rozwiązanie  potwierdzając  go  stosownymi  dokumentami,  które 

przywołano  także  w  odwołaniu.  W  szczególności  zwrócił  uwagę  na  decyzje  Wyższego 

Urzędu Górniczego z dnia 18 listopada 2014 r. o dopuszczeniu urządzenia do stosowania w 

podziemnych  zakładach  górniczych  oraz  certyfikat  uprawnionej  jednostki  z  załącznikami 

wskazując w szczególności na punkt 10 dotyczący profili oraz punkt 11 dotyczący nachylenia 

trasy.  Przypom

niał  treść  wezwania  Zamawiającego  z  dnia  3  lipca  2017  r.  w  punkcie  2d 

mającym w odniesieniu do opisu specyfikacji w  punkcie 2c.3 lp.1.2 i zauważył, że w opisie 

nie wskazano wymogu co do zapory przedniej i tylnej. Zamawiający w ocenie Odwołującego 

posłużył  się  w  tym  wypadku  nazwami  urządzenia  oferowanego  przez  konkurencyjnego 

dostawcę.  Wskazał  także,  iż  w  piśmie  Zamawiający  powołał  nieobowiązujące  w  tej  dacie 

rozporządzenie  z  2002  r.  i  stwierdził,  że  składając  ofertę  spełnił  wymogi  SIWZ  i  przepisu, 

który  obowiązywał  w  dacie  składania  ofert.  Na  oferowane  rozwiązanie,  które  jest  zgodne 


także  z  przepisami  i  które  weszły  w  życie  dnia  1  lipca  2017  r.  (§  658  ust.  5  dotyczący 

rozwiązania  w  zakresie  hamowania  awaryjnego,  a  zatem  nie  użyto  w  przepisie  słowa 

zapora). Wskaz

ał na postanowienia DTR załączone do złożonych wyjaśnień, w tym na str. 9 

z  grafi

cznym  przedstawieniem  umiejscowienia  zapór  –  konfiguracja  druga.  Stwierdził,  że 

gdyby  w  SIWZ  jednoznacznie  wymagano  zaoferowania  zapory, 

to  taki  element  by  ujął  w 

ofercie. Podkreślił, że ewentualne niejasności SIWZ nie mogą obciążać wykonawcy. 

Powołał  się  na  punkt  II.  2d  złożonych  Zamawiającemu  wyjaśnień,  gdzie  wskazał,  iż 

przedstawia  przykładowy  najbardziej  popularny  schemat  pociągu  aparatowego  z 

możliwością  rozbicia  na  dwa  pociągi  …  Stwierdził,  że  możliwe  jest  sformowanie  zestawu 

zgodnie  z  konfiguracją  2  przedstawioną  na  stronie  9  DTR,  w  tychże  wyjaśnieniach. 

Zauważył, że dopuszczeniu przez WUG podlegają poszczególne podzespoły. Natomiast na 

etapie  ofertowania  nie  jest  możliwe  uzyskanie  dopuszczenia  dla  całego  zestawu,  co 

potwierdzają postanowienia w  SIWZ  w  tej  sprawie.  Zauważył  również,  że w  odpowiedzi  na 

odwołanie  Zamawiający  użył  określenia  o  dodatkowych  zaporach,  niewystępującego  w 

SIWZ.  Przypomnia

ł  podstawy  faktyczne  odrzucenia  oferty  i  niedopuszczalność  ich 

rozszerzenia. Podkreślił, że zaoferował wymagany przedmiot zamówienia zgodnie z SIWZ.   

Zamawiający  podtrzymał  stanowisko  zawarte  w  złożonym  piśmie.  Zauważył,  że 

kwestionowane  przez 

Odwołującego  wykluczenie  z  postępowania,  nie  miało  miejsca. 

Podobnie wskazał art. 24, który nie dotyczył czynności postępowania. Ponadto zarzut oparty 

na art. 29 jest s

późniony. Odnośnie wymogu zaoferowania w zestawie zapór zauważył, że w 

razie  wątpliwości  wykonawcy  mieli  możliwość  zadawania  pytań  wobec  użycia  w  piśmie  z 

dnia 3 lipca określenia zapory przedniej i tylnej oraz ewentualnego wniesienia odwołania. Z 

treści  odwołania  i  jego  treści  końcowej  wnosi,  że  wykonawca  mógł  zaoferować  wymagane 

obecnie  kwestionowane  rozwiązania.  Zauważył,  że  sporny  wymóg  wskazany  został  w 

powołanym  rozporządzeniu  w  sprawie  bhp  oraz  opisie  w  punkcie  2c.3  punkt  1  i  2. 

Przypom

niał  treść  §  561  ust.  5  rozporządzenia  wskazanego  w  wezwaniu,  gdzie  zawarto 

sformułowanie  o  elementach  hamowania  awaryjnego,  które  są  umieszczone  na  początku  i 

końcu zestawu. Na podstawie rysunku załączonego do wyjaśnień stwierdził, że wykonawca 

zaoferował  element  hamujący  znajdujący  się  jedynie  z  przodu  zestawu  transportowego. 

Przywołał  treść  §  631  rozporządzenia  z  23  listopada  2016  r.,  gdzie  wskazano  wymóg 

zabezpieczenia elementów przed staczaniem lub zsunięciem. Stwierdził, że nie kwestionuje 

oferowanego  urządzenia  posiadającego  certyfikat,  lecz  stwierdza,  że  zgodnie  z  punktem 

2c.5  opisu  wymagał  dopuszczenia  WUG  na  cały  zestaw  transportowy,  a  nie  samo 

urządzenie.  W  związku  otrzymanymi  wyjaśnieniami  stwierdził,  że  opisy  rysunku  nie 

potwierdz

iły wymaganych zabezpieczeń na końcu zestawu. 


Stwierdz

ił,  że  określnie  dodatkowo  zapora  oznacza  więcej  niż  jedna,  a taką  w  jego  ocenie 

zaoferował Odwołujący. Przypomniał, że w OPZ użyto określenia system zapór. Wskazał na 

treść  dokumentacji  str.  201  oferty  zawierającą  opis  odpowiadający  konfiguracjom 

przedstawionym na stronie 9 DTR.  

Przystępujący oświadczył , że nie podtrzymuje wniosku o odrzucenie odwołania zawartego w 

skierowanym 

do Izby na piśmie. 

Merytorycznie  podziel

ił stanowisko Zamawiającego oraz własne przedstawione w złożonym 

piśmie. Przypomniał elementy wchodzące w skład zestawu transportowego w szczególności 

wskazane w punkcie 2c.3 punkt, 2 z którego wynika, że zapory stanowią odrębne elementy 

stosunku  do  urządzenia  przesuwającego.  Stwierdził,  że  Zamawiający  w  opisie  użył 

powszechnie używanych określeń. Zauważył, że oczekiwania Zamawiającego przedstawiano 

w  powołanym  opisie  specyfikacji  i  powszechnie  obwiązujących  przepisach,  które  także 

zostały w specyfikacji powołane. 

Przypom

niał  faktyczną  podstawę  odrzucenia  oferty.  Stwierdził,  że  oferta  Odwołującego 

oprócz niezgodności z SIWZ nie spełnia wymogów rozporządzenia poprzednio jak i obecnie 

ob

owiązującego.  Ocenił  iż  z  przeznaczenia  oferowanego  urządzenia  w  konfiguracji 

oferowan

ej  przez  Odwołującego  wynika,  iż  jest  ono  niezgodne  z  przeznaczeniem 

przewidzianymi w SI

WZ tj. do użycia w ścianie wydobywczej. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  rozpoznając  złożone  odwołanie  na  rozprawie  

i  uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy  w  sprawie,  w  tym  dokumentację 

postępowania,  na  którą  w  szczególności  składają  się  postanowienia  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia,    treść  oferty  odwołującego  wraz  z  wyjaśnieniami  złożonymi  na 

wezwanie  zamawiającego,  jak  również  stanowiska  stron  i  uczestnika  przedstawione  na 

piśmie i do protokołu rozprawy, ustaliła i zważyła co następuje. 

Skład  orzekający  stwierdził  z  urzędu,  że  nie  zachodzą  przesłanki  odrzucenia  odwołania,  w 

szczególności  przedstawione  w  piśmie  przystępującego  powołującego art.  189  ust.  2  pkt  7 

ustawy  pzp

,  niezależnie  od  faktu,  że  w  toku  posiedzenia  przystępujący  potwierdził,  że 

wniosku  w tym zakresie nie podtrzymuje. 

Izba  stwierdziła,  że  odwołujący  legitymuje  się  interesem  we  wniesieniu  środka  ochrony 

prawnej,  o  którym  mowa  w  art.  179  ust.  1  ustawy  pzp,  jako  zainteresowany  w  uzyskaniu 

zamówienia  po  uprzednim  przywróceniu  jego  oferty  do  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego. 


W ocenie składu uzasadnione jest stwierdzenie, że nie ma podstaw do rozpoznania 

zarzutu  w  zakresie  naruszenia   

art.  29  ust.  1  i  2  oraz  art.  7  ust.  1  ustawy  pzp,    jako  że  

dotyczy on opisu przedmiotu zamówienia, co jest zarzutem oczywiście spóźnionym. Ponadto 

nie  miała  miejsca  czynność  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania,  zatem  odwołanie  w 

zakresie naruszenia art. 24 ustawy 

jest bezzasadne jako odniesione do czynności niebyłej i 

rozpatrzenie takiej czynności w kontekście art. 24 ustawy pzp jest bezprzedmiotowe. 

Merytorycznemu  rozpatrzeniu  podlega  zatem  czynność  odrzucenia  oferty 

odwołującego dokonana przez zamawiającego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp. 

Skład orzekający przeanalizował czynności zamawiającego i wykonawcy w tym zakresie, a w 

szczególności wezwanie skierowane do wykonawcy na podstawie art. 26 ust. 2f ustawy pzp 

o  przedłożenie  dokumentów  potwierdzających  spełnienie  istotnych  wymagań  i  parametrów 

techniczno-

użytkowych wskazanych w  załączniku nr 2c.3 pkt 2 do siwz – w zakresie układu 

transportowego aparaturowego z własnym samohamownym urządzeniem przesuwającym ze 

sterowaniem  zdalnym.  W  odpowiedzi  na  to  wezwanie  wykonawca  -  o

dwołujący  złożył 

dokumenty  wyjaśniające  (wyjaśnienie  nr  II.2-a),  z  których  wynikało,  że  urządzeniem 

oferowanym  jest  urządzenie  samohamowne  typu  USH  ELKA-1  ze  sterownikiem 

hydraulicznym typu USH ELKA-1-R-101.  

Zaproponowa

ny  zestaw  transportowy  nie  spełnia  wymagań  przedmiotowych  określonych  w 

zał.  2c.3  pkt  2  do  siwz  w  zakresie  układu  transportowego  aparaturowego  z  własnym 

samohamownym urządzeniem przesuwającym ze sterowaniem zdalnym, a także przepisów 

rozporządzenia  z  dnia  28  czerwca  2002  r.  w  sprawie  bezpieczeństwa  i  higieny  pracy, 

prowadzenia  ruchu  oraz  specjalistycznego  zabezpieczenia  przeciwpożarowego  w 

podziemnych  zakładach  górniczych  (Dz.U.  nr  139  poz.  1139  ze  zm.).  Z  treści  §  561  ust.  5 

tego  rozporządzenia  wynika,  że:  „W  przypadku  dwukierunkowego  nachylenia  trasy  wózki 

hamulcowe i inne urządzenia hamowania awaryjnego umieszcza się na początku i na końcu 

zestawu środków transportowych.”  

Zaproponowany  przez  odwołującego  zestaw  nie  posiadał  wymaganych dodatkowych  zapór 

z

abezpieczających  urządzenia  przed  niekontrolowanym  stoczeniem  się  zestawu, 

szczególnie przy nachyleniach w przedziale określonym siwz. 

W konsekwencji zamawiający zasadnie nie dopuścił odwołującego do aukcji elektronicznej i 

odrzucił  jego  ofertę  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  pzp  jako  nieodpowiadającej 

treści siwz, w której wymagano zaoferowania urządzenia zgodnego  z opisem w siwz, gdzie 

użyto  określenia  „zapora”  w  liczbie  mnogiej  przy  jednoczesnym  wymogu  umieszczenia 

urządzeń hamujących na początku i końcu zestawu transportowego, co jasno wynika z treści 

rozporządzenia obowiązującego w dacie składania oferty. 


Nadesłane bowiem przez odwołującego rysunki pociągu aparatury elektrycznej pokazują, iż 

urządzenie USH ELKA-1 znajduje się na początku zestawu podwieszanego, z czego wynika, 

że koniec zestawu nie jest zabezpieczony przed niekontrolowanym stoczeniem.  

Rozwiązanie  proponowane  przez  odwołującego,  niezależnie  od  oceny  jego  waloru  i 

nowatorskiego  charakteru  n

ie  wyczerpuje  jednak  konieczności  zabezpieczenia  całego 

zestawu  transportowego  przed  staczaniem  lub  zsunięciem,  stąd  też  w  opisie  przedmiotu 

zamówienia  zamawiający  wprowadził  zapis  o  konieczności  doposażenia  zestawu 

transportowego we własny system zapór (załącznik nr 2c do siwz.). 

Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił dnia 2 październik 

2017  r.  przystąpienie  wykonawca  E.+  H.  S.A.  ul.  (…)  i  wniósł  o  oddalenie  odwołania  w 

całości.  

W  piśmie,  którego  wpłynęło  do  Izby  dnia  6  października  2017  r.    przystępujący  wniósł  o 

od

rzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 7 ustawy pzp, bowiem odwołujący nie 

przekazał zamawiającemu kopii odwołania zgodnie z art. 180 ust. 5 ustawy pzp. 

Z ostrożności procesowej, w kolejnym piśmie z 10.10.2017 r. przystępujący wniósł o 

oddale

nie odwołania stwierdzając, co następuje. 

Wskazał  na  opz  w  załączniku  nr  2c  do  siwz  –  Zadanie  nr  3  „Dostawa  wyposażenia 

elektrycznego    dla  kompleksu  ścianowego”  w  pkt  2c.3.  „Nowy  zestaw  do  przemieszczania 

w/w urządzeń elektrycznych w następujący  sposób: 

„1.  Podwieszony  zestaw  transportowy  aparatury  elektrycznej  zasilany  z  magistrali 

wysokociśnieniowej przystosowany do przemieszczania się po szynach kolejki podwieszonej 

o profilu  I155,  po  wzniosie i  po  upadzie,  z  własnym  systemem  zapór  wraz  z  dokumentacją 

z

estawu w wykonaniu dla KWK „B. Ś.”. 

2.  Zestaw  złożony  z  układu  transportowego  aparaturowego  z  własnym  samohamownym  

urządzeniem  przesuwającym  ze  sterowaniem  radiowym  i  własną  sygnalizacją 

wyprzedzającą  optyczno-dźwiękową  oraz  wymaganą  ilość  zapór;  zestaw  należy 

skonfigurować  przy  założeniu,  że  wszystkie  urządzenia  elektryczne  są  podwieszane  w 

chodniku  o  nachyleniu  od  -5

o   

do  +  12

o

.  Ilość  urządzeń  przesuwających,  zapór,  wózków  i 

drążków  dobrać  do  ciężarów  powieszonych  i  przesuwanych  urządzeń  w  w/w  zakresie 

n

achyleń.” 


Powyższy  opis  i  wymagania  należy  interpretować  uwzględniając  wymagania  zawarte  w 

rozporządzeniu Ministra Gospodarki w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia 

ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w podziemnych zakładach 

górniczych  z  dnia  28  czerwca  2002  (Dz.  U.  Nr  139,  poz.  1169).  W/w  rozporządzenie 

zamawiający wskazał w załączniku nr 1 do siwz zawierającym szczegółowy opis przedmiotu 

zamówienia  w  pkt  3  ppkt  3.  Zamawiający  stwierdził  tam,  że:  „3.  Przedmiot  zamówienia 

winien spełniać wymagania następujących aktów prawnych: /…/ 

3/ rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa 

higieny 

pracy, 

prowadzenia 

ruchu 

oraz 

specjalistycznego 

zabezpieczenia 

przeciwpożarowego w podziemnych zakładach górniczych z późniejszymi zmianami.” 

Zgodnie z § 538 rozporządzenia: 

Środki transportowe zabezpiecza się przed staczaniem lub zsunięciem. 

Środki transportowe stanowiące skład pociągu lub zestawu transportowego powinny 

być ze sobą sprzęgnięte. 

Ręczne  sprzęganie  i  rozprzęganie  środków  transportowych  w  czasie  ruchu  jest 

niedopuszczalne. 

Natomiast zgodnie z § 561 rozporządzenia: 

1.  Podczas  ruchu  środków  transportowych  po  torach  o  nachyleniu  ponad  4

o     

stosuje  się 

zabezpieczenia uniemożliwiające rozłączenie się tych środków. 

2.  Zabezpieczenia,  o  których  mowa  w  ust.  1,  nie  są  wymagane  przy  transporcie  po  spągu 

przy nachyleniach zapewniających samohamowność środka transportowego. 

3.  Środki  transportowe  w  transporcie  liną  bez  końca  lub  ich  zestawy  doczepia  się  do  liny 

ciągnącej w sposób wykluczający ich samoistne rozprzęgnięcie. 

4.  Zestaw  środków  transportowych  kolejki  podwieszanej  lub  spągowej,  poruszający  się  po 

torach  o  nachyleniach  jednokierunkowych,  powinien  mieć  wózek  hamulcowy  lub  inne 

urządzenie hamowania awaryjnego, umieszczone na końcu tego zestawu od strony upadu. 

5.  W  przypadku  dwukierunkowego  nachylenia  trasy  wózki  hamulcowe  i  inne  urządzenia 

hamowania  awaryjnego  umieszcza  się  na  początku  i  na  końcu  zestawu  środków 

transportowych. 

6. W przyp

adku kolejek spągowych wyposażonych w zestawy transportowe, w których: 

1./ stosowane są zaczepy samozaciskowe liny, 

2/  poszczególne  elementy  zestawu  połączone  są  między  sobą  sprzęgami  konstrukcji 

specjalnej oraz dwiema linami bezpieczeństwa, 

można  zastosować  jeden  wózek  hamulcowy  usytuowany  w  dowolnym  miejscu  zestawu 

transportowego; przepisów ust. 4 i 5 nie stosuje się. 


Analogiczne  regulacje  zawiera  obowiązujące  od  1  lipca  2017  r.  rozporządzenie 

Ministra  Energii  z  23  listopada  2016  r.  w  prawie  szczegółowych  wymagań  dotyczących 

prowadzenia ruchu podziemnych zakładów górniczych (Dz. U. 2017, poz. 1118): 

§ 631. 1. Zestaw transportowy obejmuje w szczególności następujące elementy: 

1/ zespół ciągnący; 

2/  zespół  sprzęgniętych  środków  transportowych  umożliwiający  podwieszanie,  mocowanie, 

załadunek i transport materiałów lub przewóz osób; 

3/ elementy zabezpieczające, służące do zatrzymania zestawu transportowego w przypadku 

przekroczenia  dopuszczalnej  prędkości  zestawu,  do  awaryjnego  zatrzymania  lub  do 

zabezpieczeni

a przed rozłączeniem się elementów tego zestawu; 

4/ elementy łączące, w szczególności: 

a/ cięgła, 

b/ sprzęgi, 

c/  sprzęgi  specjalne,  których  montaż  i  demontaż  jest  możliwy  tylko  przy  użyciu 

przeznaczonych do tego narzędzi. 

2. Elementy zestawu transportowego

, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3: 

1/ zabezpiecza się przed staczaniem lub zsunięciem; 

2/ sprzęga się ze sobą.  (…) 

§  658.  1.  Zestaw  transportowy  kolejki  linowej  podwieszonej  poruszający  się  po  torach  o 

nachyleniach  jednokierunkowych  wyposaża  się  w  wózek  hamulcowy  lub  inne  urządzenie 

hamowania awaryjnego, umieszczony na końcu tego zestawu od strony upadu. 

2.  W  przypadku  dwukierunkowego  nachylenia  trasy  zestaw  transportowy  kolejki  linowej 

podwieszonej  wyposaża  się  w  wózki  hamulcowe,  które  umieszcza  się  na  początku  i  na 

końcu  zestawu  transportowego,  oraz  łączy  się  je  linką  wyzwalającą  układ  zatrzymania 

awaryjnego albo liną bezpieczeństwa. 

3.  W  przypadku  dwukierunkowego  nachylenia  trasy  w  transporcie  kolejka  linową 

podwieszoną dopuszcza się umieszczenie jednego wózka hamulcowego, jeżeli: 

1/ elementy zestawu transportowego są połączone ze sobą sprzęgami specjalnymi lub 

2/  elementy  zestawu  transportowego  są  zabezpieczone  liną  bezpieczeństwa  obejmującą 

zestaw transportowy. 

4.W kolejkach spągowych wyposażonych w zestawy transportowe, w których: 

1/ stosowane są zaczepy samozaciskowe liny – w kolejkach linowych, 

2/  elementy  zestawu  są  połączone  między  sobą  sprzęgami  specjalnymi  oraz  linami 

bezpieczeństwa  

dopuszcza  się  zastosowanie  jednego  wózka  hamulcowego  usytuowanego  w  dowolnym 

miejscu zestawu transportowego. 


5.  Zespół  środków  transportowych  kolejki  podwieszonej  z  napędem  własnym  zabezpiecza 

się  wózkiem  albo  wózkami  hamulcowymi  lub  innymi  urządzeniami  hamowania  awaryjnego 

oraz  liną  bezpieczeństwa  obejmującą  ten  zespół  i  połączoną  z  wózkiem  albo  z  wózkami 

hamulcowymi lub innymi urządzeniami hamowania awaryjnego. 

6. Stosowane liny bezpieczeństwa w transporcie kolejką podwieszoną z napędem własnym 

nie jest wymagane, jeżeli: 

1/  zespół  środków  transportowych  jest  zabudowany  pomiędzy  urządzeniami  hamowania 

awaryjnego zespołu ciągnącego lub 

2/ elementy zestawu transportowego są połączone między sobą sprzęgami specjalnymi. 

W załączniku nr 2c.3 do siwz zamawiający szczegółowo określił wymagania techniczne dla 

zestawu  transpo

rtowego,  w  tym  wskazał  opis  przedstawiony  w  części  początkowej  nin. 

Pisma  w  pkt  1.  i    2.  Z  parametrami  jako  wymaganymi,  gdzie  dla  obydwu  pozycji  (1  i  2) 

należało wpisać TAK lub NIE lub właściwy parametr.  

Zamawiający  wskazał  zatem,  że  zamawiany  zestaw  transportowy  musi  spełniać 

wymagania stawiane poruszającym się po wzniosie i upadzie (w chodniku o nachyleniu -5 do 

co oznacza dwukierunkowe nachylenie trasy, o który mowa w rozporządzeniach.  

Zgodnie  z  wymienionym  w  siwz  rozporządzeniem  oraz  kolejnym  wskazanym  zestaw 

transportowy  musi  posiadać  urządzenia  zabezpieczające  zestaw  transportowy  przed 

samostaczaniem  lub  zsuwaniem  przy  dwukierunkowym  nachyleniu  trasy.  Odwołujący  nie 

zaoferował w swojej ofercie takich urządzeń. 

Analiza  konfiguracji  zestawu  tr

ansportowego  zaoferowanego  przez  odwołującego 

oraz  zaproponowanego  przez  niego  rozwiązania  konstrukcyjnego  wskazuje  jednoznacznie, 

że zaoferowany podwieszony zestaw transportowy aparatury elektrycznej wyposażony jest w 

zespół  ciągnący  (USH  ELKA-1),  zespół  sprzęgniętych  środków  transportowych 

umożliwiający  podwieszanie,  mocowanie,  załadunek  i  transport  materiałów  (zawiesia 

transportowe  do  podwieszenia  stacji  transformatorowych  i  wyłączników  wieloodpływowych 

oraz  cięgła  łączące  poszczególne  elementy  zestawu  transportowego.  Natomiast 

zaoferowany  zestaw  transportowy  nie  posiada  wymaganych  przez  przepisy  elementów 

zabezpieczających 

służących 

do 

awaryjnego 

zatrzymania. 

Ponadto 

elementy 

zaoferowanego  zestawu  transportowego  nie  zostały  zabezpieczone  przed  staczaniem  lub 

zsunięciem. 

Argumentacja  odwołującego,  iż  zaoferowane  urządzenie  USH  ELKA-1  jest  nowatorskim 

rozwiązaniem  technicznym,  które  posiada  zaporę  samokleszczącą  z  siłownikiem 

hydraulicznym  samohamownym, 

dotyczy  wyłącznie  konstrukcji  samego  urządzenia 

przesu

wającego.  Nie czyni to jednak zadość konieczności zabezpieczenia  całego zestawu 


transportowego 

przed staczaniem lub zsunięciem, stad też w opisie przedmiotu zamówienia 

wprowadzono wymóg wyposażenia zestawu transportowego we własny system zapór. 

Nie  ma  wątpliwości,  że  zamawiany  zestaw  transportowy  musi  spełniać  wymagania 

wynikający  z  cytowanych  przepisów,  jako  powszechnie  obowiązujących  i  wskazanych  w 

siwz. Analiz opisu przedmiotu zamówienia w kontekście przepisów wskazuje, że opz został 

sformułowany  jednoznacznie  i  precyzyjnie  i  został  skierowany  do  profesjonalistów 

działających  na  rynku  dostaw  objętych  przedmiotem  zamówienia.  Wskazał  na  orzeczenie 

KIO  20181/14  o  profesjonalnie  opracowanym  siwz  kierowanym  do  profesjonalnych 

uczestników  obrotu  dysponujących  prawem  korzystania  z  instytucji  wyjaśnień  do  siwz  oraz 

środków ochrony prawnej wobec postanowień siwz.  

Tym  samym  zarzut  niejasnego  i  nieprecyzyjnego  opisu  przedmiotu  zamówienia 

przystępujący uznał za bezpodstawny i nieprawdziwy. 

Przystępujący  kwestionuje  także  twierdzenie  odwołującego,  jakoby  użyte  w  piśmie 

zamawiającego  z  dnia  3  lipca  2017  r.  nazwy  zapór:  przednia  oraz  tylna  wskazują  na 

konkretne  rozwiązania  konstrukcyjne  i  zostały  wzięte  z  dokumentacji  firmy  C.  sp.  z  o.o. W 

rzeczywistości nazwy „zapora przednia” i „zapora tylna” wynikają z oczywistego faktu: zapora 

przednia  zabudowana  jest  z  przodu  zestawu  transportowego  (na  początku  zestawu  i 

zabezpiecza  zestaw  przed  staczaniem),  natomiast  zapora  tylna  zabudowana  jest  z  tyłu 

zestawu  (na  końcu  zestawu  i  zabezpiecza  zestaw  przed  zsuwaniem).  Przeciwne  sugestie 

odwołującego są bezpodstawne. 

Strony i uczestnik 

postępowania odwoławczego przedstawili na rozprawie stanowiska. 

Odwołujący  przypomniał,  że  wyjaśniał  Zamawiającemu  w  wyniku  otrzymanego  wezwania 

ofer

owane  przez  siebie  rozwiązanie  potwierdzając  go  stosownymi  dokumentami,  które 

przywołano  także  w  odwołaniu.  W  szczególności  zwrócił  uwagę  na  decyzje  Wyższego 

Urzędu Górniczego z dnia 18 listopada 2014 r. o dopuszczeniu urządzenia do stosowania w 

podziemnyc

h  zakładach  górniczych  oraz  certyfikat  uprawnionej  jednostki  z  załącznikami 

wskazując w szczególności na punkt 10 dotyczący profili oraz punkt 11 dotyczący nachylenia 

trasy.  Przypom

niał  treść  wezwania  Zamawiającego  z  dnia  3  lipca  2017  r.  w  punkcie  2d 

mającym w odniesieniu do opisu specyfikacji w  punkcie 2c.3 lp.1.2 i zauważył, że w opisie 

nie wskazano wymogu co do zapory przedniej i tylnej. Zamawiający w ocenie Odwołującego 

posłużył  się  w  tym  wypadku  nazwami  urządzenia  oferowanego  przez  konkurencyjnego 

dost

awcę.  Wskazał  także,  iż  w  piśmie  Zamawiający  powołał  nieobowiązujące  w  tej  dacie 

rozporządzenie  z  2002  r.  i  stwierdził,  że  składając  ofertę  spełnił  wymogi  SIWZ  i  przepisu, 

który  obowiązywał  w  dacie  składania  ofert.  Na  oferowane  rozwiązanie,  które  jest  zgodne 


także  z  przepisami  i  które  weszły  w  życie  dnia  1  lipca  2017  r.  (§  658  ust.  5  dotyczący 

rozwiązania  w  zakresie  hamowania  awaryjnego,  a  zatem  nie  użyto  w  przepisie  słowa 

zapora). Wskaz

ał na postanowienia DTR załączone do złożonych wyjaśnień, w tym na str. 9 

graficznym  przedstawieniem  umiejscowienia  zapór  –  konfiguracja  druga.  Stwierdził,  że 

gdyby  w  SIWZ  jednoznacznie  wymagano  zaoferowania  zapory, 

to  taki  element  by  ujął  w 

ofercie. Podkreślił, że ewentualne niejasności SIWZ nie mogą obciążać wykonawcy. 

Po

wołał  się  na  punkt  II.  2d  złożonych  Zamawiającemu  wyjaśnień,  gdzie  wskazał,  iż 

przedstawia  przykładowy  najbardziej  popularny  schemat  pociągu  aparatowego  z 

możliwością  rozbicia  na  dwa  pociągi  …  Stwierdził,  że  możliwe  jest  sformowanie  zestawu 

zgodnie  z  konfi

guracją  2  przedstawioną  na  stronie  9  DTR,  w  tychże  wyjaśnieniach. 

Zauważył, że dopuszczeniu przez WUG podlegają poszczególne podzespoły. Natomiast na 

etapie  ofertowania  nie  jest  możliwe  uzyskanie  dopuszczenia  dla  całego  zestawu,  co 

potwierdzają postanowienia w  SIWZ w  tej  sprawie.  Zauważył  również,  że w  odpowiedzi  na 

odwołanie  Zamawiający  użył  określenia  o  dodatkowych  zaporach,  niewystępującego  w 

SIWZ.  Przypomnia

ł  podstawy  faktyczne  odrzucenia  oferty  i  niedopuszczalność  ich 

rozszerzenia. Podkreślił, że zaoferował wymagany przedmiot zamówienia zgodnie z SIWZ.   

Zamawiający  podtrzymał  stanowisko  zawarte  w  złożonym  piśmie.  Zauważył,  że 

kwestionowane  przez 

Odwołującego  wykluczenie  z  postępowania,  nie  miało  miejsca. 

Podobnie wskazał art. 24, który nie dotyczył czynności postępowania. Ponadto zarzut oparty 

na art. 29 jest s

późniony. Odnośnie wymogu zaoferowania w zestawie zapór zauważył, że w 

razie  wątpliwości  wykonawcy  mieli  możliwość  zadawania  pytań  wobec  użycia  w  piśmie  z 

dnia 3 lipca określenia zapory przedniej i tylnej oraz ewentualnego wniesienia odwołania. Z 

treści  odwołania  i  jego  treści  końcowej  wnosi,  że  wykonawca  mógł  zaoferować  wymagane 

obecnie  kwestionowane  rozwiązania.  Zauważył,  że  sporny  wymóg  wskazany  został  w 

powołanym  rozporządzeniu  w  sprawie  bhp  oraz  opisie  w  punkcie  2c.3  punkt  1  i  2. 

Przypom

niał  treść  §  561  ust.  5  rozporządzenia  wskazanego  w  wezwaniu,  gdzie  zawarto 

sformułowanie  o  elementach  hamowania  awaryjnego,  które  są  umieszczone  na  początku  i 

końcu zestawu. Na podstawie rysunku załączonego do wyjaśnień stwierdził, że wykonawca 

zaoferował  element  hamujący  znajdujący  się  jedynie  z  przodu  zestawu  transportowego. 

Przywołał  treść  §  631  rozporządzenia  z  23  listopada  2016  r.,  gdzie  wskazano  wymóg 

zabezpieczenia elementów przed staczaniem lub zsunięciem. Stwierdził, że nie kwestionuje 

oferowanego  urządzenia  posiadającego  certyfikat,  lecz  stwierdza,  że  zgodnie  z  punktem 

2c.5  opisu  wymagał  dopuszczenia  WUG  na  cały  zestaw  transportowy,  a  nie  samo 

urządzenie.  W  związku  otrzymanymi  wyjaśnieniami  stwierdził,  że  opisy  rysunku  nie 

potwierdz

iły wymaganych zabezpieczeń na końcu zestawu. 


Stwierdz

ił,  że  określnie  dodatkowo  zapora  oznacza  więcej  niż  jedna,  a taką  w  jego  ocenie 

zaoferował Odwołujący. Przypomniał, że w OPZ użyto określenia system zapór. Wskazał na 

tre

ść  dokumentacji  str.  201  oferty  zawierającą  opis  odpowiadający  konfiguracjom 

przedstawionym na stronie 9 DTR.  

Przystępujący oświadczył , że nie podtrzymuje wniosku o odrzucenie odwołania zawartego w 

skierowanym 

do Izby na piśmie. 

Merytorycznie  podziel

ił stanowisko Zamawiającego oraz własne przedstawione w złożonym 

piśmie. Przypomniał elementy wchodzące w skład zestawu transportowego w szczególności 

wskazane w punkcie 2c.3 punkt, 2 z którego wynika, że zapory stanowią odrębne elementy 

stosunku  do  urządzenia  przesuwającego.  Stwierdził,  że  Zamawiający  w  opisie  użył 

powszechnie używanych określeń. Zauważył, że oczekiwania Zamawiającego przedstawiano 

w  powołanym  opisie  specyfikacji  i  powszechnie  obwiązujących  przepisach,  które  także 

zostały w specyfikacji powołane. 

Przypom

niał  faktyczną  podstawę  odrzucenia  oferty.  Stwierdził,  że  oferta  Odwołującego 

oprócz niezgodności z SIWZ nie spełnia wymogów rozporządzenia poprzednio jak i obecnie 

ob

owiązującego.  Ocenił  iż  z  przeznaczenia  oferowanego  urządzenia  w  konfiguracji 

oferowanej  przez  Odwołującego  wynika,  iż  jest  ono  niezgodne  z  przeznaczeniem 

przewidzianymi w SI

WZ tj. do użycia w ścianie wydobywczej. 

Odnośnie zarzutu 

W tym stanie rzeczy Izba stwierdziła, iż odwołanie podlega oddaleniu, a zamawiający 

nie narus

zył przepisów ustawy wskazanych w odwołaniu.  

Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy 

pzp, orzeczono jak w sentencji. O kosztach skład orzekający Izby orzekł na podstawie art. 

192 ust. 9 i 10 ustawy pzp oraz roz

porządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 

2010 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów 


kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania  (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze 

zm.).  

Przewodniczący: 

………………………………