KIO 1613/17 WYROK dnia 12 września 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1613/17 

WYROK 

z dnia 12 września  2017 r. 

              Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

                               Przewodniczący:     

Emil Kawa 

                                       Protokolant:            Agata Dziuban 

po  rozpoznaniu  na  rozprawach  w  dniach  25  sierpnia  i  07  września  2017  roku  w 

Warszawie,    odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 

03.08.2017 r. przez

 wykonawcę TRADEX SYSTEMS sp. z o.o., ul. Opaczewska 42/10, 02-

372  Warszawa,  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Skarb  Państwa 

Państwowe  Gospodarstwo  Leśne  Lasy  Państwowe  Zakład  Informatyki  Lasów 

Państwowych, Sękocin Stary, ul. Leśników 21C, 05-090 Raszyn  

przy  udziale  wykonawcy

  Cloudware  Polska  Sp.  z  o.o.,  ul.  Pory  59,  02-757 

Warszawa  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego,  

                                                          orzeka 

oddala odwołanie 

kosztami postępowania obciąża odwołującego

 TRADEX SYSTEMS sp. z o.o., 

ul.  Opaczewska    42/10,  02-372  Warszawa  i  zalicza  w  poczet  kosztów  postepowania 

odwoławczego  kwotę  15 000,00  (piętnaście  tysięcy)  złotych  uiszczone  przez  odwołującego

tytułem wpisu od odwołania 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych    (tj.  Dz.  U. z  2017  r.  poz.  1579)   na  niniejszy  wyrok -  w  terminie  7  dni  od  dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

                                                                            Przewodniczący:   

                                                                             ………………………………. 


Sygn. akt KIO 1613/17 

                                               UZASADNIENIE 

Skarb Państwa Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Zakład Informatyki 

Lasów  Państwowych,  Sękocin  Stary,  ul.  Leśników  21C,  05-090  Raszyn,  dalej  zwany 

„zamawiającym”,    prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn. 

"Wymiana infrastruktury serwerowej bazy Informix", znak sprawy: DZ.270.122.2016. 

W  dniu  24  lipca  2017  r  zamawiający  poinformował  wykonawców  o  kolejnym  wyborze 

najkorzystniejszej oferty oraz o odrzuceniu oferty wykonawcy TRADEX SYSTEMS sp. z o.o., 

ul. Opaczewska 42/10, 02-372 Warszawa, dalej zwanego  „odwołującym”. 

 Wykonawca  ten  w  odwołaniu  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zarzucił 

zamawiającemu : 

naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp poprzez odrzucenie oferty Odwołującego, 

pomimo iż jej treść jest zgodna z treścią SIWZ; 

naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  2  w  związku  z  art.  87  ust.  1  Pzp  poprzez 

odrzucenie oferty Odwołującego bez faktycznego wyjaśnienia jej treści; 

naruszenie  art.  87  ust.  1  Pzp  poprzez  zwrócenie  się  do  Odwołującego  o 

udzielenie  wyjaśnień  w  zakresie,  który  nie  stanowił  podstawy  unieważnionej  czynności 

odrzucenia oferty Odwołującego, przez co nadanie tej czynności charakteru pozornego; 

naruszenie  art.  7  ust.  1  oraz  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  poprzez  błędną  ocenę 

ofert  Wykonawców:  Cloudware  Sp.  z  o.o.  (dalej:  CLOUDWARE),  Atos  Polska  S.A.  (dalej: 

ATOS),  Qumak  S.A.  (dalej:  QUMAK),  Decsoft  S.A.  (dalej:  DECSOFT),  Engave  Sp.  z  o.o. 

(dalej:  ENGAVE)  i  uznanie  ich  za  zgodne  z  treścią  SIWZ,  pomimo  iż  oferty  złożone  przez 

tych  Wykonawców  powinny  podlegać  odrzuceniu,  w  konsekwencji  zaniechanie  odrzucenia 

ofert ww. Wykonawców pomimo iż ich treść jest niezgodna z treścią SIWZ; 

naruszenie  art.  26  ust.  3  i  art.  24  ust.l  pkt  12  Pzp  w  związku  z  art.  22 c Pzp 

poprzez zaniechanie wezwania Wykonawców Cloudware Sp. z o.o. (dalej: CLOUDWARE) i 

Atos Polska S.A. (dalej: ATOS) do uzupełnienia dokumentów i zaniechanie wykluczenia ww. 

Wykonawców  pomimo,  iż  nie  wykazali  spełnienia  postawionych  przez  Zamawiającego 

warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności ekonomicznej i finansowej; 

naruszenie  art.  92  ust.  1  pkt  3  oraz  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  poprzez 

zaniechanie odrzucenia ofert których treść jest niezgodna z SIWZ na podstawie art. 89 ust. 1 

pkt 2 Pzp oraz zaniechanie podania wszystkich podstaw faktycznych i prawnych odrzucenia 

ofert  Wykonawców:  Atos  Polska  S.A.  (dalej:  ATOS),  Decsoft  S.A.  (dalej:  DECSOFT)  i 

Engave Sp. z o.o. (dalej: ENGAVE); 


naruszenie  art.  96  ust.  3  Pzp  poprzez  zaniechanie  udostępnienia 

Odwołującemu  dokumentacji  postępowania,  tj.  korespondencji  prowadzonej  przez 

Zamawiającego  z  Wykonawcami  i  innymi  podmiotami  po  unieważnieniu  czynności  wyboru 

oferty  najkorzystniejszej  i  czynności  odrzucenia  ofert,  tj.  po  dniu  10  lipca  2017  r.,  co  w 

konsekwencji  prowadzi  do  istotnego  utrudnienia  Odwołującemu  korzystania  ze  środków 

ochrony prawnej; 

Podnosząc powyższe zarzuty wniósł o nakazanie zamawiającemu: 

uwzględnienia odwołania, 

nakazania 

Zamawiającemu 

unieważnienia 

czynności 

wyboru 

oferty 

najkorzystniejszej; 

nakazania  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego; 

nakazania  Zamawiającemu  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  oferty 

Odwołującego,  w  tym  ewentualnie  wezwania  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  treści 

oferty; 

nakazania  Zamawiającemu  dokonania  powtórnej  czynności  badania  i  oceny 

ofert CLOUDWARE i QUMAK i ich odrzucenia oraz wykluczenia Wykonawcy CLOUDWARE 

na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 w związku z art. 22c; 

w  przypadku  unieważnienia  czynności  odrzucenia  ofert Wykonawców  ATOS, 

DECSOFT, ENGAVE, nakazanie Zamawiającemu dokonania powtórnej czynności badania i 

oceny  ofert  Wykonawców  ATOS,  DECSOFT,  ENGAVE  i  ich  odrzucenie  również  na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz wykluczenie Wykonawcy ATOS na podstawie art. 24 ust. 

1  pkt  12  w  związku  z  art.  22c;  ewentualnie  nakazanie  Zamawiającemu,  uzupełnienia 

podstawy faktycznej i prawnej odrzucenia ofert i wykluczenia ww. wykonawców; 

nakazania  Zamawiającemu  niezwłocznego  udostępnienia  Odwołującemu 

kompletnej dokumentacji postępowania; 

Na wstępie uzasadnienia podniesionych zarzutów odwołujący wskazał na chronologie 

zdarzeń  jakie  miały  miejsce  przed  wniesieniem  przedmiotowego  odwołania,  otóż  

zamawiający  pismem  z  dnia  27  czerwca  2017r.  poinformował  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej  w  postępowaniu  oraz  o  odrzuceniu  ofert,  w  tym  odrzuceniu  oferty 

Odwołującego. W dniu 6 lipca 2017r. odwołujący wniósł odwołanie na powyższą czynność. 

Pismem  z  dnia  10  lipca  2017r.  Zamawiający  unieważnił  w  całości  czynność  wyboru 

oferty  najkorzystniejszej  oraz  odrzucenia  oferty  Odwołującego,  a  następnie  powtórzył 

czynność badania i oceny ofert w stosunku do wszystkich ofert złożonych w postępowaniu, w 

tym do oferty Odwołującego. 


Kolejnym pismem z dnia 24 lipca 2017r. zamawiający poinformował o nowej czynności 

wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu oraz o odrzuceniu ofert, w tym o ponownym 

odrzuceniu  oferty  odwołującego.  Odwołujący  podniósł,  że  jego  zdaniem  Zamawiający  nie 

dochował  należytej  staranności  przy  ocenie  ofert  odrzucając  ofertę  Odwołującego  i 

jednocześnie  dokonując  wyboru  oferty,  która  powinna  podlegać  odrzuceniu.  Oferta 

Odwołującego  jest  prawidłowa,  powinna  podlegać  ocenie  i  zostać  wybrana  jako 

najkorzystniejsza  w  postępowaniu.  Oferta  Odwołującego,  zgodnie  z  kryteriami  oceny  ofert 

określonymi w pkt. XIII SIWZ (str. 16) powinna być oceniona z najwyższą ilością punktów.  

W  tym  zakresie  wskazać  należy,  iż  z  dokumentacji  postepowania  wynika,  że  oferta 

Odwołującego  w  związku  z  jej  odrzuceniem  nie  była  klasyfikowana  wg  ustalonych  w  SIWZ 

kryteriów  i  tym  samym  brak  było  możliwości  ustalenia  na  którym  miejscu  oferta  ta  byłaby 

sklasyfikowana,  gdyby  nie  została  odrzucona  przez  Zamawiającego.  Poproszony  o 

stanowisko w tym zakresie Zamawiający oświadczył Izbie, że po dokonaniu analizy oferty- co 

potwierdził  na  rozprawie  w  dniu  25  sierpnia  i  w  piśmie  z  dnia  01.09.2017  roku,  iż  oferta 

odwołującego, gdyby nie została odrzucona byłaby oferta najkorzystniejszą w postepowaniu. 

Odwołujący wskazał, że Zamawiający w uzasadnieniu odrzucenia oferty Odwołującego 

przedstawionym  w  piśmie  z  dnia  2017.07.24  podniósł,  że  Odwołujący  zaoferował 

nieprawidłową  liczbę  licencji  Informix  w  oparciu  o  ogólnodostępne  warunki  licencyjne 

producenta oprogramowania Informix podane na stronie 

http://www-01.ibm.com/software/

 pa 

ssportad  va  ntage/p  vu_licensing_for_customers.html.  Według  Zamawiającego  dla  Dużych 

Serwerów  Logicznych,  Odwołujący  powinien  zaoferować  19  200  PVU,  co  ma  wynikać  z 

założenia,  że  prawidłową  wartością  dla  serwera  ośmioprocesorowego  jest  120  PVU  per 

każdy aktywny rdzeń. 

Podkreślił, że Odwołujący nie może zgodzić się z taką argumentacją Zamawiającego, 

gdyż  po  pierwsze,  Odwołujący  wskazuje,  że  Zamawiający  w  Załączniku  nr  1  do  SIWZ 

sprecyzował,  że  każdy  duży  serwer  logiczny  musi  posiadać  co  najmniej  8  procesorów  w 

technologii  RISC  lub  CISC  (x86,  np.  Intel  Xeon),  a  w  konsekwencji  brak  było  możliwości 

zaoferowania  serwerów  o  mniejszej  ilości  procesorów.  SIWZ  nie  zawiera  wymagania,  aby 

ilość licencji PVU oprogramowania Informix dla Dużych Serwerów Logicznych była obliczona 

przy  założeniu  120  PVU  per  każdy  aktywny  rdzeń  dla  serwerów  w  technologii  CISC  fx86, 

Intel  Xeon).  Co  więcej  Zamawiający  w  SIWZ  nie  zawarł  żadnego  wymagania,  w  zakresie 

wymaganej ilości PVU dla żadnego z typów serwerów logicznych i technologii procesorowej 

RISC  lub  CISC,  stanowiących  przedmiot  dostawy.  W  związku  z  tym,  to  Wykonawcy  mieli 

dobrać właściwa ilość PVU, w zależności od zastosowanego rozwiązania i jego konfiguracji. 

Odwołujący  wskazuje,  iż  tak  jak  w  przypadku  ilości  procesorów  dla  dużych  serwerów, 

Zamawiający  analogicznie  mógł  wskazać  przy  użyciu  jakich  wartości  PVU  należy  dokonać 


wyliczenia  odpowiedniej  ilości  licencji  Informix.  Jednakże,  taka  informacja  nie  została 

określona przez Zamawiającego w SIWZ. 

Zwrócił uwagę, iż Zamawiający dokonując oceny oferty Odwołującego i jej odrzucenia 

pominął istotne informacje zawarte w zastrzeżonej części oferty, w tym "Opisie oferowanego 

rozwiązania"  dotyczące  proponowanej  konfiguracji  rozwiązania,  jak  również  informacje 

zawarte  w  wyjaśnieniach  Odwołującego  z  dnia  2017.07.14  wskazujące  na  szczególne 

funkcjonalności  zaoferowanego  rozwiązania.  Przeprowadzona  z  należytą  starannością, 

całościowa  analiza  treści  oferty  w  szczególności  w  zakresie  informacji  objętych  tajemnicą 

przedsiębiorstwa  zawartych  w  zastrzeżonej  części  oferty,  w  tym  w  dokumencie  "Opis 

oferowanego rozwiązania" (str. 69-76 oferty), pozwoliłaby Zamawiającemu na potwierdzenie 

prawidłowości  wyliczenia  ilości  PVU  dla  oprogramowania  Informix  dla  Dużych  Serwerów 

Logicznych  w  oparciu  o  ogólnodostępne  warunki  licencyjne  producenta  oprogramowania 

Informix  podane  na  stronie 

http://www-01.ibm.com/software/passportadvantage/

  pvu 

licensing for customers.html. 

Informacje  dotyczące  proponowanego  rozwiązania  zawarte  są  na  stronach  73-74 

oferty w tabeli oraz w części opisowej na stronach 69- 75 oferty. 

Jednocześnie, 

Zamawiający, 

nieuzasadnionych 

przyczyn, 

zaniechał 

wszechstronnego  wyjaśnienia  treści  oferty  Odwołującego,  co  w  konsekwencji  doprowadziło 

do  bezpodstawnego  jej  odrzucenia  pomimo,  iż  treść  oferty  jest  zgodna  z  treścią  SIWZ. 

Pismem  z  dnia  10  lipca  2017  r.,  Zamawiający  zwrócił  się  co  prawda  do  Odwołującego  o 

wyjaśnienie  treści  oferty,  jednak  nie  prosił  o  złożenie  wyjaśnień  w  zakresie  sposobu 

licencjonowania, co jest niezrozumiałe  w kontekście  wskazanej podstawy odrzucenia oferty 

Odwołującego.  Niemniej  jednak,  dokumenty  przekazane  w  odpowiedzi  na  wezwanie, 

potwierdzają  prawidłowość  zaoferowanego  rozwiązania.  Dla  przykładu  wskazać  tu  można 

pkt  2  wyjaśnień  Odwołującego  z  dnia  2017.07.14.  Dodał,  że  w  odniesieniu  do  oferty 

Odwołującego  nie  zachodzi  jakakolwiek  z  przesłanek  skutkujących  uznaniem,  iż  oferta 

mogłaby  zostać  uznana  za  niezgodną  z  SIWZ.  Zakres  zobowiązania  ofertowego 

Odwołującego  odnoszący  się  do  merytorycznych  aspektów  oferty  w  pełni  odpowiada 

wymaganiom SIWZ. Odwołujący dokonał również opisu oferowanego świadczenia w sposób 

zgodny  z  SIWZ.  Odwołujący  zaoferował  Zamawiającemu  kompletne  rozwiązanie,  które 

uwzględnia wszystkie postanowienia SIWZ. 

Odwołujący  podniósł  także  szereg  zarzutów  wobec  ofert  pozostałych  wykonawców, 

którzy  złożyli  oferty  wskazując,  że  ich  oferty  są niezgodne  z  wymaganiami  SIWZ  i  powinny 

podlegać  odrzuceniu.  Podniósł  także  zarzuty  wobec  zaniechania  wykluczenia  wykonawców 

CLOUDWARE , który nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu dotyczącego 

sytuacji  ekonomicznej  lub  finansowej.  Podniósł  także  zarzut  dotyczący  nieudostępnienia 

odwołującemu dokumentacji postępowania w żądanym terminie. 


Zamawiający w złożonej na piśmie odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie, 

a  na  rozprawie  w  dniu  25  sierpnia  2017  podniósł  dodatkowy  zarzut  potrzeby  odrzucenia 

odwołania  na  podstawie  art.  189  ust  2  pkt  5  i  4  Pzp.  Uzasadniając  wniosek  o  odrzucenie 

odwołania podał, iż  ostatni wybór oferty najkorzystniejszej nastąpił w wyniku uznania żądań 

Odwołującego z pierwszego odwołania. W trakcie posiedzenia przed KIO w dniu 01.08.2017 

r.  o  sygn.  KIO  1405/17. Odwołujący  oświadczył,  iż  wnosi  o  ponowne  badanie  i  ocenę  ofert 

wykreślając  część  żądań;  co  do  wyboru  jego  oferty  jako  najkorzystniejszej  oraz  co  do   

żą

dania  wykluczenia  pozostałych  wykonawców  i  odrzucenia  ich  ofert,    w  tym  m.in.  oferty 

przystępującego. Zamawiający podkreślił, iż umorzenie postepowania zostało oparte na tym, 

ż

e  po  modyfikacji  żądań  Odwołującego  Zmawiający  uznał  zmodyfikowane  odwołanie  w 

całości.  Na  dowód  tego  Zamawiający  zakomunikował  Izbie  i  Odwołującemu,  że  w  dacie 

01.08.2017  r.  ww.  czynności  zostały  powtórzone  co  miało  miejsce  24.07.2017  r.  zatem 

odwołanie  zakończyło  się  powagą  rzeczy  osadzonej,  bowiem  Zmawiający  uznał  żądania 

odwołania,  a  Odwołujący  nie  zgłosił  w  tym  zakresie  zastrzeżeń  choć  wiedział,  że  otrzymał 

informacje  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  i  odrzucenia  jego  oferty  opartej  o  ta  samą 

podstawę prawną. Zamawiający podał, iż istnieje także podstawa do odrzucenia odwołania w 

oparciu  o  przepis  art.  189  ust  2  pkt  5,  gdyż  Zamawiający  uwzględnił  zarzuty  odwołania  w 

całości,  a  Odwołujący  w  obecnie  rozpatrywanym  odwołaniu  opiera  swoje  zarzuty  na  tych 

samych podstawach faktycznych i prawnych. 

Odnosząc się do poszczególnych zarzutów odwołania podał: 

-  w  zakresie  zarzutu  dotyczącego  braku  kolejnego  wezwania  Odwołującego  do 

wyjaśnienia  treści  oferty  przed  jej kolejnym  odrzuceniem  podał,  że  Zamawiający  dokonał  w 

toku  powtórzonych  czynności  wezwania  Odwołującego  do  wyjaśnienia  treści  oferty. 

Wyjaśnienia  te  początkowo  nie  zostały  przedstawione,  co  wynika  z  pisma  Odwołującego  z 

dnia  13  lipca  2017  r.,  w  którym  Odwołujący  twierdzi,  że  wezwanie  do  wyjaśnień  są 

przedwczesne i niecelowe,  z uwagi na wniesione odwołanie. Następnego dnia, Odwołujący 

zmienił  zdanie  i  udzielił  wyjaśnień  w  dniu  14  lipca  2017  r.,  które  Zamawiający  wziął  pod 

uwagę  oceniając  ofertę  Odwołującego.  Tym  niemniej,  w  świetle  przedstawionych 

argumentów  w  tym  piśmie  to  wyjaśnienia  te  w  żaden  sposób  nie  mogły  wpłynąć  na  inną 

ocenę Zamawiającego, niż odrzucenie oferty Odwołującego. Podkreślił, że w przepisach Pzp 

Zamawiający nie  znajduje podstawy prawnej nakazującej konsekwentne wyjaśnianie oferty, 

aż do uzyskania jej klarowności, a może nawet do ostatecznego sformułowania jej treści.  

Obowiązkiem  Zamawiającego  wynikającym  z  przepisów  prawa  jest  precyzyjne 

opisanie  przedmiotu  zamówienia,  wyznaczenie  warunków  udziału  w  postępowaniu  na 

poziomie  umożliwiającym  uczciwą  konkurencję  i  opisanie  mierzalnych,  obiektywnych 

kryteriów  oceny  ofert.  Zamawiający  z  tego  obowiązku  wywiązał  się  należycie.  Natomiast 

obowiązkiem  Wykonawcy,  wynikającym  nie  tylko  z  ustawy  Pzp,  ale  również  z  k.c.  jest 


złożenie  jednej,  precyzyjnie  sformułowanej  oferty.  Dokumentacja  sprawy  dowodzi,  że 

Odwołujący  złożył  ofertę,  ale  niezwykle  lakoniczną  w  treści  (zdania  z  SIWZ  zmieniono  na 

zdania  twierdzące).  Co  więcej,  z  niezrozumiałych  przyczyn  nie  dowodził  jej  prawidłowości 

wprost,  choć  miał  taką  sposobność,  a  wskazywał  Zamawiającemu  na  strony  internetowe  w 

oparciu  o  które  Zamawiający  winien  był  poszukiwać  prawidłowości  oferty  Odwołującego.   

Odwołujący  mógł  przedstawić  wyczerpujący  dokument  eliminujący  wszelkie  ewentualne 

wątpliwości  Zamawiającego.  Podkreślił,  że  Odwołujący  zamiast  podawać  nr  stron  oferty, 

gdzie rzekomo znajdują się niezbite dowody na jej poprawność, mógł wprost napisać, które 

linie tekstu i w jaki sposób dowodzą, że oferta Odwołującego jest zgodna z SIWZ. 

Mimo 

otrzymania 

skąpych 

lakonicznych 

informacji 

przekazanych 

przez 

Odwołującego,  Zamawiający  postanowił  ustalić,  czy  nie  zachodzą  okoliczności 

uzasadniające  szeroki  kontekst  zarzutu  Odwołującego,  tzn.  czy  w  istocie  obliczenia  innych 

Wykonawców  też  mają  wadę  w  zakresie  liczby  PVU.  Zamawiający  chciał  w  ten  sposób 

ustalić czy są jakieś wyjątki, a jeśli tak, na tej podstawie sformułować konkretne pytania do 

poszczególnych  Wykonawców,  w  tym  do  Odwołującego.  Zatem  w  zakresie  sposobu 

licencjonowania  lnformix  Zamawiający  zwrócił  się  w  pierwszej  kolejności  do  producenta 

przedmiotowego  oprogramowania  i  uzyskał  niebudzące  wątpliwości  potwierdzenie,  że  nie 

ma  żadnych  wyjątków  w  licencjonowaniu  i  każdy  serwer  8-procesorowy  z  procesorem  E7-

8891v4  wymaga  120  PVU  per  rdzeń.  Dalsze  procedowanie,  w  tym  kierowanie  pytań 

dodatkowych do poszczególnych Wykonawców stało się więc bezprzedmiotowe. 

- w zakresie zarzutu dotyczącego niezgodności treści oferty z treścią SIWZ w zakresie 

licencji  Informix,  co  było  podstawą  do  odrzucenia  oferty  wskazał,  że  zarzut  ten  jest 

nieprawdziwy, gdyż Zamawiający w Załączniku nr 1 do SIWZ sprecyzował, że każdy serwer 

logiczny  musi  posiadać  co  najmniej  8  procesorów  w  technologii  RISC  lub  CISC,  a  w 

konsekwencji  nie  było  możliwości  zaoferowania  serwerów  o  mniejszej  ilości  procesorów." 

(cyt. pkt II ppkt 2 lit a odwołania). 

Zamawiający w sekcji II załącznika nr 1 do SIWZ podał informacyjnie, że obecnie są u 

niego  eksploatowane  serwery  są  8-procesorowe.  Ponadto  Zamawiający  wymagał  by  test 

potwierdzający żądaną wydajność był wykonany w konfiguracji co najmniej 8-procesorowej, 

przy  czym  podany  był  wzór  umożliwiający  -2  -  przeliczenie  wydajności  konfiguracji 

testowanej na oferowaną (przykładowo można było dołączyć wyniki testu w konfiguracji 16-

procesorowej  a  zaoferować  6  procesorów).  W  SIWZ  konsekwentnie  była  mowa  o  liczbie 

aktywnych rdzeni, a nie procesorów, gdyż lnformix jest licencjonowany na rdzenie, a nie na 

procesory.  Liczba  procesorów  jest  w  oczywisty  sposób  pochodną  liczby  rdzeni.  Dla 

procesora zaoferowanego przez Odwołującego (E7-8891v4) liczba  PVU  / per rdzeń, zależy 

od  liczby  gniazd  procesorowych  w  serwerze;  do  dwóch  włącznie  -  70PVU,  do  czterech 

włącznie  -  100PVU,  powyżej  czterech  120  PVU.  Należy  zauważyć,  że  dla  tego  typu 


procesora  E7-8891v4,  serwery  wyposażone  są  w  5,6,7,8,9,10  i  więcej  procesorów  zawsze 

będą miały 120PVU. Natomiast Odwołujący zaoferował wielkość 70 PVU. 

Podkreślił,  że  SIWZ  nie  zawierał  wymagania,  aby  ilość  licencji  PVU  oprogramowania 

lnformix dla Dużych Serwerów Logicznych była obliczona przy założeniu 120 PVU per każdy 

aktywny rdzeń dla serwerów w technologii CISC (x86, Intel Xeon). Zamawiający w SIWZ nie 

zawarł  żadnego  wymagania  w  zakresie  wymaganej  ilości  PVU  dla  żadnego  z  typów 

serwerów  logicznych  i  technologii  procesorowej  RISC  lub  CISC,  stanowiących  przedmiot 

dostawy. W związku z tym to Wykonawcy mieli dobrać właściwą ilość PVU w zależności od 

zastosowanego rozwiązania i jego konfiguracji." (cyt. pkt II ppkt 2 lit a odwołania) 

Podkreślił, że w odwołaniu Odwołujący napisał nieprawdę w tym zakresie, gdyż Zamawiający 

podał  wymagania  dot.  liczby  PVU  w  każdym  przypadku,  wskazując  dokument  (cytowane 

przez  Odwołującego  w  odwołaniu),  zgodnie  z  którym  należy  licencjonować  oferowane 

serwery. Z dokumentu tego wynika jednoznacznie i bezdyskusyjnie, że serwery zaoferowane 

przez  Tradex  wymagają  120  PVU  (by  to  bezspornie  stwierdzić  wystarczą  dane  z  części 

jawnej/odtajnionej oraz wyjaśnienie IBM, że nie ma żadnych wyjątków od reguł zapisanych w 

cytowanym dokumencie). 

Podkreślił  także,  że  twierdzenie  Odwołującego,  że  z  informacji  zawartych  w  ofercie 

wynika  potwierdzenie  poprawności  przyjętego  przez  niego  sposobu  licencjonowania  to 

nieprawda.  Producent  oprogramowania  lnformix  potwierdził  na  piśmie,  że  nie  ma  żadnych 

wyjątków  w  licencjonowaniu  (w  tym  wyjątków  wynikających  z  funkcjonalności). Treść  oferty 

potwierdza  dane  z  formularza  ofertowego,  niezbędne  do  ustalenia  właściwego  poziomu 

licencyjnego  i  liczby  PVU  (liczba  gniazd  procesorowych  w  oferowanych  serwerach,  liczba 

aktywnych rdzeni i wynikająca stąd liczba zainstalowanych procesorów). Co więcej, w ofercie 

Wykonawca potwierdził, że będzie licencjonował lnformix zgodnie z cytowanym dokumentem 

dla  platform  4-procesorowych  (małe  serwery  logiczne)  i  8-procesorowych  (duże  serwery 

logiczne). 

W wyniku dokonanych ustaleń, a w szczególności stanowiska IBM w zakresie sposobu 

licencjonowania lnformix Zamawiający uzyskał niebudzące wątpliwości potwierdzenie, że nie 

ma  żadnych  wyjątków  w  licencjonowaniu  i  każdy  serwer  8-procesorowy  z  procesorem  E7-

8891v4 wymaga 120 PVU per rdzeń. 

-  odnosząc  się  do  kolejnego  zarzutu  dotyczącego  nieodrzucenia  ofert  innych 

wykonawców z powodu rzekomej niezgodności ich ofert z ze względu na rzekome na błędne 

podanie  sumaryczne  wartości  mocy  znamionowej  oferowanych  produktów,  co  winno 

skutkować  ich  odrzuceniem  na  podstawie  art.  89  ust  1.  pkt  2  (niezgodność  treści  oferty  z 

zapisami  SIWZ),  podał,  że  zarzut  ten  jest  niezasadny.  Podał,  że  co  do  ofert  wykonawców 

Atos, Decsoft i Engave to  wykonawcy ci nie przedłużyli terminu związania ofertą, ich oferty 

straciły  ważność,  więc  nie  mogły  zostać  odrzucone  na  podst.  art.  89  ust  1.  pkt  2 


(niezgodność  treści  oferty  z  zapisami  SIWZ).  Natomiast  co  do  ofert  dwóch  pozostałych 

wykonawców,  to  Zamawiający  oczekiwał  podania  sumarycznej  mocy  oferowanych 

produktów i wpisania jej w pole 11.7 oferty, które było zatytułowane: „Oferujemy urządzenia 

o  łącznej  mocy  znamionowej",  a  nie  jak  to  próbuje  wywieść  Odwołujący  -  oferujemy 

urządzenia wyposażone w zasilacze o sumarycznej mocy znamionowej. 

Zamawiającemu  chodziło  o  moc  znamionową  urządzeń,  odwołujący  w  odwołaniu 

przytacza  definicję  z  encyklopedii  Wikipedia  (

www.wikipedia.org

)  mocy  znamionowej 

zasilacza!. Odwołujący przywołał definicję mocy znamionowej zasilacza, w cytowanej przez 

niego  encyklopedii  wikipedia.org.  Pod  hasłem  moc  znamionowa  są  cztery  definicje  (w 

kolejności  takiej,  w  jakiej  są  tu  wymienione):  moc  znamionowa  (urządzenia),  moc 

znamionowa rezystora, moc znamionowa zasilacza, moc znamionowa silnika. 

Moc  znamionowa  (ang.  nominał  power)  -  wartość  znamionowa  mocy,  przy  której 

urządzenie pracuje prawidłowo i zgodnie z normami lub zaleceniami producenta, przy czym 

wartość znamionowa jest w Wikipedii definiowana następująco: 

Wartość znamionowa (nominalna, normalna, typowa) - wartość, przy której urządzenie 

pracuje zgodnie z normami lub zaleceniami producenta. Przekroczenie tej wartości powoduje 

nieprawidłową  pracę  urządzenia,  zmianę  parametrów  lub  jego  uszkodzenie.  Wynika  stąd 

niezbicie, że odwołujący pomylił pojęcia mocy znamionowej urządzenia i mocy znamionowej 

zasilacza. Wartości te muszą się znacznie różnić gdyż 1) każdy zasilacz ma „zapas mocy", 

2)  urządzenia  wyposażone  są  w  nadmiarowe  zasilacze,  tak  by  mogły  pracować  również 

podczas  awarii  jednego  z  zasilaczy.  Podczas  powtórzonego  badania  ofert  Zamawiający 

uzyskał potwierdzenie od Qmak i Cloudware, że sumaryczną moc znamionową oferowanych 

urządzeń  obliczyli  zgodnie  z  cytowana  wyżej  definicją,  tj:  podali  sumaryczną  wartość  przy 

której  urządzenie  prawidłowo  i  zgodnie  z  zaleceniami  producenta.  Co  więcej  wartość  ta 

została  wyliczona  w  oparciu  o  narzędzia  producenta  oferowanych  urządzeń.  W  związku  z 

powyższym  Zamawiający  nie  miał  podstaw  do  uznania,  że  podane  wartości  są 

nieprawdziwe. 

-  odnosząc  się  do  kolejnego  zarzutu  odwołania  dotyczącego  rzekomego    naruszenia 

przez Zamawiającego art. 26 ust. 3 i art. 24 ust. 1  pkt 12 ustawy Pzp w związku z art. 22 c 

ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  Przystępującego  i  Atos  do  uzupełnienia 

dokumentów i zaniechanie wykluczenia ww. wykonawców pomimo, iż nie wykazali spełnienia 

postawionych przez Zamawiającego warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności 

ekonomicznej i finansowej podał, iż zarzuty te są niezasadne. 

Podkreślił,  że  na  rozprawie  przed  KIO  w  dniu  1  sierpnia  2017  roku  Zamawiający  i 

Przystępujący jednoznacznie oświadczyli, iż dokumenty w tym zakresie zostały uzupełnione, 

a Odwołujący nie zapoznając się z nimi wywiódł niczym nie poparty wniosek iż wykonawcy ci 

winni byli zostać wykluczeni z postepowania. 


  Zamawiający odnosząc się do kwestii, będącej zarzutem odwołania, że Zamawiający  

zaniechał  udostępnienia  Odwołującemu  dokumentacji  postępowania,  tj.  korespondencji 

prowadzonej  przez  Zamawiającego  z  wykonawcami  i  innymi  podmiotami  po  unieważnieniu 

czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  i  czynności  odrzucenia  ofert,  tj.  po  dniu  10  lipca 

2017 r., co w konsekwencji prowadzi do istotnego utrudnienia Odwołującemu korzystania ze 

ś

rodków  ochrony  prawnej,  podał,  że  zarzut  ten  wynika  z  braku  elementarnej  staranności 

Odwołującego.  Odwołujący  został  powiadomiony  o  wyniku  powtórzonej  czynności  wyboru 

oferty  najkorzystniejszej  w  dniu  25  lipca  2017  r.  (pocztą  elektroniczną),  a  o  udostępnienie 

dokumentów  wystąpił  dopiero  w  dniu  1  sierpnia  2017  podczas  rozprawy    w  KIO.  Z 

oczywistych względów Zamawiający odmówił udostępnienia dokumentów na korytarzu KIO i 

poprosił  do  złożenia  wniosku  na  adres  biura  Zamawiającego.  Wniosek  taki  wpłynął  tego 

samego  dnia.  We  wniosku  Odwołujący  wskazał  datę  graniczną  do  jakiej  oczekuje  na 

wykonanie  przez  Zamawiającego  przekazania  dokumentów,  tj  do  3  sierpnia  do  godziny 

14,00. Zamawiający przekazał żądane dokument w dniu 3 sierpnia o godz.16,00. Termin na 

wniesienie  odwołania  upływał  04.08.2017  r.  tak  więc  wykonawca  miał  więc  dokumenty 

udostępnione w terminie zgodnym z wnioskiem i dostatecznie dużo czasu do ich analizy. 

  Przystępujący do postępowania wykonawca Cloudware Polska Sp. z o.o., ul. Pory 59, 

02-757  Warszawa,  dalej  „przystępujący”  na  wstępie  podniósł  zarzut  braku  interesu 

odwołującego  we  wniesieniu  odwołania,  a  także  poparł  w  całości  stanowisko 

zaprezentowane przez Zamawiającego 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  rozpoznając  odwołanie  na  rozprawie,  uwzględniają

dokumentację z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz stanowiska 

stron  postępowania  i  przystępującego  wyrażone  na  piśmie  i  do  protokołu  rozprawy, 

ustaliła i zważyła co następuje. 

Odwołanie nie jest  zasadne i zostaje oddalone. 

   W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek 

ustawowych  skutkujących  odrzuceniem  odwołania,  wynikających  z  art.  189  ust.  2  ustawy 

Pzp.  W  tej  kwestii  odniesienia  Izby  wymaga  wniosek  Zamawiającego  o  odrzucenie 

odwołania  /  jego  nierozpatrywanie  ,  gdyż  dokonane  przez  Zamawiającego  i  Odwołującego 

czynności  przed  KIO  w  dniu  01.08.2017  r.  miały  miejsce  kiedy  Odwołujący  miał  wiedzę  i 

ś

wiadomość tego, że Zamawiający w dniu 24.07.2017 r. dokonał ponownego wyboru oferty 

najkorzystniejszej i ofertę odwołującego ponownie odrzucił, a mimo tego Odwołujący cofnął 

wniesione  odwołanie  w  którym  podnosił  zarzuty  oparte  na  podobnej  podstawie  prawnej  i 

faktycznej.   


Izba nie uwzględnia wniosku o odrzucenie odwołania bowiem czynność z 24.07.2017 r. 

była  nową  czynnością  Zamawiającego.  Należy  zauważyć,  że  Zamawiający  pomimo 

uwzględnienia zarzutów odwołania z dnia 7 lipca 2017 r. oraz w trakcie rozprawy przed KIO 

w dniu 1 sierpnia 2017 roku, gdzie Zamawiający dokonał uwzględnienia zarzutów odwołania, 

to  w  wyniku  ponownego  badania  ofert  nadal  odrzucił  ofertę  odwołującego  z  powodu 

zaoferowania  niewłaściwej  liczby  licencji  Informix.  Tym  samym,  gdyby  Izba  uwzględniła 

wniosek  Zamawiającego  o  odrzucenie  odwołania,  to  pozbawiłaby  Odwołującego  prawa  do 

merytorycznego  rozpoznania  podniesionych  zarzutów-  czy  faktycznie  oferta  odwołującego 

winna podlegać odrzuceniu. Ponadto cofnięcie odwołania w dniu 1 sierpnia 2017 roku należy 

uznać  za  zasadne,  gdyż  w  wyniku  unieważnienia  przez  Zamawiającego  czynności  wyboru 

najkorzystniejszej oferty przestał istnieć substrat zaskarżenia.  

W  zakresie  czynności  unieważnienia  poprzedniego  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  i 

dokonania  ponownego  badania  i  oceny  ofert  w  tym  stanie  faktycznym,  zadaniem  Izby, 

czynność  to  nie  powinna  zostać  dokonana,  gdyż  miało  to  miejsce  po  wniesieniu  odwołania 

do  KIO  i  przed  jego  rozpoznaniem.  Nadto  taka  czynność  uniemożliwiła  rozpoznanie  

zarzutów odwołania, które mogło zakończyć spór pomiędzy stronami. Niewątpliwym jest, że 

Pzp  nie  zawiera  przepisu,  który  wprost  zabraniałby  takiej  czynności  Zamawiającemu, 

jednakże  zwrócić  uwagę  należy  na  fakt,  iż  czynność  badania  i  oceny  ofert  winna  być 

dokonana  w  trakcie  biegu  terminu  związania  ofertą  wykonawcy.  Natomiast  po  wniesieniu 

odwołania  zgodnie    z  przepisem  art.  182  ust.6  Pzp  bieg  terminu  związania  ofertą  ulega 

zawieszeniu. Zdaniem Izby, Zamawiający może dokonywać unieważnienia swoich czynności 

wobec ofert wykonawców, natomiast  wydaje się niezasadnym dokonywanie badania (często 

tylko)  oferty  wykonawcy,  który  wniósł  odwołanie,  co  może  w  zakresie  skutków  upływu 

terminu  związania  ofertą,  naruszać  zasadę  równego  traktowania  wykonawców  i 

przejrzystości postępowania.   

   Izba  uznała  nadto,  że  Odwołujący  posiada  interes  we  wniesieniu  środka  ochrony 

prawnej o którym mowa w art. 179 ust.1 Pzp. 

Na  wstępie  wskazać  należy  także,  iż  część  treści  oferty  Odwołującego,  a  także  jego 

pism zarówno z dnia 14 lipca 2017 roku; z 1 września 2017 roku oraz pisma złożonego na 

zakończenie rozprawy w dniu 7 września 2017 zostało objęte przez Odwołującego tajemnicą 

przedsiębiorstwa. Co do pism składanych na rozprawie Izba uznała, że brak jest podstaw do 

uznania  ich  w  całości,  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa.  Po  pierwsze  Odwołujący  w  żaden 

sposób  nie  uzasadnił  potrzeby  objęcia  ich  tajemnicą  przedsiębiorstwa,  który  to  obowiązek 

wynika jednoznacznie z przepisu art. 8 ust. 3 Pzp. Obowiązek ten mimo, że wprost dotyczy 

ofert, to niewątpliwym jest, że znajduje także zastosowanie wobec pism składanych Izbie w 

trakcie  postepowania  odwoławczego.  Niewątpliwym  jest,  żeby  Odwołujący  składając  ofertę 

wskazał  przyczyny  uzasadniające  objecie  jej  treści  tajemnicą  przedsiębiorstwa.  Jednakże 


wykonawca składając pisma Izbie, nie tylko nie złożył takich informacji, ale nawet nie powołał 

się na wcześniejsze uzasadnienie w zakresie tajemnicy. Na niezasadność objecie ww. pism 

tajemnicą przedsiębiorstwa wskazuje chociażby fakt, że Odwołujący po postanowieniu Izby o 

braku  podstaw  do  uznania  treści  pisma  z  dnia  1  września  2017  roku  za  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  ograniczył  pierwotny  wniosek  o  objecie  tajemnicą  tego  pisma,  tylko  do 

dwóch akapitów  z 5 zastrzeżonych stron tego pisma. Również Izba uznała brak podstaw do 

objęcia  tajemnicą  przedsiębiorstwa  załącznika  do  protokołu  rozprawy.  W  zakresie  tego 

załącznika  wskazać  należy  chociażby  na  stronę  10  objętą  wnioskiem  o  zastrzeżenie 

tajemnicy w sytuacji gdzie Odwołujący odnosi się w całości do pisma IBM z 30 sierpnia 2017 

roku, które to pismo było jawne. 

W tym zakresie Izba wskazuje na ugruntowana linię orzeczniczą zarówno sądów jak i 

KIO,  że  możliwość  zastrzegania  treści  oferty,  czy  też  innych  pism  w  postepowaniu  jest 

wyjątkiem  od  zasady  jawności  postepowania  i  winna  być  stosowana  w  wyjątkowych 

sytuacjach,  kiedy  ujawnienie  tajemnicy  może  naruszać  uzasadnione  interesy  wykonawcy. 

Ponadto  wykonawca  składając  ofertę  na  przedmiot  zamówienia  finansowany  ze  środków 

publicznych  musi  liczyć  się  z  niekwestionowanym  wymaganiem,  aby  środki  te  były 

wydatkowane  w  sposób  transparentny,  co  niewątpliwie  ogranicza  możliwość  zastrzegania 

treści oferty, jako tajemnica przedsiębiorstwa.  

Potrzeba  objęcia  tajemnicą  przedsiębiorstwa,  czy  to  części  oferty,  czy  treści 

konkretnego  pisma,  to  potrzeba  taka  winna  być  wykazana  Zamawiającemu,  a  na  etapie 

odwoławczym  Izbie,  poprzez  przedstawienie  konkretnych  informacji,  że  zastrzeżone  treści 

spełniają  wymagania  ustawowe  .  Ciężar  udowodnienia,  iż  zastrzeżone  informacje  stanowią 

tajemnicę  przedsiębiorstwa,  spoczywa  na  wykonawcy,  jako  na  podmiocie,  który  z  danego 

faktu  wywodzi  skutki  prawne.  Ponadto  podkreślić  należy,  że  zastrzeżone  informacje  winny 

dotyczyć  tylko  niezbędnych  konkretnych  treści,  a  nie  całości  pisma,  gdzie  te  treści  są 

zawarte.  Wskazać  należy,  że  Izba  ocenia  treść  zastrzeżonych  dokumentów  przez  pryzmat 

złożonych przez wykonawcę wyjaśnień, mających wykazać zasadność zastrzeżenia ich jako 

tajemnicy przedsiębiorstwa. Przy ocenie skuteczności zastrzeżenia tajemnicy ma znaczenie 

wyłącznie  treść  danego  dokumentu  i  podane  odnośnie  niej  uzasadnienie  –  wykazanie 

konieczności  dochowania  tajemnicy,  przedstawione  na  odpowiednim  etapie  przez 

wykonawcę. Izba nie jest uprawniona do analizy  treści pism celem ustalenia zastrzeżonych 

treści  pod  kątem  występowania  w  nich  tajemnicy  przedsiębiorstwa  i  w  zależności  od 

dokonanych  ustaleń  podjąć  określone  postanowienie.  Izba  ocenia  treść  pisma  jako  całość. 

Podkreślić należy, że powodem zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa zarówno w ofercie, 

jak  i  w  składanych  dalszych  dokumentach,  czy  wyjaśnieniach  winna  być  ochrona 

uzasadnionych  i  wykazanych  interesów  wykonawcy,  a  nie  może  to  być  zamiar 

uniemożliwienia  innym  wykonawcom  zapoznania  się  z  ich  treścią,  celem  utrudnienia 


zakwestionowanie  jej  poprawności. W  tym  zakresie  wskazać  należy  przykładowo  na  wyrok 

ETS z dnia 14 lutego 2008 r. w sprawie C-450/06 Varec SA v. Etatbelge, Zb. Orz. 2008, s. I- 

581,  gdzie  Trybunał  rozstrzygał  o  konieczności  zachowania  równowagi  pomiędzy  ochroną 

tajemnic handlowych, a potrzebą zachowania przejrzystości w zakresie udzielania zamówień 

publicznych. Trybunał uznał,  iż Kontradyktoryjność postępowania wiąże się bezpośrednio z 

prawem  dostępu  stron  zarówno  do  materiału  dowodowego,  jak  i  uwag  przedstawionych 

przed sądem. 

Przed przystąpieniem do rozstrzygania podniesionych w odwołaniu zarzutów wskazać 

należy,  iż  na  etapie  rozprawy  Odwołujący  ograniczył  zakres  podniesionych  zarzutów. 

Wycofane zostały zarzuty( według numeracji z odwołania)  3 i 6, oraz nastąpiło ograniczenie 

zarzutu  czwartego  tylko  do  wykonawcy  Qumak,  a  w  zarzucie  5  nastąpiło  wycofanie  go 

wobec wykonawcy Atos. 

Przechodząc do merytorycznej oceny pozostałych do rozstrzygnięcia zarzutów, Izba w 

zakresie  zarzutu  braku  wezwania  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień,  wskazuje,  że 

podkreślić należy za SO w Poznaniu który  uznał w wyroku X Ga 652/13, że zgodnie z art. 

191  ust.  2  Pzp.  Izba  wydając  wyrok,  bierze  za  podstawę  stan  rzeczy  ustalony  w  toku 

postępowania.  Zdaniem  Sądu  Okręgowego  "stan  rzeczy"  jaki  został  ustalony  w 

postępowaniu  nie  jest  tożsamy  z  określeniem  "stan  rzeczy  istniejący  w  chwili  zamknięcia 

rozprawy"  ,  o  którym  mowa  w  treści  art.  316  §  1  k.p.c.  Stan  rzeczy  określony  w  Pzp.  jest 

węższym  pojęciem  i  dotyczy  jedynie  samego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego

Izba  uznała,  że  przy  ocenie  czy  doszło  w  toku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  do 

naruszenia przepisów ustawy Pzp, powinna brać pod uwagę stan rzeczy z chwili dokonania 

określonej  czynności  przez  zamawiającego.    Za  wyrokiem  KIO  z  dnia  24  lutego  2017  roku 

sygn.  KIO  265/17  podkreślić  należy,  że  zamawiający  podejmuje  decyzję  w przedmiocie 

odrzucenia  oferty  na  podstawie  treści  tej  oferty  oraz  informacji  i  dokumentów 

przedstawionych  przez  wykonawcę.  Izba  natomiast,  rozstrzygając  o  zarzutach  dotyczących 

niezgodności  oferty  z  treścią  SIWZ,  nie  tyle  dokonuje  badania  oferty  wykonawcy  (jest  to 

zadanie  zamawiającego),  co  ocenia  zasadność  czynności  odrzucenia  oferty,  tj.  rozstrzyga, 

czy  Zamawiający  na  podstawie  informacji  i dokumentów,  jakimi  dysponował  w  chwili 

dokonywania  tej  czynności  miał  podstawy  stwierdzić,  że  oferta  jest  niezgodna  z  treścią 

SIWZ.  

Tak więc ocenianym przez Izbę stanem rzeczy ustalonym w toku postępowania,  jest zasób 

treści  oferty  jako  całości  (wraz  z  zgromadzonymi  pismami  i  dokumentami  pomiędzy  datą 

otwarcia ofert, a kwestionowaną czynnością) w oparciu o który to zamawiający podejmował 

kwestionowaną zarzutami odwołania czynność wobec oferty wykonawcy. 


W  powyższym  przedmiotowym  zakresie  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  brak 

wezwania  go  do  złożenia  wyjaśnień  podnosząc,  iż,  zamawiający  nie  prosił  o  złożenie 

wyjaśnień w zakresie sposobu licencjonowania, z powodu którego odrzucił ofertę.   

Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do  wyjaśnienia  treści  oferty,  złożone  wyjaśnienia 

zostały  uznane  przez  Zamawiającego  za  lakoniczne.  Z  dokonanych  na  rozprawach  ustaleń 

Izby, należy wywieść wniosek, że Odwołujący za  brak złożenia wyjaśnień co do treści oferty 

obciążył  Zamawiającego,  stwierdzając  iż  Odwołujący  wskazał  zamawiającemu  w 

wyjaśnianiach,  na  str.  2  (przyp.  pismo  z  14.07.2017)  iż  wskazana  technologia  jest 

szczególna i zamawiający winien był przy kolejnej ocenie ofert dopytać się odwołującego na 

czym ta technologia polega oraz jakie ona ma przełożenie na zgodności treści oferty z SIWZ.   

W  tym  zakresie  Izba  uznała,  iż  wezwanie  skierowane  przez  zamawiającego  do 

wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  należy  traktować  jednoznacznie,  jako  zobowiązanie  do 

zgłoszenia wszelkich wniosków dowodowych mających i mogących wykazać zgodność treści 

oferty  z  wymaganiami  SIWZ.  Wezwanie  takie  wymusza  pełną  aktywność  dowodową 

wezwanego wykonawcy w wyznaczonym terminie I nie uprawnia go do składania wniosków 

dowodowych  w  późniejszym  okresie.  Dlatego  też  wezwany  wykonawca  ma  obowiązek 

przedłożenia wyjaśnień i dowodów w określonym czasie pod rygorem negatywnych dla niego 

konsekwencji  procesowych,  chyba,  że  wykaże,  iż  nie  miał  możliwości  wcześniejszego  ich 

złożenia.  

Przy  ocenie  wyjaśnień  przyjąć  należy,  że  wezwany  wykonawca  to  profesjonalny 

wykonawca  w  branży  danego  zamówienia  i  to  on  powinien  wiedzieć  jakie  przedstawić 

wyjaśnienia i dowody, aby ponad wszelką wątpliwość wykazać zamawiającemu, że złożona 

oferta  jest  zgodną  z  treścią  SIWZ.  Z  treści  złożonych  wyjaśnień  –  które wskazano  powyżej 

jednoznacznie wynikało, że Odwołujący wiedział o braku doinformowania Zamawiającego w 

tym zakresie, ale celowo tych szczegółowych informacji nie podał.  

Wobec takiej treści oferty i  wyjaśnień, Zamawiający nie miał dowodów przemawiających  za 

uznaniem,  że  oferta  Odwołującego  jest  zgodna  z  SIWZ  w  zakresie  wymogów 

licencjonowania  Informix.  Z  treści  oferty  nie  wynikało,  jaką  technologie  Odwołujący 

zastosuje, aby wykonać to  zamówienie. Zarys tej koncepcji został przedstawiony dopiero na 

etapie  rozprawy  w  dniu  25  sierpnia  2017  roku.  Wskazuje  na  to  stanowisko  Odwołującego 

prezentowane  na  rozprawie  iż  „Zamawiający  powinien  domyślić  się  co  zostało  mu 

zaoferowane…".    W  tym  miejscu  za  zasadne  należy  uznać  stanowisko  Zamawiającego 

podane  w  piśmie  z  dnia  1  września  2017  roku  str.  4  gdzie  Zamawiający  podał,  że 

Odwołujący  składając  niejednoznaczną  ofertę  pozbawił  Zamawiającego  możliwości  jej 

rzetelnej oceny, następnie udzielając zdawkowych wyjaśnień w dniu 14.07.2017 r., z których 

nie wynikała wirtualizacja ani podstawa do zastosowania współczynnika 70 PVU, tym samym 

uniemożliwił  Zamawiającemu  podjęcie  innej  decyzji  niż  odrzucenie  oferty.  Ponadto  w 


złożonych  wyjaśnieniach  z  14.07.2017  r.  Odwołujący  używał  pojęcia  „partycjonowanie",  a 

podczas rozprawy 25.08.2017 r. twierdził, iż miał na myśli „wirtualizację". Nie są to synonimy, 

a  jedna  funkcjonalność  nie  zależy  od  drugiej.  Może  być  zastosowana  wirtualizacja  bez 

partycjonowania i partycjonowanie bez wirtualizacji”.   

W  świetle  powyższego  zasadnym  jest  przywołanie  po  raz  kolejny  treści  z 

uzasadnienia wyroku KIO 265/17 gdzie Izba uznała, że podkreślenia wymaga kwestia, iż „

oferty musi jednoznacznie wynikać, jakie produkty i rozwiązania wykonawca oferuje, tak aby 

zamawiający  mógł  zweryfikować  poprawność  oferty  pod  kątem  wszystkich  wymagań 

określonych w SIWZ. Niedopuszczalne jest doprecyzowywanie treści oferty (rozumianej jako 

zobowiązanie  wykonawcy  tak  co  do  zakresu,  jak  i  sposobu  wykonania  zamówienia,  z 

uwzględnieniem  wszystkich  wymagań  opisanych  przez  zamawiającego) po  upływie  terminu 

na  jej  złożenie.  Przyzwolenie,  aby  wykonawca  określał  swoje  zobowiązanie  ofertowe  w 

sposób niekonkretyzujący wszystkich istotnych z punktu widzenia zamawiającego aspektów, 

a  dopiero  po  otwarciu  ofert,  na  etapie  ich  badania,  precyzował  oferowane  rozwiązania, 

stałoby  w  sprzeczności  z  podstawowymi  zasadami  udzielania  zamówień  publicznych, 

dopuszczając  możliwość  manipulacji  treścią  oferty,  a  po  stronie  zamawiającego 

powodowałoby niepewność co do rzeczywistych cech oferowanego przedmiotu zamówienia 

oraz utrudnienie w ustaleniu jego zgodności z wymaganiami opisanymi w SIWZ”.  

W podobnej   sprawie    SO   w Warszawie  w  wyroku    sygn.  akt  IV  Ca  1299/09  stwierdził  ,że 

składanie  przez  skarżącego  na  rozprawie,  dodatkowych  wyjaśnień,  jak  i  przedstawianie 

przed KIO nowych argumentów i dowodów  w celu wykazania prawidłowości  złożonej oferty 

jest  bezskuteczne  i  spóźnione,  gdyż  postępowanie  przed  Izba  ma  na  celu  ocenę 

prawidłowości  czynności  zamawiającego,  a  nie  prowadzenie  postepowania  dowodowego  i 

oceny  czynności  zamawiającego    w  oparciu  o  nowe  dowody,  nieznane  zamawiającemu  na 

etapie oceny oferty wykonawcy.  

Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, że Odwołujący nie sprostał obowiązkowi po 

pierwsze,  złożenia  pełnej  i  poprawnej  oferty  zgodnie  w  wymaganiami  SIWZ,  a  po  drugie 

poniechał rzetelnego wyjaśnienia treści oferty, w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego.   

Tym  samym  zarzut  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisu  art.  87  ust.1  Pzp  nie 

znalazł w ocenie Izby potwierdzenia. 

W zakresie kolejnego, wielowątkowego zarzutu odwołania, dotyczącego niezasadnego 

odrzucenia  oferty  Odwołującego  z  powodu  niezgodności  z  SIWZ  w  zakresie  zaoferowania 

nieprawidłowej  liczby  licencji  Informix,  Izba  po  szczegółowej  analizie  dokumentacji 

postepowania,  pism  Odwołującego,  Zamawiającego  i  Przystępującego  uznała  czynność 

odrzucenia oferty Odwołującego za uzasadnioną. W tym zakresie Izba uznała za prawidłowe 

stanowisko Zamawiającego wyrażone w pismach z dnia 24 sierpnia 2017 roku oraz z dnia 1 


września  2017  roku.  Przedstawione  tam  stanowisko  Izba  uznaje  za  własne,  bez  potrzeby 

jego ponownego powielania. 

  Dodatkowo  Izba  wskazuje,  że  należy  podkreślić  iż  niezgodność  treści  oferty 

odwołującego z treścią SIWZ nie dotyczy niezgodności zaoferowanych urządzeń. Podstawą 

odrzucenia oferty jest niezgodność z SIWZ w zakresie niespełnienia wymagań licencyjnych, 

gdyż  Tradex  nie  ustalił  prawidłowo  wymaganej  liczby  licencji,  jak  również  nie  zaoferował  w 

dodatkowych, brakujących licencji Informix. 

Poza sporem pomiędzy stronami jest kwestia, że Odwołujący zaoferował procesor (E7-

8891v4) posiadający więcej niż 4 gniazd procesorowych. Na podstawie oferty Odwołującego 

Zamawiający  ustalił,  że  jeden  duży  serwer  Logiczny  posiada  8  procesorów  fizycznych  i  80 

rdzeni. Odwołujący podczas rozprawy 25.08.2017 r. powołał się na możliwość liczenia PVU 

w  opcji  sub-capacity,  która  pozwala  licencjonować  wyłącznie  używane  rdzenie.  Powyższe 

Odwołujący  dowodził  między  innymi  przedstawiając  dokumenty  licencyjne  wg.  stanu  na 

dzień 1 lipca 2008 roku, gdzie ten współczynnik licencyjny wynosił jeszcze 50 PVU na rdzeń, 

a  więc  dotyczący  urządzeń  dużo  niższej  wydajności  niż  urządzenia  oferowane  w  tym 

postepowaniu.  W  sytuacji  zaoferowania  urządzeń  w  tym  postepowaniu  Odwołujący  przyjął 

współczynnik licencji 70 PVU na rdzeń. Podkreślić należy za Zamawiającym, że Informix jest 

licencjonowany  na  rdzenie,  a  nie  na  procesory,  w  SIWZ  Zamawiający  jednoznacznie 

wskazywał  na  liczbę  aktywnych  rdzeni,  a  nie  procesorów.    Wszystkie  aktywne  rdzenie 

fizyczne  dużych  serwerów  logicznych  winny  być  objęte  licencjonowaniem  IBM  Informix,  co 

wynika z zał. nr 1 do SIWZ. Jak powyżej wskazano, z  zaoferowanego przez Odwołującego 

procesora  jednoznacznie  wynikało,  że  jest  tam  8  aktywnych  procesorów  i  80  aktywnych 

rdzeni  fizycznych.  Z  powyższego  wynika  także,  że  Odwołujący  zaoferował  urządzenie 

wysokiej wydajności mające powyżej czterech gniazd procesorowych (jeśli jest 8 aktywnych 

procesorów  to  muszą  one  tkwić  w  gniazdach  procesorowych)  i  tym  samym  należało 

wywieść, że zaoferowano serwer powyżej czterech gniazd procesorowych), który od tej ilości 

wymaga  określonego  licencjonowania  PVU.

Odwołujący  oferuje  8  gniazd  procesorowych  i 

tym samym wielkość ta jest większa od 4 i opłata winna wynosić 120 PVU.   

Niewątpliwym  jest,  że  Zamawiający  podał  wymagania  dot.  liczby  PVU  w  każdym 

przypadku, wskazując dokument zgodnie z którym należy licencjonować oferowane serwery. 

Niewątpliwym zarówno  zdaniem Izby jak i Zamawiającego jest również fakt, że Odwołujący 

złożył  ofertę,  ale  lakoniczną  w  swojej  treści.  Co  więcej,  z  niezrozumiałych  przyczyn 

Odwołujący nie dowodził jej prawidłowości wprost, ciągle bazując na oświadczeniu, że oferta 

jest  zgodna  z  wymaganiami  SIWZ.  Jednakże  na  żadnym  etapie  postępowania  w  tym  i 

odwoławczego  nie  wykazał  jednoznacznie,  iż  przyjęte  rozwiązanie  umożliwia  mu 

licencjonowanie Informix na zakładanym poziomie 70 PVU.

Odwołujący nie wskazał miejsca 


w  ofercie  ani  nie  przedstawił  innego  pewnego  dowodu  z  którego  można  by  wywieść,  iż 

właściwą wielkością jest kwota PVU przez niego wskazana.   

Rozpatrując  powyższy  zarzut  dowodowo,  wskazać  należy  iż  Odwołujący  uzasadniał 

swoje stanowisko poprzez odsyłanie do stron internetowych. Złożył również dowody, które są 

wydrukami  ze  stron  internetowych.  Złożył  także  opinie  prywatną  co  do  sposobu 

licencjonowania  Informix,  ale  z  analizy  jej  treści  nie  sposób  wywieść  na  czym  oparł  się 

sporządzający  opinię,  aby  przyjąć  możliwość  ustalenia  wielkości  PVU  w  wysokości  70 

licencji.  Natomiast  elementem  przesądzającym  dla  przyjęcia  przez  Izbę  stanowiska 

Zamawiającego  jako  prawidłowego  był  złożony  dowód  w  postaci  pisma  IBM  Polska  z  dnia 

19.07.2017  z  którego  jednoznacznie  wynikało,  że  nie  ma  żadnych  wyjątków  w 

licencjonowaniu  serwerów  8-procesorowych  z  procesorem  E7-8891v4,  który  wymaga  120 

PVU  per  rdzeń.  To  stanowisko  znalazło  także  potwierdzenie  w  kolejnym  stanowisku  IBM  z 

28.07.2017  r.  złożonym  jako  dowód  przez  Zamawiającego  i  Przystępującego. 

Zastanawiającą jest kwestia, dlaczego Odwołujący dla rozwiania wątpliwości Zamawiającego 

i Izby nie wystąpił do IBM (przecież oferował rozwiązania IBM) i nie przedstawił konkretnego 

dowodu  potwierdzającego,  że  zaoferowany  przez  niego  sposób  wirtualizacji  rozwiązań 

umożliwia mu  przyjęcie liczby licencji Informix 70 PVU na rdzeń. Na marginesie powyższego 

wskazać  należy,  że  wyliczenie  odpowiedniej  ilości  licencji  PVU,  (której  wg.  pisma 

zamawiającego  koszt  wynosi  netto  426  euro  za  1  PVU),  ma  istotne  znaczenie  dla 

Zamawiającego, gdyż w  przypadku zaoferowania niewłaściwej liczby licencji  Informix

 to po 

włączeniu sprzętu może okazać się, że jest potrzeba zapłacenia dodatkowej kwoty, a nawet 

zapłaty kar licencyjnych.   

Wobec  powyższego  Izba  uznała  czynność  Zamawiającego  o  odrzuceniu  oferty  z 

powodu niezaoferowania wystarczającej liczby licencji Informix za w pełni uzasadnioną. 

  Odnosząc  się  do  kwestii  zarzutów  dotyczących  nieodrzucenia  oferty  wykonawcy 

Coludware  sp.  z  o.o.  i  Qumak  S.A.,  z  powodu  ich  niezgodności  z  treścią  SIWZ,  a  także 

niewykluczenia wykonawcy Coludware sp. z o.o. z powodu niewykazania spełniania warunku 

udziału  w postępowaniu w zakresie zdolności ekonomicznej i finansowej na wstępie należy 

podkreślić,  że  gdyby  oferta  Odwołującego(co  wykazano  powyżej)  nie  została  odrzucona  to 

byłaby  sklasyfikowana  na  pierwszym  miejscu.  W  takiej  sytuacji  należy  przyjąć,  że 

wykonawca,  którego  oferta  została  wybrana  jako  najkorzystniejsza,  nie  posiada  interesu  w 

kwestionowaniu  ofert  niżej  sklasyfikowanych.  Odwołanie  jest  środkiem  ochrony  prawnej, 

skierowanym  na  zmianę  sytuacji  wykonawcy,  dającym  możliwość  uzyskania  w  danym 

postępowaniu  zamówienia  (wybór  oferty  wykonawcy  odwołującego  się  w  danym 

postępowaniu)  i  nie  stanowi  środka mającego  na  celu  uzyskanie  ogólnej zgodności  działań 

zamawiającego  z  prawem  (por.  wyrok  KIO  z  2  listopada  2012  r.  sygn.  2396/12,  2416/12. 

Nadto  wskazać  należy,  że  Środki  ochrony  prawnej  przysługują  tylko  takiemu  wykonawcy, 


uczestnikowi  konkursu,  a  także  innemu  podmiotowi,  który  wykaże  interes  w  uzyskaniu 

zamówienia, przy czym to odwołujący musi dowieść, iż posiada obiektywną, tj. wynikającą z 

rzeczywistej  utraty  możliwości  uzyskania  zamówienia,  lub  ubiegania  się  o  udzielenie 

zamówienia,  potrzebę  uzyskania  określonego  rozstrzygnięcia

  (wyrok  Sądu  Okręgowego  w 

Piotrkowie  Trybunalskim  z  17  lutego  2011  r.,  sygn.  akt  II  Ca  9/11,podobnie

  wyrok  Sądu 

Okręgowego w Warszawie z dnia 7 grudnia 2011 r. w sprawie o sygn. V Ca 1973/11 ). 

Tym samym brak jest po stronie Odwołującego spełnienia przesłanki interesu z art. 179 

ust.1 Pzp, co skutkuje oddaleniem podnoszonych zarzutów. 

Jednakże    mimo  powyższego  ustalenia  Izba  dokonała  również  merytorycznej  oceny 

zasadności  podniesionych  zarzutów.  W  zakresie  zarzutu  dotyczącego  niezgodności  treści 

ofert Coludware sp. z o.o. i Qumak S.A., Izba uznaje, że wykonawcy ci obliczyli prawidłowo 

sumaryczną moc oferowanych produktów, która to była wymagana przez Zamawiającego dla 

ustalenia  wielkości  zapotrzebowania  na  energię  elektryczną  w  związku  z  przedmiotowym 

zamówieniem.  Natomiast  Odwołujący  wbrew  opisanym  wymaganiom,  oczekiwaną  wartość 

mocy odnosi do mocy zasilaczy, a nie do wielkości poboru energii elektrycznej. Odwołujący 

pomylił pojęcia mocy znamionowej urządzenia i mocy znamionowej zasilacza. 

Natomiast  co  do  zarzutu  braku  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  przez 

wykonawcę  Coludware  sp.  z  o.o.  to  zarzut  ten  jest  oczywiście  bezzasadny  i  nie  wiadomo 

dlaczego został postawiony. Otóż już w trakcie rozprawy przed KIO w dniu 1 sierpnia 2017 

roku  Odwołujący  uzyskał  informacje,  że  wykonawca  ten  uzupełnił  treść  oferty  i 

jednoznacznie wykazał spełnienie warunku udziału w postepowaniu.  

Również  w  tym  postepowaniu  wykonawca  Coludware  sp.  z  o.o.  przedstawił  ponownie  te 

dokumenty z których jednoznacznie wynikało, że na wymagany okres przed złożeniem oferty 

wielkość  środków  zgromadzonych  na  koncie  bankowym,  (po  pomniejszeniu  tej  kwoty  o 

kwotę  kredytu)  była  wyższa  niż  wymagana  wielkość  dla  spełnienia  warunku  udziału  w 

zakresie zdolności ekonomicznej i finansowej. 

Izba  postanowiła,  dopuścić  do  oceny  dowody  przedłożone  przez  strony  i 

przystępującego, przy czym odmówiła zaliczenia w poczet dowodów załącznika do protokołu 

złożonego  przez  Odwołującego,  gdyż  Odwołujący  złożył  go  Izbie  po  zakończeniu 

prezentowania swojego stanowiska. Zawarte w nim informacje nie zostały przedstawione na 

rozprawie  i tym samym Zamawiający i Przystępujący nie mieli możliwości zapoznania się  z 

jego  treścią.  Ponadto,  były  zastrzeżone  jako    tajemnica  przedsiębiorstwa,  co  zdaniem  Izby 

jest  niezasadne.  Izba  uznała  również,  że  brak  jest  podstaw  do  utrzymania  jako  tajemnicy 

przedsiębiorstwa części protokołu z rozprawy z dnia 25 sierpnia 2017 roku, gdyż treści tam 

zawarte  zostały  przedstawione  na  rozprawie  w  dniu  7  września  2017  roku  jako  informacje 

jawne. 


Biorąc pod uwagę powyższe rozważania  i ustalenia, Izba postanowiła jak w sentencji 

wyroku,  orzekając  na  podstawie  przepisów  art.  190  ust.  1  i  7;  191  ust.  2  oraz  192  ust.1  

ustawy  Pzp,    Izba  uznała,  że  brak  jest  podstaw  do  przyjęcia  iż  w  postepowaniu  doszło  do 

naruszenia przepisów wskazanych w petitum odwołania.    

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 192 ust. 9 

i  10  ustawy  Pzp,  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  3  pkt.1a)    rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  roku  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz. U. Nr 41 poz. 238 ze zm.).   

                                             Przewodniczący:              …………………………